HoppyF schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:17:
[...]
Het ging ook altijd goed tot kort geleden.
Het is verder niet relevant of een Chinese webshop nu 6,95 betaald heeft op niet.
Dat kan ook 1 euro zijn of 15 euro, het gaat erom dat het pakket bezorgd wordt.
Veel van de Chinese verzendingen hebben een lage waarde zodat de verzendkosten wel gering of inclusief moet zijn anders loont het niet om wat te bestellen.
In het "groot" bestellen zou een alternatief kunnen zijn maar dan moet de overheid de invoerbelasting laten vallen en dat zullen ze niet zo snel doen.
Als PostNL zo doorgaat zijn ze binnenkort niet alleen hun personeel kwijt die al massaal de laan is uitgestuurd, maar ook nog hun klanten.
Zonder klanten is PostNL een lege dop en kunnen ze de tent wel sluiten.
Het is wél relevant of een Chinese webshop 6,95 betaald heeft of niet. Als de webshop (in totaal) 1 euro betaalt voor de verzending (en dat lijkt me sterk als ik een product bestel van 1 dollar), dan kan PostNL het voor die prijs waarschijnlijk niet bezorgen. En we kunnen met zekerheid aannemen dat het aantal (buitenlandse) Chinese bestellingen aanzienlijk zijn gestegen. Als ze dan kosten moeten besparen door het pakket op een service punt te bezorgen, dan moeten ze dat zeker doen.
Onderstaande is puur hypothetisch ter illustratie!
Stel: Aan een NL pakketje verdient PostNL €6,95 en voor een CN pakketje €1,00. De kosten om een pakketje te bezorgen zijn €4,00 per pakket.
In 2014 worden 1000 NL pakketjes verstuurd (€6950 inkomsten) en 500 CN pakketjes (€500 inkomsten). De kosten om te bezorgen zijn €6000. PostNL maakt €1450 winst. Prima gedaan dus.
In 2015 worden nog steeds 1000 NL pakketjes verstuurd (€6950 inkomsten), maar ineens 1500 CN pakketjes (€1500 inkomsten). De bezorgkosten schieten omhoog naar €10000. Ineens maakt PostNL €1550 verlies. Oeps.
Dus nogmaals, om geen verlies te lijden (of genoeg winst te maken, whatever), moet er actie worden ondernomen:
- Geen CN pakketjes meer bezorgen
- Inkomsten omhoog bij voor CN pakketjes
- Kosten omlaag voor CN pakketjes
Kies zelf maar, maar iets zegt me dat je niet voor punt 1/2 kiest. En PostNL kan het echt niks interesseren als wij niks meer in China bestellen (als ze daar niet genoeg winst op maken). Volgens mij wordt er genoeg (steeds meer) besteld in eigen land. Waar ze met (sowieso) €6,95 genoeg op verdienen om aan de deur te bezorgen.