Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Beste allemaal,

ik denk een behoorlijke issue te hebben ontdekt, en ik wil dit verder staven door jullie om ervaringen te vragen.

Wij gebruiken op kantoor een behoorlijk aantal (~200) Macbooks van diverse generaties (van 5 jaar terug tot gloednieuwe modellen) evenals een even groot aantal Windows laptops (Lenovo/Dell). Die zijn allemaal verbonden met een corporate netwerk dat via een stuk of 15 Cisco access points loopt.

Om die wifi te gebruiken moet je inloggen met een RSA token, en sinds mijn vorige mac (een late-2013 MBP 13" Retina) voor een kapot display ter reparatie was geweest (via Amac, maar bij Apple) ervoer ik wireless problemen (wegvallende wifi verbinding). Ik weet het eerst aan een brakke antenne als gevolg van de reparatie, maar heb direct na de reparatie een re-image gedaan (wij hebben een corporate image die over alle laptops heen gaat) die een bepaalde OSX versie hanteerde en ontdekte ik langzamerhand dat bijna alle collega's deze problemen (vaak onbewust) hebben. Wij lopen vanwege deze corporate image enkele versies achter (we zitten nu op 10.10.5) maar dit maakt voor het probleem schijnbaar niet uit (de issues zijn al ouder dan dat).

Het probleem

Wat gebeurt er?

Je maakt verbinding met een access point of router, en meet de signaalsterkte middels een tooltje zoals 'Network Strength" (gratis in de App Store, vaak al mee-geinstalleerd op nieuwe modellen). Die geeft vervolgens aan dat ik maar 30~50% dekking heb. Dat is voldoende om mee te werken, maar hij dropt al vrij snel onder de 20% en dan krijg je een klapperende/wegvallende verbinding. Nog los van dat dit vervelend is, zorgt dit bij de RSA-token gebruikers voor locked tokens omdat de laptop probeert de verbinding terug op te bouwen met een oude code.

Je zou zeggen: Ik ga dichter bij mijn AP/Router zitten... helaas. Zelfs wanneer je ze tegen elkaar aan drukt, haal je hoogstens 65% dekking.

Veel collega's (compleet a-technisch) klagen over een 'waardeloos wifi netwerk' op kantoor en drukken er een kabel in. Ze meten de sterkte van de verbinding niet, dus ik ben met onze lokale IT-man gaan kijken en warempel, het speelt bij iedereen die we tot nu toe gemeten hebben.

De laptop waar ik het op ontdekte moest toch weer terug voor reparatie (kapotte HDMI poort) dus ik heb die kans aangegrepen om het probleem daar ook aan te kaarten (bij Amac, een dealer). Die hebben uiteindelijk de Airport module vervangen, zo melden zij.

Vandaag terug in de winkel... de medewerker loopt met mij een aantal zaken door en komt tot dezelfde conclusie - het probleem is niet verholpen. Sterker nog, zijn eigen laptops (kassa, trainingslaptop en mijn eigen nieuwe MBP 15") vertonen het probleem óók allemaal.

Wat hebben we getest?

- OSX versies van 10.10.5 tot en met de nieuwste 'El Capitan'
- MacBooks Air en Pro, varierend van 5 jaar oud tot en met gloednieuw ("late 2015").
- Combinaties van de vorige twee opties (oude mac/nieuwe software of andersom)
- Linksys E4200 Router
- Mobile hotspots
- Cisco Access points
- Apple Airport router in de macstore

In alle gevallen komen we tot dezelfde conclusie: De laptop kan, gemeten met de genoemde tool, niet meer dan 65% dekking ontvangen vanaf welke bron dan ook. De ontvangst valt ook sneller weg: Daar waar een willekeurige windows laptop nog 30% dekking ontvangt is de mac al lang en breed weggevallen.

Mogelijke oorzaken / gedachtengang

In eerste instantie dacht ik aan een brakke antenne of wireless kaart, maar dat is volgens mij nu wel uitgesloten. Wat we wel ontdekten is dat de laptops die wij getest hebben (en die het probleem allemaal vertonen) allemaal dezelfde wireless chip hebben, namelijk een:

Tipo de tarjeta: AirPort Extreme (0x14E4, 0x152)
Versión del firmware: Broadcom BCM43xx 1.0 (7.15.166.24.3)

Éen collega had dezelfde kaart doch een iets anders firmwareversie, dit was een MB Air.
Andere kaarten heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar het lijkt me sterk dat ze allemaal stuk zijn.

Wij oordelen dus nu dat het een probleem met OSX moet zijn. Onze corporate images hebben het probleem, maar de laptops in de Macstore ook en mijn vorige laptop is door hen na de reparatie compleet gewiped en voorzien van de nieuwste OSX - ook daar speelt het probleem (nog steeds).

Ik vind op internet versplinterde berichtgeving van mensen die vergelijkbare symptomen hebben (wegvallende verbinding) maar nog geen berichtgeving die precies beschrijft wat wij hier getest hebben.
Ik zou dus ook graag van jullie horen wat jullie kunnen detecteren op jullie eigen MacBooks.

Vermeld daar dan graag bij welke mac, welke bouwdatum, OSX versie en type Wireless kaart, zodat we discrepanties danwel overeenkomsten kunnen spotten.

en Verder?

Aldus de medewerker(s) van Amac kunnen zij hier niks mee. Apple luistert volgens hen niet naar klachten en als zij dit aanbrengen word er net zo goed niet op gereageerd als wanneer ik het zelf als consument aan zou dragen. Ik heb dus ook geen connecties binnen of een manier om bij dit bij Apple duidelijk te maken. Het is een behoorlijk probleem voor onze collega's en ik ondervind er dagelijks issues mee.

Mocht iemand een redelijk trefzekere methode hebben om Apple in beweging te brengen hoor ik dat natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

------

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:43:
Ik heb (nog?) geen last gehad van een wegvallende verbinding, maar bij deze.

2015 13" MBPr
OS X 10.10.11
Card Type: AirPort Extreme (0x14E4, 0x133)
Firmware Version: Broadcom BCM43xx 1.0 (7.21.94.29.1a4)

Router: Cisco EPC 3925

Leg ik 'm op de router (letterlijk) haal ik 86%. Ga ik er boven staan, met de laptop in m'n hand is het 57%. Ga ik 2 meter van de router staan: 52%. Ga ik 10 meter bij de router vandaan (wel in dezelfde ruimte), zakt 't naar 35%.
Duidelijk, bij jou speelt het probleem dus ook, maar je zit in dezelfde ruimte dus dan gaat het nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-----

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HTT-Thalan schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:03:
[...]

Duidelijk, bij jou speelt het probleem dus ook, maar je zit in dezelfde ruimte dus dan gaat het nog goed.
Maar het "probleem" in deze is dan "Een bepaalde 3rd-party tool die drie jaar geleden voor het laatst geüpdatet is geeft een bepaalde waarde aan" :?

Als je gewoon option-clicked op het wifi logo krijg je toch veel interessantere statistieken te zien zoals RSSI, Noise, Tx Rate, etc. Wat kom je daar voor een waardes tegen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
fsfikke schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:38:
[...]

Maar het "probleem" in deze is dan "Een bepaalde 3rd-party tool die drie jaar geleden voor het laatst geüpdatet is geeft een bepaalde waarde aan" :?

Als je gewoon option-clicked op het wifi logo krijg je toch veel interessantere statistieken te zien zoals RSSI, Noise, Tx Rate, etc. Wat kom je daar voor een waardes tegen?
Het probleem dat wij hebben is dat in het 'dekkingsveld' van een access point de macs als eerste de verbinding verliezen. Het is pas later dan wij zijn gaan meten en tot de ontdekking kwamen dat de waargenomen sterkte van het netwerk (op de mac) stelselmatig veel lager is dan op niet-macs en dat het moment dat de verbinding wegvalt precies samenvalt met het moment dat deze tool 20% of minder aangeeft.

Ik snap dat je vragen kunt hebben bij de gebruikte meetmethode, ik heb ook gebruik gemaakt van Netspot en kwam daarbij tot dezelfde conclusie, de tool die ik nu hanteer is gewoon wat handzamer om continue te zien hoe ik zit qua dekking.

Die 'option right click' die jij noemt kan ik niet vinden overigens, hoe kom ik daar? Als ik rechtsklik op het wifi-icoon in de balk rechtsboven krijg ik exact dezelfde opties als wanneer ik linksklik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je rechts klikt terwijl je alt/option ingedrukt hebt zie je meer stats.
http://www.thegraphicmac....now-leopards-airport-menu

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
fsfikke schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:31:
Als je rechts klikt terwijl je alt/option ingedrukt hebt zie je meer stats.
http://www.thegraphicmac....now-leopards-airport-menu
Dank, ook weer wat geleerd :P.

Ik zie dan dat beide tools (network strength en de mac's eigen tooling) 5% (-95dbm) noise ratio aangeven.
Er is dus weinig ruis op de lijn, als het ware. Dit meet ik ook op kantoor.

Ook de meetwaardes voor hoe krachtig het signaal binnenkomt komen overeen in beide tools: Network strength geeft (momenteel) 44% aan voor waar ik zit (aan de keukentafel, ongeveer 7 meter van de router vandaan met een directe line of sight) en de mac geeft -56dbm RSSI aan (identiek dus).

Hij vertelt mij dus dat ik geen noise heb, maar gewoon 'maar' 44% netwerk binnen krijg van wat de router heeft uitgezonden. Helaas kom ik met geen enkele mac boven de 65% uit, terwijl de Windows laptops hier geen moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:07
Mocht je in de gelegenheid zijn om op 1 Mac Windows door middel van Bootcamp te installeren weet je direct of het aan Mac OSX ligt of aan de hardware.
Overigens wat geven de Windows laptops aan hoeveel netwerk je binnenkrijgt?
Ik zelf zit op -54 RSSI maar kan zonder 1 probleem de volledige 100Mbit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 14:10
welke netwerk apparatuur gebruik je? Dit issue is namelijk al langer bekend en het komt veelvuldig voor met corporatie netwerken, of grote netwerken als eduroam die internationaal worden opgezet met meerdere accespoints.

Ikzelf zit momenteel met 10.11 op een 2015 rMBP (duurste model) ongeveer 40CM van mn airport time capsule vandaan en haal keurige waarden:
signaal -44 dBm
ruis: -92 <> -101 dBm
phy modus op AC en een links speed van 1300Mbps. dus daar zal het em niet aan liggen. Echter merk ik op de uni dat ik niet veel verder kom dan 54Mbit op .11g terwijl er gewoon 802.11n AP's worden gebruikt. erg jammer, maar het werk wat ik doe is toch niet afhankelijk van netwerk snelheid an sich.

Op mijn mac mini die er naast staat (vlak boven de time capsule max.10cm er tussen), haal ik echter hele andere waardes.
signaal: -25
ruis: -87
tx link 450Mbps op PHY N

beiden zitten op 5GHz kanaal 36 alleen gebruikt de AC 80mhz en de N maar 40 aan bandbreedte, maar dat maakt verder niet zo veel uit. het verschil is echter wel ongeveer hetzelfde (zo'n 60dBM). Helaas krijg ik het netwerk tooltje niet werkend anders had ik die ook nog even geprobeerd.

Overigens heb ik hier thuis in het netwerk nooit gezeik met enige Apple apparaat (het zijn namelijk allemaal Apple apparaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Er is ook Wireless Diagnostics, o.a. te bereiken via door met option op het WiFi icon te klikken, of via /System/Library/CoreServices/Applications/Wireless Diagnostics.app Daarmee kun je ook de logs bekijken, of de performance monitor gebruiken voor dit soort plaatjes:
Wireless Diagnostics - Performance

Ook interessant is airport welke je vind in /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources. Krijg je bijvoorbeeld het volgende:
$ ./airport -I
     agrCtlRSSI: -59
     agrExtRSSI: 0
    agrCtlNoise: -95
    agrExtNoise: 0
          state: running
        op mode: station 
     lastTxRate: 117
        maxRate: 144
lastAssocStatus: 0
    802.11 auth: open
      link auth: wpa2-psk
          BSSID: 0:8a:ae:95:3f:e4
           SSID: Unimatrix Zero
            MCS: 14
        channel: 11

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier hetzelfde probleem en ellenlange topics over gevonden op t apple forum, mijn vrouw had het met haar 4 jaar oude macbook air, maar nu zelfs ook met haar gloednieuwe macbook gold...
Ik zit er dan leuk naast met mn lenovo zonder connection drops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

Hehe, iets wat ik al jaren vermoed eindelijk bevestigd.....

Mijn vrouw's MacBook doet iets vergelijkbaars en ik krijg (als huis-netwerk beheerder) de schuld dat het netwerk brak zou zijn. Zeker toen al haar andere iDevices dezelfde symptomen vertoonden (haar iPhone, iPod en iPad hebben ook allemaal brakke WiFi verbindingen). Mijn eigen apparaten (android tablet, windows phone, windows/linux laptops) lopen allemaal als een trein.

Ik weet niet wat ik toe te voegen heb aan dit topic maar wilde wel even mijn opluchting en bevestiging melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:56
Met mijn 13" rMBP van begin dit jaar op een halve meter afstand van m'n laatste generatie Time Capsule N variant. Meet in een signaal van 49%. Aan de ander kant als ik ⌥-klik op het WiFi-icoon kom ik wel een Tx-snelheid van 450Mbps tegen. Dan vraag ik mij af wat die percentages precies zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:27

3DDude

I void warranty's

@t TS: Ander Wireless Apps proberen?

Alt + Option laat gelijk RSSI waardes zien. let op dat 0 ook niet mogelijk is, dan dien je heel weinig weerstand te hebben. (oftewel kabeltje ;))

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

3DDude schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 00:05:
Alt + Option laat gelijk RSSI waardes zien. let op dat 0 ook niet mogelijk is, dan dien je heel weinig weerstand te hebben. (oftewel kabeltje ;))
offtopic:
Een RSSI van 0 dBm is wel degelijk mogelijk, je accespoint zend waarschijnlijk uit met 20 dBm. Daarentegen is een ontvangen signaalsterkte hoger dan -10 dBm niet erg waarschijnlijk, aangezien het meetbereik voor ontvangen signalen is beperkt tot -10 dBm in 802.11.

[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 07-11-2015 00:14 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb wel dat wifi slecht werkt op kanaal 6 (MBPr + TPlink, kanaal 1,3,11 werken wel prima) misschien helpt het om de maximale kanaalbreedte op 20MHz te zetten, daar Macbooks geen 40MHz op 2.4GHz doen vanwege Bluetooth (https://support.apple.com/nl-nl/HT202068). Andere optie is Bluetooth op MBP uitzetten, dit moet ook een beter WiFi signaal geven.

[ Voor 22% gewijzigd door Whatson op 07-11-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien voor de grap eens gaan kijken wat er op willekeurige (thuis)routers gebeurd als er Apple wireliess DHCP devices aan hangen/gemeld worden :+

Ik heb hier (thuis) met m'n iOS devices (IPhone's/iPad/'sATV's) géén problemen meer sinds ik die dingen van een static IP voorzien heb wat "dynamisch" uitgekeerd wordt op basis van het MAC van dat device door m'n router (Fritz). Voordat ik ze van een static IP op basis van MAC voorzien had..... :(

Op het werk hangen die zelfde devices aan o.a Juniper WLC WiFi controllers en daar is dat probleem niet eens te reproduceren terwijl er daar écht wel een paar apparaten méér op een enkel AP hangen en er ook meerdere AP's aan een controller geknoopt zijn :P

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 07-11-2015 00:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:17
Same problem here.
Hoopte dat het over zou zijn met el Capitan. Ik kan zelfs niet eens normaal verbinding maken met mijn iPhone 6s....

Er is misschien een oplossing zet je Bluetooth uit. Probeer maar eens een speedtest met Bluetooth aan en uit.
(Ik zie dat whatson dit ook al zei.)

Iemand anders in het Macbook topic had dit probleem ook en kwam tot die oplossing.
Wel jammer dat hands off dan natuurlijk niet werkt als je Bluetooth uit Is.

[ Voor 4% gewijzigd door blackspeedy op 07-11-2015 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik vind het tof dat jullie ook proberen mee te denken (en ik heb reeds geprobeerd bluetooth uit te zetten, dit maakt geen verschil, ook zend mijn 5ghz netwerk inderdaad op 20mhz uit maar moet ik toch vaak naar 2.4ghz switchen vanwege het bereik) - het ging mij vooral om het peilen of dit nog verder verspreid is dan alleen onze omgeving, en blijkbaar is dat het geval :-).

Nu zijn wij wereldwijd een best wel grote apple klant (65.000 medewerkers waarvan de helft mac gebruikers) dus de volgende stap is nu om via ons centrale IT een case te loggen in de hoop dat ze hier iets mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
misschien een optie om eens te testen met een willekeurige wifi usb stick (die mac drivers aankan)
om met 1 laptop zowel interne kaart als usb wifi te vergelijken ?
zodat je HARD bewijs hebt dat de interne kaart minder presteert (lees brak is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Volgende week gaat onze IT'er het firmware password van één van de nieuwere macs verwijderen en ik voorzie hem van een UEFI-enabled linux bistro (waarschijnlijk Ubuntu 15.10) om te kijken wat daarmee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:06

WTM

Ik heb 't zelfde 'probleem' maar maak nooit problemen mee. Hier zit ik op 0,5 meter van de router en kom ik op 50% ofzo. Het is een rMBP mid 2012 15".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HTT-Thalan schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 08:30:
Volgende week gaat onze IT'er het firmware password van één van de nieuwere macs verwijderen en ik voorzie hem van een UEFI-enabled linux bistro (waarschijnlijk Ubuntu 15.10) om te kijken wat daarmee gebeurt.
Misschien dat die IT'er beter gaat kijken naar dát wat er misloopt? Met een beetje "sniffen" middels Net Mom óf Draad Haai moet íe een heel eind kunnen komen?

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 07-11-2015 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:03
Hier heb ik in mijn thuis situatie ook last van, ik kan niet fatsoenlijk een film streamen over het netwerk via osx. dit op een macbook pro 2011 en een air 2012
Als ik op de macbook pro via bootcamp windows gebruik werkt het ineens wel. dus mijn vermoeden is al heel lang dat er iets mis is in osx qua drivers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:48
Het verschil tussen 'RSSI' en 'Noise' geeft je signaal-ruis verhouding.
Onderstaande tabel geeft weer wat dat betekent:

>40 = Uitstekend
25 - 40 = Goed
15 - 25 = Matig
10 - 15 = Slecht
< 10 = Geen signaal

Stel je 'RSSI' is -44dBm en je 'Noise' is -92dBm. Je signaal-ruis verhouding is dan -44 - (-92) = 48. Dat is dus uitstekend!

Bron: https://discussions.apple.com/docs/DOC-3394

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik heb een mbr uit 2012. Deze verliest sinds el captain regelmatig zijn wifi verbinding. Bij openklappen duurt het 30 sec voordat de wifi verbinding ia hersteld. Dit probleem had ik ook met de vorige osx versie, maar heeft zich spontAan hersteld. Nu is het dus weer terug. Iphone5s slechte verbinding sinds ios 9. Zowel op 2,4 als 5 ghz op een fritzbox 7490.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn d. j
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-01-2021
same here, is het een optie met alle tweakers die er last van hebben iets te beginnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Interessant, dit topic ga ik volgen.

Ik beheer niet veel Macs, hooguit enkele tientallen, maar ik merk bovenstaande wel enigszins. Mijn oplossing is om dan andere AP's te plaatsen van een bepaald merk. Het liefst zo veel mogelijk AP's die op hun allerlaagste vermogen zenden. Ik heb er ooit heel kort onderzoek naar gedaan: Bij een zo laag mogelijk zendvermogen werkt een Mac beter.

Ik heb eigenlijk nog nooit Windows geinstalleerd om dit te testen. Wellicht kan ik dat een keer gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwmaceje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-11-2024
Hier thuis ook problemen met mn iphone6 mits mijn Bluetooth aan staat, op 5ghz echter geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idem hier met een 15' MBPr late 2013,

Card Type: AirPort Extreme (0x14E4, 0x134)
Firmware Version: Broadcom BCM43xx 1.0 (7.15.166.24.3)

Ik heb er een tijdje terug zelfs een heel topic voor aangemaakt. Probleem is niet opgelost, maar heb wel geschoven met spullen voor betere dekking. Die drops ken ik, of dat nu het Ziggo modem is of Apple Airport spul.

Topic: Wifi in huis bagger, park uitstekend

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Het probleem blijft mij ook verbazen. Helaas zelf geen Mac en ook geen ac router. Kan het gebruik van 4 kanaals 80 MHz hier een boosdoener zijn? Kan me toch niet voorstellen dat OS X en iOS zodra ze een ac router zien 80 MHZ geforceerd proberen te gebruiken, daar op veel plekken in de wereld alleen maar 20 en 40 MHz gebruikt wordt.. Wikipedia: List of WLAN channels

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Laatst online: 07:53

Ultimation

Het is als Appels en peren

Welke informatie heb je nodig om hier bewijsmateriaal voor te verzamelen? Tweakers met soortgelijke setup (Mac + Airport Express/Time capsule of Cisco) kunnen dan waardes aanleveren. Hier thuis net ook wat zitten kijken en meten.

Op +/- 1 meter afstand tot de Airport Express (laatste model) met een rMBP 13" 2012 kan ik je de volgende waardes geven op een standaard 5Ghz netwerk:

RSSI: -48dBm
Noise: -90dBm
TxRate: 216Mpbs

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Schnupperpuppe schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 09:57:
Het verschil tussen 'RSSI' en 'Noise' geeft je signaal-ruis verhouding.
Onderstaande tabel geeft weer wat dat betekent:

>40 = Uitstekend
25 - 40 = Goed
15 - 25 = Matig
10 - 15 = Slecht
< 10 = Geen signaal

Stel je 'RSSI' is -44dBm en je 'Noise' is -92dBm. Je signaal-ruis verhouding is dan -44 - (-92) = 48. Dat is dus uitstekend!

Bron: https://discussions.apple.com/docs/DOC-3394
Het is ook niet zo dat de verbinding (eenmaal verbonden) traag is, maar dat het moment waarop je buiten 'bereik' van het toegangspunt zit gewoon sneller daar is omdat hij een beetje hardhorend is, als het ware.

Met het draadloze netwerk op kantoor is niks mis, dat werkt naar behoren (ook getuige alle windows laptops die probleemloos werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Wellicht kun je met Bootcamp eens Windows installeren en zien of het dan wel goed gaat? Kun je met inSSIDer ofzo en speedtest.net ofzo op dezelfde plekken meten onder OSX en Windows.

Edit: oh wacht ik ben spuit 11 :/

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 07-11-2015 21:12 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Other World Computing is een uitstekend bedrijf dat vrijwel uitsluitend Mac producten verkoopt. Ik zou eens een handjevol van hun 3rd party USB gebaseerde WiFi adapters kopen en testen welk merk/type bij jullie op kantoor de beste resultaten oplevert:
http://eshop.macsales.com...&N2=6534&Ntt=wireless+USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

JT schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 21:11:
Wellicht kun je met Bootcamp eens Windows installeren en zien of het dan wel goed gaat? Kun je met inSSIDer ofzo en speedtest.net ofzo op dezelfde plekken meten onder OSX en Windows.

Edit: oh wacht ik ben spuit 11 :/
Heeft het eigenlijk wel zin? Bootcamp kon wel eens z'n driver-set installeren en als het probleem een Apple-driver is, dan weet je nog niets.

Goed topic om in de gaten te houden. Bij elke release van een OSX vragen mensen zich af of de Wifi-issues (eindelijk) opgelost zijn. Ik heb ze misschien wel niet, maar wel 2 maal daags een soort blackout, dus wellicht heb ik ze ook.

Gekmakend BTW, al 3 keer het wifi-netwerk zelf vervangen door beter spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ik zie heel veel troubleshooting aan 1 zijde van het netwerk, namelijk de client en dan ook vooral gericht op 1 type client. Wat hebben jullie gedaan aan de andere zijde namelijk de AP's en de bijbehorende controller? Welke settings zijn er doorlopen, welk advies van Cisco hebben jullie gekregen? Is er een site survey gedaan om te kijken of er andere storingsfactoren zijn en hoe het met de dekkingsgraad zit? Wat hebben jullie precies getest met al die apparaten in het lijstje? Hebben de Lenovo machines ook het probleem? Andere niet-Macs gaan ook fout of juist goed?

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 08-11-2015 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sterkte: 55%
Ruis: 11%

Macbook Pro 2012 mid 15"

Zit 1,5 meter van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
ppl schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:53:
Ik zie heel veel troubleshooting aan 1 zijde van het netwerk, namelijk de client en dan ook vooral gericht op 1 type client.
Ik druk mijn macbook tegen (letterlijk tegen) de antenne's van mijn AP aan - 65% dekking.

Ik doe hetzelfde met mijn macbook tegen de AP van de macstore aan - zelfde resultaat.

Daarna drukken we hem tegen het AP van Cisco (kantoor) aan - zelfde resultaat.

Ik sluit dan uit dat het aan de AP's ligt. Vervolgens testen wij een dozijn andere macs op dezelfde manier, en zien dan dat die ook allemaal dezelfde 'symptomen' vertonen.

Dan zoek ik het probleem niet meer in de netwerkinfra ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Laatst online: 15-09 20:39
Ik heb zelf een kleine 100 Wi-Fi installaties gedaan, de problemen herken ik niet. Misschien nuttig om een keer te informeren op een andere locatie met andere Wi-Fi apparatuur.

Daarbij is - 65% dekking niet echt een meetwaarde, dat is RSSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Maar hoe zit dat dan met ruis ? Ik lees hierboven dat je dat mee moet nemen in de berekening ?
Storing/ruis etc kan ook voorkomen als je 'tegen' je router zit lijkt me. Heeft dan meer te maken met andere signalen etc in de buurt.

Las ook op wiki dat er geen officiële units zijn voor het meten van RSSI, en dat elke fabrikant zijn eigen waardes geeft ?

Al met al voor mij te veel variabelen om nu meteen te constateren dat er een algemene issue is met alle macs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
ThinClientQ schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:47:
Ik heb zelf een kleine 100 Wi-Fi installaties gedaan, de problemen herken ik niet. Misschien nuttig om een keer te informeren op een andere locatie met andere Wi-Fi apparatuur.

Daarbij is - 65% dekking niet echt een meetwaarde, dat is RSSI.
Dat hebben we gedaan, uitvoerig, en je kunt wel gaan bikkelen over hoe je het moet noemen, het probleem was er eerder niet, het is er nu wel, het speelt niet op niet-macs en het zorgt ervoor dat de wifi-verbinding gewoon brak functioneert, dus ik ben er van overtuigd dat er _iets_ mis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

HTT-Thalan schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:29:
Ik druk mijn macbook tegen (letterlijk tegen) de antenne's van mijn AP aan - 65% dekking.

Ik doe hetzelfde met mijn macbook tegen de AP van de macstore aan - zelfde resultaat.

Daarna drukken we hem tegen het AP van Cisco (kantoor) aan - zelfde resultaat.
In jullie test geval ligt het niet aan de AP's noch aan de client maar aan jullie manier van testen. Een AP heeft een bepaald stralingspatroon waarbij je vrijwel geen ontvangst hebt als je de AP en client op elkaar drukt. Probeer minstens 3 meter van het AP vandaan te blijven en ga er zeker niet direct onder staan.
Dan zoek ik het probleem niet meer in de netwerkinfra ;-).
Dat zul je toch echt zeker moeten omdat het net zo vaak de infra is (met name settings) die voor problemen zorgt bij bepaalde clients. Als je bij wifi een probleem wil oplossen gaat dat niet lukken met de oogkleppen die je nu op hebt en zeker niet met de gehanteerde test methodes. Daarom moet je ook een site survey doen, voor hetzelfde geldt is er gelijktijdig een of andere zendmast ergens opgetuigd en hebben jullie daar enorm veel hinder van. Andere firmware update en dat soort zaken hebben ook zo hun effect.

Het is echt niet zo simpel als jullie lijken te denken, er komt veel meer bij kijken. Misschien toch eens overwegen om wat hulp in te schakelen van een derde die hier vaker mee heeft gekampt. Wifi is wat troubleshooting betreft echt een gigantische PITA.
kaassouffle schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:47:
Las ook op wiki dat er geen officiële units zijn voor het meten van RSSI, en dat elke fabrikant zijn eigen waardes geeft ?
Dat kan per netwerk zelfs verschillen en misschien ook wel per segment als je een heel groot netwerk hebt. Sommige clients kunnen bepaalde waarden niet waarderen waardoor je voor de RSSI weer net even wat anders moet instellen. In het Ubiquiti topic hier wordt het ook vaak genoemd op het officiële forum van Ubiquiti kom je het nog vaker tegen. Je kunt behoorlijk wat resultaat boeken met het wijzigen van dit soort instellingen (zowel positief als negatief). Het is ook niet ongewoon dat je weer opnieuw moet gaan tweaken wanneer er weer een update van een OS (Windows, Android, iOS, OS X, Linux) is uitgebracht.

[ Voor 21% gewijzigd door ppl op 08-11-2015 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

ppl schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:53:
Ik zie heel veel troubleshooting aan 1 zijde van het netwerk, namelijk de client en dan ook vooral gericht op 1 type client. Wat hebben jullie gedaan aan de andere zijde namelijk de AP's en de bijbehorende controller? Welke settings zijn er doorlopen, welk advies van Cisco hebben jullie gekregen? Is er een site survey gedaan om te kijken of er andere storingsfactoren zijn en hoe het met de dekkingsgraad zit? Wat hebben jullie precies getest met al die apparaten in het lijstje? Hebben de Lenovo machines ook het probleem? Andere niet-Macs gaan ook fout of juist goed?
Ik heb hier een netwerk met een TC7210 met 2.4 en 5Ghz aan (Ziggo modem, hiervoor een FB7360 V2) en 2 losse AP's Engenius 1 op 2.4Ghz en 1 op 5Ghz.

Ik heb er 7 apparaten op zitten wat telefoons/tablets, 2 laptops en een TV.

Een vriendin van mij heeft een macbook pro uit 2015, thuis had ze al problemen met haar Wifi (FB7360 ouder model) als ze haar laptop naast het modem zetten had ze tussen de 50 en 65% sterkte.

Bij mij getest bij alle AP's en precies hetzelfde probleem bij zowel 2.4 als 5Ghz.

Bij de FB7360 modem 50-65% 2.4Ghz, of je hem er nou 1 of 4 meter vanaf houd signaal blijft hetzelfde.

Bij de Ziggo modem 50-65% 2.4 of 5Ghz maakt niet uit.
https://www.ziggo.nl/pdf/...ng-technicolor-tc7210.pdf

Bij het 2.4Ghz AP 55-70% (300N)
http://www.engeniustech.c...op-wall-mount/ecb300.html

Bij het 5Ghz AP 55-73% (ENH500 - Welke een heel sterk zendvermogen heeft). http://www.engeniustech.c...s/outdoor-pro/enh500.html

Als ik mijn Asus laptop pak en deze gewoon normaal gebruik dan heb ik 80 tot 100% sterkte.
In mij PC (Asus Z87 Deluxe) zit ook een wifi mogelijkheid onboard 2.4/5Ghz en deze geeft gewoon 90-100% sterkte aan.

Ook komt het vaak voor dat bij haar het signaal weg valt, dit is 3 keer gebeurt bij een uurtje testen, zelf heb ik dit niet gehad bij 2 laptops. (1 laptop kan alleen 2.4Ghz andere van mij doet zowel 2.4 als 5).

Voor mij werkt mijn wifi netwerk perfect, ik heb totaal geen problemen of signaal verlies met mijn apparaten, dus ik mag aannemen dat er iets mis is met de Macbook.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dan verwijs ik weer naar het beginstuk van mijn reactie:
Ik zie heel veel troubleshooting aan 1 zijde van het netwerk, namelijk de client en dan ook vooral gericht op 1 type client. Wat hebben jullie gedaan aan de andere zijde namelijk de AP's en de bijbehorende controller?
Wat meer specifieker: wat hebben jullie aan instellingen gecontroleerd, welke updates van de apparatuur zijn er gedaan, wat doet andere apparatuur op het netwerk, wat als je er 10 meter van af bent, hoe zit het met de woning (veel beton, veel hout, etc.) en bovenal: als je apparatuur van de provider gebruikt, wat had deze te melden toen je het probleem bij hun hebt gerapporteerd en ben je op de hoogte van de grote hoeveelheid problemen met wifi met de apparatuur van o.a. Ziggo en KPN (de reden waarom velen het modem in bridge mode laten zetten en een eigen router met wifi gebruiken)? Waar lees je die 50-65% mee af?

[ Voor 14% gewijzigd door ppl op 08-11-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Interessante ontwikkeling!

We hebben vandaag een oudere MBP (2012 model) voorzien van Ubuntu 15.10 via een live boot stick.

Verbinding gemaakt met onze corporate wireless, en via de command line een commando in loop gedraaid die de sterkte weergaf.

En wat schetst onze (oprechte) verbazing: Hij lijkt te 'cappen' op 70%. Weigert hij pertinent boven te gaan, ongeacht de afstand tot een AP (maar als je er meer dan 2 meter vandaan bent zakt hij snel af).

Omdat alle geteste macs (tot nu toe) dezelfde wireless chip hadden, moesten we een uitzondering testen.
Deze vonden we in een recent geleverde Macbook Air, doch hier wilde Ubuntu de wireless driver niet van herkennen dus dat konden we nog niet testen daar de live stick niet persistent was en (en we dus niet konden booten voor de voorgestelde wijzigingen).

Dit gaan we nog doen, evenals het voorzien van de macs van windows software om ook hierop te testen.
We hebben nogmaals een Lenovo met Windows 7 ernaast gehouden (op de geteste plaatsen) en die geven consistent tot 100% dekking aan als je dichtbij genoeg zit, en tot 30% meer dekking op de plaatsen waar de mac tot 30% inzakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat bedoel je met '70% dekking'? Het lijkt me handig als je wilt vergelijken om de absolute waardes te nemen en niet percentages. Noteer dus de RSSI, SNR, welke PHY mode (802.11b/g/n/ac, 2.4 GHz, 5 GHz), welke MCS index. Kan best zo zijn dat Windows op een lagere MCS (en met een betere signaalkwaliteit) verbindt, terwijl de Mac met een hogere MCS verbindt, maar met een lagere signaalkwaliteit verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:36

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik herken deze problemen ook totaal niet. Thuis op de airport extreme werkt het prima en op het bedrijfsnetwerk werken meerdere macbook's zonder enig probleem net als de iPad's en iPhones die we hier hebben.

Wij hebben overal Ubiquiti Unifi accesspoints neergezet afgelopen jaar en die geven opvallend genoeg minder ellende (Eigenlijk gewoon geen) dan onze oudere Cisco accesspoints.
Misschien is je netwerk gewoon inderdaad brak :+

Ik geloof echt wel dat er hier en daar wel eens een minder goed exemplaar is, maar ik geloof nooit dat 200+ computers niet in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsooh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08 23:34
Ik heb het even getest op school, op een gastnetwerk omdat onze eduroam momenteel uitligt. Ik wil dit later gerust ook eens testen met eduroam.

Ik heb een mid 2014 15" mbpro die momenteel op 10.10.3 draait.

Card Type: AirPort Extreme (0x14E4, 0x134)
Firmware Version: Broadcom BCM43xx 1.0 (7.15.166.24.3)

Ik zit op 5 meter van een Cisco router die aan het plafond hangt en ik krijg vrij normale waarden. 82-84%

Ik wil dit later zeker eens opnieuw proberen met een ander tooltje of op eduroam als die het terug doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ook niet onbelangrijk: is het de client die de roaming doet of wordt het aan de AP's overgelaten (oftewel: doet het netwerk aan zero hand off of niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ppl schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 22:25:
Ook niet onbelangrijk: is het de client die de roaming doet of wordt het aan de AP's overgelaten (oftewel: doet het netwerk aan zero hand off of niet)?
Wat ik (hier) vooral zag was 't érg agressieve DHCP gedrag van iOS devices (géén MAC OS-X) :o

Roaming over (Juniper) WLC's gaat gewoon netjes, Juniper is verder NIET van Apple (óf Cisco) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Interessant topic. Ik kan nu niet meten maar ik heb wél wifi problemen. Vage problemen die niet met el capitan zijn opgelost. Vooral op 5 GHz lijkt het te zijn. Ineens geen data meer maar nog wel verbonden. Meestal schakel ik dan terug naar de 2,4 GHz.
Ik dacht af en toe dat het aan mijn hardware lag: soms kon hij niet meer connectie met welke van de 2 dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Er zijn wat AP's en clients die iets te lang blijven vasthouden aan de de 5GHz en niet terugschakelen. Even verder zoeken op internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32
Ik heb heel vaak plots geen internet meer met mijn Mac, en alleen met mijn Mac. Wel gewoon verbonden en amper een meter van de router.. Dit had ik niet bij alleen dit model maar ook de drie daarvoor. Geen idee wat het kan zijn. Vaak helpt het aan en uit zetten van de WiFi maar het is verre van ideaal. Dit probleem heb ik ook vaker op het forum voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
De grap is dus ook dat dit niet per se aan de macs ligt. Zoals ik eerder aangaf is het probleem met name heel erg met corporate networks en heb je met een fatsoenlijk afgesteld netwerk helemaal nergens last van. Ik heb met die van mij af en toe ook last van kleine problemen (openbare hotspots in de trein bv), maar thuis nergens last van. Thuis heb ik dan ook alleen maar Apple netwerk apparatuur staan. Werkt als een trein. Ik kan het probleem thuis ook niet reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32
supersnathan94 schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:24:
De grap is dus ook dat dit niet per se aan de macs ligt. Zoals ik eerder aangaf is het probleem met name heel erg met corporate networks en heb je met een fatsoenlijk afgesteld netwerk helemaal nergens last van. Ik heb met die van mij af en toe ook last van kleine problemen (openbare hotspots in de trein bv), maar thuis nergens last van. Thuis heb ik dan ook alleen maar Apple netwerk apparatuur staan. Werkt als een trein. Ik kan het probleem thuis ook niet reproduceren.
De vraag is, waarom hebben alleen mijn macs last op mijn thuis netwerk en hebben alle windows apparaten nergens last van :(?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ik heb werkelijk geen idee waarom het precies zo is, maar het lijkt erop dat een instelling ergens windows only afdwingt. Het zal misschien iets met de bandbreedte te maken hebben ivm de bluetooth stack van OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40

Quakie

quakelen

Beetje geschiedenis kwijt van de topic (wel alles gelezen dus), maar als je windows installeert op je mac zou je ook hetzelfde moeten "meten". Als windows dan nergens last van heeft is het dus os x gerelateerd of niet?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dan wel ja waarbij men dan wel rekening moet houden met het feit dat drivers hier ook een grote rol in spelen. Het hoeft dus niet in het OS zelf te zitten maar kan evenwel in de driver zitten. Het switchen van OS vertelt je dan ook niet zo heel erg veel, je zult verder moeten zoeken. Op fora van fabrikanten van netwerk apparatuur kijken kan heel handig zijn. Daar zitten vaak de netwerk lui met een netwerk waar ze diverse clients hebben en wordt er wat meer inhoudelijk over gedrag van bepaalde clients gesproken met daarbij ook eventuele instellingen die zouden kunnen helpen. Wireless clients kunnen nou eenmaal eigenaardig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Merk je toevallig ook dat de Macbooks af en toe kernel_task spikes laten zien en daarmee UI stuttering? Ik heb daar namelijk last van op het wifi netwerk van m'n werk, terwijl er thuis niets aan de hand is. Nou was ik er een tijdje vanaf, totdat er afgelopen weekend een update is geweest aan het netwerk.

Gaat om een MBPr 13" 2015 8GB / 256GB met El Capitan, terwijl een collega met een late 2014 MBPr 13" 8GB / 256 GB onder El Capitan er geen last van heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door DrSnuggles op 18-11-2015 17:02 ]

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb werkelijk geen idee waarom het precies zo is, maar het lijkt erop dat een instelling ergens windows only afdwingt. Het zal misschien iets met de bandbreedte te maken hebben ivm de bluetooth stack van OSX.
Ik weet niet veel van MAC's maar wat ik wel weet is dat een groot aantal systemen met bepaalde WiFi/Blutooth chipsets grote problemen hebben met signaal verlies van ongeveer 15-20% op WiFi wanneer de Blutooth aan staat. Er zijn twee methoden om BT uit te zetten, softwarematig (dus alleen OS) dan blijft de functionaliteit wel werken in de chip en maakt het niks uit, of zoals onder Windows waar de complete Blutooth sectie in de chip wordt uitgezet waarna opeens het bereik van WiFi stukken beter wordt.

Zelf ervaren met een aantal Windows Laptops van o.a. HP/Compaq, Dell, Acer.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
Daedalus schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:37:
... de performance monitor gebruiken voor dit soort plaatjes:
[afbeelding]
...
Waar haal jij die mooie grafiekjes vandaan?

Edit: check! Venster - Hulpprogramma's

[ Voor 6% gewijzigd door hans_lenze op 26-11-2015 08:49 ]

while (! ( succeed = try ()));

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
Hey herkenbaar, hier wordt ons wireless network ook ervaren als waardeloos. Eerst hadden we sterk verouderde Cisco apparatuur, dat is vanwege instabiliteit vervangen door Ruckus. Daarna is het alleen maar berg afwaarts gegaan. Oa de importeur is langs geweest en kon niets vinden.

Nu zitten we op een soort tussen weg die redelijk werkt en dat is dat we de 5ghz serveren met Ruckus apparatuur en de 2.4ghz met Ubiquiti, maar ja problemen oplossen doet het dus niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik ben van mijn TP-Link Archer C7 afgestapt en heb nu de KPN Experia v10 iets dichter bij de woonkamer hangen met een 2,4 en 5 ghz netwerk met zelfde SSID. Tot nu toe geen problemen, die ik met de TP-Link wél had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Bal0n schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:01:
Merk je toevallig ook dat de Macbooks af en toe kernel_task spikes laten zien en daarmee UI stuttering? Ik heb daar namelijk last van op het wifi netwerk van m'n werk, terwijl er thuis niets aan de hand is. Nou was ik er een tijdje vanaf, totdat er afgelopen weekend een update is geweest aan het netwerk.

Gaat om een MBPr 13" 2015 8GB / 256GB met El Capitan, terwijl een collega met een late 2014 MBPr 13" 8GB / 256 GB onder El Capitan er geen last van heeft.
Ik heb op school af en toe ook last van die Kernel_task spikes. erg vervelend. Ook ik heb een 2015 model (15" met r9 M370X) op el cap. Maar aangezien ik die machine als dev apparaat gebruik en ik veel process force quit dat ik dat het daar nog wel eens mee te maken kon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Ik ben er nog steeds niet achter wat het nou precies is, situatie is nog steeds hetzelfde: thuis nergens last van, vage kernel_task CPU spikes op werk. Ik force quit ook het eea, maar dan zou ik er thuis toch ook last van moeten hebben.

Ongetwijfeld de combinatie tussen Apple en het wifi netwerk op mn werk.

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excentriekegast
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-09 18:17

Excentriekegast

PSN: Metinisme

Ik wil dit topic blijven volgen. Met mijn Late '13 15" MBP heb ik vooral de laatste tijd veel last van wifi verbinding dat wegvalt. Eerst had ik wel eens dat ik 1 a 2 keer p.d. mijn wifi uit en aan moest zetten.
Heb het gisteren en vandaag al meer dan 10 keer gedaan.
Ik heb thuis Ziggo en zit 10 tot 12 meter vandaan zonder een muur er tussen. Gewoon letterlijk niks er tussen.
Best irritant dit. Zit te denken om een USB wifi adapter/ Thunderbolt wifi adapter te kopen. Weet niet of dat zou helpen...

Inspireer en word geïnspireerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Laatst online: 13-02 07:32
HTT-Thalan schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 08:30:
Is het niet slimmer om Windows te bootcampen om zo OSX uit te sluiten?

Ik bezit overigens ook een Macbook met de firmware versie BCM43xx 1.0. (En een AirPort Extreme) en ik heb nergens problemen ondervonden. Zowel thuis is mijn laptop het beste apparaat om ver van de router af te zitten. (Timecapsule) maar ook op school (Eduroam) heb ik nog nooit last gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
sander0 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:32:
[...]

Is het niet slimmer om Windows te bootcampen om zo OSX uit te sluiten?

Ik bezit overigens ook een Macbook met de firmware versie BCM43xx 1.0. (En een AirPort Extreme) en ik heb nergens problemen ondervonden. Zowel thuis is mijn laptop het beste apparaat om ver van de router af te zitten. (Timecapsule) maar ook op school (Eduroam) heb ik nog nooit last gehad.
Het is ook geen garantie voor problemen; het is momenteel zo dat wanneer er 'minder' dekking is, onze macs daar eerder last van hebben dan onze windows apparaten. Ik kan met onze Windows apparaten comfortabel boven werken bijvoorbeeld, ook met onze smartphones, via de wifi. De mac heeft daar dermate weinig dekking dat een stabiele verbinding onmogelijk is.

Terwijl ik dit tik zit ik zeggen en schrijven één meter van mijn router vandaan, en krijg 61% signaalsterkte binnen. Dat is dus nu helemaal prima, maar één verdieping hoger word het al bijna onwerkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jAnO!
  • Laatst online: 28-01 13:12

jAnO!

lalalavanillevla

Excentriekegast schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:16:
Ik wil dit topic blijven volgen. Met mijn Late '13 15" MBP heb ik vooral de laatste tijd veel last van wifi verbinding dat wegvalt. Eerst had ik wel eens dat ik 1 a 2 keer p.d. mijn wifi uit en aan moest zetten.
Heb het gisteren en vandaag al meer dan 10 keer gedaan.
Ik heb thuis Ziggo en zit 10 tot 12 meter vandaan zonder een muur er tussen. Gewoon letterlijk niks er tussen.
Best irritant dit. Zit te denken om een USB wifi adapter/ Thunderbolt wifi adapter te kopen. Weet niet of dat zou helpen...
Had ik ook thuis, maar lag niet aan de macbook, ligt volgens mij eerder aan ziggo.
Ik heb nu een fatsoenlijke router achter de modem en nergens last meer van.

zie:
wifi connectie dropt na "X" tijd

[ Voor 3% gewijzigd door jAnO! op 16-12-2015 11:28 ]

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 14:13
jAnO! schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:28:
[...]

Had ik ook thuis, maar lag niet aan de macbook, ligt volgens mij eerder aan ziggo.

zie:
Wat heeft Ziggo nu weer met je WiFi verbinding te maken??

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:25
De wifi router van Ziggo...wat snap je niet ? Heb dit issue al zo vaak gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excentriekegast

Excentriekegast

jAnO! schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:28:
[...]

zie:
Bedankt voor je reactie. Ik zal het een der deze dagen goed doorlezen. (momenteel weinig tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:22
Al mijn devices (macbook pro 13" retina, iphone 6s, windows 10) zitten via 5ghz (wifi-ac 80mhz) op een mu-mimo router en doen het goed met 800+ mbps. Alleen is er een drop bij overgang van 5ghz naar 2.4ghz (zelfde SSID) als ik naar de 1e verdieping loop, misschien is het probleem dat je veelal in het overgangs punt zit qua bereik met 1 SSID?

[ Voor 5% gewijzigd door Furfoot op 18-12-2015 15:52 ]

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Excentriekegast schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:16:
Zit te denken om een USB wifi adapter/ Thunderbolt wifi adapter te kopen. Weet niet of dat zou helpen...
Zelf heb ik Telfort, en ervaarde precies hetzelfde. WiFi uitgezet op het modem, en een Airport Express gekocht. Daarna nooit meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excentriekegast

Excentriekegast

cerberusss schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 10:04:
[...]

Zelf heb ik Telfort, en ervaarde precies hetzelfde. WiFi uitgezet op het modem, en een Airport Express gekocht. Daarna nooit meer last van.
Ik zou dan bijna (een beetje overdreven*) gaan denken dat Apple bewust alle wifi signalen die via een non-Apple producten verslechterd, waardoor men een Apple Airport Express moet kopen om gewoon normaal internet te kunnen gebruiken... :/

*Ik heb nachtdienst gehad, ben op dit moment moe en dan bedenk dit soort dingen... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Excentriekegast schreef op zondag 20 december 2015 @ 08:06:
[...]

Ik zou dan bijna (een beetje overdreven*) gaan denken dat Apple bewust alle wifi signalen die via een non-Apple producten verslechterd, waardoor men een Apple Airport Express moet kopen om gewoon normaal internet te kunnen gebruiken... :/

*Ik heb nachtdienst gehad, ben op dit moment moe en dan bedenk dit soort dingen... :O
Ligt meer aan die 2-in1 modem/router dingen. Ik heb mijn Ziggo modem ook in bridge-mode en er een Linksys/Cisco router achter hangen. Wifi is aanzienlijk verbeterd. (Geen Airport Express dus ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Inderdaad. Er zijn vrij veel issues met de door de provider geleverde apparatuur en dat beperkt zich niet alleen tot de wifi. De mensen die een aparte router met wifi kopen (ongeacht van welk merk) zien hun problemen ineens opgelost. Ik hou het ook op mijn eigen infra, dat ding van de isp mag mooi alleen het modem gedeelte voor z'n rekening nemen. Als dat niet mogelijk is bij een isp zoeken we een andere waar het wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik weet niet of hier uberhaupt al een opmerking over is geplaatst, maar weet je zeker dat die tool niet volslagen ruk is?

Die WiFi Strength meter, die ook nogal outdated lijkt te zijn, geeft hier 40% aan. 50% als ik pal naast m'n router sta. Maar als ik met een professionele(re) tool kijk als WiFi Explorer of inSSIDer 4, dan zie ik...
76% in plaats van 40%!

Dat is bijna de helft minder :X
Ik vond het ook nogal frappant dat als ik naast m'n WiFi router sta, zelfs op 2.4Ghz, ik volgens die tool maar 65% bereik zou hebben. Dan ga je wel twijfelen ja. Maar dan pak je er dus een goede tool bij, die ook recent nog updates heeft gehad, en dan lijkt de boel opeens een stuk realistischer te zijn.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Afgelopen dagen ook weer eens wat tests uitgevoerd met diverse apparaten en operating systems op mijn Netgear WNDR 3700 v2 met DD-WRT v3.0 build 28374.

Door wat apparaten (oudere laptops) die 802.11g vereisen heb ik de 2.4 GHz radio al weer een tijdje op NG mixed staan.
De 5 GHz radio staat altijd op N-only mode. 802.11 ac apparaten heb ik zelf niet in mijn bezit, vandaar dat mijn router prima voldoet. Met DD-WRT en OpenDNS ingesteld en strict order no resolve is die router echt een laagvlieger :) o ja mede door glasvezel wat hier ligt!

Waar ik op 5 GHz echt never nooit laad issues of time outs ervaar op mijn iPad 3 met iOS 9.2 (bijna 4 jaar in gebruik), heb ik dit wel op de 2.4 GHz band. Het maakt daarbij niet uit of alle andere apparaten volledig uit zijn, ook mijn BlackBerry Leap de Wi-Fi handmatig uitzet.

Zou een oorzaak dan misschien te maken kunnen hebben met andere modes dan N (in mijn geval dan) dus hier 802.11g mijn iPad een instabiele verbinding geeft?
En betekent dit dan ook voor OS X dat de wireless modes op zowel AP als device het lekkerst werkt met:
device ac - AP ac only
device n - AP n only
device g - AP g only
..enz..?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxdreamerxxx
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-09 11:26
Ook ik heb de Mac connectie problemen ervaren in een netwerk van een klant van ons.

De Macbooks hebben allemaal een,

en1:
Type kaart: AirPort Extreme (0x14E4, 0x93)
Firmwareversie: Broadcom BCM43xx 1.0 (7.21.95.175.1a6)

Nu heb ik een andere Macbook gevonden met

en1:
Type kaart: AirPort Extreme (0x14E4, 0x93)
Firmwareversie: Broadcom BCM43xx 1.0 (5.106.98.100.24)

Op elke Macbook staat EL Capitan

Wat schets mijn verbazing de Macbook met Firmwareversie Broadcom BCM43xx 1.0 (5.106.98.100.24),
werkt de wifi prima waar ik ook in het gebouw de wifi test.

Het model is wel een MacBook Pro (15-inch, medio 2010) en alle andere macbooks zijn van medio 2012 of nieuwer.

Is de firmware te dowgraden op een nieuwe model, of is de Broadcom BCM43xx 1.0 in de nieuwere modellen echt een andere versie van de wifi kaart.

Ook hier werken, Ipads, telefoons, en windows machines prima, de problemen komen alleen voor op de Macbooks, daarmee wil ik niet zeggen dat de Macbooks niet goed functioneren omdat dit aan de Macbooks te danken is, echter lijkt het wel op een combinatie probleem met de Wifi accespoints.

Op dit moment werkt het me de laatste versie van MacOs El Capitan, voor de meeste gebruikers zo slecht dat, we voor meerdere Macbooks weer zijn gaan werken met een Hardcore UTP kabel.

Alles softwarematige aanpassingen die ik kon vinden heb ik inmiddels uitgeprobeerd echter werkt de Macbook met de oude Firmware met alle niet juiste instellingen ook Prima.

Zowel disabelen van IPV6, energie settings, MTU naar 1453, en het verwijderen van de configuratie bestanden en het aanmaken van een nieuwe locatie, lossen de huidige verbindingsproblemen niet op. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja dat is een hele andere kaart. De 2012 en nieuwer hebben namelijk BLE: 4.0 de 2010 gaat niet verder dan 2.1.

Je moet de wifi problemen ook niet zoeken in de mac, maar in de achterliggende structuur van enterprise accespoints. Dikke kans dat mijn macbook ook gaat zeuren op jullie netwerk terwijl hij het bij mij thuis en overal waar ik kom (en waar geen bedrijfsnetwerk ligt) doet hij het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
supersnathan94 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:57:
Ja dat is een hele andere kaart. De 2012 en nieuwer hebben namelijk BLE: 4.0 de 2010 gaat niet verder dan 2.1.

Je moet de wifi problemen ook niet zoeken in de mac, maar in de achterliggende structuur van enterprise accespoints. Dikke kans dat mijn macbook ook gaat zeuren op jullie netwerk terwijl hij het bij mij thuis en overal waar ik kom (en waar geen bedrijfsnetwerk ligt) doet hij het prima.
Ik heb, zoals beschreven, de problemen kunnen repliceren op de access points van de Mac-store waar ik was (Breda) en ook op mijn router thuis. Beiden zijn normale huis-tuin-en-keuken routers waar een directe internetverbinding achter ligt, in het geval van de store zelfs een door apple zelf geadviseerd apparaat. Ook de oude en nieuwe (de kassa-laptops waren minimaal 4 jaar oud denk ik, maar ook de nieuwe air van een klant die er lag) laptops binnen de winkel zelf bleken het probleem te ervaren.

Wanneer mensen een slechte dekking ervaren met Wifi gaan ze, indien mogelijk gewoon dichterbij zitten. Ze denken niet gelijk aan een dekkingsprobleem want je hebt wel gewoon verbinding. Het word lastig als hij af-en-toe wegvalt door slechte dekking, en dat gebeurt dus eerder op de getroffen MacBooks. Zoals reeds vaak gesteld hal ik maximaal 60% netwerkdekking zelfs als ik naast de router ga zitten. Dit kan ik repliceren op een willekeurige combinatie van macbook, router en testlocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja en zoals eerder ook al gezegd is die 60% direct naast de router niet abnormaal. Een wifi accespoint heeft immers ook een deadzone om zich heen zitten waar de straling elkaar opheft. Als jij mij de gebruikte software kan doorsturen zal ik het even voor je testen.

De acces points van de apple store worden vaak ingeregeld vanaf een speciale comman en control server en fungeren dus alleen als accespoint. Alle routing wordt door een ander apparaat verzorgd en daar zit waarschijnlijk het probleem in.

Het stomme is namelijk dat deze problemen bijna alleen voorkomen als de macbook een keer aan een bedrijfsnetwerk hebben gehangen wat de problemen veroorzaakt. Als je er snel bij bent is een herinstallatie soms voldoende, maar in sommige gevallen kom ik defecte wifi kaarten tegen. Heel vervelend dus.

Ik heb zelf een aantal airports gehad (stuk of zeven) en heb daar geen problemen mee ondervonden met een behoorlijk waslijst aan macs. Een daarvan heeft een keer aan een bedrijfsnetwerk gehangen en toen is het gedonder begonnen. Bij thuiskomst werkte shit niet meer. Deze was gelukkig net nieuw dus er stond geen belangrijke data op. Na een clean install was het probleem ook direct weg. Tijd (als in snelheid van handelen) lijkt hierbij dus ook belangrijk.

Maar als je dus even aangeeft met welke software en hoe je hebt getest zal ik proberen dat de reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxdreamerxxx
supersnathan94 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 17:08:
Ja en zoals eerder ook al gezegd is die 60% direct naast de router niet abnormaal. Een wifi accespoint heeft immers ook een deadzone om zich heen zitten waar de straling elkaar opheft. Als jij mij de gebruikte software kan doorsturen zal ik het even voor je testen.

De acces points van de apple store worden vaak ingeregeld vanaf een speciale comman en control server en fungeren dus alleen als accespoint. Alle routing wordt door een ander apparaat verzorgd en daar zit waarschijnlijk het probleem in.

Het stomme is namelijk dat deze problemen bijna alleen voorkomen als de macbook een keer aan een bedrijfsnetwerk hebben gehangen wat de problemen veroorzaakt. Als je er snel bij bent is een herinstallatie soms voldoende, maar in sommige gevallen kom ik defecte wifi kaarten tegen. Heel vervelend dus.

Ik heb zelf een aantal airports gehad (stuk of zeven) en heb daar geen problemen mee ondervonden met een behoorlijk waslijst aan macs. Een daarvan heeft een keer aan een bedrijfsnetwerk gehangen en toen is het gedonder begonnen. Bij thuiskomst werkte shit niet meer. Deze was gelukkig net nieuw dus er stond geen belangrijke data op. Na een clean install was het probleem ook direct weg. Tijd (als in snelheid van handelen) lijkt hierbij dus ook belangrijk.

Maar als je dus even aangeeft met welke software en hoe je hebt getest zal ik proberen dat de reproduceren.
Het is volgens mij niet mogelijk dat door het aanmelden in een bedrijfsnetwerk, dat er dan defecten ontstaan aan de hardware, mocht dit wel het geval zijn is dit dan duidelijk iets wat aan de hardware ligt van de gebruiker.
Het feit blijft dat alle versies iphone, ipad en oudere macbooks deze problemen niet kennen binnen de netwerken waar ik de problemen aantref en dat zijn er steeds meer.

De wifi hardware waar het niet goed functioneert in bedrijfsnetwerken zijn Cisco, Hp en nog andere A merken. Als je apparaten verkoopt die veel in dit soort netwerken gebruikt worden en deze apparaten functioneren niet goed, kun je niet volledig de stelling innemen, vervang vele bedrijfsnetwerken maar om onze apparaten juiste te laten functioneren.

De diesel bij de pomp werkt ook gewoon in elke auto van meerdere leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ik zeg ook niet dat je de hardware moet vervangen ik zeg alleen dat er een software ding zit wat voor problemen zorgt. En die zit dus ergens in de configuratie van het netwerk. Zoals ik dus zei. Na het aanmelden bij een corporate netwerk begon het gezeik bij mij ook. Dus om te zeggen dat het aan de macs ligt vind ik ook een beetje apart. Het is de combinatie.

edit:

Ah ik ben er dus achter dat je network strength hebt gebruikt. Deze app is echt waardeloos en de conclusies die je trekt uit deze gegevens kloppen ook niet. Als het daadwerkelijk "51%" is van het uitgezonden signaal dan vind ik dat heel knap aangezien je router een omnidirectionele antenne heeft. Daarnaast weet de app niet wat het zendvermogen is van de router zelf. Misschien is dat wel net iets meer dan wat jij binnen krijgt en is dat 95% van et signaal, weet jij veel.

Overigens is dit ook helemaal niet de manier van meten van netwerk kwaliteit. Eigenlijk is het vrij simpel met deze berekening: -noise - -RSSI = signalstrength in dB.

Dit naast de tabel houden:
40+dB = Excellent signal
25dB to 40dB = Very good signal
15dB to 25dB = Low signal
10dB to 15dB = Very low signal
5dB to 10dB = Little or no signal
En je zult zien dat je gewoon prima verbinding hebt. Ook de macs in de store in breda. Ik zit hier met een afstand van 2 meter op:
93-49 = 44 dB MBPr 2015 15" 802.11ac triple,
95-52 = 43 dB MBA 2014 11" 802.11ac dual,
89-52 = 37 dB MBPr 2012 15" 802.11n.

edit2:
Ik zit nu met de MBA op een verhouding 95-46 = 49dB. Dat zijn uitzonderlijk goede waarden hoor.

[ Voor 63% gewijzigd door supersnathan94 op 25-04-2016 14:43 . Reden: Toevoeging data ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxdreamerxxx
Inmiddels hebben we een workaround voor de Macbooks die problemen geven, en te oud zijn voor garantie.

We werken nu op deze macbooks met een :

NETGEAR A6100 WiFi USB Mini Adapter - A6100-100PES

Deze USB netwerkkaart heeft een Realtek rtl8812au chipset waarvoor driver beschikbaar zijn voor Mac.OS

Macbooks die nog binnen de garantie waren hebben we opgestuurd naar Apple en deze functioneren nu ook prima.

Het zit hem dus wel degelijk in de netwerkkaarten van een serie Macbooks, in combinatie met een nieuwere versie van Mac.OS

:*) belangrijkste de gebruikers kunnen weer probleemloos werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 10:27

IWriteCode

Less = more

Macbooks die nog binnen de garantie waren hebben we opgestuurd naar Apple en deze functioneren nu ook prima.
Wat hebben ze precies 'gerepareerd' dan?

Hier dezelfde problemen met 3 verschillende macbook pros. Wel alleen thuis... op het werk nog nooit problemen gehad. Verbinding valt weg... althans... wifi signaal blijft, maar de internet verbinding is pleite... Wifi aan en uit zetten --> internet doet het weer...

Zoooo irritant...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
IWriteCode schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:14:
[...]

Hier dezelfde problemen met 3 verschillende macbook pros. Wel alleen thuis... op het werk nog nooit problemen gehad. Verbinding valt weg... althans... wifi signaal blijft, maar de internet verbinding is pleite... Wifi aan en uit zetten --> internet doet het weer...

Zoooo irritant...
De vraag is dan of het wel aan de MacBook Pro's ligt, vooral als meerdere MacBooks het hebben met jouw thuis WiFi, maar niet met andere netwerken. WiFi is een complex iets, waarbij je niet zomaar kunt zeggen: dit is de oorzaak.

Het zou zomaar kunnen dat de access-point de oorzaak is, ondanks dat het wel werkt op andere apparaten. Nu weet ik niet elke Router jij gebruikt, maar de standaard routers die je bij je internet provider krijgt zijn nogal snel van streek, vooral de ingebouwde DHCP en DNS server. Dat het de WiFi op andere apparaten wel blijft werken zegt dan vaak ook niets.

Ik heb een aantal gevallen gehad waarbij MacBooks problemen gaven met bepaalde netwerken, maar toen bij wijze van test de zelfde router maar een dedicated dhcp server gebruikt werd, de problemen weg waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Gaat mis zowel met Wifi van het Ziggo modem als Wifi van de WRT320N op zowel 2.4 als 5...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:45

MaxPoweR

-=StopTech=-

Je moet het zoeken in de configuratie in de accespoints, dit probleem heb ik ook gehad met mijn macbook op mijn werk dat de verbinding steeds weg valt. We hadden eerst Engenius en nu Ruckus accespoints, er zijn toen wat aanpassingen gedaan en sinsdien valt de verbinding niet meer weg. Ik heb thuis ook 2 accespoints van Ruckus en daar heb ik geen last van wegvallende verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
IWriteCode schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:56:
Gaat mis zowel met Wifi van het Ziggo modem als Wifi van de WRT320N op zowel 2.4 als 5...
Beiden zijn nou ook niet top routers. Dit zit echt in de AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
IWriteCode schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:14:
[...]

Zoooo irritant...
Dat heb ik ook af en toe, vooral na Sleep. Dan is er wel wifi, maar geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

supersnathan94 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:39:
Heb het extra ziggo AP (zie oa Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7) maar besteld. Kijken wat die doet...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidey
  • Laatst online: 15-09 08:31
supersnathan94 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:39:
[...]

Ik heb het ook op met een AirportExtreme op zowel 2.4 als 5Ghz.
Downgrade van El Capitan gedaan naar Yosemite. Lijkt Beter te gaan.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Spidey schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:13:
[...]

Ik heb het ook op met een AirportExtreme op zowel 2.4 als 5Ghz.
Downgrade van El Capitan gedaan naar Yosemite. Lijkt Beter te gaan.
Ook voor die geldt: maak een back-up en doe een factory reset. Dikke kans dat er een instelling roet in het eten gooit. Met standaard AE's (en heb er toch echt vier van gehad en daarnaast nog enkele TC's en Expresses) geen problemen namelijk. Sommige configs doen alleen moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidey
  • Laatst online: 15-09 08:31
supersnathan94 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:04:
[...]

Ook voor die geldt: maak een back-up en doe een factory reset. Dikke kans dat er een instelling roet in het eten gooit. Met standaard AE's (en heb er toch echt vier van gehad en daarnaast nog enkele TC's en Expresses) geen problemen namelijk. Sommige configs doen alleen moeilijk.
Ik geloof best dat het aan de combinatie ligt van het access point en de verbindende hardware/softwre combinatie, maar alleen mijn MacBook pro retina (late 2013) met 10.11.x heeft er last van. Windows laptops hebben er geen last van, evenals alle tablets en telefoons.
Apple heeft iets niet lekker gedaan in El Capitan ben ik van overtuigd.
Daarnaast lijkt OSX 10.10 er geen last van te hebben op dezelfde hardware.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

^^ dit. Er zit (ook) op die macbooks iets niet goed.

Less = more

Pagina: 1 2 Laatste