Deathchant schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:21:
@Vaniska; zou het kunnen dat je een foute aanname maakt, namelijk "niemand zeurt, dus niemand heeft last"? Misschien hebben die mensen er werkelijk geen last van, of misschien zeggen ze er gewoon niks van of durven ze het niet...
Nee, niemand heeft er last van, ze hebben onlangs een baby erbij gekregen, toen ik even langs ging om hun te feliciteren vonden ze mij naar rook ruiken, ze vroegen dus of ik rookte waarop ik dus ja antwoordde, ze wisten het dus niet. Ik vroeg hun ook of ze daar last van hadden, daarop werd gezegd dat ze het niet eens wisten, dus uiteraard geen last. Wel hebben wij een muur om onze tuinen wat af te schermen, wellicht is dit de reden waarom hun er geen last van hebben.
Nog een redelijk ongevoelige aanname die je maakt: "apart verhaal; er komt maar een beetje rook in je huis". Wat wil je hiermee zeggen dan? Dat ik me aanstel voor "dat beetje rook"?
Niemand kan voor mij bepalen welke hoeveelheid ik storend vind.
Het feit is, de hele vriendengroep rookt, en nog nooit heeft iemand een klacht gehad, een opmerking of een gevoel gehad dat de buren er last van hadden, waarom jij dit storend zou vinden is dus nieuw voor mij. Misschien ben je overgevoelig voor de lucht, maar in mijn ogen komt het heel overdreven over. Ben ik nu asociaal? Nou goed, je zou bijna asociaal worden van de fanatieke haters. Ben ik nu zielig? nee, ik doe me ding, doe jij de jouwe:)
Ik ben blij dat jij niet mijn buurman bent dan, want het lijkt erop dat je met deze houding niet bereid zijn tot een compromis waarbij je wat water bij de wijn zou willen doen doen; want ik doe al concessies nog voordat ik uberhaupt iets tegen je zou zeggen over de overlast van je rook (ik heb er sowieso al last van en neem al maatregelen om het te minimaliseren). Besef je dan ook dat na het water bij de wijn doen, ik nog steeds overlast van je rook zou hebben? Zij het in mindere mate, maar dat is dan mijn taak als buurman om dan meer water bij de wijn te doen en gewoon accepteren dat ik toch nog iets last heb.
Als me buren bij me zouden aanbellen om te vragen of ik even ergens anders wil gaan roken omdat hun buiten eten, prima. Zoals je misschien al gelezen heb, ik ben een voorstander van het niet roken in horeca/bioscopen etc. Ik kan namelijk begrijpen dat het als een niet roker vervelend kan zijn, ook ik zou het niet leuk vinden om tijdens het eten iemand achter mij hebben die de rook in me bord blaast.
Zou de buurman komen, om te klagen dat er rook in zijn tuin komt, zou ik hem lachend de deur dichtgooien, dit puur omdat ik gewoon in mijn tuin rook. Je moet elkaar laten leven, ik heb elke zondag ochtend last van hun kinderen, hun schreeuwen mij namelijk elke zondag wakker om 08:00, ik ga daar niet over zeiken, want wij hebben ook honden die soms wat blaffen, en daar zeuren hun ook niet over.
Dus nee, dat het mij stoort vind ik dan in dit geval niet alleen probleem van mezelf (hoe vervelend dat dan ook voor jou zou zijn dat ik over je roken klaag) en ik vind dus niet dat ik degene ben die moet verhuizen voor een probleem wat toch wel te mitigeren valt met een beetje medewerking.
Een beetje meewerken? Dus we moeten een schema maken wanneer ik wél en niet mag roken omdat jij je was buiten hangt? Sorry, ik zou er zelfs 2 opsteken, het idee alleen al. Als het anders kon, een grotere tuin of wat dan ook, prima, dan zou ik in de garage roken of whatever, is dat niet het geval. Het zij zo.
Of gewoon bij jou binnen roken, dan heb ik sowieso nergens last van, maar ik snap dat jij zelf ook niet wilt dat je huis naar rook stinkt ookal ben je zelf een roker. Zou je dat zo onacceptabel vinden als ik dat van je zou vragen?
Nee, binnen rook ik niet omdat ik als lieve roker ook rekening hou met mijn familie die niet roken. Ik woon nog thuis bij mijn ouders die niet roken, me moeder heeft niks tegen rokers maar vind zoals vele de rook stinken, dus daarom rook ik braaf zonder gezeur buiten.
als ik met iedereen rekening zou moeten houden, zou ik thuis niet kunnen roken, op het werk niet, in de auto niet, beter gezegd: Waar zou ik dan wél mogen roken?