Kinderen moeten rookvrij opgroeien

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:41

Superkiwi

Hoi doei

Ik woon in Zuidwest Brabant, waar veel boerderijen staan met koeien en varkens.
Het is bijna dagelijks dat ik de bekende boerderijlucht ruik in de tuin. Als ik de deur en/of ramen open zet komt die lucht naar binnen, logisch. *vind ik niet erg trouwens*
Het is hetzelfde soort voorbeeld; als ik de vraag stel "wat zou ik in deze situatie kunnen doen" komen er dezelfde antwoorden als hierboven: Danwel verhuizen, danwel ramen/deuren gesloten houden.
Als je echt van niets en niemand last wil hebben, dan is het huisje in the middle of nowhere (of een vrijstaand huis) een optie.

Anders loopt het straks de spuigaten uit:
De hond van de buren blaft in zijn tuin en ik hoor het in mijn tuin > storend.
Kinderen spelen op straat en maken lawaai > storend.
De barbequerook van de buren waait mijn tuin in > blegh ongezond!
Waar houdt het op?
Je tolereert het. (dat is wat anders dan áccepteren trouwens) ;)

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:04
Dagion schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:23:
Overigens bedoel ik met verbieden dan ook het stoppen van de algehele verkoop van sigaretten/shag/sigaren/weet ik het in Nederland. Op mij komt het beleid van de overheid nu een beetje slap over: "Roken is slecht, je mag het pas als je 18 bent! Stoppen met de verkoop van sigaretten.. uhhh.."

Idem met niet roken op je balkon of in de tuin, als je het niet wilt als overheid zijnde, dan voer je toch een algeheel verbod in? Of zou de overheid stiekem toch veel inkomsten uit accijns halen/tegengewerkt worden door de rook-lobby/niet durven gezien het aantal rokers?
Daar ben ik het geheel mee eens. Ik ben voor een algeheel rookverbod maar dan wel op de manier die jij stelt. Als je toestaat dat mensen roken is het ook belachelijk dat deze mensen hiervoor zo zwaar worden belast. Het lijkt een beetje op het softdrugsbeleid, te laf om harde grenzen te stellen en ondertussen het iedereen zo lastig mogelijk maken.

Verwijderd

Deathchant schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:37:
[...]

De boodschap van deze en ook mijn vorige post luidt nog steeds: als niet-roker hebben we vaak maar 2 keuzes: 1: in de rook zitten; 2: wegblijven/weggaan, waar rokers een 3e keuze hebben: rekening houden met andere mensen en je rookbehoeftes/schema's een klein beetje aanpassen (maar dit kan natuurlijk niet, want er wordt ze al zoveel afgenomen).
Onzin, werkelijk, dan kan ik me aanpassen aan iedereen en de moeder, sinds niemand in mijn straat rookt. Ook vind ik dat je echt overdrijft, je hebt mazzel dat ik je buurjongen niet ben, elke avond komt komt er wel een maatje langs, en dan is het niet raar dat we 6 sigaretten roken in een half uurtje. 3 p.p dus. Gelukkig, zijn mijn buren niet zo, sterker nog: "Oh sinds wanneer rook jij?" kreeg ik laatst te horen, dus in die 4 jaar tijd hebben hun toevallig nooit iets geroken ( 2 onder 1 kap.)
Uiteraard heb ik het niet over álle rokers, maar de groep die zich hier (opzettelijk) niet druk over lijken te maken en die zijn er in ieder geval in overvloed. Echte statistieken over het aantal rokers vs niet-rokers en welke rokers zich bewust zijn hiervan heb ik natuurlijk ook niet,
Nou dan.
maar dat wilt niet zeggen dat ik er niks van mag vinden, want het gedrag van veel rokers stoort me wel. En wat ik wel als persoonlijke statistiek kan opgeven, is dat 8 van de 10 keer dat ik vraag of ze even kunnen wachten of ergens anders willen roken, dan wordt me dat niet in dank afgenomen.
Dat het jou stoort, is jou probleem ben ik bang, enige optie: verhuizen.
De vraag, waarheen? in de stad heb je last van diesels, benzine, en alsnog rook, dorpjes heb je helaas ook die zo onbeschofte rokers die geen rekening houden dat er een beetje rook in je huis zou kunnen komen (wat ik overigens echt heel appart verhaal vind, ik rook soms, als het regent, dus zeg maar regelmatig, pal voor mijn deur, niemand die thuis bij ons zeurt)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11 14:59

Deathchant

Don't intend. Do!

@dvdkiwi: daar heb je een punt; tolereren doe ik het sowieso, want ik snap ook wel dat ik niemand kan verbieden om buiten te roken.
Helaas geeft het 0 garantie op een rookvrije omgeving, tenzij ik ervoor kies om alles dicht te houden. Wat ik wil zeggen is dat ik vind dat toch veel situaties/overwegingen/tolerantie nog best vaak uitpakken in het voordeel van de roker, en ik hoop dat die bewustwording onder rokers ooit nog komt.
Zolang dit er is, kunnen kinderen niet rookvrij opgroeien.

Ik woon in Zuid-Limburg en ik ruik die mestlucht ook, maar ik ben ermee opgegroeid, dus ik ruik dat bijna niet meer. Ik kan me goed voorstellen dat een roker hetzelfde heeft. Maar ik vind de geur ook niet altijd even prettig, en ik kan niet de boer gaan vragen te kappen, dat is niet realistisch.
Ik wilde gewoon graag weten wat een roker zou vinden dat ik als niet-roker zou moeten doen, zonder dat direct het statement kwam wat in hun voordeel zou uitpakken (namelijk dat ik als "klagende" niet-roker maar moet verhuizen).
Mestlucht is op zijn minst niet ongezond; iig niet zo schadelijk als rooklucht, waar je véél meer van binnenkrijgt omdat het op veel meer plekken gebeurt. De frequentie, het aantal lokaties/plaatsen, het aantal mensen dat rookt en de timing van opsteken moet je ook meetellen, en dat kun je gewoon niet eerlijk vergelijken met een 2x/maand mestlucht ruiken omdat boeren bezig zijn o.i.d. (ik woon praktisch tussen 2 boeren in, dus ik weet wat het is om vaak mestlucht te ruiken).

Een "hutje op de hei" kun je natuurlijk ook bij elke discussie gebruiken (bijvoorbeeld als we het hebben over privacy e.d.); maar het feit is wel dat het een beetje realistisch moet blijven. In de wereld van tegenwoordig is het niet echt realistisch om volledig afgesloten te zijn van alle vormen van communicatie, en hierdoor kunnen mensen al niet meer volledig voor hun privacy kiezen. Maar dát beetje wat ze nog kúnnen doen (zoals geen google gebruiken, nergens je postcode in een winkel zeggen, een VPN gebruiken om anoniem te surfen...noem t maar op) wordt door velen al bestempeld als paranoide en dat het toch geen zin heeft als je niet all-the-way gaat, wat in mijn ogen een excuus is om voor zichzelf te rechtvaardigen dat ze dan dus maar niks doen en het laten gebeuren.

@Vaniska; zou het kunnen dat je een foute aanname maakt, namelijk "niemand zeurt, dus niemand heeft last"? Misschien hebben die mensen er werkelijk geen last van, of misschien zeggen ze er gewoon niks van of durven ze het niet...
Nog een redelijk ongevoelige aanname die je maakt: "apart verhaal; er komt maar een beetje rook in je huis". Wat wil je hiermee zeggen dan? Dat ik me aanstel voor "dat beetje rook"?
Niemand kan voor mij bepalen welke hoeveelheid ik storend vind.

Ik ben blij dat jij niet mijn buurman bent dan, want het lijkt erop dat je met deze houding niet bereid zijn tot een compromis waarbij je wat water bij de wijn zou willen doen doen; want ik doe al concessies nog voordat ik uberhaupt iets tegen je zou zeggen over de overlast van je rook (ik heb er sowieso al last van en neem al maatregelen om het te minimaliseren). Besef je dan ook dat na het water bij de wijn doen, ik nog steeds overlast van je rook zou hebben? Zij het in mindere mate, maar dat is dan mijn taak als buurman om dan meer water bij de wijn te doen en gewoon accepteren dat ik toch nog iets last heb.

Wat bedoel je in je post met "nou dan"? Wil je daarmee zeggen dat er officiele statistieken nodig zijn om klachten van niet-rokers valide te vinden?

Dus nee, dat het mij stoort vind ik dan in dit geval niet alleen probleem van mezelf (hoe vervelend dat dan ook voor jou zou zijn dat ik over je roken klaag) en ik vind dus niet dat ik degene ben die moet verhuizen voor een probleem wat toch wel te mitigeren valt met een beetje medewerking. Ik zou jou helemaal niet vragen om te stoppen met roken. Hetgeen wat ik van je zou kunnen vragen is dat je probeert om heel even te wachten totdat ik klaar ben met eten indien wij buiten zouden eten, of misschien dat je 5 meter verder (uit de wind ofzo) kunt staan als je toch persé nu nu nu die sigaret moet hebben. Of gewoon bij jou binnen roken, dan heb ik sowieso nergens last van, maar ik snap dat jij zelf ook niet wilt dat je huis naar rook stinkt ookal ben je zelf een roker. Zou je dat zo onacceptabel vinden als ik dat van je zou vragen?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Deathchant schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:21:

@Vaniska; zou het kunnen dat je een foute aanname maakt, namelijk "niemand zeurt, dus niemand heeft last"? Misschien hebben die mensen er werkelijk geen last van, of misschien zeggen ze er gewoon niks van of durven ze het niet...
Nee, niemand heeft er last van, ze hebben onlangs een baby erbij gekregen, toen ik even langs ging om hun te feliciteren vonden ze mij naar rook ruiken, ze vroegen dus of ik rookte waarop ik dus ja antwoordde, ze wisten het dus niet. Ik vroeg hun ook of ze daar last van hadden, daarop werd gezegd dat ze het niet eens wisten, dus uiteraard geen last. Wel hebben wij een muur om onze tuinen wat af te schermen, wellicht is dit de reden waarom hun er geen last van hebben.
Nog een redelijk ongevoelige aanname die je maakt: "apart verhaal; er komt maar een beetje rook in je huis". Wat wil je hiermee zeggen dan? Dat ik me aanstel voor "dat beetje rook"?
Niemand kan voor mij bepalen welke hoeveelheid ik storend vind.
Het feit is, de hele vriendengroep rookt, en nog nooit heeft iemand een klacht gehad, een opmerking of een gevoel gehad dat de buren er last van hadden, waarom jij dit storend zou vinden is dus nieuw voor mij. Misschien ben je overgevoelig voor de lucht, maar in mijn ogen komt het heel overdreven over. Ben ik nu asociaal? Nou goed, je zou bijna asociaal worden van de fanatieke haters. Ben ik nu zielig? nee, ik doe me ding, doe jij de jouwe:)
Ik ben blij dat jij niet mijn buurman bent dan, want het lijkt erop dat je met deze houding niet bereid zijn tot een compromis waarbij je wat water bij de wijn zou willen doen doen; want ik doe al concessies nog voordat ik uberhaupt iets tegen je zou zeggen over de overlast van je rook (ik heb er sowieso al last van en neem al maatregelen om het te minimaliseren). Besef je dan ook dat na het water bij de wijn doen, ik nog steeds overlast van je rook zou hebben? Zij het in mindere mate, maar dat is dan mijn taak als buurman om dan meer water bij de wijn te doen en gewoon accepteren dat ik toch nog iets last heb.
Als me buren bij me zouden aanbellen om te vragen of ik even ergens anders wil gaan roken omdat hun buiten eten, prima. Zoals je misschien al gelezen heb, ik ben een voorstander van het niet roken in horeca/bioscopen etc. Ik kan namelijk begrijpen dat het als een niet roker vervelend kan zijn, ook ik zou het niet leuk vinden om tijdens het eten iemand achter mij hebben die de rook in me bord blaast.

Zou de buurman komen, om te klagen dat er rook in zijn tuin komt, zou ik hem lachend de deur dichtgooien, dit puur omdat ik gewoon in mijn tuin rook. Je moet elkaar laten leven, ik heb elke zondag ochtend last van hun kinderen, hun schreeuwen mij namelijk elke zondag wakker om 08:00, ik ga daar niet over zeiken, want wij hebben ook honden die soms wat blaffen, en daar zeuren hun ook niet over.
Dus nee, dat het mij stoort vind ik dan in dit geval niet alleen probleem van mezelf (hoe vervelend dat dan ook voor jou zou zijn dat ik over je roken klaag) en ik vind dus niet dat ik degene ben die moet verhuizen voor een probleem wat toch wel te mitigeren valt met een beetje medewerking.
Een beetje meewerken? Dus we moeten een schema maken wanneer ik wél en niet mag roken omdat jij je was buiten hangt? Sorry, ik zou er zelfs 2 opsteken, het idee alleen al. Als het anders kon, een grotere tuin of wat dan ook, prima, dan zou ik in de garage roken of whatever, is dat niet het geval. Het zij zo.
Of gewoon bij jou binnen roken, dan heb ik sowieso nergens last van, maar ik snap dat jij zelf ook niet wilt dat je huis naar rook stinkt ookal ben je zelf een roker. Zou je dat zo onacceptabel vinden als ik dat van je zou vragen?
Nee, binnen rook ik niet omdat ik als lieve roker ook rekening hou met mijn familie die niet roken. Ik woon nog thuis bij mijn ouders die niet roken, me moeder heeft niks tegen rokers maar vind zoals vele de rook stinken, dus daarom rook ik braaf zonder gezeur buiten.

als ik met iedereen rekening zou moeten houden, zou ik thuis niet kunnen roken, op het werk niet, in de auto niet, beter gezegd: Waar zou ik dan wél mogen roken?

Verwijderd

Ardana schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:24:
Verhuizen.

Naar een vrijstaande woning in the middle of nowhere.

Want wat kan je er aan doen? Wat zou je er aan willen doen? Een Dextertje?
Roken verbieden op plekken waar anderen er last van hebben. In Duitsland zijn ze al bijna zo ver. Of ik dat te ver vind gaan laat ik dan even in het midden.
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:41:
als ik met iedereen rekening zou moeten houden, zou ik thuis niet kunnen roken, op het werk niet, in de auto niet, beter gezegd: Waar zou ik dan wél mogen roken?
Op een plek waar anderen er geen last van hebben. Waar dat is moet je zelf uitzoeken, dat je gemiddeld minder gezond bent is al een last voor de samenleving. Daar hoeft stank niet nog eens bij te komen.

De samenleving is rokers niet verplicht ze te faciliteren. Als het kan, prima, maar als de keuze moet vallen is duidelijk hoe deze valt.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 15:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:46:
[...]

Op een plek waar anderen er geen last van hebben. Waar dat is moet je zelf uitzoeken, dat je gemiddeld minder gezond bent is al een last voor de samenleving. Daar hoeft stank niet nog eens bij te komen.

De samenleving is rokers niet verplicht ze te faciliteren. Als het kan, prima, maar als de keuze moet vallen is duidelijk hoe deze valt.
Knap dat je kan beoordelen of ik minder gezond ben en een last ben voor de samenleving, integendeel, ik voel me fit, sport, eet geen junkfood de hele dag door, en zeker geen chips en andere onzin.
Ik denk dat mijn manier van leven me eigen keus is en mijn verantwoordelijkheid is. Last van de samenleving snap ik ook niet helemaal, ik betaal netjes me belastingcentjes, ben geen crimineel met een strafblad en ben dan ook zeker niet een lui persoon. Ik werk 60 uur in de week, geen uitkering of wat dan ook. Verklaar je nader, in hoeverre ben ik een "last" voor de samenleving?

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11 23:33
Wat ik me afvraag n.a.v. voorgaande berichten.

Hoe is constant rook (scherpe lucht, tevens kankerverwekkend) van je buren anders dan bijvoorbeeld dreunende beats van een subwoofer van je buurjongetje? Doet 'ie toch ook in z'n eigen huis?

Toch is het volkomen normaal en geaccepteerd om over tweede te klagen, terwijl je als je over het eerste klaagt uitgelachen wordt. Lijkt me tamelijk asociaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:53:
Knap dat je kan beoordelen of ik minder gezond ben en een last ben voor de samenleving, integendeel, ik voel me fit, sport, eet geen junkfood de hele dag door, en zeker geen chips en andere onzin.
Ik schreef dan ook:
gemiddeld minder gezond
Daar valt statistisch gezien niets op af te dingen.
Ik denk dat mijn manier van leven me eigen keus is en mijn verantwoordelijkheid is. Last van de samenleving snap ik ook niet helemaal, ik betaal netjes me belastingcentjes, ben geen crimineel met een strafblad en ben dan ook zeker niet een lui persoon. Ik werk 60 uur in de week, geen uitkering of wat dan ook. Verklaar je nader, in hoeverre ben ik een "last" voor de samenleving?
Het is geen volledig eigen keus meer als je het leven van anderen ermee beïnvloedt en dat is nu juist het geval. Zeker kinderen zijn erg gevoelig voor dit soort invloeden, maar ook volwassenen die meerdere keren per dag mee mogen roken ondervinden consequenties van jouw gedrag.

Waarom denk je dat anderen zich daar niet mee zouden mogen bemoeien? Dat je verder een fatsoenlijk mens bent is mooi meegenomen, maar verandert inhoudelijk niets. Als ik structureel 8 keer per dag de muziek 10 minuten heel hard zet gaan mijn buren op den duur ook klagen. Terecht, en het levert waarschijnlijk minder risico voor de gezondheid op ook. Zodra ik anderen daarmee beïnvloed zit de kans er dik in dat ik moet inbinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:01:
[...]

Ik schreef dan ook:

[...]

Daar valt statistisch gezien niets op af te dingen.

[...]

Het is geen volledig eigen keus meer als je het leven van anderen ermee beïnvloedt en dat is nu juist het geval. Zeker kinderen zijn erg gevoelig voor dit soort invloeden, maar ook volwassenen die meerdere keren per dag mee mogen roken ondervinden consequenties van jouw gedrag.

Waarom denk je dat anderen zich daar niet mee zouden mogen bemoeien? Dat je verder een fatsoenlijk mens bent is mooi meegenomen, maar verandert inhoudelijk niets. Als ik structureel 8 keer per dag de muziek 10 minuten heel hard zet gaan mijn buren op den duur ook klagen. Terecht, en het levert waarschijnlijk minder risico voor de gezondheid op ook. Zodra ik anderen daarmee beïnvloed zit de kans er dik in dat ik moet inbinden.
Prima, gelukkig hebben mijn buren er dan ook geen last van, niemand heeft blijkbaar *last van mijn gedrag* en heb ik geluk, anderzijds, ik heb buren die het geweldig vinden om buiten te barbecueën, dus in feite, zou jij het normaal vinden als ik ga zeuren dat die vieze rook in mijn tuin kom terwijl ik buiten aan het eten/roken/zonnen ben. Mij is altijd geleerd dat je rekening moet houden met anderen, ik zet dan ook geen muziek aan als al laat is en ga ondanks dat ik atheïst ben niet op zondag klussen en boren, maar je moet elkaar ook de ruimte geven om je eigen ding te doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:21:
ik heb buren die het geweldig vinden om buiten te barbecueën, dus in feite, zou jij het normaal vinden als ik ga zeuren dat die vieze rook in mijn tuin kom terwijl ik buiten aan het eten/roken/zonnen ben.
Als ze dat 4 tot 15 keer per dag doen heb je inderdaad reden om te klagen. Leven en laten leven is inderdaad het devies, maar stug doorroken omdat je belastingen betaalt lijkt daar niet helemaal onder te vallen ;)

Als je het op zo'n manier kan doen dat anderen er geen of incidentele (lees: ~< eens per twee weken) last van hebben - prima.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:25:
[...]

Als ze dat 4 tot 15 keer per dag doen heb je inderdaad reden om te klagen. Leven en laten leven is inderdaad het devies, maar stug doorroken omdat je belastingen betaalt lijkt daar niet helemaal onder te vallen ;)

Als je het op zo'n manier kan doen dat anderen er geen of incidentele (lees: ~< eens per twee weken) last van hebben - prima.
Maar nu breng jij normen en waarden door elkaar begrijp ik? Hoe kom je op de getallen 4 tot 15 keer per dag? of < per twee weken? Dat jij dat prima vind, kan voor de ander nog niet prima zijn.
Als we toch bezig zijn met mierenneuken.

De laatste keer dat ik heb kunnen uitslapen op een zondag kan ik mij eerlijk gezegd niet eens meer herinneren. Het lijkt me heerlijk, om een keer te kunnen uitslapen zonder wakker te worden omdat er 2 zingende/krijsende meisjes op de schommel spelen s'ochtends om 08:00. Maar ook dit, is iets van leven en laten leven.

Stug doorroken omdat ik belasting betaal is ook niet helemaal waar, ik rook omdat ik mag roken.. Dat de overheid hier niks aan veranderd kan je mij, of je buurjongen niet kwalijk nemen. Dit zijn in feite ook gewoon waarde waarmee je opgevoed word. Ik denk dat ik wel duidelijk gemaakt heb zo ondertussen dat ik me wel zou willen aanpassen als mijn buren daadwerkelijk moeite zouden hebben met mijn verslaving, maar er zijn grenzen.

Edit: En er zijn duidelijk een aantal mensen hier, die ver over die grens (zouden) gaan(Een schema wanneer ik mag roken? Really? Helemaal niet meer mogen roken in je eigen tuin? really?).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 16:33 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:21:
[...]

Prima, gelukkig hebben mijn buren er dan ook geen last van, niemand heeft blijkbaar *last van mijn gedrag* en heb ik geluk, anderzijds, ik heb buren die het geweldig vinden om buiten te barbecueën, dus in feite, zou jij het normaal vinden als ik ga zeuren dat die vieze rook in mijn tuin kom terwijl ik buiten aan het eten/roken/zonnen ben. Mij is altijd geleerd dat je rekening moet houden met anderen, ik zet dan ook geen muziek aan als al laat is en ga ondanks dat ik atheïst ben niet op zondag klussen en boren, maar je moet elkaar ook de ruimte geven om je eigen ding te doen.
Punt is meer dat roken door en door bewezen is ongezond te zijn. Mee eens toch? Ook geeft het overlast, niet alleen omdat sommige mensen (over)gevoelig voor rookgeur zijn, maar ook omdat je gewoon giften en fijnstof de lucht in blaast die weer neerslaan in andermans longen (meeroken). Dat er ook andere oorzaken zijn die dat effect hebben, doet er niet aan af.

De vraag is dus, waarom rookt men dan toch? Er zit een verslavend middel in, gewoonte, kalmerend effect. Kunnen we dat niet oplossen op een niet-ongezonde manier? Verslavende middelen genoeg ;), al zou het mooi zijn als niemand daar afhankelijk van hoefde te zijn. Gewoonte? Die moet je soms gewoon veranderen. Ooit poepten we allemaal midden op straat. Ongetwijfeld stonk dat toen ook, en zei men dat je je niet zo moest ergeren en gewoon maar even om moest lopen, had je er geen last meer van. Ongetwijfeld bleven sommigen er gewoon mee doorgaan, ook toen er belangrijke aanwijzingen waren dat het een ongezonde gewoonte was, zeker op de schaal van toen. Kalmerend effect? Ook daar zijn betere middelen voor (bijvoorbeeld de oorzaak van stress aanpakken, en als symptoombestrijding echt het enige is dat kan, dan zijn er pillen of wiet (+filter!)).

Ik ben het zeker eens dat eenieder de ruimte moet hebben zijn ding te doen, maar waarom zou je in vredesnaam die ruimte gebruiken voor een saffie? Er zijn zat andere zaken die we ook hebben afgeschaft omdat het gezonder en dus beter kon, waarom dit dan niet?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:31:
Maar nu breng jij normen en waarden door elkaar begrijp ik? Hoe kom je op de getallen 4 tot 15 keer per dag? of < per twee weken? Dat jij dat prima vind, kan voor de ander nog niet prima zijn.
Als we toch bezig zijn met mierenneuken.
De 4 tot 15 keer per dag kwamen van het bereik waar binnen de meeste rokers zich bevinden op het vlak van het aantal sigaretten per dag. De eens per twee weken is inderdaad een eigen inschaling, al lijkt het me een redelijk beginpunt wat betreft overlast die geen erg structurele aard heeft. Je zult inderdaad mensen treffen die ook dat veel te veel vinden en willen dat ze helemaal geen last van je rook hebben. Die hebben ook geen ongelijk, al is het een wat rigide standpunt.
Edit: En er zijn duidelijk een aantal mensen hier, die ver over die grens (zouden) gaan(Een schema wanneer ik mag roken? Really? Helemaal niet meer mogen roken in je eigen tuin? really?).
In Duitsland zijn ze al zo ver, dus zo vergezocht is het echt niet. Nogmaals, dat anderen geen last van jouw verslaving hebben is geen gunst, maar een plicht. Dat anderen daar dan wat ruimhartig in willen zijn is inderdaad wel zo prettig.

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:32
Biejor schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:58:
Wat ik me afvraag n.a.v. voorgaande berichten.

Hoe is constant rook (scherpe lucht, tevens kankerverwekkend) van je buren anders dan bijvoorbeeld dreunende beats van een subwoofer van je buurjongetje? Doet 'ie toch ook in z'n eigen huis?

Toch is het volkomen normaal en geaccepteerd om over tweede te klagen, terwijl je als je over het eerste klaagt uitgelachen wordt. Lijkt me tamelijk asociaal.
Als het echt zo erg was als jij hier beschrijft, dan is het inderdaad net zo erg of zelfs erger. Je staat dan in je goed recht om klagen. In de praktijk is dat het gewoon niet op een aantal extreme gevallen na, en iedereen die beweert dat het wel zo is overdrijft.

De mate waarin een vleugje rook kankerverwekkend is dat af en toe over komt waaien uit de tuin van de buren is zo goed als verwaarloosbaar. Dat is echt niet meer vergelijkbaar met echt meeroken, dus regelmatig jezelf in dezelfde ruimte als rokers bevinden. Het is zeker niet ongezonder dan duizend andere dingen die we allemaal heel normaal vinden.

Daarnaast vraag ik me echt af hoe jij woont en welke buren je hebt als er "constant een scherpe lucht hangt". Weinig mensen roken zóveel als jij doet voorkomen, en in mijn ervaring vervliegt sigarettenrook vrij snel.

P.S.: Ik ben geen roker voor iemand hiermee komt..

Verwijderd

Brent schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:34:
[...]

Punt is meer dat roken door en door bewezen is ongezond te zijn. Mee eens toch? Ook geeft het overlast, niet alleen omdat sommige mensen (over)gevoelig voor rookgeur zijn, maar ook omdat je gewoon giften en fijnstof de lucht in blaast die weer neerslaan in andermans logen (meeroken). Dat er ook andere oorzaken zijn die dat effect hebben, doet er niet aan af.

De vraag is dus, waarom rookt men dan toch? Er zit een verslavend middel in, gewoonte, kalmerend effect. Kunnen we dat niet oplossen op een niet-ongezonde manier? Verslavende middelen genoeg ;), al zou het mooi zijn als niemand daar afhankelijk van hoefde te zijn. Gewoonte? Die moet je soms gewoon veranderen. Ooit poepten we allemaal midden op straat. Ongetwijfeld stonk dat toen ook, en zei men dat je je niet zo moest ergeren en gewoon maar even om moest lopen, had je er geen last meer van. Ongetwijfeld bleven sommigen er gewoon mee doorgaan, ook toen er belangrijke aanwijzingen waren dat het een ongezonde gewoonte was, zeker op de schaal van toen. Kalmerend effect? Ook daar zijn betere middelen voor (bijvoorbeeld de oorzaak van stress aanpakken, en als symptoombestrijding echt het enige is dat kan, dan zijn er pillen of wiet (+filter!)).

Ik ben het zeker eens dat eenieder de ruimte moet hebben zijn ding te doen, maar waarom zou je in vredesnaam die ruimte gebruiken voor een saffie? Er zijn zat andere zaken die we ook hebben afgeschaft omdat het gezonder en dus beter kon, waarom dit dan niet?
Dat roken slecht is, dat weten we inmiddels allemaal wel.. Gelukkig!
Waarom ik blijf roken is simpel, ik ben al jaren verslaafd, het idee aan stoppen maakt me al misselijk. Goh, wat zou ik ongelukkig zijn zonder mijn momentjes, want dat is wat roken is, een moment voor jezelf. Vergelijk het met mediteren, daar heb je ook een moment voor jezelf.

Maar, ik vind het wel overdreven om te concluderen dat ik mijn buren nu longkanker aansmeer met mijn rookgedrag, want dit is dus wat we allemaal hier roepen toch? Lijkt me ver gezocht, en erg overdreven.

Roken gaan ze niet afschaffen*, omdat er simpelweg geen alternatief voor is. Natuurlijk, de niet roker gaat nu aankomen met hun dampen van de elektrische sigaret, maar is dit dan niet schadelijk? Wat weten we nou precies van elektrisch roken op lang termijn? Ook komt het feit dat roken dan dampen/vapen niet te vergelijken zijn, een roker gaat daar niet zijn verslaving mee onderdrukken.
Het is namelijk niet alleen maar een kwestie van nicotine, het is veel meer dan dat. De handeling van een sigaret uit je pakje pakken, tot het uitdrukken van de sigaret, alles voelt vertrouwd aan, en dat gevoel krijg ik nou niet van een elektrische dampertje

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 16:50 ]

• Brent
Arrne schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:43:
Daarnaast vraag ik me echt af hoe jij woont en welke buren je hebt als er "constant een scherpe lucht hangt". Weinig mensen roken zóveel als jij doet voorkomen, en in mijn ervaring vervliegt sigarettenrook vrij snel.
Hangt een beetje van je woonsituatie af. Ik heb de gewoonte een raampje open te hebben, en in elk appartement waar ik tot nu gewoond heb, betekent dat met name 's zomers dat ik met elk saffie kan meegenieten. En die geur is nu eenmaal penetrant als je 'm niet gewend bent.
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:44:
Vergelijk het met mediteren, daar heb je ook een moment voor jezelf.
Ik rook niet, maar ga weleens, gelijktijdig met de rookpauze, mee naar buiten (wel even windopwaarts gaan staan ;)). Ik snap dat prima, maar ik doe het dus gewoon zonder sigaret. Waarom zou jij dat ook niet kunnen? Is gewoon een kwestie van gewoonte denk ik, en gewoontes kun je veranderen.
Maar, ik vind het wel overdreven om te concluderen dat ik mijn buren nu longkanker aansmeer met mijn rookgedrag, want dit is dus wat we allemaal hier roepen toch? Lijkt me ver gezocht, en erg overdreven.
Ik begrijp dat het niet is wat je wil horen, maar overdreven is het niet.
Het is namelijk niet alleen maar een kwestie van nicotine, het is veel meer dan dat. De handeling van een sigaret uit je pakje pakken, tot het uitdrukken van de sigaret, alles voelt vertrouwd aan, en dat gevoel krijg ik nou niet van een elektrische dampertje
Het gaat alleen niet om wat die handelingen precies zijn, maar meer dat ze er uberhaupt zijn, en dat je dat momentje hebt. Zoals ik het zie, kun je prima een ander ritueeltje bedenken, en daarmee precies hetzelfde bereiken (met een betere gezondheid voor jou en anderen als gevolg). Ik schep dus gewoon af en toe een luchtje, zonder saffie. Even blokje om, babbeltje met collega, of een bakkie koffie halen zijn ook van die momentjes.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:44:
want dit is dus wat we allemaal hier roepen toch?
Nee, dat is niet wat we allemaal hier roepen. Dergelijke polarisatie helpt de discussie niets. Om de conclusie dat roken op vrijwel alle vlakken slecht is voor de gezondheid en vaak ook al bij betrekkelijke kleine hoeveelheden kan je inmiddels echter niet meer heen. Nog even los van de geur.
Dat het lastig te vervangen is voor een verstokte roker geloof ik graag, maar die vaststelling is van geen invloed op de beslissing hoe met roken om te gaan.

Verwijderd

Brent schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:54:
[...]

[...]

[...]

Ik begrijp dat het niet is wat je wil horen, maar overdreven is het niet.

[...]
Ik heb nu even geen tijd om te reageren, bijna 5 uur en tijd om alles af te sluiten hier op het werk :D
Maar, Passief roken, oftewel meeroken is meer als je in een kamer zit waarin gerookt word. Buiten is dit een heel ander verhaal, ik heb nog niet de tijd genomen om je wiki te lezen, maar passief roken is het meeroken van, wat niet het geval is als je buiten ben en nog eens in een andere tuin.
Ik zal later nog uitgebreid reageren om verdere berichten :)
[...]

De mate waarin een vleugje rook kankerverwekkend is dat af en toe over komt waaien uit de tuin van de buren is zo goed als verwaarloosbaar. Dat is echt niet meer vergelijkbaar met echt meeroken, dus regelmatig jezelf in dezelfde ruimte als rokers bevinden. Het is zeker niet ongezonder dan duizend andere dingen die we allemaal heel normaal vinden.
^dit bedoel ik dus.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 16:59 ]

• Brent
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:58:
[...]

Ik heb nu even geen tijd om te reageren, bijna 5 uur en tijd om alles af te sluiten hier op het werk :D
Maar, Passief roken, oftewel meeroken is meer als je in een kamer zit waarin gerookt word. Buiten is dit een heel ander verhaal, ik heb nog niet de tijd genomen om je wiki te lezen, maar passief roken is het meeroken van, wat niet het geval is als je buiten ben en nog eens in een andere tuin.
Ik zal later nog uitgebreid reageren om verdere berichten :)
Dat is natuurlijk precies het soort mierenneukerij waarmee je niemand overhaalt. Het is een nog weinig onderzocht iets, en het effect zal buiten zeker minder zijn dan binnen zoals je zegt. Maar het is natuurlijk geen binair iets: als jij driemaal daags die geur binnen krijgt drijven omdat kennelijk de luchtstroom zo is, dan is het onzinnig te stellen dat dat geen effect kan hebben.

Het punt is wel: waarom die gewoonte verdedigen terwijl we makkelijk beter kunnen? Tegen zeer geringe 'kosten' (rokers moeten wat anders verzinnen) kunnen we een hoop ellende besparen (alles tussen geuroverlast en vroege dood door longkanker in). Poepen op straat doen we ook niet meer ;)

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11 23:33
[...]

Als het echt zo erg was als jij hier beschrijft, dan is het inderdaad net zo erg of zelfs erger. Je staat dan in je goed recht om klagen. In de praktijk is dat het gewoon niet op een aantal extreme gevallen na, en iedereen die beweert dat het wel zo is overdrijft.

P.S.: Ik ben geen roker voor iemand hiermee komt..
Het ging mij om de door Deathchant geschetste situatie. Als je buren aan beide kanten buiten roken, meermaals per dag, en dat komt je huis in waaien, kan ik me voorstellen dat je daar last van hebt. Zeker als het iedere dag is.

Ik zelf heb gelukkig geen last van rook, soms ruik ik het maar meer niet. Wel kan ik me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die het echt smerig vinden, en als het (wellicht in de zomer meer dan in de winter) dan dagelijks je huis binnen waait, of dat nou 3x op een avond is of 10x, vind ik dat je daar je buren op aan moet kunnen spreken zonder dat je meteen als zeiker wordt bestempeld en uitgelachen. Net zoals je mag klagen als je buren iedere dag de muziek op 100% hebben staan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:58:
Zelfs buiten roken blijkt een significante en meetbare verhoging van schadelijke stoffen op te leveren. In hoeverre dat exact meer risico oplevert is moeilijk te meten, maar het vergt weinig fantasie om te bedenken dat het effect niet nul zal zijn. Buiten roken vermindert het probleem, maar elimineert het (nu aantoonbaar) niet. Buiten roken in de nabijheid kan zelfs net zo erg zijn als binnen roken.
"Some folks have expressed the opinion that exposure to outdoor tobacco smoke is insignificant, because it dissipates quickly into the air," said Neil Klepeis, assistant professor (consulting) of civil and environmental engineering at Stanford and lead author of the study. "But our findings show that a person sitting or standing next to a smoker outdoors can breathe in wisps of smoke that are many times more concentrated than normal background air pollution levels."

Klepeis pointed to the 2006 Surgeon General's report, which found that even brief exposures to secondhand smoke may have adverse effects on the heart and respiratory systems and increase the severity of asthma attacks, especially in children.
Bron.
Brent schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:02:
Poepen op straat doen we ook niet meer ;)
Het probleem is dan ook dat je weinig op-straat-poep-junks hebt. Rokers daarentegen... :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 17:09 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Deathchant schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:21:
Dus nee, dat het mij stoort vind ik dan in dit geval niet alleen probleem van mezelf (hoe vervelend dat dan ook voor jou zou zijn dat ik over je roken klaag) en ik vind dus niet dat ik degene ben die moet verhuizen voor een probleem wat toch wel te mitigeren valt met een beetje medewerking. Ik zou jou helemaal niet vragen om te stoppen met roken. Hetgeen wat ik van je zou kunnen vragen is dat je probeert om heel even te wachten totdat ik klaar ben met eten indien wij buiten zouden eten, of misschien dat je 5 meter verder (uit de wind ofzo) kunt staan als je toch persé nu nu nu die sigaret moet hebben. Of gewoon bij jou binnen roken, dan heb ik sowieso nergens last van, maar ik snap dat jij zelf ook niet wilt dat je huis naar rook stinkt ookal ben je zelf een roker. Zou je dat zo onacceptabel vinden als ik dat van je zou vragen?
Dat is inderdaad het eerste wat er gevraagd wordt als er sprake is van burenoverlast (ik heb gewerkt op een meldpunt Extreme Overlast): wat zou jíj willen dat er veranderd?
Heel eerlijk, ik vind jouw wensen zoals je ze nu neer legt eigenlijk helemaal niet zo extreem. Sterker nog, als roker gedraag ik me al zo: bij het opsteken van een peuk let ik op de wind en het gezelschap, in gezelschap waarvan ik niet weet of ze er last van hebben vraag ik of ze er bezwaar tegen hebben (bijv. op een terras of bij een halte), bij winkels ga ik niet nét buiten de deur staan, hier thuis loop ik een rondje rond het blok als ik een peuk doe.

Maar "ik heb last van je" goed overbrengen is en blijft een vreselijk lastig punt. Zoals jij, nu aan "ons" rokers vraagt wat jij kan doen om te voorkomen dat je overlast hebt, daarmee leg je de verantwoordelijkheid voor een oplossing bij ons neer. Jij wil prima die oplossing uitvoeren, maar "wij" moeten een oplossing verzinnen. Dat roept weerstand op, want jíj ervaart overlast, waarom moeten "wij" dan een oplossing verzinnen.
Als je echter komt met "hey, ik ervaar wat last, maar met deze en deze kleine aanpassingen verwacht ik dat die overlast weg is, zou je bereid zijn daaraan mee te werken?" heb je al veel meer kans op meewerkende rokers.

Overigens ben ik vermoedelijk straks wel weer zo'n asociale ex-roker die niets kan hebben van rook, en dat heeft me al bijna een (rokende) vriendin gekost. Als ik langdurig niet rook, kan ik letterlijk ziek en misselijk worden als ik in de rook zit (tsja, ik wou dat ik er iets aan kon veranderen). Ik heb geprobeerd om het er met haar over te hebben, maar daar was geen ruimte voor, ze vond het (begrijpelijkerwijs, ik heb 25 jaar zelf gerookt) belachelijk en snapte er geen snars van. Uiteindelijke conclusie zou dus worden dat we elkaar niet meer zouden zien. Dat is dan zowel mijn als haar keus en daar heb ik vrede mee.

Net zoals dat je voor jezelf afwegingen moet maken: in hoeverre spreek ik m'n buren aan? In hoeverre neem ik zelf verantwoordelijkheid en ga ik ergens anders wonen?
En uiteraard: ga ik stemmen op partijen die roken in het geheel willen verbieden cq richt ik een partij op die dat nastreeft?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dit gaat wat te ver...

[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 06-11-2015 21:15 ]

Verwijderd

Ardana schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:33:
Als je echter komt met "hey, ik ervaar wat last, maar met deze en deze kleine aanpassingen verwacht ik dat die overlast weg is, zou je bereid zijn daaraan mee te werken?" heb je al veel meer kans op meewerkende rokers.
Net als met ieder probleem is een oplossing aandragen in plaats van een probleem vaak de manier, maar helaas gooi je daarmee voor jezelf ook wel de deur dicht als het toch niet zo goed helpt als je had gehoopt.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

't Is hier niet 't impopulaire meningen-topic he? Al lijkt dat soms wel zo :P
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:39:
Net als met ieder probleem is een oplossing aandragen in plaats van een probleem vaak de manier, maar helaas gooi je daarmee voor jezelf ook wel de deur dicht als het toch niet zo goed helpt als je had gehoopt.
Dat is ook de reden dat ik vaak adviseer om bij iedere wijziging een evaluatiemoment af te spreken "Hey, dank je wel dat je hieraan wilt mee werken, zullen we over 3 weken eens bespreken hoe het uitgepakt heeft?". Maar goed, dat gaat wat lastig bij "gewoon buren".

[ Voor 53% gewijzigd door Señor Sjon op 06-11-2015 21:17 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1 2 3 Laatste