Ik vond het maar een zwak verhaal in die mail en een volstrekt belachelijk korte tijd die ze hanteren voordat ze accounts gaan verwijderen.
Die twee keer een beetje data verliezen klinkt als de grootste k*tsmoes van het jaar om een als levenslang beloofde dienst na 5 jaar al op te doeken en is makkelijk genoeg te ondervangen. Trouwens. Ook bij een gratis dienst, waar er genoeg van zijn, is er sprake van een overeenkomst tussen twee partijen en voorzover ik weet mogen beide partijen daar zekere rechten aan ontlenen. Ik weet niet hoe goed ze zich hebben ingedekt bij de oorspronkelijke overeenkomst maar ik vraag me toch af of ze hier wel zo makkelijk mee weg kunnen komen.
Ik denk dat iedereen wel kan begrijpen dat je van een gratis dienst niet eenzelfde SLA kunt verwachten als van een betaalde dienst. Dus informeer je de mensen expliciet hierover en dat mensen geen data in hun STACK moeten opslaan die ze niet ook elders op nog minstens een andere plaats hebben staan, liefst op nog meer plaatsen. En dat ze mensen bij dergelijke dataverliezen onmiddellijk zullen informeren over zo'n dataverlies zodat mensen die data weer opnieuw kunnen uploaden. Dus de dienst niet met 100% zekerheid tegen dataverlies aanbieden en dan zie je wel hoeveel mensen er wel of niet gebruik van willen blijven maken. Dat zou net zo goed een realistische oplossing zijn waarbij je niet je belofte aan vele mensen maar even achteloos breekt. Dat is ook hele slechte PR en komt je reputatie niet bepaald ten goede. Hoeveel mensen zullen hierdoor besluiten nooit meer zaken te willen doen met Trans-IP omdat ze het een te onbetrouwbare partij vinden? Een goede reputatie is een zeer kostbaar goed die jaren kost om op te bouwen en die je in een seconde weer kunt vernietigen.
Dit blijft daar voor mij altijd het meest sprekende voorbeeld van:
Wikipedia: Gerald Ratner
Het voelt gewoon alsof men het maximale aantal overstappers naar de betaalde variant uit de gratis gebruikers heeft geoogst en de rest is ballast die alleen maar geld kost en die men liever kwijt is. Niet bepaald netjes na zo'n belofte voor een levenslange gratis dienst.
Ik vraag me ook af of het niet voor een grotere partij aantrekkelijk kan zijn om deze dienst over te nemen, gewoon om zichzelf mee te promoten. KPN wellicht? Dan krijgen mensen meer behoefte aan snelle upload met glasvezel bijvoorbeeld. Of XS4All? Die zouden 1TB opslag, of misschien wel meer, als onderdeel van hun Internetpakketten kunnen gaan aanbieden. Nu heb je al 10GB aan ruimte voor een eigen homepage en hun 'webdisk' en er loopt nu een pilot voor XS4All 'Drive' die ook 10GB geeft. Dus een X hoeveelheid gratis met de optie voor betaalde uitbreiding. Misschien geen gek idee voor hun om hier ook in uit te breiden. STACK's gratis gebruikers overnemen is dan een makkelijk begin met meteen een hoop gebruikers erbij. Dan kun je een relatie met de eigen Internetabonnementen op diverse manieren inkleden maar je zou die hier zeker ondersteunend voor kunnen gebruiken. Bestaande STACK only gebruikers bijv. 1TB. Als je KPN of XS4All internet erbij neemt dan 1,5 of 2TB bijv. en met telefonie of TV erbij weer meer.
Dat zou best eens commercieel gewoon rendabel kunnen zijn. Lijkt het jullie wat KPN/XS? Iemand anders? Ik geef het idee niet cadeau natuurlijk.