Duplicati is hier goede (en gratis) software voor inderdaad.
Die uitleg is wel voor de oude versie (1.x).
Is het ook mogelijk om een folder van een netwerkmap (nass) te selecteren via de lokale pc?
Volgens mij wel.
Ik zie dat het incrementals heet, stukjes aanpassing. is dat versionalisering?
Incremental backup is niet exact hetzelfde als versioning, maar wel een manier waarop je versioning mogelijk kunt maken.
Het programma uploadt elke keer dat je de backup draait alleen de aangepaste en nieuwe files. De oude files (als die worden overschreven of verwijderd) worden gewoon bewaard in de backup. Op die manier kun je een versie van je backup terugzetten van bv. een week geleden.
(mn kodi backup (GeexBox) kan ik op 3 versies bewaren zetten en die doet een library/userslist backup en gooit de oudste automatisch weg. doet die duplicati dat ook?)
Dat kun je zo instellen, ja

Je gaat uiteraard niet alles bewaren, dan heb je op een gegeven moment geen ruimte meer over. Je kunt het zo instellen dan hij alles ouder dan een week/maand weggooit bijvoorbeeld.
1x per week is wel genoeg. kan toch ook handmatig starten als ik dat nodig vind?
Denk het wel ja.
Edit: ik lees "ransomware" dat is na versleutelen ook iets om rekening mee te houden.
is dat met een auto backup onmogelijk? Dus als ik per ongeluk gelocked word en een volledige reinstal moet doen om die sh*tzooi te ontlopen dan heb ik nog vrij toegang tot stack backup?
Ransomware/cryptoware is een reden om versioning in je backups te gebruiken. Als je dat niet doet en de backup loopt nadat de infectie heeft plaatsgevonden dan zijn al je bestanden op je backup ook 'geransomed', als je begrijp wat ik bedoel. Daarom moet je oudere backups bijhouden.
Het versleutelen van je backups wat je backupsoftware doet heeft daar niks mee te maken, dat is om te zorgen dan niemand anders dan jijzelf de backup kan lezen. Als je je backup in de cloud zet is dat belangrijk omdat je geen garantie hebt dat TransIP/overheden niet in je data kijken (denk NSA-praktijken). Dat voorkom je door je backup te versleutelen.
Je moet wel oppassen dat je de sleutel van die backup veilig bewaart, op meerdere plekken. Als je die kwijtraakt kun je je backup niet terugzetten.
[
Voor 24% gewijzigd door
Compizfox op 10-01-2017 00:40
]