_vision schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 11:18:
[...]
Helemaal met je eens. Ik ben ook van mening dat organisaties die op tijd aan sturen erg ouderwets zijn en geen lang leven hebben in onze toekomstige samenleving en economie. Bij bepaalde erg operationele werkzaamheden kan tijd nog een factor zijn, maar zeker bij HBO/WO jobs is output in vele gevallen veel belangrijker.
Ik had als consultant ook ooit zo'n klant die strikt op uren aanstuurde; niet verrassend wat dat de minst productieve organisatie die ik ooit heb gezien door de starre, inflexibele houding jegens professionals. Mensen gaan dan ook vertikken om een stap harder te zetten als ze op de minuut als kinderen aangesproken worden en dat maakte de werksfeer ook niet echt plezierig.
Heb me zitten bescheuren de eerste keer dat ik bij een partij werkte met een urenklok (die niet gold voor externen nota bene). De rokers 'trakteerden' elkaar altijd op rookpauze, je kun met 1 pas met z'n allen naar buiten/binnen. Was natuurlijk niet de bedoeling, maar een soort bedrijfscultuur. Vervolgens wel allemaal om 07:30 achter het bureau zitten en incl doorbetaalde lunch en rookpauze buiten de deur aan het einde van de dag netjes overuren claimen. Vervolgens dus vaak weg om te 'compenseren' voor overwerk. Hilarisch!
De bedrijven waar men betaald naar prestatie en output kwam ik de meest gemotiveerde mensen tegen, mensen die een extra been voorzetten waar nodig en soms een uur eerder stoppen als het kan. Helaas is dit vaak een bedrijfscultuur dingetje - ik zou zo'n urenmentaliteit echt niet meer trekken, ben helemaal verpest door HNW en zelfstandigheid.
TS; ik gun je ook een leuke werkgever waar je keihard mag werken, zonder dat je steeds op de klok hoeft te kijken of je je
89 uur wel hebt uitgezeten terwijl je voor 8 betaald wordt. Waar mogelijk spreek ik een prestatie overeenkomst af, fixed fee, maar sommige opdrachtgevers zijn onvermurwbaar en willen per uur.