[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 2 3
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Matched: remeha
Ik heb de onderdelen netjes op het OTGW printje gesoldeerd en het geheel werkend gekregen met onze Honeywell Chronotherm (oud model). Alles doet het maar ik wil graag een wat nieuwere thermostaat gebruiken dus heb ik een Remeha iSense v28 en Honeywell Vision Modulation via Marktplaats gekocht om te kijken welke het beste bevalt. Nadat ik deze beide aangesloten heb (1 per keer uiteraard) zijn de volgende bevindingen opgedaan:

1) iSense v28:
Mooie thermostaat (qua uiterlijk favoriet hier in het gezin) maar als ik deze aansluit doet het instellen van het setpoint via de iPhone app (of via commando TT=21.5) het niet???

2) Honeywell Vision Modulation:
Setpoint alleen per hele graad in te stellen middels de iPhone app (wat achter de komma (punt) staat wordt niet overgenomen???

3) met de oude Honeywell ChromoTherm doet alles het zoals verwacht maar deze ziet er dus erg gedateerd uit...

Weet iemand waarom de iSense het niet zou doen?

PS ik heb AA=27 en AA=28 ingesteld (voor de buitentemperatuur en return water temperatuur). Helaas geeft de Daalderop Comfort 24/50 echter permanent 2 graden retour temperatuur aan (ongeacht welke thermostaat ik gebruik). Zou de temp. sensor in de ketel hiervoor stuk zijn? In het OTGW overzicht van ondersteunde CV ketels is voor deze ketel aangegeven dat hij AA=28 zou moeten ondersteunen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2019 09:59 ]

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 22:32

flexje

got-father

Kan er iemand mij aub aub aub vertellen waarom ik extreme pieken en dalen heb ik de data vanuit otgw? (Soms 210c en soms 2,1c bijvoorbeeld)

Ik heb hem hangen aan een rpi3 en tussen een Remeha tzerra met een isense.

Gegevens worden gepushed naar Domoticz.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-03 15:46

luigi87

Domotica Fanaticus

Is het hier iemand gelukt om via de OTGW de warmhoud functie aan of uit te zetten?
(warmhoud functie is dat tapwater warm wordt gehouden).

Alsmede zou ik ook de zomer/ vakantie functie willen aanspreken, maar dat gaat geloof ik helemaal niet..

Heb wel de DHW enable gezien, maar dit is alleen een weergave of die aanstaat of niet voor wat ik gebruik. ik kan er niet mee schakelen heb ik het idee.

Heb hier een ISense met een Remeha Avanta 35c cw5 en nu schakel die via de thermostaat als die op de nachttemp komt.

Maar eigenlijk wil ik dit beïnvloeden door de OTGW heen.

- leeg -

• xuter010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-03 16:16
Ik heb onlangs een OTGW complete kit besteld, ik had nie zo veel zin in solderen dus ik heb dat bij deze winkel laten doen voor een paar euri's extra. :P ( lui, lui )

Ik heb gekozen voor een wifi module, nodeMCU. Ik krijg de boel niet aan de praat, sterker nog de backlight van de thermostaat staat te knipperen als een gek. lijkt wel disco 8)7

[YouTube: 81881881]

Ik heb de TELE functie van de Honeywell thermostaat uit en aangezet, maar volgens mij maakt dit niet uit toch aangezien de TELE contacten niet gebruikt worden toch?

OTGW wordt gevoed door 24v voeding die bij de bestelling zit, lijkt me prima, groene LED op de OTGW knippert ook om de seconde. Ik krijg contact met de OTGW in OTmonitor in het log zie ik om de seconde data binnen komen waar ik geen soep van ken maken. (Graph en Statistics zijn leeg)

Iemand enig idee wat ik precies fout doe?

Instellingen van de NodeMCU:
https://ibb.co/Bw8BTCz
https://ibb.co/rx4fBTw
https://ibb.co/WznfhzG
https://ibb.co/yNPQ4b8
https://ibb.co/HgzP2zH
https://ibb.co/PMDZg02
De OTGW print (ene kant draad gaat naar de OT contacten op de thermostaat, andere draad gaat naar de OT van de ketel)
https://ibb.co/TrNRGNP

LOG van OTmonitor wanneer ik connect.
https://ibb.co/CsZvsSB

Geen idee wat ik verkeerd doe, ik zie dus totaal geen waardes terugkomen in OTmonitor en de backlight van de thermostaat die staat te knippere lijkt me ook nie super goed, thermostaat heeft geen batterijen en zou worden ondersteund. Honeywell Chronotherm Touch Modulation. CV is een Remeha Avanta

//edit. Ik krijg de screenshots/foto's niet als image erin, dus hierbij maar gewoon de linkjes _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door xuter010 op 13-05-2019 23:23 ]

• Maartenverho
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:11
Hoi,

Ik heb afgelopen weekend een OTGW van Nodoshop in elkaar gezet. Ik krijg hem alleen niet goed aan de praat met mijn Remeha Tzerra + isense. Ik kan wel met de ketel communiceren lijkt het maar niet met de thermostaat |:( ... Ik krijg een error F203 op de isense. otmonitor geeft ook geen uitkomst aangezien ik helemaal niks aan meldingen zie als ik hem aansluit. Die output naar de thermostaat vanuit het OTGW bordje geeft wel netjes ~23volt.. Ik heb alle soldeerpunten doorgemeten en die lijken prima..

Heeft iemand hier eerder problemen mee gehad?

hulp is zeer welkom.. dank!

Maarten

• azertyui
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-05-2022
Heeft er iemand intussen de OTGW draaien met een C-mix module van Remeha?

Momenteel heb ik de gateway hangen tussen iSense thermostaat en C-mix, en dat lijkt te werken (draait nu al een dag of twee). Maar het bijzondere aan deze combinatie is dat de iSense twee zones kan sturen over één OT-lijn in combinatie met die C-mix.

Heeft iemand al uitgevist hoe dat zit?

Thomas

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:45
Kan iemand mij helpen? Ik krijg voor geen mogelijkheid Domoticz aan de praat met OTGW.

OTGW van nodo-shop + NodeMCU voor Wifi. OpenTherm Monitor kan prima de boel uitlezen. 'OpenTherm Gateway with LAN interface' toegevoegd in Domoticz. In de log komen de status meldingen (Status: OTGW) voorbij, hij ontvangt dus data maar er komen geen nieuwe devices bij. Bij meerdere mensen speelt dit euvel maar ik kom niet tot een oplossing. Wat al geprobeerd:
  • Reset van de OTGW via RST 'jumper'
  • Reset van de OTGW, gewoon stekker eruit/erin
  • PS=1, PS=0, GW=R, GW=1 commando's versturen vanuit Domoticz
  • Herstarten van de ketel (Remeha Calenta) en Thermostaat (iSense)
  • OTWG staat in gateway mode
  • Domoticz geupdate uiteraard naar laatste versie
  • Domoticz herstart
  • Domoticz accepteert nieuwe hardware

[ Voor 3% gewijzigd door Joost1981_2 op 08-08-2019 08:34 ]

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:18
Joost1981_2 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:02:
[...]

Die staat uit. Is niet gestart. Maar ik zal eens kijken of er niet iets is wat ‘meeleest’. Vaag probleem.
ik heb ook een otgw met domoticz, remeha en isense en werkt goed, dus het moet kunnen, enige verschil is dat ik een bedrade ethernet versie heb :) Some thoughts:
- Staat de serial port op 9600/8/n/1
- Staat de work mode op tcp server?
- Zie je wel de tx/rx counters oplopen als je iets vanuit domoticz doet?
- Bij mij is er op de otgw een jumper die aangeeft of je usb of lan hebt, aangezien de opentherm monitor wel werkt zal het goed staan maar wie weet?
- Kan je m wel pingen vanaf je domoticz node?
- Obvious, goede port nr?

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-03 22:08
Bij mij was de afwijking in tijd tussen de Remeha isense en de werkelijke tijd heel snel te groot, waardoor de tijd op de thermostaat niet bruikbaar was. Gisteren ochtend heb ik de otgw er tussenuit gehaald en er is in anderhalve dag tijd nog geen afwijking te constateren.

Maakt de thermostaat gebruik van een pulse van de otgw voor zijn tijd? Een zo ja, welk onderdeel is hiervoor verantwoordelijk?

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:46
Vraagje, is er iemand hier die de OTGW werkend heeft met een Remeha eTwist thermostaat? Heb even gezocht in de forum posts, maar er komt weinig naar boven.

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-03 23:50
Cavalera125 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:54:
Vraagje, is er iemand hier die de OTGW werkend heeft met een Remeha eTwist thermostaat? Heb even gezocht in de forum posts, maar er komt weinig naar boven.
ik heb het even voor je getest het werkt deels
je moet ook de e-twist gateway gebruiken,
de otgw moet dan tussen de gateway en de cv ketel, als je Remeha Ace ketel hebt heb je waarschijnlijk geen gateway en communiceerd de thermostaat rechtstreeks met de ketel via het Rbus protocol dit werkt niet met de otgw.

als je de gateway er tussenplaatst kan je wel de cv uitlezen maar niet de temeratuur overrullen

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:10
Recent ook een OTGW aangeschaft en deze ligt inmiddels klaar om te installeren, met als doel de OTGW aan Domoticz te koppelen. Enerzijds om meer zichtbaarheid te krijgen in wat de ketel doet, maar het belangrijkste doel is nog wel dat de thermostaat vanaf afstand bedient kan worden.

Setup:
- Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 (uit 2014)
- Honeywell Chronoterm Wireless Modulation (CMT957M1011)

Op basis van de matrix op OTGW blijkt dit prima met elkaar te werken (okè... de 36/30 is geen uitblinker in de opties.. maar goed, het ding hangt er nu eenmaal ;-) ), echter is mijn vraag m.b.t. de setpoint...

Welke optie is noodzakelijk voor de setpoint (b.v. vanuit Domoticz) aan te passen, is dit:
a) MsgID 9 (Remote override room setpoint);
b) MsgID 100 (Remote override function);
c) Zijn beide opties noodzakelijk.

Indien het ''C'' betreft, welk alternatief is voor een Intergas ketel? Uiteraard is de Isense (Remeha) veel besproken, echter heb ik me laten vertellen(?) dat dit niet altijd 100% lekker werkt i.c.m. een Intergas ketel?

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Via het CV tuning topic ben ik erachter gekomen dat een OTGW + grafische weergave (grafana) van de data een onmisbaar ding is. Ik heb een Remeha Quinta 35c met iSense thermostaat.

Ik weet niet precies wat ik nou nodig heb om de OTGW data in grafiekjes omgezet te krijgen. In dit topic las ik dat er Nicky's tweakblog met een howto was, maar die pagina is helaas weg.

Ik heb een Synology DS918+ (kan evt Dockers draaien), maar weet niet of daar OTmonitor of wellicht andere mooie software op kan draaien voor analyse/presentatie van de logdata. Wie kan mij hiermee verder helpen?

[ Voor 54% gewijzigd door JPS op 11-10-2019 21:57 ]

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik ben nu een paar weken aan het stoeien met OTGW en ketelsettings (Remeha Quinta 35C).

De afgelopen weken bleef de ketel steeds pendelen in low load, naar mijn indruk omdat de ketelcapaciteit zelf op laagste modulatiestand nog te hoog is voor een buitentemp van ongeveer 13C of hoger. Valt denk ik weinig aan te doen maar ik hoor graag als dat anders kan. Gevraagde aanvoertemp lag meestal rond de 55C en dT was ongeveer 17C.

Gisteren was het (na een koude nacht) overdag ook koud & winderig en leek de max aanvoertemp onvoldoende om het huis zelfs naar 19,5C te krijgen. Daarom heb ik de max aanvoertemp nu weer van 65 op 70C gezet.

Ook heb ik vandaag het max toerental van de ventilator op 2/3 gezet, warmee het ketelvermogen van 30kW op ongeveer 20kW wordt begrenst. en de pompsnelheid van 60% naar 50% gezet.

Zie hieronder de OTmonitor grafiek van vanavond. Wat mij nu opvalt in het pendelpatroon is dat het Control Setpoint bij aangaan van de brander direct naar de max aanvoer van 70C gaat (1e rode pijl). Daarna valt ie terug naar ca 50-55C, maar doordat de aanvoertemp dan nog doorstijgt tot boven het CS slaat de ketel af (2e pijl). Het CS vertoont dus een terugkerend blokpatroon ipv een evenwichtige temperatuurvraag.
Mijn vraag is waarom het CS dat blokpatroon laat zien en kan het pendelen volgens jullie voorkomen worden door een gelijkmatiger CS? Zoja, hoe kan ik dat realiseren?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QUqsq4I.png

Oja, voor de beeldvorming: het gaat om een jaren 80 eensgezinshoekwoning. Niet heel goed geisoleerd en veelal radiatoren, 1 convectorput en in de badkamer vloerverwarming op hetzelfde circuit.

[ Voor 6% gewijzigd door JPS op 02-11-2019 21:39 ]

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 18:47
H143 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:12:
[...]

je kan eventueel de Etwist wel gebruiken maar dan moet je deze niet rechtstreeks aansluiten op de Calenta Ace maar de etwist gateway ertussenplaatsen
waar je normaal de ketel aansluit zonder otgw:
Etwist -> Calenta Ace

en met de OTGW:

Etist -> Etwist gateway -> OTGW -> Calenta Ace
Ja die gateway had ik gezien. Hou je natuurlijk nog steeds het "dialect" over, en hoe goed is dat nog. :)
Electrifying schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:32:
[...]

Een Quote uit de handleiding van mijn Tzerra Ace CW5:

[Afbeelding: OT Remeha]

Mijn Tado lijkt hem OT te besturen, maar ik weet het niet zeker, dus ik ga toch de configuratie van Tado maar opnieuw starten vanavond om zeker te weten dat hij de juiste configuratie voor deze ketel naar binnen hengelt en dat deze modulerend draait. Als ik naar het gasverbruik binnen Domoticz kijk, lijkt hij toch nog erg op aan/uit te hangen. :)

De Gateway is alleen nodig bij de oudere modellen (van voor de (Tzerra/Calenta) Plus geloof ik). Dit heb ik althans gelezen.

Ik heb overigens geen OTGW aangezien m'n nieuwe ketel pas sinds gisteren hangt en een Tado pas sinds een kleine 2 weken heb. Hiervoor had ik een Junkers Eurostar 28 uit 2001 (wel modulerend type), aangesloten op een een Honeywell ChronoTherm III (aan/uit). Werd dus hoog tijd om de boel te vervangen.
Als ik dat zo lees kun je bij een nieuw model dus inderdaad gewoon of een OT thermostaat (en dus OTGW) aansluiten of een eTwist. Maar:
"ketel > OTGW > eTwist" werkt dan natuurlijk niet omdat de eTwist verwacht dat hij met die rbus kan praten. En dat snapt de OTGW natuurlijk niet. Dus of een gateway er tussen, of gewoon de iSense houden en "ketel > OTGW > iSense" doen.

• Electrifying
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-02 12:00
UltraSub schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:29:
[...]

Ja die gateway had ik gezien. Hou je natuurlijk nog steeds het "dialect" over, en hoe goed is dat nog. :)

[...]

Als ik dat zo lees kun je bij een nieuw model dus inderdaad gewoon of een OT thermostaat (en dus OTGW) aansluiten of een eTwist. Maar:
"ketel > OTGW > eTwist" werkt dan natuurlijk niet omdat de eTwist verwacht dat hij met die rbus kan praten. En dat snapt de OTGW natuurlijk niet. Dus of een gateway er tussen, of gewoon de iSense houden en "ketel > OTGW > iSense" doen.
Mmmh, dat vraag ik me dus af. Ik heb kortstondig wat online onderzoek naar deze R-Bus gedaan (o.a. of het weer zo'n leuk propriety protocol is. Zoiets als wat Nefit heeft met EMS), Maar ik heb er eigenlijk in dit opzicht niets over gevonden. Het lijkt er naar mijn conclusie dus op dat R-Bus gewoon een fancy naam van Remeha is voor de OT connector.

Overigens gaat Aan/Uit ook over dezelfde connector, waarbij ook (net zoals bij OT) de polariteit niets uitmaakt. Om deze reden zou ik daarom dus ook graag een soort van bewijs willen zien dat het spul netjes via OT draait.

De Installer Manual van Tado zegt bij Remeha ook "Zie OpenTherm instructies". Dus ik neem verder aan dat Remeha zich gewoon netjes (en volledig) aan de OT standaard houdt. :)

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-03 23:50
Electrifying schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:41:
[...]

Mmmh, dat vraag ik me dus af. Ik heb kortstondig wat online onderzoek naar deze R-Bus gedaan (o.a. of het weer zo'n leuk propriety protocol is. Zoiets als wat Nefit heeft met EMS), Maar ik heb er eigenlijk in dit opzicht niets over gevonden. Het lijkt er naar mijn conclusie dus op dat R-Bus gewoon een fancy naam van Remeha is voor de OT connector.

Overigens gaat Aan/Uit ook over dezelfde connector, waarbij ook (net zoals bij OT) de polariteit niets uitmaakt. Om deze reden zou ik daarom dus ook graag een soort van bewijs willen zien dat het spul netjes via OT draait.

De Installer Manual van Tado zegt bij Remeha ook "Zie OpenTherm instructies". Dus ik neem verder aan dat Remeha zich gewoon netjes (en volledig) aan de OT standaard houdt. :)
De etwist communiceerd volgensmij met een ander protocol anders kon je deze ook wel zonder gateway op een wilekeurige andere opentherm ketel aansluiten de gateway vertaalt het etwist naar opentherm

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:34
Heeft er al iemand de Remeha Isense RF(de draadloze variant) gebruikt in combinatie met de opentherm gateway?

Ik heb hem sinds kort in gebruik met onze Remeha cv maar het werkt soms wel en dan weer niet. Het is dus wisselend of dat de overrulde setpoint bij de thermostaat uitkomt. Hiervoor had ik een bedrade isense en die werkte prima met deze ketel en de opentherm gateway.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03 13:25
Vanmiddag kreeg ik mijn OTGW binnen (met wifi gatway) en heb deze aangesloten tussen mijn Remeha Calenta en Q Sense thermostaat. Ik kan alle data uitlezen via Domoticz.

Ik ben er inmiddels achter dat mijn QSense thermostaat geen Temp override ondersteund.
De Remeha Calenta ook niet(?).

Is het nu wel mogelijk om mijn thermostaat te vervangen voor bijvoorbeeld een Honeywell Round Modulation zodat Temp override wel word ondersteund?
Is het zo dat 1 van de 2 apparaten(Ketel/thermostaat) deze functie moet ondersteunen of moet de CV ketel dit ook ondersteunen?

Of zal ik een Toon kopen en hem rooten?

[ Voor 3% gewijzigd door Animal op 16-01-2020 18:24 ]

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:53
Sinds een week heb ik de OTGW (van Nodo-shop) geconfigureerd voor Domoticz. De verbinding loopt via nodemcu draadloos naar een Raspberry pi4. De cv-ketel is een Remeha terra plus 28c (uit 2017 geloof ik) en thermostaat een Nest v3.

Graag zou ik alle beschikbare informatie uit mijn ketel halen en vervolgens selecteren wat wel en niet bruikbaar of nodig is. Bij wijze van test had ik eerst OTmonitor aangesloten via usb-serial kabel. Daaruit kwam informatie zoals draaiuren pomp, brander aantal uren aan (o.i.d.) en meer. Maar in Domoticz zie ik dit soort gegevens niet. Er zijn 25 devices toegevoegd op basis van de OTGW.

Hoe kan ik toch deze informatie zichtbaar maken? Is er ergens een lijst met de diverse messageID's en wat ze betekenen? In de lange lijst op: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#dataids kan ik zien welke ID's mijn cv-ketel en thermostaat ondersteunen, maar niet wat elk ID betekent.

Als je zo een bericht naar de ketel stuurt (bijv. AA=28, maar was niet nodig in mijn geval) wordt er dan automatisch een nieuw device in Domoticz aangemaakt?

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
ceelcoumans schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:11:
Sinds een week heb ik de OTGW (van Nodo-shop) geconfigureerd voor Domoticz. De verbinding loopt via nodemcu draadloos naar een Raspberry pi4. De cv-ketel is een Remeha terra plus 28c (uit 2017 geloof ik) en thermostaat een Nest v3.

Graag zou ik alle beschikbare informatie uit mijn ketel halen en vervolgens selecteren wat wel en niet bruikbaar of nodig is. Bij wijze van test had ik eerst OTmonitor aangesloten via usb-serial kabel. Daaruit kwam informatie zoals draaiuren pomp, brander aantal uren aan (o.i.d.) en meer. Maar in Domoticz zie ik dit soort gegevens niet. Er zijn 25 devices toegevoegd op basis van de OTGW.

Hoe kan ik toch deze informatie zichtbaar maken? Is er ergens een lijst met de diverse messageID's en wat ze betekenen? In de lange lijst op: http://otgw.tclcode.com/firmware.html#dataids kan ik zien welke ID's mijn cv-ketel en thermostaat ondersteunen, maar niet wat elk ID betekent.

Als je zo een bericht naar de ketel stuurt (bijv. AA=28, maar was niet nodig in mijn geval) wordt er dan automatisch een nieuw device in Domoticz aangemaakt?
Als je naar http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#boilers gaat, en dan links met de muis over het ID nummer zweeft, zie je ook wat het betekend. :)

Als je op de horizontale balk eerst je ketel selecteert, wordt ie geel, dat zoekt ook wat makkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door henkNL op 17-03-2020 12:57 ]

🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021
Hi,

Ben nieuw in de wereld van Domotica en heb nu een Pi met domiticz + RFlink.
Nu zou ik ook graag de ketel in Domoticz willen zetten.

Nu kwam ik op een OpenTherm gateway uit.

Ik heb als ketel een Atag I36EC en als thermostaat een Remeha iSense v19

Nu zie ik in de matrix die ik gevonden dat sommige functies niet werken.
Mijn vraag is als dit alleen met de gateway is of nu ook al zonder de gateway?
En maakt dit iets uit / zijn dit functies die belangrijk zijn voor de werking?

Heb hieronder een foto (in een linkje i.v.m lengte post) van de matix tabel van de ketel en de thermostaat.

Foto

Mvg

• henkNL
  • Niet online
Demotje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:11:
Hi,

Ben nieuw in de wereld van Domotica en heb nu een Pi met domiticz + RFlink.
Nu zou ik ook graag de ketel in Domoticz willen zetten.

Nu kwam ik op een OpenTherm gateway uit.

Ik heb als ketel een Atag I36EC en als thermostaat een Remeha iSense v19

Nu zie ik in de matrix die ik gevonden dat sommige functies niet werken.
Mijn vraag is als dit alleen met de gateway is of nu ook al zonder de gateway?
En maakt dit iets uit / zijn dit functies die belangrijk zijn voor de werking?

Heb hieronder een foto (in een linkje i.v.m lengte post) van de matix tabel van de ketel en de thermostaat.

Foto

Mvg
Dat is nu ook al, de tabel geeft alleen aan welke functies je thermostaat en ketel ondersteunen.
In de basis wordt dit met de OTGW niet anders, maar...

Mijn thermostaat deed bijvoorbeeld niets met de retour temperatuur, terwijl mijn voormalige ketel dit wel ondersteunde. In de OTGW heb ik toen het commando AA=28 toegevoegd, zodat ook deze waarde werd afgevraagd, ofwel met OTGW kon ik dus meer dan alleen de combi thermostaat-ketel.

🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-03 11:37
Hi tweakers,

Ik heb thuis een remeha etwist inclusief gateway. Ik wil graag mijn thermostaat toevoegen aan mijn Homey en met het connecten via opentherm app wordt er naast ip ook gevraagd naar de poort. Alleen ik heb geen idee welke poort ik hiervoor moet hebben.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-03 18:07
P-Nut schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:23:
Hi tweakers,

Ik heb thuis een remeha etwist inclusief gateway. Ik wil graag mijn thermostaat toevoegen aan mijn Homey en met het connecten via opentherm app wordt er naast ip ook gevraagd naar de poort. Alleen ik heb geen idee welke poort ik hiervoor moet hebben.
in mijn Homey OTGW app gebruik ik poort 8080 .

• P-Nut
amarkest schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:16:
[...]

in mijn Homey OTGW app gebruik ik poort 8080 .
Bedankt voor de reactie. Ik had het ip in mijn remeha twist opgezocht 192.168.1.227 en vervolgens poort 8080 gebruikt helaas bij het toevoegen van de OTGW gateway geen succes. Heb je eventueel andere tips waarnaar ik kan kijken? Ik kan nergens wat goede info online terugvinden

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

P-Nut schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:30:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik had het ip in mijn remeha twist opgezocht 192.168.1.227 en vervolgens poort 8080 gebruikt helaas bij het toevoegen van de OTGW gateway geen succes. Heb je eventueel andere tips waarnaar ik kan kijken? Ik kan nergens wat goede info online terugvinden
Hoe bedoel je dat je het IP van je OTGW opzoekt in je twist? Zit die twist ook op je netwerk? Heb je dan uberhaupt een OTGW nodig? Misschien handig als je iets meer toelichting geeft hoe je e.e.a. hebt aangesloten.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• henkNL
  • Niet online
Nu ken ik de Homey niet, maar iets in mij zegt dat je niet de OTGW moet hebben.

Die converter, is dat niet een standaard Remeha eigen ding?

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

P-Nut schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:06:
[...]

Mijn etwist thermostaat is verbonden met gateway welk in verbinding staat met CV. Ik wil direct vanuit homey mijn thermostaat aansturen. Helaas lukt het mij niet op direct vanuit homey via de OTGW app verbinding te maken.

[Afbeelding]
Aha, het gaat dus niet om een OTGW maar een Remeha gateway.
Kan je wel een verbinding maken vanuit de app op je telefoon? Dan weet je in ieder geval dat de gateway werkt.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• P-Nut
JanPedaal schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:22:
[...]

Aha, het gaat dus niet om een OTGW maar een Remeha gateway.
Kan je wel een verbinding maken vanuit de app op je telefoon? Dan weet je in ieder geval dat de gateway werkt.
Ja, ik kan vanuit de playstore etwist app verbinding maken me de thermostaat.

Verwijderd

Ik heb een vraag betreft de otgw. Ik heb een Remeha ketel met Isense thermostaat, de ketel ondersteund OpenTherm.

Heb ik enkel aan de otgw genoeg om de ketel te bedienen via Domoticz? En kan ik via de otgw ook individuele thermostaatkranen bedienen icm domoticz?

Of is een standaard oplossing zoals de T6 thermostaat of Nest een betere oplossing?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2020 10:54 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:06

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:53:
Ik heb een vraag betreft de otgw. Ik heb een Remeha ketel met Isense thermostaat, de ketel ondersteund OpenTherm.

Heb ik enkel aan de otgw genoeg om de ketel te bedienen via Domoticz? En kan ik via de otgw ook individuele thermostaatkranen bedienen icm domoticz?
OTGW adviseert ten zeerste niet de ketel te sturen via OTGW. Daarvoor zijn de thermostaten veel beter ingeregeld. De OTGW is ontwikkeld om te monitoren, niet om te regelen.
Of is een standaard oplossing zoals de T6 thermostaat of Nest een betere oplossing?
Dit dus!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• wkloppen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-03 18:49
hallo Heren,

Heb net maar weer eens RPI 3B gekocht (ouwe was stuk). Dit keer met een goede 16 GB USB stick ipv een SD card.
Ook de OTGW afgestoft en een nieuwe thermostaat (Isense) gekocht.

De OTGW zit op het LAN met een ESP-12 (8266) van Ai-Thinker met firmware van Jeelabs.
Nu werkt het spul prima icm met een Remeha Tzerra Plus (de plus heeft ook de return water temperature) en de berichten komen constant en op dezelfde manier binnen. 1 van die berichten is altijd [status: OTGW: PR: BV
Dat staat voor Bad Value

Mijn vraag is: Waar komt dat bericht vandaan? De Thermostaat, de boiler of een eigen bericht van de OTGW?
Zie plaatje van de log. Dit zijn 2 volledige sequences maar dat loopt dus continu zo door....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIwMdA5IzVIJ5Igt76YMMfCZ3zc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XveQvFD5ZOaljoRBi3UVXt74.png?f=user_large

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 14:46

gvdh81

To got or not to got..

Gents;

Ik wist niet dat er een topic was over de OTGW. Ik heb een Remeha iSense (die overigens standaard na verloop van tijd niet meer op tijd loopt, maar een paar minuten achter) en ik merk dat we, ondanks dat we vloerverwarming hebben, niet een heel 'behaaglijk' gevoel hebben beneden. Nu wil ik daar wat aan gaan doen, op meerdere fronten.

Voorheen had ik een Nest thermostaat (v2 volgens mij) maar ik betwijfel of een nieuwe Nest mij meer plezier gaat geven dan een zelfbouw oplossing. Daarnaast gaat een Nest thermostaat mij ook niet helpen om mijn vloerverwarming pomp slimmer te maken.

Stap 1: pomp slimmer maken:
Dit wil ik met een Sonoff gaan combineren zodat ik de pomp alleen aanzet als er voldoende temperatuur door de leiding stroomt; anders moet de pomp gewoon uit staan of eens per 24 uur 2 minuten.

Dit wilde ik eerst bereiken door een TH16 icm DS18B20 dichtbij de vloerverwarming te zetten, maar ik heb nog een aantal Sonoff POW R2 liggen. Ik kan dan beter de temperatuur bij de ketel meten (op zowel outflow als inflow pijp) en dan daarop via MQTT schakelen. Logica zou dan zijn; "is ketel aan (of) is aanvoer temp minus retour temp > 3 graden" --> vloer verwarmingspomp aan.

Volgende stap is dan om het juiste vermogen in te stellen op mijn vloerwerarming pomp (ik heb meerdere standen op de pomp) maar daarvoor moet ik nog even in de handleiding duiken.

Stap 2: Ketel slimmer maken
Ik denk dat een groot deel komt door de opwarmtijd en de combinatie met het feit dat ik beneden geen radiatoren heb, maar alleen de vloerverwarming. Ik denk als ik stap 1 heb gedaan het beneden al behaaglijker zou zijn. Zo niet; zou ik dan een opentherm gateway nodig hebben? Is mijn aanname correct dat de iSense dan richting de OTGW gaat en vanuit de OTGW er een kabel richting de ketel gaat?

ter info; er loopt momenteel een 4-aderige kabel vanuit mijn thermtstaat naar mijn ketel (ook een Remeha overigens);

p.s. sommige inspiratie is gehaald uit de volgende topics:Nu zie ik dat de gelinkte hardware in de TS wijst naar een versie zonder Arduino; er zijn echter wel varianten die wél met Arduino werken, zoals deze en deze. Ik gok dat dit te maken heeft met de voltage levels van 7...15v.

Wat ik wil bereiken is:
- Thermostaat klok kunnen zetten (nice to have)
- Buitentemperatuur kunnen doorgeven (must have) aan de boiler via externe temperatuur (cloud of lokaal gemeten)
- Eventueel in mijn Arduino code de aanvoer en terugvoer temperatuur meten zodat ik dit kan gebruiken om mijn vloerverwarmingspomp te sturen - of is dit al onderdeel van het OT protocol?

Kan dit allemaal met opentherm gateway?

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Dank, gevonden. Thermostaat support:
Another example: the Remeha iSense sends MsgID's 20, 21 and 22 with its current time and date information, but it ignores whatever values it gets back in the response, unlike the Honeywell chronotherm IV. As a result, the Opentherm Gateway is not able to change the clock on an iSense thermostat.
Laat ik nu net een iSense hebben -O- (uit 2013, dus ik gok een heule oude, want het versienummer laat niets zien); Zoals ik het zie is de T6 van Honeywell de 'meest supported' thermostaat; misschien is het nog waardevol om daarnaar over te stappen.

update: @JanPedaal Ik heb dus een Remeha iSense v28 (stond op het stikkertje achterop de thermostaat); daar zijn de bolletjes dan weer wel ingekleurd bij 20,21,22 maar bij de iSense (zonder versienummer) niet. Heb ik dan support om de tijd te zetten via OTGW of niet?

Ketel support:
OT (msgid 27) op mijn Calentha is dan weer: "Read-Ack or Write-Ack" *O*

Ben me overigens ook goed hier aan het inlezen:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 44% gewijzigd door gvdh81 op 03-11-2020 10:39 ]

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

gvdh81 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:08:
[...]
update: @JanPedaal Ik heb dus een Remeha iSense v28 (stond op het stikkertje achterop de thermostaat); daar zijn de bolletjes dan weer wel ingekleurd bij 20,21,22 maar bij de iSense (zonder versienummer) niet. Heb ik dan support om de tijd te zetten via OTGW of niet?
Dat durf ik niet te zeggen. Heb zelf geen ervaring met iSense.

• wkloppen
Hallo XCES...ben ook met waterzijdig inregelen bezig. Is niet zo makkelijk merk ik. Ik heb een Isense met Remeha Tzerra plus ketel en een lan (esp8266) OTGW (dat is met return water temperature ide zichtbaar is via de OTGW).
Mijn radiatoren hebben allemaal thermostaat kranen met thermostaat knoppen. Het waterzijdig inregelen moet eigenlijk met de voetventielen en het laatste stukje afregelen met de radiator thermostaten.

Daarnaast ben ik in domoticz bezig om OTGW commands te kunnen vesturen zoals TC met virtual sensors. Domoticz stuurt voor het room setpoint alleen maar het TT command en daar reageert de Isense niet op.
Note: Je moet ook remote override enabled hebben stan op de Isense.

Het TC (temperatue constant) snapt de Isense wel maar zoals gezeg...dat kan domoticz allen maar via een manueel command in de hardware sectie van domoticz.
Nu ben ik erachter gekomen dat deze link (in domoticz) gewoom werkt waarbij je elke command kan sturen wat je wil.

http://<ip>:<port>/json.htm?type=command&param=sendopenthermcommand&idx=<idx>&cmnd=<cmnd>

Heb daar een nieuw topic voor geopend op het domoticz forum omdat ik nog niet zo'n held ben in scripting met dzvents.

https://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=34506

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 22:32

flexje

got-father

wkloppen schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:32:
Ah Ok...In OT termen zal dat dan DHW (domestic hot water) zijn. Met het SW commando kan je die aanpassen. SW=55 bij voorbeeld.
Het is overigens wel zo dat de kamer thermostaat leading is dus die overschrijft de gestuurde waarde continu. Althans dat is bij de Isense het geval.

Hier de log van DHW setpoint in domoticz. Je ziet hier datie snachts alleen op maandag opwarnt naar 65 graden tegen de legionello. Dat signaal komt van de thermostaat. Die is in control.........helaas:)

[Afbeelding]

reg

willem
Apart, bij mij staat ie constant op 55 graden... ? Remeha tzerra met de otgw in domoticz (ethernet versie)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• wkloppen
flexje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 06:21:
Apart, bij mij staat ie constant op 55 graden... ? Remeha tzerra met de otgw in domoticz (ethernet versie)
Ik heb dezelfde setup met een Isense thermostaat. Welke thermostaat heb je?

groet...

Willem

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Met black friday in aankomst misschien toch maar nu gaan investeren in zoneregeling. Ik ben van plan om een otgw in GW modus te zetten zodat ik via domotica de buitentemperatuur kan doorgeven via OT.

Ik ben van plan om een bypass te laten plaatsen en een zoneklep zodat ik mijn benedenverdieping (vloerverwarming) los kan sturen. De radiatoren boven staan allemaal dicht (1 ouder + 2 kinderkamers), behalve de badkamer en 1 kinderkamer op zolder. Daar moet ooit huiswerk gemaakt worden.

Niets is nu ingeregeld overigens; dat gaat ook gebeuren. Vloerverwarming pomp stuur ik al dmv warmte meting in aanvoerbuis aan, anders staat deze uit (eens per week ff aan)

Nu is de vraag met deze achtergrond; Tado of Evohome? De ketel is een Remeha Calenta; warmtesturing in de zones beneden wil ik ook evt ooit gaan doen, maar ik denk als de lussen goed zijn ingeregeld dat dat misschien niet eens nodig is.

Overigens was het eerste idee de temp in de zones zelf meten en op basis daarvan de CV aan te zetten met kleppen enzo maar een slimme radiatorknop is daar natuurlijk veel beter in ;)

Tips ivm compatibiliteit?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gezien ik een Isense V30 heb en een remeha calenta, moet ik toch op afstand de roomsetpoint kunnen overrulen? Of mis ik iets.

Ben al een hele tijd bezig, maar krijg het niet voor elkaar.
De website reageert niet op plus of min drukken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-03 23:32
Cyberpope schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:06:
Gezien ik een Isense V30 heb en een remeha calenta, moet ik toch op afstand de roomsetpoint kunnen overrulen? Of mis ik iets.

Ben al een hele tijd bezig, maar krijg het niet voor elkaar.
De website reageert niet op plus of min drukken.
Zou moeten kunnen. in de thermostaat moet je wel 'externe input' ingeschakeld hebben.

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15

pingwim

What's a world without Wimmen

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:17:
[...]

wat gebeurt er als de site eruit ligt :? ik neem aan dat de thermostaat regeling lokaal is of heeft de thermostaat een verbinding naar de site nodig?

Interessant, wat doet je script? Stuur je zelf met TC of CS?

Wat is de blauwe lijn? Is dat de retour temperatuur? valt me op dat er bijna geen invloed is of de ketel nu wel of niet draait? Is misschien de schaal van de grafiek hoor, kan het niet zo goed zien. Zit net naar mijn data te kijken en zie daar ook niet zoveel met andere schalen 8)7 altijd mooi he... naar andermans data kijken ;)
De Evohome controller werkt ook stand alone. Ik haal de warmtevraag op van het TCC portal.
Samen met de buitentemperatuur (OT) bepaal ik dan CS en SH. Volgens mij wordt TC telkens gereset.

Wat je ziet is dat de Evohome (controller) minder goed regelt dan mijn script.

Setup is een hybride systeem van Remeha. Het plan is dat de warmtepomp het merendeel van het werk doet.Op de één of andere manier liggen boiler en return temperatuur dichtbij elkaar als de warmtepomp draait. Als de Tzerra cv brandt zie je de delta T van 15, dat is op zich wel prima.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:54
Momenteel heb ik een Remeha Tzerra CW4 ketel welke aangestuurd is door Evohome.
Nu heb ik een FTDI kabel aangesloten aan de CV ketel en ik kan middels USB en RECOM alle uitlezen en aanpassen. Echter wil ik dit ook in Domoticz zichtbaar maken.

Kan ik gewoon deze OTG https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html kopen met Wifi? Ik zie zover ik weet niet dat ik ook daar een USB kabel in kan pluggen.

Voor mij nieuw, dus wie kan mij een beetje op weg helpen :)

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15

pingwim

What's a world without Wimmen

knny schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:14:
Nu heb ik een FTDI kabel aangesloten aan de CV ketel en ik kan middels USB en RECOM alle uitlezen en aanpassen. Echter wil ik dit ook in Domoticz zichtbaar maken.

Kan ik gewoon deze OTG https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html kopen met Wifi? Ik zie zover ik weet niet dat ik ook daar een USB kabel in kan pluggen.

Met de OTGW luister je de Opentherm communicatie tussen de thermostaat en de ketel af.
Die kabel moet je dus doorknippen en de OTGW ertussen zetten.

De OTGW kan dan in twee modus:
1. monitor > alleen meekijken
2. gateway > override van de commando's van de thermostaat.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• proditaki
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-03 21:40

Ik ben niet bekend met RECOM.
Maar ik zag wel dit.
https://github.com/rjblake/remeha

Geen idee wat hier de moeilijkheidsgraad van is, maar je kunt het even bekijken omdat je toch al de FTDI hebt aangesloten.

PSN: proditaki specs

• sjorsjuhmaniac

Zoals @pingwim al zei zit de OTGW tussen de ketel en de thermostaat. De otgw kan je met een usb kabel aansluiten en zo de data uitlezen. Als je een wifi versie koopt is de usb kabel niet nodig, de data kan dan via wifi naar domoticz. Vergeet niet dat de otgw met wifi nog wel 'het wifi kaartje' mist, die moet je er los bij bestellen. Je kan ook nog de 'soldeer service' bestellen en dan komt alles kant en klaar aan: alleen nog de software op 'het wifi kaartje' laden en je bent klaar.

• 1870henk
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De twee aders heb ik al een keer omgedraaid, maar geen succes.
Ik heb een Remeha Avanta + iSense.
Ik heb wel communicatie met de cv ketel, maar niet met de thermostaat.
Ik heb de OTGW pas net ontvangen en geprobeerd.
Hoe lees ik de firmware versie uit?

• sjorsjuhmaniac
1870henk schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:05:
De twee aders heb ik al een keer omgedraaid, maar geen succes.
Ik heb een Remeha Avanta + iSense.
Ik heb wel communicatie met de cv ketel, maar niet met de thermostaat.
Ik heb de OTGW pas net ontvangen en geprobeerd.
Hoe lees ik de firmware versie uit?
Als je OTMonitor gebruikt dan kan je op het tabblad 'log' (oid) zien hoevaak bepaalde data id's voorbij komen. Volgens mij is ID0 de versie van de firmware. Zou gewoon een stukje tekst moeten zijn met "OTGW version 4.2.5"

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hallo,
Niet per sé een OTGW vraag, maar toch wel een beetje.
Ik heb een Remeha Quinta28C met een gateway en een Celcia20 thermostaat.
Daar kan de OTGW aan worden gekoppled.
Maar ik heb sinds kort ook een ZentaSol boiler en een remote display.

De vraag is nu, of ik ongestraft die systemen via dezelfde busaansluitingen aan elkaar kan verbinden.
Dit maakt namelijk de bekabeling veel eenvoudiger.
Met name de kabel van de zolder naar de thermostaat is de lastige factor. Die is nu maar 2 aderig.

Guus Assmann

• 1870henk
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
_jap_ schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:29:
[...]

Hier een soortgelijke situatie - ik heb hier een 18B20 op de retourwaterleiding geplakt en die aan m'n OTGW gehangen, en met de nieuwste firmware meet-ie die temperatuur en stuurt dat naar de thermostaat door. De buitentemperatuur (die ik met OT= erin schiet) wordt nu helaas niet meer over de bus verstuurd, en verschijnt niet meer op het display van de thermostaat.

Volgens mij is het een bugje in de firmware dat dit niet werkt (ik ben er ooit eens vluchtig doorheen gegaan, en had het idee dat voor de buitentemperatuur en de retourwatertemperatuur hetzelfde stukje geheugen gebruikt wordt), maar ik ben niet diep genoeg erin gedoken om een fix in te typen. Misschien met het lange koningsweekend voor de boeg een leuk project, tussen al het andere door :)
Als ik TS=R stuur, dan krijg ik via OTmonitor wel de buitentemp binnen via OT. Als ik TS=O stuur dan wordt de temp via OT overschreven door de sensor.
Ik heb een Remeha Avanta en die meet zelf de return water temp. Na het sturen van AA=28 zie ik die nu ook in de OTmonitor.
Het lukt niet om de externe sensor te gebruiken voor de return water temp. Hopelijk een oplosbaar bugje.

Ik heb ook al eens door de code gescand, maar ik moet er weer even aan wennen. PIC's programmeren is voor mij al weer zo'n 30 jaar geleden.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
Heeft iemand trouwens een suggestie voor een thermostaat die Opentherm kan praten en de TT (Temperature, Temporary) of TC (Temperature, Constant) messages accepteert?

Ik het op het moment een Remeha iSense v19 en deze kan ik wel de TT message sturen maar hij kent deze denk ik niet. Er gebeurt iig niks met de ingestelde temperatuur waarde.

Dus ik kan OF proberen het ingebouwde algorithme voor het modulere van de Control Setpoint gaan proberen na te maken (veel werk en een beetje zonde van mn tijd) of gewoon een thermostaat aanschaffen die die messages ondersteunt.

Qua eisen is het vrij simpel: mijn CV werkt op 24v dus dat moet de thermostaat ondersteunen; het ding is natuurlijk verbonden met de OTGW dus ik heb geen behoefte aan internet verbindingen en apps. HA doet dat allemaal al.

Ik zat te denken aan een Nest, die ziet er qua gebruik vrij simpel uit, maar ik vraag me dus af hoeveel nut het heeft als ik die zou gebruiken zonder alle Google fratsen erbij.

Andere goeie suggesties of ervaringen?

edit:

Toevallig scroll ik 1 pagina terug in dit topic en ik kom
https://gathering.tweaker...message/64581132#64581132 deze post tegen waarin precies mijn probleem staat uitgelegd! 8)7

Het was even zoeken maar op de iSense is er dus een setting waarmee je die TT en TC commands kan aanzetten.

Nog steeds geinterresseerd in suggesties maar iig weet ik nu dat zelfs mijn huidige thermostaat dit wel kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 01-08-2021 13:28 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• hilarisch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:42
Ik heb een Remeha Calenta Ace ketel met een Honeywell Round Wireless Modulation.

Aangezien de thermostaat geen klok/programma functie heeft leek mij OTGW een mooie oplossing om middels Home assistant deze functionaliteit toe te voegen.

Wat ik graag wil is de temperatuur instelling middels home assistant kunnen programmeren. Dus 's ochtends huis verwarmen, 'savonds automatisch iets warmer als we thuis zijn, en s nachts lager.

Als ik op de ondersteuningsmatrix (http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats) kijk wordt 'remote override room setpoint' code:9 ondersteund voor zowel Y87RF1004 als Y87RF2008 (ik weet niet welke ik heb vermoed de nieuwe (aangeschaft dec 2019)).

Echter lees ik op internet ook verhalen dat het niet kan met deze thermostaat. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en daar uitsluitsel over kan geven?

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb uiteindelijk maar een nieuwe besteld bij nodo-shop. Die hadden net een nieuw model uit, wat gewoon met een 5V adapter werkt. Tja, een trafo en een 7805 is echt niet meer van deze tijd.
Ik heb voor de Wifi module gekozen, deze was ook de helft goedkoper dan een ethernet module. En ik begreep dat in die module een hoop interresante software draait.

Afijn, ding gesoldeerd en geinstalleerd. Alles lijkt op zich te werken. Het ding wordt nu gezien in HA als een MQTT device, en niet meer als een aparte OTGW integratie, zoals voorheen. Maakt niet uit.
Maar er zijn een paar probleempjes: ik krijg een hele hoop info binnen via MQTT, maar de send en return temperatuur ontbreken. En die wilde ik nu net weten.
Verder staat OTGW_Max_CH_water_setpoint op 75 en OTGW_DHW_setpoint op 60. Dat zijn de default waarden, maar die had ik nu net aangepast op resp 60 en 65. Als ik ze op de cv zelf check zie ik ook de door mij ingestelde waarder. Raaarrr.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de aanleiding dat ik weer eens naar het OTGQ gebeuren ben gaan kijken is dat er onlangs een storing in onze CV is geweest. E13 om precies te zijn. De instalateur heeft een nieuwe printplaat er in gezet (ws voor hem de snelste en dus goedkoopste oplossing. Voor ons misschien minder?) Vandaar dat ik ook die settings weer opnieuw heb ingesteldf.

Iemand een idee? Voornamelijk die ontbrekende send- en return-temp dus.

Voor de volledigheid: Ik heb een Remeha Avanta en een Honeywell Chronoterm. (Met het oude OTGW device werkte dat prima)

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik was op zoek naar een mogelijkheid om de aanvoer/retour temperatuur van CV te monitoren in Domoticz. Ik dacht dit te gaan doen met 2 TFA sensoren (30.3139 - 433mhz) op de leidingen te bevestigen, maar kwam toen de OTGW oplossing tegen, die met wifi maar zo'n 10 euro meer kost.
Dat zou moeten werken voor de Remeha Tzerra 28c plus/iSense combi, en volgens mij krijg ik dan veel meer mogelijkheden + nauwkeurigere temperatuur metingen.

Nu vraag ik me af wat ongeveer het verbruik zal zijn van de huidige versie 2.3 met wifi als deze gevoed wordt door USB. Heeft iemand dit al eens gemeten?

4015Wp west (Dordrecht)

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:15
1870henk schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:37:
[...]

Als ik TS=R stuur, dan krijg ik via OTmonitor wel de buitentemp binnen via OT. Als ik TS=O stuur dan wordt de temp via OT overschreven door de sensor.
Ik heb een Remeha Avanta en die meet zelf de return water temp. Na het sturen van AA=28 zie ik die nu ook in de OTmonitor.
Het lukt niet om de externe sensor te gebruiken voor de return water temp. Hopelijk een oplosbaar bugje.

Ik heb ook al eens door de code gescand, maar ik moet er weer even aan wennen. PIC's programmeren is voor mij al weer zo'n 30 jaar geleden.
Ik heb sinds afgelopen weekend een OTGW en probeer ook een DS18B20 uit te lezen. Ik ervaar exact hetzelfde probleem Met TS=O werkt het prima en krijg ik de temperatuur als buitentemperatuur, maar met TS=R krijg ik het niet aan de praat. Als ik AA=28 zet dan krijg ik altijd 0 graden terug. UI=28 lost dit niet op.

@1870henk, heb jij dit probleem nog kunnen oplossen of weet iemand anders een oplossing?

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:33
Heeft iemand OTGW werkend met een Remeha Celcia 15? In de tabel zie ik wel de 20 staan maar deze niet.

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 13:03
Mea011 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:39:
Ik heb sinds gisteren ook de OTGW via de Wemos D1 Mini draaien. Via OT Monitor lijkt alle data solide en daarna heb ik hem als hardware toegevoegd in Domoticz. Wat ik zie in Domoticz na anderhalve dag is dat soms onjuiste waardes worden getoond. Een simpel voorbeeld is de Room Temperature die af en toe als 0 graden wordt getoond.
Het lijkt erop dat dit bij meerdere devices gebeurt maar het is niet synchroon.

Heeft iemand tips & tricks voor het troubleshooten?

[Afbeelding]
Ik heb sinds zaterdag dezelfde setup draaien (met een Remeha ISense en Avanta ketel), nu met versie 0.9.1. Ik heb geen last van dropouts (of zero values) in Domoticz.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• BaseCase
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-08-2023
Hallo, zou iemand mij kunnen helpen met het laten werken van mijn OTGW van de nodoshop?

Ik heb de volgende zaken aan elkaar geknoopt:
- OTGW van de nodoshop via usb aan
- raspi
- Remeha Avanta
- Honeywell Home Round Modulation T87M2018

Door, zover ik weet, toevallige redenen heeft het 2 maal even gewekt met Domoticz, maar nu zie ik via Minicom enkel "T00030000" van de thermostaat, en geen seriele data van de boiler/cv. De thermostaat zelf knippert afwisselend tussen de ruimtetemp en melding "0t".

In Otmonitror is de melding
12:49:38.751218 T00030000 Read-Data Slave configuration (MsgID=3): 00000000 0
12:49:41.752928 T00030000 Read-Data Slave configuration (MsgID=3): 00000000 0
etc.

Als ik de draden naar de boiler met elkaar verbindt slaat ie wel gewoon aan.

wat zou er aan de hand kunnen zijn?

• Dutchess_Nicole
BaseCase schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:56:
Hallo, zou iemand mij kunnen helpen met het laten werken van mijn OTGW van de nodoshop?

Ik heb de volgende zaken aan elkaar geknoopt:
- OTGW van de nodoshop via usb aan
- raspi
- Remeha Avanta
- Honeywell Home Round Modulation T87M2018

Door, zover ik weet, toevallige redenen heeft het 2 maal even gewekt met Domoticz, maar nu zie ik via Minicom enkel "T00030000" van de thermostaat, en geen seriele data van de boiler/cv. De thermostaat zelf knippert afwisselend tussen de ruimtetemp en melding "0t".

In Otmonitror is de melding
12:49:38.751218 T00030000 Read-Data Slave configuration (MsgID=3): 00000000 0
12:49:41.752928 T00030000 Read-Data Slave configuration (MsgID=3): 00000000 0
etc.

Als ik de draden naar de boiler met elkaar verbindt slaat ie wel gewoon aan.

wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Misschien heb je dit al geprobeerd, maar heb je beide polariteiten al getest? Het maakt namelijk uit welke polen je waar aansluit.

Als je niks ziet met de ene aansluiting, draai dan de draden even om. Dikke kans dat het dan ineens wel werkt.

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:27
Heeft iemand hier de OTGW in gebruik samen met een Remeha Tzerra Ace? In de OTGW overzichtspagina van ondersteunde OpenTherm MsgIDs staan alleen de non-Ace versies.
Ik ben benieuwd of de Ace versies meer MsgIDs ondersteunen (voornamelijk 18, 19, 26 en 28) en wat de updatefrequentie van de data/deze MsgIDs is.

• Dutchess_Nicole
nkooij schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:16:
[...]

Ik ben op zoek naar de opentherm-commando's om te switchen. Misschien zit ik op het verkeerde forum. Ik heb geen OT-gateway maar een zelf gebouwde OT-thermostaat die aangestuurd wordt vanuit HomeAssistant.
Alles werkt muv het switchen van Eco naar Comfort en omgekeerd. De ketel ondersteund dit want ik deed dit vroeger via een Atag One thermostaat.
van de wiki:
HW=state
Hot Water - Control the domestic hot water enable option. If the boiler has been configured to let the room unit control when to keep a small amount of water preheated, this command can influence that. A state of 0 or 1 will tell the boiler whether or not to keep the water warm. Any other single character causes the gateway to let the thermostat control the boiler. Possible values are 0, 1, or any other single character.
Dit is de flag die eco stand vs comfort bedient.

http://otgw.tclcode.com/firmware.html#dataids

Bij mijn Remeha Avanta staat eco stand nu dus permanent uit. Maar hiermee zou je het weer aan kunnen zetten.

code:
1
2
12:59:11.999516 T00300000   Read-Data   DHW setpoint boundaries (MsgID=48): 0 0
12:59:12.100811 BC0304128   Read-Ack    DHW setpoint boundaries (MsgID=48): 65 40

De message die dan gestuurd wordt is zoals bovenstaande, waarbij je de gewenste temperaturen mee kan sturen om aan te geven wanneer de DHW eco stand moet werken.
Als je 0 0 stuurt gaat eco stand dus aan, met iets als 65 40 (zoals ik het in de ketel zelf heb ingesteld), gaat comfort weer aan.

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:57
Ik ben eind afgelopen winter verhuisd naar een eengezinswoning met CV-ketel (Remeha Avanta 35c, voor zover ik kan zien met OpenTherm-ondersteuning). In de woonkamer hangt een Remeha iSense-thermostaat waar 2 radiatoren hangen zonder knop erop (altijd open dus). De overige vertrekken in huis hangen radiatoren met een thermostaatknop. Het zat sowieso al in de planning, maar met de hoge gasprijzen sowieso wil ik het volgende bereiken:
  • Ruimtegestuurde verwaming zonder dat de verwarming in de woonkamer aangaat om de ketel te laten verwarmen.
  • Via Home Assistant de temperatuur per ruimte kunnen regelen.
Ik ben al aardig wat dagen aan het Googlen en ik denk dat ik het volgende nodig heb. Voordat ik allemaal zaken ga kopen waar ik iets over het hoofd van zie, kan iemand checken of dit correct is?
  • Per ruimte, inclusief de woonkamer, op afstand bestuurbare thermostatische radiatorkranen. Ik wil geen hub erbij als het niet hoeft en zeker geen cloud-oplossing. Alles moet lokaal werken. Knoppen met WiFi / Zigbee / Zwave die ik direct vanuit Home Assistant aan kan sturen dus. Voor het gemak moeten ze wel op de knop in te stellen zijn door huisgenoten, net zoals een domme TRV.
  • Een OpenTherm-gateway die ik tussen mijn thermostaat en de ketel hang om vanuit Home Assistant de ketel te laten verwarmen als een TRV warmte vraagt (handmatig op de knop of via een automation).
  • Automations in Home Assistant dat als de bestaande thermostaat in de woonkamer warmte vraagt, de TRV's in de woonkamer helemaal open gaan en als 'domme knop' werken (in essentie dat de thermostaat die er al hangt dus bepaald wanneer het warm is en de ketel uit mag). Kan ik via OpenTherm erachter komen wat de setpoint is die door de thermostaat gegeven wordt? En kan ik ook de setpoint daarop veranderen via Home Assistant? Ik lees veel over dat de thermostaat in de woonkamer in zichzelf een veel slimmer algoritme heeft om een ruimte te verwarmen dan een simpel aan/uit-signaal naar de ketel die ik in Home Assistant zou sturen. Dat zou ik dus willen houden.
  • Automations in Home Assistant die, als een ander vertrek dan de woonkamer warmte vraagt, de TRV's in de woonkamer op 'dicht' zet maar wel de ketel vraagt om te verwarmen zonder dat de thermostaat in de woonkamer roet in het eten gooit, zodat de warmte naar de desbetreffende vertrekken wordt geleid.
  • Een bypass dan wel een radiartortje dat altijd open staat als failsafe. Mocht de ketel warmte gaan stoken paar door een fout / whatever staan alle TRV's dicht, dan kan de ketel in ieder geval zijn warmte kwijt.
Heb ik voldoende aan genoemde hardware (OpenTherm-gateway en draadloze TRV's) en automations? Moet ik nog ergens aan denken aan limitaties / veiligheidsaspecten?

• DaTim69
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-12-2025
Hoi allen,

Ik ben al een paar dagen aan het stoeien met mijn nieuw aangeschafte OpenTherm Gateway van Nodo v2.7.
Versies:

ESP8266 Firmware Version0.9.5+4eb7d24 (30-05-2022)
OTGW PIC Firmware Version6.1
OTGW PIC Device IDpic16f1847

Het probleem is het volgende, ik kan vanuit Home Assistanant en OTMonitor de temperatuur instelling van de ketel NIET wijzigen.

Mijn ketel is de remeha tzerra plus 39c cw5 (Met ingebouwe OT gateway) en daaraan de etwist

wat heb ik gedaan:

De OTGW aangesloten als volgt:

etwist <-> NODO OTGW <-> OTGW in ketel <-> PCB Ketel.
In OT monitor zie ik dan onderstaande error, nadat ik ook de 5V heb gecontrolleerd, en die was 5,003 V, op F1 in de OTGW.
De etwist gaat ook niet aan

09:52:35.221958 Error 03
09:52:35.244968 T9002000B Write-Data Master configuration (MsgID=2): 00000000 11
- Smart power: not supported (0)
09:52:35.392840 B5002000B Write-Ack Master configuration (MsgID=2): 00000000 11
- Smart power: not supported (0)
09:52:35.737649 Error 03
09:52:35.747615 Error 03
09:52:35.783586 T80870B00 Read-Data Message ID 135 (MsgID=135): 2816
09:52:35.906710 BF0870000 Unk-DataId Message ID 135 (MsgID=135): 0
09:52:36.113642 Low power
09:52:36.159934 Low power

etwist <-> OTGW in ketel <-> NODO OTGW <-> PCB Ketel.
Er zit nu leven in, ik zie data in OTMonitor en via MQTT in Home Assistant

etwist <-> NODO OTGW <-> PCB Ketel.
Ook de OTGW in de ketel overgeslagen. Geen succes

Wat ik ook probeer, Monitor Mode, Gateway mode het lukt niet.
Onderstaande is zo'n beetje wat ik nu zie.

21:37:46.391608 T00000000 Read-Data Status (MsgID=0): 00000000 00000000
- CH enable: disabled (0)
- DHW enable: disabled (0)
- Cooling enable: disabled (0)
- OTC active: not active (0)
- CH2 enable: disabled (0)
- Summer/winter mode: winter (0)
- DHW blocking: unblocked (0)
21:37:46.501121 BC0000000 Read-Ack Status (MsgID=0): 00000000 00000000
- Fault indication: no fault (0)
- CH mode: not active (0)
- DHW mode: not active (0)
- Flame status: flame off (0)
- Cooling status: not active (0)
- CH2 mode: not active (0)
- Diagnostic indication: no diagnostics (0)
- Electricity production: not active (0)
21:37:47.390992 T90010700 Write-Data Control setpoint (MsgID=1): 7.00
21:37:47.500692 B50010700 Write-Ack Control setpoint (MsgID=1): 7.00

Mocht er iemand een briljant idee hebben hoor ik dit graag.

Alvast bedankt,

Richard

• Dutchess_Nicole
DaTim69 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:20:
Hoi allen,

Ik ben al een paar dagen aan het stoeien met mijn nieuw aangeschafte OpenTherm Gateway van Nodo v2.7.
Versies:

ESP8266 Firmware Version0.9.5+4eb7d24 (30-05-2022)
OTGW PIC Firmware Version6.1
OTGW PIC Device IDpic16f1847

Het probleem is het volgende, ik kan vanuit Home Assistanant en OTMonitor de temperatuur instelling van de ketel NIET wijzigen.

(...)
Ik kan dat met mijn Remeha Avanta 35C ook niet inderdaad. De DHW en CH settings zijn niet extern te wijzigen, dat moet ik altijd via het paneel en het installateursmenu doen.

Ik heb me er maar bij neergelegd na een hoop geprobeer en gepruts. Ik hoop dit ding met een paar jaar toch te vervangen en tot die tijd doe ik het wel met het handje 8)7

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:27

The Zep Man

🏴‍☠️

Ik probeer een recent (dit jaar) gekochte OpenTherm Gateway (V2.7) van Nodo-Shop aan te sluiten op een Remeha Avanta Ace 35c in combinatie met een Remeha iSense thermostaat. De thermostaat wordt herkend, maar geeft de welbekende F203 foutmelding (verbindingsprobleem). De Gateway rapporteert dat de thermostaat is verbonden en pakketten uitstuurt (maximum relative modulation level, Day and of week and time of day: Unk 00:00).

Er komen geen berichten binnen van de boiler op de OpenTherm Gateway en ook niet op de thermostaat (getest in monitoring mode met OpenTherm Monitor). Wat ik al heb gedaan:

• Getest op kabelbreuken. Geen sprake van. Thermostaat en boiler direct met elkaar verbonden kunnen gewoon met elkaar communiceren.
• Nieuwste firmware geïnstalleerd (P16F1847, 6.1).
• Stroomwaardes getest. Zie: http://otgw.tclcode.com/debugging.html#interface

Resultaat:

Min

Measured

Max

X1 (thermo) voltage

18V

23.2V

34.5V

X1 current

5mA

6mA

9mA

X1 current, PIC pins 3 & 5 bridged

17mA

20mA

23mA

X2 (boiler) voltage, X1 & X2 bridged

15V

17V

18V

X2 voltage, X1 & X2 bridged, PIC pins 2 & 14 bridged

5V

6.1V

7V

PIC pin 18 voltage

0V

0V

1.46V

PIC pin 18 voltage, pins 3 & 5 bridged

1.46V

1.73V

3V

Diagnostic test #4 (X1 & X2 bridged)

OK1A high-to-low

18.50us

OK1A low-to-high

17.25us

OK1B high-to-low

3.25us

OK1B low-to-high

6.75us

Heeft iemand nog tips voor verdere diagnose?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Dutchess_Nicole
The Zep Man schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:01:
Ik probeer een recent (dit jaar) gekochte OpenTherm Gateway (V2.7) van Nodo-Shop aan te sluiten op een Remeha Avanta Ace 35c in combinatie met een Remeha iSense thermostaat. De thermostaat wordt herkend, maar geeft de welbekende F203 foutmelding (verbindingsprobleem). De Gateway rapporteert dat de thermostaat is verbonden en pakketten uitstuurt (maximum relative modulation level, Day and of week and time of day: Unk 00:00).

Er komen geen berichten binnen van de boiler op de OpenTherm Gateway en ook niet op de thermostaat (getest in monitoring mode met OpenTherm Monitor). Wat ik al heb gedaan:

• Getest op kabelbreuken. Geen sprake van. Thermostaat en boiler direct met elkaar verbonden kunnen gewoon met elkaar communiceren.
• Nieuwste firmware geïnstalleerd (P16F1847, 6.1).
• Stroomwaardes getest. Zie: http://otgw.tclcode.com/debugging.html#interface

Resultaat:

Min

Measured

Max

X1 (thermo) voltage

18V

23.2V

34.5V

X1 current

5mA

6mA

9mA

X1 current, PIC pins 3 & 5 bridged

17mA

20mA

23mA

X2 (boiler) voltage, X1 & X2 bridged

15V

17V

18V

X2 voltage, X1 & X2 bridged, PIC pins 2 & 14 bridged

5V

6.1V

7V

PIC pin 18 voltage

0V

0V

1.46V

PIC pin 18 voltage, pins 3 & 5 bridged

1.46V

1.73V

3V

Diagnostic test #4 (X1 & X2 bridged)

OK1A high-to-low

18.50us

OK1A low-to-high

17.25us

OK1B high-to-low

3.25us

OK1B low-to-high

6.75us

Heeft iemand nog tips voor verdere diagnose?
Twee dingen om te controleren:

1) Wissel de polariteit van de draden naar de boiler en/of de thermostaat eens om. Het zou in theorie niets uit moeten maken maar in de praktijk kan het wel degelijk het verschil zijn tussen verbinding en geen verbinding. In mijn geval met zo'n zelfde ketel maakt het dus wel degelijk uit in welke klem ik elke draad doe.

2) check even of op de Isense de external control setting aan staat. Dit kan ook issues geven mbt. de thermostaat die geen berichten toestaat die vanuit de OTGW komen.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:27

The Zep Man

🏴‍☠️

Probleem is inmiddels opgelost. Nieuwere Remeha ketels lijken een lager voltagebereik te hebben voor communicatie. M.b.v. diagnose test 5 om de gebruikte minimum en maximum voltages uit te lezen en een verlaging van de reference voltage level in de reguliere firmware is het probleem opgelost. Lees hier meer. Ter referentie, mijn huidige reference voltage level is 0,96V.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-01 19:42
Zijn er ook kant en klaar opentherm kitjes te krijgen? Ik heb niet de skils om dit zelf te fabriceren....

Wil hem aansluiten tussen mijn Remeha Calenta 40c en Honeywell Modluation Round of de originele iSense.
Uitlezen wil ik gaan doen via Home Assistant

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:22
Ruudstertje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:33:
Zijn er ook kant en klaar opentherm kitjes te krijgen? Ik heb niet de skils om dit zelf te fabriceren....

Wil hem aansluiten tussen mijn Remeha Calenta 40c en Honeywell Modluation Round of de originele iSense.
Ze hebben bij Nodo ook de soldeerservice, dan is ie kant-en-klaar, alleen zelf nog even aansluiten en gaan. Hoop dat je er wat aan hebt ;-)

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15
Ruudstertje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:33:

Ik heb uiteindelijk 2 kitjes gekocht bij Nodoshop maar gebruik nu een kitje van Diyless (zie eerdere posts) omdat ik de OTGW in mijn combinatie (thermostaat/ketel) niet aan de praat heb gekregen. Mocht je interesse hebben dan zijn ze voor een schappelijke prijs over te nemen (inclusief factuur etc.).

[ Voor 3% gewijzigd door Lasoul op 27-09-2022 16:50 ]

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:55
Beste Tweakers, ook ik ben begonnen met het orienteren op OTGW.
Ik heb op dit moment een Remeha Tzerra Aces van 2 jaar oud. Ik gebruik Tado thermostaat in mijn huiskamer icm een Tado extensiekit en vloerverwarming. Echter, wanneer de temperatuur zakt, slaat mijn ketel niet altijd direct aan. De klep naar de vloerverwarming gaat wel direct open, maar de ketel slaat niet aan.
Ik wil heel graag kijken wat Tado naar mijn ketel stuurt en wanneer. Volgens mij moet dit kunnen via OTGW
(correct me if I'm wrong) indien ik deze tussen de tado extensiekit en de ketel aansluit.

Wat zijn de needs to knows, voordat ik me op dit terrein ga begeven? Zijn er do's en don'ts?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07
DarkAllMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:17:
Beste Tweakers, ook ik ben begonnen met het orienteren op OTGW.
Ik heb op dit moment een Remeha Tzerra Aces van 2 jaar oud. Ik gebruik Tado thermostaat in mijn huiskamer icm een Tado extensiekit en vloerverwarming. Echter, wanneer de temperatuur zakt, slaat mijn ketel niet altijd direct aan. De klep naar de vloerverwarming gaat wel direct open, maar de ketel slaat niet aan.
Ik wil heel graag kijken wat Tado naar mijn ketel stuurt en wanneer. Volgens mij moet dit kunnen via OTGW
(correct me if I'm wrong) indien ik deze tussen de tado extensiekit en de ketel aansluit.

Wat zijn de needs to knows, voordat ik me op dit terrein ga begeven? Zijn er do's en don'ts?
gebruikt je thermostaat opentherm? of is het simpel aan/uit?

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-01 19:42
JanPedaal schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:11:
[...]

Welke thermostaat en CV heb je, en hoe scoren ze in de compatibiliteitsmatrix?
Ik heb een Remeha Calenta CV en een thermostaat van Honeywell, de T6R.
Uit die tabel word ik niet echt wijzer, ja bepaalde opties zijn uit te lezen en anderen niet?

Overigens leest hij wel data uit via de OTmonitor (zie screenshot).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUlGDXVMr1oUCbvq0WU3JmXy8qU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yIF7Hdxt40e8U3Lqv4zFHp9s.png?f=fotoalbum_large

• Jasper.schn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-07-2025
Hopelijk kan iemand mij de goede kant op wijzen. Gister een OTGW aangesloten van nodo. Zoals de handleiding zegt de baudrate aangepast. De cv(remeha tzerra plus) en thermostaat (tado) communiceren prima. En de led op het OGTW bordje geven aan. Geel - ketelvlam aan en b - gegevens actief verzenden.
De ethernet module(USR-TPC) is toegankelijk wanneer ik de pc instel op 192.168.0.201 en in de browser naar 192.168.0.7 ga.

Helaas is zowel via domoticz als de OT monitor de OTGW niet toegankelijk? Ik zie ook wanneer ik de USR benader geen tx/rx toename.. kortom hij heeft nog geen data ontvangen en verzonden. die blijft op nul staan. Lijkt erop dat de OTGW prima werkt alleen dat de USR-TPC module niet de koppeling tussen de OTGW en het netwerk heeft gemaakt. Iemand meer verstand van het instellen van de USR-TPC?

Edit:
Na het wijzigen van het statische ip adres. (Nul vervangen voor de drie cijfers van mijn netwerk) Poort nummer, work mode naar TCP server(ipc client) en het uitzetten van RFC2217 heb ik inmiddels verbinding.

[ Voor 15% gewijzigd door Jasper.schn op 20-11-2022 14:21 ]

• bartmarchand
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-03 12:14
Ik ben al tijdje bezig de verwarming aan het koppelen met home assistant.
Eerst was er een diyless kit met een honeywell round connected wat werkte maar waar geregeld de verbinding met de honeywell cloud service geblokkeerd werd.

Aangezien ik alles local wil houden, is er nu een Remeha Isense en Nodoshop otgw geplaatst.
Sturen van de verwarming door de thermostaat werkt, ook het uitlezen van parameters en aansturen van home assistant services via de otgw lukt.

Ik kan echter niet de op de thermostaat ingestelde temperatuur tonen in de climate entity, deze is altij 0°C.
Instellen gaat ook niet, de ingestelde waarde komt niet op de thermostaat en staat na paar seconden terug op 0°C.

Wat zou de reden kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3CKgVp50Er8LI1SJxeFxdFfPUs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BYfoNAYDbYrXGSYuI5VEVUco.png?f=user_large

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:17
Ik heb een Remeha Avanta ketel en wil met Home Assistant slim gaan stoken.

De bedoeling is dat ik door het hele huis deze (https://nl.aliexpress.com/item/4000427410383.html) temp sensors gaat hangen inclusief buiten, maar ik wil met Hass aan de hand van de buiten temperatuur de aanvoer temperatuur hoogte kunnen aanpassen. Ook binnen wil ik stoken aan de hand van deze sensors en dus me normale thermostaat omzeilen zolang Home Assistant draait.

Nou ben ik paar uur aan het uitzoeken gegaan, maar kon niet met zekerheid zeggen of dat met dit project kan. Kan namelijk geen enkel voorbeeld vinden hoe de OpenTherm Gateway werkt binnen Hass.

Kan iemand me vertellen of dit kan? Misschien dat iemand een video weet hoe dit er dan uit ziet en werk?

• Dutchess_Nicole
AndreStarTrek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 03:12:
Ik heb een Remeha Avanta ketel en wil met Home Assistant slim gaan stoken.

De bedoeling is dat ik door het hele huis deze (https://nl.aliexpress.com/item/4000427410383.html) temp sensors gaat hangen inclusief buiten, maar ik wil met Hass aan de hand van de buiten temperatuur de aanvoer temperatuur hoogte kunnen aanpassen. Ook binnen wil ik stoken aan de hand van deze sensors en dus me normale thermostaat omzeilen zolang Home Assistant draait.

Nou ben ik paar uur aan het uitzoeken gegaan, maar kon niet met zekerheid zeggen of dat met dit project kan. Kan namelijk geen enkel voorbeeld vinden hoe de OpenTherm Gateway werkt binnen Hass.

Kan iemand me vertellen of dit kan? Misschien dat iemand een video weet hoe dit er dan uit ziet en werk?
De aller simpelste manier is om MQTT te gebruiken en dan je OTGW (en daarmee de boiler) te bedienen.

https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware/wiki dit geeft je opties over wat je in zou kunnen stellen.

Qua bediening moet je maar even zien wat je in zou willen stellen: sommige mensen werken met een vaste control setpoint en dan gaan ze moduleren, sommige mensen gebruiken de modulatie niet maar werken direct met de control setpoint.

Er is een discord voor OTGW waar we nog wel eens discussies hebben over wat het beste werkt in een bepaalde situatie.

Persoonlijk werk ik op basis van 2 ruimtethermostaten die via een template sensor een control setpoint genereren.

• htca
  • Laatst online: 16:14
TopdRob schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:52:
Ik zie dat mijn retourtemperatuur niet zo snel update als bijvoorbeeld de aanvoertemperatuur. Is daar iets aan te doen?[Afbeelding]
Hij komt hier beiden net zo vaak binnen (Remeha calenta). Ik heb ook een poosje sensoren op mijn aan en afvoer geplakt, Dat bleef altijd wel een beetje houtje touwtje (ds18b20 begaven het nog wel eens, kan ook aan de bedenkelijke kwaliteit van de doormij in China bestelde sensoren liggen of aan mijn soldeer skills...)

• markvd1962
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-05-2023
Ik zie het even niet, beetje hulp nodig. Nieuwe Nodo OTGW aangesloten aan een Remeha Avanta met Isense, inclusief buitentemperatuur sensor. Via Wifi en MQTT naar Home Assistant. Alles werkt perfect, zie een hele hoop data. Met een automation in HA lukt het om via "climate: set temperature" een nieuwe "room temperature" op de Isense in te stellen. Nu wil ik graag de aanvoertemperatuur afhankelijk maken van de buitentemperatuur in HA. In OTmonitor kan ik de aanvoertemperatuur aanpassen, maar hoe doe ik dit met een automation in HA? Ik hoop dat dit de juiste plaats is voor deze vraag.

• htca
markvd1962 schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:36:
Ik zie het even niet, beetje hulp nodig. Nieuwe Nodo OTGW aangesloten aan een Remeha Avanta met Isense, inclusief buitentemperatuur sensor. Via Wifi en MQTT naar Home Assistant. Alles werkt perfect, zie een hele hoop data. Met een automation in HA lukt het om via "climate: set temperature" een nieuwe "room temperature" op de Isense in te stellen. Nu wil ik graag de aanvoertemperatuur afhankelijk maken van de buitentemperatuur in HA. In OTmonitor kan ik de aanvoertemperatuur aanpassen, maar hoe doe ik dit met een automation in HA? Ik hoop dat dit de juiste plaats is voor deze vraag.
Dat kan via mqtt of via de otgw integratie en een automation, ik gebruik de temp van openweather in een automation en de otgw integratie, maar je kunt natuurlijk ook een andere sensor gebruiken. Via mqtt heb ik pas ook een voorbeeld voorbij zien komen, ik denk in het HA topic.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Set external temperature otgw
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.openweathermap_temperature
condition: []
action:
  - service: opentherm_gw.set_outside_temperature
    data:
      gateway_id: "1"
      temperature: "{{ states('sensor.openweathermap_temperature') }}"
mode: single

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-03 14:22
markvd1962 schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:36:
Voor de zekerheid: heb je de desbetreffende instellingen in de iSense gebruikt? Ik gebruik RTC+LIMIET met een RT invloed van 8.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zit er ook over te denken om de OpenTherm Gateway te gaan aanschaffen. In principe is de nodoshop versie de versie om aan te schaffen toch?

Zijn er mensen die de OpenTherm gateway gebruiken met poe? Heeft dat voordelen?

En heeft het nut om de behuizing erbij te kopen, of kan je net zo goed gewoon een standaard behuizing gebruiken? Voordeel van die van nodoshop is dat ie transparant is uiteraard, kun je nog wat zien.

En hoeveel draden zijn nodig om hem aan te sluiten? Ik heb namelijk 4 draden bij mijn thermostaat zitten, waarvan er op dit moment maar 2 zijn aangesloten. De andere 2 draadjes (het is een telefoonkabel, lijkt het) zijn heel kort afgeknipt.

De thermostaat die ik heb is de Remeha qSense. Ketel is de Remeha avanta 28c. Zou dat nog voor incompatibilities zorgen? Ik zie dat ik evt een Remeha iSense er aan kan hangen, maar ik zou eigenlijk willen switchen naar een modernere thermostaat.

En op termijn wil ik uiteraard naar de warmtepomp en van het gas af. Ik neem aan dat het dan de OpenTherm gateway aan de warmtepomp hangen betekent. En klaar is @Tanuki? :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• htca
Tanuki schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:29:
Ik zit er ook over te denken om de OpenTherm Gateway te gaan aanschaffen. In principe is de nodoshop versie de versie om aan te schaffen toch?

Zijn er mensen die de OpenTherm gateway gebruiken met poe? Heeft dat voordelen?
Hij hang hier naast de ketel met een wemos erop, gevoed met een usb kabel. Geen idee of je hem via poe kunt voeden.
En heeft het nut om de behuizing erbij te kopen, of kan je net zo goed gewoon een standaard behuizing gebruiken? Voordeel van die van nodoshop is dat ie transparant is uiteraard, kun je nog wat zien.
Transparant is leuk als je er naar wilt kijken. Op thingiverse kun je eventueel ook een behuizing vinden om te (laten) printen.
En hoeveel draden zijn nodig om hem aan te sluiten? Ik heb namelijk 4 draden bij mijn thermostaat zitten, waarvan er op dit moment maar 2 zijn aangesloten. De andere 2 draadjes (het is een telefoonkabel, lijkt het) zijn heel kort afgeknipt.
Lees even de documentatie van de otgw. De otgw komt tussen je thermostaat en je ketel. Er gaan 2 draden in en er komen er 2 uit.
De thermostaat die ik heb is de Remeha qSense. Ketel is de Remeha avanta 28c. Zou dat nog voor incompatibilities zorgen? Ik zie dat ik evt een Remeha iSense er aan kan hangen, maar ik zou eigenlijk willen switchen naar een modernere thermostaat.
Zolang je ketel en de thermostaat opentherm spreken… hij zit hier tussen een toon en een calenta ace. Maar check de compatibility sheet op de website en je ziet wat kan….
En op termijn wil ik uiteraard naar de warmtepomp en van het gas af. Ik neem aan dat het dan de OpenTherm gateway aan de warmtepomp hangen betekent. En klaar is @Tanuki? :)
Ik ken geen voorbeelden van otgw en warmtepompen, maar wil niet zeggen dat die er niet zijn.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-03 14:22
markvd1962 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:31:
CVILLE, misschien zie je dit berichtje. Je vertelde dat je RTC+LIMIET met een RT invloed van 8 gebruikt. Ik ben er mee aan de slag gegaan. Lijkt precies wat ik zoek. Wat zijn je stooklijn instellingen? (als leidraad).
Hier zijn al mijn instellingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
#   Parameter   min max eenheid 2022-12-09
                    20:51
    Itho Daalderop Base Cube Duo 24/35 CW5              
    CV temperatuur LT   30  90  °C  50
    CV temperatuur HT   30  90  °C  60
    Nadraaien CV    1   60  m   10
    Laagbrandtijd   0   15  m   5
    Acceleratietijd 0   10  m   5
    Antipendeltijd  0   6   m   3
    Ketelveiligheid 5   20  °C  10
    CV LT bewaking  55  65  °C  55
    HT prioriteit   0   100 %   25
    HT cyclustijd   20  90  m   60
    MAX CV vermogen 7   24  kW  24
    Wilo Yonos Para RS Ku 15/6 RKA CM 130 3         stand   ΔP-c: 6
    Comap differentieel drukregelaar 872B           bar 0.5 MAX
    Remeha iSense - woonkamer               
    Nachtprogramma          HH:MM    22:00-08:00 
    Setpoint dag            °C  21.5
    Setpoint nacht          °C  19.0
    Regelstrategie          °C  RTC+LIMIET
    RT-invloed              8.0
    Voetpunt buiten             10.0
    Voetpunt aanvoer                30.0
    Klimaatpunt buiten              -10.0
    Klimaatpunt aanvoer             45.0
    Kromming                VV
    Comfort correctie               UIT
    Pompsturing             AAN
    Vermogensturing             AAN
    Opwarmsnelheid              EXTRA L
    Afkoelsnelheid              LANGZST
    Maximale aanwarmtijd            m   0.0
    Minimale CV temperatuur         °C  37
    Maximale CV temperatuur         °C  45
    Warmwater               Anti-L
    Warmhouden              UIT
    Tapwatertemperatuur         °C  60
    Therminon Composite LTV verdeler - 11 groepen               
    Wilo Yonos Para 15/6 1" 130 mm pomp             ΔP-c: 5
    nadraaien pomp              15.0
    mengventiel verdeler                open
1   keuken          l/m 2.0
2   zitkamer west           l/m 1.8
3   zitkamer west, midden           l/m 1.5
4   zitkamer oost, midden           l/m 1.5
5   zitkamer oost           l/m 1.5
6   eetkamer            l/m 1.0
7   wasruimte           l/m 1.0
8   slaapkamer          l/m 0.7
9   logeerkamer         l/m 1.0
10  badkamer            l/m 1.5
11  berging         l/m 0.1
    Badkamerradiator                
    radiatorkraan           slagen  open

GEEL = gewijzigde instelling

Sorry voor de formatting; bij mij zijn het mooie Excel kolommen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-03 18:07
Ik wil de een 2e otgw gebruiken om mn remeha Calente aan te sturen met een 2e otgw-app op de homey.
Met aparte ip adressen zou dat moeten kunnen.

Iemand ervaring hiermee?

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:41
amarkest schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:19:
Ik wil de een 2e otgw gebruiken om mn remeha Calente aan te sturen met een 2e otgw-app op de homey.
Met aparte ip adressen zou dat moeten kunnen.

Iemand ervaring hiermee?
Ik heb meerdere OTGW's draaien in mijn installatie, dus ja, het kan. Je kan simpelweg de hostname van elke OTGW anders instellen. Elke OTGW zal een eigen IP krijgen, door de hostname aan te passen heb zijn ze bereikbaar via otgw1.local en otgw2.local.

Als je ook het MQTT topic aanpast, krijg je ook verschillende topics in MQTT, zodat je in je home automation beide OTGW's kan zien en bedienen indien nodig.

Gr.
Robert

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:31
Ik heb een OTGW gekoppeld aan Home Assistant. Remeha Calenta ketel en een Celcia 20. De Celcia is ingestelt op Continue Verlaagd en raak ik eigenlijk nooit meer aan.

Door automations maak ik de termperatuur 's ochtends 20c als er mensen thuis zijn, verlaging naar 15c als iedereen het huis verlaat of 's nachts. Daarnaast heb ik een knop om hem op 10c te zetten, daar filteren alle automations ook op (soort vakantiestand).

Het probleem is dat wanneer ik hem op 10c zet een poosje later het setpoint ineens 7c wordt, en soms ineens 30c.

Weet iemand hoe dit zou kunnen komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c110U3f672PqBYuTSbFnSldJMC8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fyq5PyVa9ld7OdNwCyCVTOAv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door HeldereM op 30-01-2023 12:37 ]

• Chiwn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-01 10:45
Herkent iemand het probleem dat je via de climate card die in home assistant via de discovery wordt aangeboden, erg vertraagd reageert? Ik zet hem naar 20 graden, dan zie ik hem na een paar seconden daar vanaf schieten en naar z'n minimum gaan (7 graden). Tientallen seconden later dan springt uiteindelijk het setpoint op die climate card naar 20 graden.

Ik heb een iSense thermostaat en een Remeha ketel.

• Ittie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:21
Chiwn schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:40: Ik zet hem naar 20 graden, dan zie ik hem na een paar seconden daar vanaf schieten en naar z'n minimum gaan (7 graden). Tientallen seconden later dan springt uiteindelijk het setpoint op die climate card naar 20 graden.

Ik heb een iSense thermostaat en een Remeha ketel.
Ik heb dezelfde opstelling en heb dit gedrag ook. Ik heb ergens, OTGW website denk ik, gelezen dat dit is om de control setpoint te kunnen overriden.
Many workarounds for quirks of the Remeha iSense (RF) thermostat.
https://otgw.tclcode.com/changelog.html

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Korte versie; heeft iemand meegemaakt dat OTGW de setpoint van de ketel aanpast zonder (duidelijke) reden?

Lange versie;
Sinds een paar maanden heb ik een OTGW in gebruik tussen een Remeha Tzerra en een Airzone OT gateway. Via HA log ik vanalles om inzicht te krijgen in mijn huidige stookgedrag. Dit om bij de overgang naar een warmtepomp een betere keuze te kunnen maken. Op zich werkt alles prima maar het is me nu 2 keer gebeurt dat ik 's ochtends een koude woonkamer had. Dit kwam omdat de setpoint voor Ta op 3 graden stond ipv de 35 graden die het moet zijn. De Airzone OT gateway stuurt alleen een nieuw setpoint als deze aangepast wordt, niet iedere keer als hij warmte vraagt. Blijkbaar wordt deze ook niet uitgelezen waardoor het Airzone systeem dit niet ziet. Volgens Airzone (die kan in de interne logs van het systeem kijken) heeft het Airzone systeem de setpoint niet aangepast. Andere opties zijn de ketel zelf of de OTGW. Ik heb geen idee hoe ik die twee uit elkaar ga houden. Iemand een idee?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• htca
Ik heb 0.10.2 geflasht (0.10.2+50c3ed2 14 maart 2023)
Maar de boiler connectie blijft op false staan (wel, thermostaat connected: True). Wat tijd geven?
De toon geeft ook aan dat hij geen verbinding heeft met de ketel. Als ik de OTGW ertussen uit haal, is er geen probleem (anders dan dat de automations niet meer werken op basis van de info uit de ketel)

Ik vertrouw op de een of andere manier mijn ketel ook niet zo... (remeha calenta ace)

• alan_smithee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-03 13:54
Heeft er iemand ervaring met het koelen met een warmtepomp (Remeha Mercuria Ace) i.c.m. OpenTherm?

Remeha zegt dat koelen alleen werkt als ik er een e-Twist op aansluit. Maar dat wil ik liever voorkomen.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:36

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb even het onderwerp zitten lezen en ik heb interesse om de OpenTherm Gateway kit bij nodo-shop.nl te gaan bestellen en dan specifiek met de WiFi-mogelijkheid. Ik was niet van plan om zelf te gaan solderen e.d., dus wil echt alles laten doen door de winkel. Het idee is om deze gegevens uiteindelijk in Home Assistant te gaan verwerken.

Ik heb een Remeha CV-ketel en een Remeha Elga Ace warmtepomp die op dit moment aan elkaar geknoopt zijn en via de eTwist worden aangestuurd. Deze twee apparaten lijken allemaal volgens de OTGW-matrix te worden ondersteund door OTGW.

Begrijp ik het goed dat ik tussen de draadjes die naar de eTwist gaan deze kit moet hangen zodat hij als het ware dus het verkeer kan meeluisteren en/of eventueel beinvloeden? In mijn geval ben ik alleen geïnteresseerd in het uitlezen momenteel.

Gaat de OTGW ook nog prima werken als je een combinatie van Remeha warmtepomp en cv-ketel beiden hebt? Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Tjeerd op 11-06-2023 11:26 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Church of Noise

Drive it like you stole it

Tjeerd schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:25:
Ik heb even het onderwerp zitten lezen en ik heb interesse om de OpenTherm Gateway kit bij nodo-shop.nl te gaan bestellen en dan specifiek met de WiFi-mogelijkheid. Ik was niet van plan om zelf te gaan solderen e.d., dus wil echt alles laten doen door de winkel. Het idee is om deze gegevens uiteindelijk in Home Assistant te gaan verwerken.

Ik heb een Remeha CV-ketel en een Remeha Elga Ace warmtepomp die op dit moment aan elkaar geknoopt zijn en via de eTwist worden aangestuurd. Deze twee apparaten lijken allemaal volgens de OTGW-matrix te worden ondersteund door OTGW.

Begrijp ik het goed dat ik tussen de draadjes die naar de eTwist gaan deze kit moet hangen zodat hij als het ware dus het verkeer kan meeluisteren en/of eventueel beinvloeden? In mijn geval ben ik alleen geïnteresseerd in het uitlezen momenteel.

Gaat de OTGW ook nog prima werken als je een combinatie van Remeha warmtepomp en cv-ketel beiden hebt? Iemand daar ervaring mee?
Over je vraag in bold: zo gebruik ik het momenteel (weliswaar met Tado en Itho Cube Duo), ook in combinatie met Home Assistant.

Geen idee ivm je laatste vraag.

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-03 05:54
Ik heb een Remeha Avanta 24c en vloerverwarming. Als ik nu kijk naar het verschil tussen boilertemperatuur en retourtemperatuur dan zie ik dit wel heel veel slingeren (en elke cyclus ook naar de 0 gaan). Is dit gedrag normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k-4_W2qAsXC98aAV_yDocNsPJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5NioFH7FNR9BBvAVCAUdqWE.png?f=fotoalbum_large

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• bovade
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:13
Frankster schreef op maandag 18 december 2023 @ 06:38:
Ik heb een Remeha Avanta 24c en vloerverwarming. Als ik nu kijk naar het verschil tussen boilertemperatuur en retourtemperatuur dan zie ik dit wel heel veel slingeren (en elke cyclus ook naar de 0 gaan). Is dit gedrag normaal?

[Afbeelding]
Wij hebben een Remeha Tzerra Ace (28c) met vloerverwarming en radiatoren en die monitor ik ook via een OTGW, daar zie ik exact hetzelfde gedrag. Zodra de ketel stopt met verwarmen valt het verschil terug naar (ongeveer) 0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNZAgXF8jmVnzyo1tMFuQbD8pNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wq5RRK7mYOrUFlHNOIifcRPd.png?f=fotoalbum_large

• htca
Wolfram55 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Mooie run van 8h tot 13h .... vvw?
Welke ketel?
Vloerverwarming, Remeha calenta ace, maar normal duurt opwarmen wel korter, maar -4 buiten vanmorgen

[ Voor 13% gewijzigd door htca op 09-01-2024 21:32 ]

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
htca schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:30:
[...]

Vloerverwarming, Remeha calenta ace, maar normal duurt opwarmen wel korter, maar -4 buiten vanmorgen
Minder nachtverlaging doen wellicht?
Je doet er idd wel lang over om op 19C te komen.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:54
Even een vraag, ik heb niet het gehele topic doorgeworsteld....

Op dit moment gebruik ik de Plugwise Adam / Anna, kan de OTGW dan nog iets toevoegen?

Voor domotica gebruik ik HA en CV is een vrijwel nieuwe (12/2023) Remeha Calenta icm een Remeha WP.

Ik heb nl ook nog een OTGW rev. B liggen met UTP interface maar die is gebruikt gekocht en geen idee of deze nog werkt. Onduidelijk is bv de extra adapter 5V/2A, ik denk dat deze de UTP module moet voeden maar niet echt duidelijk waar de 5V op moet. Ik denk op de 2 pin's naast de Ethernet bus.
Pagina: 1 2 3