Arduino/Android Zelfbouw Thermostaat!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:52

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Als hobbyproject heb ik bedacht om zelf een thermostaat te bouwen. Op dit moment heb ik namelijk een simpele Honywell Chronotherm IV in mijn woonkamer. Dit is een eenvoudige klokthermostaat welke niet moduleert.

Heel simpel gezegd dus, de huidige thermostaat verbind de twee draadjes van mijn ketel aan elkaar op ingestelde momenten/temperaturen... Opzich geen rocket science dus. Nu wil ik graag dat ik hem via internet kan instellen, en dat hij wat fancyer en beter wordt. Een mooi hobbyproject dus.

Nu zal ik (nog) niet direct ingaan op de technische details (wellicht doe ik dat later), Maar ik open dit topic vanwege een vraag. Ik heb namelijk niet veel verstand van ketels en verwarmingstechniek.

Mijn vraag:
  • Is het slim om de ketel vaak kort in/uit te schakelen om de temperatuur zo gelijk mogelijk te houden, of juist pas bij zo'n 0.7 graad verschil bijvoorbeeld, waardoor hij langer inschakelt met grotere pauzes?
  • Maakt de opwarmtijd/afkoeltijd veel verschil of het nu buiten bij wijze van spreken 10 graden boven, of onder 0 is? (p.s. we hebben het over een nieuwbouwhuis die goed geisoleerd is)
Wie kan me helpen in mijn project? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:29
Antwoord op vraag 1: Geen idee. Zie onder andere ook Gas besparen door middel van CV tuning voor tips. Vermeld verder ook het type CV dat je hebt en eventueel oppervlakte van je kamer en vermogen van radiatoren. De thermostaat zelf is maar 1 ding ;)

Vraag 2: Ja dat maakt uit! Hoe groter het temperatuurverwchil, hoe meer warmte weglekt en hoe meer er bij moet worden gestookt. Ik log sinds kort de temperatuur in mijn kamer en merk een significant verschil. Maar ook hier maakt het wel uit.

Je hebt een goed geïsoleerd huis, zelf heb ik een label C huisje, wel dubbelglas. Eigenlijk moet je uiteindelijk de parameters bepalen van je huis. Wat nog niet zo makkelijk is. Maar groffe schattingen doen en op basis daarvan gaan preheaten moet prima kunnen. Maar het begint met loggen! Log de temperatuur in huis en buiten (eventueel een lokaal weerstation) en kijk hoe de grafieken lopen.

[ Voor 30% gewijzigd door GENETX op 23-12-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
GENETX schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 12:54:
Antwoord op vraag 1: Geen idee. Zie onder andere ook Gas besparen door middel van CV tuning voor tips. Vermeld verder ook het type CV dat je hebt en eventueel oppervlakte van je kamer en vermogen van radiatoren. De thermostaat zelf is maar 1 ding ;)
Ohja, ofcourse, de ketel is een Intergas Kombi Kompakt HR 28/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ohja, voor ik het vergeet, check dit blog: Koffie's tweakblog . Is welliswaar stadsverwarming, maar deze mede-tweaker heeft ook zijn warmtevraag sturing zelf gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 17:27

BCM

Volgens mij heeft je ketel een opentherm aansluiting en kun je daar op aankoppelen.
Vervolgens zijn er met domotica (domoticz) en opentherm interfaces hele mooie dingen te doen zonder zelfbouw

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 15:20
Als je ketel inderdaad OpenTherm kan praten, koop dan een Remeha iSense thermostaat (Marktplaats) en dan kun je de boel eenvoudig op afstand aan/uit zetten met een Arduino of een willekeurige domotica oplossing. Ik doe het zelf ook op die manier: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren
Via domotica kijk ik of er iemand thuis is (smartphones pingen > geen reactie? Niemand thuis) en als er iemand thuis is gaat de ketel aan (mits tussen tijd X en Y) en anders gaat hij uit als er niemand meer thuis is.

Mocht je wel zelf de ketel willen gaan schakelen zonder tussenkomst van een thermostaat, zorg dan dat je wel een beveiliging in het circuit op neemt. Een ouderwetse thermostaat die je op 23 graden zet en in serie met de schakeling op neemt bijv. Op die manier zorgt die thermostaat er voor dat het circuit verbroken wordt als de boel op hol slaat (Arduino loopt vast bijv.).

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2014 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
BCM schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:14:
Volgens mij heeft je ketel een opentherm aansluiting en kun je daar op aankoppelen.
Vervolgens zijn er met domotica (domoticz) en opentherm interfaces hele mooie dingen te doen zonder zelfbouw
Dat heeft de ketel inderdaad. En dat kan natuurlijk, maar kost zo'n 50 euro voor zelfbouw of zo'n 90 euro voor kant en klaar . Maar goed, is niet mijn vraag. Bovendien betekent dat dat mijn huidige thermostaat niet werkt hierop, en mijn nieuwe zelfbouwthermostaat dan alsnog nodig zou zijn.

Ik heb wel ideetjes om dit in de toekomst te gaan maken, in plaats van nu dus met aan/uit, via de opentherm module te gaan praten met de ketel. maar ik twijfel nog of dat wel daadwerkelijk zoveel bespaart dat je die 80 euro nog een keer terugverdient.

Even een zijsprong, In ons huis hebben we niet heel vaak de ketel aanstaan, doorgaans alleen in de avonduren en in het weekend en uiteraard alleen in de winter. Een goede besparing bij ons zal denk ik zijn het voorkomen van onnodig verwarmen. Een tijdsschema werkt niet goed, want we zijn vrij variabel thuis. Dus we schakelen hem nu met de hand aan/uit. Daardoor gebeurt het wel is dat de ketel s'nachts een keer niet naar beneden gedraaid is, of we 'even' weg gaan wat toch langer blijkt te duren, en de ketel dus doorgaat. Zo maar wat simpele voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:23:

Mocht je wel zelf de ketel willen gaan schakelen zonder tussenkomst van een thermostaat, zorg dan dat je wel een beveiliging in het circuit op neemt. Een ouderwetse thermostaat die je op 23 graden zet en in serie met de schakeling op neemt bijv. Op die manier zorgt die thermostaat er voor dat het circuit verbroken wordt als de boel op hol slaat (Arduino loopt vast bijv.).
Dat is idd verstandig. Zat ik ook al aan te denken. Even een korte uitleg.
De arduino doet heel weinig, hij meet temperatuur en communiceert dit serieel terug, meldt het als er een knopje ingedrukt wordt op het bedieningspaneel en hij verbind/verbreekt het aan/uit circuit met de ketel.

De rest wordt gedaan door een oude uitgeklede android smartphone via python welke communiceert met de arduino.

Wat ik sowieso in wil bouwen is een timer in de arduino die maximaal een x aantal tijd de ketel laat branden. Bijvoorbeeld maximaal 1,5 uur o.i.d. Daarna schakelt hij het relais een bepaalde tijd geforceerd uit, om te voorkomen dat er ergens iets vast gelopen is en hij blijft stoken idd.

Daarnaast is het relais een maak contact, dus stroomuitval op de arduino betekent dat het circuit verbroken wordt en de ketel ook niet opwarmt.

Het enige risico blijft dan (denk ik) dat de arduino idd vastloopt, en dus wel het relais hoog houdt. Maar de kans daarop lijkt mij vrij klein, gezien de code aan de arduino kant vrij simpel is... Zou dat genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
even wat gegevens:

1. wat doet een ketel als hij niet modulerend aangestuurd word:
hij zal het water verwarmen op vol vermogen tot de temperatuur die hij max in gesteld staat.
en dan moduleert de ketel naar een lagere stand. (dat is niet het beste rendement)

2. de meeste hr ketels werken het rendabelst als de water temperatuur niet te hoog word:
ongeveer 50 graden, komt het daar boven dan kan de ketel niet meer alle warmte uit de uitlaat gassen halen en gaat het condenseren niet echt lekker meer en verlies je warmte uit de schoorsteen.
(rendement daalt.)

3. een hr ketel wil het liefs 30 graden water de ketel in hebben en dan 45 graden water de ketel uit hebben gaan. dus je radiatoren moeten het water een 15 graden laten afkoelen voor dat het terug bij de ketel komt.

4. elke start van een ketel kost gas. rustig door kabelen is vaak het beste.

5. elk huis is anders, dus jouw situatie moet je mee nemen en kan veel uit maken.
persoonlijk gebruik en isolatie doen meer als de regeling die je verzint.

met die gegevens moet je al een aardig eind kunnen komen. :*)
mijn ervaring is dat het niet zo heel veel uit maakt of je de ketel modulerend of niet modulerend aanstuurt, maar er is een maar.
modulerend is de ketel wel een heel stuk gemakkelijker rendement vol te krijgen.(dat gaat met een isense of honnywel al bijna helemaal automatisch)
thinkpad schrijft de isense truc al, maar er zijn meer modulerende thermostaten te krijgen met een tele ingang. ;) (zoeken op marktplaats en je vind)

ik zelf verwarm mijn huis 24X7, ik begin smorgens op 19 graden en eindig om een uur of 10 met 21 graden.
en per jaar gebruik ik een >600m3 (voor douche/bad/koken en verwarming).
het toverwoord is dan ook isolatie!.
met regelingen voor de ketel kun je wel wat procenten besparen, maar isolatie kan zelfs(afhankelijk van de situatie) 75% besparen.
warmte die je niet verliest uit het huis hoef je ook niet te stoken!!!!!!
en dat zet echt zoden aan de dijk.

edit:
en isolatie is komfoor verhogend, je komt dan elke keer is een minder afgekoeld huis terecht als je thuis komt. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 23-12-2014 13:42 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nog een overweging voor kant en klaar: Je hebt een fallback situatie. Lijkt me persoonlijk wel vervelend als de selfmade thermostaat er plots mee stopt en je in de kou zit. Wellicht weinig besparing qua energie als we het hebben over verwarming, waarschijnlijk wel een grote besparing in energie die je er zelf in moet steken en de nodige frustratie ;)

* GENETX heeft om die reden een Honeywell Round Modulation Connected en is die as we speak aan het integreren in OpenHAB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan draai je de twee draadjes even in elkaar en gaat de ketel alsnog branden toch ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
GENETX schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:42:
Nog een overweging voor kant en klaar: Je hebt een fallback situatie. Lijkt me persoonlijk wel vervelend als de selfmade thermostaat er plots mee stopt en je in de kou zit. Wellicht weinig besparing qua energie als we het hebben over verwarming, waarschijnlijk wel een grote besparing in energie die je er zelf in moet steken en de nodige frustratie ;)

* GENETX heeft om die reden een Honeywell Round Modulation Connected en is die as we speak aan het integreren in OpenHAB
jep zo als thinkpad ook al zegt.
ik deed dat met een schakelaar.
schakelaar om halen en de ketel begint met branden (en schakelde meteen mijn eigen aansturing los) .
moet je wel zelf even naar de schakelaar lopen om de ketel weer te laten stoppen met werken voor het te warm word in huis. >:)

maar het is echt geen rocket sience.
je moet wel een beetje oppassen met het gas gedeelte, maar een tweaker die een arduino kan programmeren is waarschijnlijk slim genoeg om ook eens de handleiding van de ketel te lezen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Wat ken je van PID regelingen? Onderschat niet hoe moeilijk het is om je huis confortabel warm te krijgen en te houden zonder storende zaken als overshoot, koude momenten, te traag regelgedrag, te hoog verbruik,....
Je wil je ketel zo weinig mogelijk aan en uit laten gaan, maar (tegenstrijdig) je wil de temperatuur zo constant mogelijk. Je wil het vlot warm hebben maar (tegenstrijdig) geen overshoot en/of koude periodes. Als buitentemperatuur (maar ook wind, zoninstraling,...) verandert moet je regeling anders gaan reageren, maar er is geen simpele eenduidige parameter om dit in te schatten.
Je zal dus een regeling moeten maken die constant zichzelf evalueert en bijstuurt, maar altijd zal achter de feiten aanlopen, en veel moeten kiezen tussen tegenstrijdige belangen.
Om tot een goeie regeling te komen, schat ik dat je 5 jaar bezig bent met het tunen van je thermostaat tot die helemaal confortabel werkt zoals je dat wenst.

Een (tweedehandse) iSense is echt ideaal, zoals Thinkpad het heeft opgelost. Je kan via de digitale ingang van de iSense een signaal geven als je naar dagtemperatuur wil schakelen, de iSense zorgt dan dat dat op een intelligente, zuinige en confortabele manier gebeurt.
Al wat je nog moet doen is het remote signaal toevoegen om de ketel aan te zetten. Ik zou je aanraden daar je effort in te steken, smartphone appje maken zodat je de ketel op dagtemp kan zetten voor een half uur per klik ofzo, of tot een instelbaar einduur. Twee knopjes aan de muur om naar dagtemp en naar nachttemp te schakelen, ...

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 23-12-2014 14:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:26:
Wat ken je van PID regelingen? Onderschat niet hoe moeilijk het is om je huis confortabel warm te krijgen en te houden zonder storende zaken als overshoot, koude momenten, te traag regelgedrag, te hoog verbruik,....
Je wil je ketel zo weinig mogelijk aan en uit laten gaan, maar (tegenstrijdig) je wil de temperatuur zo constant mogelijk. Je wil het vlot warm hebben maar (tegenstrijdig) geen overshoot en/of koude periodes. Als buitentemperatuur (maar ook wind, zoninstraling,...) verandert moet je regeling anders gaan reageren, maar er is geen simpele eenduidige parameter om dit in te schatten.
Je zal dus een regeling moeten maken die constant zichzelf evalueert en bijstuurt, maar altijd zal achter de feiten aanlopen, en veel moeten kiezen tussen tegenstrijdige belangen.
Om tot een goeie regeling te komen, schat ik dat je 5 jaar bezig bent met het tunen van je thermostaat tot die helemaal confortabel werkt zoals je dat wenst.

Een (tweedehandse) iSense is echt ideaal, zoals Thinkpad het heeft opgelost. Je kan via de digitale ingang van de iSense een signaal geven als je naar dagtemperatuur wil schakelen, de iSense zorgt dan dat dat op een intelligente, zuinige en confortabele manier gebeurt.
Al wat je nog moet doen is het remote signaal toevoegen om de ketel aan te zetten. Ik zou je aanraden daar je effort in te steken, smartphone appje maken zodat je de ketel op dagtemp kan zetten voor een half uur per klik ofzo, of tot een instelbaar einduur. Twee knopjes aan de muur om naar dagtemp en naar nachttemp te schakelen, ...
Ik begrijp dat dat niet eenvoudig is. Maar goed, je moet rekenen dat een consumenten thermostaat wel wat ingewikkelder moet zijn dan die van mij. Een consumenten thermostaat moet namelijk werken in elke situatie, van plekken waar het tot -20 wordt met slechte isolatie tot huizen in NL die potdicht zitten en waar het een keer -6 graden buiten wordt.

Ik heb ook wel een idee hoe ik dat wil monitorren en verbeteren, ik ga de temperatuur constant bijhouden in een grafiek welke ook markeert op welke momenten de verwarming aan staat. Op die manier kan ik precies zien hoeveel overshoot er is, hoeveel hij schommelt en hoe lang de ketel aan moest staan om dat te bereiken. Op basis daarvan kan ik het finetunen.

Daarbij moet ik dus aangeven dat het bij ons niet zo lastig zou moeten zijn lijkt mij, als ik wanneer het buiten rond vriestemperatuur is de thermostaat helemaal omlaag draai s'avonds, is het s'ochtends ongeveer 3 graden gezakt, 3 graden in 8 uur tijd dus.

Het punt is om een formule te bedenken die berekent hoe lang het duurt voor de temperatuur bereikt wordt waarbij de buitentemperatuur ook een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik denk dat je je eens moet gaan verdiepen in graaddagen en andere theorie op www.mindergas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
geerttttt schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:26:
[...]

Ik begrijp dat dat niet eenvoudig is. Maar goed, je moet rekenen dat een consumenten thermostaat wel wat ingewikkelder moet zijn dan die van mij. Een consumenten thermostaat moet namelijk werken in elke situatie, van plekken waar het tot -20 wordt met slechte isolatie tot huizen in NL die potdicht zitten en waar het een keer -6 graden buiten wordt.

Ik heb ook wel een idee hoe ik dat wil monitorren en verbeteren, ik ga de temperatuur constant bijhouden in een grafiek welke ook markeert op welke momenten de verwarming aan staat. Op die manier kan ik precies zien hoeveel overshoot er is, hoeveel hij schommelt en hoe lang de ketel aan moest staan om dat te bereiken. Op basis daarvan kan ik het finetunen.

Daarbij moet ik dus aangeven dat het bij ons niet zo lastig zou moeten zijn lijkt mij, als ik wanneer het buiten rond vriestemperatuur is de thermostaat helemaal omlaag draai s'avonds, is het s'ochtends ongeveer 3 graden gezakt, 3 graden in 8 uur tijd dus.

Het punt is om een formule te bedenken die berekent hoe lang het duurt voor de temperatuur bereikt wordt waarbij de buitentemperatuur ook een rol speelt.
het is echt geen rocket sience.
overshoot is helemaal niet erg, warmte zit dan in het huis en is niet verloren!
stel dat het 1 volle graad is, en je stelt in 8 uur 3 graden dalen. dan is 8/3 = 2,6 uur hoeft de verwarming niet meer te branden.
je huis is gewoon een hele grote boiler. ;)
probeer eens gewoon een dag zonder thermostaat te werken, en gewoon de draadjes verbinden als je warmte wil, ben je er snel genoeg achter hoe het werkt.

op het moment zijn er zoveel "idioten/eigenwijze tweakers" die denken dat een hele slimme regeling van de thermostaat gas bespaart 8)7 (zie anna, toon, nest etc.... dat is echt zo marginaal en allemaal in de marge.)
dat marktplaats vol staat met hele leuke thermostaten die je voor een habbekrats kunt kopen. ;)
als je nu nog snel een isense (maar een andere modulerende + tele ingang kan ook) dan heb je die nog deze winter terug verdiend. ;)

maar echt, mijn huis koelt in 8 uur nog geen volle graad af, het toverwoord is isolatie.
wat je niet verliest hoef je ook niet te stoken en dat bespaart echt.
ik heb al zoveel isolatie dat het nu voor mij interessanter is om 24X7 warm te houden.
dan hoeft de ketel maar af en toe op zijn zuinigste stand een beetje warmte aan het huis toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:58:
Ik denk dat je je eens moet gaan verdiepen in graaddagen en andere theorie op www.mindergas.nl
Leuke site ja, dat graaddagen is ook interessant. Heb direct me maar aangemeld en mijn meterstanden historie van de afgelopen maanden daarin geïmporteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:13:
[...]

het is echt geen rocket sience.
overshoot is helemaal niet erg, warmte zit dan in het huis en is niet verloren!
stel dat het 1 volle graad is, en je stelt in 8 uur 3 graden dalen. dan is 8/3 = 2,6 uur hoeft de verwarming niet meer te branden.
je huis is gewoon een hele grote boiler. ;)
probeer eens gewoon een dag zonder thermostaat te werken, en gewoon de draadjes verbinden als je warmte wil, ben je er snel genoeg achter hoe het werkt.
Nou dat dacht ik ook. Natuurlijk wil je een zo constant mogelijk temperatuur, maar idd, overshoot is niet verloren.
op het moment zijn er zoveel "idioten/eigenwijze tweakers" die denken dat een hele slimme regeling van de thermostaat gas bespaart 8)7 (zie anna, toon, nest etc.... dat is echt zo marginaal en allemaal in de marge.)
Precies, terwijl bijv. een nest maarliefst 250 euro kost. Dan kan ik het veeeel goedkoper zelf maken.
dat marktplaats vol staat met hele leuke thermostaten die je voor een habbekrats kunt kopen. ;)
als je nu nog snel een isense (maar een andere modulerende + tele ingang kan ook) dan heb je die nog deze winter terug verdiend. ;)
Dat van die isense is een grapje neem ik aan? ;)
maar echt, mijn huis koelt in 8 uur nog geen volle graad af, het toverwoord is isolatie.
wat je niet verliest hoef je ook niet te stoken en dat bespaart echt.
ik heb al zoveel isolatie dat het nu voor mij interessanter is om 24X7 warm te houden.
dan hoeft de ketel maar af en toe op zijn zuinigste stand een beetje warmte aan het huis toe te voegen.
Dat is helemaal weinig, dat heb je gedaan met de tips die in dat centrale topic staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je had het over een nieuwbouwhuis, zit er vloerverwarming in?
Dan is het wel fijn om de ketel uit te zetten vóórdat de temperatuur bereikt is. De differentieelterm in een goede PID regeling zorgt hier automatisch voor.

In mijn ervaring vinden veel mannen alles tussen zo'n 19 en 25 graden wel OK maar denken hun vrouwen daar heel anders over. Waarschijnlijk neemt de complexiteit enorm toe als je hun interne thermostaat wil modelleren...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
geerttttt schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:25:
[...]

Nou dat dacht ik ook. Natuurlijk wil je een zo constant mogelijk temperatuur, maar idd, overshoot is niet verloren.
je hebt hem liever niet, maar grote verliezen geeft het niet.
(als goede Nederlander wel op de kleintjes letten, het bespaart wel als je het niet hebt. ;) ).
Precies, terwijl bijv. een nest maarliefst 250 euro kost. Dan kan ik het veeeel goedkoper zelf maken.
lol, duur zijn ze wel.
(het zelf maken is eigenlijk wat ik van een echte tweaker zou verwachten, als is het maar om het tweaken te noemen ;) )
Dat van die isense is een grapje neem ik aan? ;)
ik heb de zin echt 3x gelezen en ik kan niks grappig ontdekken :S
een isense van 50 euro daar moet je 80m3 mee besparen om dat terug te verdienen (+/- 0,65 euro per m3).
je gaat over van aan/uit naar modulerend, zeer goeie kans dat je de 80m3 vrij snel bij elkaar hebt.
pas je ook nog de trucjes toe die ik kort vertelde dan kan dat snel meer zijn.
voor veel meer info lees:
Gas besparen door middel van CV tuning
en dan haal je zeker nog dit jaar de 80m3 besparing.
Dat is helemaal weinig, dat heb je gedaan met de tips die in dat centrale topic staan?
geen idee wat jij ziet als centrale topic?

(ik schrijf het een beetje kort, ben ook bezig met de kerst voorbereidingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 24 december 2014 @ 16:50:
[...]

je hebt hem liever niet, maar grote verliezen geeft het niet.
(als goede Nederlander wel op de kleintjes letten, het bespaart wel als je het niet hebt. ;) ).

[...]

lol, duur zijn ze wel.
(het zelf maken is eigenlijk wat ik van een echte tweaker zou verwachten, als is het maar om het tweaken te noemen ;) )

[...]

ik heb de zin echt 3x gelezen en ik kan niks grappig ontdekken :S
een isense van 50 euro daar moet je 80m3 mee besparen om dat terug te verdienen (+/- 0,65 euro per m3).
je gaat over van aan/uit naar modulerend, zeer goeie kans dat je de 80m3 vrij snel bij elkaar hebt.
pas je ook nog de trucjes toe die ik kort vertelde dan kan dat snel meer zijn.
voor veel meer info lees:
Gas besparen door middel van CV tuning
en dan haal je zeker nog dit jaar de 80m3 besparing.

[...]

geen idee wat jij ziet als centrale topic?

(ik schrijf het een beetje kort, ben ook bezig met de kerst voorbereidingen.)
Er is zon topic hier over besparingsmethoden, die gaat over thermostaten tot wtw installaties.

Maar ja, wij hebben vloerverwarming, en ook een wtw installatie trouwens

• migjes
geerttttt schreef op woensdag 24 december 2014 @ 22:09:
[...]

Er is zon topic hier over besparingsmethoden, die gaat over thermostaten tot wtw installaties.

Maar ja, wij hebben vloerverwarming, en ook een wtw installatie trouwens
nice, ik heb ook vloerverwarming alleen geen WTW (jammer genoeg)

ik heb een gebruik van +/-600m3 per jaar. (alleen hoeveelheden vergelijken is zo nutteloos, wij doen dit met ons 2e maar als jij 3 dochters hebt gebruik je vast meer >:) etc.. etc...)

wat ik +/- probeer te doen:
in de morgen het huis verwarmen naar 19 graden.
in de middag het huis verwarmen naar 20 graden.
in de avond het huis verwarmen naar 21 graden.
als ik niet thuis ben verwarm ik het huis tot 19 graden.
(in werkelijkheid doe ik het in iets kleinere stapjes, maar ik zit nu te wachten op echt koud weer zodat ik eens een echte test van mijn schema kan doen. ;) )

de isense heeft een instelling waar bij je tegen de thermostaat zegt dat het huis langzaam afkoelt en langzaam opwarmt, dit zorgt er voor dat de ketel een signaal krijgt en op zijn laagste stand gaat branden.
(en daar haal je veel meer rendement uit het gas. ;) )

vloerverwarming is eigenlijk gewoon een radiator, maar met ook een nadeel.
als je lang warmte er in pompt, komt er op een gegeven moment er ook warm water uit.
als er warm water de ketel in stroomt neemt het rendement van de ketel wat af.
vandaar dat ik in kleine stapjes langzaam verdeeld over de dag de vloer verwarm.
ik probeer een 30-35 graden warm water de ketel in te laten gaan en dan komt er een 45-50 graden weer uit voor de vloer.

Pagina: 1