Als hobbyproject heb ik bedacht om zelf een thermostaat te bouwen. Op dit moment heb ik namelijk een simpele Honywell Chronotherm IV in mijn woonkamer. Dit is een eenvoudige klokthermostaat welke niet moduleert.
Heel simpel gezegd dus, de huidige thermostaat verbind de twee draadjes van mijn ketel aan elkaar op ingestelde momenten/temperaturen... Opzich geen rocket science dus. Nu wil ik graag dat ik hem via internet kan instellen, en dat hij wat fancyer en beter wordt. Een mooi hobbyproject dus.
Nu zal ik (nog) niet direct ingaan op de technische details (wellicht doe ik dat later), Maar ik open dit topic vanwege een vraag. Ik heb namelijk niet veel verstand van ketels en verwarmingstechniek.
Mijn vraag:
Heel simpel gezegd dus, de huidige thermostaat verbind de twee draadjes van mijn ketel aan elkaar op ingestelde momenten/temperaturen... Opzich geen rocket science dus. Nu wil ik graag dat ik hem via internet kan instellen, en dat hij wat fancyer en beter wordt. Een mooi hobbyproject dus.
Nu zal ik (nog) niet direct ingaan op de technische details (wellicht doe ik dat later), Maar ik open dit topic vanwege een vraag. Ik heb namelijk niet veel verstand van ketels en verwarmingstechniek.
Mijn vraag:
- Is het slim om de ketel vaak kort in/uit te schakelen om de temperatuur zo gelijk mogelijk te houden, of juist pas bij zo'n 0.7 graad verschil bijvoorbeeld, waardoor hij langer inschakelt met grotere pauzes?
- Maakt de opwarmtijd/afkoeltijd veel verschil of het nu buiten bij wijze van spreken 10 graden boven, of onder 0 is? (p.s. we hebben het over een nieuwbouwhuis die goed geisoleerd is)
Oost west, 127.0.0.1 best!