PatrickC schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 09:11:
[...]
Hoe bevalt het i7 model tot nu toe? Ik lees op forums nogal gemixte berichten over de accuduur. Verder hebben alle grote hardware review sites tot nu toe met name het i5 en soms ook het m3 model gereviewd. Ik twijfel nog tussen de i5 en i7 (beide 8GB). Het prijsverschil is behoorlijk groot, maar m.n. de geïntegreerde GPU van de i7 is een stuk sneller en dat maakt het spelen van sommige games beter mogelijk. Maar... als de accuduur van de i7 een stuk slechter is dan die van de i5, welke al niet echt goed is, dan is de i5 wellicht de betere keuze.
Ik kan hem niet vergelijken met zowel een i5 of een Pro3 model, maar de accuduur valt mij inderdaad wat tegen. Ik had niet persé de i7 nodig maar het was (in oktober iig) de enige versie met 16GB ram, die ik wel nodig heb i.v.m. virtual machines. Dit is overigens gelijk mijn enige minpunt op dit moment van de Surface.
Naar mijn gevoel kan ik zo'n 4 à 5 uur werken op de accu. Ik gebruik dan bijv. 6 tabs in Edge, Spotify, Outlook, OneNote, Word, Excel, Visio, 3 instanties Visual Studio, SQL Server, 1x Oracle Virtual Box. Ik las in de reviews met de i5 overigens ook vaak 5 uur, dus misschien is het verschil tussen de i5 en i7 niet zo groot.
Hiervoor had ik een 17" Dell Precision laptop van netto al 5kg, dus voor mij is de mobiliteit van de Surface de hele grote plus. Ik probeer daarnaast OneNote actief te gebruiken met de pen ipv een papieren kladblok, maar daar ben ik nog niet zo handig mee, al is het annoteren van schetsen wel erg makkelijk.
Daarnaast is Windows 10 gewoon (nog) niet fijn te besturen met alleen touch waardoor ik toch nog flink loop te stoeien met de type cover.
Ik gebruik trouwens ook de Surface Dock, wat echt super is. Mijn twee 24" monitoren op kantoor heb ik een keer ingesteld, en hij schakelt nu feilloos tussen Dock, mobiel, en mijn monitor thuis. Dat was met de E-Port replicator van Dell een drama.