Toon posts:

Inzage ISP in nieuwe router

Pagina: 1
Acties:
  • 1.059 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben nog best nieuw in de IT en heb daarom de volgende vraag,
van de week nieuwe router gekocht een d-link, deze aangesloten op mijn standaard Ziggo modem. Deze daarna helemaal verder ingesteld zelf en zit dus ook in een ander subnet. Echter nog niet doorgegeven aan Ziggo en de Ziggo Modem staat dus alsgoedis ook nog niet op bridged.

Kan mijn ISP nu ook in mijn nieuwe router kijken of kan je ISP nu alleen zien welke apparaten verbonden zijn aan de modem die jij nu hebt?

Just curious en bijvoorbaat dank (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat zegt Ziggo er zelf van? Even 1200 bellen via een vaste lijn; ze kunnen je vast vertellen hoe ze werken.

Wat doet een firewall? Heb je daar al een naar gekeken? Misschien dat die ook aktief kan zijn op apparatuur van D-Link.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:51:
Wat zegt Ziggo er zelf van? Even 1200 bellen via een vaste lijn; ze kunnen je vast vertellen hoe ze werken.

Wat doet een firewall? Heb je daar al een naar gekeken? Misschien dat die ook aktief kan zijn op apparatuur van D-Link.
Beste,

Ziggo zelf nog niet gebeld omdat zij dan hun eigen modem natuurlijk op bridged zetten, zodat zij wel toezicht hebben in mijn nieuwe router. De bridged functie staat nu dus nog niet aan omdat je dit niet zelf kunt doen en wou dit graag ook zo houden. Wil dus alleen weten, kan een ISP wanneer je modem niet op bridged staat in jou eigen router kijken die achter hun modem hangt? Bijvoorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:43
Wat bedoel in met " toezicht hebben in je nieuwe router"?

Denk je dat Ziggo nu kan inloggen op je router en instellingen kan wijzigen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang je de beveiliging van de router op orde hebt kan Ziggo of een ander persoon niet in je router. Ongeacht of deze in de bridge modus staat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Is toch niet mogelijk. Je zei dat jezelf de modem niet in bridge kan zetten maar dit kan jezelf wel. Jij kan zelf wel op je modem inloggen op dat aan te passen.
En waarom moeilijk doen? Jij mag er wel een router achter hangen. Dat maakt een ISP toch niet uit.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
__R__ schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:16:
Wat bedoel in met " toezicht hebben in je nieuwe router"?

Denk je dat Ziggo nu kan inloggen op je router en instellingen kan wijzigen ofzo?
Niet echt fysiek inzien maar meer aan welke mac adressen jij ip-adressen etc. verleend. Maar toch bedankt (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:38:
[...]

Niet echt fysiek inzien maar meer aan welke mac adressen jij ip-adressen etc. verleend. Maar toch bedankt (:
Leuk. En dan?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:38:
[...]

Dat kunnen ze al zien aan je TC/IP verkeer als ik het goed lees op
https://en.m.wikibooks.or...net/TCP_IP_protocol_stack

Waarom ze het zouden willen of dit uberhaupt interessant vinden is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het antwoord is nee,
tenzij ze je hacken of jij het wachtwoordt geeft

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

De echte vraag is natuurlijk wat jij van plan bent, waarvan je niet wil dat Ziggo het weet? :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fish schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:43:
Het antwoord is nee,
tenzij ze je hacken of jij het wachtwoordt geeft
Oké bedankt voor je antwoord, was alleen benieuwd of het mogelijk was door je verkeer af te lezen van je modem of wat dan ook. Maar bedankt voor je antwoord !(:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt nu dubbel NAT, geen goed idee. Zet je ziggo modem in bridge mode. Nee, Ziggo kan niet in jouw router "kijken" als je een wachtwoord gebruikt zonder te hacken. Ze kunnen wel je WAN verkeer zien, daar kan je weinig tegen doen en is simpelweg hoe internet werkt. Net als dat de post jouw brieven kan lezen.

[ Voor 30% gewijzigd door johnkeates op 05-10-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BaRF schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:45:
De echte vraag is natuurlijk wat jij van plan bent, waarvan je niet wil dat Ziggo het weet? :P
Haha niks bijzonders, was alleen benieuwd of dit mogelijk was of zij kunnen zien welke apparaten etc. jij verbonden hebt met je andere router die aan hun modem gelikt is, omdat we ons van school meer moeten gaan verdiepen in privacy etc mbt. netwerken thuis enzo (: dus vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:45:
[...]

Oké bedankt voor je antwoord, was alleen benieuwd of het mogelijk was door je verkeer af te lezen van je modem of wat dan ook. Maar bedankt voor je antwoord !(:
Tuurlijk hebben ze inzage in het verkeer. net als alles andere routers en switches van andere providers waar het langs komt. en daar valt vast wel iets aan af te leiden. maar ze hebben in princiepe geen inzage in je nieuwe router, dat was je vraag toch ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fish schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:48:
[...]

Tuurlijk hebben ze inzage in het verkeer. net als alles andere routers en switches van andere providers waar het langs komt. en daar valt vast wel iets aan af te leiden. maar ze hebben in princiepe geen inzage in je nieuwe router, dat was je vraag toch ?
Ja dat was mijn vraag, maar nu jij het inderdaad naar voor brengt, ze kunnen dus wel aflezen ookal heb jij je nieuwe router ertussen hangen aan het verkeer, welke mac adressen etc. in jou netwerk rondhangen en verkeerd verzenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lees de link van _R_ eens

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik deze link goed snap, is dit dus wel mogelijk voor een ISP om af te lezen welke MAC-Adressen allemaal verkeer sturen? Al staat jou router nog niet op bridged en heb je hem goed afgeschermd zullen zij dit dus altijd nog kunnen aflezen? Als ze dit zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:08:
Als ik deze link goed snap, is dit dus wel mogelijk voor een ISP om af te lezen welke MAC-Adressen allemaal verkeer sturen? Al staat jou router nog niet op bridged en heb je hem goed afgeschermd zullen zij dit dus altijd nog kunnen aflezen? Als ze dit zouden willen.
In Twente en de achterhoek is daar een mooie uitspraak voor:
Vake be'j te bange (vaak ben je te bang)

Je maakt je zorgen om niks, je ISP heeft ook de mogelijkheid om deep packet inspection te doen. Doen ze dat? Als het goed is niet. (tenzij justitie hier om vraagt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

GGS_206 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:21:
Is toch niet mogelijk. Je zei dat jezelf de modem niet in bridge kan zetten maar dit kan jezelf wel. Jij kan zelf wel op je modem inloggen op dat aan te passen.
En waarom moeilijk doen? Jij mag er wel een router achter hangen. Dat maakt een ISP toch niet uit.
Is het nieuw dat je dat zelf kan? Toen mijn modem werd geïnstalleerd moest de monteur er voor bellen om het modem in bridge mode te krijgen, dat kon niet vanuit de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
dcm360 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:14:
[...]

Is het nieuw dat je dat zelf kan? Toen mijn modem werd geïnstalleerd moest de monteur er voor bellen om het modem in bridge mode te krijgen, dat kon niet vanuit de webinterface.
Op mijn Cisco EPC3925 EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway kan dit via een vinkje. DCHP aan of uit.

Het woordje bridge staat nergens maar het is hetzelfde.

[ Voor 1% gewijzigd door __R__ op 05-10-2015 23:09 . Reden: Wrong! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Met alleen DHCP uitzetten staat een modem bij lange na niet in bridge mode. Sterker nog, een modem in bridge mode zou met geen mogelijkheid nog een webinterface aan mogen bieden, want dan is het geen bridge meer.

[ Voor 47% gewijzigd door dcm360 op 05-10-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dcm360 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:32:
Met alleen DHCP uitzetten staat een modem bij lange na niet in bridge mode. Sterker nog, een modem in bridge mode zou met geen mogelijkheid nog een webinterface aan mogen bieden, want dan is het geen bridge meer.
Oh waarom niet dan ? Hij zou toch gewoon kunnen reageren als een normale client ?
een acces point is ook transparant, maar nog steeds bereikbaar voor configuratie..
(en hoe dacht je dat ziggo hem weer terug kan configuren dan ? ;) )

Kijk, dat dhcp uitzetten niet genoeg is ben ik helemaal met je eens.

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 05-10-2015 22:59 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 16:29

DJVG

Gewoon DJVG

Het enige wat Ziggo zal zien is dat er een apparaat aan je modem hangt, in theorie zouden ze nog het IP kunnen openen wat je router dan weer heeft gekregen van je Ziggo modem of hebt ingesteld op WAN interface van je router (als er een web interface op draait), ze zouden ook nog op basis van het mac adres het merk router kunnen achterhalen of d.m.v. bepaalde response timings en fingeprinting het OS van je router. Dit gaan ze allemaal niet doen.

Voor de rest zien ze niet de mac adressen die erachter hangen, het is tenslotte een router die je erachter hangt en geen switch. Het enige mac adres wat ze dus zien die van je WAN interface op je router.

Het verkeer kunnen ze zelf natuurlijk wel inzien, maar dat begreep je zelf ook wel.

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:46:
[...]

...omdat we ons van school meer moeten gaan verdiepen in privacy etc mbt. netwerken thuis enzo (: dus vandaar
Mag ik dan subtiel opmerken dat het niet blijkt uit de manier waarop je termen interpreteert of lijkt te snappen hoe de materie in elkaar steekt?

Nou weet ik natuurlijk absoluut niets van jouw school, de opdrachten etc. maar ik denk dat Ziggo wel iets beters te doen heeft dan van elke abonnee inzichtelijk te krijgen of/waarom welke devices er gebruik maken van het lijntje.

Privacy op een netwerk begint met de factor tussen toetsenbord & stoel; alleen al door hier iets te posten, is er een aanzienlijke hoeveelheid unencrypted data verstuurd van jouw device (PC, tablet, smartphone) over een onbekend aantal niet-controleerbare hops naar de server van Tweakers. Grote kans dat T.net nu ook weet met welke browser je hier bent geweest, wat je IP-adres is etc. Is het T.net niet, dan is het wel nu.nl / geenstijl.nl / viezeplaatjes.nl of whatever.

Als je je daadwerkelijk zorgen moet gaan maken over privacy op (thuis)netwerken, zou ik toch zeker de focus verleggen of je opdrachten eens doornemen met de docent; afhankelijk van de insteek van de personen hier, kan je privacy (what's in a name) zo groot/klein maken als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 16:29

DJVG

Gewoon DJVG

Valt me overigens op dat TS al 3 keer eerder een dergelijke topic geopend heeft. Geen idee wat hier precies speelt:
Inzage ISP in eigen router
Mac adress fysieke locatie
Vraag mbt MAC Adres

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

DJVG schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:54:
Geen idee wat hier precies speelt:
Afbeeldingslocatie: http://static.apparata.nl/images/2013/Aluhoedje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DJVG schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:54:
Geen idee wat hier precies speelt:
Lijkt een stukje onzekerheid/besluiteloosheid; ook het uitzoeken van zijn Macbook of het configureren van een hypervisor kwam op me over als "beginner". Op zich geen issue als je ergens weinig van weet maar bedrijven als Apple of Microsoft hebben hele boekwerken over hun produkten; even doorlezen en je weet er al veel meer van.

Ach, laten we het erop houden dat sommige scholen (want dat lees ik als rode draad in de topics) nogal summier zijn met verstrekken van informatie voor een opdracht en/of er wordt suboptimaal opgelet. Dan kan het inderdaad voorkomen dat bepaalde zaken te vaak/dubbel gepost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Waarom zo angstig en telkens een topic openen?

Zoals al aangegeven heb je dit al vaker gevraagd
DJVG in "Inzage ISP in nieuwe router"

Een dubbel topic heeft weinig nut..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.