Toon posts:

Mac adress fysieke locatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Hierbij had ik de volgende vraag, ik heb thuis een Mac staan echter is mij niet duidelijk of de fysieke locatie + mijn Apple ip achterhaalt kan worden doormiddel van mijn Mac adress wanneer mijn Mac aanstaat of dat dit ook mogelijk is als mijn Mac uitstaat?

Bij voorbaat dank voor het helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 09:26

Da Rock

DevOps

Graag zouden we op GoT ook willen zien dat je zelf al actie hebt ondernomen door bijvoorbeeld te googlen etc.

Echter snap ik niet helemaal wat je bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:36

Kek

3flix

ik zou zeggen, lees dit even door, daar staat zo ongeveer alles in wat je hier over wil weten: https://www.apple.com/nl/support/icloud/find-my-device/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op Google heb ik al enkele zoek pogingen gedaan echter geen wijs uit gekomen, echter mijn vraag was wanneer mensen mijn Mac adres weten van mijn Mac pro of ze dan de fysieke locatie kunnen achterhalen van waar mijn Mac pro staat en welk Apple id eventueel hier aan is gekoppeld? Omdat ik niks op Google heb kunnen vinden kom ik bij jullie voor mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:00

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:48:
Beste,

Hierbij had ik de volgende vraag, ik heb thuis een Mac staan echter is mij niet duidelijk of de fysieke locatie + mijn Apple ip achterhaalt kan worden doormiddel van mijn Mac adress wanneer mijn Mac aanstaat of dat dit ook mogelijk is als mijn Mac uitstaat?

Bij voorbaat dank voor het helpen
Je weet dat het "MAC" uit MAC-adres niets te maken heeft met Apple of Macintosh, toch? ;) Het is niet de lokatie van je Apple. Het is in theorie wellicht wel mogelijk maar daar moet je nogal wat moeite voor doen. Dat is niet waar je je zorgen om moet maken. :)

Mochten iemand dit toch kunnen achterhalen, dan zal het niet zoveel uitmaken of je Mac nou aanstaat of uitstaat. Ergens is dat Mac-adres wel bekend (in routers waarmee je bent verbonden (geweest) bijvoorbeeld).

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 17-06-2015 09:56 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste cyphax,

Ik weet dat het Mac adress niks met Macintosh te maken heeft, mijn vraag was alleen of mijn Apple id of locatie te achterhalen is doormiddel van mijn Mac adres. Alsnog bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Bij Apple zal het me niet verwonderen als ze dat gegeven vastleggen maar zelf kun je er niets mee. Om verwarring te voorkomen kun je het beter ethernet adres noemen in dit topic of zorgen dat je consistent bent met hoofdletters bij afkortingen.
Dus MAC adres en Apple Mac

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 17-06-2015 10:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de antwoorden, als ik het goed begrijp is dus je MAC adres alleen te achterhalen wanneer de persoon in kwestie ook op je router kan of weet bij welke provider je zit en het eventuele Apple id kan niet achterhaalt worden doormiddel van een MAC adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:00

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:00:
Beste cyphax,

Ik weet dat het Mac adress niks met Macintosh te maken heeft
Mooi. Ik kan me voorstellen dat het verwarrend is, maar ik weet niet hoeveel je afweet van netwerken en dergelijke dus dan doe ik voorzichtig, voor de zekerheid. ;)
mijn vraag was alleen of mijn Apple id of locatie te achterhalen is doormiddel van mijn Mac adres. Alsnog bedankt
Ik vermoed dat het in theorie kan maar ik denk dat daar een hack voor nodig is om die gegevens te verkrijgen, want die zijn niet zomaar op te vragen bij Apple, ALS ze het MAC-adres van je Mac tenminste opslaan (dat zou me niets verbazen; ik sla ze in mijn netwerk bijvoorbeeld ook op, kan best handig zijn).

Als zo'n hack eens zou plaatsvinden, dan ga je dat op de frontpage wel zien bij het nieuws. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste, het MAC adres slaan ze op bij Apple, mijn oude MacBook is vorig jaar gestolen en heb mijn MAC adres gewoon kunnen opvragen, hierdoor vroeg ik mij dus ook mede af of en MAC adres zijn fysieke locatie te lokaliseren is doormiddel van de politie voor bijv mijn oude MacBook en ter beveiliging van mijn nieuwe Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Voor zover mijn begrip van MAC-adressen reikt:
De fysieke locatie van een "willekeurig" MAC-adres is niet direct te achterhalen. Je kunt niet op afstand, over het internet naar een willekeurig MAC-adres verbinden en (dus) kun je de fysieke locatie niet achterhalen.

Je MAC-adres betekent in het internet-verkeer ook niet zoveel, het is vooral een adres dat "binnen" een netwerk van belang/nut is. Vanaf het internet is je IP-adres het adres waarmee je bekend bent.

Indirect is er wellicht wel wat mogelijk, als (bijvoorbeeld) Apple jouw MAC-adres uitleest voor hun Find my Mac service en naar hun servers wegschrijft. Maar je MAC-adres wordt normaal gesproken niet gecommuniceerd buiten het netwerk (dus tot het punt waar je naar naar het internet gaat verbinden). Dus: je router weet je MAC-adres. Vervolgens communiceert je router (met zijn MAC-adres) naar je ISP. Je ISP ziet dan (mogelijk) het MAC-adres van je router, maar niet van je Mac/PC.

Dit is wel een aardige thread erover: https://superuser.com/que...when-you-hit-up-a-website

Waarschijnlijk gebruikt Apple het MAC-adres om te verifiëren dat het jouw specifieke Mac is. Als je iCloud account ook op een andere Mac actief zou zijn, kunnen ze niet meer differentiëren tussen de verschillende Macs. Via het MAC-adres kunnen ze dat dan alsnog doen. Het MAC-adres als eerste identificatiemiddel is niet logisch omdat het (a) niet van buiten af zichtbaar is en (b) te spoofen is.

De locatie van je Mac wordt door Apple denk ik opgehaald door:
- te kijken welke apparaten er gelinkt zijn aan de Find My Mac/iPhone functie;
- deze apparaten checken via iCloud account periodiek of ze "gezocht" worden (of ze krijgen hier een push notification voor);
- vervolgens bepaalt het apparaat zijn locatie op basis van Wifi-netwerken, Triangulatie met telefoonmasten en GPS. Dit wordt naar iCloud teruggerapporteerd en op een kaartje getoond.

[ Voor 28% gewijzigd door MrAcid op 17-06-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus doormiddel waneer iemand jou MAC adres heeft valt deze dus ook niet te achterhalen wat het IP-adres is van de router/modem, waarop deze is aangemeld?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:31:
Beste, het MAC adres slaan ze op bij Apple, mijn oude MacBook is vorig jaar gestolen en heb mijn MAC adres gewoon kunnen opvragen, hierdoor vroeg ik mij dus ook mede af of en MAC adres zijn fysieke locatie te lokaliseren is doormiddel van de politie voor bijv mijn oude MacBook en ter beveiliging van mijn nieuwe Mac
Alleen als er op die MacBook software draait die zich automatisch bij Apple meldt om de huidige locatie door te geven. Maar dat alles staat tamelijk los van het MAC adres en hoe dat gebruikt wordt binnen netwerk communicatie. Apple had net zo goed een of ander ander uniek aan die laptop verbonden nummer kunnen gebruiken als ID in hun registratiesysteem.

Op netwerkniveau komt een MAC adres inderdaad niet voorbij een router.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:54:
dus doormiddel waneer iemand jou MAC adres heeft valt deze dus ook niet te achterhalen wat het IP-adres is van de router/modem, waarop deze is aangemeld?>
Voor zover mijn begrip reikt: nee, dat is niet mogelijk.
Jouw MAC-adres is niet "benaderbaar" of te lokaliseren op basis van het MAC-adres alleen. Het verlaat in principe je router niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MrAcid schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:47:
Voor zover mijn begrip van MAC-adressen reikt:
De fysieke locatie van een "willekeurig" MAC-adres is niet direct te achterhalen. Je kunt niet op afstand, over het internet naar een willekeurig MAC-adres verbinden en (dus) kun je de fysieke locatie niet achterhalen.

Je MAC-adres betekent in het internet-verkeer ook niet zoveel, het is vooral een adres dat "binnen" een netwerk van belang/nut is. Vanaf het internet is je IP-adres het adres waarmee je bekend bent.
Dat geld voor IPv4, maar niet helemaal voor IPv6. Met IPv6 zou je het MAC adres kunnen achterhalen omdat dat standaard in het IP verwerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DukeBox schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:04:
[...]

Dat geld voor IPv4, maar niet helemaal voor IPv6. Met IPv6 zou je het MAC adres kunnen achterhalen omdat dat standaard in het IP verwerkt is.
Maar met kennis van het MAC adres kan je dan nog steeds niet zomaar de fysieke locatie van de machine achterhalen. Je weet immers de eerste 'helft' van het IPv6 adres niet.

Wellicht dat de politie zou kunnen opvragen bij ISP's of ze bij een van hun klanten een IPv6 IP langs hebben zien komen dat eindigt op het betreffende MAC adres, maar dat is (zeker met de huidige IPv6 penetratie) nog wel wat vergezocht.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al met al met alleen een MAC adres IPv4 verkregen van Apple kun je dus niks van persoonlijke gegevens achterhalen of de Mac nu aanstaat of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Laten we eens van het begin beginnen. Leg eens in jouw eigen woorden uit wat jij denkt dat een MAC-adres is. Volgens mij heb jij daar een heel ander beeld van, dan wat het daadwerkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een MAC adres is simpel gezegd gewoon een uniek adres/gegevensreeks wat gekoppeld wordt aan een netwerkkaart, dat was dus de enige vraag of politie of enig hacker achter jou locatie fysieke adres kan komen doormiddel van een MAC adres of eventueel gekoppeld apple id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat ligt er dus aan of jouw macbook zijn locatie doorgeeft aan Apple en in hoeverre Apple dat soort informatie deelt met de politie als daarom gevraagd wordt. Een hacker zou in theorie in kunnen breken bij Apple.

Maar als je puur met het MAC adres aan de slag gaat en geen toegang hebt tot gegevens die Apple verzamelt, dan valt er weinig te traceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 22:49

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Puur gekeken naar de mogelijkheid is dat mogelijk ja. Net zoals iemand met alleen je Tweakers nickname je ook kan 'vinden'. Je vraagstelling is een beetje krom, je wilt iets weten maar het antwoord is niet zo relevant eigenlijk. Dat is namelijk ja, alleen niet de 'ja' die jij waarschijnlijk zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste, het is mij nu duidelijk dat dit mogelijk is echter wou ik het alleen zo duidelijk mogelijk hebben, bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Orion84 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:10:
Je weet immers de eerste 'helft' van het IPv6 adres niet.
Oh ja.. :).. maar het biedt wel wat mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
DukeBox schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:04:
[...]

Dat is enkel en alleen zo wanneer dat zo ingesteld staat dat modified EUI-64 wordt gebruikt om een "random" ipv6 toe te wijzen. Op het moment dat er een DHCP server wordt gebruikt, of het OS staat ingesteld om het volslagen willekeurig adres te genereren niet. Laat staan wanneer het handmatig wordt toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:23:
Beste, het is mij nu duidelijk dat dit mogelijk is echter wou ik het alleen zo duidelijk mogelijk hebben, bvd
Volgens mij is dat de verkeerde conclusie. :)

Je vraag was: kunnen mijn fysieke locatie en Apple ID achterhaald worden op basis van mijn MAC-adres.

Nee. Dat is niet mogelijk. Tenzij er méér gegevens dan je MAC-adres bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ThomasG schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:05:
[...]
Dat is enkel en alleen zo wanneer dat zo ingesteld staat dat modified EUI-64 wordt gebruikt om een "random" ipv6 toe te wijzen. Op het moment dat er een DHCP server wordt gebruikt, of het OS staat ingesteld om het volslagen willekeurig adres te genereren niet. Laat staan wanneer het handmatig wordt toegewezen.
De meeste providers die in nl ipv6 leveren gebruiken eui64. Ook de uni's die ipv6 ready zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrAcid schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:20:
[...]

Volgens mij is dat de verkeerde conclusie. :)

Je vraag was: kunnen mijn fysieke locatie en Apple ID achterhaald worden op basis van mijn MAC-adres.

Nee. Dat is niet mogelijk. Tenzij er méér gegevens dan je MAC-adres bekend zijn.
Okee bedankt voor het duidelijke en simpele antwoord :)
Pagina: 1