Lifelogger schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:55:
Is het ook mogelijk om volledige toegang te krijgen tot het bestandssysteem van Hass? Draai nu Hass.io via zo'n image. Alleen heb ik het idee als ik met ssh inlog, dat ik vrij beperkt ben ik wat ik kan. Kan heel veel plugins, data, etc. niet terugvinden. Zou graag toegang hebben tot alles.
Als je Hassio draait en je bouwt een SSH sessie op, kom je in de container van HASSIO terecht. Je kan daarin dus inderdaad vrij beperkt zaken doen. Als je op een pi draait en dit niet wil, zul je bijv. Raspbian kunnen installeren, met daarin een HASSIO docker container.
maartend schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:06:
Vraagje.
Ik heb mijn HAss.io op een NUC draaien in een Docker op Ubuntu.
Nu wil ik die (mijn NUC, dus Ububuntu) remote benaderen en wel grafisch. Momenteel doe ik dat met teamviewer (werkt oke).
Maar is er wat lichters?
heb al gekeken naar tigerVNC, tightVNC enz, maar dan moet ik voor mijn Ubuntu (want HASS draait in docker) zelf gaan compilen. Ja, dus echt niet.
edit ; eea duidelijk gemaakt.
Ik heb een PiVPN (OpenVPN dus) draaien waarmee ik een VPN opzet naar thuis. Vervolgens kan ik met Putty e.d. overal bij.
----
Heb nog een 2 tal vragen waar ik na een tijd zoeken nog geen antwoord op heb kunnen vinden:
1. Actionable notifications. Na wat worstelen heb ik dit nu draaien. Waar ik het bijv. voor gebruik is: als de wasmachine klaar is, krijg ik een actionable notification. Hierin staat bijv. zet wasmachine uit. Anders krijg ik elke 15 minuten de melding dat de wasmachine klaar is. Echter heb ik na een actionable notification elke keer een badge icon van 4? bij Home Assistant. Dus dat ik 4 berichten gemist zou hebben van HA. Iemand die dit bekend voorkomt?
Ik heb dit voorbeeld gebruikt: https://www.home-assistan...os/notifications/actions/ zou het door het badge stuk kunnen komen?
data:
push:
badge: 5
sound: <SOUND FILE HERE>
De fout zat hem inderdaad in dat ik in Node Red badge 5 mee stuurde. Dit aangepast naar 0 en nu krijg ik geen badge icon meer zoals gewenst
2. Na veel klooien ben ik erachter waarom de
Shelly het bij mij niet deed. Heb een
Shelly 2, waarbij in eerste instantie onduidelijk was hoe deze aan te sluiten. Dit omdat ik een dubbele hotelschakeling heb. De fabrikant wist het ook niet meer, en gisteren kreeg ik het zo werkend dat ik de lamp kon schakelen via de
Shelly, maar niet meer via de schakelaar. Vervolgens alle draden i.p.v. op 1 alles op 2 aangesloten en toen werkte alles zoals het hoorde. Heb al een factory reset, firmware upgrade gedaan maar het mocht allemaal niet helpen. Ook de settings zijn op poort 1 exact hetzelfde gezet als op poort 2. Aangezien mijn andere
Shelly nooit heeft gewerkt en ik de support van
Shelly erg slecht vind (trage en halve reacties op mails) ben ik eigenlijk naar een vergelijkbaar apparaat op zoek. Iemand die hier nog suggesties voor heeft (dus zelfde grootte en prijs). De Fibaro double switch vind ik bijv. te duur t.o.v. een
Shelly. Misschien nog Sonoff, maar die zijn weer wat groter. Zag dat de
Shelly 2 ook niet meer leverbaar is, en wil het eigenlijk deze maand nog hebben. Iemand die misschien nog een suggestie heeft voor iets vergelijkbaars? Of heeft iemand nog 2
Shelly 2 liggen?