Nee, dat gaat niet wat ver

En staat los van ups en backups in deze context.
En updaten van DSM is iets wat je naar mijn idee ook maar beter niet meteen moet doen. Gewoon een paar dagen wachten en kijken of anderen de stap al hebben gewaagd. Soms kan het geen kwaad om een stapje terug te doen en af te wachten

Sowieso mee eens, een NAS is niet iets wat je zomaar zou moeten upgraden.
panomi schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:08:
[...]
Als DSM 6 wordt uitgerold komt er een nieuwe functie genaamd Virtual DSM en Docker DSM. Inderdaad ja, virtualiseren op je nas

, wat een feest! Wellicht voor specifieke modellen maar toch.
Zie ook:
https://www.synology.com/en-global/dsm/6.0beta/
Ik denk dat een Syno/Xpeno box stabiel genoeg is voor het draaien van meerdere kritische processen. Zorg echter voor een gedegen back-up want het kan altijd fout gaan, ook op een dedicated VM/machine.
Zodra er mogelijkheid is tot scheiden middels virtuele omgevingen wordt het heel wat anders inderdaad.
Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:49:
[...]
Een server blijft enkel uitgevoerd, dus kwetsbaar. Als je ziet hoe sommigen een server inrichten of welk OS ze gebruiken dan is een Synology wellicht vele malen stabieler. Het is allemaal relatief.
Een VM is slechts zo robuust als het platform waarop hij draait, daarnaast voegt elke laag extra complexiteit en dus mogelijkheid tot problemen toe. Een VM op een non-high availability omgeving is niets robuuster dan de server waarop hij draait, mogelijk zelfs minder.
Een VM is wel degelijk robuuster, ook op een non-HA omgeving. Al is het alleen al door de abstractielaag. Ik begrijp je punt, gaat je virtualisatielaag onderuit, dan gaat je VM mee. Maar als je hardware kapot is draai je dezelfde VM zo op andere hardware, zonder iets aan te hoeven passen.
Dus wil je het goed uitpakken dan heb je thuis een HA-cluster en doe je continue replicatie naar een server in de cloud. Dan dus zorgen dat je glas én kabel hebt liggen van verschillende provider. Als alles dan in een brandveilige kluis zit ben je aardig safe, dan is je huis weg maar je controller leeft nog. Alleen even uitzoeken hoe je de z-wave signalen door die kluisdeur heen krijgt.

Dat is doorslaan

kraades schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:37:
Probleem met Synology is de benodigde reboots na een update. En dat zijn er relatief best veel. Ook met Docker vraag ik mij af hoe men dit gaat doen. Plus dat je gaat rommelen aan het OS terwijl je dat eigenlijk niet wilt in het kader van Domoticz.
Kan m.i. niet op tegen een dedicated RPi / appliance waar je makkelijk een backup RPi / SD card van kunt hebben.
Edit:
Uptime Syno 25 dagen.
Uptime RPi 15
0+ dagen.
Dit dus. Volledig mee eens. Of de rasp dan de beste keuze is dat is iets anders, maar wel dat het dedicated is.
Nogmaals, ieder zijn ding, het was niet mijn bedoeling deze discussie wederom op te laten laaien
Overigens, iemand die hier wel eens van een Model B naar een Model 2B is gegaan zonder herinstallatie? Ik weet dat het Kodi image toen anders was voor de 2B, kan me de exacte reden niet meer herinneren. Er is wel wat gecustomized aan mijn installatie, en hoewel het goed en redelijk snel te doen is prefereer ik geen herinstallatie omdat het ding uiteindelijk naar een VM zal gaan ipv een rasp. (*kuch* abstractielaag die ik hierboven noemde? *kuch*

)
/edit
Ik moest een manier vinden om alarm scheduling door een script te kunnen overriden met een manual actie.
Uservar zetten manual of script leek me de beste methode. Dus een json call aan de switch gehangen die altijd de
uservar op manual zet. Als het script diezelfde switch verandert omdat dat nodig is, dan wordt die call natuurlijk ook gedaan, maar ik dacht dat is geen probleem, voor we het script exitten dan zetten we de die
uservar even naar script. Dat werkt dus niet. Wat blijkt; script enabled/disabled de switch (daarmee status manual zettend door de json call die gekoppeld is), paar regels later de
uservar naar script zetten, blijft altijd manual staan. Na wat troubleshooting blijkt dat de switch een whopping 5-1
0 seconden later wordt omgegooid dan dat het script al klaar is. Dus dan alsnog met een json call mijn waarde overschrijft die ik in het script heb gezet.
Is wel heel vies om daar een sleep voor langere tijd in te zetten. Back to drawingboard.
[
Voor 11% gewijzigd door
UltraSub op 30-12-2015 07:24
]