Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:10

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

Topicstarter
Mede-auteur:
  • NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:33

NielsTn

Sinds 2009 gebruik ik ZonPHP om mijn PV te loggen. Het programma werd destijds actief ondersteund, vooral in BelgiŽ. Helaas is die ondersteuning vrijwel verdwenen.
Ook in NL zijn er een aantal tevreden gebruikers, zoals NielsTn.
Al weer een tijdje geleden heb ik een uitbreiding gemaakt, waardoor ZonPHP wat beter in een frame past en sinds een jaar werkt het ook met JooFlash op de iPad of de iPhone.
Laatste aanpassing is de mogelijkheid voor een transparante achtergrond in de grafieken, helaas nog niet in de iPad versie.
De huidige versie schakelt automatisch om naar onderstaande iPadversie als je ZonPHP start en zoals je ziet is het een webapp die geschikt is voor full screen mode.

Waarom dit bericht? Misschien heeft iemand interesse.

Voordelen van ZonPHP
  • Open source, dus goed af te stemmen op nieuwe wensen middles PHP/MySQL
  • Baas over eigen data: middels queries zelf statistieken vergaren, niet afhankelijk van buitenlandse websites waar je je data naar toe sluist. Gewoon: eigen beheer :)
  • Stabiliteit: al bij vele duizenden gebruikers bekend als een solide oplossing. Uiteraard valt of staat stabiliteit ook met de (eigen) provider waar je de database/website host 8)
  • statistieken van 1 systeem maar ook van multi-omvormer systemen te combineren/bekijken;
  • standaard output naar formaat voor duitse Sonnenertrag.eu is aanwezig
  • de SE-editie is goed om handmatig dag-productie in op te voeren, mocht automatische data-registratie/logging nog niet aanwezig zijn;
Downloaden van ZonPHP
De laatste (bekende) standaard ZonPHP is te downloaden op deze site

Bekende zaken van de standaard download zijn o.a. typefouten in grootheden (kwhp i.p.v. kWh/kWp).

Openingpost nog niet volledig, maar uitbreiding volgt :)

ericplan wijzigde deze reactie 16-10-2015 22:12 (43%)

ZonPHP site PVOutput site

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
Count me in!

In de afgelopen jaren heb ik (en ongetwijfeld vele anderen) nog wat schoonheidsfoutjes opgespoord en verbeterd.
zoals de normering (oorspronkelijk kwhp ipv kWh/kWp),

Hier wat zaken rondom het instellen zoals ik die beschreven heb.

Ik zie dat ik ook een zip file daar heb staan, maar die is mogelijk al weer achterhaald met de laatste minor changes die ik vandaag/gisteren in de grafieken had doorgevoerd.

Voordeel (t.o.v. PVoutput, sonnenertrag.eu/zonnestroomopbrengst.eu, PV-log.com) is dat je de data in eigen beheer houdt en met SQL mooi kan uitvragen (en grafieken/statistieken er op los laten). En dankzij de EMU met SD-kaart zal na een tijdelijke storing van provider/internet, de data alsnog bijgewerkt worden. Redelijk 'hufterproof' ;)

NielsTn wijzigde deze reactie 22-06-2013 23:21 (98%)

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
Ik ben nog steeds benieuwd/geÔnteresseerd om de meet-data naast lokaal (ZonPHP) naar PVOutput.org om te leiden.
Heeft iemand hier al een (PHP) oplossing voor die goed in ZonPHP te 'embedden' is?

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15-12 21:53

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Ik ben ook al bijna 3 jaar een zeer tevreden zonphp gebruiker. Ook de PVoutput upload was voor mij een hele tijd een grote wens. Toen ik voor Domoticz een Raspberry pi nodig had heb websolarlog geinstalleerd voor de PVoutput upload.
Ik moet zeggen dat ik bijna altijd naar de ZonPHP website ga omdat die de toch iets stabieler werkt dan de pi met websolarlog
Websolarlog heeft ook de data lokaal. Misschien kun je het PHP gedeelte uit websolarlog bekijken en bekijken of je dat kunt embedden.

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
@niki-lauda: thanks, ik heb websolarlog gedownload, en pvoutputAddOn.php gevonden....
nu tijd om te debuggen hoe eea uit de database per deelsysteem (heb er 3) naar het juiste PVoutput account te uploaden.

....en mijn PHP skills laten groeien (nog TE weinig PHP gedaan :( )

NielsTn wijzigde deze reactie 21-02-2015 16:13 (15%)

• niki_lauda

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

FINGERS CROSSED!

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
update rondom ZonPHP en PVOUTPUT koppeling.

de database van ZonPHP heeft in elk geval de noodzakelijke data voor de PV-productiecijfers.
Kwestie is dus query bouwen die per PV-systeem de meest recente record opvraagt en doorsluist via het bekende PVOUTPUT syntax.

Nu zijn er nettere oplossingen, maar ik probeer eerst om elke keer 3 queries af te trappen die mijn informatie oplepelen per systeem en doorschieten.
Aangezien ik geen codeklopper ben.. is hulp nog steeds welkom :)

query om meest recente data op te vragen van in dit geval een specifiek systeem:
SELECT * FROM tgeg_dag where IndexDag like ‘%KINGSUN%’ ORDER BY datum_dag DESC LIMIT 1

NielsTn wijzigde deze reactie 07-05-2015 15:10 (16%)

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
Het is gelukt en ik laat de data uit Zonphp nu ook automatisch uploaden naar Pvoutput.org.
Dit doe ik voor alle drie de systemen.

Ik zal trachten dit weekend wat code te delen. Uiteraard kan eea efficienter gebouwd worden, maar voorlopig werkt het. Zie ook het artikel op mijn website (vandaag gepost).

• ericplan

ericplan

Topicstarter
Leuk Niels, ga er van het weekend ook naar kijken. Moet nog ergens een PVOutput account actief hebben.

ericplan wijzigde deze reactie 28-05-2015 21:25 (34%)

• niki_lauda

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
stukje PHP code:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?php 
//$webdir=getcwd();
//echo $webdir;
/******************************************************************************
* maak data voor PVOUTPUT.ORG  Niels 8-mei-2015
* ****************************************************************************/

$api_key=&#8216;JOUW GEHEIME KEY VAN PVOUTPUT;
$sid1=&#8216;JOUW SYSTEM ID systeem 1';

//selecteer meest recente vermogensmeting (in Watt) voor waarde v2'
//systeemnaam is bij mij bv SUNTECH, of wel de (deel van de) naam zoals in ZonPHP gebruikt wordt voor je systeem

$sql="SELECT Geg_Dag FROM tgeg_dag where IndexDag like '%systeemnaam%' ORDER BY Datum_Dag DESC LIMIT 1";
$PV1v2=mysql_query($sql);
$row1= mysql_fetch_array($PV1v2, MYSQL_NUM);
$read1=$row1[0];

//selecteer meest recente energieproductie (in Watt-uur) voor waarde v1; dagproductie van systeem x wordt in totaal in tabel Teeg-Maand opgeslagen, scheelt rekenwerk

$sql="SELECT geg_maand FROM tgeg_maand where IndexMaand like '%systeemnaam%' ORDER BY Datum_Maand DESC LIMIT 1";
$PV1v1=mysql_query($sql);
$row2= mysql_fetch_array($PV1v1, MYSQL_NUM);
$kwattuur1=str_replace(".","",$row2[0]);

//selecteer hetzelfde tijdstip om naar PVOutput te sturen zoals in SQL database is vastgelegd, hergebruik van tijd doe ik voor ook andere systemen

$sql="SELECT Datum_Dag FROM tgeg_dag where IndexDag like '%systeemnaam%' ORDER BY Datum_Dag DESC LIMIT 1";
$tijdstip=mysql_query($sql);
$row3= mysql_fetch_array($tijdstip, MYSQL_NUM);
$uploadtijd = substr($row3[0],11,5);

//stel de  Addstatus URL samen met waarden

$pvOutputURL = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?"
               . "key=" . $api_key
               . "&sid=" . $sid1
               . "&d=" . date('Ymd', time())
               . "&t=" .  $uploadtijd
               . "&v1=" . $kwattuur1
               . "&v2=" . $read1;
file_get_contents(trim($pvOutputURL));

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Om het leesbaarder te maken kun je [code=php] BLABLA [/code] tags gebruiken (of [code=sql] etc.) :) Deze keer heb ik het al voor je gedaan ;)

Plaatje in de topicstart is ook dood, ericplan. Misschien ff opnieuw uploaden? (imgur.com o.i.d.).

ThinkPad wijzigde deze reactie 29-05-2015 08:50 (50%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 08:48:
Om het leesbaarder te maken kun je [code=php] BLABLA [/code] tags gebruiken (of [code=sql] etc.) :) Deze keer heb ik het al voor je gedaan ;)

Plaatje in de topicstart is ook dood, ericplan. Misschien ff opnieuw uploaden? (imgur.com o.i.d.).
dank! ik wist van die code optie af maar kon em even niet vinden... Thanks for fixing!

• guyverschuere
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
Ha, ik kom hier per abuis op dit topic.
Destijds nog meegeholpen met Slaper voor de ontwikkeling ervan.
Hier draait het eigenlijk al 6 jaar ongewijzigd. Ik zou trouwens niet meteen iets weten wat ik mankeer.
Zijn er grote wijzigingen gebeurt tov v2.25 van Slaper?

https://egregius.be/tag/domoticz

• ericplan

ericplan

Topicstarter
Hť, Guy,

Jullie hebben destijds zulk goed werk verricht. Jammer dat het opeens over was. Er zijn wel een paar zaken veranderd, vooral door jooflash, waardoor zonphp ook op de ipad loopt en wat ondersteuning voor andere invoer en uitvoerapparaten, zoals export naar pvoutput. Verder niet zo gek veel. Het was al perfect, wat moet je dan nog verbeteren?

• niki_lauda

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Ik ben zeer tevreden Guy over v2.25 rete stabiel heb sinds 2012 eigenlijk geen storing gehad. De uitbreiding mbt PVOutput moet ik nog doen.

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
Gedachtekronkels die met ZonPHP te maken hebben.
Idee is om te brainstormen.

Stel: na jaren monitoren ga je je huidige set (1 van de meerdere gemonitorde systemen) wijzigen.
Bijvoorbeeld, door de hellingshoek te wijzigen, danwel van individuele oriŽntatie naar schans-opstelling.

Nu zit je (eh ik ;)) voor de keuze:
1) niets wijzigen. Maar dit heeft effect op de huidige geregistreerde data
2) nieuw systeem definiŽren met ingang datum 'x' van nieuwe ingebruikname. uiteraard met nieuwe referentie informatie uit PV-simulatie systemen op internet tbc prognoses van het systeem.
3) andere opties...

Wie denkt mee aan de pro's and cons' van dit scenario?
Wie heeft er ervaring mee?

• ericplan

ericplan

Topicstarter
Nieuw systeem definiŽren is het mooiste. Heb ik twee maal niet gedaan en maakt terugkijken in de historie lastig. Dit is typisch iets waar het concept van ZonPHP niet in voorziet.

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
quote:
ericplan schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:58:
Nieuw systeem definiŽren is het mooiste. Heb ik twee maal niet gedaan en maakt terugkijken in de historie lastig. Dit is typisch iets waar het concept van ZonPHP niet in voorziet.
@EricPlan:
wat zou dan de stappen zijn i.c.m. 'onze' EMU logger:
  • De S0-puls blijft ongewijzgd/op hetzelfde EMU-kanaal zitten
  • Voeg in ZonPHP een nieuw systeem toe (bv. Suntech-Schans). Laat de oude (bv Suntech) intact/bestaan, ivm historie
  • Voeg nieuwe estimates toe voor prognose van het systeem (hier suntech-schans)
of moet je een nieuw S0-kanaal benutten/definieren?

NielsTn wijzigde deze reactie 27-11-2015 12:40 (3%)

• ericplan

ericplan

Topicstarter
Ik zou een geheel nieuwe ZonPHP installatie doen met een nieuwe lege database en een nieuwe URL. De oude blijft gewoon staan.

• guyverschuere
  • Niet online
Dacht dat Slaper 2 systemen in 1 database had en die kon vergelijken. Vandaar dat er bij elke entry in de database de naam van de installatie vermeld staat.
Grafieken zien op iphone/ipad interesseert mij niet zoveel.
Wel ga ik mogelijks zien of ik ZonPHP ook kan voeden vanuit SBFspot. Denk dat ik toch stillaan eens moet gaan rekenen dat die 15 jaar oude laptop die nu de SMA uitleest het kan gaan begeven.
SBFspot zou ik op een van de Rpi's in huis kunnen opnemen en aldus ook weer een stukje elektriciteit gaan besparen.

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
Hebben er meer mensen de jaarovergang niet goed zien gaan in zonphp? Zelfs op 1 januari heb ik vier uur gewacht (bij bemeten van pv) tot de actuele grafiek wordt bijgewerkt.

Uiteindelijk de tabel voorzien van 1 entry met datum/tijd van 1-jan-2016 in, waarna wel de data bijgewerkt werd

• guyverschuere
  • Niet online
Nope, niks van gemerkt.
Wellicht afhankelijk van welk type bronbestand je gebruikt.

Zonet SBFspot geactiveerd op m'n RPi, was best makkelijk, op half uurtje werkende gekregen met upload naar mijn site. Eindelijk kan de oude laptop verdwijnen.

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
De fout is ontdekt door Ericplan, en oplossing is er. Kudos voor Ericplan

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
Hmmm.. nice to have:
2 kolommen waar je piek-tarief en dal-tarief in kan geven,
en deze dan meegenomen wordt in verrekening naar (financiele) opbrengsten in dat jaar

Dus een zaterdag/zondag : dal-tarief (stel: 0,19 euro x 10kWh)
maandag t/m vrijdag : piek tarief (stel 0,21 euro x 12 kwh).

Uiteraard houd je dan nog feestdagen waarop veelal daltarief geldt, maar goed... 'details' ;)

• LPEspecial
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-11 21:55
Als je een koppeling maakt met een slimme meter krijg je via de slimme meter terug welke tarief actief is (dal/piek). Misschien wat overkill om enkel daarvoor verbinding te maken met de slimme meter, maar werkt prima met een eigen pakketje voor verbruik wat ik zelf heb geschreven.

LPEspecial

• oosterlo
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 15-12 21:17
door Holger Seehausen werd een nieuwe versie van ZonPHP ontwikkeld die zonder FLASH functioneert.
Deze versie is gebaseerd op versie 12.12 en verder uitgebreid.
Omdat FLASH niet meer toegepast wordt kan ZonPHP ook op tablet of smartphone gebruikt worden.

recente aanpassing zodat ook Kostal Piko invertors kunnen gelogd worden via Hyperion datalogger
https://sites.google.com/...iguration/prozessoren/csv

http://solar.seehausen.org
Downloaden via http://solar.seehausen.org/downloads

http://www.craeghs-syen.be

• niki_lauda

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Ik gebruik Open flash chart al jaren om ook op smartphone en tablet zichtbaarheid te garanderen.
http://teethgrinder.co.uk/open-flash-chart/

Opgelet zit wel een kwetsbaarheid in je moet de upload directory uitschakelen.

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
Er viel mij iets op in ZonPHP.
ik heb 3 systemen al enkel jaren registrerend in ZonPHP.
Nu in december 2016 zie ik dat 2 van de 3 systemen een beste dag productie naar 4-dec-2016 hebben geactualiseerd, maar 1 systeem (MSK) blijft hangen op een datum beste dag (in december) van 2013.

aangezien de eerdere 2 systemen wel bijgewerkt worden, zou de query dus moeten werken ook bij systeem nummer 3.

Ik heb intussen al de div. PHP scripts bekeken, maar kan zo snel niet vinden wat het euvel verklaart.
In 2013 had systeem MSK een best day producti van ca. 0,15 kWh,
en afgelopen december ca. 0,5 kWh.

Ik heb in de tabel ook al gekeken (en via MyPHP admin database controles laten lopen, zonder resultaat). Ook hernoemen/verwijderen van de regel in 2013 bij systeem MSK laat eea niet bijwerken.

Iemand nog ideeen, of eenzelfde verschijnsel gespot?

• ericplan

ericplan

Topicstarter
Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat beide waarden kleiner zijn dan 1. Er zal wel ergens afgerond worden met een absolute waarde.

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
quote:
ericplan schreef op maandag 12 december 2016 @ 07:30:
Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat beide waarden kleiner zijn dan 1. Er zal wel ergens afgerond worden met een absolute waarde.
Ik zal es kijken of dat mogelijkerwijs te manipuleren valt... thanks!

• niki_lauda

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Er is trouwens een nieuwe versie van ZonPHP.
te vinden op https://github.com/seehase/ZonPHP

Ziet er aardig uit moet ik zeggen.
https://solar.seehausen.org/index.php

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Topicstarter
quote:
niki_lauda schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:55:
Er is trouwens een nieuwe versie van ZonPHP.
te vinden op https://github.com/seehase/ZonPHP

Ziet er aardig uit moet ik zeggen.
https://solar.seehausen.org/index.php
reeds daarvandaan gedownload, en draait aardig (op wat type/vertaalfouten na).
Nu alleen nog 2 scripts (PHP) omschrijven naar 7.0 voor ik volledig overga van PHP5.6 naar 7.0

• ericplan

ericplan

Topicstarter
quote:
NielsTn schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:23:
[...]

Nu alleen nog 2 scripts (PHP) omschrijven naar 7.0 voor ik volledig overga van PHP5.6 naar 7.0
Ik zit er een beetje tegenaan te hikken. Deze twee scripts zijn de core van onze versie van ZonPHP. Ik denk dat ik nog even wacht totdat de opbrengsten minder spannend zijn. Maar dan ga ik er mee aan de slag.

• niki_lauda

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

quote:
NielsTn schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:23:
[...]

Op je site wordt het gemiddelde anders/niet goed berekend.in het maandoverzicht. Zie mijn oude versie op http://www.roijmans.tk

niki_lauda wijzigde deze reactie 05-09-2018 21:02 (5%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True