Dagelijks gebruik
Benchmarks zijn leuk om te zien, maar vertellen niet alles. Echt dagelijks gebruik verteld pas of een apparaat geschikt is voor jou en wat je er mee zou willen doen. Daarom wil ik dus vooral ook letten op accuduur, hoe lang gaat de tablet mee voordat hij weer verlangt naar stroom. Ook is opslag en de snelheid van het lezen van bijvoorbeeld bestanden van een sd-kaartje is van belang. Maar ook op de bouw en stevigheid van de tablet en de plaatsing van knoppen.
Het dagelijks gebruik wil ik op 3 vlakken testen:
Huis, Tuin & Keuken gebruik
Hierbij gaat het mij om echt dagelijks gebruik, waar ik nu bijvoorbeeld mijn telefoon of laptop nog voor gebruik. Denk bijvoorbeeld aan het kijken van filmpjes en films of het casten van deze filmpjes en films, van Youtube of via Plex, naar mijn Chromecast. Maar ook om foto’s te kijken, snel wat informatie op te zoeken of spelletjes te doen. Heel interessant lijkt het mij ook om de tablet in de keuken te gaan gebruiken, waar ik nu nog een papierenkookboek nodig heb of gebruik maak van mijn telefoon of laptop.
Het gebruiken van de tablet in de tuin is nog even onder voorbehoud, aangezien ze niet adverteren dat de tablet waterdicht is, wil ik dit met de vele regenbuien ook maar even niet proberen.
Tijdens dit, vrij normaal en dagelijks gebruik, wil ik dus vooral letten op de accuduur en gebruikersgemak. Is de tablet bijvoorbeeld snel genoeg om even iets op te zoeken of snel een filmpje te bekijken.
Zakelijk gebruik
Naast privé gebruik zou de tablet ook voor zakelijk gebruik enorm handig kunnen zijn. Even een website, een ontwerp of een foto laten zien gaat natuurlijk veel makkelijker op een tablet dan op een telefoon of laptop. Hierbij is vooral het gemak van bestanden op de tablet zetten van belang, maar ook de snelheid waarmee bijvoorbeeld foto’s geopend kunnen worden. Maar ook het formaat is van belang, is dit formaat geschikt of zou een maatje groter beter zijn, of is het te groot om mee te nemen.
Ook wil ik de tablet testen tijdens het maken van foto’s. Mijn spiegelreflex camera kan foto’s via Wi-Fi doorsturen naar een tablet en telefoon. Het scherm van de telefoon is wel iets groter en helderder van de camera, maar de foto’s bekijken op een groter scherm, zoals deze tablet lijkt een betere oplossing. De vraag hierbij is, is een tablet van dit formaat hiervoor geschikt en werkt het tablet snel genoeg om foto’s te ontvangen en te bekijken.
Smartphone en tabletloze ouders & iPad lovers
Als laatste zou ik het tablet aan de beste test willen onderwerpen: de niet smartphone of tabletgebruikers. Mijn ouders hebben geen smartphone, geen tablet, dus hoe kun je beter zien of een tablet simpel in gebruik is. Juist, hen er mee aan de slag laten gaan. De UI qua software, maar zeker ook qua hardware is hierin zeer belangrijk. Ook het formaat van de tablet kan hierin een rol spelen.
Daarnaast wil ik de tablet ook in de handen schuiven van hevige iPad gebruikers. Want vinden zij er van, wat missen zij t.o.v. van hun iPad of wat zullen zij vanaf nu missen bij hun iPad. Hierbij moet natuurlijk wel opgelet worden dat een eerlijke vergelijking met de iPad Air 2 is.
Door naar deze verschillende punten te kijken verwacht ik een duidelijk beeld te kunnen geven van de tablet voor eventuele kopers en hun te kunnen laten zien of de tablet geschikt is waarvoor zij hem willen gebruiken.