Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik vermoed dat we de groei teveel in 2d bekijken. Missen we niet ergens een z as, aangezien een schimmel een object is en geen representatie van een cirkel?
x kan ook 1E500 zijn ... om het heel extreem te nemenWoy schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:13:
[...]
In de eerdere vraag wordt gesteld dat de Fibonacci reeks 0, 1, 1, 2, ... is, dus dat lijkt mij ook veilig aan te nemen dat dat hier het geval is.
Verder wordt er gesteld dat het de toename van de diameter beschrijft, dus
Aanvang: x
Na dag 1: x + 0
Na dag 2: x + 1
Na dag 3: x + 2
Na dag 4: x + 4
Na dag 5: x + 7
De aanvang is niet zo interessant aangezien dat wegvalt bij het afronden, maar ik ben uitgegaan van 0 aangezien het niet vermeld is.
Inderdaad anders had er wel gestaan: "De Fibonacci reeks geeft de diameter van de schimmel weer".oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:13:
[...]
Itt andere vragen is hij bij vraag 4 redelijk onambigu en eenduidig. Er staat letterlijk: "De fibonacci reeks bepaald het aantal centimeters dat de schimmel dagelijks in diameter toeneemt."
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Klopt, maar dan is de vraag sowieso niet te beantwoorden, want het kan elk willekeurig startgetal zijn. De logische getallen zijn 0 of 1, en dat maakt niet uit.nYzEkE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:14:
[...]
x kan ook 1E500 zijn ... om het heel extreem te nemen
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
maar stel x=1, dan komt er te staan:Woy schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:13:
[...]
In de eerdere vraag wordt gesteld dat de Fibonacci reeks 0, 1, 1, 2, ... is, dus dat lijkt mij ook veilig aan te nemen dat dat hier het geval is.
Verder wordt er gesteld dat het de toename van de diameter beschrijft, dus
Aanvang: x
Na dag 1: x + 0
Na dag 2: x + 1
Na dag 3: x + 2
Na dag 4: x + 4
Na dag 5: x + 7
De aanvang is niet zo interessant aangezien dat wegvalt bij het afronden, maar ik ben uitgegaan van 0 aangezien het niet vermeld is.
1
2
3
5
8
oftewel: weer een Fibonacci-reeks (wat volgens mij het hele idee is van die reeks, optellen bij de vorige waarde (=diameter)). De precieze waarde van x valt weg in de afronding dus doet niet terzake (tenzij je daar ordegrootte 10^200 neemt)
Je begint natuurlijk met aardse afmetingen. En 1 cm of 10000 cm maakt allebei niet significant uit voor de uitkomst na 1000 dagen.Woy schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:15:
[...]
Klopt, maar dan is de vraag sowieso niet te beantwoorden, want het kan elk willekeurig startgetal zijn. De logische getallen zijn 0 of 1, en dat maakt niet uit.
... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV
Daarom zeg ik ookBoardCrusher schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:17:
[...]
maar stel x=1, dan komt er te staan:
1
2
3
5
8
oftewel: weer een Fibonacci-reeks (wat volgens mij het hele idee is van die reeks, optellen bij de vorige waarde (=diameter)). De precieze waarde van x valt weg in de afronding dus doet niet terzake (tenzij je daar ordegrootte 10^200 neemt)
De aanvang is niet zo interessant aangezien dat wegvalt bij het afronden
Hoezo is dat natuurlijk? Het gaat hier niet over een real-world probleem, want anders is het antwoord sowieso onzin.Blitzdoctor schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:18:
[...]
Je begint natuurlijk met aardse afmetingen. En 1 cm of 10000 cm maakt allebei niet significant uit voor de uitkomst na 1000 dagen.
Testers kwamen niet voorbij vraag 3_FlasH_ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:20:
Hoe langer de bug er in blijft zitten, hoe minder interessant ik Capgemini vind worden ;-)
Het begin: 0, 1, 1, 2, 3, 5...
Hier tel ik dus 3 getallen die als wortel een geheel getal hebben, maar het antwoord telt er maar 2 mee.
=> Telt de 0 niet mee (is 0 geen geheel getal?) of mag je de 1 slechts één keer meetellen? In de comments na de vraag kwam dit ook aan bod maar werd dit op dat moment ook nog niet beantwoord. Hier heb ik een fijne tijd op klem gezeten...
1 meter bij aanvang = 5 meter na 4 dagen.
1 koppel konijnen bij aanvang = 5 koppels konijnen na 4 dagen
1 eenheid van 1000 koppels konijnen = 5 eenheden van 1000 koppels konijnen na 4 dagen.
Rest my case!
Het is een real world schimmel, maar ik geef je gelijk dat dat eigenlijk te weinig is om mee te kunnen werken.Woy schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:20:
[...]
Hoezo is dat natuurlijk? Het gaat hier niet over een real-world probleem, want anders is het antwoord sowieso onzin.
De begingrootte had er gewoon bij moeten staan in de vraagstelling. Nu blijkt achteraf pas dat de getallen zo groot worden dat ie vrijwel niet uitmaakt.
In een eerdere post heb ik beschreven wat ik allemaal heb geprobeerd. Deze zat daar ook bij.emnich schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:12:
[...]
Dit kan je m.i. ook op twee manieren opvatten. De reeks groeit volgens de fibonacci reeks of hij neemt toe met volgens de reeks.
Dus 0,1,1,2,3,5,..
of 0,1,2,4,7,....
3D ook. Oppervlakte ook. Kan even doorgaan.
Onze @Inspector die-nu-heel-stil-in-een-hoekje-zit-te-huilen geeft als hint dat het in de notatie zit. Dingen die in de notatie zijn geprobeerd:
- Punten en komma's.
- E/e
- 1,2,3,4,5,6 decimalen
- Wel/niet tussentijds afronden
- 'cm' weghalen
- spatie toevoegen
Je snapt het idee. Ze gaan het (ooit?) fixen.
Zie: Inspector in "Devv Answer Contest"
daar heb je me_FlasH_ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:24:
Er staat nergens dat de schimmel zich op aarde bevindt
Mijn stoere schimmel is niet vies van een lekker sterrenstelseltjenYzEkE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:24:
Misschien is het antwoord 40.000km (omtrek aarde) aangezien het eten van de schimmel dan op is
Of een marsatlaste schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:25:
[...]
Mijn stoere schimmel is niet vies van een lekker sterrenstelseltje
[ Voor 3% gewijzigd door Rijper op 01-09-2015 15:26 ]
De vragen zijn extern opgesteld en vraag 4 wordt as we speak herschreven. Helaas kan ik er niet meer druk achter zetten en vraag ik jullie met heel grote ogen nog heeeeeeeeel even te wachten.oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:14:
Inspector in "Devv Answer Contest" en sindsdien is het stil...
Ach, dat is maar net hoe je dat definieert. Meestal worden ze per uur betaald, dus dan is "in de soep lopen" vrij relatief.Rijper schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:26:
Ik weet trouwens niet op Cap Gemini deze wedstrijd heeft bedacht en uitgewerkt, maar als ze op deze manier ook hun software specificaties maken dan kan ik me voorstellen dat er zoveel software projecten de soep in lopen.
Komt er een hele nieuwe vraag dan, of wordt hij duidelijker neergezet/verbeterd?Inspector schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:27:
[...]
De vragen zijn extern opgesteld en vraag 4 wordt as we speak herschreven. Helaas kan ik er niet meer druk achter zetten en vraag ik jullie met heel grote ogen nog heeeeeeeeel even te wachten
Kunnen de vragen niet even van volgorde worden gewijzigd?Inspector schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:27:
[...]De vragen zijn extern opgesteld en vraag 4 wordt as we speak herschreven. Helaas kan ik er niet meer druk achter zetten en vraag ik jullie met heel grote ogen nog heeeeeeeeel even te wachten
There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't.
Ik kan het niet me 100% zekerheid zeggen gezien het extern geregeld wordt maar van wat ik opving wordt hij herschreven en blijft de vraag ansich hetzelfde.Kix@$$ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:29:
[...]
Komt er een hele nieuwe vraag dan, of wordt hij duidelijker neergezet/verbeterd?
Kan er in de tussentijd een waarschuwing gezet worden op de pagina van vraag 4?Inspector schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:27:
De vragen zijn extern opgesteld en vraag 4 wordt as we speak herschreven. Helaas kan ik er niet meer druk achter zetten en vraag ik jullie met heel grote ogen nog heeeeeeeeel even te wachten
Ik heb er al veel tijd aan verspeeld, en ik zal niet de enige zijn.
De vragen zijn 'extern opgesteld' -> zijn ze eigenlijk op voorhand door echte progammeurs eens opgelost geweest? Er zitten nog verbazend veel dubbelzinnigheden in de opgaves.
jepSpookie schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:35:
Vraag 3: Je moet dus bij een 1.000 getal een punt gebruiken?
Cliënten zijn net zo dubbelzinnig als deze opgaven, misschien is het juist de bedoeling dat ze zo onduidelijk zijn en kijken ze of je daar mee kan omgaanflorizla schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:31:
[...]
Er zitten nog verbazend veel dubbelzinnigheden in de opgaves.
Daarop inhakend, belooft Zembla een interessante aflevering uit te zenden morgen: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/02-09-2015Rijper schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:26:
Ik weet trouwens niet op Cap Gemini deze wedstrijd heeft bedacht en uitgewerkt, maar als ze op deze manier ook hun software specificaties maken dan kan ik me voorstellen dat er zoveel software projecten de soep in lopen.
Zou je denken dat je van tientallen miljoenen euro's wel een quiz zou kunnen maken van 15 vragenMrTheMan schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:38:
[...]
Daarop inhakend, belooft Zembla een interessante aflevering uit te zenden komende donderdag: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/02-09-2015
Dat zou je inderdaad denken, maar die dikke lease auto's van ons lopen niet op lucht.Kix@$$ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:41:
[...]
Zou je denken dat je van tientallen miljoenen euro's wel een quiz zou kunnen maken van 15 vragen
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
En blijkbaar ook niet op schimmels. Anders was 2.xxxxE+20xcm toch wel genoeg schimmel om een tijdje op te rijdenPrx schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:44:
[...]
Dat zou je inderdaad denken, maar die dikke lease auto's van ons lopen niet op lucht.
Jammer dat ze er blijkbaar van uit gaan dat deze vragen in meerdere dagen opgelost gaan worden, in plaats van dat ze het als een middagje plezier-wiskunde zien (zoals ik en ws de meeste mensen hier).Inspector schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:31:
[...]
Ik kan het niet me 100% zekerheid zeggen gezien het extern geregeld wordt maar van wat ik opving wordt hij herschreven en blijft de vraag ansich hetzelfde.
Als dit morgen pas is opgelost zullen er veel minder mensen aan verder gaan.
Op het zweet van juniors, toch?Prx schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:44:
[...]
Dat zou je inderdaad denken, maar die dikke lease auto's van ons lopen niet op lucht.
En de tranen, vergeet de tranen niet!
nee, we eisen nog net niet van mensen dat ze voor ons bloeden.
Die vragen ware gebaseerd op realistische situaties. Nog nooit heb ik een fibonacci getal nodig gehad in een business case...
Plus de vragen waren al eens gemaakt door het interne crime unit team. Hier zitten we nu, vast... haha
Antwoord in centimeters en gebruik de wetenschappelijke notatie, rond af op 4 cijfers achter de komma, bijvoorbeeld: 1.0903E+231
Joehoe ik ben door :-)
[ Voor 23% gewijzigd door _FlasH_ op 01-09-2015 16:00 ]
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Dag 0: 1cm
Dag 1: 1+0 cm
etc...
is de 'juiste' interpretatie
Ik zag hem ook en dacht hetzelfde. Aangepast dus. Dit is duidelijk het resultaat van meerdere malen aanpassen en tunen van de vragen (voorheen was het jaartal ook een integer i.p.v. Romeinse notatie).dennisschr17 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:00:
Een romeins jaartal als positieve integer... serieus?
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
ze bouwen het gebouw en zetten er zijn leeftijd in. hoe oud is het gebouw wanneer je het bouwt ?elhopo schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:11:
Wordt een beetje moe van al dat rekenen en die onvolledige vragen. Nu maar weer kijken of ik voor vraag 5 een startjaar kan vinden... Hoe oud het gebouw is in jaren -> In welk jaar waren de steentjes op.
Dat is dus niet hoe oud het gebouw dan is, maar in welk jaartal na christus...In welk jaar (Romeinse notatie) was de voorraad steentjes niet meer voldoende
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Denk het wel, lijkt me een veilige aanname.littlebitpwnsu schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:11:
Ben het met je eens, moeten we er vanuit gaan dat we in het jaar 0 beginnen?
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Dan heb je al een probleem met de bouw, want de 0 kun je in het Romeins niet uitdrukken.nYzEkE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:12:
[...]
ze bouwen het gebouw en zetten er zijn leeftijd in. hoe oud is het gebouw wanneer je het bouwt ?
Lijkt me niet, 0 kan je niet uitdrukken in romeinse cijfers. *sigh*littlebitpwnsu schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:11:
Ben het met je eens, moeten we er vanuit gaan dat we in het jaar 0 beginnen?
En hoeveel stenen je nodig hebt kan je ook dubbel interpreteren - nl: incl. wat ze kwijtraken en excl. wat ze kwijtraken.
Maar in het begin staat er dus niks op het gebouw? Want 0 is niet te representeren in romeinse notatieMueR schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:13:
[...]
Denk het wel, lijkt me een veilige aanname.
Edoch begint de telling bij jaar 1. Er bestaat geen jaar 0.MueR schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:13:
[...]
Denk het wel, lijkt me een veilige aanname.
[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 01-09-2015 16:15 ]
Ik was bezig met vraag 5, wil mijn antwoord insturen en nu heb ik opeens geen permissie meer om zowel vraag 4 als 5 in te zien?
edit: nu wel weer. fijn hoor
[ Voor 10% gewijzigd door _FlasH_ op 01-09-2015 16:17 ]
en was de eerste aardbeving voor of na de aanschaf van de steentjes...dennisschr17 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:14:
Zo zijn er nog meer onduidelijkheden. Verliezen ze de 15% voor of nadat ze de tekens hebben vervangen?
Het cijfer zelfDe arbeiders die de stenen plaatsten raakten ook regelmatig stenen kwijt. Bij elke plaatsing verloren ze dan ook hetzelfde aantal steentjes als ze nodig hadden voor het cijfer zelf

Ja, inderdaad, totaal onbegrijpelijk.oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:16:
[...]
Het cijfer zelfDus eigenlijk kost elk cijfer 250 steentjes? Want elk cijfer (symbool) kost 125 steentjes, en precies dat aantal verliezen ze per cijfer
Edit: nee dat klopt niet, nm
[ Voor 16% gewijzigd door Blitzdoctor op 01-09-2015 16:18 ]
Dus voor het getal VIII raken ze dan 4 steentjes kwijt, of interpreteer ik dat nu fout? Of verliezen ze er 125 per cijfer, waardoor de kost per cijfer gewoon 250 is?
Ik ga het voor je aanpassen._FlasH_ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:15:
?
Ik was bezig met vraag 5, wil mijn antwoord insturen en nu heb ik opeens geen permissie meer om zowel vraag 4 als 5 in te zien?
edit: nu wel weer. fijn hoor
Voor 34 (XXXIV) hebben ze toch geen slechst 34 steentjes nodig? Er staat dat ze zoveel verliezen als dat ze nodig hebben voor "het cijfer zelf", wat dat laatste dan ook precies moge betekenen.Blitzdoctor schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:17:
Als het gebouw 34 jaar oud is verliezen ze 34 steentjes, zo begrijp ik het.
Voor VIII hebben ze 1000 steentjes nodig; en raken er dus ook 1000 kwijt. Dus effectief inderdaad 250 per symbool. (Zo lees ik het)
Ja, dit denk ik nu ook. Behoorlijk inefficient_Tygernoot schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:19:
In het getal VIII zitten 4 symbolen en dus kost het 4 * 125 steentjes om te maken, en verliezen ze 4 * 125 steentjes. Niet?
Ik zie jaar 49 als XLIXFreezeXJ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:22:
Voor jaar 1 zijn ze 250 stenen (125 + 125 verlies) kwijt, voor jaar 2 500, en jaar 49 zou 750 stenen (IXL) kosten... Echter weet ik niet welke grappen er allemaal toegestaan zijn, kennen ze de D al, schrijft men de M nog als C I Ɔ (ooit gebruikelijk), etc.. Ik ga eens klooien...
Ik houd de moderne regels aan zoals hier beschreven: Wikipedia: Romeinse cijfers. Dat lijkt me het meest veilig. Volgens de oude regels waren dingen als 'IL' en 'IXL' inderdaad ook toegestaan, maar deze regels zijn ambigue en daarom sowieso onbruikbaar.FreezeXJ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:25:
Ik laat mijn ouwe post even staan, maar ik bedoelde jaar 39, wat als IXL geschreven kan worden, of als XXXIX. 49 schijft men dacht ik als IL.
Zijn er daardoor al wel steentjes van de initiële voorraad verdwenen?
Dat is een goede opmerking. Bij de bouw is de voorraad aangelegd. Het eerste mozaiek wordt pas na 1 jaar geplaatst. En de aardbeving was vlak voor de eerst plaatsing... Ik ga weer rekenenFroodooo schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:28:
"De eerste mozaïek is net na een stevige aardbeving geplaatst."
Zijn er daardoor al wel steentjes van de initiële voorraad verdwenen?