Devv Answer Contest

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Inspector in "Devv Answer Contest" en sindsdien is het stil...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-02-2021
Het betreft hier wel degelijk toenemen, zoals in de vraag staat...

Ik vermoed dat we de groei teveel in 2d bekijken. Missen we niet ergens een z as, aangezien een schimmel een object is en geen representatie van een cirkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nYzEkE
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-09-2024
Woy schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:13:
[...]

In de eerdere vraag wordt gesteld dat de Fibonacci reeks 0, 1, 1, 2, ... is, dus dat lijkt mij ook veilig aan te nemen dat dat hier het geval is.
Verder wordt er gesteld dat het de toename van de diameter beschrijft, dus
Aanvang: x
Na dag 1: x + 0
Na dag 2: x + 1
Na dag 3: x + 2
Na dag 4: x + 4
Na dag 5: x + 7

De aanvang is niet zo interessant aangezien dat wegvalt bij het afronden, maar ik ben uitgegaan van 0 aangezien het niet vermeld is.
x kan ook 1E500 zijn ... om het heel extreem te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
.oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:13:
[...]

Itt andere vragen is hij bij vraag 4 redelijk onambigu en eenduidig. Er staat letterlijk: "De fibonacci reeks bepaald het aantal centimeters dat de schimmel dagelijks in diameter toeneemt."
Inderdaad anders had er wel gestaan: "De Fibonacci reeks geeft de diameter van de schimmel weer"

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat kan, maar is niet heel redelijk om aan te nemen gezien de groei van het ding :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
nYzEkE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:14:
[...]

x kan ook 1E500 zijn ... om het heel extreem te nemen
Klopt, maar dan is de vraag sowieso niet te beantwoorden, want het kan elk willekeurig startgetal zijn. De logische getallen zijn 0 of 1, en dat maakt niet uit.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 13:17
Woy schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:13:
[...]

In de eerdere vraag wordt gesteld dat de Fibonacci reeks 0, 1, 1, 2, ... is, dus dat lijkt mij ook veilig aan te nemen dat dat hier het geval is.
Verder wordt er gesteld dat het de toename van de diameter beschrijft, dus
Aanvang: x
Na dag 1: x + 0
Na dag 2: x + 1
Na dag 3: x + 2
Na dag 4: x + 4
Na dag 5: x + 7

De aanvang is niet zo interessant aangezien dat wegvalt bij het afronden, maar ik ben uitgegaan van 0 aangezien het niet vermeld is.
maar stel x=1, dan komt er te staan:
1
2
3
5
8

oftewel: weer een Fibonacci-reeks (wat volgens mij het hele idee is van die reeks, optellen bij de vorige waarde (=diameter)). De precieze waarde van x valt weg in de afronding dus doet niet terzake (tenzij je daar ordegrootte 10^200 neemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzdoctor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 14:08

Blitzdoctor

Al belt u met een banaan...

Woy schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:15:
[...]

Klopt, maar dan is de vraag sowieso niet te beantwoorden, want het kan elk willekeurig startgetal zijn. De logische getallen zijn 0 of 1, en dat maakt niet uit.
Je begint natuurlijk met aardse afmetingen. En 1 cm of 10000 cm maakt allebei niet significant uit voor de uitkomst na 1000 dagen.

... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
BoardCrusher schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:17:
[...]

maar stel x=1, dan komt er te staan:
1
2
3
5
8

oftewel: weer een Fibonacci-reeks (wat volgens mij het hele idee is van die reeks, optellen bij de vorige waarde (=diameter)). De precieze waarde van x valt weg in de afronding dus doet niet terzake (tenzij je daar ordegrootte 10^200 neemt)
Daarom zeg ik ook
De aanvang is niet zo interessant aangezien dat wegvalt bij het afronden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Blitzdoctor schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:18:
[...]

Je begint natuurlijk met aardse afmetingen. En 1 cm of 10000 cm maakt allebei niet significant uit voor de uitkomst na 1000 dagen.
Hoezo is dat natuurlijk? Het gaat hier niet over een real-world probleem, want anders is het antwoord sowieso onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 14:29
Hoe langer de bug er in blijft zitten, hoe minder interessant ik Capgemini vind worden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthSjaak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 02:23
_FlasH_ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:20:
Hoe langer de bug er in blijft zitten, hoe minder interessant ik Capgemini vind worden ;-)
Testers kwamen niet voorbij vraag 3 ;)

Pac Man Battle Royale Replica, Fix It Felix Jr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tygernoot
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
Terwijl we nog paar uur wachten op vraag 4, begrijp ik nog altijd niet waarom in vraag 2 het antwoord eentje kleiner is dan het getal dat ik zelf als antwoord beschouwde...

Het begin: 0, 1, 1, 2, 3, 5...
Hier tel ik dus 3 getallen die als wortel een geheel getal hebben, maar het antwoord telt er maar 2 mee.

=> Telt de 0 niet mee (is 0 geen geheel getal?) of mag je de 1 slechts één keer meetellen? In de comments na de vraag kwam dit ook aan bod maar werd dit op dat moment ook nog niet beantwoord. Hier heb ik een fijne tijd op klem gezeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 16:12
Bij vraag twee tel je de 0 wel mee, maar je telt de 1 maar 1 keer. Het gaat niet om de fibonacci *reeks*, maar om de fibonacci *getallen*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
1 cm bij aanvang = 5 cm na 4 dagen.
1 meter bij aanvang = 5 meter na 4 dagen.
1 koppel konijnen bij aanvang = 5 koppels konijnen na 4 dagen
1 eenheid van 1000 koppels konijnen = 5 eenheden van 1000 koppels konijnen na 4 dagen.

Rest my case!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzdoctor

Blitzdoctor

Woy schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:20:
[...]

Hoezo is dat natuurlijk? Het gaat hier niet over een real-world probleem, want anders is het antwoord sowieso onzin.
Het is een real world schimmel, maar ik geef je gelijk dat dat eigenlijk te weinig is om mee te kunnen werken.
De begingrootte had er gewoon bij moeten staan in de vraagstelling. Nu blijkt achteraf pas dat de getallen zo groot worden dat ie vrijwel niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nYzEkE
Misschien is het antwoord 40.000km (omtrek aarde) aangezien het eten van de schimmel dan op is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 15:06
emnich schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:12:
[...]

Dit kan je m.i. ook op twee manieren opvatten. De reeks groeit volgens de fibonacci reeks of hij neemt toe met volgens de reeks.

Dus 0,1,1,2,3,5,..
of 0,1,2,4,7,....
In een eerdere post heb ik beschreven wat ik allemaal heb geprobeerd. Deze zat daar ook bij.

3D ook. Oppervlakte ook. Kan even doorgaan.

Onze @Inspector die-nu-heel-stil-in-een-hoekje-zit-te-huilen geeft als hint dat het in de notatie zit. Dingen die in de notatie zijn geprobeerd:

- Punten en komma's.
- E/e
- 1,2,3,4,5,6 decimalen
- Wel/niet tussentijds afronden
- 'cm' weghalen
- spatie toevoegen

Je snapt het idee. Ze gaan het (ooit?) fixen.

Zie: Inspector in "Devv Answer Contest"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
Er staat nergens dat de schimmel zich op aarde bevindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nYzEkE
_FlasH_ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:24:
Er staat nergens dat de schimmel zich op aarde bevindt :)
daar heb je me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
nYzEkE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:24:
Misschien is het antwoord 40.000km (omtrek aarde) aangezien het eten van de schimmel dan op is :)
Mijn stoere schimmel is niet vies van een lekker sterrenstelseltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthSjaak
atlaste schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:25:
[...]

Mijn stoere schimmel is niet vies van een lekker sterrenstelseltje
Of een mars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik weet trouwens niet op Cap Gemini deze wedstrijd heeft bedacht en uitgewerkt, maar als ze op deze manier ook hun software specificaties maken dan kan ik me voorstellen dat er zoveel software projecten de soep in lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rijper op 01-09-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspector
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-09 08:11
De vragen zijn extern opgesteld en vraag 4 wordt as we speak herschreven. Helaas kan ik er niet meer druk achter zetten en vraag ik jullie met heel grote ogen nog heeeeeeeeel even te wachten O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Rijper schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:26:
Ik weet trouwens niet op Cap Gemini deze wedstrijd heeft bedacht en uitgewerkt, maar als ze op deze manier ook hun software specificaties maken dan kan ik me voorstellen dat er zoveel software projecten de soep in lopen.
Ach, dat is maar net hoe je dat definieert. Meestal worden ze per uur betaald, dus dan is "in de soep lopen" vrij relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:42
Inspector schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:27:
[...]

De vragen zijn extern opgesteld en vraag 4 wordt as we speak herschreven. Helaas kan ik er niet meer druk achter zetten en vraag ik jullie met heel grote ogen nog heeeeeeeeel even te wachten O+
Komt er een hele nieuwe vraag dan, of wordt hij duidelijker neergezet/verbeterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tygernoot
Konden ze vraag 4 niet even doorskippen en die als vraag 10 zetten terwijl hij gefixt werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maroesjk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 18:19

maroesjk

from the ash rose a great bird

[...]De vragen zijn extern opgesteld en vraag 4 wordt as we speak herschreven. Helaas kan ik er niet meer druk achter zetten en vraag ik jullie met heel grote ogen nog heeeeeeeeel even te wachten O+
Kunnen de vragen niet even van volgorde worden gewijzigd? ;)

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspector
Kix@$$ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:29:
[...]

Komt er een hele nieuwe vraag dan, of wordt hij duidelijker neergezet/verbeterd?
Ik kan het niet me 100% zekerheid zeggen gezien het extern geregeld wordt maar van wat ik opving wordt hij herschreven en blijft de vraag ansich hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
Kan er in de tussentijd een waarschuwing gezet worden op de pagina van vraag 4?
Ik heb er al veel tijd aan verspeeld, en ik zal niet de enige zijn.

De vragen zijn 'extern opgesteld' -> zijn ze eigenlijk op voorhand door echte progammeurs eens opgelost geweest? Er zitten nog verbazend veel dubbelzinnigheden in de opgaves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awsedrftg
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-06 13:58
Er wordt even een nieuwe vraag bij het antwoord bedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Vraag 3: Je moet dus bij een 1.000 getal een punt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nYzEkE
Spookie schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:35:
Vraag 3: Je moet dus bij een 1.000 getal een punt gebruiken?
jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzdoctor

Blitzdoctor

florizla schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:31:
[...]
Er zitten nog verbazend veel dubbelzinnigheden in de opgaves.
Cliënten zijn net zo dubbelzinnig als deze opgaven, misschien is het juist de bedoeling dat ze zo onduidelijk zijn en kijken ze of je daar mee kan omgaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat dat betreft is het dus geheel in de lijn der verwachting dat het verwachte resultaat bij vraag 4 niet past binnen de specificaties :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTheMan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 13:07
Rijper schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:26:
Daarop inhakend, belooft Zembla een interessante aflevering uit te zenden morgen: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/02-09-2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Haha prachtig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
MrTheMan schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:38:
[...]

Daarop inhakend, belooft Zembla een interessante aflevering uit te zenden komende donderdag: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/afleveringen/02-09-2015
Zou je denken dat je van tientallen miljoenen euro's wel een quiz zou kunnen maken van 15 vragen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Kix@$$ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:41:
[...]

Zou je denken dat je van tientallen miljoenen euro's wel een quiz zou kunnen maken van 15 vragen :D
Dat zou je inderdaad denken, maar die dikke lease auto's van ons lopen niet op lucht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:24

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Nou, je wilt niet weten hoeveel overhead je nodig hebt om die 2 devvers aan te sturen... Minimaal 2 recruiters, een manager (doe maar 3 voor de zekerheid), iemand voor HRM, een adviseur, en een paar talent scouts, iemand voor de koekjes, en natuurlijk een paar secretaresses. Voegen we nog wat bonussen voor de directies aan toe, en hoppa, 15 miljoen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kix@$$
Prx schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:44:
[...]

Dat zou je inderdaad denken, maar die dikke lease auto's van ons lopen niet op lucht. :+
En blijkbaar ook niet op schimmels. Anders was 2.xxxxE+20xcm toch wel genoeg schimmel om een tijdje op te rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klont
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07-2021

Klont

Destroyer of words

Inspector schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:31:
[...]

Ik kan het niet me 100% zekerheid zeggen gezien het extern geregeld wordt maar van wat ik opving wordt hij herschreven en blijft de vraag ansich hetzelfde.
Jammer dat ze er blijkbaar van uit gaan dat deze vragen in meerdere dagen opgelost gaan worden, in plaats van dat ze het als een middagje plezier-wiskunde zien (zoals ik en ws de meeste mensen hier).

Als dit morgen pas is opgelost zullen er veel minder mensen aan verder gaan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Ik hoop dat hij in ieder geval snel wordt aangepast, want er zijn echt nog een aantal leuke opgaves die eraan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Prx schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:44:
[...]

Op het zweet van juniors, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

.oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:48:
[...]

Op het zweet van juniors, toch? ;)
En de tranen, vergeet de tranen niet! :9

nee, we eisen nog net niet van mensen dat ze voor ons bloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-02-2021
Bah, da vond ik dus wel leuker aan de cybercrimechallenge.

Die vragen ware gebaseerd op realistische situaties. Nog nooit heb ik een fibonacci getal nodig gehad in een business case...

Plus de vragen waren al eens gemaakt door het interne crime unit team. Hier zitten we nu, vast... haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
Vraagstelling bij vraag 4 is aangepast. Mijn antwoord is van de eerste keer aanvaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspector
Het antwoord op vraag 4 + de notatie is veranderd! Hij accepteert nu afgerond op 4 cijfers. Dit was inderdaad erg onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisschr17
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-08 17:50
Vraag 4 is ondertussen aangepast, maar de antwoorden werken alsnog niet bij mij:

Antwoord in centimeters en gebruik de wetenschappelijke notatie, rond af op 4 cijfers achter de komma, bijvoorbeeld: 1.0903E+231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthSjaak
Ik ben erdoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisschr17
Jaaaah ik heb hem nu ook goed :) Eindelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froodooo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 16:15

Froodooo

Student Computer Science

Thanks voor de aanpassing, nu weer door met vraag 5! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
De taalfout zit er nog in..

Joehoe ik ben door :-)

[ Voor 23% gewijzigd door _FlasH_ op 01-09-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisschr17
Een romeins jaartal als positieve integer... serieus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zo, nou heb ik 4 ook... Geen cm achtervoegen, en ze beginnen blijkbaar bij 0 te tellen... (spelfout negeren)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nYzEkE
en het blijft een punt ipv komma .... en de vraag ervoor de coordinaten is met een komma eenduidigheid zou handig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irundaia
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2022
Feest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerbo.
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 22:24
Nou, als we op 4 cijfers moeten afronden wil dat niet zeggen dat het 5e cijfer zomaar weg mag. *domdomdom* Op naar vraag 5 :D

Dag 0: 1cm
Dag 1: 1+0 cm
etc...

is de 'juiste' interpretatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspector
dennisschr17 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:00:
Een romeins jaartal als positieve integer... serieus?
Ik zag hem ook en dacht hetzelfde. Aangepast dus. Dit is duidelijk het resultaat van meerdere malen aanpassen en tunen van de vragen (voorheen was het jaartal ook een integer i.p.v. Romeinse notatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlebitpwnsu
  • Laatst online: 17-01-2020
Onder embargo :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Zie je deze melding bij vraag 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlebitpwnsu
Ik zag de vraag, en toen ik wou refreshen voor de update kreeg ik die melding ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 17:10
Wordt een beetje moe van al dat rekenen en die onvolledige vragen. Nu maar weer kijken of ik voor vraag 5 een startjaar kan vinden... Hoe oud het gebouw is in jaren -> In welk jaar waren de steentjes op.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlebitpwnsu
Ben het met je eens, moeten we er vanuit gaan dat we in het jaar 0 beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nYzEkE
elhopo schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:11:
Wordt een beetje moe van al dat rekenen en die onvolledige vragen. Nu maar weer kijken of ik voor vraag 5 een startjaar kan vinden... Hoe oud het gebouw is in jaren -> In welk jaar waren de steentjes op.
ze bouwen het gebouw en zetten er zijn leeftijd in. hoe oud is het gebouw wanneer je het bouwt ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlebitpwnsu
@Prx, misschien ging er iets mis met de sessie, als ik vraag 4 opnieuw invul heb ik wel toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 17:10
Nee, de vraag is :
In welk jaar (Romeinse notatie) was de voorraad steentjes niet meer voldoende
Dat is dus niet hoe oud het gebouw dan is, maar in welk jaartal na christus...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

littlebitpwnsu schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:11:
Denk het wel, lijkt me een veilige aanname.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
nYzEkE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:12:
[...]

ze bouwen het gebouw en zetten er zijn leeftijd in. hoe oud is het gebouw wanneer je het bouwt ? :)
Dan heb je al een probleem met de bouw, want de 0 kun je in het Romeins niet uitdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
littlebitpwnsu schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:11:
Lijkt me niet, 0 kan je niet uitdrukken in romeinse cijfers. *sigh*

En hoeveel stenen je nodig hebt kan je ook dubbel interpreteren - nl: incl. wat ze kwijtraken en excl. wat ze kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MueR schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:13:
[...]

Maar in het begin staat er dus niks op het gebouw? Want 0 is niet te representeren in romeinse notatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisschr17
Zo zijn er nog meer onduidelijkheden. Verliezen ze de 15% voor of nadat ze de tekens hebben vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nYzEkE
conclusie: slechte vraag want ier is discussie mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

MueR schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:13:
[...]

Edoch begint de telling bij jaar 1. Er bestaat geen jaar 0.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 01-09-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
?
Ik was bezig met vraag 5, wil mijn antwoord insturen en nu heb ik opeens geen permissie meer om zowel vraag 4 als 5 in te zien?

edit: nu wel weer. fijn hoor

[ Voor 10% gewijzigd door _FlasH_ op 01-09-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

dennisschr17 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:14:
Zo zijn er nog meer onduidelijkheden. Verliezen ze de 15% voor of nadat ze de tekens hebben vervangen?
en was de eerste aardbeving voor of na de aanschaf van de steentjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littlebitpwnsu
Haha ik wou het net vragen, denk dat we beiden maar moeten proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De arbeiders die de stenen plaatsten raakten ook regelmatig stenen kwijt. Bij elke plaatsing verloren ze dan ook hetzelfde aantal steentjes als ze nodig hadden voor het cijfer zelf
Het cijfer zelf :? Dus eigenlijk kost elk cijfer 250 steentjes? Want elk cijfer (symbool) kost 125 steentjes, en precies dat aantal verliezen ze per cijfer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthSjaak
.oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:16:
[...]

Het cijfer zelf :? Dus eigenlijk kost elk cijfer 250 steentjes? Want elk cijfer (symbool) kost 125 steentjes, en precies dat aantal verliezen ze per cijfer 8)7
Ja, inderdaad, totaal onbegrijpelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tygernoot
Het cijfer is volgens mij het volledige jaartal, en kan uit meerdere symbolen van 125 steentjes bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzdoctor

Blitzdoctor

Als het gebouw 34 jaar oud is verliezen ze 34 steentjes, zo begrijp ik het.
Edit: nee dat klopt niet, nm

[ Voor 16% gewijzigd door Blitzdoctor op 01-09-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerbo.
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 22:24
De arbeiders die de stenen plaatsten raakten ook regelmatig stenen kwijt. Bij elke plaatsing verloren ze dan ook hetzelfde aantal steentjes als ze nodig hadden voor het cijfer zelf

Dus voor het getal VIII raken ze dan 4 steentjes kwijt, of interpreteer ik dat nu fout? Of verliezen ze er 125 per cijfer, waardoor de kost per cijfer gewoon 250 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspector
_FlasH_ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:15:
?
Ik was bezig met vraag 5, wil mijn antwoord insturen en nu heb ik opeens geen permissie meer om zowel vraag 4 als 5 in te zien?

edit: nu wel weer. fijn hoor
Ik ga het voor je aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Blitzdoctor schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:17:
Als het gebouw 34 jaar oud is verliezen ze 34 steentjes, zo begrijp ik het.
Voor 34 (XXXIV) hebben ze toch geen slechst 34 steentjes nodig? Er staat dat ze zoveel verliezen als dat ze nodig hebben voor "het cijfer zelf", wat dat laatste dan ook precies moge betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
Hmm mijn antwoord was fout :-(

Voor VIII hebben ze 1000 steentjes nodig; en raken er dus ook 1000 kwijt. Dus effectief inderdaad 250 per symbool. (Zo lees ik het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tygernoot
In het getal VIII zitten 4 symbolen en dus kost het 4 * 125 steentjes om te maken, en verliezen ze 4 * 125 steentjes. Niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Worden na een aardbeving de kapotte steentjes (dus halve or kwartjes) weggegooid of blijft dat lekker liggen in de voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

En nog veel belangrijker, hoeveel soep eten de mensen die de kruiwagens met steentjes moeten verplaatsen :? Wat een vragen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzdoctor

Blitzdoctor

_Tygernoot schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:19:
In het getal VIII zitten 4 symbolen en dus kost het 4 * 125 steentjes om te maken, en verliezen ze 4 * 125 steentjes. Niet?
Ja, dit denk ik nu ook. Behoorlijk inefficient :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Voor jaar 1 zijn ze 250 stenen (125 + 125 verlies) kwijt, voor jaar 2 500, en jaar 49 zou 750 stenen (IXL) kosten... Echter weet ik niet welke grappen er allemaal toegestaan zijn, kennen ze de D al, schrijft men de M nog als C I Ɔ (ooit gebruikelijk), etc.. Ik ga eens klooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisschr17
FreezeXJ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:22:
Voor jaar 1 zijn ze 250 stenen (125 + 125 verlies) kwijt, voor jaar 2 500, en jaar 49 zou 750 stenen (IXL) kosten... Echter weet ik niet welke grappen er allemaal toegestaan zijn, kennen ze de D al, schrijft men de M nog als C I Ɔ (ooit gebruikelijk), etc.. Ik ga eens klooien...
Ik zie jaar 49 als XLIX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzdoctor

Blitzdoctor

De romeinse notatie kent nog wat variatie idd, maakt het niet makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik laat mijn ouwe post even staan, maar ik bedoelde jaar 39, wat als IXL geschreven kan worden, of als XXXIX. 49 schijft men dacht ik als IL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzdoctor

Blitzdoctor

ik gebruik XXXIX voor 39 en XLIX voor 49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froodooo

Froodooo

Student Computer Science

De notatie is hier wel van groot belang ja. Weer een goed opgestelde vraag, zo te zien. xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTheMan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 13:07
FreezeXJ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:25:
Ik laat mijn ouwe post even staan, maar ik bedoelde jaar 39, wat als IXL geschreven kan worden, of als XXXIX. 49 schijft men dacht ik als IL.
Ik houd de moderne regels aan zoals hier beschreven: Wikipedia: Romeinse cijfers. Dat lijkt me het meest veilig. Volgens de oude regels waren dingen als 'IL' en 'IXL' inderdaad ook toegestaan, maar deze regels zijn ambigue en daarom sowieso onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
Ik kom op het jaar CMXIV met een tekort van 1082. Echter fout; dus ik heb kennelijk ergens een foutje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froodooo

Froodooo

Student Computer Science

"De eerste mozaïek is net na een stevige aardbeving geplaatst."

Zijn er daardoor al wel steentjes van de initiële voorraad verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzdoctor

Blitzdoctor

Dat is de vraag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FlasH_
Froodooo schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:28:
"De eerste mozaïek is net na een stevige aardbeving geplaatst."

Zijn er daardoor al wel steentjes van de initiële voorraad verdwenen?
Dat is een goede opmerking. Bij de bouw is de voorraad aangelegd. Het eerste mozaiek wordt pas na 1 jaar geplaatst. En de aardbeving was vlak voor de eerst plaatsing... Ik ga weer rekenen ;)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste