Daarbij: zou er een mogelijkheid kunnen zijn om [code] blokken toe te voegen?
[ Voor 63% gewijzigd door Puc van S. op 01-09-2015 10:34 ]
En hoe weten we dat de antwoorden goed worden opgeslagen? Als je de pagina van de vraag bekijkt na het goed invullen lijkt het of het antwoord niet is verwerkt omdat daar geen indicator voor is...
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
bij vraag 4 staat:
Antwoord in wetenschappelijke notatie, bijvoorbeeld: 1.0903E+23cm
bijvoorbeeld is nogal vaag: 1.09031E+23cm is ook wetenschappelijk en een punt ipv een komma
het zou misschien handig zijn om het in te vullen formaat exact op te geven?
Ja, vind ik ook een goeie. Zo moeilijk is een omtrek berekenen niet en ergens heb ik het idee dat ik het goede antwoord al gegeven heb, maar hij rekent alles fout. Of ik moet iets over het hoofd zien.nYzEkE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:36:
Ik weet niet als ik hier correct zit maar ik weet niet hoe de antwoorden worden binnengelezen
bij vraag 4 staat:
Antwoord in wetenschappelijke notatie, bijvoorbeeld: 1.0903E+23cm
bijvoorbeeld is nogal vaag: 1.09031E+23cm is ook wetenschappelijk en een punt ipv een komma
het zou misschien handig zijn om het in te vullen formaat exact op te geven?
Naast het formaat waarin het antwoord gegeven moet worden, is ook de afmeting van de schimmel aan het begin onduidelijk. Ik ga uit van 1, maar wellicht is dat niet correct.
En ten slotte staat er ook nog een taalfout in:
Moet natuurlijk bepaalt zijn.De fibonacci reeks bepaald
Vraag 3 is ook niet helemaal correct:
Zou betekenen dat y -65536 is. Blijkbaar wordt er echter (-4)^8 bedoelt, wat 65536 is.y: -4^8
Is er iemand al voorbij 4 gekomen?
[ Voor 21% gewijzigd door DarthSjaak op 01-09-2015 12:43 ]
"getal uit dat zelf het kwadraat is van een geheel getal":
-> Hiermee bedoelen ze dus (9 = 3 * 3, 16 = 4 * 4, maar niet 2, 3, 5, 10 etc) neem ik aan?
"afzonderlijke cijfers optelt"
-> Wordt daarmee bedoeld per fibonacci getal de afzonderlijke cijfers optellen, dus 13 (8e fibonacci) -> 1 + 3 = 4 dus telt niet mee
-> Of alle fibonacci getallen of een rij zetten (aan elkaar plakken) en dan stuk voor stuk accumuleren?
-> Of nog iets anders?
Hier dezelfde uitdaging!logophobia schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:51:
Ik heb wat issues met de vraagstelling van vraag 2.
-> Hiermee bedoelen ze dus (9 = 3 * 3, 16 = 4 * 4, maar niet 2, 3, 5, 10 etc) neem ik aan?
-> Wordt daarmee bedoeld per fibonacci getal de afzonderlijke cijfers optellen, dus 13 (8e fibonacci) -> 1 + 3 = 4 dus telt niet mee
-> Of alle fibonacci getallen of een rij zetten (aan elkaar plakken) en dan stuk voor stuk accumuleren?
-> Of nog iets anders?
Jup. Anders gezegd: de wortel van het getal moet weer een geheel getal zijn.logophobia schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:51:
-> Hiermee bedoelen ze dus (9 = 3 * 3, 16 = 4 * 4, maar niet 2, 3 etc) neem ik aan?
Het eerste. Het getal 13 wordt dan inderdaad 1+3=4.logophobia schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:51:
-> Of nog iets anders?
Wikipedia: Cijfer"afzonderlijke cijfers optelt"
-> Of nog iets anders?
Het gaat er dus om dat je de individuele cijfers van een getal uit de reeks optelt en kijkt of de wortel daarvan een geheel getal oplevert.
Ik hoop nog steeds op verduidelijking/correctie van vraag 4
[ Voor 47% gewijzigd door Chocochaos op 01-09-2015 12:55 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Klopt, begin waarde maakt geen verschil. Ik ben met de reeks met 0 begonnen en met 1, antwoorden op allerlei verschillende manieren geprobeerd, maar niets wordt geaccepteerd.dennisschr17 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:02:
Op zich maakt bij vraag 4 de startwaarde niet zoveel uit, het gaat toch om zo'n groot getal dat die 0 of 1 er niet toe doet. De vraag is dus waar we in de reeks beginnen. Bij de 0, bij de 1, bij de tweede 1? Daarnaast is het onduidelijk hoe we het precies moeten invoeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Suli op 01-09-2015 13:11 ]
Let op, de vraag is nu gecorrigeerd, want er zat een fout in.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Vraag 4 bevatte een fout in de notatie (deze is zojuist aangepast). Wellicht dat dat je gaat helpen. (excuses)
Je bedoelt Vraag 3? Vraag 4 is nog niks veranderd.Inspector schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:11:
[...]
Vraag 4 bevatte een fout in de notatie (deze is zojuist aangepast). Wellicht dat dat je gaat helpen. (excuses)
bij vraag drie moet je doen zoals er staat
x:getal_x_waarde y:getal_y_waarde z:getal_z_waarde
met de getallen een . voor duizendtallen en , voor komma
en een nauwkeurigheid van 2 cijfers na komma (weliswaar correct afronden)
[ Voor 0% gewijzigd door nYzEkE op 01-09-2015 13:16 . Reden: foutje :) ]
punten per seconden kun je lezen als eenheden per seconden. Er wordt bewogen vanaf punt 1 richting punt 2.TdTSimon schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:13:
Vraag 3 lijkt me ook nogal onduidelijk. Je hebt toch oneindig veel punten in de ruimte, dus wat wordt er dan precies bedoeld met 20 punten p/s? (Ik neem aan dat dat toch 'per seconde' betekent.) En dat 2de punt, is dat dan het eindpunt of echt het 2de punt? Of begrijp ik hier echt iets verkeerd?
Als punt 1 (0,0,0) geweest zou zijn, en punt 2 ( 10000000, 0, 0 ) zou je na 1 seconde op ( 20, 0, 0 ) staan.
Met 20 punten p/s wordt bedoelt dat het object met een snelheid van 20 punten per seconde door de ruimte gaat. Het eindpunt dat is gegeven geeft aan waar het object naartoe beweegt, hiermee kan dus de richting bepaald worden.TdTSimon schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:13:
Vraag 3 lijkt me ook nogal onduidelijk. Je hebt toch oneindig veel punten in de ruimte, dus wat wordt er dan precies bedoeld met 20 punten p/s? (Ik neem aan dat dat toch 'per seconde' betekent.) En dat 2de punt, is dat dan het eindpunt of echt het 2de punt? Of begrijp ik hier echt iets verkeerd?
Simpeler uitgelegd: je hebt 20 punten te verdelen per seconde. Je kan dus 10 op de X as doen, 6 op de Y as en 4 op de Z as.TdTSimon schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:13:
Natuurlijk is de verdeling elke seconde hetzelfde in de kortste afstand naar het eindpunt toe toe.
Dus na de 1 seconde zit je dan op 40,56,94 na seconde 2 zit je op 50,62,98,etc.
(Alleen de startposities heb ik uit de vraag overgenomen, de delta's mag je zelf berekenen)
[ Voor 12% gewijzigd door ThaStealth op 01-09-2015 13:22 ]
Mess with the best, die like the rest
Same here. Het wordt bijna frustrerend.DarthSjaak schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:23:
Nog steeds niet gelukt met vraag 4
Verwijderd
"in diameter toeneemt"
som eerste 1000 fibonacci getallen met start 0 of 1 variant: check
"omtrek"
ik ga uit dat hier een cirkel bedoelt wordt: check
"1.0903E+23cm"
alle varianten met lower/uppercase, afronding, punt/comma notatie: check
Helaas geen correct.
sorry maar dit is gewoon foutThaStealth schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:21:
[...]
Simpeler uitgelegd: je hebt 20 punten te verdelen per seconde. Je kan dus 10 op de X as doen, 6 op de Y as en 4 op de Z as.
20punten is een afstand die aflegt
als je in 2d zou werken en je hebt bvb een metsersdriehoek:
x-as 3
y-as 4
dan is de afstand van (0,0) naar (3,4) -> 5 punten en geen 3+4 zoals jij zegt
En same here. Heb al variaties met afrondingsfouten geprobeerd, variaties waarbij ze oppervlakte bedoelen, etc, etc.Froodooo schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:24:
[...]
Same here. Het wordt bijna frustrerend.
Even zodat we allemaal begrijpen wat er beschreven staat: (No spoilers intended)
- dag 1: fibonacci reeks # 1 = 0. Totaal diameter na dag 0 = 0.
- dag 2: fibonacci reeks # 2 = 1. Totaal diameter na dag 1 = 1.
Bij de notatie staat dan vervolgens: Wetenschappelijke notatie, 4 cijfers achter de komma, 'cm' er achter.
Resultaat: "Het antwoord is niet correct."
Ik hoop oprecht dat je daar geen strafpunten voor krijgt...
Strafpunten bestaan sowieso niet. Aan het einde worden de prijzen gewoon verloot onder de mensen die alle antwoorden correct hebben ingevuldatlaste schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:31:
[...]
Ik hoop oprecht dat je daar geen strafpunten voor krijgt...
He, dat dacht ik ook, makkelijke berekening. Maar blijkbaar moeilijk antwoordKix@$$ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:34:
En ik maar denken dat vraag 4 de makkelijkste tot nu toe was. Maar dan moet hij wel het antwoord accepteren
Grapje: Misschien willen ze wel dat we de antwoorden bruteforce naar de site sturen?
[ Voor 17% gewijzigd door nYzEkE op 01-09-2015 13:49 ]
OK voor de mensen die variaties willen proberen, dit is wat allemaal _NIET_ werkt:atlaste schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:31:
[...]
En same here. Heb al variaties met afrondingsfouten geprobeerd, variaties waarbij ze oppervlakte bedoelen, etc, etc.
- Ze bedoelen niet 'diameter', maar radius
- Ze bedoelen niet 'diameter', maar (3d) inhoud
- Ze bedoelen niet 'diameter', maar (2d) oppervlakte
- Floating point afrondingsfouten (geeft geen verschil)
- Aantal dagen +/- 1 (we beginnen met 1 in de fibonacci reeks)
- Wetenschappelijke notatie doe je met 1,2,3,4,5,6 digits in plaats van de 4 in het voorbeeld.
- 'cm' kan je ook gewoon weghalen
- ze bedoelen niet 'groei' maar 'totaal'
Ik wacht wel even tot ze de vraag hebben gefixt, vind dit irritant worden.
[ Voor 5% gewijzigd door atlaste op 01-09-2015 13:50 ]
En de vragen worden eerder makkelijker maar minder duidelijk omschreven dan moeilijker.
[ Voor 38% gewijzigd door sherkaner op 01-09-2015 13:51 ]
Ik ga even kijken of ze de notatie kunnen veranderen. Ik begrijp de verwarring en vind dat je gelijk hebt in je punten. to be continued (soon).atlaste schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:45:toon volledige bericht
[...]
OK voor de mensen die variaties willen proberen, dit is wat allemaal _NIET_ werkt:
- Ze bedoelen niet 'diameter', maar radius
- Ze bedoelen niet 'diameter', maar (3d) inhoud
- Ze bedoelen niet 'diameter', maar (2d) oppervlakte
- Floating point afrondingsfouten (geeft geen verschil)
- Aantal dagen +/- 1 (we beginnen met 1 in de fibonacci reeks)
- Wetenschappelijke notatie doe je met 1,2,3,4,5,6 digits in plaats van de 4 in het voorbeeld.
- 'cm' kan je ook gewoon weghalen
- ze bedoelen niet 'groei' maar 'totaal'
Ik wacht wel even tot ze de vraag hebben gefixt, vind dit irritant worden.
Mooi. Mocht het helpen, ik stuur je graag even het juiste antwoord op. :-)Inspector schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:51:
[...]
Ik ga even kijken of ze de notatie kunnen veranderen. Ik begrijp de verwarring en vind dat je gelijk hebt in je punten. to be continued (soon).
Vind het tot die tijd ook prima als je ons uitlegt wat de "juiste" notatie is, dan kunnen we door.
- Fibonacci getallen -> CHECK
- Som eerste 1000 -> CHECK
- Diameter omzetten naar omtrek -> CHECK
- Invullen -> Jammer maar helaas
[ Voor 17% gewijzigd door irundaia op 01-09-2015 14:08 ]
Ik denk dat een hoop mensen een van de juiste antwoorden hebben gegeven, maar dat het antwoord niet geaccepteerd wordt.Prx schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:11:
Ik zie nog geen enkele reactie op de pagina van vraag 4 voorbij komen, dus er is inderdaad nog niemand die het juiste antwoord heeft gegeven. (let op: heb zelf de antwoorden niet, dus geen idee wat 'juist' is).
Dat lijkt me niet de juiste conclusie.Prx schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:11:
Ik zie nog geen enkele reactie op de pagina van vraag 4 voorbij komen, dus er is inderdaad nog niemand die het juiste antwoord heeft gegeven. (let op: heb zelf de antwoorden niet, dus geen idee wat 'juist' is).
Je bedoelt volgens mij als conclusie: de juiste antwoorden worden niet geaccepteerd.

Het juiste antwoord vinden was niet zo'n probleem
Wacht ik even af en terug aan het werk
Klopt dit wel?
Ik kom op een ander getal uit...
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
125 toevallig? Lees dan de vraag nog eens goedAtlas schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:18:
Er zijn 120 omkeerbare getallen onder 1000.
Klopt dit wel?
Ja, die "klopt".Atlas schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:18:
Er zijn 120 omkeerbare getallen onder 1000.
Klopt dit wel?
Ik heb er zelfs mijn vrouw naar laten kijken :-) Hoop dat er een fout in de vraagstelling of antwoord-parser zit. Ik hou dit topic wel in de gaten.
Die vraagstelling kan ook wel wat duidelijker overigens. Gesteld wordt dat "Voorlopende nullen in n or reverse(n) zijn niet toegestaan". Als ik reverse(10) doe dan krijg ik 1. In 1 zitten geen voorloopnullen, dus hij is toegestaan.Inspector schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:20:
[...]
125 toevallig? Lees dan de vraag nog eens goed
Misschien moet gesteld worden dat reverse(reverse(n)) gelijk moet zijn aan n. Dan krijg je 10 => 1 => 1, dus niet toegestaan.
[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 01-09-2015 14:27 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ja heel toevallig 125Inspector schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:20:
[...]
125 toevallig? Lees dan de vraag nog eens goed
Ik heb er dus 5 teveel, ook na het lezen van de vraag
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ha dus ik ben niet gek!.oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:25:
[...]
Die vraagstelling kan ook wel wat duidelijker overigens. Gesteld wordt dat "Voorlopende nullen in n or reverse(n) zijn niet toegestaan". Als ik reverse(10) doe dan krijg ik 1. In 1 zitten geen voorloopnullen, dus hij is toegestaan.
[ Voor 25% gewijzigd door irundaia op 01-09-2015 14:29 ]
Maar de reverse van 10 is 01, en niet 1, dus niet toegestaan. Dat je 1 krijgt komt niet door de vraagstelling..oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:25:
[...]
Die vraagstelling kan ook wel wat duidelijker overigens. Gesteld wordt dat "Voorlopende nullen in n or reverse(n) zijn niet toegestaan". Als ik reverse(10) doe dan krijg ik 1. In 1 zitten geen voorloopnullen, dus hij is toegestaan.
Misschien moet gesteld worden dat reverse(reverse(n)) gelijk moet zijn aan n. Dan krijg je 10 => 1 => 1, dus niet toegestaan.
irundaia schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:29:
Het ligt eraan hoe je het interpreteert.... De string 10 of het getal 10..... (Dit heeft me ook zeker 10 minuten gefrustreerd...)
Het gaat dus om getallen, niet om stringsSommige positieve getallen n hebben de eigenschap
Wie zegt dat? Een getal is een getal, nullen ervoor zijn insignificant. 01 == 1.
[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 01-09-2015 14:32 ]
Check. Correct antwoord volgens mij. Incorrecte contest. Blijkbaar moeilijk om even te fixen_FlasH_ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:25:
Mijn antwoord op vraag vier slikt hij niet. [...]

Maar daarom is het juist niet toegestaan, omdat 01 geen getal is. Dat jij er 1 van maakt klopt dus niet. Inverse betekend letterlijk omgekeerde, en de omgekeerde van 10 is 01, wat geen getal is, dus ongeldig..oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:31:
[...]
Wie zegt dat? Een getal is een getal, nullen ervoor zijn insignificant. 01 == 1.
[ Voor 14% gewijzigd door desert spider op 01-09-2015 14:35 ]
Dat jij er 01 van maakt staat nergens in de vraagstelling. En bovendien praat je onzin, 01 is gewoon een prima notatie van het getal 1desert spider schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:34:
[...]
Maar daarom is het juist niet toegestaan, omdat 01 geen getal is. Dat jij er 1 van maakt klopt dus niet.
Ik interpreteer de functie reverse als: "reverse(n) := het getal dat je krijgt als je alle cijfers van n in omgekeerde volgorde zet"
[ Voor 26% gewijzigd door .oisyn op 01-09-2015 14:36 ]
Jammer heh. Ik vind dit soort puzzels superleuk om te doen, zeker als programmeur op m'n eerste dag zonder werk ;-) Maar dan moet het wel werken.atlaste schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:32:
[...]
Check. Correct antwoord volgens mij. Incorrecte contest. Blijkbaar moeilijk om even te fixen
Maar door de regel "Voorlopende nullen in n or reverse(n) zijn niet toegestaan." kan je weten dat die interpretatie niet klopt..oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:34:
[...]
Dat jij er 01 van maakt staat nergens in de vraagstelling. En bovendien praat je onzin, 01 is gewoon een prima notatie van het getal 1
Ik interpreteer de functie reverse als: "reverse(n) := het getal dat je krijgt als je alle cijfers van n in omgekeerde volgorde zet"
Die regel interpreteer ik vooral als dat je bij reverse(1) er niet ineens 1000 uit mag krijgen omdat je 3 voorloopnullen erbij hebt verzonnen.desert spider schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:38:
[...]
Maar door de regel "Voorlopende nullen in n or reverse(n) zijn niet toegestaan." kan je weten dat die interpretatie niet klopt.
Als je bij 0 of 1 verschillende antwoorden krijgt dan klopt je implementatie sowieso niet, want dat verschil ga je niet terugzien in het afgeronde eindresultaat.Klont schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:38:
Voor vraag 4 is de begin grootte van de schimmel ook niet opgegeven. 0cm lijkt me onmogelijk, en 1cm geeft een ander antwoord (wat ook niet 'correct' is).
[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 01-09-2015 14:40 ]
0 kan je ook zien als alles wat kleinder is dan 0.5 (wegens afronding)Klont schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:38:
Voor vraag 4 is de begin grootte van de schimmel ook niet opgegeven. 0cm lijkt me onmogelijk, en 1cm geeft een ander antwoord (wat ook niet 'correct' is).
Maar dan nog is mijn antwoord fout.nYzEkE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:39:
0 kan je ook zien als alles wat kleinder is dan 0.5 (wegens afronding)dan kan het wel
Dat ligt eraan, als je daardoor een stap verder gaat, kom je dus ook een dag verder uit (als je bij 0 begint, op dag 1001) en dan is het wel anders..oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:39:
[...]
Als je bij 0 of 1 verschillende antwoorden krijgt dan klopt je implementatie sowieso niet, want dat verschil ga je niet terugzien in het afgeronde eindresultaat.
... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV
Dan lees je de vraag niet goed. Er wordt een groei per dag gegeven, en gevraagd wordt de grootte na een aantal dagen. De startgrootte is dan puur een optelling bij het eindresultaat. En het maakt bij een getal van 200+ cijfers echt niet meer uit of je daar nou 0 of 1 bij opteltKix@$$ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:42:
[...]
Dat ligt eraan, als je daardoor een stap verder gaat, kom je dus ook een dag verder uit (als je bij 0 begint, op dag 1001) en dan is het wel anders.
[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 01-09-2015 14:44 ]
Een schimmel komt niet uit een ei, dus 0 cm (oftwel afgerond 0,0001 cm) is heel goed mogelijk als start punt. Na de 1e dag is de schimmel dus alleen ontstaan en ~0cm, oftewel de eerste waarde uit de finonacci reeks.Klont schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:38:
Overigens heb ik deze ook nog niet correct kunnen invullen

[ Voor 6% gewijzigd door Fealine op 01-09-2015 14:45 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Ravocs op 01-09-2015 14:50 ]
ok dit is wel grappigRavocs schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:49:
Ik mag trouwens hopen dat we het allemaal enorm fout doen, het hele universum is ~10e25 m
[ Voor 51% gewijzigd door Klont op 01-09-2015 14:50 ]
5.78.....E+.....cm OF
9.35.....E+.....cm
De .....-tjes zijn er om het niet helemaal weg te geven
Geprobeerd die antwoorden in verschillende notaties in te voeren, maar niets lijkt te werken.
Bij vraag 2 was de reeks 0, 1, 1, 2, 3 etc, maar beginnen ze ook bij 0 te tellen bij de rest? Als ik dat aanneem heb ik het goeie antwoord wel
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Daar zijn ze dan inmiddels al een uur mee bezig?DarthSjaak schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:51:
Nog niemand, volgens mij wordt de vraag aangepast.
Trouwens, voor de geinteresseerden: https://en.wikipedia.org/wiki/Phellinus_ellipsoideus. Hij is dus echt ellipsevormig
Als de gemiddelde diameter klopt, klopt te omtrek ook. Dan maakt dat niet uit ;-)heyl1 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:53:
[...]
Daar zijn ze dan inmiddels al een uur mee bezig?
Trouwens, voor de geinteresseerden: https://en.wikipedia.org/wiki/Phellinus_ellipsoideus. Hij is dus echt ellipsevormig.
Ik zie nergens 'gemiddelde diameter' staanKix@$$ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:54:
[...]
Als de gemiddelde diameter klopt, klopt te omtrek ook. Dan maakt dat niet uit ;-)
Maar ik denk eerlijk gezegd dat we allemaal wel het goede antwoord hebben, maar dat die dus gewoon niet geaccepteerd wordt. Ik ga er vanuit dat in de vraag de schimmel een cirkel is.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
De uiteindelijke populatie moet je dus vermenigvuldigen met de beginpopulatie.
In een enigszins realistische situatie zou de Fibonacci reeks eerder betrekking hebben op het oppervlak van de schimmel i.p.v. de diameter, maar dit terzijde.
Mwa, de schimmel moet wel exponentieel meer water en voeding binnenkrijgen, en dat houdt wel een keer op natuurlijk.oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:00:
Het is inderdaad wel enigszins verontrustend dat een schimmel in nog geen 3 jaar tijd kan uitgroeien tot iets groter dan het observeerbare universum (mind you, we weten niet hoe groot het universum daadwerkelijk is)
... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV
Behalve dan dat we niet door mogen naar vraag 5 zolang 4 niet is beantwoordKlont schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:00:
Volgens mij is het doel van deze test om alle vragen te beantwoorden, de baan te krijgen en vervolgens een tijdmachine uit te vinden om terug te gaan in de tijd om de pagina van vraag 4 te fixen.
Ik denk dat de grap is dat ze stiekem gewoon geen prijzen hebben.
Dat is niet hoe de vraag gesteld wordt. Daar staat dat de fibonaccireeks aangeeft hoeveel hij dagelijks in centimeters toeneemt. Het is dus een optelling, geen vermenigvuldiging.Rijper schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:01:
De Fibonacci reeks gaat uit van een beginpopulatie die genormaliseerd is op 1. Na de eerste periode is de populatie nog steeds hetzelfde, omdat pas na die periode de eerste nakomelingen komen. Vandaar de 0 die vooraan is toegevoegd. Na de tweede periode is de populatie verdubbeld, na de derde periode 3 x zo groot, na vierde periode 5 x, enzovoort.
Of we hebben een Fibonacci reeks, of niet. De stelling is dat we hier een Fibonacci reeks is, dus de reeks is als volgt:.oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:05:
[...]
Dat is niet hoe de vraag gesteld wordt. Daar staat dat de fibonaccireeks aangeeft hoeveel hij dagelijks in centimeters toeneemt. Het is dus een optelling, geen vermenigvuldiging.
Aanvang: 1
Na dag 1: 1
Na dag 2: 2
Na dag 3: 3
Na dag 4: 5
Na dag 1000: ...
Beginnen we met 100, dan hebben we na dag 4 500, dus vermenigvuldigen.
[ Voor 6% gewijzigd door Rijper op 01-09-2015 15:12 ]
Le-zenRijper schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:09:
[...]
Of we hebben een Fibonacci reeks, of niet. De stelling is dat we hier een Fibonacci reeks is, dus de reeks is als volgt:
Aanvang: xDe schimmel F. ellipsoidea wordt erg groot. De fibonacci reeks bepaald het aantal centimeters dat de schimmel dagelijks in diameter toeneemt.
Bereken de omtrek van de schimmel na 1000 dagen groeien.
Na dag 1: x + 0
Na dag 2: x + 0 + 1
Na dag 3: x + 0 + 1 + 1
Na dag 4: x + 0 + 1 + 1 + 2
...
Dit kan je m.i. ook op twee manieren opvatten. De reeks groeit volgens de fibonacci reeks of hij neemt toe met volgens de reeks..oisyn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:05:
[...]
Dat is niet hoe de vraag gesteld wordt. Daar staat dat de fibonaccireeks aangeeft hoeveel hij dagelijks in centimeters toeneemt. Het is dus een optelling, geen vermenigvuldiging.
Dus 0,1,1,2,3,5,..
of 0,1,2,4,7,....
In de eerdere vraag wordt gesteld dat de Fibonacci reeks 0, 1, 1, 2, ... is, dus dat lijkt mij ook veilig aan te nemen dat dat hier het geval is.Rijper schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:09:
[...]
Of we hebben een Fibonacci reeks, of niet. De stelling is dat we hier een Fibonacci reeks is, dus de reeks is als volgt:
Verder wordt er gesteld dat het de toename van de diameter beschrijft, dus
Aanvang: x
Na dag 1: x + 0
Na dag 2: x + 1
Na dag 3: x + 2
Na dag 4: x + 4
Na dag 5: x + 7
De aanvang is niet zo interessant aangezien dat wegvalt bij het afronden, maar ik ben uitgegaan van 0 aangezien het niet vermeld is.
Itt andere vragen is hij bij vraag 4 redelijk onambigu en eenduidig. Er staat letterlijk: "De fibonacci reeks bepaald het aantal centimeters dat de schimmel dagelijks in diameter toeneemt."emnich schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:12:
[...]
Dit kan je m.i. ook op twee manieren opvatten
Het zou wel fijn zijn als er iemand kon bevestigen of de vraag en notatie eigenlijk wel klopt. Zoals er in vraag 3 ook al een fout was gemaakt (-4^6 ipv (-4)^6). Of dat er aan een aanpassing van de vraag gewerkt wordt.CodeIT schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:10:
Wel zonde want ik denk dat er nu redelijk wat mensen afhaken. Tenzij we het allemaal fout hebben natuurlijk en er nu op de antwoordenpagina hard om ons gelachen wordt.