Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-09 22:45
Hallo Daar

Hier ff kort mijn verhaal.
Een paar jaar terug mijn mbo3 behaald, een paar jaar aan het werk geweest in de IT en daarna veel ellende mee gemaakt in mijn prive leven.
Draad weer opgepakt, anderhalf jaar aan het werk geweest maar helaas door de economie kwam ik thuis te zitten.
Daarna heb ik mijn ambitie waar gemaakt en ben ik 2 jaar op wereldreis geweest.

Nu ik terug ben wil ik weer aan de studie 1 dag in de week en ben ik van plan om hier en daar wat certificaten te gaan halen om mijn CV een beetje te upgraden en natuurlijk hopelijk wat nieuwe kennis op doen.

Het is de bedoeling om zo snel mogelijk een baan te vinden in de IT (systeembeheer of servicedesk) omdat ik voor mijn opleiding ook een erkend leerbedrijf nodig ben.

Naar wat eigen research gedaan te hebben blijkt dat ITIL toch wel de meest logische keuze om mee te gaan beginnen. Het wordt bijna overal gevraagd. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Is het nu ITIL foundation v3 of 2011?
Welke boek(en) kan ik het beste gebruiken of gebruiken jullie alleen maar lessen op youtube?
Nederlands of Engels?

Ook las ik dat ITIL redelijk snel te behalen is maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Welke andere certificaten raden jullie aan om te gaan halen?
Mcsa? Prince2?

Kwa opleidingen wil ik MBO4 gaan doen, dit kan ik binnen een jaar halen en daarna eventueel doorstromen naar Informatica.
Zijn er bepaalde certificaten die je vrijstellingen kunnen geven voor informatica of studie punten?

Ik wil deze week nog aan de studie beginnen dus elke input is welkom!

Bedankt,

[ Voor 3% gewijzigd door Aksharah op 01-09-2015 08:17 ]

If you want something in life, reach out and grap it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Carrière switch richting ICT
Van verpleegkunde omscholen naar ICT
ITIL V3 Foundation: ervaringen en discussie

Er staat voldoende info in Werk en Inkomen dus mis eventjes welke zaken je niet hebt kunnen uitzoeken. Ook een gemiddelde school kan jou direct vertellen of er vrijstellingen zijn; neem aan dat je al 1 of 2 scholen hebt gesproken; en wat zeggen zij hierover?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
Ja daar staan verschillende discussies door elkaar heen.
Zoals ik al zei, ik zag door de bomen het bos niet meer.

De scholen vertelde mij dat met een ITIL of MCSA certificaten je geen studie punten krijgt maar ik las ergens dat iemand dat wel kreeg dus ik vandaar ik me dat afvroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 19:44
Let met ITILv3 2011 even op. Er zijn diverse examens te behalen. ITILv3 2011 Foundation is de basis. Waarbij je eigenlijk alleen de begrippen van ITILv3 leert. Een aardige basis om in een IT-organisatie mee te bewegen. Geen basis om inhoudelijk alles te weten van de processen en deze goed te implementeren binnen een organisatie.

Zie voor het complete overzicht: https://www.axelos.com/ge...3/ITIL-Credit-System.aspx

Zelf ben ik gecertificeerd ITILv3 Expert. Dus mocht je inhoudelijke vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
Ja maar om Expert te halen moet je eerst de Foundation hebben toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Prince2 zou ik trouwens lekker links laten liggen, hooguit even foundation doen. Dat kost je misschien een week ofzo. Daarna zou ik me op scrum concentreren.

Maar als ik jou was zou ik eens contact opnemen met bedrijven als Peak IT en vonsorten. Kun je werken en studeren tegelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:33:
Prince2 zou ik trouwens lekker links laten liggen, hooguit even foundation doen. Dat kost je misschien een week ofzo. Daarna zou ik me op scrum concentreren.

Maar als ik jou was zou ik eens contact opnemen met bedrijven als Peak IT en vonsorten. Kun je werken en studeren tegelijk :)
Ik vind dat je dan wel even moet uitleggen waarom je dat zou doen.

Scrum is echt een ontwikkel methode, TS wil graag servicedesk oid. doen, dan heb je denk ik eigenlijk even weinig aan Prince2 als aan Scrum.
Voor nieuwe projecten met een soortgelijke non-developers functie ga je ook niet veel hebben aan Scrum, ook dan zou ik voor Prince2 gaan, daarnaast is Scrum iets wat je wat dat betreft leert in 5x een 15minuten mee draaien en wat boekjes doorlezen over de opzet er van. Prince2 is wel iets waarbij een certificaat wat meer is. Even een scrummaster er buiten gelaten.
Of heb ik hierin ongelijk?

edit: Compleet overheen gelezen, TS wil doorstromen naar informatica dan is scrum inderdaad erg handig. Overigens zou ik Prince2 niet gelijk wegschrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 02-09-2015 00:40 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
Is Prince2 niet bijna gelijk aan ITIL?
Nouja eerst maar mijn MBO4 ff binnen slepen maar HBO is wel iets waar ik naar toe wil. Dan kom je gelijk al uit bij informatica want vanaf daar kan je alle kanten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eeeh, nee. Prince2 gaat over projectmanagement, ITIL gaat over IT service management. Nogal een verschil :)
Daarnaast kan je volgens mij het ITIL v3 examen niet meer doen, zo ver ik weet is alleen nog de 2011 variant beschikbaar. De v3 variant is per 2012 "discontinued".

[ Voor 52% gewijzigd door Microkid op 02-09-2015 07:28 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

True schreef op woensdag 02 september 2015 @ 00:35:
[...]

Ik vind dat je dan wel even moet uitleggen waarom je dat zou doen.

Scrum is echt een ontwikkel methode, TS wil graag servicedesk oid. doen, dan heb je denk ik eigenlijk even weinig aan Prince2 als aan Scrum.
Voor nieuwe projecten met een soortgelijke non-developers functie ga je ook niet veel hebben aan Scrum, ook dan zou ik voor Prince2 gaan, daarnaast is Scrum iets wat je wat dat betreft leert in 5x een 15minuten mee draaien en wat boekjes doorlezen over de opzet er van. Prince2 is wel iets waarbij een certificaat wat meer is. Even een scrummaster er buiten gelaten.
Of heb ik hierin ongelijk?

edit: Compleet overheen gelezen, TS wil doorstromen naar informatica dan is scrum inderdaad erg handig. Overigens zou ik Prince2 niet gelijk wegschrijven.
Scrum master + Prince2 practitioner + ITIL V2 foundation speaking alert :P

Scrum is er niet alleen voor development. Sure, je kunt er development mee doen, maar het is breder. Ook bij beheer zie je het terug, zeker bij het sterk in opkomst zijnde DevOps.
Daarbij is scrum agile, en prince2 watervalmethode. Beide zijn best te combineren, maar scrum zie je gewoon veel meer gevraagd worden door bedrijven.
Als je ze in het ITIL framework in wilt passen: prince zit in changemanagement. En alleen daar, want pas opgetuigd als er echt een grote change is. Scrum pakt incident, problem en change management mee en is dus in staat zowel grote als simpele kleine changes mee te pakken. En dat kan idd een development change zijn, maar ook een simpel klusje als wat environmentvariabelen voor een nieuw stukje software :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cheers, heb ik wat aan, mijn inzicht is ook alleen nog maar als student en wat me verteld wordt in theorie. Praktijk informatie ontbreekt nog wel eens bij docenten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Aksharah
The Eagle schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:33:

ITIL is de eerste waar ik mee wil gaan beginnen inderdaad. Daarna wil ik even kijken wat het beste is om daarna te doen. Ik las inderdaad iets over Peak IT in een andere Topic, maar consorten kende ik nog niet.
Is dat een uitzendbureau? Op google vind ik zo 123 niks.

Iemand ervaring met Peak it, Consorten or Brunel ?

[ Voor 4% gewijzigd door Aksharah op 03-09-2015 12:58 ]

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 19:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Aksharah schreef op donderdag 03 september 2015 @ 12:55:
[...]

ITIL is de eerste waar ik mee wil gaan beginnen inderdaad. Daarna wil ik even kijken wat het beste is om daarna te doen. Ik las inderdaad iets over Peak IT in een andere Topic, maar consorten kende ik nog niet.
Is dat een uitzendbureau? Op google vind ik zo 123 niks.

Iemand ervaring met Peak it, Consorten or Brunel ?
Peak IT en consorten, oftewel: Peak IT en soortgenoten. Dus andere van dat soort bedrijfjes...
(Maandag, Amici, Atos. etc)

ping 127.212.23.124

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aksharah schreef op donderdag 03 september 2015 @ 12:55:
[...]

...maar consorten kende ik nog niet...
:'( No offense maar is dan een aanvullend stukje onderwijs over de Nederlandse taal dan geen optie?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• The Eagle

The Eagle

Goed, TS mag zichzelf even in een hoekje gaan zitten schamen en dan weer verder zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksharah
pjottum schreef op donderdag 03 september 2015 @ 13:01:
[...]

Peak IT en consorten, oftewel: Peak IT en soortgenoten. Dus andere van dat soort bedrijfjes...
(Maandag, Amici, Atos. etc)
Ja snap wat consorten zijn, dacht dat hij een bedrijf bedoelde. Die hebben tegenwoordig de gekste namen.
Als iemand Maandag (bedrijf) niet kent zou hij ook denken waar heeft die persoon het over. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Aksharah op 05-09-2015 06:31 ]

Pagina: 1