Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672757

Topicstarter
Hallo :)

Ik ben Verpleegkundige (HBO) en ben er achter gekomen dat ik het verkeerde werkveld heb gekozen en niet zo'n beetje ook.
De afgelopen anderhalf jaar heb ik namelijk gemerkt dat ik te weinig mentale uitdaging had op mijn werk. Ik stompte af. Ik ben toen begonnen met een aantal cursussen via Codecademy in Java, Python en via de microsoft academy in C#. Ik vind dit ontzettend leuk om te doen en heb besloten mijn werk ervan te willen maken.
Maar waar begin ik?
Ik kan niet een volledige opleiding zelf betalen. Ik verdien genoeg om rond de komen maar studiekosten a 200 euro per maand kan ik niet opbrengen (ik heb meerdere keren gekeken naar het verminderen van mijn uitgaven, maar ik red dit net niet)
Ik heb nu gekeken naar MBO niv 4 BBL opleidingen, maar zijn werkgevers nog wel op zoek naar mij als 28-jarige verpleegkundige? En wat verdien je als BBL'er?
Zijn er andere mogelijkheden die ik niet zie?
Overigens haal ik altijd alle analytische assessments op websites van bedrijven, maar ik kom door mijn vooropleiding (want totaal niet technisch) niet in aanmerking voor young professional trajecten, dus dat lijkt mij af te vallen.

Alvast bedankt voor het meedenken! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 672757 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:58:
Overigens haal ik altijd alle analytische assessments op websites van bedrijven, maar ik kom door mijn vooropleiding (want totaal niet technisch) niet in aanmerking voor young professional trajecten, dus dat lijkt mij af te vallen.
Waarom niet simpelweg proberen? Je kan bij een afwijzing altijd even bellen met de vraag waarom je afgewezen bent, nee heb je, ja kan je krijgen en je kan er allicht iets van leren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672757

Topicstarter
Ardana schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:13:
[...]

Waarom niet simpelweg proberen? Je kan bij een afwijzing altijd even bellen met de vraag waarom je afgewezen bent, nee heb je, ja kan je krijgen en je kan er allicht iets van leren.
Ik heb er een aantal geprobeerd, ongeveer 10, deze hebben mij allemaal afgewezen op basis van CV (inderdaad nagevraagd, ze willen iemand met meer aantoonbare ambitie en ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 22:48

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Heb jij tijdens die code cursussen iets gebouwd wat je kan delen/online kan zetten? Het hebben van een App of github account doet wonderen als je qua opleiding niet 100% aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 09:40
Alleen een assessment halen is natuurlijk niet genoeg om ook aangenomen te worden als ontwikkelaar. En, met alle respect, een online cursus gedaan hebben is een goed begin maar het is pas het begin. De meeste programmeeropdrachten die bij dat soort cursussen horen zijn vrij simpel.

Zoals hierboven is het belangrijk om te laten zien wat je gemaakt hebt, de stijl van programmeren en de keuze voor bepaalde taalconstructies zou ik belangrijk vinden. Ook het écht snappen van wat je programmeert zou ik heel belangrijk vinden als ik iemand zou moeten aannemen.

En focus voor nu op één taal/platform, zo leer je die taal goed en daar hebben bedrijven wat aan. Later kun je een 2e of een 3e taal erbij leren.

Je zou kunnen kijken om software te ontwikkelen voor medische toepassingen, de combinatie van ICT en medische kennis kan heel interessant zijn denk ik. Met de uitgebreide vakkennis kun je sneller problemen doorzien en oplossen. Ik ben alleen niet zo thuis in die wereld.

Daarnaast zou ik aanraden om een HBO of WO opleiding software engineering of computer science te volgen. Maar die zijn vrij prijzig dus dat moet wel kunnen. MBO zou ik niet zo snel doen als je al een afgeronde HBO hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:04
Je kan eens de Traineeships van Qiss-IT proberen.
Zie: http://www.qiss-it.nl/kandidaten/hbo-ict-traineeship.html

Daar zoeken ze geregeld mensen (en met name vrouwen) die zich willen richten op de ICT.
Altijd het proberen waard!

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het kan eventueel ook nog lonen om wat Microsoft certificaten te halen (MCSD).

Dan heb je toch "iets".

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:50

Ik ben Verpleegkundige (HBO) en ben er achter gekomen dat ik het verkeerde werkveld heb gekozen en niet zo'n beetje ook.
[...]
De afgelopen anderhalf jaar heb ik namelijk gemerkt dat ik te weinig mentale uitdaging had op mijn werk. Ik stompte af. Ik ben toen begonnen met een aantal cursussen via Codecademy in Java, Python en via de microsoft academy in C#. Ik vind dit ontzettend leuk om te doen en heb besloten mijn werk ervan te willen maken.

[...]
Ik heb nu gekeken naar MBO niv 4 BBL opleidingen, maar zijn werkgevers nog wel op zoek naar mij als 28-jarige verpleegkundige? En wat verdien je als BBL'er?
[...]
Ik denk dat je met MBO4 te laag inzet. Je zit momenteel op HBO-niveau, en lijkt ook geen problemen te hebben om je het programmeren eigen te maken. Dan zou ik eerder naar HBO niveau kijken. Ook op de arbeidsmarkt heeft HBO een flinke streep voor. Veel bedrijven nemen sowieso alleen HBO/WO aan op development vacatures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Alternatief: binnen de zorg kijken naar een applicatiebeheer functie. Ik kan me zo voorstellen dat je daar met een wat mindere technische achtergrond, maar juist wel kennis van de werkvloer wellicht wel voor in aanmerking komt. Dat zou dan een opstapje kunnen zijn om via cursussen etc. meer en meer richting software ontwikkeling te gaan.

Dat gaat natuurlijk het makkelijkst als je nu al binnen een wat grotere zorginstelling werkt met een eigen IT afdeling.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In de zorg wordt veel gebruik gemaakt van IT, is het niet mogelijk om met je werkgever om de tafel te gaan zitten om te kijken of er ruimte is om naast de zorg wat meer de IT kant op te gaan.

Ik denk dat iemand met en kennis van de zorg processen, dus inhoudelijk en daarnaast ook technisch onderlegd is HL7 (http://www.hl7.nl/), XML, C#, java, interfacing, microservices, DigiD) etc een aanwinst kan zijn binnen integratie projecten.

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 12-05-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:55

Barbas

Gallego!

Richt je je alleen tot programmeren? Lijkt testen je misschien iets? Daar maakt in principe je achtergrond niet uit. Ik ken veel collega's die een totaal andere opleiding dan ict hebben gevolgd en nu als tester aan de slag zijn.

Vaak kom je dan via een traineeship/masterclass binnen en krijg je de 1e maand trainingen in testen, maar ook soft skills en dergelijke. Misschien een idee?

Mejor así

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kan ook eens kijken of je via zelfstudie wat Cisco certificaten kan halen. Nu met het hele software defined networking (SDN, of Cisco's ACI) is er vraag naar netwerk engineers die ook nog een beetje kunnen programmeren / scripten. (Vooral in Python of Powershell in een Microsoft omgeving.) Met zo'n certificaat kan je ook aantonen dat je doorzettingsvermogen / goede motivatie hebt.

Je kan ook kijken naar banen die techniek en de medische wereld combineren, zoals Klinische fysica. Als je commercieel een beetje handig bent, kan je aan account manager denken bij een fabrikant van medische apparatuur. Mensen die techniek snappen en die commercieel handig zijn, zijn er niet zoveel van. Mensen die techniek snappen, de medische wereld kennen en die commercieel handig zijn, zijn er heel weinig van. Dus ben je waardevol voor de markt.

Ik weet dat er voor vrouwen die MBO ICT willen doen er een subsidie potje voor de school is. Dus wat je ook in de techniek wil doen: Check of er subsidie voor is waarmee je een opleidingsinstituut of toekomstig werkgever kan incentiveren :P

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchitectOfDoom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03-2023

Maar waar begin ik?
Ik kan niet een volledige opleiding zelf betalen. Ik verdien genoeg om rond de komen maar studiekosten a 200 euro per maand kan ik niet opbrengen (ik heb meerdere keren gekeken naar het verminderen van mijn uitgaven, maar ik red dit net niet)
Zijn er andere mogelijkheden die ik niet zie?

Alvast bedankt voor het meedenken! :*)
Ik denk dat je al heel aardig op weg bent, maar je moet je niet te veel laten ontmoedigen door wat er bij de beschrijvingen van de YP trajecten staat.

Waar zijn werkgevers in geinteresseerd?

Dat je:
- HBO werk en denkniveau hebt (check!)
- Aantoonbare affiniteit met IT (hier moet je dus het een en ander aantonen)
- Dat je flexibel en leergierig bent (hier moet je dus het een en ander aantonen)

Ik zou die twee punten proberen af te strepen met certificaten. Gezien je keuze voor programmeren zal je daar iets in moeten zoeken. Kijk eens op de website van Microsoft voor certificaten - MCSD is misschien lastig zonder echte ervaring, maar je kunt ook nog een niveau eronder schieten (MTA?) . Eventueel kan je beheercertificaten (ITIL, BISL, ASL) halen, ook om voor jezelf een beter beeld te krijgen van 'het' IT wereldje. Aan die beheer certificaten heb je wellicht niet zoveel, maar het helpt om de twee punten aan te tonen. Je kan eventueel nog een tweede pijler aanboren door een TMap certificaat te halen (Testwerk)

Op die manier zou ik gewoon de grote hutten aanschrijven (Capgemini, Sogeti, Atos en wat je nog meer hebt). Die doen echt wat met je brief als je de bovenstaande punten kan bewijzen en bieden ook de opleidingen om je IT kennis op de lange termijn te verbeteren.

Doorlooptijd, als je flink aan de bak gaat, 6 weken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lady IT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-10-2020
Hoi Henriette,
Grappig om een situatie van iemand te lezen die in zulke grote lijnen overeenkomt met dat van jezelf!

Ik heb eind vorig jaar hier ook een bericht geplaatst (Van fysiotherapeut naar progammeurin ?!)
Ik ben ook op o.a. codecademy bezig met verschillende programmeertalen.
En waar ik tegenaanloop: Hoe kan ik nu verder komen?

Ik ga jou bericht actief volgen, wie weet kunnen we wat aan elkaar hebben!

http://www.madebydorine.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 11:14
Ik ga ervan uit dat je je HBO verpleegkundige al hebt gehaald en fulltime werkt in een ziekenhuis ofzo.
Persoonlijk zou ik het zo laten zoals het is en als hobby naast je baan te gaan programmeren en voor familie, vrienden etc websites of iets dergelijks te bouwen.
Wel zou ik dit je werkgever aangeven voor eventueel omscholingstraject.

Zelf denk ik dat je aan de oudere kant bent om zo`n carriere switch te maken.
Wanneer je een nieuwe HBO zou gaan starten ben je het snelst 4 jaar verder, dus 32 jaar.

Eng en streng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-06 21:50
A1ex89 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:18:
Zelf denk ik dat je aan de oudere kant bent om zo`n carriere switch te maken.
Wanneer je een nieuwe HBO zou gaan starten ben je het snelst 4 jaar verder, dus 32 jaar.
Huh? Grapje zeker? Moet ze dan maar van haar 28e tot haar 65e doorgaan omdat het te laat is om om te scholen? :?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 11:14
Thecola schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:23:
[...]

Huh? Grapje zeker? Moet ze dan maar van haar 28e tot haar 65e doorgaan omdat het te laat is om om te scholen? :?
Waarom zou een werkgever iemand van 32 jaar met 0 werkervaring in ICT kiezen terwijl er al een ruim aanbod is van 21 jarigen die net van school komen met gewenste HBO opleiding.

Feit is dat hoe ouder, hoe lastiger een succesvolle carriere switch mogelijk wordt. Zeker in deze tijd.

Nogmaals dit is mijn mening. Aan de andere kant; wie niet waagt wie niet wint. Maar ik zou voor zekerheid kiezen en ik ken de volledige achtergrond van TS niet.

Eng en streng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 11:14

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik zou lekker binnenstromen via het testvak. Volg TMap & ISTQB cursus (zo gehaald, weinig kosten) en met je 'hobby' programmeur-ervaring zou je testautomatisering kunnen doen (veel vraag naar en programmeren/scripten is vaak op een wat eenvoudiger niveau). Dan zit je in de ICT en kun je vervolgens verder die richting uit gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 13-05-2015 14:35 ]

Dit dus.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.