Ik fiets nooit mijn eigen tracks na. En waar dat wel "interessant" zou kunnen zijn, is op de verbindingsstukken tussen verschillende mtb routes. Dat zijn over het algemeen juist de stukken waar het loggen niet zo'n probleem is. Op een route kijk ik niet naar de fietscomputer. Daar heb ik geen tijd voor.RigolleM schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:42:
[...]
Ik heb een kleine 10 jaar MTB gereden en ik heb echt niks gemist met de Garmin Edges (705, 800 en 830), maar die 5hz gaat je wel betere loggings opleveren in het bos... Ik heb mijn eigen tracks vaak nagereden en bij single tracks in de bossen ging hij toch vaak 'off course', door het driften van de GPS tijdens het loggen.
Ik vind vooral het lijstje 'No..' erg lang en kan op basis van DCR's review niet helemaal plaatsen hoe dat zich verhoudt tot de funcites die mijn 530 heeft.Kluus schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:10:
[...]
Ik denk persoonlijk dat het te specifiek is voor een te kleine markt, maar ik ben geen marketing expert dus ik zal het wel mis hebben.
Maar als ik lees No trainingstatus en No WiFi dan denk ik dat het op de software na een downgrade is.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik wel en heel vaak zelfs, en niet alleen ik maar ook andere leden van de MTB club waar ik toen lid van was, reden mijn tracks na. Wij organiseerden ook jaarlijks een MTB marathon van max. 140km in de Vlaamse Ardennen en waren vaak op zoek naar nieuwe paadjes, en soms wist je ze later niet meer liggen en dan is het toch handig om uw vorige GPS track bij te hebben.wisselwerking schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:48:
[...]
Ik fiets nooit mijn eigen tracks na. En waar dat wel "interessant" zou kunnen zijn, is op de verbindingsstukken tussen verschillende mtb routes. Dat zijn over het algemeen juist de stukken waar het loggen niet zo'n probleem is. Op een route kijk ik niet naar de fietscomputer. Daar heb ik geen tijd voor.
Verbindingsstukken op de baan had ik geen last drifting, net zoals ik nu vaak met racefiets op baan ben.. want er is altijd een goede connectie met de GPS satellieten, maar in het bos ging het vaak mis.
Als je een GPS track narijdt kan je niet anders dan naar uw fietscomputer kijken, maar wij reden voor het plezier en ik had wel iets meer gezien van de streek/omgeving dan enkel het achterwiel van mijn voorligger
Ik heb nu een edge 530 en ik wil eigenlijk juist een schermpje wat iets groter is. De 1040 en 1050 zijn gelijk heel veel groter, en als ik het goed heb is de 840 even groot. Daar zit (van Garmin dan) alleen de Edge Explore 2 tussen toch? Dat is dan weer een soort downgrade tov de 530.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Zoals de 5hz feature wordt omschreven lijkt het meer voor snelle afdalingen bedoeld. Ik lees ook iets wat suggereerd dat dit alleen beschikbaar is in de downhill en enduro profielen maar geen idee of dat klopt of dat dit slechts een suggestie is.
De onnauwkeurigheid in het bos lijkt mij meer door GPS fouten te komen dan door snelle opeenvolgende bochten (binnen een seconde) dus ik vraag me nog een beetje af hoe veel het echt helpt, nu krijg je denk ik gewoon 5x dezelfde gps onnauwkeurigheid binnen een seconde.
De onnauwkeurigheid in het bos lijkt mij meer door GPS fouten te komen dan door snelle opeenvolgende bochten (binnen een seconde) dus ik vraag me nog een beetje af hoe veel het echt helpt, nu krijg je denk ik gewoon 5x dezelfde gps onnauwkeurigheid binnen een seconde.
Ah toch fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem, ik heb dit dus ook met mijn 830.Mistraller schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:25:
[...]
Beide edges 530 geven hier telkens de topo 2025.10 update opnieuw aan. En volgens geeft Garmin maar 2x per jaar een nieuwe uitgifte uit. Als je een 530 aansluit (en ik meen ook 830) dan zal je ALTIJD een melding krijgen dat er een kaart update is. Kortom; de update zelf gaat gewoon zoals het hoort maar Express flagt hem niet als "installed" dus je krijgt hem altijd opnieuw aangeboden als je opnieuw aansluit.
Dus onze oplossing is simpel. Niet meer aansluiten tot eind oktober of zo, als 2025.20 uitkomt.
En alle andere oplossingen, weggooien van de files andere PC etc helpen niet.
Bij de eerste installatie ging het bij mij dus ook mis, toen was kaart bijna geheel leeg.
Na de herinstallatie was de kaart op de 830 wel goed maar sinds die tijd wel altijd de melding om de kaarten te (her)installeren.
Zou jammer zijn als dit enkel bij downhill en enduro profielen zou zijn, maar anderszijds maken die ook behoorlijk wat snelheid, met een XC fiets ga je dit niet doenKluus schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:27:
Zoals de 5hz feature wordt omschreven lijkt het meer voor snelle afdalingen bedoeld. Ik lees ook iets wat suggereerd dat dit alleen beschikbaar is in de downhill en enduro profielen maar geen idee of dat klopt of dat dit slechts een suggestie is.
Klopt inderdaad, die 5hz gaat dit niet oplossen... my mistake!De onnauwkeurigheid in het bos lijkt mij meer door GPS fouten te komen dan door snelle opeenvolgende bochten (binnen een seconde) dus ik vraag me nog een beetje af hoe veel het echt helpt, nu krijg je denk ik gewoon 5x dezelfde gps onnauwkeurigheid binnen een seconde.
Als ik de BT op de phone uitzette...liep de geschatte tijd met rasse schreden op..JungleJim schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:12:
[...]
Kaarten direct op de Edge 540/840/1040 en Edge 1050 downloaden gaat via WiFi, niet via Bluetooth. Waaruit maak jij op dat het via Bluetooth zou gaan?
De combinatie van een trage cpu (voor de lange batterijduur) en de grootte van de kaartbestanden van Europa maken simpelweg dat het lang duurt.
Dus advies is je Edge aan een computer te hangen en Garmin Express te gebruiken.
BT weer aan..en liep langzaam weer terug
Oh dat is apart… En je Edge was zelf ook met wifi verbonden? Of alleen via Bluetooth?McMiGHtY schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:53:
[...]
Als ik de BT op de phone uitzette...liep de geschatte tijd met rasse schreden op..
BT weer aan..en liep langzaam weer terug
De handleiding geeft namelijk aan dat de Edge met WiFi verbonden moet zijn, en van mijn eigen Edge 1040 kan ik me herinneren dat het via WiFi gaat (heb ‘m inmiddels verkocht dus kan het niet controleren).
[ Voor 23% gewijzigd door JungleJim op 18-06-2025 15:07 ]
Harkt gewoon de hele OSM (garmin-customized) maps binnen. Voor zover ik begrepen zijn er 2 map updates per jaar.Maardiweb schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:42:
Zijn die kaarten van Garmin zo groot dat een update zo lang duurt? Ik ben met mn wahoo elemnt bolt (v1) updaten maar een paar minuten bezig, en gaat gewoon OTA?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Zijn er mensen die een Edge 1050 hebben met een screenprotector? Zoja, welke, en bevalt dat? Ik vraag me vooral af hoe het zit met het 'touch' gedeelte.
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/dp/B0D83DJD56Sherlock schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:43:
Zijn er mensen die een Edge 1050 hebben met een screenprotector? Zoja, welke, en bevalt dat? Ik vraag me vooral af hoe het zit met het 'touch' gedeelte.
Werkt bij mij prima. Maar ik heb het scherm nooit zonder screenprotector gebruikt dus weet niet of het het scherm hierdoor merkbaar minder goed werkt met touch.
Thanks! Zou je er een foto van willen maken voor me, vooral van bij de randen? En heb je er ook een bumper bij, of dat niet?PeerG schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:05:
[...]
Ik heb deze: https://www.amazon.nl/dp/B0D83DJD56
Werkt bij mij prima. Maar ik heb het scherm nooit zonder screenprotector gebruikt dus weet niet of het het scherm hierdoor merkbaar minder goed werkt met touch.
Geen bumper oid. Paar bubbels onder het scherm, maar vond het wel goed zo. Had eerst een andere en dat was helemaal niks. Heel plakkerig.Sherlock schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:07:
[...]
Thanks! Zou je er een foto van willen maken voor me, vooral van bij de randen? En heb je er ook een bumper bij, of dat niet?
:strip_exif()/f/image/LrU7bCBElgkjom3Ig2Z48L26.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet op de 1050 maar wel een glazen van Ali op de 840. Werkt top, geen enkel verschil.Sherlock schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:43:
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Same here, geen klagen over.Steeffoon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Niet op de 1050 maar wel een glazen van Ali op de 840. Werkt top, geen enkel verschil.
Ik zit in Oostenrijk voor een week gravelen. Nu laad ik een route in m'n Garmin Edge 1040 en krijg de melding sommige navigatie functies zijn niet beschikbaar vanwege ontbrekende kaartdekking. Natuurlijk heb ik hier geen laptop tot m'n beschikking. Iemand een oplossing?
Als ik terug ga naar fabrieksinstellingen heb ik dan ook weer de kaarten van toen want denk dat er daar iets mis is na een update ofzo
Als ik terug ga naar fabrieksinstellingen heb ik dan ook weer de kaarten van toen want denk dat er daar iets mis is na een update ofzo
Nee! Terugzetten naar fabrieksinstellingen zet alleen de instellingen weer terug naar standaard waarden en wist al je activiteiten en koersen. De kaarten en de firmware blijven zoals ze nu zijn.wari42 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:04:
https://www8.garmin.com/m...A4-8999-317B3BFA3E0B.htmlwari42 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:04:
Ik zit in Oostenrijk voor een week gravelen. Nu laad ik een route in m'n Garmin Edge 1040 en krijg de melding sommige navigatie functies zijn niet beschikbaar vanwege ontbrekende kaartdekking. Natuurlijk heb ik hier geen laptop tot m'n beschikking. Iemand een oplossing?
Zo te zien ondersteunt de 1040 gewoon wireless, dan zou ik OF m'n databundel gebruiken OF koffie gaan drinken bij de McD...
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Maar as ik op het kaartje kijk bij topoActive Europe kaart lijkt dat alleen west europa. Blauwe deel gaat vanaf Nederland naar beneden op de grens van Frankrijk en alles links ervan.. Ook Duitsland italie enz kunnen er niet bij te zitten??raymondw schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:57:
[...]
https://www8.garmin.com/m...A4-8999-317B3BFA3E0B.html
Zo te zien ondersteunt de 1040 gewoon wireless, dan zou ik OF m'n databundel gebruiken OF koffie gaan drinken bij de McD...
Je moet CENTRAL hebben. Bij mijn horloge kan ik het wel kiezen. (En omdat ik Noorwegen nodig heb, moet ik jammer genoeg ook east installeren, al zegt iets mij dat Noorwegen echt geen oost-europa is...)wari42 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:24:
[...]
Maar as ik op het kaartje kijk bij topoActive Europe kaart lijkt dat alleen west europa. Blauwe deel gaat vanaf Nederland naar beneden op de grens van Frankrijk en alles links ervan.. Ook Duitsland italie enz kunnen er niet bij te zitten??
Hier de plaatjes: vlnr:
Central - Western - Eastern Europe.
![]() | ![]() | ![]() |
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Was ik net van plan een 840 te bestellen, is de prijs bij Van Bon weer gestegen naar 389,00. Elders hooguit een tientje goedkoper.LuPo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:27:
[...]
Inmiddels gezakt naar 344,95. Ik denk dat dit voor dit geld wel een aanrader is?
Kan hij mooi mijn 820 vervangen en kan die met pensioen.
@Tweade Dan kun je denk ik beter weer even kan wachten totdat de Garmin Edge 850 uit gaat komen. Dan gaat de voorraad van de Edge 840 tegen een lagere prijs de deur uit. Maar hoe lang je daar nu op moet wachten, is niet bekend.
@EdwinW Dat is een goede tip, ik denk dat ik maar even wacht inderdaad.
Vorig jaar besloten mijn 7 jaar oude Sigma fietscomputer te updaten en gekozen voor de Wahoo RoamV2. Hoewel ik blij ben met de look & feel van het apparaat heb ik nu toch volgens mij een serieus probleem met de GPS. Vorig jaar viel me wel op dat het af en toe traag was met het verkrijgen met een signaal, maar over het algemeen was het acceptabel.
Vind het nu alleen wel echt beroerd geworden. Vanmorgen 5min in de rit nog geen signaal gevonden wat pas lukte na een reboot. Ook valt me op Strava op dat de nauwkeurigheid slecht is. De eerste 5km van de route zit er een afwijking van een meter of 100 in ten opzichte van waar ik daadwerkelijk fietstse.
Kom dit wel meer tegen online. Firmware updates en terug naar de fabrieksinstellingen hebben niet geholpen helaas. Nu toch maar een supportverzoek ingediend, hoop dat ze mee willen werken aan een oplossing.
Vind het nu alleen wel echt beroerd geworden. Vanmorgen 5min in de rit nog geen signaal gevonden wat pas lukte na een reboot. Ook valt me op Strava op dat de nauwkeurigheid slecht is. De eerste 5km van de route zit er een afwijking van een meter of 100 in ten opzichte van waar ik daadwerkelijk fietstse.
Kom dit wel meer tegen online. Firmware updates en terug naar de fabrieksinstellingen hebben niet geholpen helaas. Nu toch maar een supportverzoek ingediend, hoop dat ze mee willen werken aan een oplossing.
[ Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 10-07-2025 14:59 ]
dat lijkt me inderdaad een garantie gevalletje.. nu is die (in mijn ervaring) best ok bij wahoo, ik heb een keer een kickr core na 26 maanden zonder gezeur vervangen voor een (nieuwe) refurbished omdat de lagers niet goed meer waren.Southern Sun schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:56:
Vorig jaar besloten mijn 7 jaar oude Sigma fietscomputer te updaten en gekozen voor de Wahoo RoamV2. Hoewel ik blij ben met de look & feel van het apparaat heb ik nu toch volgens mij een serieus probleem met de GPS. Vorig jaar viel me wel op dat het af en toe traag was met het verkrijgen met een signaal, maar over het algemeen was het acceptabel.
geen roam hier, maar verschillende garmins gehad en nooit problemen met de fix (edge 25, 530, 840 en Fenix 6)
alleen binnen krijg ik logischerwijs geen fix, maar als zodra ik de deur uit ga kan ik gelijk vertrekken
Nog geen (inside) nieuws ivm release Garmin 850?
Voor degenen die een Wahoo Elemnt Ace hebben. Welke mount gebruiken jullie? Ik heb hem nu op een hidemybell zitten die ik voor mijn Garmin Explore ook gebruikte. En qua ruimte past hij daar wel op. Maar hij zweeft boven de mount waardoor hij door zijn gewicht gaat vibreren / klapperen op het moment dat het wegdek niet glad is (op kasseien bijvoorbeeld).
De bijgeleverde mount is niet compatibel voor mijn stuur (Canyon CP0018 Aerocockpit) waardoor ik nu dus op zoek ben naar een mount waar hij wel op past en iets steviger op lit. Nou zag ik eerder in dit een aanbeveling voor een K-edge (dat was dan bedoeld voor een Garmin 1050), en die lijkt mij ook wel geschikter. Alleen daar staat dan weer bij dat hij niet geschikt is voor de Ace (volgens Futurum). Nu staat er bij de combo mount waar je ook licht onder kan doen dat het voor alle toestellen geschikt zou moeten zijn, maar heb voor de zekerheid maar even nagevraagd of dat echt zo is.
Maar ben benieuwd of meer mensen tegen dit probleem aanliepen en met welke mount ze dit hebben opgelost.
De bijgeleverde mount is niet compatibel voor mijn stuur (Canyon CP0018 Aerocockpit) waardoor ik nu dus op zoek ben naar een mount waar hij wel op past en iets steviger op lit. Nou zag ik eerder in dit een aanbeveling voor een K-edge (dat was dan bedoeld voor een Garmin 1050), en die lijkt mij ook wel geschikter. Alleen daar staat dan weer bij dat hij niet geschikt is voor de Ace (volgens Futurum). Nu staat er bij de combo mount waar je ook licht onder kan doen dat het voor alle toestellen geschikt zou moeten zijn, maar heb voor de zekerheid maar even nagevraagd of dat echt zo is.
Maar ben benieuwd of meer mensen tegen dit probleem aanliepen en met welke mount ze dit hebben opgelost.
@NACrat er is ook een aparte insert voor de Wahoo, waar de Ace dan kan alleen rechtsom worden vast gezet en zal die de Ace ook steviger vastklemmen. Of dat help kan ik niet zeggen en vraag het anders na bij CTG.
https://www.closethegap.cc/nl/product/adapter-wahoo/
https://www.closethegap.cc/nl/product/adapter-wahoo/
Ok, ook maar even hier meekijken...
Ik heb momenteel een Garmin Edge 130 Plus en wil naar een andere fietscomputer met name om betere navigatie opties te hebben. De 130 Plus kan alleenbroodkruimel nagiatie aan. Ik heb al een aantal keer gehad dat ik door omleidingen dan van koers af geraak en er dan ook niet meer op terug kom. Of pas veel later. Zeker in gebied waar je nog niet eerder geweest bent is dat natuurlijk lastig.
Maar wat is nu een goede fietscomputer? Ik fiets af en toe woon werk verkeer en verder vooral recreatief. Maar met een competitieve inslag, dus ik wil wel verbeteren. Ik hou daarbij nog geen trainingsschema aan maar wil dat wel gaan doen richting een evenement ergens lente volgend jaar.
Ik vind data interessant. Dus ik zie graag, naast de navigatie, ook meerdere datavelden (HR, cadans, snelheid, gem. snelheid afstand, power bv).
Omdat ik wel een schema wil gaan volgen lijkt de Explore af te vallen, wat prijstechnisch natuurlijk wel een interessante optie was geweest. Maar ga ik bv voor de Edge 540? Wacht ik nog even tot de Edge 550 er is (als die al komt)? Of biedt een 1050 echt heel veel meerwaarde? En andere merken? Hoe verhouden die zich tot Garmin?
Mijn Edge 130 Plus is mijn eerste fietscomputer, ik fiets pas een paar jaar. Veel vragen dus, wie heeft een mening en advies hierin?
Ik heb momenteel een Garmin Edge 130 Plus en wil naar een andere fietscomputer met name om betere navigatie opties te hebben. De 130 Plus kan alleenbroodkruimel nagiatie aan. Ik heb al een aantal keer gehad dat ik door omleidingen dan van koers af geraak en er dan ook niet meer op terug kom. Of pas veel later. Zeker in gebied waar je nog niet eerder geweest bent is dat natuurlijk lastig.
Maar wat is nu een goede fietscomputer? Ik fiets af en toe woon werk verkeer en verder vooral recreatief. Maar met een competitieve inslag, dus ik wil wel verbeteren. Ik hou daarbij nog geen trainingsschema aan maar wil dat wel gaan doen richting een evenement ergens lente volgend jaar.
Ik vind data interessant. Dus ik zie graag, naast de navigatie, ook meerdere datavelden (HR, cadans, snelheid, gem. snelheid afstand, power bv).
Omdat ik wel een schema wil gaan volgen lijkt de Explore af te vallen, wat prijstechnisch natuurlijk wel een interessante optie was geweest. Maar ga ik bv voor de Edge 540? Wacht ik nog even tot de Edge 550 er is (als die al komt)? Of biedt een 1050 echt heel veel meerwaarde? En andere merken? Hoe verhouden die zich tot Garmin?
Mijn Edge 130 Plus is mijn eerste fietscomputer, ik fiets pas een paar jaar. Veel vragen dus, wie heeft een mening en advies hierin?
[ Voor 5% gewijzigd door sanger1981 op 18-07-2025 15:36 ]
Ik zou de 1040 nog van harte aanraden, wmb ook boven de 1050. Mooi groot scherm, grote stap in navigatie vanaf de x30 modellen, lange accuduur
Navigatie op een 1040 is toch niet anders dan een 530, 830 of 1030? Uiteraard wel dan een 130...418O2 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:42:
Ik zou de 1040 nog van harte aanraden, wmb ook boven de 1050. Mooi groot scherm, grote stap in navigatie vanaf de x30 modellen, lange accuduur
Ik heb een 530 gehad en nu een 840. De software is wel een verbetering en wat mij betreft een touchscreen ook. Routes zoeken/selecteren gaan toxh een heel stuk vlotter, maar ook bij een afgesloten weg even uitzoomen/pannen is met touch veel makkelijker
Als je van de route afwijkt dan gaat het berekenen VEEL sneller en je kan ook opties kiezen voor het hervatten (Navigeren pauzeren, zelf naar de route toefietsen en dan verder, of kiezen uit opties die hij aanbiedt qua rerouting, afsnijden, terug of alternatief oid). Was voor mij de nr 1 reden om mijn 530 weg te doen en een 1040 te nemenPrulleman schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:07:
[...]
Navigatie op een 1040 is toch niet anders dan een 530, 830 of 1030? Uiteraard wel dan een 130...
Ik heb een 530 gehad en nu een 840. De software is wel een verbetering en wat mij betreft een touchscreen ook. Routes zoeken/selecteren gaan toxh een heel stuk vlotter, maar ook bij een afgesloten weg even uitzoomen/pannen is met touch veel makkelijker
Hoe zit het tegenwoordig met "secure" verbindingen tussen HRM en Garmin Edge toestellen? Ik heb een Garmin pagina gevonden waaruit het niet helemaal duidelijk wordt wat nu wel en niet ondersteund wordt. Klinkt alsof er uiteindelijk maar 2 hele specifieke 2 HRM een "secure" verbinding kunnen maken?
Ik had eigenlijk gehoopt dat m'n Polar H9 dat zou kunnen.
[ Voor 14% gewijzigd door bcome op 18-07-2025 17:44 ]
Ik had verwacht dat meeste wel via Bluetooth encrypted verstuurd en via ANT+ open, maar schijnbaar allemaal open. Van wat ik vind met Google, maar had jij mogelijk ook al gevonden, komt het neer op dat je een Garmin HRM200 of HRM600 moet kopen wil je een encrypted verbinding hebben.bcome schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:43:
Hoe zit het tegenwoordig met "secure" verbindingen tussen HRM en Garmin Edge toestellen? Ik heb een Garmin pagina gevonden waaruit het niet helemaal duidelijk wordt wat nu wel en niet ondersteund wordt. Klinkt alsof er uiteindelijk maar 2 hele specifieke 2 HRM een "secure" verbinding kunnen maken?
(Overigens iedereen moet die keuze zelf maken, maar ik zelf vind het prima dat hij niet encrypted wordt verstuurd, anders zou ik eens moeten beginnen met spullen niet op Strava zetten
Is dat specifiek 1040? Of zou da took voor de 840 het geval zijn bijv...418O2 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:10:
[...]
Als je van de route afwijkt dan gaat het berekenen VEEL sneller en je kan ook opties kiezen voor het hervatten (Navigeren pauzeren, zelf naar de route toefietsen en dan verder, of kiezen uit opties die hij aanbiedt qua rerouting, afsnijden, terug of alternatief oid). Was voor mij de nr 1 reden om mijn 530 weg te doen en een 1040 te nemen
(Ben sinds kort ook eigenaar van een racefiets en kom er nu achter dat een racefiets kopen de deur opent naar een zwik aan andere uitgaven, nu staat er dus toch een fietscomputer op het lijstje in plaats van de forerunner 955 die ik nu nog gebruik
Zit zelf eerder aan de Garmin Explore 2 te denken overigens.
[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 22-07-2025 12:22 ]
De 840 kan dit ook ;-) erg fijne fietscomputer!m0ridin schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:22:
[...]
Is dat specifiek 1040? Of zou da took voor de 840 het geval zijn bijv...
(Ben sinds kort ook eigenaar van een racefiets en kom er nu achter dat een racefiets kopen de deur opent naar een zwik aan andere uitgaven, nu staat er dus toch een fietscomputer op het lijstje in plaats van de forerunner 955 die ik nu nog gebruik)
Zit zelf eerder aan de Garmin Explore 2 te denken overigens.
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
x40 modellen delen dezelfde firmwarem0ridin schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:22:
[...]
Is dat specifiek 1040? Of zou da took voor de 840 het geval zijn bijv...
Er is een Quickfit houder zelfs aero om een FR te gebruiken op een racefiets(Ben sinds kort ook eigenaar van een racefiets en kom er nu achter dat een racefiets kopen de deur opent naar een zwik aan andere uitgaven, nu staat er dus toch een fietscomputer op het lijstje in plaats van de forerunner 955 die ik nu nog gebruik)
Zou ik niet doen... beter een 540/840 of nog ff wachten tot er iets bekends geraakt over de 550/850, dan zal de prijs voor de 540/840 modellen wel zakken. Als het puur voor navigatie is, en je gaat de FR gebruiken voor de metrics... ca va nog, maar als je enkel de Edge gaat gebruiken voor de metrics, zou ik eerder de x40 of x50 modellen overwegen.Zit zelf eerder aan de Garmin Explore 2 te denken overigens.
Toch benieuwd, vanwaar? Als tevreden gebruiker van een Explore 2. De metrics bijhouden doet een Explore 2 toch identiek aan een x40? Qua navigatie is het beetje persoonlijke voorkeur welk formaat je wil, maar ik vind de Explore wel een mooi tussenformaat hebben. Wat je niet hebt zijn echt trainings dingen, structured workouts, live segmenten. Enige qua metrics is dat ik idd niet training status / effect uitlezen, maar wel bijvoorbeeld VO2 max. Maar dat lijkt mij redelijke beperkt verschil.RigolleM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:34:
[...]
Zou ik niet doen... beter een 540/840 of nog ff wachten tot er iets bekends geraakt over de 550/850, dan zal de prijs voor de 540/840 modellen wel zakken. Als het puur voor navigatie is, en je gaat de FR gebruiken voor de metrics... ca va nog, maar als je enkel de Edge gaat gebruiken voor de metrics, zou ik eerder de x40 of x50 modellen overwegen.
Heb een houder overwogen voor mijn horloge maar die van garmin is ook al 30+ euro (bijna 40 incl verzenden) wat ik wat... meh vind. Is ook eigenlijk voor de 935/945 maar schijnt nog ok te werken voor de 955.
Had zelf eerder al eens zo'n ding gekocht:
https://www.decathlon.nl/...r-fietsstuur/_/R-p-145589
Maar dat werkt voor geen meter op mijn fiets en vind ik echt enorm geklooi.
Dus nog een beetje in dubio, alsnog met horloge proberen of toch een edge nemen. Hoewel ik nu deze zag:
https://www.amazon.com/TU...e-Titanium/dp/B09KGY2KBV/
Dus die maar besteld, 12 euro en las op reddit dat die ook werkt voor de 965 (en gok ook op de 955) evt met even iets om hem goed vast te klemmen.
Denk voor nu wel prima, heb een strap voor hartslag dus die hoef ik dan niet te missen...
ps. Ook wel benieuwd naar de reden van 'aversie' tegen de explore 2... Lees bijna overal dat hij eigenlijk alles bied wat de meeste mensen nodig hebben. Alleen geen geavanceerdere trainingsdingen ed, maar dat boeit me ook niet.
Had zelf eerder al eens zo'n ding gekocht:
https://www.decathlon.nl/...r-fietsstuur/_/R-p-145589
Maar dat werkt voor geen meter op mijn fiets en vind ik echt enorm geklooi.
Dus nog een beetje in dubio, alsnog met horloge proberen of toch een edge nemen. Hoewel ik nu deze zag:
https://www.amazon.com/TU...e-Titanium/dp/B09KGY2KBV/
Dus die maar besteld, 12 euro en las op reddit dat die ook werkt voor de 965 (en gok ook op de 955) evt met even iets om hem goed vast te klemmen.
Denk voor nu wel prima, heb een strap voor hartslag dus die hoef ik dan niet te missen...
ps. Ook wel benieuwd naar de reden van 'aversie' tegen de explore 2... Lees bijna overal dat hij eigenlijk alles bied wat de meeste mensen nodig hebben. Alleen geen geavanceerdere trainingsdingen ed, maar dat boeit me ook niet.
Je beantwoord zelf de vraagSissors schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:47:
[...]
Toch benieuwd, vanwaar? Als tevreden gebruiker van een Explore 2. De metrics bijhouden doet een Explore 2 toch identiek aan een x40? Qua navigatie is het beetje persoonlijke voorkeur welk formaat je wil, maar ik vind de Explore wel een mooi tussenformaat hebben. Wat je niet hebt zijn echt trainings dingen, structured workouts, live segmenten. Enige qua metrics is dat ik idd niet training status / effect uitlezen, maar wel bijvoorbeeld VO2 max. Maar dat lijkt mij redelijke beperkt verschil.
Wil je een compleet toestel dan kies voor 540/840
[ Voor 4% gewijzigd door RigolleM op 22-07-2025 13:09 ]
Mjah ok, maar zullen er zat zijn die niet perse behoefte hebben aan meer geavanceerdere trainingszut toch? Voordeel van die explorer is prijs, grotere display en touch (lijkt mij fijn dus voor mij een pre).RigolleM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:08:
[...]
Je beantwoord zelf de vraag
Maar hoe dan ook, heb sowieso zelf dus eerst maar zo'n houder voor mn horloge gekocht. Laten we daarmee beginnen
1040 heb je voor minder dan 300 op marktplaats, dan is het toch niet zo lastig
Persoonlijk zou ik een Garmin altijd op Futurum kopen (met een code van 20,- korting er bij) en dan aanvullend de 5 jaar garantie er bij nemen.
Of vandaag zelfs 7,5% korting, dus meer dan 20 euro zelfs.
Maar idd die 5 jaar altijd erbij nemen.
Maar idd die 5 jaar altijd erbij nemen.
[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 22-07-2025 14:21 ]
Mwah, ligt er dus aan wat je ermee doet. Wil je echt gaan trainen om sneller te worden, en daarmee bedoel ik dus niet vaker gaan fietsen en wat langere rondjes, maar dingen gaan doen als interval trainingen, in bepaalde zones fietsen, etc: Ja ga dan voor een x40 toestel. Maar voor de 'recreatieve' racefietser kom je een heel eind met een Explore 2. (Ook met een Explore 1 overigens, maar ik moet zeggen dat de 2 naast de extra opties, ook wel gewoon lekkerder werkt op bepaalde punten).RigolleM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:08:
[...]
Je beantwoord zelf de vraag
En nieuw met tweedehands vergelijken is ook niet heel eerlijk.
Ik wou de vraagsteller gewoon behoeden voor een verkeerde aankoop, als hij/zij overtuigd is dat de Explore 2 voldoet dan is dit een prima keuze, mits hij/zij de nadelen ervan kent.Sissors schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:43:
[...]
Mwah, ligt er dus aan wat je ermee doet. Wil je echt gaan trainen om sneller te worden, en daarmee bedoel ik dus niet vaker gaan fietsen en wat langere rondjes, maar dingen gaan doen als interval trainingen, in bepaalde zones fietsen, etc: Ja ga dan voor een x40 toestel. Maar voor de 'recreatieve' racefietser kom je een heel eind met een Explore 2. (Ook met een Explore 1 overigens, maar ik moet zeggen dat de 2 naast de extra opties, ook wel gewoon lekkerder werkt op bepaalde punten).
Een maat van mij heeft ooit een Explore 1 gekocht, niet op mijn aanraden, in tegendeel zelfs, maar heeft enkel naar zijn portemonnee gekeken en ik heb hem 4 jaar horen klagen dat zijn hoogtemeters niet kloppen. Uit medelijden heb ik hem mijn Edge 830 gegeven voor een symbolisch bedrag
De Explore 2 heeft wel barometische hoogtemeting, dus op dat vlak zit het al goed.. dus als hij/zij de specifieke training metrics, Multi-band GNSS, dubbel zoveel geheugen, geen fysieke knoppen, snellere CPU en betere autonomie kan missen dan zie ik geen probleem
De Edge Explore 2 heeft wel degelijk multi-band en multi-GNSS, dat is na release met een firmware update toegevoegd.RigolleM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:41:
[...]
De Explore 2 heeft wel barometische hoogtemeting, dus op dat vlak zit het al goed.. dus als hij/zij de specifieke training metrics, Multi-band GNSS, dubbel zoveel geheugen, geen fysieke knoppen, snellere CPU en betere autonomie kan missen dan zie ik geen probleem
En wat bedoel je met “betere autonomie”?
[ Voor 4% gewijzigd door JungleJim op 22-07-2025 20:04 ]
Daar is dan ook niks mis mee, uiteraard hebben de duurdere modellen zeker voordelen, en liever in 1x goed kopen, dan over een jaar wat nieuws weer moeten kopen. Tegelijk is het ook niet nodig om extra uit te geven voor iets wat je echt nooit gebruikt.RigolleM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:41:
[...]
Ik wou de vraagsteller gewoon behoeden voor een verkeerde aankoop, als hij/zij overtuigd is dat de Explore 2 voldoet dan is dit een prima keuze, mits hij/zij de nadelen ervan kent.
Op Strava wordt het automatisch gefixt. Ik was overall niet ontevreden met mijn Explore 1, maar de Explore 2 fixt duidelijk wat zwakke punten, zoals inderdaad geen barometrische hoogtemeter.Een maat van mij heeft ooit een Explore 1 gekocht, niet op mijn aanraden, in tegendeel zelfs, maar heeft enkel naar zijn portemonnee gekeken en ik heb hem 4 jaar horen klagen dat zijn hoogtemeters niet kloppen. Uit medelijden heb ik hem mijn Edge 830 gegeven voor een symbolisch bedrag![]()
De Explore 2 heeft drie fysieke knoppen (aan/uit, start/stop, en ronde knop). Geen idee wat je met meer geheugen moet, ik heb west en midden Europa erop staan, en had nog ruimte om oost Europa er ook bij te zetten. Je moet wel verrekte ver fietsen wil je door zijn accu heen raken in één tocht. Maar iets wat daarmee te maken heeft: Explore 2 heeft geen omgevingslicht sensor, die zou mij wel handig lijken zodat hij in de zon schermverlichting uit zet, en met grijs weer hem aan zet. Niet dat het echt uitmaakt want als ik de verlichting constant een beetje aan heb doet hij het alsnog meerdere ritten op zijn accu, maar toch.
En nu klinkt het waarschijnlijk alsof ik de Explore 2 aan het fanboyen ben, wat ik misschien ook wel wat doe. Maar uiteraard zijn er redenen om een x40/50 te kopen dus! Of omdat je meer gestructureerde trainingen wil doen, of omdat je gewoon het beste wil. Maar ik ben hartstikke tevreden met mijn Explore 2
zijn er nog recente ervaringen te delen over de https://www.futurumshop.n...2-gps-fietscomputer.phtml
in dit topic gaat het al diverse jaren terug..dus ben benieuwd naar de recente ervaringen van de velo 2.
in dit topic gaat het al diverse jaren terug..dus ben benieuwd naar de recente ervaringen van de velo 2.
...
Lijkt mij sterk dat multi-band GNSS werd toegevoegd want dit is daarvoor het je specifieke GPS chipset nodig, ga je niet fixen met een firmwareJungleJim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:58:
[...]
De Edge Explore 2 heeft wel degelijk multi-band en multi-GNSS, dat is na release met een firmware update toegevoegd.
16u vs 26u... een normale sterveling ligt daar niet wakker van, maar hier en daar zijn er uitzonderingenEn wat bedoel je met “betere autonomie”?
Het is in een beta toegevoegd en later weer verwijderd. Het is mogelijk dat de hardware er in zit maar was/is uitgeschakeld. Dat gebeurt wel vaker.RigolleM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:28:
[...]
Lijkt mij sterk dat multi-band GNSS werd toegevoegd want dit is daarvoor het je specifieke GPS chipset nodig, ga je niet fixen met een firmware
https://forums.garmin.com...20-07beta/1725709#1725709
Lees hier echt nooit wat over. De motor versie wordt wel eens gebruikt op motoren en daar is men meestal tevreden over. Maar de fiets variant zie ik nooit wat vankoentjuh1987 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:01:
zijn er nog recente ervaringen te delen over de https://www.futurumshop.n...2-gps-fietscomputer.phtml
Daarom geef ik aan om alles goed te evalueren, dat je achteraf je niet beklaagt dat die éne feature nu toch wel de dealbreaker is.Sissors schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:45:
[...]
Daar is dan ook niks mis mee, uiteraard hebben de duurdere modellen zeker voordelen, en liever in 1x goed kopen, dan over een jaar wat nieuws weer moeten kopen. Tegelijk is het ook niet nodig om extra uit te geven voor iets wat je echt nooit gebruikt.
Achteraf ja.. maar als je aan het rijden bent en de organisatie zegt een rit van 1200hm op 100km en na 90km heb je er maar 300hm dan vind je dat vervelendOp Strava wordt het automatisch gefixt. Ik was overall niet ontevreden met mijn Explore 1, maar de Explore 2 fixt duidelijk wat zwakke punten, zoals inderdaad geen barometrische hoogtemeter.
Klopt, maar met de x40 kan je ook nog navigeren met de extra knoppen, kan voor jou niet zo belangrijk zijn, maar mss wel voor iemand anders.De Explore 2 heeft drie fysieke knoppen (aan/uit, start/stop, en ronde knop).
Je hebt er die naar andere werelddelen reizen, extra kaarten zoals bv. openfietsmap, openstreetsmap,... van allerlei regios. Het is een verschil dus moet je die ook aangeven.Geen idee wat je met meer geheugen moet, ik heb west en midden Europa erop staan, en had nog ruimte om oost Europa er ook bij te zetten.
Idem als hierboven, dat moet de vraagsteller voor zichzelf uitmaken. Die 16u is ook zonder allerlei sensoren gekoppeld, zonder navigatie,... en als je een meerdaagse doet kan dit voor iemand wel belangrijk zijn. Een powerbank is dan de oplossing hoor ik jullie al denken, maar niet iedereen wil extra gewicht meesleuren...Je moet wel verrekte ver fietsen wil je door zijn accu heen raken in één tocht. Maar iets wat daarmee te maken heeft: Explore 2 heeft geen omgevingslicht sensor, die zou mij wel handig lijken zodat hij in de zon schermverlichting uit zet, en met grijs weer hem aan zet. Niet dat het echt uitmaakt want als ik de verlichting constant een beetje aan heb doet hij het alsnog meerdere ritten op zijn accu, maar toch.
Voor de meesten zal een Explore 2 wel genoeg zijn.. maar een verwittigd man is er 2 waardEn nu klinkt het waarschijnlijk alsof ik de Explore 2 aan het fanboyen ben, wat ik misschien ook wel wat doe. Maar uiteraard zijn er redenen om een x40/50 te kopen dus! Of omdat je meer gestructureerde trainingen wil doen, of omdat je gewoon het beste wil. Maar ik ben hartstikke tevreden met mijn Explore 2
Ok was iets te stellig, de optie voor multi-band heeft blijkbaar in een beta firmware gezeten, maar is er weer uitgehaald door Garmin, zoals @RepareerDroid ook aangeeft.RigolleM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:28:
[...]
Lijkt mij sterk dat multi-band GNSS werd toegevoegd want dit is daarvoor het je specifieke GPS chipset nodig, ga je niet fixen met een firmware
Iets kleiners, maar de Explore 1 heeft geen temperatuur sensor, die de Explore 2 (en x40/50s) wel hebben. Of nou ja, de Explore 1 heeft er ook gewoon eentje. En een overijverige firmware engineer had die ook gewoon ingeschakeld. Volgende firmware versie ging die weer uitJungleJim schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:43:
[...]
Ok was iets te stellig, de optie voor multi-band heeft blijkbaar in een beta firmware gezeten, maar is er weer uitgehaald door Garmin, zoals @RepareerDroid ook aangeeft.
Wat wil je precies weten?koentjuh1987 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:01:
Op zich wel een leuk compact apparaatje en de paar keer dat ik heb gebruikt heb werkte het prima. Synchroniseren met telefoon gaat ook vlot.
Ik heb geen ervaring met dit apparaat, maar... Voor mij zou deze al afvallen omdat je volgens de review op futurum geen hartslagmeter kan aankoppelen. Ik gok dat een vermogensmeter er dan ook niet aan kan, wat ook best handig is als je dat wel wilt.koentjuh1987 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:01:
De Beeline is geen fitness toestel, maar puur bedoeld voor navigatie. Als het je bedoeling is om ook je prestaties bij te houden is dit het verkeerde toestel, maar als je het alleen gaat om op je bestemming te geraken is dit toestel een optie. Zelf geen ervaring mee, maar ik lees enthousiaste reacties van gebruikers van de motorvariant van dit toestel.
Dat is ook enkel de bedoeling. Rest gaat wel via de Apple Watch om het een beetje bij te houden.JaVaWa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:11:
De Beeline is geen fitness toestel, maar puur bedoeld voor navigatie. Als het je bedoeling is om ook je prestaties bij te houden is dit het verkeerde toestel, maar als je het alleen gaat om op je bestemming te geraken is dit toestel een optie. Zelf geen ervaring mee, maar ik lees enthousiaste reacties van gebruikers van de motorvariant van dit toestel.
Gaat vooral om te navigeren. Telefoon gebruik ik daar liever niet voor. Vooral omdat het groot is op het stuur.
...
Wat ik ook lees is dat versie 2 een aanzienlijke vooruitgang is ten opzichte van de voorganger omdat er nu ook een schematische weergave van de wegen is. Dat maakt het navigeren in complexe situaties een stuk makkelijker.
Ook gelezen inderdaad. Maar ben vooral benieuwd naar gebruiksgemak, accurate etc. Wil het voornamelijk gebruiken voor navigatie. Overige zaken vind ik persoonlijk niet belangrijk of minder belangrijk en wegen daardoor niet op tegen een dure Garmin,wahoo etcJaVaWa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:30:
Wat ik ook lees is dat versie 2 een aanzienlijke vooruitgang is ten opzichte van de voorganger omdat er nu ook een schematische weergave van de wegen is. Dat maakt het navigeren in complexe situaties een stuk makkelijker.
...
Ik heb hem relatief weinig gebruikt (<100km totaal), vooral korte ritjes in de buurt. Dus misschien niet de meest uitgebreide ervaring. Maar het werkte in ieder geval prima, routes worden snel geladen, bij eventuele afwijkingen van de geplande route weet hij ook snel weer de weg te vinden. Gewoon puur als navigatie is het dus wel een fijn apparaat.koentjuh1987 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:41:
[...]
Ook gelezen inderdaad. Maar ben vooral benieuwd naar gebruiksgemak, accurate etc. Wil het voornamelijk gebruiken voor navigatie. Overige zaken vind ik persoonlijk niet belangrijk of minder belangrijk en wegen daardoor niet op tegen een dure Garmin,wahoo etc
Het is dat ik meer training gerelateerde metrics wil zien, dus over ben op een Garmin. De Beeline ligt hier stof te vangen.
Wat wordt bedoeld met gestructureeerde trainingen? Wordt dan de Garmin schema's bedoeld? Kun je bv. wel trainingen vanuit Join importeren?Sissors schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:45:
[...]
Daar is dan ook niks mis mee, uiteraard hebben de duurdere modellen zeker voordelen, en liever in 1x goed kopen, dan over een jaar wat nieuws weer moeten kopen. Tegelijk is het ook niet nodig om extra uit te geven voor iets wat je echt nooit gebruikt.
[...]
Op Strava wordt het automatisch gefixt. Ik was overall niet ontevreden met mijn Explore 1, maar de Explore 2 fixt duidelijk wat zwakke punten, zoals inderdaad geen barometrische hoogtemeter.
De Explore 2 heeft drie fysieke knoppen (aan/uit, start/stop, en ronde knop). Geen idee wat je met meer geheugen moet, ik heb west en midden Europa erop staan, en had nog ruimte om oost Europa er ook bij te zetten. Je moet wel verrekte ver fietsen wil je door zijn accu heen raken in één tocht. Maar iets wat daarmee te maken heeft: Explore 2 heeft geen omgevingslicht sensor, die zou mij wel handig lijken zodat hij in de zon schermverlichting uit zet, en met grijs weer hem aan zet. Niet dat het echt uitmaakt want als ik de verlichting constant een beetje aan heb doet hij het alsnog meerdere ritten op zijn accu, maar toch.
En nu klinkt het waarschijnlijk alsof ik de Explore 2 aan het fanboyen ben, wat ik misschien ook wel wat doe. Maar uiteraard zijn er redenen om een x40/50 te kopen dus! Of omdat je meer gestructureerde trainingen wil doen, of omdat je gewoon het beste wil. Maar ik ben hartstikke tevreden met mijn Explore 2
Gestructureerde trainingen zijn opgebouwd uit verschillende workouts, verspreid over een bepaalde tijd.
Een workout bestaat uit een aantal handelingen: bijv. warming up, een bepaalde afstand rijden of een bepaalde tijd al dan niet met een bepaalde snelheid, verschillende varianten hiervan herhalen, cool down.
De Edge Explore 2 ondersteunt geen workouts, ongeacht waar ze vandaan komen.
Een workout bestaat uit een aantal handelingen: bijv. warming up, een bepaalde afstand rijden of een bepaalde tijd al dan niet met een bepaalde snelheid, verschillende varianten hiervan herhalen, cool down.
De Edge Explore 2 ondersteunt geen workouts, ongeacht waar ze vandaan komen.
[ Voor 36% gewijzigd door JaVaWa op 24-07-2025 15:46 ]
Erg interessant, maar wat is het?McMiGHtY schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:23:
Ik kwam deze tegen:
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link
Interessant wel
Hint: Je zit in "Het grote fietscomputer" topic....
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Een zelfgebouwde fietscomputer? Lees niets over het OS, maar ik vermoed OSS
Er zit een STM32 MCU in. Dus het zou kunnen dat er een generiek RTOS op draait. Maar kan ook gewoon bare metal zijn, enige wat dat ding moet doen is ANT+/BLE pakketten ontvangen en dan op een display de waardes tekenen. (Sterker nog, wireless gedeelte lijkt op een aparte module te draaien).418O2 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Een zelfgebouwde fietscomputer? Lees niets over het OS, maar ik vermoed OSS
Hoe dan ook levensvatbaarder dan die flitedeck
Wahoo heeft een grote nieuwe update uitgebracht voor de BOLT 3, ROAM 3 en de ACE.
Belangrijkste wijzigingen zijn verbeterde beveiliging (o.a. kunnen instellen van een pincode), aanpassingen aan de weergave van de kaart, en een hoop verbeteringen en bug fixes.
Release notes zijn hier te vinden:Edit: release notes voor de ACE even toegevoegd (die voor ROAM 3 en BOLT 3 zijn hetzelfde):
Belangrijkste wijzigingen zijn verbeterde beveiliging (o.a. kunnen instellen van een pincode), aanpassingen aan de weergave van de kaart, en een hoop verbeteringen en bug fixes.
Release notes zijn hier te vinden:Edit: release notes voor de ACE even toegevoegd (die voor ROAM 3 en BOLT 3 zijn hetzelfde):
ELEMNT WG70-301599 - 5 August, 2025
Enhanced security measuresMap theme changes
- Added: Pairing to a phone now requires a matched PIN code to be accepted on both devices to establish a secure connection.
- Added: Optional passcode lock – Protect your ELEMNT and personal data by adding a passcode; you can add, change and remove a passcode from the Device Settings menu on your ELEMNT computer.
- If a passcode is set, ELEMNT will be locked after powering on, or by manually locking from the Device Settings menu.
- Option to add the passcode lock has been added as a final step in the onboarding process.
- Passcode can be removed remotely using a currently connected instance of the Wahoo app.
- Factory reset now requires passcode verification, if enabled.
- For more details, see Device passcode lock for ACE, BOLT 3, and ROAM 3
- Updated: USB access is now disabled by default, and must be enabled via an Allow USB access toggle in Wahoo app > Devices > elemntcomputer > Settings
- For more details, see Connect an ACE, BOLT 3, or ROAM 3 to a desktop/laptop computer
- Updated: completed ride FIT file are no longer accessible via USB
• Added: New map layer that allows bike lanes to be enabled/disabled
• Updated: Map layers user interface
• Updated: Map theme has been adjusted to increase contrast, improve color variance, and remove visual clutter at certain zoom levels
• Updated: The order of the navigation chevrons and user history line on the map has been switched
[/list]
User interface / notifications / data fieldsBug fixes and stability improvements
- Added: Skin temperature is now available as a configurable data field and is recorded in FIT files
- Updated: Minor user interface adjustments in the Device Settings menu and its sub pages
- Updated: Ride started notification now shows which workout profile is currently being used
- Updated: Phone notifications indicator (red circle) in the status bar is no longer shown for system notifications
- Updated: Elevation, GPS Accuracy, and GPS Heading data fields on workout data pages now display "--" while acquiring a GPS signal
- Updated: Distance Remaining and Distance to Cue data fields on the map page are no longer shown until a GPS signal has been acquired
- Updated: Shifter battery data field has been updated for improved visibility
- Fixed: Pressing the up/down buttons to zoom on the map page now works before acquiring a GPS signal
- Fixed: Sensors that are no longer available are not shown in the Pair Sensor list
- Fixed: Elevation graph not fully visible along the y-axis
- Fixed: Selecting a route now returns you to the menu
- Fixed: Targets of some SYSTM workouts not being processed properly
- Fixed: Banner displayed when an approaching a Summit Segment climb now has the correct climb category color
- Fixed: Planned workouts with both power and cadence targets now show the correct minimum value in their corresponding data field
- Fixed: Banner is displayed confirming a planned workout has been loaded
- Fixed: Custom alerts that are set to trigger on lap no longer show an alert immediately upon starting ride
- Fixed: Wheel circumference setting now shows correct value for speed sensors
- Fixed: Gear visual data field on KICKR control page
- Fixed: When using TRACKR RADAR in the Auto light mode, the light no longer turns on automatically prior to the first vehicle detection
- Fixed: Various translations in multiple languages
- Fixed: Several crash conditions
[ Voor 72% gewijzigd door JungleJim op 05-08-2025 17:56 ]
Heb in de afgelopen weken al 2x de data via USB moeten kopiëren, de app doet dan niets...JungleJim schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:48:
Wahoo heeft een grote nieuwe update uitgebracht voor de BOLT 3, ROAM 3 en de ACE.
[...]
Iemand een idee of dit dan niet meer kan door deze verandering?
Updated: completed ride FIT file are no longer accessible via USB
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Hield de laatste tijd de release pagina al in de gaten op een grote update en daar was die dan ineens gisteren.JungleJim schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:48:
[...]
Fijn aan de update is de verbeterde (of verouderde) chevron markering, deze is een stuk duidelijker tijdens navigeren. Lijkt nu weer op de oude generatie.
Ook het uitschakelen van de fietspad layer is aangenaam.
Verder is de ROAM (die ik bezit) ontzettend stabiel, echt sinds de release 0 issues gehad.
Op een iOS nog geen problemen gehad.raymondw schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:25:
[...]
Heb in de afgelopen weken al 2x de data via USB moeten kopiëren, de app doet dan niets...
Iemand een idee of dit dan niet meer kan door deze verandering?
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door s.vanrossem op 06-08-2025 11:56 . Reden: Ander bericht ook quoten en op reageren ]
Zijn er eigenlijk Tweakers die ervaring hebben met het fietsen met een horloge op het stuur en deze gebruiken ? Natuurlijk is het scherm kleiner dan een fietscomputer en dus minder ideaal, maar werkt het snel genoeg voor bijvoorbeeld turn by turn navigatie? Het horloge heb ik al en met fietsen wil ik starten en dus een mooie manier om laagdrempelig een route / gpx file te volgen.
Wat voor horloge heb je?KraveN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
Zijn er eigenlijk Tweakers die ervaring hebben met het fietsen met een horloge op het stuur en deze gebruiken ? Natuurlijk is het scherm kleiner dan een fietscomputer en dus minder ideaal, maar werkt het snel genoeg voor bijvoorbeeld turn by turn navigatie? Het horloge heb ik al en met fietsen wil ik starten en dus een mooie manier om laagdrempelig een route / gpx file te volgen.
Maakt nogal uit of je een vivoactive 3 of een Fenix 8 51 mm hebt.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Eerder ritten van 100+ km gedaan met een Forerunner 945 om de pols. Gpx ingeladen, route starten en gaan. Scherm is wat klein, maar ik vond het prima werken. En als ik echt even het spoor kwijt was, dan pakte ik mijn telefoon. Maar dat doe ik zelfs wel eens als de Wahoo Roam 1 het even niet mee duidelijk laat zien.KraveN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
Enduro 3, 51mmmhr-zip schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:31:
[...]
Wat voor horloge heb je?
Maakt nogal uit of je een vivoactive 3 of een Fenix 8 51 mm hebt.
Ik zou voor 5 euro van Ali een mount halen en het gewoon testen. Of je het wat vindt is persoonlijk, ik vond een 530 al irritant klein.
Het is allemaal leuk en wel als je je route kan volgen, maar zodra je verkeerd zit of om moet rijden is het wat minder
[ Voor 32% gewijzigd door 418O2 op 06-08-2025 14:47 ]
Ik heb een Garmin Forerunner 165. Het werkt snel genoeg voor turn-by-turn navigatie. Maar op de 165 zie je alleen de route die je moet volgen en als je afwijkt van de route zul je weer terug naar de route worden geleid. Je ziet verder helemaal niets, ook geen straatnamenNu heb ik de Garmin alleen maar gebruikt in gebieden die ik al ken, dus ik had meestal wel een idee van waar ik naar toe moest. Maar als je op onbekend terrein bent is het minder handig.KraveN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
Uit reviews begreep ik dat de duurdere Garmin wel kaarten weergeven tijdens het navigeren, maar dat weet ik niet zeker. Wel is een app die je kunt installeren op je Garmin, Map4Garmin oid., maar dat werkt niet heel lekker op mijn goedkope horloge.
Wat betreft de grootte van het scherm, het is net groot genoeg, maar soms zou ik wat meer willen zien in delen van de route die ik niet goed ken. En ook de positie op mijn gravelbike is niet ideaal, op het stuur, links van het midden, fietscomputers Monteer je in het midden voor het stuur, wat voor wielren- en gravelfietsen handiger is. Maar bij fietsen met een wat minder sportieve zitpositie is het prima.
Om het kort samen te vatten: het werkt goed genoeg om te kijken of het wat is. Zeker als je geen Forerunner 165 hebt
2,3x geprobeerd, toen maar een Edge aangeschaft…
Bedankt voor jullie suggesties en ervaringen! Heel waardevol. Ik ga een mount bestellen en het gewoon proberen.
Heel goed voornemen! Zelf “simuleerde” ik jarenlang n fietscomputer op mijn Fenix 5 met 44mm scherm met behulp van n watchface waarbij de datavelden volledig instelbaar zijn. Navigeren was spartaans maar effectief vanwege de nauwkeurigheid van de GPS. Op jouw horloge zal dat veel beter gaan aangezien die wel over kaarten beschiktKraveN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:12:
Bedankt voor jullie suggesties en ervaringen! Heel waardevol. Ik ga een mount bestellen en het gewoon proberen.
Ik fiets met de Forerunner 965 op het stuur. Dat gaat prima. Het scherm is wat kleiner, maar icm steminstructies op mijn oren meer dan prima. Ook zonder stem is het goed te doen. Ik kan iig nog niet de aankoop van een fietscomputer verantwoorden. Heeft veel dezelfde functies.KraveN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
Iemand enig idee hoe die routes van de Wahoo app uit je apparaat te halen? Nu lijken naast me Strava routes ook die van Wahoo ineens in te laden onder routes. Heb al even gekeken of je ze via het apparaat eraf kunt halen maar dat lijkt niet te werken. In de app kan ik niets vinden. Filter optie op het device zelf is wel leuk, maar je kunt niet filteren op bron.JungleJim schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:48:
[...]
Zijn er hier mensen die met de cyclingcomputer van Magene type C606 rijden, zo ja wat is/zijn hun ervaringen?
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Gewoon doen, best wel kans dat het je 'prima' bevalt. Bevalt mij namelijk al 5 jaar 'prima'. Gebruik een Fenix 7X. Voor mij lange tijd niet het geld waard geweest om te upgraden. Zit er nu bij de nieuwe generatie garmins (850, 550 WHEEEERE AAAARE YOUUUU!?) wel over te twijfelen. Maar misschien gaat het ook wel een goedkopere unit uit de andere kampen worden indien de features niet mindblowing zijn. (Karoo of Wahoo)KraveN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:12:
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik gebruik mijn forerunner 955 en op zich werkt het maar het scherm is wel erg klein dus soms is de route dan toch wat onduidelijk. Ook bediening is wat minder handig, heb hem wel op mijn stuur gemount want aan de pols vond ik het nog lastiger.KraveN schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
Heb een hartslagband voor mijn hartslag.
Voor nu voldoet het net aan, maar als ik wielrennen leuk blijf vinden zal ik zeker een edge oid aanschaffen (maar is me nu net nog te duur, zou dan de 840 oid willen namelijk)
Mss hier wat informatie over horloges tov fietscomputers
https://www.bikeradar.com...em_Tzxb2pqfANzaNW5iZvPKaA
https://www.bikeradar.com...em_Tzxb2pqfANzaNW5iZvPKaA
Meer mensen waar Garmin Connect op iOS niet meer zo goed werkt als voorheen? Ik kan namelijk de kaart niet meer openen bij mijn activiteiten. Tot voor korte was even tikken op de kaart voldoende om de kaart fullscreen interactief te krijgen, maar dat werkt dus nu niet meer
Nog mensen vandaag problemen met Wahoo? Mijn Bolt v1 zijn daum staat op 2006 en kan geen gps fix vasthouden. Onwerkbaar op dit moment.
Mijn vader (Roam) en een kennis (Bolt V1) hebben beiden ook problemen.
Ik las ondertussen op een Wahoo fb groep dat er nog mensen problemen hebben. Geen idee wat de oorzaak kan zijn.
Ik las ondertussen op een Wahoo fb groep dat er nog mensen problemen hebben. Geen idee wat de oorzaak kan zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door argon007 op 17-08-2025 14:11 ]
Yup,,big issue here.argon007 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:09:
Nog mensen vandaag problemen met Wahoo? Mijn Bolt v1 zijn daum staat op 2006 en kan geen gps fix vasthouden. Onwerkbaar op dit moment.
De wahoo van mijn vrouw had problemen met gpx fix en ze was in 1 rechte lijn tot in Amiens (FR) gefietst volgens de Element app (wat natuurlijk totale onzin is)
Tijdens het 1e deel van de rit was hij blijkbaar ook constant de route kwijt, dus gepiep alom.
Na halverwege een keer uit en terug aan met routerecovery was het gepiep gedaan en gaf de kaart wel correct aan,,maar het gelogde resultaat sloeg nergens op

@Grin zei
‘Source: Wahoo Forum.
GPS time is counted in “weeks” starting from January 1980, but the counter is only 10 bits long, so it rolls over every 1024 weeks (~19.7 years). If a device’s firmware doesn’t handle that correctly, it can suddenly “think” it’s back in 2006 (1024 weeks before today).
Because the device thinks it’s 1st Jan 2006 it’s struggling to lock on to the GPS satellites.’
Raar verhaal. De vorige rollover was in 2019, de eerstvolgende in 2038. De GPS-satellieten zenden het weeknummer uit, dat zit nu op 333. Waarom heeft Wahoo daar op dit moment last van?
Dat gast over GPS, hoe zit het met andere systemen als GLONASS, BEIDOU, Galileo, QZSS? Wellicht dat daar ergens een conflict is?JaVaWa schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:51:
Raar verhaal. De vorige rollover was in 2019, de eerstvolgende in 2038. De GPS-satellieten zenden het weeknummer uit, dat zit nu op 333. Waarom heeft Wahoo daar op dit moment last van?
Hier ook Wahoo ELEMNT Bolt v1 GPS mis sinds vandaag. Gisteravond nog een rit gedaan, geen problemen. Reddit staat er ook vol mee. Alle Bolt en Roam V1's lijken getroffen. Apparaat staat op 1 januari 2006. Ik heb geprobeerd hem handmatig op de datum van vandaag te zetten, maar lijkt geen resultaat te hebben. Er zijn 1024 weken verstreken sinds 1 jan 2006.
[ Voor 41% gewijzigd door RaymondD op 17-08-2025 20:35 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Galileo heeft er pas in 2078 last van, Beidou in 2163 (beide hebben langere counters). GLONASS telt per dag, en heeft er dus vaker last van (om de vier jaar). De laatste keer was 31-12-2023. QZSS zend vijf signalen uit, waarvan vier compatibel met GPS en een met Galileo. Die zullen dus dezelfde rollover periode hebben als die systemen.B64 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:03:
[...]
Dat gast over GPS, hoe zit het met andere systemen als GLONASS, BEIDOU, Galileo, QZSS? Wellicht dat daar ergens een conflict is?
Kortom, op dit moment kan er geen conflict zijn.