• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:49
GerbenBK schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:46:
[...]

Valt allemaal wel mee hoor. Als je bang bent dat ie leeg gaat, zet je hem op powersaver en dan heb je volgens Garmin tot 60 uur.

Het is gewoon een trade-off die voor jou niet interessant is, maar voor mensen die een mooier / beter scherm willen wellicht wel.

Een beetje zoals bij mips vs oled bij smartwatches inderdaad. Ik heb een tijdje een Garmin watch gehad en nu een Apple watch en het is gewoon anders. Deze gaat 's avonds aan de lader en dat gaat eigenlijk ook prima. Maar als je sleep metrics belangrijk vindt, of de garmin connect data analyseert en/of multi day hikes doet, kun je beter geen apple watch nemen maar een Garmin met mips scherm.

Voor ieder wat wils dus.
Bij de smartwatches is die keuze voor Mips toch echt achterhaald vind ik. Mijn Fenix 8 OLED gaat gemakkelijk 2 weken mee en behalve een nachtmodus heb ik alle toeters en bellen aan staan. Een uurtje laden en ik kan weer verder..

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:16
Requiem19 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:21:
Karoo 3 was na 8:50 Traka nog steeds op iets van 35% batterij ^^.
Mag vragen hoe want ik lees vaak dat Karoo batterij vreet. Ik ben namelijk aan het rond kijken en lijstje met opties aan het opstellen. Zag dat karoo 3 nu op veel plekken was afgeprijsd waardoor het dicht bij midden segment qua prijs komt.

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 13:31
De karoo 2 was slechter qua batterij dan de karoo 3.

Ga bij de karoo 3 uit van 8-10% batterijontlading per uur als praktijkwaarde, dus vanaf vol zou 10-12 u haalbaar zijn.

Dat klopt dus met de echte ervaringen volgens Requiem19 en o.a. mijzelf.

mountainbiker

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:16

Sherlock

No Shit

Ik zag dat Garmin een nieuwe versie van deTopoActive maps had uitgebracht (26.10) dus die wilde ik eens gaan installeren. Nu zie ik in de comments van dezelfde video dat ze die versie weer terug gedraaid hebben omdat er iets niet helemaal mee in orde was. Kan er verder eigenlijk niet veel over vinden.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Sherlock

https://forums.garmin.com/sports-fitness/cycling/f/edge-840-series/435879/issue-affecting-edge-products-with-topoactive-europe-2026-10

Genoeg gebruikers die nu een "bricked" device hebben. Ongeloofelijk hoe dit door Q&A is gekomen. Gelukkig gebruik ik zelf OFM maps.

[ Voor 32% gewijzigd door pdukers op 12-05-2026 14:30 ]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Apart:
Impacted Devices:
  • Edge® 540 | Edge® 540 Solar
  • Edge® 840 | Edge® 840 Solar 
  • Edge® 1040 | Edge® 1040 Solar
  • Edge® Explore 2
Vandaar dat ik deze niet tegenkwam; ik heb een Edge 1050.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:03
Zo, net de knoop doorgehakt en een 840 Solar gekocht.

Had 2 jaar lang een Edge 820, maar de batterij daarvan was op. Ofja, hij hield het max 5 uur vol, en dat is voor mij te kort. Heb al tijdens een rit van 170km moeten omschakelen naar mijn GPShorloge, en dat is gewoon onhandig. Eerste indruk van de 840 Solar is erg goed. Fijn scherm, wat minder priegelen, de solarfunctie ben ik heel erg blij mee (al is het wellicht wat overkill), en de ingebouwde connectiviteit met Garmin Connect/Strava is fijn om te hebben. Happy camper alhier. :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik heb een fietscomputer en ik fiets vaak routes voor het eerst en dan komt het regelmatig voor dat je een mooie route hebt maar dat er afslagen waarna het wegdek slecht is en eigenlijk met de racefiets niet te doen zijn. Betonnen fietspaden zijn over het algemeen het best, asfalt zolang er geen boomwortels die omhoog drukken en klinkers en stoeptegels zijn soms goed maar ook slecht tot zeer slecht.

Nu kan per geplande route geen verschillende delen opgeven waar dan als je in de buurt bent je advies krijgt van neem de volgende afslag of juist niet. Omdat ik de navigatie zelf weinig gebruikt heb ik dat opgelost door POI's te gebruiken.

Ik heb een route van paar honderd meter in de plaats waar ik woon en heb daarbuiten allerlei eigen POI's geplaatst met een tekst erbij. Die tekst wordt dan getoond zodra ik in de buurt kom van zo'n POI en die moet ik dan bevestigen op de fietscomputer.

Ik start dan bij vertrek de navigatie en ben dan ook zo van de korte ingevoerde route maar de POI's zijn wel actief. Ik krijg dan een aanwijzing en weet zo dat de volgende afslag de meest aangename route is en/of de snelste. Wijk ik af en rij later een weg op die ik eerder als slecht heb ervaren krijg ik ook een aanwijzing dat ik beter die weg niet kan opgaan.

Als iemand een andere oplossing weet om wegvlakken te vermijden of te bevoordelen in de navigatie anders dan een gehele route te laden dan lees ik dat graag. Het nadeel van een hele route is dat als je er van afwijkt dat je dus een eerder wegvlak kunt rijden die niet als goed is gezien.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Komoot heeft een aardige functie met betrekking tot ondergrond, maar geen idee hoe dat er op een fietscomputer uit ziet. Op de site en in de app kun je het wel vrij goed zien.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:49
inderdaad, in komoot de route ondergrond checken, of heatmap functies van andere routeplanners gebruiken zodat je paden/wegen pakt die veel gebruikt worden (en dus in principe goed zijn).

(of modern materiaal met bredere banden, en lagere druk, dan heb je er ook minder last van).

Strava

• pdukers
  • Niet online
Firmware update voor het boot loop issue met 2026.10 maps op de xx40 series is beschikbaar. En ook instructies om de boot loop te fixen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:29
Ik had nog nooit van topoactive gehoord eigenlijk. Die moet je los kopen?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:44
Cloclo100 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:41:
[...]

Bij de smartwatches is die keuze voor Mips toch echt achterhaald vind ik. Mijn Fenix 8 OLED gaat gemakkelijk 2 weken mee en behalve een nachtmodus heb ik alle toeters en bellen aan staan. Een uurtje laden en ik kan weer verder..
Maar Mips is toch ook beter bij een volle bak zonlicht? En MIPS is always on. Ik heb qua horloges een schijthekel aan een zwart vlak wat ik eerst moet wakker schudden in elk geval.

Qua accuduur, ja voor veel ritjes kan je met een 850 ook prima verder. Maar ik vind het mijn mijn 530 ook fijn dat ik meerdere ritjes kan rijden zonder na elke rit al die meuk te hoeven opladen.
Een accu die meer cycles doet gaat daardoor ook gewoon minder lang mee dus de afschrijving op een x50 ligt ook gewoon hoger.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Cloclo100
Mistraller schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 02:12:
[...]

Maar Mips is toch ook beter bij een volle bak zonlicht? En MIPS is always on. Ik heb qua horloges een schijthekel aan een zwart vlak wat ik eerst moet wakker schudden in elk geval.

Qua accuduur, ja voor veel ritjes kan je met een 850 ook prima verder. Maar ik vind het mijn mijn 530 ook fijn dat ik meerdere ritjes kan rijden zonder na elke rit al die meuk te hoeven opladen.
Een accu die meer cycles doet gaat daardoor ook gewoon minder lang mee dus de afschrijving op een x50 ligt ook gewoon hoger.
Je zou de review van DCR eens moeten zien. In het zonlicht is het scherm evenzeer fantastisch. Daarbij moet je niets wakker schudden, je draait je pols en het scherm is daar 🙂. Bij de fietscomputers zie ik het voordeel ook nog niet echt vanwege de batterijduur, ik had het dus vooral over de watches. Once you go OLED you never go back!

• Prulleman
Eens met @Mistraller een horloge moet always on zijn. Dus ook als je pols stil ligt op je bureau of wat dan ook

Strava

• JungleJim
  • Laatst online: 22:24
418O2 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 00:55:
Ik had nog nooit van topoactive gehoord eigenlijk. Die moet je los kopen?
TopoActive kaarten vervangen sinds vorig jaar mei de Garmin Cycle kaarten die standaard meegeleverd worden met Edge fietscomputers.

Het zijn kaarten die al heel jaren met de Garmin sporthorloges en outdoor handhelds meegeleverd worden en geschikt zijn voor meerdere soorten activiteiten, waaronder sinds vorig jaar dus ook fietsen.

Als je Garmin fietscomputer geleverd werd met Cycle kaarten, dan worden deze bij een update van de kaarten vervangen door de TopoActive kaarten. Je hoeft er dus niet voor te betalen in dat geval.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Cloclo100 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 06:43:
[...]

Je zou de review van DCR eens moeten zien. In het zonlicht is het scherm evenzeer fantastisch. Daarbij moet je niets wakker schudden, je draait je pols en het scherm is daar 🙂. Bij de fietscomputers zie ik het voordeel ook nog niet echt vanwege de batterijduur, ik had het dus vooral over de watches. Once you go OLED you never go back!
Maar jij hebt wel één van de grootste smart watches, met dus de grootste accu erin. Als je meer naar de 'gewone' smartwatches kijkt bij Garmin, dan doet een Venu 3 het iets meer dan de helft van de tijd als een (oudere) Vivoactive 4 wanneer hij in always on mode staat. 5 dagen vs 8 dagen. De vergelijkbaardere Venu 2 zit op 2 dagen zelfs. En in deze vergelijking heeft de Vivoactive 4 een 180mAh batterij, en de Venu 3 een 300mAh batterij!

En uiteraard je OLED scherm is mooier, nul discussie over mogelijk. Maar je batterijduur bij een Fenix 8 gaan gebruiken om te stellen dat transreflectief geen voordelen biedt? Daar ben ik het niet mee eens.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:56

B64

[...]

Nee hoor, als er morgen een fatsoenlijke smartwatch op de markt komt met MIPS scherm dan koop ik die. Momenteel zijn ze nogal dun gezaaid, zachtjes uitgedrukt.

Persoonlijk snap ik helemaal niks van die OLED-hype.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:56

B64

Sissors schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Maar jij hebt wel één van de grootste smart watches, met dus de grootste accu erin. Als je meer naar de 'gewone' smartwatches kijkt bij Garmin, dan doet een Venu 3 het iets meer dan de helft van de tijd als een (oudere) Vivoactive 4 wanneer hij in always on mode staat. 5 dagen vs 8 dagen. De vergelijkbaardere Venu 2 zit op 2 dagen zelfs. En in deze vergelijking heeft de Vivoactive 4 een 180mAh batterij, en de Venu 3 een 300mAh batterij!

En uiteraard je OLED scherm is mooier, nul discussie over mogelijk. Maar je batterijduur bij een Fenix 8 gaan gebruiken om te stellen dat transreflectief geen voordelen biedt? Daar ben ik het niet mee eens.
Sterker nog: ik had ooit een Amazfit Bip S met 200mAh accu en MIPS scherm. Die had ruim een maand accuduur. Nu een Amazfit GTR Mini met 280mAh accu en een OLED scherm, die moet elke 10 dagen aan de lader. Met always-on scherm (wel gedimd en uitgekleed) hooguit een dag of 4.

Bij fietscomputers zal het verschil in accuduur tussen MIPS en OLED veel minder groot zijn, maar ook afhangen van licht- en weersomstandigheden. Fiets je veel in de volle zon, dan zal OLED meer verbruiken om een leesbaar beeld te geven.

• Cloclo100
Sissors schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Klopt 100%, er valt te nuanceren naar andere modellen/prijsklasses.

• Cloclo100
B64 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Nee hoor, als er morgen een fatsoenlijke smartwatch op de markt komt met MIPS scherm dan koop ik die. Momenteel zijn ze nogal dun gezaaid, zachtjes uitgedrukt.

Persoonlijk snap ik helemaal niks van die OLED-hype.
Gelukkig vallen we niet allemaal op dezelfde vrouwen :).

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:07

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

B64 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Nee hoor, als er morgen een fatsoenlijke smartwatch op de markt komt met MIPS scherm dan koop ik die. Momenteel zijn ze nogal dun gezaaid, zachtjes uitgedrukt
Een Enduro 3 is niet fatsoenlijk genoeg? 😮‍💨😐

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004

PeaceNlove

Deugleuter

dreameater schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:21:
[...]

Een Enduro 3 is niet fatsoenlijk genoeg? 😮‍💨😐
Je moet wel fan zijn van een enorm apparaat rond je pols in dat geval.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

PeaceNlove schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:08:
[...]

Je moet wel fan zijn van een enorm apparaat rond je pols in dat geval.
Ja dat wel. Fenix 7 (pro solar) is er ook in 47mm. Als kerel kun je zo'n kast vast wel hebben rondom de pols. Soms maakt het type band ook aardig wat verschil mbt hoe 'lomp' het geheel eruit ziet.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Mistraller
[...]
Daarbij moet je niets wakker schudden, je draait je pols en het scherm is daar 🙂.
Je spreekt jezelf in 1 zin al tegen. Als mijn arm stil op de tafel ligt en ik kijk er vervolgens naar dan wil ik de tijd zien. "Je had maar 1 taak" >:)
Het feit dat een wijzerplaat uitgaat als ik niet beweeg, terwijl het bedoeld is om naar te KIJKEN, vind ik de meest idiote uitvinding voor horloges.

Ik weet dat er twee kampen zijn, maar no way dat ik een zwart-scherm horloge ga dragen.

En nu weer on topic.

De Edge 530 van mijn vrouw is gemaakt! Ook hier was het gewoon de display kabel die was los gesprongen van de PCB. Slecht ontworpen dus, dit zou niet moeten kunnen, stukje foam erachter en het zou niet optreden. Helaas een klein beetje van de zwarte backing beschadigd bij het openen maar valt niet heel erg op en hij doet het weer zoals het hoort.
Nog even geen 840's in huize mistraller.

---------------

• Cloclo100
Mistraller schreef op zondag 17 mei 2026 @ 01:14:
[...]

Je spreekt jezelf in 1 zin al tegen. Als mijn arm stil op de tafel ligt en ik kijk er vervolgens naar dan wil ik de tijd zien. "Je had maar 1 taak" >:)
Het feit dat een wijzerplaat uitgaat als ik niet beweeg, terwijl het bedoeld is om naar te KIJKEN, vind ik de meest idiote uitvinding voor horloges.

Ik weet dat er twee kampen zijn, maar no way dat ik een zwart-scherm horloge ga dragen.

En nu weer on topic.

De Edge 530 van mijn vrouw is gemaakt! Ook hier was het gewoon de display kabel die was los gesprongen van de PCB. Slecht ontworpen dus, dit zou niet moeten kunnen, stukje foam erachter en het zou niet optreden. Helaas een klein beetje van de zwarte backing beschadigd bij het openen maar valt niet heel erg op en hij doet het weer zoals het hoort.
Nog even geen 840's in huize mistraller.
Ja alsof jij je arm altijd roerloos op tafel laat ligt als je de tijd wilt weten. 😉 Werkelijk iedereen brengt zijn arm naar boven om naar zijn of haar horloge te kijken en al zeker om bv de datum/aantal stappen/etc te weten. En natuurlijk als je wandelt of nagenoeg alle andere situaties dat je niet roerloos stil zit. (En dan moet je hand natuurlijk plat op tafel liggen zodat je watch face naar boven ligt: maw nooit en dus moet je je hand een kwartslag draaien).

Ik vind het dus verder niet zo spannend dat de watch face uit staat om die redenen, ieder zijn mening 😉.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44
Mistraller schreef op zondag 17 mei 2026 @ 01:14:
[...]

Grappig, ik vind apparaten die energie urenlang verspillen terwijl het niet gebruikt wordt echt enorm DOM.

In een tijd waarin energie schaarste toeneemt, is het principe van efficiënt omgaan met energie - groot of klein - een goed beginsel.

• Sissors
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:53:
[...]

Grappig, ik vind apparaten die energie urenlang verspillen terwijl het niet gebruikt wordt echt enorm DOM.

In een tijd waarin energie schaarste toeneemt, is het principe van efficiënt omgaan met energie - groot of klein - een goed beginsel.
Even los ervan dat een smartwatch zo weinig energie gebruikt dat het echt gerommel in de marge is, maar dat is daarnaast dus precies waarom hij voorstander is van een MIPS display ipv OLED: Dan verspilt het niet urenlang energie zoals een OLED in always-on mode wel doet... Dus jij zou juist voorstander dan van MIPS displays moeten zijn. En iets meer ontopic, dus ook absoluut geen XX50 serie fietscomputer kopen.
Cloclo100 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:02:
[...]

Ja alsof jij je arm altijd roerloos op tafel laat ligt als je de tijd wilt weten. 😉 Werkelijk iedereen brengt zijn arm naar boven om naar zijn of haar horloge te kijken
Meestal beweeg ik mijn arm inderdaad. Maar dat iedereen dat altijd doet? Dat is gewoon absoluut niet waar. En ik kan gewoon zijn bij mijn horloge of ik mijn pols draai, want dan gaat de achtergrondverlichting aan. En vaak zat gebeurd dat niet terwijl ik er wel gewoon op kan kijken.

En natuurlijk, heb je een OLED display dan zal dat gewoon snel een automatisme worden om wel altijd met een duidelijke beweging je horloge te bekijken, omdat je anders niks ziet (zonder always on mode). Maar dat is wel een gevolg van een beperking van die horloges.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:21
Sissors schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:18:
[...]

Even los ervan dat een smartwatch zo weinig energie gebruikt dat het echt gerommel in de marge is, maar dat is daarnaast dus precies waarom hij voorstander is van een MIPS display ipv OLED: Dan verspilt het niet urenlang energie zoals een OLED in always-on mode wel doet... Dus jij zou juist voorstander dan van MIPS displays moeten zijn. En iets meer ontopic, dus ook absoluut geen XX50 serie fietscomputer kopen.

[...]

Meestal beweeg ik mijn arm inderdaad. Maar dat iedereen dat altijd doet? Dat is gewoon absoluut niet waar. En ik kan gewoon zijn bij mijn horloge of ik mijn pols draai, want dan gaat de achtergrondverlichting aan. En vaak zat gebeurd dat niet terwijl ik er wel gewoon op kan kijken.

En natuurlijk, heb je een OLED display dan zal dat gewoon snel een automatisme worden om wel altijd met een duidelijke beweging je horloge te bekijken, omdat je anders niks ziet (zonder always on mode). Maar dat is wel een gevolg van een beperking van die horloges.
Mijn dochter zoekt nog inspiratie door een les debatteren. Ik heb haar deze discussie laten zien.

Er was wat haar betreft geen winnaar :+

• Sissors
  • Niet online
La1974 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:42:
[...]

Mijn dochter zoekt nog inspiratie door een les debatteren. Ik heb haar deze discussie laten zien.

Er was wat haar betreft geen winnaar :+
Daar wil ik wel een debat over aangaan met haar :+

• Mistraller
Requiem19 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:53:
[...]

Los van het eventuele stroomverbruik van MIPS ben ik het op dit punt helemaal met je eens, maar waarom doen nieuwe devices het dan zo ontzettend veel korter op een batterij? Ik vond dat bij Garmins jarenlang een unique selling point.
Naast het feit dat je je apparaat veel vaker moet opladen, ben je ook veel eerder door je battery cycles heen en danken veel mensen een apparaat af. Bij een OLED scherm zal er naarmate er meer zonlicht is, meer stroom verbruikt worden, en daarom vind ik juist voor een fietscomputer, deze beweging naar oled jammer.
Zeker ben je met MIPS beperkter in resolutie, contrast etc en dat merk ik ook wel. Maar het scherm was bij Garmin voor velen nooit een reden om dan maar een ander merk te kopen. Terwijl de accuduur nu wel voor afhakers zorgt. Maar goed. Ik snap soms wel meer keuzes niet. :P

---------------

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:10

Kluus

Gang is alles

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Kluus op 17-05-2026 22:54 ]

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:59
Voor de wat langere fietsroutes wilde ik proberen om bepaalde waypoints in mijn route op te nemen(waterstop/restaurant etc). Aangezien die functie in Strava vrij eenvoudig werkt:
  1. Waypoint toevoegen
  2. Aanpassen met naam + beschrijving
  3. Opslaan
Ging ik er vanuit dat door hem met ster te markeren en dus synchronisatie naar Garmin Connect en dan weer naar mijn Garmin 840, dat ik hem tijdens het fietsen ook wel als melding zou krijgen.

Dat is niet gebeurd helaas.. iemand van hier die daar ervaring mee heeft of mij kan wijzen naar de juiste plek?

Ik wil dus tijdens het fietsen een melding krijgen van de handmatig toegevoegde waypoint.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:22
Op de Edge werkt het iets anders. Je krijgt geen waarschuwing voor waypoints, maar wel voor koerspunten. Een waypoint is een losstaand punt, een koerspunt is onderdeel van de koers. In de Connect app (of de Connect website) kun je een koerspunt toevoegen aan een koers en er passend symbool aan geven.
In Connect kun je geen waypoints maken of overzenden naar je Edge (al wordt op sommige plekken in de Connect app wel over waypoints gesproken om de verwarring te vergroten).

De Connect API (die gebruikt wordt door Strava om de koers in Connect te krijgen) biedt ook de mogelijkheid om koerspunten toe te voegen. Nu ben ik niet bekend met Strava, maar er kunnen twee redenen zijn waarom je geen melding krijgt:
  1. De Strava-synchronisatie zet de waypoints niet om naar koerspunten, waardoor de waypoints dus niet gesynchroniseerd worden.
  2. In Strava wordt er onderscheid gemaakt tussen koerspunten en waypoints, en heb jij het verkeerde type item gekozen.
N.B. De Edge zelf ondersteunt wel waypoints, maar die kun je dus niet met Connect overzetten. Het kan wel bedraad, door een GPX-bestand met waypoints in de map Garmin\NewFiles te zetten.

Mijn GPS-collectie

• Requiem19
Mistraller schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:27:
[...]

Los van het eventuele stroomverbruik van MIPS ben ik het op dit punt helemaal met je eens, maar waarom doen nieuwe devices het dan zo ontzettend veel korter op een batterij? Ik vond dat bij Garmins jarenlang een unique selling point.
Naast het feit dat je je apparaat veel vaker moet opladen, ben je ook veel eerder door je battery cycles heen en danken veel mensen een apparaat af. Bij een OLED scherm zal er naarmate er meer zonlicht is, meer stroom verbruikt worden, en daarom vind ik juist voor een fietscomputer, deze beweging naar oled jammer.
Zeker ben je met MIPS beperkter in resolutie, contrast etc en dat merk ik ook wel. Maar het scherm was bij Garmin voor velen nooit een reden om dan maar een ander merk te kopen. Terwijl de accuduur nu wel voor afhakers zorgt. Maar goed. Ik snap soms wel meer keuzes niet. :P
Alles hangt denk ik af van je use case.

Totdat ik ging gravelen had ik geen behoefte aan een OLED scherm. Ik heb echt alles geprobeerd met mijn Garmins, maar uiteindelijk werkt het scherm van de '30 en '40 serie voor mij niet goed genoeg om te navigeren (licht ongetwijfeld ook aan mijn kleurenblindheid).

Voor batterijduur is mijn minimale requirement +- 12 uur, gelet op het af en toe doen van lange gravel/weg cyclo's / races.

De 850 viel voor mij daarom af. En de Hammerhead krijgt het wel voor elkaar om met een geweldig scherm 12 uur batterijtijd te toveren.

Mijn opmerking over de batterijduur was vooral even plagen/prikken, want er is in mijn ogen niet 1 universel waarheid over wat beter is. Wat beter is, hangt volledig af van jezelf en wat voor jou belangrijk is.

Voor mij was dat jarenlang Garmin head units, met bij voorkeur een MIPS achtig scherm. Maar nu mijn use case anders is en ik veel meer gravel, is er ook een ander type fietscomputer/scherm dat voor mij het beste werkt.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Al wijzen gebruikservaringen van de x50 series uit dat die batterij duur in praktijk echt een stuk hoger ligt, zoals ook bij mijn 1050. Die is een stuk beter dan de 840 solar die ik hiervoor had (OK, dat is ook een upgrade naar 10xx wat ook meespeelt natuurlijk, maar ook naar het betere scherm en non-solar). Gebruikservaringen van de 850 wijzen volgens mij hetzelfde uit.

Verder is de scherm kwaliteit nog niet eens de belangrijkste upgrade voor mij maar vooral dat ze eindelijk een goed werkende en responsief touch screen hebben weten te maken.

• Requiem19
Kluus schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:53:
Al wijzen gebruikservaringen van de x50 series uit dat die batterij duur in praktijk echt een stuk hoger ligt, zoals ook bij mijn 1050. Die is een stuk beter dan de 840 solar die ik hiervoor had (OK, dat is ook een upgrade naar 10xx wat ook meespeelt natuurlijk, maar ook naar het betere scherm en non-solar). Gebruikservaringen van de 850 wijzen volgens mij hetzelfde uit.

Verder is de scherm kwaliteit nog niet eens de belangrijkste upgrade voor mij maar vooral dat ze eindelijk een goed werkende en responsief touch screen hebben weten te maken.
Ik ken alleen persoonlijk de ervaring van iemand hier die mij na de Traka vertelde dat hij het laatste stuk (vlgs mij 1 of 2 uur?) niet gelogd had, omdat z'n 850 uitging door een lege batterij.

Maar volgens mij was hij vrij nieuw, wellicht kan je met wat settings tweaken er meer batterijduur uit halen.

• Cloclo100
Requiem19 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:41:
[...]

Ik ken alleen persoonlijk de ervaring van iemand hier die mij na de Traka vertelde dat hij het laatste stuk (vlgs mij 1 of 2 uur?) niet gelogd had, omdat z'n 850 uitging door een lege batterij.

Maar volgens mij was hij vrij nieuw, wellicht kan je met wat settings tweaken er meer batterijduur uit halen.
Als je zoals hier eerder aangehaald de helderheid op auto zet, kom je met een 1050 alleszins gemakkelijk op 20 a 24u. (Dat is dan eigen ervaring en hoogste GPS nauwkeurigheid) Bij de batterij bespaarmodus ga je dit minstens verdubbelen. Over de 850 kan ik niet mee praten maar ik dacht dat daar verhoudingsgewijs een minder grote batterij in zit. Ik zit helaas nogal in het ecosysteem van Garmin , anders zou ik ook wel voor de Hammerhead gegaan zijn!

• Requiem19
Ik ben dus uit het eco systeem van Garmin gegaan... en dat heeft zeker ook nadelen!

Kan nu eigenlijk niets meer met veel geaccumuleerde metrics. Dus als er geen absolute noodzaak is, is het ook volkomen logisch om een Garmin alternatief te nemen.

De 1050 vond ik dan weer wat groot (al is de Hammerhead ook fors en zwaar). Maar bovenal vind ik de manier waarop Garmin routeert, aanpast, hercalculeert en alles visueel weergeeft gewoon heel clunky.

Verder is de UI van de HH echt wel stukken prettiger/intuitiever. Maar bij Garmin wen je ook wel weer aan waar alle functies verstopt zitten... En op het routeren na, doet Garmin - zeker qua data - ook wel echt enorm veel goed (/beter).

En het scherm lijkt iets contrastvoller?

Afbeeldingslocatie: https://www.cyclistshub.com/wp-content/uploads/2024/10/Hammerhead-Karoo-3-vs.-Garmin-Edge-1050-Navigation.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 18-05-2026 14:25 ]

• la_fusion
JaVaWa schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:06:
Op de Edge werkt het iets anders. Je krijgt geen waarschuwing voor waypoints, maar wel voor koerspunten. Een waypoint is een losstaand punt, een koerspunt is onderdeel van de koers. In de Connect app (of de Connect website) kun je een koerspunt toevoegen aan een koers en er passend symbool aan geven.
In Connect kun je geen waypoints maken of overzenden naar je Edge (al wordt op sommige plekken in de Connect app wel over waypoints gesproken om de verwarring te vergroten).

De Connect API (die gebruikt wordt door Strava om de koers in Connect te krijgen) biedt ook de mogelijkheid om koerspunten toe te voegen. Nu ben ik niet bekend met Strava, maar er kunnen twee redenen zijn waarom je geen melding krijgt:
  1. De Strava-synchronisatie zet de waypoints niet om naar koerspunten, waardoor de waypoints dus niet gesynchroniseerd worden.
  2. In Strava wordt er onderscheid gemaakt tussen koerspunten en waypoints, en heb jij het verkeerde type item gekozen.
N.B. De Edge zelf ondersteunt wel waypoints, maar die kun je dus niet met Connect overzetten. Het kan wel bedraad, door een GPX-bestand met waypoints in de map Garmin\NewFiles te zetten.
Ik verwacht dat het inderdaad te maken heeft met zoiets en ga eens aan de slag met de koers aanpassen in Connect naar een koerspunt ipv waypoints. Een soortgelijk heb ik namelijk wel ook al gemerkt bij de analyse van beklimmingen die niet werkt als je direct vanuit Strava -> Connect synced maar wel als je vanuit Strava een gpx exporteert en in Connect importeert.

/offtopic, bedankt voor je GPS tools! Veelvuldig gebruiker ervan!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:15
Requiem19 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:23:
...

Verder is de UI van de HH echt wel stukken prettiger/intuitiever. Maar bij Garmin wen je ook wel weer aan waar alle functies verstopt zitten... En op het routeren na, doet Garmin - zeker qua data - ook wel echt enorm veel goed (/beter).

En het scherm lijkt iets contrastvoller?

[Afbeelding]
Je kunt de kleuren voor de Garmin wijzigen:
Garmin tip: making the route easier to see - CTC Cambridge

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nice! Ik loop hier ook tegenaan en zet daarom altijd de populairity maps (wat ik overigens echt een hele fijne feature vind als ik geen route op heb staan) uit wanneer ik ga navigeren. Op zich is dat ook niet zo'n probleem, maar misschien ga ik deze dan ook eens toepassen, al blijft het jammer dat dit niet gewoon configureerbaar is.

• Requiem19
Putverdurrie, had me misschien een aankoop gescheeld! ;-)

• JungleJim
  • Laatst online: 22:24
Voor zover ik weet kan dat alleen op de Edge x40 serie of ouder, niet op de Edge x50. De Edge x50 gebruikt ander bestanden voor de kaartthema's en daarvan is (nog) niet bekend hoe die precies werken.

• pdukers
  • Niet online
@la_fusion Heb ook een 840 en heb het vandaag getest. Bij mij verschijnt wel een popup als ik een custom waypoint in mijn Strava route aanmaak.

Nadat he de course geladen en gestart hebt, zie je je custom waypoint wel op de course point pagina van je garmin? Heb je turn by turn noticficaties wel aan staan? Als die uitstaat vermoed ik dat je geen melding krijgt.

Dit was mijn werkwijze:
  • customize waypoint (heb generic gebruikt) in strave route builder.
  • Sync naar Garmin Connect en daarna mijn garmin.
  • Laad en start route aan het begin van mijn rit.
  • Popup verschijnt met geluid en toont de naam die ik mijn waypoint in strava heb gegeven.

• Cloclo100
la_fusion schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Ik verwacht dat het inderdaad te maken heeft met zoiets en ga eens aan de slag met de koers aanpassen in Connect naar een koerspunt ipv waypoints. Een soortgelijk heb ik namelijk wel ook al gemerkt bij de analyse van beklimmingen die niet werkt als je direct vanuit Strava -> Connect synced maar wel als je vanuit Strava een gpx exporteert en in Connect importeert.

/offtopic, bedankt voor je GPS tools! Veelvuldig gebruiker ervan!
Bedoel je dan de Climbpro die dan de beklimmingen heel summier weergeeft?

• la_fusion
Cloclo100 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:51:
[...]

Bedoel je dan de Climbpro die dan de beklimmingen heel summier weergeeft?
Ja, erg handig tijdens een langere rit om zo wat meer vooruit te kunnen kijken qua beklimmingen. Echter, omdat die functie automatisch ook gegenereerd wordt tijdens het rijden op de Edge niet zo nodig. Alleen die functie wordt niet toegepast in Connect(als je dus niet de route laat berekenen door de Edge..)

@JaVaWa @pdukers Probleem was een stuk eenvoudiger.. blijkbaar had ik de aangepaste waypoints in Strava niet opgeslagen en had de route in Connect en dus ook de Garmin geen extra koerspunten. Eenmaal een route opgeslagen incl opgeslagen aangepaste waypoint en alles kwam tevoorschijn in Connect en de Garmin.. |:(

• Cloclo100
la_fusion schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:29:
[...]

Ja, erg handig tijdens een langere rit om zo wat meer vooruit te kunnen kijken qua beklimmingen. Echter, omdat die functie automatisch ook gegenereerd wordt tijdens het rijden op de Edge niet zo nodig. Alleen die functie wordt niet toegepast in Connect(als je dus niet de route laat berekenen door de Edge..)

@JaVaWa @pdukers Probleem was een stuk eenvoudiger.. blijkbaar had ik de aangepaste waypoints in Strava niet opgeslagen en had de route in Connect en dus ook de Garmin geen extra koerspunten. Eenmaal een route opgeslagen incl opgeslagen aangepaste waypoint en alles kwam tevoorschijn in Connect en de Garmin.. |:(
Ik weet niet of je exact hetzelfde bedoelt maar Ik heb het hier al eens gemeld. Bij mijn 1050 worden die klimmen niet (meer) gedetailleerd weergegeven. Of ik nu een gpx upload in GC, sync via Strava of Komoot .. ik krijg in GC en tijdens de rit altijd een heel vaag klimprofiel, vaak in één kleur, en na de klim krijg ik dan een pop-up van de klim die er dan heel gedetailleerd(en vaak veel zwaarder) uitziet. Alles staat correct ingesteld en de klantendienst kon/wou me niet verder helpen of het toestel vervangen. Best sneu voor het vlaggenschip, op mijn 840 en 1040 werkte dit prima.

• la_fusion
Cloclo100 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:07:
[...]

Ik weet niet of je exact hetzelfde bedoelt maar Ik heb het hier al eens gemeld. Bij mijn 1050 worden die klimmen niet (meer) gedetailleerd weergegeven. Of ik nu een gpx upload in GC, sync via Strava of Komoot .. ik krijg in GC en tijdens de rit altijd een heel vaag klimprofiel, vaak in één kleur, en na de klim krijg ik dan een pop-up van de klim die er dan heel gedetailleerd(en vaak veel zwaarder) uitziet. Alles staat correct ingesteld en de klantendienst kon/wou me niet verder helpen of het toestel vervangen. Best sneu voor het vlaggenschip, op mijn 840 en 1040 werkte dit prima.
Dit is bij mijn 840 niet het geval en ik kan mij voorstellen dat je daar van baalt op een x50 model.

Overigens is het probleem met de aangepaste waypoints nog iets anders geworden. Ik had daadwerkelijk de routepunten goed aangepast op de Strava website. Daarna heb ik echter nog een keer de route geopend op de Strava app en aangepast & opgeslagen. Bij het openen van de route in de app, zijn de aangepaste routepunten weer gewone punten en verliest hij de aangepaste gegevens.

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:16
ik kan als goed is vanavond mijn Karoo 3 oppikken. Mensen nog tips of dingen die handig zijn om gelijk te doen als ik het in gebruik neem? Heb er voor gekozen omdat ik de maps mooist uit vond zien, en de navigatie en herberekenen beste leek te zijn. Het sideloaden vond ik mooi aspect geen idee hoeveel gebruik van ga maken maar de nerd in mij kan het in iedergeval waarderen :D

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 16:59
Momenteel gebruik ik een Garmin Edge 530 en ben er opzich tevreden mee maar het begint een beetje een outdated apparaat te worden. Is niet su-per snel meer, doet beetje moeilijk met routes downloaden en anders syncen met Garmin Connect (bij thuiskomst eigenlijk eerst ff 5m uitzetten en dan aan en dan krijg ik eerst meldingen van download failed en uiteindelijk upload ie het wel). De batterijduur is ook niet meer wat het in het begin was, kortom! Eigenlijk wel tijd voor wat anders.

Ik zit verder niet per se vast aan Garmin, bijna elk ander merk synct wel met Strava en Garmin Connect gebruik ik soms, maar echt een noodzaak is het verder niet. Als ik kijk naar de opties bij Garmin zou je voor een x50 serie kunnen gaan welke ik best wel aan de prijs vind, maar ook de batterijduur is niet je-van-het. Tenzij je wellicht een 1050 neemt maar dan met 30u batterij voor richting de €600,- is mij echt wel een beetje overdreven.

Wat voordelen die Garmin nu heeft is dat het dan "bekend terrein" is, en ze hebben een interne bel. Iets waar ik mijn bonusbuttons op mijn SRAM Force E1 mee kan gebruiken om te bellen. Geen ramp, ik heb op 1 van de 2 fietsen nu gewoon een bel zitten en kan die ook op de andere nog gewoon mooi wegwerken, was ik nog niet aan toegekomen.

Wat voor mij denk ik de belangrijkste punten zijn:
- Goede batterijduur, ik vind 20u+ toch wel echt een minimum omdat ik een hekel heb aan alles dat constant opgeladen moet worden.
- Overzichtelijk scherm met zelf in te stellen datavelden (dat hebben alle merken wel denk ik)
- Genoeg datavelden zichtbaar tijdens navigeren. Ik rij toch geregeld ook bekendere stukken alsnog met route omdat ik dan goed in kan schatten hoever ik al ben en hoever ik nog moet. Routes die ik al tig x gereden heb is dat niet meer nodig, dat weet ik ondertussen wel, maar ik vind dat soort zaken wel heel handig. En bij Garmin kan je maar 2 datavelden zichtbaar hebben bij de kaart.
- Evt met bonusbuttons kunnen bladeren tussen verschillende schermen op de headunit
- Verder niet teveel poespas.

Mijn oog viel nu een beetje op iGPSPORT en dan met name de Binavi Air (https://www.igpsport.com/product/binavi-air). Ongeveer de grootte (iets hoger) van een Garmin 840 (en dus 530) en behoorlijk vol met zeer vergelijkbare eigenschappen die ik al ken van Garmin. En de prijs is ook echt heel vriendelijk, nieuw voor zo rond de €170,-. Zijn er gebruikers hier die dit merk gebruiken of gebruikt hebben, of mensen kennen die dit merk gebruiken en wat zijn dan een beetje de ervaringen?

Ik moet nog even uitzoeken in hoeverre die bonusbuttons te gebruiken zijn richting die BiNavi Air, maar wat bijv ook al wel een leuke feature is is dat vanaf de unit bijv een insta360 aangestuurd kan worden. Ik heb er momenteel geen een maar dat is nog wel iets dat op de wish-list staat.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

orange.x schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:41:
En bij Garmin kan je maar 2 datavelden zichtbaar hebben bij de kaart.
Sorry, geen echt antwoord op je verhaal, maar alleen op deze quote. Dit werkt uitstekend:

https://apps.garmin.com/apps/97f56207-1d78-4b5a-8bd7-59a573fbd587

• 418O2
Sherlock schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:47:
[...]

Sorry, geen echt antwoord op je verhaal, maar alleen op deze quote. Dit werkt uitstekend:

https://apps.garmin.com/apps/97f56207-1d78-4b5a-8bd7-59a573fbd587
Mijn 1040 heeft er inmiddels 4. Weet niet hoe dat bij andere modellen zit. Mapdashbord werkt overigens prima

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 20-05-2026 15:52 ]

• orange.x
@Sherlock Ah, geen slechte inderdaad. Maar idd handiger voor mensen die nog vrolijk hun Garmin gerbuiken en willen blijven gebruiken :)
orange.x schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:41:
Momenteel gebruik ik een Garmin Edge 530 en ben er opzich tevreden mee maar het begint een beetje een outdated apparaat te worden. Is niet su-per snel meer, doet beetje moeilijk met routes downloaden en anders syncen met Garmin Connect (bij thuiskomst eigenlijk eerst ff 5m uitzetten en dan aan en dan krijg ik eerst meldingen van download failed en uiteindelijk upload ie het wel). De batterijduur is ook niet meer wat het in het begin was, kortom! Eigenlijk wel tijd voor wat anders.

Ik zit verder niet per se vast aan Garmin, bijna elk ander merk synct wel met Strava en Garmin Connect gebruik ik soms, maar echt een noodzaak is het verder niet. Als ik kijk naar de opties bij Garmin zou je voor een x50 serie kunnen gaan welke ik best wel aan de prijs vind, maar ook de batterijduur is niet je-van-het. Tenzij je wellicht een 1050 neemt maar dan met 30u batterij voor richting de €600,- is mij echt wel een beetje overdreven.

Wat voordelen die Garmin nu heeft is dat het dan "bekend terrein" is, en ze hebben een interne bel. Iets waar ik mijn bonusbuttons op mijn SRAM Force E1 mee kan gebruiken om te bellen. Geen ramp, ik heb op 1 van de 2 fietsen nu gewoon een bel zitten en kan die ook op de andere nog gewoon mooi wegwerken, was ik nog niet aan toegekomen.

Wat voor mij denk ik de belangrijkste punten zijn:
- Goede batterijduur, ik vind 20u+ toch wel echt een minimum omdat ik een hekel heb aan alles dat constant opgeladen moet worden.
- Overzichtelijk scherm met zelf in te stellen datavelden (dat hebben alle merken wel denk ik)
- Genoeg datavelden zichtbaar tijdens navigeren. Ik rij toch geregeld ook bekendere stukken alsnog met route omdat ik dan goed in kan schatten hoever ik al ben en hoever ik nog moet. Routes die ik al tig x gereden heb is dat niet meer nodig, dat weet ik ondertussen wel, maar ik vind dat soort zaken wel heel handig. En bij Garmin kan je maar 2 datavelden zichtbaar hebben bij de kaart.
- Evt met bonusbuttons kunnen bladeren tussen verschillende schermen op de headunit
- Verder niet teveel poespas.

Mijn oog viel nu een beetje op iGPSPORT en dan met name de Binavi Air (https://www.igpsport.com/product/binavi-air). Ongeveer de grootte (iets hoger) van een Garmin 840 (en dus 530) en behoorlijk vol met zeer vergelijkbare eigenschappen die ik al ken van Garmin. En de prijs is ook echt heel vriendelijk, nieuw voor zo rond de €170,-. Zijn er gebruikers hier die dit merk gebruiken of gebruikt hebben, of mensen kennen die dit merk gebruiken en wat zijn dan een beetje de ervaringen?

Ik moet nog even uitzoeken in hoeverre die bonusbuttons te gebruiken zijn richting die BiNavi Air, maar wat bijv ook al wel een leuke feature is is dat vanaf de unit bijv een insta360 aangestuurd kan worden. Ik heb er momenteel geen een maar dat is nog wel iets dat op de wish-list staat.
Het grote voordeel van Garmin, Karoo en Wahoo is dat je hier en op vele andere fora vragen kunt stellen, maar ook via Google kan je makkelijk info vinden en je vindt héél veel reviews op Youtube. Denk zeker eens goed na alvorens je een toestel aanschaft wat niet bij de grote 3 behoort, anders wordt goedkoop een duurkoop.

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:18
Sjenker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:37:
ik kan als goed is vanavond mijn Karoo 3 oppikken. Mensen nog tips of dingen die handig zijn om gelijk te doen als ik het in gebruik neem? Heb er voor gekozen omdat ik de maps mooist uit vond zien, en de navigatie en herberekenen beste leek te zijn. Het sideloaden vond ik mooi aspect geen idee hoeveel gebruik van ga maken maar de nerd in mij kan het in iedergeval waarderen :D
Beetje de standaard dingen, Strava account koppelen, ANT+ sensoren koppelen, BeNeLux kaarten downloaden, lanyard monteren, profieletje in elkaar sleutelen met de velden die je wil zien, en lekker gaan fietsen :)

Tijdens gebruik kom je er vanzelf achter welke velden handig zijn!

• orange.x
@RigolleM Opzich heb je daar gelijk in, dat heeft zeker een voordeel. Maar het is nou niet dat Karoo al zolang op de markt is en een enorm grote speler is. Dit is mede doordat ze gekocht zijn door SRAM dus niet heel snel weg zullen vallen.

Wahoo is in dat opzicht ook nog niet zolang op de markt, Garmin was er eerder maar nog eerder was Polar een grote speler maar zij lijken nu vooral nog te werken aan horloges.

En ik denk, dat is mede waarom ik ook verder aan het kijken ben, dat de gemiddelde consument een nieuwe Garmin van 400 toch wel wat veel vindt. En dan heb je het nieuwe instapmodel. Maargoed, het lijkt er op dat het nog geen enorm bekend merk is momenteel :) Heb ook maar even de toko zelf een mailtje gestuurd, ben benieuwd.
Wat wel veelal dan merkbaar is is dat de meeste reviews ook wel weer lijken te komen van mensen die er denk ik voor betaald worden om iets aan te prijzen. DC Rainmaker heeft ook geen enkele review van wat voor apparaat van dat merk vooralsnog. Het is even afwachten op reactie, heb er geen directe haast mee.

• Prulleman
ik ben het wel eens met @RigolleM .. op dit moment iets anders kopen dan Garmin, Wahoo of Karoo is gewoon een gok. iGPSPORT is misschien best een grote speler in het algemeen, maar die kunnen zomaar morgen de stekker eruit trekken als ze geen toekomst meer zien in deze tak van het bedrijf.

Ook weet je niet hoe goed nieuwe integraties zullen verlopen, bug fixes, nieuwe features.. Bij de andere 3 zit er altijd druk van de afzet markt achter. Bij iGPSPORT ontbreekt dat simpelweg.

En het kan heel goed zijn dat je het koopt met de mogelijkheden van nu en nooit wat anders nodig hebt, maar ook dat is een gok :)

op zicht zullen maar heel weinig mensen dit gebruiken, maar ik vind het bijvoorbeel enorm prettig dat mijn edge goed werkt met intervals.icu en ik workouts vanuit daar naar mijn edge kan sturen. Deze kan ik vervolgens buiten afwerken, maar ik kan met de gesycnte workout ook mijn Wahoo kickr core aansturen in ERG mode. Misschien kan een iGPSPORT dat ook, ik heb geen idee.
(Voorheen ook de integratie met trainerroad gebruikt, en ook join weleens getest. werkt dat bv met een iGPSPORT?)

Strava

• Cloclo100
Ik zou toch uitkijken met nieuwe spelers op de markt. Het is ongelofelijk moeilijk om hierin te penetreren tussen alle gevestigde waardes. Nog niet zo heel lang geleden kwam absolute cycling met “the one” op de markt, een Nederlandse firma met een veelbelovend product en ditto design. Een jaar later zijn ze failliet gegaan omdat commercieel succes halen te moeilijk was. Alle gebruikers zaten vanaf dan met een EOL-product, zonder toekomstige updates of fixes.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:45
Ik zou het gewoon doen als Tweaker-zijnde. Als de support onverhoopt wegvalt, reverse-engineer jij de hele boel en kunnen wij beta-testen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:02
Sjenker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:37:
Je kan de animatie schaal minder zetten voor een vlotter scherm, standaard Android - developer settings.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Ik ben ook echt super benieuwd naar zo'n iGPS, ziet er heel tof uit. Gewoon doen!

Denk best dat je wat anders kunt kopen dan iets van de grote 3. Kijk hoe snel de Coros Dura bij vooral ultra rijders groot is geworden.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 16:11
iGPSports is partner van een grote wielerploeg (Groupama-FDJ), sponsordeal met Chris Froome en volgens mij was china fietsspul verzamelaar TraceVelo er ook niet heel negatief over.

Dus denk dat je je voor het geld geen buil aan zult vallen. Denk dat ze het vooral op analytics, garantie en integratie front gaan verliezen van de grote spelers, maar als je daar niks om geeft en het risico durft te nemen gewoon doen.

Flickr - Strava

• Requiem19
Ik zou het ook gewoon doen.

Wat is het ergste dat je kan overkomen? Dat je een keer verkeerd rijdt?

tjah, wellicht heeft het product over 5 jaar geen ondersteuning meer. Ik heb zelf nog een head unit langer dan 3 jaar gebruikt geloof ik. Bij intensief gebruik slijten deze toch best hard. Touch screens die het niet meer doen. Batterijduur die drastisch daalt. Knoppen die vast zitten. Vastlopers etc etc.

• orange.x
Bedankt voor de verdere reacties. Ik wacht nog even de reactie af van ze via de mail mbt de bonusknoppen van de shifters en dan bestaat de kans best dat ik daar een gokje ga wagen.

@Prulleman momenteel gebruik ik dat soort verbindingen met andere platforms niet, en voorzie ook niet dat ik dat in de toekomst ga doen. Als ik ook kijk naar het pure gebruik dan is het eigenlijk vrij simpel: weergeven van 1 of 2 schermpjes en het uploaden van de data naar Strava. Dus als het inladen van een route makkelijk gaat, via Komoot (wat goed ondersteund moet zijn als ik het begrijp) of desnoods via een GPX en ik kan het makkelijk volgen op de unit met wat extra velden dan ben ik eigenlijk al wel voorzien.

In de fietsgroep rijden we nu allemaal met Garmin's maar zelfs die groepfeature van het elkaar kunnen volgen op de kaart hebben we eigenlijk nooit gebruikt in tochten in het buitenland. Maar voor die paar dagen in het jaar is dat ook de moeite niet.

De keuze is dan nu €160 uitgeven en een gokje wagen maar wat niet een extreem risicovolle gok lijkt, of 300-400 uitgeven en gaan voor het iets bekendere. Waarbij ik dan met een 840 bijvoorbeeld vergelijkbare batterijtijd zit als de BiNavi Air en ik daar wel met de bonusknoppen pagina's kan scrollen op de unit. Maargoed, dat scrollen is al minder noodzakelijk als ik in 1 scherm zowel de kaart als de data kan zien die ik zou willen zien (wat ook kan op de 840 met de toevoeging gelinkt door @Sherlock). En de 850 zou dan nog als toevoeging hebben een digitale bel, maar levert ook weer batterijtijd in. Wordt dus in ieder geval tijd dat ik binnenkort even een bel installeer :) De extra besparing op de Garmin, als alles zou doorgaan en bevallen kan ik dan mooi steken in het kijken naar een aanschaf voor een insta360 X4 Air.

• Prulleman
orange.x schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:31:
Bedankt voor de verdere reacties. Ik wacht nog even de reactie af van ze via de mail mbt de bonusknoppen van de shifters en dan bestaat de kans best dat ik daar een gokje ga wagen.

@Prulleman momenteel gebruik ik dat soort verbindingen met andere platforms niet, en voorzie ook niet dat ik dat in de toekomst ga doen. Als ik ook kijk naar het pure gebruik dan is het eigenlijk vrij simpel: weergeven van 1 of 2 schermpjes en het uploaden van de data naar Strava. Dus als het inladen van een route makkelijk gaat, via Komoot (wat goed ondersteund moet zijn als ik het begrijp) of desnoods via een GPX en ik kan het makkelijk volgen op de unit met wat extra velden dan ben ik eigenlijk al wel voorzien.

In de fietsgroep rijden we nu allemaal met Garmin's maar zelfs die groepfeature van het elkaar kunnen volgen op de kaart hebben we eigenlijk nooit gebruikt in tochten in het buitenland. Maar voor die paar dagen in het jaar is dat ook de moeite niet.

De keuze is dan nu €160 uitgeven en een gokje wagen maar wat niet een extreem risicovolle gok lijkt, of 300-400 uitgeven en gaan voor het iets bekendere. Waarbij ik dan met een 840 bijvoorbeeld vergelijkbare batterijtijd zit als de BiNavi Air en ik daar wel met de bonusknoppen pagina's kan scrollen op de unit. Maargoed, dat scrollen is al minder noodzakelijk als ik in 1 scherm zowel de kaart als de data kan zien die ik zou willen zien (wat ook kan op de 840 met de toevoeging gelinkt door @Sherlock). En de 850 zou dan nog als toevoeging hebben een digitale bel, maar levert ook weer batterijtijd in. Wordt dus in ieder geval tijd dat ik binnenkort even een bel installeer :) De extra besparing op de Garmin, als alles zou doorgaan en bevallen kan ik dan mooi steken in het kijken naar een aanschaf voor een insta360 X4 Air.
met die afwegingen kan je het wel proberen inderdaad

Strava

• 418O2
@orange.x hidemybell al gezien?

• Cloclo100
orange.x schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:31:

Ik zou die digitale bel alleszins niet meenemen in je beslissing, dat is echt een slechte grap bij Garmin.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Cloclo100 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:19:
[...]

Ik zou die digitale bel alleszins niet meenemen in je beslissing, dat is echt een slechte grap bij Garmin.
Daar ben ik het niet mee eens, vind het eigenlijk prima werken. In hoeverre je überhaupt een bel mee moet nemen in je overweging welke fietscomputer te kopen mag je uiteraard helemaal zelf weten.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 20:43
Ik zoek ook rustig aan vervanging voor een Bolt v1, heeft het jaren goed gedaan, maar merk dat hij nu met de batterij niet heel lang meer mee gaat (mogelijk ook omdat ik er een power meter aan heb hangen). Ben niet weg van een gokje, dus de iGPSport Magene of GEOID zijn wat mij betreft opties. Wat ik vooral mis zijn de reviews en daarmee ook de opzet van de achterkant. Ik heb op mijn fiets een hidemybell zitten voor wahoo aansluiting, en wil eigenlijk die ook niet vervangen. iGPSport en Magene lijken beide een Garmin-lock /mount te hebben, maar op de GEOID lijkt het er op dat je hem kan draaien. Iemand die hier kan valideren dat dit zo is (voor alle 3)?

Strava & Untappd - Do not combine!

• orange.x
@Raznov Oh, heb gemist dat Magene er ook een heeft, ik gebruik van Magene al jaren een HR band en snelheidssensor in de wielen met goede tevredenheid. Ga ik ook nog even naar kijken.

@418O2 Ik ken ze inderdaad maar ik heb nu een mount waarvan ik 1 van de bouten vervang door een veel langere en die bout gaat dan ook door een cheap ass belletje heen. Heb dit al op een eerdere fiets zo gedaan en zit ook op mijn koersfiets maar nog niet op de nieuwste. Werkt prima, mooi weggewerkt, handig te bereiken en dan blijf ik ook een gopromount beschikbaar houden voor een grote voorlamp.

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:52
Raznov schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:45:
Ik zoek ook rustig aan vervanging voor een Bolt v1, heeft het jaren goed gedaan, maar merk dat hij nu met de batterij niet heel lang meer mee gaat (mogelijk ook omdat ik er een power meter aan heb hangen). Ben niet weg van een gokje, dus de iGPSport Magene of GEOID zijn wat mij betreft opties. Wat ik vooral mis zijn de reviews en daarmee ook de opzet van de achterkant. Ik heb op mijn fiets een hidemybell zitten voor wahoo aansluiting, en wil eigenlijk die ook niet vervangen. iGPSport en Magene lijken beide een Garmin-lock /mount te hebben, maar op de GEOID lijkt het er op dat je hem kan draaien. Iemand die hier kan valideren dat dit zo is (voor alle 3)?
De mount van Garmin en Wahoo zijn zo goed als identique, alleen 90° gedraaid tov elkaar. GEOID is identique als Magene, het is een budget merk van Magene. Ik rijd al meer dan een jaar met de C606 van Magene en ben daar behalve van de navigatie kaarten (OSM) zeer tevreden over.

[ Voor 9% gewijzigd door orlok op 21-05-2026 18:24 ]

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:06
We moeten ook niet net doen alsof fietscomputers high tech dingen zijn. T is simpele techniek voor 100 verschillende toepassingen gebruikt. Genoeg kennis beschikbaar.

Maw gewoon doen als je minder geld aan deze gadgets wilt uitgeven.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-05 05:52
Nee maar je moet wel een apparaat kopen die gewoon stabiel is.
Genoeg devices die teveel testen/niet uit beta komen.
Rreden dat ik uiteindelijk van wahoo bolt die continu vastliep bij ritten boven de 200km weer terug ben gegaan naar garmin (edge 500>edge 800>wahoo bolt>edge 830>edge 840)
En volgens mij heb ik 4 bolts versleten door button rubbertjes die loslieten.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 21-05-2026 20:21 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Swaard
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-05 07:53
Ik verkoop zelf fiets gerelateerde accessoires waaronder Igpsport. In principe verkoop ik alleen artikelen waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn en ik ze zelf getest heb. Ik had er een aantal op voorraad (binavi en binavi air) maar waren helaas al uitverkocht voor ik ze zelf kon testen. Bij een klant navraag gedaan en die was dik tevreden.

Over +- 2 weken komt er weer een paar binnen. Wanneer het lukt om hem te testen zal ik wat laten weten mbt pro’s en con’s. (Vergelijkingsmateriaal Garmin 1040 en Karoo 3)

• Cloclo100
Sherlock schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:33:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, vind het eigenlijk prima werken. In hoeverre je überhaupt een bel mee moet nemen in je overweging welke fietscomputer te kopen mag je uiteraard helemaal zelf weten.
Nagenoeg niemand hoort die bel en ik heb echt veeeel geprobeerd.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 20:43
orlok schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:21:
[...]

De mount van Garmin en Wahoo zijn zo goed als identique, alleen 90° gedraaid tov elkaar. GEOID is identique als Magene, het is een budget merk van Magene. Ik rijd al meer dan een jaar met de C606 van Magene en ben daar behalve van de navigatie kaarten (OSM) zeer tevreden over.
Yes dat GEOID en Magene redelijk overeen komen ken ik. Ik heb meerdere GEOID en Magene sensors liggen, en ook 2 GEOID PM500 Spider Power meters (waar ik heel tevreden over ben). Het enige nadeel op de CC700 Pro is volgens mij dat ze geen ClimbPro (of iets identieks) hebben, even als de Strava Live Segment functie. Die eerste ben ik wel van plan te gebruiken (met hopelijk de Ventoux dit jaar) en die tweede gebruik ik heel regelmatig voor segmenten hier in de buurt. De Magene C606 heeft deze 2 opties wel voor zover ik kon vinden, maar hiervan is de navigatie veel minder (die is weer beter op de CC700 Pro). Voor beide functies zeggen de "developers" \ "marketeers" op Facebook dat ze er mee bezig zijn (wat zou kunnen, het is ook werkende gekregen op de C606), maar het is er nog niet.

Het prijsverschil is op dit moment 85 euro vs 170 euro (op Amazon, iets goedkoper te krijgen voor beide op Aliexpress). Ik ben overigens tevreden over Wahoo en in het verleden Garmin, maar vind gewoonweg de prijzen uit de hand lopen voor wat ze te bieden hebben tegenover de Magene, GEOID en iGPSport modellen. Natuurlijk is het ook een gok, want Chinees en ondersteuning.

Strava & Untappd - Do not combine!

• orlok
Raznov schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Yes dat GEOID en Magene redelijk overeen komen ken ik. Ik heb meerdere GEOID en Magene sensors liggen, en ook 2 GEOID PM500 Spider Power meters (waar ik heel tevreden over ben). Het enige nadeel op de CC700 Pro is volgens mij dat ze geen ClimbPro (of iets identieks) hebben, even als de Strava Live Segment functie. Die eerste ben ik wel van plan te gebruiken (met hopelijk de Ventoux dit jaar) en die tweede gebruik ik heel regelmatig voor segmenten hier in de buurt. De Magene C606 heeft deze 2 opties wel voor zover ik kon vinden, maar hiervan is de navigatie veel minder (die is weer beter op de CC700 Pro). Voor beide functies zeggen de "developers" \ "marketeers" op Facebook dat ze er mee bezig zijn (wat zou kunnen, het is ook werkende gekregen op de C606), maar het is er nog niet.

Het prijsverschil is op dit moment 85 euro vs 170 euro (op Amazon, iets goedkoper te krijgen voor beide op Aliexpress). Ik ben overigens tevreden over Wahoo en in het verleden Garmin, maar vind gewoonweg de prijzen uit de hand lopen voor wat ze te bieden hebben tegenover de Magene, GEOID en iGPSport modellen. Natuurlijk is het ook een gok, want Chinees en ondersteuning.
Het probleem overigens van de navigatie bij de C606 van Magene is trouwens de onderliggende OSM wegenkaart die geen aparte fietspaden kent waardoor de navigatie je dus via de autowegen kan sturen. Voor wat betreft de software zelf is er wat mij betreft geen verbetering nodig want hij stuurt bij afslag gemist na een paar tellen met waarschuwing om terug te keren gewoon door naar de volgende om de route te vervolgen.

• pdukers
  • Niet online
@orlok kun je wellicht handmatig openfietmap kaarten installeren?

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Van de week trouwens een nieuw update voor de Garmin Edge 850 SW 31.29

Changelog:
  • Added Support for Bosch smart system eBikes.
  • Added support for gear tracking improvements.
  • Updated radar data screen to support the selected Color Mode instead of always displaying in dark mode.
  • Fixed some flat roads giving credit for climbs.
  • Fixed auto zoom while following a course.
  • Fixed Strava widget freezing on some devices.
  • Fixed ClimbPro page not showing grade/position correctly.
  • Fixed time in gear for shifters not showing in ride summary.
  • Fixed time in gear for Shimano eBike shifters.
  • Fixed crash during course navigation.
  • Fixed crash while searching for recent finds.
  • Fixed translation issue causing "Day" to be added to date strings.
  • Fixed elevation profile manual scale adjustments.
  • Fixed dew point and UV-index in weather widget.
  • Fixed crash using RTS to edit data screens.
  • Fixed crash on course list.
  • Fixed step goal being changed unexpectedly.
  • Fixed CIQ data fields causing UI lag/freeze. CIQ data fields will now start when you enter the timer loop or when an activity is started.
  • Fixed options menu while start/stop/pause overlay is present.
  • Fixed Daily Suggested Workouts showing on the main menu when toggled off.
  • Fixed shifter button actions for configurations with more than 4 available buttons.
  • Fixed map data field locked to track up orientation.
  • Fixed ClimbPro remaining climb distance on the edit page.
  • Fixed speed value on speed graphical data field.
  • Fixed contacts not displaying on remote widget for inReach mini 2.
  • Fixed workout schedule showing only rest days after modifying target type.
  • Fixed label alignment on the timer overlay.
  • Fixed battery icon on the status bar page.
  • Fixed slow syncing over wifi.
  • General improvements to device stability and addressed various minor bugs

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• orlok
pdukers schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:27:
@orlok kun je wellicht handmatig openfietmap kaarten installeren?
Als dat mogelijk zou zijn had ik dat allang gedaan, maar helaas kan je alleen de aangeboden kaarten downloade/installeren.

Ik heb Magene er al meerdere keren op geattendeerd maar verkoop in 'Nederland' is niet hun doelgroep denk ik. Het schijnt een andere partij (OneLapFit ?) te zijn die de wegenkaarten voor Magene etc. samenstelt.

[ Voor 26% gewijzigd door orlok op 22-05-2026 14:19 ]

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Vandaag de POI oplossing die ik gebruik om mij te herinneren om een afslag niet te gebruiken of juist wel werkt mooi. Ik moet de teksten nog wat inkorten en ik heb twee regels ter beschikking en ik gebruikte alleen de tweede. Die wordt tweede regel wordt niet in zijn geheel getoond en zo de eerste regel ook gaan gebruiken nu.

Ook de locatie waar het POI punt plaatst maakt uit voor de melding en ik zal dus op meer afslagen van een kruising of splitsing om de juiste melding te krijgen.

Via de Fit File Tools combiner kan ik het zelfgemaakt POI bestand toevoegen aan bestaande routes en dat is dan handmatig en moet het dan weer naar de fietscomputer kopiëren. Het bestand ik 5KB groot en zo heeft het niet al te veel impact op het geheugen. Getest en het werkt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een Garmin edge explore van 5 jaar oud. Als ik deze oplaadt komt het batterijpercentage niet verder dan zo’n 71%. Ik heb dit met verschillende laders en laadkabels.

Nadert de batterij gewoon z’n einde? Of zou er iets gecalibreerd kunnen worden? Hij is verder niet heel intensief gebruikt (alleen in de ‘mooie’ tijd van het jaar meestal 1-2 ritjes per week van een uur).
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste