Precies dit. Ik heb toch met enige regelmaat dat hij een in Strava toegevoegde course niet update naar mn Edge 830. Zonder foutmeldingen, maar met een sync wieltje in de app dat kort of snel draait of groen wordt...geen idee wat er gebeurt, maar iig niet wat ik wil. In die gevallen wil ik gewoon via bluetooth direct een route doorsturen en hem niet 3x aan en uit hoeven zetten. Zeker omdat ik volgens mij nog steeds niet kan syncen als ik al een activity gestart ben.DDX schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:18:
Maar eigenlijk zou je gewoon via bluetooth direct de gpx naar je garmin moeten kunnen sturen.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Dat kan gelukkig wel weer met de 840.
Al kan de komoot iq app dat dan weer niet (en eigenlijk wil ik komoot ook helemaal niet gebruiken)
Al kan de komoot iq app dat dan weer niet (en eigenlijk wil ik komoot ook helemaal niet gebruiken)
soms lijkt het wel zo jaGrin schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:13:
[...]
Ik snap wat je wil zeggen hoor, echt.
Maar aan de andere kant: dit kan toch niet waar zijn?!
Het gaat om een paar 100 bestandjes, dat zou echt peanuts moeten zijn. Ik snap niet dat we hier in 2026 nog begrip/redenen voor proberen te zoeken, werkelijk waar.
Dit moet vlekkeloos en snel werken met een x40-serie toestel in 2026, maak het nu even. Ik wil nog net niet stellen dat het moedwillig langzaam/slecht gemaakt is (om ons te doen upgraden?) maar ik zit er niet ver vanaf.
Anywho, het is maar een mening, en ook nog eens die van mij. Gaat nergens over
Ik heb echt een haat-liefde verhouding met Garmin. Data tracken en integratie tussen horloge, Edge en weegschaal is top. Maar er zitten zoveel quirks in dat ik er soms gek van wordt
.
Vooral met gravelen vind ik het kaartlezen echt best wel ruk. Overweeg een Karoo 3 te kopen en die maar te gebruiken op de fiets en dan uit ellende alles simultaan maar loggen op m'n Fenix voor de data.
Of ziet iemand een betere oplossing? Enige alternatief zou een 1050 zijn, met lekker groot scherm, meer helderheid, maar die is a) best wel duur en b) heeft nog steeds de Garmin quirks.
Vooral met gravelen vind ik het kaartlezen echt best wel ruk. Overweeg een Karoo 3 te kopen en die maar te gebruiken op de fiets en dan uit ellende alles simultaan maar loggen op m'n Fenix voor de data.
Of ziet iemand een betere oplossing? Enige alternatief zou een 1050 zijn, met lekker groot scherm, meer helderheid, maar die is a) best wel duur en b) heeft nog steeds de Garmin quirks.
Kan je niet via intervals.icu losgaan in data ipv simultaan te loggen?Requiem19 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:29:
Ik heb echt een haat-liefde verhouding met Garmin. Data tracken en integratie tussen horloge, Edge en weegschaal is top. Maar er zitten zoveel quirks in dat ik er soms gek van wordt.
Wat bedoel je precies met 'kaartlezen'? Dat je echt iets gaat opzoeken ofzo? Ik heb zelf namelijk geen enkele moeite routes te volgen op mn 830 (zowel op weg/gravel/mtb).Requiem19 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:29:
Vooral met gravelen vind ik het kaartlezen echt best wel ruk.
True, gebruik het meeste intervals icu. Maar kijk met een schuin ook wel naar de Garmin metrics zoals V02 max, training load / distributie etc.Cloclo100 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:45:
[...]
Kan je niet via intervals.icu losgaan in data ipv simultaan te loggen?
Ik rijd echt regelmatig mis met gravelen omdat ik de kaart niet heel duidelijk vindt. Als je echt mis rijdt dan is het re-routen vrij kak. Wat ik bijv laatst had: begon ongepland ergens anders aan de route op de Veluwe en mijn Garmin gaf een heel andere route aan dan degene met wie ik fietste omdat hij kennelijk mij naar het begin wilde terugsturen?GerbenBK schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:10:
[...]
Wat bedoel je precies met 'kaartlezen'? Dat je echt iets gaat opzoeken ofzo? Ik heb zelf namelijk geen enkele moeite routes te volgen op mn 830 (zowel op weg/gravel/mtb).
Als je dan even van de route afwijkt om ergens een hapje te eten fiets ik het eerste stuk even met m'n telefoon in de hand om weer netjes terug op de route te komen en dan gaat het wel weer ok meestal, maar als ik dat niet doe is het een mysterie hoe hij me terug op de route brengt.
En dan heb ik het nog niet gehad over de route aanpassen; stel je hebt een rondje van 100km en je wilt toch even na 75% afsnijden. Dan moet je de activiteit stoppen (?).
Vast ook veel user error. overigens.... maar wmb is dit niet echt een 2026 user experience.
Zoiezo rerouting uitzetten.
Als je van de route af gaat eventueel wat uitzoomen om lijntje weer te vinden.
En mocht dat echt stuk uit de buurt zijn klikken op lijntje en naar dat punt een navigatie starten en daarna weer route inladen.
Met veel draaien en keren/veel paadjes ga ik ook wel eens de fout in ja omdat het soms niet heel duidelijk is welke afslag je moet nemen/kaart net te langzaam draait.
Maar dat heb ik ook als je op een rotonde afrijd met 6 afslagen.
Als je van de route af gaat eventueel wat uitzoomen om lijntje weer te vinden.
En mocht dat echt stuk uit de buurt zijn klikken op lijntje en naar dat punt een navigatie starten en daarna weer route inladen.
Met veel draaien en keren/veel paadjes ga ik ook wel eens de fout in ja omdat het soms niet heel duidelijk is welke afslag je moet nemen/kaart net te langzaam draait.
Maar dat heb ik ook als je op een rotonde afrijd met 6 afslagen.
[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 04-03-2026 10:44 ]
Routering werkt op een Edge net even anders dan bij toestellen voor auto/motor/wandelen. Ik heb e.e.a. op een rijtje gezet: https://www.javawa.nl/edgekoersen.html
Ah ik snap het. Ik heb nav stokoude tips van @RigolleM ook rerouting en afslagen uit staan en zoomniveau op ergens tussen 150 - 250m. Daarmee rij ik zelden nog fout. Echt navigeren icm courses leverde bij mij ook frustratie op.
Rerouting heb ik nu volgens mij trouwens op "vragen-of-het-mag" staan. Irritante is dat die melding dan blijft staan ook al ben je alweer terug op de route.
'Afslagen aangeven' werkte overigens in het buitenland meestal prima, maar met het fijnmazige fietspadnetwerk in NL, kreeg ik veel vaker meldingen dan noodzakelijk en die maakte het er niet duidelijk op (bijv melding om naar links af te slaan als het fietspad weer samen ging met de weg).
Rerouting heb ik nu volgens mij trouwens op "vragen-of-het-mag" staan. Irritante is dat die melding dan blijft staan ook al ben je alweer terug op de route.
'Afslagen aangeven' werkte overigens in het buitenland meestal prima, maar met het fijnmazige fietspadnetwerk in NL, kreeg ik veel vaker meldingen dan noodzakelijk en die maakte het er niet duidelijk op (bijv melding om naar links af te slaan als het fietspad weer samen ging met de weg).
[ Voor 26% gewijzigd door GerbenBK op 04-03-2026 11:47 ]
Sinds de chevrons rij ik inderdaad terug zonder navigatie, heb nog een tijdje de Javawa tools gebruikt om routepunten te zetten bij afslagen, je kon dan kiezen hoeveel % de bocht moest zijn vooraleer er een routepunt (links/rechts) werd geplaatst.GerbenBK schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:44:
Ah ik snap het. Ik heb nav stokoude tips van @RigolleM ook rerouting en afslagen uit staan en zoomniveau op ergens tussen 150 - 250m. Daarmee rij ik zelden nog fout. Echt navigeren icm courses leverde bij mij ook frustratie op.
Bij gravel/MTB staat herberekenen UIT, met de wegfiets laat ik het op 'vragen' staan, daar ik geen idee heb of er werkzaamheden zijn onderweg. Bij gravel/MTB wil ik de originele track rijden, rij ik mis of moet ik uitwijken dan zoek ik zelf wel een alternatief.Rerouting heb ik nu volgens mij trouwens op "vragen-of-het-mag" staan. Irritante is dat die melding dan blijft staan ook al ben je alweer terug op de route.
We krijgen al biepjes genoeg... zeker met een radar, ik wil mij focussen op de weg en niet constant naar mijn GPS scherm zitten kijken. Sinds de chevrons is het toch zeer moeilijk om verkeerd te fietsen...'Afslagen aangeven' werkte overigens in het buitenland meestal prima, maar met het fijnmazige fietspadnetwerk in NL, kreeg ik veel vaker meldingen dan noodzakelijk en die maakte het er niet duidelijk op (bijv melding om naar links af te slaan als het fietspad weer samen ging met de weg).
Vandaag nogmaals geprobeerd en nu gewoon direct op garmin.DDX schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:07:
Ik probeer het morgen nog wel keertje, kan ook zijn dat er sync issue was dit weekend.
Kreeg ook een melding op garmin connect app die ik van het weekend niet kreeg, 'ready to roll'
Lijkt er dus op dat er afgelopen weekend idd een issue was.