Ik ben toch gegaan voor een andere Sigma fietscomputer met 'navigatie' en dat is de 11.1 EVO met een
transmissive scherm. De ROX 4 heeft een transflective scherm en zo een veel duidelijker scherm bij veel licht.
De ROX 4.0 kon eigenlijk alles wat ik nodig had maar het oog wil altijd meer en ROX 11.1 EVO heeft zoveel meer mogelijke opties die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken. Wat een toevoeging is dat ik meer dan één geplande route in de ROX kan laden en onderweg de route kan kiezen die ik wil gaan fietsen. Ik fiets zonder een zaktracker (smart phone) dus het is niet mogelijk om de route te wijzigen onderweg of andere functies zo als emergency call te gebruiken. Gebruik je medicatie dan kan ook worden weergegeven op de display als je ongeluk hebt en niet kunt bevestigen dat je in orde bent.
Een toevoeging is dat ik de hometrainer via "FE-C" kan toevoegen als profiel en dan ook de GPS uitschakelen zodat geen extra accu gebruikt. Je kunt in de passieve mode hem mee laten luisteren of in de actieve mode ook de hometrainer laten aansturen met een workout.
Nu gebruik ik al Zwift op een Kickr Core met COG 2.0 en mijn ritten in het verleden kon ik niet echt terugkijken. Nu ik de Sigma omgeving ben ga gebruiken (Ride APP/Data Centre/Sigma Cloud) kan ik eindelijk na een rit rechtstreeks inladen in Ride APP en route bekijken en naar de sensor waardes kijken.
Ik zocht een mogelijkheid om ritten op de hometrainer ook daarin te krijgen, echter de extensie die Sigma gebruikt is 'smf' en de files uit de Zwift gebruiken de extensie 'fit'. Sigma exporteert wel naar 'fit' dus ik start Sigma Data Center op de PC en forceerde in het import scherm om de '*.fit' bestanden te tonen. Het gekozen bestand werd ingelezen en werd getoond inclusief de kaart en de route gereden. YES
Werkt gewoon fantastisch en ik ben helemaal blij en ik fiets nu overal op de wereld zonder mijn huis te verlaten en die worden meegenomen in de overzichten en totalen (week/maand/jaar). De fysieke kalender die ik voorheen gebruikte om alle waarden te noteren na een rit blijft nu verschoont van al dat gekrabbel. O ja, de Ride App kan een backup maken van waarden en ook staan de waarden in de Sigma Cloud dus ik raak ze niet zo snel kwijt.
Als het weer meespeelt dan kan ik vandaag voor het eerst fietsen met de ROX 11.1 EVO en een eerste indruk krijgen van de leesbaarheid van het scherm. De indeling van het scherm kan helemaal zelf bepalen en ik kan één actief scherm hebben of meer tot maximaal zes schermen waar ik doorheen kan bladeren.
Er zitten
150 functies in en grafieken terwijl je fietst voor bijvoorbeeld hartslag/snelheid/cadans zodat je dat als lijngrafiek ziet en als het goed is kun je de getoonde periode ook nog aanpassen.
De ROX 11.1 vindt zelfs binnenshuis nog de GPS en als ik buiten de 4.0 ernaast hou is die nog tientallen seconden langer bezig om een fix te krijgen op via GPS. Het gaat nu binnen een paar seconde op de 11.1 EVO.
Meer sensoren beschikbaar waaronder vermogensmeter, radar, FE-C, versnellingsaansturing (eTap/DI2) ten opzichte van de 4.0 die overigens maximaal drie sensoren kan gebruiken in plaats van de 11.1 EVO die er 15 kan gebruiken.
Zo nu eerst een rit buiten maken met ROX 11.1 EVO of die daar net zo goed bevalt als het nu binnenshuis het geval is.
Het prijsverschil voor de was in het voordeel van de ROX 11.1 en ik betaal er zelf een paar euro minder voor dan voor de ROX 4.0. De accu duur van de 4.0 Endurance is 41 uur en van de 11.1 EVO 18 uur, en zo lever ik daar in. Die 18 uur kan wel wat korter zijn als de schermverlichting aanblijft tijdens het rijden. Dat komt in de praktijk neer dat er vaker opgeladen moet worden en zo kortere totale levensduur van de accu.
Update: nu een rondje gedaan met de ROX 11.1 EVO en buiten meteen al de helderheid naar maximaal gezet opdat het scherm leesbaar was in de volle zon (de beschermfolie heb ik er overigens nog opzitten). De GPS is erg snel en voordat ik de fiets zelfs maar door de deur had was er al een fix.
Dus een tegenvaller en meevaller. Verder is het een degelijk apparaat en grafiek van sensor over de afgelopen tijd/afstand is best informatief en ook nog te zoomen (kortere afstand/tijd).
[
Voor 5% gewijzigd door
esphome op 30-05-2025 14:45
. Reden: update na een rondje gereden te hebben ]