k-city schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 01:37:
Juist omdat de samenleving erg multicureel is (Amsterdam, stad met de meeste nationaliteiten in de wereld) is het belangrijk dat tradities zich aanpassen aan de samenleving. Het huwelijk tussen man en vrouw is nog ouder dan zwarte piet, maar weinig mensen die zich druk maken nu om het homohuwelijk in vergelijking met het jaar 2000. Het zijn echt de huidige emoties waardoor mensen hun hakken zo in het zand zetten. Ik begrijp het wel, maar het zal echt wel los lopen in de loop der tijd.
Het verschil met de homo emancipatie is dat daar echt een probleem en echt rationele argumenten waren die door alle homos werden ervaren. Daar werd geen probleem gecreeerd door een kleine groep binnen een kleine groep die graag met hun kop op TV wilde. Overigens is jouw argument dat het wel los zou lopen en ze toch wel gelijk hadden (want God etc) precies het argument wat de anti-homo huwelijk mensen altijd hebben aangehangen. Je hebt geen gelijk, en bij voorbaat het gelijk claimen werkt averechts. Als het zo duidelijk zou zijn, dan moet het toch mogelijk zijn om de hele rits argumenten tegen afschaffing van ZP te weerleggen en eens met een goed pro afschaffing argument komen wat verder gaat dan "en hele kleine groep voelt het nou eenmaal zo"?
De meest waarschijnlijk redenen dat er kleine groepen mensen eventueel zouden switchen is om van het gezeur af te zijn en dat ze bang zijn voor de bedreigingen.
k-city schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 01:57:
Dat is zeker zo. Dat het los zal lopen is ook niet op de al te korte termijn, deels afhankelijk of het geforceerd wordt door Europa of niet. Dan lijkt me dat het verzet juist groter wordt.
Cijfers: In 2013 was 90% voor zwarte piet, vorig jaar 83% en rond de eeuwwisseling was dat nog 96%. Het zal dus nog wel een aantal jaren duren voordat het omslagpunt wordt bereikt, maar de cijfers geven aan dat het wel een keer gaat gebeuren. De vraag is wanneer.
Dat is een conclusie die je niet kan halen uit het selectief quoten van onderzoeken die helemaal niet onderzochten of en waarom mensen van mening zijn verandert. Het enige wat je benadrukt is dat zelfs onder de mensen die helemaal geen ZP vieren er een enorme meerderheid tegen afschaffing is. Daarmee benadruk je ook dat, zoals hier wordt geclaimd, "Zwarte Piet gewoon fout is maar dat zien jullie nog niet" niet op gaat. Het is ook opvallend dat er al jaren zo'n dominantie van anti ZP in de media is en dat het toch maar niet aan wil slaan. Mensen zijn nou eenmaal fel tegen discriminatie en dat is precies wat de anti-ZP voor ogen hebben.
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 02:03:
De vraag is niet alleen wanneer, maar vooral hoe en op welke manier. Als het gaat zoals het de laatste jaren gaat komt het nog eens tot een geweldsexplosie als de anti zwarte Pieten clubs zich gaan vertonen bij intochten van de Sint. Dat kan ik je nu al voorspellen.
Er wordt door anti-ZP herhaaldelijk opgeroepen tot geweld en provocatie terwijl de meeste verschrikkelijke zaken over een onschuldig kinderfeest worden geroepen en de mensen die het vieren, vaak terwijl de kinderen erbij zijn. Nogmaals, we moeten principieel niet aan deze praktijken toegeven omdat het hek dan van de dam is.
Mosin schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 02:11:
Conclusie: Waarom laten we elkaar tradities gewoon niet in elkaars waarde?
Ik denk dat het namelijk maar 1 reden heeft en die is voor iedereen bekend.. heeft iets met black vs white te maken

Omdat er geen effectiever middel is om je mislukte carriere een boost te geven dan media aandacht opzoeken. En dat krijg je weer door een enorme groep mensen tegen het hoofd te stoten en ondertussen zelf de slachtoffer rol aan te nemen. Het verkoopt nou eenmaal krantjes, Twitter ontploft elke keer als DWDD weer over anti-ZP begint, daarom nodigen ze ook geen pro uit. Zelfs proberen te scoren over de rug van rampen als MH17 hoort daar blijkbaar bij.
BarôZZa schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 02:23:
Ik stoor me meer aan de rotte vissen die bij mij in het bakkie zouden moeten zitten. De zogenaamde Nederlanders die het over 'ons' en 'ons volk' en de meest bekrompen dingen eruit floepen. Daar distantieer ik me inderdaad het meest van.
Nogmaals, je begon zelf over de bakkies en je begint telkens zelf over allerlei negatieve eigenschappen die mensen zouden hebben die niet jouw bakkie delen. Niet klagen dat het tegen je gebruikt wordt, dat doe ik juist om je eigen logica te ontkrachten.
Ik weet niet waar je dat beeld vandaan haalt. Misschien heb je zelf geen gemengde vriendenkring en zijn de enige reacties die je hebt gehoord de quincy gario's uit de media. Grote wij vs zij verhaal, terwijl je, zoals zo vaak aangehaald, ook gewoon Nederlanders hebt die vinden dat het aangepast kan worden. Niet alles hoeft uit protest te komen. Maarja, die Nederlanders worden vervolgens met de dood bedreigd.
Weer die persoonlijke aanvallen, dat stoort mij nou zo van de anti-ZP brigade. Kunnen jullie nou echt niets anders verzinnen dan continu roepen dat de pro-ZP wel iets zullen mankeren?
offtopic:
Mensen die mij hier wat langer volgen weten precies wat mijn achtergrond is, namelijk in de jeugd altijd in Rotterdam Zuid gewoond en in mijn volwassen leven grotendeels in het buitenland, met name VS en het Midden Oosten wonend en werkend. Elke vakantie gaat naar Azie (daar ook kort gewerkt) of Afrika. Niet voor niets voel ik precies aan wanneer er mensen zich oprecht gekwetst voelen en wanneer er andere motieven spelen, zoals als het om ZP gaat. Voor mij is het ook nieuw dat ik in dit topic en zn volgangers constant voor een soort extreem rechtse neo nazi wordt uitgemaakt, ipv zoals ze dat zeggen een gutmensch.
Wat heeft dat er mee te maken? Overigens is het niet waar, het is vrijwel onmogelijk dat er nu mensen leven die in hun hele stamboom geen slaven kennen. De enige reden dat dat misschien zo lijkt is dat het langer geleden is en er in de regel beter werd omgegaan met zwarte slaven dan met blanke slaven. Blanke slaven werden in het Colosseum an masse voor de leeuwen geworpen dus tja dan heb je ook weinig afstammelingen. Zelfs op het hoogtepunt van de zwarte slavernij werden er in Noord Afrika en het Midden Oosten meer blanken slaven gehouden dan zwarten.
Hoe dan ook doet het er niet toe, omdat het verband tussen ZP en slavernij historisch gezien op zn zachtst gezegd flinter dun is en de huidige klagers daar helemaal niks meer mee te maken hebben, net zo min als de mensen die het wel vieren. Zwarte Piet vervangen door blanke slaven of slaven met een ander kleurtje lost het probleem wat er zou zijn echter niet op.
Het zegt nooit wat over ons, want wij kunnen natuurlijk enorm objectief kijken naar ons eigen land. Ik heb het niet eens alleen over Amerikanen. Andere Europeanen, Aziaten. Allemaal vinden ze het raar. Ik zelf ook. Genoeg Nederlandse vrienden die er hetzelfde over denken. Geen enorm negatieve associaties, maar wel iets wat niet echt netjes is in het moderne tijdsbeeld.
Het is de definitie van cultuur dat anderen het raar vinden. Ik kijk al vol onbegrip naar Carnaval zoals ze dat een paar kilometer verderop vieren, laat staan hoe ik vol verbazing door andere landen loop. Als je alles wat anderen raar vindt maar afschaft blijft er geen cultuur over. Dat is dus geen enkel argument.
Nog even los van dat er tientallen landen zijn die zelf ook een fictieve donkergemaakte figuur in hun nationale folklore hebben. Duitsland, Zwitsersland, Belgie, Colombia, Oostenrijk, Frankrijk, Italie, Scandinavie, Baltische staten, Turkije, Iran, Japan etc. Dat is ook niet raar, want vroeger was alleen as voor handen om je te verkleden. De landen waar men bevooroordeeld tegen ZP is zijn juist de landen die dat voelen omdat ze zelf veel meer hebben om zich voor te schamen.
Ik weet niet precies waar je op doelt. Jouw voorouders waren geen stroopwafels.Ik weet ook niet wie waarvoor beloond wordt. Tenzij je denkt dat het een grote beloning is als een figuur wordt aangepast.
Ik doel op de huidige golf van racisme, bedreigingen, beledigingen en geweld van het anti ZP kamp wat beloond dreigt te worden met de afschaffing van ZP.
Maar wat ik wil aangeven is dat jouw enige argument is dat er iemand is die zich gekwetst voelt door ZP. Waarom telt dat niet als ik mij gekwetst voel door Stroopwafelman?
BarôZZa schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 02:23:Was er zoveel sociale cohesie of was er een tweedeling waarbij de ene groep z'n bek niet open kon trekken. Ik gok meer op het laatste, de sociale cohesie zie je meer bij de jongeren die samen opgroeien en zoals je ziet ook minder moeite hebben met een aangepaste piet. Het beeld over slavernij is door de jaren heen in de geschiedenisboeken natuurlijk ook nogal eens gewijzigd. Draaide het eerst vooral om de glorieuze Hollandse tijden, de laatste jaren komt er meer en meer aandacht voor het leed dat is aangericht. En terecht.
Er is geen enkel bewijs voor dat het vroeger niet geuit kon worden, het werd alleen terecht niet serieus genomen. Terecht, omdat er geen enkele feitelijke basis voor die emoties zijn, en terecht omdat het erkennen van die emoties alleen maar slecht kan uitpakken, voor alle betrokken groepen.
De erkenning van het slavernij verleden is niet iets wat we pas recent doen. Echter, het zal nooit genoeg zijn voor mensen die denken daar nu nog last van te hebben of vinden ergens recht op te hebben, terwijl de slavernij nou ook weer niet zo'n prominent hoofdstuk was. De rol van de Hollanders in die tijd was kleiner dan die van vele anderen volken en dat we zelf ook met slavernij te maken hebben gehad lees je nog veel minder in de geschiedenisboeken. Bovendien hield maar een heel klein deel van de Hollanders zich er mee bezig en speelde het zich niet af in Holland maar maanden reizen verderop. Overigens is de zak van Zwarte Piet die kinderen ontvoert waarschijnlijk een verwijzing naar de zwarte mensen die blanken ontvoerden om slaaf te worden, zoals dat gebeurde tot in de 19e eeuw in de Middellandse zee.
Ja, natuurlijk joh, maak maar weer grappen over mensen met Coulrofobie, wat waarschijnlijk een grotere groep is dan de anti-ZP brigade. Op een of andere manier worden de gevoelens van mensen die iets hebben tegen ZP verheven als absolute waarheid en superieur boven andere gevoelens en de feiten, ik snap dat niet.
Het chargeren is gewoon een valide argument. Nooit wordt er in gegaan op waarom ZP wel aangepast moet worden omdat hij beledigend is naar zwarte mensen en er nooit een aanpassing hoeft plaats te vinden van figuren die beledigend zijn voor andere groepen, met name blanke mensen. Dit riekt naar racisme en is een belangrijk argument tegen en het hellende vlak is ook een belangrijk argument tegen. Er wordt nooit inhoudelijk op gereageerd.
Again, onze folklore bestaat al voornamelijk uit blanke figuren. Het is bijzonder dat wij ook folklore hebben waarin iemand met een andere huidskleur een rol speelt. Een eer die alle andere bevolkingsgroepen niet hebben. Nooit heeft iemand daar een probleem over gemaakt. Dat nota bene nou die ene zwarte figuur wordt aangevallen is een schoolvoorbeeld van discriminatie.
[
Voor 11% gewijzigd door
ph4ge op 30-08-2015 11:25
]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"