Het leven is te kort om te testen
13% dus ruim 2,2 miljoen mensenSnowdog schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:10:
[...]
Hoe kun je uberhaubt verwachten dat iemand je serieus neemt als je zo'n filmpje erbij plaatst dat overduidelijk in scene is gezet? Daarnaast lijk je anderen te bekritiseren van het ontbreken van historisch besef, maar de posthistorie in dit topic lijk je zelf niet helemaal doorgenomen te hebben. Er is al een aantal keren aangegeven dat maar een klein deel van de mensen er problemen mee heeft, maar ik zie jou weer aankomen "dat dit pijnlijk is voor een groot aantal mensen". Waar zijn die mensen precies?
Verder zie ik de overeenkomst met die minstril shows die je noemt niet echt. Wat meer bewijs voor die stelling incl. achtergrondinfo zou mooi zijn. Want als je die info echter uit net zo'n mooi propaganda filmpje als die Youtube-video hebt, dan hoeven we dan hoeven we daar natuurlijk niet op in te gaan.
Last but not least, als zaken overal ter wereld op een manier worden afgehandeld, dan wil dit niet direct zeggen dat dit ook de juiste manier is. Hiermee wil ik niks zeggen over die mistril shows, maar wel over het feit dat er erg veel misstanden zijn omtrent discriminatie en, zoals ik eerder ook al heb aangegeven, loopt het steeds meer uit de hand en is vrijwel alles tegenwoordig discriminatie. Als je er maar een mooi verhaaltje van maakt. Het zou mooi zijn als we in Nederland met een neutrale blik op de zaken kunnen blijven kijken (imo).
De VN maakt zijn reputatie als nutteloze rapporten schrijvend orgaan weer volledig waar. In dit geval misschien maar goed ook, dan kan ook dit rapport na 2 dagen milde ophef weer voorgoed stof lopen vangen. In de "traditie" van VN rapporten.
Kleine correctie (beroepsdeformatie
Het panel is alleen voor 18+-ers
Sterker nog, ik dat dat ondere de kinderen juist _minder_ dan 13% aanpassingen wilt
[ Voor 39% gewijzigd door sewer op 29-08-2015 17:29 ]
Voor het gemak ga je er maar meteen vanuit dat 13% van de kinderen opeens ook een mening heeft? Daarnaast staat er in hetzelfde artikel dat het oorspronkelijk maar om 5% ging. Tenminste, als het in okt 2013 voor het eerst in het nieuws kwam, als het nog eerder was, dan is de oorspronkelijke groep nog kleiner. Waarom is die groep opeens zo spectaculair gegroeid? Zijn het mensen zoals jij (no offence) die opeens solidair willen zijn dankzij propaganda-filmpjes en andere berichtgeving die ons een schuldgevoel willen aanpraten of hebben ze daadwerkelijk een probleem met het uiterlijk van zwarte piet?
Het lijkt mij sterk dat die 13% daadwerkelijk 13% is, maar we zitten nu eenmaal in een periode waarin we moeten bewijzen een zeer sociaal volk te zijn en solidair te zijn met onze medemens. Ik ben echter van mening dat we ooit daarmee op moeten houden, want zoals al eerder gezegd gaat het op een gegeven moment te ver en wordt er om elk klein detail gezeurd (zoals ook hier). Anyway, ik woon niet eens meer in Nederland, dus kan me er verder ook niet zo druk om maken (op dit moment iig), maar ik vind het wel jammer om te zien hoe we met het hele racisme-issue omgaan, hoe het mooie dingen kapot kan maken en onze maatschappij kan verharden.
Edit: kleine nuance, bovenstaande kan verkeerd worden begrepen. Ik vind dat solidair zijn erg belangrijk is, maar het moet wel fair blijven. Dat wil zeggen dat wanneer een kleine groep zeer ingrijpende veranderingen wil maken of met erg grote claims komt, dat we daar niet zomaar uit solidariteit mee mogen instemmen. Als ze een goed punt hebben, dan moet er uiteraard worden ingegrepen, maar dat is in dit geval in mijn ogen niet het geval.
[ Voor 12% gewijzigd door Snowdog op 29-08-2015 17:32 ]
Dat is niet zeer ingrijpend, hooguit voor de fabrikanten van schmink.
People as things, that’s where it starts.
Dat hebben we toch al gedaan. Maar de protesteerders vinden het gewoon nooit genoeg en we glijden alleen maar verder af naar een soort Amerika #2 in Europa.RobinHood schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:40:
Zeer ingrijpend? We passen de nationale taal niet aan, we veranderen niet aan welke kant we rijden, we stappen niet over op een andere valuta, tijdszone, religie etc, we maken zwarte piet 50% zwart in plaats van 100%. Meer niet.
Binnenkort vieren we overal lekker Thanksgiving, Kerst en 4th of July. Want cultuur staat alleen maar in de weg.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
NRG
Tuurlijk is die context er wel, dat zal ik nooit ontkennen. Maar heel onze geschiedenis is gebouwd ( eigenlijk zo goed als heel de Europese) op het misbruik van de slaven. (wat ook al in mijn eerdere stukje staat). Als je alles wil verbieden wat met slavernij te maken heeft moet je zo ongeveer alles in Europa verbieden.twerk schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:49:
[...]
Deze opmerking geeft al aan dat je totaal de context en het historisch besef mist om deze discussie goed te voeren.
De huidige zwarte piet (In de vorm Page pakje,rode lippen, Kroeshaar, geschminkte huid, oorbellen) komt uit een boek van jan schenkman sint genaamd nicolaas en zijn knecht (1906). Tijd waar Human zoo's en Minstril shows nog normaal waren. Het zwart zijn was een attractie (Kijk is hoe wild ze zijn). Tijdens deze minstril shows schminkten blanken zich zwart en gingen wild gek, acrobatisch dom en lollig doen.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Een volkstraditie veranderen die al tientallen jaren wordt uitgevoerd is best ingrijpend. Vraag eens aan bijv. Christenen hoe ze het zouden vinden om kerst voortaan een dag te verschuiven of aan Moslims om iets te veranderen aan het suikerfeest o.i.d. Het is vanuit puur rationeel perspectief misschien niet erg ingrijpend, maar in feite is het een grote verandering in een grote happening. In dit geval alleen niet echt een religieuze happening, maar een culturele (met christelijke roots I guess).RobinHood schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:40:
Zeer ingrijpend? We passen de nationale taal niet aan, we veranderen niet aan welke kant we rijden, we stappen niet over op een andere valuta, tijdszone, religie etc, we maken zwarte piet 50% zwart in plaats van 100%. Meer niet.
Das grappig, want the propiet mensen lijken zelf ook en masse in de slachtoffer rol te kruipen. De grote boze buitenwereld die 'onze cultuur' maar continue aan het afpakken is.Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:31:
[...]
.
De cultuur zal me worst wezen, Hopelijk zit ik over een jaartje niet meer in Nederland.
Ik erger me wel kapot aan de makkelijkheid waarmee mensen in de slachtofferrol kruipen.
Internationale ophef over een tradtie is voor jouw geen enkele reden? Internationele ralaties zijn voor Nederland heel belangrijk.Snowdog schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:07:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom je zo makkelijk toe zou geven aan de eis tot verandering. Er is echt geen enkele reden toe,
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Denk je dat die internationale "ralaties" zich echt zo druk maken om zwarte piet? Ik denk dat dat wel meevalt en als ze zich een beetje zouden verdiepen in de traditie in plaats van een oordeel te vellen zonder enige kennis, dan zouden ze het wellicht ook nog begrijpen ook. Verder denk ik dat de kritiek die een land als Nederland krijgt tov van veel andere (Westerse) landen ook niet zo opzienbarend is en de zwarte piet was niet het meest belangrijke issue voor zover ik dat begrijp uit het nieuws. Tot slot is het (zoals ik ook al 3x eerder heb aangegeven) ook een keer tijd om een standpunt in te nemen waarin we duidelijk maken dat we niet zomaar alles kunnen aanpassen omdat er een paar mensen 'racisme' roepen. Als de VN en Amnesty dat niet begrijpen, dan wordt het hoog tijd dat daar veranderingen worden doorgevoerd en dat er eens aandacht komt voor echte problemen.pingkiller schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:52:
[...]
Das grappig, want the propiet mensen lijken zelf ook en masse in de slachtoffer rol te kruipen. De grote boze buitenwereld die 'onze cultuur' maar continue aan het afpakken is.
[...]
Internationale ophef over een tradtie is voor jouw geen enkele reden? Internationele ralaties zijn voor Nederland heel belangrijk.
Edit: sorry komt misschien beetje bot over, maar dat herhalen van dezelfde tekst is soms wat irri. Anyway, ik denk dat je sowieso niet alles zomaar moet accepteren omdat dit de handel ten goede zou komen. Buiten dat ik denk dat het vrijwel geen invloed zal hebben, denk ik ook dat het tijd is om de klaagproblematiek een keer te doorbreken en het wordt door telkens maar toe te geven alleen maar erger. That's it for me
[ Voor 13% gewijzigd door Snowdog op 29-08-2015 18:08 ]
Volgens mij bestaat er niet eens een fatsoenlijk onderzoek waaruit blijkt dat een meerderheid van (zwarte) bevolkingsgroepen zich gediscrimineerd voelen door zwarte piet.
http://www.ohchr.org/Docu...ERD/StatisticalSurvey.xlspingkiller schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:52:
[...]
Das grappig, want the propiet mensen lijken zelf ook en masse in de slachtoffer rol te kruipen. De grote boze buitenwereld die 'onze cultuur' maar continue aan het afpakken is.
[...]
Internationale ophef over een tradtie is voor jouw geen enkele reden? Internationele ralaties zijn voor Nederland heel belangrijk.
Hier de meest racistische landen ter wereld afgemeten naar het aantal klachten naar deze VN club:
1: Denemarken, 21 klachten
2: Australie, 9 klachten
3: Slovakije en Zweden, 4 klachten
4: Nederland, Frankrijk en Noorwegen, 3 klachten
Allemaal landen die blijkbaar bol staan van het racisme. En ook de landen waar alle vluchtelingen naartoe willen, wat raar toch !
And to think they once said that computers would take away jobs.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Je wilt dus niet eens iets overwegen uit angst je tegenspeler tegemoet te komen. Granted, Gario is een idioot maar de andere mensen hebben dezelfde bezwaren en willen wel op een fatsoenlijke manier het debat aan voor verandering.Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:43:
Dat hebben we toch al gedaan. Maar de protesteerders vinden het gewoon nooit genoeg ...
Als je dat bij voorbaat weigert, heb ik mijn vraagtekens over de motieven. En de VN ook over integratie en verdraagzaamheid. En dat niet eens alleen over Zwarte Piet maar uberhaupt mensenrechten oid
Dat is niet waar en je hoeft integratie en verdraagzaamheid er niet bij te halen. Integreren betekent namelijk ook dat je je aanpast aan de heersende cultuur. Daar is bij sommige mensen weinig sprake van.Delerium schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:16:
[...]
Je wilt dus niet eens iets overwegen uit angst je tegenspeler tegemoet te komen. Granted, Gario is een idioot maar de andere mensen hebben dezelfde bezwaren en willen wel op een fatsoenlijke manier het debat aan voor verandering.
Als je dat bij voorbaat weigert, heb ik mijn vraagtekens over de motieven. En de VN ook over integratie en verdraagzaamheid. En dat niet eens alleen over Zwarte Piet maar uberhaupt mensenrechten oid
Hilarisch trouwens dat die verdraagzaamheid altijd een one-way street moet zijn. In de Gelderlander las ik net nog een stukje over een huurhuis dat was beklad met "Alleen Mollukers" (maar dan natuurlijk in het Molluks). Een hele buurt die ooit in de jaren weetikveel aan Molukkers werd gegeven om te gaan wonen. Inmiddels hebben de bewoners er maar van gemaakt dat je er alleen nog maar mag wonen als Molukker.
Als je in een andere wijk een huis had beklad met "Alleen voor blanken" hadden we de nasleep nog weken gehoord...
Ik snap het niet zo goed. Als je het leven in Denemarken/Noorwegen/Zweden/Nederland zo vervelend en onrechtvaardig vindt, dan zoek je toch een ander land? Waar ze wel aansluiten bij jouw normen en waarden?
Sterke argumentatie: "als je het niet bevalt, dan rot je maar op". En laat het even duidelijk zijn: jouw normen en waarden zijn alleen die van jou en gelukkig alleen representatief voor bepaalde stromingen. En als boemerang: als een verandering aan zwarte piet je niet bevalt, dan rot je toch gewoon op?Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:24:
Ik snap het niet zo goed. Als je het leven in Denemarken/Noorwegen/Zweden/Nederland zo vervelend en onrechtvaardig vindt, dan zoek je toch een ander land? Waar ze wel aansluiten bij jouw normen en waarden?
Cultuur verandert, tradities veranderen, en Nederland is erg goed in het vingertje wijzen richting andere landen en culturen. Maar oh wee als er kritiek op Nederland komt, dan is het onzin etc. Uiteindelijk gedragen de voorstanders zich net als de Gario's: fundamentalisten die elke dialoog verpesten.
[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 29-08-2015 18:35 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Precies,Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:24:
[...]
Als je in een andere wijk een huis had beklad met "Alleen voor blanken" hadden we de nasleep nog weken gehoord...
Als je eens gaat kijken waarop blanken niet eens reageren, maar andere groepen een hele rel van maken.
Nu hebben we als Nederland een gruwelijk verleden. Tja dat is nu eenmaal zo,maar mij lijkt het behouden van Zwarte piet juist een stukje cultuur om later jongeren te leren wat er allemaal mis mee was.
Alles uit het verleden verbannen zorgt er eerder voor dat Racisme toe zal nemen dan af zal nemen.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Ik vind dat "zoek je toch een ander land?" wat ik overal in de verschillende discussies over dit onderwerp zie ook een vreemd iets om te zeggen. Vooral als het gericht is naar personen die in Nederland zijn geboren. Het voegt niets toe aan de discussie. Het is niet dat iemand die dat leest op een forum of in een Facebook comment het opeens als serieuze optie gaat overwegen en getuigt van intolerantie imho.Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:24:
[...]
11400F - ASUS TUF B560 -RTX 2060
Way to go om dan net de ene post te pakken waarin ik me na ettelijke posts laat gaan.gambieter schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:29:
[...]
Sterke argumentatie: "als je het niet bevalt, dan rot je maar op". En laat het even duidelijk zijn: jouw normen en waarden zijn alleen die van jou en gelukkig alleen representatief voor bepaalde stromingen. En als boemerang: als een verandering aan zwarte piet je niet bevalt, dan rot je toch gewoon op?
Zei ik trouwens oprotten? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het prettig is om ergens te wonen waar je je duidelijk niet geaccepteerd voelt, en je dit ook elke week weer duidelijk moet laten merken aan de hele wereld.
Je hebt ook de posts gelezen waarin duidelijk wordt dat 88% van de bevolking geen enkele verandering behoeft? Je hebt de sterke argumentatie van de "zwarte Piet is rascistisch" kant gelezen?
Fijn dat je er met zo'n flinke ad hominem op inbeukt, maar het levert eerlijk gezegd weinig op, en voegt ook weinig toe.
En dat als moderator
En wil je toch meer? Ga dan ergens naartoe waar 'meer' te vinden is. En ja, dat kun je lezen als 'rot dan maar op', maar dat mag in zo'n geval ook best gezegd worden. Ergens houdt het op.
Al je posts stralen hetzelfde uit. Dus echt niet alleen die post.Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:35:
Way to go om dan net de ene post te pakken waarin ik me na ettelijke posts laat gaan.
Misschien moet je eens opzoeken wat een ad hominem is. Iemand laten zien wat hij in werkelijkheid zegt, is geen ad hominem. Je zou het ook kunnen oppakken en een beetje zelfkritiek kunnen tonen en de toon en insteek van je posts aanpassen.Fijn dat je er met zo'n flinke ad hominem op inbeukt, maar het levert eerlijk gezegd weinig op, en voegt ook weinig toe.
En dat als moderator
Dit topic gaat geen enkel nut hebben als de insteek niet positiever wordt. Het slachtoffergedrag van de voorstanders is net zo erg en negatief als dat van Gario, en verknalt elke kans op een constructieve discussie.
Als we de voorstanders en de Gario's tijdens de feestperiode op een eilandje opsluiten, het feest zonder specifiek zwarte pieten vieren en dan evalueren, dan zul je zien dat de kinderen evenveel plezier hadden, dat de traditie totaal niet beschadigd is en dat de enigen wiens zieltjes en trots gekrenkt is, de figuren zijn die vinden dat piet niet zwart mag zijn/zwart moet zijn. En dan weet je ook gelijk wie het echte probleem zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 29-08-2015 18:46 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ben het hier deels wel mee eens, Gambieter negeert alle vorige posts om dan met zoiets te komen. Ik vind dat dan weer van weinig fatsoen komen. Al is wat je zegt niet per se een ad hominem.Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:35:
[...]
Way to go om dan net de ene post te pakken waarin ik me na ettelijke posts laat gaan.
Zei ik trouwens oprotten? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het prettig is om ergens te wonen waar je je duidelijk niet geaccepteerd voelt, en je dit ook elke week weer duidelijk moet laten merken aan de hele wereld.
Je hebt ook de posts gelezen waarin duidelijk wordt dat 88% van de bevolking geen enkele verandering behoeft? Je hebt de sterke argumentatie van de "zwarte Piet is rascistisch" kant gelezen?
Fijn dat je er met zo'n flinke ad hominem op inbeukt, maar het levert eerlijk gezegd weinig op, en voegt ook weinig toe.
En dat als moderator
Gentoo BTW
Nou ja, gruwelijk. Het was slechts een korte tijdsspanne en was vervelend voor sommigen en de handel werd uitgevoerd door enkelingen. De gemiddelde Nederlander wist van niks. We waren overigens percentagegewijs helemaal niet de grootste handelaren. En trouwens, in de geschiedenis zijn er zat soorten slaven en slavenhouders geweest.Kevinp schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:30:
Nu hebben we als Nederland een gruwelijk verleden.
Romeinen hadden ze, Islammieten hadden slaven; Egyptenaren, noem het maar. en de negers zelf wilden er ook fluks aan verdienen en stelden ze op transport.
En dat heeft helemaal niks met het kinderfeest rond Sinterklaas te maken en alle klagers moeten zich diep schamen dat zo te willen verprutsen. Als tegenprestatie heeft onze familie reeds maskers en schmink aangeschaft om onze nieuwbakken neefjes te verblijden.
Heel handig om als land met een slavernijverleden een feest te gaan vieren waarbij donkere knechten op een boot aankomen en voor de machtige blanke man komt werken in een apenpakje.
Het zijn de volwassenen die zich druk maken, niet de kinderen. Kinderen zal het een reet roesten of piet paars of oranje is. Ik stem voor stroopwafelpiet trouwens.
Dan zal ik wel anders lezen dan jij..gambieter schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:38:
[...]
Al je posts stralen hetzelfde uit. Dus echt niet alleen die post.
[...]
Misschien moet je eens opzoeken wat een ad hominem is. Iemand laten zien wat hij in werkelijkheid zegt, is geen ad hominem. Je zou het ook kunnen oppakken en een beetje zelfkritiek kunnen tonen en de toon en insteek van je posts aanpassen.
Dit topic gaat geen enkel nut hebben als de insteek niet positiever wordt. Het slachtoffergedrag van de voorstanders is net zo erg en negatief als dat van Gario, en verknalt elke kans op een constructieve discussie.
Als we de voorstanders en de Gario's tijdens de feestperiode op een eilandje opsluiten, het feest zonder specifiek zwarte pieten vieren en dan evalueren, dan zul je zien dat de kinderen evenveel plezier hadden, dat de traditie totaal niet beschadigd is en dat de enigen wiens zieltjes en trots gekrenkt is, de figuren zijn die vinden dat piet niet zwart mag zijn/zwart moet zijn. En dan weet je ook gelijk wie het echte probleem zijn.
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik absoluut geen probleem heb met een uitgeklede versie van zwarte Piet. Roetvegen, geen rode lippen, geen grote sieraden en geen kroeshaar.
Ik erger me wel aan de manier waarop men probeert overal rascisme en ongelijkheid in te zien. Want dat zorgt alleen maar voor nog meer ongelijkheid.
Jij hebt jouw mening, en dat is je goed recht. Maar ik heb toch ook recht op een eigen mening? Of ben ik dan gelijk een fundamentalist, of een figuur welke het "echte probleem " is?
Het staat je vrij om de insteek positiever te maken, maar volgens mij was het tot nu toe een redelijk beschaafd topic waarin weinig mis was.
Ik zou graag zien dat iemand daadwerkelijk bewijs levert waarin duidelijk staat dat er echt genoeg mensen zich "gekrenkt" voelen. Tot nu toe vind ik dat namelijk niet echt overtuigend.
Ik vind je voorstel om het een jaar te proberen zonder specifieke zwarte Piet een prima plan, doe het dan maar met een "roet Piet". Maar alsjeblieft niet de Teletubbie Pieten in regenboogkleuren. Dat is gewoon belachelijk.
Ik kan ook niet echt afleiden hoe jij nu in de discussie staat? Of maakt het je gewoon weinig uit?
-Edit
Je moet je als Hollander eerder kapotschamen als je je zo verzet tegen het aanpassen van de kleur schmink
Waarom? Moeten Hollanders dan altijd alles willen veranderen? Moeten we ons nog steeds schamen om iets waar we zelf nooit aan deelgenomen hebben? Of moet ik me nog steeds schamen voor mijn voorouders?

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroenneman op 29-08-2015 19:08 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het zijn vrolijke hulpjes van een hoogbejaarde kindervriend die graag rond zijn verjaardag kinderen presentjes geeft. De door hem vrijgekochte slaven (ja slaven) hebben besloten de goede man te helpen met bezorgen. Ze zagen er vrolijk uit.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:56:
Heel handig om als land met een slavernijverleden een feest te gaan vieren waarbij donkere knechten op een boot aankomen en voor de machtige blanke man komt werken in een apenpakje.
Echte slaven zien er echter minder vrolijk uit. Je kunt pech hebben. Vervolgens pruilen zogenaamde nazaten dat het allemaal heel gemeen was en dat zelfs kinderfeesten er de spot mee drijven.
Voor mij zegt dat iets over de geestelijke vermogens. Daarnaast zijn er op deze wereld altijd wel mensen te vinden die zijn te porren om te gaan rellen en dus ook de frustratie en ongefundeerde trauma's van opstandige medemensen overnemen.
Kinderfeesten en tradities frustreren, dapper hoor. Plaatsvervangend de zielige nazaat uithangen, bah.
De VN geeft wel vaker nutteloze adviezen uit. Volgens mij ontbreekt wetenschappelijke onderbouwing dat drugs slechter voor je zijn dan alcohol ook nog.IJzerlijm schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:10:
Hoeveel mensen die nu een VN rapport gebruiken als onderbouwing zouden het er ook mee eens zijn dat alle Nederlandse coffeeshops gesloten worden zoals het VN verdrag voor verdovende middelen van 1961 vereist ?
Nederland toont wel aan dat juist door iets te legaliseren, het eigenlijk volstrekt niet interessant is. Als het niet verboden en "cool" is, dan doen ook minder mensen het.
Altijd veranderenJeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:04:
[...]
Dan zal ik wel anders lezen dan jij..
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik absoluut geen probleem heb met een uitgeklede versie van zwarte Piet. Roetvegen, geen rode lippen, geen grote sieraden en geen kroeshaar.
Ik erger me wel aan de manier waarop men probeert overal rascisme en ongelijkheid in te zien. Want dat zorgt alleen maar voor nog meer ongelijkheid.
Jij hebt jouw mening, en dat is je goed recht. Maar ik heb toch ook recht op een eigen mening? Of ben ik dan gelijk een fundamentalist, of een figuur welke het "echte probleem " is?
Het staat je vrij om de insteek positiever te maken, maar volgens mij was het tot nu toe een redelijk beschaafd topic waarin weinig mis was.
Ik zou graag zien dat iemand daadwerkelijk bewijs levert waarin duidelijk staat dat er echt genoeg mensen zich "gekrenkt" voelen. Tot nu toe vind ik dat namelijk niet echt overtuigend.
Ik vind je voorstel om het een jaar te proberen zonder specifieke zwarte Piet een prima plan, doe het dan maar met een "roet Piet". Maar alsjeblieft niet de Teletubbie Pieten in regenboogkleuren. Dat is gewoon belachelijk.
Ik kan ook niet echt afleiden hoe jij nu in de discussie staat? Of maakt het je gewoon weinig uit?
-Edit
Je moet je als Hollander eerder kapotschamen als je je zo verzet tegen het aanpassen van de kleur schmink
Waarom? Moeten Hollanders dan altijd alles willen veranderen? Moeten we ons nog steeds schamen om iets waar we zelf nooit aan deelgenomen hebben? Of moet ik me nog steeds schamen voor mijn voorouders?

Oh, wat hebben we veel moeten veranderen voor die gemene surinaamse gemeenschap hier. Wat een schande dat ze het niet zo leuk vinden als er een feest wordt gevierd waarbij de associatie met slavernij door iedereen wordt gelegd behalve de Nederlanders. Elke toerist kijkt raar om. Iedereen weet waar het vandaan komt.
De enige reden waarom mensen nu boos worden is omdat het donkere mensen zijn die iets niet leuk vinden. En graag even lezen. Je hoeft je niet te schamen voor je voorouders, al is het raar om trots te zijn op het slavernijverleden. Je moet je wel schamen als je je zo enorm verzet tegen een kleine verandering waarmee je een groep mensen blij maakt. Kleur schmink veranderen en klaar.
De tijden van zwarte piet zijn toch al geteld. Kan je over tientallen jaren uitlegen dat jij één van die mensen was die zich zo verzette tegen het aanpassen van zwarte piet. Vraagt je kleinkind: maar waarom dan? Die andere pieten zijn toch net zo leuk?
NEE, PIET MOET ZWART ZIJN
Verwijderd
Tja, er zijn miljoenen kleine veranderingen die we kunnen maken die duizenden mensen blij maken. Toch maken we die veranderingen niet altijd. Zo ken ik een miep die auto's overbodig vindt. Volgens haar is het no biggie als we al die gemene, luchtvervuilende autotjes even verbieden, want ja, zij kan prima zonder leven. En dan kan iedereen dat, toch? En toch gebeurt het niet. En ja, ik vind inderdaad dat piet zwart moet zijn. Dat is nou traditie.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:17:
[...]
Altijd veranderen![]()
Oh, wat hebben we veel moeten veranderen voor die gemene surinaamse gemeenschap hier. Wat een schande dat ze het niet zo leuk vinden als er een feest wordt gevierd waarbij de associatie met slavernij door iedereen wordt gelegd behalve de Nederlanders. Elke toerist kijkt raar om. Iedereen weet waar het vandaan komt.
De enige reden waarom mensen nu boos worden is omdat het donkere mensen zijn die iets niet leuk vinden. En graag even lezen. Je hoeft je niet te schamen voor je voorouders, al is het raar om trots te zijn op het slavernijverleden. Je moet je wel schamen als je je zo enorm verzet tegen een kleine verandering waarmee je een groep mensen blij maakt. Kleur schmink veranderen en klaar.
De tijden van zwarte piet zijn toch al geteld. Kan je over tientallen jaren uitlegen dat jij één van die mensen was die zich zo verzette tegen het aanpassen van zwarte piet. Vraagt je kleinkind: maar waarom dan? Die andere pieten zijn toch net zo leuk?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2015 19:25 ]
O, dus het zijn Surinamers die plaatsvervangend protesteren.?! Dus eigenlijk gebruiken Surinamers het ingebeelde leed van andermans slavernijverleden tegen ons feest.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:17:
Oh, wat hebben we veel moeten veranderen voor die gemene surinaamse gemeenschap hier. Wat een schande dat ze het niet zo leuk vinden als er een feest wordt gevierd waarbij de associatie met slavernij door iedereen wordt gelegd behalve de Nederlanders.
Zwarte Pieten zijn Moren.
Gemene Surinaamse gemeenschap? Volgens mij is het al diverse malen duidelijk geworden dat het gaat om een minderheid, binnen een minderheid, binnen een minderheid die er een groot probleem van maakt.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:17:
[...]
Altijd veranderen![]()
Trots op een slavernijverleden? Absoluut niet. Maar kijk jij de huidige Duitsers nog steeds aan op de daden van meer dan 50 jaar geleden? Hopelijk niet.
Waar verzet ik me enorm dan? Sla ik op straat mensen in elkaar? Beklad ik huizen?
Ik kan prima uitleggen aan mijn kinderen waarom ik het Sinterklaas feest niet graag zie verdwijnen. Ik vind lokale tradities leuk. Waarom zou ik op vakantie gaan, als alles er toch hetzelfde is? Sinterklaas is een leuk feest, de intocht is leuk en Kerst kan het voor mij persoonlijk niet helemaal vervangen.
Ik zou me dieper schamen als mijn kleinkind over een paar jaar vraagt: "Opa, waarom hebben mama en papa zo'n leuke foto's met pepernoten en kado's in het fotoboek, maar vieren wij nu alleen Kerst (dit was wat de VN voorstelt)?"
Nou, kleinkind, een klein groepje mensen in Nederland maakte zich daar heel boos om. Ze vonden de Pieten stom en dat moest iedereen horen. Uiteindelijk hebben we het toen na een paar jaar maar voor gezien gehouden, want we moeten ten slotte wel iedereen in Nederland tevreden houden.
Ik wil die mensen helemaal niet blij maken. Net zo irrritant als een kind wat luidkeels het op een schreeuwen zet als ze in de winkel geen snoep krijgen van mama. Dan hoop ik dat mama keihard weigert en het kind op haar plaats zet.
Niet echt hetzelfde. Niemand hoeft zijn levensstijl aan te passen als de kleur schmink verandert.Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:23:
[...]
Tja, er zijn miljoenen kleine veranderingen die we kunnen maken die duizenden mensen blij maken. Toch maken we die veranderingen niet altijd. Zo ken ik een miep die auto's overbodig vindt. Volgens haar is het no biggie als we al die gemene, luchtvervuilende autotjes even verbieden, want ja, zij kan prima zonder leven. En dan kan iedereen dat, toch? En toch gebeurt het niet. En ja, ik vind inderdaad dat piet zwart moet zijn. Dat is nou traditie.
Hoe moeilijk is het om te lezen? Het gaat om de associatie.stresstak schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:25:
[...]
O, dus het zijn Surinamers die plaatsvervangend protesteren.?! Dus eigenlijk gebruiken Surinamers het ingebeelde leed van andermans slavernijverleden tegen ons feest.
Zwarte Pieten zijn Moren.
Als ik vraag waar dit je aan doet denken
- boot met zwarte knechten erop
- zwarte knechten werken voor blanke machtige man
Dan zijn er twee antwoorden mogelijk. Bingo.
Als Duitsers een feest vieren waarbij mensen met de trein naar een kamp gereden worden om daar arbeid te verrichten met Hindoeïstische swastika's... Dan kijken mensen ook raar op. Hoe goed bedoeld het ook is.Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:28:
[...]
Gemene Surinaamse gemeenschap? Volgens mij is het al diverse malen duidelijk geworden dat het gaat om een minderheid, binnen een minderheid, binnen een minderheid die er een groot probleem van maakt.
Trots op een slavernijverleden? Absoluut niet. Maar kijk jij de huidige Duitsers nog steeds aan op de daden van meer dan 50 jaar geleden? Hopelijk niet.
Waar verzet ik me enorm dan? Sla ik op straat mensen in elkaar? Beklad ik huizen?
Ik kan prima uitleggen aan mijn kinderen waarom ik het Sinterklaas feest niet graag zie verdwijnen. Ik vind lokale tradities leuk. Waarom zou ik op vakantie gaan, als alles er toch hetzelfde is? Sinterklaas is een leuk feest, de intocht is leuk en Kerst kan het voor mij persoonlijk niet helemaal vervangen.
Ik zou me dieper schamen als mijn kleinkind over een paar jaar vraagt: "Opa, waarom hebben mama en papa zo'n leuke foto's met pepernoten en kado's in het fotoboek, maar vieren wij nu alleen Kerst (dit was wat de VN voorstelt)?"
Nou, kleinkind, een klein groepje mensen in Nederland maakte zich daar heel boos om. Ze vonden de Pieten stom en dat moest iedereen horen. Uiteindelijk hebben we het toen na een paar jaar maar voor gezien gehouden, want we moeten ten slotte wel iedereen in Nederland tevreden houden.
Ik wil die mensen helemaal niet blij maken. Net zo irrritant als een kind wat luidkeels het op een schreeuwen zet als ze in de winkel geen snoep krijgen van mama. Dan hoop ik dat mama keihard weigert en het kind op haar plaats zet.
En als je enig fatsoen hebt, dan pas je dat even aan als je niet wil dat mensen dergelijke negatieve associaties met je feest hebben.
Verwijderd
Vind je dat niet leuk? Prima, dan doe je niet mee. Maar ga er geen drama om schoppen.
Dat terwijl het gebied waar we nu Zwarte Piet hebben juist een van de zeldzame gebieden is waar nauwelijks slavernij en nooit rassensegregatie heeft bestaan. Dat gebeurde ver weg door een kleine elite die grotendeels in die landen is blijven hangen. Waar wij dan nog voornamelijk de rol van transporteur en handelaar speelden en de slavenvangers juist zwarte mensen waren en de houders meestal geen Nederlanders.
Aanstoot nemen doe je zelf, zeker in dit geval waar geen enkele link met het slavernij verleden is. We kunnen niet iedereen die met zn kop op tv wil komen door een probleem te verzinnen zijn zin geven. Er zullen altijd mislukte mensen als Gario zijn die anderen de schuld willen geven of simpelweg in een baldadige bui zijn. Het blijft altijd makkelijk om anderen de schuld te geven.
Wees trots op het feit dat een iconisch en oer Nederlandse folklore niet uit alleen blanken bestaat, voor zover het überhaupt enig nut heeft om huidskleur erbij te halen. Sinterklaas is ook niet bepaald een gunstige afspiegeling van een blanke man en daar hoor je niemand over.
[ Voor 31% gewijzigd door ph4ge op 29-08-2015 19:42 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dat is veel te simpel. Het is veel socialer om tradities snel onder het tapijt te vegen, want kwetsend.Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:34:
Wat een idiote vergelijking hierboven... Ik snap sowieso niet dat men niet ziet dat dit gewoon totaal geen issue is. Dit is Nederland, wij hebben hier de Nederlandse cultuur, en daarbij hoort de traditie die Sinterklaas heet. Die traditie houdt in dat een aantal mensen genaamd piet, zwart van het roet, onder leiding van een blanke man met een grote witte baard cadeaus geven aan kinderen.
Vind je dat niet leuk? Prima, dan doe je niet mee. Maar ga er geen drama om schoppen.
Waarom is het dan niet kwetsend voor de mensen die je hun traditie afneemt? Beetje raar.
Verwijderd
Jup. Als we nou allemaal iets kiezen waardoor we ons beledigd voelen en daar enorm veel stampij over gaan maken, dan wordt NL vast een leuker landJeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:36:
[...]
Dat is veel te simpel. Het is veel socialer om tradities snel onder het tapijt te vegen, want kwetsend.
Waarom is het dan niet kwetsend voor de mensen die je hun traditie afneemt? Beetje raar.
Het gaat om associatie ? Werkende niet-witten die pakjes uitdelen namens een witte.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:29:
Als ik vraag waar dit je aan doet denken
- boot met zwarte knechten erop
- zwarte knechten werken voor blanke machtige man
Vrijwillig werken voor een witte. Noemen we het knechten,? Ah. Verkeerd geinterpreteerd door de kijker met een vooroordeel en een aangeleerd trauma over een verleden van mensen die hij niet gekend kan hebben. Hoe hatelijk moet het worden.?
Overigens heeft die slavernij mij prima muziek gebracht. Die dixieland, jazz en blues hadden ze nooit bedacht als ze in Nigeria en Ghana hadden moeten blijven..
Leuke docu die our colonial hangover, zie je o.a. hoe de Britten over Zwarte Piet denken, geweldig.twerk schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:49:
[...]
Deze opmerking geeft al aan dat je totaal de context en het historisch besef mist om deze discussie goed te voeren.
De huidige zwarte piet (In de vorm Page pakje,rode lippen, Kroeshaar, geschminkte huid, oorbellen) komt uit een boek van jan schenkman sint genaamd nicolaas en zijn knecht (1906). Tijd waar Human zoo's en Minstril shows nog normaal waren. Het zwart zijn was een attractie (Kijk is hoe wild ze zijn). Tijdens deze minstril shows schminkten blanken zich zwart en gingen wild gek, acrobatisch dom en lollig doen.
Zien mensen nou echt de overeenkomsten niet of willen ze ze niet zien.
Hoe kunnen mensen de link niet leggen naar het slavernij verleden en snappen dat dit niet pijnlijk is voor een groot aantal mensen. Overal ter wereld zijn de Minstril shows afgeschaft omdat het simpel weg racistisch is en niet meer kan. Dat wil niet zeggen dat mensen die sinterklaas vieren bewust racistisch bezig zijn. Het besef ontbreekt alleen.
[video]
Dat is een vals voorbeeld. Er zijn namelijk nog overlevenden. Van de slavernij van tweehonderd jaar geleden zijn hooguit nog wat opgeklopte overleveringen.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:31:
Als Duitsers een feest vieren waarbij mensen met de trein naar een kamp gereden worden
Moet ik dan ook een hekel hebben aan Spanjolen omdat die mijn voorvaderen teisterden rond 1600.? En de Romeinen annex Italianen omdat mijn voor-voorvaderen voor de leeuwen wierpen en hun walgelijke colosseum er nog steeds staat.?
Als straks de Pieten bij het kinderfeest helemaal niet meer op de ouwe Zwarte Piet lijken is het leed dan over.? Is dan ineens de slavernij wel te vergeten.? Is het pas klaar als alle negers niet meer zwart zijn en niet meer in klederdracht lopen.? Maar in het tenue van de witte Nederlander, nl shirt en spijkerbroek.?
Verwijderd
Ja. Ik stel voor dat je naar Italië gaat en net zo lang gaat demonstreren totdat men geen reconstructies meer doet van gevechten in amfitheaters. Ik ga overigens demonstreren tegen de nakomelingen van de tegenstanders van graaf Willem V, want die hebben in 1482 mijn voorouder van een toren laten springen.stresstak schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:47:
[...]
Dat is een vals voorbeeld. Er zijn namelijk nog overlevenden. Van de slavernij van tweehonderd jaar geleden zijn hooguit nog wat opgeklopte overleveringen.
Moet ik dan ook een hekel hebben aan Spanjolen omdat die mijn voorvaderen teisterden rond 1600.? En de Romeinen annex Italianen omdat mijn voor-voorvaderen voor de leeuwen wierpen en hun walgelijke colosseum er nog steeds staat.?
Als straks de Pieten bij het kinderfeest helemaal niet meer op de ouwe Zwarte Piet lijken is het leed dan over.? Is dan ineens de slavernij wel te vergeten.? Is het pas klaar als alle negers niet meer zwart zijn en niet meer in klederdracht lopen.? Maar in het tenue van de witte Nederlander, nl shirt en spijkerbroek.?
Dat kan ik niet rijmen met mijn voorliefde voor Italiaans eten. Ik zou dan een hekel moeten hebben aan heel Italie en hun gewoontes. Of het me minstens moeten laten inwrijven en er aanstoot aan nemen.Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:56:
Ja. Ik stel voor dat je naar Italië gaat en net zo lang gaat demonstreren totdat men geen reconstructies meer doet van gevechten in amfitheaters.
Dus nee, ik sta er boven en vergeeft het hen. En waar maak ik me druk om, ik ken mn voorvaderen niet.
Een beetje plaatsvervangend stennis schoppen.? Te min voor woorden.
Wat is er idioot aan? Treinen, kampen en een teken uit het hindoeïsme. Nu leg je blijkbaar wel een associatie die je minder fijn vindt, terwijl andere mensen dat bij andere dingen hebben. Zwarte piet was een overduidelijke blackface die zwart als roet was, niet zwart van roet.Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:34:
Wat een idiote vergelijking hierboven... Ik snap sowieso niet dat men niet ziet dat dit gewoon totaal geen issue is. Dit is Nederland, wij hebben hier de Nederlandse cultuur, en daarbij hoort de traditie die Sinterklaas heet. Die traditie houdt in dat een aantal mensen genaamd piet, zwart van het roet, onder leiding van een blanke man met een grote witte baard cadeaus geven aan kinderen.
De drama wordt vooral getrapt door Nederlanders. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind mensen als Quincy de grootste droeftoeters die er zijn, maar ik heb me vorig jaar vooral gestoord aan de bekrompen Nederlanders. Jankende kinderen uploaden op dumpert, donkere mensen belagen en aanvallen. Te gënant voor woorden.
Klopt, gaat inderdaad om zaken waar je als moderne Nederlander niet meer mee geassocieerd wil worden. Maar mooie visie heb je. Ik mis alleen nog de mooie opmerking dat het nageslacht van de slaven eigenlijk toch wel blij moeten zijn met de slavernij omdat ze anders in Afrika hadden gezeten.stresstak schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:38:
[...]
Het gaat om associatie ? Werkende niet-witten die pakjes uitdelen namens een witte.
Vrijwillig werken voor een witte. Noemen we het knechten,? Ah. Verkeerd geinterpreteerd door de kijker met een vooroordeel en een aangeleerd trauma over een verleden van mensen die hij niet gekend kan hebben. Hoe hatelijk moet het worden.?
Overigens heeft die slavernij mij prima muziek gebracht. Die dixieland, jazz en blues hadden ze nooit bedacht als ze in Nigeria en Ghana hadden moeten blijven..
[ Voor 27% gewijzigd door BarôZZa op 29-08-2015 20:06 ]
Verwijderd
De Pieten voor- en tegenstanders worden toch alleen maar met zwarte kool getekend, kun je hier zwart op wit lezen.
Het best zou zijn als deze discussie in een zwart gat verdwijnt, want ja waar houdt het op. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet, en wanneer voelt niemand zich meer gekwetst?
O, had ik dat nog nergens geschreven ? Sorry, vergeten. Overigens zeg ik in dat geval geen Afrika maar Hoetsie-toetsiestan.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:02:
Ik mis alleen nog de mooie opmerking dat het nageslacht van de slaven eigenlijk toch wel blij moeten zijn met de slavernij omdat ze anders in Afrika hadden gezeten.
Maar ik ga even eten bestellen. Roti en zo, wordt gebracht door .. op een door mij medebetaalde fiets.
Even een Surinamer voor een witte laten werken ..
En we hebben al een hele mooie godwin.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:31:
[...]
Als Duitsers een feest vieren waarbij mensen met de trein naar een kamp gereden worden om daar arbeid te verrichten met Hindoeïstische swastika's... Dan kijken mensen ook raar op. Hoe goed bedoeld het ook is.
En als je enig fatsoen hebt, dan pas je dat even aan als je niet wil dat mensen dergelijke negatieve associaties met je feest hebben.
Sorry maar Zwarte Piet en Sinterklaas is gewoon een kinderfeest geen viering dat "we" slaven hadden. Tussen de eerste zwarte piet (gespeeld door surinamers zonder schmink) en het einde van slavernij zit pakweg 70 jaar.
Verwijderd
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:08:
Ik zie het zwart in. Als dit zo door gaat krijgen de blanken de zwarte piet toegespeeld van al deze ellende, en komen nadat de subsidies zijn ingetrokken alle Pieten verenigingen op zwart zaad te zitten. Om weer zwarte cijfers te kunnen schrijven zullen ze moeten toegeven, want met zwarte magie is dit niet op te lossen, en zwart geld verwacht ik niet in die hoek.
De Pieten voor- en tegenstanders worden toch alleen maar met zwarte kool getekend, kun je hier zwart op wit lezen.
Het best zou zijn als deze discussie in een zwart gat verdwijnt, want ja waar houdt het op. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet, en wanneer voelt niemand zich meer gekwetst?
Geen drol natuurlijk. Dat is het hele punt.
Het is wel een issue, en niet alleen voor de mensen die zomaar wat lopen te roeptoeteren en alles op de spits drijven.Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:34:
Ik verbaas me wel vaker over hoe zaken onder het mom van traditie voortgezet worden. Ontgroeningen is er bv. één van. Ooit hebben er een paar mensen iets bedacht en herhaaldelijk uitgevoerd en opeens is iets 'traditie' dus doe je maar mee.
Gelukkig is er ook al veel traditie opgegeven of aangepast maar omdat hier nu ineens het woord racistisch gebruikt wordt heeft iedereen ineens een mening of dat terecht is of niet.
Om dan tegen de mensen vertellen dat ze er niet aan mee hoeven te doen neemt niet weg dat het nog steeds als denigrerend opgevat wordt. En dat kwartje valt bij een heleboel mensen niet (mede omdat er ernstig misbruik gemaakt wordt van de situatie om het ego te voeden over wie het meest politiek correct of de grootste antiracist is) dat als je met je traditie mensen om welke reden dan ook tegen het zere been schopt, je in ieder geval de dialoog aan gaat om te kijken waar je elkaar tegemoet kan komen, en niet simpel moet zeggen; dan die je toch niet mee.
En ontgroeningen worden gewoon uitgevoerd binnen een vereniging, dus je kunt zelf kiezen of je daar deel van wil zijn.Hippocampus schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:34:
[...]
Het is wel een issue, en niet alleen voor de mensen die zomaar wat lopen te roeptoeteren en alles op de spits drijven.
Ik verbaas me wel vaker over hoe zaken onder het mom van traditie voortgezet worden. Ontgroeningen is er bv. één van. Ooit hebben er een paar mensen iets bedacht en herhaaldelijk uitgevoerd en opeens is iets 'traditie' dus doe je maar mee.
Gelukkig is er ook al veel traditie opgegeven of aangepast maar omdat hier nu ineens het woord racistisch gebruikt wordt heeft iedereen ineens een mening of dat terecht is of niet.
Om dan tegen de mensen vertellen dat ze er niet aan mee hoeven te doen neemt niet weg dat het nog steeds als denigrerend opgevat wordt. En dat kwartje valt bij een heleboel mensen niet (mede omdat er ernstig misbruik gemaakt wordt van de situatie om het ego te voeden over wie het meest politiek correct of de grootste antiracist is) dat als je met je traditie mensen om welke reden dan ook tegen het zere been schopt, je in ieder geval de dialoog aan gaat om te kijken waar je elkaar tegemoet kan komen, en niet simpel moet zeggen; dan die je toch niet mee.
Verwijderd
YouTube: The 10 STRANGEST Traditions from Around the World!Hippocampus schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:34:
[...]
Het is wel een issue, en niet alleen voor de mensen die zomaar wat lopen te roeptoeteren en alles op de spits drijven.
Kijk eens naar deze lijst. Er zijn hier zat tradities waar ik het totaal niet mee eens ben. Ga ik nu in het desbetreffende land een boel stennis schoppen omdat ik het er niet mee eens ben? Nee, ik kies ervoor om het raar te vinden maar er simpelweg niet aan mee te doen. Dan voorkom je een hoop problemen.
http://www.powned.tv/nieu...en_vanwege_bloemenpi.html
http://www.ad.nl/ad/nl/10...a-doodsbedreigingen.dhtml
http://www.hartvannederla...-oproep-make-zwarte-piet/
Het is maar een kinderfeest
We kunnen ons beter druk maken om het aantal tokkies in het land dan om de kleur van piet.
Edit: @hieronder, tuurlijk, ik volg graag goed advies op
[ Voor 17% gewijzigd door Hippocampus op 29-08-2015 20:53 ]
Verwijderd
Ah, je was het met me eensHippocampus schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:48:
Juist, dat zeg ik, geen empathie, gewoon je mond houden, stoppen met stennis schoppen en er gewoon niet aan meedoen. Works like a sharm, problem solved.
Brood en spelen, maar dan anders.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:47:
http://www.nu.nl/achterkl...eigingen-zwarte-piet.html
http://www.powned.tv/nieu...en_vanwege_bloemenpi.html
http://www.ad.nl/ad/nl/10...a-doodsbedreigingen.dhtml
http://www.hartvannederla...-oproep-make-zwarte-piet/
Het is maar een kinderfeest![]()
We kunnen ons beter druk maken om het aantal tokkies in het land dan om de kleur van piet.
Zolang de bevolking elkaar de tent uit vecht om triviale zaken als welke kleur een persoon moet hebben in een kinderfeest wat een slordige maand per jaar is, is het te druk om na te denken over echte zaken.
Als je met stille trom [want de roeptoeter volgt wel
Het zijn de volwassenen die het weer verneuken voor de kinderen, zoals altijd.
People as things, that’s where it starts.
Maar Peter R de Vries en de voorzitter van de Sinterklaasintocht in Haarlem zijn toch geen stennis aan het schoppen in een ander land? Zelfs de getinte mensen zijn hier meestal geboren. Maar dan mag je natuurlijk niet zoveel zeggen.Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:47:
[...]
YouTube: The 10 STRANGEST Traditions from Around the World!
Kijk eens naar deze lijst. Er zijn hier zat tradities waar ik het totaal niet mee eens ben. Ga ik nu in het desbetreffende land een boel stennis schoppen omdat ik het er niet mee eens ben? Nee, ik kies ervoor om het raar te vinden maar er simpelweg niet aan mee te doen. Dan voorkom je een hoop problemen.
Mooi!Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:08:
Ik zie het zwart in. Als dit zo door gaat krijgen de blanken de zwarte piet toegespeeld van al deze ellende, en komen nadat de subsidies zijn ingetrokken alle Pieten verenigingen op zwart zaad te zitten. Om weer zwarte cijfers te kunnen schrijven zullen ze moeten toegeven, want met zwarte magie is dit niet op te lossen, en zwart geld verwacht ik niet in die hoek.
_____
Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit
Maar in de kleur van je hart
NRG
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
En de mensen die roepen dat het een kinderfeest is zijn er blijkbaar als eerste bij om het hele kinderfeest af te schaffen
Iets zegt me dan dat je die kinderen niet zoveel kan schelen.
Hier maar gestopt met lezen; diezelfde tolerante en ruimdenkende inwoner van Nederland kan dan immers ook (be)denken dat de insteek van Zwarte Piet totaal anders is en zou - als diegene dan toch heel zijn leven in NL is - moeten weten, dat er niets rasistisch is aan Zwarte Piet, is diegene dat niet, dan dient diegene zich aan te passen aan de maatschappij en niet de maatschappij aan diegene. Laat diegene dan op zijn minst de tolerantie opbrengen (en ruimer te denken dan aan zichzelf) om dergelijke kinderfeestjes niet te verpesten met een stomme discussie.Salvatron schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:54:
http://nos.nl/artikel/205...rte-piet-moet-anders.html
De Nederlandse regering moet ervoor zorgen dat Zwarte Piet verandert. Dat staat in het vijfjaarlijkse rapport van het VN-Comité voor de Uitbanning van Rassendiscriminatie. Het feit dat een traditie diep geworteld is, kan discriminatie en het gebruik van stereotypen niet rechtvaardigen, schrijft het comité.
Op zich imo een goede zaak, zwarte piet is inderdaad een racistisch stereotype en een tolerant en ruimdenkend nederland zou dit dan ook weg moeten gooien.
[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 29-08-2015 22:11 ]
Als ik niet beter wist, dan zou ik zeggen dat Zwarte Piet wordt aangegrepen als excuus door de PVV onderbuiktokkies. Gelukkig weten we beter en is er geen racisme hier.Nature schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 21:56:
Misschien kunnen we een licht getinte Piet kiezen zit er mooi tussen in, oh... die zijn oververtegenwoordigd in de misdaad krijg je rovende en dealende pieten, mag je zeker ook niet zeggen dat is racisme.
Heb je nog meer dingen die je niet mag zeggen,maar stiekem toch wel heel graag zou willen zeggen? Gooi er maar uit, knul.
En hier had het topic kunnen stoppen.GerardVanAfoort schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 21:14:
[...]
Mooi!
_____
Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit
Geen gezeik meer. Stop met zeuren en laat de media Quinsy niet meer interviewen.
Vind het allemaal gescheten; dat rapport van de VN is een lachertje en wordt door de media weer volledig verkeerd gebracht. Was het gister niet op het Journaal? Oh ja, als voorbeeld nemen we maar weer het Sinterklaasfeest. Iemand het rapport gelezen? Ook de joden en de moslims worden daarin genoemd; het rapport opent er zowat mee. De grootste volkssport van NL (voetbal, naar van wat ik heb horen zeggen) wordt genoemd als racistisch bolwerk; waarom heeft de KNVB nog niks laten horen hierover? Of een willekeurig getinte voetballer in/uit NL?
Get over it; ik ben vroeger ook gediscrimineerd/geracisceerd omdat men niet beter wist. Maar dan wel andersom; door mensen die we nu vooral betichten van werkloos zijn of met automagische wapens de "hood" proberen te verdedigen. Ja, goed, ik was fokking gabber. En volgens die groep dus racist. En dus moest ik maar ruzie krijgen met ze. En ja, in NL heb ik een lichte huid maar door mijn genetische samenstelling kwam ik na 2 weken Italie bruiner terug dan hun ooit geweest waren. En als je dan uitlegde waarom je zo snel bruin kon worden, dan hadden ze het ineens niet zo bedoeld en was je wel een matties met je.
Als het allemaal racisme en discriminatie is, kan ik nog wel een paar overtrokken voorbeelden bedenken waar bepaalde clubjes dan tegen/voor moeten gaan demonstreren maar als ik dat opschrijf, ben ik in hun ogen ook meteen racistisch bezig waarschijnlijk.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Je kwam bruiner terug dan zwarte Piet? Wauw.MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:05:
Ik vraag me wel eens af hoeveel van die mensen die nu roepen "het is racisme / discriminatie" maar die wel al minstens 2 generaties in NL wonen, of ze vroeger op de basisschool ook al meteen die kaart trokken als de Sint (hoofdmeester) met veel vertoon het schoolplein op kwam om snoep uit te delen.
Vind het allemaal gescheten; dat rapport van de VN is een lachertje en wordt door de media weer volledig verkeerd gebracht. Was het gister niet op het Journaal? Oh ja, als voorbeeld nemen we maar weer het Sinterklaasfeest. Iemand het rapport gelezen? Ook de joden en de moslims worden daarin genoemd; het rapport opent er zowat mee. De grootste volkssport van NL (voetbal, naar van wat ik heb horen zeggen) wordt genoemd als racistisch bolwerk; waarom heeft de KNVB nog niks laten horen hierover? Of een willekeurig getinte voetballer in/uit NL?
Get over it; ik ben vroeger ook gediscrimineerd/geracisceerd omdat men niet beter wist. Maar dan wel andersom; door mensen die we nu vooral betichten van werkloos zijn of met automagische wapens de "hood" proberen te verdedigen. Ja, goed, ik was fokking gabber. En volgens die groep dus racist. En dus moest ik maar ruzie krijgen met ze. En ja, in NL heb ik een lichte huid maar door mijn genetische samenstelling kwam ik na 2 weken Italie bruiner terug dan hun ooit geweest waren. En als je dan uitlegde waarom je zo snel bruin kon worden, dan hadden ze het ineens niet zo bedoeld en was je wel een matties met je.
Als het allemaal racisme en discriminatie is, kan ik nog wel een paar overtrokken voorbeelden bedenken waar bepaalde clubjes dan tegen/voor moeten gaan demonstreren maar als ik dat opschrijf, ben ik in hun ogen ook meteen racistisch bezig waarschijnlijk.
Voor de rest een warrig verhaal om waarschijnlijk wat xenofobische trekjes recht te lullen. Als Nederlander heb je het voor de rest wel zwaar hier. Misschien lachten ze je uit omdat je een gabber was en niet vanwege je afkomst. Vrij groot verschil.
Gelukkig was je erbij he; dat scheelt een heel stuk in de aannames die je doet en het gebrek aan leesvermogen wat je tentoonstelt.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:08:
[...]
Je kwam bruiner terug dan zwarte Piet? Wauw.
Voor de rest een warrig verhaal om waarschijnlijk wat xenofobische trekjes recht te lullen. Als Nederlander heb je het voor de rest wel zwaar hier. Misschien lachten ze je uit omdat je een gabber was en niet vanwege je afkomst. Vrij groot verschil.
Als je een hekel hebt aan blanke Nederlanders mag jij het trouwens ook gewoon zeggen hoor.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:08:
[...]
Blijkbaar kunnen blanken niet gediscrimineerd worden. Ik weet wel dat mijn vriendin liever niet in bepaalde buurten fietst. Maar dingen over straat roepen en vrouwen behandelen als stront is "cultuur".
Nee, dan heb ik liever een Sinterklaasfeest. Een dag per jaar.
Maar ja, tokkies en aso's heb je in alle bevolkingsgroepen. Alleen mag je er bij de ene groep wel iets van zeggen, en bij de andere niet.
Gelukkig wordt Zwarte Piet dan ook niet uitgelachen vanwege zijn herkomst. Nog een verschil.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:08:
[...]
Ik ben gewoon een Nederlander, heb nergens een hekel aan. Alleen aan simpele bekrompen mensen en toevallig horen daar alle mensen met racistische trekjes bij.Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:13:
[...]
Als je een hekel hebt aan blanke Nederlanders mag jij het trouwens ook gewoon zeggen hoor.
Blijkbaar kunnen blanken niet gediscrimineerd worden. Ik weet wel dat mijn vriendin liever niet in bepaalde buurten fietst. Maar dingen over straat roepen en vrouwen behandelen als stront is "cultuur".
Nee, dan heb ik liever een Sinterklaasfeest. Een dag per jaar.
Maar ja, tokkies en aso's heb je in alle bevolkingsgroepen. Alleen mag je er bij de ene groep wel iets van zeggen, en bij de andere niet.
Gabbers waren wel prachtig volk. Totaal belachelijk uiterlijk, simpele muziek voor simpele mensen. Weet nog wel dat je in het Napster-tijdperk vaak nummers had met een valse artiest erbij. Dachten al die semi-racistische gabbertjes dat er een lied was van Rotterdam Terror Corps dat Sieg Heil Kankerzwarten heette. Vonden ze uberstoer natuurlijk. Altijd prachtig als je hun gezicht zag als je ze een foto van MC Raw liet zien

Waar heb je het trouwens over? Heeft je vriendin last van dezelfde groep mensen die tegen zwarte piet is? Of toevallig een andere groep die je voor het gemak even op één grote hoop gooit?
[ Voor 6% gewijzigd door BarôZZa op 29-08-2015 22:23 ]
Maar goed, Zwarte Piet is een veel belangrijker onderwerp. En Nederland is nog steeds het epicentrum van tolerantie, ethiek en mensenrechten niet waar?
Dat is de grootste fout hier.Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:13:
[...]
Het 'moeten aanpassen' aan de 'gasten' want hun moeten zich thuis voelen en hun cultuur/tradities kunnen behouden en uitoefenen.
En oh oh niet te streng aanpakken anders gaan ze janken 'discriminatie'.
Man oh man wat kan ik boos worden als ik aan zulke dingen denk.
Wat ze zich allemaal (kunnen) permitteren en hoe ze beschermd worden en eigen regels krijgen.
Ik zeg niet dat 'witte Nederlanders' allemaal heilig zijn, maar dit is wel Nederland.
*Als je hier wilt komen wonen omdat je het hier beter denkt te hebben/krijgen, of als je gedwongen hebt moeten vluchten (wat dan ook). Wees blij dát je hier kunt wonen.
Je eigen tradities/cultuur? Prima, behoudt die en beoefen die lekker, tot het punt dat ze botsen met de Nederlandse cultuur (daar waar je nu 'te gast' bent!) botsen, dan ga binnenshuis verder.
*(en ja, ook de nieuwe generatie, dus autochtoon, schaar ik daaronder)
Pas je gvd aan of zoek een ander land.
Ben ik nu een bekrompen en kort door de bocht racist?
Jammer dan...
Is wel een heerlijk paradox; je doet nu immers hetzelfde. Mensen onder 1 kam scheren, lekker makkelijk. Ben jij nu dus ook zo'n simpel, bekrompen persoon, zoals je zelf omschrijft?BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:19:
Ik ben gewoon een Nederlander, heb nergens een hekel aan. Alleen aan simpele bekrompen mensen en toevallig horen daar alle mensen met racistische trekjes bij.
Onder het mom van "Ik discrimineer niet, ik maak onderscheid", zeker.
[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 29-08-2015 22:31 ]
Dit slaat natuurlijk nergens op. Denk het nog eens over en probeer het dan opnieuw.CptChaos schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:28:
[...]
Is wel een heerlijk paradox; je doet nu immers hetzelfde. Mensen onder 1 kam scheren, lekker makkelijk. Ben jij nu dus ook zo'n simpel, bekrompen persoon, zoals je omschrijft?
Waarom voel je je uberhaubt zo aangevallen? Kom ik aan je zwarte piet?
Kijk je elk jaar uit naar de dagen dat je je zwart kan schminken en in een apenpakje tussen de kinderen kan rennen?
Ik ben er voor iedereen, zeg maar wat je dwars zit.
edit: Je weet dus niet wat discriminatie is
[ Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 29-08-2015 22:33 ]
Je overdrijft gewoon.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:31:
Dit slaat natuurlijk nergens op. Denk het nog eens over en probeer het dan opnieuw.
Mijn reactie lijkt wat te haten, maar ik voel me verre van aangevallen, ik vroeg het me enkel even af.Waarom voel je je uberhaubt zo aangevallen? Kom ik aan je zwarte piet?
Tja, jij bent het Sinterklaasfeest ontgroeit er zijn ook zát mensen die graag een steentje willen bijdragen eraan. Jij kan het rondrennen in een apenpakje noemen, generaliseer je ook mee en maak je jezelf dus wederom simpel en bekrompen.Kijk je elk jaar uit naar de dagen dat je je zwart kan schminken en in een apenpakje tussen de kinderen kan rennen?
En niet de stoere bink uithangen, achter je toetsenbordje, dat doe je maar op Dumpert of een van die andere Powned-sites.Ik ben er voor iedereen, zeg maar wat je dwars zit.
[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 29-08-2015 22:38 ]
Tegen mensen die een ander kleurtje hebben maar wel hier geboren en getogen zijn zeg je dus in principe: leuk dat je jezelf Nederlander mag noemen maar aangezien je een kleurtje hebt heb je toch echt wat minder recht van spreken, dus beetje dimmen of je paspoort inleveren... Wat mij betreft ben je dan nog wat erger dan een racist.NeutraleTeun schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:27:
[...]
Dat is de grootste fout hier.
Het 'moeten aanpassen' aan de 'gasten' want hun moeten zich thuis voelen en hun cultuur/tradities kunnen behouden en uitoefenen.
En oh oh niet te streng aanpakken anders gaan ze janken 'discriminatie'.
Man oh man wat kan ik boos worden als ik aan zulke dingen denk.
Wat ze zich allemaal (kunnen) permitteren en hoe ze beschermd worden en eigen regels krijgen.
Ik zeg niet dat 'witte Nederlanders' allemaal heilig zijn, maar dit is wel Nederland.
*Als je hier wilt komen wonen omdat je het hier beter denkt te hebben/krijgen, of als je gedwongen hebt moeten vluchten (wat dan ook). Wees blij dát je hier kunt wonen.
Je eigen tradities/cultuur? Prima, behoudt die en beoefen die lekker, tot het punt dat ze botsen met de Nederlandse cultuur (daar waar je nu 'te gast' bent!) botsen, dan ga binnenshuis verder.
*(en ja, ook de nieuwe generatie, dus autochtoon, schaar ik daaronder)
Pas je gvd aan of zoek een ander land.
Ben ik nu een bekrompen en kort door de bocht racist?
Jammer dan...
Overigens is het als blanke autochtoon handig om het verschil tussen 'hun' en 'zij' te kennen. Basisvaardigheden Nederlandse taal noem ik dat.
Hij slaat de spijker op de kop, maar jij snapt het niet.BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:31:
[...]
Dit slaat natuurlijk nergens op. Denk het nog eens over en probeer het dan opnieuw.
Waarom voel je je uberhaubt zo aangevallen? Kom ik aan je zwarte piet?
Kijk je elk jaar uit naar de dagen dat je je zwart kan schminken en in een apenpakje tussen de kinderen kan rennen?
Ik ben er voor iedereen, zeg maar wat je dwars zit.
edit: Je weet dus niet wat discriminatie isPrachtig.
Je zegt eerst dat iedereen die niet wil aanpassen wel simpel en bekrompen moet zijn.
Want zodra iemand jouw mening niet deelt, is hij simpel en bekrompen..
Misschien, heel misschien hebben mensen wel andere waarden die ze belangrijk vinden dan jij.
Nederland is behoorlijk tolerant. In veel landen zijn ze heel wat minder lief tegen mensen die openlijk demonstreren en dit niet netjes aankondigen.
Vervolgens maakt een burgemeester weer excuses, want je mag mensen die iets vergallen natuurlijk niet te hard aanpakken.
Ik weet niet of je ooit door een achterstandswijk bent gelopen, maar ik zou het je aanraden. De meeste excuus Nederlanders hebben het volgens mij nog nooit gedaan.
Misschien snap je dan waarom niet iedereen zit te wachten op nog meer aanpassen en tolerantie. Want het wordt wel duidelijk waar je dan mee te maken krijgt. Niet iedere immigrant is een uitbuiter, maar we maken de slechten het in Nederland wel heel makkelijk.
Uberhaupt. Zijn er ook negers die wel Sinterklaas vieren ? Of houden die hun kinderen thuis van oktober tot Kerst ?MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:05:
Ik vraag me wel eens af hoeveel van die mensen die nu roepen "het is racisme / discriminatie" maar die wel al minstens 2 generaties in NL wonen, of ze vroeger op de basisschool ook al meteen die kaart trokken als de Sint (hoofdmeester) met veel vertoon het schoolplein op kwam om snoep uit te delen.
Als ze hun kind behoeden voor Sinterklaas en Zwarte Piet is dat consequent, doch strafbaar (want er is leerplicht). Wanneer ze wel het feestje laten vieren is het hypocriet.
Maar goed, als de negers geen Sinterklaas vieren is het dus ons feestje. Waar bemoeien ze zich dan mee ? Er zijn prachtige warme oorden waar men geen Sinterklaas viert, dus ga. Of lever geen commentaar.
Dumpert en Powned zitten juist vol met dat 'aan zwarte Piet kommie niet met je vieze zwarte fikken ga maar terug naar je eige land '-volk.CptChaos schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:37:
[...]
Je overdrijft gewoon.Je generaliseert groepen mensen, noem die vervolgens simpel en bekrompen. Terwijl je het dus zelf ook doet. Ben je dus zelf eigenlijk net zo simpel en bekrompen, dát is wat ik vragen / aangeven wil. Iets met de balk in de ogen van ander, maar de eigen splinter niet (willen) zien.
[...]
Mijn reactie lijkt wat te haten, maar ik voel me verre van aangevallen, ik vroeg het me enkel even af.
[...]
Tja, jij bent het Sinterklaasfeest ontgroeit er zijn ook zát mensen die graag een steentje willen bijdragen eraan. Jij kan het rondrennen in een apenpakje noemen, generaliseer je ook mee en maak je jezelf dus wederom simpel en bekrompen.
[...]
En niet de stoere bink uithangen, achter je toetsenbordje, dat doe je maar op Dumpert of een van die andere Powned-sites.
Racisme en discriminatie zijn bekrompen. Als je daar niks mee hebt, dan is dat geen discriminatie. Discriminatie is onderscheid maken op irrelevante zaken, zoals uiterlijke kenmerken. Het wordt pijnlijk dom wanneer je dat gaat omdraaien.
Ah, dus zwarte piet is een slap excuus om weer wat immigrantengejammer uit te vechten?Jeroenneman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:39:
[...]
Hij slaat de spijker op de kop, maar jij snapt het niet.
Je zegt eerst dat iedereen die niet wil aanpassen wel simpel en bekrompen moet zijn.
Want zodra iemand jouw mening niet deelt, is hij simpel en bekrompen..
Misschien, heel misschien hebben mensen wel andere waarden die ze belangrijk vinden dan jij.
Nederland is behoorlijk tolerant. In veel landen zijn ze heel wat minder lief tegen mensen die openlijk demonstreren en dit niet netjes aankondigen.
Vervolgens maakt een burgemeester weer excuses, want je mag mensen die iets vergallen natuurlijk niet te hard aanpakken.
Ik weet niet of je ooit door een achterstandswijk bent gelopen, maar ik zou het je aanraden. De meeste excuus Nederlanders hebben het volgens mij nog nooit gedaan.
Misschien snap je dan waarom niet iedereen zit te wachten op nog meer aanpassen en tolerantie. Want het wordt wel duidelijk waar je dan mee te maken krijgt. Niet iedere immigrant is een uitbuiter, maar we maken de slechten het in Nederland wel heel makkelijk.
Waarbij alle immigranten ook weer even voor het gemak op één grote hoop gegooid worden. Het zwarte Pieten verhaal heeft maar betrekking op een klein deel daarvan. Ik heb nog geen Marokkaan oid zich erin zien mengen.
Prachtig trouwens hoe je praat over lopen door een achterstandswijk. Ik fiets hier gerust 's nachts door Kanaleneiland of wat dan ook. Nooit last van anti-Pieten gehad.
En verder beter lezen. Ik heb niks tegen mensen die mijn mening niet delen. Wel tegen zaken als racisme die draaien om generalisaties en onderbuikgevoelens. Dat is bekrompen, maar jij zal het vast heel intelligent vinden.
Wie zegt dat ik blank ben?Jay-P schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:39:
[...]
Tegen mensen die een ander kleurtje hebben maar wel hier geboren en getogen zijn zeg je dus in principe: leuk dat je jezelf Nederlander mag noemen maar aangezien je een kleurtje hebt heb je toch echt wat minder recht van spreken, dus beetje dimmen of je paspoort inleveren... Wat mij betreft ben je dan nog wat erger dan een racist.
Overigens is het als blanke autochtoon handig om het verschil tussen 'hun' en 'zij' te kennen. Basisvaardigheden Nederlandse taal noem ik dat.

En volgens mij lees je niet goed.
Als je hier geboren bent, en je hebt nog de 'trekjes aka tradities/culturen' van je ouders (dus 'buitenlands') dan ben je eigenlijk meer buitenlands dan Nederlands.
Is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Je kunt ook blijven vallen over mijn manier van schrijven.
Het is kiezen of delen.
Je hebt je te houden aan de Nederlandse cultuur. Klaar.
Wil je je eigen cultuur? Prima, mag, tot het botst met de Nederlandse, dan of stop je met dat deel van je eigen cultuur, of ga je verder in je eigen huis.
Is dat ook niet goed? Dan zoek je maar een ander gast-land of ga je terug naar je roots en ga je daar lekker met de rest wel je eigen cultuur handhaven.
Dit soort intolerant gedachtengoed is niet bepaald Nederlands. Dus gaarne zie ik dat je je eigen advies opvolgt en een ander gastland opzoekt. Het is beter zo.NeutraleTeun schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:53:
[...]
Wie zegt dat ik blank ben?![]()
Als je hier geboren bent, en je hebt nog de 'trekjes aka tradities/culturen' van je ouders (dus 'buitenlands') dan ben je eigenlijk meer buitenlands dan Nederlands.
Het is kiezen of delen.
Wil je je eigen cultuur? Prima, mag, tot het botst met de Nederlandse, dan of stop je met dat deel van je eigen cultuur, of ga je verder in je eigen huis.
Is dat ook niet goed? Dan zoek je maar een ander gast-land of ga je terug naar je roots en ga je daar lekker met de rest wel je eigen cultuur handhaven.
BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:56:
[...]
Dit soort intolerant gedachtengoed is niet bepaald Nederlands. Dus gaarne zie ik dat je je eigen advies opvolgt en een ander gastland opzoekt. Het is beter zo.

Jij bent wel enorm tolerant; iedereen is welkom om wat tegen je te zeggen maar voorlopig zie ik weinig inlevingsvermogen/compassie in de standpunten van anderen?BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:56:
[...]
Dit soort intolerant gedachtengoed is niet bepaald Nederlands. Dus gaarne zie ik dat je je eigen advies opvolgt en een ander gastland opzoekt. Het is beter zo.
Wel mooi om te lezen, in het algemeen, dat de VN zich enorm druk maakt over (on-topic) een kinderfeestje maar dat http://www.nu.nl/economie...duitse-oorlogsschuld.html gewoon van tafel wordt geveegd en dat we met zijn allen flierefluitend naar Dijsselbloem blijven staren om nog meer geld te gaan brengen? Moet ik eens doen; naar de MediamarktSaturn in Kleve gaan en een receiver meenemen en tegen de caissiere zeggen dat ik het niet afreken want Wiedergutmachung

Verwijderd
Aha, dus we moeten tolerant zijn? Wel prima, dan moeten we zwarte piet ook tolereren. Of toch niet?BarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:56:
[...]
Nee, ik begrijp je uitstekend. Lees anders ook even mijn vorige betoog wat betreft Indische Nederlanders die zelfs nu nog vaak ook zo hun eigen gebruiken en een relatief gesloten gemeenschap vormen omdat ze met de nek aangeken werden door de Nederlanders die wel 'gewoon' elke dag aardappelen of stampot eten.. En dan (laat je niet verwarren door de term Indische Nederlanders) hebben we het over echte Nederlanders die heel wat meer opgeofferd hebben en ook veel meer aanspraak kunnen maken op de bekende kreet "wij hebben Nederland opgebouwd" dan de Nederlanders die 'veilig' in de lage landen achter bleven.NeutraleTeun schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:53:
[...]
Wie zegt dat ik blank ben?![]()
Het is kiezen of delen.
Goed idee! Zwarte piet tolereren en dus ook alle andere kleuren Piet tolererenVerwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:01:
[...]
Aha, dus we moeten tolerant zijn? Wel prima, dan moeten we zwarte piet ook tolereren. Of toch niet?
Verwijderd
Wat mij betreft prima, maar dan zou je dus elke piet voor zich moeten laten kiezen welke kleur hij wil zonder dat een kudde mensen begint te blaten dat het niet zwart mag zijn. Ik vind het een prima idee.k-city schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:05:
[...]
Goed idee! Zwarte piet tolereren en dus ook alle andere kleuren Piet tolereren
Tolereren is niet opgelegd krijgen. En daar heeft het nu alle schijn van. Nickolodeon gaat komend TV-seizoen niet eens meer mensen schminken maar de acteurs ongeschminkt laten. Krijgen we zometeen dan OOK de klacht van dezelfde clubjes dat er geen regenboog-meneer is aangenomen? Of geen stroopwafel-meneer? Of geen dame die WEL 100% voldoet aan het elitaire/ouderwetse denkbeeld van "zwarte piet / roetpersoon"?k-city schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:05:
[...]
Deal!Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:08:
[...]
Wat mij betreft prima, maar dan zou je dus elke piet voor zich moeten laten kiezen welke kleur hij wil zonder dat een kudde mensen begint te blaten dat het niet zwart mag zijn. Ik vind het een prima idee.
Zul je zien dat alle vrouwen voor roze gaan op den duurVerwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:09:
[...]
Hee, we hebben zowaar een soort-van oplossing
Ik heb inderdaad weinig compassie met mensen die een ander het land uit willen gooien. Met racistisch gedachtengoed heb ik al helemaal niets.MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:59:
[...]
Jij bent wel enorm tolerant; iedereen is welkom om wat tegen je te zeggen maar voorlopig zie ik weinig inlevingsvermogen/compassie in de standpunten van anderen?
Maar de discussie is weer voorbij. Deze verloopt altijd op dezelfde manier.
Groep 1 vraagt of er een andere kleur schmink gebruikt kan worden.
Groep 2 wordt dol, haalt alle immigranten erbij en wil mensen het land uittrappen.
Ik kan mezelf wel verplaatsen in groep 2. Dan zie ik mezelf op een mbo zitten, heb ik moeite met het kofschip en een haat voor alles wat anders is. Waarom? Omdat ik, net zoals bij de meeste dingen in het leven, moeite heb om het te begrijpen.
Verwijderd
Jij hebt ze duidelijk niet helemaal op een rijtjeBarôZZa schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:12:
[...]
Ik heb inderdaad weinig compassie met mensen die een ander het land uit willen gooien. Met racistisch gedachtengoed heb ik al helemaal niets.
Maar de discussie is weer voorbij. Deze verloopt altijd op dezelfde manier.
Groep 1 vraagt of er een andere kleur schmink gebruikt kan worden.
Groep 2 wordt dol, haalt alle immigranten erbij en wil mensen het land uittrappen.
Ik kan mezelf wel verplaatsen in groep 2. Dan zie ik mezelf op een mbo zitten, heb ik moeite met het kofschip en een haat voor alles wat anders is. Waarom? Omdat ik, net zoals bij de meeste dingen in het leven, moeite heb om het te begrijpen.

Als die altijd al bestonden, wel.k-city schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:05:
[...]
Maar het sinds heugenis Sinterklaas en Zwarte Piet. En niet Sinterklaas en Zwarte Piet en Roze Piet omdat er homo's bestaan en Piet met een Noord-Afrikaans licht getint uiterlijk met een bontkraagje en een scooter. En Gele piet met spleetogen en sambal bij.
Die allemaal niet.. alleen zwart. Zwarte Piet, onthoud die naam..!
...Wie kent hem niet. Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet
Hij heeft wel een punt wat betreft het land uit als je een andere mening hebt en een andere afkomst hebt. Dan ben je opeens 'minder' NederlanderVerwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:13:
[...]
Jij hebt ze duidelijk niet helemaal op een rijtje
Verwijderd
Waar wordt dat letterlijk gezegd dan? Wat ik lees is dat als een persoon zijn achtergrond en cultuur zodanig botst met de Nederlandse dat er geen compromis te vinden is, dat die persoon misschien beter het land uit kan gaan. Dat vind ik in zijn geheel niet onredelijk, aangezien je waarschijnlijk geen fijn leven zult hebben en anderen niet blij zult maken als je zo leeft.k-city schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:15:
[...]
Hij heeft wel een punt wat betreft het land uit als je een andere mening hebt en een andere afkomst hebt. Dan ben je opeens 'minder' Nederlander
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2015 23:19 ]
Dit topic is gesloten.
Wanneer een topic wordt geopend over iets dat gerelateerd is aan racisme, dan is het gebruiken van racistisch taalgebruik uiteraard niet geoorloofd.
Wie dat niet snapt, heeft op GoT niets te zoeken.