Inmiddels heb ik contact met de fabrikant in Duitsland gehad, omdat er tegenstrijdige berichten waren over het wel of niet aan kunnen sluiten van een bestaande bel. De fabriek verzekerde me dat dit wel kon. Er zit maar één relaiscontact in, dus je moet kiezen tussen het aansturen van een deuropener of van een ‘gewone’ bel. Als je snapt hoe het werkt, dan is het niet moeilijk om het relais zodanig in te stellen dat het voor een bel gebruikt kan worden. Dat gaat via een tijdschema, dus je kan zelfs instellen dat die ‘gewone’ bel op bepaalde uren (bijvoorbeeld ‘s nachts) niet werkt.
De intercom (Doorbird D1101V) heb ik opnieuw besteld en vandaag geïnstalleerd. Het kostte wel even werk, omdat ik ‘m niet recht maar onder een hoek wilde installeren. Dus moest ik een blokje hout op maat maken voor achter de intercom,
Nu het klaar is ben ik blij dat dit allemaal werkt zoals ik het wil hebben. De bestaande bel werkt. Weliswaar niet zoals een gewone beldrukker, waarbij de bel klinkt zolang je de knop indrukt, maar hij klinkt een instelbare tijd (in seconden in te stellen vanaf 1 sec), of je de knop nu kort of lang indrukt.
Je bel wordt dus aangestuurd door een relais in de Doorbird. Dat betekent dat als die Doorbird niet gevoed wordt (ik voed ‘m via POE), dan doet je gewone bel het ook niet. Dat is wel goed om te weten.
De app (ik heb ‘m op iPhone en iPad) werkt uitstekend. Je kunt ‘m niet alleen laten reageren als er aangebeld wordt, maar –als je wilt– ook als er iemand gedetecteerd wordt. Dan kan je nog instellen tot welke afstand er gedetecteerd wordt en in welke richting: komend, gaand of beide.
@
Stef2020
Het beeld is prima te noemen, wat niet vreemd is met een full-HD camera. Ook ‘s avonds is het zicht goed te noemen. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik een lantaarnpaal voor de deur heb staan. Maar ook zonder lamp aan is het zicht in de nis bij de voordeur goed. En ook in de avond is het (zolang je IR niet aan zet) kleurenbeeld. Dat zag ik net aan een auto die hier wegreed en waar ik de rode achterlichten zag.
Zet ik dan de infrarood verlichting aan, dan is dat nog beter. Wat het bereik van die infrarood is als je buitenaf in het pikkedonker is weet ik niet, maar ik verwacht dat je wel tot een meter of twee en misschien nog wel verder kunt kijken.
Ik heb de intercom intussen wel al gekoppeld aan mijn Fritzbox, zodat bepaalde toestellen overgaan wanneer er aangebeld wordt, zodat je ook meteen verbinding met de intercom hebt. Dat is wel een erg fijne functie, vooral voor mijn vrouw die haar atelier achter in de tuin heeft.
Een beeldverbinding moet daarbij mogelijk zijn, maar die heb ik nog niet gemaakt; nog niet aan toegekomen.
Je kunt een beeldverbinding hebben naar een draadloos toestel van de Fritz als er aangebeld wordt, maar je kunt de camera ook permanent beeld laten geven als je ergens bijvoorbeeld een monitor op wilt hangen om het zicht van de camera constant weer te geven.
En dan moet het mogelijk zijn om te koppelen met de eigen NAS. Ik gebruik een QNAP. Dat is iets wat ik ook wel wil gaan maken, maar ik ben bang dat dit nog wel even gaat duren voordat ik daarvoor tijd heb. Teveel andere dingen te doen.
En dan moet ik kiezen tussen continu opnemen, of een beeldje per X seconde, of alleen bij detectie. Maar dat zijn dus keuzes voor later.
Ik hoop dat anderen hier wat aan hebben. De Doorbird D1101V is niet goedkoop, maar bevalt me uitstekend. De fabriek maakt een goed apparaat en beknibbelt niet op kwaliteit van onderdelen of afwerking en levert werkelijk álles mee wat je maar nodig zou kunnen hebben, van schroeven en pluggen voor bevestiging tot allerlei snoertjes en schroevendraaiertjes voor montage van de bedrading en het front.
Het resultaat is een degelijke en nette intercom met veel mogelijkheden, goede geluidskwaliteit, goed beeld en werkelijk van alles is instelbaar naar je wensen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Hippe Lip op 06-03-2022 21:33
]