Ik denk niet dat OEMs Intel/Nvidia kiezen omdat ze AMD vergeten zijn, maar waarschijnlijk is AMD te duur, omdat Intel en Nvidia wss goedkopere prijzen kunnen berekenen.
Pak het foldertje van je computerboer er maar eens bij, en tel hoevaak je AMD ziet. Bij mijn plaatselijke boer is AMD heel zeldzaam. Alle OEMs zijn groen/blauw, van lowend i3's + GTX740 dingen tot i5 + GTX970/GTX980, een i5 + R9 380 zie je nooit.
En puur kijkend naar de performance van AMD is dat simpelweg niet logisch. AMD is imo vaak de betere keuze, kijkend naar consumenten prijzen: quasi-low-end is de GT750ti redelijk interessant, wat hoger vind ik de 270 en 370 interessanter, daarna de 380 2GB en voor iets meer de 380 4GB, R9 390 en GTX970 zijn allebei prima, de GTX970 is wel wat zuiniger [maar ik betwijfel hoeveel consumenten daar nou echt op letten], de Fury vind ik zelf iets interessanter dan de GTX980, en de GTX980ti wint weer van de Fury X
Waarom zie je dan niet iets van 50/50 Nvidia/AMD in de krantjes? Performance/watt is maar in een aantal gevallen beter bij Nvidia, alleen de GT750ti en GTX970 doen het echt beter dan hun AMD concurrent.
Het meest logische antwoord lijkt mij dat Nvidia hun kaarten gewoon goedkoper verkoopt dan AMD aan OEMs [en misschien ook wel aan winkels], tja, als je met een Nvidia 25 dollar per pc meer winst kan maken, is dat heel leuk natuurlijk.
Intel idem dito, ja, de i5'jes en i7's zijn onverslaanbaar, maar bij een simpele pc maakt het geen fluit uit of het een rode of een blauwe is. Ja, de IPC van een
pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed is hoger, maar omdat een
pricewatch: AMD A4-6300 Boxed 32% hoger geclocked is [zonder turbo] zullen de singlecoreprestaties nagenoeg gelijk zijn. Ook het verschil in verbruik is knap klein,
Ook de Athlon X4 is een heel leuk dingetje voor een simpele gamebak, vandaar dat ie ook niet weg te slaan is uit de BBG. Maar, hoevaak zie je een AMD APU of CPU in een OEM zitten?
Hetzelfde zie je bij laptops. AMD APU's zijn daarin ook behoorlijk leuk, zeker in wat goedkopere laptops die anders niet verder komen dan een magere i3 is een laptop met een AMD quadcore APU en leuke GPU een prima alternatief, het zou een nog beter alternatief zijn als ze zowaar verkocht worden. Ze staan wel in de PW, maar niet bij de lokale computerboer.
Natuurlijk, wat meer AMD marketing kan geen kwaad, maar ik denk ook dat het voor veel OEM's gewoon interessanter is om groen/blauw te kopen, misschien wel met een leuk contactje erbij, dat die lage prijzen alleen gelden als ze nauwelijks AMD verkopen.
Misschien wel het vervelendste is dat veel mensen allerlei doemverhalen AMD toeschrijven, "ze zullen wel slecht zijn want ze verkopen zo slecht, dus koop ik een Nvidia", tja, da's een mooie cirkelredenering
People as things, that’s where it starts.