Nee glas in het dorp waar ik woon met 60.000 inwoners is helaas nog een lang uitgestelde droom....gaat dus om koper. Dan kan het dus niet begrijp ik uit jouw woorden?RobinF schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:17:
[...]
Nee, maar als het over glasvezel gaat kan die Experiabox er uit gooien, of gewoon de Experiabox gebruiken.
Bij koper kan het ook wel door gewoon een andere modem te gebruiken. VoIP zal dan wat moeilijker zijn. TV weet ik zo 123 niet. Misschien is dat handiger om in "Het grote xDSL topic" te stellen. Ik ging er eigenlijk van uit dat je glasvezel had.stormfly schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:38:
[...]
Nee glas in het dorp waar ik woon met 60.000 inwoners is helaas nog een lang uitgestelde droom....gaat dus om koper. Dan kan het dus niet begrijp ik uit jouw woorden?
De V8 kan je wel Bridgen. De V9 en V10 niet. KPN levert soms nog wel V8'en en anders zal je even op Tweakers of Marktplaats moeten rondkijken. Heel misschien heeft de KPNWinkel er nog wel een
Heb er 1 beschikbaar maar wel in Lelystad.RobinF schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:51:
[...]
Bij koper kan het ook wel door gewoon een andere modem te gebruiken. VoIP zal dan wat moeilijker zijn. TV weet ik zo 123 niet. Misschien is dat handiger om in "Het grote xDSL topic" te stellen. Ik ging er eigenlijk van uit dat je glasvezel had.
De V8 kan je wel Bridgen. De V9 en V10 niet. KPN levert soms nog wel V8'en en anders zal je even op Tweakers of Marktplaats moeten rondkijken. Heel misschien heeft de KPNWinkel er nog wel een
Tnx maar zit nog bij Ziggo vast aan een contract, maar ik ben niet zon VDSL fan ik hoop op glas van KPN daarom volg ik dit topic ook.
Maar bij een abonnement dat op papier 60 Mbps down en 6 Mbps up heeft vind ik het vreemd dat ik 70 Mbps up haal. Is dit instap abonnement dus 60 up en down? Maar staat er 60 up en 6 down omdat dit met koper zo is? Vind ik heel apart hoor.RobinF schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:17:
[...]
Nee, maar als het over glasvezel gaat kan die Experiabox er uit gooien, of gewoon de Experiabox gebruiken.
[...]
Officieel heet het 60/6 omdat glasvezel en DSL hetzelfde abonnement is. Bij glasvezel haal je echter vaak hogere upload en bij DSL meestal ook wel meer dan 6.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Als je het 60/6 abonnement afneemt met koper haal je ook 70/20. Met glas zijn er mensne die 60-70/10 halen maar ook mensen met meer upload.Joepv schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:15:
[...]
Maar bij een abonnement dat op papier 60 Mbps down en 6 Mbps up heeft vind ik het vreemd dat ik 70 Mbps up haal. Is dit instap abonnement dus 60 up en down? Maar staat er 60 up en 6 down omdat dit met koper zo is? Vind ik heel apart hoor.
Ik zou gewoon kijken of het goed staat in MijnKPN en dan lijkt mij er weinig fout te gaan. Je betaald voor de dingen in MijnKPN. Als het toevallig gunstiger uitpakt is dat mooi
Upload is met glasvezel blijkbaar niet zo goed te regelen, EN inderdaad: Er is één abonnement bij KPN met 60/6, of je nu DSL of glasvezel afneemt. En dan blijkt in de praktijk dat ze die upload nog steeds niet goed kunnen cappen zodat je alsnog 60/60 krijgt. Of blijkbaar soms zelfs 60/70.RobinF schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:48:
[...]
Als je het 60/6 abonnement afneemt met koper haal je ook 70/20. Met glas zijn er mensne die 60-70/10 halen maar ook mensen met meer upload.
Ik zou gewoon kijken of het goed staat in MijnKPN en dan lijkt mij er weinig fout te gaan. Je betaald voor de dingen in MijnKPN. Als het toevallig gunstiger uitpakt is dat mooi
En bij DSL kan dan zomaar 60-20 zijn wat helemaal onverwacht is voor veel mensen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Lol, upload met glas is prima te regelen. Kan gewoon een QoS profiel aan gehangen worden.
er zijn imho 2 mogelijkheden voor de hogere upload:
1. het QoS profiel is op zijn plek, maar laat een piekbelasting toe welke de upload cap overschrijd, totdat de gemiddelde upload bandbreedte (van die dag of dat uur of x periode) gelijk is aan de upload bandbreedte waarvoor wordt betaald. daarna zal je gecapt worden op je betaalde niveau. eventueel is er weer een maximum aan de piek te configureren van bv 5*de betaalde upload bandbreedte.
2. men heeft uberhaupt geen cap op de upload staan, en je krijgt wat er op dat moment aanwezig is.
nummer 1 lijkt me het meest waarschijnlijk, omdat dit chronische misbruikers voorkomt.
normaliter upload je zeer weinig, waardoor je gemiddelde relatief laag ligt. Hierdoor hou je ook meer ruimte over als je toch eens een piek in je upload hebt (online backup, verzenden van een forse mail, etc)
1. het QoS profiel is op zijn plek, maar laat een piekbelasting toe welke de upload cap overschrijd, totdat de gemiddelde upload bandbreedte (van die dag of dat uur of x periode) gelijk is aan de upload bandbreedte waarvoor wordt betaald. daarna zal je gecapt worden op je betaalde niveau. eventueel is er weer een maximum aan de piek te configureren van bv 5*de betaalde upload bandbreedte.
2. men heeft uberhaupt geen cap op de upload staan, en je krijgt wat er op dat moment aanwezig is.
nummer 1 lijkt me het meest waarschijnlijk, omdat dit chronische misbruikers voorkomt.
normaliter upload je zeer weinig, waardoor je gemiddelde relatief laag ligt. Hierdoor hou je ook meer ruimte over als je toch eens een piek in je upload hebt (online backup, verzenden van een forse mail, etc)
Maar dan is er wel weer een 100/10 en 100/100 pakket waarvan de laatste alleen voor glasvezel is aftenemen.Barre73 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:25:
[...]
Upload is met glasvezel blijkbaar niet zo goed te regelen, EN inderdaad: Er is één abonnement bij KPN met 60/6, of je nu DSL of glasvezel afneemt. En dan blijkt in de praktijk dat ze die upload nog steeds niet goed kunnen cappen zodat je alsnog 60/60 krijgt. Of blijkbaar soms zelfs 60/70.
En bij DSL kan dan zomaar 60-20 zijn wat helemaal onverwacht is voor veel mensen.
We hebben hier ook 60/6 glas, maar in de praktijk kan ik permanent met 40Mb/s uploaden richting het internet. De upload is niet heel stabiel maar loopt niet terug en blijft rond de 40Mb/s hangen. Het lijkt er dus op dat er wel gecapt wordt maar dat dit volledig willekeurig is.sl1000 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:40:
Lol, upload met glas is prima te regelen. Kan gewoon een QoS profiel aan gehangen worden.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
1 niet want mensen houden die snelheid, 2 ook niet want er is wel een cap maar die word niet ver genoeg afgeknepen.sl1000 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:40:
KPN dekt zichzelf in me 60/6 en snelheidsgarantie - 10% verlies. Maar de meeste mensen halen meer en dat is gunstig. Echter verschilt dit per klant, maar ik zie in de meeste gevallen 30 tot 70 upload voorbij komen.
[quote]RobinF schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:12:
[...]
Maar dan is er wel weer een 100/10 en 100/100 pakket waarvan de laatste alleen voor glasvezel is aftenemen.
[/quote
Nee, dat zijn geen pakketten maar opties.
Wat KPN nu doet is 3 pakketten aanbieden. Per medium zijn er dan opties te kiezen qua snelheid. En die opties verschillen voor DSL en glasvezel.
Maar dat is een iets duidelijker situatie dan een paar jaar geleden toen je inderdaad 6 of meer verschillende pakketten had.
[...]
Maar dan is er wel weer een 100/10 en 100/100 pakket waarvan de laatste alleen voor glasvezel is aftenemen.
[/quote
Wat KPN nu doet is 3 pakketten aanbieden. Per medium zijn er dan opties te kiezen qua snelheid. En die opties verschillen voor DSL en glasvezel.
Maar dat is een iets duidelijker situatie dan een paar jaar geleden toen je inderdaad 6 of meer verschillende pakketten had.
Correct,extra opties want nu heet ''glasvezelpakketten'' 100/100, 100/10 of 500/500. Daarmee word je snelheid wel enigzins gecapt. Maar sommige mensen halen 95 up, en sommige 117. Zelfde geld voor 500/500. Maar doordat de basispakketten nu allemaal hetzelfde zijn, zit daar nog wel speling in.Barre73 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:36:
[quote]RobinF schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:12:
Concluderend voor mijn vraag: ik kan dus een glasvezel pakket met 6 Mbps up nemen, want ik heb waarschijnlijk toch 70 up in de wijk. Wordt het te druk op de lijn en ik haal mijn up niet meer dan kies ik een hoger pakket. In de tussentijd heb ik me respectievelijk 5 tot 7,50 euro gespaard.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Correct, met 60/6 zul je waarschijnlijk minimaal 20+ halen, garantie is er niet. Maar de kans dat je 60/70 haalt is vrij groot. In piekuren (avond) zal het wellicht minder zijn.Joepv schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:30:
Concluderend voor mijn vraag: ik kan dus een glasvezel pakket met 6 Mbps up nemen, want ik heb waarschijnlijk toch 70 up in de wijk. Wordt het te druk op de lijn en ik haal mijn up niet meer dan kies ik een hoger pakket. In de tussentijd heb ik me respectievelijk 5 tot 7,50 euro gespaard.
Welke snelheid er standaard bij een Glasvezel abonnement geleverd.
Op de site worden asynchrone snelheden vermeld (20/2, 60/6, 60/6), terwijl dit over het algemeen vreemd is voor Glasvezel.
Op de site worden asynchrone snelheden vermeld (20/2, 60/6, 60/6), terwijl dit over het algemeen vreemd is voor Glasvezel.
Ik had een tijdje zonder dat ik het wilde de 60/6 standaard en in speedtests haalde ik daar 70/30 mee
Nu netjes 500/500 ;-)
Nu netjes 500/500 ;-)
Ga de afgelopen pagina eerst maar lezen. Man man man, like rly?Athome schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 19:39:
Welke snelheid er standaard bij een Glasvezel abonnement geleverd.

Vandaag is mn v9 omgeruild voor een v10, man man wat een genot die verbeterde wifi, nogmaals bedankt voor de service rolando582!

Goedemorgen!
Ik heb KPN Glasvezel aangesloten mbv netwerkje.com, https://rutten.me/technology/openwrt-en-xs4allkpn/ en http://www.hermanvandrie..../13-netgear-wndr3700-v1v2
Ik heb dus een WNDR3700v1, met OpenWRT. De ExperiaBox hangt wel in mijn meterkast, maar is niet aangesloten.
Vanuit de WNDR gaat de IPTV port naar een switch en van hier gaat het via een patchpaneel naar boven.
Alles werkt op zich prima, alleen heb ik soms last van laggende beelden bij het bekijken van opgenomen HD Glasvezel kanalen. Dan stopt het beeld even met bewegen, maar gaat het geluid wel door. Ik merk het voornamelijk op de tv in de slaapkamer, maar laatst ook op de tv in de woonkamer.
Herkennen jullie iets dergelijks? Is er nog niets van QoS in te stellen? Is dat handig?
Als nodig, kan ik mijn /etc/config/network posten.
Ik heb KPN Glasvezel aangesloten mbv netwerkje.com, https://rutten.me/technology/openwrt-en-xs4allkpn/ en http://www.hermanvandrie..../13-netgear-wndr3700-v1v2
Ik heb dus een WNDR3700v1, met OpenWRT. De ExperiaBox hangt wel in mijn meterkast, maar is niet aangesloten.
Vanuit de WNDR gaat de IPTV port naar een switch en van hier gaat het via een patchpaneel naar boven.
Alles werkt op zich prima, alleen heb ik soms last van laggende beelden bij het bekijken van opgenomen HD Glasvezel kanalen. Dan stopt het beeld even met bewegen, maar gaat het geluid wel door. Ik merk het voornamelijk op de tv in de slaapkamer, maar laatst ook op de tv in de woonkamer.
Herkennen jullie iets dergelijks? Is er nog niets van QoS in te stellen? Is dat handig?
Afgelopen weekend mijn KPN glasvezel spullen aangesloten en gisteren eindelijk eens tijd kunnen nemen om wat met de spulletjes te spelen. Snelheid via UTP van mijn 60/6 Mbps verbinding kwam op 72/36Mbps. Wat snelheid betreft dus meer dan tevreden.
Ingelogd op de Experiabox v9, wifi netwerk hernoemd, KPN fon uitgeschakeld en toen was ik van plan om eens naar de DHCP instellingen te kijken. Ik plaats binnenkort denk ik een Synology NAS en ik vind het fijn om die DHCP uit te laten delen met een eigen DNS server enz. Blijkt DHCP uitschakelen dus niet mogelijk.
Maar goed, na wat creatief denken bedacht om de DHCP range op 1 adres te zetten en op dat adres dan een reservation in te stellen voor een niet voorkomend MAC adres. Dan zou de Experiabox geen DHCP aan andere clients meer uit mogen delen. Iemand dat al eens geprobeerd bij gebruik van een andere DHCP server?
Ingelogd op de Experiabox v9, wifi netwerk hernoemd, KPN fon uitgeschakeld en toen was ik van plan om eens naar de DHCP instellingen te kijken. Ik plaats binnenkort denk ik een Synology NAS en ik vind het fijn om die DHCP uit te laten delen met een eigen DNS server enz. Blijkt DHCP uitschakelen dus niet mogelijk.
Maar goed, na wat creatief denken bedacht om de DHCP range op 1 adres te zetten en op dat adres dan een reservation in te stellen voor een niet voorkomend MAC adres. Dan zou de Experiabox geen DHCP aan andere clients meer uit mogen delen. Iemand dat al eens geprobeerd bij gebruik van een andere DHCP server?
probeer een v10 te regelen (kan je hier in het topic wel vinden hoe) die heeft en een veel betere wifi en je kan dhcp uitzettenGH45T schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:17:
Afgelopen weekend mijn KPN glasvezel spullen aangesloten en gisteren eindelijk eens tijd kunnen nemen om wat met de spulletjes te spelen. Snelheid via UTP van mijn 60/6 Mbps verbinding kwam op 72/36Mbps. Wat snelheid betreft dus meer dan tevreden.
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
wat zit er nog meer aan die switch? Klinkt als igmp issueBen.Hahlen schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 07:54:
Goedemorgen!
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Tja, mijn laptop heeft toch slechts wifi B/G/N, ik verwacht dat de beperking in wifi snelheid niet echt in de router zit. Bereik is echt prima en om alleen vanwege een DHCP beperking waar ik wel iets op kan verzinnen het apparaat om te ruilen vind ik ook al zoiets.magneet schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:25:
[...]
probeer een v10 te regelen (kan je hier in het topic wel vinden hoe) die heeft en een veel betere wifi en je kan dhcp uitzetten
Zie onderstaand plaatje. De ExperiaBox is dus niet aangesloten. Verder nog een Sonos Bridge op de laatste poort van de WNDR aangesloten.magneet schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:26:
[...]
wat zit er nog meer aan die switch? Klinkt als igmp issue

No problemo, Succes ermee!Convoy schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 00:41:
Vandaag is mn v9 omgeruild voor een v10, man man wat een genot die verbeterde wifi, nogmaals bedankt voor de service rolando582!![]()
[afbeelding]
Mooie snelheid wel hoor, word tijd dat ik dat ook krijg.
En als jr alle apparaten uit de "TV Switch" haalt, behalve 1 TV en die test. Bestaat het probleem dan nog?Ben.Hahlen schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:15:
[...]
Zie onderstaand plaatje. De ExperiaBox is dus niet aangesloten. Verder nog een Sonos Bridge op de laatste poort van de WNDR aangesloten.
[afbeelding]
Ik zag hierboven enkele Tweakers die ook een brief van KPN hadden ontvangen met het verzoek om hun experiabox te resetten.
Nu heb ik zelf de V8 en deze staat in bridge modus. Ik had een volledige reset uitgevoerd nadat ik de brief had ontvangen, maar ik kreeg het idee dat deze reset niets deed. Het update lampje ging niet branden.
Vervolgens maar weer de experiabox in bridge modus gezet en dezelfde opstelling gehouden (met een ASUS RT-N66U)
Vandaag lag er weer een brief van KPN in de bus met de mededeling dat mijn reset mislukt was en dat ze een nieuwe router zullen opsturen.
Mijn huidige configuratie werkt echter uitstekend, helaas schijnt de telefoon het vanaf 6 november niet meer te gaan doen met de huidige router. Ik lees gelukkig wel goede verhalen over de nieuwste experiabox dus ik ga er vanuit dat deze geen problemen zal opleveren.
Nu heb ik zelf de V8 en deze staat in bridge modus. Ik had een volledige reset uitgevoerd nadat ik de brief had ontvangen, maar ik kreeg het idee dat deze reset niets deed. Het update lampje ging niet branden.
Vervolgens maar weer de experiabox in bridge modus gezet en dezelfde opstelling gehouden (met een ASUS RT-N66U)
Vandaag lag er weer een brief van KPN in de bus met de mededeling dat mijn reset mislukt was en dat ze een nieuwe router zullen opsturen.
Mijn huidige configuratie werkt echter uitstekend, helaas schijnt de telefoon het vanaf 6 november niet meer te gaan doen met de huidige router. Ik lees gelukkig wel goede verhalen over de nieuwste experiabox dus ik ga er vanuit dat deze geen problemen zal opleveren.
De V10 (en V9) ondersteunt overigens geen bridge mode. Dat wil zeggen dat je dus de Experiabox als je hoofdrouter moet instellen en je Asus in bridge erachter. Of je wil 2 routers gebruiken met kans op double NAT problemen. Anders moet je dus even het een en ander uitzoeken om je eigen router als hoofdrouter in te stellen (bijvoorbeeld via een managed VLAN switch).Qast schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 17:03:
Ik zag hierboven enkele Tweakers die ook een brief van KPN hadden ontvangen met het verzoek om hun experiabox te resetten.
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
Hmmm heel bijzonder wel. Update moet ook niet branden, power word rood.Qast schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 17:03:
Wel raar dat de V8 geen telefonie meer ondersteunt en mij daar niks van bekend is. Tsja nieuw modem is prima uiteraard. Maar V9 of V10 is inderdaad niet ff bridge modus en klaar.
De update was een update voor telefonie op de v8, zodat deze router het gewoon zou blijven doen. Blijkbaar verloopt dit updaten toch niet helemaal lekker en vonden ze het makkelijker om gewoon een hele nieuwe router op te sturen.rolandos582 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 17:12:
[...]
Hmmm heel bijzonder wel. Update moet ook niet branden, power word rood.
Wel raar dat de V8 geen telefonie meer ondersteunt en mij daar niks van bekend is. Tsja nieuw modem is prima uiteraard. Maar V9 of V10 is inderdaad niet ff bridge modus en klaar.
Heb een Expediabox v9 en ik wil SSH (poort 22) forwarden van 192.168.2.100 naar buiten poort 65530. Ik maak dus een applicatie aan met:
Protocol UDP/TCP
Start port 22
End port 22
Map start port 65530
Map end port 65530.
En uiteraar werkt dit niet... Ik kan niet remote connecten op poort 65530 en een SSL verbinding opzetten naar mijn server (192.168.2.100). Het werkt ook niet als ik de voorgeconfigureerde SSH Appname gebruik (dus poort 22 binnen/buiten).
Wat doe ik verkeerd ? Ik gebruik gewoon de expediabox en daarachter hangt de server...
Protocol UDP/TCP
Start port 22
End port 22
Map start port 65530
Map end port 65530.
En uiteraar werkt dit niet... Ik kan niet remote connecten op poort 65530 en een SSL verbinding opzetten naar mijn server (192.168.2.100). Het werkt ook niet als ik de voorgeconfigureerde SSH Appname gebruik (dus poort 22 binnen/buiten).
Wat doe ik verkeerd ? Ik gebruik gewoon de expediabox en daarachter hangt de server...
[ Voor 9% gewijzigd door vortexnl1982 op 22-10-2015 21:46 ]
Nice!Convoy schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 00:41:
Vandaag is mn v9 omgeruild voor een v10, man man wat een genot die verbeterde wifi, nogmaals bedankt voor de service rolando582!![]()

Scheelt niks bijna haha!
[ Voor 14% gewijzigd door wimpie007 op 23-10-2015 00:13 ]
Netjes, ping van 2ms is wel mooier imo. Zag laatst nog iemand met een 1ms pingwimpie007 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:08:
[...]
Nice!
[afbeelding]
[afbeelding]
Scheelt niks bijna haha!

Dat moet ik dit weekend even rustig testen...RobinF schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:10:
[...]
En als jr alle apparaten uit de "TV Switch" haalt, behalve 1 TV en die test. Bestaat het probleem dan nog?
2. Lijkt me meest waarschijnlijk.sl1000 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:40:
Waarom zouden ze QoS op een poort inbound configureren ?
Zet jij wellicht dscp waardes voor al je paketten ? Dat doet denk ik niemand prive, tenzij iemand veel gebruikers en weinig bandbreedte heeft, dan werkt het.
Domweg een shaper erop, en alles wat te veel binnen komt drop je.
Die functie zou je in een QoS profiel ook toe kunnen passen, maar ik betwijfel of ze zakelijk en particulier verkeer in een pop combineren.
Alle consumenten verkeer zit in een bulk of default queue als ze al iets met priotisering doen.
Als er congestie is, dan droppen ze verderop (uplink van pop naar een regionale core of hoe het ook opgebouwd is)
Ze zouden ook nog wel naar inhoud van de sessie kunnen kijken, en dan bepaalde protocollen afremmen/blokkeren.
Alleen met de hedendaagse snelheden vreet het resources om dat voor elke gebruiker te doen.
Ik kan me alleen voorstellen dat ze wellicht in de pop port statistics bijhouden, en die remote uitlezen. Dan zou je mensen kunnen aanschrijven hun gedrag te matigen.
Maar aangezien een pop uplink 10GE of meer moet zijn, kun je volgens mij vrij veel doen voordat men verhaal komt halen.
Mijn topscore is iets meer dan 10 TB in dag of 4 vanwege een zfs pool die ik gedelete had. Je hebt niet meteen een brief in de bus liggen dan.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Zonet bij een familielid het AiE pakket telefonisch verlengd met een jaar. Gaf enkel aan of ze een leuke aanbieding hadden en hoefde verder niet te "dreigen" met opzegging. Top reactie!
6 maanden lang 12.5 euro korting p/m. Dat is meer dan wat nieuwe klanten krijgen.
6 maanden lang 12.5 euro korting p/m. Dat is meer dan wat nieuwe klanten krijgen.
It ain't stupid if it works!
Hier ook een brief ontvangen nadat we gebeld waren door kpn. Momenteel een V8 aangesloten (alleen voor telefonie), benieuwd welke ik ga krijgen. Alles werkt namelijk perfect nu (managed switch + eigen router).Qast schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 17:03:
Volgende week zou hij geleverd moeten worden.
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Dit was naar de Amsterdam KPN serverrolandos582 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 01:48:
[...]
Netjes, ping van 2ms is wel mooier imo. Zag laatst nog iemand met een 1ms ping
Maar naar de Vodafone Utrecht server haal ik ook die 1ms ;-)

naar tweakers.net haal ik 5 en naar nu.nl 3 a 4 ;-)
En dat zelfs nadat het eerst door de v10 moet, dan door mijn Draytek en boven nog eens door een switch en netwerkkaart
[ Voor 25% gewijzigd door wimpie007 op 23-10-2015 16:33 ]
Not bad not bad. Had ik maar een 1 ping. Maarja de snelheid is natuurlijk het mooiste van alleswimpie007 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:31:
[...]
Dit was naar de Amsterdam KPN server
Maar naar de Vodafone Utrecht server haal ik ook die 1ms ;-)
[afbeelding]
naar tweakers.net haal ik 5 en naar nu.nl 3 a 4 ;-)
En dat zelfs nadat het eerst door de v10 moet, dan door mijn Draytek en boven nog eens door een switch en netwerkkaart
Jep volgende week komt hij binnen als het goed is. Mag hopen dat het een v10 is, dat is volgens mij de enige degelijke EB. Ik ga er wel vanuit dat ze een v10 opsturen maar mocht dit niet zo zijn ga ik er wel meteen achteraan. Ik lees vaak dat het niet al te moeilijk is om een v10 te bemachtigen als je er nog geen hebt.DutchCrownNL schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 14:27:
[...]
Hier ook een brief ontvangen nadat we gebeld waren door kpn. Momenteel een V8 aangesloten (alleen voor telefonie), benieuwd welke ik ga krijgen. Alles werkt namelijk perfect nu (managed switch + eigen router).
Volgende week zou hij geleverd moeten worden.
Heeft iemand port forwarding aan de slag met Expediabox v9 ? Of moet ik dan een V10 halen ?
Port forwarding werkt gewoon met de V9. Echter bevat deze een NAT Loopback probleem waarbij je niet met je extern IP kan verbinden in je eigen netwerk.vortexnl1982 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:29:
Heeft iemand port forwarding aan de slag met Expediabox v9 ? Of moet ik dan een V10 halen ?
Je kan deze omruilen voor een V10 via het KPN Forum
Ik kan ook niet van buitenaf connecten op een poort die ik geforward heb. Ik zal eens kijken of ik het ding kan ruilen. Vind hem erg beperkt qua instellinge (zoals DHCP ip network range etc).
Dan zal er waarschijnlijk iets mis zijn met hoe je de poort geforward hebt. Je moet eerst een "application" maken en die koppelen aan het apparaat die die poort nodig heeft.vortexnl1982 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:43:
Ik kan ook niet van buitenaf connecten op een poort die ik geforward heb. Ik zal eens kijken of ik het ding kan ruilen. Vind hem erg beperkt qua instellinge (zoals DHCP ip network range etc).
De V10 heeft de IP Range optie wel, maar het grootste deel zal deze nooit hoeven aan te passen
Nu nog een nieuwe pc die ook die snelheid kan gebruiken ;-)rolandos582 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:14:
[...]
Not bad not bad. Had ik maar een 1 ping. Maarja de snelheid is natuurlijk het mooiste van alles
Haal met SSL aan maar 15 en zonder ssl met pieken 33 maar dan zegt newsleecher dat ie het niet meer bij kan houden haha
newsleecher is ook niet echt state of the art voor snel usenet...
Newsbin deed zo maar > 50% meer hier op dezelfde PC en configuratie
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wat is jullie ervaring met KPN (ik heb de 500/500) tov downloaden van usenet (astraweb)?
Ben nu iets aan het downloaden en de snelheid fluctueert waanzinnig: van 0 tot 23MB/sec.
Heb wel eens vaker 53 aangetikt (wat je zou verwachten) maar 23 is wel een soort van "langzaam".
Capt de KPN?
Ben nu iets aan het downloaden en de snelheid fluctueert waanzinnig: van 0 tot 23MB/sec.
Heb wel eens vaker 53 aangetikt (wat je zou verwachten) maar 23 is wel een soort van "langzaam".
Capt de KPN?
Naja met Astraweb heb ik geen ervaring, wel met usenet en KPN. Ik heb momenteel geen usenet abonnement meer maar ik haalde toen wel altijd me volledige verbinding leeg.Magic666 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:19:
Wat is jullie ervaring met KPN (ik heb de 500/500) tov downloaden van usenet (astraweb)?
Capt de KPN?
@rolandos582
Ik kreeg ook een brief net als de andere tweakers over een nieuwe router. Weet jij toevallig wat het wachtwoord is van de PPPoE? Zover ik weet wisselt het nogal en is het niet altijd "kpn" of "KPN". Bij sommige was het zomaar "ppp" bijvoorbeeld. Is misschien het handigst dan een port mirror maken en dan aflezen?
ok, ik zal eens wat proefabbo's nemen bij andere...
Ik heb trouwens de V9 EB gekregen, ik het ruilen naar V10 nog aan te raden?
Ik heb trouwens de V9 EB gekregen, ik het ruilen naar V10 nog aan te raden?
Vanmorgen had ik 551 mbps, dus ze cappen mij niet.. (Dan zie ik 68MB/sec staan)Magic666 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:19:
Capt de KPN?
Astra heb ik opgezegd, vond ik redelijk instabiel de laatste paar weken.
naar welke ben je overgestapt?
Sinds deze week heb ik mijzelf aangesloten op het glasvezelnetwerk, in het doe het zelf pakket zat een experiabox v9 waarmee ik met mijn 60/6 abbo via wifi maar 19mbit behaalde.
Vandaag naar een kpnXL winkel gegaan om de experiabox te ruilen tegen een V10, de beste man vertelde mij dat ik daarvoor eerst een klacht moest melden via de telefoon.
Teleurgesteld liep ik naar buiten, gelukkig zat een 100 meter verder op een Media markt waar ik een Netgear Nighthawk R7000 modem heb aangeschaft,
Eenmaal thuis snel aangesloten op de experiabox V9 en Voilà via WIFI nu overal in huis overal 71mbit download en 45mbit upload via de speedtest
Dit is dus nog meer als mijn 60/6 abbo!
Kortom goede investering
Vandaag naar een kpnXL winkel gegaan om de experiabox te ruilen tegen een V10, de beste man vertelde mij dat ik daarvoor eerst een klacht moest melden via de telefoon.
Teleurgesteld liep ik naar buiten, gelukkig zat een 100 meter verder op een Media markt waar ik een Netgear Nighthawk R7000 modem heb aangeschaft,
Eenmaal thuis snel aangesloten op de experiabox V9 en Voilà via WIFI nu overal in huis overal 71mbit download en 45mbit upload via de speedtest
Kortom goede investering
Goeie tip, zonder SSL haal ik nu gewoon 63 MB/s wow! Met SSL 30jacovn schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 06:46:
newsleecher is ook niet echt state of the art voor snel usenet...
Dat zit waarschijnlijk in je PC dan, ssl geeft wat overhead. Zou ook nog kunnen dat de frontend bij je usp overbelast is.wimpie007 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:28:
[...]
Goeie tip, zonder SSL haal ik nu gewoon 63 MB/s wow! Met SSL 30
Sunny usenet, die had ik al tijden. Maar astra erbij genomen voor de retentie die ik eerst bij supernews had. Daar had ik ook snelheids issues toen, en veel dmca, dus opgezegd.Magic666 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:15:
naar welke ben je overgestapt?
Ik heb nu als backup een zuid afrikaanse usp erbij 2mbps voor $4 per maand als fill, en de kpn usenet server, maar die is langzaam. Verder nog 2 gratis providers als fill.
Mijn ervaring is dat elke provider eens in de zo veel tijd issues heeft.
Ik krijg routed iptv nog niet helemaal voor elkaar op de mikrotik. Ik heb de welbekende rb2011 als router en het iptv kastje zit daar direct op. Na het volgen van de handleiding kan ik ongeveer 5 minuten tv kijken, waarna het beeld bevriest. In de logs zie ik elke 20 seconde "ignoring request from unknown address - "alternative-subnets" configuration may be required:", "source: mijn iptv ip adres, maar ook wel andere", "destination=239.255.255.250". IGMP proxy heeft als alternative-subnets nu 213.75.0.0/16 en 10.250.0.0/18 en in de firewall heb ik masquerade rules voor 213.75.112.0/21 en 10.250.0.0/18. Kan iemand me helpen waar het fout gaat?
Sowieso moet je locale interne subnet als altnet gespecificeerd staan. In plaats daarvan zie ik het 10.250 subnet staan? Dat hoeft nu juist niet als altnet gespecifeerd te staan.
Zal mijn firewall regels nog even vergelijken met jouwe, maar begin hier eens mee :-)
Zal mijn firewall regels nog even vergelijken met jouwe, maar begin hier eens mee :-)
Naar mijn idee, ''(kpn, KPN)''laugh schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:49:
[...]
@rolandos582
Ik kreeg ook een brief net als de andere tweakers over een nieuwe router. Weet jij toevallig wat het wachtwoord is van de PPPoE? Zover ik weet wisselt het nogal en is het niet altijd "kpn" of "KPN". Bij sommige was het zomaar "ppp" bijvoorbeeld. Is misschien het handigst dan een port mirror maken en dan aflezen?
Username: xx-xx-xx-xx-xx-xx@direct-adsl (vul hier je eigen MAC adres en achtervoegsel in)
Password: kpn
Gewoon zeggen dat je al contact hebt gehad met KS, of even dmv berichtje aan mij. Word zo omgeruildschumi1986 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:38:
Sinds deze week heb ik mijzelf aangesloten op het glasvezelnetwerk, in het doe het zelf pakket zat een experiabox v9 waarmee ik met mijn 60/6 abbo via wifi maar 19mbit behaalde.
Kortom goede investering

Mijn ervaring is dat je een willekeurig iets voor de @direct-adsl of als wachtwoord kun invullen, het werkt hier altijd.rolandos582 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:56:
[...]
Naar mijn idee, ''(kpn, KPN)''
Username: xx-xx-xx-xx-xx-xx@direct-adsl (vul hier je eigen MAC adres en achtervoegsel in)
[...]
Gewoon zeggen dat je al contact hebt gehad met KS, of even dmv berichtje aan mij. Word zo omgeruild
Ah, dat had ik nog niet opgemaakt uit de handleidingsl1000 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:49:
Sowieso moet je locale interne subnet als altnet gespecificeerd staan. In plaats daarvan zie ik het 10.250 subnet staan? Dat hoeft nu juist niet als altnet gespecifeerd te staan.
Denk overigens dat er nog iets meer niet helemaal goed gaat, want de speedtest van kpn komt tijdens tv kijken niet boven de 2 mbit uit ...
[ Voor 7% gewijzigd door tw1light op 24-10-2015 23:45 ]
Jij mag zomaar modems omruilen omdat jij er zin in hebt? Is Dat helemaal ok bij kpn? Een prima werken de v9 wordt gewoon omgeruild? Monteurs doen dat serieus niet. Ik tenminste niet.rolandos582 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:56:
[...]
[...]
Gewoon zeggen dat je al contact hebt gehad met KS, of even dmv berichtje aan mij. Word zo omgeruild
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Als er problemen zijn met het huidige modem, dan kan die gewoon vervangen worden. Of dit nou een V8/V9 of V10 is. Er zijn zoveel manieren om een nieuwe te bemachtigen, dat stop je toch niet. En op deze manier is er toch nog een soort van grip op. Als voor mensen een reden is dat ze 5GHz willen gebruiken en hier ook apparaten voor hebben. Is dit al een geldige reden.raydekok schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:20:
[...]
Jij mag zomaar modems omruilen omdat jij er zin in hebt? Is Dat helemaal ok bij kpn? Een prima werken de v9 wordt gewoon omgeruild? Monteurs doen dat serieus niet. Ik tenminste niet.
Je wil dat ding niet voor niets omruilen, ook monteurs zie ik dit gewoon doen. Tenzij er uiteraard geen aanleiding is, dan lekker laten hangen.
De medewerker vertelde er nadrukkelijk bij dat hij eerst in het systeem gaat kijken of er ook echt contact met de ks is opgenomen voordat deze gewisseld zou worden.rolandos582 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:56:
[...]
[...]
Hier op het forum staan berichten dat deze zo gewisseld kan worden voor de v10 ik dacht laat ik dat ook proberen, dat is niet gelukt en heb geen zin om iets te gaan verzinnen bij de ks waarom mijn v9 niet goed is.
nu heb ik een hele mooie router die mocht ik ooit overstappen in mijn bezit blijft
Correct, dat is inderdaad het moie van het hele verhaal. Het verschilt ook met locatie volgens mij, want sommige locaties kunnen niet eens het systeem betreden. Mja de R7000 is uiteraard prima koop.schumi1986 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:35:
[...]
De medewerker vertelde er nadrukkelijk bij dat hij eerst in het systeem gaat kijken of er ook echt contact met de ks is opgenomen voordat deze gewisseld zou worden.
Hier op het forum staan berichten dat deze zo gewisseld kan worden voor de v10 ik dacht laat ik dat ook proberen, dat is niet gelukt en heb geen zin om iets te gaan verzinnen bij de ks waarom mijn v9 niet goed is.
nu heb ik een hele mooie router die mocht ik ooit overstappen in mijn bezit blijft
Ik vermoed dat er een firewall regel te strak staat. Kun je de werkelijke regels eens posten?tw1light schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:18:
[...]
Ah, dat had ik nog niet opgemaakt uit de handleidingmaar, helaas heeft dat het probleem nog niet opgelost. Die eerdere meldingen van ignoring request zijn wel verholpen inderdaad, maar iptv houdt nog steeds na enkele minuten probleemloos spelen ineens op. Ik krijg nu vlak voor iptv ermee ophoudt "IGMP Leave received for unknown group 224.0.0.251", en daarna wel weer "sending IGMP query to 224.0.0.1 on bridge-local" maar het beeld hervat niet.
Feitelijk mag alle udp vanaf het interface op vlan4 naar binnen naar 224.0.0.0/4
Zie ook mijn post hier voor inspiratie: sl1000 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2"
(Openwrt, maar de basics blijven hetzelfde)
VIa WiFi zeker? Dan zul je WiFi-adapter uit de bridge waar je TV ook op zit moeten halen. Klinkt alsof je je WiFi-flood met IPTV multicast traffic, dan verzuipt 'ie inderdaad.tw1light schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:18:
Denk overigens dat er nog iets meer niet helemaal goed gaat, want de speedtest van kpn komt tijdens tv kijken niet boven de 2 mbit uit ...
Of misschien handiger: TV-doos(jes) op 1 bridge zetten, en daarop IGMP-proxyen.
Microtik support nog steeds geen igmp-snooping, of wel? Verklaard inderdaad een flinke performance impact door het flooden van de interfaceThralas schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:57:
[...]
VIa WiFi zeker? Dan zul je WiFi-adapter uit de bridge waar je TV ook op zit moeten halen. Klinkt alsof je je WiFi-flood met IPTV multicast traffic, dan verzuipt 'ie inderdaad.
Of misschien handiger: TV-doos(jes) op 1 bridge zetten, en daarop IGMP-proxyen.
Nope. Van het lijstje MikroTik-eigenaardigheden is dit toch wel de meest pikerende. Volgens mij is het onder Linux een kwestie van een sysfs knob even goedzetten (voor bridges, lastiger voor de HW switch) - what gives, MikroTIk?sl1000 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 00:02:
Mikrotik support nog steeds geen igmp-snooping, of wel? Verklaard inderdaad een flinke performance impact door het flooden van de interface
Klopt idd met de WiFi, daar moet ik zelf wel uit zien te komen.sl1000 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:50:
[...]
Ik vermoed dat er een firewall regel te strak staat. Kun je de werkelijke regels eens posten?
Feitelijk mag alle udp vanaf het interface op vlan4 naar binnen naar 224.0.0.0/4
Zie ook mijn post hier voor inspiratie: sl1000 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2"
(Openwrt, maar de basics blijven hetzelfde)
Denk ook dat t een goeie call is geweest wbt firewall, zie veel verkeer binnenkomen op die rule nu ik 224.0.0.0/4 open heb gezet. Tv houdt er alleen nog steeds mee op na enkele minuten
Heb de firewall rules hieronder staan, en ook de relevante (denk ik) info wat betreft de igmp proxy. Het gekke is toch dat het een tijdje wel werkt, en dat in de logs ook steeds berichten als "RECV IGMPv2 membership report from *ip adres iptv kastje* to 224.3.2.6 on bridge-local" staan. Ook terwijl het beeld bevroren is en er nu in beeld staat dat de zender niet beschikbaar is komt er in de logs "RECV IGMPv2 membership report from *ip adres iptv kastje* to 224.3.2.6 on bridge-local" nog steeds binnen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| /ip firewall address-list add address=192.168.1.0/24 comment="LAN Access" list=support /ip firewall filter add action=drop chain=input comment="Drop invalid connections" connection-state=invalid add action=drop chain=input comment="Drop DNS WAN requests" dst-port=53 protocol=udp src-address=!192.168.1.0/24 add action=add-src-to-address-list address-list="port scanners" address-list-timeout=2w chain=input comment="NMAP FIN Stealth scan" protocol=tcp tcp-flags=fin,!syn,!rst,!psh,!ack,!urg add action=add-src-to-address-list address-list="port scanners" address-list-timeout=2w chain=input comment="SYN/FIN scan" protocol=tcp tcp-flags=fin,syn add action=add-src-to-address-list address-list="port scanners" address-list-timeout=2w chain=input comment="Port scanners to list " protocol=tcp psd=21,3s,3,1 add action=add-src-to-address-list address-list="port scanners" address-list-timeout=2w chain=input comment="SYN/RST scan" protocol=tcp tcp-flags=syn,rst add action=add-src-to-address-list address-list="port scanners" address-list-timeout=2w chain=input comment="FIN/PSH/URG scan" protocol= tcp tcp-flags=fin,psh,urg,!syn,!rst,!ack add action=add-src-to-address-list address-list="port scanners" address-list-timeout=2w chain=input comment="ALL/ALL scan" protocol=tcp tcp-flags=fin,syn,rst,psh,ack,urg add action=add-src-to-address-list address-list="port scanners" address-list-timeout=2w chain=input comment="NMAP NULL scan" protocol=tcp tcp-flags=!fin,!syn,!rst,!psh,!ack,!urg add action=drop chain=input comment="Dropping port scanners" src-address-list="port scanners" add action=jump chain=input comment="Jump for icmp input flow" jump-target=ICMP protocol=icmp add action=drop chain=input comment="Block all access to the winbox - except to support list" dst-port=8291 protocol=tcp src-address-list=!support add action=drop chain=input comment="Block all access to the webfig - except to support list" dst-port=80 protocol=tcp src-address-list=!support add action=jump chain=forward comment="Jump for icmp forward flow" disabled=yes jump-target=ICMP protocol=icmp add chain=input comment="Accept established connections" connection-state=established add chain=input comment="Accept related connections" connection-state=related add chain=input comment="Full access to SUPPORT address list" src-address-list=support add chain=input dst-address=224.0.0.0/4 in-interface=vlan1.4 protocol=udp add chain=output dst-address=224.0.0.0/4 out-interface=vlan1.4 protocol=udp add action=drop chain=input comment="Drop everything else" add chain=ICMP comment="Echo request - Avoiding Ping Flood" icmp-options=8:0 limit=1,5 protocol=icmp add chain=ICMP comment="Echo reply" icmp-options=0:0 protocol=icmp add chain=ICMP comment="Time Exceeded" icmp-options=11:0 protocol=icmp add chain=ICMP comment="Destination unreachable" icmp-options=3:0-1 protocol=icmp add chain=ICMP comment=PMTUD icmp-options=3:4 protocol=icmp add action=drop chain=ICMP comment="Drop to the other ICMPs" protocol=icmp add action=jump chain=output comment="Jump for icmp output" jump-target=ICMP protocol=icmp /ip firewall nat add action=masquerade chain=srcnat comment="default configuration" out-interface=pppoe src-address=192.168.1.0/24 add action=masquerade chain=srcnat dst-address=10.250.0.0/18 out-interface=vlan1.4 add action=masquerade chain=srcnat dst-address=213.75.0.0/16 out-interface=vlan1.4 /routing igmp-proxy set quick-leave=yes /routing igmp-proxy interface add alternative-subnets=213.75.0.0/16,192.168.1.0/24 interface=vlan1.4 upstream=yes add interface=bridge-local /ip dhcp-client option add code=60 name=option60-vendorclass value="'IPTV_RG'" /ip dhcp-server option add code=60 name=option60-vendorclass value="'IPTV_RG'" add code=28 name=option28-broadcast value="'192.168.1.255'" /ip dhcp-client add add-default-route=special-classless default-route-distance=254 dhcp-options=option60-vendorclass disabled=no interface=vlan1.4 use-peer-dns=no use-peer-ntp=no |
Even redeneren: je krijgt wel TV, dus de membership report van je TV naar IGMP proxy gaat goed, en van proxy naar upstream ook.
Enige waar het dan m.i. nog fout kan gaan is zodra upstream je een membership query stuurt, en je IGMP proxy die niet beantwoordt. Heb je de packet sniffer al een op je IPTV vlan of downstream (ri. bridge-local) gezet? Daar moet je kunnen zien waarom de stream ophoudt.
Ik heb in m'n oude config de volgende (lompe) rule staan:
code:
1
| add chain=input comment="[iptv-> router]" dst-address=224.0.0.0/8 in-interface=ether2-iptv |
Jouw rule op die range allowed enkel UDP, ik denk dat het daar misgaat (IGMP valt buiten de boot, en daarmee de query van upstream). Gooi anders een LOG voor je DROP op de INPUT chain
Verder zie ik dat je quick-leave aan hebt staan. Zou problemen op kunnen leveren met >1 devices, is hier waarschijnlijk niet aan de orde, maar ter volledigheid benoem ik het toch even..
[ Voor 69% gewijzigd door Thralas op 25-10-2015 00:53 ]
Mijn filter laat ook alleen udp toe en dat werkt prima.Thralas schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 00:52:
[...]
Even redeneren: je krijgt wel TV, dus de membership report van je TV naar IGMP proxy gaat goed, en van proxy naar upstream ook.
Enige waar het dan m.i. nog fout kan gaan is zodra upstream je een membership query stuurt, en je IGMP proxy die niet beantwoordt. Heb je de packet sniffer al een op je IPTV vlan of downstream (ri. bridge-local) gezet? Daar moet je kunnen zien waarom de stream ophoudt.
Ik heb in m'n oude config de volgende (lompe) rule staan:
code:
1 add chain=input comment="[iptv-> router]" dst-address=224.0.0.0/8 in-interface=ether2-iptv
Jouw rule op die range allowed enkel UDP, ik denk dat het daar misgaat (IGMP valt buiten de boot, en daarmee de query van upstream). Gooi anders een LOG voor je DROP op de INPUT chain
Verder zie ik dat je quick-leave aan hebt staan. Zou problemen op kunnen leveren met >1 devices, is hier waarschijnlijk niet aan de orde, maar ter volledigheid benoem ik het toch even..
Eigenlijk lijkt dit gewoon op het klassieke symptoom waarbij de igmpproxy helemaal niet aan staat. Dan bevriest de tv ook na 2 seconden beeld.
Misschien dat pogostokje het foutje ziet. Ik ben op dit tijdstip niet de scherpste meer, sorry (kan ook aan de halflege fles single malt liggen die hier naast me staat

Zal morgen eens verder denken als je het nog niet opgelost hebt tegen die tijd.
Heb je de R7000 rechtstreeks aan de NTU hangen? De R7000 kan omgaan met VLANS.schumi1986 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:35:
[...]
[knip].
Zou je eens uit willen leggen wat je daar mee bedoeld?kgb545 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 08:34:
[...]
Heb je de R7000 rechtstreeks aan de NTU hangen? De R7000 kan omgaan met VLANS.
Ik heb de r7000 rechtstreeks op de experiabox aangesloten en daarna de wifi van de experiabox uitgezet.
Is het ook mogelijk om de r7000 meteen op de ntu aan te sluiten dan? En wat voor voordelen heeft dit dan?
Het lijkt er idd nog het meeste op dat er iets met het vernieuwen van de igmp membership niet helemaal goed gaat. Het beeld houdt zeker enkele minuten ipv 2 sec. probleemloos aan, dus zo'n rigoreus probleem met de igmp proxy denk ik zelf eigenlijk niet aan. De log op de drop in de firewall levert nog niks op, zal eens met de packet sniffer aan t werk.
Ah, "enkele minuten" had ik gemist. Dacht dat het enkele seconden was.
Ben benieuwd wat het issue is.
Apparaat minder, dus minder stroom verbruik. Vereist wel aangepaste firmware, naar ik weet.schumi1986 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:29:
[...]
Zou je eens uit willen leggen wat je daar mee bedoeld?![]()
Ik heb de r7000 rechtstreeks op de experiabox aangesloten en daarna de wifi van de experiabox uitgezet.
Is het ook mogelijk om de r7000 meteen op de ntu aan te sluiten dan? En wat voor voordelen heeft dit dan?
Verder heb je dan meer vrijheid hoe je je eigen netwerk in wil delen. Een nadeel kan wel zijn dat je je telefonie kwijt raakt. Deze is niet zo maar uit de experiabox te halen.
Yes inderdaad. Ha daar ben ik ook erg benieuwd naarsl1000 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:37:
Ah, "enkele minuten" had ik gemist. Dacht dat het enkele seconden was.
Heb nu in de firewall al het inkomende verkeer op vlan1.4 maar toegestaan, dat lijkt het probleem te verhelpen. Nu maar even kijken welke ip range specifiek daar toegestaan moet worden. Dank voor het meedenken, zonder was ik er niet uitgekomen.
[ Voor 18% gewijzigd door tw1light op 25-10-2015 15:29 ]
Nee, het kan gewoon met de standaard firmware van de R7000. Deze heeft out of the box ondersteuning voor VLAN's. Telefonie heb ik overgezet naar cheapconnect ism de Siemens s450 VOIP dect telefoon.sl1000 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:40:
[...]
Apparaat minder, dus minder stroom verbruik. Vereist wel aangepaste firmware, naar ik weet.
Verder heb je dan meer vrijheid hoe je je eigen netwerk in wil delen. Een nadeel kan wel zijn dat je je telefonie kwijt raakt. Deze is niet zo maar uit de experiabox te halen.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Nog meer mensen geen internet omgeving Dordrecht? Op de site van KPN kan ik niets vinden bij storingen.
Gisteren het DHZ installatiepakket ontvangen en check net even: er zit een EB v9 in. Nu heb ook nog twee Airport Extreme routers nu in gebruik, die ik dan (gebridged) als secundaire punten wil gebruiken, liefst ook over 5ghz.
1) ik begrijp dat ik de v9 in de winkel moet laten ruilen voor een v10 i.v.m. 5ghz. (of Rolandos582 een PB sturen?)
2) kan ik mijn airports dan als bridge connecten aan de v10?
1) ik begrijp dat ik de v9 in de winkel moet laten ruilen voor een v10 i.v.m. 5ghz. (of Rolandos582 een PB sturen?)
oke op die fiets ^_^ dan weet ik dat ook
Yes winkel of kpn forum is het snelste. Geen idee of je eigenlijk 2 airport extremes als accesPoint kan opstellen maar lijkt me geen probleem.Tom Yam schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:16:
Gisteren het DHZ installatiepakket ontvangen en check net even: er zit een EB v9 in. Nu heb ook nog twee Airport Extreme routers nu in gebruik, die ik dan (gebridged) als secundaire punten wil gebruiken, liefst ook over 5ghz.
Dus het is gewoon vanuit de ntu naar de r7000 en dan hoort het al te werken?The Wizard schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:11:
[...]
Nee, het kan gewoon met de standaard firmware van de R7000. Deze heeft out of the box ondersteuning voor VLAN's. Telefonie heb ik overgezet naar cheapconnect ism de Siemens s450 VOIP dect telefoon.
Zou wel ideaal zijn, mijn meterkast hangt behoorlijk vol.
Telefoon gebruik ik toch niet
Bridgen kan niet bij een V9 of V10. Je kan ze wel bedraad aansluiten op de EB en dan als WiFi AP laten fungeren. Alle routerfuncties dan door de EB laten afhandelen.Tom Yam schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:16:
Nou ja, wel even de VLAN's instellenschumi1986 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:52:
[...]
Dus het is gewoon vanuit de ntu naar de r7000 en dan hoort het al te werken?
Zou wel ideaal zijn, mijn meterkast hangt behoorlijk vol.
Telefoon gebruik ik toch niet
Zoals ik het lees wil Tom Yam beide Airports Bridgen en de Experiabox als router laten functionerenBarre73 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:13:
[...]
Bridgen kan niet bij een V9 of V10. Je kan ze wel bedraad aansluiten op de EB en dan als WiFi AP laten fungeren. Alle routerfuncties dan door de EB laten afhandelen.
Zo heb ik mijn opstelling ook, de R7000 via de DMZ. Werkt op zich prima, alleen je hebt dan NAT achter NAT.schumi1986 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 10:29:
[...]
Zou je eens uit willen leggen wat je daar mee bedoeld?![]()
Ik zag in de settings dat de R7000 ook VLANS aan kan, en die kan doorsturen naar specifieke (fysieke) poorten. En ik zag ook een setting mbt IGMP Snooping staan. Ik vermoed dus ik mijn R7000 rechtstreeks aan de NTU kan hangen, de juiste VLAN's doorzette en dan zou het moeten werken. Maar ik heb het nog niet geprobeerd. Had gehoopt dat jij dat wellicht wel had gedaan :-)
En je hebt IPTV ook gewoon werkend? Hmm interessant! Zou je eens een printscreentje van je (VLAN) settings willen plaatsen? Misschien moet ik het toch maar ens gaan doenThe Wizard schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:38:
[...]
Nou ja, wel even de VLAN's instellen. Maar voor de rest is het simpel, VLAN voor internet toegewezen aan 3 poorten en 1 poort voor IPTV.
[ Voor 20% gewijzigd door kgb545 op 26-10-2015 07:32 ]
IPTV werkt uitstekend, heb gewoon een switch erachter staan met 3x STB.

Ja, zodat de EB mijn 'primaire' router wordt en de 2 Airports door het huis heen de boel versterkenRobinF schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:41:
[...]
Zoals ik het lees wil Tom Yam beide Airports Bridgen en de Experiabox als router laten functioneren
oke op die fiets ^_^ dan weet ik dat ook
Thanks, en dan heb je vast bij Advanced -> Setup -> WAN setup de optie "Disable IGMP Proxying" aangevinkt? Hmm dit ga ik binnenkort zeker proberen!The Wizard schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:13:
IPTV werkt uitstekend, heb gewoon een switch erachter staan met 3x STB.
Ik twijfelde vooral omdat je bij de R7000 geen "tagged/untagged" opties kon instellen, maar blijkbaar gaat dat bij deze router automatisch.
Heb ook de r7000. Met de laatste stock firmware werkt het instellen van vlans prima, heb de r7000 direct aan de ntu gehangen. Igmp proxy ivm iptv heb ik nog niet geprobeerd.
Wilde gisteren echter de laatste dd-wrt erop zetten, met de eerder geposte settings werkte dit, echter bij een reboot werden alle instellingen elke keer gewist. Kong /dd-wrt.v24-K3_AC_ARM_R7000
Welke ddwrt gebruiken jullie voor de r7000?
Wil ddwrt gebruiken omdat ik vpn PIA op de router wil draaien.
Wilde gisteren echter de laatste dd-wrt erop zetten, met de eerder geposte settings werkte dit, echter bij een reboot werden alle instellingen elke keer gewist. Kong /dd-wrt.v24-K3_AC_ARM_R7000
Welke ddwrt gebruiken jullie voor de r7000?
Wil ddwrt gebruiken omdat ik vpn PIA op de router wil draaien.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Yep, die staat aangevinktkgb545 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:48:
[...]
Thanks, en dan heb je vast bij Advanced -> Setup -> WAN setup de optie "Disable IGMP Proxying" aangevinkt? Hmm dit ga ik binnenkort zeker proberen!
Ik twijfelde vooral omdat je bij de R7000 geen "tagged/untagged" opties kon instellen, maar blijkbaar gaat dat bij deze router automatisch.
Sinds een paar dagen een download snelheid van 3-5 Mbps
Vanmorgen was er een monteur geweest, toen had ik gewoon een snelheid van 73Mbps.... Hij had de glasmodem en Utp kabel naar de Experiabox vervangen en alles was volgens de metingen goed.
Vanavond is het weer mis, heb weer 3-4 Mbps
Zal er iets zijn met de capaciteit binnen de wijk? Of zou het iets anders kunnen zijn? A.s. woensdag komt er weer een monteur langs... nu tussen 17 en 19 uur. Zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad? Ik heb wel een upload van 36 Mbps met een contract van 60/6. Heb deze trouwens weer gratis voor een half jaar laten verhogen naar 100/100.
Vanmorgen was er een monteur geweest, toen had ik gewoon een snelheid van 73Mbps.... Hij had de glasmodem en Utp kabel naar de Experiabox vervangen en alles was volgens de metingen goed.
Vanavond is het weer mis, heb weer 3-4 Mbps
Dat is niet de gebruikelijke betekenis van bridgen maar volgens mij bedoelen we hetzelfde. De routerfuncties van de Airports kan je in ieder geval niet gebruiken anders gaat het mis. Maar als WiFi AP: geen probleem.Tom Yam schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 15:28:
[...]
Ja, zodat de EB mijn 'primaire' router wordt en de 2 Airports door het huis heen de boel versterken
60/6 is toch een FTTC verbinding en die hebt je nu weer naar 100/100 laten zetten, of begrijp ik het nu verkeerd?Nuevocasa schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:31:
-nu tussen 17 en 19 uur. Zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad? Ik heb wel een upload van 36 Mbps met een contract van 60/6. Heb deze trouwens weer gratis voor een half jaar laten verhogen naar 100/100.
Welke regio zit je, en speelt dit alleen in de avonduren?
Ik neem aan dat je bekabeld test via meerdere sites?
Alles in één standaard 60/6 is FTTH. Tegen meerprijs kan je 100/10, 100/100 of 500/500 krijgen.Bongoarnhem schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:18:
[...]
60/6 is toch een FTTC verbinding en die hebt je nu weer naar 100/100 laten zetten, of begrijp ik het nu verkeerd?
Welke regio zit je, en speelt dit alleen in de avonduren?
Ik neem aan dat je bekabeld test via meerdere sites?
Heb het eerste half jaar 100/100 gratis gehad, daarna terug laten zetten naar 60/6 waarbij dat in praktijk 77/37 was. Gisteren gaf de medewerker van KPN aan dat ik weer gratis een half jaar 100/100 kon krijgen. Heb dat dus maar gedaan, het kan alleen een paar dagen duren voordat dit actief is.
Tussen 9 en 11uur vanmorgen had ik gewoon weer 77/37 maar toen ik rond 17uur thuis was, had ik weer 3/37 en nu nog steeds
Ik test idd altijd bedraad, bij verschillende servers van Ookla gedaan.
Regio?\Misschien zijn er hier meerdere mensen in dezelfde regio die de problemen ondervinden.
Oja sorryBongoarnhem schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:50:
Regio?\Misschien zijn er hier meerdere mensen in dezelfde regio die de problemen ondervinden.

Schoonouders die aan de rand van Stadshagen wonen (Milligerplas) melden geen problemen. 100/100 Mb verbinding.
It ain't stupid if it works!
Voor degenen die ook een R7000 hebben, bijgaand een korte handleiding hoe ik e.a. heb geconfigureerd, inclusief VPN op de router. Wat niet werkt is telefonie. Dit is de bridged configuratie zoals beschreven op netwerkje.com (methode 2)
- NTU is via WAN aansluiting verbonden met de R7000
- Je TV kastje sluit je aan op poort 4, poort 1,2,3 zijn internet
- Download DD-WRT kong build (09-07-2015)
- Vervang de stockfirmware door DD-WRT - hier een handleiding
- Configureer de VLANS en PPPoE -zie de keurige handleiding van sl1000. Bij mij was username macadres@internet en wachtwoord "kpn"
- check - als het goed is het je nu internet en tv
- Voor VPN heb ik een 2 jarig abbonement genomen bij Private Internet Access $ 59,98
- Voor het installeren en configureren heb ik deze handleiding gevolgd
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Bedankt voor je reactie. Afgelopen nacht hebben ze het overgezet naar 100/100 en had vanochtend een snelheid van 95/117. Als ik zo thuis ben maar weer even testen. Heb voornamelijk problemen na 17uur....vr6-only schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:34:
Schoonouders die aan de rand van Stadshagen wonen (Milligerplas) melden geen problemen. 100/100 Mb verbinding.
Edit:
En Ja hoor..... weer een download van 4-5 Mbps en een upload van 120
[ Voor 25% gewijzigd door Nuevocasa op 27-10-2015 18:29 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie