Dan is het LAN van je EB en je eigen router niet gescheiden. De enige die kan zien hoe dat komt ben jizelf, dus je moet de setup nog een keer nalopen.
Ik heb een VLAN switch tussen staan, dus vanaf de glasvezel modem naar de VLAN en dan op een poort mn eigen router (internet) en op een ander poort de EB (tel+tv). Ik heb dan nog wel een kabel van de vlan op de LAN poort van mn router gezet, zodat ik die kon benaderen na de setup (om de vlan etc eventueel weer aan te passen). Kan het hierdoor komen? Dus dat de VLAN ook weer op de LAN is aangesloten van mn router (dus kan die VLAN benaderen via de ip-range van mn router) en dan daardoor weer iets doorgeeft naar de EB toe?Ioramus schreef op maandag 14 september 2015 @ 10:47:
[...]
Dan is het LAN van je EB en je eigen router niet gescheiden. De enige die kan zien hoe dat komt ben jizelf, dus je moet de setup nog een keer nalopen.
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
Die managed switch geeft dus VLAN 6 door aan de WAN port van je eigen router en VLANs4 en 7 aan de WAN poort van de EB.
Welk VLAN connect jouw LAN port van je eigen router aan? En heb je iets dergelijks aan de EB LAN zijde gedaan? denk niet dat de DHCP server op de EB reageerd op verzoeken vanaf WAN.
Heb je misschien een plaatje? dat kan de boel wat verduidelijken.
Welk VLAN connect jouw LAN port van je eigen router aan? En heb je iets dergelijks aan de EB LAN zijde gedaan? denk niet dat de DHCP server op de EB reageerd op verzoeken vanaf WAN.
Heb je misschien een plaatje? dat kan de boel wat verduidelijken.
Begrijp ik uit jou verhaal dat je vanaf de ntu eerst een managed switch gebruikt vervolgens de experiabox en daar weer op je eigen router. Als je idd als eerste een managed switch gebruikt heb je de experiabox helemaal niet nodig, tenzij je telefonie van kpn gebruikt.
De site van netwerkje.com geeft een duidelijk beeld hoe eea ingesteld moet worden.
De site van netwerkje.com geeft een duidelijk beeld hoe eea ingesteld moet worden.
Nee nee. Alles is gewoon aangesloten zoals het ook op netwerkje en overige sites staat. PPPoE, internet via eigen router, tel/tv via EB werkt gewoon etc, dat is het probleem dus niet. De DHCP ranges is het probleem. Heb het dus zo aangesloten:pekanoot schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:12:
Begrijp ik uit jou verhaal dat je vanaf de ntu eerst een managed switch gebruikt vervolgens de experiabox en daar weer op je eigen router. Als je idd als eerste een managed switch gebruikt heb je de experiabox helemaal niet nodig, tenzij je telefonie van kpn gebruikt.
[...]
Glasvezel -> Managed Switch
Managed Switch -> WAN Experiabox -> TV + Tel
-> WAN eigen router -> internet
Het enige wat ik dus nog had gedaan is een éxtra kabel van de managed switch naar een LAN port van mn eigen router. Dit werd geadviseerd zodat ik de switch kon bereiken vanaf mn eigen router, om eventueel nog in te stelle achteraf. Maar ik vraag me dus af of juist daardoor de EB en mn eigen router in contact komen. Omdat de Managed switch dus ook via mn eigen router is aangesloten (en dus via de ip-range van mn router bereikbaar is). Misschien dat de VLAN dus weer de IP range van mn router en EB daardoor mixt?
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
Als je de vlan goed hebt ingesteld heb je, volgens mij, geen extra draadje nodig. Ik heb voorheen ook deze opstelling gebruikt en ik kon de switch benaderen met en zonder draadje. De switch heeft een eigen ip adres dus is gewoon bereikbaar.
Hi Allemaal,
Ik heb na een aantal weken van prutsen, routed TV werkend i.c.m. een Edge Router Lite. Ik kwam er alleen gister achter dat de iTV app op mn telefoon en tablet niet meer werkt wanneer ik via Wi-Fi op internet zit, daarnaast werkt de NPO app nog wel, alleen als ik live TV wil kijken werkt het ook niet meer
...(radio werkt nog wel). Heeft iemand van jullie dit probleem ook / weet waar het aan zou kunnen liggen?
Help is welcome!
thx David
Ik heb na een aantal weken van prutsen, routed TV werkend i.c.m. een Edge Router Lite. Ik kwam er alleen gister achter dat de iTV app op mn telefoon en tablet niet meer werkt wanneer ik via Wi-Fi op internet zit, daarnaast werkt de NPO app nog wel, alleen als ik live TV wil kijken werkt het ook niet meer
Help is welcome!
thx David
Ik heb het nu ook een paar weken werkend op een Edge Router Pro, maar had de app nog niet geprobeerd. Ik krijg ook: "Deze dienst is tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later nog eens." Ik kan itvonline.nl ook niet bereiken.
Misschien is er nog meer nodig om de app te laten werken.
Misschien is er nog meer nodig om de app te laten werken.
[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 14-09-2015 13:11 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Ja ik vermoed ook zoiets (er is iets extra nodig) maar toch vind ik het vreemd. Voor routed tv heb ik de edgerouter via een vlan switch werkend gehad zonder problemen ( en dus alleen puur internet vlan6) nu zou je denken dat er weer alleen vlan6 op m'n lan zit want m'n iPhone negeert natuurlijk de extra opties van dhcp server.....vreemd vreemd zou het aan de firewall en/of NAT kunnen liggen?
Die problemen hoor ik alleen maar met een eigen router, het zou eigenlijk moeten werken in verband met itvonline buitenshuis maar waarschijnlijk blokkeert een firewall inderdaad de dienst. Het programma detecteert namelijk met welke wifi je verbonden bent.
Wat gebeurt er als je hem verbind met EB dan, werkt het dan wel?
Wat gebeurt er als je hem verbind met EB dan, werkt het dan wel?
Werkt hier prima op zowel iPhone als iPad.davidoffm schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:23:
routed TV werkend i.c.m. een Edge Router Lite. Ik kwam er alleen gister achter dat de iTV app op mn telefoon en tablet niet meer werkt wanneer ik via Wi-Fi op internet zit.
Hmm, interessant ( goed om te weten dat het iig wel kan:) heb je andere regels toegevoegd aan je nat anders dan de standaard masqurade naar de pppoe0 ?
Ik denk dat het de routes zijn.
Hoe ziet je config eruit? Zonder deze te zien is het natuurlijk alleen maar giswerk.davidoffm schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:26:
Hmm, interessant ( goed om te weten dat het iig wel kan:) heb je andere regels toegevoegd aan je nat anders dan de standaard masqurade naar de pppoe0 ?
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| nat { rule 5008 { description IPTV destination { address 10.164.0.0/18 } log disable outbound-interface eth1.4 protocol all type masquerade } rule 5009 { description IPTV destination { address 213.75.0.0/16 } log disable outbound-interface eth1.4 protocol all type masquerade } rule 5010 { outbound-interface pppoe0 type masquerade } } protocols { igmp-proxy { interface eth0 { role downstream threshold 1 } interface eth1.4 { alt-subnet 10.164.0.0/18 alt-subnet 213.75.0.0/16 role upstream threshold 1 } } static { route 213.75.0.0/16 { next-hop 10.164.0.1 { } } } } |
Lease:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| lease { interface "eth1.4"; fixed-address 10.164.11.xxx; filename "SAP/3/224.3.2.6:9875"; option subnet-mask 255.255.224.0; option routers 10.164.0.1; option dhcp-server-identifier 10.164.0.1; option rfc3442-classless-static-routes 21,213,75,112,10,164,0,1; } |
Ik denk dat het komt omdat itvonline.nl 213.75.3.164 is en het met 213.75.112.0/21 als nat rule waarschijnlijk wel zal werken.
edit: Met 213.75.112.0/21 als nat rule/igmp alt subnet is itvonline.nl nog steeds niet bereikbaar en werkt routed IPTV maar twee seconde per zender.
edit2: Met 213.75.112.0/21 alleen als nat rule is itvonline.nl nog steeds niet bereikbaar maar werkt routed IPTV wel.
edit3: Los van dit probleem ben ik het ook nog niet helemaal eens met 10.164.0.0/18
code:
1
2
3
4
| show dhcp client leases interface eth1.4 interface : eth1.4 ip address : 10.164.11.xxx [Active] subnet mask: 255.255.224.0 |
webinterface: 10.164.11.xxx/19
[ Voor 79% gewijzigd door |sWORDs| op 15-09-2015 12:55 ]
Ik Ben voor het werk in Denemarken dus ik kan het thuis niet checkken, maar als je als eerste NAT rule 213.75.3.164 hard op pppoe0 zet, wellicht dat dit het oplost??
Wel vreemd dat:
Wel vreemd dat:
Het bij hem wel werkt......
Ik heb mijn nat op het volgende staan:
Kijk eens als je dat instelt of je het dan wel kunt gebruiken
Ook lijkt het er op dat je een andere route hebt ingesteld als dat in je lease voorgesteld word.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| protocols { igmp-proxy { interface eth0 { role downstream threshold 1 } interface eth1.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 1 } } |
Ook lijkt het er op dat je een andere route hebt ingesteld als dat in je lease voorgesteld word.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| lease { interface "eth1.4"; fixed-address 10.164.11.xxx; filename "SAP/3/224.3.2.6:9875"; option subnet-mask 255.255.224.0; option routers 10.164.0.1; option dhcp-server-identifier 10.164.0.1; option rfc3442-classless-static-routes 21,213,75,112,10,164,0,1; } |
En bij jou werkt het wel zonder problemen? want dan is dit natuurlijk het voorbeeldchickpoint schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:44:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 protocols { igmp-proxy { interface eth0 { role downstream threshold 1 } interface eth1.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 1 } }
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 lease { interface "eth1.4"; fixed-address 10.164.11.xxx; filename "SAP/3/224.3.2.6:9875"; option subnet-mask 255.255.224.0; option routers 10.164.0.1; option dhcp-server-identifier 10.164.0.1; option rfc3442-classless-static-routes 21,213,75,112,10,164,0,1; }
Muahh, hij vroeg om de config. Dus volgens mij werkt het bij hem ook niet.davidoffm schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:06:
[...]
En bij jou werkt het wel zonder problemen? want dan is dit natuurlijk het voorbeeld![]()
Bij mij werkt het inderdaad zonder problemen, let er wel op dat je niet alles klakkeloos kunt overnemen (zoals de static route) die kun je terug vinden onder /run/dhclient_eth1_4.leasesdavidoffm schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:06:
[...]
En bij jou werkt het wel zonder problemen? want dan is dit natuurlijk het voorbeeld![]()
Hoezo is het een andere route? 213.75.xxx.xxx gaat toch naar de juiste gateway (10.164.0.1)?chickpoint schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:44:
[...]
[...]
Excuus je hebt gelijk! Had even dubbel gekeken.|sWORDs| schreef op woensdag 16 september 2015 @ 00:18:
[...]
Hoezo is het een andere route? 213.75.xxx.xxx gaat toch naar de juiste gateway (10.164.0.1)?
Met 0.0.0.0/0 als subnet laad itvonline.nl ook niet, routed IPTV werkt wel. Kun je jouw volledige config op pastbin plaatsen? (natuurlijk even password enzo met *** doen)chickpoint schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:44:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 protocols { igmp-proxy { interface eth0 { role downstream threshold 1 } interface eth1.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 1 } }
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 16-09-2015 09:41 ]
http://pastebin.com/TWw8i678|sWORDs| schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:39:
[...]
Met 0.0.0.0/0 als subnet laad itvonline.nl ook niet, routed IPTV werkt wel. Kun je jouw volledige config op pastbin plaatsen? (natuurlijk even password enzo met *** doen)
Volgens mij staat er nog een oude post (http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43085125) van mij hier ergens, maar ik haalde amper 150mbit uit m'n hoofd met dezelfde router als jij. Komt inderdaad door de PPOOE.BigEagle schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:15:
[...]
Ik denk dat ik eerst ga proberen om het met mijn huidge router te doen, de ASUS RT-N66U. Deze ondersteund PPPoE. Volgens SmallNetBuilder haalt mijn router ruim 700Mbps van WAN naar LAN.
Uiteindelijk gekozen voor een middenweg door de Experiabox het internet te laten handelen en via DMZ door te lussen naar de Asus. De Asus fungeert dus als router en de Experiabox als modem voor de Asus en router voor de tv/telefonie. Nadeel is wel dat ik overal 2 kabels nodig heb.
Mijn thuisnetwerk wordt nu feitelijk beheerd door de Asus
[ Voor 3% gewijzigd door B-Bandit op 17-09-2015 12:55 . Reden: oude post toegevoegd :) ]
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Bedankt voor je antwoord!
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Verschillen:
Jij hebt interface-type all bij mss clamp, geen bridge voor telefonie, 213.75.112.0/21 ipv 213.75.0.0/16 en 10.264.64.1 ipv 10.164.0.1 bij de static route, static leases voor de STB's, DHCP authoritative disable, DNS caching en geen GRE offloading.
Ik denk dat alleen die static route uit zou moeten maken.
edit: En inderdaad, dan laad de itvonline.nl pagina wel, maar ik krijg geen beeld (kan ook een probleem met nieuwe safari zijn), FireFox werkt wel, de app laad en geeft ook beeld, routed iptv werkt ook, alleen de tvgids laad niet/slecht/extreem langzaam.
Hier is in elk geval mijn partial config, met werkende routed IPTV, ITV en telefonie voor anderen. Let alleen op dat alle 10.164.0.xxx stukken anders kunnen zijn (bekijk /run/dhclient_eth1_4.leases met ssh).
[ Voor 33% gewijzigd door |sWORDs| op 16-09-2015 15:54 ]
Vandaag overgegaan van xs4all naar kpn. Heb een V10 gekregen en ben benieuwd hoe deze gaat bevallen ipv. de V9 die ik had een jaar geleden had. De interface is in iedergeval een vooruitgang.
Ik vind de V10 in vergelijking met de V9 een prima ding! Heb hem sinds zaterdag van KPN gekregen i.v.m. NAT loopback problemen. Prima service trouwens van KPN, mag ook wel eens gezegd worden! Wi-Fi is veel beter, heeft ook 5ghz en zelfs tot op de zolder goed bereik. Je voelt het al als hij uit de doos komt, hij is beter en zwaarder gebouwd dan zijn voorganger. Interface is inderdaad een verademing.
Wel jammer dat de USB poort niet werkt als fileserver, maar daar zou je een NAS voor kunnen gebruikenErpeet schreef op donderdag 17 september 2015 @ 06:48:
Ik vind de V10 in vergelijking met de V9 een prima ding! Heb hem sinds zaterdag van KPN gekregen i.v.m. NAT loopback problemen. Prima service trouwens van KPN, mag ook wel eens gezegd worden! Wi-Fi is veel beter, heeft ook 5ghz en zelfs tot op de zolder goed bereik. Je voelt het al als hij uit de doos komt, hij is beter en zwaarder gebouwd dan zijn voorganger. Interface is inderdaad een verademing.
Ik heb dit nog niet geprobeerd maar het zal me niks verbazen dat kpn dit heeft uitgezet ten bate van hun clouddienst.RobinF schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:03:
[...]
Wel jammer dat de USB poort niet werkt als fileserver, maar daar zou je een NAS voor kunnen gebruiken
Maar goed, zoals je al zegt is dit af te vangen door een NAS.
Ook nog niet geprobeerd, heb mijn eigen NAS.
Wil mijn eigen router gaan gebruiken en daarvoor wil ik een VLAN switch gebruiken om de expedia box alleen te gebruiken voor telefonie. Ik wil een goedkope switch want ik gebruik hem alleen hiervoor. Ik zit te kijken naar een TP-Link TL-SG108E maar ik lees dat de TP-links problemen geven met TV, klopt dit ? En als dit het geval welke andere goedkope switch kunnen jullie aanraden ?
zolang je switch IGMP snooping ondersteunt gaat het goed. Bij de E versie is dit (uit m'n hoofd) wel het gevalvortexnl1982 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:11:
Wil mijn eigen router gaan gebruiken en daarvoor wil ik een VLAN switch gebruiken om de expedia box alleen te gebruiken voor telefonie. Ik wil een goedkope switch want ik gebruik hem alleen hiervoor. Ik zit te kijken naar een TP-Link TL-SG108E maar ik lees dat de TP-links problemen geven met TV, klopt dit ? En als dit het geval welke andere goedkope switch kunnen jullie aanraden ?
Ik zie in de specs dat hij dat ondersteunt, mooi !jackaubrey schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:17:
[...]
zolang je switch IGMP snooping ondersteunt gaat het goed. Bij de E versie is dit (uit m'n hoofd) wel het geval
Nu zit ik even na te denken over mijn thuisnetwerk en volgens mij kom ik in de problemen (binnenkort word ik aangesloten):
Ik wil mijn eigen router gebruiken, deze staat in de woonkamer. Ik wil dan ook gebruik maken van een managed switch om de aparte vlans te gebruiken voor inet / tv / expedia->telefoon).
De NTU zit in de meterkast en in de meterkast staat ook mijn NAS. Ik heb maar 1 netwerkkabel lopen van de meterkast naar de woonkamer (waar router, tv, expedia, telefoon komt te staan).
Hoe krijg ik nou door die ene kabel van meterkast naar woonkamer mijn thuisserver ook op het thuisnetwerk ? Want als ik die managed switch in de meterkast hang dan komen daar de vlans uit en moet ik dus 3 kabels hebben richting woonkamer. Als ik de netwerkkabel van de NTU direct doorzet naar de woonkamer en daar de managed switch neerzet dan kan ik de thuisserver weer niet aansluiten...
Je kunt je router en switch toch in de meterkast plaatsen? Of is er een reden dat je je router in de woonkamer wilt hebben?
Nu zeggen sommige TP link apparaten dat ze het ondersteunen maar doen ze het niet. Als je deze koopt, en binnen 14 dagen gebruikt zou je deze kunnen terugsturen in je bedenktermijn mocht het niet werkenvortexnl1982 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:24:
[...]
Ik zie in de specs dat hij dat ondersteunt, mooi !
Nu zit ik even na te denken over mijn thuisnetwerk en volgens mij kom ik in de problemen (binnenkort word ik aangesloten):
Ik wil mijn eigen router gebruiken, deze staat in de woonkamer. Ik wil dan ook gebruik maken van een managed switch om de aparte vlans te gebruiken voor inet / tv / expedia->telefoon).
De NTU zit in de meterkast en in de meterkast staat ook mijn NAS. Ik heb maar 1 netwerkkabel lopen van de meterkast naar de woonkamer (waar router, tv, expedia, telefoon komt te staan).
Hoe krijg ik nou door die ene kabel van meterkast naar woonkamer mijn thuisserver ook op het thuisnetwerk ? Want als ik die managed switch in de meterkast hang dan komen daar de vlans uit en moet ik dus 3 kabels hebben richting woonkamer. Als ik de netwerkkabel van de NTU direct doorzet naar de woonkamer en daar de managed switch neerzet dan kan ik de thuisserver weer niet aansluiten...
Ja maar er komen toch drie vlans naar buiten? Die moeten alle drie naar de woonkamer want daar staat de tv en telefoon. Daarnaast heeft mijn wifi router geen goed bereik in de meterkast...EAI schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:01:
Je kunt je router en switch toch in de meterkast plaatsen? Of is er een reden dat je je router in de woonkamer wilt hebben?
Mehh meeste mensen hebben een basis station in de meterkast of binnen 3 meter(hal) en dect telefoon in de woonkamer. Televisie ligt vaak een utp of een dvs. Hoe is de situatie nu dan? Want staat je eb in meterkast of woonkamer.vortexnl1982 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:57:
[...]
Ja maar er komen toch drie vlans naar buiten? Die moeten alle drie naar de woonkamer want daar staat de tv en telefoon. Daarnaast heeft mijn wifi router geen goed bereik in de meterkast...
Het zou mogelijk moeten zijn om in je meterkast een domme switch te zetten waar je je nas en ntu aansluit, en een kabel naar je woonkamer. Als je daar dan een managed switch zet kun je je EB, tv en telefoon aansluiten en op basis van het mac adres je nas koppelen aan de rest van het netwerk.
Dat klinkt wel als een nette optie. Als ik je goed begrijp heb ik een managed switch nodig met mac address filtering ? Deze kan dan al het verkeer van de NAS op het thuisnetwerk vlan gooien ? Kan ik daarvoor een goedkope managed switch gebruiken ?EAI schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:36:
Het zou mogelijk moeten zijn om in je meterkast een domme switch te zetten waar je je nas en ntu aansluit, en een kabel naar je woonkamer. Als je daar dan een managed switch zet kun je je EB, tv en telefoon aansluiten en op basis van het mac adres je nas koppelen aan de rest van het netwerk.
Ik zit dan nog met een vraagje hoe het IPTV nu geregeld is ? Ik lees dat het nu routed is waardoor je wat zaken moet configureren in je router. Nu heb ik een standaard TP-Link TL-WR1043ND en daar gaat dat niet op werken. Of kan ik nog de oude manier gebruiken en vlan 4 kabel doortrekken naar de TV decoder ?
[ Voor 37% gewijzigd door vortexnl1982 op 18-09-2015 07:44 ]
De switch kan een volledige poort aan vlan x hangen, maar kan ook aangeven dat al het verkeer van en naar macadres xxxx toehoort aan vlan x. Zo heb ik hier thuis (xs4all) de iptv kastjes in het vlan van iptv hangen. Terwijl die kastjes gewoon aan een domme switch in het netwerk hangen.
Edit: ik weet eerlijk gezegd niet waarom er gesproken wordt over routed. Misschien is dat kpn specifiek? Of gewoon een andere manier om het aan te sluiten.
Edit: ik weet eerlijk gezegd niet waarom er gesproken wordt over routed. Misschien is dat kpn specifiek? Of gewoon een andere manier om het aan te sluiten.
[ Voor 21% gewijzigd door EAI op 18-09-2015 07:52 ]
Kpn heeft routed itv, zie :EAI schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:49:
De switch kan een volledige poort aan vlan x hangen, maar kan ook aangeven dat al het verkeer van en naar macadres xxxx toehoort aan vlan x. Zo heb ik hier thuis (xs4all) de iptv kastjes in het vlan van iptv hangen. Terwijl die kastjes gewoon aan een domme switch in het netwerk hangen.
Http://netwerkje.com/routed-iptv
Staar ook de uitleg over apparatuur.
Ok duidelijk, thnx. Zal kwestie van tijd zijn dat xs4all hier ook gebruik van gaat maken dan.
Edit: je kunt in jouw situatie wel gebruik maken van een managed switch om op basis van mac-based vlan je nas te betrekken bij de rest van het netwerk.
Je geeft zelf al aan dat routed iptv via jouw eigen router niet gaat werken, dus daar moet je dan wel nog een oplossing voor zien te vinden.
Edit: je kunt in jouw situatie wel gebruik maken van een managed switch om op basis van mac-based vlan je nas te betrekken bij de rest van het netwerk.
Je geeft zelf al aan dat routed iptv via jouw eigen router niet gaat werken, dus daar moet je dan wel nog een oplossing voor zien te vinden.
[ Voor 61% gewijzigd door EAI op 18-09-2015 08:16 ]
Ik zit even te kijken waarom ik mijn WIFI router wil gebruiken en dat is omdat ik dacht dat de EB slecht wifi bereik heeft. Maar ik lees nu dat de V10 versie uitstekende wifi bereik heeft. Dat maakt het weer een stuk simpeler want dan gebruik ik de EB als wifi router.EAI schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:49:
Ik denk dat ik de EB in de meterkast zet en daar ook de DECT basisstation neerzet. Aan de EB knoop ik dan de thuisserver en gaat een kabel naar de woonkamer.
In de woonkamer zet ik dan een managed switch die IGMP snooping ondersteunt. Aan die switch knoop ik dan de TV decoders en een HTPCtje.
Gaat dit werken ? En dan vooral die switch naar de TV decoder. Ik zit te denken om deze switch te gebruiken: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 specificaties
[ Voor 55% gewijzigd door vortexnl1982 op 18-09-2015 09:33 ]
Ik gebruik de SG3210. Die heeft ook uitgebreide mogelijkheden om het IGMP verkeer te beheren.
http://nl.tp-link.com/products/details/?model=TL-SG3210
http://nl.tp-link.com/products/details/?model=TL-SG3210
Net mijn installatie pakket gehad. Ik had gehoopt op een v10, maar er zit een v9 in
. Nu maar hopen dat het wifi bereik goed is met al dat staal in de vloeren/plafonds
.

Aangezien dit ook een ervaringentopic is, post ik even mijn ervaring met KPN. Samengevat: prima service en goede verbinding.
Ik heb sinds begin deze maand KPN 100/100 glasvezel. 2 september kwam de monteur het kastje installeren en de router. Eigenlijk had ik het zelf wel kunnen doen, maar als het gratis is, en zo snel kan, waarom niet? Dit bespaart je daarnaast problemen als er iets mis gaat.
Installeren werd netjes voor mij gedaan. De monteur was mooi op tijd, was beleefd, belde zelfs nog 30 minuten voordat hij aankwam en gaf zelfs de tip dat ik KPN Fon beter maar uit kon zetten als ik geen WIFI-storing wilde (had ik anders ook wel gedaan).
Er ging helaas na enkele weken iets mis. Afgelopen woensdag kwam ik thuis en werkte mijn internet ineens niet meer. Het glasvezel lampje brandde niet meer op het muurkastje en de router gaf aan dat er geen verbinding was. Disconnect reason: ISP. Ik heb alles herstart, werkte niet, utp-kabels vervangen, werkte niet. Daarna heb ik de helpdesk gebeld (helaas moest ik wel 10 minuten wachten na het eerder na 20 minuten al opgegeven te hebben), heb aan de lijn nogmaals alles uitgezet en weer aan, op verzoek. Ze hebben op afstand de verbinding gecontroleerd en het bleek allemaal inderdaad niet meer te werken. Meteen kon ik een afspraak maken met een monteur voor de volgende dag, maar donderdag kwam mij niet goed uit. Uiteindelijk is dit vrijdagochtend geworden.
De monteur was prettig vroeg (zelfs iets vroeger dan afgesproken, om 7:45 's ochtends, terwijl het slot 8-10u was). Hij heeft gekeken of het signaal doorkwam met een ander kastje en concludeerde dat er inderdaad iets mis was. Hij belde 8:00 de netbeheerder na een kop koffie van mij gekregen te hebben en ik werd 2,5 uur later teruggebeld, zoals hij al voorspeld had. In de middag, zo rond 12:30, kon de monteur van de netbeheerder langskomen.
Monteur kwam netjes langs na gebeld te hebben dat hij mijn richting op kwam. Hij heeft even de boel geïnspecteerd, getest met een lampje en uiteindelijk de kabels in het kastje uit de muur bekeken en deze vervangen, omdat een kabeltje kapot was. Daarna werkte alles weer. Weer een prima monteur (ditmaal niet van KPN zelf). Voordat hij wegging heb ik de snelheid even gecontroleerd en dat was hetzelfde als eerst (ik haal tot nu toe altijd ~95/115, wat prima is).
Al met al zijn de problemen snel en kosteloos opgelost. Wel gaf de laatste monteur aan dat ik waarschijnlijk geluk had en dat ik de kans had gelopen een weekend zonder internet hadden gezeten. Mogelijkerwijs heeft de eerste monteur het kabeltje gesloopt (ik denk het niet, aangezien ik erbij stond), maar waarschijnlijker was deze al niet helemaal in orde.
Ik heb sinds begin deze maand KPN 100/100 glasvezel. 2 september kwam de monteur het kastje installeren en de router. Eigenlijk had ik het zelf wel kunnen doen, maar als het gratis is, en zo snel kan, waarom niet? Dit bespaart je daarnaast problemen als er iets mis gaat.
Installeren werd netjes voor mij gedaan. De monteur was mooi op tijd, was beleefd, belde zelfs nog 30 minuten voordat hij aankwam en gaf zelfs de tip dat ik KPN Fon beter maar uit kon zetten als ik geen WIFI-storing wilde (had ik anders ook wel gedaan).
Er ging helaas na enkele weken iets mis. Afgelopen woensdag kwam ik thuis en werkte mijn internet ineens niet meer. Het glasvezel lampje brandde niet meer op het muurkastje en de router gaf aan dat er geen verbinding was. Disconnect reason: ISP. Ik heb alles herstart, werkte niet, utp-kabels vervangen, werkte niet. Daarna heb ik de helpdesk gebeld (helaas moest ik wel 10 minuten wachten na het eerder na 20 minuten al opgegeven te hebben), heb aan de lijn nogmaals alles uitgezet en weer aan, op verzoek. Ze hebben op afstand de verbinding gecontroleerd en het bleek allemaal inderdaad niet meer te werken. Meteen kon ik een afspraak maken met een monteur voor de volgende dag, maar donderdag kwam mij niet goed uit. Uiteindelijk is dit vrijdagochtend geworden.
De monteur was prettig vroeg (zelfs iets vroeger dan afgesproken, om 7:45 's ochtends, terwijl het slot 8-10u was). Hij heeft gekeken of het signaal doorkwam met een ander kastje en concludeerde dat er inderdaad iets mis was. Hij belde 8:00 de netbeheerder na een kop koffie van mij gekregen te hebben en ik werd 2,5 uur later teruggebeld, zoals hij al voorspeld had. In de middag, zo rond 12:30, kon de monteur van de netbeheerder langskomen.
Monteur kwam netjes langs na gebeld te hebben dat hij mijn richting op kwam. Hij heeft even de boel geïnspecteerd, getest met een lampje en uiteindelijk de kabels in het kastje uit de muur bekeken en deze vervangen, omdat een kabeltje kapot was. Daarna werkte alles weer. Weer een prima monteur (ditmaal niet van KPN zelf). Voordat hij wegging heb ik de snelheid even gecontroleerd en dat was hetzelfde als eerst (ik haal tot nu toe altijd ~95/115, wat prima is).
Al met al zijn de problemen snel en kosteloos opgelost. Wel gaf de laatste monteur aan dat ik waarschijnlijk geluk had en dat ik de kans had gelopen een weekend zonder internet hadden gezeten. Mogelijkerwijs heeft de eerste monteur het kabeltje gesloopt (ik denk het niet, aangezien ik erbij stond), maar waarschijnlijker was deze al niet helemaal in orde.
[ Voor 3% gewijzigd door Pastafarian op 18-09-2015 19:56 ]
Mis toch veel opties hoor of zijn die verstopt?Erpeet schreef op donderdag 17 september 2015 @ 06:48:
Zoals disconnecten/reboot via de software ipv stekker eruit.
En multicasting instellen (of gaat dat vanzelf) moets ik bij mijn v8 altijd bij special applications instellen
Het is misschien niet helemaal correct. Maar hier even zeggen dat je een NAT Loopback probleem hebt met je NAS of VPN ofzo: http://forum.kpn.com/t5/I...robleem/m-p/358440#M46570BigEagle schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:35:
Net mijn installatie pakket gehad. Ik had gehoopt op een v10, maar er zit een v9 in. Nu maar hopen dat het wifi bereik goed is met al dat staal in de vloeren/plafonds
.
Die eerste optie (reboot) is er gewoon. Staat onder Settings.wimpie007 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:36:
[...]
Mis toch veel opties hoor of zijn die verstopt?
Zoals disconnecten/reboot via de software ipv stekker eruit.
En multicasting instellen (of gaat dat vanzelf) moets ik bij mijn v8 altijd bij special applications instellen
Multicast zou ik zo 123 niet weten
[ Voor 31% gewijzigd door RobinF op 18-09-2015 21:28 ]
Of net zoals ik alle moderators taggen in een bericht dat je een loopback probleem hebt. (Had ik ook echt).RobinF schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 21:26:
[...]
Het is misschien niet helemaal correct. Maar hier even zeggen dat je een NAT Loopback probleem hebt met je NAS of VPN ofzo: http://forum.kpn.com/t5/I...robleem/m-p/358440#M46570
[...]
Die eerste optie (reboot) is er gewoon. Staat onder Settings.
Multicast zou ik zo 123 niet weten
Ik heb trouwens een bol.com waardebon gekregen van KPN van €25,- voor het meedenken etc.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb nog een ouder model (Gigaset 301D) en krijg het maar niet voor elkaar om het goed in te richten zodat ik 1. minimaal twee uitgaande gesprekken tegelijk kan doen en 2. niet via KPN maar via mijn VOIP provider uitbel.TheVMaster schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:24:
[...]
Klopt....ik heb een Gigaset N300IP en gebruik de KPN lijn alleen voor inkomende gesprekken. Voor (vaste) uitgaande gesprekken heb ik Voipbuster (10 euri voor 3 mnd gratis en daarna 3 ct per minuut ofzo). Voor mobiele gesprekken (uitgaand) gebruik ik een andere voipaanbieder (kan het opzoeken) en dan betaal ik geloof 4ct/minuut voor mobiele gesprekken.
De N300IP regelt zelf of het een 06 nummer is, een 'gewoon' nummer of bv. een 0800 nummer. Die laatste gaan gewoon via KPN...
Zou het niet kunnen met de 301D en moet ik de N300IP aanschaffen of zou je me kunnen helpen met een oplossingsrichting
[ Voor 2% gewijzigd door MDXTweaker op 19-09-2015 00:55 . Reden: reden 1 verduidelijken ]
Als de monteur komt kan je vragen of ze hem willen omruilen voor een V10.BigEagle schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:35:
Net mijn installatie pakket gehad. Ik had gehoopt op een v10, maar er zit een v9 in. Nu maar hopen dat het wifi bereik goed is met al dat staal in de vloeren/plafonds
.
Ik heb het hem ook gevraagd en dat was geen probleem.
Ik heb ook overgestapt op KPN bij mijn overstap is mij beloofd om een V10 op te sturen anders kon ik hem zo bij de winkel komen omruilen, 6 November is het een feit. nu bij tweak en de Zyxel heb ik Wifi via D-link DIR-868L in bridge modus.Thombias schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:27:
[...]
Als de monteur komt kan je vragen of ze hem willen omruilen voor een V10.
Hoop dat dit soort acties niet nodig zijn bij de V10 experiabox
Ok, ik was het zat. Heb mijn oude Linksys E3000 vandaag vervangen door een Linksys WRT1900ACv2.
Hierop Openwrt CC gezet, en deze geconfigureerd voor internet en routed iptv.
Na 2 uurtjes prutsen (Openwrt was/is nieuw voor me) alles netjes aan de praat
Mochten anderen ook met openwrt en routed IPTV aan de slag willen, geef even een seintje en ik help graag.
@pogostickje: De handleiding voor routed IPTV op je website spreekt over een 10.142.64.0/18 reeks voor IPTV. Ik krijg echter een ipadres uit het netwerk: 10.202.64.0/19
Blijkbaar wisselt het lokale adres dus per regio? misschien even updaten in je handleiding?
Mochten anderen ook met openwrt en routed IPTV aan de slag willen, geef even een seintje en ik help graag.
@pogostickje: De handleiding voor routed IPTV op je website spreekt over een 10.142.64.0/18 reeks voor IPTV. Ik krijg echter een ipadres uit het netwerk: 10.202.64.0/19
Blijkbaar wisselt het lokale adres dus per regio? misschien even updaten in je handleiding?
Dat staat er alleen als voorbeeld in, je kunt je eigen adres halen uit de DHCP lease die je terug gestuurd krijgt.sl1000 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 21:19:
Ok, ik was het zat. Heb mijn oude Linksys E3000 vandaag vervangen door een Linksys WRT1900ACv2.
Heb je niet gewoon de instellingen? Dan kun je die hier posten.sl1000 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 21:19:
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Bedankt voor de tip! Ik zal het vragen aan de monteur a.s. donderdag. En anders zit er vlak bij mijn werk ook een KPN winkel.Thombias schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 12:27:
[...]
Als de monteur komt kan je vragen of ze hem willen omruilen voor een V10.
Je mag het NT kastje zeker niet zelf aansluiten op de glasvezel en plaatsen?

Dat is geen probleem, ik had het zelf ook geïnstalleerd voordat de monteur kwam. De monteur vond het allemaal prima.
Bij mij was de monteur ook blij verrast dat ik alles al had aangesloten, hij heeft wat gedronken en mij ondertussen het nieuwe communicatiesysteem laten zien waar de orders / afspraken dynamisch ingepland worden, erg interessant.
Bij werkt overigens sinds een week begin gemist / uitzending gemist en de videotheek niet, ik krijg meldingen als "Dit programma wordt niet ondersteund, foutmelding 302, kan niet worden gestart". Heb al even contact gehad met de klantenservice en mijn TV ontvanger opnieuw de software in laten laden maar heb nog geen oplossing. Ze hebben een klachtenformulier ingevuld en dan zou ik later wel meer horen. Iemand een idee hoe lang dit duurt of ditzelfde al eens gehad? Ik bel ze anders morgen wel weer.
Bij werkt overigens sinds een week begin gemist / uitzending gemist en de videotheek niet, ik krijg meldingen als "Dit programma wordt niet ondersteund, foutmelding 302, kan niet worden gestart". Heb al even contact gehad met de klantenservice en mijn TV ontvanger opnieuw de software in laten laden maar heb nog geen oplossing. Ze hebben een klachtenformulier ingevuld en dan zou ik later wel meer horen. Iemand een idee hoe lang dit duurt of ditzelfde al eens gehad? Ik bel ze anders morgen wel weer.
What's in the case?
Het kastje hangt en werkt. Ook de EB aangesloten en die gaf aan dat er al internetverbinding kon worden opgebouwd. Internet werkt ook al.
Zometeen maar even IPTV proberen... De gegevens ervoor kreeg ik net via email en SMS. 
Update: IPTV werkt ook. Beeld ziet er goed uit en zelfs iets beter als bij de Ziggo.
Upload/download is netjes 511.61/511.19 Mbps volgens speedtest.net.
Update: IPTV werkt ook. Beeld ziet er goed uit en zelfs iets beter als bij de Ziggo.
Upload/download is netjes 511.61/511.19 Mbps volgens speedtest.net.
[ Voor 26% gewijzigd door BigEagle op 20-09-2015 13:34 ]
Het is een voorbeeld, ik zal dat verduidelijken. Hoe KPN dit uitdeelt weet ik ook niet precies, dus even kijken wat er terugkomt is het beste.sl1000 schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 21:19:
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Haha dat nieuwe systeem is wel tof ja, wel leuk om dat uitgelegd te krijgen. Werkt vloeiend en erg goed.Ron!n schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:13:
Bij mij was de monteur ook blij verrast dat ik alles al had aangesloten, hij heeft wat gedronken en mij ondertussen het nieuwe communicatiesysteem laten zien waar de orders / afspraken dynamisch ingepland worden, erg interessant.
Foutcode 302: Videoserver tijdelijk niet bereikbaar
Er is een fout bij de videoserver opgetreden. De videoserver is tijdelijk niet bereikbaar.
Wacht een paar minuten en probeer het opnieuw.
Test het even met een 2e ontvanger, het kan een probleem van het kastje zijn. Is alles origineel of eigen apparatuur?
Zodra ik een uurtje of wat over heb zal ik zal kijken of ik een korte handleiding in elkaar kan hacken.raydekok schreef op zondag 20 september 2015 @ 09:54:
[...]
Heb je niet gewoon de instellingen? Dan kun je die hier posten.
't is echter nog wel wat werk, en er zitten ook een paar dynamische waarden in, dus dat vereist wat uitleg.
Heb helaas maar 1 ontvanger (de door KPN meegeleverde Arris) , direct op de Experiabox V9 aangesloten. Het heeft 3 dagen gewerkt, daarna (eigenlijk sinds KPN Compleet is geactiveerd) helaas niet meer.rolandos582 schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:49:
[...]
Foutcode 302: Videoserver tijdelijk niet bereikbaar
Er is een fout bij de videoserver opgetreden. De videoserver is tijdelijk niet bereikbaar.
Wacht een paar minuten en probeer het opnieuw.
Test het even met een 2e ontvanger, het kan een probleem van het kastje zijn. Is alles origineel of eigen apparatuur?
What's in the case?
Routed iptv en KPN internet met OpenWRT / LEDE:
(Edit 24/3/2018) Let op: Deze handleiding is gebaseerd op de WRT1900ACv2, op basis van een kernel 4.9 of de nieuwere 4.14 versie.
deze handleiding gaat er o.a. van uit dat switch vlans standaard worden gebruikt. Als je in Luci onder de tab network een optie "switch" hebt, dan gebruik je switch vlans.
NB. Lees www.netwerkje.com eerst aandachtig door, zodat je het basis concept van KPN fiber en routed IPTV snapt)
(Edit 03/06/2018): firewall regels eruit gehaald, IGMP proxy conf getweaked. Bij een goed opgezette config van de igmpproxy service zal deze dynamisch de juiste regels injecteren.
(Edit 20/01/2028): nieuwe KPN netwerk range aan IGMP proxy toegevoegd.
Uitgangspunten voor deze handleiding:
Update de opkg package list, en igmp proxy zelf
Stap 2: Wan interfaces en switch vlans toevoegen.
KPN internet loopt via vlan 6 en IPTV komt vanaf vlan 4 (zie ook netwerkje.com)
deze vlans moeten als "sub-interfaces" worden toegevoegd.
Voeg daarna de IPTV interface toe:
Voeg nu helemaal onderaan het bestand de switch vlans toe. we gebruiken geen vlans op de interne switchpoorten, maar de wanverbinding en de poort naar de cpu zelf moeten wel geconfigureerd worden met vlans 4 en 6. De switch configuratie is voor iedere router anders en vereist aandacht.
ik geef hieronder de specifieke config van mijn router weer. pas deze aan naar jouw router.
LET OP: verkeerd configureren kan betekenen dat je NIET meer bij je router kunt komen!
Heb je geen idee welke switchpoorten je specifiek moet gebruiken, kijk dan eens in de GUI (LUCI) of dat het duidelijker maakt, en raadpleeg anders de wiki van je device op openwrt.org. Vaak hebben ze daar een tekening van de switchpoorten. Ik probeer naar beste eer en geweten te helpen, maar voel me niet verantwoordelijk voor eventuele fouten waardoor je je dure router in een baksteen veranderd....
Stap 3. Igmp proxy
1. open /etc/config/igmpproxy, en zorg dat de inhoud matched met onderstaande configuratie
Stap 4. Firewall regels
Er moet een zone voor IPTV_WAN aangemaakt worden, Ook moet masqurading ingesteld worden voor de IPTV_WAN interface
1. Open /etc/config/firewall en voeg de volgende regels aan het einde toe
Stap 5. Verwijder nu de oude en installeer deze nieuwe router op zijn plek
Mocht de router na deze stappen nog niet uit geweest zijn, reboot dan de router.
Vanaf dit moment moet internet en IPTV via de nieuwe router werken.
(Edit 24/3/2018) Let op: Deze handleiding is gebaseerd op de WRT1900ACv2, op basis van een kernel 4.9 of de nieuwere 4.14 versie.
deze handleiding gaat er o.a. van uit dat switch vlans standaard worden gebruikt. Als je in Luci onder de tab network een optie "switch" hebt, dan gebruik je switch vlans.
NB. Lees www.netwerkje.com eerst aandachtig door, zodat je het basis concept van KPN fiber en routed IPTV snapt)
(Edit 03/06/2018): firewall regels eruit gehaald, IGMP proxy conf getweaked. Bij een goed opgezette config van de igmpproxy service zal deze dynamisch de juiste regels injecteren.
(Edit 20/01/2028): nieuwe KPN netwerk range aan IGMP proxy toegevoegd.
Uitgangspunten voor deze handleiding:
- Bewaar deze manual ergens offline, daar je halverwege de handleiding de internetverbinding moet aanpassen en je even offline bent.
- De router is voorzien van een standaard installatie van OpenWRT, welke verder nog niet geconfigureerd is.
- Let op, als je OpenWRT flasht, dan is wifi standaard uitgeschakeld, deze dien je zelf vooraf te configuren, of werk met een draadje
- Startsituatie: De nieuwe router hangt middels zijn internetpoort achter de oude/huidige router, en heeft een werkende internet verbinding. (Internet is noodzakelijk voor het installeren van een aantal extra packages)
- Hoewel veel stappen via de GUI in te stellen zijn, is niet alles via de gui te configureren, de handleiding gaat daarom geheel uit van configuratie via SSH (Putty of een vergelijkbare ssh-client is dus noodzakelijk op de PC/MAC.)
- De lezer is enigszins bekend met Linux en VI (of een andere editor), hoe exact de configuratiebestanden te wijzigen wordt namelijk niet verder uitgelegd.
- Ik hou er niet van om de dns-servers van KPN te gebruiken. Mocht je zelf ook andere dns-servers gebruiken, noteer deze dan vooraf.
- De configuratie kan ook direct met een tool genaamd 'UCI', maar ik vind het handiger om met een editor (VI) direct de bestanden zelf aan te passen. Ieder het zijne.
- Configuratie bestanden bevatten meer informatie dan hier vermeld. Deze moet je verder niet wijzigen
- Houd de stroom van het IPTV kastje, zolang de configuratie nog niet afgerond is.
Update de opkg package list, en igmp proxy zelf
code:
1
2
| opkg update opkg install igmpproxy |
Stap 2: Wan interfaces en switch vlans toevoegen.
KPN internet loopt via vlan 6 en IPTV komt vanaf vlan 4 (zie ook netwerkje.com)
deze vlans moeten als "sub-interfaces" worden toegevoegd.
- Open /etc/config/network, zoek de 'wan' interface, en noteer de "ifname". Deze kan afhankelijk van je merk of type router "eth0" of "eth1" zijn
- Sluit /etc/config/network, en draai ifconfig <ifname> (eth0 of eth1, de interface welke je hierboven genoteerd hebt). Noteer het mac-adress
- Heropen /etc/config/network, en pas de wan interface zodanig aan dat de opties matchen met de gegevens hieronder (mijn router gebruikt eth0 voor het internet, mocht jouw router hier eth1 aangeven, hou dan eth1 aan voor de wan interfaces)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| config interface 'wan' option ifname 'eth0.6' #Voeg dus .6 toe, dit zorgt er voor dat de interface aan vlan 6 gekoppeld wordt option proto 'pppoe' #KPN gebruikt pppoe als dail-up protocol option username 'MA-CA-DD-RE-SS-00@direct-adsl' #vul hier het mac-adres in van de wan interface. Al maakt het eigenlijk niet eens uit wat je hier invult bij KPN. option password 'kpn' #dit wachtwoord schijnt van alles te mogen zijn, maar 'kpn' werkt option ipv6 'auto' #Gebruik IPV6 indien beschikbaar option peerdns '0' #ik wil mijn eigen DNS servers gebruiken, dus negeer de DNS servers die de ISP aanlevert option dns '31.220.43.191 62.141.38.230' # en dat zijn in dit geval deze DNS servers, pas aan naar eigen voorkeur |
Voeg daarna de IPTV interface toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| config interface 'IPTV_WAN' #of kies zelf een leuke naam, maar dan ook consequent overall hier beneden :) option proto 'dhcp' option ifname 'eth0.4' #0.4 dus vlan 4 option delegate '0' option defaultroute '0' # geen default route option peerdns '0' # geen DNS gebruiken die je mogelijk krijgt aangeboden op deze interface option vendorid 'IPTV_RG' #vendorid meegeven bij de dhcp aanvraag (vereist, anders krijg je geen IP) |
Voeg nu helemaal onderaan het bestand de switch vlans toe. we gebruiken geen vlans op de interne switchpoorten, maar de wanverbinding en de poort naar de cpu zelf moeten wel geconfigureerd worden met vlans 4 en 6. De switch configuratie is voor iedere router anders en vereist aandacht.
ik geef hieronder de specifieke config van mijn router weer. pas deze aan naar jouw router.
LET OP: verkeerd configureren kan betekenen dat je NIET meer bij je router kunt komen!
Heb je geen idee welke switchpoorten je specifiek moet gebruiken, kijk dan eens in de GUI (LUCI) of dat het duidelijker maakt, en raadpleeg anders de wiki van je device op openwrt.org. Vaak hebben ze daar een tekening van de switchpoorten. Ik probeer naar beste eer en geweten te helpen, maar voel me niet verantwoordelijk voor eventuele fouten waardoor je je dure router in een baksteen veranderd....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| config switch #deze sectie zou je als het goed is al moeten hebben, het defineert dat we een switch hebben option name 'switch0' option reset '1' option enable_vlan '1' # en dat de switch gebruikt maakt van VLANs config switch_vlan #deze sectie zou je ook moeten hebben. het verteld dat interne poorten 0,1,2,3 samen met CPU poort 6 (welke aan de interne netwerkpoort eth0 hangt) in vlan 1 zitten. dit zijn de de lan-poorten op je router. Pas erg op met knutselen aan deze sectie; dat cpu poort 6 aan een lan poort hangt is specifiek voor de WRT1900 en je kunt jezelf gemakkelijk buiten sluiten als je dit foutief instelt. Ik heb deze meer als referentie opgenomen. option device 'switch0' option vlan '1' option vid '1' option ports '0 1 2 3 6' # geen t dus verkeer intern niet taggen, poort 6 is de cpu pooort voor interne poort eth1 config switch_vlan #deze sectie toevoegen. option device 'switch0' option vlan '2' #betkend niet meer dan 2e vlan config in het lijstje (interne lan vlan 1 was de 1e) option ports '4t 5t' #poort 4 is de wan poort, poort 5 is de eth0 CPU poort, t betekend dat het verkeer getagged moet worden option vid '6' #vlan 6, dus internet config switch_vlan #deze sectie toevoegen option device 'switch0' option vlan '3' #3e vlan in het lijstje option ports '4t 5t' #tag het verkeer opnieuw op de wan poort van de switch (no. 4) en eth0 op CPU (no. 5) option vid '4' #vlan 4, dus IPTV |
Stap 3. Igmp proxy
1. open /etc/config/igmpproxy, en zorg dat de inhoud matched met onderstaande configuratie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| config igmpproxy option quickleave 1 config phyint IPTV_WAN option network IPTV_WAN option zone IPTV_WAN option direction upstream list altnet 192.168.1.0/24 #Dit is je interne netwerk, pas aan naar jouw situatie! list altnet 213.75.0.0/16 list altnet 217.166.0.0/16 list altnet 169.254.0.0/16 config phyint lan option network lan option zone lan option direction downstream |
Stap 4. Firewall regels
Er moet een zone voor IPTV_WAN aangemaakt worden, Ook moet masqurading ingesteld worden voor de IPTV_WAN interface
1. Open /etc/config/firewall en voeg de volgende regels aan het einde toe
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| config zone option name 'IPTV_WAN' option input 'DROP' option forward 'DROP' option output 'ACCEPT' option network 'IPTV_WAN' option masq '1' config forwarding option dest 'IPTV_WAN' option src 'lan' |
Stap 5. Verwijder nu de oude en installeer deze nieuwe router op zijn plek
Mocht de router na deze stappen nog niet uit geweest zijn, reboot dan de router.
Vanaf dit moment moet internet en IPTV via de nieuwe router werken.
[ Voor 48% gewijzigd door sl1000 op 20-01-2019 19:23 . Reden: geupdate naar de nieuwere versie van Lede / Openwrt. Setup versimpelt, ]
Top dat je hier de tijd voor genomen hebt! Hier gaan veel mensen wat aan hebben!!!!sl1000 schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:21:
Routed iptv en KPN internet met OpenWRT:
(Deze handleiding is gebaseerd op de WRT1900ACv2)
.......
Graag gedaan1975Mark30 schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:49:
[...]
Top dat je hier de tijd voor genomen hebt! Hier gaan veel mensen wat aan hebben!!!!
Iemand een idee op welk VLAN IPv6 binnenkomt? of gewoon op de standaard VLAN 6?
Standaard vlan6. Komt als dual stack binnen. Als het binnen komt, tenminste. Volgens mij is de uitrol nog niet afgerond. Ik zie bij mij iig nog geen IPV6.
[ Voor 55% gewijzigd door sl1000 op 21-09-2015 08:04 ]
Vrijdag is mijn Alles-in-een Glazvezel abo met 100/100 geactiveerd. Zo ver ik nu kan zeggen werkt alles naar behoren. Snelheid meet 94 Mbit/s up/down.
Af en toen is de bekabelde verbinding uitgevallen, maar dat kan ook liggen aan de zelfgeknepen draad (hoewel via de draad dus wel goede snelheid behaald).
De V10 (omgeruild bij KPN winkel vóór installatie), werkt prima, hoewel mijn wifi op plekken in het huis die ver verwijderd zijn van de meterkast niet super is te noemen. Ik ben dan ook van plan via netwerkje.com een eigen router te gaan gebruiken die ik dan plaats in een van de slaapkamers aan de achtertuin-kant.
Trouwens props voor de service van KPN die mij van 3-maanden 35€ p/m hebben omgezet naar 6-maanden korting omdat toen ik afsloot dit niet kon (maar momenteel dus wel).
Hopelijk activeert KPN compleet snel, zodat ik (met één mobiel abo) weer €5 korting op mijn SIM-only abo ontvang en HBO gratis kan krijgen (natuurlijk ook de verdubbelaar bij mobiel abo).
Af en toen is de bekabelde verbinding uitgevallen, maar dat kan ook liggen aan de zelfgeknepen draad (hoewel via de draad dus wel goede snelheid behaald).
De V10 (omgeruild bij KPN winkel vóór installatie), werkt prima, hoewel mijn wifi op plekken in het huis die ver verwijderd zijn van de meterkast niet super is te noemen. Ik ben dan ook van plan via netwerkje.com een eigen router te gaan gebruiken die ik dan plaats in een van de slaapkamers aan de achtertuin-kant.
Trouwens props voor de service van KPN die mij van 3-maanden 35€ p/m hebben omgezet naar 6-maanden korting omdat toen ik afsloot dit niet kon (maar momenteel dus wel).
Hopelijk activeert KPN compleet snel, zodat ik (met één mobiel abo) weer €5 korting op mijn SIM-only abo ontvang en HBO gratis kan krijgen (natuurlijk ook de verdubbelaar bij mobiel abo).
Ik moet zeggen, die WiFi versterker van kpn werkt als een tierelier. Ik heb zelf ook de V10 staan en heb de WiFi daarop uitgeschakeld en vervolgens de versterker bedraad tussen de tv in staan en de overige poorten nog diverse appl aangesloten. In iedergeval heb ik nu een beter WiFi signaal en ondervind geen enkele hinder als ook de tv aanstaat en dat voor 80 euri.
Nice! Dan hebben ze blijkbaar de IGMP filtering/snooping ook goed ingesteld staan in die repeater
.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Eigenlijk zou ik deze "versterker" altijd als Accesspoint instelleneymey schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:09:
Nice! Dan hebben ze blijkbaar de IGMP filtering/snooping ook goed ingesteld staan in die repeater.
Dat zeker.
Doe ik ook met een AVM Fritz!Repeater 1750 die ik hier thuis heb
. Gewoon uplink via UTP en als AP ingesteld.
Doe ik ook met een AVM Fritz!Repeater 1750 die ik hier thuis heb
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik dacht dat die snooping ook goed zit inderdaad. Geweldig apparaat Is het. Samen met de v10 Is het een feestje.eymey schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:09:
Nice! Dan hebben ze blijkbaar de IGMP filtering/snooping ook goed ingesteld staan in die repeater.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Verwijderd
Hallo iedereen,
Ik weet niet of ik hier goed zit maar heb net een internetabonnement van 100 mbps naar 200 mbps genomen.
Ik werk nog met UTP4 kabels en deze kunnen dus niet 200 mbps halen (max 100 zoals ik gelezen had?)
Graag had ik deze vervangen naar CAT6A kabels, dit omdat ik geen storingen wil hebben en graag voor een tijdje verder wil.
Mijn vragen zijn:
- Is dit een goede keuze of pure over-power? (Ik wil graag het maximum hebben van mijn 200 mbps)
- Zou ik mijn internetkabels voor de digitale televisie alsook veranderen van CAT4 utp naar CAT6A of gaat dit niet veel uitmaken? (Deze werkt soms erg traag als ik een film wil zoeken of huren..
Ik wil alsook veranderingen doen binnenhuis en zo de COAX-kabel & internetkabel samen rond het huis hangen. Gaat dit storingen geven met een CAT4 utp?)
Indien dit goed is zou ik deze willen bestellen bij: www.utp-kabel.nl, iemand ervaring mee of een betere keuze?
Alvast bedankt!
Ik weet niet of ik hier goed zit maar heb net een internetabonnement van 100 mbps naar 200 mbps genomen.
Ik werk nog met UTP4 kabels en deze kunnen dus niet 200 mbps halen (max 100 zoals ik gelezen had?)
Graag had ik deze vervangen naar CAT6A kabels, dit omdat ik geen storingen wil hebben en graag voor een tijdje verder wil.
Mijn vragen zijn:
- Is dit een goede keuze of pure over-power? (Ik wil graag het maximum hebben van mijn 200 mbps)
- Zou ik mijn internetkabels voor de digitale televisie alsook veranderen van CAT4 utp naar CAT6A of gaat dit niet veel uitmaken? (Deze werkt soms erg traag als ik een film wil zoeken of huren..
Ik wil alsook veranderingen doen binnenhuis en zo de COAX-kabel & internetkabel samen rond het huis hangen. Gaat dit storingen geven met een CAT4 utp?)
Indien dit goed is zou ik deze willen bestellen bij: www.utp-kabel.nl, iemand ervaring mee of een betere keuze?
Alvast bedankt!
Gewoon Cat 5E halen. Die kunnen ook tot 1Gbps maar zijn minder dik/stug dan CAT6 en ook nog goedkoper.
Verwijderd
Zijn deze minder beschermt dan CAT6 of CAT6A? (omdat deze dunner zijn?)Tylen schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:58:
Gewoon Cat 5E halen. Die kunnen ook tot 1Gbps maar zijn minder dik/stug dan CAT6 en ook nog goedkoper.
Kunnen deze geruime tijd meegaan?
Ik wil vooral geen storingen meer dus geef liever wat meer als ik toch al ga voor nieuwe duurdere kabels
Ja ze zijn wat minder beschermd. Maar voldoen prima voor in de muur etc.
CAT5e is prima en kan heel lang meegaan. Hier wordt het verschil tussen CAT5e, CAT6 etc. goed uitgelegd: https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html .
Ik heb zelf CAT5e kabel naar de slaapkamer getrokken juist omdat de kabel wat dunner is dan CAT6. Gebruik de aansluiting boven op dit moment alleen voor KPN iTV en daar heb ik echt geen CAT6 kabel voor nodig.
Ik heb zelf CAT5e kabel naar de slaapkamer getrokken juist omdat de kabel wat dunner is dan CAT6. Gebruik de aansluiting boven op dit moment alleen voor KPN iTV en daar heb ik echt geen CAT6 kabel voor nodig.
Weet iemand hoe de site van Reggefiber (eindelijkglasvezel.nl) zich verhoudt tot die van KPN?
Op eerstgenoemde kun je ook een abonnement afsluiten, waarbij ze aangeven dat je aanvraag direct naar KPN gaat. Echter, de leverdata (bij kiezen datum) verschillen bijna 1 maand, in het nadeel van RF.
Je zou toch zeggen dat er geen verschil zou moeten zijn als het allemaal bij KPN terechtkomt.
Op eerstgenoemde kun je ook een abonnement afsluiten, waarbij ze aangeven dat je aanvraag direct naar KPN gaat. Echter, de leverdata (bij kiezen datum) verschillen bijna 1 maand, in het nadeel van RF.
Je zou toch zeggen dat er geen verschil zou moeten zijn als het allemaal bij KPN terechtkomt.
Waarom zou je de coax laten zitten? Je kunt cat6a gewoon goed aan de coax vastmaken en zo de nieuwe kabel trekken. Ongeveer even dik en stug.Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:51:
Hallo iedereen,
Mijn vragen zijn:
Alvast bedankt!
Inderdaad. Ik ga morgen alle bestaande CAT4 kabels vervangen voor CAT6. De coax trek ik er ook gelijk uit en kan ik mooi als 'trekveer' gebruiken voor de CAT6.
Toch wat problemen met mijn glasvezelverbinding. De verbinding valt om de zoveel tijd weg. (kan nog gewoon op de V10 router komen, niet op internet). Rode kabel van glasvezelkastje vervangen door een geleverde witte kabel van KPN interactieve TV. Glaskastje heeft 3 min zonder stroom gezeten, de verbinding viel na +-25 min uit.
Iemand nog tips? Ik heb natuurlijk contact met KPN hierover.
Iemand nog tips? Ik heb natuurlijk contact met KPN hierover.
Belangrijker nog, alle kabels zijn ook echte koperen aders.
JanR1969 schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:53:
CAT5e is prima en kan heel lang meegaan. Hier wordt het verschil tussen CAT5e, CAT6 etc. goed uitgelegd: https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html .
Nee hoor, ik heb genoeg CAT6 kabels voorbij zien komen die niet volledig koperen adres hebben. Maar dat is inderdaad wel iets om op te letten bij de aanschaf van je kabels.pekanoot schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:02:
Belangrijker nog, alle kabels zijn ook echte koperen aders.
Dat moet je ook bij Cat5E doen. Er staat hier op Tweakers nog wel een leuk topic over
Deze dus: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
[ Voor 83% gewijzigd door Raven op 23-09-2015 09:34 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb een raar probleem met met iTV via glas, vraag me af of meer mensen dat hebben.
Situatie: NT1 -> Experiabox -> Unmanged AT Switch
Op deze Switch zit de KPN ontvanger (2260) een PS4, en mijn mediaplayer (i5 PC)
Als de i5 PC standby staat, dan stotteren mijn HD Glas zenders (niet kijkbaar)
Zodra ik de PC uit slaapstand haal, dan werkt het wel normaal (vrijwel meteen springt het beeld goed)
De AT Switch al eens vervangen door een 3Com unmanged Gbit switch, maakt geen verschil.
Heb 1 AP in mn netwerk (Op andere Gbit poort van de EB) en daar staat IGMP proxy uit.
Zodra ik de PC uit slaapstand haal, dan werkt het wel normaal (vrijwel meteen springt het beeld goed)
De AT Switch al eens vervangen door een 3Com unmanged Gbit switch, maakt geen verschil.
Heb 1 AP in mn netwerk (Op andere Gbit poort van de EB) en daar staat IGMP proxy uit.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Bij mijn weten leverd netwekproducten.com alleen maar vol koperen kabel.
kdbruin schreef op woensdag 23 september 2015 @ 08:24:
[...]
Nee hoor, ik heb genoeg CAT6 kabels voorbij zien komen die niet volledig koperen adres hebben. Maar dat is inderdaad wel iets om op te letten bij de aanschaf van je kabels.
domme switch vervangen door eentje met igmp snoopingPubbert schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:36:
Ik heb een raar probleem met met iTV via glas, vraag me af of meer mensen dat hebben.
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Thanks, lees het nu ook op KPN Forum + uitleg.magneet schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:13:
[...]
domme switch vervangen door eentje met igmp snooping
http://forum.kpn.com/t5/I...IGMP-snooping/td-p/308301
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ik ben eruit wat ik ga doen met mijn thuis newerk. Ik ga een extra (Mini PCIe) NIC in mijn Intel NUC zetten zodat ik twee netwerk aansluitingen heb. Daarop ga ik pfsense zetten. Switching laat ik doen door de Cisco Catalyst 2960G. Totale investering. 20 euro voor het netwerk kaartje
De rest had ik al
Dus ik ga niet wachten op nieuwe versies van Mikrotik Routerboard.
Interessant. Welke mpcie NIC is dat dan?Tylen schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:23:
Ik ben eruit wat ik ga doen met mijn thuis newerk. Ik ga een extra (Mini PCIe) NIC in mijn Intel NUC zetten zodat ik twee netwerk aansluitingen heb. Daarop ga ik pfsense zetten. Switching laat ik doen door de Cisco Catalyst 2960G. Totale investering. 20 euro voor het netwerk kaartjeDe rest had ik al
Dus ik ga niet wachten op nieuwe versies van Mikrotik Routerboard.
Ben wel benieuwd hoe je dat qua fysieke interface doet. Misschien is een USB3 NIC dan ook een redelijk alternatief. En met een fatsoenlijke switch kun je ook overwegen een router-on-a-stick te bouwen.
[ Voor 26% gewijzigd door Thralas op 23-09-2015 20:30 ]
Ik heb nog een NUC met USB2. Dus het wordt geen USB. Dat kot ookCPU en dat wil ik niet.
Hier staat het uitgelegd: http://blog.fosketts.net/...-intel-nuc-via-mini-pcie/
Alhoewel ik niet helemaal een andere behuizing ga maken. Ik laat gewoon de kabel eruit lopen. Komt toch in de meterkast te hangen.
Hier staat het uitgelegd: http://blog.fosketts.net/...-intel-nuc-via-mini-pcie/
Alhoewel ik niet helemaal een andere behuizing ga maken. Ik laat gewoon de kabel eruit lopen. Komt toch in de meterkast te hangen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie