hmmm waar maar is te beginnen met deze serie na de eerste 2 afleveringen dus ook de eerste indruk van de serie.
let op spoiler alert!!!!! skip naar mening/conclusie als je het nog niet gezien hebt
een kleine recap om maar is te beginnen.
Episode 1 start langzaam, maar toch ook weer niet. Er is direct actie in het begin in de kerk met de verslaafde Nick die zijn vriendin ( of in iedergeval dame waar die de nacht, "of in iedergeval het gedeelte waar hij wel nuchter was" mee heeft doorgebracht ) voorover gebogen over een lijk \, druk bezig datzelfde lijk te verorberen ziet. De reactie die we vervolgens zien van Nick spreekt boekdelen "hoe kom ik hier zo snel mogelijk weg".
Eenmaal buiten aangekomen en geschept door een auto is het logisch dat Nick in het ziekenhuis niet meer dan verward is. De doktoren tellen 1 + 1 bij elkaar op en houden het op verwardheid van zijn gebruik, Nick zelf inclusief ( zeg nu zelf best logisch als iemand mij vandaag meld dat mijn vriendin een ander persoon aan het verslinden is verklaar ik ze ook voor gek). De enige die Nick niet voor gek verklaard is Travis zijn vader die zelf pols hoogte gaat nemen in de kerk.
Vanaf hier word deze episode en 1 keer een stuk trager, of de makers dit expres hebben gedaan, of dat dit een gevolg is van slecht schrijfwerk laat ik in het midden ( mijn gevoel zegt dat het expres is ). Er zit nog wel een zekere spanning in de lucht zeker wanneer Travis(vader) nog is terug gaat naar de kerk met Madison(moeder) om Nick te zoeken na dat hij uit het ziekenhuis is gevlucht. Echter blijft het opvallend traag.
Wat ook niet helpt aan de hele trage start is het ontzettende puberale gedrag van niet 1 maar alle 3 de kinderen.
Nick: zoals eerder gezegt is Nick het zorgen kindje Nick is verslaafd aan drugs en niet zo'n zuinig beetje ook. later in episode 1 en 2 komen we er achter dat het niet de eerste keer is dat ze Nick nuchter proberen te krijgen. T afkicken komt hem zwaar maar zeg zelf welke drugsverslaafde valt het niet zwaar. Daarnaast bewijst Nick echt nog een puber te zijn, door tegen alles wat papa en mama te vertellen hebben in te gaan. We vluchten uit een ziekenhuis, lopen terug naar onze dealer, vertellen mama dat we zusje hebben tegengehouden het huis uit te gaan ( episode 2 ) ... kortom lekker irritant kind!
Allicia: misschien iets minder irritant dan Nick, zeker de slimste van de 3! Naast het ja en amen roepen in episode 1 tegen alles wat papa en mama zeggen ( en dan eigenlijk niet naar luisteren ), in episode 2 dan de ware aard! Het willen blijven plakken bij haar vriendje, het bijna haar broertje achter laten terwijl Madison haar nadrukkelijk verteld heeft het huis niet te verlaten t heeft alle kenmerken van een lekker verwend kreng dat je eigenlijk zin hebt om op sterkwater te zetten.
Chris/Christopher: Nee dan de laatste van de 3 die bewijst zowaar als je de eerste 2 hebt gehad nog erger te zijn dan die 2 ( nog erger dan drugsverslaafde zeg je? ) Ja nog erger dan dat! Chris luisterd helemaal niet naar papa(Travis) nee inplaats daarvan loopt hij in episode 1, tot 2 keer toe te verkondigen dat hij geen zin heeft in praten met zijn vader, en in episode 2 drukken we Pa maar helemaal weg waneer hij beld. Ik bedoel kom op als 1 van je ouders herhaaldelijk beld dan kan je toch bedenken dat er wat mis is. Ongeacht of je zin hebt om te praten neem je dan de telefoon op en schreew je "ja wat is er/moet je!!" Nee deze is zo eigenwijs dat we in een protest gaan staan en papa over de telefoon van moeder gaan vertellen dat dat protest belangrijker is dan wat papa te vertellen heeft!
Nee de kinderen van het gezin maken tot nu toe de serie niet! sterker nog je krijgt een bloedhekel aan ze! daar later meer over want ze zijn wel degelijk belangrijk! terug naar het einde van episode 1 die dan nog wel echt spannend is. In de hele episode staat "het nieuws" in het middel punt, telkens weer zie je kleine gedeelte waarin de LAPD weer iemand herhaaldelijk neer schiet, sterker nog Travis komt met Madison op de snelweg stil te staan voor zo'n schiet partij ... maar wat is er nu precies aan de hand? Wij weten dat natuurlijk ... maar als niets vermoedend gezin bedenkje niet wat er komen gaat! Een gedeelte van het gezin komt er echter spoedig achter in de laatste scene van episode 1, wanneer de dealer/vriend van Nick doodgeschoten word en dus niet dood blijkt ... de eerste keer dat het gezin in aanraking komt met wat er komen gaat. logisch gevolg is de shock die alle 3 hebben naar dat Nick niet 1 keer maar 3 keer over de Walker moet rijden met een pickup truck om hem dood te krijgen.
dan episode 2:
Waar episode 1 in een vertraging raakte om het gezin wat te leren kennen, en kennis te maken met hoe irritant de kinderen zijn. Is episode 2 totaal anders! Het begint waar episode 1 is geeindigd in de pickup truck. direct zien we vaart in de aflevering komen. in alle haast word de rest van de gezins leden gebeld! na enig aandringen krijgt Madison dan eindelijk Alicia te pakken. die ze dus bij het vriendje moeten losweken. het vriendje blijkt "ziek" te zijn, Travis is zo verstandig het zaakje te onderzoeken en ziet direct wat er aan de hand is! Hij is gebeten! "gebeurt het zo?" "ja ik denk het wel" Aldus het gesprek tussen Madison en Travis. na een ietwat emotionele scene tussen Alicia en vriendje verlaten we het huis van vriendje!
Travis probeerd intussen Chris te bereiken, te vergeefs wel is waar. Zoals eerder aangegeven blijft Chris Travis wegdrukken. Travis dropt het gezin bij huis en vat direct het plan op naar de woestijn te vluchten! Weg bij mensen zo min mogelijk mensen om ons heen want dat is niet veilig! Madison stemt in. Hier komt dan eindelijk dat gedeelte waarom die kinderen zo irritant zijn als ze zijn! T brengt namelijk een beter uit de verf komende vader en moeder naar boven. Travis meld Madison dat ze niet moeten wachten medicijnen moet regelen voor Nick ( want hij moet gelijdelijk afkicken ) en direct te vertrekken naar de woestijn! Zelf moet Travis Chris zien te bereiken en verspilt geen minuut om achter hem aan te gaan!
hier scheiden de wegen van Madison en Travis en komen we er achter hoe vindingrijk en gehard ze zijn.
Madison: probeerd te vergeefs een huisarts of ziekenhuis te bereiken voor de medicijnen voor Nick, maar bedenkt zich dat er nog een andere plaats is waar ze kan krijgen wat ze nodig is... de school!! Eenmaal daar aangekomen probeerd ze met een breekijzer de medicijnkast open te breken. Terwijl ze hier mee bezig is komen we Tobias tegen! Tobias de knul die in episode 1 al nadrukkelijk tegen Madison heeft gezegt wat er aan komt is een snugger ventje ... veel slimmer eigenlijk dan de 3 kids van het gezin bij elkaar ( o waarom zit Tobias niet in de maincast .. was t maar waar! ) Tobias verteld nogmaals aan Madison hoe het zit wat er gaat gebeuren. Eerst valt het stroomnet in elkaar, daarna zijn er geen mensen meer die het netwerk bij elkaar weten te houden. de sociale voorzieningen vallen weg en de wereld stort in! Dit keer luisterd Madison wel! ze begrijpt nu wat Tobias bedoeld. Als kers op de taart komen we nog een walker tegen in de persoon van Artie de rector die dus duidelijk gebeten is! Madison is duidelijk op haar hoede als ze Artie benaderd. Ze begrijpt heel goed wat er met de drugsdealende vriend van Nick is gebeurt, maar wil toch weten of de "mensen" nog enig punt van herkenning hebben. zodra ze ziet dat dit niet het geval is ramt ze het hoofd van Artie in met een brandblusser! Duidelijk is nu WAT deze mensen zijn voor zowel Tobias als Madison ... hoewel Tobias geen overtuiging meer nodig had! vreemd is misschien dat ze de provianten achter laten die ze zojuist bij elkaar hadden gezocht, echter zie ik dat anders. Als je net het hoofd van je collega/rector hebt ingeslagen is het laatste waar je aan denkt eten ... lijkt me zo. Dit is dus wel typisch Madison ... het hoofd koel houden. weten dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden, de school was een primma idee om naar medicijnen te zoeken. En bovendien de laatste plaats waar mensen naar toe gaan als er zoiets gaande is als dit! Daarnaast zien we dat ze een moeder blijft en probeerd haar kinderen uit allemacht te beschermen!
Travis: ondertussen in Travis zo verstandig het niet meer op het mobiele nummer van Chris te proberen. Maar gewoon direct zijn ex te bellen! simpele vraag word echter weer moeilijk ... of eigenlijk niet beantwoord. "is chris daar?" hele discussie die dus eigenlijk geen zin heeft. Travis is verstandig en zegt eigenlijk "wacht daar!" Al snel weet hij het verkeer te omzeilen en is bij zijn ex, grijpt direct naar haar mobiel om chris te bellen. T gesprek is kort ... "pa ik zit in een protest dit is belangrijk zoek het uit" ( argh!! dat kind is om knettergek van te worden, als pa had ik em door de telefoon heen willen trekken ) Liza(ex) begrijpt dat er vreemde dingen aan de hand zijn en heeft inmiddels ( weer via het nieuws ) het protest gezien en weet waar het is. niet veel later op het protest vind Travis dan eindelijk Chris, om direct in een rel terecht te komen. Hier ook weer de directe reactie van Travis door te schuilen in een winkel. Om precies te zijn, zijn ze de kapperzaak van de familie Salazar in gelopen een immigranten familie uit Mexico zo te horen en te zien. bovendien aan de acties van Grizelda te zien zwaar gelovig. Dit lijkt een vreemde combinatie te worden .. maar misschien wel 1 die slaagt! Vanaf het moment dat Travis zijn gezin in huis achter laat om Chris te zoeken is hij de situatie net een stap voor. Travis kan echter niet voorkomen om uit de rellen te blijven die onstaan! Wel is door zijn snelle optreden Chris gered. Ook hier blijkt weer hoe sterk beide ouders zijn.
De laatste scene van episode 2 waar Alicia ontdekt wat er daadwerkelijk aan de hand is, en waar moeder Madison dochter Alicia niet langer meer kan beschermen is alles zeggend. Eindelijk lopen dan de rillingen over je lichaam ... t moment dat een moeder beseft dat eerst "mijn kinderen" veilig moeten zijn!. vergeet niet dat eerder in episode 2 Madison naar de feestende buren is gelopen ( heel duidelijk te zien wanneer Travis weg rijd van huis dat Madison de straat over stapt richting het huis van de buren ) ongetwijfeld om hen te waarschuwen! T zijn deze subtiele details die deze serie interresant gaan maken.
mening/conclussie:
Het in eerste instantie langzame begin van de serie is iets waar men door heen zal moeten prikken. Wie dat lukt, en het gedrag van de kinderen kan uitstaan gaat een interresante serie zien. Een serie met detail en veel mogelijkheden. Nee het is geen TWD maar dat was ook niet de bedoeling van de makers. Het is heel duidelijk wat de makers met de serie willen doen. Ze willen een beeldscheppen naar hoe de wereld in verval raakt! tis dus logisch dat het begin bestaat uit een gebroken gezin, dat door de beslommeringen van het leven heen gaat, om daarna wakker geschud te worden door de werkelijkheid.
De weinige walkers die we zien en actie omtrent de walkers is logisch, immers het is het begin van de uitbraak! veel interresanter is dus de onrust die ontstaat de hectiek en de rellen, de controle van het sociale systeem wat verloren gaat en alles daarom heen! De reactie van beide ouders om te vluchten naar de woestijn is dus niet alleen "weg van de walkers" maar eigenlijk weg van mensen .. de beschaving! want dit is dus wat er gebeurt als de beschaving weg valt! Het gaat interresant zijn te volgen hoe het gezin deze hectiek ontvlucht en wat de vervolg stappen zijn! immers nergens is het veilig!
De opmerkingen over de walkers die we tot nu toe wel hebben gezien zoals "ze zijn wel ontzettend sterk" kan ik inkomen. echter de meeste walkers die we tegen komen in TWD zijn al ettelijke maanden/jaren dood. veel van de spiermassa van de walkers in TWD is dus weg en zijn dus makkelijk om te vermoorden. Vergeet ook niet dat Rick en zijn groep al Jaren ervaring hebben met walkers en hoe ze te vermoorden! De walkers in FTWD zijn dus uren oud geen maanden of jaren, ook komen deze walkers uit voor de rest gezonde doorvoede mensen! als je het verschil wilt zien bekijk de groep van Rick in season 1 en dan in season 5. En zie hoe hen geleden hebben. een walker die onstaat uit een overlevende in season 5 ( 5 jaar na de uitbraak ) zal dus aanzienlijk minder sterk zijn dan 1 die vers uit deze nieuwe uitbraak komt. Ik vind het daarmee kenmerkend voor deze serie! De vraag is natuurlijk hoe de characters in de serie zich nu gaan ontwikkelen word hetvermoorden van walkers straks ook makkelijker voor hen. de tijd zal het leren!
tot zover de iets wat te lange recap en mening van mij

tis een serie met potentie om het maar zo te beeindigen!
als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd