Robotmaaiers

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-06 23:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Robotmaaiers beginnen langzaam steeds meer gazons te veroveren. Tijd dus voor een topic! :)

Hoe werkt een robotmaaier?

Mijn ervaring beperkt zich tot de derde generatie Automowers van Husqvarna. Deze werken net zoals de meeste robotmaaiers binnen een begrenzingsdraid, die via een kabellegger op enkele centimeters onder de grasmat wordt gelegd of met haken op de grasmat wordt bevestigd. Naast de buitenranden van het grasveld worden ook eilanden waarin zich bijvoorbeeld bomen bevinden afgezet met een begrenzingsdraad. De Automowers werken daarnaast met een begeleidingsdraad om de robot vanaf zijn laadstation naar een bepaald startpunt te dirigeren. De robot volgt de begeleidingsdraad tot een ingesteld aantal meters. Afhankelijk van het type robotmaaier kunnen er meerdere begeleidingsdraden en meerdere startpunten op dezelfde begeleidingsdraad ingesteld worden.

Als de robot zijn accu heeft leeggemaaid keert hij terug naar het laadstation door de begrenzingsdraad te volgen of de begeleidingsdraad op te zoeken.

De Automowers van Husqvarna gebruiken lichte messen die vergelijkbaar zijn met wat er onder een stevig Stanleymes zitten. Hiermee wordt het gras in feite afgesneden ipv gekneusd. Er zijn ook robotmaaiers die zwaardere stalen messen gebruiken die wat meer vergelijkbaar zijn met wat er onder een duwmaaier gebruikt wordt.

Husqvarna Automower

Wat zijn de voordelen van een robotmaaier:

- Tijdsbesparing: een robotmaaier doet zelfstandig zijn werk. Je hoeft alleen maar eventueel de randen langs borders te maaien. Dat hoeft niet elke week maar kan ook eens in twee weken afhankelijk van hoe strak je je gazon wil hebben.

- Meer vrijheid: je hoeft er geen rekening meer mee te houden dat je elke x dagen binnen een bepaald timeframe moet maaien. Vooral bij grotere oppervlaktes kan het maaien veel tijd kosten en dat moet allemaal wel in je planning passen.

- Altijd een kortgemaaid gazon. Bij handmatig maaien heb je twee dagen een mooi vlak gazon en daarna kijk je tegen een te hoog of ongelijkmatig gazon tot je de grasmaaier weer tevoorschijn haalt. Een robot maait elke dag en kan ook prima zijn werk doen in de nacht en bij regen, zodat je overdag altijd een strak gazon hebt.

- Kostenbesparing: de total costs of ownership van een robotmaaier kunnen lager zijn dan van een zitmaaier. Er kan immers veel minder kapot. De onderhoudskosten van een robotmaaier zijn ongeveer 125-150 euro per jaar (opgave van Husqvarna-dealer). Als je ook arbeidskosten rekent voor je eigen tijd of de tijd die een tuinman besteedt aan grasmaaien kunnen robots goedkoper zijn dan zelf maaien. Daarnaast bespaar je op energiekosten, die bij een elektrische robotmaaier veel lager zijn dan wanneer je maaier op benzine of diesel loopt.

- Het gras wordt onzichtbaar gemulcht waardoor voedingsstoffen terugkomen in de bodem en het bodemleven wordt gestimuleerd. Vergeleken met gras opvangen hoef je geen gras af te voeren en minder te bemesten. Vergeleken met mulchen met een duw- of zitmaaier bespaar je vooral veel tijd. Normaal gesproken zou je in een groeizame periode dan twee keer per week moeten maaien terwijl je met een robot vanaf je loungeset kunt toekijken hoe de robot zijn werk doet.

- Geen zware machines op de grasmat, dus geen bodemverdichting en kale plekken door uitsmering als de zitmaaier tractie verliest, bijvoorbeeld in een bocht op een natte helling.

- Extreem stil: een goede robotmaaier maakt bijna geen geluid, dit in tegenstelling tot de meeste gemotoriseerde duw- en zitmaaiers.

Wat zijn de nadelen?

- Robotmaaiers zijn ongeschikt voor complexe tuinen met veel kleine grasveldjes die slecht toegankelijk zijn voor de robot, bijvoorbeeld omdat ze verbonden zijn via grindpaden. Een robot kan alleen vlakke en vaste verharding zoals bestrating oversteken en moet daarbij niet gehinderd worden door objecten die potentieel in de weg staan zoals auto's op een oprit. Smalle doorgangen kunnen een probleem zijn voor een robotmaaier. De slimmere modellen kunnen met behulp van een begeleidingsdraad door passages van ongeveer een meter.

- Robotmaaiers hebben een stevige aanschafprijs. De prijzen beginnen bij zo'n 1000 euro maar voor een serieus exemplaar ga je snel richting de 2500 euro. Reken je niet rijk met de capaciteit die de fabrikanten voorspiegelen. Het is verstandig om overcapaciteit heeft zodat de robot niet 24 uur per dag moet rijden of opladen en je wat reserve achter de hand hebt als de grasmaaier om wat voor reden dan ook een paar dagen niet heeft kunnen rijden.

- Mogelijk moeten er aanpassen in je tuin gedaan worden om een robot te kunnen laten draaien, bijvoorbeeld verbreden van corridors en aanleggen van verharding. Ook het aanleggen van begrenzings- en begeleidingsdraden onder verharding zoals bestrating en het aanleggen van eventuele extra buitenstopcontacten bij de laadstations kan tijd en/of geld kosten.

- Robotmaaiers zijn niet geschikt om lang gras af te maaien. Het zijn 'korthouders'.

- Een robotmaaier heeft een laag werktempo. Dit compenseert hij door vaak te rijden. Net als bij een robotstofzuiger moet je zorgen voor een opgeruimd werkgebied. Als er vaak objecten op het gazon worden achtergelaten, bijvoorbeeld speelgoed van kinderen, kan dat onhandig zijn.

- De meeste robotmaaiers zijn niet in staat om de randen van het gazon te maaien. Je zult dus randjes moeten blijven maaien wat tijd kost en waarvoor je een machine nodig hebt.

- Domme robotmaaiers kunnen tramsporen in het gazon veroorzaken omdat ze altijd op exact dezelfde plek langs de begrenzings- of begeleidingsdraad rijden.

- Robotmaaiers zijn potentieel diefstalgevoelig, hoewel de fabrikanten wel maatregelen hebben genomen om de diefstal van robotmaaiers te ontmoedigen. De Automowers van Husqvarna zijn beveiligd met een pincode. De robot kan ingesteld worden om een alarm te geven als hij wordt opgetild tot de juiste pincode is ingevoerd. Na drie keer fout invoeren gaat de maaier op slot en kan hij alleen unlockt worden door een code op te vragen bij Husvarna. Die geven geen code af als de robot als gestolen is opgegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 05-08-2015 10:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-06 23:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb acht jaar gemaaid met een Walker MD-GHS zero turn maaier met 21pk dieselmotor. Erg fijne machine vanwege de wendbaarheid en het overzicht, maar ook duur in onderhoud. Hij was inmiddels 15 jaar oud en had bijna 1100 uur gelopen. Ik was zo'n 400 tot 900 euro aan onderhoud en reparaties per jaar kwijt. Ik liet wel alles doen wegens tijdgebrek. Ander nadeel was dat ik in het weekend drie tot vier uur bezig was met maaien en in de groeizame periode ook nog een mannetje doordeweeks moest laten maaien. Dit jaar heb ik maar eens de rekensom gemaakt en geconcludeerd dat robots op een termijn van twee tot drie jaar goedkoper zijn. Wat ook meespeelt is dat ik hier een deel van het huis verhuur als recreatieappartement. Automatisch gemaaid gras is weer een ding minder om je zorgen om te moeten maken.

Walker MD-GHS

Na wat rondgekeken op internet heb ik toch maar besloten om de robotmaaiers lokaal te bestellen bij een bedrijf in bos- & tuinmachines die ook meteen de aanleg konden doen. Zonder kabellegger gaat er gewoon teveel tijd in zitten. Ik moest ook zelf wat bestrating aanpassen en mantelbuizen onder bestrating leggen, waar meer werk in gaat zitten dan draden laten leggen in het gras.

Inmiddels heb ik naar volle tevredenheid twee Husqvarna's Automower 320 draaien. In de voortuin heb ik een kleinere Automower 308 waar ik helaas minder gelukkig mee ben. De 308 met drie kleinere stukjes maaien maar blijkt er eigenlijk niet geschikt voor. Het apparaat is softwarematig gehandicapt waardoor ik niet nauwkeurig kan instellen hoe vaak hij op welk punt op de begeleidingsdraad moet starten. Je kunt maar twee startpunten kiezen en in plaats van een percentage kun je slechts kiezen uit nooit, zelden, middel, vaak en altijd om de frequentie te bepalen. Ook start op plekken waar hij niet hoort te starten en wil hij maar zo'n 18 uur per dag werken. Het komt erop neer dat één veldje wordt platgereden, één veldje redelijk ok is en het derde veldje ongelijkmatig wordt gemaaid. Door de geringe breedte van het machientje laat hij ook veel sporen achter en rijdt hij sowieso het gras platter. Nog een ander groot probleem is dat hij een tramlijn in mijn gazon rijdt langs de begeleidingsdraad omdat de machine altijd op exacte gelijke afstand de begeleidingsdraad volgt. Ik hoop nog tot een oplossing te komen met de dealer en Husqvarna. Ik wil een 310, die wel nauwkeurig ingesteld kan worden, breder is en de begeleidingsdraad op variabele afstand kan volgen.

De 320 doet gewoon goed zijn werk. Het gras is altijd mooi kort. Per week ben ik twee minuten bezig met schoonmaken van de robots per robot, aanzienlijk minder werk dan wat het schoonmaken van een maaidek kost. Er blijft nauwelijks gras onder de robot plakken.

Maairesultaat Automower 320

De randen, berm en paar kleine stukken langs de oprit maai ik met een duwmaaier of met de trekker, maar dat hoeft niet meer elke week zodat ik nu per week nog maar drie kwartier kwijt ben aan maaien (inclusief berm langs de weg). Ik merk goed dat ik productiever ben in het weekend en meer vrijheid heb voor sociale uitstapjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 12-08-2015 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 10:59
Ik ben ook op zoek naar een robotmaaier.

Het zal gaan om +- 1000m2 gras

Nu wordt ik in eerste instantie het meeste enthousiast van de robomow als ik op internet kijk.

De Husqvarna's vind ik eigenlijk maar lomp duur in vergelijking met de robomow, maar misschien zie ik iets over het hoofd :?

Wat zijn jullie tips en adviezen, hierbij een plattegrond van de tuin:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2wf0r6c.jpg

Totale grondoppervlakte is 1750m2, vandaar dat ik denk dat er zo'n 1000m2 gras komt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:53
Kasj schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:07:
[...]
Een voordeel van Robomow schijnt te zijn dat deze goed de kantjes maaien i.t.t. de Worx.
Daar heeft Worx sinds kort ook en nieuw model voor die hier beter in zou moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170307/50036c119a649760aabc17a055c0ab24.jpg
https://maai-robot.com/worx-landroid-wr106si-500m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
trekker22 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:09:
[...]

Wat wil je connected zien, dat je weet dat die rijdt?

Robot is juist autonoom en kijk ik in de zomer nauwelijks naar. Af en toe onderkant gras verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.githubusercontent.com/assets/13637095/26670178/f6790d5c-46b0-11e7-89c3-c67d624f11b9.PNG
Zeer easy uit een centrale interface schedule aanpassen/enable/disable/on demand run.
En niet onderschatten, integratie met andere sensors. Sprinklers. Zon. Beweging op het gras. Verder denken dan de simpele apps op de telefoon ;)
Dat hij zijn werk verder autonoom doet is natuurlijk logisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 08:50
Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:47:
[...]

Ik lees goede verhalen over de Worx maaiers, ze zijn vaak wat rijker uitgerust dan gelijk geprijsde modellen van Gardena e.d. Maar ik ben nog een leek en erg uitgebreide gebruikerservaringen zijn er nog nauwelijks te vinden.
wat betreft de Gardena r50li die ik heb kan ik je het volgende vertellen (heb hem sinds deze zomer) maai beeld is goed in ieder geval in mijn ogen. de kantjes moet je zelf afentoe even maaien dat kan hij niet.
het nadeel van mijn model is het vaste wieltje achteraan en dus geen zwenk wieltje zie foto
Afbeeldingslocatie: http://vsenovoe.info/wp-content/images/2017/05/gardena-r50li2-640x545.jpg

daardoor trekt hij op sommige plekken waar hij veel draait wat gaten in het gazon nu is het natuurlijk ook niet ideaal dat hem ongeveer 7 weken nadat hert gras gezaaid heb al aangezet hebt het gazon moet natuurlijk in de loop van jaren wat sterker worden.

ik wast van het vaste wieltje bij aanschaf maar vanwege de prijs heb ik toch gekozen om deze te komen (leek op prijs fout met een cashback aktie) heb 780 euro betaald bij de webshop en daarna kon ik kiezen voor 150 euro terug of een garage(overkapping op laadstation) ter waarde van 190 euro (ook voor die prijzen bij webshops) en aangezien een wat duurder model toch gauw rond de 1200/1300 zit was voor mij deze keuze aantrekkelijker.

dus ja ik adviseer om voor een maaier met een zwenkwiel te gaan (de r50li zit nu ook rond de 1100 euro zie ik net)

[ Voor 6% gewijzigd door hjvg op 08-11-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-06 23:14
Hoe zit het met de mensen die hier indertijd een robotmaaier van Worx hebben aangeschaft? Nog steeds tevreden van nu hij al een tijdje gebruikt is?

Ik heb namelijk interesse in de Worx Landroid S. Kan iemand mij zeggen of er een (groot) verschil is in kleuren, omdat het telkens om een ander (ouder) model gaat?

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/036/890/DV_8_6196075_01_4c_DE_20170125090659.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myrobotcenter.a.ssl.fastly.net/media/catalog/product/w/o/worx_wr-106si_03.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/810C3OItMmL._SY355_.jpg

Ik zie daar dan telkens wel SW of S3 opstaan, maar echt concrete informatie vind ik niet.

Nog een ander vraagje (desnoods voor alle merken robotmaaiers):

Wat gebeurd er als er een groot voorwerp staat op de bekabeling?
't is te zeggen: in de zomer bij warm weer, als we ons zwembad opstellen, staat dit op een plek tegen de omheining en zou dus over deze bekabeling lopen. Zou dat een probleem zijn? Zou hij dus bijvoorbeeld tot aan de rand van het zwembad rijden, om dan langs de ander kant zijn laadstation terug te vinden, of gaat dat niet zo? Probleem is ook dat waar het zwembad staat, dit vlakbij het laadstation zou zijn, dus dat hij dan altijd de hele tuin moet "omrijden" voor naar zijn laadstation te gaan.

Het zwembad een meter opschuiven om bijvoorbeeld een doorgang door te laten zou moeilijk/niet gaan, want dan komt het zwembad op een pad terecht, en zou het ook problemen geven voor de stroomkabel en de watertoevoer/afvoer van de filterpomp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namo_h
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 10:40
NiGeLaToR schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:01:
@Señor Sjon @xyl Op het plaatje in de folder zit er een snoertje bij - maar hoe lang dat precies is?

http://www.cranenbroek.nl...808/mobile/index.html#p=2

Ze bezorgen/reserveren niet - helaas.

Edit: en er is beeld: YouTube: robot maaier prijzen en instructie gazonland

Kan verder nog geen andere winkel vinden die ze verkoopt.
Op een oude advertentie van 28/06/2015 staat dat er 100m draad bij zit.

Verder:
-Basisstation
-Oplader
-Afstandsbediening
-2 sets messen
-100 grondpinnen
-10 Connectoren
-2 sleutels
-Gebruiksaanwijzing

Afbeeldingslocatie: https://eviewer.netmedia-europe.be/cache/server?type=image&origin=pb&source=promobutler_be%2Farticles%2F2015%2F06%2F05%2F25004%2Fp_vcraen040n0000045.jpg&storage=2015

Hij lijkt overigens wel verdacht veel op deze chineze versie:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB16EvZlgvD8KJjy0Flq6ygBFXaD.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Z7bmdkfb_uJkSmRyq6zWxVXan.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB12hiXdUo09KJjSZFDq6z9npXao.jpg Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB13U7ulbYI8KJjy0Faq6zAiVXal.jpg
Feature:

The robot lawn mower, also know as electric robot mower,

is used for automatically cutting your grass lawn.

It can use recharging station for using with 110v-240v volt power suppliers

1) Automatic electric lawn mower

2) Fully remote control

3) Movement:360 degrees, up to 30 degree slope

4) 12month warranty

5) Electric mower =no need to buy gas

Specification:

coverage(for once charging): 600sqm

working capacity:1500sqm

virtual wire maximum lenth:600m/0.5mm

mower size: 56*51*25cm(L*W*H)

rated power:82W

noise:less than 65dB

blades qty: 2pcs

cutting height:3cm&4cm

cutting width:28cm

cutting speed:25m/min

charging time:less than 3h

average working time:2-3h

wireless remote control: 6m

type of battery:lithium

battery capacity:6.6Ah,24V,50-60hz

Indoor Input Voltage:80-240V,50-60hz

Package Included:

1.Charger
2.Inner hexagon spanner
3.virtual wire connectors(10pcs)
4.Virtual wire (100m)
5.Charging station
6.Remote control
7.Remote control battery
8.Stakes (4pcs)
9.Pegs(100pcs)
10.English manual
11.Keys (2pcs)
12.two extra blades

[ Voor 4% gewijzigd door namo_h op 20-04-2018 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-06 20:21
Is er overigens nog iemand die ervaring heeft met de Landroid L? De LWG797E ? Op duitse forum wel hoop overwegend positieve reacties te vinden. Ik overweeg aanschaf nu heel serieus. Maar goed ding moet wel ok werken.

De aanbieding staat nu overigens wel weer online op de praxis site: _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PwziclOrnVDQgRQVKaBBu6a6/full.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door okio op 30-04-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
okio schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:48:
[...]

Misschien is het de moeite waard om even te wachten, ze hebben regelmatig van die 20 of 25% kortingsbonnen. Het zal ook best eens voorkomen dat de robotmaaiers dan niet in zogenaamd de 'aanbieding' zijn.

Of naar een lokale Praxis lopen en vragen om de 25% :9~ . Dat wil ik aanstaand weekend sowieso even proberen.
Nou we hebben de proef even op de som genomen, en ja hoor. De Praxis kent zn eigen regels niet, de maaier die jullie willen gewoon met 25% korting te krijgen. Je hoeft er niet eens om te vragen, staat gewoon voor de prijs mte 25% korting. Hier nog even een bewijs anders geloven jullie het wellicht niet :*)

maaier

Wel kvdb dat ze mijn maaier de 2000m2 variant net niet op voorraad hebben :( 8)7 . Nog ff een ander filiaal proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door okio op 01-05-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Huttenkloas schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 19:18:
[...]

En welke keus heb jij uiteindelijk gemaakt. Ik heb uiteindelijk nog niks gekocht omdat ik geen stroom heb op de betreffende locatie (kabel ligt er al wel) en de buurman zo vriendelijk is om het met zijn frontmaaier te maaien voor mij.
Hallo, ik heb +/- 1700-1800m gazon.
Ik ben uiteindelijk voor de Landroid WG797E.1 gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.worxlandroid.com/assets/gallery-landroid-l-2-big-271ceebbfdbcf0d0098d112301689d3f.jpg
Ik kon deze dus voor 1190 op de kop tikken bij de praxis, incl installatie en 5 jr garantie.
De overwegend positieve reviews op het duitse forum en dat deze 2000m2 zou kunnen heeft me deze doen aanschaffen. Dan heeft hij ook iets over als het mocht tegenvallen :)

[ Voor 11% gewijzigd door okio op 13-05-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 13:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namo_h
Bij de Lidl (in de onlineshop) verkopen ze nu ook een maairobot voor €499,-

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/1dc25661547d744af27bd32e38e85818.jpeg

Technische specificaties
Accu: Samsung® 28 V-li-ion-accu (2,0 Ah)
Max. aantal meters gazon: 600 m²
Maaihoogte (traploos): 20 - 60 mm
Maaibreedte: 18 cm
Max. helling: 27°
Instelbare maaiduur: 4/6/8/10 uur
Inclusief: 9 m verlengingskabel
150 m begrenzingsdraad en 150 grondpluggen
3 reservemessen met bevestigingsschroeven
3 aansluitklemmen
1 weerstand (10 ohm)

Overigens ook te koop bij de Duitse Lidl. Maar dan 20% goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 07:40
Lijkt heel erg op een yardforce...

Afbeeldingslocatie: https://static.mydealz.de/live/threads/thread_large/default/1158096_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.de/media/product/0/2/7/2/6/7/8/florabest-maehroboter-fmr-600-a1-zoom.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door coldasice op 21-05-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

EiNSToNEd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:01:
[...]

Oei, neen; bij mij deed hij in het begin wat raar (weg en weer rijden) bij de eerste ontdekking van de draad; maar na een tweetal keer het toestel ergens anders te zetten deed hij het goed, volgde hij de draad in tegenwijzerszin en reed op het laadstation. Ik had de machine aan de rechterkant van het station gezet, op zo'n 2 meter van station en rand. De maaier reed rechtdoor en begon aan z'n eerste tocht.

- Heb je de draad ingegraven of op de grond vastgelegd? (ingraven wordt afgeraden)
- Brandt er een lichtje op het laadstation? (verschillende soorten lichtjes kunnen aantonen dat de draad niet goed geïnstalleerd is)
- Zijn er veel hobbels in je gazon?
- Staat de grasmaaihoogte op het hoogst (Voor de eerste rondes raadt men 6 cm aan dacht ik) ?

Eens hij de draad gevonden heeft, rijdt hij er eigenlijk op en volgt deze. Als die weg en weer blijft rijden tijdens z'n "ontdekkingstocht" zal hij idd problemen hebben om het draadsignaal goed op te pakken...

Anders contact opnemen met myRobotCenter of Worx zelf?
Ik heb nu conform de winkelier een rechthoekig proefstuk aangelegd.
Worx landroid 106SI

Dit is het resultaat:
YouTube: Worx Landroid 106SI

Het gaat even goed maar dan is hij 8 minuten aan het ruzieen. Dit is trouwens take 5. Ik heb het daarna nog 5 keer geprobeerd waaronder op een 4m recht stuk maar hij volgt gewoon de draad niet.
In maai modus heb ik heb nu trouwens ook al een paar keer meer dan een meter buiten de draad op mijn terras gevonden. Ook ligt hij om de haverklap in de borders ondanks dat hij goed is aangesloten. Hij rijdt er dan achteruit in.

De winkelier reageerde trouwens goed. Iets wat ik van Worx niet kan zeggen want daar heb ik na twee weken nog steeds niets van gehoord. :(

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okio
Mijn maaier is vanochtend geinstalleerd door Worx (vanwege de actie). Ging allemaal keurig :)

Inmiddels draait hij, kan er verder nog niet zoveel over zeggen. Zullen het even moeten aankijken hoe het gaat werken.

worx

Hij staat bij mij nu ingesteld van maandag t/m vrijdag van 9 tot 17. Hoop dat dit voldoende is. Ik heb een Landroid L WG797, met perceel van zon 1700m2. Volgens de installateur zou hij dit prima moeten redden.
Zal wel weer ff een update schrijven hoe mijn ervaringen zijn na een paar dagen _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door okio op 11-06-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-06 15:28
Ik ga binnenkort de Robomow RS630 ook de voortuin laten maaie (in eerste instantie ben ik begonnen met alleen de achtertuin wegens tijdgebrek en nog wat aan te leggen perken in de voortuin ). Tussen de twee zones zit een "smalle doorgang" en ik heb het template hiervoor niet gekregen.

Heeft iemand de maten van de template bij de hand, of zou een van jullie een foto van de template willen maken met een lineaal i.o.d. erop?

Dank!
Sebastiaan

ps. mijn robomow is een duitse winkeldemo, leverancier geeft geen thuis over de ontbrekende template. Online kan ik 'm niet vinden...

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/rB0IfaQnkEY2/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namo_h
Ik ben van plan om op korte termijn een Worx Landroid maaier te kopen.Nu heb ik nog enkele vragen waarbij jullie mij misschien duidelijkheid zouden kunnen geven:

1. Is het eenvoudig om later het maaigebied uit te breiden en hoe doe ik dit dan. Kan ik het bestaande draad t.z.t. doorknippen vervolgens een nieuw draad eenvoudig verbinden? Ik ben namelijk bezig met de koop van een stuk grond dat achter mijn tuin ligt. Echter is het ambtelijke apparaat zo ontzettend traag dat ik niet meer verwacht dat ik deze grond deze zomer nog op naam krijg, laat staan ingericht en ingezaaid heb. Ik wil eigenlijk niet nog weer een jaar wachten met de aanschaf van een robotmaaier.

2.Naast het gazon aan de achterzijde en zijkant heb ik ook nog een stukje gazon aan de voorzijde van de woning. Deze zou ik ook graag willen opnemen in het werkgebied. Hiervoor moet de maaier wel een stukje over de oprit afleggen. Hiervoor kan ik een pad maken door het draad onder de klinkers te leggen. Is het pad zoals ik deze op onderstaande tekening heb aangegeven logisch? of loop ik tegen onvoorziene problemen aan? In 99% van de gevallen zal hier geen auto in de weg staan

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ueu4n5M.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:33
Je kan toch een nieuw basisstation bestellen bij Gardena? Zeker met een product van nog geen jaar oud moet het gewoon nog leverbaar zijn. De onderdelenlijst (PDF) pagina 6 laat het basisstation zien. Die is gelijk voor de R38/40/45/50 LI. Zoveel onderdelen zitten er ook niet in.

577 97 23-15 is het hele station. Maar ik denk dat wellicht onderdeel 4, de printplaat dan stuk is?
Afbeeldingslocatie: https://www.tuin-tools.nl/images/577972315.jpg

Hele basis is rond de 200 euro.

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 21-06-2018 09:34 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-06 16:37
sebastiaan3 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:58:
Ik ga binnenkort de Robomow RS630 ook de voortuin laten maaie (in eerste instantie ben ik begonnen met alleen de achtertuin wegens tijdgebrek en nog wat aan te leggen perken in de voortuin ). Tussen de twee zones zit een "smalle doorgang" en ik heb het template hiervoor niet gekregen.

Heeft iemand de maten van de template bij de hand, of zou een van jullie een foto van de template willen maken met een lineaal i.o.d. erop?

Dank!
Sebastiaan

ps. mijn robomow is een duitse winkeldemo, leverancier geeft geen thuis over de ontbrekende template. Online kan ik 'm niet vinden...

[afbeelding]
Afmetingen van de template:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FeLsNqX2mLaApuXHSriyagr0/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nu we toch aan het filosoferen zijn over mogelijke opstelling.

Hieronder de platte grond van mijn situatie

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2cf39eu.jpg

Zone 1 wordt op dit moment gemaaid door de Robomow, basisstation staat op de plek BS huidig.

Zone 2 en 3 worden nog niet gemaaid op dit moment omdat daar nog van alles aan moest gebeuren (heg, platen, gras) maar ondertussen is daar alles redelijk definitief.

Het enige wat er nog niet is is een overkapping op de plek onder BS nieuw, de bedoeling is dat mijn basisstation daar komt en vanuit daar alle zones maait.

de rode lijn boven BS1 is een hek voor de kinderen, net zoals de rode lijn rechtsboven in zone 1, daar kan de robomow dus niet doorheen op dit moment.

Mijn idee is om een klapbare/scharnierbare uitsparing te maken in het hek, die ik op slot kan doen zodat mijn jonge kroost niet kan ontsnappen, maar dat de Robomow er onderdoor kan rijden op de gezette tijden.

Vraag 1, is het verstandig om van zone 2/3 1 zone te maken waardoor de Robomow dus constant over mijn oprit loopt te "banjeren" :?

Of 2 losse subzones :? Graag jullie ideeën :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 22:54

uibeltje

Idiotheque

Ik heb met Worx S WR105SI ook een probleem bij het teruggaan naar het laadstation. Als de robot de draad op gaat zoeken en komt als eerste de trampoline tegen dan blijft deze vrolijk rondjes rijden om de trampoline totdat de accu leeg is.
Ik heb de draad gelegd zoals in de handleiding staat weergegeven, zie hieronder.

Iemand met een oplossing of dit normaal gedrag?

Eiland worx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
MrFl0ppY schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:40:
Dat is inderdaad een verstandige optie. Want als je een rand hebt waar het niet erg is dat de Worx overheen rijdt met 1 wiel dat kun je de draad op 10 cm afstand leggen en maait ie netjes tot de rand. Bij obstakels waar de Worx niet overheen kan, daar moet je veel meer ruimte laten en houdt je altijd een stook van 5-10 cm die je zelf moet bijhouden.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2dt391y.jpg

Dit heb ik ook laten maken. De kabel kan dus op 10cm van de rand. Dat scheelt mooi. Morgen de mesjes ophalen en dan lekker genieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

Artbij schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:52:
De robotmaaiers maaien sowieso de zijkanten niet. Dus zal je altijd een randje houden om zelf te doen.

Strimmer op accu is hiervoor handig.
Nee joh. Juist door zo'n stenen randje heb je die trimmer niet meer nodig. Ik heb 2 weken terug in 2 uurtjes zelf zo'n rand aangelegd en is echt perfect! De graskantmaaier gaat op marktplaats. Nooit meer handmatig die rand nalopen elke week :)

@GAEvakYD
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ieQBaWY.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-07-2018 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Ben ik weer. 75 haringen verder, drie nieuwe mesjes. De robotmaaier doet het top. Helaas nog 1 probleempje, het doorlussen van een stuk kabel gaat niet goed. Hierdoor ontbreekt er nog een stuk gras in het circuit.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/17a1i1.jpg

Deze twee stukjes heb ik gehaald, dit zou toch moeten werken. Heb het op d'r volgende manieren getest. Stukje draad, zonder verlengstuk, hiermee is het lampje groen van het laadstation.

Vervolgens beide verlengstukken geprobeerd maar het lampje van het laadstation blijft groen knipperen.

Lijkt mij dat je weinig fout kan doen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/9vfdro.jpg

Mooi gezicht zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-06 09:37
Leuk topic, dit!

Hier wat ik heb meegemaakt totnogtoe. Worx Landroid WR105SI, twee weken geleden gekocht.

- Kieskeurig wat USB sticks betreft. Wat werkt is een niet te kleine (128MB lukte niet) en niet te grote (3GB lukte niet) MSDOS FAT16 partitie aanmaken op de USB stick. 8)7

- Hij heeft logging! Een lege USB stick wordt, na uit-aan zetten, gevuld met een flink log. Paar regels:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#00214 - 14/07/2018 03:06:59 - Battery Charge End By Base! base Current: 0.0mA 19.8°C 19.18V
#00217 - 14/07/2018 03:06:56 - [Battery Charger] low current: retry #3 0.0mA 19.8°C 19.18V
#00218 - 14/07/2018 03:06:55 - [Battery Charger] low current: retry #2 0.0mA 19.8°C 19.18V
#00219 - 14/07/2018 03:06:54 - [Battery Charger] low current: retry #1 0.0mA 19.8°C 19.18V
#00220 - 14/07/2018 03:06:53 - Battery Charge Started! 19.8°C 19.18V #110
#00221 - 14/07/2018 03:06:48 - Mower at home
#00222 - 14/07/2018 03:06:48 - Mower base found :)
#00223 - 14/07/2018 03:06:47 - Mower base detected! chk current...
#00224 - 14/07/2018 03:06:47 - Mower in idle state 19.8°C 19.18 Volt
#00225 - 14/07/2018 03:06:47 - Battery Charge End By Base! base Current: 0.0mA 19.8°C 19.18V
#00226 - 14/07/2018 03:06:46 - [Battery Charger] low current: retry #5 0.0mA 19.8°C 19.18V
#00227 - 14/07/2018 03:06:45 - [Battery Charger] low current: retry #4 0.0mA 19.8°C 19.18V
#00228 - 14/07/2018 03:06:44 - [Battery Charger] low current: retry #3 0.0mA 19.8°C 19.18V
#00229 - 14/07/2018 03:06:43 - [Battery Charger] low current: retry #2 0.0mA 19.8°C 19.18V
#00230 - 14/07/2018 03:06:42 - [Battery Charger] low current: retry #1 0.0mA 19.8°C 19.18V
#00231 - 14/07/2018 03:06:41 - Battery Charge Started! 19.8°C 19.18V #109
#00232 - 14/07/2018 03:05:46 - [mqtt] - ready! waiting messages
#00233 - 14/07/2018 03:05:46 - [mqtt] - message sent successful
#00234 - 14/07/2018 03:05:46 - [mqtt] - sending message payload: 452, type:l

#00437 - 13/07/2018 20:43:42 - [grass cut] wire met, turning: right 12deg tunnelMode
#00438 - 13/07/2018 20:43:38 - [grass cut] wire met, turning: right 20deg normalMode
#00439 - 13/07/2018 20:43:34 - [mqtt] - ready! waiting messages
#00440 - 13/07/2018 20:43:34 - [mqtt] - message sent successful
#00441 - 13/07/2018 20:43:34 - [mqtt] - sending message payload: 453, type:l
#00442 - 13/07/2018 20:43:29 - [grass cut] wire met, turning: right 35deg normalMode
#00443 - 13/07/2018 20:43:15 - [grass cut] wire met, turning: left 10deg normalMode
#00444 - 13/07/2018 20:42:36 - [grass cut] wire met, turning: left 84deg normalMode

Dat mqtt geeft allerlei domotica-fantasieen.

- Hij doet het niet goed. :( Willekeurig terwijl hij op zijn basis staat, gaat-ie op Manual Stop. Daar komt hij dan weer uit, wat bijzonder is want volgens de handleiding kan dat helemaal niet zonder ingrijpen van mij. Dat gebeurt dan nog een paar keer waarna hij er toch niet meer uitkomt en ik hem moet rebooten. Welkom in 2018, waar je je grasmaaier moet rebooten! _/-\o_ Hij doet het dus alleen als ik als thuis ben en op Start druk, niet automatisch. Laat ik 'm daar nou wel voor hebben aangeschaft. Worx is er over aan het nadenken. Van hen heb ik ook de log-tip, het log moest ik opsturen.

Maaien (120 m2 gewoon gras) doet-ie uitstekend. Navigatie is indrukwekkend, ik heb een smalle doorgang (75cm) gras wat hij zonder problemen meeneemt. Met wat proeven kom ik op deze aanvliegroute uit.
Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/robotmaaierdraadsmalledoorgang.png

Ik heb me niet aan de handleiding gehouden wat de draad betreft; ik heb betonbanden van 5cm langs het gras en heb met een proefvak de afstand bepaald waarbij het rechterwiel precies over de band rijdt. Voilà, ik hoef geen kantjes te trimmen.

De verbindingsstukjes heb ik niet gebruikt; ik soldeer en doe er krimpkous over. Maar goed ook, want ik heb de draad al 5x gebroken. :Y) Maar:
Dit is veel handiger! Straks even in China shoppen. :)

Het ding heeft een regensensor. Twee pielekes achterop die als ze nat worden tot een regen-melding leiden. :/ Wel handig want we hadden ook een sproeisysteem ingebouwd.

Even afhankelijk van de reactie van Worx wel tevreden dus.

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-06 09:37
Ben ik weer. Vandaag bezorgde DHL een nieuw basisstation. Dit is wat ik kreeg:

Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/base_voorkant_kln.jpgAfbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/base_achterkant_kln.jpg

Zie de microswitch die aan deze versie is toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/base_binnenkant_kln.jpg

En dit is oud en nieuw naast elkaar. Ik weet niet wat het gele geval voor functie heeft. Condensator voor ontstoren?

Afbeeldingslocatie: https://bezemkast.nl/vanalles/base_naastelkaar_kln.jpg

Afijn hij is al vervangen. Even afwachten of het werkt. Wat ik ingewikkeld vind is dat de maaier na het vol laden weer leegloopt. Nu al 85%. Ik had verwacht dat-ie op 99-100% zou worden gehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Laten jullie de robot wel maaien met dit weer :?

Bij ons in Twente is het kurkdroog en het enige wat groeit is onkruid volgens mij.

@sebastiaan3 Gaat onderstaande werken :? Of komt dat niet goed :?

Die 2 vierkantjes zijn dus palen van mijn te bouwen afdak :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/15milxl.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 23-07-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Graag jullie advies vwb mijn situatie.
Tuin perimeter

Ik heb twee zones met gazon.
En ik wil graag de robot grasmaaier beide zones laten maaien zonder dat ik de maaier moet optillen.
Ik zie dan voor me dat ik het perimeter draad onder mijn bestrating moet laten doorlopen.
Daarvoor heb ik twee pvc buizen getrokken onder mijn terrastegels.
Groen = perimeter draad.
Doe ik dit handig?

En hoe moet ik de begeleidingsdraad laten lopen in dit geheel?
De hindernisbaan wordt verder afgemaakt met hoge bloembakken / borders.

Op dit moment neig ik trouwens naar de Robomow Rx20u.
Al heb ik geen feitelijke onderbouwing waarom die nou beter zou zijn dan andere maaiers.
Leek goede prijs / kwaliteit voor 529 euro.

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicie
  • Laatst online: 01:53
Nu het weer begonnen is met regenen ga ik de robotmaaier maar weer aan zetten na 2 maanden. Ook een mooie gelegenheid om de mesjes te vernieuwen. Daarnaast heb ik altijd al gevonden dat de maaischijf van mijn landroid aan de kleine kant was dus toen ik het volgende op internet tegen kwam toch maar eentje geprint en gemonteerd.

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MXkALNF9pLRgsKD8jKefFXX9/thumb.jpg

Oud vs. Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WcMcs6YyfBSyA3uH3AUIHZIy/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb er al schroeffunderingen inzitten op die plek dus kan dar niet meer veranderen.

Ik ga onderstaande vandaag proberen.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/10gad5d.jpg

Zojuist besloten naar aanleiding van het sjabloon dat ik nogmaals dezelfde rij stenen eruit ga halen en voor onder m'n oprit ook voor een "Narrow Pass Trough" oplossing ga :P

Zo blijft je bezig, maar oprit loshalen zie je altijd weer, en om nu 2 hobbels in m'n oprit te hebben heb ik geen zin in.

Om ergens een beetje "reservedraad" te creeeren, kan ik de draad toch gewoon "dubbel" uitvoeren tussen 2 haringen :?

Lijkt me handig als ik van plan ben later weer wat te veranderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 11-08-2018 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Begin september wordt er bij ons gras aangelegd. We hebben een Worx Landroid SOWR105SI 20V aangeschaft om het gras mooi en kort te houden. In ons ontwerp hebben we eigenlijk drie delen gras (groen op de tekening). Het grote gedeelte rechts van het pad, de halve cirkel links van het pad en het hoekje aan de bovenkant (afgescheiden door de vlonder en het blauwe lijntje). Het grote gedeelte rechts en de halve cirkel links zijn geen probleem. De robotmaaier kan prima over het pad rijden.

Waar ik over twijfel is het hoekje bovenin. Dit hoekje wordt van het grote gedeelte afgescheiden door een 'dry creek'. Deze leggen we aan vanwege wateroverlast. De robotmaaier kan hier niet overheen. Hij zal daar dus moeten komen via de halve cirkel links en dan over de opstap van de houten vlonder (gelijk met het gras). Dit is een vierkant van twee bij twee meter, waar een hoek uit is van één bij één meter. Het pad is dus overal minimaal één meter breed, wat voldoende zou moeten zijn. Ik probeer de aanloop zo schuin mogelijk (soort trechter) te maken, zodat hij er goed heen kan rijden (de roze lijnen op de tekening worden de draden in de grond). Denken jullie dat de Worx dit goed gaat doorlopen?

Daarnaast vragen wij ons af wat de beste plek is voor het oplaadpunt. We hebben twee opties op de tekening gezet (de twee roze vakken). Wat denken jullie dat de beste optie is? Bij optie 1 weet ik zeker dat het grote gedeelte gedaan wordt, maar niet zeker dat hij het kleine hoekje in gaat. Bij optie 2 betwijfel ik of hij ooit over het hele grasveld zal gaan. Hebben jullie nog tips of ideeën?

Plaatje is klikbaar:
Opties robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-
  • Laatst online: 19-06 09:34
Sinds vorige week ook een Worx maaier aangeschaft en netjes geinstalleerd.
Hij heeft al een paar rondjes gedraaid vorige week. 1x heeft hij al de begrenzingsdraad doormidden gemaaid, mijn fout, was niet goed weggewerkt op die plek.

Maar vanmorgen weer een melding 'Wire Missing' op mn telefoon....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cIJfUZI.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/q6hoP1h.jpg

Wat nu? Hij is buiten de draad gereden vlakbij het laadstation en heeft vrolijk de stroomkabel doormidden gehakt 7(8)7

Contact gehad met support en ze sturen een nieuwe stroomkabel op, netjes dus.

Snap nog niet hoe hij buiten de draad is gereden, dat zou niet mogelijk moeten zijn.
Anyway.. een valse start hier en hopelijk was het meer een user error dan robot error :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
de Peer schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:30:
[...]

Nooit, of mss 1 x per seizoen. Maar ik zorg er dan ook voor dat hij bij vochtig weer niet maait, dan blijft hij schoon doordat het gras niet plakt.
Hoe zorg je daarvoor dan :? Heb jij er mist/dauwsensoren opzitten :?

De ene ochtend is het gras om 08:00 kurkdroog, de andere ochtend is het 's middags om 14:00 nog nat vanwege het vochtige weer.

En dat schoonmaken is trouwens ook een kwestie van 3 minuten, robot op de kant, ik gebruik dan zo'n onkruidkrabber en klaar is kees :P

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/2/1/6/9200000075526129.jpg

Ik heb geen zin om elke week m'n programma te wijzigen.

Wel pas ik gaande weg het seizoen de start>eind tijden een "beetje" aan.

Zomers maaien vanaf 09:30, maar de laatste tijd is om 09:30 alles nog nat, dus maar ff naar 10:30 gezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 27-08-2018 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
de Peer schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:24:
[...]

Tsja je bent tweaker of niet he ;)
die van mij gaat straks ook volautomatisch, maar dan wel alleen als het droog is en X uur niet heeft geregend, vind ik leuk om te maken :)
Als het werkt mooi natuurlijk, maar zoals je het nu hebt is het niet echt Tweakerwaardig :P

Ik heb op "onze" manier al ruim een jaar geen problemen, alleen af en toe de start tijd iets aanpassen naar het seizoen. Maar als je het inderdaad voor elkaar krijgt om de volgende voorwaarden geprogrammeerd te krijgen (licht, droog, geen regen, gras droog, kinderen niet buiten, geen rommel op het gras) zou ik het knap vinden _/-\o_

@sebastiaan3 wil jij nog eens meedenken :?

Ik heb het nu ingericht als op onderstaand plaatje.
Robotje loopt mooi naar de subzones, en als de robot er een meter of 10 in is verlaat deze de zone.

De robot blijft mooi in zijn zones, BEHALVE Subzone 2. Hij "ontsnapt" verdacht vaak naar de Mainzone. Hierdoor lijkt het erop dat hij Subzone 2 niet glad houdt, terwijl de Mainzone wel een golfbaan lijkt :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/i3e16w.jpg

Ik heb het idee dat het automatische programma er af en toe voor zorgt dat hij vlak langs de rand maait, en dus via de groene lijn op een gegeven moment weer in de Mainzone komt.

Of het echt zo is moet ik nog testen, hij zit nu weer in normaal programma (vakantie afgelopen) :P

Heb jij hier een oplossing voor zonder dat ik WEER mijn hele oprit eruit moet spitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
Bijna precies datzelfde heb ik dus ook, maar bij mij is de verhouding tussen main en sub zo dat de subzone toch redelijk bijgehouden wordt. Wat je nog zou kunnen proberen is om in de subzone vlak voor de uitgang een langwerpig smal eiland te maken wat net zo breed is als de ingang van de zone. Ik zal even een plaatje zoeken.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=origxorig:format=jpg/path/s0749d09984fb25c6/image/id951b66f1603602b/version/1428685489/image.jpg

Maar dan dus niet in de doorgang maar net ervoor. En smaller dan de halve maaibreedte, als het goed is wordt dan toch het hele eiland gemaaid.

[ Voor 33% gewijzigd door sebastiaan3 op 29-08-2018 07:18 ]

• Grolsch
sebastiaan3 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 07:16:
Bijna precies datzelfde heb ik dus ook, maar bij mij is de verhouding tussen main en sub zo dat de subzone toch redelijk bijgehouden wordt. Wat je nog zou kunnen proberen is om in de subzone vlak voor de uitgang een langwerpig smal eiland te maken wat net zo breed is als de ingang van de zone. Ik zal even een plaatje zoeken.

Edit:
[afbeelding]

Maar dan dus niet in de doorgang maar net ervoor. En smaller dan de halve maaibreedte, als het goed is wordt dan toch het hele eiland gemaaid.
Vanavond maar weer eens de haringen en kabels uit de schuur gehaald.

Zoals de afbeelding van jou is luk mij dus niet, omdat mijn situatie anders is.
Ik heb het nu zo aangelegd.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/16i61pc.jpg

De rode lijn is de begrenzingsdraad, de groene lijn is hoe de robot rijdt. Bij het aanrijden doet hij dus niets met het eiland, en zo is de opening om "te ontsnappen" een stuk kleiner.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
Artbij schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:26:
[...]

Voor het gevaar gaat het niet over tillen of helling, maar over beentje versus helling.

Maw ik zou het risico nooit nemen en zet hem altijd uit als de kinderen buiten spelen.
Inderdaad, en zeker met een robomow. Onderschat niet de power van de grote messen, dit is wat een robomow doet met een afgevallen appel onder een appelboom:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/zN1nNPHxXZX0/1k0.jpg

Het is inderdaad geen speelgoed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 11:40
Heb m'n Landroid vanavond voorzien van een camo wrap.
Oke, dat wrappen moet ik nog een paar keer oefenen voor dat dit beter gaat, maar het resultaat is evengoed grappig voor 'n eerste keer. Het doel is bereikt: hij mocht wel wat minder opvallen vanaf de straat. Oranje is geen goede schutkleur.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/10zpqoj.jpg

Diverse wrap folies kosten een paar euro bij de vrienden van Ali.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-11-2018 22:37 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:41

Timple

Beste grasmaai-gemakzuchtigen

Een maand geleden heb ik overal nieuw gras ingezaaid (was meer gemaaid onkruid) en deze winter ga ik me eens oriënteren op een robot maaier.

De m2 staat natuurlijk netjes vermeld bij elke maaier, maar hoe strak deze langs een kant af maaien is al veel lastiger te vergelijken. Dus even een beroep op de ervaring die jullie hebben met jullie maaiers.

Dit is het oppervlak dat gemaaid zal moeten worden:
gras
De twee grasvelden zijn verbonden via de oprit, hier zou dus een robotmaaier over kunnen rijden. Maar lijntjes trekken is daar lastig.

Veel van het grasveld is afgezet door muren. Dus het liefst zou ik een grasmaaier hebben die strak tot de muren kan maaien. Een beetje zoals een robot-stofzuiger dat doet.
Ook staan er redelijk wat bomen in de tuin (blauwe stippen). Het zou fijn zijn als een robotmaaier deze dynamisch mee pakt (obstacle avoidance) en dat ik niet elke boom helemaal van een lus moet voorzien zoals je vaak in de handleiding ziet.(Dat gaat me een godsvermogen aan draad kosten :z

Wensen pakket op volgorde van prio:
  • 1600m2 grasoppervlakte (praktijk, geen theorie)
  • Ondersteuning zones verdeeld door 30x1m pad
  • Kanten snijden tegen de muur
  • Bomen vermijden zonder draad
  • Home-automation ondersteuning (niet maaien indien sprinklers actief bijv.)
  • Idealiter zonder draad, RTK GPS anyone? :+
Wat hoop ik te bereiken:
  • Veel minder gras wegbrengen na elke maaibeurt
  • Minder onkruid doordat paardenbloemen minder kans krijgen door het vele maaien
  • Een superstrak gazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
Vraagje. Mijn hovenier heeft het gras aangelegd een paar weken geleden. Echter heeft niet zoals afgesproken het randje / bandje aangebracht tegen de grasrand aan, zodat de toekomstige robotmaaier goed over de kantjes kan meepakken. Ik heb nu een andere tuinman die alles voor mij afmaakt, die vorige hovenier heb ik naar huis gestuurd.

Vraag nu is. Wat raden jullie aan als breedte van het bandje? Ik kan een standaard beton bandje pakken van 15cm breed. Dat hebben buren bij mij gedaan. Dat werkt sowieso goed, maar 15cm is wel best breed. Mijn nieuwe tuinman zei dat mogelijk een betonklinker van 8cm breed ook wel genoeg zou zijn.

Wat raden jullie aan? Onderstaande foto is 15cm. Eventueel nog tips hoe hoog/diep dat bandje moet om optimaal te werken t.o.v. de grasrand?

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/grasrand1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/grasrand2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door GAEvakYD op 01-12-2018 17:08 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik heb eind vorige jaar ook een Landroid op de kop getikt voor een goede deal op Amazon. Het gras begint hier ook te groeien en ik moet het station etc nog installeren. Vanmorgen alles uit de doos gehaald en nog eens de installatiehandleiding nagelezen.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robotmaaier_achterin1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robotmaaier_achterin2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robotmaaier_achterin3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robotmaaier_zijkant1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robotmaaier_zijkant2.jpg

Ik twijfel over de plaats van het station. Ik kan hem achterin de tuin zetten, dan staat die het meest beschut en dicht bij de stroomaansluiting. Nadeel is dat die dicht bij de Veranda staat en naast de trampoline van de kinderen. Misschien niet zo handig. Andere optie is om hem aan de zijkant van het gras te zetten. Dan staat die wel meer in het zicht, maar kan die wel makkelijker op en af het station rijden. Nadeel is dat ik dan een grondkabel moet trekken om daar de stroomaansluiting te maken.

Andere vraag gaat over de locatie van de station en de begrenzingsdraad. In het installatieboekje hebben ze het over 26cm uit de rand de begrenzinsdraad en het basis station te leggen. Ze zeggen dat dat 10cm mag zijn als de robot over iets heen kan rijden. Nu heb ik om hele gras heen een betonklinker van 8cm laten leggen, zodat de robot daar mooi overheen kan rijden en de kanten mee kan pakken. Is het dan 26 of 10 cm vanaf buiten bandje of wat moet ik doen?

Ik moet ook een rand langs de ronding van de trampoline leggen. Om dat goed rond te krijgen heb ik wel wat extra pennen nodig.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Rimco schreef op maandag 18 februari 2019 @ 21:27:
@GAEvakYD De robot rijdt inderdaad vanaf het station richting het terras, maar zal eerst "uitparkeren". In mijn geval is dat 10cm achteruit, paar graden naar links om dan met een klein bochtje naar rechts weer bij de draad uit te komen.

Het is belangrijk dat de kabel (ook wanneer je nog aan het aanleggen bent) een cirkel linksom rond de robot maakt. De kabel genereert namelijk een RF signaal dat de robot kan ontvangen, maar hij weet ook of hij binnen of buiten zijn gebied is. Stel dat je de kabel verkeerd om zou aansluiten of aanleggen denkt de robot dat hij buiten de cirkel is.

Heb zelf ook geprobeerd hoe de robot reageert als het basisstation uitvalt. Tegen mijn verwachtingen in kon de robot dit detecteren terwijl hij in het midden was, ongeveer 5-10 meter van alle randen af. De robot kan het signaal dus ten alle tijden detecteren, zelfs al is hij niet dicht bij de draad.
In de handleiding die ik zojuist nog nagekeken heb staat niet duidelijk wat de IN en OUT van de Rf draad is. Ze noemen alleen dat je de IN draad op de Rode aansluiting moet doen en de Out op de Zwarte aansluiting. De vraag is wat is IN en wat is Out.

Ik heb ook een plaatje gemaakt voor draad van die binnen bochten. Is dat wat je bedoelde om de binnenbochten zo goed mogelijk te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robotdraad.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@Timple Ik heb een soort afsluitbaar luik gemaakt in ons hek, zie onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p09976agld.jpg

Vandaag ga ik de kabels ff verleggen i.v.m. de nieuwe bomen etc. :P
Ook ga ik proberen het basisstation in m'n hokje te krijgen, eens kijken of dat gaat lukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Vandaag de Worx robotmaaier geïnstalleerd. Dat was wel even priegelen om de juiste afstanden en de hoeken goed te krijgen, maar uiteindelijk erg blij mee. Helaas wel 1 probleem.

Hij gaat niet over het pad naar de andere kant van het gras. Toen ik aan het aanleggen was en 'heenlijn' tussen de stenen door had gelegd ging die tijdens het testen wel over het pad heen. Daarna heb ik dat stuk gras rond gelegd en via dezelfde sleuf weer terug naar het eerste deel van het gras. Nu gaat die niet meer over het pad en gaat die bij de afslag gewoon rechtdoor. Ik heb het wel gedaan volgens mij zoals het in het boekje staat, maar is dit fout?

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robot1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robot2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robot3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robot4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Grolsch schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:30:
@GAEvakYD post eens een plattegrond, dan wil ik wel intekenen hoe ik het zou doen.
Bij deze de layout van de tuin. Hier boven staan ook een paar foto's. Het pas komt de robot dus prima over heen, maar is wel een opstaand randje van 0.5 cm gok ik zo.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/gras_layout.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 23:07

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

GAEvakYD schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:27:
[...]

Oeps. Dan heb ik inderdaad de handleiding verkeerd gelezen. Wel een goede tip om zo hiermee wat reserve draad te leggen op een paar plaatsen. >:)

Ik ga van de week optie 2 van je eens proberen. Is het niet storend als dat pad iets hoger ligt en die daar bij het heen en weer rijden telkens op en neer moet en misschien dat neuswieltje te snel slijt?

Voor optie 1 met een meter tussen de draden over het pad heen. Dan houd ik toch altijd twee stukken gras die niet optimaal gemaaid zijn tussen de meter links en rechts van het pad? Daar loopt dan geen draad. Of snap ik je niet goed?
Dit zijn de opties:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tX4pSVc/image.png

Met zowel optie 1 als 2 zal het gras prima gemaaid worden. Omdat de Landroid goed langs de kant kan maaien wordt het stuk net naast het pad ook gemaaid in geval 1. Het stuk waar geen draad ligt zal ook prima gemaaid worden want dat doet hij wanneer hij bezig is om door de doorgang te rijden. Dat doet hij niet altijd op dezelfde manier maar gewoon willekeurig.

Het probleem met optie 1 is echter dat de robot wat sporen langs de rand zal achter laten (in blauw). In dit geval zal je die sporen maar een gedeelte naast het pad zien en in het midden niet. Vandaar zou ik voor optie 2 gaan waarbij je überhaupt geen sporen naast het pad zal krijgen. Deze Landroid series heeft geen optie om (willekeurig) naast de draad te rijden, hij zal dus altijd precies hetzelfde pad volgen en daardoor krijg je wel wat sporen.

En ik verwacht geen problemen met die halve centimeter hoogteverschil, hier loopt hij wel over meer verschillende hoogtes heen met bestrating. Sowieso zal hij toch echt een keer er over heen moeten, doorgang van 1 of 5 meter maakt dan ook niet meer uit.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD Ik heb de meeste draad hier paar cm onder de grond liggen omdat ik simpelweg niet genoeg haringen had. Als ik het goed herinner zegt de handleiding iets van 80cm tussen elke haring, maar kan altijd gebeuren. Als de kabel niet strak ligt dan kan de robot met wat manoeuvreren de kabel wel omhoog krijgen. Hoe langer de kabel er ligt des te beter zal het onder het gras komen de liggen.

Van de reparatie zou je weinig last moeten hebben. Als je die waterdichte connector gebruikt en die in de grond stopt zie je er niks van. Sowieso misschien een leuk werkje morgen om de hele kabel wat dieper te krijgen.

Ik heb hier het meeste gedaan door met een stukje metalen buis van 1 cm, plat uiteinde, door het gras heen te schrapen waar de kabel ligt. Daarmee maak je meestal wel een geul die diep genoeg is voor de kabel. Nog een keer er over heen om de kabel er in te duwen, geultje dicht duwen en klaar.

@jnr24 Om een stuk van het pad over te slaan zou je ook nog de kabel kunnen hergebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FD3445p/image.png

Ik zou het zelf niet doen, maar is wel een optie die je kan uitproberen als de kabel toch te lang is ;) Zolang beide openingen 1 meter zijn moet dit goed gaan.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik gebruik onderstaande doppen, kheb er al zeker een stuk of 8 tussenzitten, geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://maai-robot.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/o/doorverbinddoppen.jpg

https://maai-robot.com/3m...ingskabel-waterdicht-10st

Al vraag ik me wel af hoe ik ooit een toekomstige kabelstoring ga oplossen.
Alles met elkaar ligt er wel zo'n 250 meter kabel in liggen denk ik.

[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 26-02-2019 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:59

Superflip

*pwiet*

Ik ben ook in de markt voor een robotmaaier vanwege een nieuw huis met 800m2 gras. Hele topic doorgelezen en toch wat wijzer geworden.

Ik was helemaal overtuigd van de Husqvarna Automower (310/315/315x) maar ontdek ik net dat Worx nieuwe modellen heeft met aantrekkelijke opties. De nieuwe Worx Landroid M WR143E 1000m² ziet er een onklopbaar robotje uit met een aantrekkelijke prijs (999 euro).

Afbeeldingslocatie: https://worx-europe.com/wp-content/uploads/2019/01/WR143E_3-4-1030x1030.png

[ Voor 10% gewijzigd door Superflip op 03-03-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 11:40
Nolitecho schreef op maandag 4 maart 2019 @ 00:22:
Bedankt. Dus hij is redelijk veilig tegen diefstal?

Hij zou hier in de tuin zijn werk doen, maar ik heb nog geen afspanning staan. Het zou dus fijn zijn dat mijn nieuwste speeltje niet zomaar gepikt kan worden 🙂
Risico bestaat altijd, maar er is in ieder geval 'iets' aan gedaan om te voorkomen dat ie na jatten bruikbaar is.
Ik heb er voor de zekerheid camo wrap op geplakt, dan zie je 'm gewoon niet :+

Heb 'm voor de gelegenheid ook 'myLittleTank' genoemd.

Afbeeldingslocatie: https://photos1.blogger.com/blogger/6929/2773/1600/Gruber.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-03-2019 08:35 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

Graag een adviesje voor het volgende:
Volgens de beschrijving moet de afstand minstens 1 meter bedragen. Hoe los ik deze passage het beste op van 0.60 meter?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9sgdyyf3b.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 06-04-2019 11:15 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1080565

Ik kon het uiteindelijk ook niet laten om een robotmaaier te scoren voor omhoog afgerond misschien wel 40m2...

Probleem is wel dat je het erg prijzig per m2 wordt als je het ook via wlan wil kunnen bedienen en op kunnen nemen in home-assistant. De instap modellen hebben deze optie vaak niet of via bluetooth.
De modellen die het wel hebben zijn vaak weer een stuk duurder.

Uiteindelijk de oplossing gevonden in een Gardena R40LI via martkplaats en die uitbreiden met een robonect module. Als perimeterdraad zwart vd draad gebruikt wat over was van de verbouwing.
Huisje maken van resthout en wat dakspul.

Onder de 600,- klaar, wlan access met soort api. En een poortje over om gecontroleerd verlichting op de robotmaaier te maken. :) In het donker wil je toch ook kunnen genieten :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FeU3A3y.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y3ymdpv.jpg

Als bron voor dit alles het volgende topic van het robonect forum ( duits...) gevolgd
https://forum.robonect.de...4&hilit=R40LI+beleuchtung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-06 16:23
Ik zit met het volgende probleem. We hebben twee delen gras. Een groot stuk wat verbonden is met kleiner stuk. Dit met een paadje (over het terras) van 1m breed.
gazon
Maaier start bij 1 en volgt de draad tegen de klok in naar nr. 6.

Het kleinere stuk gras wordt te weinig gemaaid naar verhouding en nu ik wil gaan werken met zones, maar hoe stel je die dingen in? In de handleiding van Worx staat een mooi voorbeeld, maar dat allemaal uit van min of meer gesloten stukken gras per zone. Heeft iemand ervaring hiermee? Wat doen die zones precies en hoe weet de maaier nou waar hij zit?

Ik zat te denken aan:

nr. 1 -> start zone 1
nr 2 -> niks instellen
nr 3. -> start zone 2
nr 4 -> niks instellen
nr 5 -> start zone 3?

Als ik dan zou willen dat het kleine grasveldje 50% tijd krijgt.
- zone 1: 25%
- zone 2: 50%
- zone 3: 25%

Heeft iemand van jullie iets soortgelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik lees nu een tijdje mee, heb ook al een aantal keer de keuze gemaakt voor merk X met model Y, maar, uiteindelijk heb ik deze nooit gekocht omdat de "urgentie" er niet was en ik bleef twijfelen over merk en type.

Een paar weken geleden moest ik weer voor het eerst grasmaaien en dus begint het weer te kriebelen. Over een paar weken gaan we een lange reis maken en deze keer wil ik niemand vragen het gras te maaien, maar wil ik dat het automatisch gaat.

Het grasveld bestaat uit een soort rechthoek, waar linksboven een uitsparing met trampoline is, rechtsboven een uitsparing met terras is, rechtsonder een uitsparing met terras is en linksonder geen uitsparing is. Het gras is 10m diep en 11m breed. Als je dit ziet als een soort kruis, staat in het uitsteeksel naar rechts in het midden de voet van een pergola (grijs). Achter die voet, met 2 houten palen, wil ik het laadstation (rood) plaatsen.

Nou lees ik verschillende meningen en constateringen over een mooie rechte en bij voorkeur wat langere route richting het laadstation. Vanaf beide kanten is dit max 0,5-1,00 meter. Ik twijfel of dit dus goed zal gaan. Een andere optie is het laadstation op een terras te plaatsen, maar dan moet ik aan de slag met de tegels om daar de draad onder te plaatsen en op de terrassen plaats ik vaak een tuinmeubelset en zwembad, deze zullen dus in de weg gaan staan.

Het gaat mij niet om een paar Euro meer of minder, ik wil een mooie en goede oplossing hebben. Een App is leuk, maar geen vereiste. Een model dat tot 250 m2 gaat is op zich voldoende, maar, deze kunnen doorgaans ook weer wat meer lawaai maken, een slechtere accu hebben, misschien wat minder goed navigeren, etc. Ik kies dus liever voor een wat duurder model dat eigenlijk voor 500-750m2 bedoeld is, maar, goed in en uit het station kan navigeren, weinig geluid maakt, betrouwbaar is, voldoende capaciteit heeft en bij niet teveel extra kosten ook dmv een App te bedienen is, puur omdat het leuk is.

Modellen die ik heb overwogen:

- Worx Landroid M500 - Model 2019
- Gardena Smart City Sileno 500
- Husqvarna 105 - Model 2019
- Robomow RC304u - Model 2019

Het grasveld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vthGif10TSJ7RsJhlg9PO3Ac/full.png
Rondom het gras is een stenen rand geplaatst, max 1cm hoger dan het gras, maar daar wil ik dus de kabel langs trekken.

Welk type zouden jullie mij aanraden en waarom? Of is er een merk/type dat ik beter kan nemen? Voor mijn gevoel valt de Gardena af omdat ik een aantal reviews heb gelezen die niet erg positief waren. De Worx lijkt mij een goede optie, maar, ik vind het oranje lelijk, maar dat kan ik oplossen door een mooie garage. Afijn, ik hoor graag jullie advies :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Hier dan ook maar een advies vraag. Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, ongeveer 2500m2 perceeloppervlakte (ik schat zo'n 2000m2 gras).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PMSDx6J/garden.png
klik voor grote variant

Wat zou een geschikte maaier voor deze grootte zijn die ook de verschillende delen kan maaien?
Ik zat zelf te denken aan de Robomow RS625, maar vroeg me af of er nog goede alternatieven zijn voor deze oppervlakte.
Tevens was ik benieuwd of ik de aparte stukken gewoon aan elkaar kan verbinden (zie blauwe lijnen, er zit alleen steen tussen), of moet ik er smalle oversteekjes in maken? of 2 robotmaaiers.. of 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13
KLeine vraag, ik ben van plan om een opbouw zwembad simpelweg van intex te zetten deze zomer. Hoe gaat een robotmaaier daar mee om ? Want ik moet er nog eentje bestellen. Een echt zwembad is pas voor binnen 10 jaar als de kleinste oud genoeg is en ze de speeltoren met schommel moe zijn

Dus iets ala Afbeeldingslocatie: https://i5.walmartimages.ca/images/Large/281/831/999999-078257281831.jpg

Ik dacht het zwembad gewoon op zo een doek te zetten. Iemand ervaring mee ?

[ Voor 31% gewijzigd door cricque op 17-04-2019 14:10 ]

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 12:54
Na wat verdieping schiet de keuzestress er in en vind ik het toch wel lastig wat nou de gedegen optie is tussen de 3 merken hier vaak genoemd in het topic (Worx, Robomow, Gardena).

Wat zouden jullie aanraden voor de volgende situatie? :) We hebben dus eigenlijk "drie" velden, die achterste is niet te echt te zien op de foto maar zit over de breedte achter het paadje bij het vogelhuisje.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wYk3ST2/318-1440.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Flight777 op 18-04-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:05

Nhz

DVNTR

Ik ben ook in de markt voor een robotmaaier. Het gaat niet om een hele grote oppervlakte, maar met circa 1200mtr tuin zijn er genoeg andere dingen te doen dan gras maaien. Ik vraag me echter wel af hoe efficiënt een robotmaaier bij ons gaat zijn, misschien kan een ervaringsdeskundige er iets nuttigs over zeggen. :)

Onderstaand enkele foto's van het stukje gras langs onze oprit. Het is circa 35m lang en circa 4mtr breed, totaal dus circa 140m2. Ik heb vooral mijn vraagtekens bij het vrij smalle randje langs de schutting (1 BKK breed) en de perkjes rondom te bomen. De opsluitbandjes steken ongeveer 5cm boven het gras uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/58s6H0Y/2019-04-18-13-22-36.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2nMLQ4t/2019-04-18-13-22-47.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QCgC8hG/2019-04-18-13-22-57.jpg

Ik heb me nog niet echt gebonden aan een bepaald merk of type, maar dat komt wel goed. Als iemand iets specifieks kan aanraden hou ik me graag aanbevolen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Nhz op 18-04-2019 13:32 ]

Groetjes

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Flabergasted @de Peer @Señor Sjon Zoiets als dit? >:) (Nog niet af, zou dit weekend moeten gebeuren.)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P6rnFTQ/image.png

Robot moest onder de schutting door om zowel de voor- als achtertuin te kunnen maaien. Nu kan hij ook mooi droog parkeren. Afwatering is voorzien voor het geval er veel regen valt ;)

Regensensor gebruik ik niet meer want sommige sproeiers raken net een gedeelte van het gras en daardoor ging de robot naar huis terwijl 99% van het gras droog was. Via Domoticz regel ik dat de robot naar huis gaat als het gras (nog) nat is (op basis van dauw, regen en sproeiers). Ook zorg ik dat de robot naar huis gaat nog voordat de sproeiers in het gras starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:32

xces

To got or not to got..

Goedemiddag, ik sta op het punt om een robotgrasmaaier te installeren en ik lees nèt in de handleiding dat ik het basisstation niet op de plek kan zetten waar ik het wilde hebben -O-

Dit is mijn tuin overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2mffcdj.jpg

Dit was mijn eerste optie;
Deze valt af omdat hij naast het speelhuisje zit en misschien de schommel ook in de weg zit.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/20u6c1h.jpg

Dan heb ik optie 2
Maar dat vind ik niet zo'n beste plek
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/33peeyc.jpg

Of optie 3
Ik denk de mooiste plek en hoop op positief advies :)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/343rybq.jpg

volgens de handleiding zou dit moeten werken met de grensdraad:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2iwar9w.jpg

Wat is jullie ervaring/advies?

Een rand bij de schutting ga ik nog weghalen en vervangen door bestrating, zodra duidelijk is wat de robotgrasmaaier wel en niet kan maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
xces schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:06:
Goedemiddag, ik sta op het punt om een robotgrasmaaier te installeren en ik lees nèt in de handleiding dat ik het basisstation niet op de plek kan zetten waar ik het wilde hebben -O-

Dit is mijn tuin overzicht:
[Afbeelding]

Dit was mijn eerste optie;
Deze valt af omdat hij naast het speelhuisje zit en misschien de schommel ook in de weg zit.
[Afbeelding]

Dan heb ik optie 2
Maar dat vind ik niet zo'n beste plek
[Afbeelding]

Of optie 3
Ik denk de mooiste plek en hoop op positief advies :)
[Afbeelding]

volgens de handleiding zou dit moeten werken met de grensdraad:
[Afbeelding]

Wat is jullie ervaring/advies?

Een rand bij de schutting ga ik nog weghalen en vervangen door bestrating, zodra duidelijk is wat de robotgrasmaaier wel en niet kan maaien.
Ik ken het merk niet precies, maar in het geval een Robomow zou ik gaan voor optie 3, maar dan meelopend met de schutting, en niet onder 45 graden zoals je het nu tekent.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/06benbqo.jpg

Optie 1 en 2 geven (in ieder geval bij een Robomow) problemen.

Ik vraag me alleen af of de robot genoeg ruimte heeft om achteruit te kunnen, en dan linksom te draaien, of dat hij tegen de paal van de schommel aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:32

xces

To got or not to got..

Señor Sjon schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:21:
Kinderen worden groot, dus het basisstation buiten 'line of fire' houden van kerende fietsen e.d. is dan niet heel onhandig.
In mijn tuinhuis staat alleen gereedschap en opslag gelukkig. Zie foto om een indicatie van de ruimte te geven die nog vrij is. Er is daar geen poort, doodlopend stuk opslag.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ehjgyc.jpg

Rechts is beperktere ruimte:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/168gyo8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Laatst online: 08-06 15:57

Lo_

Grolsch schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:54:
[...]

Ik zie niet meer verschillen als wat jij ziet.

Zelf heb ik zo'n 1000m2 gras, en dat kan de robomow met 2 vingers in de neus aan.
Ik weet niet wat je met "niet heel simpel" bedoelt :? Heb je een plattegrondje :?

Als de Robomow gewoon zijn maaiuren kan maken en voldoende bewegingsvrijheid heeft zie ik geen problemen in 2600m2,
Thanks. Ik heb net vandaag de RS615u 2019 besteld. Ook nog 500 meter draad extra bij de 275 die met de maaier komt.

Hieronder plaatje van google maps. Groen zijn bomen, blauw is vijver, wit is anonimisering :P . Vooral het linker deel ga ik niet van uit dat het 100% gedekt kan worden door de robomow. Er zitten nu twee driehoeken in met hogere begroeiiing, maar eigenlijk werkt dat niet echt want het wordt in de praktijk vooral hoge brandnetels. Ik denk dus dat we daar mogelijk gewoon weer gazon laten komen zodat het ook wat simpeler wordt voor de maaier (wel weer iets meer oppervlak). Blijft wel dat doolhofje aan verticale heggen helemaal links over - ik denk dat we dat maar even handmatig blijven doen. Dat zijtuintje rechts en het voortuintje blijft ook met de hand, maar dat is niet zo erg als de rest helemaal automatisch wordt gedaan.

Hopelijk is alles voor dit weekend binnen, dan weet ik volgende week hoe het gaat. De zitmaaier is stuk, dus hij is bijzonder welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XsjZh26/Tuin.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Lo_ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:04:
[...]

Thanks. Ik heb net vandaag de RS615u 2019 besteld. Ook nog 500 meter draad extra bij de 275 die met de maaier komt.

Hieronder plaatje van google maps. Groen zijn bomen, blauw is vijver, wit is anonimisering :P . Vooral het linker deel ga ik niet van uit dat het 100% gedekt kan worden door de robomow. Er zitten nu twee driehoeken in met hogere begroeiiing, maar eigenlijk werkt dat niet echt want het wordt in de praktijk vooral hoge brandnetels. Ik denk dus dat we daar mogelijk gewoon weer gazon laten komen zodat het ook wat simpeler wordt voor de maaier (wel weer iets meer oppervlak). Blijft wel dat doolhofje aan verticale heggen helemaal links over - ik denk dat we dat maar even handmatig blijven doen. Dat zijtuintje rechts en het voortuintje blijft ook met de hand, maar dat is niet zo erg als de rest helemaal automatisch wordt gedaan.

Hopelijk is alles voor dit weekend binnen, dan weet ik volgende week hoe het gaat. De zitmaaier is stuk, dus hij is bijzonder welkom :)

[Afbeelding]
Ik zou in dit geval een aantal zones aanmaken:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/94c1strbh.jpg

Vooral in zone 3 verwacht ik problemen als dat echt zo'n doolhof is als je plaatje.

Zone 1 zou je hem heen kunnen laten lopen, dan houdt hij dat ook wel glad.

Bomen loopt mijn robot tegen aan, een vijver is wat anders ,daar zou ik toch ff een eilandje van maken :P

Kleine doorgangen zijn eigenlijk altijd problematisch, omdat hij volledig willekeurig een patroon loopt, en hij moet dan maar net "per ongeluk" die doorgang zien te vinden.

Ik ben nu toch wel erg benieuwd wat je geanonimiseerd hebt 8) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Lo_ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:31:
[...]

Dank je! Zo had ik het nog niet bekeken :P Is het opdelen van 2 en 3 in aparte zones vooral nuttig om gelijke tijd in beide delen te maaien? Eigenlijk was het plan om zone 1 met de hand te blijven doen, maar er is inderdaad misschien best wel een doorgang te maken via de voortuin naar dat stukje. Dat zou toch wel leuk zijn als hij dat ook kan maaien. Het is allemaal best groot, als ik afga op de video's die ik heb gezien zal het grootste deel van 3 hopelijk daarom nog wel goed gaan qua bewegingsruimte en blijft het echt bij het meest linker deel dat niet lukt.

Die vijver wilden we in ieder geval een eiland van maken inderdaad, maar is dat veilig genoeg? Komt hij wel eens per ongeluk buiten de draad? Eerlijk gezegd is het onafgewerkt en staat er alleen grondwater in (moeten we nog fixen), maar als hij er in terecht komt zou het toch wel wat schade doen. Een botsrand er omheen maken zou niet zo'n probleem zijn, maar als ze echt nooit buiten de draad komen is het wellicht overbodig.
Het voordeel van zones is dat je robot er dan naar toe "loopt" en daar begint te maaien. Hij kan natuurlijk wel uit de zone ontsnappen. Als je met zones werkt zul je daar een smalle doorgang moeten maken zodat hij er niet per ongeluk uit kan lopen.

Zie hier mijn zone indeling

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/0f58ff268e835a5dc52cd4fb5dc21cb50a39aa05/?url=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2Fi3e16w.jpg

Je kunt per zone het aantal m2 opgeven, en op basis daarvan bepaald hij zijn maaitijd.
Dat gaat waarschijnlijk toch niet in 1 x goed, maar is een goed uitgangspunt. Beetje bijtunen kan altijd.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de robot ver (hooguit 30CM ofzo) buiten de zone kwam. De handleiding geeft wel aan hoeveel CM afstand je moet houden in geval van een vijver. Als hij om welke reden dan ook over het draad heen gaat stopt hij binnen no time en krijg je de melding "buiten zone".

Voordat je met het draad bezig gaat kun je beter ff goed de handleiding doorlezen. Draad altijd tegen de klok in leggen, en ook zo denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13
Señor Sjon schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:17:
De M500 serie is nagelnieuw, hoewel veel onderdelen in basis hetzelfde zijn als de S105. De draad gelijk ingraven is wel onhandig, je zal altijd nog zaken aan moeten passen en de draad verleggen. Overigens zit je elke 50-75 cm de draad vast met een haring. De draad zit zo vlak op de grond, daar struikel je echt niet over.
Tsja leg dat maar uit aan de "baas" :)
Nuja die firma doet dit regelmatig en het is niet echt dat het zo een probleem is. Er zijn niet zoveel "speciallekes" op mijn terrein

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/sadtg6vcapyxu5w/lawn-back.png

Ze doen eerst een testrun op het veld en dan pas ingraven

[ Voor 10% gewijzigd door cricque op 24-04-2019 09:47 ]

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Lidl maaier lijkt me een rebranded Yard Force.
Lidl:
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/85a5166d08a15bd4afe27161253d6751.jpeg
Yard force:
https://robotdiscounter.com/yardforce-sa-600h
Afbeeldingslocatie: https://robotdiscounter.com/media/catalog/product/cache/12/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/y/a/yardforce_sa600h-4.png.jpg

Beide een 28V Lithiumaccu.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Mijn robotmaaier (Landroid 300) loopt nu een paar maanden en ik ben er super blij mee. Wel een beetje een dom ding zonder App optie helaas, dus loopt die nu gewoon elke dag op een vast tijdstip.

Probleem dat ik nog heb is dat de robot in één hoek telkens een rare draait maakt en daardoor met de achterwielen een kuil gemaakt heeft. Ik heb dat al meerdere keren geprobeerd te repareren door er zand in aan te drukken en graszaad te strooien. Dat heeft op andere plekken mooi gewerkt behalve op deze plek, want hier staat de robot met de achterwielen telkens die plek te ploegen.

Het gaat om het hoekje links in het gras
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_1977.jpg

Hier kun je een filmpje zien van hoe de robot daar een gekke bocht rechtsom maakt.
[Video: http://ordelman.org/IMG_1978.m4v]

De draad heb ik zo'n 14 cm uit de rand liggen en dat werkt overal prima. In de hoeken heb ik de draad wat dichter op de randen gelegd op advies van een aantal hier, zodat hij beter de hoeken mee zou nemen.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/robotdraad.png

Hebben jullie nog advies hoe ik dit rare gedrag in deze specifieke hoek kan oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb mijn robot tegenwoording in mijn houthokje staan en hij rijdt dus eerst een stukje achteruit, en draait dan naar links om vervolgens om het hokje heen te maaien.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ikxjx5.jpg

Op de plek waar je hierboven het laadstation ziet staan is dus ondertussen alles zwart.
Ik heb dit wel opnieuw ingezaaid begin dit jaar, maar dat komt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 09:47
Hallo iedereen,

Ik ben ook al een tijdje aan het overwegen een grasrobot te plaatsen. Het gebied dat ik zou willen laten maaien bestaat uit 2 stukken, 1 achter het huis (zone 1) en een voor en langs het huis (zone 2) met een totale geraamde oppervlakte van 415m². De 2 gebieden worden door elkaar gescheiden door een tuinpad dat op dezelfde hoogte als het gras ligt.

In onze tuin is nog een 3de gebied met gras, maar ligt buiten de omheining en wil ik buiten de te maaien zone laten.

De robot zou best op plaats X komen, daar staat hij uit de weg en kan ik stroom nemen vanuit het tuinhuis.

Ik heb onlangs een prijsofferte gevraagd bij een professionele firma en zij stellen hier een Husqvarna AM 315 voor. Geplaatst en geinstalleerd voor 2.700,- euro. Nu dat is mij van het goede toch net iets teveel. Zeker als je weet dat het om zo'n 400m² gaat.

Ik heb ook de firma gevraagd waarom ze dit toestel voorstellen. Dit toestel wordt door de fabrikant voor 1.500m² voorgesteld, de installateur adviseert dit tot 750m² en mijn grasplein is zo'n 400m². Ik weet dat de opgegeven aanbevolen oppervlakte door de fabrikant geldt voor een grasplein is, dat een perfect vierkant vormt. Eens je met obstakels en onregelmatige vormen komt moet je al snel een stuk meer nemen. Maar 400% over de benodigde capaciteit gaan roept toch vragen op.

Hierdoor ben ik zelf op zoek gegaan naar alternatieven en moet zeggen dat ik wel gechameerd ben door de toestellen van Worx (de M700 of M1000).

Voordelen:
- prijs
- moduleerbaar (extra modules zoals de anti collision module vind ik interessant)
- software upgrades
- 'open' rechtstreeks op wifi, niet via een of andere bridge, werkt met ITTT
- werkt op uitwisselbare 20V akkus van Worx
- 3 van die kleine wegklapbare mesjes ipv 1 groot mes (kinderspeelgoed e.d.)
- lijkt goed door smalle openingen te kunnen manouvreren

Nadelen:
- verkocht via Brico doe-het-zelf zaak, m.a.w wat moet dienst na verkoop/garantie/service?

Alternatieven
1. Gardena Sileno 500
Voordelen:
- 'budget' Husqvarna (Rolls Royce onder de grasmaaiers)
- reinigen met de tuinslang

Nadelen
- Geleidingsdraad aanleggen (ik zie dit niet zitten, 2 zones in mijn tuin, hoe dan)
- 500m² als opgegeven oppervlak is volgens mij te krap
- eigen bridge nodig

2. Robomow RC308u
Voordelen:
- Toch een van de grotere merken
- Geraamd op 800m² wat 2x de grasoppervlakte is, dat zou toch moeten volstaan
- Mes niet centraal, dus beter voor de kanten
- App ziet er interessant uit.

Nadelen:
- Vast/hard mes: liever niet om kinderspeelgoed e.d. niet in stukken de rijden
- Op verschillende plaatsen lees ik dat dit toestel het moeilijk heeft met smalle doorgangen (< 2m). Deze opmerking heb ik ook gekregen door een andere installateur. Vooral de smalle strook links van het huis zou een probleem kunnen vormen.

Heeft iemand nog suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qFFLgDq/plan.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Grolsch schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:07:
[...]

Naam ff aangepast ;)

Robomow ook al gehad?

Ps ik ga @Waah voordragen voor de nobel prijs. Kippengaas did the trick :+

Geen vastloper meer gehad !!
Ja, zelf heb ik ook een Robomow, maar bij hun vierkante meters loopt het gewoon niet lekker. Ze hebben nu 2 woningen die een flinke lap grond hebben. 1 doen/laten ze doen met een zitmaaier, en 1 met een robotmaaier. Al vanalles meegemaakt, van zelf aansluiten, tot laten doen. Hun 2e woning waar ik het over heb ligt aan een kanaal (dus loopt af hier en daar), de robot's maaien steeds daar langs en lopen simpelweg vast. Ook ophogen van terrein werkt niet want het valt steeds weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m2MLtUZh74Uyo9SdzQ2LlBx8/thumb.jpg

Daar dus. Voorkant van de woning heeft wellicht nog wel meer gras, de hoek loopt heel vreemd. Die vlonder was eerst open aan de onderkant zodat een maaier ook onderdoor ging, maar het lijkt wel alsof er een magnetisch veld zit ofzo. Naja, lang verhaal kort, hun toekomstige woning heeft flink veel grond, en die 4x4 (of 2 van die) leek me dus wel een mooie oplossing voor ze :).

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 31-05-2019 23:15 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-11-2024
Een vraagje in verband met harige viervoeters...

Binnenkort komt onze nieuwe Worx M500 aan. Qua tuin hebben wij een eenvoudige vierkante lap gras, met een dennenhaag aan 2 zijden. Deze is gescheiden van het gras door een even eenvoudige betonnen boord.

Aangezien de haag nog betrekkelijk pril is, en onze 2 Border Collies best wel veel plas produceren, hebben we een groene draad staan in het gras op ongeveer 50cm van de betonnen boord. Deze zorgt ervoor dat de plasjes niet in de haag komen, maar nét ervoor. Ook komen er af en toe mensen achterom, en als de honden dan IN de haag zouden vliegen uit enthousiasme vrees ik dat de haagplantjes knak zullen zeggen. De draad prikt gewoon in het gras met wat palen van de agility-set in een L-vorm voor de 2 behaagde kanten. Het geheel staat wel recht maar je moet er niet op leunen uiteraard.

Idealiter zou ik de afbakeningskabel gewoon willen plaatsen langs de betonnen boord, in een mooie rechthoek. Als dan ooit de tijdelijke draad weg kan, moet ik geen kabel heraanleggen. Maar dat wil wel zeggen dat van onze rechthoek 2 zijden volledig onbereikbaar zijn voor de robot en hij dus tegen een obstakel aankomt;

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mGWWRPy/Robot.jpg

Hoe zou zo'n Worx-robot omgaan met de groene draad? Tegenbotsen en schadeloos omdraaien, of tegenbotsen, indeuken, platdrukken, kapotmaaien, ontploffen? Zijn er nog andere oplossingen buiten het gewoon proberen? (Ik dacht aan de ACS-module bijplaatsen en dan de onderste 30 cm van de tijdelijke draad dichtweven met plastic strips, maar $$$)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 22:05
ik heb een robomow rs615u die ik nu zou willen installeren
grotendeels kado gekregen dus geen installatie inbegrepen
grootste probleem is de hoek waar ik hem wil "wegstoppen"
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UvbUGhK.png
(achter het tuinhuis en tussen tuinhuis en compost ligt er geen gras)
ik moet het kleine haagje beschermen wegens nog maar 40cm hoog maar de taxus en red robins zijn allebei 2m+ dus die kunnen tegen een stootje
Er had mij iemand gezegd van het zo te leggen en dat die machine "het wel zal vinden"
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cPX4iY6.png
maar ik weet niet of je zo op je basis station mag toekomen en of je achter een obstakel door draad mag trekken waar hij niet doorkan (hij kan niet tussen die red robin en tuinhuis en hij kan niet achter te taxus door
Ik denk dus dat ik eerder zo iets ga moeten doen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BbdkG6Z.png
Of sla ik de bal hier helemaal mis?
Ik heb nog niet teveel gelijkaardige 'hoekinstallaties' gezien

Verder zit in in een redelijk bosrijke omgeving dus ik zou hem willen ingraven om te kunnen verticuteren. Iemand dit al manueel gedaan (met een kantensteker)? Ik heb in belgie nog geen enkele verhuurfirma (omgeving brussel) gevonden die de machine verhuurt. Ik meende ooit een filmpje gezien te hebben van een manuele ingraafmachine een soort met op wielen dat je zelf voortsleurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
dafz0r schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:48:
ik heb een robomow rs615u die ik nu zou willen installeren
grotendeels kado gekregen dus geen installatie inbegrepen
grootste probleem is de hoek waar ik hem wil "wegstoppen"
[Afbeelding]
(achter het tuinhuis en tussen tuinhuis en compost ligt er geen gras)
ik moet het kleine haagje beschermen wegens nog maar 40cm hoog maar de taxus en red robins zijn allebei 2m+ dus die kunnen tegen een stootje
Er had mij iemand gezegd van het zo te leggen en dat die machine "het wel zal vinden"
[Afbeelding]
maar ik weet niet of je zo op je basis station mag toekomen en of je achter een obstakel door draad mag trekken waar hij niet doorkan (hij kan niet tussen die red robin en tuinhuis en hij kan niet achter te taxus door
Ik denk dus dat ik eerder zo iets ga moeten doen
[Afbeelding]
Of sla ik de bal hier helemaal mis?
Ik heb nog niet teveel gelijkaardige 'hoekinstallaties' gezien

Verder zit in in een redelijk bosrijke omgeving dus ik zou hem willen ingraven om te kunnen verticuteren. Iemand dit al manueel gedaan (met een kantensteker)? Ik heb in belgie nog geen enkele verhuurfirma (omgeving brussel) gevonden die de machine verhuurt. Ik meende ooit een filmpje gezien te hebben van een manuele ingraafmachine een soort met op wielen dat je zelf voortsleurt
Ik zie geen pijlen staan, maar je weet dat de robomow altijd linksom moet lopen :?

Ik heb het boekje ff niet bij de hand maar 2,1 meter is verrekt weinig als inloop, het basis station zelf is al snel een metertje lang denk ik :?

De robot loopt met zijn neuswiel over het draad heen, dus als dat niet gaat (omdat de doorgang smaller is als de robot) krijg je botsingen, hij moet en zal met de neuswiel over de draad, en anders moet je de draad er voorlangs leggen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pyn1whz7wsizd.jpg

Ik zou ook niet teveel (eigenlijk zo min mogelijk) bochten maken, als het kan lange lijnen, elke bocht is er 1 teveel omdat de robot daar elke keer weer gaat draaien met z'n wielen waardoor je aftekening in je gras krijgt, en als je pech hebt kuilen.

Jouw situatie lijkt heel erg op hoe ik het eerst had (ook stijf in de hoek)., alleen was mijn aanloop een metertje of 4, en geen 2 meter. Ik had hem ook zo stijf in de hoek staan voordat ik de voortuin ook liet maaien door de Robomow.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 11-06-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
Grolsch schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:15:
[...]

Ik zie geen pijlen staan, maar je weet dat de robomow altijd linksom moet lopen :?

Ik heb het boekje ff niet bij de hand maar 2,1 meter is verrekt weinig als inloop, het basis station zelf is al snel een metertje lang denk ik :?

De robot loopt met zijn neuswiel over het draad heen, dus als dat niet gaat (omdat de doorgang smaller is als de robot) krijg je botsingen, hij moet en zal met de neuswiel over de draad, en anders moet je de draad er voorlangs leggen.

[Afbeelding]

Ik zou ook niet teveel (eigenlijk zo min mogelijk) bochten maken, als het kan lange lijnen, elke bocht is er 1 teveel omdat de robot daar elke keer weer gaat draaien met z'n wielen waardoor je aftekening in je gras krijgt, en als je pech hebt kuilen.

Jouw situatie lijkt heel erg op hoe ik het eerst had (ook stijf in de hoek)., alleen was mijn aanloop een metertje of 4, en geen 2 meter. Ik had hem ook zo stijf in de hoek staan voordat ik de voortuin ook liet maaien door de Robomow.
ja de pijlen zijn nog al klein uitgevallen op de tekening maar de uitloop is idd zoals jij het tekent naar de kant van 4,5m net om steeds linksom te rijden
dan vraag ik mij enkel nog af hoe je terug toekomt op het basisstation. Op alle filmpjes kom hij vanachter in het verlengde tuerug, nooit met een haakse hoek. Terwijl er in het boekje wel staat dat het handig is om hem in een hoek te zetten.
Gaat dit werken?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/93tJR4j.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-11-2024
Intermezzo;

Worx M500 + GoPro + Hond =

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/292p3s1.png

Dus, de eerste installatie is gedaan. We hebben ervoor gekozen om hem gewoon te installeren zoals aangegeven door Worx zelf, en dan volgend (voor)jaar de draad opnieuw te leggen met de ervaringen uit het eerste seizoen in het achterhoofd. Is dus zeker nog voor verbetering vatbaar. Ook hopen we tegen dan de "tijdelijke" draadafsluiting te kunnen verwijderen die nu nog voor de haag staat om deze te beschermen tegen de honden.

Het gras is trouwens erg hobbelig en oneven, daar is helaas op dit moment weinig aan te doen. In het filmpje komt hij een keertje vast te zitten, dat was met het voorwiel recht in een molshoop...Ondertussen dichtgegooid.Hij doet ondertussen al enkele dagen dienst, de honden zijn hem al gewoon al duurde het wel even.

Over het maaien kan ik kort zijn (gniffel), dat doet hij erg goed! Het gras was 2 dagen geleden afgereden, maar toch haalde hij er al flinke plukken uit. Maaisel is erg fijn en valt zo tussen de grassprieten. Op dit moment doet hij ongeveer 1u15min maaien en vervolgens opladen. Geluidproductie is verwaarloosbaar.

Wegens kans op honden-eieren durf ik het helaas nog niet aan om hem gewoon door de dag op te zetten, als je in de ochtend een drolletje mist en je laat hem dan los dat zou sneu zijn...Dus gewoon eerst grasveld leegmaken, dan opzetten en of erbij blijven of binnen met de honden. Uurtje later notificatie dat hij gaat opladen, honden de tuin in, rinse, repeat. Niet ideaal en allicht mis ik een groot deel van de flexibiliteit van de robotmaaier, maar het zij zo.

Disclaimer; geen videospecialist noch robotmaaierinstallatiespecialist dus....bij deze de timelapse. TE spotten; meerdere nieuwsgierige collies en naar het einde toe ook een conventioneel maaiende buurman! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
dafz0r schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:41:
[...]
ja de pijlen zijn nog al klein uitgevallen op de tekening maar de uitloop is idd zoals jij het tekent naar de kant van 4,5m net om steeds linksom te rijden
dan vraag ik mij enkel nog af hoe je terug toekomt op het basisstation. Op alle filmpjes kom hij vanachter in het verlengde tuerug, nooit met een haakse hoek. Terwijl er in het boekje wel staat dat het handig is om hem in een hoek te zetten.
Gaat dit werken?
[Afbeelding]
Wat jij wilt gaat niet goed, je moet toch minimaal zo'n 1,5 meter, en als het kan wat meer rechte lijn richting je basis station hebben.

Even het boekje erbij gezocht, zie pagina 23.

https://www.robomow.com/w...uide_S-NL_2019A_Web-1.pdf

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vk51obu0gp.jpg

Nu moet ik zeggen dat ik hem stomp in de hoek had en dat ook wel goed ging, maar je moet toch zeker 2 meer "aanloop" hebben voor je basisstation..

Lees anders deze pagina eens door (Tip van @sebastiaan3 ) daar staan ook veel ideeën hoe het uit te voeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
Grolsch schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:21:
[...]

Wat jij wilt gaat niet goed, je moet toch minimaal zo'n 1,5 meter, en als het kan wat meer rechte lijn richting je basis station hebben.

Even het boekje erbij gezocht, zie pagina 23.

https://www.robomow.com/w...uide_S-NL_2019A_Web-1.pdf

[Afbeelding]

Nu moet ik zeggen dat ik hem stomp in de hoek had en dat ook wel goed ging, maar je moet toch zeker 2 meer "aanloop" hebben voor je basisstation..

Lees anders deze pagina eens door (Tip van @sebastiaan3 ) daar staan ook veel ideeën hoe het uit te voeren!
Daar had ik over gelezen. thx
dus dit zou dan wel gaan?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nwR2ii0.png
Over welke pagina heb je het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 23:33
MikeyMan schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:06:
[...]

Gezond gras groeit in principe prima tegen alles op. Pas als het gras minder wordt, krijgen mossen en onkruid de kans.
En andersom. Doordat er meer gemaaid wordt, wordt het gras gemotiveerd te groeien, krijgt door het mulchen ook meer voeding en zal zo mos gaan verdringen.
the-edge schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:09:
[...]

Is de Robomow RX12u (2019) dan minder goed bij de randen?
Ik sta op het punt om een RX12u te kopen, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat de randen ook goed meegenomen worden.
Nee, dat doet ie niet. Tenzij je een keienstrook langs de rand maakt:
Afbeeldingslocatie: https://maai-robot.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/o/robomow-rx-onderkant_2.jpg

Het mes zit in het midden, dus hij zal zo 5cm tot de wielen overhouden. De standaard mallen voor draadplaatsing hebben ook nog wel centimeters marge en zo heb je ~5-10 cm aan de rand die niet gemaaid wordt. Hij heeft ook geen neuswiel zo te zien? Apart. Dat maakt hem slijtgevoelig als ie ergens een straatje over moet steken.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 12-06-2019 12:23 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
Grolsch schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:09:
[...]

Dat is toch lang geen 3 meter aanloop :? Eerder 50CM als ik 1 op het oog afschaal.

[...]

Vergeten linkje toe te voegen, nu alsnog

https://robomow.jimdo.com/robomow-rs-630/
mijn god! ik dacht altijd dat de voorkant van het station de achterkant is. nu pas een video gezien van een rs model dat aan zijn maaibeurt begint....
als ik die pagina lees denkik dat ik een dikke vierkante meter geen gras ga hebben (maar is achter tuinhuis dus dat loopt wel los
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gRL6ES7.png
ik veronderstel dat als ik de roze zone zou willen innemen dat hij in moeilijkheden zal komen om terug op zijn basisstation te rijden
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yO550KC.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
dafz0r schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:03:
[...]
mijn god! ik dacht altijd dat de voorkant van het station de achterkant is. nu pas een video gezien van een rs model dat aan zijn maaibeurt begint....
als ik die pagina lees denkik dat ik een dikke vierkante meter geen gras ga hebben (maar is achter tuinhuis dus dat loopt wel los
[Afbeelding]
ik veronderstel dat als ik de roze zone zou willen innemen dat hij in moeilijkheden zal komen om terug op zijn basisstation te rijden
[Afbeelding]
Wat een wirwar, dit gaat niet goedkomen, vooral in de cirkel niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jim3rol.jpg

Je houdt geen gras over met al dat gedraai, deze optie al eens overwogen :?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j49sjclh.jpg

En anders toch deze optie

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ckyhia8eq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
Grolsch schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Wat een wirwar, dit gaat niet goedkomen, vooral in de cirkel niet.

[Afbeelding]

Je houdt geen gras over met al dat gedraai, deze optie al eens overwogen :?

[Afbeelding]

En anders toch deze optie

[Afbeelding]
optie 2 ga ik moeten nakijken. Is ook de meeste gerbuikte doorgang naar compostbak
hoe leg je bij optie3 dan de draad? Hoeveel afstand heb ik dan nodig tot tuinhuis? 90cm+40cm van de muur blijven?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DnzG3Nd.png
of gewoon er achter door zoalng je 30cm uitsteek hebt?? Dat kleine haagje is niet heilig (was overschot aan plantjes)

[ Voor 4% gewijzigd door dafz0r op 13-06-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
dafz0r schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:36:
[...]
optie 2 ga ik moeten nakijken. Is ook de meeste gerbuikte doorgang naar compostbak
hoe leg je bij optie3 dan de draad? Hoeveel afstand heb ik dan nodig tot tuinhuis? 90cm+40cm van de muur blijven?
[Afbeelding]
of gewoon er achter door zoalng je 30cm uitsteek hebt?? Dat kleine haagje is niet heilig (was overschot aan plantjes)
Nee, meer zoiets als hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=355x1024:format=jpg/path/s0749d09984fb25c6/image/i08ad7f30d30fd098/version/1434183696/image.jpg

Ik zou gewoon eens beginnen te sleutelen, zo heb ik het ook gedaan en dan wordt het vanzelf duidelijk.

Zorg dat je achter je basisstation een lus over hebt van 2 meter per kabel, dan kun je nog een keer iets verleggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahfree
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-05-2020
ik wil randen gaan aanleggen om ons gazon, en ben op zoek naar een steen die er als volgt uit ziet omdat onze tuin erg veel bochten heeft lijkt me dit de mooiste en meest praktische oplossing (afbeelding is van een site van iemand in duitsland, op het internet gevonden):

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/beams-flatline.zapto.org/bilder/pflanzbeete/speis4.jpg

ik kan er niet achter komen hoe zo'n soort steen heet, weet iemand dit toevallig?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
martijn22222 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:28:
Hoe werkt het precies met die sub-zones bij Robomow? Iemand dit toevallig ingesteld? Ik heb 3 grasvelden die aan elkaar vast zitten maar wel met 3 'doorgangen' van 2 meter met links en rechts heg. 1 doorgang zit zelfs halve meter stoep/voetpad tussen maar daar kan hij gewoon overheen maaien.

Het werkt nu al goed want doordat de Robomow veel rond rijdt, komt hij geregeld op de verschillende grasvelden. Het lijkt mij echter nog handiger als ik kan zeggen dat ie eerst naar een bepaald veld moet rijden en dan eerst daar start met maaien. Is het bij subzone instellen zo dat ie weet waar ie heen moet rijden omdat hij bij het instellen het aantal meters vanaf de basis onthoud?
Hij telt inderdaad het aantal meters vanaf vertrek basisstation.

Als je Robomow nu al alles goed maait en dus regelmatig in een andere zone komt moet je er wel rekening mee houden dat dit met subzones ook gaat gebeuren. Hij start dus op grasveld 1, maar zal in grasveld 2 uit gaan komen.

Dit is gewoon ff uitproberen wat handig is.

Om te voorkomen dat hij "ontsnapt" uit een zone kun je een "blokkeringsstreep" maken zoals ik ook gedaan heb, zie afbeelding hieronder (Van SZ2 naar Main zone)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hph8mb8hw7oty.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rootless3
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-03 16:08
Wij twijfelen over de aankoop van een grasmachine/robotmaaier.
De totale oppervlakte aan gras in onze tuin bedraagt +/- 650 m2.
Er is een lichte hellingsgraad en het gras zelf ligt vrij hobbelig.
Grote kuilen ontstaan door een sleuvengraver zullen we wel nog opvullen.

We twijfelen tussen deze modellen:

- Stihl RMI422 robotmaaier (kunnen wij vermoedelijk aankopen voor 900 à 1000 EUR installatie incl.)

- Honda Miimo 310 robotmaaier (kunnen wij aankopen voor 1699 EUR installatie incl.)

- Husqvarna, Robomow, ... geniet minder onze voorkeur gezien we daar geen korting hebben.

- Een Honda zelftrekker zoals de HRX 476 QX (adviesprijs 1359 EUR en vast ook wel 10-15 % korting).

Wij zijn wel overtuigd door de garantie en degelijkheid/betrouwbaarheid van het merk Honda. Echter voor die prijs kunnen we 2 Stihls robotmaaiers kopen. Bovendien, met ons beperkt aantal m2, is een robotmaaier die meer dan het dubbele aankan, misschien wat overkill.

Een zelftrekker lijkt aanlokkelijk om de randen en een deel van gras/onkruid aan de buitenzijde van onze haag (straatzijde) te maaien. Anders moet dit met de bosmaaier die wij ook moeten aankopen.
Combinatie bosmaaier, goedkope grasmachine en robotmaaier zal iets te duur worden :).

Zijn er mensen met ervaringen/meningen Stihl vs Honda?

Wat met het hobbelig gazon, zou dit een probleem geven?
Zit er een verschil qua afwerking/gevoeligheid tussen de verschillende maaiers (vb. randjes, blijven steken, …)?
Is het een probleem om bijvoorbeeld tuintafel te laten staan in het gazon?

Betreft complexe tuin met bomen, plantsoenen, kippenren, bloemenweides, ... maar geen afzonderlijke stukken waar robotmaaier niet kan komen.

foto's tuin:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/TlvTOps
https://imgur.com/a/TlvTOps

[ Voor 70% gewijzigd door Rootless3 op 29-06-2019 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:21:
Zijn die messen ook niet zelf een beetje aan te scherpen zodat ze wat langer mee gaan?
het zijn gewoon een soort van scheermesjes.. kosten ook niet veel.. zou er niet mee gaan prutsen.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/robotfanatics.com/wp-content/uploads/2017/08/blades.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door DanTm op 18-07-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als we het toch over mesjes hebben, ik moet voor mijn Robomow volgend jaar wel een nieuw setje hebben.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-codeoasis.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/01/IMG_5112.png

Iemand een goed(koop) adresje :?

Ik vind € 76,00 ~ € 85,00 nogal serieus geld

https://www.cyberhuis.nl/...obomow-reservemes-rs.html

https://www.automaai.nl/contents/nl/p103.html

https://www.robohome.nl/R...en-voor-MS/RS/TS-modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
DanTm schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:09:
Hier dan ook maar een advies vraag. Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, ongeveer 2500m2 perceeloppervlakte (ik schat zo'n 2000m2 gras).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PMSDx6J/garden.png
klik voor grote variant

Wat zou een geschikte maaier voor deze grootte zijn die ook de verschillende delen kan maaien?
Ik zat zelf te denken aan de Robomow RS625, maar vroeg me af of er nog goede alternatieven zijn voor deze oppervlakte.
inmiddels zijn we wat maanden verder en rijd er hier een Worx Landroid L2000 rond. Hij lijkt het echter niet helemaal te kunnen (blijven regelmatig hoge stukken achter, rijd nu dagelijks van 11 tot 18 ongeveer).
Vraag mij af wat verstandiger is, er een kleinere Worx bij zetten (L1500/M1000) voor de 2 voorstukken, en de L2000 op het grote achterstuk laten rijden. Of de L2000 op marktplaats zetten en een grotere aanschaffen (RS615/RS625). Voordeel van de Robomow's is dat ze een veel breder maai oppervlakte hebben en ik verwacht dat er minder snel losse plukken blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizbang
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-10-2024
Collega's,

Ik heb in mijn tuinontwerp een plaats laten intekenen voor mijn robotmaaier:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/1d1Sb1K

https://imgur.com/1d1Sb1K

Dit plan en de voorbereidingen zijn ondertussen bijna een jaar oud. Nu was ik terug naar de Worx gaan kijken die ik wou kopen, de 700 vierkante meter variant, en ik meen verandering te zien.
Deze maaiers hebben nu hun laadpunt aan de zijkant.

In de winkel konden ze er niks zinnig over vertellen maar het lijkt mij dat die modellen nu langs links binnen rijden, opladen, en rechts weer doorrijden. Of andersom natuurlijk.

Dit past helemaal niet in mijn plan, merde is dat de bekabeling en beplanting al klaar is en ik dus echt wel "vooraan laden" nodig heb.

Kan iemand die verandering bevestigen want de toffe jongens in de Brico waren minder dan waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 15:21
Bij de Worx heb ik destijds enkele scotchloks gekregen voor het koppelen van de draden. Dat waren er maar 2 en nu heb ik met de aanleg van een eiland 2 nieuwe nodig. Iemand een goed adres om die te kopen? De plekken die ik kan vinden (conrad e.d.) hebben ze wel maar daar zijn de verzendkosten 3x de totale prijs. En de bouwmarkten hebben ze niet kom ik achter... Iemand een idee of moet ik maar gewoon de verzendkosten voor lief nemen?

Afbeeldingslocatie: https://www.ledkia.com/nl/35508/icd-314-scotchlok-antivochtigheid-ip67-3m-connector-6-stuks.jpg

Deze zijn het, met gel gevuld.

[ Voor 15% gewijzigd door MrFl0ppY op 14-10-2019 16:35 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Laatst online: 08-06 15:57

Lo_

De Robomow RS615u die we vorig jaar gekocht hebben heeft nog weinig zin om uit zijn winterslaap wakker gemaakt te worden.

Bij het aanzetten van het laadstation en de robomow er in duwen en aanzetten een hoop steeds verschillende vormen van een rood al dan niet groen knipperend lampje op het laadstation, maar solide groen (opladen, in station) zat er nog niet bij. De robomow zelf gaat ook niet fatsoenlijk aan, alleen steeds even kort een schermpje dat de accu wordt gebalanceerd en dan gaat hij weer uit.

De maaier heeft heel de winter binnen gestaan, zoals volgens mij de handleiding voorschrijft uitgezet en opgeladen. Misschien is het toch een issue met de accu, maar dan zou ik niet per se dit gedrag verwachten. De kop van het laadstation is wel buiten gebleven, die hebben we even open geschroefd. Of er iets mis is met de pcb weet ik niet, maar de oppervlaktebehandeling die er op zit lijkt in ieder geval al niet helemaal 100% meer te zijn, met verschillende breuken in het op het pcb spuitgegoten(?) rubberachtige kunststof. De verbinding tussen de mosfet en de heatsink zat ook nogal los. Vochtig was het niet, maar toch maar even op de verwarming gelegd om het later nog eens te proberen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/eocsxq6csf.png

------

UPDATE
Toch even follow-up voor als iemand deze post toevallig nog tegenkomt: Dit probleem is verholpen, het lag toch aan battery drain. Na contact met roboservice kreeg ik de onderstaande stappen terug, die het hebben opgelost. Hoewel de robomow uitstond in de winter, lag het waarschijnlijk toch aan het niet helemaal goed opvolgen van de procedures in de winter m.b.t. druppelladen (zie instructies van Robomow zelf hiervoor).

De getoonde pcb in de foto lijkt verder geen performance issues te geven.

- Schuif de laadkop in het basisstation , steek de glaszekering in , zet de schakelaar op OFF en schuif de robot in zijn laadpinnen , robot zal nog enkele keren aan en uitvallen.

- Laadt hem enkele uren of 1 dag zo op , op deze manier , dan zet je de schakelaar op ON , laat de robot nu laden en uitbalanceren , balanceren kan de eerste maal tot 32 uren duren , laat hem in die tussen tijd niet manueel maaien. Moet steeds lukken op deze manier.

[ Voor 28% gewijzigd door Lo_ op 19-06-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:52
DCNY schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:30:
[...]

Welke contactgegevens heb jij dan? Ik kan nergens iets vinden waarop ook geantwoord wordt. Hoor het graag! Want repareer t liever dan dat ik het terugstuur...
(010) 742 19 51. Voor de service moet je bij positec zijn.

Maar voor een kapot apparaat bij de verkoper.

En voor 100m2 kun je het beste deze kopen:

Afbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl/dam/70949/41

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Mijn Worx Landroid L draait ook weer sinds een weekje. Gaat gelukkig allemaal weer prima. 2000m2 gras dus hij heeft deze week wel nodig gehad om het een beetje bij te krijgen :*) . Eerst op de hoogste stand, nu net op 7.5cm gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oH9jk6zBCw-ox5RHvvMkYS5lns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Jp6H3gW3wgPos6GPJljsRgu.jpg?f=fotoalbum_large

Welke vervangingsmessen raden jullie aan? Ik zat ook even op aliexpress te kijken maar ik weet zo niet welke een beetje goed zijn. Twee gaatjes lijkt mij ook wel ideaal met oog op hergebruik

[ Voor 24% gewijzigd door okio op 22-03-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heel interessant topic, ik lees al een tijdje mee en ben van plan om binnenkort ook een robotmaaier aan te schaffen voor een gazon van 250 á 300 vierkante meter. Ik neig nu naar een Gardena Sileno City of Life. Omdat er veel hoge bomen om ons perceel staan hebben we wel regelmatig takjes op het gras liggen. In welke mate gaat dit een probleem vormen? Raakt een robotmaaier hierdoor van slag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yezPUIFuXLGKKvkNn4X0YxEGLwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWRVWu5lKAWc3SJBH0z7dW6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast vroeg ik mij op basis van onderstaand plaatje van het werkgebied en de geplande locatie van het laadstation af, of dit mogelijk problemen kan opleveren. De tuin is niet heel complex lijkt mij, maar er zitten wel wat hoeken in en ik heb niet echt de de mogelijkheid om het laadstation heel centraal te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ4OVNt5nJbnlNDRXtZL18bv3k4=/f/image/Aorjcygb19Rx4GZV67NUNk4E.png

[ Voor 24% gewijzigd door draakhoofd op 25-03-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsakker
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-06-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
draakhoofd schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:03:
Heel interessant topic, ik lees al een tijdje mee en ben van plan om binnenkort ook een robotmaaier aan te schaffen voor een gazon van 250 á 300 vierkante meter. Ik neig nu naar een Gardena Sileno City of Life. Omdat er veel hoge bomen om ons perceel staan hebben we wel regelmatig takjes op het gras liggen. In welke mate gaat dit een probleem vormen? Raakt een robotmaaier hierdoor van slag?

[Afbeelding]

Daarnaast vroeg ik mij op basis van onderstaand plaatje van het werkgebied en de geplande locatie van het laadstation af, of dit mogelijk problemen kan opleveren. De tuin is niet heel complex lijkt mij, maar er zitten wel wat hoeken in en ik heb niet echt de de mogelijkheid om het laadstation heel centraal te plaatsen.

[Afbeelding]
Bij een Robomow (en wellicht ook met andere merken) gaat dit zo niet goed als in je plaatje vermeld.

De robomow moet toch een aantal meter inloop hebben, en geen 80CM zoals in je plaatje, ik had hem dan 90 graden gedraaid en stijf in die linkerhoek gezet.

Mocht de inloop stiekum toch goed gaan, dan wordt het 1 grote modderpoel met al dat gedraai op die 80CM, moet je niet willen.

Robomow gaat altijd tegen de klok in naar z'n laadstation.

ff in paint skills :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l6xewn.jpg

Wat vinden de andere Robomow gebruikers van de 2.0 app :? Ik ben er nog niet echt gelukkig mee eigenlijk, maar die andere werkt niet meer :?

Vooral het niet kunnen zien hoe vol de batterij is vind ik nogal een achteruitgang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 13:18
draakhoofd schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:57:
Heeft iemand ervaring met het tijdelijk uitsluiten van een gebied om te maaien? Ik heb een deel gras dat ik mogelijk deze lente of ander in de herfst wil repareren (verwijderen van mos, doorzaaien en bemesten). Dat betekent dat het voor een week of 6-8 niet gemaaid dient te worden. Het is een uiteinde van het L-stuk, kan ik als het waren de draad aanpassen - of een extra draad aanleggen - zodat dat deel wordt overgeslagen?
Dit is een proefcircuit dat hier werkte: laat de draden over elkaar heen lopen en de kans is groot dat de maaier dat als een doorlopend geheel ziet.
Zo hebben we hier ook delen uitgesloten voor herstelwerkzaamheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMR9CCVPhSve_7DZqt0t_hjDPa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tpFfFpkywe9uaHiRmraF5qvz.jpg?f=user_large

Update: testcircuit hier voor verplaatsen station:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EohLS9IESXHMdXcQUOPAAli5cxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rqd58hh3D6VMCGNHK7l8h4Dc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Rob Z op 28-04-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukcer123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 20:28
Ik heb een Gardena Sileno R160Li en deze maait naar tevredenheid. Ik wil het laadstation plaatsen in mijn houthok zodat de maaier droog staat. Ik heb de 2 begrenzingsdraden op 30 cm van de terugkeerdraad geplaatst maar nu denkt de maaier dat hij in het houthok ook moet maaien. Bij Husqvarna kun je de draden samenvoegen (de 2 begrenzingsdraden en de terugloopdraad), Gardena geeft echter aan dat dit bij hen niet kan en hebben geen oplossing, wie heeft er wel een oplossing? De draden heb ik nu los liggen om het e.e.a. uit te proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Om4e0s_dN_ciVOG4Sgk5IbR0xo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnQvfc8irhOlJrCUiud8eYtS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UclbkPTRAEHbpJ0dtSg6iKG1Qng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkfDaks3yhufILW0l7cvkTlH.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 5