Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt zeggen wat je wil, maar ik vind dit niet normaal.

Dit gepush en gedram gaat in tegen al mijn zinnig verstand als IT-er. Als ik wil werken met een systeem dat dagelijks verandert, dan ga ik wel Arch Linux of Debian Sid draaien.

Vroeger was de grootste kritiek op Linux dat het continue veranderde (behalve als je Debian Stable, of een versie van RHEL draaide). Nu is men daar eindelijk zover dat meer en meer distributies gaan werken met LTS-kernels en versies, en nu gaat Microsoft, met het grootste/belangrijkste desktop-OS van deze wereld aan de gang met een constant veranderende rolling release. Ik heb sinds juni de UI al 3x zien veranderen op de ene of andere manier, om maar wat te noemen.

Dat is toch niet werkbaar voor gebruikers; er valt toch ook niet tegenop te werken met technische diensten die software moeten testen en/of handleidingen moeten schrijven of iets dergelijks?

"Klik op.... om ...."
- "Sorry jong, die knop bestaat sinds gisteren niet meer."

Het zou werkelijk ironisch zijn dat je beter een LTS/Stable Linux kunt gaan draaien in plaats van Windows als je niet wil dat je systeem achter je rug om verandert als je even niet kijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Katsunami op 08-12-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Ik draai al jaren arch en heb nog niet eerder op deze manier naar alle windows perikelen gekeken. Groot verschil tussen rolling releases en windows is natuurlijk wel het respectievelijk wel en niet gebruiken van centrale repositories. Dat maakt het voor windows ondoenlijk om "door te blijven rollen". Software zou stuk gaan. Ubehaupt is het denk ik link dat Windows probeert te updaten/upgraden zonder (veel) interactie, er zijn tenslotte zoveel verschillende configuraties en applicaties om rekening mee te houden, dat dat wel een keertje stuk moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Als systeembeheerder kijk ik er ook niet naar uit om ipv. grote stappen om de X jaar te testen op compatibiliteit dit nu regelmatig te doen. Daarom zal Windows 10 ook nog een lange tijd niet voorzien worden.. Ik hoop dan ook dat dit voor de enterprise-editie anders wordt aangepakt, wat ze wel lijken te doen met uit te schakelen auto updates. Ik zal niet de enige bezorgde IT'er zijn die nu zijn wereld drastisch ziet veranderen met de stappen die Windows 10 neemt.

Het komt ook regelmatig in de media in een minder directe wijze dat bedrijven met je privacy en data geen rekening houden wat jij wil. Het zou bij het begin al goed moeten zitten met veiligheid en niet het OS moeten aanpassen om een basis veiligheid van privacy te geven. Als er morgen in het journaal een item komt waarin WD green hardeschijven je data van bepaalde delen in je Windows versturen naar wdc.com, dan zou het het ook van de dam zijn. En waarschijnlijk zou een groot gedeelte overwegen deze te vervangen of in de toekomst een PC zonder zo'n schijf te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
MS creert expres een erg veranderlijk OS.

Om het andere virusscanners behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Om het andere firewalls behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Om het andere browsers behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Om het andere officepakketten behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Om het andere muziek, filmpjes players behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Om het andere willekeurige andere tools behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Enzzz.

Net zolang blijven treiteren totdat iedereen de MS meegeleverde meuk gaat gebruiken. (maw dan maar de hard way dus)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb zelden zo'n opsomming van zogenaamde feiten gezien waar ik me in geen enkel opzicht maar enigszins in kan vinden. Is dit echt je eigen ervaring, of alleen van horen en zeggen? Nooit iets gemerkt van al die beweringen, laat staan van dat treiteren dat je beweert. Ik heb ook de upgrade gedaan van Windows 7 naar Windows 10 en moeiteloos alle "privacy-schuifjes" dicht gezet. Ik merk nauwelijks echt verschil met mijn vorige OS. Dus een veranderlijk OS, hoezo veranderlijk? Hooguit totaal ondergeschikte kleinigheden die je niet eens merkt..
Sorry dat ik het zeg, maar een op deze manier geuite kritiek kan ik moeilijk anders zien dan meehuilen met de wolven in het bos. Dat enzzz, is er dan nog meer te melden?

Of dat dichtzetten van die privacy-schuifjes voldoende is weet ik niet, ik laat me daar ook niet verder over uit, want daar is vind ik al genoeg over gediscussieerd. Maar deze tirade van je heeft volgens mij niets met die privacy en instellingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik kan me ook niet vinden in dat "lijstje", ik heb geen issues software gezien die Windows 7 bv. ook niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 15:13
enchion schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:43:

Om het andere virusscanners behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Om het andere firewalls behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Om het andere browsers behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Om het andere officepakketten behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Om het andere muziek, filmpjes players behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Om het andere willekeurige andere tools behalve die van MS zelf onmogelijk te maken bij te blijven.
Enzzz.

Net zolang blijven treiteren totdat iedereen de MS meegeleverde meuk gaat gebruiken. (maw dan maar de hard way dus)
Dit is gewoon absoluut niet waar, kom eens met voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Enzzz.

MIjn ervaringen (vanaf dag 1 dat de public beta beschikbaar kwam, fast ring) komen niet overeen.
Ik gebruik mijn eigen virusscanner en firewall, Firefox (en Chrome als backup), LibreOffice, Foobar, en Thunderbird. Nog steeds... en zonder problemen.

Net als anderen die op je post reageren vraag ik: heb je bewijzen? En dan vooral bewijzen die mijn ervaringen kunnen afdoen als irrelevant?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:39
(jarig!)

Enzzz.

Ik draai hier gewoon non MS programma's zo als Mallwarebites , Libreoffice,firefox, Deamontools en nog meer programmas het enige wat niet werkt is een MS product, mail programma krijg mijn oude mailen er niet in om terug te lezen , wel via firefox mar standaard mail van MS niet

dus ik heb juist de ervaring dat externe programma's beter lopen dan MS , MS
en wat mij ook stoort is dat silverlight geen 64 bits ondersteund .firefox 64 bits kan geen Horizon Go afdraaien in een 64 bits omgeving

[ Voor 5% gewijzigd door ravw op 11-12-2015 17:41 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
nieuws: EU bereikt akkoord over nieuwe privacyregels

Zou hier ook iets van slaan op Windows 10 ?

"Ook wordt het 'recht om vergeten te worden' onderdeel van de wetgeving. Dit recht is er al sinds een uitspraak van het Europese Hof en houdt in dat een bedrijf persoonsgegevens van een betrokkene dient te verwijderen indien deze toestemming voor verwerking van deze gegevens intrekt. De nieuwe regels richten zich tot alle bedrijven die klanten hebben in Europa en zijn van toepassing op onlinediensten."

Je kan nog niet alles uitschakelen en valt de "telemetrie" hier wel onder ? Of enkel OneDrive ?

http://www.theregister.co...about_pushing_windows_10/

Ik heb geen Windows 7 non-enterprise toestellen gezien op mijn werk recent. Is het zo erg geworden ?

[ Voor 11% gewijzigd door marcop82 op 16-12-2015 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:28
marcop82 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:13:
"Ook wordt het 'recht om vergeten te worden' onderdeel van de wetgeving. Dit recht is er al sinds een uitspraak van het Europese Hof en houdt in dat een bedrijf persoonsgegevens van een betrokkene dient te verwijderen indien deze toestemming voor verwerking van deze gegevens intrekt. De nieuwe regels richten zich tot alle bedrijven die klanten hebben in Europa en zijn van toepassing op onlinediensten."
Bij dit soort dingen blijf ik aversie houden, het voelt gewoon niet goed.

De randvoorwaarde is en blijft blijkbaar default alle (privacygevoelige)gegevens verzamelen, maar ben je het als burger niet eens, dan moet je zelf initiatief nemen om deze data te laten verwijderen en je zodanig te laten registreren. Daarbij blijft de vraag hoe grondig dat verwijdering gebeurt.
Daarbij vraag ik me ook af of een registratie, dat jij als persoon niet wilt dat er data over je wordt verzameld, er juist toe leidt dat de ogen op deze personen worden gericht. In dat geval beweegt de overheid en bedrijven tot juridische grenzen van de wetgeving en probeert juist des te meer te verzamelen binnen de mazen van de wetten... het blijven zoeken van grenzen.

De wereld blijft raar wat dat betreft. Zoals al vaker in dit topic aangegeven, maar wat hoort te gelden in het algemeen, zulke shit moet gewoon opt-in zijn en niet opt-out. En of dit via een eigen privacyregeling van een commercieel bedrijf is of door de overheid aangewezen maakt dan niets uit voor het principe. Dit soort nieuwe regelgeving lijkt op het telkens dempen van een beetje sloot met wat grond, maar eigenlijk blijft het een smeerboel en komt het gat niet dicht. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat is het fundamentele probleem ook: doordat commerciële entiteiten zich kunnen schuilen achter onduidelijke overeenkomsten die niemand leest, doen ze dus niets fout. Ook al leest <1% die overeenkomsten omdat ze onduidelijk, allomvattend, ingewikkeld en groot zijn.

Doordat ze dan ook nog eens opt-out zooi kunnen voorzien, ben je vaak slachtoffer van "dan had je de voorwaarden maar moeten lezen voordat je de verpakking open deed !" En het gebrek aan overheden die zich moeien helpt ook niet, want zij willen liefst zoveel mogelijk informatie over hun burgers ook toegankelijk hebben.

We zien dit ook terug in Windows 10: je kan niet alle privacy-gerelateerde items uitschakelen, veel is opt-out tenzij je weet waar je moet kijken en men schaart alles wat mogelijk onder data-mining kan vallen onder "telemetrie".

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 00:04
Telemetrie, veel Windows 7 updates hebben dat de laatste tijd...

Maar goed, voorwaarden weigeren = Windows 10 niet kunnen gebruiken, mensen gaan er dus alsnog akkoord met de voorwaarden.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
http://www.zdnet.com/arti...hes-opt-out-instructions/

Zelfs toestellen in een domain ontsnappen niet meer aan de software die hier en daar als echte malware aangezien wordt (GWX). Ik vraag me af waar de lijn getrokken zal worden.

Ik heb het meeste problemen met de manier hoe MS je Windows 10 opdringt, samen met de privacy concerns die regelmatig naar boven komen zoals de decryptie eisen van Amerika en de vele backdoors die dagelijks in enterprise toestellen gevonden worden. Je kan windows updates ook niet vertrouwen want die zetten de privacy zever weer terug aan soms. Met Windows 7 heb ik nu ook dubbele gevoelens door de vreemde telemetry updates, nadat MS heeft gekozen minder uitleg te geven voor deze updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
marcop82 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 08:31:
http://www.zdnet.com/arti...hes-opt-out-instructions/

Zelfs toestellen in een domain ontsnappen niet meer aan de software die hier en daar als echte malware aangezien wordt (GWX). Ik vraag me af waar de lijn getrokken zal worden.

Ik heb het meeste problemen met de manier hoe MS je Windows 10 opdringt, samen met de privacy concerns die regelmatig naar boven komen zoals de decryptie eisen van Amerika en de vele backdoors die dagelijks in enterprise toestellen gevonden worden. Je kan windows updates ook niet vertrouwen want die zetten de privacy zever weer terug aan soms. Met Windows 7 heb ik nu ook dubbele gevoelens door de vreemde telemetry updates, nadat MS heeft gekozen minder uitleg te geven voor deze updates.
Die telemetrie updates zijn vaak ook bedoelt om de "ervaring" bij het upgraden naar Windows 10 te verbeteren...

Trouwens, dinsdag was het weer raak en dus alweer een updates die de upgrade proces naar Windows 10 verbeterd, het stapelt zich wel heel erg belachelijk veel op, 1 update is toch zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Rustig in dit topic, is iedereen al geswitched naar een ander OS? Helaas zijn er nog steeds geen harde onderzoeksbewijzen van wat er wel en niet word gelekt naar Microsoft..

"Windows 10 heeft standaard niet zo veel respect voor je privacy. Zonder aanpassingen wordt er van alles naar Microsofts servers gestuurd en functioneert je pc zelfs als een torrentserver."

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marcel87 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 12:38:
De randvoorwaarde is en blijft blijkbaar default alle (privacygevoelige)gegevens verzamelen, maar ben je het als burger niet eens, dan moet je zelf initiatief nemen om deze data te laten verwijderen en je zodanig te laten registreren. Daarbij blijft de vraag hoe grondig dat verwijdering gebeurt.
Daarbij vraag ik me ook af of een registratie, dat jij als persoon niet wilt dat er data over je wordt verzameld, er juist toe leidt dat de ogen op deze personen worden gericht. In dat geval beweegt de overheid en bedrijven tot juridische grenzen van de wetgeving en probeert juist des te meer te verzamelen binnen de mazen van de wetten... het blijven zoeken van grenzen.
Het ding is ook dat het bij bedrijven met een verantwoordelijk updatebeleid bijna onmogelijk is data grondig uit de back-ups te verwijderen. Het beste waar je op kan hopen is dat na een jaar of twee de vastgestelde retentieperiode is verlopen en dat het spul overschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
Kan er iemand met Windows 10 Pro 64-bit zijn/haar UserPreferencesMask geven?

HKey_Current_User - Control Panel -Desktop. Is een REG_BINARY

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

GerardVanAfoort schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 22:31:
Rustig in dit topic, is iedereen al geswitched naar een ander OS?
Ik lees wekelijks verhalen over de hogere druk die Microsoft legt op klanten om over te stappen naar Win10 en Win7 achter zich te laten, het is zorgbarend. Ik begrijp dat ze snel de klanten over willen op één OS, maar een goed product had daar ook voor kunnen zorgen. Nu lijken ze hun macht dmv. marktdominantie zwaar te misbruiken om dit in de hand te werken.

Als dit het doel is van Satya Nadella, dan zie ik voor mezelf geen toekomst meer met Microsoft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:34
<nvm>

[ Voor 107% gewijzigd door Brad Pitt op 24-01-2016 12:33 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
Verkeerd gepost, maar probleem is volledig opgelost met de sleutel te veranderen naar 9E, die eerste reeks zorgt ervoor hoe snel de menu's verdwijnen, door op 9E te zetten, kan ik eindelijk me snelmenu's en Action Center en Search gebruiken.

Ik vraag me af waarom het in een nieuwe build nog altijd verkeerd stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Phuncz schreef op zondag 24 januari 2016 @ 08:23:
[...]

Ik lees wekelijks verhalen over de hogere druk die Microsoft legt op klanten om over te stappen naar Win10 en Win7 achter zich te laten, het is zorgbarend. Ik begrijp dat ze snel de klanten over willen op één OS, maar een goed product had daar ook voor kunnen zorgen. Nu lijken ze hun macht dmv. marktdominantie zwaar te misbruiken om dit in de hand te werken.

Als dit het doel is van Satya Nadella, dan zie ik voor mezelf geen toekomst meer met Microsoft.
Enige wat bij mij overblijft is een muziek/video servertje met Windows 7, offline in een hoekje :)
Hier komt een Mac voor dagelijks gebruik.

NRG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
Phuncz schreef op zondag 24 januari 2016 @ 08:23:
[...]

Same here, ik zou als ik het geld had zo een Macbook halen, maar helaas.

Probleem met Windows 10 in mijn ogen is niet alleen de privacy, ook de automatische driver updates blijven voor ellende zorgen bij kennissen, en dan heb ik het over mensen met machines van max 3 jaar oud.

Daarnaast al die apps die erbij komen, om maar groove, one note en telefoon beheer als voorbeeld te noemen, leuk dat het erbij zit maar het maakt de gehele start menu een zooitje erdoor, en sommige van die programma's komen terug na de installatie of kunnen alleen verwijderd worden via powershell.

Ik vind Windows 10 nog steeds een heel mooi OS, maar dat pushen bevalt mij niet, iedere keer weer bij updates van alles uitvissen en verbergen op mijn laptop, die kan als enige apparaat thuis geen Windows 10 draaien omdat ik een legacy videokaart heb (en toshiba geeft geen drivers voor Windows 8 of hoger weg).

Op zich klaag ik niet dat ik op Windows 7 blijf op dat ding, maar dat pushen en pushen, het boeit Microsoft geen ene reet dat jij een driver mist, als je maar hun os installeert en door gebrek aan goede drivers onstabiel draait.

Zonde, Apple duwt ook updates door je strot echter hun brengen hun updates alleen uit voor Mac's die hun nog ondersteunen en dus werkt het naar behoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mizgala28 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:11:
Ik vind Windows 10 nog steeds een heel mooi OS, maar dat pushen bevalt mij niet
Dit inderdaad, en dat gepush en gebrek aan controle is dan ook precies wat mij weerhoudt van de overstap. Hetzelfde zie ik bij collega's. Diegenen die al over zijn worden helemaal gek van zaken die wéér plotseling veranderd zijn.

Het is toch van de zotte dat ik serieus overweeg een WSUS-server te gaan draaien voor één computer om zo maar te zorgen dat je controle krijgt over je updates 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GerardVanAfoort schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:48:
[...]

Enige wat bij mij overblijft is een muziek/video servertje met Windows 7, offline in een hoekje :)
Een Mac? Tja. Dan heb je nog niks. Apple werkt al jaren op de manier waar Microsoft nu naar toe aan het werken is. Je hebt hoogstens NOG minder keuze; je bent immers verplicht om een apparaat van Apple te hebben om OSX te kunnen draaien. Je kunt niet eens een computer van een andere fabrikant aanschaffen.
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:56:

Dit inderdaad, en dat gepush en gebrek aan controle is dan ook precies wat mij weerhoudt van de overstap. Hetzelfde zie ik bij collega's. Diegenen die al over zijn worden helemaal gek van zaken die wéér plotseling veranderd zijn.
Misschien moet ik toch maar eens een week vrij nemen, en kijken hoe een goede Linux-distributie zoals Mint zich tegenwoordig houdt op zeer nieuwe hardware; in mijn geval is dat een Dell Precision 7510, die uiteindelijk mijn enige computer gaat worden. Mijn oude Latitude en de desktop, beiden uit 2008, zullen mettertijd gepensioneerd worden omdat ze simpelweg te traag aan het worden zijn voor wat ik wil doen.

Dell ondersteunt officieel Ubuntu op deze laptop, en vermeldt dat zelfs nVidia Optimus (switchable graphics tussen de IGP van Intel en de Quadro in de laptop) werkt. Dat zou dan voor Mint ook het geval moeten zijn, want dat is op Ubuntu gebaseerd.

Als alle hardware werkt (en dan bedoel ik dan ook echt ALLE hardware), dan kan ik het wellicht voor elkaar krijgen om voor dagelijks gebruik Linux te gaan draaien, en Windows 10 geïnstalleerd te laten voor een spelletje zo nu en dan.

Het jammere is dat het me waarschijnlijk een week kost om dat voor elkaar te krijgen.

[ Voor 73% gewijzigd door Katsunami op 24-01-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:49:
Misschien moet ik toch maar eens een week vrij nemen, en kijken hoe een goede Linux-distributie zoals Mint zich tegenwoordig houdt op zeer nieuwe hardware; in mijn geval is dat een Dell Precision 7510, die uiteindelijk mijn enige computer gaat worden. Mijn oude Latitude en de desktop, beiden uit 2008, zullen mettertijd gepensioneerd worden omdat ze simpelweg te traag aan het worden zijn voor wat ik wil doen.
Voor mij is het helaas geen optie. 95% van de software die ik regelmatig nodig heb is alleen voor Windows en heel soms voor Mac te krijgen. Dan houdt het op, ik moet wel mijn werk kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:02:
[...]

Voor mij is het helaas geen optie. 95% van de software die ik regelmatig nodig heb is alleen voor Windows en heel soms voor Mac te krijgen. Dan houdt het op, ik moet wel mijn werk kunnen doen.
Deze laptop is alleen voor thuisgebruik. OK, hij is er wat zwaar voor, maar hij moet dan ook minimaal 5 jaar mee. Dan loopt de garantie af, en dan blijft hij in gebruik totdat hij of niet meer voldoet, of kapot gaat.

Alle software die ik gebruik draait ook onder Linux, met uitzonder van de volgende:
- Spellen
- CueTools, CueRipper en MP3Tag (hiervoor zijn wellicht wel goede alternatieven)
- Adobe Digital Editions (om e-books te downloaden na aankoop; werkt wel onder Wine, maar kost veel gerotzooi.)

Het grootste probleem is dat er altijd wel een of ander stuk hardware is dat niet werkt, en steeds weer stuk gaat na de een of andere driver- of kernelupdate. Bij mijn vorige laptop was dat wireless/bluetooth, en bij deze zou het (mogelijk) optimus/graphics kunnen zijn. Ik heb geen tijd om daarmee te *blijven* rommelen nadat het eenmaal is geïnstalleerd, en daarom ben ik uiteindelijk altijd weer terug naar Windows gegaan.

Eén van de Linux-coryfeeën is zelfs van Linux naar de Mac overgestapt vanwege deze reden... hij was het blijkbaar zo zat dat hij van het meest vrije naar het minst vrije computerplatform overstapte. Het is nog steeds de reden dat ik huiverig ben om Linux weer te proberen: veel tijd kwijt die mogelijkerwijze weer niks oplevert behalve dat ik gewoon weer op Windows terecht kom.

Het probleem is echter dat Windows nu hetzelfde probleem gaat krijgen, omdat Microsoft erop lijkt te staan dat drivers gepusht moeten worden via Windows Update. Als er EEN ding is waar ik wil dat Windows Update met zijn poten vanaf blijft, dan is het drivers, maar zelfs dat kun je niet meer uitzetten. Er is een tool beschikbaar die dat wel nog kan, maar veel driver-updates houden zich daar simpelweg niet aan op en installeren toch.

[ Voor 44% gewijzigd door Katsunami op 24-01-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Katsunami schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:14:
[...]

Deze laptop is alleen voor thuisgebruik. OK, hij is er wat zwaar voor, maar hij moet dan ook minimaal 5 jaar mee. Dan loopt de garantie af, en dan blijft hij in gebruik totdat hij of niet meer voldoet, of kapot gaat.

Alle software die ik gebruik draait ook onder Linux, met uitzonder van de volgende:
- Spellen
- CueTools, CueRipper en MP3Tag (hiervoor zijn wellicht wel goede alternatieven)
- Adobe Digital Editions (om e-books te downloaden na aankoop; werkt wel onder Wine, maar kost veel gerotzooi.)

Het grootste probleem is dat er altijd wel een of ander stuk hardware is dat niet werkt, en steeds weer stuk gaat na de een of andere driver- of kernelupdate. Bij mijn vorige laptop was dat wireless/bluetooth, en bij deze zou het (mogelijk) optimus/graphics kunnen zijn. Ik heb geen tijd om daarmee te *blijven* rommelen nadat het eenmaal is geïnstalleerd, en daarom ben ik uiteindelijk altijd weer terug naar Windows gegaan.

Eén van de Linux-coryfeeën is zelfs van Linux naar de Mac overgestapt vanwege deze reden... hij was het blijkbaar zo zat dat hij van het meest vrije naar het minst vrije computerplatform overstapte. Het is nog steeds de reden dat ik huiverig ben om Linux weer te proberen: veel tijd kwijt die mogelijkerwijze weer niks oplevert behalve dat ik gewoon weer op Windows terecht kom.

Het probleem is echter dat Windows nu hetzelfde probleem gaat krijgen, omdat Microsoft erop lijkt te staan dat drivers gepusht moeten worden via Windows Update. Als er EEN ding is waar ik wil dat Windows Update met zijn poten vanaf blijft, dan is het drivers, maar zelfs dat kun je niet meer uitzetten. Er is een tool beschikbaar die dat wel nog kan, maar veel driver-updates houden zich daar simpelweg niet aan op en installeren toch.
Ik had na de installatie van Windows 10 het probleem dat de nieuwste driver van mijn touchpad, die dus gepushed werd, niet werkte. Ik feite werd de touchad onbruikbaar. Toen kon ik met OO 10-shutup de automatische driver update uitzetten en via apparaatbeheer een oudere driver installeren. Nu werkt het weer.

Het "vinden" van drivers voor Windows 10 was trouwens nooit zo makkelijk met Windows update, dat heb ik wel eens anders meegemaakt na een Windows upgrade. Eerlijk toegeven een verbetering. Het kan niet anders dan dat Microsoft hier hard aan heeft gewerkt om de meeste hardware goed te laten draaien. Jammer inderdaad dat je via een workaround je hardware werkend moet maken als er een fout zit in Windows Update.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jmk schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:28:
Ik had na de installatie van Windows 10 het probleem dat de nieuwste driver van mijn touchpad, die dus gepushed werd, niet werkte. Ik feite werd de touchad onbruikbaar. Toen kon ik met OO 10-shutup de automatische driver update uitzetten en via apparaatbeheer een oudere driver installeren. Nu werkt het weer.

Het "vinden" van drivers voor Windows 10 was trouwens nooit zo makkelijk met Windows update, dat heb ik wel eens anders meegemaakt na een Windows upgrade. Eerlijk toegeven een verbetering. Het kan niet anders dan dat Microsoft hier hard aan heeft gewerkt om de meeste hardware goed te laten draaien. Jammer inderdaad dat je via een workaround je hardware werkend moet maken als er een fout zit in Windows Update.
Zelf heb ik alle drivers via Windows Update binnengekregen, maar de Intel graphics driver crashte elke 10 minuten. Die van nVidia was ouder dan degene op de website. Ik heb de Intel- en nVidia-driver verwijderd, en de nieuwste geïnstalleerd. Alles werkte daarna. De touchpad-driver ben ik nooit aan geweest.

Het installeren van drivers via Windows Update werkte op zich prima, maar ik ben van mening dat dit alleen zou moeten gebeuren als je daar specifiek om vraagt. Het is bedrijfsmatig niet te doen als je computer constant loopt te veranderen, zeker niet op het gebied van drivers, omdat een fout daarin de hele computer onwerkbaar kan maken of zelfs onderuit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Katsunami schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:49:
[...]

Zelf heb ik alle drivers via Windows Update binnengekregen, maar de Intel graphics driver crashte elke 10 minuten. Die van nVidia was ouder dan degene op de website. Ik heb de Intel- en nVidia-driver verwijderd, en de nieuwste geïnstalleerd. Alles werkte daarna. De touchpad-driver ben ik nooit aan geweest.

Het installeren van drivers via Windows Update werkte op zich prima, maar ik ben van mening dat dit alleen zou moeten gebeuren als je daar specifiek om vraagt. Het is bedrijfsmatig niet te doen als je computer constant loopt te veranderen, zeker niet op het gebied van drivers, omdat een fout daarin de hele computer onwerkbaar kan maken of zelfs onderuit kan halen.
Zeker waar. Ik denk dat Microsoft hier wel op terug komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GerardVanAfoort schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 22:31:
Rustig in dit topic, is iedereen al geswitched naar een ander OS? Helaas zijn er nog steeds geen harde onderzoeksbewijzen van wat er wel en niet word gelekt naar Microsoft..

"Windows 10 heeft standaard niet zo veel respect voor je privacy. Zonder aanpassingen wordt er van alles naar Microsofts servers gestuurd en functioneert je pc zelfs als een torrentserver."
Inderdaad, inmiddels volledig over naar Arch Linux, we zijn hier compleet Windows-loos op alle PC's geworden. Ik had gewoon geen goed gevoel meer met Windows 10, of 8.1 of 7 en het gevoel om een continue strijd de komende jaren met Microsoft te moeten voeren om updates handmatig na te gaan of ze nog wel goed met je privacy omgaan. Of allerlei tooltjes te moeten gebruiken waar je van moet afwachten hoe werkelijk effectief ze nog zijn. Die wedloop hadden wij geen zin meer in.

Met Arch nu helemaal happy: de volledige vrijheid is weer terug. Al zou ik als je nog echt onervaren bent met Linux eerst Manjaro of Mint proberen. Goed dat er meer keuze is. Maakt het je niet uit dan kun je gewoon Windows 10 gebruiken, voel je je er niet goed meer bij dan zijn er serieuze alternatieven. Iedereen happy.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2016 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De keuze is jammer genoeg alleen voor een paar liefhebbers, geïnteresseerden en/of gebruikers die niet perse software nodig hebben die op Windows draait. De overgrote meerderheid van gebruikers is blij dat ze de basistaken kunnen uitvoeren in Windows en is overstappen geen optie, omdat dit gewoon niet werkbaar is. En zelfs hier op tweakers, waar toch veel liefhebbers zitten en men veel beter geïnformeerd is dan de leek, lijkt het gedrag van Microsoft door bijna iedereen gewoon geaccepteerd en zelfs soms nog verdedigd te worden.

Ik ben zelf door het schandalige gedrag van Microsoft overgestapt op Debian, maar dat heeft me wel veel moeite en tijd gekost. Ik heb Windows nog wel stand-by staan in een virtuele machine, om bijv. Office te kunnen gebruiken wanneer dat moet en om mijn scanner te kunnen gebruiken.

Het lijkt erop dat Microsoft precies weet hoe het zit, en dat ze kunnen flikken wat ze willen, omdat er voor de gewone gebruiker geen keus is. Ze kunnen eigenlijk niet weg. Alleen al het feit dat bij iedere pc die je koopt verplicht Windows zit..... :N

Ja, ze kunnen nog naar Apple, maar dan moet je wel heel veel geld neerleggen voor zo'n machine, en dat is gewoon voor de massa niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Ik draai al jaren linux, daarnaast windows voor sommige software. Nu alleen nog een Win 8.1 voor spellen.
Ik zal me eens verdiepen in steam for linux echter. Wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Privacyschending of niet..? Ga weg met je aanbevolen, dat kies ik zelf wel! Wat nu als het in enkele geval misgaat, en een niet 'tweaker' een beschadigd OS heeft.. Dan mag hij/zij 'gratis' opnieuw beginnen.

Bron: NOS http://nos.nl/artikel/208...et-altijd-verstandig.html

"Microsoft wil zoveel mogelijk computers met Windows bijwerken naar Windows 10. De softwarefabrikant wordt daar steeds agressiever in. Vanaf komende maandag is Windows 10 daarom een 'aanbevolen update', waardoor de nieuwste versie van het besturingssysteem automatisch wordt gedownload.

Tot nu toe heeft 1 op de 10 gebruikers Windows 10 geïnstalleerd. Het nieuwe besturingssysteem heeft een marktaandeel van ongeveer 12 procent. Daarmee is Windows 10 nu al populairder dan voorganger 8.1, maar meer dan de helft van alle Windows-computers werkt nog met Windows 7.

Beter samenwerken

Windows 10 moet beter aansluiten bij de andere producten van Microsoft, zoals tablets, smartphones en de spelcomputer Xbox. Door iedere computer bij te werken naar Windows 10 hoopt Microsoft dat gebruikers ook die andere producten gaan gebruiken.

Gebruikers kunnen nu nog zelf kiezen of ze het nieuwe besturingssysteem willen downloaden en installeren. Bijna alle computers met Windows 7 of Windows 8.1 hebben rechts onderin een klein blauw icoontje en krijgen zo nu en dan een melding. Door op het icoontje te klikken werd de nieuwste versie van Windows gedownload en daarna geïnstalleerd.

Terugdraaien

Met de aanbevolen update is er dus een hobbel minder voor gebruikers om het nieuwe besturingssysteem te installeren. Toch is dat niet altijd verstandig. Windows 10 is niet per se geschikt voor alle computers. Sommige computerfabrikanten raden hun klanten daarom aan om te wachten met de update, of om er compleet vanaf te zien. Mocht het nieuwe besturingssysteem niet werken, dan kun je de installatie binnen 31 dagen nog terugdraaien."

Meer dan de helft draait nog Windows 7, ja uiteraard. En eer dat dit gedaald is naar 25% zijn we een paar jaar verder

NRG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
https://www.truste.com/re...onsumer-privacy-index-us/

Hieruit zou je zeggen dat men bewust is van het probleem, maar als ik met familie, vrienden en kennissen praat over social media en waarom ik niet op elk netwerk zit, krijg ik niet de indruk dat 9 op 10 mensen zich zorgen maakt over zijn privacy. Of ze zien social media niet als een entiteit die privacy schendt.

Zou daarom Microsoft nog niet zo kritisch bekeken worden ? Maar elke maand verschuift MS de grens met de opdringerigheid van Windows 10 dat ik me zorgen maak waar het stopt. Je zou denken met deze mate van besef van privacy issues dat men een OS dat zich gedraagt als een vervelende advertisement ook wat meer kritiek van de mens zou krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik blijf het vaag vinden, dat de fabrikant van het meest gebruikte OS in de wereld aan het verschuiven is in de richting van een rolling release, daar waar fabrikanten van grote Linux-distributies steeds langere support aan het leveren zijn. Als ze het daar nog voor elkaar kunnen krijgen om software uit 2016 los op een Linux uit 2010 te draaien (en andersom), dan zou dat een hele grote stap in de goede richting zijn, terwijl MS juist de verkeerde richting aan het opgaan is.

Het hele punt in een goed werkende, stabiele IT-omgeving is dat de zooi niet verandert als het eenmaal werkt, en *als* het verandert, dat dit met één ding tegelijk gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Katsunami

Het is niet vaag, het gaat puur om nog meer geld verdienen. Iedereen zal verplicht aan de laatste versie van Windows moeten. Het laatste nieuws is dat Microsoft iedereen gaat dwingen om Windows 10 te gebruiken op nieuwe generaties PC zoals de Skylake processoren. Oude versies gaan niet meer werken.

Wat een ramp is voor het bedrijfsleven, die juist in duurdere Pro-licenties hebben geinvesteerd om ook het recht te hebben om te downgraden voor legacy systemen. Of bedrijven die geet risico willen lopen met alle spyware verhalen over Windows 10 of dat er datalek komt en al je gegeven op straat liggen. (oeps, foutje).

Microsoft heeft inmiddels de houding aangenomen dat de klant kan barsten en zij alles bepalen. Een zeer kwalijke ontwikkeling en hoe oliedom kun je zijn. De concurrentie lacht zich rot natuurlijk met Google en Apple vooraan.

Over 18 maanden is het over met al dat 'gezeur' over privacy. Iederen verplicht aan Windows 10 met een nieuwe PC, niets anders gaat meer werken. Of je moet het stuur in eigen handen nemen en nu aan Linux gaan beginnen, pas dan ben je van alle dwang af.

http://www.infoworld.com/...s-without-windows-10.html

http://arstechnica.com/in...to-upgrade-to-windows-10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:28
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:10:
Microsoft heeft inmiddels de houding aangenomen dat de klant kan barsten en zij alles bepalen. Een zeer kwalijke ontwikkeling en hoe oliedom kun je zijn. De concurrentie lacht zich rot natuurlijk met Google en Apple vooraan.

Over 18 maanden is het over met al dat 'gezeur' over privacy. Iederen verplicht aan Windows 10 met een nieuwe PC, niets anders gaat meer werken. Of je moet het stuur in eigen handen nemen en nu aan Linux gaan beginnen, pas dan ben je van alle dwang af.
Eigenlijk spreek jij jezelf tegen in de 2e alinea. Vanuit MS bekeken is het dus slim om zowel pushen en evt. data te verzamelen, al weten we van het laatste nog steeds niet hoeveel het is.

Kwalijk blijft het wel natuurlijk... Maar ja, ik denk dat het MS nog niet zoveel pijn gaat doen, want hoeveel procent zal daadwerkelijk definitief naar een alternatief overstappen en daar blijven? Dus zowel consumenten als bedrijven. Ik denk dat er maar weinig op die manier overstappen, een voordeel van een machtige marktpositie waar MS in verkeert.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 08-02-2016 01:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

marcel87 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 01:37:
[...]

Eigenlijk spreek jij jezelf tegen in de 2e alinea. Vanuit MS bekeken is het dus slim om zowel pushen en evt. data te verzamelen, al weten we van het laatste nog steeds niet hoeveel het is.

Kwalijk blijft het wel natuurlijk... Maar ja, ik denk dat het MS nog niet zoveel pijn gaat doen, want hoeveel procent zal daadwerkelijk definitief naar een alternatief overstappen en daar blijven? Dus zowel consumenten als bedrijven. Ik denk dat er maar weinig op die manier overstappen, een voordeel van een machtige marktpositie waar MS in verkeert.
Klopt, Microsoft probeert critici op deze manier de mond te snoeren: 'Wil je Windows blijven gebruiken?', goed maar dan alleen zoals wij exact voor je dicteren. Absoluut geen vrije keuze meer bij Big Brother 2016. Ik ben wel benieuwd hoe lang mensen zich als nog zo een mak schaap door Microsoft laten behandelen

In mijn omgeving zie ik wel steeds meer mensen overstappen naar alternatieven, vooral naar Linux Mint die zo populair is omdat dat zoveel weg heeft van Windows 7. Helemaal nu ook Steam goed werkt op alternatieve besturingssystemen en zij zelf aan een alternatief OS ook werken buiten Windows om.

Benieuwd wanneer Microsoft gaat komen met 10 euro per maand voor consumenten om Windows as a service te mogen gebruiken. Eerst je privacy kapot maken en daarna er met je geld vandoor gaan als abonnement. Microsoft is eigenlijk gek als ze dat niet gaan introduceren. At your service! :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Diepgaand onderzoek in al die connecties zou welkom zijn, hoeveel zijn er nu in gebruik door apps of services die hun status updaten ? Dat is nog het probleem met apps en de app store die regelmatig en automatisch nieuwe info binnenharken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GerardVanAfoort schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:48:
Ja, lekker. Van de regen in de drup. Naast het feit dat het dan gewoon Apple is in plaats van Microsoft die bepaalt wat er gebeurt, heb je ook nog maar te kopen wat zij je voorschotelen. Niet eens met de hardware van de Mac van 2016? Pech. Oh, jouw Mac uit 2012 ondersteunt de laatste versie van OSX niet? Pech. OSX gaat een kant op die je niet bevalt? Pech. Apple zal niet heel veel liever zijn dan Microsoft in het geval van data verzamelen, want bijna alles wat je koopt en installeert hangt samen met de Appstore.

Het maakt geen zak uit als je overstapt naar Apple. De enige mogelijkheid die je hebt als je niet afhankelijk wil zijn van een of ander megalomaan bedrijf is Linux.

[ Voor 10% gewijzigd door Katsunami op 08-02-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Katsunami schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:52:
[...]

Ja, lekker. Van de regen in de drup. Naast het feit dat het dan gewoon Apple is in plaats van Microsoft die bepaalt wat er gebeurt, heb je ook nog maar te kopen wat zij je voorschotelen. Niet eens met de hardware van de Mac van 2016? Pech. Oh, jouw Mac uit 2012 ondersteunt de laatste versie van OSX niet? Pech. OSX gaat een kant op die je niet bevalt? Pech. Apple zal niet heel veel liever zijn dan Microsoft in het geval van data verzamelen, want bijna alles wat je koopt en installeert hangt samen met de Appstore.

Het maakt geen zak uit als je overstapt naar Apple. De enige mogelijkheid die je hebt als je niet afhankelijk wil zijn van een of ander megalomaan bedrijf is Linux.
Dit topic gaat over privacy en niet over hoe Microsoft of Apple met hardware omgaat. De nieuwste OSX die nog niet uit beta is en later dit jaar verschijnt werkt op alle Macs vanaf 2009 en sommige toestellen zoals de iMac vanaf 2007. Maar Windows 7 of 8.1 ondersteunt straks Kaby Lake niet meer, omgekeerde wereld.

[ Voor 56% gewijzigd door marcop82 op 08-02-2016 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Niet eens met de hardware van de Mac van 2016? Pech.
Een non-argument, als je de hardware niet wilt, koop je het toestel niet. Voor de meeste mensen zijn PC's bouwen geen normale zaak en dan kom je bij HP, Dell of Lenovo ook niet weg met "ik wil een videokaart met meer geheugen" als die niet aangeboden wordt. In mijn ex-Mac Mini heb ik een SSD, andere CPU en meer geheugen geplaatst, geen probleem hoor als je zelf kan klussen.
Oh, jouw Mac uit 2012 ondersteunt de laatste versie van OSX niet? Pech.
https://support.apple.com/en-us/HT201475
Zelfs de Xserve is compatible, dat ding wordt al vijf jaar niet meer verkocht.
OSX gaat een kant op die je niet bevalt? Pech.
Dan installeer je één van de andere x86 compatible OS'en, zoals Windows, Linux, BSD of what er in de uithoeken van het internet te vinden is. Of gewoon een vorige OS X.
Apple zal niet heel veel liever zijn dan Microsoft in het geval van data verzamelen, want bijna alles wat je koopt en installeert hangt samen met de Appstore.
Bij Linux is hun "app store" niet meer dan een GUI voor apt-get of een alternatieve package manager. Bij Windows kan dat en OS X kan dat ook, dus hoe je erbij komt dat een app store automatisch betekent dat dit met data-collecting te maken heeft, geen idee. Maar in dat opzicht kan je weinig online doen natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Phuncz op 08-02-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop82 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:14:

Dit topic gaat over privacy en niet over hoe Microsoft of Apple met hardware omgaat.
Het punt is echter dat je op de Mac niet meer, maar waarschijnlijk nog minder keuzes hebt dan onder Windows. Bij beide partijen ben je met je OS afhankelijk van een enorme organisatie die bijna kan doen en laten wat ze wil, omdat mensen toch niet (of met zeer veel moeite) weg kunnen, afhankelijk van hun investeringen in applicaties, maar bij Apple ben je daarnaast ook nog met je hardware van hen afhankelijk.
Phuncz schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:07:
Een non-argument, als je de hardware niet wilt, koop je het toestel niet.
Dat is zeker een argument. Als je een nieuwe computer nodig hebt (oude te traag, of defect) dan zul je maar moeten kopen wat Apple net in de handel heeft, of het je nou bevalt of niet (vanwege welke reden dan ook). Onder Windows heb ik tenminste 5-10 fabrikanten en tig modellen om uit te kiezen.
Dan installeer je één van de andere x86 compatible OS'en, zoals Windows, Linux, BSD of what er in de uithoeken van het internet te vinden is. Of gewoon een vorige OS X.
Dat is geen alternatief. Er is teveel OSX-software die niet beschikbaar is op Linux en Windows. Als je daar toevallig een of meer pakketten van gebruikt, dan zit je muurvast, net zoals op Windows.
Bij Linux is hun "app store" niet meer dan een GUI voor apt-get of een alternatieve package manager. Bij Windows kan dat en OS X kan dat ook, dus hoe je erbij komt dat een app store automatisch betekent dat dit met data-collecting te maken heeft, geen idee. Maar in dat opzicht kan je weinig online doen natuurlijk.
Als je iets via de Appstore koopt, dan zal Apple gegarandeerd bijhouden dat je dat gekocht hebt; en het zou me ook niets verwonderen als het programma via de Appstore bijhoudt hoe en hoe vaak het wordt gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 08-02-2016 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

[...]

Het gaat niet om onafhankelijk te zijn maar hoe er met je gegevens/privacy word omgegaan. Ik krijg het idee, maar misschien zit ik daar wel fout in, dat waar Apple de teugels strakker trekt Microsoft ze juist laat vieren.

Apple: nieuws: Apple trekt zich op 30 juni terug uit iAd - update

En: http://macworld.nl/mac/on...52092#BwQEQrTp3Potj4XD.97

Microsoft:
"Houd er rekening mee dat sommige van onze services koppelingen omvatten naar services van derden wiens privacywerkmethoden verschillen van die van Microsoft. Als u persoonsgegevens aan één van deze services doorgeeft, worden uw gegevens beheerst door hun privacyverklaringen." :(

Ja, Apple apparaten zijn aardig aan de prijs, maar ik hoop dat ik ook met een Mac hetzelfde voordeel zie als ik bij een iPhone 4 en iPad 3 al langere tijd ervaar. Lange tijd profiteren van updates, duuzame hardware, niet te veel wijzigingen in basic apps/software :) maar eerder een aanvulling... Maar vooral betaal je hardware/OS software maar ook de meeste apps en word niet lastig gevallen met allerlei hijgende third party data collectors.

Wie weet ben ik over twee jaar wel keihard op m'n bek gegaan, maar dit is hoe ik er nu over denk

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Oh mijn computer maakt ook verbinding met 100 den ip adressen.. I'm being spied _/-\o_

NRG

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

EINDELIJK heeft Microsoft het toegegeven: binnenkort kun je alle spyware en telemetry in Windows uitzetten. Ook al adviseert Microsoft met klem om dit niet te doen.

Na de onthullingen van Forbes dat met alle privacy tracking settings uitgeschakeld in Windows (!) binnen 8 uur 5500 keer data terug wordt terug verzonden naar meer dan 100 Microsoft ip-adressen was natuurlijk niet meer uit te leggen dat dat nog ergens voor nodig is. Ondanks alle ontkenningen van Microsoft fansites en fanboys die niet meer kritisch durven te zijn en blind alles voor zoete koek slikken wat ze wordt verteld.
Hulde aan oa. Forbes voor een goed stuk journalistiek.

http://www.forbes.com/sit...s-10-u-turn/#61ccdaee3974

In short: Microsoft is taking action. It has decided to release updates “later this year” which will enable users to fully control all background telemetry and data tracking and, if desired, disable it completely. Microsoft also asked me to stress that disabling these background operations is something it would “strongly recommend against”.

Shame on you Microsoft! :(
Dat het zo lang moest duren voordat er weer naar klanten wordt geluisterd en de spyware en data tracking binnenkort echt uigezet kan worden. Maar eerst zien natuurlijk, het is een start.

Het artikel van Forbes dat Microsoft uiteindelijk op de knieën kreeg. _/-\o_
http://www.forbes.com/sit...ying-levels/#7b3e535d7aa9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

@ Grasfluiter. Lees dit ook even voor een stukje nuance.. Gé Brander in "[Windows 10] Privacy & instellingen"

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:53:
EINDELIJK heeft Microsoft het toegegeven: binnenkort kun je alle spyware en telemetry in Windows uitzetten. Ook al adviseert Microsoft met klem om dit niet te doen.
Helaas:
Update 13/02/16: Microsoft has confirmed the statement issued to me came from a 2015 blog post and does not relate to plans for 2016. An update will be posted to this story following conclusion of talks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ZDnet artikel wordt ook genoemd in het verder gelinkte Forbes artikel.
http://www.forbes.com/sit...ying-levels/#2bf6ab8d7aa9

Het ZDnet is geen nuance maar zoals gewoonlijk ontkenning en afzwakking. Geen verrassing, ZDnet staat bekend als een hele grote Microsoft fansite, echte kritiek zul je daar niet horen want dat durft men niet. Microsoft is een machtige partij als je een tech site bent. De redactie van tweakers is trouwens ook oorverdovend stil in de nieuwssectie.

Forbes is algemeen + onafhankelijker. Het is nu wel Windows Spygate geworden. :P

@Phuncz
Microsoft lijkt van zichzelf geschrokken en probeert alles weer in de doofpot te stoppen. Forbes is interessant om te volgen om te zien hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2016 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Grappig... ik heb beide gelezen (en de blogpost waar het om gaat) en kom eigenlijk tot de conclusie dat de blogpost koren is op de molen van een ieder die Microsoft beticht van spioneren... met de aantekening dat er niets wordt onderzocht (installatie, en de logging van de router... punt)
Forbes lijkt zich van dat gebrek aan onderzoek niet heel veel aan te trekken en slaat alles wat techniek is even over... terwijl ZDnet daar nou juist boven op duikt, en dat gedeelte debunkt.

Mijns inziens zijn alle drie de verhalen een tikje gekleurd. Ik zie in het ZDnet artikel niet echt een fansitepost... net als ik in het Forbes-artikel ook niet iets zie dat MS op de knieen zou moeten krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door Jester-NL op 15-02-2016 18:04 . Reden: typo's ]

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:22:
Dat ZDnet artikel wordt ook genoemd in het verder gelinkte Forbes artikel.
http://www.forbes.com/sit...ying-levels/#2bf6ab8d7aa9
Weer zo'n fijne adblocker-blocker :F

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2016 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Microsoft doet er alles aan om iedereen Windows 10 op te dringen. Nu gaan ze ads over Windows 10 tonen in Internet Explorer en bieden het aan als "IE security update" onder Windows Update.

http://uk.businessinsider...ware-into-ie-patch-2016-3

Met het nieuws over Apple die gedwongen wordt iOS te voorzien van een backdoor van een overheidsdienst van de US, stel ik me vragen of dit niet al het geval is bij Windows 10. De mate van het pushen neemt ziekelijke proporties aan, alsof het een slechte zaak is dat mensen nog op Windows 7 of 8 zitten. Dat is beetje conspiracy theory maar het steeds aandraaien van de duimschroeven is verontrustend. Kunnen wij zeker zijn dat Windows 10 wel een "security update" is als men zo vaag is over veel in vraag gestelde dingen ?

[ Voor 8% gewijzigd door marcop82 op 11-03-2016 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Nag nag, gewoon negeren die spam.. Oh wacht het is een security update! Hier zelf maar een Windows 7 Pro met updates t/m 06/2015 gemaakt als installatie media, nieuwere updates komen er niet meer op, wel goede beveiliging. Rot maar op met die 'security' updates van die prutsers :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
GerardVanAfoort schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:48:
Nag nag, gewoon negeren die spam.. Oh wacht het is een security update! Hier zelf maar een Windows 7 Pro met updates t/m 06/2015 gemaakt als installatie media, nieuwere updates komen er niet meer op, wel goede beveiliging. Rot maar op met die 'security' updates van die prutsers :)
De W10-gerelateerde updates zitten dacht ik niet meer in het Simplix pack, als je die hebt gebruikt ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
marcop82 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:50:
Microsoft doet er alles aan om iedereen Windows 10 op te dringen. Nu gaan ze ads over Windows 10 tonen in Internet Explorer en bieden het aan als "IE security update" onder Windows Update.

Met het nieuws over Apple die gedwongen wordt iOS te voorzien van een backdoor van een overheidsdienst van de US, stel ik me vragen of dit niet al het geval is bij Windows 10. De mate van het pushen neemt ziekelijke proporties aan, alsof het een slechte zaak is dat mensen nog op Windows 7 of 8 zitten. Dat is beetje conspiracy theory maar het steeds aandraaien van de duimschroeven is verontrustend. Kunnen wij zeker zijn dat Windows 10 wel een "security update" is als men zo vaag is over veel in vraag gestelde dingen ?
Natuurlijk is het voor MS een slechte zaak als mensen bijven hangen op oude besturingssystemen. Niet alleen is Windows 7 veel minder veilig (door het ontbreken van een ingebouwde antivirus, ontbreken van SmartScreen en oudere versies van ASLR e.d.), daarnaast mist Windows 7 een store, dus de kruisbestuiving die MS voor ogen heeft van tablets/telefoons en desktops werkt niet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

GerardVanAfoort schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:48:
(...) Hier zelf maar een Windows 7 Pro met updates t/m 06/2015 gemaakt als installatie media, nieuwere updates komen er niet meer op, wel goede beveiliging. Rot maar op met die 'security' updates van die prutsers
Je hebt willens en wetens negen maanden aan beveiligingsupdates overgeslagen, denkt dat je eigen methoden die updates wel opvangen, en dat omdat je je leverancier niet vertrouwd...

ik mis hier de logica...

[ Voor 3% gewijzigd door Jester-NL op 11-03-2016 20:13 ]

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:32:

Natuurlijk is het voor MS een slechte zaak als mensen bijven hangen op oude besturingssystemen. Niet alleen is Windows 7 veel minder veilig (door het ontbreken van een ingebouwde antivirus, ontbreken van SmartScreen en oudere versies van ASLR e.d.), daarnaast mist Windows 7 een store, dus de kruisbestuiving die MS voor ogen heeft van tablets/telefoons en desktops werkt niet.
Wat Microsoft voor ogen heeft, interesseert mij en vele anderen geen ene zier.

Wat MS moet doen, is een besturingssysteem afleveren dat twee dingen doet:
- De computer besturen / hardware gebruiken
- Programma's opstarten (en ondersteuning daarvoor bieden middels libraries zoals DirectX)

De meeste software die in Windows word meegeleverd, had er zonder meer uitgeript kunnen worden, ter aanbod via een download, of de market.

Ik ben en blijf van mening dat Windows 2000 het laatste echte *besturingssysteem* was. OK, er zat wat extra spul in, maar bij lange na niet de hoeveelheden puinhoop die men sinds XP is gaan meelveren. Windows 8 en 10 zijn gewoon consumentgerichte brakheid IMHO, en de enige reden dat ik het gebruik is dat ik het me als IT-er niet kan veroorloven om het niet te gebruiken en er niet vanaf te weten.

Ondanks alle nadelen die er kleven aan desktop-Linux blijf ik erover denken om dat op mijn thuiscomputer Linux te installeren, en Windows 10 te degraderen tot een netwerkloze gameconsole.

Ondertussen heb ik er meer spijt van dat ik in de IT werk dan van wat dan ook in mijn hele leven, omdat de industrie compleet naar een kant op gaat waar ik eigenlijk helemaal niet heen wil. Mijn nr. 1 levensmotto is: "Laat me met rust," en dat meen ik echt heel serieus. Als ik iets wil of moet, dan ga ik daar wel zelf achteraan. Als de IT, en dan de laatste tijd met name MS één ding niet doet, dan is dat mij met rust laten. Men is altijd aan het pushen voor 'iets nieuws', en soms worden dingen anders gemaakt om ze anders te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Katsunami op 11-03-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Katsunami schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:00:
Ondanks alle nadelen die er kleven aan desktop-Linux blijf ik erover denken om dat op mijn thuiscomputer Linux te installeren, en Windows 10 te degraderen tot een netwerkloze gameconsole.
Hier zit ik ook al eventjes aan te denken, om dit op te lossen op verschillende manieren.
Een hardware firewall en alles van de Windows 10 naar buiten dat niets met Steam of andere gaming te maken heeft: blokkeren.

En als Linux eenmaal genoeg game-support heeft (Vulkan FTW!) dan kan Windows de prullemand in.

Weer terug controle krijgen over wat een OS doet en kan, spreekt me vooral aan. Wat het bedrijf zich allemaal veroorloofd te doen, dat baart me zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jester-NL schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:47:
Je hebt willens en wetens negen maanden aan beveiligingsupdates overgeslagen, denkt dat je eigen methoden die updates wel opvangen, en dat omdat je je leverancier niet vertrouwd...
Behalve als je je eigen updates schrijft en uitrolt, zie ik niet hoe je bepaalde fundamentele bugs en gaten zou kunnen dichten. De updates zijn er juist om bepaalde kwetsbaarheden te dichten waarbij normale of zelfs vrij strenge maatregelen niets uit gaan richten, omdat ze in het systeem zelf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ka-ching! Oh nee gratis, maar wel inbreuk op de keuzevrijheid :( Of denkt Microsoft de wijsheid en beslissings bevoegdheid in pacht te hebben......

nieuws: 'Windows-installaties upgraden zonder toestemming naar Windows 10'

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder toestemming upgraden is eigenlijk schandalig. Ik ga vanavond weer eens goed na of ik de juiste updates wel heb geblokkeerd (via een programma en handmatig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Ramon schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:32:
[...]

Windows 7 is niet meteen afgeschreven omdat Windows 10 er is, uiteindelijk waren de grootste problemen bij XP en eerder de default admin account die voorzien was en dat een nieuwe gebruiker ook standaard een admin was. UAC zorgde dan weer dat niet elk programma zomaar admin rechten kreeg zonder dat de gebruiker dit wil toestaan. Dit was een structureel probleem. Windows 7 is misschien niet zoooo veilig als Windows 10, maar het is nog steeds structureel een pak veiliger als Windows XP.

Dat MS nu zo snel mogelijk naar Windows 10 wil overgaan is 100% voor economische redenen, de rest is marketing blabla. Want als MS al ads in zijn eigen browser gaat vermommen als security updates voor Windows 7, dan kan je de vraag stellen of ze veiligheid van de gebruiker belangrijk vinden. En tot wat ze in staat zijn je naar Windows 10 te krijgen, elke maand een nieuwe verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fact is dat jij het product bent geworden voor Microsoft met Windows.

Microsoft watchers Mary Jo Foley en Paul Thurrott hebben die quote van Microsoft zelf in hun videocast. Voor Microsoft is Windows niet meer het belangrijkste product maar data. Jouw data waarschijnlijk.

https://twit.tv/shows/windows-weekly

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
http://www.theregister.co..._upgrade_gwx_vs_humanity/

Leuke quote:

"Microsoft has been keen to stress that cloud computing won’t succeed without the public’s trust. But its use of hyper-aggressive malware techniques in its GWX, and lack of transparency, suggests it needs to do much to clean up its own backyard."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonitzu
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Demonitzu

Incidentele gebruiker

marcop82 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:50:

De W10 blijft hier op Windows 7 steeds aangevinkt staan ondanks dat ik het uitvink. Ik kan de computer niet eens uitschakelen zonder de update telkens uit te vinken, want anders gooit ie er zonder pardon W10 op zo te zien.

Als ik de slaapstand gebruik, flikkert de computer elke nacht om 03:50 aan met een prompt om W10 te installeren...

[ Voor 4% gewijzigd door Demonitzu op 28-03-2016 01:47 ]

TekkenZone - Dutch Tekken Community

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmk

jmk

Toshin schreef op maandag 28 maart 2016 @ 01:46:
[...]

De W10 blijft hier op Windows 7 steeds aangevinkt staan ondanks dat ik het uitvink. Ik kan de computer niet eens uitschakelen zonder de update telkens uit te vinken, want anders gooit ie er zonder pardon W10 op zo te zien.

Als ik de slaapstand gebruik, flikkert de computer elke nacht om 03:50 aan met een prompt om W10 te installeren...
Werkt GWX Control Panel niet gewoon om dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dit lijkt meer een Windows 10 haatttopic dan een privacytopic. :D

Is het overigens geen idee om in de OP het stukje over die DiagTrack te vervangen voor de Connected User Experiences and Telemetry Service?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zo kun je elk topic dat positief over Windows 10 handelt ook een fanboy-topic noemen, maar met van die naamkaartjes schiet niemand op.

Het privacy-gebeuren, of eerder de algemene mist die de waarheid verhult, is nog steeds helemaal niet aangekaart of opgelost. De mate van het pushen van Windows 10, dat zelfs objectief bekeken verdacht lijkt op adware en malware tactieken, zit niet ver van het privacy-gebeuren af. Het wordt wel gekaderd als "maar Microsoft wil zoveel mogelijk klanten over", maar dat je moeilijk nog geloven als ze zelfs domain-joined toestellen automatisch upgraden. "Had je maar een policy moeten hebben voorzien", maar dat kan je ook zeggen van CryptoLocker malware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mwoah, ik ben gewoon graag kritisch beide kanten op. Moet je mijn posts in het Windows 10 ervaringen topic maar eens opzoeken. Daar wordt ik als hater weggezet omdat ik een kritische noot stel. :P

Ik ben wat argwanend over de grote update die er van de zomer aan komt. Niet geheel ontoevallig precies als iedereen die gratis wil upgraden over is en men niet meer terug kan. Ben ergens wel bang dat in die update heel veel zaken naar voren gaan kome waar we niet zo blij van worden. Zaken die ze er nu niet in durven gooien omdat het ze overstappers gaat kosten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik vind het grappig dat nog nooit is aangetoond dat Microsoft de verzamelde telemetry data gebruikt om jou gerichte advertenties voor te schotelen (jij bent het product). Terwijl dat bij Google en Facebook wel het geval is en daar valt niemand over.

Eigenlijk zou iedereen die hier loopt te klagen over privacy verre van de diensten van Google en Facebook moeten blijven.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:35
Sinds gister ook mijn laptop, desktop en laptop van mijn vrouw omgezet naar Windows 10.

Ben nog bezig om alle crap apps te verwijderen en privacy instellingen uit te zetten.
Op zich wel te doen. Alleen jammer dat je alles uit moet zetten en niet dat alles al uit staat en je bij eerste gebruik toestemming kan geven. Ook jammer dat je sommige apps niet eens kan uninstallen.

Nu moet ik dus op alle drie de apparaten de instellingen gaan doornemen.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

CAP-Team schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:41:
Ik vind het grappig dat nog nooit is aangetoond dat Microsoft de verzamelde telemetry data gebruikt om jou gerichte advertenties voor te schotelen (jij bent het product). Terwijl dat bij Google en Facebook wel het geval is en daar valt niemand over.
Blijkbaar let je niet op want klagen over Google en Facebook dat doet men wel, maar natuurlijk niet in dit topic (want offtopic). het is de typische drogreden verdediging die hier elke keer opnieuw komt: "het is niet bewezen", "anderen doen het ook". Die plaat kennen we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:23
Xyphoid schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:53:
Sinds gister ook mijn laptop, desktop en laptop van mijn vrouw omgezet naar Windows 10.

Ben nog bezig om alle crap apps te verwijderen en privacy instellingen uit te zetten.
Op zich wel te doen. Alleen jammer dat je alles uit moet zetten en niet dat alles al uit staat en je bij eerste gebruik toestemming kan geven. Ook jammer dat je sommige apps niet eens kan uninstallen.

Je kunt ook de tool O&O ShutUp10 downloaden, die zet alle privacy-instellingen op een rijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Gonadan schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 18:10:
Mwoah, ik ben gewoon graag kritisch beide kanten op. Moet je mijn posts in het Windows 10 ervaringen topic maar eens opzoeken. Daar wordt ik als hater weggezet omdat ik een kritische noot stel. :P

Ik ben wat argwanend over de grote update die er van de zomer aan komt. Niet geheel ontoevallig precies als iedereen die gratis wil upgraden over is en men niet meer terug kan. Ben ergens wel bang dat in die update heel veel zaken naar voren gaan kome waar we niet zo blij van worden. Zaken die ze er nu niet in durven gooien omdat het ze overstappers gaat kosten.
Hoezo niet meer terug kan, terug naar W7 kan dan niet meer?
Dat zou niet zo leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Arjantje72 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:41:
[...]

Natuurlijk, je kan altijd weer naar windows 7 zolang je daar een geldige key van hebt.
Je kan ook een systeemkopie/image gebruiken (als je die gemaakt hebt).

Je kan niet op een knopje binnen windows10 duwen en je gaat weer terug naar win7 zoals die was. Deze optie heb je slechts 30 dagen nadat je bent overgegaan naar win10, en zelfs binnen die 30 dagen komt het geregeld voor dat mensen die knop indrukken en de melding krijgen dat het vorige besturingssysteem niet kan worden teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Arjantje72 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:41:
Wat reepje zegt, het kan wel, maar als schone installatie. Het automatisch terugzetten is dan niet meer mogelijk, waarmee feitelijk de drempel verhoogd is.
Xyphoid schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:53:

Sterker nog, veel zaken moeten per user. :P

[ Voor 118% gewijzigd door Gonadan op 01-04-2016 17:03 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Als je terug wilt gaan lijkt me een schone installatie altijd wenselijk.
Ik had het niet meer terug kunnen verkeerd opgepakt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:05:
[...]

Blijkbaar let je niet op want klagen over Google en Facebook dat doet men wel, maar natuurlijk niet in dit topic (want offtopic). het is de typische drogreden verdediging die hier elke keer opnieuw komt: "het is niet bewezen", "anderen doen het ook". Die plaat kennen we wel.
Ja...die plaat kennen we inderdaad wel, maar wat we natuurlijk ook onderhand weten is dat er dan weer geen bewijzen voor zijn.....dus gewoon even on-topic blijven dan komt alles goed... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Le Enfant! schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:36:
[...]

Je kunt ook de tool O&O ShutUp10 downloaden, die zet alle privacy-instellingen op een rijtje.
Ik heb nu wel meeste instellingen via gpedit goes gezet. Maar ik zal het tooltje eens checken.

Bah! Laptop van mijn vrouw heeft Home Premium, dus stomme gpedit werkt niet daar.
Voor iets simpels, als die stomme lockscreen voor het inloggen uitzetten, moet ik zeker weer met regedit gaan kloten...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xyphoid schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:37:
[...]

Ik heb nu wel meeste instellingen via gpedit goes gezet. Maar ik zal het tooltje eens checken.

Bah! Laptop van mijn vrouw heeft Home Premium, dus stomme gpedit werkt niet daar.
Voor iets simpels, als die stomme lockscreen voor het inloggen uitzetten, moet ik zeker weer met regedit gaan kloten...
Eh...Windows 10 Home Premium bestaat niet....je kunt het lockscreen niet standaard uitzetten, wat wel kan is automatisch aanloggen en dan omzeil je ook het lockscreen.....anders zul je volgens mij met gpedit aan de slag moeten...ohw wacht die werkt niet op Windows 10 Home....en ja dan ben je dus aangewezen op regedit...

En om het nu kloten te noemen....jij wilt aanpassingen maken die out-of-the-box niet mogelijk zijn, tja....daar ben je Tweaker voor, dan ga je dus met zaken als Regedit aan de slag...

Wat is er btw mis met het lockscreen...als je niet automatisch wilt inloggen?

[ Voor 19% gewijzigd door TheVMaster op 01-04-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

CAP-Team schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:41:
Eigenlijk zou iedereen die hier loopt te klagen over privacy verre van de diensten van Google en Facebook moeten blijven.
Ja doe ik ook :) DuckDuckGo vind ook goede resultaten op mijn Windows 10 Enterprise. Met Enterprise gelukkig controle over (driver)updates en meer. Privacy issues daargelaten, man wat draait dat Windows 10 heerlijk, ook op oudere hardware. Geen klachten over stabiliteit en snelheid (zelfs met hdd en 2GB! en Celeron)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
TheVMaster schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:13:
[...]

Eh...Windows 10 Home Premium bestaat niet....je kunt het lockscreen niet standaard uitzetten, wat wel kan is automatisch aanloggen en dan omzeil je ook het lockscreen.....anders zul je volgens mij met gpedit aan de slag moeten...ohw wacht die werkt niet op Windows 10 Home....en ja dan ben je dus aangewezen op regedit...

En om het nu kloten te noemen....jij wilt aanpassingen maken die out-of-the-box niet mogelijk zijn, tja....daar ben je Tweaker voor, dan ga je dus met zaken als Regedit aan de slag...

Het was een Windows 7 Home Premium en dus werkt gpedit niet.
En ik wil gewoon het lockscreen uitzetten die je ziet voordat je inlogt. Dat scheelt me een klik voordat ik kan inloggen. Dat heb ik op mijn laptop en op mijn desktop (waar Windows 7 Pro draaide en nu Windows 10) ook gedaan. En zoiets simpels als het uitzetten van een lockscreen is gewoon iets wat via de settings moet kunnen. Microsoft wil van alles opdringen om dingen makkelijk te maken voor je, maar simpele zaken uitzetten is niet mogelijk via een menu.

- Edit -
Net O&O ShutUp10 gebruikt. Blijkbaar had ik nog een heleboel settings nog niet uitgezet. Wel handig die tool :P

[ Voor 4% gewijzigd door Xyphoid op 01-04-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
GerardVanAfoort schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:30:
Met Enterprise gelukkig controle over (driver)updates en meer. Privacy issues daargelaten,
Zijn er op die gebieden nog verschillen tussen Pro en Enterprise? Verschillen tussen Home en Pro ken ik wel, maar tussen die twee niet, als die er al zijn :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is verandering. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xyphoid schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:33:
[...]

Het was een Windows 7 Home Premium en dus werkt gpedit niet.
En ik wil gewoon het lockscreen uitzetten die je ziet voordat je inlogt. Dat scheelt me een klik voordat ik kan inloggen. Dat heb ik op mijn laptop en op mijn desktop (waar Windows 7 Pro draaide en nu Windows 10) ook gedaan. En zoiets simpels als het uitzetten van een lockscreen is gewoon iets wat via de settings moet kunnen. Microsoft wil van alles opdringen om dingen makkelijk te maken voor je, maar simpele zaken uitzetten is niet mogelijk via een menu.

- Edit -
Net O&O ShutUp10 gebruikt. Blijkbaar had ik nog een heleboel settings nog niet uitgezet. Wel handig die tool :P
Tja....stel je voor dat een keer extra moet klikken. En daarbij..als je graag alles wilt kunnen aanpassen, dan zou ik gewoon Ubuntu installeren...of nog beter ontwikkel je eigen OS...dan kun je het allemaal zelf bepalen :>

Daarnaast vind ik een lockscreen wel nice....kun je mooi slideshow op laten zien...zit je niet continue tegen een knipperende prompt aan te kijken in het wachtwoord vakje...
Ik snap oprecht niet dat dat zo ingewikkeld is....maar misschien komt het door mij, wil altijd nieuwe dingen leren.....maar ja....dat hoort ook beetje bij het IT werk. Stilstand is achteruitgang enzo....

[ Voor 12% gewijzigd door TheVMaster op 01-04-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TheVMaster schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:40:
Ik snap oprecht niet dat dat zo ingewikkeld is....maar misschien komt het door mij, wil altijd nieuwe dingen leren.....maar ja....dat hoort ook beetje bij het IT werk. Stilstand is achteruitgang enzo....
Iets met sarcasme, maar dat terzijde...

Tweakers zijn bovengemiddeld vaak autistisch aangelegd, ocd, stront eigenwijs, kunnen niet tegen verandering etc. Ik ben zoals hij en hoog van verandering en met name vooruitgang, maar dat is vaak schaars. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
[...]

Tja....stel je voor dat een keer extra moet klikken. En daarbij..als je graag alles wilt kunnen aanpassen, dan zou ik gewoon Ubuntu installeren...of nog beter ontwikkel je eigen OS...dan kun je het allemaal zelf bepalen :>

[...]

Ik heb op mijn laptop naast Win 10 ook Xubuntu draaien. En daar kan ik na het aanzetten gelijk inloggen. Geen rare lockscreen, waar je niks aan hebt. Wie doet zijn computer aan om hem vervolgens op een lockscreen te laten staan?
Ik ben helemaal voor verandering, mits het nut heeft. Een lockscreen voor een computer waar je nog niet eens ingelogd bent, heeft geen nut.

Heb het lockscreen nu weggehaald via de registry.

Ben nu wel klaar met de drie machines. Ik zit meestal in Xubuntu op mijn laptop, maar toch wilde ik alle drie de devices goed ingesteld hebben (ocd, autisme, paranoia, noem het wat je wilt).

En ik blijf er bij dat alle opties gewoon standaard uit moeten staan, totdat een applicatie ze gaat gebruiken. Dan zou je de optie moeten krijgen om het aan te zetten met een uitleg er bij wat het precies doet. En voor mensen die geen zin hebben om te lezen of die het geen moer uitmaakt, zou er een optie in moeten zitten om alles toe te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Raven schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:49:
Zijn er op die gebieden nog verschillen tussen Pro en Enterprise? Verschillen tussen Home en Pro ken ik wel, maar tussen die twee niet, als die er al zijn :P
Wij hebben Enterprise LTSB. Geen Metro-apps, geen Edge, geen feature updates. Alleen het nodige, security updates ;) En update keuzes goed instelbaar (word niet overruled..)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xyphoid schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:22:
[...]

En ik blijf er bij dat alle opties gewoon standaard uit moeten staan, totdat een applicatie ze gaat gebruiken. Dan zou je de optie moeten krijgen om het aan te zetten met een uitleg er bij wat het precies doet. En voor mensen die geen zin hebben om te lezen of die het geen moer uitmaakt, zou er een optie in moeten zitten om alles toe te staan.
Daar ben ik het wel mee eens hoor....(lockscreen valt daar wat mij betreft dan weer niet onder)...zaken zoals notificaties, locatie, etc..etc....daar zou gewoon toestemming voor gevraagd moeten worden zodra de app gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
GerardVanAfoort schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:57:
[...]

Wij hebben Enterprise LTSB. Geen Metro-apps, geen Edge, geen feature updates. Alleen het nodige, security updates ;) En update keuzes goed instelbaar (word niet overruled..)
Nice :D

Mocht ik ooit overstappen op W10, dan is de keus gauw gemaakt. Moet je daar trouwens ook met gpedit aan de gang om controle over de updates te krijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 02-04-2016 11:52 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Raven schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:52:
Nice :D

Mocht ik ooit overstappen op W10, dan is de keus gauw gemaakt. Moet je daar trouwens ook met gpedit aan de gang om controle over de updates te krijgen?
Nee :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Hmm, blijkbaar is er toch gpedit voor nodig, krijg hier maar liefst 2 keuzes te zien: automatisch en "melding om opnieuw opstarten te plannen". Kan daar het automatisch downloaden/installeren niet uitzetten.

Wel lekker kale installatie trouwens _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 03-04-2016 18:55 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 15:56
Raven schreef op zondag 03 april 2016 @ 18:54:
Hmm, blijkbaar is er toch gpedit voor nodig, krijg hier maar liefst 2 keuzes te zien: automatisch en "melding om opnieuw opstarten te plannen". Kan daar het automatisch downloaden/installeren niet uitzetten.

Wel lekker kale installatie trouwens _/-\o_
Dacht dat met een pro editie je het kan uitstellen met 3 maanden, voordat het geforceerd wordt, tenzij je het op andere manieren windows update volledig blokkeert. (Heb zelf win 10/7 dual boot en gebruik 10 nauwelijks, maar mijn virusscanner met hips heb ik niet alles van microsoft gewhitelist, inclusief de updates, moet er een keer goed voor zitten, maar omdat ik het vrijwel nooit gebruik, stel ik het telkens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardVanAfoort schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:57:
Is het probleen van de LTSB niet dat Microsoft zelf nog niet goed weet hoe het ondersteund gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee, stilstand is stabiliteit in je werkomgeving. Het is niet voor niks dat MS er vroeger prat op ging dat Windows na de release-datum 10 jaar lang niet veranderde. Nu zit je met een Windows die in de toekomst elk half jaar verandert. Sinds ik Windows 10 heb geïnstalleerd, heb ik bijvoorbeeld al 3 verschillende start-menu's zien langskomen.

Wat mij betreft kan een OS best 10 jaar lang stil staan. Iemand die iets nieuwers wil, upgrade dan maar naar de volgende versie van het OS. Het zou voor MS best mogelijk moeten zijn om security fixes uit te brengen voor alle versies van Windows 10, en de feature updates optioneel uit te brengen als Windows 10.1, 10.2, 10.xxx....

Het is per definitie klote ja.

Ik kan je een hele rij aanpassingen opnoemen die vanaf Windows 95 (!) tot en met Windows 7 beschikbaar waren, en die sinds 8.1 zijn weggevallen; en sinds Windows 10 zijn er méér mogelijkheden weggevallen.

Het is achterlijk om features die bijna 15 jaar beschikbaar zijn geweest plotseling te verwijderen. Sinds 2007 is MS compleet van de pot gerukte keuzes aan het maken wat betreft de bruikbaarheid en aanpasbaarheid van hun producten. (Een van mijn grootste pet-peeves is nog het compleet onbruikbare rechtsklik-menu in Office 2013 met zijn formaat 8 en lichtgrijze font. Als je geen 20/20 zichtvermogen hebt, mag je het schudden.)

[ Voor 33% gewijzigd door Katsunami op 04-04-2016 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 00:47:
Is het probleen van de LTSB niet dat Microsoft zelf nog niet goed weet hoe het ondersteund gaat worden?
Licenties zijn 5 jaar geldig en kunnen niet worden geüpgraded. Helder. Alleen security patches, niet meer niet minder. Perfect :)

NRG

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor privacy binnen Windows 10 en niet bedoeld om te praten over alternatieve besturingssystemen, de NSA, en andere soortgelijke onderwerpen, hiervoor bestaan reeds andere topics op dit forum.

Hou het netjes en speel niet op de man.

Let op : Je bent vanzelfsprekend te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het backuppen van je gegevens, als je in je register gaat hacken of bestanden/mappen gaat weggooien t.b.v. privacy settings