Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardVanAfoort schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 22:12:
[...]

Even correct: "He upgraded a personal computer to the new operating system, elected to use the system's default or "express" privacy settings, and accessed the Internet using the company's new browser, known as Edge."

Maar goed, ik ben wel ff genezen van nieuwe Microsoft producten. (yep, alles. twijfelde over een Surface 4, jammer MS die komt de komende 5 jaar zeker niet :)). Als ik een nieuwe laptop zou aanschaffen richt ik er zo Windows 7 Pro op in!

Ze worden te hongerig en hopelijk trekken ze het zich op tijd aan. Mensen die het vertrouwen verloren hebben keren MS zo de rug toe. En dat is niet makkelijk weer terug. Uit het oog, uit het 'hart'!
De meeste gebruikers kiezen voor Express settings, dus met de default privacy settings. Dus best representatief wat hij daar heeft gevonden.

Wat echt schokkend is om te lezen: When he accessed an educational website his child uses regularly for school, Porterfield found that his child's username and password were included in the information being sent to Microsoft servers.

Dus niet alleen alle websites die je bezoekt worden doorgesluisd en opgeslagen. Microsoft bouwt zo enorme profielen van je op met alles wat je doet, met wie, waar en wanneer. Waarom? Big data, big $$$.

Ik ben mij ondertussen nu aan het oriënteren naar Linux en Unix / OS X. Want voor je online veiligheid moet je blijkbaar niet meer bij Microsoft zijn. Want Windows 7 en 8.1 zijn inmiddels met de laatste updates ook besmet en niet meer te vertrouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2015 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ja oké default, maar jij schreef privacy settings disabled ;) Er wordt veel te veel naar de servers verstuurd. Ach ja die wolk, de cloud is zo handig dat je alles overal hapklaar hebt... :( En MS wil graag voor alle gebruikers de beste/makkelijkste/zelfde gebruikerservaring hebben! Yeah right.

offtopic:
ik houd Windows 7 nog wel goed onder controle met alleen belangrijke updates. Optionele updates komen niet nooit meer op mijn systemen

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 18:25
Wait, what?
Dat is nieuw. Tot nu toe hebben we het gehad over telemetrie, Cortana, het startmenu, enz, de klassiekers. Maar blijkbaar stuurt Edge je browsehistorie en inloggegevens naar Microsoft??

Ik hoop dat dit enkel gaat om input- en/of URL-predictie en een loginpagina die je naam en wachtwoord in de URL zet.

Indien niet, dan is dit een veel groter privacyprobleem dan alle andere issues samen. De rest is zo uitgezet of onschadelijk tenzij je een aluhoedje ophebt. Maar dit is regelrechte spionage?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Enai schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:30:
[...]

Wait, what?
Dat is nieuw. Tot nu toe hebben we het gehad over telemetrie, Cortana, het startmenu, enz, de klassiekers. Maar blijkbaar stuurt Edge je browsehistorie en inloggegevens naar Microsoft??

Ik hoop dat dit enkel gaat om input- en/of URL-predictie en een loginpagina die je naam en wachtwoord in de URL zet.

Indien niet, dan is dit een veel groter privacyprobleem dan alle andere issues samen. De rest is zo uitgezet of onschadelijk tenzij je een aluhoedje ophebt. Maar dit is regelrechte spionage?!
Let wel op dat we weer niet allemaal een vage bron gaan quoten. Er is in die post geen bewijs dat het zo is behalve dat iemand dat roept. Ik heb geen reden om aan te nemen dat hij liegt maar ook geen reden om aan te nemen dat hij niet liegt. Zonder bewijs is zo een opmerking niets waard.
Als het waar is dan betekend dat dus dat inlognaam en wachtwoord unencrypted over de lijn gegaan zijn want hoe kan hij anders zeggen dat het zo is? Dus ik denk eerder dat het niet klopt dan dat het wel klopt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Enai schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:30:
[...]

Wait, what?

Het is maar van ondergeschikt belang en ik lig er zeker niet wakker van. En eigenlijk is het nogal off topic, maar dat vindt af en toe wel meer plaats.
Ik heb een beetje moeite met de term telemetrie omdat de definitie van dit woord het op afstand over brengen van fysieke meetwaarden is. Voor de zekerheid heb ik er ook het Engelse woordenboek even er bijgehaald en dat geeft ook geen meerdere betekenissen, evenmin als via Wikipedia in beide talen. Desondanks wordt het de laatste tijd ook in deze discussie door meerdere personen gebruikt. Helemaal nergens om, want het is duidelijk wat er in dit verband mee wordt bedoeld. Ik vraag me alleen maar af of het een nieuwe toegevoegde betekenis van het woord is en daardoor echt wel correct taalgebruik, of dat het zomaar een woord is dat iemand hier bij toeval een keer heeft laten vallen en door anderen is overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Techneut schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:34:
[...]
Het is maar van ondergeschikt belang en ik lig er zeker niet wakker van. En eigenlijk is het nogal off topic, maar dat vindt af en toe wel meer plaats.
Ik heb een beetje moeite met de term telemetrie omdat de definitie van dit woord het op afstand over brengen van fysieke meetwaarden is. Voor de zekerheid heb ik er ook het Engelse woordenboek even er bijgehaald en dat geeft ook geen meerdere betekenissen, evenmin als via Wikipedia in beide talen. Desondanks wordt het de laatste tijd ook in deze discussie door meerdere personen gebruikt. Helemaal nergens om, want het is duidelijk wat er in dit verband mee wordt bedoeld. Ik vraag me alleen maar af of het een nieuwe toegevoegde betekenis van het woord is en daardoor echt wel correct taalgebruik, of dat het zomaar een woord is dat iemand hier bij toeval een keer heeft laten vallen en door anderen is overgenomen.
Klopt toch! Die fysieke meetwaarden (dus de hard- en software in je device) word op afstand opgevraagd verplicht* naar de servers van MS getrokken. Dat is waar de schoen wringt bij velen.
Helpen prima, maar wel VRIJBLIJVEND :(

*enige uitzondering is de Enterprise versie!

Oude omschrijving, en wel vrijblijvend:

"You can help Microsoft improve the quality, reliability, and performance of its operating systems by participating in the Microsoft Customer Experience Improvement Program (CEIP) and Windows Error Reporting (WER). If you accept, Microsoft Corporation collects statistical information about your system configuration, the performance of some features of Windows, and certain types of events. Windows periodically uploads a small file to Microsoft that contains a summary of the information collected."

...

NRG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Goh op wie ga ik nou eens stemmen? Ik twijfel tussen de Korpschef Nationale Politie en Microsoft.

"Microsoft

Het publiek is niet te spreken over de privacyinstellingen van het nieuwe besturingssysteem, Windows 10. In één klap probeert Microsoft haar privacyschendende achterstand ten opzichte van Google en Facebook in te halen. Van getypte en ingesproken tekst tot de inhoud van je adresboek, de websites die je bezoekt, de software die je gebruikt en je locatie. Ook wordt persoonlijke informatie gedeeld met advertentieboeren en app-ontwikkelaars. Dat het voor de gebruiker onduidelijk is om welke gegevens het daarbij precies gaat, maakt dat alleen maar erger."

Bron: https://bigbrotherawards....-voor-big-brother-awards/
En het fp artikel: nieuws: Korpschef Nationale Politie genomineerd voor Expertprijs Big Brother ...

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, waarom staat er in de Windows update van Windows 8.1, elke dag mislukte update van Windows 10?
Ik heb nooit om Windows 10 gevraagd. En ik ben bang dat er op een dag op mijn pc ipv Windows 8.1, Windows 10 staat.

[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 20-10-2015 18:00 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

MedionAkoya schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:00:
Hoi, waarom staat er in de Windows update van Windows 8.1, elke dag mislukte update van Windows 10?
Ik heb nooit om Windows 10 gevraagd. En ik ben bang dat er op een dag op mijn pc ipv Windows 8.1, Windows 10 staat.
Update kb 3035583 uninstall. Zie hier [Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen of zoek op 3035583 in Windows Clients

NRG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:34:
[...]
Microsoft noemt het zelf telemetry. Kijk maar eens in je registry.

Dat jij de opslag van je surfgedrag inclusief alle logins en wachtwoorden niet belangrijk vindt is jouw persoonlijke keuze. Maar die keuze krijg je niet van Microsoft en daar wringt zich nu precies de schoen.
Ga maar rustig slapen, zingt Microsoft. Wij waken wel over u. Microsoft heeft helemaal NIETS met je inloggegevens te maken, afblijven! Waarom willen ze mijn DigiD en online bankiergegevens opslaan.

Yeah, right. Welke goedgelovige sukkel trapt hier nog in tegenwoordig. Het wordt steeds gekker.
En de berichtgeving van Govtech is verontrustend. Die site is nu niet bepaald een plaatselijk suffertje, integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Eh, waar lees je dat ik zulke zaken niet belangrijk vind. In het door jou geciteerde bericht had ik het daar met geen woord over. Ik kan je wel vertellen dat ik alles wat ik daaromtrent kon vinden uitgeschakeld heb, maar dat doet nu even helemaal niet ter zake, ook niet de vraag of dat voldoende was en ook niet de vraag of de handelswijze van Microsoft nou wel of niet bedenkelijk is. Dat is een totaal andere discussie waar ik in dit topic het niet over wou en wil hebben. (Al geef ik je wel stiekem een beetje gelijk :) )

Oh ja,
Terloops wordt ook Cortana genoemd, in mijn beleving een vrij nutteloos attribuut, althans (beetje voorbehoud) voor mij. Maar tot nu toe zie ik dat dit voor computers die ingesteld zijn voor de taal Nederlands nog steeds niet actief is. Voor die categorie gebruikers dus niet een probleem dacht ik.

[ Voor 57% gewijzigd door Techneut op 20-10-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Gelukkig kun je verhinderen dat Edge je inloggegevens en wachtwoorden naar Microsoft doorsluist door geen Edge te gebruiken (waarom zou je?).

Het probleem is dat er dus blijkbaar nog privacygaten zijn die we niet kenden. We kunnen telemetrie uitzetten of blokkeren, Cortana blokkeren, ShutUp10 draaien, nu dus Edge niet gebruiken, maar wie weet wat er vroeg of laat nog uit de bus zal komen.

Misschien stuurt Windows een lijst van je bestanden door via Windows Update, of worden je activiteiten gelogd, misschien zit die keylogger er nog in, enz enz enz. Dit nieuws downgradet Windows 10 meteen van "je moet na installatie een aantal zaken uitzetten maar dan zit het wel snor" tot "volstrekt onbetrouwbaar en een tikkende tijdbom die op vooralsnog onbekende manieren je privacy schendt".

Voeg daarbij het ongelukje waardoor miljoenen mensen tegen hun wil Windows 10 geïnstalleerd kregen en de backported spyware naar Windows 7 en 8, en de conclusie is dat Microsoft actief een staatsgreep aan het plegen is op de pc-wereld. Alsof Microsoft een debat op televisie aan het verliezen is en dan maar een pistool trekt.

Zijn er nog andere gamers in de zaal? Installeer SteamOS als dual boot en gebruik dit zoveel mogelijk voor alle games die SteamOS-compatibel zijn. Koop een Steam Machine als je in de markt bent voor een gaming rig (en zet er Windows op als je niet zonder kunt). Koop alleen nog games die Linux compatible zijn. Zend een signaal aan Valve dat de gaming community bereid is om over te stappen. Gamers en nerds op Linux, artiesten en developers op OSX, casuals op tablets en Chromebooks en we zijn van de nachtmerrie verlost.

[ Voor 12% gewijzigd door Enai op 20-10-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 19:23
Enai schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:08:
Zijn er nog andere gamers in de zaal? Installeer SteamOS als dual boot en gebruik dit zoveel mogelijk voor alle games die SteamOS-compatibel zijn. Koop een Steam Machine als je in de markt bent voor een gaming rig (en zet er Windows op als je niet zonder kunt). Koop alleen nog games die Linux compatible zijn. Zend een signaal aan Valve dat de gaming community bereid is om over te stappen. Gamers en nerds op Linux, artiesten en developers op OSX, casuals op tablets en Chromebooks en we zijn van de nachtmerrie verlost.
Het is dat er veel Linux compatible games zijn. De grote en 'belangrijke' games maken nog altijd gebruik van DirectX en dat zie ik door het feit dat het niet opensource is niet snel gebeuren. En de alternatieven laten nog even op zich wachten. Ook is de ondersteuning van een nVidia met Linux minimaal te noemen en zeker als je weet wat een ellende drivers zoeken en installeren van een nVidia videokaart is. En ook Intel durft weleens in de weg zitten van een optimaal gebruik van Linux. Zolang we nog afhankelijk zijn van bedrijven die geen fuck geven om opensource kun je niet anders dan Windows te gebruiken als je een degelijke gaming rig wilt hebben (want zo krachtijg zijn Steam Machine nu ook weer niet en voor het geld dat je er voor betaalt kun je een 10x betere pc samenstellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Enai schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:08:
...

Jawel, Ik ben ook zo moe geworden van Windows 10 met allereerst veel upgrade ellende en daarna het dwangmatige gepush met het schenden van je privacy dat ik nu Linux Mint Cinnamon 17.2 heb geïnstalleerd. Je wordt met Windows 10 als gebruiker gedwongen om je privacy te moeten verdedigen. Die vlieger gaat bij mij niet op.

Linux Mint werkt superfijn. Kind kan de was doen zo eenvoudig dat allemaal ging. Ook Steam draait vloeiend op met mijn NVIDIA-kaart. Microsoft gedraagt zich met Windows 10 weer veel te veel als een monopolist. De wereld is intussen flink veranderd met serieus goede alternatieven zoals Linux en de Chromebooks.

Microsoft jaagt met al dit privacy gedoe veel mensen zo naar de pinguïns en Google. Ja, Google. Die maakt het met privacy lang niet zo bont als Microsoft nu doet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Bam! ...De wereldwijde privacybescherming van internetters kan beter; internetters maken zich zorgen om hun privacy. Dat stellen negentien privacy-experts uit de Verenigde Staten en Europa. Ze komen daarom met tien voorstellen ter verbetering, in een rapport dat ze vanmorgen presenteren.

"Mensen weten vaak niet goed waarvoor ze toestemming geven"...

Bron: http://nos.nl/artikel/206...etter-kan-veel-beter.html

offtopic:
Het artikel gaat niet specifiek over Windows 10, maar volgens mij ook hier wel op zijn plaats

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Hier zie je het gevolg van de mandatory upgrade naar Windows 10 die vorige week in Windows 7 gesmokkeld is. Let op Windows 10, Windows 7 en vooral op OSX:

http://gs.statcounter.com...s-ww-weekly-201529-201542

[ Voor 35% gewijzigd door Enai op 21-10-2015 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:52:
[...]

Microsoft noemt het zelf telemetry. Kijk maar eens in je registry.

Dat jij de opslag van je surfgedrag inclusief alle logins en wachtwoorden niet belangrijk vindt is jouw persoonlijke keuze. Maar die keuze krijg je niet van Microsoft en daar wringt zich nu precies de schoen.
Ga maar rustig slapen, zingt Microsoft. Wij waken wel over u. Microsoft heeft helemaal NIETS met je inloggegevens te maken, afblijven! Waarom willen ze mijn DigiD en online bankiergegevens opslaan.

Yeah, right. Welke goedgelovige sukkel trapt hier nog in tegenwoordig. Het wordt steeds gekker.
En de berichtgeving van Govtech is verontrustend. Die site is nu niet bepaald een plaatselijk suffertje, integendeel.
Niemand heeft hier Govtech onbetrouwbaar of het plaatselijke suffertje genoemd. Feit is dat in het artikel niet wordt aangegeven hoe het wachtwoord verkregen is, waardoor er niets zinnigs over te zeggen is.
Het is prima om kritisch te zijn maar dat je deze informatie voor zoete koek slikt is dan wel opvallend.
Als wachtwoorden in plain tekst worden verzonden/opgeslagen is kan het nooit echt veilig zijn maar dat valt Microsoft niet te verwijten. Als een website onzorgvuldig is met jouw data en wachtwoorden dan geeft Linux ook geen bescherming.
GerardVanAfoort schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:49:
Bam! ...De wereldwijde privacybescherming van internetters kan beter; internetters maken zich zorgen om hun privacy. Dat stellen negentien privacy-experts uit de Verenigde Staten en Europa. Ze komen daarom met tien voorstellen ter verbetering, in een rapport dat ze vanmorgen presenteren.

Bron: http://nos.nl/artikel/206...etter-kan-veel-beter.html

offtopic:
Het artikel gaat niet specifiek over Windows 10, maar volgens mij ook hier wel op zijn plaats
Het gaat inderdaad niet specifiek over win10, er wordt helemaal geen OS genoemd. Wel toepassingen als Facebook en Gmail. Veiligheid en privacy is 90% gedrag en 10% OS. Het is goed dat mensen daar kritisch over zijn maar ik denk dat de huidige Win10 fixatie daarbij niet echt constructief is.

[ Voor 26% gewijzigd door noguru op 21-10-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GerardVanAfoort schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:49:
Maar dat is zo'n nutteloos argument.

Hier nog een paar:
"Mensen zijn niet goed op de hoogte van de verkeersregels"
"Mensen zijn niet goed op de hoogte van hun rechten als consument"
"Mensen weten vaak niet hoe ze simpele dingen kunnen repareren"
"Mensen weten vaak niet goed wat ze met problemen op hun PC of mobiel aanmoeten"
"Mensen weten vaak niet goed waar ze op stemmen"
"Studenten halen lagere cijfers door te weinig tijd te besteden aan studeren"
"Mensen lezen vaak niet de Terms & Conditions van veel applicaties en apparatuur"

Moet je meer inkoppers hebben?

Hoe belangrijk iets ook kan zijn, de doorsnee burger heeft vaak weinig zin, interesse of betrokkenheid om zich ergens echt hard voor te maken. Ligt dat meteen aan de verkeersregels, rechten, hardware, politieke partijen, etc? Of zit het ook voor een groot deel bij de mensen zelf?

Zolang er mensen opkomen voor de rechten van anderen (zoals bv de Piratenpartij e.d.) dan zie ik niet waarom dat zo'n grote issue moet zijn. Mensen hebben gewoon nergens zin in, daar kun je maar tot op zekere hoogte wat aan doen.
Enai schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:31:
Hier zie je het gevolg van de mandatory upgrade naar Windows 10 die vorige week in Windows 7 gesmokkeld is. Let op Windows 10, Windows 7 en vooral op OSX:

http://gs.statcounter.com...s-ww-weekly-201529-201542
Wat moeten we precies zien? Want ik zie deze week Win7 nu weer omhoog gaan en Win10 weer iets omlaag, waar het de week ervoor niet eens een procent omhoog ging. Maar het blijft nog steeds de vraag hoe betrouwbaar Statcounter nou eigenlijk is tegenwoordig. Niet alleen wordt er aardig geblokkeerd tegenwoordig, ook staan ze nog maar op 3% van de websites en is het maar de vraag of dat veelbezochte websites zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Martinspire op 21-10-2015 13:01 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie50
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-07 16:10
Vanmorgen heb ik het wachtwoord van de Wifi gewijzigd maar ben nu al uren aan het zoeken hoe ik het wachtwoord van Wifi op mijn laptop met Windows 10 kan wijzigen, Iemand die mij dit kan vertellen,. Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:27

Pierre

Van nature lui!

keesie50 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:32:
Vanmorgen heb ik het wachtwoord van de Wifi gewijzigd maar ben nu al uren aan het zoeken hoe ik het wachtwoord van Wifi op mijn laptop met Windows 10 kan wijzigen, Iemand die mij dit kan vertellen,. Bvd
Misschien kan je hier iets mee klik

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie50
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-07 16:10
Pierre schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:29:
[...]

Misschien kan je hier iets mee klik
Bedankt, opgelost door jouw link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die deze acties van Microsoft aan het goedpraten zijn.

Microsoft beslist voor je, zelfs wanneer je alle privacy settings die je kunt vinden hebt uitgeschakeld.
Er is geen enkele reden te bedenken waarom jij als gebruiker hier iets extra aan hebt, behalve dat Microsoft zijn zakken kan vullen met nog meer poen. Van jouw data en datagebruik wel te verstaan.

Of wanneer de dagvaardingen door de deur rollen omdat Microsoft heeft doorgeklikt aan de autoriteiten wanneer je bijvoorbeeld een film op Popcorn Time of andere torrent site hebt bekeken. Met de groeten van Microsoft. _O-

Dan moet je wel heel veel Microsoft cola hebben gedronken als je dit nog steeds allemaal zo fijn vindt.

Afbeeldingslocatie: http://40.media.tumblr.com/8b2e083790faac916c247154eacc9a8e/tumblr_nspdtyjhmx1t0hr3yo1_400.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:12:
Grappig om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die deze acties van Microsoft aan het goedpraten zijn.

Microsoft beslist voor je, zelfs wanneer je alle privacy settings die je kunt vinden hebt uitgeschakeld.
Er is geen enkele reden te bedenken waarom jij als gebruiker hier iets extra aan hebt, behalve dat Microsoft zijn zakken kan vullen met nog meer poen. Van jouw data en datagebruik wel te verstaan.

Of wanneer de dagvaardingen door de deur rollen omdat Microsoft heeft doorgeklikt aan de autoriteiten wanneer je bijvoorbeeld een film op Popcorn Time of andere torrent site hebt bekeken. Met de groeten van Microsoft. _O-

Dan moet je wel heel veel Microsoft cola hebben gedronken als je dit nog steeds allemaal zo fijn vindt.

[afbeelding]
Jouw beschrijving kan ik uitleggen in 3 woorden: Microsoft is onbetrouwbaar

Naar mijn weten heeft niemand dit ooit zo letterlijk vertaald over Microsoft. Dus het zal best allemaal nog wel meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:41:
[...]

Naar mijn weten heeft niemand dit ooit zo letterlijk vertaald over Microsoft. Dus het zal best allemaal nog wel meevallen.
Nee, het is: Microsoft is niet controleerbaar. Geef jij ook altijd in blind vertrouwen je huissleutels af aan een commercieel bedrijf? Hoe goed ken je Microsoft eigenlijk?

Microsoft gaat het vooral op $$$-verdienen: advertenties komen nu ook in het Start-menu van Windows 10. En in Edge. En natuurlijk op basis van jouw internetgebruik. Lekker bezig!

http://betanews.com/2015/...tart-menu-to-display-ads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:46:
[...]

Nee, het is: Microsoft is niet controleerbaar. Geef jij ook altijd in blind vertrouwen je huissleutels af aan een commercieel bedrijf? Hoe goed ken je Microsoft eigenlijk?

Microsoft gaat het vooral op $$$-verdienen: advertenties komen nu ook in het Start-menu van Windows 10. En in Edge. En natuurlijk op basis van jouw internetgebruik. Lekker bezig!

Het zijn gelukkig suggested apps en je kan het in dit geval wel uitzetten. Ik hoop wel dat ze de aangeboden suggesties extra goed verifiëren, overal komen namelijk tegenwoordig twijfelachtige apps door de screening.
offtopic:
En het tijdperk dat je bij Apple hierbij geen last is ook voorbij.

NRG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
[...]

onbetrouwbaar 1
onbetrouwbaar 2
onbetrouwbaar 3
nou dat zegt genoeg vind je niet?

en laten we vooral de kinderachtig gedrag van scroogle en linux FUD niet vergeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Dus omdat jij nog nooit iemand hebt horen zeggen dat MS onbetrouwbaar is, zal het wel meevallen? :? Echt?
Nogmaals, misschien dat het dan wat duidelijker wordt: omdat *jij* nog nooit iemand hebt horen zeggen dat Microsoft onbetrouwbaar is?

Enig historisch besef is soms wel prettig. Zoek eens op Microsoft en schadevergoeding, bijvoorbeeld. Dan krijg je wat mooie voorbeelden te zien van de betrouwbaarheid van Microsoft...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het toch allemaal niet meer hoor. Ik heb jaren lang linux gehad, maar als ik daar tegen windows gebruikers over begon te praten, willen ze er niets over horen.

Nu heb terug windows en nu kan niemand nog iets goeds over windows horen. Beste windows (haters)gebruikers, waar willen jullie nu eigenlijk naartoe?

Trek anders de stekker eruit en sluit dit topic. Het is toch alleen maar gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 14:11
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:46:
[...]

Microsoft is wel degelijk controleerbaar. Tevens, denk je echt dat ze hun imago voor consument en voornamelijk de Enterprise naar de kl*te gaan helpen als het echt blijkt dat ze zoveel data aan het vergaren zijn en allemaal voor advertentie doeleinde gebruiken? Als Cloud provider zijn ze druk op weg om duidelijkheid te geven wat er met je data gebeurd als het in de cloud wordt opgeslagen

Dat men nu met tools erachter komen dat er data naar Microsoft gaat, mensen dit gebeurd al met flink wat Windows versies geleden. Zowat met ieder OS zijn er tools OS aanwezig voor de software fabrikant om hun OS te verbeteren. Pas met Windows 10 is Cortana toegevoegd en is men gaan zoeken en ieder vreemde connectie met de Microsoft servers wordt groot uitvergroot. Het klopt dat ze bij de release van Windows 10 niet geweldig naar buiten hebben gebracht (meer in advocaten taal) waar welke data voor gebruikt wordt, maar hier zijn ze gelukkig ook op terug gekomen. Alleen de data dat vergaard is met Bing wordt voor advertentie doeleinde gebruikt. Link dat jij aanhaalt is alleen een app dat als suggestie wordt aangehaald, iets wat exact ook gebeurd als je op de store app zou drukken (moet zeggen dat ik tot heden nog nooit heb gezien). Is het uit te zetten, ja? Dus wat is het probleem precies?

Persoonlijk kan ik wel ergere dingen bedenken bij mijn MBP. Het verplicht invullen van een betaalmethode en mocht je creditcard hebben ingevuld, is dit niet meer te verwijderen.

Snap natuurlijk wel dat men bang is, zeker door de opkomst van Big Data, maar sommige slaan echt helemaal door. Meerdere hier die tekeer gaan gebruiken wel Android, IOS en OSX en daar gebeurd exact hetzelfde. Die halen ook genoeg data binnen om hun OS te verbeteren en kunnen eventueel voor andere doeleinde gebruiken. Wil je dus echt 100% veilig zijn zonder iets aan het OS te veranderen, installeer dan een uitgeklede Linux distributie en raak vooral geen voor geïnstalleerde consumenten devices aan.

[ Voor 41% gewijzigd door vali op 25-10-2015 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
vali schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 15:37:
[...]
Snap natuurlijk wel dat men bang is, zeker door de opkomst van Big Data, maar sommige slaan echt helemaal door. Meerdere hier die tekeer gaan gebruiken wel Android, IOS en OSX en daar gebeurd exact hetzelfde. Die halen ook genoeg data binnen om hun OS te verbeteren en kunnen eventueel voor andere doeleinde gebruiken. Wil je dus echt 100% veilig zijn zonder iets aan het OS te veranderen, installeer dan een uitgeklede Linux distributie en raak vooral geen voor geïnstalleerde consumenten devices aan.
Eigenlijk ben ik pas echt goed gaan nadenken over privacy en mijn besturingssysteem sinds de ellende met Windows 10, maar daarvoor gebruikte ik inderdaad Windows zonder problemen. Ik had wel al het standaard 'stuur naar Microsoft' troep uitgezet. Iets dat niet meer (compleet) mogelijk is met W10, samen met de zeer brede privacy policy heb ik besloten compleet van Windows af te stappen.

Inmiddels draai ik al 2 maanden Linux mint en heb ik zelfs mijn Windows vm al minstens een maand niet meer geopend, en het gaat prima. Maar inderdaad, zelfs met Linux heb je gewoon binary blobs en is er maar weinig echt compleet open source, tenzij je gaat klieren met dingen als coreboot en trisquel en zelfs dan zit je vaak nog met een closed source hardware firmware. Al kan je tegenwoordig voor vrijwel alles een product vinden met open source firmware, behalve harde schijven geloof ik. Overigens ben ik al voorzichtig aan het spelen met Qubes. Alleen is dit toch nog een erg complex OS.

Welke andere apparaten ik heb is echt niet van belang voor deze discussie en dat hele 'maar Google/Apple, etc etc dan' argument is echt vermoeiend op zijn minst. Het is nutteloos en helpt de discussie niet verder. Two wrongs don't make a right en maakt Microsoft echt niet beter. Overigens gebruik ik qua telefoon een Blackberry zonder android. En zal mijn volgende telefoon hoogstwaarschijnlijk een fairphone zijn (waarop ook een open source OS geïnstalleerd kan worden).

Maar maakt dat alles uit in deze discussie? Uiteindelijk is de oorlog op je privacy (en vrijheid) vanuit bedrijven en overheden al heel erg lang bezig, dit is simpelweg de zoveelste slag die genomen is. En het lijkt er op dat we collectief het allemaal maar best vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teckna schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 17:05:
[...]

Eigenlijk ben ik pas echt goed gaan nadenken over privacy en mijn besturingssysteem sinds de ellende met Windows 10, maar daarvoor gebruikte ik inderdaad Windows zonder problemen. Ik had wel al het standaard 'stuur naar Microsoft' troep uitgezet. Iets dat niet meer (compleet) mogelijk is met W10, samen met de zeer brede privacy policy heb ik besloten compleet van Windows af te stappen.
+1. Daarvoor dacht ik ook altijd van lekker boeien dat privacy gezeur, het valt allemaal wel mee. Las dit topic eerst voor het amusement gehalte. De bloody limit was voor mij toen Windows 7 en 8.1 ook die privacy spyware ellende door middel van updates hadden meegekregen was het tijd om verder te kijken.

Een OS is voor mij alleen iets als een basislaag om applicaties te kunnen opstarten en bestanden te beheren. Niet iets wat volledig ongecontroleerd zijn eigen gang te gaan en als continue luistervink te spelen. Wanneer je zelf de controle zou hebben is dat ook niet iets vreselijks. Alleen tonen tools als O&O Shutup 10 inmiddels aan dat Microsoft veel meer onder water doet wat je als gebruiker helemaal niet kunt instellen.

In die wapenwedloop heb ik helemaal geen zin en ben inmiddels helemaal over naar Linux Mint Cinnamon 17.2. En tot volle tevredenheid moet ik zeggen, ook gamen gaat met Steam uitstekend. Wanneer ZDnet.com die een hogere waardering dan Windows 10 geeft als main OS voor de desktop wordt het tijd voor Microsoft om zich eens achter de oren te krabben of ze nog wel zo goed bezig zijn.

Ik zie in ieder geval in mijn omgeving steeds nu meer mensen switchen die geen zin hebben in al dat ongevraagd luistervinken door Microsoft.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:39
Ik quote de modbreak:
Dit topic is bedoeld voor privacy binnen Windows 10 en niet bedoeld om te praten over alternatieve besturingssystemen, de NSA, en andere soortgelijke onderwerpen, hiervoor bestaan reeds andere topics op dit forum.
Mvg, picob

[ Voor 5% gewijzigd door SampleUser op 25-10-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik heb het allemaal uitgezet maar ik vrees dat ik als één of andere privacy-rechten-freak elke windows update alles weer moet nalopen. Ik heb net als andere poster al serieus overwogen over te stappen op een ander OS maar win8 zal eigenlijk waarschijnlijker zijn. :)
'Helaas' ben ik windows developer dus heb ik weinig keus. :(

Ik zet helaas tussen aanhalingstekens omdat ik het wel leuk vind en de tooling van MS ook super vet is maar ik wordt wel een beetje moe van de manier waarop dit soort grote bedrijven maar vooral onze politici onze privacy zo te grabbel gooien. :F

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Uiteindelijk kan je als ontwikkelaar in een compleet ander OS draaien en via virtual machines Windows virtueel draaien. Ook om zo een programma op meerdere versies makkelijk te kunnen ondersteunen.

Misschien is dat ook wel een toekomst voor de power-users: een VM hypervisor als "OS" dat door middel van complete en probleemloze hardware-passthrough toelaat om meerdere OS'en te starten en er tussen te wisselen zonder issues met je GPU en storage apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 16:01
Stond al in openingspost.

[ Voor 83% gewijzigd door Ivan4you op 26-10-2015 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Iemand ervaring met language packs installeren? Ik heb momenteel Engels als display language maar zou willen wisselen naar NED. Op microsoft site (http://windows.microsoft....nguage-packs#lptabs=win10) staan deze maar ik vind nergens een download link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Verkeerd topic, lees de titel eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dotacom schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:20:
Iemand ervaring met language packs installeren? Ik heb momenteel Engels als display language maar zou willen wisselen naar NED. Op microsoft site (http://windows.microsoft....nguage-packs#lptabs=win10) staan deze maar ik vind nergens een download link?
vroeger in win 7 kon je dat gewoon kiezen uit je lijst met updates..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 15:56
In de openingspost staat dat de met enterprice editie alle telemetry kan uitzetten, maar volgens deze link (heb ik van Microsoft gekregen), zegt dat onder basic "security" is en dat deze alsnog iets uitzen of is er nog een 5de optie? (niet dat ik die kan gebruiken)

https://technet.microsoft...=-2147217396#BKMK_MoreUTC

Voor alle telemetrie settings (heb ik nog niet helemaal gelezen)

https://technet.microsoft...255&MSPPError=-2147217396

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Jippie-die-jap-jo.....daar gaan we weer.

http://arstechnica.com/information-technology/2015/10/windows-10-will-be-made-an-automatic-recommended-update-early-next-year/

Stelletje eikels daar. Niks gaat automatisch, maar de gewone doorklikkers bij updates gaan tegen nare verrassingen aanlopen. Mijn ouders zijn zo, dus niet vergeten recommended updates bij hen uit te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
In de openingspost staat dat de met enterprice editie alle telemetry kan uitzetten, maar volgens deze link (heb ik van Microsoft gekregen), zegt dat onder basic "security" is en dat deze alsnog iets uitzen of is er nog een 5de optie? (niet dat ik die kan gebruiken)

https://technet.microsoft...amp;MSPPError=-2147217396
Security = uit = 0

Security is niet uitzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
neeroeter schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 05:50:
Jippie-die-jap-jo.....daar gaan we weer.

http://arstechnica.com/information-technology/2015/10/windows-10-will-be-made-an-automatic-recommended-update-early-next-year/

Stelletje eikels daar. Niks gaat automatisch, maar de gewone doorklikkers bij updates gaan tegen nare verrassingen aanlopen. Mijn ouders zijn zo, dus niet vergeten recommended updates bij hen uit te zetten :)
Geweldig, nu kunnen we op werk nog vlug alle toestellen met Windows 7 Pro na gaan die los staan van het netwerk om te beletten dat we binnenkort een bende support calls krijgen. Leuk hoe de drempel steeds lager wordt voor benodigde actie van gebruikers. Zal ik er maar vanuit gaan dat rond mei Windows 10 een "critical security update" zal zijn die bij 99% van de mensen automatisch geïnstalleerd wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Echt schandalig dit, ongelooflijk dat dit mag en kan!
Ik ben nu een maandje of 2 over naar Debian en ik heb geen seconde spijt, ook al heb ik van Windows en sommige Windows software betaalde licenties, jammer dan.
Hier kan/wil je toch gewoon niet meer aan mee doen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
marcop82 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:17:
[...]

Geweldig, nu kunnen we op werk nog vlug alle toestellen met Windows 7 Pro na gaan die los staan van het netwerk om te beletten dat we binnenkort een bende support calls krijgen. Leuk hoe de drempel steeds lager wordt voor benodigde actie van gebruikers. Zal ik er maar vanuit gaan dat rond mei Windows 10 een "critical security update" zal zijn die bij 99% van de mensen automatisch geïnstalleerd wordt ?
Je bedoelt eigenlijk een .bmp of een .jpg update. (maw een welcome screen update)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:40
Freyaldo schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 00:27:

https://technet.microsoft...255&MSPPError=-2147217396
De basic telemetry zit er al in sinds Windows XP. Was toen ook geen probleem.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enai
Dus die Windows 10-update die "per ongeluk" standaard werd geïnstalleerd was helemaal geen "ongeluk" maar een proefballonnetje.

Gelukkig werkt mijn computeronkundig bejaard moederke nog met Vista en ontsnapt ze dus aan het geleuter. Ik denk dat ik haar zal overzetten naar Linux en enkele weekends les geven. Weet ik tenminste zeker dat ze geen onbekend OS door de strot geduwd krijgt en hulpeloos zonder computer achterblijft terwijl ik voor maanden in het buitenland ben, enkel omdat een of andere smeerlap bij Microsoft een KPI wil halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teckna
Ramon schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:50:
[...]

Die telemetry was sowieso anders dan dat het nu is, maar daarnaast kreeg je een popup met er is een probleem opgetreden, we willen dit en dat sturen naar MS, is dat een probleem, of heb je het liever niet.

Nu is het niet bekend wat en wanneer ze het sturen, je kan het niet tegenhouden en de policies zijn dermate breed opgeschreven dat als ze willen gewoon letterlijk een kopie van je gehele schijf kunnen oploaden naar MS als ze dit nodig achten.

Maar deze discussie is nu al een paar keer gevoerd in dit draadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:50:
[...]

Hoezo zwart / wit denken? Een foutrapportage sturen is heel wat anders dan continue keylogger en grote pakketten encrypted data met wie-weet-wat erin doorsluizen naar Microsoft servers. Volledig vaag verder wat er met je data verder gebeurd.

De groei van Windows 10 blijkt flink tegen te vallen, dus nu niet meer vrijwillig. Want met al jouw data wordt natuurlijk grof geld verdiend. Big data = big $$$. Waarom zou ander Microsoft er zo gebeten op zijn dat iedereen zo nodig die 'gratis' upgrade moet hebben? Duwen, duwen, duwen.

Is Windows 7 en 8.1 niet meer goed genoeg?

http://www.computerworld....ows-10-growth-itbwcw.html

Afbeeldingslocatie: http://images.techhive.com/images/article/2015/11/windows-10-share-update-100625368-primary.idge.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:42:
[...]

Hoezo zwart / wit denken? Een foutrapportage sturen is heel wat anders dan continue keylogger en grote pakketten encrypted data met wie-weet-wat erin doorsluizen naar Microsoft servers. Volledig vaag verder wat er met je data verder gebeurd.
Heb je enig bewijs dat er een continue keylogger in Windows 10 zit? Ieder onderzoek wat ik heb gelezen zegt dat de soep lang niet zo heet gegeten wordt.
De groei van Windows 10 blijkt flink tegen te vallen, dus nu niet meer vrijwillig. Want met al jouw data wordt natuurlijk grof geld verdiend. Big data = big $$$. Waarom zou ander Microsoft er zo gebeten op zijn dat iedereen zo nodig die 'gratis' upgrade moet hebben? Duwen, duwen, duwen.
De groei van Windows 10 is juist zeer goed met 110 miljoen in 2 maanden. Waarom MS wil dat iedereen Windows 10 draait? Omdat er dan veel developers voor aan de slag gaan en er veel apps in de store komen. Plus het scheelt in maintenance kosten voor oude besturingssystemen en levert dan FTE op om aan nieuwe features te werken.
Is Windows 7 en 8.1 niet meer goed genoeg?

http://www.computerworld....ows-10-growth-itbwcw.html

[afbeelding]
Die plaatjes van jou achter iedere post moeten echt eens ophouden. Die voegen echt niets toe aan dit topic.

Bovendien merk ik dat er in dit topic vooral gehaat wordt op Windows 10, en dat is prima, voor een forum als ComputerIdee! ofzo. Op GoT verwacht ik normale discussie, waar geen FUD verspreidt wordt en elkaars standpunten worden gerespecteerd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon schreef op maandag 02 november 2015 @ 18:24:
[...]
Heb je enig bewijs dat er een continue keylogger in Windows 10 zit? Ieder onderzoek wat ik heb gelezen zegt dat de soep lang niet zo heet gegeten wordt.

[...]
De groei van Windows 10 is juist zeer goed met 110 miljoen in 2 maanden. Waarom MS wil dat iedereen Windows 10 draait? Omdat er dan veel developers voor aan de slag gaan en er veel apps in de store komen. Plus het scheelt in maintenance kosten voor oude besturingssystemen en levert dan FTE op om aan nieuwe features te werken.

[...]

Die plaatjes van jou achter iedere post moeten echt eens ophouden. Die voegen echt niets toe aan dit topic.

Bovendien merk ik dat er in dit topic vooral gehaat wordt op Windows 10, en dat is prima, voor een forum als ComputerIdee! ofzo. Op GoT verwacht ik normale discussie, waar geen FUD verspreidt wordt en elkaars standpunten worden gerespecteerd.....
Onzin. Dat plaatje komt rechtstreeks van het artikel en het internet barst van de reacties en plaatjes van heel veel mensen die helemaal niets, maar dan ook niets van het nieuwe privacy bewind van Microsoft willen hebben.

Heb je het artikel wel gelezen: de groei van Windows 10 valt ook Microsoft erg tegen. Microsoft gaat nu nog harder pushen om Windows 10 ongevraagd bij iedereen op de PC te duwen. De tegenvallende vraag schrijft iedere serieuze tech site. Niets FUD maar feiten. Mensen willen niet meer upgraden en blijven bij Windows 7 of 8.1. Of switchen naar alternatieven als Linux of de Mac.

Zie hier de oogst van een paar minuten zoeken van het laatste nieuws op de bekende sites. En met reden: je privacy is volledig aan diggelen met Windows 10. Kop in het zand steken is niet de oplossing; Microsoft is gewoon fout bezig, zoals alleen al dit topic zeer duidelijk aangeeft. En niet teveel Microsoft cola drinken, daar wordt je nog misselijk van.

Windows 10 growth stalls during October
http://www.theregister.co...arket_share_october_2015/

Windows 10 Adoption Slows
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2494276,00.asp

Where’s the Enthusiasm for Windows 10?
http://247wallst.com/tech...nthusiasm-for-windows-10/

Windows 10 adoption keeps slowing as Microsoft plans aggressive upgrades
http://www.pcworld.com/ar...-aggressive-upgrades.html

Windows 10 growth sluggish as Windows 7/8.x users stick with their OS
http://www.zdnet.com/arti...sers-stick-with-their-os/

There are still more people using Windows 7 than a year ago
http://www.theinquirer.ne...windows-7-than-a-year-ago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Geef mij dan een linkje waar MS zelf zegt dat ze de groei vinden tegenvallen? Bovendien bepaalt MS zelf de uitrol en met Threshold 2 om de hoek kan ik me voorstellen dat ze willen dat TH2 het eerste is wat gebruikers van Windows 10 te zien krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:22:
Geef mij dan een linkje waar MS zelf zegt dat ze de groei vinden tegenvallen? Bovendien bepaalt MS zelf de uitrol en met Threshold 2 om de hoek kan ik me voorstellen dat ze willen dat TH2 het eerste is wat gebruikers van Windows 10 te zien krijgen.
Alles hoeft toch niet voorgekauwd te worden, je kunt ook zelf conclusies trekken.
Microsoft gaat Windows 10 in 2016 enorm hard duwen. Of je het wilt of niet, men probeert het door je strot te duwen. Als recommended update wordt het binnenkort bij veel mensen zelfs automatisch geinstalleerd.
En kom niet aan met die PR-bullshit dat dit is om de gebruikers beter te bedienen. Hier gaat het puur om duwen, duwen, duwen. Microsoft is een bully geworden en wil iedereen vrijwillig of niet aan de Windows 10.

Waarom? Ik kan maar 1 reden bedenken: om geld aan je te verdienen. De licentie is nu nog gratis, dus later upgraden zou voor hen juist meer inkomsten gaan opleveren. Dus wordt er met iets anders veel meer geld aan jouw upgraden verdiend. Je raadt het al, jouw persoonlijke data om te verkopen of wie weet wat mee te doen. Want wat zou het anders moeten zijn? Big data = big $$$. Jij bent het product geworden en je privacy ligt aan diggelen met Windows 10.

Microsoft will push Windows 10 even harder in 2016 -- is the company being a bully?
http://betanews.com/2015/...he-company-being-a-bully/

*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 03-11-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Wat dat betreft is het goed om je te realiseren dat de PC markt zeer hard achteruitgelopen is. De afgelopen jaren is het in de double digits achteruit gelopen.
Vroeger was Windows een cashcow voor MS en nu zijn de omstandigheden zo dat ze het “gratis” weggeven.

Wat kostte vroeger een upgrade? E50a E100. ? Zet daarnaast de upgrades die MS in dezelfde periode als W10 nu op de markt is destijds verkocht heeft en je ziet dat ze gigantische bedragen mislopen. De ontwikkelingskosten e.d. lopen wel door en zullen echt niet minder zijn. Lijkt het logisch dat ze niet proberen dat ergens goed te maken :?

Het is wat mij betreft naief om te veronderstellen dat het met je privacy wel goed zit bij MS.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enai
Ik geloof niet meer dat bij W7 blijven uit privacyoogpunt een verbetering is. Je moet onophoudelijk updates onderzoeken, hiden, opnieuw hiden, en maanden later opnieuw hiden anders word je alsnog opgezadeld met spyware, 4 gigabytes aan installatiebestanden en/of een kersverse installatie van W10 zonder toestemming. En MS is van plan de duimschroeven nog verder aan te draaien.

Als gamer/mod developer zie ik met lede ogen het einde van het Windows-platform naderen. Het laatste dat de wereld nodig heeft is een de facto monopolie van Apple ("our computers are not toys") waarna je €2.5K mag neertellen voor het basismodel met discrete graphics. De enige hoop is dat Valve als de bliksem SteamOS productieklaar maakt inclusief AAA-support.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik kan eigenlijk nergens pricing van W10 Enterprise vinden. Alleen dat je minimaal 5 licenties moet afnemen maar met minimaal 3 werkende laptops en een toekomstige Surface 3/4/Book komen die wel van pas. Je zal ook wel een bedrijf moeten zijn. KvK nummer is ook te krijgen, kun je gelijk passen voor Makro, Sligro, Bouwmaat aanvragen :+ maar wat kost dat dan? Ben je gelijk van die privacymeuk af.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Tuurlijk wil Microsoft Windows 10 pushen. Apple wil ook dat je hun laatste versies van iOS en Mac OSX gebruikt, en Google dat je hun laatste Android versie gebruikt.
Waarom? Omdat hierin de laatste security updates en verbeteringen zijn verwerkt.

Als je bij een oude versie blijft (Windows 7 en Windows 8) zul je uiteindelijk een keer gaan achterlopen qua functionaliteit en security. Dat zie je nu vooral ook bij Android.

Overigens maak ik mij meer zorgen over mijn privacy bij Android dan bij Windows.. Google's gehele inkomstenmodel is gebaseerd op advertenties.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
CAP-Team schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:55:
Tuurlijk wil Microsoft Windows 10 pushen. Apple wil ook dat je hun laatste versies van iOS en Mac OSX gebruikt, en Google dat je hun laatste Android versie gebruikt.
Waarom? Omdat hierin de laatste security updates en verbeteringen zijn verwerkt.
Het verschil is dat de grote meerderheid een Apple-upgrade aanneemt terwijl Win10 blijft hangen op 10%.

Misschien omdat Win10 helemaal geen verbetering is? Relevante nieuwe functionaliteit nul, meer spyware en een ondersteboven gegooide UI (een grote no-no in enterpriseland). Waarom zou je in godsnaam willen upgraden als je helemaal geen baat hebt bij de upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enai schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:41:
[...]

Het verschil is dat de grote meerderheid een Apple-upgrade aanneemt terwijl Win10 blijft hangen op 10%.

Misschien omdat Win10 helemaal geen verbetering is? Relevante nieuwe functionaliteit nul, meer spyware en een ondersteboven gegooide UI (een grote no-no in enterpriseland). Waarom zou je in godsnaam willen upgraden als je helemaal geen baat hebt bij de upgrade?
Dat JIJ geen baat hebt bij Win10 wil niet zeggen dat niemand baat heeft bij een upgrade. Dat is wel erg kortzichtig.

Maar goed, we zien al een tijdje dat dezelfde mensen reageren en eigenlijk geen tegengeluid dulden. Je mist alleen even je pinguin avatar.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enai schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:41:
[...]

Eh...nee en de nieuwste versies van iOS en Android brengen wel dusdanig veel nieuwe features |:(
De UI is helemaal niet ondersteboven gegooit....misschien zou je het eens moeten proberen....dat Windows 10..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Random claims over Windows bevechten met random claims over iOS en Android, wat hoop je daarmee bij te dragen aan de discussie ?

Heb je trouwens een link voor die Windows 10 probeerversie ? Niet als een aanval bedoeld maar ik vind geen ISO en als ik iemand wil overtuigen door het te laten proberen, heb ik wel een linkje nodig :) Sinds ze Digital River hebben opgeschort is het nogal moeilijk om een distributie vast te krijgen zonder retail key :S

[ Voor 3% gewijzigd door marcop82 op 05-11-2015 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 19:23
Ik vind het eigenlijk niet vreemd dat Microsoft er alles aan doet om Windows 10 te pushen. Veertien jaar na de release van Windows XP zijn er nog steeds consumenten als bedrijven die het gebruiken en is zelfs Windows 98 geen vreemde eend op de werkvloer. Het kost Microsoft een heleboel geld om oudere besturingssystemen te onderhouden. Sowieso vind ik het niet echt logisch om te roepen dat ze dit doen om nog meer mensen te monitoren, want Microsoft kan perfect een update brengen naar de oudere Windows om zo dat ook te kunnen doen bij mensen die geen Windows 10 geïnstalleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop82 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:57:
Random claims over Windows bevechten met random claims over iOS en Android, wat hoop je daarmee bij te dragen aan de discussie ?

Heb je trouwens een link voor die Windows 10 probeerversie ? Niet als een aanval bedoeld maar ik vind geen ISO en als ik iemand wil overtuigen door het te laten proberen, heb ik wel een linkje nodig :) Sinds ze Digital River hebben opgeschort is het nogal moeilijk om een distributie vast te krijgen zonder retail key :S
Je hebt nog nooit van Google gehoord? Je kunt een Trial van Windows 10 Enterprise (qua functionaleit 'gewoon' een volledige Windows versie) downloaden vanaf het Evalcenter van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:54:
Je hebt nog nooit van Google gehoord? Je kunt een Trial van Windows 10 Enterprise (qua functionaleit 'gewoon' een volledige Windows versie) downloaden vanaf het Evalcenter van Microsoft.
Het mag wel weer iets prettiger qua toon in dit topic. Evaluation copies zijn inderdaad een goede methode om ergens eens mee te spelen (al dan niet virtueel). Je krijgt 90 of zelfs 180 dagen, prima genoeg om een goede indruk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
TheVMaster schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:54:
[...]

Ik verwacht als consument niet een Enterprise versie nodig te hebben. Een consument komt niet in aanraking met de Enterprise licenties buiten mogelijk zijn werkplek.
Hierop had ik gezocht: https://www.google.nl/search?q=try+windows+10
En dan zie je voornamelijk "Business", "Pro" en "Enterprise" terugkomen. Ook de vragenlijst die je moet invullen is sterk gericht op bedrijven in plaats van consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcop82 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:14:
[...]

Ik verwacht als consument niet een Enterprise versie nodig te hebben. Een consument komt niet in aanraking met de Enterprise licenties buiten mogelijk zijn werkplek.
Hierop had ik gezocht: https://www.google.nl/search?q=try+windows+10
En dan zie je voornamelijk "Business", "Pro" en "Enterprise" terugkomen. Ook de vragenlijst die je moet invullen is sterk gericht op bedrijven in plaats van consumenten.
Snap ik. Je kunt ook de 'gewone' ISO gebruiken en geen product key opgeven...dan kun je volgens mij 30 dagen proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
De toon wordt onvriendelijk hier. Het heeft ook helemaal geen zin om te bekvechten over Windows vs. andere os'en. Wat mij betreft blijft dit topic open en actief. Ik verwacht nog genoeg nieuws over Win 10 icm privacy -> dat zal hier dan wél de nodige inhoudelijke posts opleveren.
Dat gerant tegen elkaar is stupid. Os-wars zijn uit de tijd ( zegt een Linux en Windows gebruiker in lijn sinds 10 jaar. Ik heb er vrolijk aan meegedaan :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De geruchten blijken waar te zijn. Microsoft geeft nu toe dat het data verzamelen en doorsluizen door de gebruiker niet zelf is uit te schakelen. Ook als iemand het persé niet wil blijft al het gespioneer door gaan.

Bijzonder is dat Microsoft toegeeft dat zij afwachten hoe het brede publiek hier op gaat reageren. Komt er een opstand of zijn het makke schapen met de instelling 'van mij mogen ze alles weten'.

Want bij Windows 10 Enterprise kun je dus wel alle data collectie volledig uitzetten.

Microsoft Admits Windows 10 Automatic Spying Cannot Be Stopped
http://www.forbes.com/sit...able-windows-10-tracking/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2015 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat is dus wat de meesten hier vreesden. Onder het mom van productverbetering wordt het nu wel bevestigd dat Windows 10 zoveel mogelijk blijft verbonden met de thuisbasis. We zullen maar eens zoeken hoe we de IPs richting MS kunnen blokkeren via de router.

EDIT5:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
65.55.108.23
65.39.117.230
23.218.212.69
134.170.30.202
137.116.81.24
204.79.197.200
23.218.212.69
a-0001.a-msedge.net
choice.microsoft.com
choice.microsoft.com.nstac.net
corpext.msitadfs.glbdns2.microsoft.com
corp.sts.microsoft.com
compatexchange.cloudapp.net
cs1.wpc.v0cdn.net
diagnostics.support.microsoft.com
df.telemetry.microsoft.com
feedback.windows.com
feedback.search.microsoft.com
fe2.update.microsoft.com.akadns.net
i1.services.social.microsoft.com
i1.services.social.microsoft.com.nsatc.net
oca.telemetry.microsoft.com
oca.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
pre.footprintpredict.com
redir.metaservices.microsoft.com
reports.wes.df.telemetry.microsoft.com
services.wes.df.telemetry.microsoft.com
settings-sandbox.data.microsoft.com
sls.update.microsoft.com.akadns.net
sqm.df.telemetry.microsoft.com
sqm.telemetry.microsoft.com
sqm.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
ssw.live.com
statsfe1.ws.microsoft.com
statsfe2.update.microsoft.com.akadns.net
survey.watson.microsoft.com
telecommand.telemetry.microsoft.com
telecommand.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
telemetry.appex.bing.net
telemetry.microsoft.com
telemetry.urs.microsoft.com
vortex-sandbox.data.microsoft.com
vortex-win.data.microsoft.com
vortex-sandbox.data.microsoft.com
vortex.data.microsoft.com
watson.live.com
watson.microsoft.com
watson.ppe.telemetry.microsoft.com
watson.telemetry.microsoft.com
watson.telemetry.microsoft.com.nsatc.net

Deze lijst lijkt zich het meest te beperken tot Microsoft Telemetry. Als ik deze lijst in mijn router ingeef, blokkeren een hoop andere non-MS services, zelfs mijn provider email op mijn telefoon. Ik vermoed dat mijn router er moeite mee heeft, hij is toenjuist ook al een keer herstart. Als iemand kan bevestigen dat deze lijst werkt met behoud van andere toepassingen, zou leuk zijn.

Aangezien het door Microsoft nu duidelijk gemaakt wordt dat als men niet overduidelijk gevraagd wordt hiermee te stoppen en ze hun eigen hosts file omzeilen, het een laag hoger geblokkeerd moet worden en dan kom je bij de router uit.

Bron: http://forums.untangle.co...-10-spying-telemetry.html

[ Voor 217% gewijzigd door Phuncz op 07-11-2015 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bvGFf4p.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vYKMKpj.png

Vreemd, hoewel niks me meer verbaast. Heb gister een nieuwe install gedaan van Windows 8.1. Ik heb een aantal updates verwijderd die met telemetry te maken hebben waaronder de "bekende" KB3035583, de "ga alsjeblieft over op win 10" notificatie. Is ook echt verwijderd, zie screentje.
Waar dit eerst wél de notificatie deed verdwijnen, gebeurt dat nu niet.

Iemand een verklaring hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 17:35:
Dat is dus wat de meesten hier vreesden. Onder het mom van productverbetering wordt het nu wel bevestigd dat Windows 10 zoveel mogelijk blijft verbonden met de thuisbasis. We zullen maar eens zoeken hoe we de IPs richting MS kunnen blokkeren via de router.

EDIT5:

code:
1
[...lijst met hostnames...]

Deze lijst lijkt zich het meest te beperken tot Microsoft Telemetry. Als ik deze lijst in mijn router ingeef, blokkeren een hoop andere non-MS services, zelfs mijn provider email op mijn telefoon. Ik vermoed dat mijn router er moeite mee heeft, hij is toenjuist ook al een keer herstart. Als iemand kan bevestigen dat deze lijst werkt met behoud van andere toepassingen, zou leuk zijn.

Aangezien het door Microsoft nu duidelijk gemaakt wordt dat als men niet overduidelijk gevraagd wordt hiermee te stoppen en ze hun eigen hosts file omzeilen, het een laag hoger geblokkeerd moet worden en dan kom je bij de router uit.

Bron: http://forums.untangle.co...-10-spying-telemetry.html
Ik zie overigens op die lijst ook wat Office 365 gerelateerde domeinen staan.....kan me niet voorstellen dat je daarmee telemetry mee blokkeert, maar goed.....vooral doorgaan en je dan niet gaan afvragen waarom bepaalde zaken in Windows 10 ineens niet meer zo lekker werken.

[ Voor 33% gewijzigd door TheVMaster op 09-11-2015 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Misschien is het wel leuk als je probeert om iets bij te dragen aan dit topic binnen zijn context, zoals die domeinen voor O365 hier plaatsen, dan kan ik ze verwijderen in mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
TheVMaster schreef op maandag 09 november 2015 @ 14:37:
[...]
vooral doorgaan en je dan niet gaan afvragen waarom bepaalde zaken in Windows 10 ineens niet meer zo lekker werken.
Geen cynisme altublieft, negens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:09:
Misschien is het wel leuk als je probeert om iets bij te dragen aan dit topic binnen zijn context, zoals die domeinen voor O365 hier plaatsen, dan kan ik ze verwijderen in mijn post.
Ik zei dat meer om maar aan te geven dat je niet alles voor waarheid aan moet nemen en dat er dus veel bullshit tussen staat. :O
neeroeter schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:10:
[...]

Geen cynisme altublieft, negens voor nodig.
Eh....het is gewoon feitelijk correct.....

[ Voor 50% gewijzigd door TheVMaster op 09-11-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 07:35:
[...]

Alles hoeft toch niet voorgekauwd te worden, je kunt ook zelf conclusies trekken.
Dat doe ik.
Microsoft gaat Windows 10 in 2016 enorm hard duwen. Of je het wilt of niet, men probeert het door je strot te duwen. Als recommended update wordt het binnenkort bij veel mensen zelfs automatisch geinstalleerd.
En kom niet aan met die PR-bullshit dat dit is om de gebruikers beter te bedienen. Hier gaat het puur om duwen, duwen, duwen. Microsoft is een bully geworden en wil iedereen vrijwillig of niet aan de Windows 10.
"Duwen, duwen, duwen" zoals jij zegt is op zich zelf geen motivatie natuurlijk.
Waarom? Ik kan maar 1 reden bedenken: om geld aan je te verdienen.
Goh, een bedrijf wil geld verdienen. *shock*
De licentie is nu nog gratis, dus later upgraden zou voor hen juist meer inkomsten gaan opleveren. Dus wordt er met iets anders veel meer geld aan jouw upgraden verdiend. Je raadt het al, jouw persoonlijke data om te verkopen of wie weet wat mee te doen. Want wat zou het anders moeten zijn? Big data = big $$$. Jij bent het product geworden en je privacy ligt aan diggelen met Windows 10.
Dus jouw redenatie is:
- Ze geven een OS gratis weg DUS moeten ze wel je data verkopen.

Waarom kan het niet zijn:
- Ze geven een OS gratis weg omdat ze geld willen verdienen met:
== De store
== Kruisbestuiving met Windows Phone (apps)
== OneDrive en Office 365 abonnementen
== sneller uitfaseren van oudere besturingssystemen
== Bing en Outlook.com

Overigens heb ik nog nergens iets van bewijs gezien over dat MS persoonlijke data verkoopt.
Help!!!! schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:15:
^
Wat dat betreft is het goed om je te realiseren dat de PC markt zeer hard achteruitgelopen is. De afgelopen jaren is het in de double digits achteruit gelopen.
Vroeger was Windows een cashcow voor MS en nu zijn de omstandigheden zo dat ze het “gratis” weggeven.

Wat kostte vroeger een upgrade? E50a E100. ? Zet daarnaast de upgrades die MS in dezelfde periode als W10 nu op de markt is destijds verkocht heeft en je ziet dat ze gigantische bedragen mislopen. De ontwikkelingskosten e.d. lopen wel door en zullen echt niet minder zijn. Lijkt het logisch dat ze niet proberen dat ergens goed te maken :?

Het is wat mij betreft naief om te veronderstellen dat het met je privacy wel goed zit bij MS.
Wederom. Dus omdat ze iets gratis weggeven MOETEN ze wel je data verkopen. Of misschien zien ze Windows 10 wel als vehikel zodat mensen zoals jij en ik een Groove Music abo kunnen nemen? Of via Films & TV series of films kunnen kijken tegen vergoeding?
Enai schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:43:
Ik geloof niet meer dat bij W7 blijven uit privacyoogpunt een verbetering is. Je moet onophoudelijk updates onderzoeken, hiden, opnieuw hiden, en maanden later opnieuw hiden anders word je alsnog opgezadeld met spyware, 4 gigabytes aan installatiebestanden en/of een kersverse installatie van W10 zonder toestemming. En MS is van plan de duimschroeven nog verder aan te draaien.

Als gamer/mod developer zie ik met lede ogen het einde van het Windows-platform naderen. Het laatste dat de wereld nodig heeft is een de facto monopolie van Apple ("our computers are not toys") waarna je €2.5K mag neertellen voor het basismodel met discrete graphics. De enige hoop is dat Valve als de bliksem SteamOS productieklaar maakt inclusief AAA-support.

:(
Het is wel heel erg naief om te denken dat Apple of Valve geen telemetrie verzamelen van hun producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon schreef op maandag 09 november 2015 @ 21:18:

[...]
Het is wel heel erg naief om te denken dat Apple of Valve geen telemetrie verzamelen van hun producten.
Eh.....pas op he...het gaat hier om Microsoft gerelateerde telemetrie etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, tussen alle verhalen door. Vanaf januari zal Ms win 10 proberen als update te pushen via de winupdate. Ik heb daar altijd al aangevinkt dat 'aanbevolen updates' nooit automagisch mee komen.

Is dat voldoende om dat automagische win10 gebeuren te stoppen? Ik wil nl. perse blijven op Win7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Normaal gezien wel, tenzij Microsoft in de toekomst de upgrade-app als kritieke update flagged. Sowieso moet je nog steeds als beheerder goedkeuring geven om de upgrade te starten. Maar de upgrade-app kan wel zelfstandig de installatie voor de upgrade downloaden had ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:19:
Goed, tussen alle verhalen door. Vanaf januari zal Ms win 10 proberen als update te pushen via de winupdate. Ik heb daar altijd al aangevinkt dat 'aanbevolen updates' nooit automagisch mee komen.

Is dat voldoende om dat automagische win10 gebeuren te stoppen? Ik wil nl. perse blijven op Win7.
nieuws: Microsoft maakt Windows 10 begin 2016 tot 'aanbevolen update'
Voorlopig zou dit voldoende moeten zijn. Zelf heb ik nu belangrijke updates ook op alleen controleren maar niet downloaden en installeren gezet!

Met een goede beveiliging (in mijn geval NOD32 en Hitman Pro.alert) heb ik meer vertrouwen in een beschermd systeem dan met de 'onzin' updates van MS. Jaren overal alles up to date gehouden (en daar op gehamerd..) dat begint nu te kantelen! Raar hè :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:19:

Een paar posts hoger merk ik op dat die notificatie niet meer verdwijnt als je de update hetbt verwijderd. Er is dan wel weer een register-hack schijnbaar maar daar heb ik me nog niet mee bezig gehouden. Ik heb het idee dat MS vooralsnog niet al te veel onder de indruk is van de kritiek. Uiteindelijk zal ik Windows gewoon vaarwel moeten zeggen. Ik draai primair Arch linux en ben vandaag bezig geweest met Fedora 23_gnome 3. Is ook leuk.
Het enige echte probleem dat ik houd, is dat ik moet inloggen op mijn werk. Dat kan via een browser die html5 ondersteunt, firefox doet het heel aardig. Probleem is dat ik remote in een unix shell moet werken, en mijn text input in de shell is dan niet betrouwbaar. Onder windows met IE/activeX kan ik wel in de shell terecht. IT afdeling kan er niks mee :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

neeroeter schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:11:
Een paar posts hoger merk ik op dat die notificatie niet meer verdwijnt als je de update hetbt verwijderd.
Dat GWX icoon moet je gewoon hiden in de systray. Op meerdere systemen die kb3035583 verwijderd waarbij het icoon (ook na verloop van tijd) altijd bleef.. Maar dat is de strategie nu hè, lekker opdringerig :(

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
neeroeter schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:11:
[...]
Probleem is dat ik remote in een unix shell moet werken, en mijn text input in de shell is dan niet betrouwbaar. Onder windows met IE/activeX kan ik wel in de shell terecht. IT afdeling kan er niks mee :(
Ik zet gewoon een vpn (openvpn) op vanaf mijn linux machine en ssh dan rechtstreeks naar de servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Prima OS op zich, alleen jammer van alle datamining.
Ik heb nu alle privacyopties uit staan en nog wil explorer.exe elke 2 minuten naar huis bellen, naar een domein dat heet Bingbot. msnbot-191-232-139-49.search.msn.com
Ik heb de Comodo firewall maar helemaal dicht gegooid, en met een whitelist programma's toegang geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Soldaatje op 11-11-2015 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
noMSforme schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:04:
[...]

Ik zet gewoon een vpn (openvpn) op vanaf mijn linux machine en ssh dan rechtstreeks naar de servers.
Mag ik niet, ben applicatiebeheerder van een programma uit het jaar kruik :). Geen systeem of netwerk beheerder
GerardVanAfoort schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 20:28:
[...]

Dat GWX icoon moet je gewoon hiden in de systray. Op meerdere systemen die kb3035583 verwijderd waarbij het icoon (ook na verloop van tijd) altijd bleef.. Maar dat is de strategie nu hè, lekker opdringerig :(
Ga ik proberen, thanks, maar dan wellicht via registry. Ik vind het vreemd omdat ik begrepen had dat MS juist een ander beleid zou opzetten mbt tot mensen die de update naar 10 op deze manier afblazen :?
Iets van minder opdringerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Meer duidelijkheid, minder allesomvattend taalgebruik: http://arstechnica.com/in...a-little-more-reassuring/
Een stap in de goede richting !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
marcop82 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:37:
Meer duidelijkheid, minder allesomvattend taalgebruik: http://arstechnica.com/in...a-little-more-reassuring/
Een stap in de goede richting !
Ik heb het in de TS verwerkt, al vind ik de verandering nog steeds erg minimaal.

Bijvoorbeeld deze tekst is veranderd van:
[...]Uiteindelijk zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens en deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails en andere particuliere communicatie of bestanden in persoonlijke mappen), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is om:[...]
naar:
Tenslotte, zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens, deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails in Outlook.com, of bestanden in privé-mappen op OneDrive), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit noodzakelijk is om:
Voorzichtig optimistisch, al sluit het nog steeds niets uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Teckna op 18-11-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
[b][message=45286632,noline]
Voorzichtig optimistisch, al sluit het nog steeds niets uit.
Ja en neen. Aan de ene kant betekent "met inbegrip van" natuurlijk nog steeds gewoon "en daarnaast nog veel meer" en kent MS zich dus nog steeds het recht toe om de inhoud van je harde schijf naar de NSA te sturen.

Aan de andere kant "vergeet" iedereen wel de bullet points achter deze paragraaf die een opsomming geven van de situaties waarin MS in je gegevens mag neuzen: als de flikken ernaar vragen of om de integriteit van de dienstverlening te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Daarom ben ik blij dat Europa de data van zijn inwoners enkel in Europa wilt, zodat er al wat serieus moet gebeuren wilt men toegang tot jouw data krijgen. Niet zozeer dat ik een probleem zie met de autoriteiten, maar de mate van privacy van je gegevens buiten Europa of Amerika is vaak zeer onduidelijk en soms onbestaande. Niet een probleem in het geval van Microsoft maar privacy in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 23:12
Draai sinds een paar dagen de nieuwe 1511 Pro versie nog zonder O&O ShutUp10 en het vie me op dat het idle verbruik veel hoger was dan normaal dus net maar ff bijna alles aangezet in O&O ShutUp10 en nu zit het idle verbruik weer op 14-15W, daarvoor zat ik rond de 22W.
Kunnen meer mensen deze ervaring delen of is het toeval.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb wel gemerkt dat regelmatig svchost.exe -k netsvcs een core belast. Met Windows 7 en 8 is dat .Net optimalisatie maar met Windows 10 kan dat misschien ook iets anders zijn aangezien ik het regelmatig zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
M'n dagelijkse laptop nu ook over

- Geen MS account
- Firewall in en vooral uitgaand op block all icm gewhiteliste apps.(deed ik ook al in w7 en w8) Dit zorgt er meteen voor dat hij niet gaat updaten als je dat niet wilt.
- Shutup10 naar wens ingesteld
- onedrive er af
- nog wat items in de taskscheduler op disabled gezet.

Dus lijkt me redelijk onder controle zo.

Echt stom vind ik nog:

- Nieuwe stijl "apps" werken weer met allerlei andere executables en via services om verbining met internet te maken. Daar kun je voorzover ik kan zien in de advanced firewall geen goeie regels voor maken.
- Het gebrek aan echte controle en inzicht over de updates.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Mij laptop is nu juist Windows vrij. Als ik qua werk/remote login/ zo nog een paar handigheidjes echt zeker van mijn zaak ben, verdwijnt MS ook van mijn desktop.
Ik heb wine draaien met foobar2000 op het laptopje -> ik hou er niet van, maar ik wil nu toh eindelijk echt van MS af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
http://www.theregister.co...er_reinserted_windows_10/

De zoveelste dubieuze move van MS zo te zien. Met elke fractie good-will die ze kunnen behalen, komt er een vrachtlading verdacht gedrag achter aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Just a bug! Dat hele systeem daar is een bug aan het worden. Hernoemen van services en veranderingen die komen, o toch weer niet maar dan zo, nee toch wel geeft ook aan wat een puinhoop het bij MS (op een aantal vlakken) is. Ze zijn de weg kwijt!

Ik niet met Windows 7 Pro!, BlackBerry 10 en iOS. Volgende apparaat hier word een Apple met Mac OS X, geloof me ik vind ze nog steeds te veel geld vragen voor hun hardware, maar ik betaal liever wat extra geld en behoudt mijn beheer vrijheid en zeker meer privacy!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:27

Pierre

Van nature lui!

maratropa schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:09:
M'n dagelijkse laptop nu ook over

- Geen MS account
- Firewall in en vooral uitgaand op block all icm gewhiteliste apps.(deed ik ook al in w7 en w8) Dit zorgt er meteen voor dat hij niet gaat updaten als je dat niet wilt.
- Shutup10 naar wens ingesteld
- onedrive er af
- nog wat items in de taskscheduler op disabled gezet.

Dus lijkt me redelijk onder controle zo.

Echt stom vind ik nog:

- Nieuwe stijl "apps" werken weer met allerlei andere executables en via services om verbining met internet te maken. Daar kun je voorzover ik kan zien in de advanced firewall geen goeie regels voor maken.
- Het gebrek aan echte controle en inzicht over de updates.
Misschien een brutale vraag maar heb je een lijstje van apps die contact zoeken met MS ?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
marcop82 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:10:
http://www.theregister.co...er_reinserted_windows_10/

De zoveelste dubieuze move van MS zo te zien. Met elke fractie good-will die ze kunnen behalen, komt er een vrachtlading verdacht gedrag achter aan.
Beste marcop82,
Concurentie kan zich op diverse manieren uiten. Meestal door fair play, maar ook door gewoon de concurrent met name te noemen ongeacht of het waar is wat er te melden is of op puur leugens berust. Vroeger was dat not done of was het gewoon verboden, tegenwoordig schijnt alles te mogen, zelfs het onderuithalen van die concurrent.. Onvermijdelijk lokt dit dan een weerwoord uit. Het zelfde geldt voor haatartikelen van anderen dan enkel concurrenten. Onder een bepaalde groep schijnt dat populair te zijn, geen normale gezonde kritiek, maar alleen maar kritiek omdat het zo lekker voelt. Zelf lees ik zulke dingen wel eens als ik er even geduld voor heb, maar altijd met de gedachte: "Is het waar wat hier wordt beweerd?"
Zo lichtte ik er één zin uit:

"We already knew Windows 10 Threshold deleted third-party data monitoring tools and cleanup tools, including stalwarts like Spybot and CCleaner. It even disabled Cisco’s VPN software. Just a bug, said Microsoft"

Waar of niet waar, ik heb hier nooit iets van gemerkt, niet bij vorige versies van Windows, ook niet bij Windows 10, letterlijk nooit. En het lijkt me sterk dat dit aan mij licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 december 2015, 20:25 - 21:10 uur NPO 2

http://www.tvgids.nl/Alle_data_ligt_op_straat/artikel/95724/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:28
Dan ook nog even een link naar uitzending gemist:
NPO2 Zembla: Data het nieuwe goud

Interessante docu vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
http://www.computerworld....-10-upgrade-strategy.html

Dit begint zorgwekkend te worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Ik heb het opgegeven om Win10 te weerstaan, vooral omdat mijn nieuwe laptop geen Win7-drivers heeft.

De nieuwe strategie is dus: upgrade, en zet vervolgens alles uit wat er uit te zetten valt.

Voor zover:
- Privacy-opties (lol)
- Services (2 services voor telemetrie, 1 voor Windows Update)
- Scheduled tasks (meerdere tasks in 2 mappen die telemetriegegevens doorsluizen)
- ClassicShell
- OneDrive uitgezet

Is er nog iets dat moet gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

marcel87 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:20:
Dan ook nog even een link naar uitzending gemist:
NPO2 Zembla: Data het nieuwe goud

Interessante docu vond ik.
Best wel schrikken hoe ze profielen van je willen/kunnen maken, met voornamelijk een verrot doel, cashen :(
Hier en bij mijn directe familie draait allemaal Windows 7 Pro of Home. Updates checken uit..! (helaas) Eset AV, pro.alert, Firefox, uBlock Origin en OpenDNS met webcontent filtering op 'moderate' level. Veilig tot 2020/04! (nooit ellende, gebeurt er wel wat met Hiren's boot enz. onder de arm ff op visite)
Enai schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 13:38:
Ik heb het opgegeven om Win10 te weerstaan, vooral omdat mijn nieuwe laptop geen Win7-drivers heeft.

De nieuwe strategie is dus: upgrade, en zet vervolgens alles uit wat er uit te zetten valt.

Voor zover:
- Privacy-opties (lol)
- Services (2 services voor telemetrie, 1 voor Windows Update)
- Scheduled tasks (meerdere tasks in 2 mappen die telemetriegegevens doorsluizen)
- ClassicShell
- OneDrive uitgezet

Is er nog iets dat moet gebeuren?
sarcasm:on
Ja een VM met Windows 7 installeren/starten :)

NRG

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor privacy binnen Windows 10 en niet bedoeld om te praten over alternatieve besturingssystemen, de NSA, en andere soortgelijke onderwerpen, hiervoor bestaan reeds andere topics op dit forum.

Hou het netjes en speel niet op de man.

Let op : Je bent vanzelfsprekend te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het backuppen van je gegevens, als je in je register gaat hacken of bestanden/mappen gaat weggooien t.b.v. privacy settings