Ik heb de Moto X Play nu een paar dagen, hiervoor was ik in bezit van een Samsung S4 en weleens gebruik gemaakt van Samsung Note 2.
Positief
- Batterij with no doubt, 30% over na 1 dag intensief gebruik zonder te laden, dat dat nog kan in de de jaren '10 van de 21e eeuw

.
- Mooi scherm als is het qua specs bijna zelfde als S4 (amoled), maar vind dit mooi genoeg. Te licht hoeft ook niet voor mij. Moet nog testen in vol zonlicht.
- Degelijkheid, niet zo krasgevoelig als mijn vorige mobiel.
- Prijs/kwaliteit verhouding, ik heb voor 328,99 euro gekocht bij NazTel
Verschillen (niet storend)
- Geen fysieke menu knop, uit automatisme druk ik op de microfoon gleuf hehehe.
- Tja de losse volume knopjes voelde ik wel, maar absoluut niet bezwaarlijk bij dagelijks gebruik.
- Active display is wel iets om aan te wennen ipv notification lichtje, niet onoverkomelijk.
- Verschillende camera standen ontbreken, ISO bijstellen etc, iets waar Samsung natuurlijk uitgebreide functionaliteiten voor heeft, maar default camera app niet. Dan pas je je foto's maar aan via foto apps in de Google store.
- Hij trilt wel heel hard he, maar trilstand gebruik ik toch bijna nooit.
- S planner vond ik handiger qua overzicht dan Google agenda, nu gebruik ik maar de Sunrise app.
Paar dingen waar ik me aan irriteer
.
- De default lettertype, die ik niet kan wijzigen in het systeem. Default opmaak in titel is verschrikkelijk en onleesbaar
Ik weet er launchers zijn die een ander font voor je installeren of je kan je telefoon rooten, maar vind niemand dit ongelooflijk storend(?!)
- Moto X Play heeft een 5,5 inch scherm, ja is het ook wel. Maar de 3 menuknoppen onderaan snoepen al 0,5 inch van je scherm af, wat neer komt dat je 80% van de tijd een 5 inch scherm ziet. En dat is net zo groot als mijn voorganger de S4, ik heb ze naast elkaar gelegd. Het was beter geweest als er (oplichtende) touch knoppen onder het scherm werden geplaatst als bij Samsung S4-5-6 toestellen.
- Niet te verplaatsen naar SD card: Ik kan veel applicaties niet zetten in mijn SD card, wat bij mijn vorige Samsung wel kon. Ik moet nog uitzoeken waar dit precies aan ligt. Hebben sommigen van jullie daar ook last van? Ik gebruik Sandisk 64gb 10 class 80mb/s.
- De bolling van het toestel, ik kan niet typen zonder dat het waggelt. Dus ik moet mijn telefoon vasthouden. Ook viel die van mijn bedrand af omdat hij niet plat kan liggen, heb nog geen screen protector besteld.
- Als ik mijn scherm unlock kom ik meteen op de snelkeuze menu uit van de telefoon, kan dat niet anders?
Vragen
:
- Heeft er iemand een oplossing voor het configureren van lettertypes? Ik gebruik nu CM launcher, die heeft geen font changer toch?
- Is rooten van je telefoon gemakkelijk bij Moto (voor font change bijv)en hoe kan ik dat het beste/ veiligste doen?
- Weet iemand hoe het komt waarom je niet alle apps op je sd card kan plaatsen?
- Is de powercharger van motorola een must have en kan ik deze het beste bestellen bij Amazon.de?