Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Korte schets van de situatie:
Ik heb ongeveer een jaar geleden met hulp van de community hier mijn eerste gaming build in elkaar gezet en ben er nog steeds zeer tevreden van. Ter volledigheid hier is mijn build nog eens:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 203,16€ 203,16
1MSI H97M-G43€ 90,30€ 90,30
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 Battlefield 4 Edition€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 92,95€ 92,95
1Dell P2314H€ 189,-€ 189,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
1Razer BlackWidow Ultimate Battlefield 3 (Collectors Edition)€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 51,50€ 51,50
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 73,50€ 73,50
1Crucial MX100 256GB€ 106,60€ 106,60
1Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV€ 56,90€ 56,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 939,91

Misschien dat er een paar getrainde ogen onder jullie het probleem direct zullen opmerken maar de combinatie van mijn mini-atx moederbord met de relatief grote processor-koeler en aftermarket gpu-koeler zorgen ervoor dat ik mijn GPU niet in het bovenste x16 PCI-e slot kon plaatsen en ik het in het tweede x16 PCI-e slot heb moeten steken. Ik besef nu dat het bovenste slot PCI-e 3.0 en het onderste slecht PCI-e 2.0.
Mijn vraag is nu: verlies ik veel performance door het feit dat de GPU in een PCI-e 2.0 slot steekt? En is het de moeite waard om hier al dan niet iets aan te veranderen?
Ik heb al geprobeerd wat op te zoeken over doorvoersnelheden van verschillende PCI-e generaties. Als ik het bekijk valt het precies veel lager uit dan de bandbreedte die ik volgens GPU-Z (358.4GB/s) kan halen.
Ik neem aan dat als ik mijn GPU per sé in een 3.0 slot wil steken ik best de CPU-koeler kan vervangen? Wat is dan de afmeting waar ik vooral op moet letten?

Update: Ik heb na veel 'vijlen' en zessen mijn koeler omgedraaid en de GPU in een 3.0 slot geplaatst:
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/6axlx3847/20150730_181123900_i_OS.jpg

Moraal van het verhaal: gebruik een ATX moederbord als je er toch de plaats voor hebt!

[ Voor 3% gewijzigd door sw3ex op 31-07-2015 14:59 ]

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. En veel meer is er niet te zeggen. 2.0 x16 heeft zat bandbreedte, ook voor de sterkste kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:14:
Nee. En veel meer is er niet te zeggen. 2.0 x16 heeft zat bandbreedte, ook voor de sterkste kaarten.
Probleem is alleen dat het 2.0 slot, maar is uitgevoerd als een 4.0.

Van de MSI product pagina:

Gen3 (16), Gen2 (4)

Ik zou persoonlijk mijn kaart niet op 4x willen laten lopen. Verschil tussen 16x en 8x was maar iets van 2-4%, met 4x zal het een stukje groter zijn.

Wat je zou kunnen proberen is om de CPU koeler om te draaien.

Ik kwam dit topic nog tegen met een google search, is wel al een paar jaar oud.

16x, 8x en 4x PCIe lanes; verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeara schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:26:
[...]

Gen3 (16), Gen2 (4)

Ik zou persoonlijk mijn kaart niet op 4x willen laten lopen. Verschil tussen 16x en 8x was maar iets van 2-4%, met 4x zal het een stukje groter zijn.

He je hebt gelijk. Dan zou ik het ook even veranderen inderdaad.
Ik ben gewend dat het 2e slot dan x16 word. Dat is inderdaad niet altijd zo.
@TS, Als het goed is kan je die koeler een kwartslag draaien. Dan zou het allemaal moeten passen.
Zoals hier: http://www.techist.com/re...nquillo/Tranquillo-14.jpg
Zorg dan wel dat de ventilator de lucht naar boven uit je kast blaast.
Dan zal je waarschijnlijk wel het geheugen naar de buitenste sloten moeten doen, dus geen dual channel meer, maar dat scheelt in prestaties bijna niets.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je zou ook een PCI-e riser kunnen gebruiken, een flexibele.

Zoiets dus.
Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/img/pb/052/141/673/673141052_085.jpg

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rikadoo schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:35:
Je zou ook een PCI-e riser kunnen gebruiken, een flexibele.

Zoiets dus.
[afbeelding]
Ja en dan? Waar wil je je videokaart dan laten? Hij past dan niet meer voor je moederbord. De miners hadden niet voor niets speciale kasten. Dan moet je heel de kast gaan verbouwen. Lijkt het me handiger de koeler om te draaien. En bovendien gratis.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:43:
[...]

Ja en dan? Waar wil je je videokaart dan laten? Hij past niet meer voor je moederbord. Dan moet je heel de kast gaan verbouwen. Lijkt het me handiger de koeler om te draaien. En bovendien gratis.
Kan toch buigen als de ruimte tussen de koeler en de pci-e slot genoeg is waar deze riser in kan dan zou je de kaart een stuk naar achter kunnen plaatsen, de kast heeft ruimte genoeg. hij hoef dan niet boven een slot te hangen.

En als je de koeler idd kan draaien en de kaart past dan is dat natuurlijk de beste oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door rikadoo op 26-07-2015 15:49 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hele kast verbouwen dus. Ja handig. Veel handiger als de koeler omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:50:
De hele kast verbouwen dus. Ja handig. Veel handiger als de koeler omdraaien.
Dus jij vind een een kaart een paart sloten naar beneden plaatsen en een riser gebruiken een hele kast verbouwen? Ik denk alleen maar mee en het is aan hem de keuze wat hij het beste en het makkelijkst vind, dus je hoeft niet als een stuk chagrijn te reageren.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Zeara schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:26:
[...]

Gen3 (16), Gen2 (4)

Ook in dat topic wordt al aangegeven dat het niet simpelweg een vergelijking kan zijn van 3.0 versus 2.0 of 16x vs 8x of 4x.

In dit geval wordt het 2.0 slot aangesproken via de chipset. Dat brengt veel meer latency met zich mee dan direct naar de processor.

Zo'n 2.0 slot wordt bijvoorbeeld ook afgeraden bij het gebruiken van Crossfire. Als er problemen met Corssfire zijn, dan is in 80% van de gevallen dit slot de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rikadoo schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:53:
[...]

Dus jij vind een een kaart een paart sloten naar beneden plaatsen en een riser gebruiken een hele kast verbouwen? Ik denk alleen maar mee en het is aan hem de keuze wat hij het beste en het makkelijkst vind, dus je hoeft niet als een stuk chagrijn te reageren.... 8)7
Vind het gewoon dom advies. Naast het feit dat je videokaart dan alleen aan het slot zelf hangt, en geen steun heeft van het moederbord, (en dus binnen no time zo krom als een hoepel is) zijn er ook de nodige problemen met risers. Ik ben zelf aan het minen geweest, en dus met risers gewerkt. Ik zou nooit iemand een riser aanraden. Wat heb ik een hoop moeten kloten met die dingen.
Tenzij het bij een kast hoort(wat soms zo is) maar dan heb je gegarandeerd een riser van goede kwaliteit, die geen problemen of minder prestatie geeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

Thomg

Aww yiss

Hoe kom je daar nou weer op? Ik heb ook risers gebruikt en gemined en ik kon prima werken met een x16->x16 riser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat die risers vaak van de chinese sites komen, en specificaties leugens zijn. Paar keer een x4 riser gehad, die als 16 verkocht werd, en risers die gewoon kapot waren, of half kapot.
Er zijn ook goede, dat is zeker waar.
Je raad toch geen riser aan voor iemand zijn normale systeem waar het prima anders opgelost kan worden 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Degene die ik aangaf was ook maar als voorbeeld, je moet zeker geen chinese meuk kopen dat was ook niet mijn insteek, was meer als illustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rikadoo schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:17:
Degene die ik aangaf was ook maar als voorbeeld, je moet zeker geen chinese meuk kopen dat was ook niet mijn insteek, was meer als illustratie.
Het is bijna allemaal chinese meuk dat is het probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:19:
[...]

Het is bijna allemaal chinese meuk dat is het probleem ;)
Goed dan houd het op, dat wil ik de TS ook niet aanraden, kwam overigens wel 3M riser tegen. Lijkt me de beste optie wua risers dan, 3M is toch wel een aardig groot bedrijf en zal geen chinese meuk maken.

http://multimedia.3m.com/...lications-sales-sheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
rikadoo schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:23:
[...]

Goed dan houd het op, dat wil ik de TS ook niet aanraden, kwam overigens wel 3M riser tegen. Lijkt me de beste optie wua risers dan, 3M is toch wel een aardig groot bedrijf en zal geen chinese meuk maken.

Nog steeds geen goede oplossing als je ook gewoon de CPU koeler anders kunt monteren...
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rikadoo schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:23:
[...]

True, dat zal wel goed spul zijn.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Crotchy schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:24:
[...]

Nog steeds geen goede oplossing als je ook gewoon de CPU koeler anders kunt monteren...
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Klopt idd, als dat het probleem oplost dan hoef je natuurlijk geen riser te gebruiken. Maar mocht er geen andere oplossing zijn, dan kan je het altijd overwegen. Of een andere koeler kopen, maar dat is aan de TS om te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
Dank jullie voor antwoorden en de verschillende opties.
Als ik het goed heb begrepen zou ik geen prestatie verlies hebben moest het 2.0 slot ook 16 lanes gebruiken wat blijkbaar niet het geval is. (Ik ging ervan uit dat een 16x slot ook sowieso 16lanes zou gebruiken.)
Ik heb ook wat foto's geplaatst van mijn build zodat het misschien iets makkelijker is om de haalbaarheid van verschillende opties te bekijken.
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/n9zjbfspb/build1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/bw98dybt9/20150726_161009820_i_OS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/c40fhbbfv/20150726_161024940_i_OS.jpg
(Geen idee waarom de grote versie van de 1ste foto ondersteboven komt te staan, mijn excuses)

Momenteel heb ik mijn case fans zo geplaatst dat de lucht bovenaan van boven naar achter loopt, de CPU koeler staat daartussen in dezelfde richting geplaatst. Als ik die een kwart slag zou draaien dan is het misschien best dat ik de achterste fan verplaats naar de bovenkant van mijn kast? Of zou ik het beste de fans plaatsen zoals het voorbeeld van Xeonfan

Hoe werkt zo'n riser juist? De case is best wel groot maar de combinatie van GPU + koeler is ook best wel lang en zoals te zien is op de 2de foto kan de kaart niet lager geplaatst worden. Zou ik de kaart dan "tussen" de twee slots plaatsen en de riser van de kaart naar de bovenste slot laten lopen? (Misschien niet zo proper maar er zit toch geen venster in de kast)
Het is wel zo dat er een beugel meegeleverd is geweest (op de 3de foto te zien) die ervoor zorgt dat de kaart extra ondersteund wordt waardoor volgens mij de kaart niet direct scheef komt te hangen.

Een andere koeler plaatsen is natuurlijk ook een mogelijkheid maar ik ben op zich wel tevreden over de koelprestaties van degene die ik nu heb en de hoeveelheid geluid dat die produceert.

[ Voor 5% gewijzigd door sw3ex op 26-07-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Even vanuit het riser kijkpunt, je kan de kaart niet lager plaatsen, wat je wel kan doen is de riser plaatsen kaart naar beneden doen en dan de HDD rack (dat is het probleem dat de kaart niet lager neem ik aan?) naar boven verplaatsen, ik heb dezelfde kast en heb er 2 HDD racks bij. Dan haal je de onderste eruit en zet je de bovenste erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

Thomg

Aww yiss

Een ander moederbord is ook een optie.
https://tweakers.net/cate...iGU9dZ3IuCsZfjn9um1dVL-QA

Of een AIO.
https://tweakers.net/cate...XRZYo6SVbSSmYWFkVJsbW0tAA

Dan blokt het geheugen nog.

[ Voor 27% gewijzigd door Thomg op 26-07-2015 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
Ook al aan gedacht is natuurlijk wel de duurste optie en ik was aan het sparen voor een nieuwe platenspeler 8)7
Ik voel mij niet zo aangetrokken door waterkoeling voornamelijk omdat ik gelezen heb dat het continu best wel wat lawaai maakt door het pompsysteem.
rikadoo schreef op zondag 26 juli 2015 @ 18:57:
Even vanuit het riser kijkpunt, je kan de kaart niet lager plaatsen, wat je wel kan doen is de riser plaatsen kaart naar beneden doen en dan de HDD rack (dat is het probleem dat de kaart niet lager neem ik aan?) naar boven verplaatsen, ik heb dezelfde kast en heb er 2 HDD racks bij. Dan haal je de onderste eruit en zet je de bovenste erin.
A ja nog niet aan gedacht, als je een riser gebruikt is het dus wel de bedoeling dat de GPU niet meer ter hoogte van het moederbord komt te staan?
Edit om toch nog een beetje te muggenziften: als ik de bovenste rack erin plaat komt die wel pal voor de bovenste ventilator te staan, die kan ik wel weer terug naar beneden plaatsen maar gaat dit de koeling niet ten slechte komen of is die invloed minimaal?

[ Voor 13% gewijzigd door sw3ex op 26-07-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai de cpu koeler om, fan van achterin bovenin, klaar.
Zoals hier dus te zien is: http://www.techist.com/re...nquillo/Tranquillo-14.jpg
Je ziet dat er een paar cm over is. Dat moet wel gaan.

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Laatst online: 16-09 10:15
Het maakt zoals White Feather al zei wél verschil of je het PCIe 3.0 x16 of het PCIe 2.0 x4 slot gebruikt. Er is een vrij groot verschil in bandbreedte, dat maakt misschien wel nog niet zoveel verschil met je R9 290. En het belangrijkste is dat de PCIe 2.0 via de moederbordchipset moet terwijl PCIe 3.0 rechtstreeks met de processor communiceert. Ik ben er vrij zeker van dat dat wel een verschil maakt met een R9 290, dat die chipset dat niet getrokken krijgt.

Ik ben er eigenlijk niet zeker van dat de koeler draaien in dit geval zal passen. De backplate van die custom koeler op de R9 290 is wel heel dik. Maar het kost weinig moeite, dus probeer het wel eerst eens of je die koeler kunt draaien.

Het is mij wel een raadsel waarom je een µATX bord hebt gekozen om in een Define R4 te plaatsen. Een ATX moederbord was niet of nauwelijks duurder geweest en had je deze ellende bespaard. Ik raad nooit µATX borden aan voor ATX behuizingen.

Als het draaien van de koeler niet genoeg ruimte geeft, zie ik 2 opties. Verkoop je moederbord, je zult daar nog wel een stuk van terugkrijgen, en koop dan een ATX moederbord. Je moet volgens mij geen €50 bijleggen om een deftig moederbord te kopen.

Optie 2 is dat je stopt met die Tranquillo te gebruiken en het dan maar houdt bij de Intel boxed koeler of een andere kleine koeler. Voor een niet OC processor is de boxed koeler nog wel oké en in idle ook relatief stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Maar heeft een atx mobo wel meer ruimte tussen proc en pci-e slot?
Bij sommige zie ik weinig verschil of er moet een pci slot tussen zitten.
Ik draaide zelf een mugen 4 icm een asus maximus gene z en dat kon, maar had dan ook geen extra dikke custom backplate als de ts.

Mocht je een ander mobo uitzoeken dan zou ik er 1 zoeken waar bv een pci slot als 1e slot zit.

Of een andere gpu koeler zoeken zonder die extra dikke backplate.

Maar eerst ff de cpu koeler kwartslag draaien..

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
ATX moederborden hebben heel vaak een PCIe x1 slot boven het PCIe x16 slot. Ik ga er niet alle ATX borden voor bekijken, maar na wat steekproeven in de Pricewatch ben ik nog maar één tegengekomen waar dit niet zo is, maar ik moest er daar toch eerst een aantal anderen voor aanklikken, en ik zat dan te kijken tussen moederborden goedkoper dan €70. Kans is dus vrij groot dat er een slot tussen zit.

De plaatsing van de socket is ook niet altijd dezelfde. MSI heeft er nogal de hand naar om de socket korter bij de PCIe slots te zetten. Vooral bij mITX moederborden is dat heel storend omdat je daar geen andere keuze hebt dan dat ene slot te gebruiken. Je mag er bij grote koelers dus echt nooit zomaar van uitgaan dat die passen.

Ik gebruik vaak de Noctua compability lijsten om te verifiëren of een koeler past omdat Noctua bijhoudt van heel veel moederborden hoe een koeler geplaatst moet worden. Neem dan bv de lijst van een Noctua model dat lijkt op de koeler die je wenst te plaatsen (bv de NH-U12S: http://noctua.at/main.php..._id=63&lng=en#LGA1150_MSI). Nu geeft die geen probleem aan bij de H97M-G43, maar hier is dus een extra dikke backplate. Ik keek dan eens naar de lijst van de wat grotere NH-U14S (http://noctua.at/main.php..._id=64&lng=en#LGA1150_MSI) en daar staat bij de H97M-G43 wel te lezen dat de koeler een kwartslag draaien het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
MacPoedel schreef op zondag 26 juli 2015 @ 22:19:

Het is mij wel een raadsel waarom je een µATX bord hebt gekozen om in een Define R4 te plaatsen. Een ATX moederbord was niet of nauwelijks duurder geweest en had je deze ellende bespaard. Ik raad nooit µATX borden aan voor ATX behuizingen.
Zeer simpel: eerste build en dus beginnersfoutje/onwetendheid. Het moederbord komt van de BBG van toen en niemand anders had er iets op aan te melden. De GPU backplate is idd wel zeer dik maar daar staat tegenover dat hij de GPU dan ook zeer goed en zonder al te veel lawaai de GPU koel weet te houden.

Ik zal nadat mijn thesis af is (priorities...) de CPU koeler eens omdraaien en zien of dat lukt. Kan het kwaad als ik de CPU koeler eerst plaats zonder koelpasta om te zien of het past en daarna de koelpasta aanbreng of riskeer ik dan de CPU/koeler te beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je wil zien of het past, stop hem in het bovenste slot en houd de koeler even op zijn plek. Het lijkt me niet handig om de koeler weer vast te schroeven om te kijken of het past, en hem dan weer los te schroeven. Maar in principe als je hem niet aanzet kan je hem er ook prima op zetten zonder pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Wel leuk dat je voor een eerste build meteen een custom cooler op de GPU hebt gezet :), daar ben ik na 10 jaar eigenlijk nog niet aan toegekomen (het zou ook wel wat zonde zijn met mijn Vapor-X nu).

De koeler zonder koelpasta op je processor houden of monteren kan geen kwaad, zolang je de pc niet opstart. Koelpasta is er om warmte te transporteren en de oppervlakken van de processor heatspreader en heatsink zoveel mogelijk contact te laten hebben, niet om te beschermen tegen krassen. Normaal gezien hebben de heatspreader en je heatsink een mooi vlak zonder oneffenheden, ze kunnen elkaar niet dan bekrassen. Als je de pc zou starten, zou je processor niet meteen wegsmelten ofzo, maar onder belasting gaat die wel veel warmer worden.

Als je de handen helemaal uit de mouwen wilt/durft steken, zou je van de koelvinnen op die backplate een stuk kunnen af frezen ter hoogte van je CPU koeler. De meeste hitte van je GPU wordt gedissipeerd door de koeler op de voorkant, een backplate dient meestal maar voor de sier en de koelvinnen op jouw GPU-koeler zijn nogal overkill, een normale backplate heeft zo geen vinnen. Als je de backplate aan zou passen, zou de CPU koeler zonder draaien moeten passen denk ik, maar hoeveel er af zou moeten, moet je eens meten (al denk ik niet dat je zo ver wilt gaan :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
MacPoedel schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:54:
Wel leuk dat je voor een eerste build meteen een custom cooler op de GPU hebt gezet :), daar ben ik na 10 jaar eigenlijk nog niet aan toegekomen (het zou ook wel wat zonde zijn met mijn Vapor-X nu).

De koeler zonder koelpasta op je processor houden of monteren kan geen kwaad, zolang je de pc niet opstart. Koelpasta is er om warmte te transporteren en de oppervlakken van de processor heatspreader en heatsink zoveel mogelijk contact te laten hebben, niet om te beschermen tegen krassen. Normaal gezien hebben de heatspreader en je heatsink een mooi vlak zonder oneffenheden, ze kunnen elkaar niet dan bekrassen. Als je de pc zou starten, zou je processor niet meteen wegsmelten ofzo, maar onder belasting gaat die wel veel warmer worden.

Als je de handen helemaal uit de mouwen wilt/durft steken, zou je van de koelvinnen op die backplate een stuk kunnen af frezen ter hoogte van je CPU koeler. De meeste hitte van je GPU wordt gedissipeerd door de koeler op de voorkant, een backplate dient meestal maar voor de sier en de koelvinnen op jouw GPU-koeler zijn nogal overkill, een normale backplate heeft zo geen vinnen. Als je de backplate aan zou passen, zou de CPU koeler zonder draaien moeten passen denk ik, maar hoeveel er af zou moeten, moet je eens meten (al denk ik niet dat je zo ver wilt gaan :p).
Dank je, het gaf mij de mogelijkheid om een stevige GPU met goede koeling te plaatsen zonder er al te veel geld tegen aan te moeten gooien. En het monteren van de koelers was niet zo moeilijk. Daarentegen zie ik het niet zo direct zitten om een stuk van de GPU-backplate te gaan frezen, ik denk dat kwartslag draaien en de ventilator verplaatsen een stuk eenvoudiger zal zijn. Bovendien heb ik niet direct de ervaring of zelfs de tools voor het ingrijpendere werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de koeler nog niet past, kan je ook de ventilator van de koeler aan de bovenkant doen, en de ventilator de lucht door het koelblok laten zuigen. Dan heb je nog iets meer extra ruimte. Dat kan alleen wel een paar graden op de processor schelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
Update van mijn verhaal:

Gisteren heb ik besloten om mijn koeler om te draaien om zo mijn GPU in het PCI-e x16 3.0 slot te kunnen steken. Na eerst mijn koeler te plaatsen met de fan er al op (waardoor 2 veer-schroeven ontoegankelijk zijn), nog eens 180° hebben moeten draaien omdat de fan toch te laag kwam had ik eindelijk mijn GPU op zijn plaats steken... dacht ik.
Blijkbaar steken de jumpers van het geheugenmodule in de weg van de GPU. (Nu weet ik waar Joosie200 het over had in zijn review van dit moederbord.)
Na tevergeefs geprobeerd de jumpers eruit te halen dan maar het moederbord uit de kast gehaald en een geheim wapen gaan zoeken: een vijl!
Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/f1s1t62v7/20150730_182742485_i_OS.jpg

Aangezien ik de GPU niet onder de jumpers kreeg heb ik dus besloten om de jumpers wat korter te vijlen. Als ik een BSOD heb weet ik waar het vandaan komt:
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/tvu7y9kqj/20150730_164848429_i_OS.jpg

Na veel 'vijlen' en zessen 8)7 zijn ze eindelijk allemaal kort genoeg om de GPU te kunnen plaatsen, daarop bleek dat mijn geheugen modules nog tegen de backplate van de GPU kwam, maar door die in de blauwe slots te plaatsen kwamen die al een geluk net naast elkaar te liggen:
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/kzkohruhf/20150730_173306020_i_OS.jpg

Na alles gepast te hebben om zeker te zijn dat alles zit moederbord teruggeplaatst en GPU erin en voila:
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/6axlx3847/20150730_181123900_i_OS.jpg

Tromgeroffel: de hamvraag: werkt alles? :Y :*)

Jep deze update schrijf ik op de desktop! Ik had verwacht dat mijn CPU misschien iets minder blij ging zijn met de warme lucht van de GPU maar die komt nog steeds niet boven de 50°C uit (Ok misschien is de koeler wat overkill) de GPU heeft het daarentegen wat warmen maar hij komt niet boven de 90°C uit en overgeklokt op 1170MHz denk ik niet dat ik kan klagen. Het enige wat ik vervelend vind is dat ik de koeling wel harder hoor doordat de ventilator nu boven staat. Ik denk dat ik een dezer hem toch gewoon op zijn oude plaats ga terugzetten. GPU-Z geeft nu aan dat hij gebruik maakt van x8 2.0 lanes (ik ga ervan uit dat dit zo is omdat er niet meer nodig is?)
De casemodders onder jullie zullen waarschijnllijk veel meer als dit gedaan hebben maar ik hoop toch dat ik geen vijl meer nodig ga hebben bij het in elkaar steken van mijn PC.

De les die ik geleerd heb uit dit verhaal: volgend moederbord wordt toch echt een ATX formaat!

[ Voor 0% gewijzigd door sw3ex op 31-07-2015 14:57 . Reden: [s]veil[/s] -> vijl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dat het werkt. Zei toch dat het wel zou passen ;) Sorry moest even :D
Och dat is dit moederbord, ja al problemen mee geweest op het forum, die moest zijn backplate eraf halen, bij een videokaart met een normale backplate zelfs. Slecht ontwerp. Kijk maar: BBG mainstream gpu past niet in mobo
Ligt niet echt aan het formaat, de sloten hadden gewoon wat meer naar boven moeten zitten.
De ventilator boven is expres, dan word de warme lucht wat beter afgevoerd. Maar hij zou ook terug kunnen. Zou ook niet zon heel groot probleem moeten zijn.
Als je de videokaart onder load zet, springt hij als het goed is in gpuz naar 16x.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:04:
Mooi dat het werkt. Zei toch dat het wel zou passen ;) Sorry moest even :D
Och dat is dit moederbord, ja al problemen mee geweest op het forum, die moest zijn backplate eraf halen, bij een videokaart met een normale backplate zelfs. Slecht ontwerp. Kijk maar: BBG mainstream gpu past niet in mobo
Ligt niet echt aan het formaat, de sloten hadden gewoon wat meer naar boven moeten zitten.
De ventilator boven is expres, dan word de warme lucht wat beter afgevoerd. Maar hij zou ook terug kunnen. Zou ook niet zon heel groot probleem moeten zijn.
Als je de videokaart onder load zet, springt hij als het goed is in gpuz naar 16x.
Ach ja maar dan nog, ik heb een beest van een kast, het zou bij een volgende upgrade dom zijn om er geen gebruik van te makenen terug voor een micro-ATX gaan als een ATX er ook in past.
En nee standaard staat hij op x8 1.1 en onder load springt hij noor x8 2.0. Betekent dit dat die eventueel niet helemaal goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm dat is raar ja. Die zou gewoon naar 16x moeten springen. Hoe zet je hem onder load? Heaven benchmark gebruik ik veel.
Het zou ook kunnen dat de load niet zwaar genoeg is, en hij daarom op x8 blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
Zowel 'start render test' van GPU-Z als Heaven op extreme (en nu net de 2 tezamen), blijft op 8x 2.0 staan.
Edit: Ik zie onder catalyst staan dat de maximum bus setting x8 2.0 is. Heeft er iemand enig idee hoe dit zou komen?
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/iq18vifa3/Catalyst.png

[ Voor 46% gewijzigd door sw3ex op 31-07-2015 18:00 ]

Pagina: 1