BBG mainstream gpu past niet in mobo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nou ik heb toch heel GoT afgezocht want er zouden toch mensen moeten zijn met hetzelfde probleem. En ik heb ook alles dubbel gechecked en zo, maar ik weet het niet meer...

Ik heb voor mijn broertje ongeveer de BBG van de mainstream gamepc van september aangeschaft (lijstje zal ik zo maken en toevoegen), maar ik had een probleem met de build. Alles zat in de computerkast, en toen ik als laatste de GPU erin wilde doen (de Club3D Radeon R9 290 royalAce) paste deze niet. De backplate van de videokaart raakt de plastic pootjes van de geheugensleuven.

Ik heb alles geprobeerd, maar geen mogelijkheid dat het 'standaard' past. Ik heb zelfs het moederbord uit de kast gehaald, op de tafel gelegd en geprobeerd om de videokaart er dan in te doen (om zeker te zijn dat er niks anders scheef of zo zat), maar helaas.

Uiteindelijk heb ik de backplate eraf gehaald (dit is voor de sier, an sich niet nodig dus) en nu past ie precies! Geen idee of de garantie vervalt :P heb het koelblok eraf moeten halen en daarna de koelpasta maar vernieuwd zodat ik zeker wist dat dat goed was.

Ik weet dat jullie geen garantie geven op de builds, maar ik wilde het toch even delen. Zou lullig zijn als het inderdaad een klein foutje is en er meer mensen met dit probleem komen te zitten... Ik denk dat niet iedereen een gloednieuwe gpu uit elkaar willen slopen hahaha.

Edit - Lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 172,50€ 172,50
1MSI H97M-G43€ 75,-€ 75,-
1Club3D Radeon R9 290 royalAce€ 345,-€ 345,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 67,99€ 67,99
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 78,-€ 78,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,50€ 24,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 83,65€ 83,65
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.004,54

Edit2 - Een foto van het probleem:

Zonder backplate past het, maar met backplate zou ie over de pootjes zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.rubium.nl/images/IMG_2099_tmb.jpg
Klik voor groter plaatje

[ Voor 55% gewijzigd door Ruubster op 06-09-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:59
Je hebt 2 PCI x 16 gaten, kan die niet in de onderste?

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De onderste is denk ik geen elektrieke x16.

Het is idd wel ietwat slordig, ik ben zelf gewend dat er nog een x1 slot tussen de cpu en de eerste x16 zit, waardoor dit soort problemen niet voor komen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Niet online
De ene aansluiting (bovenste) is een PCIe 3 x16, de andere is PCIe 2 x4. Ik weet niet zeker of je het verschil gaat merken maar lijkt me eigenlijk wel.

Ja inderdaad VasZaitsev, en op de website staan ook afbeeldingen waarbij veel meer ruimte tussen het slot en CPU/geheugenslots zit. En dit was ook de eerste keer dat ik een videokaart in handen had met een backplate, denk dat dat ook niet zo gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Stock is een backplate idd vrij zeldzaam, echter, ze hebben wel voordelen, zeker de R9 290 kan hem goed gebruiken. Houdt de VRM's wat koeler en de kaart buigt minder door.

een R9 290 gaat zich niet prettig voelen in een 2.0 x4 slot, dat zal een leuke bottleneck worden.

Dit is toch wel de reden waarom ik liever een extra slot er tussen heb, ook wel zo handig bij het bij plaatsen van geheugen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 11:40
Backplate of niet, het is wel een erg slechte ontwerpkeuze. Je kan zo dus geen geheugen verwisselen zonder de videokaart te verwijderen. Nu heb je wel nog die onderste 16x PCIe over, maar een 1x lane boven de videokaart was net zo handig geweest lijkt me. Niet goed over nagedacht bij MSI.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Niet online
Nou ik zat te twijfelen om, nu de backplate eraf is, een inham te maken met de dremel... Echter, mocht er iets mis zijn met de kaart, dan kan ik nu de backplate monteren en hopen dat ze niks doorhebben.

Soulcrusher: Die onderste is geen 16x ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaart van 350, moederbord van 75...
Kan je geen stukje van die geheugen clips afslijpen? Zodat je ze net nog open kan krijgen? Ziet er naar uit dat het net past als je het kleine extra stukje van de clips afhaalt.
Dat zou ik eerder proberen, de videokaart aanpassen lijkt me minder handig.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2014 05:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ten eerste hartelijk dank voor de melding! Het ziet er inderdaad naar uit dat het aankomt op enkele millimeters dat het niet past. Een vlugge inspectie laat wel zien dat het MSI moederbord de vreemde in de bijt is; het PCI-e-slot zit bij dit specifieke moederbord inderdaad wel heel dicht op de geheugensloten. Normaliter zou het dan eigenlijk moeten passen.

Er was uitgegaan dat het wel past, gezien de claim op het de website dat het moederbord geschikt is voor high-end videokaarten en de afbeelding op de website:
Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com/pic/image/feature/mb/9_series/Multigpu_m.jpg
(Z97M-G43 en H97M-G43 hebben dezelfde layout)

Nu ik de afbeelding beter kijk heb ik mijn twijfels of MSI het zelf überhaupt wel getest heeft. Het lijkt eerder op een photoshop. Naast de Club3D 290 zullen andere videokaarten met een backplate dan ook niet passen. Ik zal contact opnemen met MSI en een vermelding maken bij de BBG :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 08-09-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Niet online
Mooi, dan lopen anderen hopelijk niet tegen dezelfde problemen!

Maar... Is het toch slim om deze backplate erop te zetten? Ik kan hem natuurlijk aanpassen zodat ie past, en dan geeft ie stevigheid aan de kaart en het geeft enige koeling. Daarentegen, als er iets mis is met de kaart, kan ik deze niet meer terugsturen. Wat denken jullie? Ik denk: eraf laten... Zeker nu ik zag dat de kaart tijdens gamen 60-70 graden wordt en niet veel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Gelijk maar uit al mijn wenslijstjes gesloopt, lelijk dit :s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ruubster schreef op maandag 08 september 2014 @ 14:25:
Mooi, dan lopen anderen hopelijk niet tegen dezelfde problemen!

Maar... Is het toch slim om deze backplate erop te zetten? Ik kan hem natuurlijk aanpassen zodat ie past, en dan geeft ie stevigheid aan de kaart en het geeft enige koeling. Daarentegen, als er iets mis is met de kaart, kan ik deze niet meer terugsturen. Wat denken jullie? Ik denk: eraf laten... Zeker nu ik zag dat de kaart tijdens gamen 60-70 graden wordt en niet veel warmer.
Hoe zitten de schroeven van de backplate bij de Club3d 290 royalAce bevestigd? Is het zo ontworpen dat deze afzonderlijk van de koeler zijn of een combinatie? Bij sommige backplates is het namelijk zo dat de schroef door de backplate gaat en aan de andere zijde in een koelelement gaat. Als je dus de backplate verwijdert dan staat er geen druk meer op het koellichaam.. Vaak is het zo dat de backplate afzonderlijk is uitgevoerd en dan kan het geen kwaad om hem te verwijderen.

Als ik deze foto bekijk:
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/products/xl/209048/5/club_3d_radeon_r9_290_royalace_4gb.jpg
... is het vooral afzonderlijk uitgevoerd (de koelelementen voor de VRM"s zijn met springveren/pushpins uitgerust).

Dan kan je hem wel verwijderen.

Ik zou de backplate niet aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 08-09-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Niet online
Ja klopt. De backplate doet niks met de koeler. Dan laat ik hem er mooi af... Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Ruubster op 08-09-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08 20:51
Gaan we dit zelfde probleem krijgen met het basisgamesysteem dan? De R9 280 die daar op de lijst staat (ook van Club3d) heeft volgens de plaatjes in de pricewatch ook een backplate. Die kaart is (wederom volgens de pricewatch) wel 40mm korter dan de R9 290 (308mm vs 268mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Niet online
Dat is een goeie vraag. Ik denk het wel. Ik zou het thuis kunnen bekijken, of die 4 cm uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het gaat dan niet zozeer om die lengte van de kaart, maar om de dikte. Het probleem met die backplate is nu dus dat de videokaart iets dikker is waardoor hij tegen de geheugensloten komt. De H97M-E35 heeft wel een grotere afstand tussen het pci-e-slot en geheugensloten, dus dat moet misschien goed gaan.

Ik heb met verhoudingen gewerkt om de dikte van de videokaart te bepalen (pcb = 1,58 mm) en met de verhoudingen/afmetingen van het moederbord en dan zie je inderdaad dat het niet uitkomt bij de H97M-G43, maar dat het net wel bij de H97M-E35 kan.

Laten we het probleem niet opblazen; de backplate kan wel makkelijk verwijderd worden en het is te zien of de verwijdering zo goed merkbaar is. De koeling wordt niet heel veel aangetast.

Het is wel een domme ontwerpkeuze van MSI als ze propaganderen dat de moederborden geschikt zijn voor grote videokaarten. Het zijn ook weer niet de allergoedkoopste moederborden (bij die van ~40 euro zou ik het eerder verwachten).

[ Voor 14% gewijzigd door Bolletje op 09-09-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Toch heb ik het wel werkend gekregen met een MSI R9 290 Gaming en de MSI G43. Eerst dacht ik ook: dat gaat zo niet werken, zonder dat de clips aangedrukt worden door de videokaart. Maar ik heb na montage van de gpu de clippers handmatig weer vastgeklikt (vereist wel wat vingergymnastiek lol) Je houdt inderdaad niks over, het ken net in feite. Handig is anders, maar bij mij zit de R9 290 gewoon in het pcie3x16 slot zonder iets aan de backplate te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Niet online
Die heeft een hele andere backplate, zo te zien zit ie veel korter op de printplaat. Deze kaart valt over de clips heen. Dus dan moet ik echt de clips afslijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Het verschilt natuurlijk per type non-reference kaart, had daar even niet aan gedacht (dacht dat het verschil alleen het type koeling zou zijn Tri-X van Sapphire vs Twin-Frozor van MSI enzo) Als elke non-reference 290 een andere backplate erop heeft zitten, zou MSI daar wel rekening mee moeten houden. Vind het een manco om de boel zo in te richten terwijl je weet dat er mensen zijn die er graag een non-reference 290 in willen prikken.

Kan MSI zeggen: koop dan maar een gaming variant of de Guard Pro > ATX-variant. Maarja blijf erbij: zelfs op een mATX zou genoeg ruimte moeten zijn om niet eerst je gpu te moeten tweaken > past wel op dit forum though :+ Ga er wel een mailtje van maken en MSI NL van op de hoogte brengen. Want tis slordig om zo een mATX te ontwerpen terwijl je duidelijk geen rekening houdt met het type gpu wat zoal op de markt is. Zie ook nergens bij mobo's trouwens staan zoiets als: compatible with gpu x, y and z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Deze meneer op youtube heeft een workaround die voor sommigen misschien werkt. De geheugenclips die het dichts bij de videokaart zitten gesloten houden en zo je RAM er in steken. Ik kan me niet voorstellen dat dit bevorderlijk is voor je RAM, maar als je geen zin hebt om een nieuw mobo te kopen is het wellicht een optie.

YouTube: Skunkworks gets an Upgrade! V2.0 - 5960X and X99! (Vanaf 1:40)

(PS. Dit is gaat over een EVGA bordje met vrijwel hetzelfde probleem.)

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Antwoord MSI
MSI recommend placing the memory and closing the DIMM slots before inserting the GPU. This will prevent the GPU from blocking the DIMM slot clips.

Nogal wiedes 8)7

• Ruubster
  • Niet online
Maar zelfs DAN past ie niet :P Want als de clips gesloten zijn, zit de backplate in de weg. Kortom: Of de clips afslijpen of de backplate eraf, er is dus geen enkele andere oplossing! Ja okee... Ander moederbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruubster, ik zou wel willen weten hoe het nu met die PC gaat (lees ook mijn topic voor wat mijn probleem is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drachir
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:15
ImaPseudonym schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:00:
Gaan we dit zelfde probleem krijgen met het basisgamesysteem dan? De R9 280 die daar op de lijst staat (ook van Club3d) heeft volgens de plaatjes in de pricewatch ook een backplate. Die kaart is (wederom volgens de pricewatch) wel 40mm korter dan de R9 290 (308mm vs 268mm).
Ben ik ook benieuwd naar. In het basisgamesysteem staat wel een ander moederbord (http://tweakers.net/pricewatch/385561/msi-h97m-e35.html, in plaats van de http://tweakers.net/pricewatch/385560/msi-h97m-g43.html. En het betreft natuurlijk de r9 280 ipv r9 290. Ik zat zelf te denken aan iets op basis van het basisgamesysteem, maar het is vrij essentieel om te weten of dat wel past.

Edit: Kijkend naar de foto's op de pricewatch, lijkt de pci slot wat minder dicht op te zitten, dus lijkt me hopelijk geen probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door drachir op 14-09-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
Ik heb alle onderdelen van het basisgamesysteem besteld, maar met de Asrock B85M Pro4. Werkt als een zonnetje (vanaf aan-knop indrukken tot browser open <20 sec, SSD's zijn awesome), alleen de GPU en de HDD moeten nog komen (die verwacht ik dinsdag of woensdag).

Hou dit topic even in de gaten: PC-bouwen ondanks missende onderdelen
Daar volgt tzt een foto van de GPU in de Asrock B85M Pro4. Als je 'm bij Megekko besteld heeft ie de biosupdate voor de Haswell processor ook aan bord (heb met ze gemaild en de klantenservice zegt: "Al onze moederborden zijn Plug en Play ready voor de Haswell Refresh processoren.")

[ Voor 5% gewijzigd door ImaPseudonym op 14-09-2014 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Niet online
Oh excuses, ik zie de reacties nu pas. Systeem draait perfect! Afgelopen weekend heeft mijn broertje er veel gebruik van gemaakt en het ding draait zonder enig probleem. Backplate eraf is qua hitte geen issue, het is echt voor de stevigheid en de looks bedoeld. Misschien koelt ie iets beter met backplate, maar tja... Er is nu in ieder geval genoeg ruimte :)

Aezeal, heb je topic gevonden. Ik zal eens even lezen en meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
Om nog even terug te komen op mijn vorige post: inmiddels heb ik (eindelijk...) de GPU en harddisk ook binnen en er ingezet. Het past allemaal.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lsrh7GHl.jpg

Samenvattend: ik heb dus de onderdelen van het basisgamesysteem uit de BBG besteld. Clipjes van de RAM zitten pal naast de backplate van de GPU maar drukken niet voor zover ik kan beoordelen. Ook de USB3-header zit niet in de weg.
Pagina: 1