• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:28
MooDyBLueS schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:54:
[...]

Omdat Sander al zijn iPhone 5s verkocht heeft. ;-)

Ik zou dat nooit doen, daarom houd ik mijn iPhone 5 ook gewoon, want zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven, hebben de s-reeksen er een handje van dat ze relatief laat in de 2e fase uitgerold worden. In andere woorden: VS, Duitsland en dergelijke zitten wel steeds op ongeveer 1-2 weken na keynote, maar Nederland (en een hele hoop andere landen) was bij de iPhone 5s pas een maand later aan de beurt.

Daar zit je dan met je verkochte iPhone 5s van eind augustus tot eind oktober te wachten als je een beetje pech hebt. Dus ik snap best dat hij er haast mee heeft. ;)
Correctie: iPhone 6 verkocht

Ik had liever ook wat langer gewacht. Ik kreeg er een mooi bod voor (530 voor een 16GB model), dus maar ineens verkocht. Zeker als je tot na de release wacht begint de tweedehands prijs sterk te zakken. Al zal dit bij de 5S wel minder sterk zijn dan bij de 6.

En achja, misschien iets langer wachten, maar dan is de voldoening des te groter bij het openmaken van die 6S doos. >:)

https://sanderh.dev

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 08:39
SanderH_ schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:14:
[...]

Correctie: iPhone 6 verkocht

Ik had liever ook wat langer gewacht. Ik kreeg er een mooi bod voor (530), dus maar ineens verkocht. Zeker als je tot na de release wacht begint de tweedehands prijs sterk te zakken. Al zal dit bij de 5S wel minder sterk zijn dan bij de 6.

En achja, misschien iets langer wachten, maar dan is de voldoening des te groter bij het openmaken van die 6S doos. >:)
My bad, ging er min of meer vanuit dat het een 5s zou zijn. Maar je hebt de iPhone 6 dus ook los gekocht? En jij vindt het de moeite waard om straks € 170 of meer bij te leggen voor een iets sneller toestel met Force Touch en betere camera?

Verder wel een mooi bod inderdaad, als het de 16 GB versie was. Dat ze na de release sterk dalen komt o.a. doordat het niet meer de nieuwste (en dus meest gewilde) versie is, maar ook omdat Apple zelf zijn prijzen heeft verlaagd met € 100 (zoals de trend in het verleden is geweest). Daar heb je met een 5s of 5 minder last van ja.

Desondanks zie ik dat de iPhone 5 toch ook nog voor € 200-250 van eigenaar wisselt.
MooDyBLueS schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:28:
En jij vindt het de moeite waard om straks € 170 of meer bij te leggen voor een iets sneller toestel met Force Touch en betere camera?
Ik kan niet voor hem spreken maar ik in ieder geval wel.
Doe het elk jaar, levert het "oude" model nog een leuke prijs op en heb je toch steeds weer wat nieuws.

Gebruik de camera erg veel dus voor mij persoonlijk is dat vaak al reden genoeg.

Alleen het toestel al verkopen voor release doe ik niet meer, deed ik eerst wel maar leverde zo weinig extra op dat ik daar geen maandje ouderdom meer voor over heb.

Edit: Ik heb nu een 2 maanden oude 64 GB Plus (Mijn release model was een 16GB + maar dat kreng was steeds vol).
Als ik daar nog € 500,- a € 550,- voor krijg vind ik het prima. Verwacht wel dat dit lukt eigenlijk. (Hoewel ik altijd heel selectief ben met Marktplaats, liever voor € 100,- meer minder aan een bekende dan een vreemde aan de deur voor de vraagprijs)

[Voor 22% gewijzigd door Donstil op 02-09-2015 14:57]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:14
Donstil schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:35:
Liever voor € 100,- meer aan een bekende dan een vreemde aan de deur voor de vraagprijs.
Fijne vriend ben jij ;)

Ruil 'm ook jaarlijks in. Oude gaat naar de vrouw en die van haar verkoop ik dan :)
matthijst schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:56:
[...]

Fijne vriend ben jij ;)

Ruil 'm ook jaarlijks in. Oude gaat naar de vrouw en die van haar verkoop ik dan :)
Haha ja zo ben ik, € 100,- is voor het privilege iets van mij te mogen kopen.

• matthijst
:D

• MooDyBLueS
Donstil schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:57:
[...]

Haha ja zo ben ik, € 100,- is voor het privilege iets van mij te mogen kopen.
Haha, ik ken het! ;)
Klinkt gek, maar familie en vrienden betalen inderdaad meer dan vreemden. Reden is simpel: ze weten dat je bekend staat als betrouwbaar persoon en goede spullen verkoopt en vinden het zelf juist prettig om dan iets meer te betalen, maar wel een soort van garantie te hebben.

Zo zijn beide voorgaande iPad's en iPhone's ook verkocht. ;)

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kan het niet hard maken, maar we zijn een nieuwe en belangrijke Reseller voor Apple en de voorraad van iPhone 6 was bij ons toereikend en bij Apple Store en APR niet. Mede omdat men niet wist en verwacht dat wij voorraad hadden.

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:59
THE_BASE schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:06:
Ik kan het niet hard maken, maar we zijn een nieuwe en belangrijke Reseller voor Apple en de voorraad van iPhone 6 was bij ons toereikend en bij Apple Store en APR niet. Mede omdat men niet wist en verwacht dat wij voorraad hadden.
Allemaal naar de Expert in Houten dus. 8)

• THE_BASE
  • Niet online
wes- schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:34:
[...]

Haha. Lips are sealed!

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express

• MooDyBLueS
Haha! Goed om te weten. Dat is nou inderdaad niet de eerste de beste zaak waar je aan denkt om een net uitgekomen iPhone te gaan halen. Nu ik eraan denk... ik heb geen idee of ze eigenlijk abonnementen afsluiten.

Hoe is het eigenlijk in het verleden bij Dixons geweest? Die levert namelijk 3 jaar garantie op alle Apple producten en dat zou voor mij een reden zijn om daar te bestellen. Volgens mij zijn ze alleen geen APR, toch?

edit:
Hoewel dit geen Apple TV topic is: er komen steeds meer geruchten in mijn Twitter stream dat de nieuwe Apple TV $149 gaat kosten, terwijl vorige week nog "under $200" het meest voor kwam. Als de geruchten hieromtrent kloppen (A8/A9 cpu/gpu, ondersteuning voor BT game controllers, Siri, App Store, Universal Search, meer RAM en eigen opslag), dan vind ik het een erg goede prijs. Je koopt dan in feite een iPad air 2 of iPhone 6 zonder het touchscreen (qua hardware dan).

Ik vraag me verder af: als er eindelijk een App Store komt, gaan ze dan ook 16/64/128GB versies aanbieden net als bij iPhone/iPad?

Dit artikel vind ik trouwens ook opvallend: Android users throughout Europe continue to switch to iPhone. Het komt van een Apple-centered website, dus die pikken natuurlijk alleen maar het positieve eruit, maar opvallend is op z'n minst.

[Voor 52% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-09-2015 17:23]

461943

MooDyBLueS schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:15:

Dit artikel vind ik trouwens ook opvallend: Android users throughout Europe continue to switch to iPhone. Het komt van een Apple-centered website, dus die pikken natuurlijk alleen maar het positieve eruit, maar opvallend is op z'n minst.
Ik moet zeggen dat ik zelf prima tevreden ben met mijn Android van iets meer dan 300 euro, maar de reden voor mij om te switchen zou privacy zijn. Met de nieuwste update voor mijn telefoon heb ik vrolijk de opties om al mijn foto's te uploaden naar de cloud, ze te laten scannen, en ze dan automatisch te groeperen op de persoon die erin staat. Wel, dat dacht ik dus even niet. Als dit soort geintjes blijven komen zal ik dus moeten switchen naar een iPhone of Blackberry. En aangezien ik Blackberry ruk vind zou dat dus een iPhone worden.

( Niet dat ik me inbeeld dat ik daarmee wel veilig ben van bijvoorbeeld een NSA, maar dan kan ik in elk geval nog doen alsof.)
MooDyBLueS schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:15:
Hoe is het eigenlijk in het verleden bij Dixons geweest? Die levert namelijk 3 jaar garantie op alle Apple producten en dat zou voor mij een reden zijn om daar te bestellen. Volgens mij zijn ze alleen geen APR, toch?
Oud collega van me werkt bij een Dixons. Die vertelde me een jaar geleden (dacht voor release van de 6) dat ze geen iPhones los leveren.

Geen idee of dit nog zo is.
THE_BASE schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:06:
Klinkt goed! Mijn geld krijg je als je op release een 6S+ voor mij hebt :)

Edit: ik heb er twee nodig trouwens.
Een 64gb 6s en een 64 GB 6s+
wes- schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:34:
[...]

Ooh dat is nog eens lekker dichtbij ook.
(Gorinchem hier)

[Voor 3% gewijzigd door Donstil op 02-09-2015 20:15]

• MooDyBLueS
461943 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:04:
[...]

Ik moet zeggen dat ik zelf prima tevreden ben met mijn Android van iets meer dan 300 euro, maar de reden voor mij om te switchen zou privacy zijn. Met de nieuwste update voor mijn telefoon heb ik vrolijk de opties om al mijn foto's te uploaden naar de cloud, ze te laten scannen, en ze dan automatisch te groeperen op de persoon die erin staat. Wel, dat dacht ik dus even niet. Als dit soort geintjes blijven komen zal ik dus moeten switchen naar een iPhone of Blackberry. En aangezien ik Blackberry ruk vind zou dat dus een iPhone worden.

( Niet dat ik me inbeeld dat ik daarmee wel veilig ben van bijvoorbeeld een NSA, maar dan kan ik in elk geval nog doen alsof.)
Voor mij zijn er een paar essentiële redenen om bij iOS te blijven en niet naar Android over te stappen, ondanks dat de hardware/specs/features in sommige gevallen gelijkwaardig is en in een enkel geval zelfs de iPhone overstijgt. Het gaat dus ook eigenlijk puur om de software (of beter gezegd: die soft- en hardware integratie) naar mijn mening.

Allereerst vind ik de extra schil van o.a. LG, Samsung, HTC, Sony en Huawei compleet onnodig. In 99% van de gevallen voegt het niks toe, in 75% van de gevallen worden zelfs Android-features/opties vervangen door varianten van het merk zelf (Samsung S-Voice o.a.). Het is nog steeds een feit dat die extra schil voor extra overhead zorgt, ga maar na waarom een Nexus 5 nog steeds een bloedsnelle telefoon is, evenals de Moto G bijvoorbeeld (iets minder snel).

Daarnaast is privacy inderdaad voor mij ook een issue. Tevens een van de redenen dat ik geen Facebook en Instagram meer gebruik. Helaas noodgedwongen kan ik niet zonder WhatsApp, maar ik kan dus wel zonder alle Google Cloud features. Ik heb wel genoeg Cloud services, maar ik kies ze bewust uit op privacy. Waarmee ik niet bedoel dat ze waterdicht zijn (en al helemaal niet NSA-proof), maar wel dat ze niet zoals Facebook en Google doen veel opengooien voor derde partijen, reclames, noem het maar op.

Verder vind ik het nergens op slaan dat een high-end telefoon van € 500-700 en 2 jaar oud in vrijwel alle gevallen geen updates meer krijgt. Daarnaast zijn ze op Nexus en Motorola toestellen na vrijwel altijd erg traag (maanden later), weigert Google pertinent om bug fixes door te voeren op iets oudere telefoons, waardoor inmiddels alle Android 4.x toestellen gigantische beveiligingslekken hebben. Tuurlijk, Apple heeft vaak ongeveer dezelfde beveiligingslekken, maar die worden wel binnen de kortste keren met een iOS update gefixt. Ook als een toestel niet meer de nieuwste iOS versie heeft. Neem als voorbeeld de iPhone 4, in 2010 met iOS 4 uitgekomen en heeft nog major updates gehad t/m iOS 7 (2014). Dat is 4 jaar lang updates. De iPhone 4S doet het zelfs beter, want die zit gewoon lekker op iOS 8.4.1 inmiddels en krijgt ook gewoon iOS 9. Daarna zal het vast wel afgelopen zijn, maar dat is een toestel van 4 jaar oud, die dus nog een major update krijgt en een jaar langer volledig ondersteund wordt door Apple. 5 jaar lang dus.

Then again, ik haal nu natuurlijk wel dé minpunten van Android aan, maar zo zijn er evenveel pluspunten. Voor mij wegen die alleen niet op tegen de nadelen en daarom blijf ik bij iPhone en iOS, ondanks dat je daar de hoofdprijs voor betaalt.
Donstil schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:13:
[...]

Oud collega van me werkt bij een Dixons. Die vertelde me een jaar geleden (dacht voor release van de 6) dat ze geen iPhones los leveren.

Ben het maar even gaan opzoeken. Meten=weten, of zoiets. :P
Maar ze verkopen nu wel losse iPhones. De huidige prijzen van de iPhone 6 zijn nog steeds de Apple prijzen, wat nu natuurlijk echt niet meer kan eigenlijk, maar voor een toestel dat net uit is, maakt dat niet uit.

[Voor 9% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-09-2015 21:34]

• MooDyBLueS
Iemand al eens van Swappa gehoord?
https://swappa.com/sell/iphones

Ze werken nu ook in de EU blijkbaar, in de VS werkt dit als een tierelier.
MooDyBLueS schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:38:
Iemand al eens van Swappa gehoord?
https://swappa.com/sell/iphones

Ze werken nu ook in de EU blijkbaar, in de VS werkt dit als een tierelier.
Op een of andere manier vertrouw ik dat nooit zo.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:49
[...]

Hier had ik dus ook last van. Ik wilde ongeveer een maand na de release een losse iPhone 6 ophalen en mijn eigen simkaart erin steken. Dat ging niet. Bijna alle winkels (Mediamarkt, Belcompany, Dixons etc) hadden het toestel plenty op voorraad, maar ze verkochten ze alleen met abonnement. Blijkbaar maken ze daar meer winst op...

• THE_BASE
  • Niet online
PhilipsFan schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:57:
[...]

Hier had ik dus ook last van. Ik wilde ongeveer een maand na de release een losse iPhone 6 ophalen en mijn eigen simkaart erin steken. Dat ging niet. Bijna alle winkels (Mediamarkt, Belcompany, Dixons etc) hadden het toestel plenty op voorraad, maar ze verkochten ze alleen met abonnement. Blijkbaar maken ze daar meer winst op...
Inderdaad. De marge op een losse iPhone is dramatisch. Kan zelfs negatief zijn net de prijzen zoals ze nu bij MediaMarkt worden aangeboden.

Maar voor zover ik weet kan ik de iPhone 6S en 6 Plus gewoon los verkopen voor de door Apple aangegeven verkoopprijs.

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Klinkt goed! Mijn geld krijg je als je op release een 6S+ voor mij hebt :)

[small]Edit: ik heb er twee nodig trouwens.
Een 64gb 6s en een 64 GB 6s+.
PM me maar eventjes dan. Misschien kan ik iets voor je doen ter zijner tijd.

• MooDyBLueS
THE_BASE schreef op donderdag 03 september 2015 @ 06:46:
[...]

Inderdaad. De marge op een losse iPhone is dramatisch. Kan zelfs negatief zijn net de prijzen zoals ze nu bij MediaMarkt worden aangeboden.

Maar voor zover ik weet kan ik de iPhone 6S en 6 Plus gewoon los verkopen voor de door Apple aangegeven verkoopprijs.
Nee, negatief is het nooit. Standaard zijn de marges op Apple producten (iPhone, iPad, iMac, MacBook, Apple TV, etc.) tussen de 3 en 10% voor de reseller. Wel is het soms vrijwel nihil (de marge). De focus ligt dan op cross-sell (accessoires) en upsell (64 of 128 GB kopen, waar meer marge op zit, zowel procentueel als absoluut). Een cross-sell kan ook een abonnement zijn, daar verdient de reseller ook weer extra aan. Afhankelijk van het contract met de telecomprovider kan dit een bedrag per abonnementstype zijn of een bepaald vast bedrag bij het behalen van x aantal per periode.

Off-topic: Ik heb ruim 10 jaar in verschillende takken van retail gewerkt, dus heb vrijwel alles voorbij zien komen. De marges op Apple producten waren al erg klein in de tijd van de iPod classic. Overigens geldt dat zeker niet alleen voor Apple producten. Voorbeeld van producten waar ook bijna niks aan verdiend wordt door de reseller zijn: printers, tv's (iets betere marges, seizoensgebonden), laptops. Witgoed en persoonlijke verzorging zijn dé margepakkers als het gaat om dure producten. Verder verdient de winkel aan de genoemde cross-sell. Bij aanschaf van een printer van € 79 en een USB-kabel van € 5, kan de marge verdubbeld worden door de cross-sell van het kabeltje.

• bloemenwinkel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09-2017
MooDyBLueS schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 07:42:
[...]

Goed stuk!

Ik verwacht zelf een aangepaste Sony IMX230 stacked CMOS in de iPhone 6s reeks. Geeft Apple gelijk een mooi marketingverhaal tijdens de keynote. En het ligt sowieso in lijn met de flinke camera upgrade die elke S-reeks tot op heden heeft gekregen.

[...]

Dan hoop ik werkelijk voor je dat de geruchten van een release op 25 september in Nederland kloppen. ;)
De iPhone 5s liet helaas een maand op zich wachten na Amerikaanse release (20-9 VS release, 25-10 o.a. NL).

Ik houd mijn iPhone 5 gewoon tot ik een 6s Plus heb weten te bemachtigen. Die is inmiddels toch al zo weinig waard, dat het misschien hoogstens € 20-30 scheelt met verkoop nu. Dat vind ik een maand zonder goed toestel zitten persoonlijk niet waard.
Daar heb je enigszins gelijk in maar de release van de nieuwe iphone is nog niet bekend.
Heb liever dat ik hem nu voor een goeie prijs heb weten te verkopen dan achteraf als die niks meer waard is. Gebruik nu momenteel een lg als vervangende toestel maar mis de iphone wel.

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-03 19:26

NSG

Je weet niks!

Ik heb zelf een aantal dagen na de release zonder enig probleem een gouden iPhone 6 gekocht bij de plaatselijke Dixons. En dat was gewoon een losse aankoop, op de website worden(werden?) ze ook zo aangeboden, dus waarom zouden ze er in de winkel anders mee omgaan? Een aantal weken later hadden ze er ook nog meerdere op voorraad.

• MooDyBLueS
bloemenwinkel schreef op donderdag 03 september 2015 @ 10:25:
[...]

Daar heb je enigszins gelijk in maar de release van de nieuwe iphone is nog niet bekend.
Heb liever dat ik hem nu voor een goeie prijs heb weten te verkopen dan achteraf als die niks meer waard is. Gebruik nu momenteel een lg als vervangende toestel maar mis de iphone wel.
"Niks meer waard" is wel extreem overdreven, vind je niet? Tuurlijk daalt de waarde wel wat t.z.t., er is dan immers een opvolger en Apple heeft de iPhone 6 prijzen dan ook verlaagd. Maar om dan 1-2 maanden met een vervangend toestel te gaan lopen, vind ik op z'n minst vreemd te noemen.

Elk jaar wel de hoofdprijs betalen om per sé het nieuwste van het nieuwste te willen, om deze vervolgens weer na 10-11 maanden te verkopen en 1-2 maanden met een ouder/minder toestel te gaan lopen omdat je het anders te duur vind worden. Dan is het toch echt beter om gewoon 2 jaar of langer met je toestel te doen.

Zal misschien aan mij liggen, maar ik snap dergelijke redenaties dus gewoon niet. Of men snapt zelf gewoon niet hoe het nu werkelijk zit. 8)7
"niks meer waard" is idd overdreven. Zeker als het aankomt op een 6 of 5s. Tuurlijk zakken ze iets maar dat is tientjes werk.

• THE_BASE
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:17:
[...]

Nee, negatief is het nooit. Standaard zijn de marges op Apple producten (iPhone, iPad, iMac, MacBook, Apple TV, etc.) tussen de 3 en 10% voor de reseller. Wel is het soms vrijwel nihil (de marge). De focus ligt dan op cross-sell (accessoires) en upsell (64 of 128 GB kopen, waar meer marge op zit, zowel procentueel als absoluut). Een cross-sell kan ook een abonnement zijn, daar verdient de reseller ook weer extra aan. Afhankelijk van het contract met de telecomprovider kan dit een bedrag per abonnementstype zijn of een bepaald vast bedrag bij het behalen van x aantal per periode.

Off-topic: Ik heb ruim 10 jaar in verschillende takken van retail gewerkt, dus heb vrijwel alles voorbij zien komen. De marges op Apple producten waren al erg klein in de tijd van de iPod classic. Overigens geldt dat zeker niet alleen voor Apple producten. Voorbeeld van producten waar ook bijna niks aan verdiend wordt door de reseller zijn: printers, tv's (iets betere marges, seizoensgebonden), laptops. Witgoed en persoonlijke verzorging zijn dé margepakkers als het gaat om dure producten. Verder verdient de winkel aan de genoemde cross-sell. Bij aanschaf van een printer van € 79 en een USB-kabel van € 5, kan de marge verdubbeld worden door de cross-sell van het kabeltje.
Ik ga hierover niet in detail treden, dat vind ik niet netjes. Maar ik zit zelf 15 jaar in deze branche en geloof me maar als ik zeg dat MediaMarkt verlies lijdt op elke verkochte losse iPhone zonder extra accessoire of service als een verzekering.

Dat is overigens bekend bij MediaMarkt. Ze hopen je andere producten te verkopen. Zoals gezegd: alleen een losse iPhone en ze maken geen cent winst. Je betaalt zelfs geen Thuiskopieheffing in die hut, die betalen ze zelf.

• MooDyBLueS
THE_BASE schreef op donderdag 03 september 2015 @ 13:16:
[...]

Ik ga hierover niet in detail treden, dat vind ik niet netjes. Maar ik zit zelf 15 jaar in deze branche en geloof me maar als ik zeg dat MediaMarkt verlies lijdt op elke verkochte losse iPhone zonder extra accessoire of service als een verzekering.

Dat is overigens bekend bij MediaMarkt. Ze hopen je andere producten te verkopen. Zoals gezegd: alleen een losse iPhone en ze maken geen cent winst. Je betaalt zelfs geen Thuiskopieheffing in die hut, die betalen ze zelf.
Ja, want (relatief) kleine zaken als NazTel, PhoneMarket en The Phone Store kunnen het zich net als de MediaMarkt veroorloven om verlies te lijden op elke iPhone. Sterker nog: t.o.v. de Media Markt leveren ze zelfs € 10-20 meer in om maar een iPhone te kunnen verkopen in de hoop dat ze je er een verzekering, kabel, hoesje of abonnement bij kunnen verkopen.

Maar even serieus: als je al 15 jaar in de branche zit, dan weet je dat op elektronica (i.t.t. horeca en kleding) de marges erg klein zijn. Dat is dan ook de reden dat er veel zaken de laatste jaren failliet zijn gegaan. Grofweg kan je zeggen als je naar marges kijkt, dat de volgende categorieën van weinig naar meer marge staan:
computers en telecom
overig bruingoed (tv's, camera's)
witgoed
kleding/horeca

In de eerste twee categorieën zijn er meer dan een handvol fysieke en online zaken failliet gegaan de laatste tijd. Niet vanwege iPhones die met verlies verkocht werden, maar vanwege een algeheel gebrek aan marge in combinatie met slechte bedrijfsvoering. De zaken die nu nog bestaan kunnen het zich echt niet veroorloven om met verlies te verkopen. Daar komt bij dat Media Markt uit franchisers bestaat, met elk hun eigen belang. Wat wel soms gebeurt, is dat het hoofdkantoor deals met Apple sluit, die jij niet in de systemen van Media Markt terug ziet komen. Dan lijkt het soms alsof een product met een paar procent verlies verkocht wordt, maar dit is niet zo.

De achterliggende reden is dat Media Markt (net als veel andere zaken) vaak al voorraad heeft liggen (die via MM HQ ingekocht zijn, waar ook nog voorraad kan liggen, o.a. voor de website). Daarom blijf je in de systemen dezelfde in- en verkoopwaardes terugkomen, maar voor elke verkochte iPhone tijdens zo'n actie krijgt MM HQ een x bedrag terug, die ze weer (deels) doorschuiven naar de franchisers. Dat wordt ongeveer een contractuele voorraadcompensatie genoemd.

Ik kan je één actueel voorbeeld geven:
pricewatch: Sony Bravia 55"

Deze had tot vorige maand een adviesprijs van 2400 en inmiddels is dat 2100 geworden (incl. btw). Je ziet dit ook duidelijk terug in de twee winkels die wel al hun prijzen hebben aangepast en de twee die dat niet hebben gedaan. De inkoopprijzen zijn hier ook op gebaseerd: dit was 1876 (2270 incl) en is nu 1644 (1989 incl). Wat je hier dus ziet is dat beide prijzen (in- en verkoop) gedaald zijn, waarbij Sony een compensatie biedt voor de voorraad die je als winkel reeds had. Maar voor de voorraad die je al had, heb je dus 2270 per stuk betaald, wat ook in je systeem staat, waardoor het lijkt alsof je deze nu met 170 verlies verkoopt. Dat is dus echter niet zo dankzij de genoemde compensatie.

Meer ga ik er ook niet over roepen, anders kom ik zelf misschien in de problemen, maar met verlies verkopen kan in deze sector niemand. Wellicht met hoge uitzondering bij een specifieke actie dat men er voor kiest, maar dan gaat het ook hoogstens over 1, 2 of 3%. Denk aan de voorpagina van de folder waarmee je mensen de winkel in probeert te lokken. Dit gebeurt echter niet vaak en gaat dan telkens maar om een enkel product en is tijdelijk.

• THE_BASE
  • Niet online
Laat ik zeggen dat de tijd van makkelijk winst maken voorbij is sinds er zoveel online vergeleken en gekocht wordt. De impuls is er wel vanaf en mensen zijn veel beter geïnformeerd.

Bedrijven willen koste wat kost bovenaan in de vergelijking komen, zodat klanten bij hen kopen. En dat houd je nooit lang vol.

• MooDyBLueS
THE_BASE schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:02:
Laat ik zeggen dat de tijd van makkelijk winst maken voorbij is sinds er zoveel online vergeleken en gekocht wordt. De impuls is er wel vanaf en mensen zijn veel beter geïnformeerd.

Bedrijven willen koste wat kost bovenaan in de vergelijking komen, zodat klanten bij hen kopen. En dat houd je nooit lang vol.
Klopt en dat is precies wat ik zeg: de marges zijn al klein en dergelijke bedrijven voeren een slecht beleid uit wat ze uiteindelijk de kop zal kosten.

Een grootmacht zoals de MM heeft daar iets meer mogelijkheden in, maar het heeft dus o.a. al aan Block, Modern.nl en Salland de kop gekost. Sommige worden overgenomen, desalniettemin is het geen gezond klimaat.

• THE_BASE
  • Niet online
Helemaal eens met je!

• MooDyBLueS
Terug naar het aanstaande iPhone event: naar verluid kunnen we een behoorlijke lading nieuwe producten verwachten:
  • iPhone 6s
  • iPhone 6 Plus
  • new Apple TV
  • iPad Pro
  • iPad mini 4
  • Watch: nieuwe Sport Bands
  • iOS 9
  • watchOS 2
MooDyBLueS schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:40:
Terug naar het aanstaande iPhone event: naar verluid kunnen we een behoorlijke lading nieuwe producten verwachten:
  • iPhone 6s
  • iPhone 6 Plus
  • new Apple TV
  • iPad Pro
  • iPad mini 4
  • Watch: nieuwe Sport Bands
  • iOS 9
  • watchOS 2
Je vergeet nog het eerste punt.

* Geblaat over verkoop cijfers en filmpjes met zieke mensen die een iOS device gebruiken :+

• MooDyBLueS
Donstil schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:48:
[...]

Je vergeet nog het eerste punt.

* Geblaat over verkoop cijfers en filmpjes met zieke mensen die een iOS device gebruiken :+
Ziek zijn we allemaal! :P

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-03 15:57
Zelf kan ik niet wachten tot het event :P Ben ook van plan om de overstap te maken van een iPhone 6 naar een iPhone 6s Plus.

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-03 11:46
Ik ben nog sterk aan het twijfelen of ik na het evenement niet voor de 6 Plus ga ipv de 6S. (na de prijsdaling)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:12
Zou ik niet doen. De 6+ heeft relatief veel last van de lage hoeveelheid RAM (al vanaf launch) en dat zal in de toekomst niet beter worden. De 6S+ schijnt 2GB RAM te hebben en dat zal de telefoon een stuk toekomstbestendiger maken.

• MooDyBLueS
ralphjxss schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:19:
Ik ben nog sterk aan het twijfelen of ik na het evenement niet voor de 6 Plus ga ipv de 6S. (na de prijsdaling)
Begrijp ik het goed en ben je aan het twijfelen tussen de 5,5" huidige generatie en en 4,7" nieuwe generatie? Als het om kosten gaat, zou ik toch sowieso voor de nieuwe generatie kiezen. Maar denk eigenlijk dat het beter is om eerst te kijken welk formaat je wilt hebben en dan pas wat er evt. binnen budget valt.
MarcoC schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:24:
Zou ik niet doen. De 6+ heeft relatief veel last van de lage hoeveelheid RAM (al vanaf launch) en dat zal in de toekomst niet beter worden. De 6S+ schijnt 2GB RAM te hebben en dat zal de telefoon een stuk toekomstbestendiger maken.
Het is maar wat je "last van" noemt. Ja, hij moet vaker pagina's en apps opnieuw laden, maar echt een gigantisch probleem is het ook weer niet. De 6 presteert wel beter, maar de 6 Plus is zeker niet zo traag als een iPhone 5 bijvoorbeeld. Het is nog steeds een vlot toestel.

Ben het wel met je eens dat als de 6s Plus straks 2 GB RAM heeft, dat je daarvoor moet gaan.

Edit: wat ik ook al vaak geroepen heb in dit topic, is dat iOS 9 straks minder ruimte in beslag neemt en App Thinning/slicing heeft, waardoor je ook minder resources op je telefoon hebt die weer in het geheugen geladen moeten worden. Dus het probleem wat geen probleem is, gaat straks dus beter worden zonder daarvoor een hardware upgrade nodig te hebben.

[Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 03-09-2015 15:59]

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-03 11:46
MooDyBLueS schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:54:
[...]

Begrijp ik het goed en ben je aan het twijfelen tussen de 5,5" huidige generatie en en 4,7" nieuwe generatie? Als het om kosten gaat, zou ik toch sowieso voor de nieuwe generatie kiezen. Maar denk eigenlijk dat het beter is om eerst te kijken welk formaat je wilt hebben en dan pas wat er evt. binnen budget valt.

[...]

Het is maar wat je "last van" noemt. Ja, hij moet vaker pagina's en apps opnieuw laden, maar echt een gigantisch probleem is het ook weer niet. De 6 presteert wel beter, maar de 6 Plus is zeker niet zo traag als een iPhone 5 bijvoorbeeld. Het is nog steeds een vlot toestel.

Ben het wel met je eens dat als de 6s Plus straks 2 GB RAM heeft, dat je daarvoor moet gaan.

Edit: wat ik ook al vaak geroepen heb in dit topic, is dat iOS 9 straks minder ruimte in beslag neemt en App Thinning/slicing heeft, waardoor je ook minder resources op je telefoon hebt die weer in het geheugen geladen moeten worden. Dus het probleem wat geen probleem is, gaat straks dus beter worden zonder daarvoor een hardware upgrade nodig te hebben.
Het geld is er, maar ik twijfel nog of ik zoveel wil uitgeven voor een nieuwe telefoon.
Ik kom nu vanaf een low budget Nokia Lumia af a lá 80 euro...

Ik hou wel van schermruimte ja :P

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:12
MooDyBLueS schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:54:

[...]

De 6+ is wel sneller dan een iPhone 5 inderdaad, maar dat is ook een toestel van drie jaar oud. Echter heeft de 6+ wel een hogere resolutie en 64-bitprocessor waardoor hij relatief meer RAM nodig heeft dan een iPhone 5. Ook hebben zowel de 5 als de 6+ allebei 1GB RAM. Hierdoor presteert de 5 op het gebied van multitasking beter dan de 6+ omdat hij simpelweg eenvoudiger tabs en apps in het geheugen kan bewaren. Daarom vind ik dat je beter €100 extra voor een 6S+ kunt uitgeven, die dit soort problemen véél minder zal hebben (de Air 2 is ook vele malen beter op het gebied van multitasking dan de Air, ook 2GB RAM vs 1GB RAM).

De iPad 3 was ook en soortgelijk geval, een iPad 2 draait iOS 8 beter dan de iPad 3. Ik denk dat een 6S+ zeker twee jaar langer vlot mee kan dan een 6+.

[Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 03-09-2015 17:04]

• MooDyBLueS
MarcoC schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:03:
[...]
De 6+ is wel sneller dan een iPhone 5 inderdaad, maar dat is ook een toestel van drie jaar oud. Echter heeft de 6+ wel een hogere resolutie en 64-bitprocessor waardoor hij relatief meer RAM nodig heeft dan een iPhone 5. Ook hebben zowel de 5 als de 6+ allebei 1GB RAM. Hierdoor presteert de 5 op het gebied van multitasking beter dan de 6+ omdat hij simpelweg eenvoudiger tabs en apps in het geheugen kan bewaren. Daarom vind ik dat je beter €100 extra voor een 6S+ kunt uitgeven, die dit soort problemen véél minder zal hebben (de Air 2 is ook vele malen beter op het gebied van multitasking dan de Air, ook 2GB RAM vs 1GB RAM).
Het was slechts een vergelijking met de iPhone 5, omdat de 5s, 6 en 6 Plus onderling slechts zo'n 25% in prestaties verschillen, met de 5s als traagste en 6 als snelste. De iPhone is significant trager, voelbaar trager. Dat heb ik met de 6 Plus t.o.v. de 6 niet gemerkt. Ze werken beide even snel, alleen heeft de 6 Plus dus vaker dat Safaris tabs en/of apps opnieuw geladen moeten worden. Dat deel duurt dan langer inderdaad, maar maakt het toestel verder niet trager. Waarmee ik aangeef dat je ook kan overdrijven, want het valt echt wel mee met de 6 Plus.

Ik heb bijvoorbeeld een iPhone 5 en een iPad air en mijn vrouw een iPhone 6. De 5 is echt traag aan het worden (maar ik draai ook de iOS 9 beta, wat natuurlijk niet helpt) waardoor ik nu echt aan een nieuw toestel toe ben. En ik merk hoeveel sneller en fijner de 6 van mijn vrouw werkt, heerlijk.

De iPad air heb ik echter totaal geen problemen mee. Die draait iOS 8.4.1 en werkt supersnel, net zo vloeiend als de iPhone 6 van mijn vrouw. Enige is dat er max. 2 tabs in Safari geopend kunnen zijn voordat er opnieuw geladen moet worden, ik erger me daar totaal niet aan en qua multitasking merk ik er ook helemaal niks van dat hij apps wat vaker opnieuw moet inladen.

Kortom: de iPhone 6 Plus heeft een (iets) lagere resolutie dan de iPad air en hetzelfde geheugen. Het grootste verschil zit hem in de SoC. En daar komt het performanceverschil dan ook enigszins bij om de hoek kijken. Maar ik kan me niet voorstellen dat de performance van de 6 Plus je echt enorm kan irriteren, het zal altijd (iets) beter zijn dan de iPad air en die werk echt vloeiend en vlekkeloos.
De iPad 3 was ook en soortgelijk geval, een iPad 2 draait iOS 8 beter dan de iPad 3. Ik denk dat een 6S+ zeker twee jaar langer vlot mee kan dan een 6+.
Dat komt niet door de RAM hoor, dat kwam door door de scherm/GPU combinatie. Kan ook niet anders, want de iPad 2 had de helft aan RAM t.o.v. de 3. Ik heb een iPad 3 gehad voordat ik de air kocht en het is bekend dat de iPad 3 slechts een opgewaardeerde iPad 2 is, praktisch dezelfde CPU/GPU (A5X daarom ook, geen A6) en alleen het dubbele aan RAM gekregen.

Je legt in mijn ogen veel teveel de nadruk op RAM, terwijl de CPU/GPU juist de eerste limiterende factor is. Ik wordt nu namelijk echt gek van mijn iPhone 5 met 1 GB RAM en A6 CPU/GPU, maar de iPhone 5s met eveneens 1 GB RAM en A7 CPU zou ik nu juist nog zeker 2 jaar mee kunnen doen. De enige reden waarom ik mijn iPad air zou vervangen is ook alleen maar de multi-tasking optie in iOS 9, hij is verder nog snel zat voor alle games die ik ermee speel (waaronder Asphalt en Real Racing), vlot genoeg voor het schakelen tussen apps zoals Pocket, Feedly, YouTube, Netflix, etc.. Maar een iPad air 2 vind ik niet interessant genoeg (te kleine verbetering). Het komende jaar houd ik mijn air sowieso nog en wie weet nog wel een jaar langer.

Ik houd wel van het allernieuwste hebben, maar niet om elk jaar 100-200 bij te moeten betalen om per sé het nieuwste te hebben als het niks extra's brengt. Maar ik ga dus ook geen tweedehands toestel (5s) kopen als ik ook een nieuwe kan kopen waar ik 3-4 jaar mee kan doen (6s Plus).

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik moet mij wel aansluiten bij MarcoC... Heb een 6 plus en een iPad Air gehad en beide weer de deur uit gedaan. Te weinig RAM is sowieso een probleem bij die twee, maar bij de 6 Plus ook de GPU. Elke animatie haperde wel iets, continue alles herladen.
Ik durf te zeggen dat het samen met de iPad 3 de slechtste apparaten uit Cupertino zijn, helaas.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:21
Mwah ik denk niet dat je het bij de GPU moet zoeken hoor. Bij de iPad 3 misschien nog wel (heb hem zelf ook gehad en ervaren), en dat kan je wellicht nog het beste vergelijken met prestaties van de Intel HD GPU's i.c.m. de eerste retina MacBooks. Maar de 6 Plus draait op veel nieuwere, snellere hardware en heeft tevens een lagere resolutie. Ik kan mij niet voorstellen dat het spelen van 3D games geen issue is, en dat de iOS UI problemen geeft. Dat was althans mijn ervaring met de 6 Plus. De GPU van de iPhone 6 is iets van 80x sneller dan die van de eerste iPhone. Nou is iOS door de jaren heen wel geavanceerder geworden met allerlei functies, achtergrondprocessen, effecten en animaties maar de hardware is er zo ver op vooruit gegaan dat dat geen probleem moet zijn. Toch?

De iPhone 6 op iOS 8.0 was ook niet alles trouwens. Pas bij iOS >8.2 had ik het idee dat het was, wat het in het begin had moeten zijn. Bij de 6 Plus zijn de ervaringen wisselend. De een klaagt over bugs en stroperigheid, de ander is uiterst tevreden. Erkent Apple het probleem? Hebben ze er zelf last van? Is het te reproduceren? Ik kan mij zo voorstellen dat Apple medewerkers vanuit eigenbelang ook willen dat het nieuwste toestel dat ze gebruiken vloeiend loopt. Laat staan voor overige gebruikers.

Verder is het toch niet de bedoeling dat je slechte prestaties gaat compenseren met snellere hardware? Dan krijg je Android praktijken. Kijk dat 1GB RAM te weinig is staat vast punt. Apps zijn nou eenmaal groot, zorgen voor veel datastromen en bij multitasken merk je dat het beste. Zoals gezegd loop je daar bij safari als eerste tegenaan. Ik ben daarom ook uiterst tevreden met mijn Air 2. Maar dat de huidige CPU en GPU in de A8 chip niet toereikend is? Nee dat denk ik niet.

Geef aan als ik er naast zit, dan wil ik van de kenners graag weten wat/welke functies het OS de afgelopen jaren dan zo zwaar heeft gemaakt, of dat het gewoon een optimalisatieprobleem is door die stormvloed aan nieuwe functies. Of heeft de GPU ook het beperkte RAM geheugen nodig, en dat dat problemen geeft bij hogere resoluties? Dus zeg maar bijvoorbeeld 128MB gereserveerd voor de GPU is voor de iPhone 6 voldoende, maar geeft problemen op de 6 Plus. Net als bij geïntrigeerde GPU's op desktop/laptops?

• Liliuokalani
  • Niet online
sww89 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:00:
Mwah ik denk niet dat je het bij de GPU moet zoeken hoor. Bij de iPad 3 misschien nog wel (heb hem zelf ook gehad en ervaren), en dat kan je wellicht nog het beste vergelijken met prestaties van de Intel HD GPU's i.c.m. de eerste retina MacBooks. Maar de 6 Plus draait op veel nieuwere, snellere hardware en heeft tevens een lagere resolutie. Ik kan mij niet voorstellen dat het spelen van 3D games geen issue is, en dat de iOS UI problemen geeft. Dat was althans mijn ervaring met de 6 Plus. De GPU van de iPhone 6 is iets van 80x sneller dan die van de eerste iPhone. Nou is iOS door de jaren heen wel geavanceerder geworden met allerlei functies, achtergrondprocessen, effecten en animaties maar de hardware is er zo ver op vooruit gegaan dat dat geen probleem moet zijn. Toch?

De iPhone 6 op iOS 8.0 was ook niet alles trouwens. Pas bij iOS >8.2 had ik het idee dat het was, wat het in het begin had moeten zijn. Bij de 6 Plus zijn de ervaringen wisselend. De een klaagt over bugs en stroperigheid, de ander is uiterst tevreden. Erkent Apple het probleem? Hebben ze er zelf last van? Is het te reproduceren? Ik kan mij zo voorstellen dat Apple medewerkers vanuit eigenbelang ook willen dat het nieuwste toestel dat ze gebruiken vloeiend loopt. Laat staan voor overige gebruikers.

Verder is het toch niet de bedoeling dat je slechte prestaties gaat compenseren met snellere hardware? Dan krijg je Android praktijken. Kijk dat 1GB RAM te weinig is staat vast punt. Apps zijn nou eenmaal groot, zorgen voor veel datastromen en bij multitasken merk je dat het beste. Zoals gezegd loop je daar bij safari als eerste tegenaan. Ik ben daarom ook uiterst tevreden met mijn Air 2. Maar dat de huidige CPU en GPU in de A8 chip niet toereikend is? Nee dat denk ik niet.

Geef aan als ik er naast zit, dan wil ik van de kenners graag weten wat/welke functies het OS de afgelopen jaren dan zo zwaar heeft gemaakt, of dat het gewoon een optimalisatieprobleem is door die stormvloed aan nieuwe functies. Of heeft de GPU ook het beperkte RAM geheugen nodig, en dat dat problemen geeft bij hogere resoluties? Dus zeg maar bijvoorbeeld 128MB gereserveerd voor de GPU is voor de iPhone 6 voldoende, maar geeft problemen op de 6 Plus. Net als bij geïntrigeerde GPU's op desktop/laptops?
Misschien dat het inderdaad meer aan de software ligt. Continue nieuwe functies er doorheen duwen, maar ook steeds zwaardere software krijgen daardoor. Ik haal altijd het voorbeeld aan dat als ik nu met een nieuw netwerk wil verbinden dat het zo'n 5-10 seconde duurt voor hij te zien is. Mijn iPod Touch 2G startte ik laatst nog eens op met iOS 4.3 en daar is hij in 1-2 seconde verbonden.

Ook het feit dat je eerst moet wachten tot animaties afgelopen voor je iets kunt doen hindert mij. :(

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:17
mitchell2805 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:15:
[...]

Misschien dat het inderdaad meer aan de software ligt. Continue nieuwe functies er doorheen duwen, maar ook steeds zwaardere software krijgen daardoor. Ik haal altijd het voorbeeld aan dat als ik nu met een nieuw netwerk wil verbinden dat het zo'n 5-10 seconde duurt voor hij te zien is. Mijn iPod Touch 2G startte ik laatst nog eens op met iOS 4.3 en daar is hij in 1-2 seconde verbonden.

Ook het feit dat je eerst moet wachten tot animaties afgelopen voor je iets kunt doen hindert mij. :(
Animaties zou je uit kunnen zetten als je er erg veel last van hebt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik last heb van het herladen van pagina's in Safari (zeker als er veel tabbladen open staan), maar geen last van haperige animaties op mijn iPhone 6 Plus. Ik vind ook zeker niet dat de iPhone slecht presteert. Ik heb de iPhone wel eens naast de 5s van mijn vrouw en de 6 van mijn schoonzusje gehouden en merk met de 6 weinig verschil. Hij laadt wel sneller dan de 5s ondanks de hogere resolutie (en dankzij nieuwere processor).

Wat ik in de nieuwe iPhone zou willen is een soort van shortcut naar de camera, zoals de dubbele klik op de homeknop zoals Samsung dat doet. Dat opent de camera-app aanzienlijk sneller.

• MooDyBLueS
mitchell2805 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 07:51:
[...]

Ik moet mij wel aansluiten bij MarcoC... Heb een 6 plus en een iPad Air gehad en beide weer de deur uit gedaan. Te weinig RAM is sowieso een probleem bij die twee, maar bij de 6 Plus ook de GPU. Elke animatie haperde wel iets, continue alles herladen.
Ik durf te zeggen dat het samen met de iPad 3 de slechtste apparaten uit Cupertino zijn, helaas.
mitchell2805 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:15:
[...]

Ik zeg het niet snel, maar ik ben bang dat jij "een van die personen" bent. Waarmee ik bedoel een van die zeer veeleisende personen die nergens tevreden mee is en kan zijn. Wat je noemt over de iPad air is pertinent niet waar. Het is gewoon een snelle iPad en ja, 1 GB RAM heeft af en toe zijn beperkingen, maar dat heeft alleen tot effect dat een app/website opnieuw ingeladen moet worden.

De rest van de hardware is gewoon bloedsnel, nog steeds (CPU, GPU, SSD).

Nu is het bekend dat de 6 Plus iets meer RAM zou kunnen gebruiken, maar dat heeft echt 0,0 te maken met de animaties, soepelheid van de interface en hoe apps en games draaien. RAM is echt alleen voor het inladen van gegevens, eenmaal in het RAM zijn de CPU en GPU de beperkende factoren. En die zijn bij een iPhone 5s en iPad air nog steeds ruim toereikend voor 90% van het gebruik, dus je moet het niet erger maken dan het is.

Daarnaast: er staan ook legio vergelijkingen van een iPhone 6 (geen Plus, maar nogmaals: het verschil is klein) met een Galaxy S6. Zelfs met al die gigantische specs, is het JUIST de Galaxy S6 die meer moet swappen met het geheugen en veel sneller gaat throttlen waardoor de allernieuwste games ietwat gaan haperen. Kortom: specs zijn niet heilig, RAM ook niet en het gaat gewoon om optimalisatie.

En wat sww89 ook zegt: iOS 8 was inderdaad niet de beste. 8.2 is echt stukken beter. Maar dat heeft elk bedrijf wel een keer. Nogmaals: je kan ook overdrijven. ;)

• Liliuokalani
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:44:
[...]

[...]

Ik zeg het niet snel, maar ik ben bang dat jij "een van die personen" bent. Waarmee ik bedoel een van die zeer veeleisende personen die nergens tevreden mee is en kan zijn. Wat je noemt over de iPad air is pertinent niet waar. Het is gewoon een snelle iPad en ja, 1 GB RAM heeft af en toe zijn beperkingen, maar dat heeft alleen tot effect dat een app/website opnieuw ingeladen moet worden.

De rest van de hardware is gewoon bloedsnel, nog steeds (CPU, GPU, SSD).

Nu is het bekend dat de 6 Plus iets meer RAM zou kunnen gebruiken, maar dat heeft echt 0,0 te maken met de animaties, soepelheid van de interface en hoe apps en games draaien. RAM is echt alleen voor het inladen van gegevens, eenmaal in het RAM zijn de CPU en GPU de beperkende factoren. En die zijn bij een iPhone 5s en iPad air nog steeds ruim toereikend voor 90% van het gebruik, dus je moet het niet erger maken dan het is.

Daarnaast: er staan ook legio vergelijkingen van een iPhone 6 (geen Plus, maar nogmaals: het verschil is klein) met een Galaxy S6. Zelfs met al die gigantische specs, is het JUIST de Galaxy S6 die meer moet swappen met het geheugen en veel sneller gaat throttlen waardoor de allernieuwste games ietwat gaan haperen. Kortom: specs zijn niet heilig, RAM ook niet en het gaat gewoon om optimalisatie.

En wat sww89 ook zegt: iOS 8 was inderdaad niet de beste. 8.2 is echt stukken beter. Maar dat heeft elk bedrijf wel een keer. Nogmaals: je kan ook overdrijven. ;)
Dat heb je perfect aangevoeld, want dat klopt helemaal. ;) De reden dat ik voor een iPhone heb gekozen, is dat het tot in de kleinste details in orde is qua gedachte erachter.
Mijn iPhone 5 heb ik twee jaar lang zonder een enkel probleem gebruikt. Wel hier en daar wat dingen die nog aangepast werden, maar ik was er helemaal tevreden mee.
De iPhone 6 Plus is een geweldig apparaat, maar ik ben een poweruser die erg veel aan multitasken doet, en alles wat niet helemaal klopt of hapert direct opmerkt. Daar heeft de iPhone 6 Plus voor mij gefaalt. Multitasken was een hel. Tekst invoeren, even een berichtje bekijken en de pagina herlaadde. Resultaat: tekst weg.
Had ik op de iPad Air ook, te weinig geheugen, of te weinig optimalisatie. Nu heb ik de Air 2 en alles klopt gewoon weer. Al merk je bij de animaties geen verschil.

Ik zeg het er maar even bij, ik ben een standaard gewend van perfectie, ik geef toe dat ik een pietlut ben, maar de iPhone 6 Plus kan voor mij qua gebruik niet de iPhone 5/5S evenaren. Ik krijg dan de gedachte dat het apparaat simpelweg te vroeg op de markt gebracht is. Vanwege hardware, maar zeker ook qua software.

Ik moet je ook verbeteren. Je constatering dat specificaties niet veel zeggen klopt, maar je vergelijk niet. Samsung heeft er zelf voor gekozen om alle apps snel af te sluiten, waarschijnlijk om accu te besparen. Als je een Nexus 5 hebt met stock-Android, waar 2 GB RAM in zit, dan gaat multitasken wel perfect. Ik spreek uit ervaring. Galaxy S6 heb ik helaas en de Nexus 5 is van mijn broer.

• MooDyBLueS
mitchell2805 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:41:
[...]

Dat heb je perfect aangevoeld, want dat klopt helemaal. ;) De reden dat ik voor een iPhone heb gekozen, is dat het tot in de kleinste details in orde is qua gedachte erachter.
Mijn iPhone 5 heb ik twee jaar lang zonder een enkel probleem gebruikt. Wel hier en daar wat dingen die nog aangepast werden, maar ik was er helemaal tevreden mee.
De iPhone 6 Plus is een geweldig apparaat, maar ik ben een poweruser die erg veel aan multitasken doet, en alles wat niet helemaal klopt of hapert direct opmerkt. Daar heeft de iPhone 6 Plus voor mij gefaalt. Multitasken was een hel. Tekst invoeren, even een berichtje bekijken en de pagina herlaadde. Resultaat: tekst weg.
Had ik op de iPad Air ook, te weinig geheugen, of te weinig optimalisatie. Nu heb ik de Air 2 en alles klopt gewoon weer. Al merk je bij de animaties geen verschil.

Ik zeg het er maar even bij, ik ben een standaard gewend van perfectie, ik geef toe dat ik een pietlut ben, maar de iPhone 6 Plus kan voor mij qua gebruik niet de iPhone 5/5S evenaren. Ik krijg dan de gedachte dat het apparaat simpelweg te vroeg op de markt gebracht is. Vanwege hardware, maar zeker ook qua software.
Ik ben in de basis ook wel zo: perfectie verwachten en nastreven, maar ik probeer het ook wel te relativeren. ;)
Ik moet je ook verbeteren. Je constatering dat specificaties niet veel zeggen klopt, maar je vergelijk niet. Samsung heeft er zelf voor gekozen om alle apps snel af te sluiten, waarschijnlijk om accu te besparen. Als je een Nexus 5 hebt met stock-Android, waar 2 GB RAM in zit, dan gaat multitasken wel perfect. Ik spreek uit ervaring. Galaxy S6 heb ik helaas en de Nexus 5 is van mijn broer.
Daar heb je gelijk in, maar de achterliggende reden doet er niet direct toe. Het gaat erom dat je dus helemaal niks hebt aan die specs van de Galaxy S6. Ik heb hem serieus nog overwogen in plaats van een iPhone 6 (o.a. vanwege het geweldige scherm), maar dit en diverse andere beperkingen/issues deden me gelijk weer herinneren waarom ik ook alweer met een iPhone rondloop.

Wat heb je nou aan de gigantisch goede specs van de Galaxy S6 als je apps eruit gegooid worden om accu te besparen? En het andere issues blijft wel staan, namelijk het CPU/GPU throttlen. Daar hebben de Android toestellen veel meer en veel eerder last van dan welke iPhone dan ook.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Dit is voor mij wel het eerste jaar dat ik echt aan het twijfelen ben van tevoren al of het wel de moeite waard is. De grootste verbetering in de vorm van een groter scherm hebben we vorig jaar al gehad, bijgaand met een meer dan prima accuduur voor mijn gebruik op een dag...

Hooguit dat ik mijn 6+ ruil tegen een 6 en dan die aan mijn vriendin geef en dan zelf een nieuw toestel uitzoek :).

Immers op de watch en op mijn macbook werkt een feature als force-touch wel erg cool..

Killer features zou toch wel waterdichtheid en iets van draadloos laden zijn.

USB-C zou ik ook niet erg vinden. 1 standaard to rule them all :)

• mprkooij
Mar.tin schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:11:
Dit is voor mij wel het eerste jaar dat ik echt aan het twijfelen ben van tevoren al of het wel de moeite waard is. De grootste verbetering in de vorm van een groter scherm hebben we vorig jaar al gehad, bijgaand met een meer dan prima accuduur voor mijn gebruik op een dag...

Hooguit dat ik mijn 6+ ruil tegen een 6 en dan die aan mijn vriendin geef en dan zelf een nieuw toestel uitzoek :).

Immers op de watch en op mijn macbook werkt een feature als force-touch wel erg cool..

USB-C zou ik ook niet erg vinden. 1 standaard to rule them all :)
Het jammere is dat Apple veel van die dingen pas laat realiseert. Samsung en dergelijke hebben deze techniek al.

• matthijst
Hey, nieuwe APple Store in Brussel gaat de 19e open.
Zouden we dan een keer mazzel krijgen met een wereldwijde release op de 19e?
Ik zit eigenlijk helemaal niet op USB-C te wachten.

Ik heb nu een hele zwik van die huidige Apple kabels en die werken prima op onze iOS apparaten.

1 nieuw apparaat met 1 nieuwe kabel is dan helemaal niet wenselijk. Zeker niet omdat dan ook het speakerdock weer vervangen moet worden enz.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mprkooij schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:22:
[...]

Het jammere is dat Apple veel van die dingen pas laat realiseert. Samsung en dergelijke hebben deze techniek al.
Samsung is misschien wel sneller met het wisselen naar een nieuwe standaard, maar als je de afgelopen 5 jaar Samsung producten had gekocht had je al iets van 4-5 keer van stekkertje moeten wisselen :p In dat opzicht denk ik eerder dat apple voorliep, USB-C brengt wat Lightning al sinds een paar jaar heeft, namelijk een stekker die gewoon makkelijk te steken is. Maar uiteindelijk denk ik dat iedereen erbij gebaat is als ook Apple overgaat op een universele standaard zoals USB-C.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• matthijst
USB-C mag van mij ook nog wel ff wachten, tot er ook iPads mee zijn :)
Dan wissel je de hele bende weer een keer om en klaar.

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-03 17:06
Ik hoop wel vurig dat er USB-C op zit. Sinds ik mijn MacBook heb, ben ik het al helemaal gewoon. Laat maar komen ;)

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) SG |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

• PGB83
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-03 08:22
Mar.tin schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:11:

Waterdichtheid is handig, maar geen killerfeature. Of wil je met je telefoon gaan zwemmen of onder de douche staan? Vooral handig dus als je hem per ongeluk in water laat vallen.

De draadloos laden hype heb ik nooit begrepen. Je stop je oplaadstation in het stopcontact en daar kan je vervolgens je telefoon opleggen om op te laden. Wat is daar nou zo bijzonder aan dat het een 'must have' feature is. Als bonus kan je ook nog is je telefoon niet gebruiken tijdens het laden, zoals met een kabel wel kan. Ik zie het nut er nog niet van in.

• Anoniem: 35872
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Peabz21, het voordeel van draadloos laden is dat ik bijvoorbeeld de telefoon toch al vaak op het bureau heb liggen, op een draadloos docking leggen is ideaal..
Je hoeft dus niet telkens je kabel aan te sluiten of aan te koppelen wanneer je effe van je plek af wilt.
Daarnaast beschadig je je connector niet, Bij mij zijn de adapters en connectoren vaak na 1 jaar al ral..

Ik zou het een zeer groot plus punt vinden.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Peabz21 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:19:
[...]

Waterdichtheid is handig, maar geen killerfeature. Of wil je met je telefoon gaan zwemmen of onder de douche staan? Vooral handig dus als je hem per ongeluk in water laat vallen.

De draadloos laden hype heb ik nooit begrepen. Je stop je oplaadstation in het stopcontact en daar kan je vervolgens je telefoon opleggen om op te laden. Wat is daar nou zo bijzonder aan dat het een 'must have' feature is. Als bonus kan je ook nog is je telefoon niet gebruiken tijdens het laden, zoals met een kabel wel kan. Ik zie het nut er nog niet van in.
Voor mij persoonlijk zou het een killer-feature zijn. Ik heb nu mijn iPhone als camera mee op tripjes, enkel voor de shots in een zwembad oid moet ik nu perse nog een losse camera mee slepen. Als hij dus ook nog waterdicht zou zijn dan heb ik enkel nog mijn iPhone nodig. Wellicht direct een goede reden om toch maar het 128GB model te nemen :).

Dus ja, ik wil er graag mee zwemmen en er mee douchen ;).

+ natuurlijk dat het zweet je niet meer uitbreekt als je per ongeluk een glas water omgooit in de buurt van je iPhone :9

• PGB83
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-03 08:22
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:24:
Peabz21, het voordeel van draadloos laden is dat ik bijvoorbeeld de telefoon toch al vaak op het bureau heb liggen, op een draadloos docking leggen is ideaal..
Je hoeft dus niet telkens je kabel aan te sluiten of aan te koppelen wanneer je effe van je plek af wilt.
Daarnaast beschadig je je connector niet, Bij mij zijn de adapters en connectoren vaak na 1 jaar al ral..

Ik zou het een zeer groot plus punt vinden.
Ik zie het in jouw scenario toch nog steeds als niet meer dan een gimmick, dan iets wat echt functioneel is. Het is leuk als het erop zit, maar ik zou het niet missen als het niet zo is.
Mar.tin schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:54:
[...]

Voor mij persoonlijk zou het een killer-feature zijn. Ik heb nu mijn iPhone als camera mee op tripjes, enkel voor de shots in een zwembad oid moet ik nu perse nog een losse camera mee slepen. Als hij dus ook nog waterdicht zou zijn dan heb ik enkel nog mijn iPhone nodig. Wellicht direct een goede reden om toch maar het 128GB model te nemen :).

Dus ja, ik wil er graag mee zwemmen en er mee douchen ;).

+ natuurlijk dat het zweet je niet meer uitbreekt als je per ongeluk een glas water omgooit in de buurt van je iPhone :9
In dit geval is het voor jou, als fanatiek onderwater foto maker, inderdaad een killer feature. :P

Ik zou mijn telefoon niet het water mee innemen, ook al is deze waterdicht.

• Anoniem: 35872
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tja, zo is 90% van een telefoon een gimmick..
Het zou mij zeer veel gemak brengen en is voor mij dus ook meer functioneel dan "leuk dat dit kan".

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 17:31
Inderdaad zou zeer fijn zijn, je hoeft alleen maar te gaan fietsen vandaag om al behoefte te hebben aan een waterdichte telefoon :)

Mijn bejaarde 5 jaar oude 4 (doet het nog steeds fijn) gleed afgelopen zaterdag uit mijn broekzak op het moment dat ik langs een klein teiltje water liep: precies onderkant er in (niet helemaal gelukkig tegengehouden door koptelefoonsnoet).

Gelijk een paar uur later gedonder met geluid. Overigens op kunnen lossen door de dock aansluiting met een bankpasje uit te raggen (na veel andere dingen geprobeerd te hebben). Werkt inmiddels de hele week weer prima, het geluid, gelukkig. Maar kijk nu toch wel uit naar de release van 6S...

• MooDyBLueS
dcl! schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 16:39:
Inderdaad zou zeer fijn zijn, je hoeft alleen maar te gaan fietsen vandaag om al behoefte te hebben aan een waterdichte telefoon :)

Mijn bejaarde 5 jaar oude 4 (doet het nog steeds fijn) gleed afgelopen zaterdag uit mijn broekzak op het moment dat ik langs een klein teiltje water liep: precies onderkant er in (niet helemaal gelukkig tegengehouden door koptelefoonsnoet).

Gelijk een paar uur later gedonder met geluid. Overigens op kunnen lossen door de dock aansluiting met een bankpasje uit te raggen (na veel andere dingen geprobeerd te hebben). Werkt inmiddels de hele week weer prima, het geluid, gelukkig. Maar kijk nu toch wel uit naar de release van 6S...
Als je het apparaat (wat het dan ook is, smartphone, tablet, whatever) gelijk uitzet en wanneer het kan de batterij eruit haalt en dan lange tijd laat drogen (minimaal een week), dan kan zo'n kleine waterduik vaak geen kwaad.

Met mijn iPhone 4S heb ik eens het bizarre gehad dat ik aan het bellen was, gewoon op straat, het begon een klein beetje te regenenen en ineens hoor ik niks meer! Met geen mogelijkheid geluid meer te krijgen, ook speaker niet. Thuisgekomen maar eens met een hoofdtelefoon geprobeerd en dat werkte wel. Uiteindelijk heb ik bij puur toeval zo vaak de hoofdtelefoon erin en eruit gehaald dat vervolgens het geluid op speaker en tijdens gewoon bellen het ook weer deed! Vermoedelijk is er dus een druppel regen in de hoofdtelefoon aansluiting gevallen, deze kortgesloten en daardoor dacht mijn 4S continu dat er een hoofdtelefoon in zat.

• MooDyBLueS
Vandaag een mooie opsomming gemaakt door The Verge, over wat we tijdens het iPhone event mogen verwachten.

Apple’s iPhone 6S announcement: what to expect

• mprkooij
MooDyBLueS schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:21:
Vandaag een mooie opsomming gemaakt door The Verge, over wat we tijdens het iPhone event mogen verwachten.

Apple’s iPhone 6S announcement: what to expect
Nice, mooie opsomming :-)! Ben echt benieuwd dit keer. Het gebouw lijkt ook aardig groot te zijn. Dus het lijkt me dat ze aardig wat hebben te showen.

• MooDyBLueS
mprkooij schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:01:
[...]

Nice, mooie opsomming :-)! Ben echt benieuwd dit keer. Het gebouw lijkt ook aardig groot te zijn. Dus het lijkt me dat ze aardig wat hebben te showen.
Als we op het aantal producten mogen afgaan, zeker! Wat ik vermoed, is dat door de dalende iPad verkoopcijfers (maar die nog steeds alle andere tablets vernederen) ze nu weer het september event aangrijpen om zowel de iPhone én iPad te introduceren.

De achterliggende gedachte die ik me kan voorstellen, is dat doordat Apple normaal in september de iPhone aankondigt en beschikbaar maakt en een maand later in een apart evenement de nieuwe iPad's aankondigt, mensen niet zo snel geneigd zijn om een maand na het veel geld uitgeven aan een nieuwe iPhone niet nog eens € 500 voor een iPad uit willen geven. Hiermee zouden ze dan psychologisch de iPad in het voordeel willen brengen door ze gelijktijdig aan te kondigen en wellicht ook wel gelijktijdig beschikbaar te maken. Mensen die alsnog een keuze 'moeten' maken tussen een iPhone en iPad zullen dan misschien net iets vaker voor een iPad kiezen en de iPhone volgt dan vanzelf wel, want die is en blijft toch het belangrijkste apparaat.

Het ziet er verder naar uit dat we wel 2 tot 2,5 uur voor onze kiezen krijgen.

• DeeSung
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Denken jullie dat privacy en beveiliging aanbod komen tijdens de keynote?

Dit zal steeds belangrijker worden.

Persoonlijk kijk ik ook erg uit naar de addblock mogelijkheden dat IOS 9 met zich meebrengt.

• MooDyBLueS
DeeSung schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:56:
Denken jullie dat privacy en beveiliging aanbod komen tijdens de keynote?

Dit zal steeds belangrijker worden.

Persoonlijk kijk ik ook erg uit naar de addblock mogelijkheden dat IOS 9 met zich meebrengt.
Ongetwijfeld. Hier werd tijdens WWDC (lees: iOS 9 aankondiging) al veel aandacht aan besteed, met een subtiele sneer naar Google erbij.

Omdat ze nu de iPhone's aankondigen die out-of-the-box met iOS 9 werken, zullen ze dit vast en zeker weer aanstippen. Verwacht echter geen diepgaande uitleg hierover, dit is een hardware event.

Voor diepgaande propaganda materie, kan je het beste op de WWDC website terecht waar de nodige video's staan.

• Liliuokalani
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:08:
[...]

Ik ben in de basis ook wel zo: perfectie verwachten en nastreven, maar ik probeer het ook wel te relativeren. ;)

[...]

Daar heb je gelijk in, maar de achterliggende reden doet er niet direct toe. Het gaat erom dat je dus helemaal niks hebt aan die specs van de Galaxy S6. Ik heb hem serieus nog overwogen in plaats van een iPhone 6 (o.a. vanwege het geweldige scherm), maar dit en diverse andere beperkingen/issues deden me gelijk weer herinneren waarom ik ook alweer met een iPhone rondloop.

Wat heb je nou aan de gigantisch goede specs van de Galaxy S6 als je apps eruit gegooid worden om accu te besparen? En het andere issues blijft wel staan, namelijk het CPU/GPU throttlen. Daar hebben de Android toestellen veel meer en veel eerder last van dan welke iPhone dan ook.
Nou ja, je kunt er zeker wat aan hebben. Dat snellere flash-geheugen is samen met het scherm de beste feature. Die ga ik echt wel missen op de iPhone... Maar ik heb liever een apparaat dat overall goed is :P En daarnaast is de iPhone nog steeds het meest intuïtieve op de markt in mijn ervaring.

Off-topic: Je had het over throttlen bij Android... Sony Xperia Z5 Premium leaked teardown photo reveals dual heat pipes and thermal paste Het moet niet gekker worden...

• MooDyBLueS
mitchell2805 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 21:11:
[...]

Nou ja, je kunt er zeker wat aan hebben. Dat snellere flash-geheugen is samen met het scherm de beste feature. Die ga ik echt wel missen op de iPhone... Maar ik heb liever een apparaat dat overall goed is :P En daarnaast is de iPhone nog steeds het meest intuïtieve op de markt in mijn ervaring.

Off-topic: Je had het over throttlen bij Android... Sony Xperia Z5 Premium leaked teardown photo reveals dual heat pipes and thermal paste Het moet niet gekker worden...
Ik wist nog niet dat het flash geheugen van de Galaxy S6 sneller is dan dat van de iPhone's, maar het verbaast me niks. Mijn MacBook Pro retina 15 late-2013 heeft ook een Samsung PCIe SSD erin zitten en dat ding is echt bloedsnel, sneller dan de SATA 840/850 modellen. Wat dat betreft heeft Samsung ook echt een aantal markten waarin het heer en meester is, SSD's is daar een van.

Nou, ik juich het alleen maar toe dat Sony zo'n gewaagd intern ontwerp toepast. Ze kunnen twee dingen doen: met de meute meegaan en de (door Qualcomm) slecht ontworpen SD810 ook hun telefoon verpesten met hitteproblemen en throttlen. Of ze kunnen er zelf iets aan proberen te doen. Een beetje het effect van de markt doen Intel met Prescott processors op de markt kwam. Merken als Zalman en CoolerMaster hadden het ineens drukker dan ooit. :o
Overigens gaat de SnapDragon 820 (als Qualcomm haar PR-verhaal waar maakt) een beest van een SoC worden. Wat ze zelf hierover roepen: minder stroomverbruik, daardoor minder hitte, verbeterde architectuur, in combinatie zorgt dit voor 40% meer performance tegen 40% minder stroomverbruik.
Overall vind ik het een goede gang van zaken dat we niet alleen maar Qualcomm en Apple hebben die mobiele SoC's maken, maar we hebben een tijdje al nVidia (voor tablets dan), Samsung zet nu echt de Exynos voorop door het in haar high-end toestellen te plaatsen en Intel komt volgens geruchten met een Atom in de Microsoft Surface Phone. Hopelijk komt er daardoor op Android/Windows vlak wat meer concurrentiestrijd.

• Liliuokalani
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 21:38:
[...]

Ik wist nog niet dat het flash geheugen van de Galaxy S6 sneller is dan dat van de iPhone's, maar het verbaast me niks. Mijn MacBook Pro retina 15 late-2013 heeft ook een Samsung PCIe SSD erin zitten en dat ding is echt bloedsnel, sneller dan de SATA 840/850 modellen. Wat dat betreft heeft Samsung ook echt een aantal markten waarin het heer en meester is, SSD's is daar een van.

Nou, ik juich het alleen maar toe dat Sony zo'n gewaagd intern ontwerp toepast. Ze kunnen twee dingen doen: met de meute meegaan en de (door Qualcomm) slecht ontworpen SD810 ook hun telefoon verpesten met hitteproblemen en throttlen. Of ze kunnen er zelf iets aan proberen te doen. Een beetje het effect van de markt doen Intel met Prescott processors op de markt kwam. Merken als Zalman en CoolerMaster hadden het ineens drukker dan ooit. :o
Overigens gaat de SnapDragon 820 (als Qualcomm haar PR-verhaal waar maakt) een beest van een SoC worden. Wat ze zelf hierover roepen: minder stroomverbruik, daardoor minder hitte, verbeterde architectuur, in combinatie zorgt dit voor 40% meer performance tegen 40% minder stroomverbruik.
Overall vind ik het een goede gang van zaken dat we niet alleen maar Qualcomm en Apple hebben die mobiele SoC's maken, maar we hebben een tijdje al nVidia (voor tablets dan), Samsung zet nu echt de Exynos voorop door het in haar high-end toestellen te plaatsen en Intel komt volgens geruchten met een Atom in de Microsoft Surface Phone. Hopelijk komt er daardoor op Android/Windows vlak wat meer concurrentiestrijd.
Als we het dan toch over de iPhone en flashgeheugen hebben... iTunes mogen ze op de schop doen. En Apple Music in een aparte app.
Maar even On-topic verder. Uiteindelijk kom je ook op een punt dat de SoC zo snel is, dat het flashgeheugen het niet meer bijbeent. Er zal dus een keer iets als UFS 2.0 in de iPhone moeten komen. De vraag is alleen wanneer. Ik kan het alleen maar toejuichen, want mijn ervaringen zijn geweldig. In een paar seconde 1,2 GB verplaatsen :*)

Off-topic: Die Xperia Z5 premium heeft zulke rigoreuze koeling omdat er een 4K-scherm in zit...

• MooDyBLueS
mitchell2805 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:03:
[...]

Als we het dan toch over de iPhone en flashgeheugen hebben... iTunes mogen ze op de schop doen. En Apple Music in een aparte app.
Maar even On-topic verder. Uiteindelijk kom je ook op een punt dat de SoC zo snel is, dat het flashgeheugen het niet meer bijbeent. Er zal dus een keer iets als UFS 2.0 in de iPhone moeten komen. De vraag is alleen wanneer. Ik kan het alleen maar toejuichen, want mijn ervaringen zijn geweldig. In een paar seconde 1,2 GB verplaatsen :*)

Off-topic: Die Xperia Z5 premium heeft zulke rigoreuze koeling omdat er een 4K-scherm in zit...
Klopt helemaal. iTunes zie ik meer als secundaire back-up oplossing naast iCloud (wanneer ik een nieuwe bèta installeer), meer niet. Apple Music is toch al een aparte app? Of hebben we het nu niet meer over iPhone's maar over Mac's? ;)

Dat punt hebben we een tijdje gehad met desktop en laptops: de CPU's, GPU's en RAM waren voldoende snel, maar de HDD's waren gigantisch traag. De overgang naar SSD's en nog steeds sneller wordende varianten heeft dat euvel ingehaald, het ligt nu weer aardig in evenwicht. Het zal dus wel een tijd duren voordat die beperking gehaald wordt.

Op dit moment wordt e-MMC 5.0 het meest gebruikt en die heeft een interface van 400 MB/s en de bekende Samsung variant haalt lezen/schrijven 250/90 MB/s op papier. Dat was natuurlijk voor de Galaxy S6, die wel UFS 2.0 gebruikt. Maar aan het einde van zijn latijn is e-MMC zeker nog niet. En hoewel UFS 2.0 snelheidswinst oplevert, is het ook weer niet het verschil tussen HDD en SSD, eerder vergelijkbaar met SATA SSD en PCIe SSD. Lees hier ook Samsung's eigen artikel die dit bevestigd.

Ik zie dit als (welkome) evolutie, net zoals e-MMC zelf en net zoals de CPU's en GPU's op dit moment. De laatste écht grote doorbraak die we hadden was de SSD. Wie weet heeft de iPhone 6s dit wel? En anders de iPhone 7 ongetwijfeld. Apple stond altijd juist bekend om zijn snelle e-MMC opslag, zeker in de tijd van de eerste Nexus 7 tablet en Nexus 4 telefoon (die allebei dramatisch waren op dit punt), maar ook Samsung kon destijds nog wat leren. Lijkt mij sterk dat Apple achter wil blijven lopen, want laten we eerlijk zijn: het is de laatste jaren gewoon om en om een wedloop tussen Samsung en Apple, allebei kijken ze bij elkaar af.

• matthijst
MooDyBLueS schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:45:
[...]

Apple Music is toch al een aparte app? Of hebben we het nu niet meer over iPhone's maar over Mac's? ;)
Nee. 't zit bij iOS in, is niet los te updaten, dat bedoelt ie ws.
[...]

Klopt helemaal. iTunes zie ik meer als secundaire back-up oplossing naast iCloud (wanneer ik een nieuwe bèta installeer), meer niet. Apple Music is toch al een aparte app? Of hebben we het nu niet meer over iPhone's maar over Mac's? ;)
Maar de iCloud Back-up is toch veel minder compleet? Er zit toch geen App data in bv? En zitten al je foto's en filmpjes er wel in?

Ik maak elke week ergens nog steeds braaf een iTunes Back-up namelijk. Even aansluiten is geen moeite (moet toch vaak om te laden).
matthijst schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 23:37:
[...]

Nee. 't zit bij iOS in, is niet los te updaten, dat bedoelt ie ws.
Onhandig als je het mij vraagt. Een native app zou een stuk beter zijn.

Zo moet er bij elke lullige bug update een nieuwe iOS versie komen.

[Voor 21% gewijzigd door Donstil op 05-09-2015 00:24]

• Liliuokalani
  • Niet online
[...]

Dat punt hebben we een tijdje gehad met desktop en laptops: de CPU's, GPU's en RAM waren voldoende snel, maar de HDD's waren gigantisch traag. De overgang naar SSD's en nog steeds sneller wordende varianten heeft dat euvel ingehaald, het ligt nu weer aardig in evenwicht. Het zal dus wel een tijd duren voordat die beperking gehaald wordt.

Op dit moment wordt e-MMC 5.0 het meest gebruikt en die heeft een interface van 400 MB/s en de bekende Samsung variant haalt lezen/schrijven 250/90 MB/s op papier. Dat was natuurlijk voor de Galaxy S6, die wel UFS 2.0 gebruikt. Maar aan het einde van zijn latijn is e-MMC zeker nog niet. En hoewel UFS 2.0 snelheidswinst oplevert, is het ook weer niet het verschil tussen HDD en SSD, eerder vergelijkbaar met SATA SSD en PCIe SSD. Lees hier ook Samsung's eigen artikel die dit bevestigd.

Ik zie dit als (welkome) evolutie, net zoals e-MMC zelf en net zoals de CPU's en GPU's op dit moment. De laatste écht grote doorbraak die we hadden was de SSD. Wie weet heeft de iPhone 6s dit wel? En anders de iPhone 7 ongetwijfeld. Apple stond altijd juist bekend om zijn snelle e-MMC opslag, zeker in de tijd van de eerste Nexus 7 tablet en Nexus 4 telefoon (die allebei dramatisch waren op dit punt), maar ook Samsung kon destijds nog wat leren. Lijkt mij sterk dat Apple achter wil blijven lopen, want laten we eerlijk zijn: het is de laatste jaren gewoon om en om een wedloop tussen Samsung en Apple, allebei kijken ze bij elkaar af.
Eerst even verduidelijken... Ik bedoelde iTunes en Apple Music op de PC. Als ik muziek shuffle wil ik niet dat online en offline door elkaar staan. Ik wil voor muziek niet een gigantisch log programma opstarten met 90% ongerelateerde troep. Gewoon een losse app als spotify, maar dan beter uitgewerkt.

En onderschat de praktijk met UFS 2.0 niet. Even snel iets kopiëren voelt veel sneller aan. Het gaat in ieder geval meer dan twee keer zo snel.
Toch draait het mij niet om de cijfers, maar wel om het feit dat snellere opslag veel meer impact heeft op 'hoe snel het aanvoelt'. Ook een appje laden gaat ineens veel sneller.

Echter denk ik niet dat dit in de 6s komt. Apple wacht bij nieuwe technieken graag af namelijk zodat anderen eerst de fout in kunnen gaan. De productie is ook februari dit jaar pas gestart en voordat dat zo soepel loopt dat miljoenen iPhones ervan gebruik kunnen maken... Daarnaast schijnen de Californiërs ook niet zo ervan te houden om afhankelijk te zijn van één leverancier. Zie Apple Watch :)
Het gebeurt wel, maar meestal alleen bij echte killer features als Touch ID of camerasensors. Je ziet wel dat juist die onderdelen dus zorgen voor slechte voorraad bij de launch. Vooral bij de 5S waarbij de levering van Touch ID sensoren te weinig was.

[Voor 37% gewijzigd door Liliuokalani op 05-09-2015 02:46]

• MooDyBLueS
Donstil schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 00:22:
[...]

Maar de iCloud Back-up is toch veel minder compleet? Er zit toch geen App data in bv? En zitten al je foto's en filmpjes er wel in?

Ik maak elke week ergens nog steeds braaf een iTunes Back-up namelijk. Even aansluiten is geen moeite (moet toch vaak om te laden).
Je loopt een aantal jaar achter. ;) iCloud maakt wel degelijk een back-up van je App Data, zie ook Apple's eigen informatie over wat geback-upt wordt. Ik heb nu al 5/6x een nieuwe iPhone of iPad voorzien van een iCloud back-up van het voorgaande device zonder iets te missen.

Wat ik zelf uitgeschakeld heb, is foto back-up. Ik gebruikte voorheen Google Photos (wat daarvoor weer in Google+ zat) om 2048px back-ups te maken en daarnaast de Synology File app om wekelijks handmatig te back-uppen, maar sinds een paar maanden gebruik ik Flickr: full-size, incl. volledige EXIF info en aan 1 TB heb ik wel genoeg voorlopig. Google Photos en Flickr werken volledig op de achtergrond, al merk ik wel dat als ik tientallen foto's heb gemaakt op één dag, Flickr ze niet altijd allemaal pakt, maar of ik de app nu dezelfde dag of een maand later open, maakt niet uit, hij kijkt in de Camera Roll wat hij online mist en start gelijk de upload van het ontbrekende en dat gaat echt supersnel. Op mijn wireless netwerk (100/100 Mbit glasvezel) duurt 20-30 foto's uploaden nog geen minuut. By default staan ze trouwens compleet Private, wat je natuurlijk wilt.

Mijn iDevices (en die van mijn vrouw) gaan alleen nog aan de MacBooks als ze een bèta iOS versie krijgen, want dat is wel de snelste methode om een back-up terug te zetten. iCloud werkt voor back-ups praktisch even snel, omdat het incremental is, elke keer gebeurt als je hem aan de lader hangt en dus vaak maar een paar MB is.
Onhandig als je het mij vraagt. Een native app zou een stuk beter zijn.

Zo moet er bij elke lullige bug update een nieuwe iOS versie komen.
Sluit ik me helemaal bij aan!
Ooh keurig dat wist ik niet, thnx.

Mijn foto's Back-up is nog extra in Apterture maar ook in de Amazon cloud, voor €1,- per maand onbeperkt foto's backupen in elk wenselijk formaat. (ik doe mijn iPhone met een app maar ook mijn RAW foto's via de Mac).

• MooDyBLueS
mitchell2805 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 02:34:
[...]

Eerst even verduidelijken... Ik bedoelde iTunes en Apple Music op de PC. Als ik muziek shuffle wil ik niet dat online en offline door elkaar staan. Ik wil voor muziek niet een gigantisch log programma opstarten met 90% ongerelateerde troep. Gewoon een losse app als spotify, maar dan beter uitgewerkt.
Dit is natuurlijk deels persoonlijke voorkeur, ik heb als KPN klant gratis Spotify Premium en gebruikte dat al ruim een jaar, ben nu sinds eind juli Apple Music even gratis aan het uitproberen en er zitten voor- en nadelen aan.

Je hebt het over iTunes als log programma, ik had geen idee wat ik kon verwachten, dus even de Activity Monitor erop nageslagen:
Spotify idle: 0,3% CPU, 332,4 MB RAM, 55 Threads, 0,3 Energy Impact
iTunes idle: 0,2% CPU, 308,2 MB RAM, 44 Threads, 0,0 Energy Impact

Spotify streaming: 8,6% CPU, 339,9 MB RAM, 60 Threads, 21,1 Energy Impact
iTunes streaming: 2,5% CPU, 433 MB RAM, 44 Threads, 2,5 Energy Impact

Ik had dit ook niet verwacht, maar je gevoel klopt dus niet. :P
En onderschat de praktijk met UFS 2.0 niet. Even snel iets kopiëren voelt veel sneller aan. Het gaat in ieder geval meer dan twee keer zo snel.
Toch draait het mij niet om de cijfers, maar wel om het feit dat snellere opslag veel meer impact heeft op 'hoe snel het aanvoelt'. Ook een appje laden gaat ineens veel sneller.

Echter denk ik niet dat dit in de 6s komt. Apple wacht bij nieuwe technieken graag af namelijk zodat anderen eerst de fout in kunnen gaan. De productie is ook februari dit jaar pas gestart en voordat dat zo soepel loopt dat miljoenen iPhones ervan gebruik kunnen maken... Daarnaast schijnen de Californiërs ook niet zo ervan te houden om afhankelijk te zijn van één leverancier. Zie Apple Watch :)
Het gebeurt wel, maar meestal alleen bij echte killer features als Touch ID of camerasensors. Je ziet wel dat juist die onderdelen dus zorgen voor slechte voorraad bij de launch. Vooral bij de 5S waarbij de levering van Touch ID sensoren te weinig was.

• MooDyBLueS
Donstil schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 09:31:
Ooh keurig dat wist ik niet, thnx.

Mijn foto's Back-up is nog extra in Apterture maar ook in de Amazon cloud, voor €1,- per maand onbeperkt foto's backupen in elk wenselijk formaat. (ik doe mijn iPhone met een app maar ook mijn RAW foto's via de Mac).
Ah, nice! Die Amazon cloud klinkt ook als een goede tip. Ik ben een Lightroom gebruiker en was nog aan het twijfelen over de Adobe Cloud opties, maar daar krijg je maar beperkte opslag, ik vind hun optie daarom te duur. Tot nu toe zet ik mijn RAW+JPEG foto's in eerste instantie op mijn MacBook (wordt toch via Time Machine naar mijn NAS geback-upt) en zet maandelijks alle foto's waar ik niet meer actief mee ben op de NAS. Volgens mij heeft Synology recentelijk nog een update uitgebracht om met de Amazon cloud te syncen, zo kan ik dus lokaal vanuit Lightroom direct in de Amazon cloud werken, dat zou ideaal zijn.

En ook ideal natuurlijk als ik straks mijn iPhone 6s Plus ook naar diezelfde cloud kan laten back-uppen en dus binnen no-time ook de foto's in Lightroom te zien krijg. Thanks!

edit:
iCloud vind ik ideaal voor back-ups van mijn iPhone en iPad en dat lukt ook net met de gratis 5 GB, maar de upgrade opties zijn belachelijk duur. Elke andere Cloud provider is vele malen goedkoper: OneDrive, Google Drive, Dropbox, Amazon cloud (blijkbaar). En ik vind iCloud ook nog steeds niet goed voor normale bestanden delen met anderen, net zoals iCloud Drive.

[Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-09-2015 09:42]

• Liliuokalani
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 09:32:
[...]

Dit is natuurlijk deels persoonlijke voorkeur, ik heb als KPN klant gratis Spotify Premium en gebruikte dat al ruim een jaar, ben nu sinds eind juli Apple Music even gratis aan het uitproberen en er zitten voor- en nadelen aan.

Je hebt het over iTunes als log programma, ik had geen idee wat ik kon verwachten, dus even de Activity Monitor erop nageslagen:
Spotify idle: 0,3% CPU, 332,4 MB RAM, 55 Threads, 0,3 Energy Impact
iTunes idle: 0,2% CPU, 308,2 MB RAM, 44 Threads, 0,0 Energy Impact

Spotify streaming: 8,6% CPU, 339,9 MB RAM, 60 Threads, 21,1 Energy Impact
iTunes streaming: 2,5% CPU, 433 MB RAM, 44 Threads, 2,5 Energy Impact

Ik had dit ook niet verwacht, maar je gevoel klopt dus niet. :P

[...]
Nu breekt mijn klomp!
Maar je hebt het over activity monitor... Dus op de Mac getest? Daar is iTunes wel snel en goed geoptimaliseerd. Nog steeds stom dat je on- en offline niet gewoon kunt scheiden, maar goed.
Op de PC is het dus echt afschuwelijk hoe zwaar het draait. Zal vanmiddag of vanavond eens vergelijken met Spotify en Tidal, mijn presoonlijke favo.

Zoals je weet ben ik 'zo'n persoon', dus zeur ik ook zo over geluid... :) Op mijn speakers klinkt Tidal stukken beter. Vandaar. O-)

• MooDyBLueS
mitchell2805 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:12:
[...]

Nu breekt mijn klomp!
Maar je hebt het over activity monitor... Dus op de Mac getest? Daar is iTunes wel snel en goed geoptimaliseerd. Nog steeds stom dat je on- en offline niet gewoon kunt scheiden, maar goed.
Op de PC is het dus echt afschuwelijk hoe zwaar het draait. Zal vanmiddag of vanavond eens vergelijken met Spotify en Tidal, mijn presoonlijke favo.
Ja, op mijn MacBook met OS X Yosemite. Windows kan een ander verhaal zijn, waar ik ook wel weer benieuwd naar ben. Hou me maar op de hoogte. ;)
Zoals je weet ben ik 'zo'n persoon', dus zeur ik ook zo over geluid... :) Op mijn speakers klinkt Tidal stukken beter. Vandaar. O-)
Heb je al eens een blinde test gedaan? Ik heb meerdere stukken gelezen waarbij tests zijn gedaan met gewone gebruikers én audiofielen. In alle stukken die ik heb gelezen, is er geen blind aanwijsbaar verschil tussen de drie diensten. Ik geloof overigens wel dat je het verschil kan horen bij Tidal, maar dan alleen als je speakers/hoofdtelefoon én eventueel een tussenliggende versterker van echt hoge kwaliteit zijn. Niet de standaard € 30 oordopjes en al helemaal niet de Beats hoofdtelefoons. :P

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:28
Even mezelf quoten >:)
SanderH_ schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:27:
[...]

Jammer dat Apple (nog) geen fysieke winkels in België heeft. En een tripje naar NL zie ik niet direct zitten.
Dan is de beste optie nog steeds gewoon online bestellen + levering, maar dan kan je dus niet 1 week op voorhand reserveren aangezien dit enkel voor fysieke winkels is weggelegd..?
First Apple Store in Belgium Opens in Brussels on September 19

Was al langer geweten dat hij er kwam, maar toch wel mooi op tijd voor de 6S launch :)

https://sanderh.dev

• Liliuokalani
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:20:
[...]

Ja, op mijn MacBook met OS X Yosemite. Windows kan een ander verhaal zijn, waar ik ook wel weer benieuwd naar ben. Hou me maar op de hoogte. ;)

[...]

Heb je al eens een blinde test gedaan? Ik heb meerdere stukken gelezen waarbij tests zijn gedaan met gewone gebruikers én audiofielen. In alle stukken die ik heb gelezen, is er geen blind aanwijsbaar verschil tussen de drie diensten. Ik geloof overigens wel dat je het verschil kan horen bij Tidal, maar dan alleen als je speakers/hoofdtelefoon én eventueel een tussenliggende versterker van echt hoge kwaliteit zijn. Niet de standaard € 30 oordopjes en al helemaal niet de Beats hoofdtelefoons. :P
Eens even getest. Heb het geen processen afgesloten van tevoren, want het moet in een normale situatie getest worden. Opstarten is totdat content geladen is. RAM is in idle na een paar minuten gebruik en alle tabjes afgegaan te zijn. Stitchen is tussen tabjes schakelen i.e. van Mijn Muziek naar Connect.

Mijn resultaten:

Spotify

Opstarten 6,30 sec.

RAM Idle 83 MB

Processor
Opstarten Max 14,4%
Idle Max 0,5%
Streamen Max 0,6%
Switchen Max 4,1%

iTunes

Opstarten 6,90 sec.

RAM Idle 230 MB Max 300

Processor
Opstarten Max 27%
Idle Max 2%
Streamen Max 2,6%
Switchen Max 8%

Bij mij klinkt Tidal stukken beter, omdat ik een geluidskaart met Studio Monitoren heb voor zo neutraal mogelijk geluid. Om de akoestiek te compenseren gebruik ik de systemwide EqualizerAPO met Room EQ Wizard voor metingen en analyses. Voor wie geïnteresseerd is: Yamaha HS8's.
Iedereen zou met welk soort speaker dan ook die equalizer e.d. toe moeten passen. Geluid wordt stukken beter, bijvoorbeeld de lage tonen die strakker worden en middentonen die ineens weer goed klinken.
Een antwoord als dit had je vast wel verwacht gok ik zo MooDyBLueS? ;)

• MooDyBLueS
mitchell2805 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:00:
[...]

Eens even getest. Heb het geen processen afgesloten van tevoren, want het moet in een normale situatie getest worden. Opstarten is totdat content geladen is. RAM is in idle na een paar minuten gebruik en alle tabjes afgegaan te zijn. Stitchen is tussen tabjes schakelen i.e. van Mijn Muziek naar Connect.

Mijn resultaten:

Spotify

Opstarten 6,30 sec.

RAM Idle 83 MB

Processor
Opstarten Max 14,4%
Idle Max 0,5%
Streamen Max 0,6%
Switchen Max 4,1%

iTunes

Opstarten 6,90 sec.

RAM Idle 230 MB Max 300

Processor
Opstarten Max 27%
Idle Max 2%
Streamen Max 2,6%
Switchen Max 8%

Bij mij klinkt Tidal stukken beter, omdat ik een geluidskaart met Studio Monitoren heb voor zo neutraal mogelijk geluid. Om de akoestiek te compenseren gebruik ik de systemwide EqualizerAPO met Room EQ Wizard voor metingen en analyses. Voor wie geïnteresseerd is: Yamaha HS8's.
Iedereen zou met welk soort speaker dan ook die equalizer e.d. toe moeten passen. Geluid wordt stukken beter, bijvoorbeeld de lage tonen die strakker worden en middentonen die ineens weer goed klinken.
Een antwoord als dit had je vast wel verwacht gok ik zo MooDyBLueS? ;)
Interessant! Want buiten het feit dat iTunes op Mac beter geoptimaliseerd is (was te verwachten), lijkt het er ook op dat Spotify op Windows juist weer beter geoptimaliseerd is dan op Mac.

Overigens heb ik met Spotify nog nooit een issue gehad of vertraging gemerkt op mijn Mac, maar dat is dan ook een MBPr15 late-2013 (Core i7, 8 GB, PCIe SSD).

Interessant stuk over je setup! Ik gebruik geen studio monitors, maar JBL Northridge E80's (bi-amped) op een Onkyo versterker die afgesteld op basis van kamer én meerdere luisterposities, met daarnaast custom EQ voor zowel muziek als films/series.

En weer on-topic: Zijn er eigenlijk mensen die naar de OMT Keynote Party? Ik niet overigens.

9to5Mac | Apple’s ‘Hey Siri’ Event Roundup: Upgraded iPhone 6s, Bigger iPad Pro, Revamped Apple TV + Apple Watch updates

MacRumors | Apple Decorating Bill Graham Civic Auditorium Ahead of Next Week's Event

Dear Universe, please call it the iPhone 7. We are 6S:

• MooDyBLueS
*Breaking News*

iPhone 6s to have ‘3D Touch’ three-level, next-gen Force Touch interface
One of the cornerstone features of the iPhone 6s and iPhone 6s Plus, to be announced next Wednesday, is a screen based on the Force Touch technology from the latest MacBook trackpads and the Apple Watch. However, as we noted in previous articles such as our event expectations roundup from yesterday, the Force Touch feature in the new iPhones will actually be a next-generation version of the technology. According to sources familiar with the new iPhones, the new pressure-sensitive screen will likely be called the “3D Touch Display”…

• MooDyBLueS
En omdat het event nu wel heel dichtbij komt, ben ik benieuwd wat voor jullie de belangrijkste feature gaat zijn middels onderstaande poll.

Poll: Op welke iPhone 6s (Plus) feature zit je het meest te wachten?
3D Force Touch
2 GB RAM
7000-series aluminium
12 MP camera / 4K video
rosé gouden kleuroptie
betere selfie-camera
A9 SoC
Motion wallpapers
4” iPhone 6c/6s mini
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

• swv
Bijzonder interessant :)

Ik hoop dat de iPhone 6s LTE cat 9 of 10 gaat ondersteunen. KPN maakt namelijk al vorderingen op de 2600MHz band en het zou mooi zijn als de iPhone 6s binnen afzienbare tijd kan profiteren van deze ontwikkelingen :)
nieuws: KPN wil theoretische maximumsnelheid 4g verder opschroeven

Aangezien Apple wat modems betreft nooit echt voor-, maar juist achterloopt op de concurrentie, hoop ik dat ze dit jaar cat 6 overslaan (voor het huidige 4G+ met max 225 Mbit/s) en overgaan op cat 9/10 voor 450 Mbit/s. Ook al heb je die snelheid nu niet perse nodig; dataverkeer groeit harder dan je denkt en als je 2 a 3 jaar met je toestel wil doen, ga je het vanzelf een keer nodig hebben. Al is het maar om de gemiddelde snelheid van +- 50 Mbit/s te kunnen blijven ervaren.

Edit: 2GB RAM natuurlijk! Sterkere behuizing ook wel, voor de zekerheid.

[Voor 3% gewijzigd door swv op 06-09-2015 08:50]

• gjg78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-03-2019
In dit artikel blijkt dat de iPhone 6s cat 6 gaat ondersteunen:
http://9to5mac.com/2015/0...e-as-fast-better-battery/

• gjg78
Ik las vanmorgen hierover het artikel op Tweakers. Het viel me op dat de redacteur het over een korte aanraking, een normale en een 'deep press' heeft.

Ik dacht dat het moet zijn: 'n aanraking (tap), ietsjes harder drukken (press), en nog iets harder drukken (deep press) is. Dus of je je vinger nu lang of kort op het display houdt, staat er helemaal los van.

Heeft hier iemand een idee van wat nou de juiste werking zal zijn? En of het artikel op Tweakers iets duidelijker zou geschreven moeten zijn.
sww89 schreef op zondag 06 september 2015 @ 08:48:
[...]

Bijzonder interessant :)

Ik hoop dat de iPhone 6s LTE cat 9 of 10 gaat ondersteunen. KPN maakt namelijk al vorderingen op de 2600MHz band en het zou mooi zijn als de iPhone 6s binnen afzienbare tijd kan profiteren van deze ontwikkelingen :)
nieuws: KPN wil theoretische maximumsnelheid 4g verder opschroeven

Aangezien Apple wat modems betreft nooit echt voor-, maar juist achterloopt op de concurrentie, hoop ik dat ze dit jaar cat 6 overslaan (voor het huidige 4G+ met max 225 Mbit/s) en overgaan op cat 9/10 voor 450 Mbit/s. Ook al heb je die snelheid nu niet perse nodig; dataverkeer groeit harder dan je denkt en als je 2 a 3 jaar met je toestel wil doen, ga je het vanzelf een keer nodig hebben. Al is het maar om de gemiddelde snelheid van +- 50 Mbit/s te kunnen blijven ervaren.

Edit: 2GB RAM natuurlijk! Sterkere behuizing ook wel, voor de zekerheid.
Doe mij maar gewoon Cat6, om nu al voor 9/10 te kiezen lijkt mij een vreemde zet. Dan moeten iPhone gebruikers dus nog langer wachten op 4g+

Dat zie ik zo 1.2.3 niet gebeuren.
MooDyBLueS schreef op zondag 06 september 2015 @ 08:41:
En omdat het event nu wel heel dichtbij komt, ben ik benieuwd wat voor jullie de belangrijkste feature gaat zijn middels onderstaande poll.

Poll: Op welke iPhone 6s (Plus) feature zit je het meest te wachten?
3D Force Touch
2 GB RAM
7000-series aluminium
12 MP camera / 4K video
rosé gouden kleuroptie
betere selfie-camera
A9 SoC
Motion wallpapers
4” iPhone 6c/6s mini
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik heb gestemd op de nieuwe camera maar die is niet populair zie ik.

• MooDyBLueS
Dat is gewoon 4G+, toch? Lijkt mij prima en goed genoeg. Denk dat je nog serieus weinig nut gaat hebben aan snelheden boven de 50 Mbit/s (werkelijke snelheid bedoel ik dan).
gjg78 schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:33:
[...]

Ik las vanmorgen hierover het artikel op Tweakers. Het viel me op dat de redacteur het over een korte aanraking, een normale en een 'deep press' heeft.

Ik dacht dat het moet zijn: 'n aanraking (tap), ietsjes harder drukken (press), en nog iets harder drukken (deep press) is. Dus of je je vinger nu lang of kort op het display houdt, staat er helemaal los van.

Heeft hier iemand een idee van wat nou de juiste werking zal zijn? En of het artikel op Tweakers iets duidelijker zou geschreven moeten zijn.
De Tweakers uitleg vind ik ook vreemd. De iPhone kan nu namelijk al het verschil tussen kort en lang merken, alleen niet hoe hard je drukt. Anders zou je bij een game als Badland ook geen verschil merken tussen kort je scherm aanraken en lang, dat merk je wel.

Ik denk dat jouw idee/uitleg dus klopt. Nu heb je al timing (zit er al sinds de eerste touchscreens in natuurlijk) en straks heb je force. Je krijgt dus de volgende combinaties, kort door de bocht:
- kort en zacht
- kort en normaal
- kort en hard
- normaal en zacht
- normaal en normaal (tijd en kracht)
- normaal en hard
- lang en zacht
- lang en normaal
- lang en hard
Donstil schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:44:
[...]

Doe mij maar gewoon Cat6, om nu al voor 9/10 te kiezen lijkt mij een vreemde zet. Dan moeten iPhone gebruikers dus nog langer wachten op 4g+

[...]

Ik heb gestemd op de nieuwe camera maar die is niet populair zie ik.
Sluit ik me volledig bij aan!
Overigens heb ik zelf ook op de camera gestemd. Maar blijkbaar interesseert het de meerderheid niet of de specs bijgewerkt worden, zolang er maar een rosé gouden versie komt. :o
Of iemand zit lekker met z'n cookies en/of IP te klooien bij de poll. >:)

• swv
Dat is inderdaad de meest reële optie. Voldoet in pincipe ook wel de komende tijd :)
Donstil schreef op zondag 06 september 2015 @ 11:44:
[...]

Ik mag hopen dat cat 9/10 ook gewoon werkt met hoe 4G+ momenteel is geïmplementeerd bij Vodafone en KPN?

[Voor 28% gewijzigd door swv op 06-09-2015 12:33]

MooDyBLueS schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:25:
[...]

Dat is gewoon 4G+, toch? Lijkt mij prima en goed genoeg. Denk dat je nog serieus weinig nut gaat hebben aan snelheden boven de 50 Mbit/s (werkelijke snelheid bedoel ik dan).

[...]

De Tweakers uitleg vind ik ook vreemd. De iPhone kan nu namelijk al het verschil tussen kort en lang merken, alleen niet hoe hard je drukt. Anders zou je bij een game als Badland ook geen verschil merken tussen kort je scherm aanraken en lang, dat merk je wel.

Ik denk dat jouw idee/uitleg dus klopt. Nu heb je al timing (zit er al sinds de eerste touchscreens in natuurlijk) en straks heb je force. Je krijgt dus de volgende combinaties, kort door de bocht:
- kort en zacht
- kort en normaal
- kort en hard
- normaal en zacht
- normaal en hard
- lang en zacht
- lang en normaal
- lang en hard

[...]

Sluit ik me volledig bij aan!
Overigens heb ik zelf ook op de camera gestemd. Maar blijkbaar interesseert het de meerderheid niet of de specs bijgewerkt worden, zolang er maar een rosé gouden versie komt. :o
Of iemand zit lekker met z'n cookies en/of IP te klooien bij de poll. >:)
Nou ik mag toch hopen dat iemand aan het trollen is hier. De Roze versie lijkt mij persoonlijk behoorlijk lelijk.

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:51
Er waren toch ook geruchten over saphieren schermen. Zijn die geruchten nog steeds hardnekkig of lijkt dat steeds minder waarschijnlijk te worden?

Ik vind force touch, 2gb ram en betere camera de belangrijkste vernieuwingen. Welke ik belangrijker vind weet ik niet.

[Voor 29% gewijzigd door aicaramba op 06-09-2015 12:42]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

aicaramba schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:41:
Er waren toch ook geruchten over saphieren schermen. Zijn die geruchten nog steeds hardnekkig of lijkt dat steeds minder waarschijnlijk te worden?

Ik vind force touch, 2gb ram en betere camera de belangrijkste vernieuwingen. Welke ik belangrijker vind weet ik niet.
Als gerucht voor de iPhone 6s heb ik ze niet gezien (of gemist). Net voor de iPhone 6 zag je dat wel erg veel.

• MooDyBLueS
aicaramba schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:41:

Deze kan je 100% zeker voor de iPhone 6s reeks vergeten. Lees de reviews met verschillen tussen de Apple Watch Sport en Apple Watch maar eens: het scherm met Ion-X is helderder, beter afleesbaar in zonlicht, betere contrastratio en betere kleurreproductie (dan de saffieren versie).

Daarnaast is dat een van de redenen dat de Apple Watch flink zwaarder is dan de Sport (de andere reden is het gebruikte materiaal voor de behuizing).

Voor zover ik het heb bijgehouden op basis van de Apple Watch en diverse geruchten/achtergrondartikelen, moet Apple (en andere bedrijven) nog behoorlijk wat minpunten weten te overbruggen eer een saffieren scherm op een smartphone werkelijkheid wordt. Vergeet niet dat Gorilla Glass inmiddels al een zeer ver doorontwikkeld product is wat je niet zomaar even op alle punten evenaart. Sterkte is één ding waarop saffier het wint, maar het moet dus wel bewerkt worden (bijv. met een coating).

• gjg78
MooDyBLueS schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:25:
[...]

[...]

- kort en zacht
- kort en normaal
- kort en hard
- normaal en zacht
- normaal en hard
- lang en zacht
- lang en normaal
- lang en hard
Ja, 50 Mbit vind ik voor nu zeker voldoende, en dat is zelfs nu al haalbaar met mijn iPhone 6 met T-Mobile in Eindhoven.

O wat zou het geweldig zijn, geen datalimiet meer, maar 30 euro per maand betalen, dan ging Ziggo meteen de deur uit ;) Maar dit is een ander topic haha.

Ik heb Bouke een bericht gestuurd en hij heeft inmiddels het nieuwsbericht over Force Touch aangepast ;)

Als je het zo opnoemt, zijn het best veel mogelijkheden die je hebt met Force Touch. Vraag me af of je ook de drukgevoeligsheidswaarde (bijv. 0 - 255) uit kunt lezen. Dat heb je nodig om een teken app te maken. Als ik het nu zo lees, lijkt het erop dat ik maar drie lijn diktes zou kunnen definiëren. Ben benieuwd hoe dat gaat werken. Hopelijk geven ze een demo met Notities dat het wat duidelijker wordt.

• swv
ff het topic doorgescand, maar heb hier nog geen discussie over gezien, dusss welke wordt het?

Ik ga mij voor de tweede keer aan de Plus wagen en ik houd mijn 6 dan maar nog even als reserve :p
Dan wordt het voor mij de iPhone 6s Plus 64GB spacegrijs.

Ik hoop dat dit jaar de optie om een online bestelling in de store op te halen is doorgevoerd. Anders wordt het op F5 rammen op de reserveringspagina maar daar heb ik niet zo zin in.
sww89 schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:23:
Ik ga mij voor de tweede keer aan de Plus wagen en ik houd mijn 6 dan maar nog even als reserve :p
Voor nu wil ik het beste toestel en dat was deze generatie de plus, daarom ga ik ook bij de S weer voor een Plus.

Tenzij het normale model ook ineens FullHD en OIS krijgt. Dan ga ik toch wel twijfelen.

• Liliuokalani
  • Niet online
sww89 schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:23:
ff het topic doorgescand, maar heb hier nog geen discussie over gezien, dusss welke wordt het?

Ik hoop dat dit jaar de optie om een online bestelling in de store op te halen is doorgevoerd. Anders wordt het op F5 rammen op de reserveringspagina maar daar heb ik niet zo zin in.
Haal je er dan meteen twee? :) De Plus is eigenlijk voor veel dingen te groot, maar ik ben verliefd geraakt op het grote scherm en de accuduur :9~ Dan maar soms wat stoeien, zo'n apparaat altijd bij je verhoogt de productiviteit wel degelijk.

• Liliuokalani
  • Niet online
gjg78 schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:08:
[...]

Ja, 50 Mbit vind ik voor nu zeker voldoende, en dat is zelfs nu al haalbaar met mijn iPhone 6 met T-Mobile in Eindhoven.

O wat zou het geweldig zijn, geen datalimiet meer, maar 30 euro per maand betalen, dan ging Ziggo meteen de deur uit ;) Maar dit is een ander topic haha.

Ik heb Bouke een bericht gestuurd en hij heeft inmiddels het nieuwsbericht over Force Touch aangepast ;)

Als je het zo opnoemt, zijn het best veel mogelijkheden die je hebt met Force Touch. Vraag me af of je ook de drukgevoeligsheidswaarde (bijv. 0 - 255) uit kunt lezen. Dat heb je nodig om een teken app te maken. Als ik het nu zo lees, lijkt het erop dat ik maar drie lijn diktes zou kunnen definiëren. Ben benieuwd hoe dat gaat werken. Hopelijk geven ze een demo met Notities dat het wat duidelijker wordt.
Op de MacBooks kun je toch ook sneller of langzamer doorspoelen door harder of zacher te drukken? Zitten wel degelijk meer dan twee drukwaardes in. Eerder iets van 10+. Ik las ook ergens dat je gewoon drukgevoelig kunt tekenen op het trackpad, mits je een app daarvoor hebt.

• MooDyBLueS
mitchell2805 schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:57:
[...]

Op de MacBooks kun je toch ook sneller of langzamer doorspoelen door harder of zacher te drukken? Zitten wel degelijk meer dan twee drukwaardes in. Eerder iets van 10+. Ik las ook ergens dat je gewoon drukgevoelig kunt tekenen op het trackpad, mits je een app daarvoor hebt.
Ja, zeker weten. Zal mij niks verbazen als je de 255 drukpunten van veel Wacom tablets (o.a.) ook hebt. Wat ik aangaf was heel erg kort door de bocht, puur om aan te geven wat je er o.a. mee zou kunnen.

De software/hardware kan immers misschien wel 255 drukpunten herkennen, maar voor de meeste toepassingen heb je daar niet veel aan (behalve dus tekenen, fotobewerking, etc).
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee