MarcoC schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:03:
[...]
De 6+ is wel sneller dan een iPhone 5 inderdaad, maar dat is ook een toestel van drie jaar oud. Echter heeft de 6+ wel een hogere resolutie en 64-bitprocessor waardoor hij relatief meer RAM nodig heeft dan een iPhone 5. Ook hebben zowel de 5 als de 6+ allebei 1GB RAM. Hierdoor presteert de 5 op het gebied van multitasking beter dan de 6+ omdat hij simpelweg eenvoudiger tabs en apps in het geheugen kan bewaren. Daarom vind ik dat je beter €100 extra voor een 6S+ kunt uitgeven, die dit soort problemen véél minder zal hebben (de Air 2 is ook vele malen beter op het gebied van multitasking dan de Air, ook 2GB RAM vs 1GB RAM).
Het was slechts een vergelijking met de iPhone 5, omdat de 5s, 6 en 6 Plus onderling slechts zo'n 25% in prestaties verschillen, met de 5s als traagste en 6 als snelste. De iPhone is significant trager, voelbaar trager. Dat heb ik met de 6 Plus t.o.v. de 6 niet gemerkt. Ze werken beide even snel, alleen heeft de 6 Plus dus vaker dat Safaris tabs en/of apps opnieuw geladen moeten worden. Dat deel duurt dan langer inderdaad, maar maakt het toestel verder niet trager. Waarmee ik aangeef dat je ook kan overdrijven, want het valt echt wel mee met de 6 Plus.
Ik heb bijvoorbeeld een iPhone 5 en een iPad air en mijn vrouw een iPhone 6. De 5 is echt traag aan het worden (maar ik draai ook de iOS 9 beta, wat natuurlijk niet helpt) waardoor ik nu echt aan een nieuw toestel toe ben. En ik merk hoeveel sneller en fijner de 6 van mijn vrouw werkt, heerlijk.
De iPad air heb ik echter totaal geen problemen mee. Die draait iOS 8.4.1 en werkt supersnel, net zo vloeiend als de iPhone 6 van mijn vrouw. Enige is dat er max. 2 tabs in Safari geopend kunnen zijn voordat er opnieuw geladen moet worden, ik erger me daar totaal niet aan en qua multitasking merk ik er ook helemaal niks van dat hij apps wat vaker opnieuw moet inladen.
Kortom: de iPhone 6 Plus heeft een (iets) lagere resolutie dan de iPad air en hetzelfde geheugen. Het grootste verschil zit hem in de SoC. En daar komt het performanceverschil dan ook enigszins bij om de hoek kijken. Maar ik kan me niet voorstellen dat de performance van de 6 Plus je echt enorm kan irriteren, het zal altijd (iets) beter zijn dan de iPad air en die werk echt vloeiend en vlekkeloos.
De iPad 3 was ook en soortgelijk geval, een iPad 2 draait iOS 8 beter dan de iPad 3. Ik denk dat een 6S+ zeker twee jaar langer vlot mee kan dan een 6+.
Dat komt niet door de RAM hoor, dat kwam door door de scherm/GPU combinatie. Kan ook niet anders, want de iPad 2 had de helft aan RAM t.o.v. de 3. Ik heb een iPad 3 gehad voordat ik de air kocht en het is bekend dat de iPad 3 slechts een opgewaardeerde iPad 2 is, praktisch dezelfde CPU/GPU (A5X daarom ook, geen A6) en alleen het dubbele aan RAM gekregen.
Je legt in mijn ogen veel teveel de nadruk op RAM, terwijl de CPU/GPU juist de eerste limiterende factor is. Ik wordt nu namelijk echt gek van mijn iPhone 5 met 1 GB RAM en A6 CPU/GPU, maar de iPhone 5s met eveneens 1 GB RAM en A7 CPU zou ik nu juist nog zeker 2 jaar mee kunnen doen. De enige reden waarom ik mijn iPad air zou vervangen is ook alleen maar de multi-tasking optie in iOS 9, hij is verder nog snel zat voor alle games die ik ermee speel (waaronder Asphalt en Real Racing), vlot genoeg voor het schakelen tussen apps zoals Pocket, Feedly, YouTube, Netflix, etc.. Maar een iPad air 2 vind ik niet interessant genoeg (te kleine verbetering). Het komende jaar houd ik mijn air sowieso nog en wie weet nog wel een jaar langer.
Ik houd wel van het allernieuwste hebben, maar niet om elk jaar 100-200 bij te moeten betalen om per sé het nieuwste te hebben als het niks extra's brengt. Maar ik ga dus ook geen tweedehands toestel (5s) kopen als ik ook een nieuwe kan kopen waar ik 3-4 jaar mee kan doen (6s Plus).