• Tom kw
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09-2023
Hallo mensen van Tweakers,

Ik heb al een jaar deze computer en ik heb problemen waarvan ik het antwoord niet op weet. Ik speelde laatst namelijk cs:go waarbij mijn FPS rond de 300 zat als ik op laag speelde en 160 FPS op ultra. Nu is dat veranderd naar 150 fps op low en 90 fps op ultra later merkte ik dit ook bij andere spellen. Ik heb allemaal dingen geprobeerd. In mijn bios wat dingen getweaked wat uiteindelijk niks veranderde, en alle componenten nog een keer gechecked. Later dacht ik kan dit misschien aan mijn moederbord liggen? of mijn processor? Ik zou graag jullie oplossing hierop willen weten en wat voor vervanging ik zou moeten nemen

De computer:
Voeding: CoolerMaster VS Series V550S
CPU: AMD FX 8350
GPU: MSI r9 270x
MOBO: Asrock 970 Pro3 R2.0|
RAM : 2x Crucial 8GB DDR3 PC3-12800
Kast: Fractal Design Define R4
Cooler: Zalman CNPS10X Extreme(Maar ik gebruik nu de stock vanwege wat problemen, ik had de FPS problemen al voor dit)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Tijd voor een nieuw moederbord, de VRM's op die plank zijn lang niet genoeg om de FX8350 koel van power te voorzien en throttlen de boel daardoor heel erg.

Een bekend issue als je het forum afspeurt kom je dit probleem bij de 8-cores van AMD met regelmaat tegen.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 20-07-2015 17:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Tom kw
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09-2023
D4NG3R schreef op maandag 20 juli 2015 @ 17:38:
Tijd voor een nieuw moederbord, de VRM's op die plank zijn lang niet genoeg om de FX8350 koel van power te voorzien en throttlen de boel daardoor heel erg.

Een bekend issue als je het forum afspeurt kom je dit probleem bij de 8-cores van AMD met regelmaat tegen.
Bedankt voor de reactie,

Ik las hier net ook een paar dingen over, heb jij misschien enig idee welke moederbord ik hiermee kan vervangen? Mijn max budget is rond de €130,-

Bedankt,

Tom

[ Voor 49% gewijzigd door Tom kw op 20-07-2015 17:49 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Nieuw moederbord voor de FX 8350
Hoge temperaturen FX-8350
asrock 970 extreme4 en fx 8350

Gewoon de processornaam in de searchbox bovenaan gooien en er rollen letterlijk 10tallen topics uit waar beter advies in word gegeven dan dat ik momenteel kan. Vroeger altijd AMD processoren gehad maar de laatste paar jaar houd ik het niet meer bij.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Op het moment is de Gigabyte 970-UD3 zowat het enige goedkope AM3+ bord dat daadwerkelijk goed met een FX octacore (9000 serie misschien uitgezonderd) overweg kan.

De meeste 970 (chipset) borden hebben te zwakke VRM's aan boord om goed overweg te kunnen met een octa-core FX.
Vind het eigenlijk nog een wonder dat je nu pas problemen krijgt, de Pro3 van Asrock is een van de slechtste bordjes die te bedenken is voor een octacore FX (te weinig fases VRM's, en ongekoeld).

(even vanuitgaande dat het daadwerkelijk thermal throtteling is, maar ook als het wat anders is, is het misschien toch raadzaam om voor een moederbord te gaan met meer en gekoelde VRM's, zoals het Gigabyte bord wat ik eerder noemde).

Om er zeker van te zijn dat het thermal throttle is, kun je CPU-z draaien en kijken wat er gebeurt als de processor belast word. Als die onder load ineens op minder Mhz draait is die aan het throttelen.
Gewoon idle is het normaal dat de kloksnelheid oplaag gaat, onder load mag dat niet gebeuren.

Soms wil het wel, dat als je niet alle cores belast dat het nét wel werkt, maar als je dan meer cores belast is het net de druppel die de emmer doet overlopen, metname ook nu de temperatuur wat hoger is de laatste dagen.