• Tommatje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-01 17:38
Sinds vandaag heb ik een nieuwe AMD FX-8350 processor in mijn systeem zitten als vervanging van mijn oude Phenom II X3 720 processor. Naar mijn idee zijn de temperaturen van deze processor op dit moment veel te hoog, wat mij eerlijk gezegd nogal zorgen baart.

Als ik alleen in de bios van het moederbord zit (HW monitor) tikt de temperatuur al 74 graden Celsius aan. In Windows meet ik de temperatuur met CoreTemp en Speedfan, maar die vinden allebei iets anders. Idle geeft Core Temp zo'n 20/25 graden, SpeedFan geeft 37/42 graden. Onder Stress (slechts 1 minuut na het starten van Prime 95) geeft Core Temp al 69 graden aan, en SpeedFan zelfs 77 graden. Ik heb dan ook maar direct de computer uitgeschakeld, want dit kan niet goed zijn lijkt mij.

Ik heb de temperaturen gemeten met twee verschillende stock coolers, namelijk de FX-8350 stock cooler en mijn oude Phenom II stock cooler, maar dat maakt geen verschil qua gemeten temperaturen.

Het gebruikte moederbord is de ASrock 970 Pro3 R2.0 AM3+, in combinatie met 4 GB DDR3 geheugen. Hardware is geplaatst in een Sharkoon Mask behuizing met 2 120 intake en 1 120 outtake fan dus met genoeg airflow.

Weet iemand wat het probleem kan zijn? Defecte processor, defect moederbord? En wat kan ik doen om die temperaturen omlaag te krijgen? nieuwe CPU cooler is al wel besteld, maar deze temperaturen die ik nu haal zijn zelfs uniek met de stock coolers. Lijkt me dus dat er iets hardware matig niet goed zit.

Verwijderd

Core Temp zo'n 20/25 graden, SpeedFan geeft 37/42 graden. Onder Stress (slechts 1 minuut na het starten van Prime 95) geeft Core Temp al 69 graden aan, en SpeedFan zelfs 77 graden.
Dat zijn je werkelijke temperaturen, niet dat wat in het bios zit. Dat kan nagenoeg ook je northbridge zijn, die 74 graden. Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken. Die processor schakelt zichzelf ook uit als het te heet loopt. En als je het niet vertrouwd? Installeer dan een pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 erbij voor 2 tientjes. :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:28

Nemesizz

Untouchable

Niet flauw bedoeld maar:
ASrock 970 Pro3 R2.0 AM3+
+
AMD FX-8350
, hoef je denk ik niet bang te zijn dat je processor gaat oververhitten....dat bord zal voor die tijd al gaan throttlen.

Integenstelling tot wat de fabrikant denkt te beweren, is dat bord helemaal niet geschikt voor een octacore FX. Ongekoelde VRM's en te weinig fases zorgen dat de boel te heet word en de processor regelmatig zal throttelen onder belasting (en dus drastisch in prestaties verliest).
Hoger dan een 95W TDP processor moet je eigenlijk niet op dat bord planten, en een tower-model koeler maakt het probleem eigenlijk alleen maar erger (nog minder luchtstroom over de VRM's, nog warmer, dus nog meer last van throttelen).

Als je de mogelijkheid hebt, kijk of je een Gigabyte 970 UD3P ofzo op de kop kan tikken, dat is een van de weinige relatief goedkope bordjes die daadwerkelijk iets met een octacore FX kan zonder te gaan throttelen.

Verwijderd

Asus crossfire formula Iv. Die is bestendig voor CPU's met een TDP over de 250W.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:24
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 18:28:
Asus crossfire formula Iv. Die is bestendig voor CPU's met een TDP over de 250W.
8)7

• Tommatje
Nemesizz schreef op zondag 29 maart 2015 @ 18:14:
Niet flauw bedoeld maar:

[...]
+
[...]
, hoef je denk ik niet bang te zijn dat je processor gaat oververhitten....dat bord zal voor die tijd al gaan throttlen.

Integenstelling tot wat de fabrikant denkt te beweren, is dat bord helemaal niet geschikt voor een octacore FX. Ongekoelde VRM's en te weinig fases zorgen dat de boel te heet word en de processor regelmatig zal throttelen onder belasting (en dus drastisch in prestaties verliest).
Hoger dan een 95W TDP processor moet je eigenlijk niet op dat bord planten, en een tower-model koeler maakt het probleem eigenlijk alleen maar erger (nog minder luchtstroom over de VRM's, nog warmer, dus nog meer last van throttelen).

Als je de mogelijkheid hebt, kijk of je een Gigabyte 970 UD3P ofzo op de kop kan tikken, dat is een van de weinige relatief goedkope bordjes die daadwerkelijk iets met een octacore FX kan zonder te gaan throttelen.
Dit moederbord is volgens de specificaties geschikt voor processoren met een TDP tot 140 Watt. Ik zeg niet dat ik je niet geloof, maar volgends de specificaties moet het kunnen. Hiervoor heb ik een Phenom II tri-core enkele maanden op dit bord gebruikt, met de 4e core unlocked, waarmee de TDP van die processor net als de FX-8350 op ongeveer 125 Watt komt te liggen (dus nog 15 watt onder het maximum) en ik heb nooit problemen gehad met een te hoge temperatuur of vertragende processor. Ik heb dit moederbord ook pas enkele maanden (daardoor gebruikte ik mijn Phenom op een oud Asus bordje) dus ik wordt er niet vrolijk van als ik het bord alweer moet vervangen.

Ik heb een Cooler Master Hyper 412S in de bestelling staan (dus towermodel), hopelijk krijgt die de processor wat koeler, en het zou een verademing zijn om die boxed cooler niet meer te horen krijsen als een vliegtuig.

Verwijderd

Tommatje schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:13:
[...]

Dit moederbord is volgens de specificaties geschikt voor processoren met een TDP tot 140 Watt. Ik zeg niet dat ik je niet geloof, maar volgends de specificaties moet het kunnen. Hiervoor heb ik een Phenom II tri-core enkele maanden op dit bord gebruikt, met de 4e core unlocked, waarmee de TDP van die processor net als de FX-8350 op ongeveer 125 Watt komt te liggen (dus nog 15 watt onder het maximum) en ik heb nooit problemen gehad met een te hoge temperatuur of vertragende processor. Ik heb dit moederbord ook pas enkele maanden (daardoor gebruikte ik mijn Phenom op een oud Asus bordje) dus ik wordt er niet vrolijk van als ik het bord alweer moet vervangen.

Ik heb een Cooler Master Hyper 412S in de bestelling staan (dus towermodel), hopelijk krijgt die de processor wat koeler, en het zou een verademing zijn om die boxed cooler niet meer te horen krijsen als een vliegtuig.
De amd stock coolers zijn volgens mij inderdaad niet echt geschikt voor hun cpu's. Heb ook een coolermaster cpu cooler gekocht (hyper 103) en de temps. zijn zeker 10 graden gedaald.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:28

Nemesizz

Untouchable

Tommatje schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:13:
[...]

Het probleem is dus, dat die info van de fabrikant niet geheel werkbaar is. Ja hij start, misschien in ideale omstandigheden (in een gekoelde ruimte ofzo) dat het werkt. Maar wat je vaak ziet, is dat in normale omstandigheden, de Pro3 niet overweg kan met een FX octacore zonder te throttlen.
Een tower model koeler maakt de problemen alleen maar groter (er staat ook een waarschuwing bij de octacores op de site van Asrock dat een top-down koeler word aangeraden).

In niet-labo omgevingen geeft die combi gewoon (te) vaak problemen, er is ook bijna geen een 4+1 fase bord waarvan ik weet dat een octacore gewoon goed werkt (dus ook van andere merken niet).
Maar de Asrock pro3 is wel een van de ergste, gezien er helemaal geen koeling op de VRM's zit, en dan doodleuk beweren dat 140W TDP support is (dit is meer tegen Asrock, en andere fabrikanten gericht, vat het niet persoonlijk op).

Goed, je zal het vanzelf wel merken denk ik, 't zou mij eerder verbazen als hij niet gaat throttelen onder belasting ;) .

• Tommatje
Dank voor je reactie. Jammer, als ik dit eerder had geweten had ik dat moederbord nooit genomen...

Heb net nog wel even het e.e.a. getest, potje flink zitten gamen, maar de CPU blijft op de 4/4.1 GHz geklokt volgens CPU-Z en Windows Taakbeheer, maar de AMD boxer cooler draait dan wel als een vliegtuigmotor. Aangezien de CM Hyper 412S geen topdown cooler is, wellicht een verstandig idee om de order te annuleren en te gaan voor een topdown cooler.

Wat is dan een goede en redelijk stille topdown cooler? En kan ik ook eventueel heatsinks installeren op de vrm's? Zou dat de stabiliteit verhogen?

[ Voor 7% gewijzigd door Tommatje op 29-03-2015 23:04 ]

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik heb de FX 8320 in combinatie met een CoolerMaster 212 EVO.
Voor de gein Prime95 even laten draaien; in 10 minuten is de cpu temperatuur niet boven de 55 graden geweest.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

heatsinks op de VRM's zijn altijd leuk, maar is een vrij prijzige hobby, een goede topdown moet het probleem al voldoende verhelpen, al kun je alsnog niet overclocken.

pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B is een leuk dingetje.
pricewatch: Thermalright AXP-100 Muscle is een nog wat leuker dingetje.
pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle is een heel leuk dingetje.

Zelf zou ik 1 van de TR's nemen.

People as things, that’s where it starts.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Ik heb zo mijn twijfels als je iets als OCCT draait ( linx zou ik niet aanraden @ stock ).

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat ook kan helpen is een extra outtake fan. Nu heb je 2x intake en 1x outtake wat lijkt of je overdruk creeert.
Onderdruk is echter beter, dus als het ff kan stop je er nog een casefan in, zodat de warme lucht makkelijker en sneller de kast verlaat.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:16
Nemesizz schreef op zondag 29 maart 2015 @ 20:25:
[...]

In niet-labo omgevingen geeft die combi gewoon (te) vaak problemen, er is ook bijna geen een 4+1 fase bord waarvan ik weet dat een octacore gewoon goed werkt (dus ook van andere merken niet).
Inderdaad. De octacore FX modellen moeten minimaal een 6+1 power phase hebben. 4+1 gaat hij 100% throttelen en haal je dus nooit 100% kracht uit je CPU. Ook slijt je mobo sneller.

Sommige mensen plaatsen zoals boven genoemd ook koelers op de VRM's, of in ieder geval luchtkoeling erom heen. Zou zelf een 6+1 mobo kopen of over stappen op Intel :P

• Tommatje
Bedankt voor de antwoorden. Heb besloten dan toch maar een ander moederbord te halen en de ASrock van de hand te doen. Wordt waarschijnlijk de Gigabyte 970 UD3P die Nemesizz al voorstelde. Dat bord heeft 8+2 fase met koeling op de VRM's, ik neem aan dat ik daar wel zonder problemen een FX-8350 op kan planten?

Ik heb gewoon niet goed opgelet bij de keuze van het moederbord en niet stilgestaan bij de stroomvoorziening van de CPU. Niet zo vreemd, er staat zelf heel groot 'Support 8 core CPU' op het ASrock bord geschreven, dus ik ben er gewoon ingetrapt. |:(

[ Voor 28% gewijzigd door Tommatje op 30-03-2015 12:22 . Reden: Aanvulling ]

• Tommatje
Even een update: Heb inmiddels een Gigabyte GA-970A-UD3P aangeschaft en ingebouwd. Samen met een CM Hyper 412S cooler draait de processor nu stabiel (zelfs met maximale turbo) en heb geen enkele last van throttling tot zover.

Krijg nog wel wat vreemde readings in idle, zowel CPUID HWmonitor als CoreTemp geven aan dat de processor idle slechts 10 graden is, lijkt mij niet echt realistisch voor een 8 core FX CPU. Na een uurtje Cities: Skylines is de temperatuur van de processor maximaal 52 graden dus dat zijn volgens mij prima temperaturen voor een heethoofd als de FX series. :)
Pagina: 1