Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-07 01:06
dag allemaal,

ik gebruik hier een asrock 970 extreme4, met een fx 8350 (stock volt, geen overklok), seasonic 660 watt (gold) en ik gebruik deze geheugens: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU\

ik merk dat ik de afgelopen week twee reboots heb gehad, en in beide reboots heb ik kunnen lezen dat de pc stroom heeft verloren. ik had vroeger deze probleem met een cf.
ik moet wel zeggen dat ik deze problemen begon te ervaren toen ik overging op de bovenstaande geheugen.

ergens heb ik nu het gevoel: het probleem is gevonden, mijn mobo werkt niet zo goed met deze geheugens, maar op zich moet dat geen probleem zijn.
ik heb op sommige fora kunnen lezen dat deze mobo te weinig stroom aan de fx 8350 levert.
ik wil graag deze cpu houden, dus ik gok dat ik een nieuwe geheugen moet halen of een nieuwe mobo moet halen.
vraag hierbij: wie heeft deze mobo, en wie draait op deze mobo precies dezelfde geheugen?
wie heeft deze mobo, en wie draait op deze mobo een fx 8350, en zo ja, heb je problemen met deze mobo, wat betreft reboots?
en levert deze mobo genoeg stroom aan deze cpu? sommige fora zeggen van niet.

ik hoor het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:51

Esumontere

Floep, banaan.

Je moederbord heeft een 4+1 power phase design. Dit is onvoldoende voor je processor. Tijd voor een nieuw moederbord dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Is deze wel goeie: http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3894#ov

Ik wil nu wel een goede mobo halen die geen problemen zal hebben met de CPU en de geheugens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ja, maar een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is goedkoper en ook al meer dan prima.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Weet je dat zeker? Kon niet op hun site vinden dat deze fx 8350 kan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-07 22:18
westlym schreef op zondag 21 juni 2015 @ 18:41:
Weet je dat zeker? Kon niet op hun site vinden dat deze fx 8350 kan ondersteunen.
De FX-8350 staat gewoon op de CPU support list van dit moederbord (6e van boven).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Dat stond ook bij de asrock 970 extreme4. Ik wil nu wel een goede mobo halen.

De meeste fora's raden een 990 fx aan.

[ Voor 21% gewijzigd door westlym op 21-06-2015 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:26

Thomg

Aww yiss

Dit is niet nodig, de 970A-UD3P is de goedkoopste goede moederbord met 8+2 VRM + passieve koelblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 05:16
westlym schreef op zondag 21 juni 2015 @ 19:06:
Dat stond ook bij de asrock 970 extreme4. Ik wil nu wel een goede mobo halen.

De meeste fora's raden een 990 fx aan.
Zover ik weet "werken" AMD's FX cpu's op alle bordjes met een 970 of 990 chipset.
Het beroerde is alleen dat sommige merken "vergeten" erbij te vermelden dat vooral de FX8120 en hoger dusdanig veel stroom gebruiken dat de VRM's te warm worden en dus de cpu gethrottled (teruggeklokt)wordt.

Het internet staat helaas vol met forum posts van mensen met problemen met bordjes met 4+1 phases die volgens de fabrikant de FX cpu ondersteunt.

Met Gigabyte zit je altijd goed. Heb zelf lange tijd een FX8150 op een GA 970-UD3 gehad met overklok en nooit problemen gehad. De 990FXA-UD3 heeft het zelfde phase design dus die gaat ook prima werken.

Mijn speeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Daarom, ik overklok nooit. Ik begon problemen met dit bord te krijgen toen ik cruciale ging gebruiken. Vandaar mijn vraag: nieuwe mobo of nieuwe reepjes? Er staat zelf op asrock site dat ik deze CPU op deze mobo kan draaien.
Mijn PC kan periodes goed werken, en dan heb ik ineens te maken met een spontane reboot. Ik krijg dan een melding dat de stroom ineens werd afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:26

Thomg

Aww yiss

Je hoeft een 8350/8320 niet te overklokken om last te krijgen van de te zwakke vermogensvoorziening wat leidt tot problemen, das het mooie :)
All out of the box, je hoeft heelemaal niks te doen :9

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 21-06-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 05:16
westlym schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:13:
...Er staat zelf op asrock site dat ik deze CPU op deze mobo kan draaien.
Mijn PC kan periodes goed werken, en dan heb ik ineens te maken met een spontane reboot. Ik krijg dan een melding dat de stroom ineens werd afgebroken.
Zoals ik al aangaf is Asrock 1 van die fabrikanten die "vergeet" te vertellen dat de FX cpu's eigenlijk te veel stroom verbruiken voor hun 4+1 phase design zelfs als als je CPU niet hebt overclockt
Asrock geeft de tip om een aftermarket CPU koeler te gebruiken die naar beneden blaast (dus op het moederbord) om problemen te voorkomen. Uit ervaring in een PC van een kennis kan ik je zeggen dat dit niet voldoende werkt. Hier heb ik ook het Asrock bord vervangen voor een Gigabyte bordje en problemen waren opgelost.

Je geheugen ligt het naar mijn idee echt niet aan, zie ik eerder als een symptoom van je probleem dan de oorzaak. Lijkt mij dat geheugen slecht tegen instabiele stroomvoorziening kan. Het ene type mischien wat slechter als het andere dus zou daarom kunnen dat je er met het oude er geen of minder last van had.

Mijn speeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Heb besloten om voor een asus sabertooth te gaan. Kost bijna 170 euro, en ik heb redelijk goeie ervaring met asus. Jammer van die asrock. Ik zal het doorverkopen, wel met die mededeling geen octacore gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-07 11:30

tomaszcs

✔️

Wat een geld verspilling, maar zolang je er gelukkig van wordt..... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door tomaszcs op 21-06-2015 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:18
Zonde van je centen indd, ding is duurder dan je cpu. Maar je zult er wel een reden voor hebben.. (a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
oke, toch een gigabyte gehaald.... :)
Pagina: 1