Hier wat leesvoer om voor te bereiden / over na te denken:
Arbeidsvoorwaarden (het is toch W&I he)
Het salaris in NZ ligt lager dan in nederland en de secundaire arbeidsvoorwaarden (fringe benefits) zijn over het algemeen karig. Zo krijg ik bijvoorbeeld maar 20 vakantiedagen (buiten feestdagen), geen pensioensopbouw vanuit werkgever en geen lease auto (toegegeven, dat laatste is erg Nederlands).
Daar staat tegenover dat belasting op werk een stuk lager is en je dus meer over houdt. Voorbeeld:
Modaal inkomen (€33,000.00 / $54,718.00 ) is €1,833.33 / $3,040.00 netto per maand. Om hier $3,040.00 per maand te verdienen hoef je 'maar' $44,000 te verdienen oftewel €26,536.00 Bereken wat je over houdt hier:
http://paye.net.nz/calculator.html
Tot slot de waarschuwing dat het hier heel gebruikelijk is om over je salaris te onderhandelen. Hoewel er vaak wel functieschalen zijn, zijn de verschillen wat mensen met dezelde baan verdienen soms nogal schokkend. Ik zou je adviseren om wat vergelijkingsmateriaal in te winnen voordat je accepteert.
Werk cultuur
Mensen wereken hier over het algemeen niet minder lang dan in NL. Sterker nog, ik denk dat ze over het algemeen iets langere dagen maken omdate ze in algemene zin minder punctueel zijn en minder op de klok letten.
Generaliserend werken 'wij' Europeanen, en specifiek NL'ers en DE'ers, vaak efficenter en harder in de tijd dat we er zijn. Alle Nederlanders die ik ken staan hier te boek als 'high performers'. Daar zit ook een keerzijde aan: je moet ook weer niet al te veel opvallen (google maar eens op tall poppy syndrome).
Tot slot is het sociale aspect van werk belangrijk. NZ is erg klein en 'ons kent ons' is vaak belangrijker dan hoe goed iemand / een bedrijf is.
Visum
Er is een schreeuwend tekort aan hoogopgeleide professionals en dat gaat je goed uitkomen met je visum aanvraag. Zorg ervoor dat je baan aanbod juist wordt opgesteld zodat het in de 'skill shortage' categorien valt dan kun je makkelijk(er) een visum krijgen.
Wonen
Wonen is erg duur hier (zeg maar Amsterdam centrum). Als je wilt gaan huren moet je denken aan $500 per week voor een appartement/unit in een centrale wijk. Voor het zelfde geld kun je een huis krijgen in een van de suburbs die buiten het centrum liggen. Nadeel is wel dat het openbaar vervoer verschikkelijk slecht is en dat je dan zo 1 uur onderweg bent (enkele reis).
Wil je gaan kopen dan moet je rekenen op een gemiddelde prijs van +/- $750.000 en je moet 20% aanbetalen om een hypotheek te kunnen krijgen. Huizenprijzen stijgen hier nu met 10% per jaar dus als je het kunt betalen zit je gebakken. Aan de andere kant: waneer knapt de zeepbel?
Edit: ik lees net dat je vrijgezel bent. Dan lekker een appartementje in een centrale wijk voor $400-500 p/w of je kune op kamers gaan (ze noemen dat hier 'flatten), dan zit je meestal rond de $150/200 gebakken en heb je ook sociaal contact. Ik ging samen met mijn vriendin en wij kozen voor optie 1.
[
Voor 5% gewijzigd door
Goodfellas op 10-08-2015 01:40
]