Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Ardana schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 01:14:
Even een tegengas:

Wat hoop je daar te vinden wat je hier niet hebt?

Ik ken je niet, maar als ik een beetje een beeld van je heb van hier op GoT, dan zie ik je toch niet als ultiem buitenmens die actief gaat lopen kiten, surfen, bergbeklimmen etc. etc.

Als je voor jezelf niet duidelijk hebt wat je daar te zoeken hebt, heb je daar dus niks te zoeken.
Hmmm, ik had je post helemaal over het hoofd gezien :$

Maar wat hoop ik te vinden? Nou ja, ten eerste een nieuwe omgeving en nieuwe stimulans. Daarnaast ook deels een nieuw begin en een leerervaring (niet specifiek het emigreren, maar de baan zelf)

Wat je zegt over "buitenmens" klopt deels. Vroeger was ik veel actiever, ik kom er de laatste jaren gewoon niet meer aan toe, ook deels door dingen die je waarschijnlijk wel in de HK hebt gelezen. Dus misschien ook wel een beetje een reboot van mijn vroegere hiking opties.

Tot slot, voor nu, hoop ik ook op een reboot van mijn eigen leven. Meer ademruimte. De afgelopen jaren ben ik heel erg geleefd door m'n werk, in plaats van dat ik zelf leefde.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Quick Update:
Zojuist impromptu eerste gesprek gehad. De development manager was toevallig online terwijl ik dat ook was op Skype, dus hij vroeg of'k even tijd had.

Half uur gesproken en een uitnodiging voor een "Technical Interview" gekregen, al vrij snel in't kennismakingsgesprek. Tesla kwam ook nog even haar koppie tonen voor de webcam, wat wel grappig was.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 22:12

Emiel1984

Made in NL

Zelf heb ik een jaartje in het buitenland gewoond\gewerkt op verschillende adressen.
Letterlijk binnen een week tijd had ik het contract bij werkgever (met reden) niet laten verlengen.
Vanuit die positie had ik mijn spullen in opslag gegooid, huur opgezegd en ben vertrokken voor onbepaalde tijd.

Binnen 2 dagen had ik een baan in de Horeca( ik heb naast een IT ook een redelijke horeca achtergrond).
Dat jaar heb ik zo goed als geen contact gehad met Nederland. Heb in dat jaar ontzettend veel boeiende en interessante mensen ontmoet ! Ben ook mezelf veel beter gaan leren kennen, ben veel zelfstandiger geworden. Kortom, voor mij was het de beste beslissing die ik ooit heb genomen. Ik heb er nu nog steeds profijt van. Zonder deze ervaring had mijn leven er gegarandeerd saaier uitgezien !

Daarom zeg ik, net als vele voor mij, dat je gewoon moet gaan! Werk vind je wel, je kan altijd wel werkt vinden als je 'out of the box' blijft denken en niet al teveel eisen stelt. Daarnaast kan je altijd nog na een jaar of 2 terugkomen. Er is altijd werk te vinden. Houd echter een kleine buffer achter de hand, zodat je bij eventueel terugkomst in Nederland niet meteen in spanning zit omdat je niet direct werkt vind.

Succes !

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Every great thing starts with uttering the words "Fuck it, let's just do this"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:23
d:)b
:w

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Goed nieuws, gewoon er voor gaan! Hold on tight and have fun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Ik zit ook steeds meer na te denken om te emigreren, met name Australie trekt mij erg. Verder dan wat vacatures op linkedin etc ben ik nog niet gekomen. Wel wat visa zaken bekeken en als programmeur schijn je zonder problemen te kunnen verhuizen. Volgend jaar ga ik maar eens een beslissing nemen. eerst een sabbatical van 4 maanden in azie bekijken en er achter kom of ik Nederland makkelijk kan missen.

Dit is een mooi topic om eens alle ervaringen na te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Pater schreef op maandag 06 juli 2015 @ 05:41:
Wellicht aardig om mijn ervaring te delen hier.

Ik ben vorig jaar in juli door mijn werkgever gevraagd om naar Australië te gaan voor mijn werk (Sydney om precies te zijn). Hoewel ik graag nog in het buitenland wilde werken en ik dus ook meteen ja zei tegen zijn verzoek, moet ik zeggen dat de nachten voor het ondertekenen van het contract mij het angstzweet wel uitbrak. Wat je zelf ook zegt:
- Hoe zit dat met mijn vrienden?
- Ga ik daar mijn draai wel vinden?
- Kan ik überhaupt opschieten met mijn nieuwe collega's?

Een hele simpele vraag die ik mijzelf stelde, was "Wat nou als ik het _niet_ doe?". En ik weet wat het antwoord op die vraag is. Daar zou ik mijn hele leven spijt van hebben, want je gaat altijd terugdenken aan "Stel nou dat ik het gedaan heb?".

Een voordeel is, slavernij is sinds 1863 afgeschaft, dus uiteindelijk kan je altijd terugkomen als het je niet aanstaat. Dat was ook mijn overweging.

Ik zit nu sinds februari van dit jaar in Sydney en ik moet zeggen, het bevalt me goed. Met mijn goede vrienden heb ik nog dagelijks/wekelijks contact via de Whatsapp en met mijn echt goede vrienden Skype ik in het weekend. Ik moet wel zeggen dat na 2 maanden het 'vakantiegevoel' wegtrok en dat ik echt heimwee kreeg. Dat is een hele normale reactie, dat zie je bij elke expat/emigrant. Trust me, als je het gaat doen, ga je ook die dip krijgen. Maar we zijn nu 5 maanden verder en het bevalt me goed. Daarnaast verdien ik genoeg knaken om regelmatig terug te gaan naar Nederland (een retourticket is EUR 1.300,-, ik ben er zelf circa EUR 2.000 per maand op vooruit gegaan).
In welk gebied ben je daar werkzaam en hoe liggen de salarissen daar in australie vergeleken met nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:03

Don Quijote

El Magnifico

Hier ook nog maar eens een prive ervaring. Wellicht helpt het.Wellicht niet.

Ik heb geruime tijd in hetzelfde bootje gezeten, maar met nog iets meer afwegingen. Vriendin en ik hadden recent een huis gekocht waar we in principe de rest van ons leven wilden wonen. Allebei een prima fulltime baan en we waren redelijk dicht tegen het complete huisje/boompje/beestje plaatje aan het komen.
Voor mijn werk heb ik altijd al veel moeten reizen (half jaar San Francisco gewoond, jaar lang elke week op en neer naar Munchen gevlogen), maar toch kwam het even als schok toen mijn werkgever aangaf dat het wellicht verstandig was voor mij om twee jaar naar New York te vertrekken om aldaar te wonen/werken. Zeker omdat dit nogal wat implicaties had, vriendin moest haar werk opgeven, vriendin moest mijn vrouw worden, en we moesten ons huis ziet te verhuren. Het heeft ons uiteindelijk een jaar(!) gekost om de knoop door te hakken en ja te zeggen tegen het voorstel.

In die tijd heb ik me mateloos gestoord aan iedereen die zij "Moet je doen, Ik zou het zo doen, waarom twijfel je". Want iedereen die het "Zo zou doen" maar nog steeds in Nederland woont, maakt dus elke dag bewust of onbewust de keuze om het niet "te doen".

Fast forward, we zitten nu bijna drie maanden in New York en heb ik noch mijn vrouw nog een seconde spijt gehad van de keuze. Voor mijn vrouw was het wel even spannend (erg close met familie vrienden), maar die heeft binnen no-time hier ook weer een sociaal netwerk opgebouwd. Voor mij was het heel makkelijk, meeste tijd ben ik aan het werken en wanneer ik vrij ben voel ik me ook echt vrij. In Nederland was elk weekend wel een verjaardag/feestje/etentje waar ik naar toe ging, op zich allemaal leuke dingen maar het zorgde er wel voor dat mijn weekenden net zo vol gepland stonden als mijn werkdagen en ik nooit echt het gevoel had vrij te zijn.

Uiteindelijk gaf bij ons de doorslag datgene wat al eerder is aangegeven (en een enorm cliche is): je wilt niet terugkijken aan het einde en spijt hebben van alles wat je niet hebt geprobeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Don Quijote op 10-07-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
DivWhis schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 18:26:
Voor mij was het heel makkelijk, meeste tijd ben ik aan het werken en wanneer ik vrij ben voel ik me ook echt vrij. In Nederland was elk weekend wel een verjaardag/feestje/etentje waar ik naar toe ging, op zich allemaal leuke dingen maar het zorgde er wel voor dat mijn weekenden net zo vol gepland stonden als mijn werkdagen en ik nooit echt het gevoel had vrij te zijn.
Dit herken ik helemaal, en is wat ons betreft een enórm groot voordeel van (tijdelijk) emigreren. We zijn nu eindelijk sámen en kunnen doen wat we willen, ontdaan van allerlei sociale verplichtingen hadden die afzonderlijk echt wel leuk zijn maar gezamelijk je leven op gaan breken. Heerlijk :)

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:11
Ha, wij hebben het tegenovergestelde bereikt. In Engeland hadden we maar een handvol vrienden en weinig verplichtingen, nu zitten we in het thuisland van mijn vrouw en heb ik in één keer 3x zo veel familie en ieder weekend wel wat. Persoonlijk vind ik sociaal leven niet een heel zwaar wegend punt op het gebied van emigratie, echte vrienden hou je voor altijd, ongeacht waar je zit en nieuwe vrienden maken is altijd een optie.

Wat veel belangrijker is hoe je je voelt op de werkvloer en in je omgeving. In Nederland voelde ik me nooit echt op mijn gemak, ik weet niet precies de vinger er op te leggen maar om de een of andere reden voelde de werksfeer in NL altijd een beetje "houterig". In de UK of NZ is alles veel pragmatischer in de omgang en aangezien je de meerderheid van je tijd op je werk doorbrengt heeft dat ook z'n uitwerking op hoe je je privé voelt

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:39

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Firesphere schreef op maandag 06 juli 2015 @ 18:32:
[...]

Hmmm, ik had je post helemaal over het hoofd gezien :$

Maar wat hoop ik te vinden? Nou ja, ten eerste een nieuwe omgeving en nieuwe stimulans. Daarnaast ook deels een nieuw begin en een leerervaring (niet specifiek het emigreren, maar de baan zelf)

Wat je zegt over "buitenmens" klopt deels. Vroeger was ik veel actiever, ik kom er de laatste jaren gewoon niet meer aan toe, ook deels door dingen die je waarschijnlijk wel in de HK hebt gelezen. Dus misschien ook wel een beetje een reboot van mijn vroegere hiking opties.

Tot slot, voor nu, hoop ik ook op een reboot van mijn eigen leven. Meer ademruimte. De afgelopen jaren ben ik heel erg geleefd door m'n werk, in plaats van dat ik zelf leefde.
ik wil hier toch even op inhaken. dit is nu mijn 3e jaar in het buitenland en ik heb weer precies hetzelfde gevoel. Vandaar dat ik mijn brief al heb klaar liggen en straks even iets tijdelijks tot het eind van het jaar ga regelen. Want terug naar NL wil ik niet. Ik heb alleen de laaste pagina gelezen en weet dus niet of je dezelfde functie of een andere functie gaat bekleden, maar let op dat je niet in hetzelfde valkuil valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Meulugar schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:15:
[...]

ik wil hier toch even op inhaken. dit is nu mijn 3e jaar in het buitenland en ik heb weer precies hetzelfde gevoel. Vandaar dat ik mijn brief al heb klaar liggen en straks even iets tijdelijks tot het eind van het jaar ga regelen. Want terug naar NL wil ik niet. Ik heb alleen de laaste pagina gelezen en weet dus niet of je dezelfde functie of een andere functie gaat bekleden, maar let op dat je niet in hetzelfde valkuil valt.
Tja, het "geleefd worden door je werk" zal ook per baan en werkgever verschillen. En waarschijnlijk overal wel zo af en toe zo voelen. Dat is in mijn geval niet de grootste afweging in ieder geval.
Maar inderdaad wel iets om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Voor de nieuwsgierigen:
Straks heb ik m'n laatste gesprek voor ik zeker weet of alles door gaat of niet. Daarna is het een kwestie van jammer, of een hoop planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Good luck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
The only reason I can think of, not to hire you, is because it would mean we'd loose our main contact in the Netherlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:36
*O* Gefeliciteerd! :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Nog niets definitief natuurlijk, dat is een half jaar aan geregel enzo, maar het was wel vrij ehm.... done and done ja :D

[ Voor 8% gewijzigd door Firesphere op 15-07-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mooi! Gefeliciteerd!!!! Taart!!!!

:D

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:19

Kettrick

Rantmeister!

muffstuff schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 15:14:
[...]

hoe liggen de salarissen daar in australie vergeleken met nederland?
Een van de moeilijkste dingen om te vergelijken is salaris, dit geldt voor alle landen overigens. Ik werk ook in Sydney, en afhankelijk van je ervaring kan je tussen de 50 en 200k verdienen, daar heb je weinig aan ;).
ITers liggen globaal redelijk goed in de markt, en waar je ook zit je bent vrijwel altijd zeker van een ruim boven modaal inkomen, 2x tot 4x is geen uitzondering.

Belangrijker is je eigen voorstelling van woonruimte, alle wereldsteden zijn duur, zo ook Sydney. Wil je een leuk huis bij het strand, ben je een miljoen verder. Heb je kinderen, wat kost een school ?.

Het totaalpakket is belangrijker, het feitelijke salaris is daar een onderdeel van. Kijk of je je eigen wensen en levensstijl daar van kan betalen :)

En gefeliciteerd TS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Tof! Van harte :)

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Aussie pie! *O*
Afbeeldingslocatie: http://thumbs.dreamstime.com/x/aussie-meat-pie-18230506.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heel tof Firesphere, houd ons op de hoogte van je avontuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Kettrick schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:41:
[...]
Een van de moeilijkste dingen om te vergelijken is salaris, dit geldt voor alle landen overigens. Ik werk ook in Sydney, en afhankelijk van je ervaring kan je tussen de 50 en 200k verdienen, daar heb je weinig aan ;).
ITers liggen globaal redelijk goed in de markt, en waar je ook zit je bent vrijwel altijd zeker van een ruim boven modaal inkomen, 2x tot 4x is geen uitzondering.

Belangrijker is je eigen voorstelling van woonruimte, alle wereldsteden zijn duur, zo ook Sydney. Wil je een leuk huis bij het strand, ben je een miljoen verder. Heb je kinderen, wat kost een school ?.

Het totaalpakket is belangrijker, het feitelijke salaris is daar een onderdeel van. Kijk of je je eigen wensen en levensstijl daar van kan betalen :)

En gefeliciteerd TS!
50 k to 200k is wel een heel groot verschil. Als je hier kijtk naar bv een senrio .Net ontwikkellaar, zit het salaris tussen 4000 en 6000 bruto per maand. Het verschil is dan wat kleiner dan 50k tot 200 k ;) Maar een goede indicator is wat per maand kan weg leggen om te sparen. Zoals jij ben je 2000 per maand omhoog gegaan, dat is best een aanzienlijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:19

Kettrick

Rantmeister!

muffstuff schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:28:
[...]

50 k to 200k is wel een heel groot verschil. Als je hier kijtk naar bv een senrio .Net ontwikkellaar, zit het salaris tussen 4000 en 6000 bruto per maand.
Uiteraard, vandaar de wink, eenieder zal voor zichzelf moeten kijken wat er is, en dat is niet zo moeilijk :).
Het verschil is dan wat kleiner dan 50k tot 200 k ;) Maar een goede indicator is wat per maand kan weg leggen om te sparen. Zoals jij ben je 2000 per maand omhoog gegaan, dat is best een aanzienlijk bedrag.
Het was niet mijn quote, ik verdien hier ongeveer hetzelfde als in London, maar daar aanzienlijk meer dan in Amsterdam , maar hey, heb ook vijf jaar meer ervaring, niet echt te vergelijken allemaal :)

Nogmaals, staar je niet blind op salaris. Kosten van school, huisvesting , ziektekosten , vervoer, etc. Alles telt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Kettrick schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:08:
[...]

Uiteraard, vandaar de wink, eenieder zal voor zichzelf moeten kijken wat er is, en dat is niet zo moeilijk :).

[...]

Het was niet mijn quote, ik verdien hier ongeveer hetzelfde als in London, maar daar aanzienlijk meer dan in Amsterdam , maar hey, heb ook vijf jaar meer ervaring, niet echt te vergelijken allemaal :)

Nogmaals, staar je niet blind op salaris. Kosten van school, huisvesting , ziektekosten , vervoer, etc. Alles telt mee.
Eigenlijk is het hele salaris en geld overhouden voor mij ook niet de reden dat ik wil emigreren. Primaire reden is dat Nederland/Nederlandse maatschappij niet meer als een thuis voelt. Maar ik was meer benieuwd hoe de verhoudingen daar in Australie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Firesphere, gefeliciteerd! Ben benieuwd hoe je ervaringen als Expat zullen zijn.
Tijden geleden ooit de aanbieding gekregen om dat te doen, maar zat net in een relatie en vond mezelf te jong om dat te doen. Heb er dus ook (nog?) geen spijt van. Mocht zo'n kans zich over 5 jaar voordoen dan zou ik het zeker overwegen. Tof man!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat ook er ook mee en werd op Relocating astrology gewezen. Dwz kijken welke plaatsen op aarde jou energie het beste kunnen ondersteunen.
Dan in actie gekomen en naar die plaatsen op vakantie geweest.
Toen werd mijn uitzend contract niet verlengd, net goed dacht ik, de hoogste tijd om te verkassen.
Goed voor bereid, vrienden en familie ook op voorhand laten weten over mijn plannen. Enkele dreigde onze vriendschap te verbreken, familie wil mij niet meer zien, en toch gegaan. Moraal van het verhaal, vrijheid, is en ander woord voor geluk, en dat is een ander woord voor Liefde is jou geboorte recht en Moet je zelf is keuze, Nemen.

Mr. G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:50

StM

Hey hier was je vraag heen gegaan. Tof dat je het gaat doen!

Ze hebben zeker niet nog een paar Nederlanders nodig? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:45:
Ik zat ook er ook mee en werd op Relocating astrology gewezen. Dwz kijken welke plaatsen op aarde jou energie het beste kunnen ondersteunen.
Dan in actie gekomen en naar die plaatsen op vakantie geweest.
Toen werd mijn uitzend contract niet verlengd, net goed dacht ik, de hoogste tijd om te verkassen.
Goed voor bereid, vrienden en familie ook op voorhand laten weten over mijn plannen. Enkele dreigde onze vriendschap te verbreken, familie wil mij niet meer zien, en toch gegaan. Moraal van het verhaal, vrijheid, is en ander woord voor geluk, en dat is een ander woord voor Liefde is jou geboorte recht en Moet je zelf is keuze, Nemen.

Mr. G
Omdat je ging emigreren wilt je familie je niet meer zien? Wat een aparte gedachtegang. Maar je hebt helemaal gelijk, uiteindelijk telt je eigen geluk het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Zelf in middels al weer 10 jaar in het buitenland...

De belangrijkste dingen wat je niet moet vergeten als je vertrekt is nu ben jij de buitenlander. Immigratie dienst banken en andere instellingen zullen je allemaal net even anders behandelen en dat kan best wel eens steken. Gelukkig spreek je de taal waarschijnlijk redelijk goed dus dat is een minder groot probleem als je de taal niet spreekt is het nog weer even een stukje lastiger.
Daar naast zul je snel ontdekken dat je je gehele sociale wereldje achter je laat. Vrienden maken hoeft natuurlijk geen groot probleem te zijn maar toch zul je nooit helemaal er tussen passen. Je komt geweldige mensen tegen die net als jij als expat werken, maar veel al zijn die relaties maar van korte duur, de meeste expats vertrekken na een jaar of 2 a 3 weer. Dus als je verhuisd probeer ook zeker een flink aantal lokale vrienden te maken in plaats van geheel voor de expat community te gaan.
Daar naast zul je de meeste van je huidige vrienden in Nederland verliezen, niet bij hun bruiloft of vrijgezellen feestjes zijn, verjaardagen overslaan of alleen over de telefoon met ze kunnen praten als ze bijvoorbeeld net een familie lid verloren hebben of zelf te horen hebben gekregen dat ze ernstig ziek zijn. Ondanks dat je het probeert zul je waarschijnlijk er niet bij zijn als een van je familie leden in het zieken huis beland en dankzij de tijdsverschillen en kosten waarschijnlijk ook niet echt tijd hebben om lange tijd met ze aan de telefoon te hangen. Dus ook familie zullen langzaam maar zeker steeds verder van je af komen te staan ondanks dat jullie het beide niet willen.
Zeker als je van plan bent na land 1 naar land 2 en dan naar land 3 te verhuizen zul je het nooit echt thuis gevoel leren kennen. Ja het is jouw huis en het zijn jouw spullen, nou ja de spullen die je in dit land bezit. Maar je echt thuis voelen nee want het is toch je land niet, en Nederland na een x aantal jaren is ook weer zo anders dat het ook niet meer echt thuis voelt. Kerst is bijvoorbeeld zo'n situatie waar je het echt tegen zult komen leuk bij vrienden of haar familie op bezoek maar toch niet helemaal kunnen stoppen met je af te vragen hoe ze het in Nederland hebben.
Verhuizen naar het buitenland is echt een heel erg egoïstisch iets, je ouders zullen je veel geluk wensen en proberen niet te laten zien hoe moeilijk ze het vinden maar ondertussen ken jij ze goed genoeg om te zien dat het toch wel heel erg moeilijk is voor ze.

Wat betreft het huisje, boompje, beestje in Nederland
Een huis is redelijk makkelijk van de hand te doen en daar moet je je niet door laten tegen houden.
Dieren verhuizen is lastig zeker naar een eiland maar zeker niet onmogelijk. Ook kun je waarschijnlijk een vriend of familie lid bereid vinden om voor jouw huisdier te zorgen zo dat je zeker weet dat ze goed terecht komen en niet naar het asiel hoeven.
Wat betreft de vriendin das andere koek, als het land dit toe laat en je niet simpel weg verteld dat zonder te trouwen zij er simpel weg niet in komt. Zelfs als je getrouwd bent wil dat niet zeggen dat zij ook werk zal hebben, buitenlandse diploma's worden eigenlijk nergens geaccepteerd en dus moet je er niet gek van op kijken dat zij met haar masters diploma niet veel verder zal komen dan een Mac Donalds of vakken vullen in de lokale supermarkt. Huisvrouw/man is dan ook het meest gehoorde beroep van partners van expats (ook al ken ik wel een aantal uitzonderingen)
Terugkeren naar je oude werkgever is een leuk idee maar vaak niet heel erg realistisch simpel weg omdat de situatie in Nederland niet stil zal staan. Binnen een periode van 2 jaar misschien wel maar langer is erg moeilijk te voorspellen...

Ondanks dat alles is het een geweldige ervaring en leer je heel erg veel nieuwe dingen, kom je mensen tegen die je anders nooit zou hebben kunnen ontmoeten en is het zeker de moeite waard.

Als je al een eind datum hebt voor de terug keer naar Nederland (bijvoorbeeld 2 jaar en dan moet ik weer terug vanwege wetgeving etc) dan is het zeker niet gek om met een werkgever te regelen dat je gewoon terug kan komt op dat moment. Met een verhuurder te regelen dat je gewoon terug komt (als het huidige stulpje bevalt natuurlijk) dan wel de woning te verhuren voor een bepaalde periode.
Ik zou je niet aanraden met een terugkeer deadline te verhuizen omdat het veel moeilijker is om te settelen in een nieuw land als je weet dat je nog maar 669 dagen hoeft voor je weer terug bent in Nederland. Maar als je niet anders kan zorg dan dat de terugkeer zo gemakkelijk mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Rob Coops schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:36:
Zelf in middels al weer 10 jaar in het buitenland...

De belangrijkste dingen wat je niet moet vergeten als je vertrekt is nu ben jij de buitenlander. Immigratie dienst banken en andere instellingen zullen je allemaal net even anders behandelen en dat kan best wel eens steken. Gelukkig spreek je de taal waarschijnlijk redelijk goed dus dat is een minder groot probleem als je de taal niet spreekt is het nog weer even een stukje lastiger.
Dit is wel iets om mee te nemen ja!
Daar naast zul je snel ontdekken dat je je gehele sociale wereldje achter je laat. Vrienden maken hoeft natuurlijk geen groot probleem te zijn maar toch zul je nooit helemaal er tussen passen. Je komt geweldige mensen tegen die net als jij als expat werken, maar veel al zijn die relaties maar van korte duur, de meeste expats vertrekken na een jaar of 2 a 3 weer. Dus als je verhuisd probeer ook zeker een flink aantal lokale vrienden te maken in plaats van geheel voor de expat community te gaan.
Daar naast zul je de meeste van je huidige vrienden in Nederland verliezen, niet bij hun bruiloft of vrijgezellen feestjes zijn, verjaardagen overslaan of alleen over de telefoon met ze kunnen praten als ze bijvoorbeeld net een familie lid verloren hebben of zelf te horen hebben gekregen dat ze ernstig ziek zijn. Ondanks dat je het probeert zul je waarschijnlijk er niet bij zijn als een van je familie leden in het zieken huis beland en dankzij de tijdsverschillen en kosten waarschijnlijk ook niet echt tijd hebben om lange tijd met ze aan de telefoon te hangen. Dus ook familie zullen langzaam maar zeker steeds verder van je af komen te staan ondanks dat jullie het beide niet willen.
Het zal in mijn geval vooral vrienden zijn. Met mijn familie heb ik geen contact meer.
Zeker als je van plan bent na land 1 naar land 2 en dan naar land 3 te verhuizen zul je het nooit echt thuis gevoel leren kennen. Ja het is jouw huis en het zijn jouw spullen, nou ja de spullen die je in dit land bezit. Maar je echt thuis voelen nee want het is toch je land niet, en Nederland na een x aantal jaren is ook weer zo anders dat het ook niet meer echt thuis voelt. Kerst is bijvoorbeeld zo'n situatie waar je het echt tegen zult komen leuk bij vrienden of haar familie op bezoek maar toch niet helemaal kunnen stoppen met je af te vragen hoe ze het in Nederland hebben.
Ik vier al jaren geen feestdagen. Dus in hoeserre dit invloed heeft op mij, waag ik te betwijfelen.
Verhuizen naar het buitenland is echt een heel erg egoïstisch iets, je ouders zullen je veel geluk wensen en proberen niet te laten zien hoe moeilijk ze het vinden maar ondertussen ken jij ze goed genoeg om te zien dat het toch wel heel erg moeilijk is voor ze.
Ach, mijn ouders vinden mij toch een nietsnut, dus veel erger zal het niet worden :P
Wat betreft het huisje, boompje, beestje in Nederland
Een huis is redelijk makkelijk van de hand te doen en daar moet je je niet door laten tegen houden.
Dieren verhuizen is lastig zeker naar een eiland maar zeker niet onmogelijk. Ook kun je waarschijnlijk een vriend of familie lid bereid vinden om voor jouw huisdier te zorgen zo dat je zeker weet dat ze goed terecht komen en niet naar het asiel hoeven.
Ja, mijn twee katten is echt wel iets waar ik me zorgen om maak. Misschien Dodge meenemen en Tesla achterlaten, maar het zal pijn doen!
Wat betreft de vriendin das andere koek, als het land dit toe laat en je niet simpel weg verteld dat zonder te trouwen zij er simpel weg niet in komt. Zelfs als je getrouwd bent wil dat niet zeggen dat zij ook werk zal hebben, buitenlandse diploma's worden eigenlijk nergens geaccepteerd en dus moet je er niet gek van op kijken dat zij met haar masters diploma niet veel verder zal komen dan een Mac Donalds of vakken vullen in de lokale supermarkt. Huisvrouw/man is dan ook het meest gehoorde beroep van partners van expats (ook al ken ik wel een aantal uitzonderingen)
Vriendin heb ik momenteel niet, dat scheelt, ik ben heel erg ongezellig of vrijgezellig, hoe je't maar bekijkt :)
Terugkeren naar je oude werkgever is een leuk idee maar vaak niet heel erg realistisch simpel weg omdat de situatie in Nederland niet stil zal staan. Binnen een periode van 2 jaar misschien wel maar langer is erg moeilijk te voorspellen...
Absoluut waar. Maar ik heb een goed verstandhouding met m'n huidige werkgever en veel contacten, dus daar ben ik persoonlijk niet heel erg bang voor.
Ondanks dat alles is het een geweldige ervaring en leer je heel erg veel nieuwe dingen, kom je mensen tegen die je anders nooit zou hebben kunnen ontmoeten en is het zeker de moeite waard.

Als je al een eind datum hebt voor de terug keer naar Nederland (bijvoorbeeld 2 jaar en dan moet ik weer terug vanwege wetgeving etc) dan is het zeker niet gek om met een werkgever te regelen dat je gewoon terug kan komt op dat moment. Met een verhuurder te regelen dat je gewoon terug komt (als het huidige stulpje bevalt natuurlijk) dan wel de woning te verhuren voor een bepaalde periode.
Ik zou je niet aanraden met een terugkeer deadline te verhuizen omdat het veel moeilijker is om te settelen in een nieuw land als je weet dat je nog maar 669 dagen hoeft voor je weer terug bent in Nederland. Maar als je niet anders kan zorg dan dat de terugkeer zo gemakkelijk mogelijk is.
Ik kom waarschijnlijk niet terug naar Nederland. Maar mocht het zo ver komen, neem ik daar wel de tijd voor :)

Ik hoop dat ik hiermee je opmerkingen in ieder geval vanuit mijn oogpunt heb beantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
StM schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 13:20:
Hey hier was je vraag heen gegaan. Tof dat je het gaat doen!

Ze hebben zeker niet nog een paar Nederlanders nodig? ;)
Hah, zie't nu pas!

Ehhhm, DM ff als je het meent. Dan kan ik je in contact brengen met de CEO en de PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zohandini
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-07 04:57
Gefeliciteerd! Leuk dat je dit gaat doen.

Ik wil samen met mijn vriendin voor een periode van ongeveer vijf jaar naar Sydney verhuizen. Mijn vriendin gaat promoveren aan de uni als ze een scholarship krijgt toegewezen(ik ben er heilig van overtuigt dat ze die zal krijgen) en ik ga er werken. Ik moest eerst wel aan het idee wennen om Nederland te verlaten voor een aantal jaar maar heb toen voor mezelf ook de knoop doorgehakt. We zijn nu samen bezig om over circa 6-12 maanden ook daadwerkelijk daar te zijn. Ik herken veel van de mensen in je omgeving die vanuit hun eigen comfortabele positie zeggen: "gewoon doen!" ;).

Ik wens je veel succes toe in Nieuw-Zeeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Nordlys schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:19:
Heel tof Firesphere, houd ons op de hoogte van je avontuur :)
No worries, that'll happen mate! :D

Ik wil even toevoegen, dat het hier toevallig om mij gaat qua of ik wel of niet binnenkort in NZ uithang, maar ik heb't semi-bedoeld ook als algemene ervaringen topic. Ik zal daarom ook gewoon lekker mijn ervaringen, do's and dont's en noem maar op, hier blijven posten, en hoop dat anderen daar in ook hun ervaringen delen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Firesphere op 18-07-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
En ik zal met veel plezier meelezen, want ook NZ staat op mijn emigratie-verlanglijstje :D Succes man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel leuk om dit forum te lezen, als expat is het voor mij ook wel fijn om een beetje bij te houden hoe het met anderen gaat en wat zij meemaken, omdat dit vaak ook bij mij voorkomt. Ondanks dat ik hier wel een vriendenkring heb, ik zal altijd op een of andere manier contact willen houden met NL en Nederlanders en zo`n forum is daar perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Voor de liefhebber:

Contractonderhandelingen it is! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Haere mai ki te whenua o Aotearoa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
ScuL schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 02:30:
Haere mai ki te whenua o Aotearoa :)
Welkom in Nieuw Zeeland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Firesphere schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:07:
Voor de liefhebber:

Contractonderhandelingen it is! *O*
Je gaat er hopelijk toch wel eerst op bezoek? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:45:
[...]

Je gaat er hopelijk toch wel eerst op bezoek? :)
Nope, all Skype. Zij zien geen reden tot een verkennend bezoek, en ik eigenlijk ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Que? Je gaat er niet alleen naar toe voor het werk, maar om te leven. Dat maakt echt een verschil. Ik kan je echt sterk aanraden om eerst op bezoek te gaan om het land gezien te hebben, de woonomgeving etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
gambieter schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:23:
Que? Je gaat er niet alleen naar toe voor het werk, maar om te leven. Dat maakt echt een verschil. Ik kan je echt sterk aanraden om eerst op bezoek te gaan om het land gezien te hebben, de woonomgeving etc.
Maakt het zoveel uit? Als het niet bevalt na 6 maanden kan ie altijd nog terug toch?

Ik ben ook geëmigreerd zonder ooit naar Canada te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Megamind schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:32:
[...]

Maakt het zoveel uit? Als het niet bevalt na 6 maanden kan ie altijd nog terug toch?

Ik ben ook geëmigreerd zonder ooit naar Canada te zijn geweest.
Als ik na 6 maand weer vertrek, kost me dat wel zo'n 8k (terugbetalen verhuiskosten), maar ja, ik kan altijd terug. Maar ik weet al dat ik dat niet wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik vind de stap dermate groot dat ik dat niet zou doen zonder er te zijn geweest en de mensen echt ontmoet te hebben, om te zien hoe ze in het "echt" zijn, wat de sfeer is, en de woonomgeving :) .

Zeker als je nog niet eerder in het buitenland hebt gewoond.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 22-07-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:35:
Ik vind de stap dermate groot dat ik dat niet zou doen zonder er te zijn geweest en de mensen echt ontmoet te hebben, om te zien hoe ze in het "echt" zijn, wat de sfeer is, en de woonomgeving :) .
Ik ben goede vrienden met het overgrote deel van de medewerkers, inclusief de CEO, en ik wil het graag. Ik ga er voor. Whatever happens next.

[ Voor 0% gewijzigd door Firesphere op 22-07-2015 22:37 . Reden: Mijn toetsenbord voegt gratis w'tjes toe. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Inderdaad

Ik begrijp je trouwens wel, NL<>NZ is niet een afstand die je even vliegt om even te komen kijken, ook qua kosten niet.

Wat voor business is het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
ScuL schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 02:09:
[...]

Inderdaad

Ik begrijp je trouwens wel, NL<>NZ is niet een afstand die je even vliegt om even te komen kijken, ook qua kosten niet.
Meeste kosten worden gedekt gelukkig. En ik hoef niet zo perse terug naar NL ;)
Wat voor business is het eigenlijk?
Software development.

Voor de liefhebber, morgenavond om 10 uur de do-or-die gesprekken. Het gesprek dat de "zeer waarschijnlijk" zal moeten omzetten in "waar kan ik het beste een transportcontainer huren?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Firesphere schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 19:51:

Voor de liefhebber, morgenavond om 10 uur de do-or-die gesprekken. Het gesprek dat de "zeer waarschijnlijk" zal moeten omzetten in "waar kan ik het beste een transportcontainer huren?"
Heel veel succes daarmee! Gaaf dat het is gegaan van: "Moet ik dit wel doen?" naar: "Waar is mijn container?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 10:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Let op je vakantiedagen. Europa (en Nederland) geeft gemiddeld veel meer dagen dan de VS. Nieuw Zeeland lijkt in veel zaken toch best wel op de States. Dat moet geen vervelende verrassing achteraf zijn.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Voor zover ik weet, krijg ik minstens 20 dagen, plus heel veel trips rond de wereld voor conferenties etc. Dus dat valt nog mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Milmoor schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:37:
Let op je vakantiedagen. Europa (en Nederland) geeft gemiddeld veel meer dagen dan de VS. Nieuw Zeeland lijkt in veel zaken toch best wel op de States. Dat moet geen vervelende verrassing achteraf zijn.
Wikipedia: List of statutory minimum employment leave by country

Méér dan NL dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mooi zo. Fijn dat ik ongelijk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Jep vakantiedagen zijn hier ruimschoots bedeeld, de periode rond Kerstmis (dat hier in de zomer valt) gaat het bedrijfsleven voor 2 à 3 weken volledig plat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Close! But no cigar yet!

(Dat is positief trouwens. Gewoon nog geen definitief contract dus. De rest is eigenlijk al rond ;) )

[ Voor 68% gewijzigd door Firesphere op 30-07-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 06:21

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Mooi dat je een besluit genomen hebt. Qua vrienden is het heel simpel: Je zult merken wie je vrienden zijn en wie je kennissen zijn. En ineens zijn er maar weinig echte vrienden over. Ik woon sinds juni 2007 buiten Nederland (Zweden tot midden december 2009, daarna de VS). En het leuke is dat wanneer je een keertje teruggaat er genoeg zullen zijn die geen plekje in hun agenda kunnen maken, want jij komt op bezoek/vakantie als hun gewone leven doorloopt. Dat klinkt cynisch en hard, maar zo gaat het gewoon.

Maar je zult aldaar vrienden en kennissen opdoen en ineens zul je merken dat je nieuwe stek "thuis" wordt. Dat is het voor mij wel. Zweden was al snel m'n nieuwe "thuis" en nu is dat hier in de VS.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Mooi verhaal :) Succes met de emigratie en alle regelingen.
Ik ben zo'n 6 maanden terug ook verhuisd naar Kaapstad en je merkt gewoon dat de tijd zo ontzettend snel gaat. Ondertussen heb ik al veel nieuwe vrienden en m'n agenda is al heerlijk vol.

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Hillie schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 07:03:
Mooi dat je een besluit genomen hebt. Qua vrienden is het heel simpel: Je zult merken wie je vrienden zijn en wie je kennissen zijn. En ineens zijn er maar weinig echte vrienden over. Ik woon sinds juni 2007 buiten Nederland (Zweden tot midden december 2009, daarna de VS). En het leuke is dat wanneer je een keertje teruggaat er genoeg zullen zijn die geen plekje in hun agenda kunnen maken, want jij komt op bezoek/vakantie als hun gewone leven doorloopt. Dat klinkt cynisch en hard, maar zo gaat het gewoon.
Ach, momenteel heb ik er toch maar 3 waar ik heel intensief contact mee heb. Dus veel minder kan't niet worden :P

Kun je wat meer vertellen over je ervaringen? Do's, Dont's etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 06:21

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Sta open voor nieuwe en vooral andere dingen. Omdat iets niet zoals in Nederland gebeurt of is geregeld betekent niet dat het daardoor slechter is. Nogal wat Nederlanders hebben het foute idee dat ze enorm ruimdenkend zijn, maar als je je open stelt voor "anders" is de aanpassing al snel makkelijker.

Verder: Spaar geld om mee te nemen. Je geeft ongemerkt een hoop uit als je nieuw aankomt, omdat je een hoop dingen moet regelen die allemaal geld gaan kosten. Toen ik in de VS aankwam moest ik voor alles een deposit neergooien, dus dat liep best snel op. Daar zou ik een beetje op letten, niet snel te frivool geld uitgeven tot je een goed beeld hebt.

Ook zou ik actief navragen wat je moet doen qua registratie en betalingen (belasting, stad/gemeente). Misschien zijn er wat zaken waar je niet aan zou denken en te laat nagaan kan een vervelende verrassing betekenen. Dat geldt ook voor verzekeringen, even nagaan bij mensen daar.

[ Voor 51% gewijzigd door Hillie op 01-08-2015 05:53 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Contact opnemen met de ambassade? Die hebben ongetwijfeld tips, folders, contactgegevens van interessante organisaties van expats. Die van Zweden organiseert bijeenkomsten waarin ze uitleggen waarom het opzetten van een camping daar niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Volgende week kennismakingsgesprek met mijn (zeer waarschijnlijk) toekomstige teamgenoten... En daarna is het in de pocket! :D

* Firesphere is psyched

Ik hoef dus alleen maar aardig te zijn :X

[ Voor 12% gewijzigd door Firesphere op 06-08-2015 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:39

Daniel36

vernieuwde formule

Wauw! Ik kijk soms ff maar gaat het nu gewoon heel snel?
Ik geloof het wel he?

Maar succes, een avontuur man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Daniel36 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:10:
Wauw! Ik kijk soms ff maar gaat het nu gewoon heel snel?
Ik geloof het wel he?

Maar succes, een avontuur man!
Nou ja, het was al pretty much "in the pocket" enzo. Het hangt nu alleen nog op de gesprekken met de teams, dat ik bij hun een team vind, waar zowel ik me thuis voel, als dat het team denkt dat ik een toevoeging ben voor het team.

Aangezien ik de CEO persoonlijk ken, zijn de gesprekken volgende week met teams waarvan hij denkt dat ik het beste bij zou passen en hij had geen twijfel over _of_ het zou passen, maar _wanneer_ het zou passen.

Dus ja.... Het is echt even de formaliteiten afhandelen nog! :D

* Firesphere excited.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Laatst online: 07-05 12:39
Hallo, ik woon in akl, nz :w

Beetje mosterd na de maaltijd denk ik (het klinkt alsof je er al uit bent), maar ik zal morgen eea op papier zetten voor je.

In het algemeen deel ik de mening van andere expats hier, het is een enorm gave ervaring! Nu eerst naar bed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

We kunnen een Tweakers Auckland-meet opzetten als ik daar in November ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:34:
Of ik er dan al ben, is nog even afwachten :P dat is denk ik wel heel kortdag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Contract is opgesteld en verzonden. Ik krijg komende week ook een versie in de mail. Als dat akkoord is en door beide zijden getekend, is er geen redden meer aan! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Top, mooi man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
gambieter schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:34:
Misschien plannen voor de 2e zaterdag van de maand dan kunnen we gelijk naar de Nederlandse markt om een kroketje te scoren haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Hier wat leesvoer om voor te bereiden / over na te denken:

Arbeidsvoorwaarden (het is toch W&I he)
Het salaris in NZ ligt lager dan in nederland en de secundaire arbeidsvoorwaarden (fringe benefits) zijn over het algemeen karig. Zo krijg ik bijvoorbeeld maar 20 vakantiedagen (buiten feestdagen), geen pensioensopbouw vanuit werkgever en geen lease auto (toegegeven, dat laatste is erg Nederlands).

Daar staat tegenover dat belasting op werk een stuk lager is en je dus meer over houdt. Voorbeeld:
Modaal inkomen (€33,000.00 / $54,718.00 ) is €1,833.33 / $3,040.00 netto per maand. Om hier $3,040.00 per maand te verdienen hoef je 'maar' $44,000 te verdienen oftewel €26,536.00 Bereken wat je over houdt hier: http://paye.net.nz/calculator.html

Tot slot de waarschuwing dat het hier heel gebruikelijk is om over je salaris te onderhandelen. Hoewel er vaak wel functieschalen zijn, zijn de verschillen wat mensen met dezelde baan verdienen soms nogal schokkend. Ik zou je adviseren om wat vergelijkingsmateriaal in te winnen voordat je accepteert.

Werk cultuur
Mensen wereken hier over het algemeen niet minder lang dan in NL. Sterker nog, ik denk dat ze over het algemeen iets langere dagen maken omdate ze in algemene zin minder punctueel zijn en minder op de klok letten.

Generaliserend werken 'wij' Europeanen, en specifiek NL'ers en DE'ers, vaak efficenter en harder in de tijd dat we er zijn. Alle Nederlanders die ik ken staan hier te boek als 'high performers'. Daar zit ook een keerzijde aan: je moet ook weer niet al te veel opvallen (google maar eens op tall poppy syndrome).

Tot slot is het sociale aspect van werk belangrijk. NZ is erg klein en 'ons kent ons' is vaak belangrijker dan hoe goed iemand / een bedrijf is.

Visum
Er is een schreeuwend tekort aan hoogopgeleide professionals en dat gaat je goed uitkomen met je visum aanvraag. Zorg ervoor dat je baan aanbod juist wordt opgesteld zodat het in de 'skill shortage' categorien valt dan kun je makkelijk(er) een visum krijgen.

Wonen
Wonen is erg duur hier (zeg maar Amsterdam centrum). Als je wilt gaan huren moet je denken aan $500 per week voor een appartement/unit in een centrale wijk. Voor het zelfde geld kun je een huis krijgen in een van de suburbs die buiten het centrum liggen. Nadeel is wel dat het openbaar vervoer verschikkelijk slecht is en dat je dan zo 1 uur onderweg bent (enkele reis).

Wil je gaan kopen dan moet je rekenen op een gemiddelde prijs van +/- $750.000 en je moet 20% aanbetalen om een hypotheek te kunnen krijgen. Huizenprijzen stijgen hier nu met 10% per jaar dus als je het kunt betalen zit je gebakken. Aan de andere kant: waneer knapt de zeepbel?

Edit: ik lees net dat je vrijgezel bent. Dan lekker een appartementje in een centrale wijk voor $400-500 p/w of je kune op kamers gaan (ze noemen dat hier 'flatten), dan zit je meestal rond de $150/200 gebakken en heb je ook sociaal contact. Ik ging samen met mijn vriendin en wij kozen voor optie 1.

[ Voor 5% gewijzigd door Goodfellas op 10-08-2015 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
@Hierboven, ik ben het niet helemaal met je eens.
Punt 1 gaat OT naar Wellington waar $500 per maand nog wel eens een huis zou kunnen huren ipv een AKL city flat.

Ten 2e liggen de salarissen hier mijns inziens wel degelijk hoger dan NL maar het hangt denk ik van je branche af. Toen ik van NL naar de UK verhuisde verdubbelde mijn salaris ongeveer en na wat carrierestappen zit ik nu op bijna 3x mijn NL salaris. In NZ is het salaris voor mij vrijwel identiek als in de UK, dat is dus ruimschoots meer dan NL.

Qua werkcultuur vind ik het juist meer laid back. Meeste mensen komen 9.30 op kantoor aankakken en zijn om 17.00 ook weer weg. Niemand die hier overhemden, pantalons en nette schoenen draagt op het werk. Allemaal spijkerbroek, een shirt en sneakers.

Wbt wonen als je niet per se in het CBD (centrum) wilt zitten kun je voor die $500 per week ook een 2-kamer woning huren in de suburbs. Ik betaal hier niet veel meer dan dat voor een 3-kamer woning (vrijstaand) in een rustige wijk 15 min van het centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
ScuL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 03:43:
Punt 1 gaat OT naar Wellington waar $500 per maand nog wel eens een huis zou kunnen huren ipv een AKL city flat.
Oops, niet gezien. Dan is dit punt idd veel minder belangrijk.
Ten 2e liggen de salarissen hier mijns inziens wel degelijk hoger dan NL maar het hangt denk ik van je branche af. Toen ik van NL naar de UK verhuisde verdubbelde mijn salaris ongeveer en na wat carrierestappen zit ik nu op bijna 3x mijn NL salaris. In NZ is het salaris voor mij vrijwel identiek als in de UK, dat is dus ruimschoots meer dan NL.
Ligt dat aan je carriere stappen of aan het land? Het modale inkomen in NL is 33.000 euro. Het enige wat ik kan vinden in NZ is 'median weekly income' van $863. Dat komt neer op een jaarsalaris van $55300, oftewel 33357.04 euro. Dat is dus bijna helemaal gelijk. bron: http://www.stats.govt.nz/...eSurvey_HOTPJun14qtr.aspx

Natuurlijk is dit wel enigsinds afhankeijk van de stand van de NZD en de EUR. Als je dan de secundaire arbeidsvoorwaarden er bij neemt, ben je wat mij betreft per saldo dus gemiddeld iets slechter af in NZ.

Ook voor mij geldt dat ik flink boven mijn NL salaris zit nu, maar dat ligt meer aan het feit dat ik carriere maak dan in welk land ik woon. Branch is inderdaad ook belangrijk, in IT zit je hier wel goed!
Qua werkcultuur vind ik het juist meer laid back. Meeste mensen komen 9.30 op kantoor aankakken en zijn om 17.00 ook weer weg. Niemand die hier overhemden, pantalons en nette schoenen draagt op het werk. Allemaal spijkerbroek, een shirt en sneakers.
Wij werken in een andere branch, zo veel is duidelijk. Ik werk in pak (consultant) en bij alle bedrijven waar ik kom (meestal verzekeraars & consumer goods) loopt het kantoor personeel in pak of tenminte pantalon.

Daarnaast komt iedereen hier gemiddeld laat binnen maar gaat ook vaat later weg. Dit kan ook weer aan mijn beroep liggen, ik werk altijd in projecten en overwerken is daar eigenlijk wel inherent aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ScuL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 03:43:

Wbt wonen als je niet per se in het CBD (centrum) wilt zitten kun je voor die $500 per week ook een 2-kamer woning huren in de suburbs. Ik betaal hier niet veel meer dan dat voor een 3-kamer woning (vrijstaand) in een rustige wijk 15 min van het centrum.
In welke branche ben je werkzaam? Ik probeer er een beetje achter tekomen wat een .net ontwikkellaar met meer dan 10 jaar ervaring zal verdienen. Ik zie bedragen tussen 35.000 euro en 53.000 euro, wat ongeveer hetzelfde is als in nederland. Netto hou je overal terwereld wel meer over dan in nederland.

Tja en huizenrpijzen, als iets 10 % per jaar stijgt, dan is dat zeker een bubble die daar ook nog wel gaat knappen. Hebben we hier ook gezien. Maar op korte termijn kan je er natuurlijk wellicht ngo op verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Mijn werk is een overlap van IT en audiovisueel. Met 10 jaar ervaring zou je wel aan de hogere kant van dat spectrum moeten zitten, $80-$100k. Belasting is veel lager, (33% op zo'n salaris = hoogste schijf).
Zorgverzekering is hier niet verplicht (alleen privé en overheid dekt ongevallen)
Gemeentebelasting betaalt de huisbaas (als je huurt).
Benzine is de halve prijs en wegenbelasting nihil (zeker in het nieuwe systeem)
Het enige dat in vergelijk prijzig is is voedsel (vanwege de lange afstand/import) en electriciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Ernstige twijfels of dat gesprek zojuist wel goed ging :'(

Praying to the gods of NZ now.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thundermo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:05
Firesphere schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:01:
Ernstige twijfels of dat gesprek zojuist wel goed ging :'(

Praying to the gods of NZ now.
Waarom had je twijfels? Was dit een gesprek met 1 van de team? Je vorige post ging namelijk over het feit dat ze een contract naar je op gingen stellen, en bij akkoord van beide was het in kannen en kruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
thundermo schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:19:
[...]

Waarom had je twijfels? Was dit een gesprek met 1 van de team? Je vorige post ging namelijk over het feit dat ze een contract naar je op gingen stellen, en bij akkoord van beide was het in kannen en kruiken...
Ja, was het gesprek met een team inderdaad. Blijkbaar heb ik heel andere gevoelens bij hoe het gesprek ging, want zij waren erg enthousiast.

Het was dus gewoon mijn gevoel bij het gesprek, niet twijfels of iets door zou gaan of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thundermo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:05
Firesphere schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:15:
[...]

Ja, was het gesprek met een team inderdaad. Blijkbaar heb ik heel andere gevoelens bij hoe het gesprek ging, want zij waren erg enthousiast.

Het was dus gewoon mijn gevoel bij het gesprek, niet twijfels of iets door zou gaan of niet ;)
Owh ok, ik dacht al. Zou balen zijn, als het dan op zo'n manier afketst. Maar je gevoel bij het team, is dat wel goed? Of was het alleen dit gesprek, waarbij je een minder positief gevoel had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
thundermo schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:05:
[...]

Owh ok, ik dacht al. Zou balen zijn, als het dan op zo'n manier afketst. Maar je gevoel bij het team, is dat wel goed? Of was het alleen dit gesprek, waarbij je een minder positief gevoel had?
Het team is wel tof, het is gewoon het gesprek zelf waar ik me onzeker over voelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Heh, m'n zusje gaat m'n ouders vrijdag inlichten. Ik ben benieuwd of ze de moeite nemen om iets te laten horen voor de verandering :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Ik mag toch wel hopen dat je ouders iets laten horen (of jij aan hun) als je naar de andere kant van de wereld verhuist? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Ger schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:27:
Ik mag toch wel hopen dat je ouders iets laten horen (of jij aan hun) als je naar de andere kant van de wereld verhuist? :o
Eh, ik neem aan dat jij mijn relatie met mijn familie (minus m'n zusje) niet kent?

Dus in alle eerlijkheid, nee, ik geef m'n zusje toestemming om m'n ouders iets over mij te vertellen, maar ik zal zelf geen contact met ze opnemen en ook geen verhuisbericht sturen.
Ik zal daarnaast ook niet opnemen als ze bellen, de deur open doen als ze voor de deur staan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Nope, ken ik niet. Ik las wel het e.e.a. hier in het topic, maar de rest is mij onbekend. Ging er niet vanuit dat de relatie blijkbaar zó slecht is. Zuur. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Na ondertussen goed 7 jaar (als ik me niet vergis) weet ik niet beter. Het is gewoon zo. Maar da's hier offtopic :)

Je hebt DM uit staan, maar zoek maar ff op mijn topics, komt er wel ergens 1 langs uit 2012

[ Voor 31% gewijzigd door Firesphere op 12-08-2015 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Firesphere schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:35:
Je hebt DM uit staan, maar zoek maar ff op mijn topics, komt er wel ergens 1 langs uit 2012
Verrek, wist ik niet eens. Aangezet. Maar ik zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Ger schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:01:
[...]

Ik kan je nog steeds geen DM sturen. Maar soit, je kan't zelf ook wel vinden gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ger schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:01:
[...]
Staat nog steeds uit hoor.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Firesphere schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:31:
[...]

Eh, ik neem aan dat jij mijn relatie met mijn familie (minus m'n zusje) niet kent?

Dus in alle eerlijkheid, nee, ik geef m'n zusje toestemming om m'n ouders iets over mij te vertellen, maar ik zal zelf geen contact met ze opnemen en ook geen verhuisbericht sturen.
Ik zal daarnaast ook niet opnemen als ze bellen, de deur open doen als ze voor de deur staan etc.
Ik weet dat je een slechte relatie hebt met je ouders, dus je zal hier waarschijnlijk een broertje dood aan hebben, maar ik vind het vreemd dat je benieuwd bent of ze 'de moeite zullen nemen' om wat te laten horen, terwijl je ze niet eens wilt zien of spreken.

Als ze geen moeite nemen, dan is het "Zie je wel, ze nemen niet eens de moeite om wat te laten horen". Laten ze wel wat horen, dan is het "Ja hoor, nu opeens wel! Ik hoef er niks van te weten."

Op die manier kunnen ze nooit wat goed doen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:54:
[...]
Ik weet dat je een slechte relatie hebt met je ouders, dus je zal hier waarschijnlijk een broertje dood aan hebben, maar ik vind het vreemd dat je benieuwd bent of ze 'de moeite zullen nemen' om wat te laten horen, terwijl je ze niet eens wilt zien of spreken.

Als ze geen moeite nemen, dan is het "Zie je wel, ze nemen niet eens de moeite om wat te laten horen". Laten ze wel wat horen, dan is het "Ja hoor, nu opeens wel! Ik hoef er niks van te weten."

Op die manier kunnen ze nooit wat goed doen ;)
Heb je gelijk in :) En het is inderdaad wel een beetje hypocriet van mij. Maar de reden dat ik niet zal opnemen, is vooral omdat het alsnog zal neerkomen op beschuldigingen en dat ik eens naar mezelf moet kijken etc. (eenzijdig beeld, klopt).

Ik heb in ieder geval de behoefte niet meer. Het benieuwd zijn is meer om hoe ze reageren. Vooral om gewoon de reactie te weten.

Je "zie je wel", dat sentiment heb ik niet hoor. Vergelijk het met bijvoorbeeld een kind krijgen. Ik weet niet hoe ze zullen reageren, maar ben wel benieuwd OF ze er op reageren. En dat is persoon-onafhankelijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
helpt als ik instellingen opsla als ik ze wijzig

Enniewee kan het niet vinden. Hk zeker? Kan ik niet in. Maar het is ook jouw privéleven

[ Voor 43% gewijzigd door Tjolk op 12-08-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Ger schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:07:
helpt als ik instellingen opsla als ik ze wijzig

Enniewee kan het niet vinden. Hk zeker? Kan ik niet in. Maar het is ook jouw privéleven
Errr, ja, verschilt per land gok ik.

En ja, is inderdaad een HK topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Firesphere op 12-08-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ah85
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 09:27
Grappig om dit allemaal te lezen. Ik woon al ook ongeveer 5 jaar in Wellington, na 2 jaar begon ik een beetje te twijfelen en ben ik voor een tijdje terug naar Nederland gegaan. Na 8 maanden Nederland was ik er helemaal klaar mee en ben ik weer terug gegaan.

De huur ligt hoog en ik raad je aan ook meer te betalen zodat je kwaliteit krijgt(de wind is verradelijk). De salarissen, afhankelijk van de industrie, zijn hoog. Belasting is laag. Spaarrente is hoog, wij vangen ongeveer 5%. Verder is het culinaire helemaal top. Wel zijn levensmiddelen wat duurder en vaak seizoens gebonden.

Wat mij betreft is het emigreren naar NZ mn beste stap ooit geweest. De work life balance is top, heerlijk outdoors en werken is een sociale bezigheid. Ik heb een top baan en verdien ongeveer het dubbele van wat ik in NL deed. (Werk in de IT). Woon ook heerlijk aan het strand met mn nederlandse vrouw, 20 minuutjes naar werk, en 10 seconden lopen om in het water te liggen met mn surfboard. Wij zijn er enorm op vooruit gegaan. Veel meer ontspannen en minder familie druk en zoveel weekendjes weg naar de mooiste bestemmingen.

Ook mocht je interesse hebben zijn er best veel Nederlanders in Wellington. Voetbal wedstrijden kijken we met zn allen. Ik vond zulk soort gedoe vroeger niks maar aan e andere kant van de wereld schept het toch een leuke band.

Mocht je wat hulp nodig hebben en wat dingen willen weten over Wellington laat het dan even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
ah85 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:23:
Mocht je wat hulp nodig hebben en wat dingen willen weten over Wellington laat het dan even weten.
Die staat! DM me even zodat ik het niet vergeet. Barbeque op het strand deze kerst? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
muffstuff schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:29:
[...]

In welke branche ben je werkzaam? Ik probeer er een beetje achter tekomen wat een .net ontwikkellaar met meer dan 10 jaar ervaring zal verdienen. Ik zie bedragen tussen 35.000 euro en 53.000 euro, wat ongeveer hetzelfde is als in nederland. Netto hou je overal terwereld wel meer over dan in nederland.

Tja en huizenrpijzen, als iets 10 % per jaar stijgt, dan is dat zeker een bubble die daar ook nog wel gaat knappen. Hebben we hier ook gezien. Maar op korte termijn kan je er natuurlijk wellicht ngo op verdienen.
Mja, ze hebben mij 75k NZ$ geboden, dus salaris maak ik me niet zo druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Per maand of per jaar? In het eerste geval zou ik zeggen: doen! In het tweede geval is het niet echt bijzonder veel te noemen om specifiek daarvoor te emigreren naar NZ. Maar als je job leuk is en je hebt geen binding met NL: waarom niet? Terug kan je altijd wel.

Uiteindelijk wordt het toch weer een random land met de dagelijkse beslommeringen die je ws. ook wel in NL hebt. Misschien alleen in een wat mooier jasje.

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 14-08-2015 18:46 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
vhal schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:43:
Per maand of per jaar? In het eerste geval zou ik zeggen: doen! In het tweede geval is het niet echt bijzonder veel te noemen om specifiek daarvoor te emigreren naar NZ. Maar als je job leuk is en je hebt geen binding met NL: waarom niet? Terug kan je altijd wel.

Uiteindelijk wordt het toch weer een random land met de dagelijkse beslommeringen die je ws. ook wel in NL hebt. Misschien alleen in een wat mooier jasje.
Per jaar. Is ruim boven het modale inkomen daar hoor. En sowieso, ik heb niet zoveel nodig ;)

Maargoed, ik krijg ook 10k verhuiskostenvergoeding etc. Dus het is heel makkelijk voor mij, en bijna niets dat me aan NL bindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste