sdk1985 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:50:
[...]
Dat effect voorspel ik helaas al 3 jaar (ahv de flink gedaalde R&D uitgaven, ooit 1800 miljoen na overname van Ati). Het is met de recente "refresh" pijnlijk duidelijk dat de snelheid van vernieuwing er nu echt omlaag is gegaan.
Als AMD "ons" een plezier wil doen dan splitsen ze de hele Radeon tak "gewoon" weer af. Er zit best wel geld in die markt. Kwestie van een beetje durven... Na 10 jaar is wel duidelijk dat Ati zelf het stukken beter deed dan onder leiding van AMD. Die APU's waren leuk voor AMD maar omgekeerd had Ati daar weinig aan.
Want het boeit mensen die een videokaart kopen wat de R&D is van een bedrijf?
Zelfbouwers zijn een leuke markt voor Nvidia en AMD, maar OEM is veel en veel groter, dat merkte AMD ook maar al te goed ten tijde van de P4's: "Tweakers" en mensen met wat kennis kochten wel de betere AMD's, maar dankzij wat slimme deals vaan onze blauwe vriend, kocht de overige 90% kant en klare Intel desktops, omdat AMD's simpelweg niet te vinden waren.
Hetzelfde zie je nu weer, sla een willekeurig blaadje van een willekeurige pc-boer open, en kijk maar welke videokaarten er vooral inzitten: nVidia, van budget tot dingen van 1500 euro, in bijna geen enkele zit een AMD videokaart. Niet omdat AMD's zo slecht zijn, lees de reviews en je ziet het wel, maar grote kans dat Nvidia bij de OEMs wel flink op prijs concureert. Ik vraag me af hoeveel Asus voor een GTX960 betaald, waarschijnlijk minder dan AMD voor een R9 380 vraagt.
En vergeet niet dat veel mensen nu op laptops gamen. AMD APU's zijn een bitch om te vinden [dankjewel Intel] en eerlijk is eerlijk, de mobiele GPU's van AMD stellen inderdaad weinig voor de laatste jaren. Maar, voor instappers maakt het weinig uit, en zelf ben ik blij dat ik voor een A-8 4500m Dual Graphics heb gekozen, kan er nog vrij aardig op gamen, veel beter dan met een i5 + HD2500. AMD heeft hele mooie APU's beschikbaar voor laptops [en tablets] maar ze worden nauwelijks afgenomen, driemaal raden hoe.
Tja, dan kun je wel leuk veel aangeraden worden op sites zoals Tweakers, maar dat is nog geen 10% van de verkopen. De meeste mensen wandelen de MM/lokale computerboer binnen en kopen iets wat ze leuk vinden, en dat is in 90%+ van de gevallen Intel met Nvidia.
Met de GPU's van AMD zit het echt wel snor, met de APU's ook wel, de CPU's zijn wat minder, maar, ik denk dat AMD's grootste probleem, simpelweg een PR probleem is. Het spook van de drivers waant nog steeds rond, en ernaast vliegt het spook der oververhitting van de reference R9 290's. En waar Nvidia graag roeptoetert over hun quasi-nuttige features, hoor je AMD nooit over hun quasi-nuttige features, daardoor denken mensen dat AMD het niet heeft, terwijl ze op bijna alles wel een antwoord hebben, alleen moet je ervoor zoeken, en zelfs ik weet van sommige dingen de namen niet eens, en de namen zijn ook gewoon minder "cool", en lijken minder op elkaar, dan wat Nvidia uitkraamt met hun "G-"dingen, nog even en mensen denken dat ze de G-string hebben bedacht
Gaat het tij volledig keren door DX12? Meh, ik weet het niet, misschien voor de 10% van de mensen die zich inleest, misschien dat de oems een beetje gaan opletten en wat meer AMD's nemen [als hun contract met Nvidia afgelopen is]
Zelf denk ik dat het tij vooral gaat keren als Nvidia een flinke fuckup maakt, eentje zo groot, dat zelfs de hordes fanboys het niet kunnen verdoezelen, zoiets als de implementatie HBM2 verkloten omdat ze niet meededen in het project, waardoor hun vlaggenschip veel later uitkomt, al dan niet met performanceproblemen. Maar, simpelweg de overstap naar DX12 niet lekker maken lijkt mij niet voldoende. Zelfs fikkende tablets waren niet echt een probleem voor Nvidia...
People as things, that’s where it starts.