Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik denk dat hij eerder bedoelt: zolang je er niet (expliciet in de naam) bij vermeld wat de sleutel isCloud schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:25:
[...]
Dus een Ceaser cipher is encryptie, zolang de sleutel maar niet 13 is?
Volgens mij heb jij in het verleden vaak genoeg aangetoond dat dat voor jou niet echt opgaat, meneer de software architectAmanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:22:
Sprake van weten waar je het over hebt.
Maar joking aside, ik zeg nog een keer met klem: lees de reacties en ga erop in. Ga niet stellingen lopen deponeren die al lang en breed de revu zijn gepasseerd, zonder enige argumentatie. Zo voeren we hier geen discussies.
[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 11-06-2015 15:46 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Leer eerst maar zelf discusseren in plaats van mensen de grond in te boren op basis van acties van iemand die destijds een stuk jonger was..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:43:
[...]
Volgens mij heb jij in het verleden vaak genoeg aangetoond dat dat voor jou niet echt opgaat, meneer de software architect
Maar joking aside, ik zeg nog een keer met klem: lees de reacties en ga erop in. Ga niet stellingen lopen deponeren die al lang en breed de revu zijn gepasseerd, zonder enige argumentatie. Zo voeren we hier geen discussies.
Nogal zielig dat je dit soort reacties plaatst.. nouja, had ik ook wel een beetje verwacht van je.
[ Voor 4% gewijzigd door Amanush op 11-06-2015 15:53 ]
Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.
Ik stel voor dat we vanaf nu on topic de discussie voortzetten met fatsoenlijke argumenten.
[ Voor 19% gewijzigd door .oisyn op 11-06-2015 15:59 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Met alle respect, maar ik vind dat .oisyn hier gewoon echt gelijk heeft.Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:50:
[...]
Leer eerst maar zelf discusseren in plaats van mensen de grond in te boren op basis van acties van iemand die destijds een stuk jonger was.
Nogal zielig dat je dit soort reacties plaatst.. nouja, had ik ook wel een beetje verwacht van je.
De poll score alleen geeft al aan dat het gros van de mensen hier anders denkt over rot13 encryptie dan dat jij dat doet. Nu kan ik zelf ook wel eens koppig zijn... maar als 86% van de mensen (in de poll) hier het over eens is, zou je wellicht toch eens kunnen afvragen hoe dat zich verhoud tot je eigen standpunten.
ontopic: ik zou haast denken dat wat er inmiddels over het onderwerp gezegd kon worden wel gezegd is in het kader van de gestelde vraag. 86% (op het moment van schrijven) vind dat ROT13 encryptie is

[ Voor 13% gewijzigd door Laurens-R op 11-06-2015 16:01 ]
Dat zou kunnen maar wat doet dat af aan de encryptie?mcDavid schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:41:
[...]
Ik denk dat hij eerder bedoelt: zolang je er niet (expliciet in de naam) bij vermeld wat de sleutel is
@hieronder: precies mijn punt

[ Voor 3% gewijzigd door Cloud op 11-06-2015 16:04 ]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 11-06-2015 16:02 ]
In sommige gevallen is waar of onwaar wat kort door de bocht. Misschien kunnen we het beter per situatie bekijken.Laurens-R schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:58:
[...]
Met alle respect, maar ik vind dat .oisyn hier gewoon echt gelijk heeft.
De poll score alleen geeft al aan dat het gros van de mensen hier anders denkt over rot13 encryptie dan dat jij dat doet. Nu kan ik zelf ook wel eens koppig zijn... maar als 86% van de mensen (in de poll) hier het over eens is, zou je wellicht toch eens kunnen afvragen hoe dat zich verhoud tot je eigen standpunten.
Ik geloof niet echt in crypto-algoritmes zonder keys.
Als je ROT13 gebruikt zonder dat je de key er daadwerkelijk bij vermeld, gebruik je gewoon ROT met '13' als key.Cloud schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:00:
[...]
Dat zou kunnen maar wat doet dat af aan de encryptie?Als je iets encrypt met ROT13 ben je niet verplicht erbij te zetten dat je ROT13 gebruikt hebt. Het valt ook niet te zien aan de tekst (tenzij je gaat analyseren), het is dus geen publieke informatie. Voor een eventuele derde partij, is het gewoon een ROT-encryptie met een onbekende sleutel.

Of wordt dat te filosofisch?
[ Voor 9% gewijzigd door Kwistnix op 11-06-2015 16:06 ]
Als je ROT als 'methode' en ROT1, ROT2, ROT3, [...] ROT24, ROT25, ROT26 als 'algoritme' ziet, ben ik het er overigens wel mee eens dat men ROT13 en ROT26 mag benoemen als 'encryptie-algoritmes'.Kwistnix schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:05:
Misschien is het een interessantere discussie of ROT26 wel of geen encryptie is, waarbij de ciphertext "toevallig" gelijk is aan de plain text
Of wordt dat te filosofisch?
ROT is een algoritme met 2 inputs: een sleutel en een tekst. ROT_N is hetzelfde algoritme, met N als sleutel.
Er is met geen enkele logica te stellen dat ROT wel encryptie is, maar ROT13 niet meer. Dat ROT13 toevallig een losse functie is in een populaire programmeertaal doet daar verder niets aan af.
[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 11-06-2015 16:14 ]
Als in een populaire taal (bijvoorbeeld: PHP) wel een ROT13-functie beschikbaar is, maar geen ROT-functie, durf ik ROT13 niet echt bepaald meer 'encryptie' noemen, terwijl dat in de theorie misschien wel het geval is..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:12:
ROT is een algoritme met 2 inputs: een sleutel en een tekst. ROT_N is hetzelfde algoritme, met N als sleutel.
Er is met geen enkele logica te stellen dat ROT wel encryptie is, maar ROT13 niet meer. Dat ROT13 toevallig een losse functie is in een populaire programmeertaal doet daar verder niets aan af.
ROT is het encryptie algoritme... 1..n is de sleutel.....Wat dat betreft is het niet anders dan andere encryptie methodes... je hebt het encryptie algoritme en een sleutel. Op basis van de sleutel worden er bewerkingen gedaan op de input data. Of dat nou allerlei complexe berekeningen zijn of simpele rotaties, het idee blijft hetzelfde.... de complexiteit is verschillend. Complex of niet complex; het concept blijft hetzelfde.Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:10:
[...]
Als je ROT als 'methode' en ROT1, ROT2, ROT3, [...] ROT24, ROT25, ROT26 als 'algoritme' ziet, ben ik het er overigens wel mee eens dat men ROT13 en ROT26 mag benoemen als 'encryptie-algoritmes'.
Zoals eerder gezegd: in dat geval is het een encryptie-algoritme.Laurens-R schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:17:
[...]
ROT is het encryptie algoritme... 1..n is de sleutel.....Wat dat betreft is het niet anders dan andere encryptie methodes... je hebt het encryptie algoritme en een sleutel. Op basis van de sleutel worden er bewerkingen gedaan op de input data. Of dat nou allerlei complexe berekeningen zijn of simpele rotaties, het idee blijft hetzelfde.... de complexiteit is verschillend. Complex of niet complex; het concept blijft hetzelfde.
Dus jij beweert dat de classificatie van een algoritme afhangt van de vorm waarin het in een populaire taal geïmplementeerd is?Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:16:
[...]
Als in een populaire taal (bijvoorbeeld: PHP) wel een ROT13-functie beschikbaar is, maar geen ROT-functie, durf ik ROT13 niet echt bepaald meer 'encryptie' noemen, terwijl dat in de theorie misschien wel het geval is.
Zeer onjuist. Ik beweer dat ROT13 praktisch gezien meer geen encryptie te noemen is, maar dat theoretisch gezien wel het geval is..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:20:
[...]
Dus jij beweert dat de classificatie van een algoritme afhangt van de vorm waarin het in een populaire taal geïmplementeerd is?
Waar trek jij die grens?Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:21:
...
Zeer onjuist. Ik beweer dat ROT13 praktisch gezien meer geen encryptie te noemen is, maar dat theoretisch gezien wel het geval is.
Het feit dat de sleutel vast staat bij ROT13 (want =ROT(13)), maakt het wellicht nog zwakker... maar het blijft encryptie imho.Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:21:
[...]
Zeer onjuist. Ik beweer dat ROT13 praktisch gezien meer geen encryptie te noemen is, maar dat theoretisch gezien wel het geval is.
Volgens mij zijn we het er iig over eens, dat iemand die dit algoritme gebruikt een wapper om z'n oren verdiend.
En dat was precies wat .oisyn bedoelde, dat is al in het begin van dit topic voorbijgekomen. Het gaat niet om hoeverre de encryptie nog hedendaags bruikbaar is (want inderdaad, waar trek je de grens dan?)Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:21:
[...]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Dat is afhankelijk van je standpunt (en/of manier van beredeneren)..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:23:
Maar dat geldt dan niet voor ROT5? Want die zit niet in PHP. Dus dat is dan praktisch gezien wel encryptie?
Yes, dat zeker.Laurens-R schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:24:
[...]
Het feit dat de sleutel vast staat bij ROT13 (want =ROT(13)), maakt het wellicht nog zwakker... maar het blijft encryptie imho.
Volgens mij zijn we het er iig over eens, dat iemand die dit algoritme gebruikt een wapper om z'n oren verdiend.
Als je het vanuit dat punt wil beredeneren moet ik hem gelijk geven.Cloud schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:25:
[...]
En dat was precies wat .oisyn bedoelde, dat is al in het begin van dit topic voorbijgekomen. Het gaat niet om hoeverre de encryptie nog hedendaags bruikbaar is (want inderdaad, waar trek je de grens dan?)Volgens mij gaat het gewoon om de theoretische kant van encryptie.
Ja no shit. Alles is afhankelijk van je standpunt en/of manier van beredeneren. Waar ik achter probeer te komen is jouw standpunt.Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:25:
[...]
Dat is afhankelijk van je standpunt (en/of manier van beredeneren).
Mijn standpunt is al duidelijk; ROT13 is een encryptie-algoritme, maar zo noem ik het liever niet..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:27:
[...]
Ja no shit. Alles is afhankelijk van je standpunt en/of manier van beredeneren. Waar ik achter probeer te komen is jouw standpunt.
Lekker op de bank
Ik denk dat grenzen moeten trekken hier niet van toepassing is. Meer: "grenzen willen trekken".begintmeta schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:28:
Ik ben dan ook nog steeds benieuwd naar hoe Amanush bepaalt waar de grens moet worden getrokken tussen praktisch wel/geen encryptie.
Nee, jij noemt het liever encoding, wat het gewoon niet is.Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:28:
[...]
Mijn standpunt is al duidelijk; ROT13 is een encryptie-algoritme, maar zo noem ik het liever niet.
Da's lekker helder.
Lekker op de bank
Goed dan, waarom wil je ze waar trekken?Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:30:
...
Ik denk dat grenzen moeten trekken hier niet van toepassing is. Meer: "grenzen willen trekken".
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 11-06-2015 16:32 ]
Op het moment waar mensen het slechts implementeren als encoding, noem ik het liever een "grensgeval".begintmeta schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:31:
[...]
Goed dan, hoe bepaal je waar je ze trekt?
Volgens mij is er niet meer een discussie over of het 'encoding' is.ZaZ schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:31:
[...]
Nee, jij noemt het liever encoding, wat het gewoon niet is.
[...]
Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:19:
[...]
Zoals eerder gezegd: in dat geval is het een encryptie-algoritme.
Nou ja, het is wel encoding, maar dat sluit encryptie nog niet uitZaZ schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:31:
[...]
Nee, jij noemt het liever encoding, wat het gewoon niet is.
En dan noemen ze mij een mierenneuker..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:33:
[...]
Nou ja, het is wel encoding, maar dat sluit encryptie nog niet uit
Stel je codering en versleuteling nu gelijk?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Als ik stel dat een hond een dier is, maar een dier niet per se een hond, dan vind jij dat mierenneukerij
[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 11-06-2015 16:37 ]
In mijn ogen is het voordehandliggendst dat het om de intentie gaat, op de rest van de wereld kan je namelijk in mindere mate zekerheid hebben,
Nee?
Alle honden zijn dieren. Om erbij te zetten dat het hier om een dier gaat als we het over honden hebben.. tja..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:36:
[...]
Als ik stel dat een hond een dier is, maar een dier niet per se een hond, dan vind jij dat mierenneukerij
Mee eens.begintmeta schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:37:
[...]
In mijn ogen is het voordehandliggendst dat het om de intentie gaat, op de rest van de wereld kan je namelijk in mindere mate zekerheid hebben,
Om mijn mening even wat duidelijker te verwoorden:
- ROT13 is encryptie
- ROT13 wordt gebruikt vaak niet gebruikt als encryptie, maar slechts voor encoding.
- Ik vind het riskant om ROT13 tot encryptie-algoritme of encoding-algoritme te benoemen
Als je encoding heel technisch interpreteert wel. Encoding heeft alleen volgens mij nooit als doel om data 'moeilijker' te lezen te maken. ROT heeft wel dat doel en hoewel het een redelijk shitty algoritme is, is het het wel, want het heeft dat doel..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:33:
[...]
Nou ja, het is wel encoding, maar dat sluit encryptie nog niet uit
Lekker op de bank
Oh ik ken het verschil wel:Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:12:
[...]
Je kan het weer terug omzetten, maar bij ROT13 heb je "geen key nodig". Bij ROT echter wel.
ROT13 encryptie? Nee. ROT encryptie? Ja.
Edit: leer het verschil tussen encryption en encoding.
- Rot(13) doet hetzelfde als rot13()
Rot(13) is wel encryptie en rot13() niet volgens jou, echter vergeet je voor het gemak dan maar dat je (normaal gesproken!) niet zomaar aan de buitenwereld aangeeft dat je rot13 gebruikt. Men ziet alleen dat er een (vorm van) versleuteling is toegepast, niet welke dat is.
Degene die het moet kunnen lezen geef je aan dat het rot13 (of rot(13) ) is, maakt voor de ontvanger echt niet uit.
Hoewel encoding het ook niet altijd makkelijker maakt... misschien wel geschikter voor een bepaald doel. Voorbeeld Base64 maakt tekst nou niet leesbaarder (integendeel zelfs), wel geschikter om bijvoorbeeld via een GET/POST request mee te geven.ZaZ schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:40:
[...]
Als je encoding heel technisch interpreteert wel. Encoding heeft alleen volgens mij nooit als doel om data 'moeilijker' te lezen te maken. ROT heeft wel dat doel en hoewel het een redelijk shitty algoritme is, is het het wel, want het heeft dat doel.
[ Voor 12% gewijzigd door Laurens-R op 11-06-2015 16:44 ]
Onjuist. Lees mijn posts.jbdeiman schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:41:
[...] Rot(13) is wel encryptie en rot13() niet volgens jou, [...]
ROT13 is encryptie, maar zo wil ik het liever niet noemen.
[ Voor 13% gewijzigd door Amanush op 11-06-2015 16:46 ]
Dat is niet hoe de discussie verliep. Er werd gesteld dat als iets een hond (encryptie) is, dat het dan geen dier (encoding) is. ZaZ zegt dat jij beweert dat het een dier (encoding) is, "wat het gewoon niet is". Maar je komt er niet omheen dat ROT(n) een vorm van encoding is. Maar zeggen dat iets een encoding is sluit niet uit dat het een encryptie is. Om met je eigen woorden te spreken:Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:38:
Alle honden zijn dieren. Om erbij te zetten dat het hier om een dier gaat als we het over honden hebben.. tja.
Het lijkt me een te fundamentele terminologie om dit af te doen als mierenneukerij. Zeker door iemand die al eerder anderen maande het verschil tussen beide begrippen te leren kennen.Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:12:
Edit: leer het verschil tussen encryption en encoding.
Aanhalen dat het het moeilijker maakt en daarmee dus wel iets dichterbij encryptie brengt is een beetje een drogredenering.Laurens-R schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:42:
[...]
Hoewel encoding het ook niet altijd makkelijker maakt... misschien wel geschikter voor een bepaald doel. Voorbeeld Base64 maakt tekst nou niet leesbaarder (integendeel zelfs), wel geschikter om bijvoorbeeld via een GET/POST request mee te geven.
Lekker op de bank
Dat was dan ook niet m'n redenering... nergens heb ik gezegd dat het dan meer in de buurt van encryptie komt. Het was meer bedoeld als een extra denkslag op de gedachte die de quote aanhaalde.ZaZ schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:47:
[...]
Aanhalen dat het het moeilijker maakt en daarmee dus wel iets dichterbij encryptie brengt is een beetje een drogredenering.
[ Voor 21% gewijzigd door Laurens-R op 11-06-2015 16:51 ]
Kan zijn dat ik eens een keer `niet` of `geen` heb gezegd, maar `niet slechts` bedoelde..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:46:
[...]
Dat is niet hoe de discussie verliep. Er werd gesteld dat als iets een hond (encryptie) is, dat het dan geen dier (encoding) is. ZaZ zegt dat jij beweert dat het een dier (encoding) is, "wat het gewoon niet is". Maar je komt er niet omheen dat ROT(n) een vorm van encoding is. Maar zeggen dat iets een encoding is sluit niet uit dat het een encryptie is. Om met je eigen woorden te spreken:
[...]
Het lijkt me een te fundamentele terminologie om dit af te doen als mierenneukerij. Zeker door iemand die al eerder anderen maande het verschil tussen beide begrippen te kennen.

Oh, haha, mijn excuses..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:50:
Argh, het ging niet om een post van jou maar om een post van ZaZ... Ach laat ook maar
Ok, bedoelde het ook niet als aanval hoorLaurens-R schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:48:
[...]
Dat was dan ook niet m'n redenering... nergens heb ik gezegd dat dat het dan encryptie maakt. Het was meer een extra slag op de gedachte die ik in de quote aanhaalde.
In geval van Base64 zie ik het nog steeds als encoding. Dat algoritme heeft puur als doel om data om te zetten in printbare karakters en doet er niets aan om het bewust moeilijker te maken om de data weer terug te halen. Op het moment dat een encoding (nou je zin .oisyn?
Of de bedenker van het algoritme nou een sterk algoritme ervoor heeft bedacht lijkt me van onderschikt belang. Het doel was het het versleutelen, dus het is encryptie.
Lekker op de bank
heb het idee dat we af en toe verzanden in herhaling (met gebruik van andere woorden voor hetzelfde punt)...

of mis ik nou de grote existentiële vraag die we hier proberen te beantwoorden?
[ Voor 80% gewijzigd door Laurens-R op 11-06-2015 17:05 ]
Scheelt een hoop gedoe.
Rot13 is een simpel encryptiealgoritme.
Lekker op de bank
Ik zeg slot er opZaZ schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:04:
Ja, bij dit soort vragen gewoon kijken op Wikipedia.
Scheelt een hoop gedoe.
[...]
We houden gewoon steeds dezelfde discussie, maar dan met steeds een andere encryptiesleutelLaurens-R schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:02:
heb het idee dat we af en toe verzanden in herhaling (met gebruik van andere woorden voor hetzelfde punt)...
Ik ga hier spijt van krijgen : volgens mij hebben we het dan over encoding, want het is nog steeds helder wat je bedoeld; alleen de presentatie van de discussie wijzigt..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:16:
[...]
We houden gewoon steeds dezelfde discussie, maar dan met steeds een andere encryptiesleutel
... aan de andere kant... het verloop van de discussie werd er ook niet duidelijker van af en toe

[ Voor 14% gewijzigd door Laurens-R op 11-06-2015 17:36 ]

'Duidelijk' zou niet het eerste woord zijn wat in me opkomt bij jouw omschrijvingAmanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:28:
[...]
Mijn standpunt is al duidelijk; ROT13 is een encryptie-algoritme, maar zo noem ik het liever niet.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Een groot verschil is wel dat bij rot13 (en meer van dat soort simpele encodings, denk ASCII, Duits, morse, etc) de sleutel niet geheim is, en bovendien gemakkelijk te achterhalen is dmv analyseren van het bericht..oisyn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:01:
Scherp. Volgens dezelfde logica is geen enkele encryptie dan encryptie, want je gebruikt altijd een specifieke sleutel.
Dat is wat mij betreft een belangrijk verschil, los van de woordenboek definities.
Edit: overigens voel ik ook wel iets voor de stelling dat het afhankelijk is van het gebruiksdoel.
[ Voor 35% gewijzigd door mcDavid op 11-06-2015 19:08 ]
Waarom is de sleutel niet geheim bij ROT13? Als jij daarmee een bericht versleutelt, vermeld je dan los bij het bericht dat het om ROT13 gaat?mcDavid schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 19:02:
[...]
Een groot verschil is wel dat bij rot13 (en meer van dat soort simpele encodings, denk ASCII, Duits, morse, etc) de sleutel niet geheim is, en bovendien gemakkelijk te achterhalen is dmv analyseren van het bericht.
Dit kan eenvoudig worden afgeleid uit het analyseren van het versleutelde bericht. Dat is een groot verschil met encryptiemechanismen zoals AES, die er specifiek op gebouwd zijn dat de sleutel op geen enkele manier te achterhalen is, behalve bruteforcen.Cloud schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:13:
[...]
Waarom is de sleutel niet geheim bij ROT13? Als jij daarmee een bericht versleutelt, vermeld je dan los bij het bericht dat het om ROT13 gaat?
Maar je brengt me wel op een idee voor een andere interessante stelling:
Encoding is encryptie als het bekendmaken van het gebruikte mechanisme, niet genoeg is om het bericht te ontsleutelen.
Stel dat je niet weet hoe veel posities een karakter moet verschuiven, dan probeer je ze gewoon allemaal uit, vroeg of laat kom je toch wel bij de juiste.
ROT13 kan je net als base64 onder encoding en niet encryption.
Je kan in principe alles encryptie kunnen noemen, ook ASCII of UTF-8. Of het inzetbaar is kan je net als alle andere vormen afleiden aan de tijd die je nodig zou hebben om het te kraken. Als ROT op basis van verschuiven van het alphabet werkt van A tot Z, dan heb je maar 26 mogelijke 'sleutels', niet iets wat je veilig kan noemen gezien de tijd die het eist om te 'kraken' verwaarloosbaar is.gekkie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:38:
Enige verschil tussen ROT en AES als algoritme is dat het bruteforcen van de sleutel bij de ene een tikkie sneller resultaat opleverd dan bij het andere. Dus als de duur van het bruteforcen de maatgevende factor zou moeten zijn .. hoe zou je deze willen kwantificeren en waar ligt de grens ?
Je kan ook stellen dat een onveranderde tekst encryptie is om dat je letters in ASCII uitdrukt. Het leesbaar maken vergt 0 'kraak'-cycli en kan je dus ook niet bepaald als 'gecodeerd' beschouwen.
Als je als voorbeeld neemt dat je 10000 'combinaties' per seconde kan uitproberen om iets te ontsleutelen kan je stellen dat alles wat 10000 combinaties of minder heeft niet als zinvolle versleuteling gezien kan worden. Nu is die 10000 uit de lucht gegrepen, maar hang daar een accuraat getal in voor je algoritme naar keuze en je weet in hoeverre iets als versleuteld gezien kan worden.
[ Voor 59% gewijzigd door johnkeates op 11-06-2015 20:47 ]
Nee dat is niet waar. Een ceasar cipher heeft geen enkel mechanisme om te voorkomen dat de sleutel gerevese-engineered wordt. Wellicht is het in het geval van ROT inderdaad makkelijker om te bruteforcen, maar ook als je andere character replacing of zelfs behoorlijk veel ingewikkelder encoding mechanismes gebruikt, is het mogelijk door analyse van de tekst de sleutel te reverse-engineeren.gekkie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:38:
Enige verschil tussen ROT en AES als algoritme is dat het bruteforcen van de sleutel bij de ene een tikkie sneller resultaat opleverd dan bij het andere. Dus als de duur van het bruteforcen de maatgevende factor zou moeten zijn .. hoe zou je deze willen kwantificeren en waar ligt de grens ?
Bij AES etc. is dit (voor zover bekend) niet mogelijk.
Wacht, dus AES is over 100 jaar dan ook encoding geworden? Blijkbaar is er dan ergens een omslagpunt.johnkeates schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:40:
Het werd vroeger als encryptie gezien om dat de 'sleutel' het aantal verplaatsingen was. Tegenwoordig niet meer om dat met de huidige rekenkracht het aantal rotaties/substituties niet meer uit maakt om dat je met een simpele analyse elke versie kan 'kraken', waarbij in veel gevallen het kraken identiek is aan normale decodering.
Stel dat je niet weet hoe veel posities een karakter moet verschuiven, dan probeer je ze gewoon allemaal uit, vroeg of laat kom je toch wel bij de juiste.
ROT13 kan je net als base64 onder encoding en niet encryption.
[...]
Je kan in principe alles encryptie kunnen noemen, ook ASCII of UTF-8. Of het inzetbaar is kan je net als alle andere vormen afleiden aan de tijd die je nodig zou hebben om het te kraken. Als ROT op basis van verschuiven van het alphabet werkt van A tot Z, dan heb je maar 26 mogelijke 'sleutels', niet iets wat je veilig kan noemen gezien de tijd die het eist om te 'kraken' verwaarloosbaar is.
Ja, als je het in een paar seconden leesbaar kan maken is het moeilijk als 'versleuteld' te beschouwen. Versleuteling is niet zo zwart-wit dat iets instant te kraken is of onmogelijk te kraken is, je kan er hoogstens een tijdsduur aan geven. Dat is in de praktijk geen probleem als je bijvoorbeeld uit kan rekenen dat een bepaalde methode 20000 jaar zou kosten om te kraken, en de informatie na 100 jaar al waardeloos is.Megamind schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:46:
[...]
Wacht, dus AES is over 100 jaar dan ook encoding geworden? Blijkbaar is er dan ergens een omslagpunt.
Owwwwkee .. testje:mcDavid schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:43:
[...]
Nee dat is niet waar. Een ceasar cipher heeft geen enkel mechanisme om te voorkomen dat de sleutel gerevese-engineered wordt. Wellicht is het in het geval van ROT inderdaad makkelijker om te bruteforcen, maar ook als je andere character replacing of zelfs behoorlijk veel ingewikkelder encoding mechanismes gebruikt, is het mogelijk door analyse van de tekst de sleutel te reverse-engineeren.
hyuyhwltzWYSws
Doe mij de originele tekst en de sleutel ... doormiddel van analyse ... zou een eitje moeten zijn naar ik begreep.
[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 11-06-2015 20:54 ]
Ik heb nergens beweerd dat ik zelf een crypto-analist ben die datsoort dingen uit zijn mouw schudt, ik zeg enkel dat het mogelijk is.gekkie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:50:
[...]
Owwwwkee .. testje:
hyuyhwltzWYSws
Doe mij de originele tekst en de sleutel ...
Als leuk voorbeeld kun je de Enigma code nemen. Knappe koppen waren tijdens WOII in Engeland soms dagen bezig om d.m.v. patroonherkenning en bekende zwakheden in de enigma-machine, van één bericht de sleutel te reverse-engineeren zodat die sleutel gebruikt kon worden om weer heel veel andere berichten te ontcijferen. Geen idee hoe ze dat deden, maar het lukte ze wel. Tot ze op een gegeven moment machines hadden om de code te bruteforcen, toen was dat niet meer nodig. Maar omdat de mogelijkheid bestond de sleutel te reverse engineeren kun je dus stellen dat enigma geen encryptie maar encoding was. Had Hitler het maar geweten
[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 11-06-2015 21:02 ]
Ik heb zo'n beetje alle reacties gelezen, en kom toch wel aardige stof tegen (o.a. hoe en wat vragen/opzet van..). Zie ook daarop weer reacties komen.
De conclusie is voor ieder anders, maar ik zie wel een (erg grote) meerderheid de vraag met 'Eens' beantwoorden. Ook Wiki is inderdaad daar over eens.
Het topic zou bijvoorbeeld ook over andere encryptie/decode ontwerpen kunnen gaan (wat ook weldegelijk gebeurt en interessant is), maar dan wordt het misschien een warboel.
Anyway, thanks voor de reply's, weer wat geleerd.
[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 11-06-2015 23:17 ]
Volgens mij is het alleen praktisch niet mogelijk, zie ook Biclique Cryptanalysis of the Full AESPDF van Bogdanov, Khovratovich en Rechberger en ook bijvoorbeeld aanvallen om versleutelde data van random data te onderscheiden zijn mogelijkmcDavid schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:43:
...
Is alleen gebruik van een otp encryptie?
Als je ziet wat ik van je gequote heb (je oorspronkelijke post) kan je me denk ik niet kwalijk nemen dat ik daar uithaalde dat je vond dat ROT13 geen encryptie is, maar ROT(x) wel.Amanush schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:43:
[...]
Onjuist. Lees mijn posts.
ROT13 is encryptie, maar zo wil ik het liever niet noemen.
Daar reageerde ik ook op niet op de aangepaste of later geplaatste post. Het is lastig je eigenlijke mening te lezen als je in de ene post echt letterlijk zegt dat het geen encryptie is maar eigenlijk vindt dat het wel encryptie is, maar de naam niet verdient.
Dat de sleutel eenvoudig te achterhalen is middels bruteforce, is wat anders dan 'de sleutel is niet geheim'. Je noemde ze zelf ook al als gescheiden zaken, ga ze dan niet door elkaar gebruiken. Nogmaals, het gaat hier vooral om de theorie niet om hoe praktisch toepasbaar een algoritme is, alvorens het encryptie genoemd kan worden. Want dat is echt een héél andere discussie. Iedereen is het er denk ik wel over eens dat nu ROT(13) daadwerkelijk inzetten als encryptie, oliedom is.mcDavid schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:29:
[...]
Dit kan eenvoudig worden afgeleid uit het analyseren van het versleutelde bericht.
Dat is echt een hele rare stelling. Dus alle encryptie waarvan de sleutel te achterhalen is, is slechts encoding? Misschien bij jouw definitie van encryptie maar zoals we reeds gezien hebben, delen erg weinig mensen die mening met je.mcDavid schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:58:
[...]
Maar omdat de mogelijkheid bestond de sleutel te reverse engineeren kun je dus stellen dat enigma geen encryptie maar encoding was.
Volgens de interpretatie van mcDavid wel.
Verder lijkt dit topic ook wel een beetje op een ROT-discussie, want we lijken in cirkels rond te lopen qua argumentatie
[ Voor 3% gewijzigd door Cloud op 12-06-2015 09:52 ]
Dat bedoel ik niet. Bruteforcen is iets anders dan de sleutel afleiden uit het encoded bericht.Cloud schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:39:
[...]
Dat de sleutel eenvoudig te achterhalen is middels bruteforce, is wat anders dan 'de sleutel is niet geheim'. Je noemde ze zelf ook al als gescheiden zaken, ga ze dan niet door elkaar gebruiken. Nogmaals, het gaat hier vooral om de theorie niet om hoe praktisch toepasbaar een algoritme is, alvorens het encryptie genoemd kan worden. Want dat is echt een héél andere discussie. Iedereen is het er denk ik wel over eens dat nu ROT(13) daadwerkelijk inzetten als encryptie, oliedom is.
Tevens, bij gebruik van rot13 is de sleutel idd bekend, aangezien dit een algemeen gebruikte sleutel is. Vergelijkbaar met een ASCII tabel of morse codeboek. Bij een morse boodschap wordt ook niet eerst de sleutel gedeeld, maar omdat die tot het publieke domein behoort noemen we morse geen encryptie.
En die theorie, daar gaan we hier sowieso al aan voorbij. Als het doel van dit topic was de woordenboek definitie van het woord encryptie op te zoeken was er sowieso geen discussie aan.
Dat kun je wat mij betreft best stellen ja. Zodra een zwakheid gevonden en gepubliceerd is, sta je niet bepaald sterk meer als je wilt hard maken dat je er alles aan gedaan hebt je bericht voor buitenstaanders onleesbaar te maken.[...]
Dat is echt een hele rare stelling. Dus alle encryptie waarvan de sleutel te achterhalen is, is slechts encoding? Misschien bij jouw definitie van encryptie maar zoals we reeds gezien hebben, delen erg weinig mensen die mening met je.
Nogmaals, zo werkt dat niet. Zie: Cloud in "[Disc] ROT13, encryptie of niet?".mcDavid schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:15:
[...]
Tevens, bij gebruik van rot13 is de sleutel idd bekend, aangezien dit een algemeen gebruikte sleutel is. Vergelijkbaar met een ASCII tabel of morse codeboek.
ASCII/morse hierbij meenemen is echt appels en peren vergelijken. Beide zijn uiteraard geen encryptie, want beide kennen geen verschillende (laat staan onbekende) sleutels; ROT(n) wel al zijn het er nog zo weinig.
Hoewel je daar gelijk in hebt, is dat héél wat anders dan stellen dat de gebruikte techniek ineens geen encryptie meer is. Een techniek is (slechte) encryptie of is dat niet. Maar goed, die discussie is óók al gevoerd en ga ik niet nog een keer doen.[...]
Dat kun je wat mij betreft best stellen ja. Zodra een zwakheid gevonden en gepubliceerd is, sta je niet bepaald sterk meer als je wilt hard maken dat je er alles aan gedaan hebt je bericht voor buitenstaanders onleesbaar te maken.
Bij ROT 13 is de sleutel bekend bij het decrypten, maar niet bij het bericht zelf. Als het goed is bij de ontvanger (degene die het bericht moet ontsleutelen) wel een sleutel bekend, maar stuur je niet mee dat het ROT13 is. Zeggen dat bij ROT13 de code algemeen bekend is geldt inderdaad bij het versleutelen zelf, maar niet wanneer je het geëncodeerde bericht in handen krijgt.mcDavid schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:15:
[...]
Dat bedoel ik niet. Bruteforcen is iets anders dan de sleutel afleiden uit het encoded bericht.
Tevens, bij gebruik van rot13 is de sleutel idd bekend, aangezien dit een algemeen gebruikte sleutel is. Vergelijkbaar met een ASCII tabel of morse codeboek. Bij een morse boodschap wordt ook niet eerst de sleutel gedeeld, maar omdat die tot het publieke domein behoort noemen we morse geen encryptie.
En die theorie, daar gaan we hier sowieso al aan voorbij. Als het doel van dit topic was de woordenboek definitie van het woord encryptie op te zoeken was er sowieso geen discussie aan.
Zie dit bijvoorbeeld:
Als ik jou niet zeg dat het met rot13 is bewerkt (immers jij bent de ontvanger niet), dan lijkt het een bijzondere tekst en zie je niet eens dat het rot13 is. Ben jij wel de ontvanger dan geef ik aan waarmee (hoe) ik het heb versleuteld en je kan het weer leesbaar maken.Qrmr grxfg vf zrg fge ebg qregvra orjrexg, znne mvr wvw qr fyrhgry nna urg orevpug
Wat je (en dat is een zwakte van deze versleuteling) vrij snel door kan hebben is dat er een redelijk logische zins + woordstructuur lijkt te staan, al zijn de woorden niet erg logisch. Je kan dus vrij eenvoudig gokken dat het om een ROT algoritme gaat en hebt dan maar "x" sleutels om te proberen, je weet op dat moment de sleutel echter niet.
Dan staat er:
Dat zou hetzeflde zijn als dat je precies meegeeft bij een versleuteld bericht wat de gebruikte encoderingsmethode + de sleutel is, dan kan iedere ontvanger dit ook weer ontsleutelen, omdat bijgevoegd is hoe die is versleuteld.Deze tekst is met str rot dertien bewerkt, maar zie jij de sleutel aan het bericht
ROT13 is niets anders dan een functie die een bepaald algoritme toepast waarbij de sleutel 13 is en is daarmee niet wezenlijk anders dan wat voor methode ook:
- Het gaat altijd om een encryptie methode en een sleutel, waarbij de andere kant (ontvanger) als enige te weten moet krijgen om welke methode + welke sleutel het gaat.
Zonder methode (slot), maar met alleen een sleutel kan je een huis niet in, je hebt ze beiden nodig. Je moet weten waar de sleutel in moet om hem toe te kunnen passen.
[ Voor 8% gewijzigd door jbdeiman op 12-06-2015 11:03 ]
Er zijn een aantal eisen aan encryptie: de enige die echt objectief te meten is is dat decryptie naar het origineel mogelijk is.
Een aantal andere eisen zijn minder eenduidig: de versleuteling moet niet of moeilijk te lezen zijn. De identiteits-functie lijkt me de enige functie die echt objectief verworpen kan worden voor deze eis: als je het leest kun je niet eens zien dat het versleutelt is, dus het is sowieso niet moeilijker te lezen dan het origineel. Voor alle andere functies is het een kwestie van context en van hoe hoog je de lat legt. De lat ligt bij rot13 heel laag maar het is een lat.
Dan verder nog een paar andere eisen zoals performance, maar die zijn niet relevant.
Ik heb de rest van het topic niet gelezen, en dit was ook mijn gehele bijdrage. Doei.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 12-06-2015 11:59 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Zijn er nog steeds mensen die van mening zijn dat Duits encryptie is? Zo ja, kun je dan niet beter alles een 'taal' noemen. Dus ROT13 is een taal.
Scheelt weer een hoop
Dat lijkt me onzin. Encryptie is enkel een transformatie van een input naar een output die "moeilijk" om te draaien hoort te zijn. Je kan met enkel rot13 (of AES) niets beschrijven, het heeft geen betekenis van zichzelf, en is dus geen taal.Soundless schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:09:
... Zo ja, kun je dan niet beter alles een 'taal' noemen. Dus ROT13 is een taal.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Juist. En bekijk het nu andersom. Hoe kun je met die beredenering nou vinden dat Duits dan een encryptie is?Gerco schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:47:
[...]
Dat lijkt me onzin. Encryptie is enkel een transformatie van een input naar een output die "moeilijk" om te draaien hoort te zijn. Je kan met enkel rot13 (of AES) niets beschrijven, het heeft geen betekenis van zichzelf, en is dus geen taal.
Het is het zelfde als iedereen met een AES256-encryptie altijd de zelfde sleutel gebruikt.
Een encryptie is pas goed dat als je eenmaal weet welke codering er is gebruikt, je alsnog niets kunt ontcijferen zonder de sleutel er bij te hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Onbekend op 15-06-2015 19:58 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Omdat je een Nederlandse tekst naar Duits kan transformeren, en terug, en dat het voor iemand die geen Duits spreekt onleesbaar is. Dat zijn de eisen voor encryptie.Soundless schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:58:
[...]
Juist. En bekijk het nu andersom. Hoe kun je met die beredenering nou vinden dat Duits dan een encryptie is?
Al zijn natuurlijke talen niet één op één vertaalbaar en krijg je dus doorgaans je origineel niet terug, dus daarom is het strikt genomen geen inverteerbare transformatie. Probeer maar eens iets door google translate te halen, en het resultaat nog een keer maar dan in omgekeerde richting.
Inderdaad, Kerckhoffs' principes, een Limburgse bijdrage naar het schijnt,Onbekend schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:57:
...
Een encryptie is pas goed dat als je eenmaal weet welke codering er is gebruikt, je alsnog niets kunt ontcijferen zonder de sleutel er bij te hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 15-06-2015 23:46 ]
Encryptie zonder key? Er is altijd een sleutel, naast een algoritme toch? Of misschien zou je eerder kunnen zeggen dat er een hele hoop (groepen) algoritmes zijn (het algoritme is altijd de sleutel), met de 'keys' als 'intragroepsidentificator' en het 'algoritme' als 'intergroepsidentificator'.bwerg schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:18:
Desondanks ís encryptie zonder key wel encryptie.
[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 16-06-2015 09:30 ]
Volgens het kerckhoffs-principe moet het algoritme niet de sleutel zijn omdat het algoritme bekend moet kunnen zijn, een sleutel niet.
Maar goed, dat is allemaal gemierenneuk want je kan er in de praktijk toch niks serieus mee. Behalve briefjes in de klas onleesbaar maken voor de docent of zo.
En ROT13 mag dan formeel wel een encryptie-algoritme zijn, ik noem het altijd denigrerend obfuscatie. Mooiste fail voorbeeld van encoding vs encryptie vind ik deze: wachtwoorden met utf-8 versleuteld
'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin
Hmm UTF-8 .. van dezelfde klasse als dubbel-rot-13 .. je ziet niet eens dat het geencrypt isSKiLLa schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 17:01:
Die details zijn anders verdomde significant hoor; zou het niet gemierenneuk willen noemen. Crypto staat of valt met de details. Denk even aan AES-CBC vs AES-ECB, 9 van de 10 non-crypto nerds lezen: AES --> is goed, klaar. Totdat ze de ECB-Tux foto gezien hebben:)
En ROT13 mag dan formeel wel een encryptie-algoritme zijn, ik noem het altijd denigrerend obfuscatie. Mooiste fail voorbeeld van encoding vs encryptie vind ik deze: wachtwoorden met utf-8 versleuteld
Bij ROT13 heb je de sleutel erbij, dus is het volgens jou geen encryptie?Onbekend schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:57:
Hier mijn mening op: ROT13 is een encryptie, maar een zeer zwakke vorm.
Het is het zelfde als iedereen met een AES256-encryptie altijd de zelfde sleutel gebruikt.
Zoals ik al schreef is het wel een encryptie, maar zeer zwak aangezien je de sleutel dan meteen al kent.Amanush schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 18:23:
[...]
Bij ROT13 heb je de sleutel erbij, dus is het volgens jou geen encryptie?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat ROT13 niet in de praktijk gebruikt zou moeten worden meekt het niet ineens geen encryptie. Bogosort is ook een sorteringsalgoritme. Maar ook dat zal niemand in de praktijk gebruiken,
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Dus zodra ik mijn eigen algoritme introduceer, om tekst naar 1's en 0's te vertalen, en weer terug, waarmee ik wil gaan 'encrypten' en 'decrypten' zonder enige vorm van een key, is het geen encoding maar encrypting omdat ik het van plan was om als encryptiemethode te gebruiken?Janoz schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:13:
ROT13 is encryptie omdat het ooit bedacht is als encryptie. BASE64 is geen encryptie omdat het nooit bedacht is als encryptiemethode. Het is bedacht om binaire data in normale tekst te kunnen zetten zodat het bijvoorbeeld ge-emaild kon worden.
Dat ROT13 niet in de praktijk gebruikt zou moeten worden meekt het niet ineens geen encryptie. Bogosort is ook een sorteringsalgoritme. Maar ook dat zal niemand in de praktijk gebruiken,
Als de 3e partij die het bericht niet mag lezen het algoritme niet kent en zonder het algoritme het bericht niet leesbaar is .. dan is het algoritme toch defacto daarmee ook de key geworden ?Amanush schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:55:
[...]
Dus zodra ik mijn eigen algoritme introduceer, om tekst naar 1's en 0's te vertalen, en weer terug, waarmee ik wil gaan 'encrypten' en 'decrypten' zonder enige vorm van een key, is het geen encoding maar encrypting omdat ik het van plan was om als encryptiemethode te gebruiken?
Je kan denk ik algoritme+key ook wel als 'sleutel' zien, de key is een bepaalde parameter binnen het algoritme.gekkie schreef op zondag 21 juni 2015 @ 00:02:
[...]
Als de 3e partij die het bericht niet mag lezen het algoritme niet kent en zonder het algoritme het bericht niet leesbaar is .. dan is het algoritme toch defacto daarmee ook de key geworden ?
De intentie waarmee iets gemaakt is, of de manier waarop iets gebruikt wordt, zijn allemaal te subjectief.
Mensen denken graag in hokjes, maar vergeten dat niet alles in hokjes te plaatsen is.
Totaal niet relevante analogieën:
- Pluto is 76 jaar een planeet geweest voordat ie opnieuw geclassificeerd werd.
- In sommige landen zijn honden en katten geclassificeerd als huisdieren, in andere landen niet
Stel dat je alle bekende encryptiestandaarden in een hokje zou willen plaatsen, dan zit ROT13 zo dicht tegen de rand aan, dat als je het hokje een beetje kleiner maakt hij er buiten valt.
Aan de andere kant van het hokje heb je bijvoorbeeld encryptie in pi.
Beide zijn niet geschreven als "serieus" / "echt" encryptiealgoritme. En worden daar ook niet voor gebruikt.
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Verwijderd
Encryptie is een toepassing van een cryptologie. Rot13 is dat dus is Rot13 encryptie. Een hele slechte, maar weldegelijk encryptie.
Base64 idem dito.
Duits / Word bestand niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2015 09:59 ]
Niet alles is (even eenvoudig en eenduidig) meetbaar inderdaad. Ook wringen we ons graag in allerlei bochten om er toch een meetbaar iets van te maken, over het algemeen met de kunst van het weglaten van wat ons niet zint.Jimbolino schreef op zondag 21 juni 2015 @ 00:51:
Aan de andere kant van het hokje heb je bijvoorbeeld encryptie in pi.
Beide zijn niet geschreven als "serieus" / "echt" encryptiealgoritme. En worden daar ook niet voor gebruikt.
Maar ROT(X) wordt er nog steeds als encryptie gebruikt, ik heb nog steeds geen antwoord op mijn met ROT(X) geencrypte tekst gekregen in dit topic, ondanks dat het met analyse makkelijk zou moeten kunnen worden verkregen.
Nou geldt dat laatste voornamelijk bij a) lange berichten of meerdere berichten b) zinvolle berichten in een bekend veronderstelde natuurlijke taal.
Maar buiten dat het werd in iedergeval als encryptie gebruikt, derhalve was het in iedergeval encryptie (intentie, bericht idd moelijk leesbaar voor derden in die tijd, dus de meeste aangehaalde voorwaarden gelden toen wel). Nu is de meeste encryptie uiteindelijk gekraakt, maar als dat een criterium is om iets wel of geen encryptie meer te noemen, dan hebben we toch een probleem.
Doen we dat ook met terugwerkende kracht ? (en herschrijven we de geschiedenis) ..
en doen we het ook met vooruitwerkende kracht ..? (laten we AES maar geen encryptie noemen en als zodanig gebruiken want zeer waarschijnlijk zal het ook ooit wel gekraakt worden, ook al kunnen we nog niet geheel overzien of en wanneer)
Kortom wat mij betreft was het encryptie .. blijft het encryptie .. echter is het zinvolle toepassingsdomein nogal klein geworden (tot ongeveer een demonstratie bij een eerste introductie tot cryptografie en voetnoot in den geschiedenis .. en natuurlijk voor lol op fora
Dat is natuurlijk een cirkelredenering van jewelste. Wat is cryptologie? Waarom is base64 een toepassing van 'een cryptologie' en een word-bestand niet?Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 09:59:
Encryptie is een toepassing van een cryptologie.
En degenen die zeggen dat ROT13 niet als encryptiemethode gebruikt wordt: vroeger wel, het komt bij crypto-colleges aan bod. Ik heb het toevallig zelf ook vrij kort geleden nog gebruikt. In een situatie waar AES nauwelijks beter was geweest, zelfs.
[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 21-06-2015 10:55 ]
De intentie is een toetsbaar criterium (in principe heel gemakkelijk zelfs). IMHO is de intentie waarmee een algoritme wordt gebruikt een heel goed criterium, onder andere omdat het dichotoom is en omdat het de gebruiker van het algoritme altijd bekend is. Ik ben benieuwd naar criteria die jij liever zou willen gebruiken, ik denk dat het gevaar dan groot is bij 'subjectieve hokjes' uit te komen, tenzij het een volledig logisch/mathematisch criterium is (waarbij dan vermoedelijk alleen een otp momenteel encryptie is)Jimbolino schreef op zondag 21 juni 2015 @ 00:51:
Als je dingen gaat classificeren, dien je meetbare/toetsbare criteria te gebruiken.
De intentie waarmee iets gemaakt is, of de manier waarop iets gebruikt wordt, zijn allemaal te subjectief.
Mensen denken graag in hokjes, maar vergeten dat niet alles in hokjes te plaatsen is.
...
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 21-06-2015 10:58 ]
Zoals iemand hierboven aangeeft, dit kan alleen op T.net
En ja, ik voeg me bij de pro-'rotters', ROT is gewoon een encryptie met welke 'sleutel dan ook. Of het een erg sterke encryptie is maakt natuurlijk geen worst uit voor het definiëren hiervan.
Als jij de encryptie Amanushcrypt voorstelt wat zo werkt dan is dat een encryptie. Iedereen zal je uitlachen als je het serieus in wilt zetten (net als Bogosort, of nog mooier, quantumbogosort wat aantoonbaar het meest efficientste sorteeralgoritme ooit is, mits multiple universes bestaan), maar het is toch echt een encryptie methodiek.Amanush schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:55:
[...]
Dus zodra ik mijn eigen algoritme introduceer, om tekst naar 1's en 0's te vertalen, en weer terug, waarmee ik wil gaan 'encrypten' en 'decrypten' zonder enige vorm van een key, is het geen encoding maar encrypting omdat ik het van plan was om als encryptiemethode te gebruiken?
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

[ Voor 6% gewijzigd door Laurens-R op 24-06-2015 09:13 ]
Poll: ROT13 kan worden geclassificeerd als encryptie
• Eens
• Niet mee eens
• Geen mening
Tussenstand: