gekkie schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:20:
Kortom of iets encryptie is hangt af van de mogelijkheden / capaciteiten van de afluisterende partij.
Het lastige is dat die niet altijd volledig in te schatten zijn door de verzendende en ontvangende partij.
Vanuit het perspectief van de verzendende en ontvangende partij kan er dus nog sprake zijn van encryptie, terwijl dit volgens een universele waarheid (voor zover die bestaat) dan wel waarheid vanuit de afluisterende partij, dit niet meer zo is.
Dat is op zich wel interessant.
Het is in veel wetgevingen verboden om beveiligingen van systemen te omzeilen. In het geval van ge-encrypte data is dat dus het decrypten ervan.
Maar als je stelt dat het per definitie geen encryptie is als jij het kunt kraken, dan is deregelijke wetgeving dus per definitie een dode letter.
En mijn huissleutel is geen sleutel want de unieke kenmerken ervan zitten al in de sleutel
Caesar met sleutel 13 is hetzelfde als rot13. Een slot waar mijn specifieke sleutel op past is "mijn voordeurslot".
Omdat je aan de combinatie van algoritme plus sleutel een eigen naampje geeft is er opeens geen sleutel meer dus? Ik vind het niet zo gek dat je weinig mensen mee krijgt

Je gebruikt bij rot12, of rot14 gewoon een andere code tabel.
Ik gebruik rot(key)

Ben ik werkelijk de enige die van mening is dat base64, morse of Duits géén encryptie is?
Oh, ik ben met je eens dat Duits geen encryptie is volgens gangbare definities. Het is ook geen encoding.
De meest voor de hand liggende reden daarvoor is dat er geen enkel algoritme is dat voor een gegeven input een vaste ouput garandeert. Met andere woorden, een gelijke input kan tot verschillende valide versies van de output leiden.
Mijn Duits is niet zo goed, maar tussen Engels en Nederlands kan ik eenzelfde Engels woord als "dijk" en als "pot" "encoden". En nl("pot") kan weer en("pot") of en("weed") worden. Dat is dus geen werkbare encoding.
Voor morse en base64 geldt dat wel, vandaar dat ze ook worden gebruikt als encoding. En als ik die gebruik om mijn data voor iemand moeilijk of onmogelijk leesbaar te maken, is het voor mij encryptie.
Dat iedere IT-nerd bij base64 onmiddelijk weet hoe hij de text moet ontcijferen betekent dat het _slechte_ encryptie is, zeker als ik mijn data voor IT'ers wil verstoppen.
Maar als slechte encryptie geen encryptie is, is dan alle encryptie per definitie goed?
Is mijn plain-text brief opgeslagen als word document dan óók encryptie?
Als je je word document als raw binary uitprint dan zal het voor veel mensen effectief geencrypt zijn, hoor.
Mooi voorbeeldje (mogelijk apcryph) over ASCii encoding als
effectieve encryptie is het verhaal over een bepaald encryptiealgoritme (welk een toeval) dat niet uitgevoerd mocht worden uit de VS. Om controles op electronische dragers te omzeilen is de broncode uitgeprint en meegenoemen. Geen haan die ernaar kraaide.
Op dat moment is het printen in leesbare text dus een effectieve vorm van encryptie gebeleken!