mcDavid schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:15:
[...]
Dat bedoel ik niet. Bruteforcen is iets anders dan de sleutel afleiden uit het encoded bericht.
Tevens, bij gebruik van rot13 is de sleutel idd bekend, aangezien dit een algemeen gebruikte sleutel is. Vergelijkbaar met een ASCII tabel of morse codeboek. Bij een morse boodschap wordt ook niet eerst de sleutel gedeeld, maar omdat die tot het publieke domein behoort noemen we morse geen encryptie.
En die theorie, daar gaan we hier sowieso al aan voorbij. Als het doel van dit topic was de woordenboek definitie van het woord encryptie op te zoeken was er sowieso geen discussie aan.
Bij ROT 13 is de sleutel bekend bij het decrypten, maar niet bij het bericht zelf. Als het goed is bij de ontvanger (degene die het bericht moet ontsleutelen) wel een sleutel bekend, maar stuur je niet mee dat het ROT13 is. Zeggen dat bij ROT13 de code algemeen bekend is geldt inderdaad bij het versleutelen zelf, maar niet wanneer je het geëncodeerde bericht in handen krijgt.
Zie dit bijvoorbeeld:
Qrmr grxfg vf zrg fge ebg qregvra orjrexg, znne mvr wvw qr fyrhgry nna urg orevpug
Als ik jou niet zeg dat het met rot13 is bewerkt (immers jij bent de ontvanger niet), dan lijkt het een bijzondere tekst en zie je niet eens dat het rot13 is. Ben jij wel de ontvanger dan geef ik aan waarmee (hoe) ik het heb versleuteld en je kan het weer leesbaar maken.
Wat je (en dat is een zwakte van deze versleuteling) vrij snel door kan hebben is dat er een redelijk logische zins + woordstructuur lijkt te staan, al zijn de woorden niet erg logisch. Je kan dus vrij eenvoudig gokken dat het om een ROT algoritme gaat en hebt dan maar "x" sleutels om te proberen, je weet op dat moment de sleutel echter niet.
Dan staat er:
Deze tekst is met str rot dertien bewerkt, maar zie jij de sleutel aan het bericht
Dat zou hetzeflde zijn als dat je precies meegeeft bij een versleuteld bericht wat de gebruikte encoderingsmethode + de sleutel is, dan kan iedere ontvanger dit ook weer ontsleutelen, omdat bijgevoegd is hoe die is versleuteld.
ROT13 is niets anders dan een functie die een bepaald algoritme toepast waarbij de sleutel 13 is en is daarmee niet wezenlijk anders dan wat voor methode ook:
- Het gaat altijd om een encryptie methode en een sleutel, waarbij de andere kant (ontvanger) als enige te weten moet krijgen om welke methode + welke sleutel het gaat.
Zonder methode (slot), maar met alleen een sleutel kan je een huis niet in, je hebt ze beiden nodig. Je moet weten waar de sleutel in moet om hem toe te kunnen passen.
[
Voor 8% gewijzigd door
jbdeiman op 12-06-2015 11:03
]