Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:04
Helox-in-a-box schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:21:
Erg irritant, OSX van 22 juli onthoudt je scherm resolutie niet bij het aansluiten en ontkoppelen van een extra display. Moet dus iedere keer naar de prefs en op "More space" zetten.
Bij mij onthoudt ie de monitor positie niet. Dus als ik mijn MacBook scherm onder de externe zet, is dat weg zodra ik 'm eenmaal afkoppel en weer koppel.
Heb ik tevens al gemeld via de Feedback app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:16
Mijn 1TB-schijf heeft nog maar 4GB ruimte over. Een week geleden was dat nog ruim 700GB. Lijkt me een bug, maar hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Probeer even 'GrandPerspective'. Is een goede app om de HDD visueel te tonen in blokken, dan kan je zien waar de grootste verbruikers zitten, en kan je ook gelijk zien of dit een system file betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Laatst online: 18:16
Ik heb Disk Inventory X even gebruikt. Er staat een map op die 'cores' heet. Als ik die verwijder, heb ik 943GB beschikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Remove hidden core dump files to restore drive space

[ Voor 76% gewijzigd door xoniq op 29-07-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

En de derde public beta is alweer uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
sebastius schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 23:18:
En de derde public beta is alweer uit :)
Is dat 15A235d ? want die heb ik al sinds dinsdagochtend... (ik ben Apple Developer, voor mij is dat Beta 5)

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 29-07-2015 23:24 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb 10.11 bèta (15A234d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werd vanmorgen wakker met de melding dat er onvoldoende geheugen vrij was. Bug in Messages, zo lijkt het: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Abp3Vw5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:58

RnB

72GB aan geheugen opvreten. :P

Ik vond het allemaal aardig draaien, maar ik ben toch weer terug gegaan naar Yosemite. Hoewel dat ook niet echt een vooruitgang is, draait het tenminste stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:45:
Werd vanmorgen wakker met de melding dat er onvoldoende geheugen vrij was. Bug in Messages, zo lijkt het: [afbeelding]
Bug of feature :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 14:38
sww89 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:55:
Ik zit nu een ochtendje Windows 10 te draaien en ik moet zeggen dat het geen vervelende aanvulling is op El Capitan. Het ziet er uit als een modern OS en het draait als een speer. Ik heb in Windows 8.1 de upgrade gestart met de tool en Bootcamp is er dus niet tussen gekomen. Gaat prima dus.

Nu voelt mijn Mac helemaal nieuw met twee OS-en :+
Hier ging het ook prima inderdaad, wilde wel mijn Windows partitie vergroten, maar dat gaat dus niet met BootCamp zonder eerst de hele Windows partitie te verwijderen en windows opnieuw te installeren.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
hm, zojuist de laatste versie voor SX Virtual link for Mac geinstalleerd.
tijdens de installatie ging mijn scherm op zwart. en nu boot ie niet meer door.
krijg een foutmelding ergens op 75% bij apple boot logo.
een hoop error tekst, en start dan weer opnieuw op.
complete reinstall moeten doen. om weer door te starten, na de reinstall hetzelfde probleem.
nu maar eerst de harde schijf wissen voordat we opnieuw gaan installeren.......jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eastmaceroni
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:16
Wil alle creative cloud apps op mijn Macbook '15 2015 downloaden, maar werkt helaas niet.
Weet iemand hoe dit kan komen?

http://i.imgur.com/VoDVXWJ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:59

swv

Heb je al geprobeerd om te doen wat daar staat :p ? Ik heb geen problemen met CC. Niet dat je dat wil horen, maar dan weet je dat het wel kan werken onder El Capitan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eastmaceroni
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:16
sww89 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 18:31:
Heb je al geprobeerd om te doen wat daar staat :p ? Ik heb geen problemen met CC. Niet dat je dat wil horen, maar dan weet je dat het wel kan werken onder El Capitan.
Ja, alleen dan gaat hij naar de Adobe site en zegt hij dat ik de nieuwste versie moet downloaden maar die heb ik heb ik

:'(

Opgelost: Host file naar default en creative cloud via de juiste wijze verwijderd en een herstart.

[ Voor 12% gewijzigd door eastmaceroni op 31-07-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze morgen had ik een apart probleempje met mijn MacBook Pro 13" (Late 2013). Voordat ik mijn Mac booten, drukte ik per ongeluk op de 'Backspace' toets.

Enkele seconden later booten ik mijn Mac. Ik zag vervolgens heel even het Apple boot logo.
Daarna leek het er op dat ik kernel messages over mijn scherm zag gaan (ik herken dit nog van Linux).
Vervolgens kreeg ik foutmeldingen te zien, van dat er plotseling iets mis was gegaan.

Vlak daarna kreeg ik mijn El Capitan login scherm te zien. Ik logde in, daarna kreeg ik een klein schermpje te zien in de vorm van een popup. Daarin stond iets van: automatisch opstarten van applicaties is uitgeschakeld... in ieder geval iets met uitschakelen. Ik klikte in die popup op: Openen... Vervolgens werd Spotify op de achtergrond geopend. Daarna heb ik gelijk een reboot gedaan, om te kijken of alles nog goed was en gelukkig was dat ook zo. Ik heb verder geen problemen met mijn Mac meer.

Maar ik zou wel graag willen weten wat dit nou precies was. En of het te maken had met dat ik voor het opstarten van mijn Mac de Backspace knop had ik gedrukt.

Alvast bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik de enigste die geen geluid krijgt uit de 3,5 mm headphone jack sinds El Capitan?
Ik heb een Macbook Pro Retina ( mid 2014). Op Yosemite was er geen probleem.
En als ik bootcamp naar mijn Windows partitie dan is er ook geen probleem.
Heb verschillende oordoppen geprobeerd, geen resultaat. Het OS ziet dat er oordoppen zijn aangesloten, maar er komt geen geluid uit. Ik gebruik de public beta. Sinds beta 1 tot de huidige beta 3 is het probleem er.

Heb het probleem al doorgegeven via de Feedback Assistant.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2015 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-12-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 18:20:
Ben ik de enigste die geen geluid krijgt uit de 3,5 mm headphone jack sinds El Capitan?
Kan niet beoordelen of je de enige bent, maar heb er hier geen last van (laatste public beta).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:37

PBP

Beta 6 is nu uit, een week na beta 5. Apple heeft een aardig tempo in het uitbrengen van OSX beta's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Wekelijks schema lijkt het wel en het mooiste is dat de public beta tegenwoordig ook niet bepaald lang achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

ppl schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 22:28:
Wekelijks schema lijkt het wel en het mooiste is dat de public beta tegenwoordig ook niet bepaald lang achterblijft.
Dat is het zeker, ik vraag me af hoe ze in zo'n rap tempo alle input van developers én gebruikers verwerken.
Ik denk dat ik op mijn hoofd Mac de eerstvolgende beta eens ga draaien. Als een clean install. Moet ik alleen ff kijken hoe ik als nieuwe gebruiker wat zaken uit de time machine backup kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:18
Xcode 6.4 lijkt na update naar nieuwste beta niet meer te werken (via terminal). Verder voelt alles nog steeds soepel en stabiel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:26
Heeft iemand betere ervaringen met Timemachine backups? Onder Yosemite kan een backup van 5MB zomaar 5 minuten duren naar een Synology NAS. Of is SMB nu mogelijk voor Timemachine backups?

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
beta 6, absoluut geen problemen, ik was eigenlijk vergeten dat ik hem er gisterenavond op had gezet. Dus het loopals een zonnetje. Ik heb geen nieuwe features ontdekt.

[ Voor 25% gewijzigd door RobV op 04-08-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 13:13

zwik

randomized

Jannis schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:29:
Xcode 6.4 lijkt na update naar nieuwste beta niet meer te werken (via terminal). Verder voelt alles nog steeds soepel en stabiel aan
XCode werkte sowieso al niet in El Capitan tenzij je wat aanpassingen deed om het weer te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:54
Pfff, na PB4 verschijnt weer erg vaak de strandbal.
PB3 deed het een stuk beter.
Het valt me ook op dat deze update niet in de lijst staat met geïnstalleerde updates. :?

[ Voor 35% gewijzigd door Marco op 05-08-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Heb ik ook, dat de update niet in de lijst staat.

Verder werkt m'n timemachine backup weer! Die deed het tijdelijk niet in DP5/PB3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
de nieuwe update lijkt me weer beter voor mij. Had na de laatste een paar problemen. Mappen waarvan de iconen opeens blanco waren, preview dat niet werkte, laptop die een minuut vasthing na uit sleep te komen.

Lijkt tot nu toe opgelost met de nieuwe update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannis
zwik schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 07:40:
[...]

XCode werkte sowieso al niet in El Capitan tenzij je wat aanpassingen deed om het weer te laten werken.
Klopt, maar in beta 6 werkt het zelfs via de Terminal niet meer. Maar zag na mijn post dat uberhaupt heel Xcode niet meer werkt, ook Xcode 7 niet. Erg slecht dat uitgerekend de developer tools het niet doen in een beta voor developers...

Opvallend trouwens dat na een downgrade terug naar Beta 5 Xcode 6.4 het zonder trucjes gewoon doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:43
Jannis schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:43:
[...]

Klopt, maar in beta 6 werkt het zelfs via de Terminal niet meer. Maar zag na mijn post dat uberhaupt heel Xcode niet meer werkt, ook Xcode 7 niet. Erg slecht dat uitgerekend de developer tools het niet doen in een beta voor developers...

Opvallend trouwens dat na een downgrade terug naar Beta 5 Xcode 6.4 het zonder trucjes gewoon doet :)
Xcode 7 werkt prima. Deze heeft echter zijn eigen beta cyclus en je moet deze zelf handmatig van de Apple site downloaden. Waarschijnlijk loopt jouw Xcode 7-beta versie achter waardoor het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannis
ThomasG schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:45:
[...]
Xcode 7 werkt prima. Deze heeft echter zijn eigen beta cyclus en je moet deze zelf handmatig van de Apple site downloaden. Waarschijnlijk loopt jouw Xcode 7-beta versie achter waardoor het niet werkt.
Totdat je iets met storyboards, xibs of Core Data doet, dan gaat het ineens fout. Lopen inmiddels al aardig wat threads over op de Apple developer fora. "Probleem" is dat Apple nog geen nieuwe beta van Xcode gereleased heeft, en beta 4 (die ik overigens ook heb) vooralsnog de meest recente is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 15:07

n8n

Ander development: wat zijn de ervaringen met php, mysql, apache, de hele npm/brew setups? Bij Yosemite hadden ze vrij veel omgegooid onder de hood waardoor de hele stack aan een herinstallatie toe was. Is dat nu weer zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannis
n8n schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:20:
Ander development: wat zijn de ervaringen met php, mysql, apache, de hele npm/brew setups? Bij Yosemite hadden ze vrij veel omgegooid onder de hood waardoor de hele stack aan een herinstallatie toe was. Is dat nu weer zo?
Bij mij werkte Apache, PHP en MySQL na upgrade vanaf Yosemite nog prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n

n8n

Jannis schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:26:
[...]

Bij mij werkte Apache, PHP en MySQL na upgrade vanaf Yosemite nog prima :).
Mooi, dan wordt het zo eens tijd dat ik een backup ga maken en dan kom ik jullie joinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sind de installatie van El Capitan kan ik bootcamp niet meer opstarten ik kan windows schijf wel aanblikken maar dan uiteindelijk hou ik een snel knipperende cursor linksboven over en helaas heb ik windows zo nu en dan wel nodig :( iemand een suggestie? trouwens een aantal problemen met de beta heb ik opgelost door de systeemtaal in het engels te zettende programma zoals de scanner van mijn printer werkte dan weer ook als ik de systeemtaal weer terugzette naar het nedelands verder werkt El Capitan bij mij erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:24
Gebruik leestekens en hoofdletters!

En gebruik geen Windows meer. Heb je het echt nodig? Waarvoor? Zijn er echt geen OS X alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ikweethetbeter schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 22:46:
[...]

- ikweethetbeter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Vagrant is wel aan te raden. Dan werkt het bij jou altijd zo als dat het ook bij een ander werkt, aangezien dat een VM voor je opzet. Voor Laravel heb je bijvoorbeeld homestead. Maar aangezien dat een VM is met PHP en andere dingen pre-installed, kan je er natuurlijk ook gewoon een ander framework bij gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:52
ikweethetbeter schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 22:46:
[...]

En gebruik geen Windows meer. Heb je het echt nodig? Waarvoor? Zijn er echt geen OS X alternatieven?
Misschien had Johannes even goed moeten nadenken voor 'ie een beta op z'n productiemachine zette. Dat lijkt me nog relevanter 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:24
Volkan1984 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:37:
Misschien had Johannes even goed moeten nadenken voor 'ie een beta op z'n productiemachine zette. Dat lijkt me nog relevanter 😉
Ja, dat had hij zeker moeten doen! Of een (TM) backup / CCC kloon om zo snel terug te kunnen naar een werkende omgeving als de beta niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Beta werkt gewoon goed hoor, alleen de bootcamp niet helaas.
En Windows heb ik nodig voor Packet Tracker van Cisco wat helaas nog niet voor de mac is. echt goede alternatieven heb ik hiervoor nog niet kunnen vinden GNS3 is wel een aardig alternatief maar is niet zo uitgebreid als het Cisco programma.
Voorlopig redt ik me met een windows machine en ik heb heus wel nagedacht over die Beta hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:31:
En Windows heb ik nodig voor Packet Tracker van Cisco wat helaas nog niet voor de mac is. echt goede alternatieven heb ik hiervoor nog niet kunnen vinden GNS3 is wel een aardig alternatief maar is niet zo uitgebreid als het Cisco programma.
Voorlopig redt ik me met een windows machine en ik heb heus wel nagedacht over die Beta hoor.
Je kan VMWare Fusion gebruiken. Dat werkt hier perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 12:02
Bootcamp werkt perfect op mijn Mac Pro (2010) met El Capitan.. Ook de upgrade naar Windows 10 verliep probleemloos. Probeer eventueel eens om naar Windows te booten via Bootchamp?

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Tja, als ze bij Homebrew nou gewoon netjes als iedereen het systeem volgen ipv lekker eigenwijs alles op hun eigen manier doen dan heb je dit soort dingen ook niet. Er waren wat issues met SIP (aka rootless) maar dat zou nu gewoon moeten werken. Naast /System is ook /usr beschermd door SIP met uitzondering van 1 locatie, namelijk /usr/local. Alles wat in /usr/local komt te staan zou geen problemen moeten hebben wanneer het ook geen rare dingen gaat doen als rechten van die map aanpassen. Er zijn echter een aantal die nu uitwijken naar de /opt structuur zoals pkgsrc (ze zijn van /usr/pkg naar /opt/pkg gegaan bij hun OS X versie). Die updaten en het zou weer moeten werken.

Btw, let er wel even op dat je de juiste Xcode versie installeert want niet alles werkt. De commandline tools zijn via de gebruikelijke weg te installeren (je krijgt dan wel de Xcode 7 versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Laatst online: 21:20
De laatste update (PB4) is op mijn systeem niet heel stabiel, veel beachballs, vooral bij het scrollen. Kom maar op met PB5:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Waarom draai je dat niet gewoon in een virtuele Linux omgeving? Dat is veel gemakkelijker, en het houd je OS X installatie vrij van alle conflicten en "rommel" welke dat met zich mee brengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 17:40
ThomasG schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 22:18:
[...]
Waarom draai je dat niet gewoon in een virtuele Linux omgeving? Dat is veel gemakkelijker, en het houd je OS X installatie vrij van alle conflicten en "rommel" welke dat met zich mee brengt
Brengt toch alleen maar extra overhead mee?
MAMP stack installeren is toch geen 'besmetting' of zo voor je Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:31:
Volgens AppDB werkt hij platinum op Wine. Met WineSkin Winery kan je er dan een mooie .app van maken.
DenBeke schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:32:
[...]

Het hier eerder door mij genoemde Vagrant is een mooie oplossing om automatisch virtuele machines voor development op te zetten. Het voordeel ervan is dat als je met meerdere mensen werkt en je dezelfde virtuele machine gebruikt, iedereen exact dezelfde PHP configuratie en versies heeft. Dus dan krijg je niet meer dingen van "het werkt wel op mijn machine en niet op die van jou."

[ Voor 29% gewijzigd door ZpAz op 08-08-2015 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
ZpAz schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:42:
[...]

Het hier eerder door mij genoemde Vagrant is een mooie oplossing om automatisch virtuele machines voor development op te zetten. Het voordeel ervan is dat als je met meerdere mensen werkt en je dezelfde virtuele machine gebruikt, iedereen exact dezelfde PHP configuratie en versies heeft. Dus dan krijg je niet meer dingen van "het werkt wel op mijn machine en niet op die van jou."
Ja, Vagrant heeft inderdaad wel z'n voordelen (daar moet je mij niet van overtuigen)! Maar het kost je ook meer RAM. En laat nu net dát zijn waar je op een Mac nooit genoeg van hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
DenBeke schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:55:
[...]

Ja, Vagrant heeft inderdaad wel z'n voordelen (daar moet je mij niet van overtuigen)! Maar het kost je ook meer RAM. En laat nu net dát zijn waar je op een Mac nooit genoeg van hebt...
Heb hier zelf 8GB, waarbij ik 1GB toeken aan de Vagrant machine, en het werkt als een zonnetje met ook nog IDE's en andere programma's open. Met een redelijk recente machine (hier first gen rMBP 13") merk je imho niet zo zeer of je nu een enkele VM (zonder GUI ook nog eens) hebt draaien of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
Hier nu een weekje aanzet spelen met El Capitan geen echte problemen ondervonden krijg alleen steeds de melding dat Spotify voor de eerste keer word opgestart terwijl dit al x gedaan. (deze start automatisch op)
accu duur is echt beter dan bij Yosemite
gebruik hier voor een MacBook Pro 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
DenBeke schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:32:
Je kunt met een vm je ontwikkelomgeving exact gelijkmaken aan je productieomgeving. Dat wil met een MAMP stack op OS X niet tenzij je productieomgeving ook een MAMP stack op OS X is. Doorgaans is dat laatste niet het geval. Dan krijg je de situatie dat het op jouw machine wel werkt en in productie niet of anders. Bij hele simpele sites is de oorzaak vinden nog wel te doen maar bij de meer complexere sites wordt het al snel een uitdaging.

Tegenwoordig kun je met vm's en dingen als Vagrant ook nog eens in zeer korte tijd een compleet nieuwe schone ontwikkelomgeving opzetten (en dan ook nog eens in een zeer consistente mate: iedere nieuwe omgeving is exact gelijk aan de vorige). Dat lukt je met die MAMP stack niet bepaald, dan is het al snel een herinstallatie van je Mac.

Het kan ook veiliger zijn omdat een vm al behoorlijk van de buitenwereld is afgeschermd wat bij die MAMP stack niet zo hoeft te zijn. Alleen al omwille van security zou je ontwikkelomgeving en client van elkaar willen scheiden.

Maar bovenal: juist de MAMP stack op je Mac is de overhead omdat je het altijd op je Mac draait. Een vm kun je op je Mac draaien of elders, je bepaald dus zelf of er overhead is, in welke mate en waar. Er zijn zat mensen die juist daar veelvuldig gebruik van maken en op die manier nog ontwikkelwerk vanaf hun iPad in de hangmat doen.
DenBeke schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:55:
Op eender welke machine ook: je hebt nooit genoeg aan resources ;) De resources op de gemiddelde Mac zijn ruimschoots voldoende voor virtualisatie van meerdere vm's. De implicatie die je hier geeft dat het allemaal een negatief effect zou hebben is dan ook schromelijk overdreven. Er zijn zat Photoshop gebruikers die een veel grotere aanslag op het geheugen plegen dan de mensen die virtualisatie gebruiken. Meer dan 16GB aan geheugen zie je daar veel meer dan bij de mensen die met vm's bezig zijn (8GB en 16GB is daar weer vrij standaard). Niet zo raar want bij grote hoeveelheden geheugen is een dedicated machine een veel beter idee.

[ Voor 22% gewijzigd door ppl op 08-08-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n

n8n

Om de vraag van virtueel web development te beantwoorden: ik gebruik meestal kirbycms wat een filebased systeem is, drag en drop. Het development wat hier uit komt is in de backend vrij simpel. M'n configuratie is dan ook vrijwel onaangetast, heb wel gulp lopen in elk project en dat vond ik bijzonder traag in een virtuele omgeving, als laatst ben ik zo een die het liefst in Safari ontwikkelt (tot ik de console nodig heb, die is veel chiller in chrome).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 22:44
Iemand el capitan al gedraaid op een high end 15 inch mbpr uit 2014 of 2015? (Gt750m of r9 m370x).
M'n 15 inch is onder yosemite al zo snel dat ik me haast niet kan voorstellen dat het nóg sneller kan (mits ik de 370x forceer). Op de iris pro merk je heel af en toe nog wel eens een stottertje. Daar zijn we dan vanaf neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:05

d0s

sssst

Als je Yosemite al snel vind, ga je El Capitan geweldig vinden. Ik heb een nieuwe MBPR 2015 en heb ernstig getwijfeld om hem terug te brengen omdat ik Yosemite daarop echt slecht vond draaien (vooral mission control wat enorm stotterde).

Nadat ik El Capitan heb geïnstalleerd heeft heb ik nooit meer een stottering of hapering gehad. Alles voelt veel sneller aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:48
ronaldme schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:26:
Hier nu een weekje aanzet spelen met El Capitan geen echte problemen ondervonden krijg alleen steeds de melding dat Spotify voor de eerste keer word opgestart terwijl dit al x gedaan. (deze start automatisch op)
[...]
Als het Spotify maar is...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C5EDOCm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
Tja je heb altijd mensen die het net weer wat beter doen _/-\o_
Maar het is vervelend dat dan weer wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:09
Zou vandaag developer beta 7 uitkomen denken jullie? Het lijkt erop dat Apple 1x per week een update uitrolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
kevinkrs schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:10:
Zou vandaag developer beta 7 uitkomen denken jullie? Het lijkt erop dat Apple 1x per week een update uitrolt.
Ik denk het niet. De vorige was een "extra," omdat er een o.a. vervelden bug in zat wat applicaties deed crashen wanneer je "force-touch" gebruikte (kan ook op oudere Macs met 3 vingers "klikken").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
ThomasG schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:02:
[...]
Ik denk het niet. De vorige was een "extra," omdat er een o.a. vervelden bug in zat wat applicaties deed crashen wanneer je "force-touch" gebruikte (kan ook op oudere Macs met 3 vingers "klikken").
Was die week ervoor ook niet een week? Ik dacht namelijk dat de Public beta 1x per 2 weken een update kreeg en de developers beta 1x per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De developer website is bij mij nu wel in een "we will be back soon' maintenance modus, dus wellicht komt er toch iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
kevinkrs schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:51:
[...]

Was die week ervoor ook niet een week? Ik dacht namelijk dat de Public beta 1x per 2 weken een update kreeg en de developers beta 1x per week.
Normaal was het altijd developer beta 1x per 2 weken, en de public meta en keer met 4 weken. Afgelopen keer kwamen er 3 achter elkaar, waarvan de middelste een extra was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:58
Hier heeft de laatste update van El Captain gezorgd voor een complete crash. Kon nergens meer bij. Blijft hangen in bootscherm op 75% na opnieuw opstarten.

We zijn weer terug naar Yosimite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:52
Hier geïnstalleerd op zowel mijn Mac Pro 2013 als mijn Macbook Pro. Werkt uitstekend, vooral twee apps naast elkaar fullscreen is geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Sovereign schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:38:
Hier geïnstalleerd op zowel mijn Mac Pro 2013 als mijn Macbook Pro. Werkt uitstekend, vooral twee apps naast elkaar fullscreen is geweldig.
Ik merk anders nog steeds soms een hapering op mijn rMBP. Stuk minder dan yosemite maar ik hoop nog op betere performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:48
Iemand een goede oplossing voor NTFS usb drives? Paragon is de bekendste voor zover ik weer maar die is betaald. Is er een gratis oplossing die net zo goed werkt?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
TerrorSource schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:10:
Iemand een goede oplossing voor NTFS usb drives? Paragon is de bekendste voor zover ik weer maar die is betaald. Is er een gratis oplossing die net zo goed werkt?
De gratis oplossing is FUSE met NTFS-3G -> https://github.com/osxfuse/osxfuse/wiki/NTFS-3G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:57

Maverick2001

Never look back

Bij het installeren van Public Beta 4 bleef mijn Mac bij het booten ook op 75% hangen. Na wat speurwerk vervolgens PRAM / NVRAM reset gedaan (cmd + option + p + r) en via de recovery mode opnieuw El Capitan geïnstalleerd (zonder data verlies). Let er wel op dat wanneer je je mail weer functioneel wil hebben je minimaal Beta 2 weer moet installeren. Het heeft allemaal wel een uurtje of 2 geduurd voor alles weer normaal was. Ik waag me even niet meer aan Pulic Beta 4.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
Sinds PB4 vind ik 10.11 als een zonnetje draaien eigenlijk ! ben nog geen vreemde problemen tegen gekomen tot nog toe.

Ook al komt de naam van de zelfde berg af vind ik het nog steeds geen porem om een OS zo te noemen, ik denk dat ik het gewoon bij 10.11 ga houden ipv de naam, misschien hebben ze volgend jaar een betere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
joon schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:41:
Sinds PB4 vind ik 10.11 als een zonnetje draaien eigenlijk ! ben nog geen vreemde problemen tegen gekomen tot nog toe.

Ook al komt de naam van de zelfde berg af vind ik het nog steeds geen porem om een OS zo te noemen, ik denk dat ik het gewoon bij 10.11 ga houden ipv de naam, misschien hebben ze volgend jaar een betere naam.
Namen als Mountain Lion of Lion of Tiger zijn een heel stuk makkelijker uit te spreken inderdaad. Nu moet je zoeken hoe je het uberhaupt moet uitspreken en waar de naam precies vandaan komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
kevinkrs schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:44:
[...]

Namen als Mountain Lion of Lion of Tiger zijn een heel stuk makkelijker uit te spreken inderdaad. Nu moet je zoeken hoe je het uberhaupt moet uitspreken en waar de naam precies vandaan komt :P
Wel beter dan die andere namen xD (oa OS X Half Dome, OS X Mt. Lyell, OS X Matterhorn Peak)
http://www.yosemitepark.com/yosemite-cliffs.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
Executor16 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:48:
[...]

Wel beter dan die andere namen xD (oa OS X Half Dome, OS X Mt. Lyell, OS X Matterhorn Peak)
Laten we maar hopen dat het geen trend wordt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
[...]

Download nu OS X Matterhorn Peak 10.12 update :') klinkt geweldig in je mond, niemand onthoud dat of gaat zeggen, huh wat zeg je nu? waar heb jij het over? :P

Weet iemand trouwens wanneer de GM release uitkomt ongeveer?

Begin oktober, eind oktober?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 22:35
[...]

Misschien ben ik gewoon wat vreemd, maar Half Dome vind ik persoonlijk wel beter klinken dan El Capitan. Maar ach, het zijn ook maar namen natuurlijk. Mavericks vond ik echter nog wel stoer klinken :)

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

kevinkrs schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:51:
[...]

Download nu OS X Matterhorn Peak 10.12 update :') klinkt geweldig in je mond, niemand onthoud dat of gaat zeggen, huh wat zeg je nu? waar heb jij het over? :P

Weet iemand trouwens wanneer de GM release uitkomt ongeveer?

Begin oktober, eind oktober?
Kans dat ze nu andere US national parks uit California gaan gebruiken; Redwood, Sequoia, Pinnacles, etc.

De release is, afgaand op de vorige versies, meestal in oktober ja maar een release date volgt toch vaak bij een Apple event in September?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
kazuka schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:20:
[...]

Kans dat ze nu andere US national parks uit California gaan gebruiken; Redwood, Sequoia, Pinnacles, etc.

De release is, afgaand op de vorige versies, meestal in oktober ja maar een release date volgt toch vaak bij een Apple event in September?
Was dat ook niet in oktober? Of is de event altijd de laatste week van september? Ik kon me alleen herinneren hoe ze alle concurrenten afkraken en opscheppen waarom ze het beter doen.

Zo kon ik me nog herinneren dat ze een volle 30 minuten aan het praten waren dat Android met minst veilige OS ter wereld is en Google een faalbedrijf is en dat Apple suprieur en en honderden miljoenen een maand kamperen voor de Apple store. Vervolgens wordt er daarna even kort gesproken over wat er allemaal nieuw is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

kevinkrs schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:25:
[...]

Was dat ook niet in oktober? Of is de event altijd de laatste week van september? Ik kon me alleen herinneren hoe ze alle concurrenten afkraken en opscheppen waarom ze het beter doen.

Zo kon ik me nog herinneren dat ze een volle 30 minuten aan het praten waren dat Android met minst veilige OS ter wereld is en Google een faalbedrijf is en dat Apple suprieur en en honderden miljoenen een maand kamperen voor de Apple store. Vervolgens wordt er daarna even kort gesproken over wat er allemaal nieuw is :P
Ik ben gestopt met het kijken naar die presentaties. De producten gebruik ik nog steeds met heel veel plezier maar dat oeverloze verheerlijken van alles en dat aangezet met 'great, fantastic, amazing, best ever enz' kan ik niet meer verdragen. Mbt de release gok ik op 9 september zoals op diverse sites ook wordt genoemd.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Maverick2001 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:20:
[...]

Ik ben gestopt met het kijken naar die presentaties. De producten gebruik ik nog steeds met heel veel plezier maar dat oeverloze verheerlijken van alles en dat aangezet met 'great, fantastic, amazing, best ever enz' kan ik niet meer verdragen. Mbt de release gok ik op 9 september zoals op diverse sites ook wordt genoemd.
Is 9 september niet heel erg snel? Dat betekend dat er bijna geen updates meer komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

kevinkrs schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:14:
[...]

Is 9 september niet heel erg snel? Dat betekend dat er bijna geen updates meer komen?
Ach bijna nog een maand, we zitten nu al bij Public Beta 4 en Developer 6... Met dit tempo kunnen we voor de release Public Beta 8 halen ;). Ik heb nog nooit zoveel problemen ervaren als bij deze Public Beta's (voor El Capitan). IOS9 beta draait wel erg goed.

Pura Vida

• kevinkrs
Maverick2001 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 22:51:
[...]

Ach bijna nog een maand, we zitten nu al bij Public Beta 4 en Developer 6... Met dit tempo kunnen we voor de release Public Beta 8 halen ;). Ik heb nog nooit zoveel problemen ervaren als bij deze Public Beta's (voor El Capitan). IOS9 beta draait wel erg goed.
iOS 9 goed?! Kan mijn iPhone 5s bijna net zo goed weggoooien zo traag.... Alles stottert gewoon, vooral die taakmanager.

Voor een update dat gemaakt is voor performance merk ik er anders erg weinig van.

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

kevinkrs schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:25:
[...]

iOS 9 goed?! Kan mijn iPhone 5s bijna net zo goed weggoooien zo traag.... Alles stottert gewoon, vooral die taakmanager.

Voor een update dat gemaakt is voor performance merk ik er anders erg weinig van.
Dat klinkt niet goed. Ik waag me niet weer aan een Beta en wacht volgend jaar netjes op de officiële versie.

Pura Vida

• kevinkrs
Maverick2001 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:40:
[...]

Dat klinkt niet goed. Ik waag me niet weer aan een Beta en wacht volgend jaar netjes op de officiële versie.
Mijn ervaring is dat je beter bij Apple nooit kunt updaten met iOS devices. Downgraden kan geheel niet meere de performance neemt drastisch af. Mijn iPad air was na ios 8 een fors stuk trager...

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:20
kevinkrs schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:25:
[...]

We gaan hier erg off-topic, maar het is natuurlijk beta. Daar mag je nog niet klagen, alleen feedback geven. Ik ben ook erg tevreden over de beta van iOS 9 op mijn iPad Mini 2. Dat houd je toch met beta: je weet niet zo goed hoe je apparaat er op gaat reageren.

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

Voor de mensen die nog de Public Beta 4 gaan installeren;
Mocht je een oude versie van het programma 'SyncMate' op je Mac hebben? Verwijder dit eerst. Dit zorgde bij mij voor een vastloper tijdens de installatie van de beta (4).

Handige manier om dit te verwijderen is door de nieuwste versie van SyncMate te downloaded en vervolgens te installeren, het programma vraagt hierbij nu de oude bestanden te verwijderen. Is een stuk makkelijker dan je Kext bestanden zelf te vinden.

Hoop dat iemand er iets aan heeft.

Ik heb hier boven aangegeven dat ik public beta 4 liet schieten.. maar kon het toch niet nalaten ;)

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannis
kevinkrs schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:46:
[...]

Mijn ervaring is dat je beter bij Apple nooit kunt updaten met iOS devices. Downgraden kan geheel niet meere de performance neemt drastisch af. Mijn iPad air was na ios 8 een fors stuk trager...
Beta's kun je prima downgraden :-). Restore doen en backup terugzetten. Ik wacht zelf meestal tot beta 3 - 4 van een major release voor ik een beta probeer. Werken er toch nog belangrijke dingen niet, dan switch ik terug. Met iOS 9 since beta 3 op mijn iPhone 5S en draait heerlijk. Alleen de bekende Whatsapp bug met dubbele notificaties, maar ach. Op mijn iPad mini 2 draait het nog wel wat minder soepel, vooral search en multitasking schokt daar nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
kevinkrs schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:46:
[...]

Met elke update wordt je iPhone inderdaad trager...
Heb hier ook een 3Gs zien degraderen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
DenBeke schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:43:
[...]

Met elke update wordt je iPhone inderdaad trager...
Heb hier ook een 3Gs zien degraderen. :/
Mensen willen steeds meer features, en dan wordt (helaas) software trager. Overigens is de iPhone 3Gs in Juni 2009 in de Benelux geïntroduceerd en daarmee inmiddels meer dan 6 jaar oud. Dat is al een langere levensduur dan die van een gemiddelde gloeilamp met 1000 uur. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv

swv

Ach, in smartphoneland volgen ontwikkelingen zich razendsnel op. Waar een nieuwe iPhone per jaar 2x zo snel wordt als zijn voorganger, zie je bij CPU's en GPU's op de computer vaak maar een winst van 5-10% per jaar. Smartphones zijn als het ware een inhaalslag aan het maken om hetzelfde te kunnen als een computer. En dan doel ik op communicatie en entertainment want volledig vervangen is op zo'n klein scherm ondenkbaar natuurlijk.

De iPhone 3Gs kwam met iOS 3 toch? En die werd geupdate tot iOS 6. Is dat dan niet hetzelfde als Windows 10 installeren op de Windows XP generatie computers? Of Yosemite op de eerste MacBook Pro uit 2006 met Intel Core Duo?

Yosemite en iOS 7 & 8 waren duidelijk niet efficiënt wat je terug zag in de prestaties bij oudere modellen. Macs hebben een langere levensduur dan de iPhone en iPad en doordat de computerhardware er niet gigantisch op vooruit is gegaan de laatste jaren is OS X dat ook niet en dat hoeft niet. Ze kunnen makkelijker voortbouwen op het bestaande en daardoor worden Macs van 8 jaar geleden ook nog makkelijk ondersteund.

Een iPhone 6 loopt daarentegen 6 jaar voor op de iPhone 3Gs en is daardoor al 50x sneller geworden.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/570/20597662421_273e9480ca.jpg

Door die enorme boosts in snelheid denk ik dat Apple gewoon niet geheel onterecht lui is en de software qua efficiëntie op de laatste twee generaties programmeert. Om oudere veel langzamere generaties op nieuwe OSen met minder functies te laten draaien lijkt mij een nog grotere uitdaging die extra tijd, geld en moeite kost.

OS X El Capitan en iOS 9 laten wat mij betreft een trendbreuk zien door weer even te focussen op prestaties. Je moet ook niet vergeten dat Apple devices het moeten hebben van efficiënte code. Vooral de iPhone en iPad hebben een minimale hardware/maximale prestatie verhouding. Anders hadden ze ook wel octacoreprocessoren en 4GB RAM gehad ;)

Vergeet ook niet dat Public Beta gebruikers iOS 9 alleen OTA hebben ontvangen en daardoor niet met een iOS 9 image een clean install konden doen. Wellicht dat door het vele overschrijven van nieuwe iOS 9 beta updates op oude code invloed kan hebben op de prestaties van met name oudere generaties, net als bij El Capitan, en de ervaring daardoor bij iedereen anders is. Overigens heb je bij El Capitan wel de mogelijkheid om een clean install te doen en dat is ook ten zeerste aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
RobV schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 11:53:
[...]

Mensen willen steeds meer features, en dan wordt (helaas) software trager. Overigens is de iPhone 3Gs in Juni 2009 in de Benelux geïntroduceerd en daarmee inmiddels meer dan 6 jaar oud. Dat is al een langere levensduur dan die van een gemiddelde gloeilamp met 1000 uur. O-)
Uiteraard besef ik dat die iPhone 3Gs gedateerd is, maar als Apple software updates uitbrengt verwacht ik toch dat ze mijn iPhone niet onbruikbaar maken.
Door iPhones trager te maken willen ze gewoon de mensen nieuwe toestellen laten kopen.

Ondertussen heb ik een iPhone 5, en ik denk niet dat die nog vervangen wordt door een iPhone.
De batterij doet het precies slechter dan de 3Gs die hij moest vervangen, en alle apps blijven maar storage inpalmen...

Maarja, back on topic, want mijn gezaag brengt niet veel bij aan de El Capitan discussie... El Capitan waar ik overigens wél op zit te wachten op mijn Macs te updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Er zijn mensen die elke dag €5 uitgeven aan de lunch, €6 aan parkeren, €2/dag aan een niet-gebruikt sportabonnement, maar de €0,96 per dag (700/365*2jaar) voor een recente uitvoering van een telefoon (android/ios/etc) is teveel... 8)7. Ik heb een rMBP 13" van meer dan €2200 en de afschrijving van €1,57 per dag (uitgaande van 4 jaar) maakt me elke dag weer blij.

[ Voor 0% gewijzigd door RobV op 15-08-2015 13:10 . Reden: beter hoofdrekenen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
RobV schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:08:
Er zijn mensen die elke dag €5 uitgeven aan de lunch, €6 aan parkeren, €2/dag aan een niet-gebruikt sportabonnement, maar de €0,96 per dag (700/365*2jaar) voor een recente uitvoering van een telefoon (android/ios/etc) is teveel... 8)7. Ik heb een rMBP 13" van meer dan €2200 en de afschrijving van €1,57 per dag (uitgaande van 4 jaar) maakt me elke dag weer blij.
Ik behoor blijkbaar tot die mensen :)
700 euro voor een product dat maar twee jaar meegaat vind ik te duur...

En ja, de investering in een 15" MacBook Pro en Mac Pro doet me ook elke dag plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Nieuwe features vereisen in de meeste gevallen nou eenmaal een stukje performance. Het is niet dat je telefoon er trager door wordt, je eist simpelweg meer van de hardware. Als je niet wilt dat het trager wordt, dan moet je niet updaten en bij een ouder OS blijven.

Toevallig dat El Capitan erg op performance gericht is en ook oudere hardware een boost geeft, maar dat is toch echt een uitzondering. Het heeft dan ook weinig nieuwe features of grafische (wel op het gebied van techniek, maar niet qua uiterlijk) verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
sww89 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 12:43:
Ach, in smartphoneland volgen ontwikkelingen zich razendsnel op. Waar een nieuwe iPhone per jaar 2x zo snel wordt als zijn voorganger, zie je bij CPU's en GPU's op de computer vaak maar een winst van 5-10% per jaar. Smartphones zijn als het ware een inhaalslag aan het maken om hetzelfde te kunnen als een computer.
Smartphones en tablets zijn erg nieuw terwijl de gewone computer al heel lang bestaat. Waar de een nog in de kinderschoenen staat is de ander al volwassen. Is goed te zien aan de ontwikkelingen en het gebruik. Bij de smartwatch is het nog veel erger.

Buiten dat is er momenteel ook meer aandacht voor energiezuinigheid; hardware is efficiënter (doet meer per klokcyclus) en standaard ook zuiniger (ipv op volle snelheid draait het op lage snelheid en schakelt op en ook weer terug al naar gelang de workload). Bij desktops boet dat niet, bij notebooks iets meer maar bij smartphones, tablets en smartwatches is het cruciaal. Het drijft gek genoeg juist alle andere dingen aan. Als je ineens meer energie hebt vrijgespeeld kun je ineens wel die GPS chip toevoegen of die hartslagsensor. Verder zijn dit ook apparaten waar ruwe computing power weinig zin heeft. Je gebruikt ze niet continu.
Yosemite en iOS 7 & 8 waren duidelijk niet efficiënt wat je terug zag in de prestaties bij oudere modellen.
Dat is misschien iets te simplistisch, het kan genuanceerder liggen. Als iOS7 en 8 zijn geschreven voor de nieuwe hardware is het niet ondenkbaar dat het specifieke features van die nieuwe hardware gebruikt. Denk aan Metal, denk aan 64 bit, denk aan instructiesets. Dan zijn ze heel efficiënt op de nieuwe hardware maar niet op de oude. Apple heeft in ieder geval begrepen dat ze zich ook moeten focussen op de oudere hardware omdat velen die nog gebruiken, kijk maar naar de aankondiging van iOS 9 en diens prestaties op oudere hardware.
Macs hebben een langere levensduur dan de iPhone en iPad en doordat de computerhardware er niet gigantisch op vooruit is gegaan de laatste jaren is OS X dat ook niet en dat hoeft niet. Ze kunnen makkelijker voortbouwen op het bestaande en daardoor worden Macs van 8 jaar geleden ook nog makkelijk ondersteund.
Met uitzondering van de iPad. Die langere levensduur is namelijk 1 van de verklaringen voor de dalende verkopen. Dit geldt overigens net zo hard voor de andere tablets. Bij smartphones gaat het harder wat veel te maken heeft met de bijbehorende contracten en het feit dat je het overal meeneemt en dus ook veel meer gebruikt. Die dingen slijten (met name behuizing) veel meer waardoor je ze ook eerder wil vervangen. Natuurlijk is het valrisico daar ook groter dan bij desktops en zelfs notebooks (lees: ze gaan sneller stuk).

Btw, El Capitan ondersteund Macs tot 6 jaar geleden (modellen van 2009 en nieuwer).
Door die enorme boosts in snelheid denk ik dat Apple gewoon niet geheel onterecht lui is en de software qua efficiëntie op de laatste twee generaties programmeert. Om oudere veel langzamere generaties op nieuwe OSen met minder functies te laten draaien lijkt mij een nog grotere uitdaging die extra tijd, geld en moeite kost.
Ze zullen ongetwijfeld goed hebben gekeken naar wat er doorgaans in omloop is en kijken naar wat de gemiddelde contractduur is. Zo'n iPad 2 en iPhone 4S zijn inmiddels ook al 4 jaar oud. Dat is al tweederde van de technische levensduur die gehanteerd wordt voor gewone computers. Kijken we naar OS X dan zien we bijna exact hetzelfde.
OS X El Capitan en iOS 9 laten wat mij betreft een trendbreuk zien door weer even te focussen op prestaties.
Trendbreuk kun je het moeilijk noemen. 10.6 was namelijk exact hetzelfde liedje als 10.11. Als ze dit om de zoveel jaar blijven herhalen is het eerder onderdeel van de trend. Voor iOS is het wel de 1e keer.
Je moet ook niet vergeten dat Apple devices het moeten hebben van efficiënte code.
Grapjas, dat moet IEDER device. Bij de kleine (embedded)devices zoals tablets, smartphones, smartwatches, IoT, etc. is het zelfs van levensbelang vanwege de geringe computing power en accuduur.
Vergeet ook niet dat Public Beta gebruikers iOS 9 alleen OTA hebben ontvangen en daardoor niet met een iOS 9 image een clean install konden doen. Wellicht dat door het vele overschrijven van nieuwe iOS 9 beta updates op oude code invloed kan hebben op de prestaties van met name oudere generaties, net als bij El Capitan, en de ervaring daardoor bij iedereen anders is. Overigens heb je bij El Capitan wel de mogelijkheid om een clean install te doen en dat is ook ten zeerste aan te bevelen.
Systemen zijn namelijk aanzienlijk complexer vanwege de verschillende soorten software die mensen gebruiken, instellingen die ze maken, hardware waarmee ze moeten samenwerken, omgevingstemperatuur/luchtvochtigheid (warm of koud klimaat heeft een effect op de prestaties van hardware, vooral als ze passief zijn gekoeld) en zelfs de manier waarop ze de hardware en software gebruiken.

De clean install mogelijkheid heb je straks ongetwijfeld bij zowel iOS 9 als OS X El Capitan want zo ging het altijd en het is ook het meest gebruiksvriendelijke (geen meerdere installaties: oorspronkelijke OS versie plus de update naar de nieuwste). Je hebt ze alleen niet bij de public beta omdat alleen de 1e beta als installer te verkrijgen is, de rest zijn allemaal delta updates via OTA/Mac App Store.

En ja, zelfs vandaag de dag nog kunnen updates of upgrades voor problemen zorgen. Soms is het helemaal opnieuw beginnen een beter plan (dus echt alles opnieuw opbouwen, heb je geen "troep" van de vorige installatie(s)). Er zijn mensen die dit prefereren en bij iedere upgrade naar een nieuw OS zo'n clean install doen. Men houdt dan meteen een grote schoonmaak. Is het echt nodig? Nee; zat mensen die sinds jaar en dag hun systeem upgraden en naar de nieuwe hardware verplaatsen.
Tom schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:14:
Nieuwe features vereisen in de meeste gevallen nou eenmaal een stukje performance.
Over het algemeen wel maar het hoeft niet het geval te zijn. Ligt er ook maar net aan wat je onder "feature" verstaat. Bij Apple houden ze er een erg brede definitie op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Niet overal begrijp je wat ik bedoel denk ik met hier en daar een heldere toevoeging maar ik laat het wel voor wat het is voor behoud van het overzicht in dit topic ;)

Eén ding: ik pluk toch echt dit uit de developer library
Developer Beta System Requirements
The OS X El Capitan Developer Beta supports the following Macs:

iMac (Mid 2007 or newer)
MacBook Air (Late 2008 or newer)
MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer)
Mac mini (Early 2009 or newer)
MacBook Pro (Mid/Late 2007 or newer)
Mac Pro (Early 2008 or newer)
Xserve (Early 2009)
Hint: we leven nu 'mid' 2015 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door swv op 15-08-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Komt er vandaag nog den nieuwe developers preview zover jullie weten toevallig? Ik had een paar uur geleden wel een update verwacht :p

[ Voor 25% gewijzigd door kevinkrs op 17-08-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

kevinkrs schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:37:
Komt er vandaag nog den nieuwe developers preview zover jullie weten toevallig? Ik had een paar uur geleden wel een update verwacht :p
Als er een update komt, komt hij altijd op of na 19:00 NL-se tijd. Ik verwacht deze week wel een nieuwe developers preview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Laatst online: 04-02-2020
Nieuwe beta is uit. Lijkt erop dat ze alleen nog maar PB doen vanaf nu, aangezien er op 9to5Mac alleen wordt gesproken over beta 5 (en we hadden al DP6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Is weer teruggetrokken volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP