Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Al meer duidelijk over welke Macs nu wel en niet Metal zullen ondersteunen?

Was een artikel van iemand maar dat was meer gokwerk dan daadwerkelijk bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:04
Metal is supported by all Macs introduced since 2012. (Nvidia, AMD and Intel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
sww89 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:24:
[...]

Je moet maar zo zien dat je dan ook meteen een stabielere versie meepakt tegen die tijd ;)

Ik kon doorgaans prima de beta's installeren omdat ik dan toch zomervakantie had van mijn studie. Tegen de tijd dat het nieuwe schooljaar begon was de GM toch al in zicht. Nu ga ik afstuderen en ik moet mij echt inhouden om niet al de beta's te installeren. Daarvoor in de plaats heb ik Yosemite even opnieuw geïnstalleerd en nu loopt alles weer een stukkie beter. Misschien bedenk ik me nog :+
Ik gebruik El Capitan als gok op mijn productie machine. Die ik ook elke dag voor het werk gebruik. Ik kan alles prima gebruiken. Geen rare glitches of crashes die het werk tegen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Die metal-support, hangt dat alleen af van de GPU of van het hele systeem? Ik zit te denken om mijn iMac mid 2010 een GPU upgrade te geven maar als Metal toch niet gaat werken denk ik dat ik hem in de verkoop zet en voor een nieuwe generatie ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:12

swv

CRXDelSol schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:09:
[...]

Ik gebruik El Capitan als gok op mijn productie machine. Die ik ook elke dag voor het werk gebruik. Ik kan alles prima gebruiken. Geen rare glitches of crashes die het werk tegen zitten.
Als ik een backup maak van mijn documenten, en dat is met Dropbox al prima geregeld, dan is er feitelijk niks aan de hand natuurlijk. Aangezien ik nu met een schone installatie ben begonnen en alleen het broodnodige geinstalleerd heb voor die paar weken in aanloop naar El Capitan, is een overstap zo gemaakt natuurlijk.

He verdorie daar gaat mijn goede voornemen. En bedankt he :( Ik vraag me alleen af of iOS 9 nog een vereiste is voor bepaalde functies? Dan noem ik uit mijn hoofd de notitie app, maar zijn er nog andere dingen waar je tegen aanloopt als je iOS 8 blijft gebruiken? Vorig jaar moest bijvoorbeeld al de overstap gemaakt worden naar iCloud drive fotobibliotheek enzo waardoor iOS 7 devices niet meer goed samenwerkte.

:( bedoel het natuurlijk met een ;) , want ik heb er wel vertrouwen in dat het goed zit. Het is meer het 'wat als' wat mij nog even tegenhoud. In september ga ik pas echt serieus aan de slag met mijn onderzoek maar ik wil voor die tijd al een voorzichtige start maken. Dan is een systeem dat mij niet in de steek laat wel een pre. Want als ik overga op El Capitan, dan wil ik ook over op iOS 9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
sww89 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:27:
[...]

Als ik een backup maak van mijn documenten, en dat is met Dropbox al prima geregeld, dan is er feitelijk niks aan de hand natuurlijk. Aangezien ik nu met een schone installatie ben begonnen en alleen het broodnodige geinstalleerd heb voor die paar weken in aanloop naar El Capitan, is een overstap zo gemaakt natuurlijk.

He verdorie daar gaat mijn goede voornemen. En bedankt he :( Ik vraag me alleen af of iOS 9 nog een vereiste is voor bepaalde functies? Dan noem ik uit mijn hoofd de notitie app, maar zijn er nog andere dingen waar je tegen aanloopt als je iOS 8 blijft gebruiken? Vorig jaar moest bijvoorbeeld al de overstap gemaakt worden naar iCloud drive fotobibliotheek enzo waardoor iOS 7 devices niet meer goed samenwerkte.

:( bedoel het natuurlijk met een ;) , want ik heb er wel vertrouwen in dat het goed zit. Het is meer het 'wat als' wat mij nog even tegenhoud. In september ga ik pas echt serieus aan de slag met mijn onderzoek maar ik wil voor die tijd al een voorzichtige start maken. Dan is een systeem dat mij niet in de steek laat wel een pre. Want als ik overga op El Capitan, dan wil ik ook over op iOS 9 ;)
Bij notities in Capitan krijg je de keuze of je wilt upgraden naar de nieuwe soort, met een waarschuwing dat iOS 9 vereist is. Dit kan je weigeren en later handmatig aanzetten. (Ik gebruik geen iOS 9 maar wel notities regelmatig, dus ik heb dat ook geweigerd.)
Verder kom ik heen cross support dingen tegen die je uit iOS 9 nodig hebt.

De reden dat ik iOS 9 niet gebruik is bepaalde apps die daar niet op werken nog. Zodra die functioneel zijn ga ik die ook draaien. Maar tot die tijd werkt El Capitan prima zo.

Dus wat dat betreft kom ik met 10 uren per dag geen gedoe tegen.
Ik Back-up ook elke nacht automatisch naar m'n AirPort router met externe schijf.

[ Voor 4% gewijzigd door xoniq op 12-07-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
sebastius schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:21:
[...]

Die metal-support, hangt dat alleen af van de GPU of van het hele systeem? Ik zit te denken om mijn iMac mid 2010 een GPU upgrade te geven maar als Metal toch niet gaat werken denk ik dat ik hem in de verkoop zet en voor een nieuwe generatie ga.
Dit is wat ik tegen kom:
Metal is supported by all Macs introduced since 2012. (Nvidia, AMD and Intel)

This means :
  • Intel HD Graphics 4000, Iris 5000 & 6000 family
  • nVidia GT 600M, 700M family
  • AMD R9 M family

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

CRXDelSol schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:59:
[...]

Bij notities in Capitan krijg je de keuze of je wilt upgraden naar de nieuwe soort, met een waarschuwing dat iOS 9 vereist is. Dit kan je weigeren en later handmatig aanzetten. (Ik gebruik geen iOS 9 maar wel notities regelmatig, dus ik heb dat ook geweigerd.)
Verder kom ik heen cross support dingen tegen die je uit iOS 9 nodig hebt.

De reden dat ik iOS 9 niet gebruik is bepaalde apps die daar niet op werken nog. Zodra die functioneel zijn ga ik die ook draaien. Maar tot die tijd werkt El Capitan prima zo.

Ik Back-up ook elke nacht automatisch naar m'n AirPort router met externe schijf.
Oke bedankt! Valt mee dus. Het kan eigenlijk ook geen kwaad om er alvast wat van te proeven. Ik geniet nog even van vakantie en er is immers nog tijd zat om terug te gaan als het echt in de soep loopt. Dan heb ik de boel zo weer terug gezet. Als de volgende beta's maar geen roet in het eten gooien. De ene beta is de andere niet ;)

En mocht ik dan bugs tegenkomen dan ga ik die braaf melden natuurlijk. Evernote gebruik ik voorlopig toch als beter alternatief voor notities. Die uitgebreidere functies en de webclipper van Evernote zijn voor mij momenteel een must.

[ Voor 6% gewijzigd door swv op 12-07-2015 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik heb iets met die vastgepinde tabs van Safari. Ik heb twee onhandigheden:

1) Favicon gaat niet mee, dus elke tab heeft een letter gekregen. Niet zo praktisch aangezien ik meerdere sites heb die bv met een T beginnen.
2) Ik had begrepen dat de gepinde sites altijd up to date zouden zijn. Niet dus, alle sites stonden nog op gisteravond.

Begrijp ik iets verkeerd of is dit zoals het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 18:19
Mouse cursor shake-to-zoom is irritant >:( En kan het nog nergens uitzetten, wel lekker dat Expose weer soepel draait trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 12:42
sebastius schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:47:
1) Favicon gaat niet mee, dus elke tab heeft een letter gekregen. Niet zo praktisch aangezien ik meerdere sites heb die bv met een T beginnen.
Ik heb zelf twee tabbladen gepind, Tweakers en Facebook. Facebook neemt netjes z'n favicon mee maar Tweakers helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:42
Marijn100 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:07:
[...]

Ik heb zelf twee tabbladen gepind, Tweakers en Facebook. Facebook neemt netjes z'n favicon mee maar Tweakers helaas niet.
Dat zou kunnen komen doordat Tweakers een favicon gebruikt van minimal 48 bij 48 pixels, kleiner niet. Ik heb 4 sites pinned, waarbij de overige 3 ook een 16x16 en 32x32 favicon leveren. Wellicht dat Safari de 32x32 variant gebruikt voor het masken ed. Misschien dat het later nog gaat werken. Al denk ik dat het tweakers icoontje niet mooi zal staan pinned, dan heb ik liever die T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:00
Sinds de laatste update werken mijn arduino's met de ch340g niet meer. Hij staat wel tussen de usb devices in systeeminformatie. Maar in de arduino IDE kan ik hem niet vinden.

[ Voor 42% gewijzigd door sweebee op 13-07-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xIO3Y
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 19:14
Mmm... Apple Music (Beats 1) werkt niet meer sinds de update naar El Capitan.

Edit: Uit- en opnieuw inloggen heeft het gefixt. Lag zo voor de hand. :F

[ Voor 37% gewijzigd door xIO3Y op 13-07-2015 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Damnit, iMac net een jaartje te oud.
2012 is echt het cut-off point aan het worden: USB 3, Handoff, Metal worden allemaal niet ondersteund voor modellen ouder dan 2012 (op een enkeling na misschien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 13:13

zwik

randomized

Ik kwam er net achter dat wanneer je je muis snel naar links en rechts of naar boven en naar beneden beweegt je cursor groot word. Kan je dat ergens uitzetten? Kon het niet vinden in de accessibility settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Cold reboot (keiharde system crash) als ik mijn USB audio device uitzet terwijl Logic Pro X hem nog open heeft. Dat was niet bij Yosemite. Effe koppie erbij dus.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

zwik schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:39:
Ik kwam er net achter dat wanneer je je muis snel naar links en rechts of naar boven en naar beneden beweegt je cursor groot word. Kan je dat ergens uitzetten? Kon het niet vinden in de accessibility settings.
Viel me ook al op, maar na ff gegoogled te hebben lijkt het erop dat ie (nog?) niet uit kan?
Mocht iemand toch iets weten, gil ff. Anders even melding doen via feedback assistant? Zoiets wil je uiteindelijk toch wel via een makkelijk te vinden locatie uit willen zetten.

Overigens vooralsnog wel tevreden over El Capitan, maar kom wel af en toe "halve" vensters tegen. Net toen ik een screenshot wilde maken kwam het niet meer voor, de bastard :+ Voelt veel en veel snappier aan, erg prettig. Ben even langzaamaan alles identiek aan het maken qua tools/instellingen (nee, hou niet van TimeMachine enzo, lekker zelf customisen :) ) en so far werken mijn tools allemaal goed, altijd fijn.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

CRXDelSol schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:59:
[...]

Ik sta paf.

Ik ben nu een halve dag helemaal over en alles werkt vooralsnog feilloos. Ik had altijd slechtere ervaringen met beta's in dit stadium. Ik ben nog niet veel verder gekomen dan browsen vandaag dus meer ervaringen dan dat heb ik niet. Ik hoop dat het bekende trio van Adobe CC ook goed functioneert bij lang gebruik. Ik kan niet wachten tot dat Metal wordt ondersteund.

Dat pdf's sneller laden is ook geen woord van gelogen. Tot 4x meen ik? Ik studeer planologie en het bekijken van bestemmingsplannen is voor ieder project vaste prik. De verbeelding van zo'n plan betreft altijd een pdf bestand welke is opgebouwd uit een kadastrale CAD ondergrond met daarop allerlei vlakken, lijntjes en arceringen die de bestemming en functie van een bepaald stuk grond markeert. Kort gezegd: een complex pdf bestand. Normaal gesproken kun je een kopje koffie zetten terwijl je ingezoomd door zo'n bestand/kaart maneuvreert. Nu gaat het echt snel! Schokkerig, maar snel.

Verder bevalt de smoothness van het hele OS mij wel. Zelfs sneller dan een schone installatie van Yosemite. CRXDelSol, je had het al gezegd, maar ik wilde het met eigen ogen zien. Zoals het nu gaat blijf ik bij El Capitan. iOS 9 werkt vooralsnog ook prima hier. Vooral mijn iPad heeft nu meer betekenis.

Hopelijk kun jij ook over op iOS 9 zodra die apps het doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
sww89 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:44:
[...]

Ik sta paf.

Ik ben nu een halve dag helemaal over en alles werkt vooralsnog feilloos. Ik had altijd slechtere ervaringen met beta's in dit stadium. Ik ben nog niet veel verder gekomen dan browsen vandaag dus meer ervaringen dan dat heb ik niet. Ik hoop dat het bekende trio van Adobe CC ook goed functioneert bij lang gebruik. Ik kan niet wachten tot dat Metal wordt ondersteund.

Dat pdf's sneller laden is ook geen woord van gelogen. Tot 4x meen ik? Ik studeer planologie en het bekijken van bestemmingsplannen is voor ieder project vaste prik. De verbeelding van zo'n plan betreft altijd een pdf bestand welke is opgebouwd uit een kadastrale CAD ondergrond met daarop allerlei vlakken, lijntjes en arceringen die de bestemming en functie van een bepaald stuk grond markeert. Kort gezegd: een complex pdf bestand. Normaal gesproken kun je een kopje koffie zetten terwijl je ingezoomd door zo'n bestand/kaart maneuvreert. Nu gaat het echt snel! Schokkerig, maar snel.

Verder bevalt de smoothness van het hele OS mij wel. Zelfs sneller dan een schone installatie van Yosemite. CRXDelSol, je had het al gezegd, maar ik wilde het met eigen ogen zien. Zoals het nu gaat blijf ik bij El Capitan. iOS 9 werkt vooralsnog ook prima hier. Vooral mijn iPad heeft nu meer betekenis.

Nice :-D
Niet voor niets dat veel (heel veel) mensen op GoT erg te spreken zijn over de El Capitan beta's. Zoals gezegd, ik draai de beta al een tijdje (al sinds het WWDC hehe) en tot nu toch altijd geen gedonder ofzo. Stabielste bèta's die ik heb meegemaakt sinds Snow Leopard. (Ik heb sinds 2010 een MacBook en dit jaar de 2014 MacBook Pro retina gekocht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelo2510
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-09 12:21
Gebruiken jullie een antivirus met deze beta? Ik krijg Avast maar niet geïnstalleerd.

11400F - ASUS TUF B560 -RTX 2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Angelo2510 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:12:
Gebruiken jullie een antivirus met deze beta? Ik krijg Avast maar niet geïnstalleerd.
Ik heb nog nooit een anti-virus applicatie gebruikt op de Mac .. Vind dat verspilling van de resources. (Anti-virus applicaties gaan niet zo zuinig om met de CPU en SSD cycles)
Uiteraard ben ik wel voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelo2510
ahh oke, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuuhn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10-2023
Nog iemand die hier 'problemen' heeft met de locatie van de spotlight search bar? De bar staat gewoon onderaan zonder dat ik deze zelf verzet had.

Op Yosemite gebruikte ik onderstaande commando's om de bar weer op de juiste plaats te krijgen:
code:
1
2
defaults delete com.apple.Spotlight
killall Spotlight

Hierna stond de bar terug goed. Op El Captan is dit ook het geval, maar na verloop van tijd verplaatst deze zich terug naar helemaal onder het scherm.

I do what I like to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Spotlight bar kun je draggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:11
Ik merkte het ook van Spotlight na het unpluggen van mijn tweede scherm. Blijkbaar nog een bugje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Enige waar ik tegenaan loop, ik heb op het werk een extern scherm hoog staan, als ik die koppel, onthoud ie niet dat ik de schermen onder elkaar zet in de systeemvoorkeuren, maar reset ie ze naast elkaar zodra het externe scherm afgekoppeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
CRXDelSol schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 00:03:
Enige waar ik tegenaan loop, ik heb op het werk een extern scherm hoog staan, als ik die koppel, onthoud ie niet dat ik de schermen onder elkaar zet in de systeemvoorkeuren, maar reset ie ze naast elkaar zodra het externe scherm afgekoppeld wordt.
Lijkt me wel een relevante voor een bug report naar Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
RobV schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 00:15:
[...]

Lijkt me wel een relevante voor een bug report naar Apple.
Uiteraard al gedaan. Storend als je regelmatig voor een vergadering even je scherm loskoppelt om mobiel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
sww89 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 20:44:
[...]

Ik sta paf.

Welke Mac gebruik je (jaartal). Dan kunnen we bepalen of de versnelling in Preview komt door Metal of dat het iets anders is (hopelijk, want anders kunnen alleen 2012 en nieuwer van de versnelling genieten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
CRXDelSol schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:20:
[...]

Ik heb nog nooit een anti-virus applicatie gebruikt op de Mac .. Vind dat verspilling van de resources. (Anti-virus applicaties gaan niet zo zuinig om met de CPU en SSD cycles)
Uiteraard ben ik wel voorzichtig.
SSD cycles? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Als je slijtage bedoelt: een virusscanner leest juist, niet schrijven (dat doet het virus ;) ).

Ik heb zelf wel Sophos geïnstalleerd op een iMac 2011 en MacBook Pro Retina 2014, maar niet op de iMac 5k omdat hij daar om de een of andere reden telkens door crashte. Blijf ook altijd in dubio of ik het nu wel of niet geïnstalleerd moet hebben en wat de impact is op prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
Wij zitten met een probleem na het proberen van de installatie van Beta 3 van El Capitan.
De installatie bleef de hele nacht hangen. Na opnieuw opstarten, start OS X niet meer op.
Heb geprobeerd te wissen maar OS X zegt dat de HD niet gedeactiveerd kan worden.
Ook herinstallatie van Yosemite kan niet, want ik krijg de melding dat er een nieuwere installatie op staat.
Iemand een idee hoe ik het kan fiksen?
Ik ben helemaal niet thuis in OS X, mijn vrouw wilde El Capitan eens proberen, vooral omdat het goed zou samenwerken met een iPad. Dus graag in Jip en Janneke-taal. ;)

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Er zijn een aantal manieren.

- om de HD te kunnen wissen moet je hem eerst unlocken. Ik vermoed dat FileVault aan staat.
- factory reset http://www.tomsguide.com/...pro-factory-settings.html

Bij twijfel:
- https://www.apple.com/nl/support/contact/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Pyrone89 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:35:
[...]

Welke Mac gebruik je (jaartal). Dan kunnen we bepalen of de versnelling in Preview komt door Metal of dat het iets anders is (hopelijk, want anders kunnen alleen 2012 en nieuwer van de versnelling genieten)
MBPr 2014 met GT 750m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:47
Ik heb zojuist ge-update naar 10.11. Alleen kom ik niet verder na het inloggen. Hij blijft op de spinning wheel staan (niet de strandbal maar gewoon een rondje dat draait). Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Geprobeerd:
Reset Pram/smc
Reinstallation via disk utilities
Single mode user > check disk
Safe mode heeft ook hetzelfde probleem.

Ik zit een beetje vast

Edit: zojuist erachter gekomen dat wanneer ik hier vast zit en op de play/pauze knop duw hij iTunes wel opstart, ook zie ik dan de menu balk. Hier kan ik best veel opstarten in recents, maar wanneer ik dit allemaal afsluit ben ik weer terug bij af.

Macbook Pro 2014
16GB
512GB SSD

Edit 2: Heb via de System Preferences een nieuw account aangemaakt en een restore van mijn user account gedaan via TM. Hierna kon ik weer inloggen 8)

[ Voor 37% gewijzigd door Precedente op 14-07-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

iStat Menus v4.x doet het helemaal niet meer in El Capitan (ondersteuning gaat er ook niet komen). v5.1 ook niet, er is wel een 5.11 beta beschikbaar die het wel weer doet.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlsikosek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:45
Heb El Capitan er inmiddels weer een tijdje opstaan. Vind het niet zo'n bijzondere release, weinig echt interessante features maar wel meer bugs in deze beta's dan in de beta's van Yosemite destijds. Spotify geeft heel vaak een crash melding, maar als je op Continue klikt kun je gewoon verder met Spotify gebruiken. Safari laat heel vaak een foutmelding zien als je in de webbalk een zoekterm invult, er wordt dan te vaak doorgelinkt naar Google. Afsluiten gaat soms moeilijk en traag. Animaties lopen niet altijd vloeiend (MBPr 13 mid 2014). En dan nog het nieuwe lettertype; afschuwelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:16
Ik ben, op een aantal crashes en bugs na, zeer tevreden. Vooral over het weer vloeiend lopen van de animaties, vooral bij mission control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Voor de mensen die zich afvragen hoe je split-screen gebruikt in El Capitan:

- Zorg dat je ‘Displays have Separate Spaces’ aanstaat in je Mission Control settings
- Klik-and-hold het groene bolletje bovenaan je window
- Of: sleep een window over een andere fullscreen-app in Mission Control

BIj mij werkte het eerst niet omdat ik het vinkje had uitstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
Pyrone89 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:38:
SSD cycles? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Statisch RAM geheugen heeft een beperkt aantal keren dat bits gewijzigd kunnen worden. Dat ligt op zo'n 100.000 of meer keer. Doorgaans geen probleem, met uitzondering van de FAT / inhoudsopgave.
Als je slijtage bedoelt: een virusscanner leest juist, niet schrijven (dat doet het virus ;) ).
In de scanmodus leest een AV pakket van schijf (of SSD).

In de monitoring modus monitort een AV pakket alles wat naar schijf wordt geschreven. De OS routines voor het schrijven naar schijf worden daarvoor omgeleid via het AV pakket.
Ik heb zelf wel Sophos geïnstalleerd op een iMac 2011 en MacBook Pro Retina 2014, maar niet op de iMac 5k omdat hij daar om de een of andere reden telkens door crashte.
De schrijfroutines worden omgeleid via het AV pakket. Het AV pakket is niet zo stabiel als OS X, of komt op die Mac een onvoorziene omstandigheid tegen (heeft die Mac toevallig een fusion drive?), waardoor het vastloopt.

OS X (en Windows 7+) is stabiel, een AV pakket maakt het nooit stabieler, het kan alleen maar minder stabiel worden. Dat bewust en opzettelijk minder stabiel maken doe je dus alleen maar als er een bedreiging is die groter is dan het belang van een stabiele computer. Die is er niet (meer) sinds OS X (en Windows 7).
Blijf ook altijd in dubio of ik het nu wel of niet geïnstalleerd moet hebben en wat de impact is op prestaties.
Heb je het nodig? Nee!
Heeft het een positief effect op de prestaties? Nee!
Heeft het een positief effect op de stabiliteit? Nee!

Eindconclusie: je hebt op een Mac met OS X (en tegenwoordig ook op Windows) geen AV pakket nodig. Wel heb je een up-to-date bijgewerkt systeem nodig, en je gezonde boerenverstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2024
Apple kan nog veel leren van de BetterSnapTool welke ik nu een tijdje gebruik. Veel sneller en "snappier" dan die van Apple. Ik zeg opkopen en inbouwen Apple :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 13:23
Ik heb mijn oude MacBook er weer eens bijgepakt om de El Capitan beta te proberen. Echter staat er nu nog een Yosemite beta op dat ding. Moet ik nu eerst per se naar de final versie van Yosemite upgraden voordat ik El Capitan er op kan zetten? Bij het aankoop venster blijft de download maar op wachten staan, zelfs na een hele nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:31
Huh, wat staat er als getal? Want bij "over mijn mac" staat idd nog Yosemite.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik wilde Elite Dangerous proberen op El Capitan maar dat werkt dus niet. Mono draait nl. nog niet op de beta. Ik heb dus een 2e partitie gemaakt met een schone Yosemite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
carpebios schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:12:
Huh, wat staat er als getal? Want bij "over mijn mac" staat idd nog Yosemite.
Er staat 10.10.5.

[ Voor 6% gewijzigd door tiguan op 15-07-2015 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Nope, dan heb je niet de juiste gedownload.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Het gaat er niet om wat ik heb gedownload. Ik had er al Yosemite beta op staan van weet ik veel hoe lang geleden, ik heb m'n MB al een half jaar niet aan gehad ofzo.

Mijn vraag is, kan ik daar El Capitan direct overheen gooien. De download blijft namelijk op "wachten" staan.

[ Voor 14% gewijzigd door tiguan op 15-07-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Ja, want het is gewoon een installer. Heb je je macbook al eens herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Nou ik snap er geen reet van, maar hij is nu wel begonnen met downloaden :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
sweebee schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:06:
Sinds de laatste update werken mijn arduino's met de ch340g niet meer. Hij staat wel tussen de usb devices in systeeminformatie. Maar in de arduino IDE kan ik hem niet vinden.
Sorry voor de het oprakelen van deze oude opmerking, maar heb je hier inmiddels misschien een oplossing voor kunnen vinden?? Mijn FTDI boardjes worden nog wel herkend, maar de Uno (kloon) niet meer. Ik heb de CH340 driver opnieuw geinstalleerd maar ik zie geen device in /dev/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:00
RobV schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 21:42:
[...]

Sorry voor de het oprakelen van deze oude opmerking, maar heb je hier inmiddels misschien een oplossing voor kunnen vinden?? Mijn FTDI boardjes worden nog wel herkend, maar de Uno (kloon) niet meer. Ik heb de CH340 driver opnieuw geinstalleerd maar ik zie geen device in /dev/
Nog niet gelukt met de CH340's. Had nog wel wat pro mini programmers liggen (ftdi) en die heb ik aan mijn arduino nano's gehangen om te programmeren :P Wil helaas niet zo lekker met arduino's die al gesoldeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
sweebee schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:33:
[...]

Nog niet gelukt met de CH340's. Had nog wel wat pro mini programmers liggen (ftdi) en die heb ik aan mijn arduino nano's gehangen om te programmeren :P Wil helaas niet zo lekker met arduino's die al gesoldeerd zijn.
Bedankt voor je reactie. Ik laat het weten wanneer ik meer weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david_s
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 21:01
Vroeg me af of iemand t zelfde probleem heeft of een eventuele tip. ik heb een upgrade naar OSX 10.11 (dus geen verse installatie) daar na lag de uitgaande mailserver van office365 eruit in Apple Mail (versie 9.0)
Ik kon niks vinden in de settings, dus dacht grote stappen snel thuis( 8)7). Mailboxje er even uitgegooid en weer opnieuw toegevoegd. nu werkt hij weer helemaal. komt mail binnen, gaat mail uit, alleen mijn "oude"mail haalt hij niet op. en de functie rebuild die er ooit in zat kan ik niet vinden. alles wat ik op t interweb verder kan vinden gaat over oudere versies. zo kan ik bijvoorbeeld de map ~libray\mail ook niet vinden waar sommige mensen bij soortgelijke problemen op 10.10 naar verwijzen.
tevens, als ik op de mailbox "get info" doe crasht mail helemaai
h.oop dat onderstaand bericht enigszins duidelijk is.

edit: zinnetje toegevoegd

[ Voor 5% gewijzigd door david_s op 16-07-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:11
david_s schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:42:
Vroeg me af of iemand t zelfde probleem heeft of een eventuele tip. ik heb een upgrade naar OSX 10.11 (dus geen verse installatie) daar na lag de uitgaande mailserver van office365 eruit in Apple Mail (versie 9.0)
Ik kon niks vinden in de settings, dus dacht grote stappen snel thuis( 8)7). Mailboxje er even uitgegooid en weer opnieuw toegevoegd. nu werkt hij weer helemaal. komt mail binnen, gaat mail uit, alleen mijn "oude"mail haalt hij niet op. en de functie rebuild die er ooit in zat kan ik niet vinden. alles wat ik op t interweb verder kan vinden gaat over oudere versies. zo kan ik bijvoorbeeld de map ~libray\mail ook niet vinden waar sommige mensen bij soortgelijke problemen op 10.10 naar verwijzen.
tevens, als ik op de mailbox "get info" doe crasht mail helemaai
h.oop dat onderstaand bericht enigszins duidelijk is.

edit: zinnetje toegevoegd
De bouw opnieuw op (of rebuild) zit in het menu Postbus en dan de onderste optie

Met ~libray\mail zul je inderdaad niet veel vinden. Het moet zijn:
~/Library/Mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
ikweethetbeter schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:23:
[...]

Statisch RAM geheugen heeft een beperkt aantal keren dat bits gewijzigd kunnen worden. Dat ligt op zo'n 100.000 of meer keer. Doorgaans geen probleem, met uitzondering van de FAT / inhoudsopgave.

[...]

In de scanmodus leest een AV pakket van schijf (of SSD).

In de monitoring modus monitort een AV pakket alles wat naar schijf wordt geschreven. De OS routines voor het schrijven naar schijf worden daarvoor omgeleid via het AV pakket.

[...]

De schrijfroutines worden omgeleid via het AV pakket. Het AV pakket is niet zo stabiel als OS X, of komt op die Mac een onvoorziene omstandigheid tegen (heeft die Mac toevallig een fusion drive?), waardoor het vastloopt.

OS X (en Windows 7+) is stabiel, een AV pakket maakt het nooit stabieler, het kan alleen maar minder stabiel worden. Dat bewust en opzettelijk minder stabiel maken doe je dus alleen maar als er een bedreiging is die groter is dan het belang van een stabiele computer. Die is er niet (meer) sinds OS X (en Windows 7).

[...]

Heb je het nodig? Nee!
Heeft het een positief effect op de prestaties? Nee!
Heeft het een positief effect op de stabiliteit? Nee!

Eindconclusie: je hebt op een Mac met OS X (en tegenwoordig ook op Windows) geen AV pakket nodig. Wel heb je een up-to-date bijgewerkt systeem nodig, en je gezonde boerenverstand.
Dit gevoel heb ik dus ook, maar is het niet stiekem een verborgen probleem als je geen virusscanner gebruikt, als in je wordt een doorgeefluik voor Windows virussen en je weet niet of er stiekem malware draait die vooral als taak heeft gegevens te verzamelen ipv je computer te laten crashen (het is uit crimineel oogpunt veel interessanter om onopvallende virussen te gebruiken, gezien het geld dat ze verdienen met gestolen gegevens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
Pyrone89 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:51:
Dit gevoel heb ik dus ook, maar is het niet stiekem een verborgen probleem als je geen virusscanner gebruikt, als in je wordt een doorgeefluik voor Windows virussen en je weet niet of er stiekem malware draait die vooral als taak heeft gegevens te verzamelen ipv je computer te laten crashen (het is uit crimineel oogpunt veel interessanter om onopvallende virussen te gebruiken, gezien het geld dat ze verdienen met gestolen gegevens)
Virussen en andere malware kom je vooral tegen op bedenkelijke sites, torrents met illegale software en grappig bedoelde PPS slide shows. Doe je dat geregeld, en stuur je alles wat je vindt door naar je Windows vrienden, ja, dan heeft het zin om een AV pakket op je Mac te zetten. Niet voor jezelf, maar voor je Windows vrienden, die nog een antieke Windows versie hebben.

Doe je dit allemaal niet, hou je Mac dan vooral goed schoon door af en toe met een vochtig doekje de vette vingers te verwijderen. Vergeet AV pakketten en handige opruimtooltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 19:01
Iemand al een manier gevonden om in Safari 9.0 de bookmarks niet te laten zien als je links tegen de rand hovert? Vreselijk irritant is dat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Pyrone89 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:51:
[...]

Hangt er vanaf, of jij veel met Windows computers deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:58
Heeft iemand de IMAC 2011 met osx el capitain. Ik had yosemite maar heb het teruggezet naar 10.9.5 ivm langzaam lopende mac.
ZO ja kan je vertellen hoe het loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Om een of andere reden was in El Capitan mijn ‘preferred network’ volgorde voor de WiFi in de war geraakt en stond opeens de 2.4Ghz (120Mbit) bovenaan ipv de 5ghz (gemiddeld 878Mbit). Na het aanpassen van de volgorde (via drag en drop) gelukkig weer de maximale snelheid na standby. O-)

Ik weet niet of dit ook al in Yosemite mis ging, maar het viel me nu pas op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

frenkied schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:51:
Heeft iemand de IMAC 2011 met osx el capitain. Ik had yosemite maar heb het teruggezet naar 10.9.5 ivm langzaam lopende mac.
ZO ja kan je vertellen hoe het loopt?
Mijn 2010 werkt sinds release prima met Yosemite, ik verwacht dat Capitan daar niet veel anders in gaat zijn. Maar goed, ik heb dan ook een i7, 16gb ram en een SSD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelo2510
Lunaticc schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 14:51:
Iemand al een manier gevonden om in Safari 9.0 de bookmarks niet te laten zien als je links tegen de rand hovert? Vreselijk irritant is dat |:(
+1, Ik heb het ook niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Angelo2510 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:31:
[...]

+1, Ik heb het ook niet kunnen vinden.
Ik heb dat hoveren niet eens. Of de oorzaak moet zijn dat ik nog DP2 draai en niet de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
CRXDelSol schreef op zondag 19 juli 2015 @ 19:46:
[...]

Ik heb dat hoveren niet eens. Of de oorzaak moet zijn dat ik nog DP2 draai en niet de laatste.
Nee, de reden is dat jij Safari niet fullscreen draait. Dat hover-effect heb je alleen in fullscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ThomasG schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:02:
[...]
Nee, de reden is dat jij Safari niet fullscreen draait. Dat hover-effect heb je alleen in fullscreen.
Nee. Ik gebruik Safari op dit moment fullscreen maar heb geen hover menu.
Niet aan de linkerkant, niet aan de rechterkant, alleen aan de bovenkant om het menu te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Laatst online: 12:16
Als ik Safari in fullscreen heb draaien (verse Public Beta installatie), dan laat die de bookmarks alleen zien als ik mijn muis helemaal tegen de linker zijkant aan duw. Ik doe dat blijkbaar nooit, want ik draai Safari altijd in fullscreen en het is mij nog nooit per ongeluk overkomen. Nu ik weet dat het kan moet ik zeggen dat ik het een erg fijne toevoeging vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuuhn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10-2023

I do what I like to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Ik zou gister naar DP3 updaten, toen dacht ik; "Zal ik anders wachten op DP4?", was ik klaar, las ik ineens dat DP4 er is, toen maar gelijk door gegaan met updaten.
Ben benieuwd wat DP4 aan verbeteringen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
DP4 draait hier keurig, ik heb nog geen crashes meegemaakt. Maargoed, veel meer dan Safari, Arduino, Skitch, SketchUp, Cura, AutoCad, Elite:Dangerous,Mail,Photos heb ik dan nog niet gebruikt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

Ik hoop dat de finder issue opgelost is. Heb heel vaak dat een AFP of SMB connectie verbroken wordt en niet meer opgebouwd wordt als de Mac uit zijn slaapstand komt. Helaas kan ik ze ook niet los koppelen om vervolgens weer aan te melden waardoor ze dom weg niet meer te bereiken valt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 12:34
Quakie schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:25:
Helaas kan ik ze ook niet los koppelen om vervolgens weer aan te melden waardoor ze dom weg niet meer te bereiken valt.
Met Mountain kun je externe schijven makkelijk softwarematig koppelen/loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

sonderpa schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:00:
[...]

Met Mountain kun je externe schijven makkelijk softwarematig koppelen/loskoppelen.
Thx, maar ik vind dat dit gewoon standaard moet werken zonder third party betaalde software. En eerlijk gezegd heb ik voor El Capitan ook nooit problemen er mee gehad...

(hetzelfde vind ik ook met iSCSI. Ook zo bizar dat je daar betaalde software voor moet aanschaffen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:09
Voor de mensen die het nog niet gezien hebben. Public beta 2 is zojuist te downloaden vanuit de Appstore. Naar mijn gevoel draait het net wat stabieler en ietjes sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Bedankt voor de tip! Blijkbaar had ik gister het voorrecht om hem al te mogen downloaden :Y

Nee zonder dollen, hij draait hier al een dag zonder horten, stoten of klachten. Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Laatst online: 05-09 08:11
Heeft het ook al wat oplossingen voor de wifi problemen die yosemite blijven plagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Lyca schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:57:
Heeft het ook al wat oplossingen voor de wifi problemen die yosemite blijven plagen
Heb je na de laatste Yosemite patch ook problemen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Laatst online: 05-09 08:11
CRXDelSol schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:13:
[...]

Heb je na de laatste Yosemite patch ook problemen dan?
Ja toch wel ja, het laatst nog op een redelijk basic wifi netwerk van 2,4 GHz. Het was bij m'n ouders die er gewoon een wifi modem hebben van de provider zelf. Ik had zelf al eens gescanned met m'n telefoon voor te kijken of ze niet op een te volle band lagen of channel.

Dit was niet het geval, ik haalde m'n macbook uit sleep en vond dat alles qua internet zeer traag reageerde. Terwijl het op mijn telefoon (iphone) alles super vlot ging, youtube video's geraakten maar niet geladen en blijven hangen. Ik heb dan de wifi receiver uitgezet op de macbook en weer aan, dan was het probleem nog niet echt opgelost. Na een reboot van de macbook bleek het probleem weg te zijn, ik heb hiervoor ook al de wizard eens laten lopen, maar daar wordt je niet veel wijzer uit me dunkt.

Best wel lastig, vaak ook issues op avondschool met een WIFI die radius beveiliging heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Lyca schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:57:
Wifi werkt een stuk beter on El Capitan. Op school hebben we echt bagger internet en met Yosemite zat ik soms echt de hele dag wifi proberen te krijgen, met El Capitan heb ik dit misschien 5 keer per dag (en dan alleen in de lokalen waar wifi sowieso een nog groter probleem is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 12:58

4POX

Everybody is wired

Als ik in preview een pagina in een PDF wil draaien met vinger-pinch klapt het programma eruit. Maar ook programma's die niet lekker draaien. Bijvoorbeeld Evernote.

Ik ben blij dat ik het OS op mijn testmachine heb draaien.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan ook aan de testmachine liggen ;-)

Op mijn Macbook Pro draait El Capitan zo goed als vlekkeloos (alleen TomTom Connect connect niet). Op mijn iMac echter heb ik iCloud Drive die niet altijd synchroniseert, Finder die af en toe stop met reageren, PDF's die niet openen en Chrome die sommige SSL websites beschuldigt van SHA-1 gebruik terwijl dat niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 12:58

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 12:32:
Het kan ook aan de testmachine liggen ;-)
Zou heel goed kunnen. Het was een afdankertje met veel interne schade.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 12:42
Iemand anders ook last van framedrops bij Netflix? (via ctrl+option/alt+shift+D zag ik ruim 1200 frames gedropt in een aflevering van ± 45 min, komt toch neer op grofweg 51 seconden bij een framerate van 23,976. Er vanuit gaande dat ik nu goed met deze gegevens om ga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Leuke beta..die nr 2: sleep/wake helemaal borked: mac slaap niet, maar reboot spontaan of wordt comateus..
Heb de error reports + feedback erover al doorgekopt, ik ga voorlopig maar weer even aan de yosemite, want mijn MBP moet gewoon slapen en wakker worden als ik dat zeg :P

Maatje van mij had een kapotte preview ook ineens, gaat niet lekker zo :/

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-09 13:57

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Vandaag dag 2 dat ik public beta 2 gebruik, maar deze loopt uiterst beroerd als het om wifi gaat.

De verbinding is voor 5 a 10 min. stabiel. Vervolgens klapt hij eruit en kan ik geen verbinding maken met het netwerk. In andere gevallen wil hij wel verbonden blijven, maar kan ik sommige websites niet benaderen en krijg ik de melding in browser, dat de firewall instellingen mogelijk niet goed staan.

Voor mij dus nog geen gelukkig huwelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Gaat hard.. DP5 is inmiddels beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:28:
Vreemd, zie 'm niet in m'n App Store...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Quakie schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:28:
Sinds gisteren. Eindelijk de Finder sidebar bug opgelost _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ThomasG schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 19:11:
[...]
Jep, en Enterprise WiFi werkt nu ook eindelijk, authenticeren op onze Aruba controllers op kantoor pakt ie nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
ThomasG schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 19:11:
[...]
Finder sidebar bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
De sidebar in Finder werd sinds DP1 elke keer gereset naar minimale grootte (iets van 50px breed), en elke keer als je een nieuw finder scherm of tabblad opende stond het weer op minimale breedte. Kortom, je moest het elke keer handmatig aanpassen maar dat werd niet onthouden. Dat was gewoon heel erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
ThomasG schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:59:
[...]
De sidebar in Finder werd sinds DP1 elke keer gereset naar minimale grootte (iets van 50px breed), en elke keer als je een nieuw finder scherm of tabblad opende stond het weer op minimale breedte. Kortom, je moest het elke keer handmatig aanpassen maar dat werd niet onthouden. Dat was gewoon heel erg vervelend.
Dat heb ik ook onder Yosemite regelmatig (incl. de kolommen in de Finder zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plaatjes worden bij mij nu geopend in Safari ipv Preview.

Als ik "Open with.." gebruik staat Preview ook niet meer tussen de "Recommend applications". Pas als ik "All applications" kies kan ik Preview selecteren.

Ik heb geprobeerd te herstellen door "Get info" te gebruiken, daar Preview te selecteren onder "Open with" en ook de "Change All" optie te gebruiken. Zodra ik echter op "Change All" klinkt springtie weer terug naar Safari.

Iemand enig idee hoe ik dit kan herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Hoe is jullie ervaring met EC ism Little Snith en anders tool die bijv, Finder veranderen (zoals Totalfinder) of Totalterminal voor Terminal?

Ik heb me laten vertellen dat dit niet meer kan ivm niet beveiligingssysteem van OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 18:19
Erg irritant, OSX van 22 juli onthoudt je scherm resolutie niet bij het aansluiten en ontkoppelen van een extra display. Moet dus iedere keer naar de prefs en op "More space" zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Helox-in-a-box schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:21:
Erg irritant, OSX van 22 juli onthoudt je scherm resolutie niet bij het aansluiten en ontkoppelen van een extra display. Moet dus iedere keer naar de prefs en op "More space" zetten.
Ik deel die ervaring niet, maar check anders even display menu (gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:08

RnB

Yzord schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:37:
Hoe is jullie ervaring met EC ism Little Snith en anders tool die bijv, Finder veranderen (zoals Totalfinder) of Totalterminal voor Terminal?

Ik heb me laten vertellen dat dit niet meer kan ivm niet beveiligingssysteem van OSX.
De nightly van Little Snitch draaide bij mij zonder problemen. :)
Het valt me wel op (dat was bij vorige beta versies ook) dat ik veel meer systeem processen moet allowen dan met de stable versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Little Snitch beta werkt bij mij ook prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Werkt Aperture onder El Capitan?

De software is end-off-line maar niet perse overbodig. Als bij een nieuwe OS-versie de ondersteuning stopt is een upgrade naar de nieuwe OSX wel definitief afscheid van Aperture. Of werkt het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Bij mij werkt Aperture gewoon.. Ik gebruik het niet zoveel dus misschien dat er systeem integratie dingen niet meer werkt?

Ik ben wel weg van El Capitan. Ik ben nog niet zo ver dat ik het een snow leopard of een mountain lion killer vind, maar kan het zeker worden als het uit de beta is.

Paar dagen mijn mac intensief gebruikt ( lees meer dan 2 dagen continue tussen 70 en 100%) en hij blijft heerlijk soepel werken met andere taken, ook bleef mijn machine redelijk stil. Ik heb het idee dat onder Yosemite fan sneller naar de 6000rpm gaat, nu kwam de fan niet boven de 4000 uit waardoor het nog aangenaam was qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Ik zit nu een ochtendje Windows 10 te draaien en ik moet zeggen dat het geen vervelende aanvulling is op El Capitan. Het ziet er uit als een modern OS en het draait als een speer. Ik heb in Windows 8.1 de upgrade gestart met de tool en Bootcamp is er dus niet tussen gekomen. Gaat prima dus.

Nu voelt mijn Mac helemaal nieuw met twee OS-en :+
Pagina: 1 ... 5 ... 20 Laatste