Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-04 14:25
RoyK schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:29:

Anyway, ik heb spijt van mn upgrade naar El Captain en ik heb nog speciaal gewacht. Het liep allemaal prima. Geen tijd om de boel helemaal opnieuw te installeren. Ik heb deadlines to catch. Maar als die achter de rug zijn, gaat het hier drastisch veranderen op mn bureau.
Ben je al over naar versie 10.11.3? sinds die er bij mij op staat zijn veel issues opgelost. MB is al 12 dagen in de lucht zonder enige problemen. Ben je wel over, dan zou je de combo update eens kunnen draaien.

https://support.apple.com/kb/DL1859?locale=en_US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-04 22:03

RoyK

Illustrator

satya schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:51:
[...]

Ben je al over naar versie 10.11.3? sinds die er bij mij op staat zijn veel issues opgelost. MB is al 12 dagen in de lucht zonder enige problemen. Ben je wel over, dan zou je de combo update eens kunnen draaien.

Thanks. Ik ben inderdaad al over. Meestal doe ik geen updates en laat ik die gewoon lopen tot ze een beetje ouder zijn. In dit geval ben ik per ongeluk naar de nieuwste update gegaan en ervaar ik, zo lijkt, de meeste problemen.

Wat is een combo update?

Volg me op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
Hi, heb een 2012 manbook air 1.8ghz 128 GB. Bootcamp Parttime 30 GB, rond 85 voor gebruik. Ik gebruik Disk Care, en een andere clean-app.

Het probleem is dat mijn schijf constant vol zit.. momenteel heb ik 9.62 GB gebruikt aan Photos (geen idee waar?), 1,37 Movies (idem), 14,1GB apps (klopt) en 57,81 GB Other (Zijn vooral emails). Het rare is ook dat mijn iMap inbox maar 12GB beslaat, en gmail gemax is op 1000 emails op computer.

Waar worden al die GB's aan opgemaakt??? Ik heb hier al veel over gegoogeld en veel disk snap apps gebruikt maar snap er echt niks van - vooral de 10 gb Photos.

Thanks

Edit: heb alle laatste capitan updates

[ Voor 3% gewijzigd door mataklap op 02-02-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:36

Exirion

Gadgetfetisjist

Die bevat ook voorgaande updates, dus het tegengestelde van een incrementele update.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
mataklap schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:11:
Hi, heb een 2012 manbook air 1.8ghz 128 GB. Bootcamp Parttime 30 GB, rond 85 voor gebruik. Ik gebruik Disk Care, en een andere clean-app.

Het probleem is dat mijn schijf constant vol zit.. momenteel heb ik 9.62 GB gebruikt aan Photos (geen idee waar?), 1,37 Movies (idem), 14,1GB apps (klopt) en 57,81 GB Other (Zijn vooral emails). Het rare is ook dat mijn iMap inbox maar 12GB beslaat, en gmail gemax is op 1000 emails op computer.

Waar worden al die GB's aan opgemaakt??? Ik heb hier al veel over gegoogeld en veel disk snap apps gebruikt maar snap er echt niks van - vooral de 10 gb Photos.

Thanks

Edit: heb alle laatste capitan updates
Er zijn meerdere tools beschikbaar in de App Store die dat wat duidelijker kunnen maken voor je, ook zijn er meerdere topics geweest uit mijn hoofd die dit soort zaken behandelen.
Heb je misschien ook nog een installatie file staan van Yosemite of El Capitan?
(start je launchpad en kijk eens naar de programma's)

Ook kan je met de commandite leuke find opdrachten verzinnen om grote files op te zoeken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

Exirion schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:34:
[...]

Die bevat ook voorgaande updates, dus het tegengestelde van een incrementele update.
Okey, dan ga ik dat maar eens proberen! Thanks

Volg me op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
  • Laatst online: 01-01-2021
Thanks GeeMoney - ja heb DaisyDisk om dat te checken - ik snap alleen niet helemaal de mappen structuur - 56gb Library dan 36GB mail - ik snap niet hoe dit kan aangezien ik de attachment altijd clean en de iMap inbox zélf maar 12 GB groot is - slaap apple alles 3x op ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Email gewoon in je browser geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53
Ik merkte de laatste tijd dat mijn MBP op rare momenten opeens enorm warm begon te worden en op volle kracht de fans ging blazen. Maar eens in activeitenweergave gekeken en voila, iets genaamd ksfetch nam 99% van de CPU in beslag! Maar even een force quit gedaan en gaan Googelen, kwam op het volgende:

http://apple.stackexchang...is-ksfetch-process-on-mac

Het is kennelijk een automatische updater van Chrome, Keystone, die elk uur meerdere keren checkt voor updates. Nu gaat daar iets niet helemaal lekker, want activiteiten weergave toonde me dat er enorm veel errors waren. Maar veel belangrijker is dat ik niet zoveel updates hoef, sterker nog ik update liever handmatig. Dus probeerde ik om hem uit te zetten via de terminal commando's die in de link staan:

~/Library/Google/GoogleSoftwareUpdate/GoogleSoftwareUpdate.bundle/Contents/Resources/GoogleSoftwareUpdateAgent.app/Contents/Resources/install.py --uninstall

Echter weet ik eigenlijk niks van de terminal af, en zodoende krijg ik alleen een: no such file or directory.

Moet ik nog iets toevoegen aan het begin van deze code? Of is het een teken dat ik hem al succesvol heb gedeinstalleerd? En kent iemand anders dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 16:30
Als je in terminal zit, en je typt bijvoorbeeld ~/Libr in, en je drukt dan op tab, gaat ie automatisch aanvullen wat op die positie bevind.Als je bijvoorbeeld na de map ~ (je home map) twee keer op TAB drukt, dan laat ie de mappen zien die erin zitten, zijn er 2 mappen die beginnen met 'L' en je toetst L in, en je drukt twee keer op TAB laat ie de mappen zien die beginnen met die L. Zo kan je door mappen heen bladeren in terminal.

Echter kom ik zover als ~/Library/Google/GoogleSoftwareUpdate/. Daar zit geen map GoogleSoftwareUpdate.bundle in. Die die methode is niet meer werkbaar in de huidige versie van Chrome.

// EDIT //

Probeer dit eens:

code:
1
defaults write com.google.Keystone.Agent checkInterval 0

Met 'defaults write' zet je een functie aan/uit via terminal. De waarde 0 aan het einde betekend 'false' oftewel, negatief/uit. Wil je die functie weer aanzetten, zet je deze op 1.

Dus dat invullen in de terminal, zodra je geen melding krijgt, maar gewoon een blanco regel krijgt, dan is het gelukt.

Defaults write geeft nooit feedback, enkel als iets niet bestaat.

Bron: http://osxdaily.com/2012/...utomatic-software-update/

[ Voor 31% gewijzigd door xoniq op 03-02-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 20:49

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

GielFox schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:45:
Ik merkte de laatste tijd dat mijn MBP op rare momenten opeens enorm warm begon te worden en op volle kracht de fans ging blazen. Maar eens in activeitenweergave gekeken en voila, iets genaamd ksfetch nam 99% van de CPU in beslag! Maar even een force quit gedaan en gaan Googelen, kwam op het volgende:

http://apple.stackexchang...is-ksfetch-process-on-mac

Het is kennelijk een automatische updater van Chrome, Keystone, die elk uur meerdere keren checkt voor updates. Nu gaat daar iets niet helemaal lekker, want activiteiten weergave toonde me dat er enorm veel errors waren. Maar veel belangrijker is dat ik niet zoveel updates hoef, sterker nog ik update liever handmatig. Dus probeerde ik om hem uit te zetten via de terminal commando's die in de link staan:

~/Library/Google/GoogleSoftwareUpdate/GoogleSoftwareUpdate.bundle/Contents/Resources/GoogleSoftwareUpdateAgent.app/Contents/Resources/install.py --uninstall

Echter weet ik eigenlijk niks van de terminal af, en zodoende krijg ik alleen een: no such file or directory.

Moet ik nog iets toevoegen aan het begin van deze code? Of is het een teken dat ik hem al succesvol heb gedeinstalleerd? En kent iemand anders dit probleem?
NOOIT zomaar dingen op je command line plakken als je niet weet wat ze doen. Je geeft zelf al aan dat je 'niets van de terminal weet', dus in principe zou ik prima kunnen zeggen:

[[ -d /tmp ]] && find $(dscl . -read /Users/$(ps u | grep -v SER | head -1 | awk '{print $1}') | grep FSHo | awk '{print $2}' ) -type f -exec ls -l {} \;

DIT DUS NIET IN JE TERMINAL PLAKKEN!!!

Bovenstaand (enigszins obfuscated) stukje shell kijkt namelijk of /tmp bestaat op het filesystem (normaal gesproken wel), en geeft daarna een listing van alle files in je home directory (en alle subdirectories).

Onschuldig? Wat als ik het aanpas naar:
[[ -d /tmp ]] && find $(dscl . -read /Users/$(ps u | grep -v SER | head -1 | awk '{print $1}') | grep FSHo | awk '{print $2}' ) -type f -exec chmod 777 {} \;

In plaats van de files te listen verander ik nu alle permissies op die files zodat elke gebruiker volledige rechten heeft op jouw files.

Kortom: niets in je terminal plakken tenzij je weet wat het gaat doen. Don't trust the internet.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

CRXDelSol schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:18:
Als je in terminal zit, en je typt bijvoorbeeld ~/Libr in, en je drukt dan op tab, gaat ie automatisch aanvullen wat op die positie bevind.Als je bijvoorbeeld na de map ~ (je home map) twee keer op TAB drukt, dan laat ie de mappen zien die erin zitten, zijn er 2 mappen die beginnen met 'L' en je toetst L in, en je drukt twee keer op TAB laat ie de mappen zien die beginnen met die L. Zo kan je door mappen heen bladeren in terminal.

Echter kom ik zover als ~/Library/Google/GoogleSoftwareUpdate/. Daar zit geen map GoogleSoftwareUpdate.bundle in. Die die methode is niet meer werkbaar in de huidige versie van Chrome.

// EDIT //

Probeer dit eens:

code:
1
defaults write com.google.Keystone.Agent checkInterval 0

Met 'defaults write' zet je een functie aan/uit via terminal. De waarde 0 aan het einde betekend 'false' oftewel, negatief/uit. Wil je die functie weer aanzetten, zet je deze op 1.

Dus dat invullen in de terminal, zodra je geen melding krijgt, maar gewoon een blanco regel krijgt, dan is het gelukt.

Defaults write geeft nooit feedback, enkel als iets niet bestaat.
Zie mijn vorige post ;)

Daarbij lijkt het erop dat de checkInterval setting geen boolean is, maar een integer. Als ik ga prutsen met defaults vind ik het een goede gewoonte om eerst een
defaults read
te doen op de betreffende key en de huidige waarde op te slaan.

$ defaults read com.google.Keystone.Agent checkInterval
18000

Bovenstaande zou neerkomen op een checkInterval van 5 uur. Niet geheel onlogisch. Het instellen van een checkInterval van 1, zoals je voorstelt, kan zelfs voor grotere problemen zorgen dan GielFox nu al heeft. Het is te hopen dat de Keystone Agent enige beveiliging heeft tegen onnozel lage checkInterval waardes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Deze maakt je mac virusvrij:

code:
1
sudo rm -rf /

(NIET DOEN)

Als je dat tegen komt, dan heb je een probleem, rm -rf betekend geforceerd bestanden en mappen verwijderen, de / (slash) is de root van je UNIX bestandssysteem. Hetzelfde alsof je dus op Windows alle C, D en andere partities tegelijk leeg tyft. Sudo betekend gebruik maken van root (UNIX hoofd gebruiker) rechten, om bestanden te verwijderen die een reguliere user niet mag verwijderen.

Dit werkt niet meer goed in El Capitan, omdat root niet meer eigenaar is van systeem mappen, dan moet je echt in herstelmodus een functie uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Whieee schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:27:
[...]

Zie mijn vorige post ;)

Daarbij lijkt het erop dat de checkInterval setting geen boolean is, maar een integer. Als ik ga prutsen met defaults vind ik het een goede gewoonte om eerst een
defaults read
te doen op de betreffende key en de huidige waarde op te slaan.

$ defaults read com.google.Keystone.Agent checkInterval
18000

Bovenstaande zou neerkomen op een checkInterval van 5 uur. Niet geheel onlogisch. Het instellen van een checkInterval van 1, zoals je voorstelt, kan zelfs voor grotere problemen zorgen dan GielFox nu al heeft. Het is te hopen dat de Keystone Agent enige beveiliging heeft tegen onnozel lage checkInterval waardes ;)
Ah okee, heb dit ook enkel even voor de beste man geGoogled, heb Chrome updates gewoon aan staan. Meeste default write functies die ik gebruik zijn booleans namelijk. Dacht dat dit een toggle was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53
Dank voor alle adviezen, klopt uiteraard dat ik nooit zomaar dingen in de terminal moet plakken. Had het op meerdere sites gelezen dus *dacht* dat het wel ok was, maar ook dat zal ik voortaan nalaten. Heb even nagekeken wat ik uiteindelijk in de terminal had gedaan, en het enige wat ik had gedaan (vooralsnog) was valse commando's geven die, inderdaad, een error gaven omdat het bestand niet meer op die locatie zit in de huidige versie van Chrome (gelukkig maar :P ) en de check interval op 604800 gezet (1 week). Even kijken of dat het probleem enigszins oplost, en de komende tijd even activiteiten weergave bekijken als de computer weer uit het niets begint te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
GielFox schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:57:
Dank voor alle adviezen, klopt uiteraard dat ik nooit zomaar dingen in de terminal moet plakken. Had het op meerdere sites gelezen dus *dacht* dat het wel ok was, maar ook dat zal ik voortaan nalaten. Heb even nagekeken wat ik uiteindelijk in de terminal had gedaan, en het enige wat ik had gedaan (vooralsnog) was valse commando's geven die, inderdaad, een error gaven omdat het bestand niet meer op die locatie zit in de huidige versie van Chrome (gelukkig maar :P ) en de check interval op 604800 gezet (1 week). Even kijken of dat het probleem enigszins oplost, en de komende tijd even activiteiten weergave bekijken als de computer weer uit het niets begint te blazen.
Mocht je wat van plan zijn, hier is een van de meest complete stukken over dit fenomeen:

http://applehelpwriter.co...e-software-from-your-mac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Chrome is malware. Het zet ongevraagd allemaal extra applications in ~/Applications.

Ik heb ~/Library/Google verwijderd, updates doe ik toch met MacUpdate Desktop. Alleen heb ik een vermoeden dat die folder er gewoon weer staat wanneer ik Google update.

Het is dat ik af en toe in Chrome moet testen, anders zou het niet op mijn computer staan.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Canaria schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 07:38:Het is dat ik af en toe in Chrome moet testen, anders zou het niet op mijn computer staan.
Dit dus :+ .
Persoonlijk gebruik ik het liefst Safari gewoon. Echter vind ik het in Safari schijt irritant dat je niet met CMD+U de page source kan bekijken in een nieuw tab/venster, maar enkel via het kleine inspector venstertje. En in Safari is de geschiedenis belabberd, geen tijden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Canaria schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 07:38:
Chrome is malware. Het zet ongevraagd allemaal extra applications in ~/Applications.

Ik heb ~/Library/Google verwijderd, updates doe ik toch met MacUpdate Desktop. Alleen heb ik een vermoeden dat die folder er gewoon weer staat wanneer ik Google update.

Het is dat ik af en toe in Chrome moet testen, anders zou het niet op mijn computer staan.
Om Chrome malware te noemen vind ik een beetje overdreven. Wat je wel ziet is dat Google bij het toevoegen van functionaliteit meer let op de gebruikerservaring van ChromeOS (en evt. Android) dan die van 'concurrerende' platformen zoals Windows/Linux/OSX. Ik durf ook te stellen dat er absoluut Chrome gebruikers zullen zijn die de integratie van Chrome Apps met OSX (Finder file-type-association, Native app icons) juist toejuichen. Jij hoort overduidelijk niet bij die groep en dat is natuurlijk prima ;) Yay for free choice.

Volgens mij kan je het gedrag van Chrome op dit vlak overigens aanpassen met de [url=chrome://flags/#disable-hosted-app-shim-creation]disable-hosted-app-shim-creation flag in Chrome[/url], al heb ik dat zelf niet getest.

Als voor het testen de Linux versie van Chrome ook volstaat kun je uiteraard ook Chrome in Docker draaien, waardoor er nul integratie is met OSX, je volledige controle hebt over welke versie van Chrome je test (zonder rekening te houden met updaters), en bovendien je startpunt altijd identiek is.

(Mocht iemand interesse hebben in hoe dat dan werkt op OSX, dan wil ik dat best een keer uitzoeken. Ik heb deze setup vooral op Linux gebruikt) Ik heb het al werkend, op audio na. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

satya schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:51:
[...]

Helaas heeft het niet geholpen. Na iedere boot verliest hij het contact met mn Cintiq scherm en moet ik de drivers opnieuw installeren, om vervolgens maar niet te booten want tot die tijd werkt het enigszins. Het kan bij Apple liggen, het kan bij Wacom liggen.. feit is dat het maar een boel gestunt is zo. :-(

Volg me op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

RoyK schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:04:
[...]

Helaas heeft het niet geholpen. Na iedere boot verliest hij het contact met mn Cintiq scherm en moet ik de drivers opnieuw installeren, om vervolgens maar niet te booten want tot die tijd werkt het enigszins. Het kan bij Apple liggen, het kan bij Wacom liggen.. feit is dat het maar een boel gestunt is zo. :-(
Je stelt helaas niet wat voor Cintiq scherm je hebt, maar mogelijk heb ik het issue gevonden: http://us.wacom.com/en/elcapitan
Why does the Cintiq 27QHD or Cintiq 27 QHD Touch Not Work with Mac OS 10.11 (El Capitan)?

The Cintiq 27QHD and Cintiq 27QHD Touch uses a sophisticated scalar for color management and other display settings. A special chip is used to communicate with the scalar which requires a driver. Apple’s OS contains a native driver but this does not have all the functions required to communicate with the scalar. As a result, the chip manufacturer provides a custom driver that replaces the stock Apple driver. With the release of Mac OS 10.11 Apple now prevents replacing the stock, driver and therefore communication to the scalar does not function.
De 'oorzaak' ligt hem dan in System Integrity Protection (SIP), een nieuwe feature in OSX die ervoor zorgt dat OSX zichzelf o.a. kan beschermen tegen aanpassingen aan systemfiles of het toevoegen van unsigned kernel extensions. Wat je zou kunnen doen is naar recovery mode booten (met cmd+R), in de recovery mode een terminal starten en vervolgens het volgende commando uitvoeren:

csrutil disable

Daarna reboot je je machine weer, en installeer je de Wacom driver. Deze zou nu gewoon een reboot moeten overleven. Je zou daarna SIP weer aan kunnen zetten door wederom naar recovery mode te booten, en het volgende commando uit te voeren:

csrutil enable

Ik weet echter niet 100% zeker of dat gevolgen heeft voor de werking van je Wacom driver (omdat ik niet weet of deze signed is of niet). Maar OSX zal je driver in ieder geval niet weer weggooien ;) Mocht het weer inschakelen van SIP ervoor zorgen dat de Wacom driver niet meer werkt, kan je SIP gewoon weer uitschakelen, of deels inschakelen:

csrutil enable --without kext

Dit is echter een 'unsupported configuration' van SIP volgens Apple, maar het kan prima functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
Whieee schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:47:
[...]

Je stelt helaas niet wat voor Cintiq scherm je hebt, maar mogelijk heb ik het issue gevonden: http://us.wacom.com/en/elcapitan

[...]

De 'oorzaak' ligt hem dan in System Integrity Protection (SIP), een nieuwe feature in OSX die ervoor zorgt dat OSX zichzelf o.a. kan beschermen tegen aanpassingen aan systemfiles of het toevoegen van unsigned kernel extensions. Wat je zou kunnen doen is naar recovery mode booten (met cmd+R), in de recovery mode een terminal starten en vervolgens het volgende commando uitvoeren:

csrutil disable

Daarna reboot je je machine weer, en installeer je de Wacom driver. Deze zou nu gewoon een reboot moeten overleven. Je zou daarna SIP weer aan kunnen zetten door wederom naar recovery mode te booten, en het volgende commando uit te voeren:

csrutil enable

Ik weet echter niet 100% zeker of dat gevolgen heeft voor de werking van je Wacom driver (omdat ik niet weet of deze signed is of niet). Maar OSX zal je driver in ieder geval niet weer weggooien ;) Mocht het weer inschakelen van SIP ervoor zorgen dat de Wacom driver niet meer werkt, kan je SIP gewoon weer uitschakelen, of deels inschakelen:

csrutil enable --without kext

Dit is echter een 'unsupported configuration' van SIP volgens Apple, maar het kan prima functioneren.
Dan is er ook nog:

csrutil status
System Integrity Protection status: disabled.
Om te kijken of SIP überhaupt wel aan staat. Bij mij staat deze nog altijd uit, omdat ik te lui ben om mijn MacBook re rebooten om het weer aan te zetten. Die van mij reboot enkel wanneer er een OSX update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

Bedankt mannen!!!

Ik werk met een Cintiq 27" qhd Touch. Ik heb naar de status gekeken en die staat op:

System Integrity Protection status: enabled.

Morgen ga ik dit gelijk proberen. Het is niets "gevaarlijks" toch? En kan ik die status niet gewoon uitlaten staan? Het is een vaste configuratie die niet veranderd (iMac met de cintiq als 2e scherm)

Volg me op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
RoyK schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:31:
Bedankt mannen!!!

Ik werk met een Cintiq 27" qhd Touch. Ik heb naar de status gekeken en die staat op:

System Integrity Protection status: enabled.

Morgen ga ik dit gelijk proberen. Het is niets "gevaarlijks" toch? En kan ik die status niet gewoon uitlaten staan? Het is een vaste configuratie die niet veranderd (iMac met de cintiq als 2e scherm)
Standaard in Unix, kon je met je gewone beheerder account heel veel, behalve systeem mappen. (Dus niet zoals in Windows dat je met een beheerder account ALLES kan benaderen en slopen).
Dat maakt Unix wat veiliger, maar ook root-rechten (super user) is gevaarlijk. Een applicatie kan je wijs maken dat deze iets op systeem niveau neer moet zetten, er is al heel snel een root wachtwoord vereist.
Je hebt dan geen idee wat deze precies doet.

Nu met SIP, zit er nog een extra laag op. Met je gewone account doe je zaken in je eigen gebruikers map. Als je iets op systeem niveau doet, dan geef je het beheerders (root-)wachtwoord op. Maar om dieper in het systeem (waar je bijna nooit bij hoeft) iets te kunnen doen, moet je (tijdelijk) SIP uitschakelen, wat dus alleen kan bij een reboot. Waardoor een applicatie o.i.d. dat niet stiekem kan.

SIP is dus Apple's antwoord op super-root rechten, waar je als gebruiker weinig bij hoeft. En dus een enkele keer gebruikt, maar wat dus veiligheid zou moeten waarborgen. OSX is van nature al een veilig systeem, mede door de UNIX laag. Maar het kan dus veiliger, er zijn vaker issues met root geweest, zowel bij OSX als Linux.

Je kan het uitlaten, als je heel voorzichtig bent (ik werk dagelijks met zowel OSX als Linux (server), dus ik vertrouw me ermee, maar als je het niet meer nodig hebt dat het uit staat, gewoon lekker weer inschakelen, beter het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 732937

Mijn ervaring met het nieuwe OS van Apple is prima, alhoewel het wifi probleem blijft. Hebben jullie daar ook last van? Voornamelijk op Macbook Pro Retina > 2013

De verbinding wordt ineens verbroken, erg vervelend wanneer je een Skype gesprek aan het voeren bent.
Daarnaast vind ik Safari minder goed werken dan bijvoorbeeld Chrome. Vooral op webapplicatie gebied voert het bepaalde JavaScript anders uit dan alle andere browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Whieee schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:29:
[...]

Om Chrome malware te noemen vind ik een beetje overdreven. Wat je wel ziet is dat Google bij het toevoegen van functionaliteit meer let op de gebruikerservaring van ChromeOS (en evt. Android) dan die van 'concurrerende' platformen zoals Windows/Linux/OSX. Ik durf ook te stellen dat er absoluut Chrome gebruikers zullen zijn die de integratie van Chrome Apps met OSX (Finder file-type-association, Native app icons) juist toejuichen. Jij hoort overduidelijk niet bij die groep en dat is natuurlijk prima ;) Yay for free choice.
Het zou Chrome sieren als die extra apps en de automatische update alleen worden geïnstalleerd als je dat bij de eerste keer starten selecteert. Dat versta ik onder free choice.
Alleen de vrije keuze om wel of niet blij te zijn met die malware (deze keer bedoel ik daarmee: alles wat ongevraagd met Chrome mee wordt geïnstalleerd) vind ik niet echt 'free choice'.

Op Windows maakt ik gebruik van PortableApps op een netwerklocatie voor dingen die ik niet op mijn pc wil. Zoiets zou ik ook op OS X willen.

Docker gaat me te ver als zelfs iemand als jij al moeite moet doen om het werkend te krijgen.

Dat vind ik tegelijk ook het grote nadeel van OS X: het is óf zo simpel dat iedereen ermee overweg kan, óf je moet de terminal in. Iets ertussenin, een gui voor aanvullende systeeminstellingen, ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

CRXDelSol schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:37:
[...]

Standaard in Unix, kon je met je gewone beheerder account heel veel, behalve systeem mappen. (Dus niet zoals in Windows dat je met een beheerder account ALLES kan benaderen en slopen).
Dat maakt Unix wat veiliger, maar ook root-rechten (super user) is gevaarlijk. Een applicatie kan je wijs maken dat deze iets op systeem niveau neer moet zetten, er is al heel snel een root wachtwoord vereist.
Je hebt dan geen idee wat deze precies doet.

Nu met SIP, zit er nog een extra laag op. Met je gewone account doe je zaken in je eigen gebruikers map. Als je iets op systeem niveau doet, dan geef je het beheerders (root-)wachtwoord op. Maar om dieper in het systeem (waar je bijna nooit bij hoeft) iets te kunnen doen, moet je (tijdelijk) SIP uitschakelen, wat dus alleen kan bij een reboot. Waardoor een applicatie o.i.d. dat niet stiekem kan.

SIP is dus Apple's antwoord op super-root rechten, waar je als gebruiker weinig bij hoeft. En dus een enkele keer gebruikt, maar wat dus veiligheid zou moeten waarborgen. OSX is van nature al een veilig systeem, mede door de UNIX laag. Maar het kan dus veiliger, er zijn vaker issues met root geweest, zowel bij OSX als Linux.

Je kan het uitlaten, als je heel voorzichtig bent (ik werk dagelijks met zowel OSX als Linux (server), dus ik vertrouw me ermee, maar als je het niet meer nodig hebt dat het uit staat, gewoon lekker weer inschakelen, beter het zekere voor het onzekere.
Bedankt voor de heldere uitleg in klare taal. Weer wat geleerd! Helaas is het niet gelukt. Op de site van Wacom lees ik overigens ook dat ze adviseren om terug te stappen naar een ouder OS. Dat ga ik niet doen. Dit kost al teveel tijd. Ik hou mn mac maar gewoon aan en kut door. Ik weet nu ook niet naar wie ik "boos" moet kijken. Ligt het aan Wacom dat hun drivers iets niet goed doen. Of heeft Apple met deze beveiliging het onmogelijk gemaakt om Wacom hun drivers te kunnen laten functioneren.

Als het laatste het geval is, is het voor mij de laatste nekslag met Apple en ga ik de verhuizing naar een PC versnellen.

Ik geef je een +1 voor de uitleg en de hulp. Bedankt. Nu maar even opnieuw rebooten naar recovery mode om het weer aan te zetten. Dan de drivers weer installeren en doorgaan met mn werk. Ben hier ondertussen ook alweer een goed halfuur zoet mee. :X

Volg me op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Canaria schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:02:
[...]
Dat vind ik tegelijk ook het grote nadeel van OS X: het is óf zo simpel dat iedereen ermee overweg kan, óf je moet de terminal in. Iets ertussenin, een gui voor aanvullende systeeminstellingen, ontbreekt.
Dat komt omdat je een computergebruiker bent met kennis van zaken en mogelijkheden, voor 95% van de gebruikers telt dat allemaal niet (ja it overschat gebruikers kennis nog al eens).

Maar met Tinkertool kun je al een heleboel zonder de shell er bij te halen.

http://www.bresink.com/osx/TinkerToolSys4.html

[ Voor 7% gewijzigd door satya op 05-02-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
RoyK schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:13:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg in klare taal. Weer wat geleerd! Helaas is het niet gelukt. Op de site van Wacom lees ik overigens ook dat ze adviseren om terug te stappen naar een ouder OS. Dat ga ik niet doen. Dit kost al teveel tijd. Ik hou mn mac maar gewoon aan en kut door. Ik weet nu ook niet naar wie ik "boos" moet kijken. Ligt het aan Wacom dat hun drivers iets niet goed doen. Of heeft Apple met deze beveiliging het onmogelijk gemaakt om Wacom hun drivers te kunnen laten functioneren.

Als het laatste het geval is, is het voor mij de laatste nekslag met Apple en ga ik de verhuizing naar een PC versnellen.

Ik geef je een +1 voor de uitleg en de hulp. Bedankt. Nu maar even opnieuw rebooten naar recovery mode om het weer aan te zetten. Dan de drivers weer installeren en doorgaan met mn werk. Ben hier ondertussen ook alweer een goed halfuur zoet mee. :X
Naja, dit is puur een extra laag. Door SIP uit te zetten, staat het ook echt uit. Als het dan nog niet lukt, is het spul van Wacom gewoonweg verouderd. Het is niet zo dat het ineens helemaal over de kop is gegaan in OSX. En downgraden is gewoon geen optie, de updates zijn er niet alleen voor nieuwe features, maar ook voor veiligheid.
Dus het is niet zo dat het voor Wacom om de drivers te kunnen laten functioneren. Ze moeten ook gewoon drivers uitbrengen die ook bedoelt zijn voor El Capitan. Dat is met alles zo, een applicatie blijft ook niet hopeloos achter op bijvoorbeeld Snow Leopard. Dat heet: support.

Ik heb zelf ook voor bepaalde zaken SIP uit moeten zetten, als het dan uit staat, werkt het zoals het hoort. (Alsof het er niet is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
[...]
Ben ik het niet geheel mee eens. Het is aan de applicatie ontwikkelaar om die opties toe te voegen. Als die besluiten er een 'power user' optie van te maken, is het niet aan het OS te wijten. Ze hadden dit ook gewoon in de instellingen kunnen zetten, een vinkje voor automatisch updaten ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

CRXDelSol schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:07:
[...]

Naja, dit is puur een extra laag. Door SIP uit te zetten, staat het ook echt uit. Als het dan nog niet lukt, is het spul van Wacom gewoonweg verouderd. Het is niet zo dat het ineens helemaal over de kop is gegaan in OSX. En downgraden is gewoon geen optie, de updates zijn er niet alleen voor nieuwe features, maar ook voor veiligheid.
Dus het is niet zo dat het voor Wacom om de drivers te kunnen laten functioneren. Ze moeten ook gewoon drivers uitbrengen die ook bedoelt zijn voor El Capitan. Dat is met alles zo, een applicatie blijft ook niet hopeloos achter op bijvoorbeeld Snow Leopard. Dat heet: support.

Ik heb zelf ook voor bepaalde zaken SIP uit moeten zetten, als het dan uit staat, werkt het zoals het hoort. (Alsof het er niet is)
De meest recente driver is van januari 2016. Ik zal moeten wachten op een update en tot die tijd even aanklooien. :/

Volg me op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

[...]

Het zou Chrome sieren als die extra apps en de automatische update alleen worden geïnstalleerd als je dat bij de eerste keer starten selecteert. Dat versta ik onder free choice.
Alleen de vrije keuze om wel of niet blij te zijn met die malware (deze keer bedoel ik daarmee: alles wat ongevraagd met Chrome mee wordt geïnstalleerd) vind ik niet echt 'free choice'.
Het vervelende van die aanpak zou zijn is dat hele volksstammen dan gaan piepen dat Chrome 'te moeilijk' is. Nu krijg je een 'it just works' ervaring out-of-the-box, met (helaas) het risico dat die ervaring niet aansluit bij jouw wensen. Dan ben ik nog blij dat Chrome zo flexibel is (in veel gevallen) dat je via de flags het gedrag nog kunt tunen.
Op Windows maakt ik gebruik van PortableApps op een netwerklocatie voor dingen die ik niet op mijn pc wil. Zoiets zou ik ook op OS X willen.
Voor veel apps is dat er al: zet de app ergens anders. Echter, voor apps die dependencies in /Library of ~/Library neer gaan gooien is dat er helaas niet. En dat is jammer, want juist het hele app formaat van OSX apps leent zich er uitstekend voor om self-contained packages te maken die je bij wijze van spreke op een USB stick kunt zetten. Als die apps 'opgevoed' zouden kunnen worden om ook hun settings niet zomaar in ~/Library te gaan wegschrijven, dan zou het perfect zijn.
Docker gaat me te ver als zelfs iemand als jij al moeite moet doen om het werkend te krijgen.
Docker is op zich niet moeilijk. De uitdaging in deze zat hem om de koppeling met X11 te maken. Op Linux is dat eenvoudig (je bind-mount je X11 socket in de container en je bent klaar), maar op OSX zit er nog een Linux VM tussen, waardoor je net een beetje meer moet doen (en waardoor audio een uitdaging is). Het is echter (nog) niet echt common practice om GUI apps in een Docker container te duwen, maar over het algemeen is het een paar regels shellcode om de app op de juiste manier te starten. Ik zie nog wel ruimte voor de developers van Kitematic, om de 'X11 apps' niche te vullen zodat ook 'gewone mensen' eenvoudig GUI apps in Docker kunnen draaien. ;)

Native container support (Docker/RunC compatible) in OSX zou ook ideaal zijn, maar de kans dat dat gebeurt is nagenoeg nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499394

zoals ik het nu lees upgrade ik nog maar even niet. Zit nu op Yosemite (10.10.5) en heb eigenlijk geen problemen met mijn Macbook pro 2015. geen issues met wifi, geen issues met traagheid, warm worden etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Anoniem: 499394 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:39:
zoals ik het nu lees upgrade ik nog maar even niet. Zit nu op Yosemite (10.10.5) en heb eigenlijk geen problemen met mijn Macbook pro 2015. geen issues met wifi, geen issues met traagheid, warm worden etc
Ik deel die ervaringen niet eigenlijk. Ik heb hier 5 systemen:

privé MBP: rMBP13 (early 2013) 2.6GHz i5/8GB/256GB/HD4000
werk MBP: rMBP15 (mid 2014) 2.2GHz i7/16GB/512GB/Iris Pro
vriendin MBA: MBA13 (mid 2013) 1.3GHz i5/4GB/128GB/HD5000
oude MBP: MBP15 (mid 2007) 2.4GHz C2D/4GB/500GB/8600MGT
hackintosh: (GA-Z87M-D3H) i5-4570/16GB/256GB/GTX760 (Clover-based)

Alle systemen draaien 10.11.3, en op de oude MBP na, worden alle systemen vrijwel dagelijks gebruikt. De rMBPs en MBA hadden onder Yosemite veel last van WiFi issues, nu niet meer. Traagheid is ook niet aan de orde, behalve de traagheid die je kan verwachten op de mid-2007 MBP met 5400rpm disk. Op grafisch vlak kan ik zelfs stellen dat mijn rMBP13 (met HD4000) soepeler werkt onder El Cap dan onder Yosemite. Qua warmte merk ik geen verschil met Yosemite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

XeNeRgY schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:59:
[...]

Ik draai W10 op deze manier op een Late 2013. Sinds kerst geïnstalleerd en niet meer in OSX geweest. Ik heb een jaar met OSX gewerkt maar kan er toch niet goed aan wennen en W10 voelde meteen erg vertrouwd en prettig. Daar kwam bij dat ik geen enkele bugs of issues had (wifi viel steeds weg in OSX en regelmatig een beachball) en dat W10 veel en veel sneller is dan OSX. Kan dus alleen maar zeggen dat het als een trein werkt.
Zijn alle WIFI problemen inmiddels volledig 100% opgelost? Draai nu nog 10.8 ivm stabiliteit, maar begin nu te merken dat sommige apps niet meer ondersteund worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DJH schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:27:
[...]

Zijn alle WIFI problemen inmiddels volledig 100% opgelost? Draai nu nog 10.8 ivm stabiliteit, maar begin nu te merken dat sommige apps niet meer ondersteund worden...
Op Windows 10 wel maar op OSX heb ik wel wifi problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

XeNeRgY schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:51:
[...]

Op Windows 10 wel maar op OSX heb ik wel wifi problemen.
Ongelofelijk. Elke OSX release weer wifi problemen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Anoniem: 499394 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:39:
Hmm, heb hier net de iMac late 2011 van Yosemite (die erg goed loopt inde de laatste versie) overgezet naar 10.11.3, nadat ik sinds huis uitkomen er van nog geen enkel issue op de MB had gehad, en voor het eerst sinds tijden ruim 17 dagen inde lucht ben. Energie/batterij verbruik is zelfs verbeterd.

Alleen short url's willen wel eens niet oprennen in Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-04 23:16
10.11.3 eens op mijn macbook air gezet. Lijkt erop dat ik eindelijk mijn wifi verbinding niet om de 5min uit en aan hoef te zetten |:( Echt belachelijk dat dat zolang moest duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Laatst online: 09:17
Heb met mijn eigen rMBP 2015 13" en de rMBP 2015 15" van mijn broertje geen problemen met WiFi, komt dit alleen voor op specifieke systemen dat jullie weten?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:19
Ik vroeg mij af, als ik een Time Machine back-up maak van mijn Macbook Air, en ik installeer er daarna een schone installatie van OS X El Capitan op en ik zet daarna die Time Machine back-up terug.

Gaat hij dan terug naar mijn vorige OS (Yosemite) met de bijbehorende applicaties en documenten van dat moment of blijft hij op El Capitan en gooit hij daar alle bewaarde applicaties en documenten op van de Time Machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
mprkooij schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:07:
Ik vroeg mij af, als ik een Time Machine back-up maak van mijn Macbook Air, en ik installeer er daarna een schone installatie van OS X El Capitan op en ik zet daarna die Time Machine back-up terug.

Gaat hij dan terug naar mijn vorige OS (Yosemite) met de bijbehorende applicaties en documenten van dat moment of blijft hij op El Capitan en gooit hij daar alle bewaarde applicaties en documenten op van de Time Machine?
Dit:

El Capitan en gooit hij daar alle bewaarde applicaties en documenten op van de Time Machine?
Maar je kunt dan net evengoed gewoon een upgrade uitvoeren en als het niet bevalt opnieuw beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door satya op 06-02-2016 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
satya schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:02:
[...]

Dit:

El Capitan en gooit hij daar alle bewaarde applicaties en documenten op van de Time Machine?
Maar je kunt dan net evengoed gewoon een upgrade uitvoeren en als het niet bevalt opnieuw beginnen.
Als ik van Yosemite van El Capitan upgrade verlies ik dus helemaal niks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
mprkooij schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:32:
[...]

Nee, je krijgt alleen nieuwe systeemsoftware: El Capitan

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
mprkooij schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:32:
[...]

Nee, ik doe al sinds 10.7 aan upgrades en dat is tot nu toe altijd goed gedaan. Ik heb nog nooit een clean install gedaan, maar wel eens een combo-update gedraaid als iets niet lekker liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Thanks for jullie feedback! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499394

Whieee schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:55:
[...]

Ik deel die ervaringen niet eigenlijk. Ik heb hier 5 systemen:

privé MBP: rMBP13 (early 2013) 2.6GHz i5/8GB/256GB/HD4000
werk MBP: rMBP15 (mid 2014) 2.2GHz i7/16GB/512GB/Iris Pro
vriendin MBA: MBA13 (mid 2013) 1.3GHz i5/4GB/128GB/HD5000
oude MBP: MBP15 (mid 2007) 2.4GHz C2D/4GB/500GB/8600MGT
hackintosh: (GA-Z87M-D3H) i5-4570/16GB/256GB/GTX760 (Clover-based)

Alle systemen draaien 10.11.3, en op de oude MBP na, worden alle systemen vrijwel dagelijks gebruikt. De rMBPs en MBA hadden onder Yosemite veel last van WiFi issues, nu niet meer. Traagheid is ook niet aan de orde, behalve de traagheid die je kan verwachten op de mid-2007 MBP met 5400rpm disk. Op grafisch vlak kan ik zelfs stellen dat mijn rMBP13 (met HD4000) soepeler werkt onder El Cap dan onder Yosemite. Qua warmte merk ik geen verschil met Yosemite.
Ik lees, en niet alleen hier, verdeelde reacties. Sommige (zoals jij) zijn zeer te spreken. werkt sneller, geen problemen. Maar lees ook veel negatieve reacties, wifi werkt niet, traagheid, apps die niet meer werken... Aangezien ik nu geen problemen heb, en mijn mbp werkt zoals ik dat graag zie en wil, blijf ik nog maar even op yosemite... Ieder zijn keus natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:56
Ondertussen is er een nieuwe Beta update. Ik hoop echt dat de WiFi issues nu weg zijn!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:16
Anoniem: 499394 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:16:
[...]

Ik lees, en niet alleen hier, verdeelde reacties. Sommige (zoals jij) zijn zeer te spreken. werkt sneller, geen problemen. Maar lees ook veel negatieve reacties, wifi werkt niet, traagheid, apps die niet meer werken... Aangezien ik nu geen problemen heb, en mijn mbp werkt zoals ik dat graag zie en wil, blijf ik nog maar even op yosemite... Ieder zijn keus natuurlijk ;)
Mensen zijn natuurlijk minder geneigd om iets te posten als alles vlekkeloos verlopen is. Het is pas wanneer iets fout loopt dat we gaan online zoeken & posten.

Hier loopt ook alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Voor een beetje meer balans in de reacties... Ik ben erg tevreden met El Capitan. Lekker snel en stabiel, zelfs op m'n MacBook Pro uit 2012. Het feit dat je split-fullscreen kan is ideaal, gebruik het dagelijks. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Hier ook tevreden! 8)

[ Voor 46% gewijzigd door RobV op 09-02-2016 10:22 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:51
Anoniem: 156876 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:46:
Voor een beetje meer balans in de reacties... Ik ben erg tevreden met El Capitan. Lekker snel en stabiel, zelfs op m'n MacBook Pro uit 2012. Het feit dat je split-fullscreen kan is ideaal, gebruik het dagelijks. :Y
Ben ook tevreden van El capitan, ik stap daar dan ook in :+ .

Hoe doe je split-fullscreen op een mac?

***Groene button inhouden en drag en drop dus***. Handig, gebruik het op mijn surface ook vaak.

[ Voor 10% gewijzigd door Engineer Stewie op 09-02-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Engineer Stewie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:40:
[...]

Ben ook tevreden van El capitan, ik stap daar dan ook in :+ .

Hoe doe je split-fullscreen op een mac?

***Groene button inhouden en drag en drop dus***. Handig, gebruik het op mijn surface ook vaak.
Dat dus. Of in Mission Control een venster naar een scherm slepen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:44
Heeft er hier iemand ervaring met het 'exporteren' van (Finder) preferences naar een andere Mac?

Naast mijn eigen Mac gebruik ik ook de Mac van mijn vader, en twee Macs op het werk. Op alle Macs beschik ik over een gebruikersaccount met administratorrechten, maar ik vind het zo ontzettend irritant dat ik alle instellingen op alle Macs handmatig moet instellen dat ik er nog niet aan toe gekomen ben.

Ze draaien allemaal hetzelfde OS, dus daar moet geen moeilijkheid in zitten. Ik heb op één Mac wel geprobeerd om de hele user folder te kopiëren maar daar waren iCloud en de Library-map niet heel erg blij mee, want ik kon geen programma's draaien zonder dat ik de hele Library moest herstellen (en dat vroeg die elke keer, dus echt 'hersteld' werd 'ie niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:47

Shiro

Serenity

Misschien niet helemaal de juiste plek, maar ik zal wel gek zijn, maar is het nou onmogelijk om je calender van Live/Hotmail te synchroniseren met je calender client van OSX?

Ik kan wel mijn mail synchroniseren, maar de kalender items is geen optie. Dat is toch erg vreemd?

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Shiro schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:35:
Misschien niet helemaal de juiste plek, maar ik zal wel gek zijn, maar is het nou onmogelijk om je calender van Live/Hotmail te synchroniseren met je calender client van OSX?

Ik kan wel mijn mail synchroniseren, maar de kalender items is geen optie. Dat is toch erg vreemd?
Shiro,

Naar mijn weten doe je dit met caldav.

edit: blijkbaar werkt caldav enkel met google mail.

google zoektocht:

I have one suggestion for Calendars which I use. You can go to http://calendar.live.com, and get a sharing link for a calendar. Take the ICS link, open Calendar on your Mac. Then, go to Import Subscribed Calendar and paste this link. Make sure to replace webcals:// with https://. This gives you a read-only subscription and at present, is the only workaround to Microsoft's stubbornness. I have no solution for Contacts though.

[ Voor 37% gewijzigd door nagasy op 09-02-2016 15:11 ]

Battle.net: NagaByrd#2844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:47

Shiro

Serenity

nagasy schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:09:
[...]

Shiro,

Naar mijn weten doe je dit met caldav.

edit: blijkbaar werkt caldav enkel met google mail.

google zoektocht:

I have one suggestion for Calendars which I use. You can go to http://calendar.live.com, and get a sharing link for a calendar. Take the ICS link, open Calendar on your Mac. Then, go to Import Subscribed Calendar and paste this link. Make sure to replace webcals:// with https://. This gives you a read-only subscription and at present, is the only workaround to Microsoft's stubbornness. I have no solution for Contacts though.
Ik zag al een soort gelijke site waar ze dit uitlegde, ik kreeg echter geen link dat ik kon genereren. Het was echt geef een email op bij live. Ik vraag me overigens af of dit Microsoft is die dwars ligt of Apple dat zoiets simpels niet werkt...

Inmiddels al een oplossing, ik gebruik gewoon Outlook van Office 2016... Scheelt ook weer... 1 applicatie openen i.p.v. 2 (Kalender en Mail)

[ Voor 3% gewijzigd door Shiro op 09-02-2016 15:29 ]

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Shiro schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:26:
[...]

Ik zag al een soort gelijke site waar ze dit uitlegde, ik kreeg echter geen link dat ik kon genereren. Het was echt geef een email op bij live. Ik vraag me overigens af of dit Microsoft is die dwars ligt of Apple dat zoiets simpels niet werkt...

Inmiddels al een oplossing, ik gebruik gewoon Outlook van Office 2016... Scheelt ook weer... 1 applicatie openen i.p.v. 2 (Kalender en Mail)
Shiro,

Indien je nog wil kan je volgende proberen:

Je kan de shared link terugvinden onder Calendar -> Share -> <name> calendar.
Daar kiest je voor "link to event details".

Outlook maakt nu standaard 3 links voor je (https, webcals en xml). Vroeger hadden ze enkel webcals.
Dus ze gaan erop vooruit

Battle.net: NagaByrd#2844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Iemand een idee hoe ik op eL Capitan een finder view krijg a la windows (dus logisch geordend op basis van type eerst en dan pas alphabetisch, en dus niet alle types kriskras door elkaar).
De fixes die ik heb kunnen vinden werken allemaal niet op eL Capitan. (infoplist.string heeft geen Folder=Folder, voorkeuren 'onthoudt' ie niet).
Liever geen plugin.
Gruwelijk irritant. Weer een van 8)7 designfeatures van Apple

[ Voor 10% gewijzigd door eL_Jay op 10-02-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
eL_Jay schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:39:
Iemand een idee hoe ik op eL Capitan een finder view krijg a la windows (dus logisch geordend op basis van type eerst en dan pas alphabetisch, en dus niet alle types kriskras door elkaar).
De fixes die ik heb kunnen vinden werken allemaal niet op eL Capitan. (infoplist.string heeft geen Folder=Folder, voorkeuren 'onthoudt' ie niet).
Liever geen plugin.
Gruwelijk irritant. Weer een van 8)7 designfeatures van Apple
Zet in de Finder "Rangschikt op" op "geen". Klik vervolgens in de header op "soort" en voila. Op OSX is alles vaak wat makkelijker, zodat sommige mensen nog wel eens te moeilijk denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Tjoekie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:38:
[...]

Klik vervolgens in de header op "soort" en voila. Op OSX is alles vaak wat makkelijker, zodat sommige mensen nog wel eens te moeilijk denken ;)
Stap 1 begrijp ik, stap 2 kom ik niet uit. Wat bedoel je precies met header?
Daarnaast lijkt ie het alleen voor de folder te doen die op dat moment open staat.

Andere dingetje, hoe maak ik vanuit de finder nieuwe files aan? (dus niet vanuit terminal) maar meer a la windows rechter muisknop create.

Plugins die ik kan vinden ondersteunen geen el Capitan

[ Voor 29% gewijzigd door eL_Jay op 10-02-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
eL_Jay schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:20:
[...]

Stap 1 begrijp ik, stap 2 kom ik niet uit. Wat bedoel je precies met header?
Daarnaast lijkt ie het alleen voor de folder te doen die op dat moment open staat
Je moet de view op lijst hebben staan. Dan komt er boven de bestanden in het venster dingen te staan als naam, bewerkingsdatum, grootte en dus ook soort.

Om dit als standaard in te stellen voor al je mappen ga in de finder menubalk naar Weergave -> Toon weergaveopties -> maak je keuzes en kies onderaan voor Gebruik als standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Tjoekie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:30:
[...]

Je moet de view op lijst hebben staan. Dan komt er boven de bestanden in het venster dingen te staan als naam, bewerkingsdatum, grootte en dus ook soort.

Om dit als standaard in te stellen voor al je mappen ga in de finder menubalk naar Weergave -> Toon weergaveopties -> maak je keuzes en kies onderaan voor Gebruik als standaard.
Dank je wel voor je hulp. Helaas lijkt ook dit niet te werken.
Heb op de root Arrange by :None & Sort By:Kind & Always open list view als default ingesteld maar ook dit werkt niet. (download folder en bijv mijn wordpress content zijn nog steeds alleen alfabetisch.)

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 10-02-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Kun je misschien een fotootje toevoegen? Want volgens mij moet het gewoon werken. En wat bedoel je precies met 'het werkt niet'

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
RobV schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:40:
Kun je misschien een fotootje toevoegen? Want volgens mij moet het gewoon werken. En wat bedoel je precies met 'het werkt niet'
OSX view finder
Ik heb dus op de McDrive/C-schijf die settings als default ingesteld. Wanneer ik dan naar bijv de download map ga krijg ik wel een sort op kind, maar ik krijg de folders niet boven aan.

Mijn WordPress content map heeft dan weer compleet andere settings (icon view). Dit lijkt dus te betekenen dat ik voor elke folder dan default settings moet instellen, wat gewoon onwerkbaar is (en daarnaast nog steeds niet het gewenste resultaat van eerst folder en dan pas losse files als documenten applications of scripts.).

Mijn aanname was dat wanneer ik het op de 'C-schijf' zou uitvoeren dit ook voor alle onderliggende mappen gebeurde.

Daarnaast ben ik op zoek naar een oplossing om a la windows vanuit de finder files aan te kunnen maken.
Zoiets als deze, maar dan actueel https://github.com/OscarGodson/New-File

[ Voor 15% gewijzigd door eL_Jay op 10-02-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:33

Fiber

Beaches are for storming.

eL_Jay schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:01:
[...] maar ik krijg de folders niet boven aan...
Zeg dat dan gelijk... Dat kan (wil) OS X niet...

Ten minste... Niet vanzelf

https://www.google.nl/#q=...nder%20folders%20at%20top
https://www.google.nl/#q=os+x+finder+folders+first
http://www.howtogeek.com/...p-of-files-windows-style/

[ Voor 36% gewijzigd door Fiber op 10-02-2016 14:13 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Fiber schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:10:
[...]

Zeg dat dan gelijk... Dat kan (wil) OS X niet...
Excuses dat ik het probleem niet helder genoeg omschreef. Ik zag dat er plugins zijn die dergelijke functionaliteit wel bieden, maar dat die niet 10.11 compatibel zijn (alleen met SIP mod). Ik dacht wellicht is het met een 'hack' wel mogelijk. Helaas.
Op mijn macbook die nu ter reparatie is (yosemite) kon dit namelijk wel maar daar zal ik toen wel een plugin voor hebben gehad. Nu maar hopen dat ie terug komt met Yosemite en niet met el Capitan, maar ik vrees het ergste aangezien ik net de update krijg dat er o.a. een nieuw moederbord inzit.

Praktisch elke fix die ik voor Yosemite en eerder kan vinden m.b.t. 'FoldersFirst' werkt niet op el Capitan.
Met weergave als columns krijg ik nog het beste resultaat (dan staan de folders meestal wel bovenaan)

Is het ook normaal dat je de default view options voor elke folder specifiek moet instellen of is er een 'hack' die dat voor alle onderliggende folders doet?

Daarnaast lijkt hij nogal random folders uit te klappen (wannneer ik bijv mijn wordpress themes map open vanuit de finder via user>sites>wordpress>wp-content>themes dan klapt bijv automagisch de twentysixteen folder uit en niet de twentyfourteen, twentyfifthteen of het thema waarin ik aan het werken ben 8)7 ). Best annoying en raar.
Ik ga nu voor column view, dat lijkt me nog de meest praktische met de minste quirks

Enige pluspunt so far van el Capitan is dat de GUI lag wel weg is (wanneer ik tussen 2 desktops swipete bleef die wel eens hangen (zowel Mavericks als Yosemite), nu nog geen 1 keer meegemaakt)

[ Voor 42% gewijzigd door eL_Jay op 10-02-2016 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent 47
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-03 22:29
Ik krijg de laatste tijd telkens "beachball" icoontje bij het laden van Thunderbird mail op de mac mini icm El Capitan.

Dit was niet het geval met Yosemite. Heb onlangs een SSD bijgestoken en progs hierop gezet, no effect.
Dan maar 8GB RAM bijgeprikt (standaard 4GB) en heb nu dus 10GB.
Weer geen effect.
Meer kan ik ook niet doen denk ik....

Op google gevonden dat je een bepaald "vakje" moest uitvinken onder: "Enable Global Search and Indexer" maar dat heeft bij mij althans niet geholpen.
link: https://discussions.apple.../7278124?start=0&tstart=0

Heb dan maar Airmail 2 geïnstalleerd (staat op de MBPr) en deze draait zonder vertraging.

Aan wat ligt dit nu in feite? Is Thunderbird nog niet geoptimaliseerd voor El Capitan?

Probleem is dat ik nu graag wil switchen van Thunderbird naar Airmail maar de lokale mappen-structuur krijg ik maar niet overgeheveld naar Airmail.

Iemand die me op weg kan helpen?
(als hier een apart topic voor gemaakt moet worden, shoot! :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 14:52
Heb je de voorkeuren van Thunderbird al eens weggegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffenV
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03 16:07
Ik heb een probleem waar ik zo snel geen antwoord op kon "vinden" .

In El Capitan, maar ook in eerdere versies van OSX, is het iedere keer zo bij een externe HDD dat de sortering van de mappen door elkaar gaat. Ik kan dan alles opnieuw sorteren. Wanneer ik de schijf netjes verwijder en er later weer aanhang: sortering weg.

Gaat om een Windows NT indeling, op de Mac staat Luxera NTFS. Is hier een quick fix/instelling voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 03:33

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Nou, ik ben weer terug op Yosemite. Waarom? EC presteert het om mijn DNS instellingen zo te verkloten dat ik, wanneer ik op VPN zit, niet meer kan verbinden met het bedrijfsvpn. En mocht het wel lukken dan gooit het mijn DNS instellingen dusdanig in de war, dat ik alleen nog maar op ip kan connecten.

Heb echt van alles geprobeerd van Openvpn server opnieuw installeren tot dnscrypt installeren, maar niks hielp. Eenmaal terug op Yosemite helemaal nergens meer last van.

Meerdere mensen dit probleem gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Yzord schreef op zondag 28 februari 2016 @ 19:34:
Nou, ik ben weer terug op Yosemite. Waarom? EC presteert het om mijn DNS instellingen zo te verkloten dat ik, wanneer ik op VPN zit, niet meer kan verbinden met het bedrijfsvpn. En mocht het wel lukken dan gooit het mijn DNS instellingen dusdanig in de war, dat ik alleen nog maar op ip kan connecten.

Heb echt van alles geprobeerd van Openvpn server opnieuw installeren tot dnscrypt installeren, maar niks hielp. Eenmaal terug op Yosemite helemaal nergens meer last van.

Meerdere mensen dit probleem gehad?
Vreemde issue. Ikzelf doe ook heel veel met een persoonlijke VPN naar huis en een VPN naar het bedrijfsnetwerk, maar dit nooit tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik had het op mijn MBP en Mac Pro. Meerdere VPN's gebruikt en van alles geprobeerd. Ene keer werkte het maar ging het resolven ontzettend traag en andere keer was het IP time.

Na omzetten naar Yosemite helemaal nergens last van. Ik kan me herinerren dat Apple iets met de dnsresponder had aangekloot, maar kon er weinig over vinden. SIP uitschakelen had ook geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Yzord schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:49:
Ik had het op mijn MBP en Mac Pro. Meerdere VPN's gebruikt en van alles geprobeerd. Ene keer werkte het maar ging het resolven ontzettend traag en andere keer was het IP time.

Na omzetten naar Yosemite helemaal nergens last van. Ik kan me herinerren dat Apple iets met de dnsresponder had aangekloot, maar kon er weinig over vinden. SIP uitschakelen had ook geen nut.
Het vreemde is nu net de Yosemite nu net de versie is met de "foute" DNSresponder, in El capitan is de oude (bijgewerkte) functie weer terug gezet.

Iets fout gegaan met een upgrade van 10.10 > 10.11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Beide zijn clean installs geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
eL_Jay schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:13:
[...]
Praktisch elke fix die ik voor Yosemite en eerder kan vinden m.b.t. 'FoldersFirst' werkt niet op el Capitan.
Met weergave als columns krijg ik nog het beste resultaat (dan staan de folders meestal wel bovenaan)
Ik begrijp ook werkelijk niet waarom OSX zo een slechte finder / verkenner heeft. Totaal niet gemaakt om snel mee te werken.

Wat je kunt proberen is een finder alternatief, zoals bv "path finder". Die kan wel folders bovenaan zetten, nieuw bestand maken in bestaande directory, of makkelijk wisselen tussen verborgen bestanden weergeven / verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Timo002 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 01:45:
[...]

Ik begrijp ook werkelijk niet waarom OSX zo een slechte finder / verkenner heeft. Totaal niet gemaakt om snel mee te werken.
Dezelfde reden als waarom iOS geen filemanager heeft. Het is de filosofie van Apple dat gebruikers helemaal niet meer met bestanden hoeven werken, maar uitsluitend met applicaties, handelingen en data. Het systeem beheert de data, daar zou je je als gebruiker niet mee bezig hoeven te houden.

Uiteindelijk resulteert dat in een volgend niveau van abstractie. Net zoals bestanden en hiërarchische directorystructuren dat ooit ook waren, in de tijd dat computergebruikers nog zelf geheugenadressen moesten beheren. Of iets als de desktop metaphore die wordt losgelaten omdat steeds minder computergebruikers die nodig hebben om het werken met een computer te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Canaria schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:03:
[...]
... Het is de filosofie van Apple dat gebruikers helemaal niet meer met bestanden hoeven werken, maar uitsluitend met applicaties, handelingen en data. Het systeem beheert de data, daar zou je je als gebruiker niet mee bezig hoeven te houden.
Die gedachtegang kan ik begrijpen, en voor misschien 50% van de gebruikers ook wel geschikt. Maar volgens mij wordt OSX ook ontzettend veel door power users gebruikt (zakelijk, designers, developers), en die hebben daar wel behoefte aan. Althans, als ik voor mijzelf mag spreken.

Ik vind het dan ook jammer, nadat je toch al best een flink bedrag neergelegd hebt, je alsnog eens extra geld neer moet leggen voor mogelijkheden die (bewust) niet in het OS zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:58

page404

Website says no

Timo002 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:46:
[...]

Die gedachtegang kan ik begrijpen, en voor misschien 50% van de gebruikers ook wel geschikt. Maar volgens mij wordt OSX ook ontzettend veel door power users gebruikt (zakelijk, designers, developers), en die hebben daar wel behoefte aan. Althans, als ik voor mijzelf mag spreken.

Ik vind het dan ook jammer, nadat je toch al best een flink bedrag neergelegd hebt, je alsnog eens extra geld neer moet leggen voor mogelijkheden die (bewust) niet in het OS zitten.
Alhoewel ik veel argumenten kan benoemen waarom ik de finder niet goed vind, heeft het een paar grote voordelen tov de Verkenner. De belangrijkste daarvan is consistentie. Heb je in OS X overal dezelfde lijst met shortcuts, locaties en slimme mappen, is het bij Windows een bijeengeraapt zooitje van favorites, libraries en recent places. Die ook in elke verschijningsvorm (bv een save dialog) weer anders getoond worden.
Uiteindelijk maakt de combinatie van consistentie en handig navigeren met toetscombinaties (Alt+pageup bv) de Finder een productievere tool dan de Verkenner. Maar dat is wel een mening ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Heb altijd Mavericks gebruikt en was niet van plan om te updaten. Toch maar even gedaan, aangezien ik een backup heb en eventueel terug kon. Nadat ik El Capitan 2/3 dagen heb gebruikt heb ik zojuist Mavericks er weer opgezet! Waarom? Wifi die altijd goed werkte, maar met Capitan ineens soms wegviel. In slaapstand gebruikte de laptop ineens x % van mijn batterij, terwijl Mavericks bijna niks gebruikt. Photos app die ik niet echt fijn vond, lang leve iPhoto. Mijn batterij gaat normaal 5/6 uur mee, soms nog langer (ligt aan gebruik). Met El Capitan viel dit ook terug naar 4/5 uur, terwijl ik bij mijn test niet eens zware toepassingen heb gebruikt. Al met al viel El Capitan voor mij tegen en ben ik erg blij dat ik nu weer Mavericks draai en daar blijf ik dan ook bij. Nu heb ik in ieder geval geen vraagteken wat betreft El Capitan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 11:10

NvM

Y.Y.Eagle schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:05:
Heb altijd Mavericks gebruikt en was niet van plan om te updaten. Toch maar even gedaan, aangezien ik een backup heb en eventueel terug kon. Nadat ik El Capitan 2/3 dagen heb gebruikt heb ik zojuist Mavericks er weer opgezet! Waarom? Wifi die altijd goed werkte, maar met Capitan ineens soms wegviel. In slaapstand gebruikte de laptop ineens x % van mijn batterij, terwijl Mavericks bijna niks gebruikt. Photos app die ik niet echt fijn vond, lang leve iPhoto. Mijn batterij gaat normaal 5/6 uur mee, soms nog langer (ligt aan gebruik). Met El Capitan viel dit ook terug naar 4/5 uur, terwijl ik bij mijn test niet eens zware toepassingen heb gebruikt. Al met al viel El Capitan voor mij tegen en ben ik erg blij dat ik nu weer Mavericks draai en daar blijf ik dan ook bij. Nu heb ik in ieder geval geen vraagteken wat betreft El Capitan.
Dit is dus mijn angst. Zit hier ook op Mavericks maar steeds meer apps worden Yosemite/El Capitan-only. Toch maar niet doen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik ben terug gegaan naar Yosemite. EC is een ramp voor mij, wat ik wel jammer vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

NvM schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:29:
[...]

Dit is dus mijn angst. Zit hier ook op Mavericks maar steeds meer apps worden Yosemite/El Capitan-only. Toch maar niet doen dan.
Puur vanwege de vraag in mijn hoofd heb ik het uitgeprobeerd. Je kunt het ook uitproberen. Voor de installatie een time-machine backup maken. Installatie duurt maar 20 min ofso. En mocht het niet bevallen ben je in minder dan een uur weer terug op Mavericks met time-machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-02 11:47
Ik heb het antwoord op deze vraag nog niet kunnen vinden.

Op mijn iMac (late 2012) draai ik sinds kort na de release El Capitan, wat tot versie 10.11.3 nooit bij mij voorkwam (ook niet bij Yosemite en voorgangers) waren problemen met internet. Sinds ik 10.11.3 heb is het met enige regelmaat tergend langzaam.

Problemen met het netwerk durf ik uit te sluiten: iPad of iPhone in dezelfde ruimte (waar ook de Extreme staat) geeft geen problemen. Er lijkt ook geen regelmaat te zitten in het langzame internet of bij bepaalde websites of iets dergelijks. Via Apple Support al gezien dat sommige mensen dit probleem hadden mede dankzij een virusscanner (of zoiets) maar die heb ik dus niet. Heeft iemand een tip?

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ralphilosophy schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:22:
Ik heb het antwoord op deze vraag nog niet kunnen vinden.

Op mijn iMac (late 2012) draai ik sinds kort na de release El Capitan, wat tot versie 10.11.3 nooit bij mij voorkwam (ook niet bij Yosemite en voorgangers) waren problemen met internet. Sinds ik 10.11.3 heb is het met enige regelmaat tergend langzaam.

Problemen met het netwerk durf ik uit te sluiten: iPad of iPhone in dezelfde ruimte (waar ook de Extreme staat) geeft geen problemen. Er lijkt ook geen regelmaat te zitten in het langzame internet of bij bepaalde websites of iets dergelijks. Via Apple Support al gezien dat sommige mensen dit probleem hadden mede dankzij een virusscanner (of zoiets) maar die heb ik dus niet. Heeft iemand een tip?
Heb je al eens de snelheid getest met speedtest.net etc.?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-04 15:08
Wow, had achteloos El Capitan geïnstalleerd, als ik dit teruglees had ik dat niet gedaan. Ik begrijp dat als je een probleem hebt je dat eerder deelt dus om even een tegengeluid te laten horen, hier loopt alles al een paar weken als een zonnetje. Intensief gebruik (werk), snel en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-02 11:47
CRXDelSol schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:18:
[...]

Heb je al eens de snelheid getest met speedtest.net etc.?
Zeker en daarmee haal ik niet de door Ziggo beloofde 150 Mbit/s download (Ik kom op zo'n 25 Mbit/s uit), maar wel bijna de 15 Mbit/s upload (blijf steken op 12,5). Bijzonder is dat ik zelden snelheidsproblemen heb ervaren terwijl ik al 3 jaar hetzelfde abonnement heb: modem resetten was vaak voldoende om het op te lossen.

Signaalsterkte (getest met iStumbler) was ook dik boven de 60% voor beide Extreme's hier in huis.

Frappant is dat het met Firefox (heb ik als secundaire browser achter de hand) allemaal net iets soepeler gaat, al is ook dat niet van harte. Nogmaals, andere computers, tablets en smart phones lijken er minder tot geen last van te hebben (maar die trekken ook minder zware data aan natuurlijk)...

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Sluw schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:31:
Wow, had achteloos El Capitan geïnstalleerd, als ik dit teruglees had ik dat niet gedaan. Ik begrijp dat als je een probleem hebt je dat eerder deelt dus om even een tegengeluid te laten horen, hier loopt alles al een paar weken als een zonnetje. Intensief gebruik (werk), snel en geen problemen.
Ik heb ook veel minder problemen met El Capitan dan met Yosemite. Nog steeds niet Apple beste OS ooit, maar ik ben zeker tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
OS X 10.6 en 10.8 staan voor mij op de nominatie als beste Apple OS ooit. Versies 10.9 en 10.10 komen niet in de buurt van 10.8, maar met 10.11 is Apple weer op de goede weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

ikweethetbeter schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:43:
OS X 10.6 en 10.8 staan voor mij op de nominatie als beste Apple OS ooit. Versies 10.9 en 10.10 komen niet in de buurt van 10.8, maar met 10.11 is Apple weer op de goede weg.
10.6 was Snow Leopard toch? Die vond ik ook erg stabiel en goed uitgewerkte nieuwe functies. De integratie van iCloud heeft ze blijkbaar veel hoofdbrekens gekost, en die nieuwe dsnresponder in 10.10 was echt een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@page404
Klopt. Ik heb nog jaren OS X 10.6 Snow Leopard gedraaid. Op een gegeven moment (10.10 was al in beta) ben ik overgestapt op OS X 10.8 Mountain Lion, waarmee ik meteen "bijna bij" was qua iCloud. Nu draai ik El Capitan op m'n nieuwe Macs en Mountain Lion op m'n oude, en ik merk geen stabiliteitsverschillen. Ik ben blij dat ik 10.9 en 10.10 heb overgeslagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

En wat is er volgens jullie mis met 10.9? Ik vind hem namelijk erg stabiel, snel en licht. Ik gebruik hem nog steeds en dat ga ik ook blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

10.9 krijgt afaik geen security updates meer?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

CyBeR schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:05:
10.8 en ouder ook niet. Het is net als Windows XP gebruiken terwijl 8.1 al uit is, een beetje raar. Mensen zijn bang voor verandering.

De grootste fout die mensen maken is een OS upgrade installeren over een bestaande versie. Bij een schone installatie hebben mijn Macs nooit rare problemen vertoond, na upgrades wel.
Zoveel moeite is het niet om even een time machine te draaien en je apps en data weer terug te zetten na installatie.

Terug on topic:

Mijn MBP 13" 2015 was erg schokkerig onder 10.10 en is heerlijk soepel onder 10.11. Eindelijk fatsoenlijke drivers voor de Iris. Hulde!

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

CyBeR schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:05:
Jawel hoor, anders zou ik het ook niet gebruiken: https://support.apple.com/nl-nl/HT201222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah inderdaad. Dat houdt dan ws. wel op als 10.12 uit komt eind dit jaar.
nelizmastr schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:02:
[...]
De grootste fout die mensen maken is een OS upgrade installeren over een bestaande versie.
Dat vond ik vroeger ook maar inmiddels ben ik al van 10.6 via upgrades bij 10.11 uitgekomen en niks aan 't handje.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeR op 08-03-2016 14:54 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Y.Y.Eagle schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:53:
En wat is er volgens jullie mis met 10.9? Ik vind hem namelijk erg stabiel, snel en licht. Ik gebruik hem nog steeds en dat ga ik ook blijven doen.
OS X 10.9 is de "feature release": veel nieuwe mogelijkheden, die allemaal nog niet zo goed geïmplementeerd zijn. OS X 10.10 had de "fix release" moeten zijn, met vooral verbeteringen onder de motorkap, maar was dat niet. Die fix kwam pas met 10.11.

Voor de goede orde: OS X 10.9 is een mooi en stabiel OS, maar niet zo mooi en stabiel als 10.8 of 10.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409686

Weer een public beta beschikbaar. Nummer 7 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-04 13:42
Versie 10.11.4 is uit, ben hem nu aan het downloaded: 1,44GB grote download.

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) SG |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215492

Hi,

Heeft iemand toevallig hier ook last van? Ik heb net een clean install op mijn mac gedaan.
Nu is mijn iCloud Drive bezig om de bestanden aan het downloaden, maar dit duurt echt uren... extreem langzaam...

Heeft iemand toevallig een fix of oplossing?
Bedankt!
Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste