RoyK schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:31:
Bedankt mannen!!!
Ik werk met een Cintiq 27" qhd Touch. Ik heb naar de status gekeken en die staat op:
System Integrity Protection status: enabled.
Morgen ga ik dit gelijk proberen. Het is niets "gevaarlijks" toch? En kan ik die status niet gewoon uitlaten staan? Het is een vaste configuratie die niet veranderd (iMac met de cintiq als 2e scherm)
Standaard in Unix, kon je met je gewone beheerder account heel veel, behalve systeem mappen. (Dus niet zoals in Windows dat je met een beheerder account ALLES kan benaderen en slopen).
Dat maakt Unix wat veiliger, maar ook root-rechten (super user) is gevaarlijk. Een applicatie kan je wijs maken dat deze iets op systeem niveau neer moet zetten, er is al heel snel een root wachtwoord vereist.
Je hebt dan geen idee wat deze precies doet.
Nu met SIP, zit er nog een extra laag op. Met je gewone account doe je zaken in je eigen gebruikers map. Als je iets op systeem niveau doet, dan geef je het beheerders (root-)wachtwoord op. Maar om dieper in het systeem (waar je bijna nooit bij hoeft) iets te kunnen doen, moet je (tijdelijk) SIP uitschakelen, wat dus alleen kan bij een reboot. Waardoor een applicatie o.i.d. dat niet stiekem kan.
SIP is dus Apple's antwoord op super-root rechten, waar je als gebruiker weinig bij hoeft. En dus een enkele keer gebruikt, maar wat dus veiligheid zou moeten waarborgen. OSX is van nature al een veilig systeem, mede door de UNIX laag. Maar het kan dus veiliger, er zijn vaker issues met root geweest, zowel bij OSX als Linux.
Je kan het uitlaten, als je heel voorzichtig bent (ik werk dagelijks met zowel OSX als Linux (server), dus ik vertrouw me ermee, maar als je het niet meer nodig hebt dat het uit staat, gewoon lekker weer inschakelen, beter het zekere voor het onzekere.