Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:44:
Hi,

Heeft iemand toevallig hier ook last van? Ik heb net een clean install op mijn mac gedaan.
Nu is mijn iCloud Drive bezig om de bestanden aan het downloaden, maar dit duurt echt uren... extreem langzaam...

Heeft iemand toevallig een fix of oplossing?
Bedankt!
Je bent vast de enige die op dit moment z;n updates aan het doen is, dus tja, het kan een beetje druk zijn op het moment.

[ Voor 61% gewijzigd door Fietsbel op 21-03-2016 21:51 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Vaganzza schreef op maandag 21 maart 2016 @ 20:36:
Versie 10.11.4 is uit, ben hem nu aan het downloaded: 1,44GB grote download.
Good luck. Ik wordt er iedere keer uitgegooid. Ik zat op een gegeven moment op 1.2 GB, maar Appstore app kapte er weer mee. Kan me niet herinneren dit eerder gezien te hebben.

Beetje vaag, want de iOS updates gingen als een trein. OS X updates hebben zo te zien lagere prio bij Apple ? Andere kant kan me niet voorstellen dat capaciteit een issue is.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:17

swv

Ik ben net over dus het kan wel. Heeft in totaal 2,5 uur geduurd. Ik kreeg er nog een update van iTunes achteraan en die downloadde razendsnel. Wellicht heb je zometeen meer geluk en anders morgenochtend een poging wagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
sww89 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:21:
Ik ben net over dus het kan wel. Heeft in totaal 2,5 uur geduurd. Ik kreeg er nog een update van iTunes achteraan en die downloadde razendsnel. Wellicht heb je zometeen meer geluk en anders morgenochtend een poging wagen ;)
Dat wordt morgen ben ik bang, ik geef het op voor vandaag.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 11:46

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Hoe werken de 'locked' notes? Als ik een note toevoeg is de 'lock this note' optie grijs en kan het niet selecteren.. googelen levert weinig op (denk dat het nog nieuw is) misschien is het wel een bug?

edit; het lijkt op de iphone wel te kunnen maar alleen als ik notes maak de niet geshared zijn, dus blijkbaar werkt dit niet met shared notes :( jammer.

[ Voor 27% gewijzigd door CT op 22-03-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
Iemand toevallig ervaring met het "recoveren" van mijn recovery partitie? heb het voor elkaar gekregen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
jctjepkema schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:15:
Iemand toevallig ervaring met het "recoveren" van mijn recovery partitie? heb het voor elkaar gekregen..
Zoiets als dit?
Musings Recovery Partition Creator:

http://musings.silvertoot...ry-partition-creator-3-8/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Timo002 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 01:45:
Ik begrijp ook werkelijk niet waarom OSX zo een slechte finder / verkenner heeft. Totaal niet gemaakt om snel mee te werken.
Ik vind juist Finder snel werken want je kunt heel makkelijk even snel iets simpels doen. Bij al die alternatieven is dat niet anders. Wanneer het complex wordt ook niet trouwens, dan kom je met alle grafische alternatieven aan het zweten. Het enige wat daar snel, makkelijk en betrouwbaar werkt is de command line (geen gedoe met de muis en knopjes).

En laat Finder nou op exact dezelfde wijze de files en dirs weergeven als de command line. Dat is niet iets wat Apple heeft bedacht maar wat uit de UNIX wereld komt en al decennia lang zo in gebruik is (een simpele verwoording van de filosofie daar: alles is een file). Aangezien je veelal alfabetisch naar iets loopt te zoeken (met name vroeger was dat de manier) is dit ook een veel logischere opzet dan die van Windows. In Windows moet je door de scheiding van mappen en bestanden op 2 plekken en dus 2x zoeken ipv 1x.

Een wat modernere aanpak van archivering is het gebruik van zo weinig mogelijk mappen, goede bestandsnamen en vooral vulling van metadata en het gebruik van tags (bij sommige mensen hebben tags mappen vrijwel volledig vervangen). Het wordt dus niet alleen voor mail gebruikt en geeft gewoon een enorme flexibiliteit, met name omdat je die metadata kunt doorzoeken.
...nieuw bestand maken in bestaande directory...
Wat dus ook vrij onlogisch is omdat je dubbelwerk doet. Je kunt ook gewoon het programma starten en meteen aan de content gaan werken ipv eerst file aanmaken, dan openen en dan content toevoegen. Die extra stap is nergens voor nodig.
...makkelijk wisselen tussen verborgen bestanden weergeven / verbergen.
Die worden om een hele goede reden verborgen. Dan zit je ook snel op een niveau waarbij het waarschijnlijk al slimmer is om naar de command line uit te wijken. Met cmd-shift-g of cmd-shift-period kun je in een open/save dialog switchen tussen verborgen bestanden niet/wel tonen.

Wat ik handig vind aan de alternatieven in de GUI zijn de kleine extraatjes als het kunnen bekijken van de inhoud van packages/archives door erop te dubbelklikken (in Finder moet je een archive uitpakken en een package kun je via het contextmenu wel browsen), synchronised browsing en de veel betere ftp/sftp/ftps/scp ondersteuning. Qua netwerkschijven zijn ze echter vaak een compleet drama: traag en instabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
Exact erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

CT schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:33:
Hoe werken de 'locked' notes? Als ik een note toevoeg is de 'lock this note' optie grijs en kan het niet selecteren.. googelen levert weinig op (denk dat het nog nieuw is) misschien is het wel een bug?

edit; het lijkt op de iphone wel te kunnen maar alleen als ik notes maak de niet geshared zijn, dus blijkbaar werkt dit niet met shared notes :( jammer.
Op OS X werkt het locken bij mij enkel bij iCloud Notes en niet bij Exchange Notes. Zelfde als met de iPad Pencil tekenen in Notes, werkt enkel in iCloud en niet in Exchange blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:08

Quakie

quakelen

Ik heb braaf 10.11.4 geïnstalleerd, maar ik vind hem stroperig aanvoelen. Haperingen in facebook in safari. Safari zelf is ook trager.. Er lijkt in het algemeen ook meer cpu load te zijn.. Volgens intel gadget slaat ie nu vaak in turbostand en dat had ik niet onder 10.11.3...

Iemand anders dezelfde ervaring?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 22:43
De eerste keer dat ik opstartte met 10.11.4 en ik Safari opende, kreeg ik een crash. Daarna niet meer meegemaakt en merk voorlopig ook niet zo'n verschil als wat jij beschrijft.

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

.

[ Voor 100% gewijzigd door JB op 24-03-2016 11:01 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Quakie schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:29:
Ik heb braaf 10.11.4 geïnstalleerd, maar ik vind hem stroperig aanvoelen. Haperingen in facebook in safari. Safari zelf is ook trager.. Er lijkt in het algemeen ook meer cpu load te zijn.. Volgens intel gadget slaat ie nu vaak in turbostand en dat had ik niet onder 10.11.3...

Iemand anders dezelfde ervaring?
tsja Facebook=log Maar zoals eerder genoemd schijnt de ipv6 versie http://www.v6.facebook.com/ sneller te zijn. zie ook fp artikel nieuws: Facebook implementeert ipv6

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Tja dat geloof ik maar onder 10.11.3 had ik geen last met FB..

En gaf het als voorbeeld... algemene performance is gewoon minder, het is stroperig.. ook als cpu 1 a 5% is.. Ik zal eens gaan kijken wat gpu doet.. voor 10.11.3 draaide alles met 10 a15 fps.. en dat was met 10.11.3 30fps+ Waarschijnlijk ligt het daar weer aan:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

!@#$%^&* hoe krijg ik mijn iMac van de wifi af... Ik heb 'm zojuist verwijderd bij Netwerkvoorkeuren - Geavanceerd en een tijdje later zit mijn iMac weer op onze wifi... Draai 10.11.4

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 24-03-2016 16:52 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:20
JB schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:51:
!@#$%^&* hoe krijg ik mijn iMac van de wifi af... Ik heb 'm zojuist verwijderd bij Netwerkvoorkeuren - Geavanceerd en een tijdje later zit mijn iMac weer op onze wifi... Draai 10.11.4
Maak je gebruik van keychain(sleutelhanger)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Untouchablezz20 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:55:
[...]

Maak je gebruik van keychain(sleutelhanger)?
Jup en die meldt dan ook keurig "Uw Mac en andere apparaten die gebruikmaken van iCloud-sleutelhanger maken geen verbinding meer met dit Wi-Fi-netwerk." welke ik met "Verwijder" bevestig.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
JB schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:57:
[...]

Jup en die meldt dan ook keurig "Uw Mac en andere apparaten die gebruikmaken van iCloud-sleutelhanger maken geen verbinding meer met dit Wi-Fi-netwerk." welke ik met "Verwijder" bevestig.
Hmm, dan ligt het daar niet aan. Had dit gevonden, maar is het dus niet.

[ Voor 52% gewijzigd door Untouchablezz20 op 24-03-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Untouchablezz20 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:03:
[...]

Hmm, dan ligt het daar niet aan. Had dit gevonden, maar is het dus niet.
Wellicht toch wel? Ik moet daarna inderdaad mijn iPhone weer opnieuw connecten met wifi maar klaarblijkelijk gaat mijn iMac dan ook weer op wifi :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
JB schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:05:
[...]

Wellicht toch wel? Ik moet daarna inderdaad mijn iPhone weer opnieuw connecten met wifi maar klaarblijkelijk gaat mijn iMac dan ook weer op wifi :/
Ja, zodra je jouw iPhone weer koppelt dan stuurt die het weer door naar jouw mac. Dan is dat de reden dat op jouw mac wifi weer verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 11:36
JB schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:05:
[...]

Waarom zet je je WiFi dan niet gewoon uit? Ik neem aan dat je je iMac via ethernet hebt aangesloten?

Apple Certified Worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Owentje schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:47:
[...]

Waarom zet je je WiFi dan niet gewoon uit? Ik neem aan dat je je iMac via ethernet hebt aangesloten?
Ja klopt maar ik speel vaker met wifi explorer nu ivm Ubiquiti spullen thuis. Vind het gewoon bagger dat dit zo werkt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:34
Meer mensen last van dat pagina's gewoon niet meer laden? Wifi icoontje staat er. Maar zowel in Chrome als Safari laden soms pagina's totaal niet meer. Dit is op een MB Pro 13 inch van begin 2015. Hij draait el Capitan, maar volgens mij was het onder Yosemite ook al zo. Zeker weten doe ik dit niet omdat ik hem niet zoveel gebruik. Het probleem lijkt ook met name op te treden nadat je hem uit sluimerstand haalt/tijdje inactiveit. Door dit gelazer zit ik er bijna aan te denken om op deze mac Windows te installeren, als ik zou weten hoe dit kan.

Edit: Ik heb nu even mijn macbook gekoppeld aan de 5ghz WIFI van mijn router. Eerst altijd had ik hem op de 2.4 ghz band. Wellicht dat dit nog verschil maakt even afwachten.

[ Voor 13% gewijzigd door dennis_rsb op 26-03-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 22:43
Ik heb daar geen last van. Maar er moet wel iets mis zijn met Safari (en misschien ook Chrome): ik vind dat het opstarten van Safari langer duurt dan onder 10.11.3.

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Laatst online: 13-09 13:09
Hebben andere mensen ook las van UI lag in deze versie van os x? Ik heb het nu extreem, vooral wanneer mijn mac uit standby komt, ik moet dan de laptop herstarten. Als ik wissel tussen verschillende bureaubladen of bijvoorbeeld in de browser scrolt zijn de frames bijna te tellen.

Ik heb ook al herinstallatie geprobeerd, maar het zelfde resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 10:17
dennis_rsb schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:06:
Meer mensen last van dat pagina's gewoon niet meer laden? Wifi icoontje staat er. Maar zowel in Chrome als Safari laden soms pagina's totaal niet meer. Dit is op een MB Pro 13 inch van begin 2015. Hij draait el Capitan, maar volgens mij was het onder Yosemite ook al zo. Zeker weten doe ik dit niet omdat ik hem niet zoveel gebruik. Het probleem lijkt ook met name op te treden nadat je hem uit sluimerstand haalt/tijdje inactiveit. Door dit gelazer zit ik er bijna aan te denken om op deze mac Windows te installeren, als ik zou weten hoe dit kan.

Edit: Ik heb nu even mijn macbook gekoppeld aan de 5ghz WIFI van mijn router. Eerst altijd had ik hem op de 2.4 ghz band. Wellicht dat dit nog verschil maakt even afwachten.
Laatst bij iemand ook dit probleem geconstateerd. Switchen tussen de verschillende banden lost het alleen tijdelijk op, evenals de WiFi uit en aan zetten. Na googlen kwam naar voren om de IPv6 configuratie op 'alleen link-local' te zetten. Dit heeft bij hem tot nu toe het probleem opgelost

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wpREzXM.png
(Ik zit zelf nog op Mavericks en heb dit probleem niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
kevinkrs schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:00:
Hebben andere mensen ook las van UI lag in deze versie van os x? Ik heb het nu extreem, vooral wanneer mijn mac uit standby komt, ik moet dan de laptop herstarten. Als ik wissel tussen verschillende bureaubladen of bijvoorbeeld in de browser scrolt zijn de frames bijna te tellen.

Ik heb ook al herinstallatie geprobeerd, maar het zelfde resultaat...
Heb je geprobeerd de cashes te legen. Opstarten met shift ingedrukt.

Hier liep het ook niet 100% lekker de update naar 10.10.4, en met onder andere onyx eens de boel flink opgeschoond. Daarna loopt alles voor ten minste een dag of twee een stuk soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Laatst online: 13-09 13:09
satya schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:33:
[...]

Heb je geprobeerd de cashes te legen. Opstarten met shift ingedrukt.

Hier liep het ook niet 100% lekker de update naar 10.10.4, en met onder andere onyx eens de boel flink opgeschoond. Daarna loopt alles voor ten minste een dag of twee een stuk soepeler.
Ik wist niet dat opstarten met shift de caches leegt. Ik heb wel een pRAM reset gedaan, alleen dat werkt ook maar voor korte duur, ook dat hij na een herinstallatie zo traag is, is erg vreemd. Ik ga proberen op te starten met shift dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:34
dubbeldekkert schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:22:
[...]

Laatst bij iemand ook dit probleem geconstateerd. Switchen tussen de verschillende banden lost het alleen tijdelijk op, evenals de WiFi uit en aan zetten. Na googlen kwam naar voren om de IPv6 configuratie op 'alleen link-local' te zetten. Dit heeft bij hem tot nu toe het probleem opgelost

[afbeelding]
Bedankt, dat kan ik ook nog proberen. Heb vandaag de mac nog niet aangehad. Maar ik ga het eens bekijken. Weet jij toevallig wat het verschil is met "alleen link-local" en de standaard instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Is het veilig om te updaten naar 10.11.4? Draait het soepel? Heb een mid 2012 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:48:
Is het veilig om te updaten naar 10.11.4? Draait het soepel? Heb een mid 2012 model.
Ik heb een Mac Mini server mid-2010 en het draait prima. Hoewel de mini nu wel moeite heeft met afspelen van 1080p bluray content (zowel via Kodi als VLC). Beetje jammer, maar goed het verschil tussen 720p en 1080p zie ik (en mijn vriendin al helemaal) nauwelijks. Misschien dat ding toch eens vervangen.

Wat voor device wil je upgraden en wat draai je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:58
Sinds vorige week in bezit van een 5K iMac en loop tegen een Bluetooth connectie probleem op. Weet even niet of dit een hardware matig of software matig probleem is.

Wanneer ik de iMac opstart vanuit uitgeschakelde modus dan reageert het keyboard niet, Blutetooth lijkt niet te functioneren. Als ik de iMac herstart dan werkt het toetsenbord prima. Tijdens gebruik verder geen last van Bluetooth problemen, alleen bij het inschakelen. Iemand enig idee?

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 10:26
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:48:
Draai .4 sinds het begin en het draait allemaal perfect, geen problemen.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Fuff schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:57:
[...]

Ik heb een Mac Mini server mid-2010 en het draait prima. Hoewel de mini nu wel moeite heeft met afspelen van 1080p bluray content (zowel via Kodi als VLC). Beetje jammer, maar goed het verschil tussen 720p en 1080p zie ik (en mijn vriendin al helemaal) nauwelijks. Misschien dat ding toch eens vervangen.

Wat voor device wil je upgraden en wat draai je nu?
Een macbook pro.
Erulezz schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:14:
[...]

Draai .4 sinds het begin en het draait allemaal perfect, geen problemen.
Lees op het internet dat safari voor problemen zorgt, en dat het allemaal wat trager is geworden. Ik wacht nog heel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 23:07:
[...]

Een macbook pro.
[...]

Lees op het internet dat safari voor problemen zorgt, en dat het allemaal wat trager is geworden. Ik wacht nog heel even.
Als je zoekt op sites waar mensen komen met vragen voor hun probleem, krijg je snel de indruk dat iedereen problemen heeft. Ik draai al een tijdje de laatste versies, en heb er nauwelijks problemen mee.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 23:07:
[...]

Een macbook pro.
[...]

Ah, ik draai MacBook pro begin 2011 en geen problemen, dus waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51

Zjemm

...

Mijn iMac 27 inch mid 2010 heeft al sinds de laatste 2 a 3 OSX versies, dat de wifi vanuit de slaapstand niet automatisch verbinding maakt met het accesspoint. ik moet hem telkens even aanklikken en dan is de verbinding er pas.

erg irritant.
ik heb onlangs een SSD erin gezet en een verse installatie uitgevoerd maar dat maakt geen verschil.
ook pram/nvram gereset maakt geen verschil.
andere accesspoint maakt ook niet uit.

mijn macbook pro heeft dit probleem niet, maar is veel nieuwer

zijn er meer mensen met dit probleem die hier een oplossing voor weten?

[ Voor 6% gewijzigd door Zjemm op 06-04-2016 10:04 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 11:59

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb een iMac 21 inch van eind 2013 met een Dell als 2e scherm veronden via thunderbolt. Het vervelende is dat iedere keer als hij uit slaapstand komt, de helft van de keren de verkeerde drivers voor de Dell worden gebruikt (lees 8-bit kleuren in een resolutie van 800x600). Verwijderen van de drivers helpt ook niet. Iemand een idee?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 13:13

zwik

randomized

kevinkrs schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:02:
[...]

Ik wist niet dat opstarten met shift de caches leegt. Ik heb wel een pRAM reset gedaan, alleen dat werkt ook maar voor korte duur, ook dat hij na een herinstallatie zo traag is, is erg vreemd. Ik ga proberen op te starten met shift dan...
Shift ingedrukt houden tijdens het booten zorgt ervoor dat OS X in safe mode start afaik.

Even gezocht: https://support.apple.com/en-us/HT201262

Lijkt er dus op dat cashes niet geleegd worden tijdens safe mode boot. Let er ook op dat sommige dingen in safe mode anders werken! Zie de URL in deze post voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterBase
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:58
WinterBase schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 19:06:
Sinds vorige week in bezit van een 5K iMac en loop tegen een Bluetooth connectie probleem op. Weet even niet of dit een hardware matig of software matig probleem is.

Wanneer ik de iMac opstart vanuit uitgeschakelde modus dan reageert het keyboard niet, Blutetooth lijkt niet te functioneren. Als ik de iMac herstart dan werkt het toetsenbord prima. Tijdens gebruik verder geen last van Bluetooth problemen, alleen bij het inschakelen. Iemand enig idee?
Probleem is opgelost door het NVRAM te resetten. Wellicht handig voor andere die er tegen aan lopen.

PSN/XBL: WinterBaseNL | Switch: SW-7681-1103-9430 | Steam: 39983632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Bij mij komt net OS X 10.11.5 Public Beta 1 beschikbaar. Ik blijf zelf even op 10.11.4 final, de laatste tijd teveel gedoe gehad met die betas.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:56

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik heb zojuist 10.11.5 geinstalleerd aangezien ik juist maar weinig problemen heb ondervonden met de Betas. Loopt sneller en soepeler naar mijn idee.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb in de laatste update ineens de artefacts die een aantal versies terug verschenen (en bij updaten verdwenen) weer terug, grmbl :( Het is gelukkig wel een stuk minder en minder opvallend, maar ik vind het wel zeer apart..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
zwik schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:31:
[...]

Shift ingedrukt houden tijdens het booten zorgt ervoor dat OS X in safe mode start afaik.

Even gezocht: https://support.apple.com/en-us/HT201262

Lijkt er dus op dat cashes niet geleegd worden tijdens safe mode boot. Let er ook op dat sommige dingen in safe mode anders werken! Zie de URL in deze post voor meer info.
Het staat er ander letterlijk bij: "Deletes font caches, Kernel cache and other system cache files"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:52

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 13:13

zwik

randomized

satya schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 22:51:
[...]

Het staat er ander letterlijk bij: "Deletes font caches, Kernel cache and other system cache files"
Oeps, daar had ik inderdaad overheen gelezen. Excuses :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

MetaFrame schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 12:04:
Ik heb zojuist 10.11.5 geinstalleerd aangezien ik juist maar weinig problemen heb ondervonden met de Betas. Loopt sneller en soepeler naar mijn idee.
Het blijft roulette. Soms denk je, hé, dit werkt beter, en in de volgende beta pleurt er weer van alles om ;) Momenteel ben ik veel met development bezig en heb ik meer behoefte aan stabiliteit, en ook geen gezeik dat ik mijn app niet mag submitten vanaf een betamachine (echt, dat heb ik al een paar keer gehad 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:05
dubbeldekkert schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:22:
[...]

[afbeelding]
Bedankt voor de tip, want ik heb/had hier ook last van, en dit lijkt te werken.

Het is eventueel ook te verhelpen door het vinkje bij 'Schakel sluimerstand uit voor Wi-Fi-netwerktoegang' weg te halen.

Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/nl_NL/osx/energy_saver_mav.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Hi, ik word gek van dit schermpje:
https://www.dropbox.com/s...04-15%2013.14.37.png?dl=0
Die komt tevoorschijn als ik Appeltje+T intik in sommige programma's. En het is bijna een automatisme om die toetsencombi te gebruiken. Het probleem is namelijk dat wanneer dat scherm tevoorschijn komt de Sparrow applicatie bijv. freezed. Dit omdat er ontzettend veel fonts in staan die hij eerst met verwerken vermoed ik, maar ik wil af van dat hele scherm ding - ongedacht toetsencombi of wat dan ook. Kan dit?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

Recent met de Support van Wacom aan de telefoon gehangen. Mn drivers van mijn Cintiq willen maar niet blijven hangen. Iedere keer als ik de computer opstart moet ik ze weer installeren. We zijn samen gaan zoeken naar het probleem. Eenmaal ingelogd in een vers account werkte de drivers wel zonder te installeren en te booten. Het zit dus in mijn profiel niet lekker. Iemand een tip wat ik moet doen? ik heb de EHBO runs al gedaan.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
repsaj schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:17:
Hi, ik word gek van dit schermpje:
https://www.dropbox.com/s...04-15%2013.14.37.png?dl=0
Die komt tevoorschijn als ik Appeltje+T intik in sommige programma's. En het is bijna een automatisme om die toetsencombi te gebruiken. Het probleem is namelijk dat wanneer dat scherm tevoorschijn komt de Sparrow applicatie bijv. freezed. Dit omdat er ontzettend veel fonts in staan die hij eerst met verwerken vermoed ik, maar ik wil af van dat hele scherm ding - ongedacht toetsencombi of wat dan ook. Kan dit?
Waarom druk je überhaupt apple+T in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Smultie schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:36:
[...]

Waarom druk je überhaupt apple+T in?
nieuw tab, overal beschikbaar behalve in mail client

x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
repsaj schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:25:
[...]
Ok, Ga naar system preferences, keyboard, ShortCuts. Selecteer 'App Shortcuts' en voeg een nieuwe shortcut toe voor Apple Mail. De mijne staat op Engels, dus ik override de Shortcut voor 'Show Fonts' met SHIFT+CMD+T ipv de default. Nu doet CMD+T niets meer in mail.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/i4A1UhwHvZPWQfVwtN1eHnN5/full.png

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:52

Jrz

––––––––––––

RobV schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:19:
[...]

Ok, Ga naar system preferences, keyboard, ShortCuts. Selecteer 'App Shortcuts' en voeg een nieuwe shortcut toe voor Apple Mail. De mijne staat op Engels, dus ik override de Shortcut voor 'Show Fonts' met SHIFT+CMD+T ipv de default. Nu doet CMD+T niets meer in mail.

[afbeelding]

nice dank dank!

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
repsaj schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:25:
[...]
Excuses, die gebruik ik zelf ook aan de lopende band inderdaad :)

Zat op t werk achter een Windows pc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
RobV schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:19:
[...]

[afbeelding]

hmm ik krijg t niet voor elkaar, krijg nergens die optie om iets te koppelen aan een shortcut binnen een app

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
repsaj schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:56:
[...]
hmm ik krijg t niet voor elkaar, krijg nergens die optie om iets te koppelen aan een shortcut binnen een app
Waar gaat het mis dan? Wat lukt er niet. Ben ik een stapje vergeten te melden?

Wellicht helpt dit: https://support.apple.com/kb/PH18418?locale=nl_NL

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 22-04-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
De laatste tijd gebruik ik vaker de fotos app in osx. Maar zodra ik bijvoorbeeld op een website een foto upload door middel van de foto tab in het finder venster wordt de juiste oriëntatie van de foto niet mee genomen. De foto staat goed in foto's zelf, en ook als je de foto naar de desktop sleept en dan upload is de oriëntatie juist. Maar gebruik ik de fotos upload functie is de oriëntatie dus niet juist.

Heeft iemand hier eerder problemen mee gehad?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffenV
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 21:26
SteffenV schreef op zondag 28 februari 2016 @ 10:20:
Ik heb een probleem waar ik zo snel geen antwoord op kon "vinden" .

In El Capitan, maar ook in eerdere versies van OSX, is het iedere keer zo bij een externe HDD dat de sortering van de mappen door elkaar gaat. Ik kan dan alles opnieuw sorteren. Wanneer ik de schijf netjes verwijder en er later weer aanhang: sortering weg.

Gaat om een Windows NT indeling, op de Mac staat Luxera NTFS. Is hier een quick fix/instelling voor?
Heeft iemand misschien een idee? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
monnick schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:22:
Ik draai sinds 2 dagen El Capitan 10.11.2 op mijn rMPB "13 (late 2013) en moet zeggen dat ik wel erg veel last heb van kleine bugjes en slordigheden. Het meest storende is dat Safari om de havenklap unresponsive is. Tab openen, in de adresbalk klikken...dikwijls loopt heel Safari gewoon voor 5 seconden vast.

Meer mensen last van dit probleem?
* Morphix zocht via search; geen idee of er recenter over bericht is.

Ik heb hetzelfde probleem op MBA13 2011. Heel regelmatig dat een nieuwe tab Safari een paar seconden stil zet. Is er iets bekend over een fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 13:04
MenN schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:57:
De laatste tijd gebruik ik vaker de fotos app in osx. Maar zodra ik bijvoorbeeld op een website een foto upload door middel van de foto tab in het finder venster wordt de juiste oriëntatie van de foto niet mee genomen. De foto staat goed in foto's zelf, en ook als je de foto naar de desktop sleept en dan upload is de oriëntatie juist. Maar gebruik ik de fotos upload functie is de oriëntatie dus niet juist.

Heeft iemand hier eerder problemen mee gehad?
Probeer eens de foto uit Photos te slepen naar Finder (bijvoorbeeld je downloads map) en dan die geëxporteerde foto uploaden of whatsoever. Als jij fysieke foto's in Finder zelf hebt, die zijn dan niet meer actueel. Die foto's worden gekopieerd naar een aparte map van de Photos app. Dus die losse foto's die je naar de Photos app hebt gesleept zijn dan kopieën die niet gewijzigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:48
SteffenV schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:35:
[...]

Heeft iemand misschien een idee? :/
Ik vermoed dat dat soort metadata niet kan opgeslagen worden op NTFS-volumes. Kan je de schijf niet gewoon herformatteren in exFAT? Daar kan elk OS tegenwoordig zonder problemen mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Edit: Onderstaande is niet meer van toepassing:

Volgens mij werkt de toetsenbord verlichting niet meer in de laatste beta van El Capitan. Hebben jullie dat ook? Normaal zouden we hier geen bugs bespreken van beta software maar dit is een bug die je toch het liefst wilt vermijden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door swv op 04-05-2016 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
sww89 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:10:
Volgens mij werkt de toetsenbord verlichting niet meer in de laatste beta van El Capitan. Hebben jullie dat ook? Normaal zouden we hier geen bugs bespreken van beta software maar dit is een bug die je toch het liefst wilt vermijden ;)
Het hoeft niet per se een bug te zijn, er gaat soms gewoon iets mis tijdens de installatie van de beta's. Zo doen de USB poorten het soms niet meer, of gaat de toetsenbord verlichting niet meer aan. Vaak is een simpele SMC-reset dan voldoende. Waar het door komt, geen idee. Maar het komt (de laatste tijd) wel vaker voor na OS X beta installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Ik heb de oplossing al: Instellingen > Toetsenbord > 'Pas de helderheid toetsenbord aan bij weinig licht' uitvinken.

Het vreemde is dat ik er 100% zeker van ben dat ik die optie uit had staan op twee MacBooks. Hoe ik dat weet? Met die optie aangevinkt kan de ik helderheid niet handmatig aanpassen en krijg ik een 'verbodsbord', wat voorheen dus niet zo was aangezien ik een paar dagen terug op beide Macs nog de helderheid van de toetsenbordverlichting heb aangepast met F5 en F6. Het probleem constateer ik namelijk zowel op mijn MBPr 2014 op 10.11.5 beta 4, vandaar mijn eerdere beta-opmerking (lees: brain fart), als op mijn nieuwe MBr 2016 op 10.11.4 die mijn eerdere beta-opmerking weer ontkracht. Het enige wat beide Macs gemeen hebben is dat ze volledig uit zijn geweest de afgelopen dagen vanwege een weekendje weg. Wellicht dat het opnieuw opstarten ervoor zorgt dat de automatisch helderheid aanpassen functie weer wordt aangevinkt. Het feit dat ik er nu pas achter kom is dat ik er gisteravond bijvoorbeeld niet op heb gelet omdat met die functie aangevinkt de toetsenbordverlichting het gewoon doet in het donker en dan kijk je er logischerwijs niet naar om :)

[ Voor 12% gewijzigd door swv op 04-05-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

sww89 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:10:
Edit: Onderstaande is niet meer van toepassing:

Ik heb bewust even geen beta geinstalleerd en heb er ook last van op mijn Macbook Air. Die instelling leek wel verkeerd om te staan of zo. Mijn toetsenbordverlichting ging niet aan, en toen zette ik de "pas automatisch aan" uit en toen was het opgelost. Maar.... hoe kan OS X nu in het donker je verlichting uitzetten? Dat is toch raar? Dan heb je het juist nodig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffenV
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 21:26
AmbroosV schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 07:22:
[...]

Ik vermoed dat dat soort metadata niet kan opgeslagen worden op NTFS-volumes. Kan je de schijf niet gewoon herformatteren in exFAT? Daar kan elk OS tegenwoordig zonder problemen mee overweg.
Die indeling accepteert m'n mediaspeler helaas niet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

Heb sinds kort een mail probleempje in El Capitan. Als ik mail open verschijnt het mailbox venster niet. Dan moet ik eerst een extra window openen voordat ik mijn inbox kan bekijken. Opnieuw opstarten/force quit helpt allemaal niet.

Iemand een oplossing voor dit irritante euvel?

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 12:01

Rudios

Lost in space?

Vraag. Als ik favoriete toevoeg in Safari op mijn MacBook zijn deze niet te zien op mijn iPad en iPhone.
Deze worden normaal gesproken toch gewoon gesynced via de cloud? Of zie ik iets over het hoofd?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 13:06
Vind Frequently Visited erg waardeloos in Safari.
Werkt niet fijn, je hebt er geen controle over en het zijn niet je meest of veel bezochte websites.

Uitzetten gaat maar half. En als je geschiedenis leeg is (gewist op iPhone en nu is ie ook op m'n Mac half gewist), werkt de favorieten bar in adresbalk niet lekker. Erger me kapot aan zo een klein venstertje met scrollbar, enkel omdat er geen frequently visited items meer bestaan en ik die niet snel terug krijg.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xanFDt3.png

Is hier echt geen oplossing voor?

[ Voor 7% gewijzigd door VincentG op 10-05-2016 20:04 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
VincentG schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:03:
Vind Frequently Visited erg waardeloos in Safari.
Werkt niet fijn, je hebt er geen controle over en het zijn niet je meest of veel bezochte websites.

Uitzetten gaat maar half. En als je geschiedenis leeg is (gewist op iPhone en nu is ie ook op m'n Mac half gewist), werkt de favorieten bar in adresbalk niet lekker. Erger me kapot aan zo een klein venstertje met scrollbar, enkel omdat er geen frequently visited items meer bestaan en ik die niet snel terug krijg.

[afbeelding]

Is hier echt geen oplossing voor?
Ik heb het helemaal uit staan.

In Safari instellingen > 'Search' > 'Smart search field' de volgende items uitvinken:

- Show Favorites

(Safari Technology Preview versie)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7528392/Schermafbeelding%202016-05-10%20om%2020.19.19.png

[ Voor 6% gewijzigd door xoniq op 10-05-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 13:06
Zou kunnen, maar vind die Favorites wel fijn.

Alleen vervelend dus nu ik weer even zonder frequently visited items zit, dat ik maar een 'halve' venster krijg.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
VincentG schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:42:
Zou kunnen, maar vind die Favorites wel fijn.

Alleen vervelend dus nu ik weer even zonder frequently visited items zit, dat ik maar een 'halve' venster krijg.
Oh zo. Tsja als ik iets uit de favorites gebruik dan leer ik me aan om CMD+SHIFT+L te gebruiken om de favorieten sidebar te laten zien, of CMD+SHIFT+B om het horizontale balkje te tonen.

Heb trouwens even getest, veelbekeken sites uitzetten, maar hier toont ie dan wel netjes de 2 rijen met favorieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08 20:40
Ik gebruik een Hackintosh met een HD4600 videokaart. Alles gaat soepel en de animaties zijn vloeiend, behalve als ik in de Dock op 'Applications' druk, en hij het overzicht uitvouwt. Heeft iedereen daar last van met El Capitan, ook op een normale Mac? Want ik krijg mijn vinger er niet opgelegd. Als ik een aantal keren snel achter elkaar het applications-paneel open/sluit, lijkt het wel iets minder haperig te gaan.

Schermen minimaliseren met de trechteranimatie gaat allemaal prima, het is echt de enige plek waar ik een beetje lag ervaar.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Rudios schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:46:
Vraag. Als ik favoriete toevoeg in Safari op mijn MacBook zijn deze niet te zien op mijn iPad en iPhone.
Deze worden normaal gesproken toch gewoon gesynced via de cloud? Of zie ik iets over het hoofd?
Je moet bij je iCloud settings op je Mac en iOS devices wel het vinkje bij Safari aan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
De update naar 10.11.5 is er. Geen problemen na de installatie, maar in Safari is javascript voor een aantal website nog steeds ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Vanochtend heb ik geüpdate naar 10.11.5. Normaal gesproken is de systeemtaal bij mij Duits, maar al tijdens de installatie viel me op dat er tekst in het Engels stond en net zag ik dat zowel het inlogscherm, als de afsluit- en herstartdialogen (deels) in het Engels waren. Dit heb ik op kunnen lossen door de systeemtaal even in Nederlands te wijzigen en daarna weer terug. Een beetje vreemd blijft het echter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:29
Sinds gisteravond zit ik op OS X 10.11.5, maar weer heb ik een bevroren systeem gehad. Helaas, probleem is nog niet opgelost! En het is echt een gigantisch probleem, ik heb het 4 keer in de week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Geteisem schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:50:
Heb sinds kort een mail probleempje in El Capitan. Als ik mail open verschijnt het mailbox venster niet. Dan moet ik eerst een extra window openen voordat ik mijn inbox kan bekijken. Opnieuw opstarten/force quit helpt allemaal niet.

Iemand een oplossing voor dit irritante euvel?
Fixed in 10.11.5 :*)

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16

OgWok

U.N.C.L.E.

ikweethetbeter schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 00:27:
Sinds gisteravond zit ik op OS X 10.11.5, maar weer heb ik een bevroren systeem gehad. Helaas, probleem is nog niet opgelost! En het is echt een gigantisch probleem, ik heb het 4 keer in de week!
Al eens een hardware check gedaan?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:29
OgWok schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:50:
Al eens een hardware check gedaan?
Ja, mijn iMac van eind 2015 heeft de test goed doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Mag ik die versie ook? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Quakie schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:30:
[...]

Mag ik die versie ook? :P
O-)

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

ikweethetbeter schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 00:27:
Vanaf hier (p24) http://forums.macrumors.c...de-freeze.1963711/page-24 zijn poster 3,6 en 10 ook in de bèta 4 van 10.11.5 de freezes tegen gekomen, zij het wel minder. Nieuwere pagina's heb ik nog niet doorgelezen.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 16:36
Oke! Misschien had ik een apart topic moeten aanmaken maar ik probeer het eerst hier.

Het gaat om een scanprobleem in een van de laatste OSX versies op een vrij recente macbook pro 15''.

Een kennis van mij heeft een Canon MX5550 all in one printer/scanner. Die kennis is al aardig op leeftijd en nu had Canon het scannen heel makkelijk gemaakt. Jij drukt op de scan knop en er komt een mooi programma van Canon te voorschijn en het gaat verder allemaal automagisch. So far so good.

Echter kwam er eind vorig jaar een OSX update (weet even niet meer welke) en toen deed de hele printer het niet meer. Wat bleek? De software van canon was niet compatible met de nieuwe OSX versie. En uiteraard op dat moment geen drivers beschikbaar. In de tussen tijd ben ik een paar maanden naar het buitenland gegaan en nu ik weer terug ben heb ik de laatst osx plus printerdrivers/software geïnstalleerd.

En nu komt het: Als er gescand wordt komt voorvertoning naar voren! Dit is zeker voor mijn oude kennis best omslachtig (lees: hardleers). en hij wil graag dat het bij het oude blijft. Echter heb ik dus geen idee hoe ik voorvertoning uitzet en dus de canon software aan zet. Is dit een canon software probleem? Of zijn er andere krachten in het spel? Ik heb zelf helaas geen recente mac om dit na te bootsen....

TLTR: Hoe zet ik voorvertoning in osx uit en de canon software aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@low_n_slow: herkenbaar probleem. Mijn oude buurvrouw (82) heeft een Canon Lide scanner en na een paar updates met Windows 7 werkt de scanner software van Canon niet goed meer en de drukknopjes op de scanner ook niet.

Heb het vermoeden dat Canon het qua software aan de gebruiker overlaat om het uit te zoeken. Canon levert de software aan Apple en als zij het laten "afweten" heb je als gebruiker het nakijken. Lijkt erop dat ze graag willen dat je iets nieuws koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Hoe ervaren jullie de laatste safari? Na de update naar 10.11.5 met safari 9.1.1 is het helemaal ruk geworden. Haperingen, strandballen etc. de spoelesse is helemaal weg.

Laters:
Hmm, Trafficlight van Bitdefender is het dus ook niet helemaal.

[ Voor 18% gewijzigd door satya op 21-05-2016 17:25 . Reden: Toevoeging trafficlight ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:17
Met update 10.11.5 is het SMB protocol naar de #%$#$!

Ik haal via SMB nog mar max 25mbit doorvoersnelheid, doe ik dit via AFP gaat het netjes met 110Mbit.
Via een mac mini met 10.11.4 haal ik wel via SMB 110Mbit.

Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:52
satya schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:31:
Hoe ervaren jullie de laatste safari? Na de update naar 10.11.5 met safari 9.1.1 is het helemaal ruk geworden. Haperingen, strandballen etc. de spoelesse is helemaal weg.

Laters:
Hmm, Trafficlight van Bitdefender is het dus ook niet helemaal.
Pas sinds een paar dagen over op El Capitan dus in 1x naar 10.11.5 (en Yosemite ook overgeslagen).

Macbook pro uit 2010 (pas begin 2011 gekocht), geen enkel probleem en geen haperingen. Safari werkt prima (rest ook).

Geen schone installatie, gewoon upgrade. Wel heb ik in de macbook een ssd gezet (al een paar jaar geleden) en het geheugen heb ik kort na aankoop meteen naar 8gb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

Hier ook nergens last wbt OSX/Safari. Even snel en naar mijn idee (wat vroeg wellicht) net wat stabieler als voor de update.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:25
Ik heb een vreemd probleem. Op verzoek van mijn vrouw (die een Mac heeft) ben ik onze foto bibliotheek gaan importeren in Apple Photos in El Capitan. De foto's gaan prima maar de .avi of .mts bestanden vormen een probleem. Nu ligt het niet aan de codec, want het filmpje speelt prima af, maar eerder aan de attributen.

Namelijk ergens in een kopieslag in het verleden is ooit de "date created" overschreven, geen idee hoe maar het is nu eenmaal zo. Nu staat de "date taken" wel op de goede datum...alleen bij filmpjes leest Apple Photo's klaarblijkelijk alleen "date created". Derhalve komen al mijn filmjes op dezelfde datum in het overzicht :(

Weten jullie van een tool die dit makkelijk kan veranderen? Die dus de "Date Created" overschrijft met de "Date Taken" waarde? Mag Mac of windows zijn maakt niet uit. Ik heb al naar BulkFileChanger (windows) en A Better Finder Attributes 5 gekeken maar geen van beiden kan de date created aanpassen gek genoeg. Ik zie ook nergens in de finder de colom "date taken" terwijl ik die in windows wel kan zien :?

[ Voor 7% gewijzigd door Spam op 23-05-2016 00:07 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
Spam schreef op zondag 22 mei 2016 @ 23:58:
Ik heb een vreemd probleem. Op verzoek van mijn vrouw (die een Mac heeft) ben ik onze foto bibliotheek gaan importeren in Apple Photos in El Capitan. De foto's gaan prima maar de .avi of .mts bestanden vormen een probleem. Nu ligt het niet aan de codec, want het filmpje speelt prima af, maar eerder aan de attributen.

Namelijk ergens in een kopieslag in het verleden is ooit de "date created" overschreven, geen idee hoe maar het is nu eenmaal zo. Nu staat de "date taken" wel op de goede datum...alleen bij filmpjes leest Apple Photo's klaarblijkelijk alleen "date created". Derhalve komen al mijn filmjes op dezelfde datum in het overzicht :(

Weten jullie van een tool die dit makkelijk kan veranderen? Die dus de "Date Created" overschrijft met de "Date Taken" waarde? Mag Mac of windows zijn maakt niet uit. Ik heb al naar BulkFileChanger (windows) en A Better Finder Attributes 5 gekeken maar geen van beiden kan de date created aanpassen gek genoeg.
Heb je al eens de terminal geprobeerd? Zet alle aan te passen bestanden in 1 map, open terminal, sleep de map naar terminal om die map te openen. Als je in de terminal in die map zit, en je wilt alles vervangen qua de creation date:

code:
1
touch -t 201212211111

(Datum notatie: YYYYMMDDhhmm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
xoniq schreef op maandag 23 mei 2016 @ 00:07:
[...]

Heb je al eens de terminal geprobeerd? Zet alle aan te passen bestanden in 1 map, open terminal, sleep de map naar terminal om die map te openen. Als je in de terminal in die map zit, en je wilt alles vervangen qua de creation date:

code:
1
touch -t 201212211111

(Datum notatie: YYYYMMDDhhmm)
Tjsa, dan zou ik het allemaal handmatig moeten doen en het zijn nogal wat .avi en .mts bestanden. In totaal 16 jaar aan korte familie filmpjes die ooit met met een foto camera zijn geschoten. Ik kan in windows dit overigens al met het programma Attribute Changer. Maar die werkt dus file voor file, terwijl de JUISTE datum wel degelijk ergens opgeslagen zit, alleen niet het juiste vel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Samplex schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 18:31:
Met update 10.11.5 is het SMB protocol naar de #%$#$!

Ik haal via SMB nog mar max 25mbit doorvoersnelheid, doe ik dit via AFP gaat het netjes met 110Mbit.
Via een mac mini met 10.11.4 haal ik wel via SMB 110Mbit.

Meer mensen last van?
Het is mij el eerder opgevallen dat de OSX ondersteuning van SMB matig tot slecht is. Communicatie tussen 3 Mac's en Linux Samba server is altijd ok. Tussen de Mac's onderling is dat soms slecht; of het nu over 10.7, 10.8, 10.9 etc. gaat; het maakt niet uit. Sommige versies zijn ok, na een os-update, soms weer slecht.

Voorbeeld gedeelde map op Mac, toegankelijk voor iedereen (lezen/schrijven), is vaak toch alleen via gebruikers login te benaderen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spam schreef op maandag 23 mei 2016 @ 00:09:
[...]

Tjsa, dan zou ik het allemaal handmatig moeten doen en het zijn nogal wat .avi en .mts bestanden. In totaal 16 jaar aan korte familie filmpjes die ooit met met een foto camera zijn geschoten. Ik kan in windows dit overigens al met het programma Attribute Changer. Maar die werkt dus file voor file, terwijl de JUISTE datum wel degelijk ergens opgeslagen zit, alleen niet het juiste vel |:(
Maar als je alle mts bestanden wilt aanpassen, dan kan je dus die touch functie uitvoeren op *.mts. Dan zou je de relevante bestanden even kunnen selecteren, rechtermuisknop, nieuwe map van selectie, en dan de terminal laten richten op enkel die map, dan kan je in een keer alles doen.

Je zou dan kunnen doen:

code:
1
2
touch -t 201605231200 *.mts
touch -t 201605231200 *.avi

Of

code:
1
2
3
4
5
# Ter verificatie, geef alle bestanden weer met mts, puur weergave
find . -name '*.mts'

# Voer op diezelfde weergave een 'touch' uit op 23 mei 2016 12:00 (let op het -exec stukje)
find . -name '*.mts' -exec touch -t 201605231200 {} \;

Dit is dan als volgt te bevestigen:

code:
1
ls -lrt | tr -s " " | cut -d" " -f6-9

Daarmee kan je de aanmaak datums bekijken van de bestanden in die map.

[ Voor 24% gewijzigd door xoniq op 23-05-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
xoniq schreef op maandag 23 mei 2016 @ 07:45:
[...]

Maar als je alle mts bestanden wilt aanpassen, dan kan je dus die touch functie uitvoeren op *.mts. Dan zou je de relevante bestanden even kunnen selecteren, rechtermuisknop, nieuwe map van selectie, en dan de terminal laten richten op enkel die map, dan kan je in een keer alles doen.

Je zou dan kunnen doen:

code:
1
2
touch -t 201605231200 *.mts
touch -t 201605231200 *.avi

Of

code:
1
2
3
4
5
# Ter verificatie, geef alle bestanden weer met mts, puur weergave
find . -name '*.mts'

# Voer op diezelfde weergave een 'touch' uit op 23 mei 2016 12:00 (let op het -exec stukje)
find . -name '*.mts' -exec touch -t 201605231200 {} \;

Dit is dan als volgt te bevestigen:

code:
1
ls -lrt | tr -s " " | cut -d" " -f6-9

Daarmee kan je de aanmaak datums bekijken van de bestanden in die map.
Ja maar dan krijgen alle .mts bestanden dezelfde datum, die zijn op verschillende data genomen en bij mij staat alles op maand gesorteerd. Ik wil dat de datum overgenomen wordt van de kolom "date". Maar ik denk dat ik dit in windows moet oplossen want ik zie in OSX zwz die hele kolom "date" niet dus dat zal wel een NTFS dingetje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

OgWok schreef op maandag 23 mei 2016 @ 07:36:
[...]

Het is mij el eerder opgevallen dat de OSX ondersteuning van SMB matig tot slecht is. Communicatie tussen 3 Mac's en Linux Samba server is altijd ok. Tussen de Mac's onderling is dat soms slecht; of het nu over 10.7, 10.8, 10.9 etc. gaat; het maakt niet uit. Sommige versies zijn ok, na een os-update, soms weer slecht.

Voorbeeld gedeelde map op Mac, toegankelijk voor iedereen (lezen/schrijven), is vaak toch alleen via gebruikers login te benaderen.....
Er is idd vaak wel weer iets mis met SMB bij Apple, paar versies die eerst helemaal niet willen verbinden en pas na versie xx.1 doet het het weer.

DFS is al helemaal een soort loterij lijkt het wel :P.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spam schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:32:
[...]

Ja maar dan krijgen alle .mts bestanden dezelfde datum, die zijn op verschillende data genomen en bij mij staat alles op maand gesorteerd. Ik wil dat de datum overgenomen wordt van de kolom "date". Maar ik denk dat ik dit in windows moet oplossen want ik zie in OSX zwz die hele kolom "date" niet dus dat zal wel een NTFS dingetje zijn.
Je weet dat je in Finder op de kolomnaam kan rechtermuis klikken om meer kolommen te tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
xoniq schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:03:
[...]

Je weet dat je in Finder op de kolomnaam kan rechtermuis klikken om meer kolommen te tonen?
Yep dat wist ik, alleen veel keuze is er niet. De keuzes zijn:
  • Date modified
  • Date Created
  • Date Last opened
  • Date Added
  • Dize
  • Version
  • Kind
  • Comments
  • Tags
Geen van de keuzes laten mij dezelfde info zien als die ik onder "date" kolom in windows zie staan. Mijn vermoeden dat dit in NTFS & EXT4 file systeem wel zichtbaar is en dat HFS dat gewoon niet toont. Met andere woorden ik moet mijn vraag elders stellen :?

[update] Ok, Ik ben inmiddels een stukje verder. Klaarblijkelijk leest Windows Explorer standaard de metadata van de AVI container uit. Dit zogenaamde RIFF container formaat heeft een 'DTIM' of 'IDIT' ID tag waar de originele opname datum/tijd in opgeslagen zit. Nu nog even achterhalen hoe ik deze kan uitlezen en kan schrijven naar het Date Created formaat. Klaarblijkelijk is de EXIFtool of Stamp daar een goeie voor. Wat info: http://www.sno.phy.queens...iftool/TagNames/RIFF.html en http://www.den4b.com/forum/viewtopic.php?id=723

[ Voor 31% gewijzigd door Spam op 23-05-2016 17:30 ]

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste