Zekers, tweemaal zelfs maar ook dat loste niks op helaas.
Had ik ook, beetje vreemd maar simpel op te lossen.Volkan1984 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:19:
[...]
Fijn dat het gelukt is, al is het wel gek dat je Mac ineens half op Engels en half op Nederlands was ingesteld na de update.
Sinds de upgrade van numbers is mijn decimal separator opeens een komma geworden. In de algemene instellingen van osx staat het wel op een punt. Iemand enig idee hoe ik dit weer een punt krijg?
Sta zelf ook tussen de posts, maar als het eindelijk werkt is het prima. Jammer is dat het vaak na een update niet meer werkt... Ik was het zelf zat en heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken en contact opgenomen met globalSAN. Ik vind 89 dollar te duur en dat ook uitgelegd.. Korting gehad...FloRadix schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:31:
Zij die een NAS hebben en iSCSi drives gebruiken, is het ook beschikbaar voor El Capitain. Volg deze handleiding om je iSCSi drives te mounten, zie laatste comment in de post:
https://justus.berlin/201...-iscsi-initiator-kind-of/
Alle beta's werkte hun iscsi driver perfect tot GM versie.. Dat hebben ze redelijk snel via een beta gefixt.. en ik denk binnen week na release officiele versie die perfect werkt...
Dat is mij wel paar tientjes waard.
Ik teken nergens meer voor
Inderdaad, spijtig dan OSX geen native ondersteuning heeft zoals Windows.Quakie schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:17:
[...]
Sta zelf ook tussen de posts, maar als het eindelijk werkt is het prima. Jammer is dat het vaak na een update niet meer werkt... Ik was het zelf zat en heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken en contact opgenomen met globalSAN. Ik vind 89 dollar te duur en dat ook uitgelegd.. Korting gehad...
Alle beta's werkte hun iscsi driver perfect tot GM versie.. Dat hebben ze redelijk snel via een beta gefixt.. en ik denk binnen week na release officiele versie die perfect werkt...
Dat is mij wel paar tientjes waard.
Maar tot nu toe heeft altijd goed gewerkt, inderdaad elke update is een challenge. Kwestie van Java en Drobo software opnieuw te installeren. Vind het zonde om ervoor te betalen
Edit
Drobo maakt gebruik van ATTO SAN, hun software kost 195eur - via de tutorial kun je de gratis versie installeren en heeft dezeflde functies weliswaar zonder GUI
https://www.attotech.com/...ne/software/INIT-MAC0-001
[ Voor 11% gewijzigd door FloRadix op 28-10-2015 12:31 ]
Na anderhalf jaar ellende met een Asus Zenbook (erg mooie en zeer snelle utrabook, maar wel 5x weggeweest voor reparatie) de gok genomen en een 13" MBP gekocht. Ben totaal niet bekend met OS X, hoop dat ik daar aan gewend kan raken. Zal dit topic eens goed door gaan nemen
[ Voor 8% gewijzigd door partyondude op 29-10-2015 00:16 ]
Goede avatar....partyondude schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 00:15:
Na anderhalf jaar ellende met een Asus Zenbook (erg mooie en zeer snelle utrabook, maar wel 5x weggeweest voor reparatie) de gok genomen en een 13" MBP gekocht. Ben totaal niet bekend met OS X, hoop dat ik daar aan gewend kan raken. Zal dit topic eens goed door gaan nemen
Haha, gebruik al jaren Windows en Android, sinds een paar maanden een iPad en nu dus een MBP
Vaste pc blijft trouwens WIN10.
Zijn er anderen die ook zo enorm last heb van traagheid en lag na de update naar el capitan? Hij start enorm traag op en heb veel problemen met adobe cc
(wat ik professioneel gebruik).
Traag ja heb ik ook last van op mijn imac late 2014 27"
Safari traag, weer de strandbal had ik eerst nooit, bootcamp windows 8 de bluetooth keyboard en trackpad krijgen geen verbinding.
Mijn oom op zijn macmini 2011 ook geen trackpad verbinding op osx
Nee voor mij is het totnutoe niet verbeterf op el capitain geef mij maar weer mountainlion nooit problemen gehad, weet iemand hoe je terug naar vorige versie kan van osx?
Safari traag, weer de strandbal had ik eerst nooit, bootcamp windows 8 de bluetooth keyboard en trackpad krijgen geen verbinding.
Mijn oom op zijn macmini 2011 ook geen trackpad verbinding op osx
Nee voor mij is het totnutoe niet verbeterf op el capitain geef mij maar weer mountainlion nooit problemen gehad, weet iemand hoe je terug naar vorige versie kan van osx?
Traagheid in zijn algemeen niet perse, maar wel bij vlagen. Voor de update naar El Capitan zag ik eigenlijk nooit een strandbal en hoefde ik nauwelijks ergens op te wachten. Tegenwoordig heb ik toch zeker iedere dag wel eens een momentje dat het systeem even blijft hangen en/of er een strandbal verschijnt.DarkShadow schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:15:
Zijn er anderen die ook zo enorm last heb van traagheid en lag na de update naar el capitan? Hij start enorm traag op en heb veel problemen met adobe cc(wat ik professioneel gebruik).
Inmiddels heb ik Finder al enkele keren geforceerd af moeten sluiten, iets wat ik bij Yosemite vrijwel nooit hoefde te doen. Tot nu toe ben ik dan ook nog niet zo tevreden met El Capitan. Ik hoop dat er binnenkort nog een flinke update komt...
Herkenbaar, dat met Adobe CC. Heb jij ook dat als je een afbeelding sleept vanuit bijvoorbeeld Google Chrome naar het Photoshop icoontje in de Dock, dat je dat soms wel 10x moet doen omdat hij gewoon niet hem in PS wil openen?DarkShadow schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:15:
Zijn er anderen die ook zo enorm last heb van traagheid en lag na de update naar el capitan? Hij start enorm traag op en heb veel problemen met adobe cc(wat ik professioneel gebruik).
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
El Capitan loopt bij mij sneller en vloeiender dan Yosemite. Was wel een schone installatie maar alles werkt zoals het moet. Is wel een MBair uit 2009 dus is niet zo rap als toendertijd met snow leopard. Verbaast me sowieso dat OSX nog zo goed draait op 2gb ram.
Ik heb pas geleden in dit topic ook al iets dergelijks gevraagd (over de firewall) maar kreeg niet echt een reactie hier op. Komt er op neer, ik wil de firewall in OSX aanzetten, zijn de standaard instellingen voldoende?Dus nu staat alleen ''sta automatisch toe dat ondertekende software inkomende verbindingen ontvangt'' aan. Dus stealth modus staat uit en ook blokkeer alle inkomende verbindingen staat uit. Heeft het meerwaarde om een/beide aan te zetten? Ik meen mij te herinneren dat op Unix stealth modus aanzetten overbodig was omdat er geen poorten op luisteren staan. Klopt dit? Anyway, ik heb ook al op Youtube gekeken hoe je de firewall moet aanzetten. Maar de een zet standaard instellingen aan, de ander stealth aan, de ander stealth uit, de ander blokkeert alle inkomende verbindingen. Wat raden jullie aan? Ik wil niet teveel onnodige meldingen, maar het lijkt mij wel handig om een firewall aan te hebben.
Hier ook een schone installatie uitgevoerd; booten vanaf USB met daarop de ElCap install en vanuit de setup de disk utill induiken en de partitie wegmikken. Direct een goede test of mijn backup's werken. 
Tot zover loopt alles als een zonnetje en mezelf getrakteerd op de nieuwe Magic Trackpad 2, het is even wennen als vervanging van de muis maar ik ga het proberen, tot nog toe hoopvol. ElCap werkt als een zonnetje en nog geen strandbal gezien; so far so good.
Tot zover loopt alles als een zonnetje en mezelf getrakteerd op de nieuwe Magic Trackpad 2, het is even wennen als vervanging van de muis maar ik ga het proberen, tot nog toe hoopvol. ElCap werkt als een zonnetje en nog geen strandbal gezien; so far so good.
Ik vind de ingebouwde firewall van OS X niet zo zinvol voor een thuiscomputer, voor een laptop die veel onderweg is zou ik hem aanzetten maar anders dan dat: uit. Als je echt iets goeds wilt dan moet je m.i. naar Little Snitch. Maar daar moet je wel zin in hebben; erg veel werk/meldingen voordat je alles hebt ingesteld.dennis_rsb schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:58:
Ik wil de Firewall aanzetten in OSX, maar ik heb hier nogal weinig verstand van. Ik heb de stealth modus in ieder geval aangezet. Wat moet ik doen met die andere 2 hokjes? Ik wil niet te veel dicht zetten, ik heb geen zin in continue meldingen enzo. Heb ik met de stealth modus aan voldoende bescherming tegen hackers?
[afbeelding]
Edit: en ik zie nu ook netbiosd staan bij inkomende verbindingen en die blokkeert hij? Dit was na een herstart van de macbook. (Screenshot was eerder gemaakt) Wat moet ik hiermee? Of kan ik toch beter de firewall uitzetten?
Maar het helpt toch om hackpogingen te voorkomen? En ook om te voorkomen dat eventuele Windows virussen op Windows machines niet verspreiden naar jouw OSX machines. En ook om te zorgen dat er geen Windows virussen op OSX smetten naar Windows machines. Ik weet wel dat de kans klein is (als het al mogelijk) dat virussen van een totaal ander os naar een ander os smetten. Maar you never know..Grin schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:25:
[...]
Ik vind de ingebouwde firewall van OS X niet zo zinvol voor een thuiscomputer, voor een laptop die veel onderweg is zou ik hem aanzetten maar anders dan dat: uit. Als je echt iets goeds wilt dan moet je m.i. naar Little Snitch. Maar daar moet je wel zin in hebben; erg veel werk/meldingen voordat je alles hebt ingesteld.
Een hackpoging kan uit vele zaken bestaan; van social engineering tot 0day exploits of een combinatie daarvan. Veiligheid is nooit absoluut, een FW draagt zeker bij aan een veiliger OS X, thing is: je moet weten wat je doet. Windoos hoef ik geen rekening mee te houden.
... Zo heb ik een spuitbus tegen ijsberen; gebruik hem al mijn hele leven en er is nog nooit een ijsbeer bij mij in de buurt geweest. Top ding, je weet maar nooit!
... Zo heb ik een spuitbus tegen ijsberen; gebruik hem al mijn hele leven en er is nog nooit een ijsbeer bij mij in de buurt geweest. Top ding, je weet maar nooit!
De bug dat als je iets download en je downloadmap staat in je Dock, dat dat zwarte balkje niet doorloopt en ondanks dat de download gelukt is dat balkje blijft staan, tenzij je je macbook herstart is ook al zo oud als OSX, maar nog steeds niet opgelost. Wat ik ook steeds vaker heb, is dat mijn wifi wegvalt, dat wil zeggen, ik moet hem dan even uitschakelen en terug in en alles werkt weer. Maar of dit nu aan de software ligt of aan mijn airport....?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Met een hackpoging bedoel ik hackpoging. Dus als hackers jouw mac aanvallen op afstand. Ik weet niet of dit kan gebeuren, want las wel eens dat osx weinig luisterende poorten heeft. Maar goed als ik die firewall aanzet met standaard setting. Dus wat ik in mijn post zei dan zit ik al veiliger als zonder firewall toch.. En jij zegt dat je niks met Windows te maken heb. Ik wel want er zijn hier in huis meerdere Windows computer. Waaronder 2 van mij.Grin schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:23:
Een hackpoging kan uit vele zaken bestaan; van social engineering tot 0day exploits of een combinatie daarvan. Veiligheid is nooit absoluut, een FW draagt zeker bij aan een veiliger OS X, thing is: je moet weten wat je doet. Windoos hoef ik geen rekening mee te houden.
Even erop terugkomen, de tweestapsverificatie is een probleem. Deze hebben wij moeten uitschakelen en toen was het probleem verholpen. Emails komen nu weer binnen.Volkan1984 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:30:
[...]
Niks gevonden? Als ik zoek op "hotmail el capitan mail" krijg ik dit resultaat: https://discussions.apple.com/thread/7252657. Kijk even bovenaan voor een mogelijke oplossing. Heb je dit al geprobeerd?
Meerdere mensen dit probleem ondervonden?
Beetje jammer dat tweestapsverificatie nu niet werkt.
Daar heb ik sinds El Capitan ook last van. Ook duurt het regelmatig 3-5 seconden voor een nieuw tabblad zich opent d.m.v. cmd+t. Meer mensen die dit probleem hebben?dafmay schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:32:
Ik heb regelmatig last van het niet starten van een zoekactie nadat ik een Google zoekterm in de adresbalk van Safari heb ingetoetst en daarna enter heb gegeven. Het blijft dan vaak hangen, zonder enig zoekresultaat. Soms kan ik de actie dan meteen herhalen en werkt het wel, maar vaak niet...totdat ik een nieuwe tab heb gestart met google.nl. Zoekterm in het Google venster werkt dan wel gewoon altijd. Had dit overigens op Yosemite ook al.
EDIT: ook op internet lijken meer mensen er last van te hebben. http://apple.stackexchang...ab-or-address-bar-selecti
[ Voor 12% gewijzigd door homemix25 op 02-11-2015 20:46 ]
"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House
Is het mogelijk om alle files te kunnen zien die er op je mac staan? Ik wil deze dan sorteren op gewicht. Ik denk dat er een heleboel meuk op mijn computer staat middels dat echt zo de prullenbak in kan!
Of heb ik hier een 3rd party tool voor nodig?
Je kunt toch in Finder kijken bij "al mijn bestanden" en dan sorteren op grootte?
Ja, daar kijk ik ook. Maar dat zijn in no way echt al mijn bestanden. De grootste is slechts een paar mb groot. Ik zal wel iets over het hoofd zien.gerarends schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:18:
Je kunt toch in Finder kijken bij "al mijn bestanden" en dan sorteren op grootte?
Ik begrijp overigens dat "al my files" een eigen functie heeft en wordt door het OS geregeld. Het is niet bedoeld om files op te ruimen etc.
https://support.apple.com...le=en_US&viewlocale=en_US
Mmm, dat weet ik ook niet. Heb er net wel een bestand uit verwijderd en dat zit nu toch wel in de prullenmand.
Er zijn handige tools als 'DiskWave', 'WhatSize' etc. Handig om grote bestanden te vinden die 'verstopt' zitten ergens op je HD.RoyK schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:12:
Is het mogelijk om alle files te kunnen zien die er op je mac staan? Ik wil deze dan sorteren op gewicht. Ik denk dat er een heleboel meuk op mijn computer staat middels dat echt zo de prullenbak in kan!
Thanks!!kaassouffle schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:48:
[...]
Er zijn handige tools als 'DiskWave', 'WhatSize' etc. Handig om grote bestanden te vinden die 'verstopt' zitten ergens op je HD.
Whatsize kost iig 30 dollar
Die andere ga ik even bekijken. Bent altijd een beetje voorzichtig met gratis tooltjes van websites downloaden.
GrandPerspective werkt ook en is gratis.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Een iets simpelere aanpak is het zoekscherm in Finder gebruiken (kun je ook zoeken en sorteren obv bestandsgrootte). Die andere tools zijn wat grondiger doordat ze de hele machine afzoeken en de boel als een kaart weergeven. Mocht je iets zoeken wat meer lijkt op TreeSize dan is OmniDiskSweeper wel een aanrader (is ook gratis). DaisyDisk is overigens ook een hele goede tool (wanneer je wat meer visualisatie nodig hebt) en vindt je in de Mac App Store (niet gratis).
[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 03-11-2015 21:41 ]
Iemand een fix gevonden voor de idle drain sinds el capitan?
klopt, maar dan moet ik dat mapje voor mapje afgaan. Ik wil inderdaad mijn hele systeem af laten zoeken naar enorme files. Ik heb her en daar wat spul verspreid staan. PSD files van 1,5 gig, MOV files van het screen recorden die ik hier en daar wel eens even heb geparkeerd. Die zijn makkelijk 800 mb per stuk en deze files zijn al lang verwerkt in de uiteindelijke video. Ze kunnen dus weg. En zo gaat het wel even door.ppl schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:40:
Een iets simpelere aanpak is het zoekscherm in Finder gebruiken (kun je ook zoeken en sorteren obv bestandsgrootte). Die andere tools zijn wat grondiger doordat ze de hele machine afzoeken en de boel als een kaart weergeven. Mocht je iets zoeken wat meer lijkt op TreeSize dan is OmniDiskSweeper wel een aanrader (is ook gratis). DaisyDisk is overigens ook een hele goede tool (wanneer je wat meer visualisatie nodig hebt) en vindt je in de Mac App Store (niet gratis).
ik neem je tips mee!
+1. Deze ben ik 'as we speak' zelfs aan het gebruiken om snel in blokken te zien waar mijn schijfruimte heen aan het gaan is. Kreeg warempel de melding dat mijn opstartschijf vol raakt.
Heeft dat iets te maken met mijn onderbuik gevoel dat mijn Mac wel heel erg snel leeg is ?Wouter lucassen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:41:
Iemand een fix gevonden voor de idle drain sinds el capitan?
Haha dat gevecht heb ik al maanden.CRXDelSol schreef op woensdag 04 november 2015 @ 00:12:
[...]
+1. Deze ben ik 'as we speak' zelfs aan het gebruiken om snel in blokken te zien waar mijn schijfruimte heen aan het gaan is. Kreeg warempel de melding dat mijn opstartschijf vol raakt.
Kan je dan ook wat met die blokken of geeft hij alleen de locatie aan?
Je kan ze direct verwijderen naar de prullenbak, bekijken in Finder, pad kopiëren etc. Vind het ideaal. En gratis. Gebruik het met regelmaat.RoyK schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:54:
[...]
Haha dat gevecht heb ik al maanden.
Ja, het werkt top en precies wat ik zocht. Thanks!CRXDelSol schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:35:
[...]
Je kan ze direct verwijderen naar de prullenbak, bekijken in Finder, pad kopiëren etc. Vind het ideaal. En gratis. Gebruik het met regelmaat.
Same here, dus meer mensen hebben dit probleem dat snel leeg is in idle4POX schreef op woensdag 04 november 2015 @ 06:43:
[...]
Heeft dat iets te maken met mijn onderbuik gevoel dat mijn Mac wel heel erg snel leeg is ?
Ja ik probeer nu osx el capitan opnieuw te installeren.. Maar dat downloaden blijft standaard vast zitten op 98%, dan schiet de tijd naar precies 1 uur en 21 minuten en daar komt dan geen beweging meer in.. Tot twee keer toe nu al. Iemand een idee?
Ik heb (sinds yosemite) iets heel irritants.. Na het open doen van mn macbook (pro 13 retina), weigeren mn klinkers af en toe.
Bij een verse boot is dit niet het geval (encrypted hdd) en vlak na de installatie van el capitan was het ook een tijdje goed.
Het is weer terug en het is behoorlijk irritant om een paar keer op klinkers te moeten drukken om ze te krijgen.
Voor mn gevoel ligt het ergens toch in de functionaliteit dat als je e-inhoudt, er een popup komt met accenten.
Keyboard instellingen staan overigens op amerikaans. Mijn key-repeat werkt overigens helemaal niet (cursors wel)
Bij een verse boot is dit niet het geval (encrypted hdd) en vlak na de installatie van el capitan was het ook een tijdje goed.
Het is weer terug en het is behoorlijk irritant om een paar keer op klinkers te moeten drukken om ze te krijgen.
Voor mn gevoel ligt het ergens toch in de functionaliteit dat als je e-inhoudt, er een popup komt met accenten.
Keyboard instellingen staan overigens op amerikaans. Mijn key-repeat werkt overigens helemaal niet (cursors wel)
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Oh,... ik dacht dat het aan mij lag. Ik heb dit ook in Yosemite gehad, ik dacht dat mijn 'E' kapot was. Want de O doet het bijvoorbeeld dan wel. Heb jij het echt bij alle klinkers?Jrz schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:08:
Ik heb (sinds yosemite) iets heel irritants.. Na het open doen van mn macbook (pro 13 retina), weigeren mn klinkers af en toe.
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Dat kun je ook prima doen met Finder, je moet het alleen wel even aangeven. Het enige geneuzel is het zoeken naar grote files want je zult zelf aan moeten geven wat dan "groot" is. Je geeft de opdracht om overal te zoeken naar files groter dan xx MB/GB. Die zoek kun je opslaan voor later gebruik. Je kunt 'm ook uitbreiden door wat meer zaken te specificeren. De andere tools zijn alleen wat handiger als je snel en eenvoudig de grootste ruimteslurpers in kaart wil brengen, helemaal omdat ze een visualisatie optie erin hebben zitten.RoyK schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:11:
klopt, maar dan moet ik dat mapje voor mapje afgaan. Ik wil inderdaad mijn hele systeem af laten zoeken naar enorme files. Ik heb her en daar wat spul verspreid staan.
Blijf er eens een tijdje met je muispijl op stilstaan, volgens mij krijg je dan genoeg info.RoyK schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:54:
Yep, het tooltje heeft me uit de brand geholpen. Een paar flinke files gevonden die al lang in de prullenbak hadden gemogen! Thanksppl schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:50:
[...]
Dat kun je ook prima doen met Finder, je moet het alleen wel even aangeven. Het enige geneuzel is het zoeken naar grote files want je zult zelf aan moeten geven wat dan "groot" is. Je geeft de opdracht om overal te zoeken naar files groter dan xx MB/GB. Die zoek kun je opslaan voor later gebruik. Je kunt 'm ook uitbreiden door wat meer zaken te specificeren. De andere tools zijn alleen wat handiger als je snel en eenvoudig de grootste ruimteslurpers in kaart wil brengen, helemaal omdat ze een visualisatie optie erin hebben zitten.
[...]
Blijf er eens een tijdje met je muispijl op stilstaan, volgens mij krijg je dan genoeg info.
Het verschilt. Ik heb het vooral bij de E. Bloed irritant. Ik weet echt niet waar het aan ligt, en ik was al superblij met de beta van el capitan toen het even weg was.Steeffoon schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:32:
[...]
Oh,... ik dacht dat het aan mij lag. Ik heb dit ook in Yosemite gehad, ik dacht dat mijn 'E' kapot was. Want de O doet het bijvoorbeeld dan wel. Heb jij het echt bij alle klinkers?
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
O vogns mij ni. maar wel andere letters: L E T, soms de S.. beetje vaagSteeffoon schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:32:
[...]
Oh,... ik dacht dat het aan mij lag. Ik heb dit ook in Yosemite gehad, ik dacht dat mijn 'E' kapot was. Want de O doet het bijvoorbeeld dan wel. Heb jij het echt bij alle klinkers?

Ik zie 't!Jrz schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:33:
[...]
O vogns mij ni. maar wel andere letters: L E T, soms de S.. beetje vaag
Ja klopt, hij was daar aan het buggeren. Na een paar min. is het allemaal prima, dus ik zie wel of ik er ooit achter kom :-)
Wat weer een clone is van Sequoiaview voor Windows. Geweldige tools om je data op te ruimen
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Vreemd probleem met iTunes sinds El Capitan (of sinds het verlopen van mijn gratis Apple Music):
Telkens als ik iTunes open geeft hij een melding: Uw iCloud-muziekbibliotheeksessie is verlopen, login met Apple ID. Vervolgens accepteerd hij mijn wachtwoord, maar rechtsboven blijft er een 'donderwolkje' staan, als ik daar op druk geeft hij telkens direct weer dezelfde melding dat ik moet inloggen.
Als ik vervolgens naar mijn offline muziek wil gaan blijft hij hangen op iCloud muziekbibiliotheek laden...
Wanneer ik in het zoekveld vervolgens zoek naar een bepaald nummer of ik open een afspeellijst kan ik de muziek gewoon zien en afspelen, daarnaast zie ik ook even de gehele lijst wanneer ik een nieuw nummer importeer in iTunes. Wie weet de oplossing?
Synchroniseren met iPhone (voor muziek) wanneer ik deze aansluit werkt overigens nog perfect.
Telkens als ik iTunes open geeft hij een melding: Uw iCloud-muziekbibliotheeksessie is verlopen, login met Apple ID. Vervolgens accepteerd hij mijn wachtwoord, maar rechtsboven blijft er een 'donderwolkje' staan, als ik daar op druk geeft hij telkens direct weer dezelfde melding dat ik moet inloggen.
Als ik vervolgens naar mijn offline muziek wil gaan blijft hij hangen op iCloud muziekbibiliotheek laden...
Wanneer ik in het zoekveld vervolgens zoek naar een bepaald nummer of ik open een afspeellijst kan ik de muziek gewoon zien en afspelen, daarnaast zie ik ook even de gehele lijst wanneer ik een nieuw nummer importeer in iTunes. Wie weet de oplossing?
Synchroniseren met iPhone (voor muziek) wanneer ik deze aansluit werkt overigens nog perfect.
[ Voor 5% gewijzigd door timelezzzzz op 09-11-2015 19:55 ]
Exact hetzelfde probleem heb ik ook met iTunes sinds El Capitan. Daarbovenop nog een veel groter probleem: ik kan geen ander geluidsuitvoerapparaat meer selecteren. Iets meer uitleg: als geluidsuitvoer heb ik soms een externe DAC van TEAC aangesloten via USB. Dit werkte altijd perfect, het apparaat werd in alle applicatie's herkend: iTunes, TEAC HR Audioplayer etc. Sinds El Capitan wordt het apparaat nergens meer herkend, behalve als geluidsuitvoerapparaat in het geluidmenu van de Mac (book Pro 13) zelf.
Ik heb de TEAC HR Audioplayer al een keer eraf gemikt en opnieuw geinstalleerd, geen resultaat...
Iemand met een vergelijkbare situatie?
Gelukkig op m'n MacMini nog steeds Yosemite en dat blijft voorlopig ook zo....
Ik heb de TEAC HR Audioplayer al een keer eraf gemikt en opnieuw geinstalleerd, geen resultaat...
Iemand met een vergelijkbare situatie?
Gelukkig op m'n MacMini nog steeds Yosemite en dat blijft voorlopig ook zo....
Volvo V70 D5 my2011
Zo te zien kan ik voor mijn Pro device dus maar beter eL Capitan overslaan als ik de reacties hier zo lees.
(dacht dat het kinderziektes waren, maar als ik de reacties zo lees is het nu nog niet veel beter.).
Ik zal mijn collegae ook maar adviseren om lekker Mavericks/Yosemite te blijven draaien.
(dacht dat het kinderziektes waren, maar als ik de reacties zo lees is het nu nog niet veel beter.).
Ik zal mijn collegae ook maar adviseren om lekker Mavericks/Yosemite te blijven draaien.
Ik vond Yosemite juist helemaal een drama. Mavericks was wel prima, maar zitten best wel wat functies niet in.eL_Jay schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:48:
Zo te zien kan ik voor mijn Pro device dus maar beter eL Capitan overslaan als ik de reacties hier zo lees.
Ik hou het ook nog even bij Yosemite op m'n Mac ProeL_Jay schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:48:

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ikzelf heb op Yosemite alleen incidentele issues (CPU leaks (software die iets met Oracle of Oracle talen/diensten te maken hebben), secundaire scherm(zou hardwarematig kunnen zijn) en GUI lag(mission control die blijft hangen). Niet erg genoeg om het risico op erger bugs te willen lopen.SquareOne schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:05:
[...]
Ik vond Yosemite juist helemaal een drama. Mavericks was wel prima, maar zitten best wel wat functies niet in.
Lekker groot probleem:
http://www.macrumors.com/...d-expired-receipts-issue/
Had dit vanmorgen ook met 1Password. Schijnt een certificaat verlopen te zijn.
http://www.macrumors.com/...d-expired-receipts-issue/
Had dit vanmorgen ook met 1Password. Schijnt een certificaat verlopen te zijn.
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Verwijderd
Je leest op internet toch alleen maar de negatieve berichten, ik werk al sinds beta 1 met El Capitan en naar alle tevredenheid op mijn rMBP 2012. Ik werk er dagelijks mee, zowel prive als zakelijk en ben een redelijke heavy user.eL_Jay schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:48:
Ik ben zelf erg tevreden over El Capitan. Het werkt snel, het is stabiel en de GUI gaat als de brandweer op m'n rMBP 13" 2015.Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:26:
[...]
Je leest op internet toch alleen maar de negatieve berichten, ik werk al sinds beta 1 met El Capitan en naar alle tevredenheid op mijn rMBP 2012. Ik werk er dagelijks mee, zowel prive als zakelijk en ben een redelijke heavy user.
Afgelopen weekend de overstap gemaakt met mijn 2011 MBAir en 13" 2015 rMBPro. Heb de laatste standaard aan twee monitors hangen (waarvan eentje QHD) en de UI haperde flink. Nu met El Capitan loopt alles weer helemaal vloeiend. Top!
Één probleem: mijn usb3 hub van DX.com wordt niet meer herkend. Dit schijnt een bekend probleem te zijn.
Één probleem: mijn usb3 hub van DX.com wordt niet meer herkend. Dit schijnt een bekend probleem te zijn.
gezocht op het net en op dit forum, kreeg het niet te zien, dus vandaar dit bericht.
Mijn MbP 15 mid 2014 wil niet op toetsen en trackpad reageren zodra de klep wordt opengemaakt. Niets werkt, ik moet m uit en aanzetten middels de powerbutton wat mij erg frustreert. Een andere muis (bekabeld) aangesloten helpt ook niet.
Nu drie keer opnieuw geïnstalleerd te hebben nog geen succes ervaren. Is dit een veelvoorkomend probleem die jullie ook ervaren? Of is hier een oplossing voor?
Ik word hier gek van...
Mijn MbP 15 mid 2014 wil niet op toetsen en trackpad reageren zodra de klep wordt opengemaakt. Niets werkt, ik moet m uit en aanzetten middels de powerbutton wat mij erg frustreert. Een andere muis (bekabeld) aangesloten helpt ook niet.
Nu drie keer opnieuw geïnstalleerd te hebben nog geen succes ervaren. Is dit een veelvoorkomend probleem die jullie ook ervaren? Of is hier een oplossing voor?
Ik word hier gek van...

Met zulke issues begin ik meestal met een paar basiszaken. Allereerst herstart ik de computer en doe ik een SMC- en PRAM-reset. Daarna ga ik naar de Recovery partitie (CMD+R na de "bong" bij het opstarten) en doe ik Schijfherstel.Rel8mpago schreef op donderdag 12 november 2015 @ 20:57:
gezocht op het net en op dit forum, kreeg het niet te zien, dus vandaar dit bericht.
Ik word hier gek van...
Kijk even of je daar wat aan hebt.
Klopt, je hebt gelijk. Dat is reeds allemaal gebeurd. Ik heb nu een tweede MbP 15 inch mid 2014 in mijn bezit. Deze ook opnieuw geïnstalleerd en blijkt hetzelfde probleem hier ook op te ontstaan. Het ligt iig niet aan het apparaat. Of aan het OS of aan Applicaties.Volkan1984 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 07:05:
[...]
Met zulke issues begin ik meestal met een paar basiszaken. Allereerst herstart ik de computer en doe ik een SMC- en PRAM-reset. Daarna ga ik naar de Recovery partitie (CMD+R na de "bong" bij het opstarten) en doe ik Schijfherstel.
Kijk even of je daar wat aan hebt.
Ik heb al een tijd met safari dat de adresbalk alles een paar tellen laat vastlopen zodra ik iets typ. Het is weg als ik eerst een spatie typ dus het ligt vermoedelijk aan het zoeken in de historie. Beetje kak wel want ik heb natuurlijk geen zin om die te dumpen.
Dit heeft wellicht te maken met de pressAndHold Daemon. Zie: https://discussions.apple.../6670679?start=0&tstart=0 Voor mij was dit de oplossing.n8n schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:42:
Ik heb al een tijd met safari dat de adresbalk alles een paar tellen laat vastlopen zodra ik iets typ. Het is weg als ik eerst een spatie typ dus het ligt vermoedelijk aan het zoeken in de historie. Beetje kak wel want ik heb natuurlijk geen zin om die te dumpen.
Hoi, ik zit met een klein probleempje..
Hoewel ik Capitan fijn vind werken, moet ik voor een aantal programma's (grrrrrr
) weer downgraden naar Yosemite of Mavericks..
Ik heb deze twee echter nooit aangeschaft, en ben van Mountain Lion direct naar Capitan overgestapt.. Ik kan hem dus ook niet meer uit previous purchases plukken..
iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Thnx!
Hoewel ik Capitan fijn vind werken, moet ik voor een aantal programma's (grrrrrr
Ik heb deze twee echter nooit aangeschaft, en ben van Mountain Lion direct naar Capitan overgestapt.. Ik kan hem dus ook niet meer uit previous purchases plukken..
Thnx!
Oh wow dat is weird. Ga er naar kijken bedankt!vdws schreef op zondag 15 november 2015 @ 21:34:
[...]
Dit heeft wellicht te maken met de pressAndHold Daemon. Zie: https://discussions.apple.../6670679?start=0&tstart=0 Voor mij was dit de oplossing.
Downloaden van obscure bronnen en de hash checken van het bestand. Of iemand mét historie laten downloaden.poor Leno schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:50:
Hoewel ik Capitan fijn vind werken, moet ik voor een aantal programma's (grrrrrr) weer downgraden naar Yosemite of Mavericks..
Thnx!
ja die obsucure bronnen zijn niet echt een optie hahan8n schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:19:
[...]
Downloaden van obscure bronnen en de hash checken van het bestand. Of iemand mét historie laten downloaden.
maar idd even in mijn Windows omgeving op zoek naar een installer, thnx
Klopt het dat Indesign CS5 en Photoshop CS5 veel meer crashen met el Capitan?
Het lijkt net of het nieuwe OS al het ram geheugen opslokt zodra die twee programma's open staan.
En als ze het doen krijgen we om de 10 minuten het laad ballonnetje te zien.
We hebben 2 computers met het nieuwe OS maar beide werken nu minder goed dan voorheen.
We zijn er niet echt blij mee zeg maar... haha
Hopen op een fix van de Apple/Adobe!
Het lijkt net of het nieuwe OS al het ram geheugen opslokt zodra die twee programma's open staan.
En als ze het doen krijgen we om de 10 minuten het laad ballonnetje te zien.
We hebben 2 computers met het nieuwe OS maar beide werken nu minder goed dan voorheen.
We zijn er niet echt blij mee zeg maar... haha
Hopen op een fix van de Apple/Adobe!
Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro
Kan je niet eerst Mountain Lion installeren, en dan Mavericks uit de store pakken? *me wil anders wel kijken of hij 'm voor je uit de store kan plukken als dat mag volgens de tweakers richtlijnenpoor Leno schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:50:
Hoewel ik Capitan fijn vind werken, moet ik voor een aantal programma's (grrrrrr) weer downgraden naar Yosemite of Mavericks..
Thnx!
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Thnx, maar ik probeerde t al op een Mountain Lion ook (heb ik hier ook nog staan).. lukte niet..page404 schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:47:
[...]
Kan je niet eerst Mountain Lion installeren, en dan Mavericks uit de store pakken? *me wil anders wel kijken of hij 'm voor je uit de store kan plukken als dat mag volgens de tweakers richtlijnen
Maar ik heb al iemand gevonden die m nu naar me aan t uploaden is
Thnx voor t aanbod!
Apple Store Online even bellen, zij kunnen je als 't goed is van een downloadcode voorzien.poor Leno schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:50:
Thnx!
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik krijg sinds de update naar El Capitan regelmatig een foutmelding in beeld waarna mijn Macbook zich herstart. In het begin eens in de week, maar de laatste tijd steeds vaker. Vandaag al 2x last van gehad.
"Your computer was restarted because of a problem."
Iemand meer hier last van of een idee hoe je dit kan fixen?
Weet iemand hoe je Folders on top werkend kan krijgen? Xtrafinder en Totalfinder werken niet meer
Iemand een idee?
Volgens mij was daar een trucje voor waarbij je de bestandsnaamextensie van een map van ".folder" naar ". folder" verving of zo. Heb dat jaren geleden een keer ingevoerd via terminal, sindsdien stonden mappen altijd bovenaan. Even opzoeken via Google!
edit: gevonden
[ Voor 20% gewijzigd door tobiasvs op 16-11-2015 13:52 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Even in de Console.app kijken naar je error log files en system.log. Daar zou wat terug te vinden mogen zijn.No Lo0t schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:45:
Ik krijg sinds de update naar El Capitan regelmatig een foutmelding in beeld waarna mijn Macbook zich herstart. In het begin eens in de week, maar de laatste tijd steeds vaker. Vandaag al 2x last van gehad.
Dank Tobias! Was deze alweer vergeten. Ik vind het ook fijner om de folders bovenaan te hebben.tobiasvs schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:51:
Volgens mij was daar een trucje voor waarbij je de bestandsnaamextensie van een map van ".folder" naar ". folder" verving of zo. Heb dat jaren geleden een keer ingevoerd via terminal, sindsdien stonden mappen altijd bovenaan. Even opzoeken via Google!
However...ik probeerde het net maar het werkt niet in Capitan. Doordat rootless aanstaat laat OS X niet toe dat je systeembestanden aanpast. Je kunt het d.m.v. de recovery mode en dan via de terminal wel uitzetten, maar dat doe ik liever niet.
Mocht iemand jouw 'hack' uit willen proberen dan kan dit handige info zijn.
Misschien dat iemand het antwoord weet voor mij. Kan op Internet nog geen oplossing vinden.
Ik probeer met auto_afp volumes vanaf mijn NAS (Thecus N0503 met laatste Firmware) een aantal volumes te mouten.
In auto_master staat de volgende regel:
/- auto_afp -noowners,nosuid
Wat opties betreft, daarheb ik ook al van alles geprobeerd.
In auto_afp staat het volgende:
/Users/xxxx/ -fstype=afp afp://<gebruiker:wachtword@192.168.1.250/movies
Nu bij het opstarten mount hij alles perfect, alleen kan het root account erbij, maar de gewone gebruiker niet.
Wat ik ook probeer, als ik de volumes mount, dan is meteen het root account de enige die toegang heeft.
Ik probeer met auto_afp volumes vanaf mijn NAS (Thecus N0503 met laatste Firmware) een aantal volumes te mouten.
In auto_master staat de volgende regel:
/- auto_afp -noowners,nosuid
Wat opties betreft, daarheb ik ook al van alles geprobeerd.
In auto_afp staat het volgende:
/Users/xxxx/ -fstype=afp afp://<gebruiker:wachtword@192.168.1.250/movies
Nu bij het opstarten mount hij alles perfect, alleen kan het root account erbij, maar de gewone gebruiker niet.
Wat ik ook probeer, als ik de volumes mount, dan is meteen het root account de enige die toegang heeft.
PS5 User ;-) ...
Heb al lange tijd last van de volgende problemen:
Sinds El Capitan kan mijn MacBook geen drie dagen meer in sluiterstand staan: hij wordt simpel weg niet meer 'wakker'. Alleen een hard reset werkt.
En wellicht een minder belangrijk probleem, maar toch enorm irritant: de menubalk bovenaan wordt steeds weer licht. Terwijl ik meerdere keren heb aangegeven dat deze donker moet zijn.
Heeft iemand oplossingen voor deze problemen?
Het betreft overigens een rMBP 15'' Mid 2015.
Sinds El Capitan kan mijn MacBook geen drie dagen meer in sluiterstand staan: hij wordt simpel weg niet meer 'wakker'. Alleen een hard reset werkt.
En wellicht een minder belangrijk probleem, maar toch enorm irritant: de menubalk bovenaan wordt steeds weer licht. Terwijl ik meerdere keren heb aangegeven dat deze donker moet zijn.
Heeft iemand oplossingen voor deze problemen?
Het betreft overigens een rMBP 15'' Mid 2015.
Ik heb die plist niet in mijn folder om een of andere reden, heb jij hetzelfde gedaan dan?tobiasvs schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:51:
Jaren geleden wel ja, maar dat zou best tijdens OS X Lion geweest kunnen zijn. Geen idee of die plist nog steeds bestaat, zou best hernoemd kunnen zijn, of gemigreerd naar een andere map/opgenomen in een ander bestand o.i.d.kevinkrs schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:15:
[...]
Ik heb die plist niet in mijn folder om een of andere reden, heb jij hetzelfde gedaan dan?
Ai ai, dus er zijn geen alternatieven? Heb jij toevallig xtrafinder of totalfinder draaien? werkt folders on top wel bij jou?tobiasvs schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:41:
[...]
Jaren geleden wel ja, maar dat zou best tijdens OS X Lion geweest kunnen zijn. Geen idee of die plist nog steeds bestaat, zou best hernoemd kunnen zijn, of gemigreerd naar een andere map/opgenomen in een ander bestand o.i.d.
Dat durf ik niet te zeggen. Ja, je zou dus 10.7 kunnen installeren, daar de plist aanpassen en vanuit die versie updaten naar El Capitan. Ik heb laatst een nieuwe installatie gedaan (geen upgrade) en ben daarmee veel zooi kwijtgeraakt, maar ook deze aanpassing dus. Andere alternatieven geen idee, maar dat moet op Google vast wel te vinden zijn.
Draai geen xtrafinder of totalfinder, de normale finder werkt prima voor mij.
Ik gebruik zelf PathFinder als alternatieve Finder. Hierbij kun je ook folders bovenaan zettenkevinkrs schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 23:38:
[...]
Ai ai, dus er zijn geen alternatieven? Heb jij toevallig xtrafinder of totalfinder draaien? werkt folders on top wel bij jou?
In de normale finder kun je niet eens fatsoenlijk kopeieren en plakkentobiasvs schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:17:
Dat durf ik niet te zeggen. Ja, je zou dus 10.7 kunnen installeren, daar de plist aanpassen en vanuit die versie updaten naar El Capitan. Ik heb laatst een nieuwe installatie gedaan (geen upgrade) en ben daarmee veel zooi kwijtgeraakt, maar ook deze aanpassing dus. Andere alternatieven geen idee, maar dat moet op Google vast wel te vinden zijn.
Verwijderd
Ik weet niet hoe of wat maar vandaag had ik een download snelheid van 6.0 (SABnzbd) zonder een enkele drop via WiFi. Het leek wel alsof ik bekabeld aan het downloaded was.
Ik kan me niet herinneren dat ik een update heb gehad van EC.
Misschien een update van de Ziggo modem?
Ik kan me niet herinneren dat ik een update heb gehad van EC.
Misschien een update van de Ziggo modem?
Met VMware Fusion 8.0.2 heb ik Windows 10 op Osx draaien, maar de startknop en de taakbalk die werken niet. Iemand een idee wat dat kan zijn? Wanneer ik op start klik dan krijg ik de cirkel dat hij bezig is, maar er gebeurt niks. De rechter muisknop werkt wel gewoon.
[ Voor 7% gewijzigd door Gait op 18-11-2015 19:07 ]
Overduidelijk want alles wat jij aandraagt als "kan niet fatsoenlijk" kan met 10.7 en hoger wel degelijk fatsoenlijk. Het Terminal verhaal is iets wat daarvoor ook al kan (als in 10.6), je moet het alleen zelf in de Services aan zetten (in El Capitan staat dat onder System Preferences > Keyboard > Shortcuts > Services > Files and Folders > New Terminal at Folder/New Terminal Tab at Folder).kevinkrs schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:00:
In de normale finder kun je niet eens fatsoenlijk kopeieren en plakkenGeen terminal openen op je huidige locatie of met een sneltoets verborgen bestanden weergeven. Ik denk dat mijn Macbook (late 2013) alleen geen os x 10.7 ondersteund
Verborgen bestanden weergeven in Finder kan met een defaults instelling wat je wat kan vergemakkelijken met Automator (meeste tooltjes zijn niet meer dan dat). Hoe anders is dat voor open/save vensters want daar kan het wel heel gemakkelijk met de toetscombinatie cmd-shift-. (een punt dus). Zonde dat ze dit niet gewoon in Finder hebben zitten.
Het grote voordeel van al die Finder alternatieven zitten hem in heel veel kleine dingen. Denk aan dual pane waardoor het wat makkelijker wordt om dingen heen en weer te slepen, sshfs ondersteuning, read EN write voor FTP/FTPS/SFTP (en überhaupt al SFTP ondersteuning), veel meer mogelijkheden om de interface naar je hand te zetten, ingebouwde archiver en ga zo maar door. Ik zou alleen de mogelijkheden met Automator niet onderschatten en zeker ook niet de Services binnen OS X. Heel veel applicaties maken daar al gebruik van waardoor je bijv. PGP/GPG ineens in heel veel andere apps ook beschikbaar hebt zonder dat deze daar ondersteuning voor hoeven te hebben. En als het om echt geavanceerde file/folder taken gaat ben je aangewezen op de Terminal want ook al die alternatieven schieten hierin tekort.
@Gait: dat soort zaken horen niet in dit topic thuis, kun je beter een apart topic voor openen. Vergeet overigens niet om bij vm's de VMware Tools, Guest Additions, etc. te installeren. Wordt vaak over het hoofd gezien en zorgt voor trage vm's met soms wazige problemen.
[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 19-11-2015 20:58 ]
Ik heb last van 2 storende bugs in el capitan. Nog meer mensen hier last van? Het gaat om de volgende dingen:
1: Het gebeurt erg vaak dat na het openen van m'n macbook (dus uit sleep) alle scrollbars groter worden en permanent in beeld blijven. Exact hetzelfde als wanneer je een normale muis met scrollwieltje aansluit. In m'n system preferences heb ik keurig de instelling "Show scroll bars" op "Automatically based on mouse or trackpad" aanstaan. Dit is 100% een el capitan dingetje bij mij... Na een reboot is dit weer goed.
2: Ik heb sinds ik el capitan draai (en dat is sinds de release) al wel 5-10 keer m'n macbook moeten resetten bij het aansluiten op, of werken met, een externe monitor. Alles freezed in 1 klap en het enige dat helpt is de aan/uitknop lang ingedrukt houden tot m'n macbook afsluit.
Ik heb al een aantal keer gegoogled op dit probleem en er schijnen behoorlijk wat mensen last van te hebben. Voornamelijk bij macbooks met discrete graphics (ik heb een 15" met m370x). Zeer frustrerend.
Binnenkort moet ik voor een groep mensen een kleine Photoshop cursus gaan houden. Zou wat zijn als het dan weer gebeurt als ik m'n macbook op de beamer aansluit....
En naast deze 2 issues stoor ik me ook nog steeds enorm aan het feit dat het switchen tussen spaces niet altijd soepel gaat
zelfs niet op de m370x. Terwijl ik onder Yosemite letterlijk ALLES ertegenaan kon gooien op de hoogst mogelijke resolutie zonder ook maar ooit een hapertje te zien.
1: Het gebeurt erg vaak dat na het openen van m'n macbook (dus uit sleep) alle scrollbars groter worden en permanent in beeld blijven. Exact hetzelfde als wanneer je een normale muis met scrollwieltje aansluit. In m'n system preferences heb ik keurig de instelling "Show scroll bars" op "Automatically based on mouse or trackpad" aanstaan. Dit is 100% een el capitan dingetje bij mij... Na een reboot is dit weer goed.
2: Ik heb sinds ik el capitan draai (en dat is sinds de release) al wel 5-10 keer m'n macbook moeten resetten bij het aansluiten op, of werken met, een externe monitor. Alles freezed in 1 klap en het enige dat helpt is de aan/uitknop lang ingedrukt houden tot m'n macbook afsluit.
Ik heb al een aantal keer gegoogled op dit probleem en er schijnen behoorlijk wat mensen last van te hebben. Voornamelijk bij macbooks met discrete graphics (ik heb een 15" met m370x). Zeer frustrerend.
Binnenkort moet ik voor een groep mensen een kleine Photoshop cursus gaan houden. Zou wat zijn als het dan weer gebeurt als ik m'n macbook op de beamer aansluit....

En naast deze 2 issues stoor ik me ook nog steeds enorm aan het feit dat het switchen tussen spaces niet altijd soepel gaat
Ik heb iets raars. Als ik een externe HDD aansluit (Mac OS Journaled uitgebreid geformatteerd) en vervolgens die externe HDD als doelvolume voor een download selecteer, gaat hij doodleuk alle bestanden na het downloaden alsnog naar mijn interne HDD kopiëren. Is dit een instelling of hoort dit? En indien het een instelling is, hoe kan ik het veranderen? Het hele punt van direct naar de externe schijf downloaden verdwijnt zo.
Ik heb mijn Macbook verkocht, nu wil ik een backup maken en vervolgens terug plaatsen op mijn nieuwe macbook als ik die aanschaf.
Als ik nu via Time Machine een volledige backup maak van mijn OSX op de Synology, kan ik dan als ik een nieuwe Macbook heb mijn gegevens terug zetten via Time Machine?
Als ik nu via Time Machine een volledige backup maak van mijn OSX op de Synology, kan ik dan als ik een nieuwe Macbook heb mijn gegevens terug zetten via Time Machine?
Geen probleem:Jieve schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:52:
Ik heb mijn Macbook verkocht, nu wil ik een backup maken en vervolgens terug plaatsen op mijn nieuwe macbook als ik die aanschaf.
https://support.apple.com/en-gb/HT204350
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Bedankt voor je reactie.RobV schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:04:
[...]
Geen probleem:
https://support.apple.com/en-gb/HT204350
Nog een vraagje, als ik via schijfhulp (cmd+r) mijn ssd formatteer en El Capitan opnieuw installeer, dan weet ik zeker dat mijn gegevens niet terug gehaald kunnen worden door de nieuwe gebruiker?
Even de optie aanzetten dat hij 'm twee keer overschrijft (één keer random data en een keer nullen). Knappe jongen die er nog wat van af kan halen. Makkelijker om die porno zelf te downloadenJieve schreef op maandag 23 november 2015 @ 23:09:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Nog een vraagje, als ik via schijfhulp (cmd+r) mijn ssd formatteer en El Capitan opnieuw installeer, dan weet ik zeker dat mijn gegevens niet terug gehaald kunnen worden door de nieuwe gebruiker?
Die optie zit wel goed verstopt. Zie deze support note en dan stap 4.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik zal nog eens de partitie wissen, want kon die stap 4 nergens vinden eerlijk gezegd.page404 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 07:31:
[...]
Even de optie aanzetten dat hij 'm twee keer overschrijft (één keer random data en een keer nullen). Knappe jongen die er nog wat van af kan halen. Makkelijker om die porno zelf te downloaden
Die optie zit wel goed verstopt. Zie deze support note en dan stap 4.
Waarschijnlijk niet goed gekeken.
Thanks.
Die optie is alleen beschikbaar als je in Mac OS zelf zit. Niet via CMD+R blijkbaar.
Optie lijkt ook daar helemaal weg te zijn...

iemand?
[ Voor 10% gewijzigd door Jieve op 24-11-2015 09:17 ]
Verwijderd
Ik heb eergisteren El Capitain gedownload op mijn iMac. Nu was ik vergeten om mijn foto's weg te halen. Is er een manier om mijn foto's die in de vorige versie stonden terug te krijgen. De foto's zijn voor mij echt belangrijk en van emotionele waarde.
Dan een tweede, na het upgraden van mijn Mac, kan ik opeens ook niet meer Photshop CS5 openen. Ineens geeft ie aan dat er een fout is gevonden en kan ik het programma niet eens openen. Ik zie dat El Capitan wel meer problemen geeft met Adobe producten en ik zie verschillende oplossingen, zoals een oudere JAVA versie installeren of een nieuwe plug-in, maar dat alles helpt niet....Wie weet raad want ik gebruik Photoshop dagelijks voor mijn werk
Dan een tweede, na het upgraden van mijn Mac, kan ik opeens ook niet meer Photshop CS5 openen. Ineens geeft ie aan dat er een fout is gevonden en kan ik het programma niet eens openen. Ik zie dat El Capitan wel meer problemen geeft met Adobe producten en ik zie verschillende oplossingen, zoals een oudere JAVA versie installeren of een nieuwe plug-in, maar dat alles helpt niet....Wie weet raad want ik gebruik Photoshop dagelijks voor mijn werk
Wat bedoel je precies met je foto's? Als Photoshop er nog op stond moeten de foto's geen probleem zijn. Probeer anders de applicatie "Foto's"/"Photos" te openen.Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:12:
Ik heb eergisteren El Capitain gedownload op mijn iMac. Nu was ik vergeten om mijn foto's weg te halen. Is er een manier om mijn foto's die in de vorige versie stonden terug te krijgen. De foto's zijn voor mij echt belangrijk en van emotionele waarde.
Adobe geeft geen ondersteuning voor oudere software. Probeer handmatig alle updates voor CS5 te downloaden en te installeren. Kijk ook op je werk of ze niet al met een nieuwere versie werken.
In het ergste geval zul je terug moeten gaan naar een oudere versie van Mac OSX
Heb je een upgrade gedaan (download en install vanaf Yosemite of ouder) of een clean install (alles weghalen en enkel de nieuwe OS installeren)? In geval van het eerste zijn je foto's er als het goed is nog gewoon, gewoon iPhoto of Photos openen en door de intro heen klikken. In geval van het laatste zal je met recovery tools aan de slag moeten.Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:12:
http://osxdaily.com/2013/...-ssd-drive-recovery-mode/Jieve schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 07:59:
[...]
Ik zal nog eens de partitie wissen, want kon die stap 4 nergens vinden eerlijk gezegd.
Waarschijnlijk niet goed gekeken.
Thanks.
Die optie is alleen beschikbaar als je in Mac OS zelf zit. Niet via CMD+R blijkbaar.
Optie lijkt ook daar helemaal weg te zijn...![]()
iemand?
Er is/was twee jaar geleden blijkbaar wel een workaround. Geen idee of deze nog werkt!
Tevens bedacht ik me tijdens het typen dat Terminal ook veel kan en diskutil secureErase nog steeds werkt. Waarschijnlijk dus ook wel via Recovery
Maar heb je ook Foto's geopend?Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:53:
Ik heb een upgrade gedaan vanaf Yosemite en ik opende iPhoto maar het was leeg