Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:53:
Ik heb een upgrade gedaan vanaf Yosemite en ik opende iPhoto maar het was leeg
En kijk sowieso ook even in je afbeeldingen map of daar een foto's (of iPhoto) bibliotheek staat.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

BenJoep schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:38:
Het viel me op dat het bij mij bij het gebruik van firefox voor kwam, bij chrome oid heb ik er geen last van.
Heb er op zitten letten: ik zie het vooral bij het gebruik van YouTube, maar soms is het rustig, en dan ineens krijg ik heftige artefacts in beeld (alsof m'n graka gaat ploffen ofzo..) en met het schuiven met een ander venstertje o.i.d. is het weer weg. De vraag is of ik dit richting Apple, Firefox of beide moet gooien :P

Anderen naast BenJoep hier ook last van? Erg bizar, vooral ook omdat ik er in de beta ook last van had, maar weet niet meer goed of dat ook bij Firefox/YouTube was oid, maar heb het nooit bij enig andere versie van OS X gehad: toen ik tijdens de beta naar Yosemite wisselde was er niks aan de hand. Ook kwam ik in de beta nog wel eens een knopje in een venster tegen dat onzichtbaar was, kom ik af en toe ook nog steeds tegen. Zucht, lijkt wel een beta-versie van een spel :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:00
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:53:
Ik heb een upgrade gedaan vanaf Yosemite en ik opende iPhoto maar het was leeg
Maar je hebt toch gewoon een backup van de computer die blijkbaar zo van belang is?

[ Voor 9% gewijzigd door Volkan1984 op 26-11-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wii06
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 00:48
Zijn de problemen met Office 2016 al eruit gehaald/opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:50
wii06 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:10:
Zijn de problemen met Office 2016 al eruit gehaald/opgelost?
Als je 10.11.1 hebt draaien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wii06
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 00:48
DwightKSchrute schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 11:14:
[...]

Als je 10.11.1 hebt draaien wel.
Ja dat zeggen ze, maar sommige gebruikers hebben nog steeds problemen. Jammer, wil graag updaten naar El Capitan, maar heb elke dag Office nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:26
Bij mij werkt Office zonder crashes of gekke bugs, maar ik vind 'm soms zó traag. Gisteren was ik een redelijk kleine en snelle PowerPoint aan het maken, maar heb van narigheid de boel weggegooid en Windows 10 geboot waarop het véél beter liep. Ik heb een rMBP van dit jaar, dat zou het normaal gesproken niet moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsooh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08 23:34
Nadat Flashlight op met El Capitan eiengelijk niet meer werkt ben ik opzoek naar een goede launcher voor op mijn Mac. Ben vooral aan het kijken naar Alfred & Launchbar (6). Ik weet niet welke jullie aanraden van deze, of andere apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Net een spontane herstart van het systeem gehad nadat deze uit de sluiterstand zou moeten komen.
Is al de tweede keer in de maanden dat ik nu El Capitan draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:48
Matsooh schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:02:
Nadat Flashlight op met El Capitan eiengelijk niet meer werkt ben ik opzoek naar een goede launcher voor op mijn Mac. Ben vooral aan het kijken naar Alfred & Launchbar (6). Ik weet niet welke jullie aanraden van deze, of andere apps?

Ligt eraan wat je zoekt. Als ik nu zie wat Flashlight is snap ik wel dat ze niet meer veel tijd er in steken. Bijna al die functionaliteit zit al in de Engelse versie van Spotlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsooh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08 23:34
Pendora schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:58:
[...]

Ligt eraan wat je zoekt. Als ik nu zie wat Flashlight is snap ik wel dat ze niet meer veel tijd er in steken. Bijna al die functionaliteit zit al in de Engelse versie van Spotlight.
Flashlight was vooral handig om zelf uitbreidingen te schrijven. Ik ben heel tevreden, maar sommige functionaliteit vind ik soms beperkt, plus ik het wel handig vind om zelf wat plugins te schrijven. Op dit moment lijkt Alfred mij beter qua zelf functionaliteit schrijven, maar de "spotlight functionaliteit" is zoals ik het zie iets minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

satya schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:24:
Net een spontane herstart van het systeem gehad nadat deze uit de sluiterstand zou moeten komen.
Is al de tweede keer in de maanden dat ik nu El Capitan draai.
Iets in je console terug te vinden?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
page404 schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:30:
[...]

Nagekeken, niet iets kunnen vinden, wat ik aan een herstart kon relateren Is ook wel erg veel.
Wel een aantal andere issues opgelost (keychain van verwijderde sophos virus scanner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
page404 schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:30:
[...]

Verder gezocht. Het lijkt neer te komen op deze melding:

LaunchServices: Could not store lad-identifiers file at /private/var/db/lsd/com.apple.lsdschemes.plist

Als je er op zoekt op het internet lijkt het een veel voorkomend iets te zijn.

de map ~/lsd bestaat niet, die heb ik aangemaakt als root, maar het bestand komt niet tevoorschijn.
machine herstart wel veel sneller op nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08

Quakie

quakelen

beta nummer 5 van 10.11.2. Jammer had hem ergens morgen of overmorgen verwacht..

Zal wel net weekje voor kerst zijn denk ik zo.. Enige bug die ik nog vaak heb is groene voorvertoning in plaats van daadwerkelijk foto tonen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Goedemorgen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Mijn vriendin en ik hebben samen een iMac 21.5 uit 2011 in de woonkamer staan. Die gebruiken wij gezamelijk en vooral in combinatie van onze iPhone's. Beide hebben we een iPhone 5s.

Nu is het zo, als ik mijn iPhone aansluit start Photos auto op en zie ik mijn fotos enzo.

Nu als mijn vriendin haar iPhone aansluit aan de iMac start Photos ook auto op maar ziet ze niet haar fotos die zij op haar iPhone heeft staan maar mijn fotos.

Wij zouden graag willen weten hoe je met 2 iPhone's/2 gebruikers gebruik kan maken van 1 iMac zodat ieder zijn eigen fotos ziet enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 07:59

Bartaz

Likes cookies!

Frid0 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:48:
Goedemorgen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Mijn vriendin en ik hebben samen een iMac 21.5 uit 2011 in de woonkamer staan. Die gebruiken wij gezamelijk en vooral in combinatie van onze iPhone's. Beide hebben we een iPhone 5s.

Nu is het zo, als ik mijn iPhone aansluit start Photos auto op en zie ik mijn fotos enzo.

Nu als mijn vriendin haar iPhone aansluit aan de iMac start Photos ook auto op maar ziet ze niet haar fotos die zij op haar iPhone heeft staan maar mijn fotos.

Wij zouden graag willen weten hoe je met 2 iPhone's/2 gebruikers gebruik kan maken van 1 iMac zodat ieder zijn eigen fotos ziet enzo.
Lees dit even door: https://discussions.apple.com/thread/4285461?tstart=0
Daar staat volgens mij het antwoord op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een vervelend probleem. De applicatie WePresent die ik gebruik om op het werk presentaties te geven wil niet meer verschijnen. Zodra ik de applicatie vanuit de dock start krijg ik een popup van WePresent en kan ik ja of nee kiezen. Normaal volgde hierna altijd een schermpje waarin ik een ip + wachtwoord kon ingeven om te connecten. Dit schermpje verschijnt nu niet meer, ongeacht of ik ja/nee kies in de vorige optie. Wel is de applicatie actief want ik kan ook in de menubalk op 'about' klikken om meer informatie te zien.

Als ik 'rechtermuis' doe op het dock icoon dan zie ik 2 vensters:
- WePresent1000
- Login

Het venster Login is welke ik nodig heb en het feit dat deze hier staat genoemd impliceert in mijn ogen dat het venster dus ook actief is. Ik krijg het echter met geen mogelijkheid te zien. Wat ik geprobeerd heb:
- reinstall WePresent
- alle actieve applicaties/vensters afsluiten
- reboot Macbook
- Mission control - met 4 vingers swipen
- alle vensters weergeven
- controleren of het venster ergens anders op de dock voorkomt

Geen enkele mogelijkheid geeft het Login venster weer. Dit heeft tot een week geleden echter perfect gewerkt, nooit problemen gehad en ik kan me ook niet herinneren dat ik iets gewijzigd heb waardoor dit probleem nu optreedt.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 02-12-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Aghanim schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:37:
Ik heb een vervelend probleem....
Kun je iets uit de systeemlogfiles halen, start console eens op en
kijk of je mij het starten een melding ziet die wat kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dit is wat ik krijg:

03-12-15 09:01:11,914 coreaudiod[221]: SecTaskLoadEntitlements failed error=22
03-12-15 09:01:11,938 lsd[290]: LaunchServices: Could not store lsd-identifiers file at /private/var/db/lsd/com.apple.lsdschemes.plist
03-12-15 09:01:11,968 lsd[290]: LaunchServices: Could not store lsd-identifiers file at /private/var/db/lsd/com.apple.lsdschemes.plist
03-12-15 09:01:11,979 lsd[290]: LaunchServices: Could not store lsd-identifiers file at /private/var/db/lsd/com.apple.lsdschemes.plist
03-12-15 09:01:11,988 lsd[290]: LaunchServices: Could not store lsd-identifiers file at /private/var/db/lsd/com.apple.lsdschemes.plist
03-12-15 09:01:12,179 appleeventsd[51]: SecTaskLoadEntitlements failed error=22

Als ik hier op Google heb ik niet direct het beeld dat dit hier iets mee te maken heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 03-12-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Aghanim schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:01:
Dit is wat ik krijg:

03-12-15 09:01:11,914 coreaudiod\[221]: SecTaskLoadEntitlements failed error=22
03-12-15 09:01:11,938 lsd\[290]: LaunchServices: Could not store lsd-identifiers file at /private/var/db/lsd/com.apple.lsdschemes.plist
03-12-15 09:01:11,968 lsd\[290]: LaunchServices: Could not store lsd-identifiers file at /private/var/db/lsd/com.apple.lsdschemes.plist
03-12-15 09:01:11,979 lsd\[290]: LaunchServices: Could not store lsd-identifiers file at /private/var/db/lsd/com.apple.lsdschemes.plist
03-12-15 09:01:11,988 lsd\[290]: LaunchServices: Could not store lsd-identifiers file at /private/var/db/lsd/com.apple.lsdschemes.plist
03-12-15 09:01:12,179 appleeventsd\[51]: SecTaskLoadEntitlements failed error=22

Als ik hier op Google heb ik niet direct het beeld dat dit hier iets mee te maken heeft.
Kans is groot dat de map lsd niet bestaat, je kan beginnen om die aan te maken als root.
Open een terminal:

# sudo su - root
# cd /private/var/db/
# mkdir lsd

Hou dan in de gaten of de file "com.apple.lsdschemes.plist" tevoorschijn komt na enige tijd.

Als dat niet het geval is doe dan een repair van je filesystem permissions:

alleen controleren:

# sudo /usr/libexec/repair_packages --verify --standard-pkgs /

rechten herstellen:
sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs --volume /

Bij mij werkte dit, en mijn MB start in elk geval sneller op en is ook sneller nu.
Een en ander lijkt een bug te zijn in OSX El Capitan.

sc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 10:26
OSX 10.11.2 nu beschikbaar. :)

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:02
(nog) geen update beschikbaar in de Store?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Nu wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eryq
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 06:03
De update begon zo mooi snel, maar nu.. zo traag als een slak

Update: Lag aan mn eigen verbinding.. Nu bijna binnen.

[ Voor 32% gewijzigd door Eryq op 08-12-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Bij mij liep ie in 1x en razendsnel door. Ben inmiddels ook door de update procedure heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Waar is die Herstel update precies voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Helaas nog niets veranderd aan de weggevallen ondersteuning van USB3 hubs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Installatie duurde hier bijna 30min op een MBPr late2013.

Merk geen verschil maar ik vind el capitan sowieso soepel draaien tov yosemite dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
Installatie duurde hier op een 13" Macbook Pro 2015 model klein galf uurtje.
Merk dat mijn idle RAM gebruik nu op 2,2GB ligt i.p.v. 3GB.

Overschakeling van meerdere bureaubladen gaat soepeler.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 17:53
Heb hier net ook de update geïnstalleerd op mijn MBP 2011 ''13. Ging niet helemaal zonder slag of stoot. Reboot voor de update, kreeg eerst even mooi een beep-code toegeworpen in de 1e boot. Ding poste pas na de 3e poging........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

"vroeger" deed ik schijfbevoegdheden herstellen.. Nu schijnt dat onder elcapitan automatisch te gaan..

Hoever kan ik mijn overige (misschien overdreven) actie stappen laten....

Nu vergeten, maar normaal doe ik COMBO installatie (dus alle .X versies in 1) ipv alleen de update welke via appstore wordt aangeboden. Nog steeds nodig?

Ik deed ook altijd een NVRAM reset (3x). Nog steeds nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Quakie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:23:
"vroeger" deed ik schijfbevoegdheden herstellen.. Nu schijnt dat onder elcapitan automatisch te gaan..

Hoever kan ik mijn overige (misschien overdreven) actie stappen laten....

Nu vergeten, maar normaal doe ik COMBO installatie (dus alle .X versies in 1) ipv alleen de update welke via appstore wordt aangeboden. Nog steeds nodig?

Ik deed ook altijd een NVRAM reset (3x). Nog steeds nodig?
Ik heb alle door jouw genoemde zaken nog nooit gedaan voor een update en ik heb nog nooit een probleem gehad rond een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Laatst online: 13-09 10:26
Ik heb dat ook nog nooit gedaan bij een update. Is ook echt niet nodig. Gewoon de updater uit de App Store pakken en die installeren :)

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 17:05
Iemand die niet de Mail.app gebruikt maar iets anders? Gebruik zelf Airmail2 maar krijg met geen mogelijkheid de Airmail in te stellen als default app voor mailto links...
(in Mail.app > Preferences > Default email reader staat al op "Airmail 2.app")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:00
Helox-in-a-box schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:04:
Iemand die niet de Mail.app gebruikt maar iets anders? Gebruik zelf Airmail2 maar krijg met geen mogelijkheid de Airmail in te stellen als default app voor mailto links...
Kijk hier eens naar: http://www.howtogeek.com/...ault-mail-client-in-os-x/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivocare
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 22:49
Helox-in-a-box schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:04:
Outlook 2016 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

MBA, 2010 versie. Update ging probleemloos. Alle openstaande schermen gewoon weer terug. Ik zie alleen geen verschil met vorige versies, maar dat verschil zie ik eigenlijk bijna nooit.

Wanneer komt Siri nou eindelijk eens naar de desktop? Of desnoods Microsoft Cortana...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:51
Nog steeds niet helemaal af van de UI lag... (Macbook pro 15, m370x).

Wanneer ik mission control open en sluit, en vervolgens switch naar een andere space dan heb ik nog steeds dat dit af en toe zeer laggy gaat. Totaal onafhankelijk van de resolutie/gpu die op dat moment gebruikt wordt. Bah.

Ongelofelijk. In het 'logge' yosemite heb ik op deze macbook nog NOOIT ook maar 1 stottertje waargenomen, zelfs niet op 4K.

[ Voor 17% gewijzigd door blupmans op 09-12-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:41
livranca schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:11:
Heb hier net ook de update geïnstalleerd op mijn MBP 2011 ''13. Ging niet helemaal zonder slag of stoot. Reboot voor de update, kreeg eerst even mooi een beep-code toegeworpen in de 1e boot. Ding poste pas na de 3e poging........
Dat had ik nou ook, ik heb me wijs laten maken dat het aan mijn voeding ligt? Imac mid 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 17:53
frenkied schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:04:
[...]

Dat had ik nou ook, ik heb me wijs laten maken dat het aan mijn voeding ligt? Imac mid 2011
Ik heb hier ook thuis een zelfde iMac staan, deze ga ik morgen updaten, laat weten wat deze dan doet

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 15:07

n8n

De beep is dacht ik om een firmware-update aan te geven.

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 22:43
Gisterenavond zonder problemen mijn Mac Mini en MacBook de update binnen getrokken en geïnstalleerd (was in totaal een half uurtje ongeveer). Op mijn Mac Mini moest ik met 10.11.1 steeds opnieuw inloggen in iCloud zo'n minuutje na het opstarten. Ik heb nooit gevonden hoe dat kwam (op mijn MacBook had ik dat namelijk niet), maar met deze update is het wel opgelost. :)

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

• blupmans
De scrollbalk bug is ook nog steeds aanwezig.....
Ik heb vaak na ontwaken uit sleep dat de scrollbalken constant aanwezig blijven, net als wanneer je een muis aansluit. Alleen een reboot kan het fixen.. Voor even.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:40

RnB

blupmans schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:44:
Nog steeds niet helemaal af van de UI lag... (Macbook pro 15, m370x).

Wanneer ik mission control open en sluit, en vervolgens switch naar een andere space dan heb ik nog steeds dat dit af en toe zeer laggy gaat. Totaal onafhankelijk van de resolutie/gpu die op dat moment gebruikt wordt. Bah.

Ongelofelijk. In het 'logge' yosemite heb ik op deze macbook nog NOOIT ook maar 1 stottertje waargenomen, zelfs niet op 4K.
Vreemd, ik heb andere ervaringen met dezelfde machine.
Yosemite was niet te doen, El Capitan is heerlijk. Het is inderdaad nog niet 100%, maar al veel minder frustrerend dan Yosemite was.

En dit op de most space setting.

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Sinds El Capitan heeft Safari de mogelijkheid om geluid stop te zetten door op de luidspreker te klikken.
Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat Safari juist niet begint met afspelen als ik een site open??
Al het geluid uitzetten is een optie, maar dan hoor ik ook mijn internet-radio niet meer……

Ik kan in Safari niets vinden om het geluid niet meteen af te spelen bij het openen van een site.

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 08:11

Grin

Ride si sapis.

Het lijkt d'r op dat jij een Safari hebt zonder de plug-ins: ClickToPlugin en Ghostery. Blokkeren die handel! ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• satya
frenkied schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:04:
[...]

Hier ook imac 27" late 2011

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Macs die een piep geven voor 't booten zijn een firmware update aan 't doen. Die komen soms met osx updates mee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Grin schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:50:
Het lijkt d'r op dat jij een Safari hebt zonder de plug-ins: ClickToPlugin en Ghostery. Blokkeren die handel! ;)
Nou, die ClickToPlugin extensie heb ik dus wel, maar ik heb geen idee hoe ik het daarmee kan uitschakelen.
Heb het al uitgebreid bekeken, maar ik kan niets vinden dat ervoor zorgt dat ik eerst ergens op moet klikken voordat het geluid begint. :(

En dit is pas begonnen sinds Apple dat luidsprekertje laat zien in het tabblad of in de url. Daarvoor werkte alles prima.

[ Voor 9% gewijzigd door funske op 10-12-2015 17:55 ]

Have Fun Funske

• blupmans
RnB schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:48:
[...]

Vreemd, ik heb andere ervaringen met dezelfde machine.
Yosemite was niet te doen, El Capitan is heerlijk. Het is inderdaad nog niet 100%, maar al veel minder frustrerend dan Yosemite was.

En dit op de most space setting.
Yosemite niet te doen? Dan ging er iets goed mis bij jou 😁 Had je wel 'automatic graphics switching' uit staan? Op de losse gpu was yosemite geweldig. Op de iris pro was het inderdaad niet altijd perfect.

Maar nu met el capitan heb ik dus zelfs op de losse gpu dus nog wel eens framedrops... Totaal onnodig en gewoon kut geprogrammeerd door apple. Bah. Elke keer als ze iets fixen dan slopen ze weer wat anders.

In totaal heb ik sinds el capitan 3 vervelende bugs gehad:

Lag
Scrollbalken die groot en dik blijven
Vastlopers bij het connecten van een monitor (lijkt met automatisch switchen van de gpu mis te gaan)

• Vaganzza
Vaganzza schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:33:
Gisterenavond zonder problemen mijn Mac Mini en MacBook de update binnen getrokken en geïnstalleerd (was in totaal een half uurtje ongeveer). Op mijn Mac Mini moest ik met 10.11.1 steeds opnieuw inloggen in iCloud zo'n minuutje na het opstarten. Ik heb nooit gevonden hoe dat kwam (op mijn MacBook had ik dat namelijk niet), maar met deze update is het wel opgelost. :)
En vandaag heb ik weer prijs :|

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

Vaganzza schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:40:
[...]

En vandaag heb ik weer prijs :|
Had ik vandaag ineens ook, maar dan wel op yosemite. De oplossing die overal op internet staat, en bij mij ook lijkt te werken:
Control panel - icloud - sign out ( ja alles moet ie deleten denk vooraf na of je wil/moet backuppen). Daarna sign in.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Illusion schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:54:
[...]

Had ik vandaag ineens ook, maar dan wel op yosemite. De oplossing die overal op internet staat, en bij mij ook lijkt te werken:
Control panel - icloud - sign out ( ja alles moet ie deleten denk vooraf na of je wil/moet backuppen). Daarna sign in.
Zal ik vanavond eens proberen. Ik heb een Time Capsule, dus die backups mogen geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 17:05
Top! Het is iig gelukt in Firefox! Belachelijk dat het wel een OS instelling is maar dat geen enkele browser uberhaupt die instelling gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:40

RnB

blupmans schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:06:
[...]

Yosemite niet te doen? Dan ging er iets goed mis bij jou 😁 Had je wel 'automatic graphics switching' uit staan? Op de losse gpu was yosemite geweldig. Op de iris pro was het inderdaad niet altijd perfect.

Maar nu met el capitan heb ik dus zelfs op de losse gpu dus nog wel eens framedrops... Totaal onnodig en gewoon kut geprogrammeerd door apple. Bah. Elke keer als ze iets fixen dan slopen ze weer wat anders.

In totaal heb ik sinds el capitan 3 vervelende bugs gehad:

Lag
Scrollbalken die groot en dik blijven
Vastlopers bij het connecten van een monitor (lijkt met automatisch switchen van de gpu mis te gaan)
Nope, heel de tijd draaiende op de dGPU was niet voldoende voor Yosemite.
Op El Capitan ben ik dan van alle stotteringen af, maar dan zit ik dus met een niet zo mooie accuduur, dus een beetje stotteren, maar wel 7u lekker browsen gaat dan voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
RnB schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:15:
[...]

Nope, heel de tijd draaiende op de dGPU was niet voldoende voor Yosemite.
Op El Capitan ben ik dan van alle stotteringen af, maar dan zit ik dus met een niet zo mooie accuduur, dus een beetje stotteren, maar wel 7u lekker browsen gaat dan voor. :)
Het klinkt wel alsof de lag bij jou 'constant' is... En zeer eenvoudig reproduceerbaar. Bij mij is dat anders. Alle animaties zijn prachtig en soepel, maar zo nu en dan verloopt het switchen tussen spaces (alleen die specifieke animatie) erg houterig. En meestal is dit vlak nadat er een andere animatie is geweest. Voorbeeld: ik open en sluit mission control, vervolgens swipe ik direct naar safari die fullscreen draait. In ong 25% van de gevallen worden er veel frames gedropt. Het komt dus absoluut niet doordat het os 'zwaar' is, het lijkt haast alsof el capitan niet 2 bewegende dingen tegelijk wil laten zien...

Het klinkt soms nogal mierenneukerig, maar ik vind dat een modern os op zulke snelle hardware geen enkel teken van lag mag vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
blupmans schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:30:
[...]
Het komt dus absoluut niet doordat het os 'zwaar' is, het lijkt haast alsof el capitan niet 2 bewegende dingen tegelijk wil laten zien...

Het klinkt soms nogal mierenneukerig, maar ik vind dat een modern os op zulke snelle hardware geen enkel teken van lag mag vertonen.
Je opmerking triggert wel iets. Kan mij goed voorstellen dat OSX beeld dat niet in beeld is bevriest/stil zet om je accu te sparen. Net zoiets als in safari alles wat beweegt per default stil/uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Illusion schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:54:
[...]

Heb ik dus gisterenavond gedaan en ik krijg vandaag terug diezelfde melding dat ik moet inloggen in iCloud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

Vaganzza schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 08:22:
[...]

Heb ik dus gisterenavond gedaan en ik krijg vandaag terug diezelfde melding dat ik moet inloggen in iCloud...
Dat is jammer! Bij mij was het namelijk de oplossing. Ik zou het verder ook niet weten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Illusion schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:04:
[...]

Dat is jammer! Bij mij was het namelijk de oplossing. Ik zou het verder ook niet weten.
Ja, ik heb gisterenavond speciaal een aantal keer een restart gedaan en toen dacht ik: ja, het werkt. Vandaag is het dus weer een nieuwe dag... Blijven verder zoeken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
satya schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:19:
[...]

Je opmerking triggert wel iets. Kan mij goed voorstellen dat OSX beeld dat niet in beeld is bevriest/stil zet om je accu te sparen. Net zoiets als in safari alles wat beweegt per default stil/uit zetten.
Zo was ik net wat aan het uploaden naar WeTransfer, en dan krijg je dus zo'n draaiende cirkel in beeld om te laten zien hoe ver het uploaden is... Op dat moment ging het swipen tussen mn desktop en safari zeer houterig. Er is echt wat mis in dit OS op dat gebied. En ook in deze situatie gebruik ik de losse GPU.

Grappig, draait prima Battlefield 4 op 60 FPS en medium settings, maar zo'n simpele animatie op 60fps weergeven, ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

wat een verademing en wat een verschil!
heb zojuist mijn mac mini 2.3GHz 2011 geüpgrade naar de nieuwste osx.
hij is weer snel! had dat toch echt niet verwacht.
ik kan weer van het machientje genieten.
zo zie je maar weer software doet 70% van de pc aan gebruikt ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
blupmans schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:27:
[...]

Zo was ik net wat aan het uploaden naar WeTransfer, en dan krijg je dus zo'n draaiende cirkel in beeld om te laten zien hoe ver het uploaden is... Op dat moment ging het swipen tussen mn desktop en safari zeer houterig. Er is echt wat mis in dit OS op dat gebied. En ook in deze situatie gebruik ik de losse GPU.

Grappig, draait prima Battlefield 4 op 60 FPS en medium settings, maar zo'n simpele animatie op 60fps weergeven, ho maar.
Ben wel benieuwd naar de meldingen die er op zo een moment zijn in console. Het lijkt er op dat het een en ander elkaar in de weg zit met de nieuwe security laag. Zie ook mijn post een stukje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Vind het nu toch wel super irritant worden, of mijn MB crashend bij het opendoen va de klep, of ik krijg een eindeloze strandbal voor m'n giechel. En helemaal niets in de logs in zo'n periode.

Combo-Update er maar eens overheen gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door satya op 13-12-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

het blijft apart, zulke tegenovergestelde berichten...

Vandaag viel mij op trouwens dat er weer max 100% performance is... Onder .1 had ik dat niet.. Ik heb een paar filmpjes opnieuw gerenderd (4uur 100% belasting) en hij blijft gewoon continue in zijn max turbostand staan. Ook ging fan niet hoger dan standaard waarden. Gemeten met intel power gadget. Hiervoor ging fan harder blazen en bleef hij niet continue in zijn turbo.

apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
satya schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:32:
Vind het nu toch wel super irritant worden, of mijn MB crashend bij het opendoen va de klep, of ik krijg een eindeloze strandbal voor m'n giechel. En helemaal niets in de logs in zo'n periode.

Combo-Update er maar eens overheen gezet.
Ja ik heb ook wel een aantal keer een vastloper gehad met El Capitan... De muis deed het meestal nog wel, maar voor de rest zat alles vast. Zelfs als ik de klep dicht deed bleef het scherm aan. Uitzetten was de enige oplossing.

Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
blupmans schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:12:
[...]

Ja ik heb ook wel een aantal keer een vastloper gehad met El Capitan... De muis deed het meestal nog wel, maar voor de rest zat alles vast. Zelfs als ik de klep dicht deed bleef het scherm aan. Uitzetten was de enige oplossing.

Jammer.
Een oude truc die ik vond toegepast.

sudo rm /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist
sudo reboot
en maar weer eens aanlijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
satya schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:15:
[...]

Een oude truc die ik vond toegepast.

sudo rm /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist
sudo reboot
en maar weer eens aanlijken hoe het gaat.
Wat doet dit dan? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Je verwijderd de file waar je energie beheer settings in staan, die dan terug valt op de default instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Postbox (Airmail wilde ze weer geld voor een magere update, ja doei), niet echt mooi maar wel functioneel. Had ik blijkbaar ooit gekocht in zo'n Mac-app bundel :+ Wat gespeeld met Nylas N1 (opensource): is nog wat basic, maar an sich ook okee. Wacht nog op de unified inbox en een snooze-functie zodat :)
Nu draait Mailbox nog naast Postbox, maar ja die kapt ermee in 2016..en is om normaal mee te mailen veel te karig..

El Cap vraagt veel van mijn geduld, naast de artefacts (nog geen oplossing voor gevonden), heb ik ook weer het uitloggen zonder enige reden weer terug. Kan niks in de console terugvinden, allerlei tips op Apple fora ook al uitgeprobeerd (instellingen qua spaces e.d.). En dan ineens ben ik er ook weer weken vanaf, snap er echt geen fuck van 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 14-12-2015 11:11 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:57
Ik sta op het punt om mijn 1e Mac te kopen en heb een vraag over de foto's app. Mij lijkt deze handig om op laag niveau mijn foto's te bewerken zodat de kleuren enz. wat beter uit komen. Van wat ik begrijp zou deze app daar prima geschikt voor moeten zijn. Waar ik echter tegen aan loop is de manier hoe Photo's om gaat met opslag. Ik heb mijn foto's momenteel op een Synology NAS staan en wil dit ook zo houden. Als ik er met mijn camera op uit ben gegaan wil ik eigenlijk de gemaakte foto's tijdelijk op de harde schijf van de Mac zetten, deze bewerken en vervolgens verplaatsen naar de NAS vanwaar ik ze via elk apparaat kan openen. Echter twijfel ik of dit een werkbare situatie is op de Mac. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
VulcanRaven schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 09:51:
Ik sta op het punt om mijn 1e Mac te kopen en heb een vraag over de foto's app. Mij lijkt deze handig om op laag niveau mijn foto's te bewerken zodat de kleuren enz. wat beter uit komen. Van wat ik begrijp zou deze app daar prima geschikt voor moeten zijn. Waar ik echter tegen aan loop is de manier hoe Photo's om gaat met opslag. Ik heb mijn foto's momenteel op een Synology NAS staan en wil dit ook zo houden. Als ik er met mijn camera op uit ben gegaan wil ik eigenlijk de gemaakte foto's tijdelijk op de harde schijf van de Mac zetten, deze bewerken en vervolgens verplaatsen naar de NAS vanwaar ik ze via elk apparaat kan openen. Echter twijfel ik of dit een werkbare situatie is op de Mac. Heeft iemand hier ervaring mee?
Je kunt er voor kiezen om je complete foto's library op de NAS te zetten. Hoef je dus niet eerste de boel tijdelijk op je Mac te zetten. Als je tijdens het opstarten van foto's op ALT drukt dan kun je een nieuwe library aanmaken of verwijzen naar een bestaande library die je bijvoorbeeld handmatig naar je NAS hebt gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Tjoekie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:27:
[...]

Je kunt er voor kiezen om je complete foto's library op de NAS te zetten. Hoef je dus niet eerste de boel tijdelijk op je Mac te zetten. Als je tijdens het opstarten van foto's op ALT drukt dan kun je een nieuwe library aanmaken of verwijzen naar een bestaande library die je bijvoorbeeld handmatig naar je NAS hebt gekopieerd.
Ik dacht zelf dat Apple het niet toeliet om via netwerkshare je bibliotheek te openen...weer wat geleerd.
Werkt dat een beetje snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:26:
[...]

Ik dacht zelf dat Apple het niet toeliet om via netwerkshare je bibliotheek te openen...weer wat geleerd.
Hangt er vanaf. Hoe snel is je netwerk en je NAS? Daar zit dan de beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:45
Quakie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:26:
[...]

Dat werkt op zich prima, ik gebruik het om mijn tweede back-up library te benaderen en bij te werken.

Die library is echter in Photo's formaat van Apple en niet handig om te delen op andere apparaten in huis.
Dat is een beetje het manco als je niet alles Apple hebt. (eigen media-players bijvoorbeeld of UPNP tv's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik ga er eens mee spelen.. Ik gebruik nu thumbnails optie maar ik vind dat er te vaak een uitroepteken staat en dat ik dus geen foto in originele kwaliteit. Als snelheid een beetje te doen is laad ik het via het netwerk..
Mijn nas is snel zat... Wifi kan misschien een probleem vormen qua latencies, snelheid denk ik niet (max 55MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

Is het middels veilig om over te stappen naar El Captain?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Veilig? Ik snap je vraag niet helemaal.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:19
RoyK schreef op zondag 20 december 2015 @ 12:27:
Sinds ik overgestapt ben word ik overal gevolgd, ik ben mijn huis kwijtgeraakt, vriendin is weg, ouders weg, broer/zussen weg, auto in de brand gestoken....

Overstappen is totaal veilig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

haha :D

Nou, veilig... ik ben heel voorzichtig geworden met gewoon lukraak bij de launch over te stappen naar een nieuw OS. iMac moet aan.. werken .. iMac gaat weer uit. Geen tijd (geen zin) voor geneuzel en problemen :P

The hard way een tijdje terug toen ik hier minder aandacht aan bestede, kon ik mijn Time Machine niet meer bereiken. Waren er problemen met Adobe, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 05:29
RoyK schreef op zondag 20 december 2015 @ 13:59:

Nou, veilig... ik ben heel voorzichtig geworden met gewoon lukraak bij de launch over te stappen naar een nieuw OS. iMac moet aan.. werken .. iMac gaat weer uit. Geen tijd (geen zin) voor geneuzel en problemen :P

The hard way een tijdje terug toen ik hier minder aandacht aan bestede, kon ik mijn Time Machine niet meer bereiken. Waren er problemen met Adobe, etc etc.
Wat staat er allemaal op je iMac? Veel oude software? Begin dan niet aan El Capitan, je hebt kans dat veel het niet meer doet. En als je antieke drivers hebt, kan je hele Mac er last van hebben.

Schoon je Mac op, gooi oude troep weg, dan kun je mogelijk naar El Capitan.

Als je een nieuwe Mac hebt, dan zijn er geen problemen om over te stappen op El Capitan.

En als je dit advies meteen had willen hebben, ipv de geintjes die eerst langskwamen, dan had je misschien iets duidelijker moeten zijn in je vraag! Want die vraag... ze zeggen wel dat domme vragen niet bestaan, maar jij komt wel in de buurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik vond mijn vraag kort en bondig. Ik ging er vanuit dat het wel begrepen zou worden. Een update omhoog naar een nieuwer Os heeft zo zijn risico's. Dus, bedankt voor je reactie, de rest daar onder (het onvriendelijke stuk) negeer ik dan ook maar.

Ik werk met een iMac uit 2011. Opschonen gaat niet. (gaat niet veel nut hebben) en ik werk met Adobe in zijn geheel als dagelijkse software. Ik heb expres een tijdje gewacht en nu het iets rustiger lijkt te worden met werk omdat veel bedrijven dicht gaan, is het misschien een moment om mijn systeem te updaten. Al werkt het nu 'okey'. Ik kreeg net op mijn iPad een melding dat ik geen notitie kon aanmaken omdat ik El Captain nodig heb op mijn iMac. Dus die weg wordt al afgesneden door Apple / iCloud en wordt je langzaam gedwongen, zo lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

Exirion

Gadgetfetisjist

ikweethetbeter schreef op zondag 20 december 2015 @ 14:38:
En als je dit advies meteen had willen hebben, ipv de geintjes die eerst langskwamen, dan had je misschien iets duidelijker moeten zijn in je vraag! Want die vraag... ze zeggen wel dat domme vragen niet bestaan, maar jij komt wel in de buurt!
Je doet je naam wel eer aan. Als jij nou gewoon eens buiten gaat spelen in plaats van lopen trollen tegen mensen die al iets langer rondlopen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik draai sinds 2 dagen El Capitan 10.11.2 op mijn rMPB "13 (late 2013) en moet zeggen dat ik wel erg veel last heb van kleine bugjes en slordigheden. Het meest storende is dat Safari om de havenklap unresponsive is. Tab openen, in de adresbalk klikken...dikwijls loopt heel Safari gewoon voor 5 seconden vast.

Meer mensen last van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
RoyK schreef op zondag 20 december 2015 @ 14:47:
Ik vond mijn vraag kort en bondig.
Jouw vraag was zeker kort en bondig!
RoyK schreef op zondag 20 december 2015 @ 12:27:
Nu je 'm nog eens hebt gelezen, vind je het misschien ook niet iets te kort en iets te bondig? Met andere woorden: je kunt niks met zo'n vraag.
RoyK schreef op zondag 20 december 2015 @ 14:47:
Ik ging er vanuit dat het wel begrepen zou worden. Een update omhoog naar een nieuwer Os heeft zo zijn risico's. Dus, bedankt voor je reactie, de rest daar onder (het onvriendelijke stuk) negeer ik dan ook maar.
Ik dacht dat ik een paar aardige tips gaf, en daaronder een hint om de reacties van de grapjassen tegen te gaan. Niet onaardig, en zeker niet onaardiger dan de reacties van de grapjassen! O ja, die laatste opmerking had niet gehoeven, sorry. Maar gemiddeld was het aardiger en vooral behulpzamer dan de reacties van de grapjassen!
Ik werk met een iMac uit 2011. Opschonen gaat niet. (gaat niet veel nut hebben) en ik werk met Adobe in zijn geheel als dagelijkse software. Ik heb expres een tijdje gewacht en nu het iets rustiger lijkt te worden met werk omdat veel bedrijven dicht gaan, is het misschien een moment om mijn systeem te updaten. Al werkt het nu 'okey'. Ik kreeg net op mijn iPad een melding dat ik geen notitie kon aanmaken omdat ik El Captain nodig heb op mijn iMac. Dus die weg wordt al afgesneden door Apple / iCloud en wordt je langzaam gedwongen, zo lijkt.
Kijk of jouw versie van de Adobe software ook onder El Capitan werkt. Is dat zo, dan kun je upgraden naar El Capitan, is dat niet zo, en je wilt via de cloud kunnen synchroniseren, dan kun je gaan shoppen bij Big Brother: Google Drive (met docs en sheets en ...) werkt prima op iMac, iPad, Windows, Android, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Exirion schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:03:
Je doet je naam wel eer aan. Als jij nou gewoon eens buiten gaat spelen in plaats van lopen trollen tegen mensen die al iets langer rondlopen.
Wel typerend dat je alleen mijn commentaar op de (veel te) beknopte vraag quote, en mijn zinvolle bijdrage niet. Er zijn anderen geweest die alleen maar grappen hebben gemaakt over de vraag van RoyK, wat gezien zijn vraag best begrijpelijk is, en daar heb je geen problemen mee? Zij hebben Roy totaal niet geholpen, zelfs belachelijk gemaakt.

Maar goed, staar je vooral blind op een naam, en hang gezellig de trol uit. Jouw post is op de persoon gericht en niet zinvol voor de vraagsteller. Wis je bericht, dan zal ik dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb hun reacties in ieder geval niet zo opgevat. Ik moest zelfs lachen om Electromonkey. Kennelijk was mijn vraag te kort en miste het een beetje meer info, waardoor ik een sarcastische reactie ontving. Daar kan ik prima mee leven. Als je het niet erg vind, ga ik weer verder met mijn vraag.

Adobe software is natuurlijk allemaal El Capitain proof. Wat niet betekend dat het ook goed werkt. Daar heb ik mijn teen namelijk al reeds eerder tegen gestoten. Ik volg de Adobe forums en daar is niet alles en iedereen even blij. Maar dat waren ze ook niet met de andere updates. Kennelijk blijft dat niet altijd even lekker gaan tussen Adobe en Apple.

Qnap heb ik ook gechecked en ook daar (waren) problemen na het upgraden naar El Capitain. Zoals het niet meer kunnen lezen van Time Machine op de NAS of het geen toegang meer hebben daartoe. De ellende is allemaal uit oktober en ik ga er dus vanuit dat die er nu niet meer zijn.

Mijn vraag was dus meer, is het "veilig" om over te stappen als je hier de hele dag op moet werken. Of kan ik beter nog even wachten tot er een nieuwe update is. Met deze vraag ga ik nog wel verder googlen morgen en beslis ik of ik de stap waag of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Kijk, nu geef je de juiste informatie!

Als je alleen een beetje op het internet surft en een Word (Office 2011) document tikt, dan is El Capitan al sinds het begin veilig.

Als je Adobe software gebruikt, en middels SMB2 met een NAS communiceert, dan is het een ander verhaal.

De SMB(2) problemen lijken voorbij (heb er al een tijd geen last meer van gehad), wat Adobe betreft zou ik de fora in de gaten houden en pas overstappen als de problemen daar opdrogen. En natuurlijk een bootable kloon maken, zodat je in een korte tijd weer terug kunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
monnick schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:22:
Ik draai sinds 2 dagen El Capitan 10.11.2 op mijn rMPB "13 (late 2013) en moet zeggen dat ik wel erg veel last heb van kleine bugjes en slordigheden. Het meest storende is dat Safari om de havenklap unresponsive is. Tab openen, in de adresbalk klikken...dikwijls loopt heel Safari gewoon voor 5 seconden vast.

Meer mensen last van dit probleem?
Hier ook last van sinds safari 9 lijkt het.

Of de nieuwe dns service is ook de oude niet meer wan die is een geüpdatet versie van voor mavericks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Vandaag weer een bevroren MB nadat deze uit de stand-by stand komt.

plist voor power management verwijderen helpt niet.
combo-update eroverheen zetten helpt niet.

Nu maar /var/vm/sleepimage verwijderd en kijken wad dit oplevert, naar verluid
kan deze corrupt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik probeer OSX op te schonen en loop tegen een drietal problemen aan:
- Er staat voor 25GB aan backups op mijn SSD (volgens 'Opslag') maar ik kan niet vinden wat dit zou moeten zijn. Time machine heb ik nooit gebruikt en iTunes heeft 0 apparaten geregistreerd. Hoe kom ik er achter waar ik deze files kan vinden? Met Disk Inventory X vind ik geen backup mappen.
- Ik heb diverse applicaties/bestanden verwijderd en meerdere malen de prullenbak geleegd maar de vrije ruimte loopt niet op; sterker nog deze is juist met een aantal honderd mb gedaald. Hoe kan dit?
- De applicatie Foto's bevat 260 foto's van zo'n 2 mb per stuk. Echter is het bestand foto's-bibliotheek.photoslibrary ruim 4GB groot. Als ik de app open zie ik niks anders dan die 260 foto's staan en die zijn het in elk geval niet. Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Aghanim schreef op zondag 20 december 2015 @ 21:55:
Ik probeer OSX op te schonen en loop tegen een drietal problemen aan:
- Er staat voor 25GB aan backups op mijn SSD (volgens 'Opslag') maar ik kan niet vinden wat dit zou moeten zijn. Time machine heb ik nooit gebruikt en iTunes heeft 0 apparaten geregistreerd. Hoe kom ik er achter waar ik deze files kan vinden? Met Disk Inventory X vind ik geen backup mappen.
- Ik heb diverse applicaties/bestanden verwijderd en meerdere malen de prullenbak geleegd maar de vrije ruimte loopt niet op; sterker nog deze is juist met een aantal honderd mb gedaald. Hoe kan dit?
- De applicatie Foto's bevat 260 foto's van zo'n 2 mb per stuk. Echter is het bestand foto's-bibliotheek.photoslibrary ruim 4GB groot. Als ik de app open zie ik niks anders dan die 260 foto's staan en die zijn het in elk geval niet. Wat kan dit zijn?
Als je met "over deze mac" bij opslag kijkt, hoe groot is dan het aandeel in "back-ups"?

OSX kan lokaal backups van files maken net zoals MS dat doet met "system restore"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ruim 25GB, waarbij ik geen idee heb wat dit is en waar ik dit kan inzien/verwijderen. Heb voor de zekerheid de Time Machine commando's uitgevoerd om oude backups te verwijderen (geen gevonden) en het disabelen van lokale backups (sudo tmutil disablelocal).

Overigens geeft 'over deze mac' 18GB vrije ruimte aan terwijl 'systeeminformatie' 65GB aangeeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Aghanim op 20-12-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Aghanim schreef op zondag 20 december 2015 @ 21:59:
Ruim 25GB, waarbij ik geen idee heb wat dit is en waar ik dit kan inzien/verwijderen. Heb voor de zekerheid de Time Machine commando's uitgevoerd om oude backups te verwijderen (geen gevonden) en het disabelen van lokale backups (sudo tmutil disablelocal).

Overigens geeft 'over deze mac' 18GB vrije ruimte aan terwijl 'systeeminformatie' 65GB aangeeft.
Probeer het onderstaande eens en wacht het resultaat af:

http://osxdaily.com/2011/...backups-in-mac-os-x-lion/

# sudo tmutil disablelocal

Het verdwijnt niet meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Thx, die had ik al uitgevoerd (zie mijn bericht). Wellicht morgen nog eens kijken of het dan verdwenen is inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
RoyK schreef op zondag 20 december 2015 @ 13:59:

Dat valt met geen enkel stuk software te voorspellen ook al is het bij miljoenen mensen uitgerold. Jouw combinatie van hardware en software is niet gelijk aan die van wie dan ook waardoor er altijd een kans is dat jouw installatie de puin in gaat. Het enige wat je kunt doen is wat huiswerk en zorgen voor een adequate backup (lees: eentje die je dus succesvol terug kunt zetten).
Problemen met o.a. Adobe kun je vooraf uitzoeken met websites als http://roaringapps.com en de officiële lezing van de maker zelf. Backups moet je regelmatig testen of ze werken, of je nou een upgrade wil gaan doen of niet. Je wilt natuurlijk ook graag dat het werkt als je machine goed stuk gaat om wat voor reden dan ook. Terughoudendheid is alleen net na release verstandig omdat nog niet ieder stuk software van een update is voorzien waardoor het op het nieuwe OS werkt. Zo'n 3~4 maanden later is het gros van de software wel werkend op dat nieuwe OS of is er een officieel bericht van de maker.
Exirion schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:03:
[...]

Dat we anno 2015 op een IT forum nog steeds mensen aan hun handje moeten gaan vasthouden en ze nog steeds niet het vermogen hebben om zelf even wat zoek- en denkwerk te verrichten voor wel heel basale dingen vind ik aanzienlijk erger dan iemand die er wat van zegt op een wat minder vriendelijke toon. Daarin ben ik niet de enige aangezien dit ook in de regels van het forum staat.

Een goede vraagstelling voorkomt ook gewoon complete misinterpretatie. In dit geval zeer belangrijk aangezien "veilig" bij IT al snel wordt gerelateerd aan security fixes, hacks, malware, etc. Vanuit die optiek bekeken kun je beter naar El Capitan of Yosemite want aan oudere systemen doet Apple vrijwel niets meer. Voor security is het dan ook niet verstandig om op een ouder systeem te zitten. Leuk antwoord maar totaal zinloos wanneer je alleen maar wilt weten of bij een upgrade bepaalde apps stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

nou nou nou, laten we het moraalridder nivo een beetje afzwakken heh. Want anders kunnen we een half forum afschrijven. Een iets te korte vraag aan mijn zijde. Mijn welgemeende excuus aan jullie allen. Mijn verzuim tot verder zoeken dan de grenzen van Tweakers.net. (wat overigens niet zo is) Het spijt mij zo. Laten we troosten met een vol glas kwaliteit azijn en laten we het er niet meer over hebben. Morgen ga ik over op het nieuwe OS en ik zie het wel. No pain, no gain. En ps, dit is sarcasme. Voor het geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
RoyK schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:52:
nou nou nou, laten we het moraalridder nivo een beetje afzwakken heh. Want anders kunnen we een half forum afschrijven. Een iets te korte vraag aan mijn zijde. Mijn welgemeende excuus aan jullie allen. Mijn verzuim tot verder zoeken dan de grenzen van Tweakers.net. (wat overigens niet zo is) Het spijt mij zo. Laten we troosten met een vol glas kwaliteit azijn en laten we het er niet meer over hebben. Morgen ga ik over op het nieuwe OS en ik zie het wel. No pain, no gain. En ps, dit is sarcasme. Voor het geval...
Ik gaf dan geen antwoord, maar begreep je vraag anders prima. Dat dat niet goed gelezen werd ligt niet aan jou maar aan mensen die hun eigen onbewuste invulling geven aan je vraag. Kennelijk een gebrek aan empathie wat de meeste autistische IT'ers niet vreemd is ;-)
Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste